Nu is het wachten trouwens nog op een DX-variant, veel compacter en met een aangepaste 35mm f/1.8 kitlens.
Modern en 'pure photography' zouden perfect samen kunnen gaan, maar dit is het niet.
man, wat loop je te bazelen? waarom zouden we geen mening mogen uiten over het ontwerp en uiterlijk van de DF?B64 schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 11:49:
[...]
Opmerking was dan ook niet echt serieus bedoeld - meer een reactie op tweakers hier die vinden dat het ding niet "puur" genoeg is, en klagen dat de achterkant zo van een moderne digitale camera gekopieerd is. Duh...![]()
[...]
Het grappige van deze camera, of eigenlijk z'n pijnpunt: mensen die niks hebben met 'retro' vinden het uiterlijk niks en zien niks in al die instelwieltje, en voor mensen die juist terugwillen naar de échte basics met de look & feel van oude mechanische camera's is het ding nog steeds veel te modern.
heavy is good, heavy is reliable - boris the blade
Op fredmiranda.com binnen het alternatieve gear forum zijn er veel Nikonliefhebbers en ook met vele oldskool lenzen en bodies, maar bijna niemand is te spreken over deze camera. En als ze hem al iets vinden, dan is het in de zwarte variant. Ik vind het zelf geen lelijke camera in het zwart, maar van een paar knoppenkeuzes snap ik niets.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Ik vind hem wel tof, maar wel mits de zoeker echt groot en helder is. Dus minstens mijn 5d3, liefst nog wat groter. En iso en belichtingtingknop zou ik prima zo gebruiken, de sluitertijd op deze manier instellen zie ik mezelf niet doen. Ik vind hem er mooi uit zien, maar vraag me wel wat af of in de praktijk hij wel zo intuitief te gebruiken is. Een retro uiterlijk maakt nog geen retro feel camera.
Ik zou hem graag wel willen testen. Vind hem ook echt mooi uit zien
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm
Ik ben blij dat men het er over het algemeen mee eens lijkt te zijn. Als Nikon niet zo eigenwijs was geweest en de gebruiker had gevraagd wat zou nou echt willen had er wel eens iet heel anders uit kunnen komen. Het lijkt wel alsof de corporate heads er controle over hebben genomen en gepushed voor dit en dat moet erop, en dan eindig je met zo'n monstrosity als dit.
Maar tuurlijk, het zal best een goede camera zijn, ik zou vooral inderdaad een top zoeker verwachten. De digitale overlay is ook erg handig weet ik van Fuji. Geen volledig EVF mogelijk hier geloof ik (?). En gebouwd als een tank gok ik zo. Vraag me af hoeveel de Special Edition 50/1.8G los zou kosten uiteindelijk, straatprijs. Hij's wel een stuk mooier zo. (niet dat ik nog een Nikon heb waar die op kan)
Maar tuurlijk, het zal best een goede camera zijn, ik zou vooral inderdaad een top zoeker verwachten. De digitale overlay is ook erg handig weet ik van Fuji. Geen volledig EVF mogelijk hier geloof ik (?). En gebouwd als een tank gok ik zo. Vraag me af hoeveel de Special Edition 50/1.8G los zou kosten uiteindelijk, straatprijs. Hij's wel een stuk mooier zo. (niet dat ik nog een Nikon heb waar die op kan)
Eens. Lijkt mij het zoveelste bewijs voor de stelling dat een kameel een paard is, dat is ontworpen door een commissie. Ik heb liever een digitale achterwand op een oude film-nikon dan dit (OK, chimp-venstertje zu praktisch zijn)jesper86 schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 13:02:
Ik ben blij dat men het er over het algemeen mee eens lijkt te zijn. Als Nikon niet zo eigenwijs was geweest en de gebruiker had gevraagd wat zou nou echt willen had er wel eens iet heel anders uit kunnen komen. Het lijkt wel alsof de corporate heads er controle over hebben genomen en gepushed voor dit en dat moet erop, en dan eindig je met zo'n monstrosity als dit.....
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Ik vind hem ook erg mooi, maar zie mezelf niet echt naar de winkel lopen om er één te kopen puur vanwege de prijs.Hamed schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 13:01:
Ik zou hem graag wel willen testen. Vind hem ook echt mooi uit zien
De Fuji camera's vind ik ook erg gaaf, maar ergonomisch vind ik ze toch wel flink minder dan de Nikon van wat ik zo op de foto's kan zien tenminste. Was echt een

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Die Df ziet er inderdaad van voren wel redelijk retro uit. Van achteren is dat snel afgelopen. De FM(2) die ik nog in de kast heb liggen zijn nog steeds mooier
.
Ik vraag me overigens af wat het voordeel van deze camera is behalve de retro-look met wat meer "analoog-achtige" knoppen. Het zou het effect van een armelui's D4 moeten zijn, maar voor de rest zie ik weinig voordelen. Fuji doet dat retro verhaal duidelijk beter...
Het lijkt me wel een mooie camera, maar de prijs is veel te hoog voor wat die lijkt te presteren. Voor de mensen die FF willen lijkt een D600/610 of D800 een meer voor de hand liggende keuze, of die nieuwe Sony A7 waar je ook het oude glas op kunt gebruiken maar voor een veel lagere prijs...
Ik vraag me overigens af wat het voordeel van deze camera is behalve de retro-look met wat meer "analoog-achtige" knoppen. Het zou het effect van een armelui's D4 moeten zijn, maar voor de rest zie ik weinig voordelen. Fuji doet dat retro verhaal duidelijk beter...
Het lijkt me wel een mooie camera, maar de prijs is veel te hoog voor wat die lijkt te presteren. Voor de mensen die FF willen lijkt een D600/610 of D800 een meer voor de hand liggende keuze, of die nieuwe Sony A7 waar je ook het oude glas op kunt gebruiken maar voor een veel lagere prijs...
Jij wel, ik blijkbaar niet...Terryb47 schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 12:42:
[...]
man, wat loop je te bazelen? waarom zouden we geen mening mogen uiten over het ontwerp en uiterlijk van de DF?
Is er misschien iemand die het leuk vind om een topic aan te maken voor de Df? Zo ja, laat het even weten aan ons, dan weten we of we het zelf moeten doen of niet
Review, eerste indruk van dpreview...;
http://www.dpreview.com/previews/nikon-df/

Edit: En Ken wordt er wel blij van...:
)
http://www.dpreview.com/previews/nikon-df/

http://kenrockwell.com/nikon/df.htmOh my gosh, I can't even see through my own tears to write this. Nikon has made us a Nikon FE with digital guts!
(Busje zout erbij is wel handig...I've been waiting for this for over 10 years. Mine was on order as soon as it was announced. The Nikon Df is small, light, tough and intuitive, so my D800E can go out with next week's trash.

[ Voor 93% gewijzigd door Fiber op 05-11-2013 18:17 . Reden: Edit: ]
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Onzin, ik geef alleen maar m'n mening over de camera, maar jij loopt ons daaraantegen af te zeiken omdat we het anders zien en kritisch over de camera zijn. Heb ik blijkbaar toch weer (onbedoeld) de fanboy gekwetst...
heavy is good, heavy is reliable - boris the blade
Maar zijn D40x houdt ie toch wel, want meer heeft een fotograaf niet nodig, toch?Fiber schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 17:53:
(Busje zout erbij is wel handig...)
Aan de reacties op het internet te zien is niet iedereen even enthousiast over de DF.
Misschien waren de verwachtingen wel te hoog gespannen door al die teasers.

"It's in my hands again."
Na de onthulling:

"It's in my pants again."
(ik weet het, dit is wel heel erg flauw.)
Misschien waren de verwachtingen wel te hoog gespannen door al die teasers.

"It's in my hands again."
Na de onthulling:

"It's in my pants again."
(ik weet het, dit is wel heel erg flauw.)
~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe
Haha
Maar komop zeg... Voor wie is deze camera nu eigenlijk bedoeld?
Fanboys die een retro look willen?
Ik kan me namelijk niet voorstellen wat de toegevoegde waarde is van bijvoorbeeld die ISO draaischijf bovenop... Ik wordt er niet warm van..
Als ze het lcd scherm nu eens weg hadden gelaten, en die achterkant ook wat meer oldschool lieten uitzien, zou ik misschien warmer worden...
Ik ben zelf 26 en ben niet zelf opgegroeid met die oldschool camera's... Ja oké, mijn vader had er een..
Ik kan me niet voorstellen dat de "oudere" generatie fotografen hier op zaten te wachten... Die zijn toch allemaal al overgestapt op het DSLR tijdperk...
Ik kan me namelijk niet voorstellen wat de toegevoegde waarde is van bijvoorbeeld die ISO draaischijf bovenop... Ik wordt er niet warm van..
Als ze het lcd scherm nu eens weg hadden gelaten, en die achterkant ook wat meer oldschool lieten uitzien, zou ik misschien warmer worden...
Ik ben zelf 26 en ben niet zelf opgegroeid met die oldschool camera's... Ja oké, mijn vader had er een..
Ik kan me niet voorstellen dat de "oudere" generatie fotografen hier op zaten te wachten... Die zijn toch allemaal al overgestapt op het DSLR tijdperk...
[ Voor 8% gewijzigd door Vis op 05-11-2013 23:02 ]
Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||
Het lijkt wel alsof ze aan de ene kant dat oldschool gevoel terug willen brengen maar tegelijkertijd bang zijn dat er te weinig markt is voor zoiets waardoor ze er ook maar een deel van een DSLR aangeplakt hebben.
Als je zo dicht mogelijk bij de analoge ervaring wilt komen doe het dan ook gelijk goed, het lijkt nu een beetje een vreemde mix van analoog en digitaal.
Als je zo dicht mogelijk bij de analoge ervaring wilt komen doe het dan ook gelijk goed, het lijkt nu een beetje een vreemde mix van analoog en digitaal.
Pure Photography... daar gaat het om.
Maar wat is pure fotografie? Analoog? Alles handmatig doen? Of gewoon met een zelfgebouwde camera obscura door de wereld trekken? Nu lijkt het alsof ze vanalles in 1 apparaat hebben willen stoppen.
Maar wat is pure fotografie? Analoog? Alles handmatig doen? Of gewoon met een zelfgebouwde camera obscura door de wereld trekken? Nu lijkt het alsof ze vanalles in 1 apparaat hebben willen stoppen.
Verwijderd
Het is een soort afgezwakte vorm van wat Hasselblad doet met de Lunar en Stellar camera's. De behuizing verbouwen en daar te veel geld voor vragen. Niet helemaal vergelijkbaar, dat snap ik, maar op dat pad zit Nikon hiermee wel vind ik.
Ik vind het juist een mooie ontwikkeling. Ik ben zelf al een paar jaar geleden van DSLR's afgestapt omdat ik totaal geen plezier meer had in het gebruik ervan.Vis schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 23:01:
Haha
Te groot, te automatisch, te makkelijk in gebruik, te kleine zoeker, teveel plastic en je staat heel ver weg van wat je nou eigenlijk aan het doen bent.
Met de oude camera's had ik dat plezier veel meer. Camera's waren erg klein en makkelijk mee te nemen (Pentax ME en MX in mijn geval), je moest bijna alles zelf instellen en dat ging gewoon met een wieltje of ring op de lens.
Alles prima gebouwd (die camera's heb ik nu nog, en werken nog perfect) van metaal.
Een idioot grote zoeker met fijn matglas. Stuk groter nog dan zelfs de zoeker van de sony A85 of 1Dx wat volgens mij de grootste DSLR zoekers waren. En dat in een instapcamera (ME).
Zo'n groot matglas is echt een plezier om te gebruiken.
Zo'n DSLR is prima als de camera echt een werkpaard is, maar voor mij is niet alleen het resultaat belangrijk maar ook de bezigheid.
Nikon lijkt dat ook te beseffen gezien de filmpjes. Of de camera dat ook waar maakt is afwachten, maar het is in ieder geval een goede stap in de richting.
En misschien is het alleen nostalgie en valt het allemaal vies tegen, maar dat gaan we zien.
Leica MM + Sony A9
Deze camera brengt echt het simpele gevoel niet terug. Het heeft alle toeters en bellen van een normale DSLR en gooit daar nog eens een berg (naar het schijnt niet bepaald intuïtieve) draaiknoppen bovenop voor het zogenaamde retro gevoel.
En het weglaten van video, daar kan ik alleen maar om lachen...
Maakt het de camera goedkoper, simpeler of kleiner?
Het kunnen gebruiken van een ouderwetse (en gewoon achterhaalde) draadontspanner is ook zoiets. Ziet er cool uit hoor, maar ik zie de toegevoegde waarde totaal niet.
Dit is echt weer zo'n camera die alles wil zijn en daardoor volgens mij weinig echt goed doet (al zal de fotokwaliteit ongetwijfeld uitmuntend zijn).
En het weglaten van video, daar kan ik alleen maar om lachen...
Maakt het de camera goedkoper, simpeler of kleiner?
Het kunnen gebruiken van een ouderwetse (en gewoon achterhaalde) draadontspanner is ook zoiets. Ziet er cool uit hoor, maar ik zie de toegevoegde waarde totaal niet.
Dit is echt weer zo'n camera die alles wil zijn en daardoor volgens mij weinig echt goed doet (al zal de fotokwaliteit ongetwijfeld uitmuntend zijn).
Flickr | Olympus E-M1 + E-M10
Weglaten van video scheelt wel een koelsysteem voor de sensor en het integreren van een grote accu, wat het apparaat groter en zwaarder maakt.
En laten we eerlijk zijn, het blijft een fullframe. Die zijn sowieso nooit echt 'klein'.
De bedienbaarheid van de draaiknoppen bovenop heb ik ook zo mn twijfels over, trouwens. Die EV correctie had ik eerder rechts verwacht, en dat PASM wieltje had er niet op gehoeven, als ze het opgelost hadden zoals Fuji dat doet. Maar dat zal wel met patenten te maken hebben.
En laten we eerlijk zijn, het blijft een fullframe. Die zijn sowieso nooit echt 'klein'.
De bedienbaarheid van de draaiknoppen bovenop heb ik ook zo mn twijfels over, trouwens. Die EV correctie had ik eerder rechts verwacht, en dat PASM wieltje had er niet op gehoeven, als ze het opgelost hadden zoals Fuji dat doet. Maar dat zal wel met patenten te maken hebben.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Ik vind dit wel een mooie ontwikkeling. Ik houd wel van de afmetingen en look en feel van de oude SLR's. Misschien ergonomisch niet zo optimaal als werk tool als een gewone full frame DSLR, maar toch een slag compacter.
Wat van mij anders had gemogen:
Ik vind wel dat er TE veel draaiknopjes opzitten nu eerlijk gezegd. Van mij had best de ISO draaiknop vervangen mogen worden met een iso knopje, knopje indrukken en aan wieltje draaien om het aan te passen.
Zelfde geld voor de EV +/- draaiknop.
Dan heb je de hele linkerkant alweer vrij, en dan had daar het MASP draaiknopje mooi gekund.
Van mij had zelfs het hele display wel achterwege mogen blijven aan de achterkant, dan was het echt een leuke full frame hobby camera geweest die enigzins het gevoel reproduceert van je foto's pas later terug kunnen bekijken bij thuiskomst
Wat van mij anders had gemogen:
Ik vind wel dat er TE veel draaiknopjes opzitten nu eerlijk gezegd. Van mij had best de ISO draaiknop vervangen mogen worden met een iso knopje, knopje indrukken en aan wieltje draaien om het aan te passen.
Zelfde geld voor de EV +/- draaiknop.
Dan heb je de hele linkerkant alweer vrij, en dan had daar het MASP draaiknopje mooi gekund.
Van mij had zelfs het hele display wel achterwege mogen blijven aan de achterkant, dan was het echt een leuke full frame hobby camera geweest die enigzins het gevoel reproduceert van je foto's pas later terug kunnen bekijken bij thuiskomst
[ Voor 4% gewijzigd door hypz op 06-11-2013 11:03 ]
De marketingfilmpjes waren een droom werkelijkheid, maar het eindproduct zoals Sjekster zegt komt totaal niet in de buurt van die simpelheid. Het is duidelijk dat ze nogsteeds niet snappen waar de definitie pure nou werkelijk op slaat, dus wat mij betreft is er geen enkele stap gemaakt, misschien zelfs wel achteruit. Eigenlijk komt Sony nog meer in de buurt met de A7 alleen al omdat je niet met zo'n tank hoeft rond te lopen waar je iedereen mee afschrikt. Alleen heeft die ook een groot probleem, de luide sluiter. De EVF valt over te twisten, maar de vergroting is wel groot, en zo te zien gaat het met spiegelhuis nog niet lukken zo compact.RobertJRB schreef op woensdag 06 november 2013 @ 09:33:
[...]
Zo'n DSLR is prima als de camera echt een werkpaard is, maar voor mij is niet alleen het resultaat belangrijk maar ook de bezigheid.
Nikon lijkt dat ook te beseffen gezien de filmpjes. Of de camera dat ook waar maakt is afwachten, maar het is in ieder geval een goede stap in de richting.
Ja, dat dus.En misschien is het alleen nostalgie en valt het allemaal vies tegen, maar dat gaan we zien.
Zou geen verschil moeten maken. Oude slr's zijn nog kleiner dan de A7 inclusief spiegelhuis en hebben toch een ontzettend grote zoeker.jesper86 schreef op woensdag 06 november 2013 @ 11:00:
[...]
De EVF valt over te twisten, maar de vergroting is wel groot, en zo te zien gaat het met spiegelhuis nog niet lukken zo compact.
Leica MM + Sony A9
hmm Nikon Df. Wat mindere focussysteem, geen videofunctie, is niet eens een issue. Maar al die manual knopjes, die hybride retro "look"oogt meer als een cheap Leica knock-off. Ik hoor de Leica eigenaars al grinniken als ik dit gedrocht zie van Nikon. Aub Metaal/ aluminium nu wel toch retro bezig zijn. Niet al dat plastic. Nou ja, kwestie van smaak. Ik pass.
Topicstarter 1e WTF topic; Huisje boompje beestje; Adamoland#2244
Defineer kleiner. De diepte van een slr is gewoon minimaal een bepaald aantal mm vanwege de registerafstand en als je er dan voor kiest om geen AF in te bouwen en geen fatsoenlijke grip, dan kun je heel compact een slr maken. Daarnaast is een grote zoeker niet meer dan een ander oculair plaatsen. Mijn 5D2 heeft momenteel een 97% 0,97x zoeker dankzij een ander oculair.RobertJRB schreef op woensdag 06 november 2013 @ 11:48:
Zou geen verschil moeten maken. Oude slr's zijn nog kleiner dan de A7 inclusief spiegelhuis en hebben toch een ontzettend grote zoeker.
Het toestel heeft wel live view, waarbij de sensor toch ook langere tijd moet werken. Misschien iets minder hard dan bij video, maar hij moet dan toch ook wel gekoeld worden lijkt me.Chiron schreef op woensdag 06 november 2013 @ 10:25:
Weglaten van video scheelt wel een koelsysteem voor de sensor en het integreren van een grote accu, wat het apparaat groter en zwaarder maakt.
De Sony Alpha 7 is anders een flink stuk kleiner. Oké, die heeft geen spiegelmechanisme, maar dat verklaart niet het volledige verschil in maatvoering. In principe zou het mogelijk moeten zijn om een fullframe sensor in een D3200 in te bouwen.En laten we eerlijk zijn, het blijft een fullframe. Die zijn sowieso nooit echt 'klein'.
Ja dat snap ik, ik reageerde op:Universal Creations schreef op woensdag 06 november 2013 @ 13:10:
[...]
Defineer kleiner. De diepte van een slr is gewoon minimaal een bepaald aantal mm vanwege de registerafstand en als je er dan voor kiest om geen AF in te bouwen en geen fatsoenlijke grip, dan kun je heel compact een slr maken. Daarnaast is een grote zoeker niet meer dan een ander oculair plaatsen. Mijn 5D2 heeft momenteel een 97% 0,97x zoeker dankzij een ander oculair.
Een compact spiegelhuis hoeft niet perse een kleine zoeker te betekenen. Zie de pentax ME of olympux OM die dat laten zien.jesper86 schreef op woensdag 06 november 2013 @ 11:00:De EVF valt over te twisten, maar de vergroting is wel groot, en zo te zien gaat het met spiegelhuis nog niet lukken zo compact.
Ik vind hem wel wat hebben eigenlijk. Zal zeker niet gaan grinniken, dat doe ik alleen bij Dirk JanCyberAmp schreef op woensdag 06 november 2013 @ 12:09:Ik hoor de Leica eigenaars al grinniken als ik dit gedrocht zie van Nikon.
Leica MM + Sony A9
Die hebben een even groot spiegelhuis als iedere kleinbeeld (d)slr, namelijk net groot genoeg om de FF spiegel in op te laten klappen en groot genoeg om 36x24mm sensor/film te belichten.RobertJRB schreef op woensdag 06 november 2013 @ 15:08:
Een compact spiegelhuis hoeft niet perse een kleine zoeker te betekenen. Zie de pentax ME of olympux OM die dat laten zien.
De Df is in ieder geval (ietsje) kleiner dan de D610. En (5 gram) lichter dan de D7100...:)
http://www.dpreview.com/p...ikon_d4&sortDir=ascending
En voor de rest koop ik hem wel een keer tweedehands, wellicht als de Mark II met video en 24 MP uitkomt...
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
TCS is er vaak snel bij, ze hebben de DF al in handen gehad.
Omdat het pre-production is, hebben ze er niet mee kunnen schieten, ze gebruiken een D4 om de foto's te maken vanwege dezelfde sensor.
Omdat het pre-production is, hebben ze er niet mee kunnen schieten, ze gebruiken een D4 om de foto's te maken vanwege dezelfde sensor.
[ Voor 5% gewijzigd door AdmiralSnipe op 06-11-2013 17:55 ]
Het is een leuk ding, voor 3000 euro verwacht ik echt wat meer. Je kunt 'm al pre-orderen zag ik bij BH.RobertJRB schreef op woensdag 06 november 2013 @ 15:08:
[...]
Ik vind hem wel wat hebben eigenlijk. Zal zeker niet gaan grinniken, dat doe ik alleen bij Dirk Jan
Ik snap het punt niet van die D4 sensor wat werkelijk overal geroepen wordt. Het is helemaal niet de beste (Nikon) sensor. De D800(E) en D610 doen precies hetzelfde in een print. Enig verschil is dynamisch bereik, waarbij de D610 en D800(E) beter zijn op lage iso's en de D4 op hoge iso's.
Ik weet het, ik heb beide. Ik zeg alleen dat Nikon het digitaal nog niet gelukt is, en dat Sony het toch wel een stuk makkelijker had.RobertJRB schreef op woensdag 06 november 2013 @ 15:08:
Een compact spiegelhuis hoeft niet perse een kleine zoeker te betekenen. Zie de pentax ME of olympux OM die dat laten zien.
---
Nikon Df - Nikon D610 - Sony A7rFiber schreef op woensdag 06 november 2013 @ 17:14:
[...]
De Df is in ieder geval (ietsje) kleiner dan de D610.
http://camerasize.com/compact/#495,486,488,ha,f
IT'S HUGE.
[ Voor 28% gewijzigd door jesper86 op 06-11-2013 21:09 ]
Beetje stom inderdaad, ik hoor men zeggen je krijgt dezelfde sensor als de D4 van *noem prijs D4 camera* en de Df kost dan 'maar' ...Universal Creations schreef op woensdag 06 november 2013 @ 18:46:
Ik snap het punt niet van die D4 sensor wat werkelijk overal geroepen wordt. Het is helemaal niet de beste (Nikon) sensor. De D800(E) en D610 doen precies hetzelfde in een print. Enig verschil is dynamisch bereik, waarbij de D610 en D800(E) beter zijn op lage iso's en de D4 op hoge iso's.

*Maar in de TCS video is het wel een goede idee om de D4 ernaast te gebruiken.
[ Voor 7% gewijzigd door jesper86 op 06-11-2013 21:09 ]
Er zijn ook mensen op deze wereld met GROTE handen héjesper86 schreef op woensdag 06 november 2013 @ 20:30:
Nikon Df - Nikon D610 - Sony A7r
http://camerasize.com/compact/#495,486,488,ha,f
IT'S HUGE.
Niet elke camera hoeft in je broekzak te passen...
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Mensen mensen, keer op keer. Het gaat om bescheiden onopvallende looks, niet om broekzakken.nero355 schreef op donderdag 07 november 2013 @ 00:15:
[...]
Er zijn ook mensen op deze wereld met GROTE handen hé
Niet elke camera hoeft in je broekzak te passen...
En bij mij gaat het om ergonomie en wat mij betreft is elke dSLR wel bescheiden als je de grip eraf haaltjesper86 schreef op donderdag 07 november 2013 @ 12:01:
Mensen mensen, keer op keer. Het gaat om bescheiden onopvallende looks, niet om broekzakken.
Wat nou als je een DSLR hebt waar je de grip er niet af kunt halen??nero355 schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 17:58:
[...]
En bij mij gaat het om ergonomie en wat mij betreft is elke dSLR wel bescheiden als je de grip eraf haalt
Dan heb je het over een D4 of consorten en dan heb je 'm niet gekocht om onopvallend te werk te gaan.
The devil is in the details.
Vandaar met de Df gespeeld bij Nikon.
Uiterlijk ziet er in "real life" net iets beter uit dan op de foto's en videos. Ik had de zwarte versie in mijn handen. Eerste indruk is dus goed. Solide. Het is mooie tool voor als je puur wilt fotograferen zonder poespas (tripod e.d.).
Pros:
- ISO gevoeligheid is werkelijk top.
- Dials zijn overzichtelijk, klikken lekker. Niks op aan te merken.
Cons:
-Ik heb werkelijk een issue met de grip. Hij gript niet lekker. Zeker met de 85 1.4 lag ie niet lekker. 50mm of de kleinere primes passen hierbij het best qua gewicht.
- Er komt "ooit" een grip heb ik begrepen van de medewerker, alleen zal deze alleen batterij capaciteit vergroten en extra fysieke ondersteuning bieden. Dus geen verticale mode dials omdat er geen connecties bestaan onderaan.
-16 MP biedt wel minder flexibiliteit.
- nog luidere shutter dan ' normaal' .
Mijn conclusie is deze camera vooral de mensen tevreden kan stellen die veel waarde hechten aan het maken van straatfotografie, of in donkere situaties waarbij je ISO's omhoog moeten, en je de retro look wilt behouden met je oude lenzen. Als ik zou moeten kiezen tussen de Sony A7R+Grip en dit dan kom ik in een dilemma. Enerzijds heeft Nikon iets wat potentie heeft. De absurd hoge ISO's gebruik ik nooit in mijn soort fotografie. Liefst heb ik iets wat lekkerder in de hand zit. Tevens merk ik dat ik veel post-processing nodig heb voor wat betreft architectuur en daarbij zijn extra megapixels niet ongewenst. Ik merk bijv een tekort aan MP bij mijn NEX camera's. Voor internationale trips ziet een fullframe A7R+Grip wellicht als een idealere optie uit. Nadeel is weer, die paar Zeiss lenzen bij Sony zijn ongetest, of dan moet je full manual gaan met andere lenzen. Voor mij zijn 1 of 2 goede lenzen wel voldoende. Als je perse wilt gaan voor "retro" dan zou ik zeggen, ga voor de Df. Wil je meer functies kun je de A7R overwegen.
Uiterlijk ziet er in "real life" net iets beter uit dan op de foto's en videos. Ik had de zwarte versie in mijn handen. Eerste indruk is dus goed. Solide. Het is mooie tool voor als je puur wilt fotograferen zonder poespas (tripod e.d.).
Pros:
- ISO gevoeligheid is werkelijk top.
- Dials zijn overzichtelijk, klikken lekker. Niks op aan te merken.
Cons:
-Ik heb werkelijk een issue met de grip. Hij gript niet lekker. Zeker met de 85 1.4 lag ie niet lekker. 50mm of de kleinere primes passen hierbij het best qua gewicht.
- Er komt "ooit" een grip heb ik begrepen van de medewerker, alleen zal deze alleen batterij capaciteit vergroten en extra fysieke ondersteuning bieden. Dus geen verticale mode dials omdat er geen connecties bestaan onderaan.
-16 MP biedt wel minder flexibiliteit.
- nog luidere shutter dan ' normaal' .
Mijn conclusie is deze camera vooral de mensen tevreden kan stellen die veel waarde hechten aan het maken van straatfotografie, of in donkere situaties waarbij je ISO's omhoog moeten, en je de retro look wilt behouden met je oude lenzen. Als ik zou moeten kiezen tussen de Sony A7R+Grip en dit dan kom ik in een dilemma. Enerzijds heeft Nikon iets wat potentie heeft. De absurd hoge ISO's gebruik ik nooit in mijn soort fotografie. Liefst heb ik iets wat lekkerder in de hand zit. Tevens merk ik dat ik veel post-processing nodig heb voor wat betreft architectuur en daarbij zijn extra megapixels niet ongewenst. Ik merk bijv een tekort aan MP bij mijn NEX camera's. Voor internationale trips ziet een fullframe A7R+Grip wellicht als een idealere optie uit. Nadeel is weer, die paar Zeiss lenzen bij Sony zijn ongetest, of dan moet je full manual gaan met andere lenzen. Voor mij zijn 1 of 2 goede lenzen wel voldoende. Als je perse wilt gaan voor "retro" dan zou ik zeggen, ga voor de Df. Wil je meer functies kun je de A7R overwegen.
Ik heb de mogelijkheid mijn 35mm 1.8 te ruilen voor een SB-600. Ik heb verder een D5100 met 50mm 1.8 en de kitlens. Ik fotografeer veel binnen (voedsel en mensen) en wil graag een flitser.
Is dat een go of een no go? Ik gebruik de 35mm wel veel maar die wordt ook overbodig met een flitser, denk ik...?
Is dat een go of een no go? Ik gebruik de 35mm wel veel maar die wordt ook overbodig met een flitser, denk ik...?
[ Voor 5% gewijzigd door Universal Creations op 09-12-2013 22:01 . Reden: Geen V&A op het forum ]
Tja... Waarom de 35mm wegdoen?[message=41386895,noline]Muldert schreef op maandag 09 december 2013 @ 21:4aanschae]:
Ik heb de mogelijkheid mijn 35mm 1.8 te ruilen voor een SB-600. Ik heb verder een D5100 met 50mm 1.8 en de kitlens. Ik fotografeer veel binnen (voedsel en mensen) en wil graag een flitser.
Het is een goede allround compact lensje die vaak op mijn d90 zit moet ik eerlijk bekennen
Alleen snap ik niet wat je bedoeld met dat de 35mm overbodig word als je een flitser aanschaft?
Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||
Als jij met een beperkt budget zit en een flitser wil, dan moet je creatief zijn en kan ruilen een optie zijnMuldert schreef op maandag 09 december 2013 @ 21:48:
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Vergeet ook niet dat je hele andere foto's krijgt als je flitst of als je een groot diafragma gebruikt. Beide bieden een oplossing voor condities met weinig licht, maar beiden hebben hun eigen voor/nadelen. F1.8 met groot diafragma geeft kleine scherptediepte en is dus niet handig als je veel of grote objecten er scherp op wilt krijgen. Flitsen daarentegen verandert de lichtcondities zelf en dat heeft ook impact op je uiteindelijke foto.
Ik denk niet dat de flitser de 35mm kan vervangen, aangezien ze verschillende dingen doen. Wel kan ik me voorstellen dat je je 35mm gaat missen als je hem nu veel gebruikt. Bij de kitlens heb je veel minder scherptediepte/lichtsterkte tot je beschikking en de 50mm heeft een stuk kleinere kijkhoek. Geen idee of dat voor jou belangrijke redenen zijn.
Ik denk niet dat de flitser de 35mm kan vervangen, aangezien ze verschillende dingen doen. Wel kan ik me voorstellen dat je je 35mm gaat missen als je hem nu veel gebruikt. Bij de kitlens heb je veel minder scherptediepte/lichtsterkte tot je beschikking en de 50mm heeft een stuk kleinere kijkhoek. Geen idee of dat voor jou belangrijke redenen zijn.
This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr
Als je veel binnen fotografeert, zou ik eerder de 50mm 1.8 wegdoen. Die heeft een kleinere beeldhoek, dus veel sneller een probleem bij binnenshuisfotografie. Met de 35mm kun je gewoon zelf wat stappen dichterbij nemen om het object/persoon even groot in beeld te krijgen. Bij 50mm bepalen de muren dat voor je.Muldert schreef op maandag 09 december 2013 @ 21:48:
Hoe groot je diafragma ook is, of een flitser overbodig is, hangt af van het soort belichting die je wil/nodig hebt. Dus kernvraag: waarom wil je een flitser (ipv meer licht in de kamer aandoen bij wijze van spreken)?Ik gebruik de 35mm wel veel maar die wordt ook overbodig met een flitser, denk ik...?
[ Voor 26% gewijzigd door Fireshade op 10-12-2013 11:13 ]
Ik zou hetzelfde aanraden als Fireshade, de 35 f/1.8 houden.
Vraagje: hoe zit dat nou met de nieuwe D610 en huidige eigenaren van de D600? Kun je langs Nikon gaan voor het gratis vervangen van het sluitermechanisme? Ik vind het best wel een slechte actie van Nikon om op deze manier een nieuw model te introduceren.
Vraagje: hoe zit dat nou met de nieuwe D610 en huidige eigenaren van de D600? Kun je langs Nikon gaan voor het gratis vervangen van het sluitermechanisme? Ik vind het best wel een slechte actie van Nikon om op deze manier een nieuw model te introduceren.
Opgelet gebruikers van Nikon kloon-accu's:
The last D3100, D3200, D5100, D5200 and P7700 firmware update killed third party battery compatibility
http://nikonrumors.com/20...ttery-compatibility.aspx/
The last D3100, D3200, D5100, D5200 and P7700 firmware update killed third party battery compatibility
http://nikonrumors.com/20...ttery-compatibility.aspx/
De Nikon Df review van dpreview staat ook online, voor de geïnteresseerden:
http://www.dpreview.com/reviews/nikon-df
Hier maar even melding maken van mijn ervaring met Nikon Service Point Beverwijk, die is namelijk uitermate positief! Mijn D7000 had last van een slecht opengaande flitser en AF problemen, het hele zaakje opgestuurd en binnen een week (!) was de reparatie voltooid!
In het verleden heb ik de camera ook wel eens via de Mediamarkt laten repareren, toen ging hij naar Goes (als ik het me goed herinner, Zeeland in ieder geval), en was ik hem een week of vier kwijt.
Erg tevreden over NSP Beverwijk dus, camera werkt weer perfect en echt belachelijk snel afgehandeld!
In het verleden heb ik de camera ook wel eens via de Mediamarkt laten repareren, toen ging hij naar Goes (als ik het me goed herinner, Zeeland in ieder geval), en was ik hem een week of vier kwijt.
Erg tevreden over NSP Beverwijk dus, camera werkt weer perfect en echt belachelijk snel afgehandeld!
Ik ben vandaag een Nikon 1 AW1 gaan halen voor m'n kerst. Mooi ingepakt en onder de boom gelegd.
M'n zus heeft al 2 jaar de Nikon D3100, maar eigenlijk heb ik hem vaker gebruikt (tenminste op non-auto).
Ik keek naar iets ala Olympus E-P5, mooie toestellen, degelijke kwaliteit! Maar ondertussen had ik ook interesse in een GoPro om te gaan skiën en om vooraan op de Catamaran te plaatsen. Dit leek me het perfecte compromis!
Nu nog wat aan het kijken voor een beschermhoes, beschermtas en zeker iets dat de camera drijvende houdt (al zou een touw aan de boot ook volstaan als extra veiligheid). Ik zou niet willen dat ik m'n €700 mag gaan opvissen op de zeebodem
Een fish-eye lens lijkt ook leuk, maar nogal prijzig. Ik zie wel naarmate de zomer komt
M'n zus heeft al 2 jaar de Nikon D3100, maar eigenlijk heb ik hem vaker gebruikt (tenminste op non-auto).
Ik keek naar iets ala Olympus E-P5, mooie toestellen, degelijke kwaliteit! Maar ondertussen had ik ook interesse in een GoPro om te gaan skiën en om vooraan op de Catamaran te plaatsen. Dit leek me het perfecte compromis!
Nu nog wat aan het kijken voor een beschermhoes, beschermtas en zeker iets dat de camera drijvende houdt (al zou een touw aan de boot ook volstaan als extra veiligheid). Ik zou niet willen dat ik m'n €700 mag gaan opvissen op de zeebodem
🤞🏻
Steve heeft de Df gereviewed:
http://www.stevehuffphoto...era-review-by-steve-huff/
[ Voor 9% gewijzigd door AdmiralSnipe op 20-12-2013 20:21 ]
AdmiralSnipe schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 00:22:
De Nikon Df review van dpreview staat ook online, voor de geïnteresseerden:
Hoe kunnen de meningen nou zo pertinent verschillen...?AdmiralSnipe schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 20:19:
Steve heeft de Df gereviewed:
DPR:
Steve:[...] an autofocus system that starts to struggle as soon as you take the camera indoors...
[...] It has gone with me everywhere for the past couple of weeks and has shot in bright light, low light and NO light without issues or any kind of glitch or fault. This truly is the “King of the Nighttime World” and if high ISO and low light is your thing, the Df is the champion at this point in time...
"It has gone with me everywhere for the past couple of weeks and has shot in bright light, low light and NO light without issues or any kind of glitch or fault. This truly is the “King of the Nighttime World” and if high ISO and low light is your thing, the Df is the champion at this point in time (end of 2013).Fiber schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 22:02:
[...]
[...]
Hoe kunnen de meningen nou zo pertinent verschillen...?
DPR:
[...]
Steve:
[...]
Besides the low light performance, the Df bring sin a handsome classic design, beautiful manual control dials that allows you to control any setting you desire quickly and easily."
Ik kan uit dit stukje niet echt opmaken of het hier ook over de autofocus gaat.
Gezien de Df beschikt over dezelfde sensor als de D4, en deze bekend staat om z'n goede prestaties bij weinig licht lijkt het logisch dat Steve hier duidt op de goede ISO prestaties bij weinig licht.
Maar blijkbaar vind Steve de AF goed genoeg want anders had hij dit inderdaad wel vermeld in z'n review.
Een stukje terug in de review van Steve staat deze zin:
"Af is quick and fast in good light and pretty fast in low light as well. No misfocus and no quirks."
Blijkbaar ervaart hij het focussysteem dan toch anders dan dpreview.
Het autofocus systeem in de Df is volgens mij hetzelfde als die in de D7000 en D600 (of daarop gebaseerd) en gaat dus al een tijdje mee.
Het zal dus allemaal niet zo "snappy" aanvoelen als bijvoorbeeld de D4 of D800, vooral bij weinig licht.
Toch wel grappig dat mensen als Steve Huff en Ken Rockwell zeer enthousiast zijn over Df, en dat DPR best kritisch is. Zo zal het met de meesten hier ook wel zijn: Je vindt hem prachtig of je vindt hem niks. Een middenweg zal er nauwelijks zijn denk ik. Ach, ik kan hem voorlopig toch niet betalen.
Ik denk ook dat het ervan af hangt hoe er wordt getest.
Steve Huff heeft het zelf vaak over "real world reviews", hij lijkt me ook een man die de wereld in trekt en tegelijkertijd foto's maakt voor z'n reviews.
Dpreview doet veel meer aan vooropgezette studiotests waarbij de prestaties van de camera's onderling worden vergeleken.
Iemand in de comments bij Steve's review vroeg naar Steve's mening over het autofocussysteem in de Df:
"Could you comment on the 39 points vs 51 points AF debate, as in, are the AF points in the Df centred too much? What did you think of the build quality? Ruggedness on a par with the D800?"
Met daarop het antwoord:
Steve Huff says:
December 20, 2013 at 11:35 am
"As for the AF debate…I ONLY use center point in ALL cameras no matter what I am shooting – for me, the Df is blazing fast, all I need. Wether it has 39 vs 51 doesn’t matter to me and in reality, to those who want more AF points..is 39 not enough? 12 more will get you the shot? If so, then it may not be for you. Thanks!"
Of dit:
"DP Review criticised it’s af in lowlight.
Design wise it is a mess. It looks like a retro camera that has been mashed together with digital camera.
No doubt its IQ and lowlight abilities are very good but it certainly doesn’t seem to have the detail we have been seeing from other Full Frame cameras recently. And then there is the price…
Thanks for the review Steve."
Steve Huff says:
December 20, 2013 at 12:39 pm
"Well in my use I say otherwise.
Funny because I have witnessed first hand on three occasions where dp review guys were testing and shooting cameras to review – I shot with them
On three occasions.
On two of those I had to explain a couple if things.
Dp review is not the final word, trust me on that.
The Df does fantastic in low light with the kit lens. I had no issues at all.
Also, the buttons and dials are great IMO – after a couple of days it felt natural and my fingers knew where to go.
Maybe some out there do not want to take the time to learn and explore a new camera – that is the problem with so many today. Worried about non issues when they should be out taking photos.
When one aches his brain over things such as resolution, ISO, and AF points it boggles my mind. Learn the tool, use it, and excel."
Daaruit blijkt wel dat je beide reviews moeilijk met elkaar kunt vergelijken, de camera's worden heel op heel verschillende wijze getest.
Steve Huff heeft het zelf vaak over "real world reviews", hij lijkt me ook een man die de wereld in trekt en tegelijkertijd foto's maakt voor z'n reviews.
Dpreview doet veel meer aan vooropgezette studiotests waarbij de prestaties van de camera's onderling worden vergeleken.
Iemand in de comments bij Steve's review vroeg naar Steve's mening over het autofocussysteem in de Df:
"Could you comment on the 39 points vs 51 points AF debate, as in, are the AF points in the Df centred too much? What did you think of the build quality? Ruggedness on a par with the D800?"
Met daarop het antwoord:
Steve Huff says:
December 20, 2013 at 11:35 am
"As for the AF debate…I ONLY use center point in ALL cameras no matter what I am shooting – for me, the Df is blazing fast, all I need. Wether it has 39 vs 51 doesn’t matter to me and in reality, to those who want more AF points..is 39 not enough? 12 more will get you the shot? If so, then it may not be for you. Thanks!"
Of dit:
"DP Review criticised it’s af in lowlight.
Design wise it is a mess. It looks like a retro camera that has been mashed together with digital camera.
No doubt its IQ and lowlight abilities are very good but it certainly doesn’t seem to have the detail we have been seeing from other Full Frame cameras recently. And then there is the price…
Thanks for the review Steve."
Steve Huff says:
December 20, 2013 at 12:39 pm
"Well in my use I say otherwise.
Funny because I have witnessed first hand on three occasions where dp review guys were testing and shooting cameras to review – I shot with them
On three occasions.
On two of those I had to explain a couple if things.
Dp review is not the final word, trust me on that.
The Df does fantastic in low light with the kit lens. I had no issues at all.
Also, the buttons and dials are great IMO – after a couple of days it felt natural and my fingers knew where to go.
Maybe some out there do not want to take the time to learn and explore a new camera – that is the problem with so many today. Worried about non issues when they should be out taking photos.
When one aches his brain over things such as resolution, ISO, and AF points it boggles my mind. Learn the tool, use it, and excel."
Daaruit blijkt wel dat je beide reviews moeilijk met elkaar kunt vergelijken, de camera's worden heel op heel verschillende wijze getest.
[ Voor 35% gewijzigd door AdmiralSnipe op 20-12-2013 23:32 ]
edit:
<<postje over upgrade D90 naar D7000 of D7100. Removed>>
@hieronder: my bad. Kom hier niet al te vaak. Dacht dat dit een algemeen Nikon-stamkroeg was. Had beter moeten lezen.
<<postje over upgrade D90 naar D7000 of D7100. Removed>>
@hieronder: my bad. Kom hier niet al te vaak. Dacht dat dit een algemeen Nikon-stamkroeg was. Had beter moeten lezen.
[ Voor 85% gewijzigd door Jazzper op 24-12-2013 23:47 ]
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Dit is geen aankoopadvies topic zoals in de waarschuwing ook staat.
Ken Rockwell vind alles leuk als het maar hits op levert.[b][message=41460045,noline]Ken Rockwell zeer enthousiast zijn over Df,
Making an ass of myself since the 70's
Dan heb je hem nog nooit goed gelezen. Geeft ook niet, hoeft ook niet, maar kraam dan ook geen mening uit die gewoon niet klopt. Hij is namelijk best kritisch, zelfs over Nikon en Leica producten, en vaak bijna vernietigend over producten waar veel anderen wel enthousiast over zijn. Bijvoorbeeld recent over de Sigma 18-35:shaggy8675 schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 16:51:
[...] Ken Rockwell vindt alles leuk als het maar hits op levert...
Maar goed, we gaan weer eens off-topic. Met reviews is het simpel: Je moet er meer lezen om echt een beeld te krijgen. Elke reviewer heeft zijn eigen voorkeuren en stokpaardjes. En bij velen, en zeker bij KR, heb je inderdaad een vaatje zout nodig...[...] I wouldn't buy this lens because it's not pro-grade (it has a plastic filter thread) and I don't see it as a long-term investment. Buy this lens to use today, but after the warranty expires, good luck. This lens is too big and heavy for what it does, and its zoom range is foolish...
[ Voor 3% gewijzigd door Fiber op 24-12-2013 22:30 ]
Ken hem goed genoeg...Fiber schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 22:29:
En bij velen, en zeker bij KR, heb je inderdaad een vaatje zout nodig...
En hem moet je met een vrachtwagen zout nemen idd. Voor iemand die geen fotograaf is weet hij zich iig al jarenlang goed in de picture te spelen.
Promoot hij nog steeds JPEG als de enige waarheid?
Making an ass of myself since the 70's
Hij is zo'n beetje de DXOMark van de reviewers, bergen zout!
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
@fiber: je slaat volgens mij de spijker precies op de kop waarom hij juist wel alles voor aandacht doet. Als je alleen met andere meelult heb je niets te bieden. Juist door een andere zeer uitgesproken mening te hebben, trek je bezoekers.
Ik vind hem vooral handig om een snelle scan van een camera te krijgen. Soort overview. Hij presenteert het wel lekker op zijn pagina's.
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Ik zoek bij bijv. een nieuwe lens inderdaad altijd eerst of hij hem behandelt heeft. Hoewel je het zeker met een flinke vrachtwagen zout moet nemen spreekt hij geen onwaarheden en is hij vreselijk nauwkeurig.Jazzper schreef op woensdag 25 december 2013 @ 12:09:
Ik vind hem vooral handig om een snelle scan van een camera te krijgen. Soort overview. Hij presenteert het wel lekker op zijn pagina's.
Als hij zegt dat de autofocus van A sneller is dan van B, of dat A scherpere beelden oplevert dan B, dan is dat zo. Maar je moet zijn mening eruit filteren (want nee, saturation +6 vind ik persoonlijk geen mooiere kleurrendering opleveren).
Ik moet in ieder geval vaak wel lachen.
Hands-on reiview van de Df door Digitalrev:
Na de Df een tijdje in bezit te hebben, kan ik zeggen dat ik alleen de auto iso stand mis op de iso draaiknop. Verder valt het reuze mee hoe onlogisch het toestel is.Universal Creations schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 12:47:
Op fredmiranda.com binnen het alternatieve gear forum zijn er veel Nikonliefhebbers en ook met vele oldskool lenzen en bodies, maar bijna niemand is te spreken over deze camera. En als ze hem al iets vinden, dan is het in de zwarte variant. Ik vind het zelf geen lelijke camera in het zwart, maar van een paar knoppenkeuzes snap ik niets.
Snap alleen niet dat er dan geen diafragma ring op de kitlens zit.. dat hoort toch wel bij een retro camera.

Review kan ik het niet echt noemenAdmiralSnipe schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 19:21:
[video]
Ik heb echt genoten van deze videoAdmiralSnipe schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 19:21:
[video]
Niet eens zo omdat ik graag Nikon afgebrand zie worden, alles behalve dat. Maar Nikon heeft faliekant de plank misgeslagen met de Df. Dat is mijn persoonlijke mening en ik zal heus niet de enige zijn die daar zo over denkt. (overigens, als je op de man wilt spelen dat ik een canon verzamelaar ben en daarom niet geloofwaardig overkom, think again. Ik schiet met Sony, die per slot van rekening toch de Nikon sensors leveren

[ Voor 43% gewijzigd door Leevmeister op 02-01-2014 20:45 ]
Vond het nou juist sinds lange tijd eindelijk weer eens 1tje waar ik het helemaal eens ben met al het sarcasme.vjweirnogeenn schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 20:14:
[...]
Review kan ik het niet echt noemennormaal vind ik Kai wel grappig maar dit is een beetje overdreven.
Digitalrev komt niet altijd even serieus over (zie hoe ze met Pentax en Sony omgaan) maar toch kan ik me wel vinden in de meeste dingen die in de video gezegd worden.vjweirnogeenn schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 20:14:
[...]
Review kan ik het niet echt noemennormaal vind ik Kai wel grappig maar dit is een beetje overdreven.
Ik zie persoonlijk geen reden om voor die prijs een Df te verkiezen boven een D800 of andere camera in die prijsklasse (Df is zelfs een stuk duurder dan D800).
Het idee van een camera met "retro" bediening is leuk maar het is naar mijn mening gewoon niet goed uitgevoerd met de Df, en dat zagen velen al aankomen voordat de camera onthuld was.
[ Voor 6% gewijzigd door AdmiralSnipe op 02-01-2014 22:45 ]
Schijnt niet te werken met Nikon...
http://howto.cnet.com/830...-android-phone-or-tablet/
Probeer deze eens:
https://www.google.nl/url...g2=EeyNqYOY42hW-peJmuLhTA
http://howto.cnet.com/830...-android-phone-or-tablet/
Probeer deze eens:
https://www.google.nl/url...g2=EeyNqYOY42hW-peJmuLhTA
Ik kan met een Wu-1b dongeltje op de camera (D600 - moet ook voor D7100 gelden; voor camera's <D600 / D7100 is er de Wu-1a) draadloos tethered schieten op een "niet-bepaald-smart"phonetje - een Sony Xperia Miro (ST23i of zoiets). Dongeltje kost ca €50,-, en maakt van de hele cam een draadloos ding - vanaf het moment dat je camera en phone hebt verbonden kun je vrijwel alleen nog maar per phone werken -maar het werkt, ook al is het gebrekkig.
Wat ik heb gedaan was eerst de bij de Wu1a/1b behorende app van Nikon downloaden. Daarna wifi van Wu-dingeltje (is effectief een soort micro-routertje) verbinden met phone. Dat werkt het beste als er geen ander wifi-netwerken openstaan. Omdat de Nikon-app nogal lame is heb ik die daarna gewist en "DSLR Dashboard" gedownload - alles via de Playstore. Vervolgens Wu-dingeltje weer inprikken, DSLR Dashboard openen, en de optie "verbinden met Wu-1a/1b" kiezen (makkelijker als er geen ander wifi-netwerken actief zijn).
Zelfde app zou ook moeten draad-tetheren met een USB OTG-kabeltje aan een smartphone of tab, maar dan moeten die wel over USB OTG alias USB-host beschikken. Wil ik kortelings uitzoeken (heb sinds vandaag een Galaxy Tab 3 met USB OTG-kabeltje - kijken hoe het werkt op een snellere processor, groter scherm enzovoorts)
DSLR Dashboard is geen toonbeeld van snelheid of souplesse, maar als je de tijd neemt werkt het, Hangt uiteraard ook af van phone of tablet. Laatste versies van de app werken overigens alleen vanaf Android 4.1 of zo.
Wat ik heb gedaan was eerst de bij de Wu1a/1b behorende app van Nikon downloaden. Daarna wifi van Wu-dingeltje (is effectief een soort micro-routertje) verbinden met phone. Dat werkt het beste als er geen ander wifi-netwerken openstaan. Omdat de Nikon-app nogal lame is heb ik die daarna gewist en "DSLR Dashboard" gedownload - alles via de Playstore. Vervolgens Wu-dingeltje weer inprikken, DSLR Dashboard openen, en de optie "verbinden met Wu-1a/1b" kiezen (makkelijker als er geen ander wifi-netwerken actief zijn).
Zelfde app zou ook moeten draad-tetheren met een USB OTG-kabeltje aan een smartphone of tab, maar dan moeten die wel over USB OTG alias USB-host beschikken. Wil ik kortelings uitzoeken (heb sinds vandaag een Galaxy Tab 3 met USB OTG-kabeltje - kijken hoe het werkt op een snellere processor, groter scherm enzovoorts)
DSLR Dashboard is geen toonbeeld van snelheid of souplesse, maar als je de tijd neemt werkt het, Hangt uiteraard ook af van phone of tablet. Laatste versies van de app werken overigens alleen vanaf Android 4.1 of zo.
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Nikon komt ook met een nieuwe DSLR: http://nikon.nl/nl_NL/pro...ameras/slr/consumer/d3300
Ik keek eigenlijk naar een D3200, eerst maar eens afwachten hoe deze D3300 uit de testen komt.
Ik keek eigenlijk naar een D3200, eerst maar eens afwachten hoe deze D3300 uit de testen komt.
vandaag nogmaals geprobeerd en nu werkt het ineens wel 
@Fiber: DslrDashboard ook gedownload ziet er ook wel interessant uit, bedankt
nu nog zien uit te vissen hoe deze apps werken
@bobcom: via google vond ik deze review YouTube: Nikon Wireless Adapter for D3200, D5200, D7100
de functionaliteit is wel erg beperkt en traag
dat is mij die 50 euro niet waard
@Fiber: DslrDashboard ook gedownload ziet er ook wel interessant uit, bedankt
nu nog zien uit te vissen hoe deze apps werken
@bobcom: via google vond ik deze review YouTube: Nikon Wireless Adapter for D3200, D5200, D7100
de functionaliteit is wel erg beperkt en traag
dat is mij die 50 euro niet waard
weet het niet meer
Spot-on! Kai heeft wel een beetje galbakken/cynische humor, maar hij heeft echt het ene goede punt na he andere. Zijn beschrijving wat ze hadden moeten doen is helemaal top:AdmiralSnipe schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 19:21:
[video]
- camera formaat van FM
- weinig tot geen automation
- goede dials.
En dan nog minder plastic-achtig en een matglas met ouderwetse scherpstelmogelijkheid (mijn AI-s lenzen op een D90 blijft een crime qua scherpstellen) zou ik zelf nog als wensen hebben. Feitelijk: neem een klassieke Nikon, gooi er digitale achterwand in met SD-kaartjes en ik zou om zijn!
Zoiets zou ik ook liever zien maar ik denk niet dat dat snel gaat gebeuren aangezien daar haast geen markt voor is.Jazzper schreef op zondag 26 januari 2014 @ 20:41:
[...]
Spot-on! Kai heeft wel een beetje galbakken/cynische humor, maar hij heeft echt het ene goede punt na he andere. Zijn beschrijving wat ze hadden moeten doen is helemaal top:
- camera formaat van FM
- weinig tot geen automation
- goede dials.
En dan nog minder plastic-achtig en een matglas met ouderwetse scherpstelmogelijkheid (mijn AI-s lenzen op een D90 blijft een crime qua scherpstellen) zou ik zelf nog als wensen hebben. Feitelijk: neem een klassieke Nikon, gooi er digitale achterwand in met SD-kaartjes en ik zou om zijn!
Ze waren trouwens nog niet klaar met de Df bashen:
Vooral de vergelijking van video kwaliteit tussen beide camera's is treffend.
Ik heb zo juist een D3200 aangeschaft met de standaard lens en een prime. Heeft het nut om een Snellere SDXC kaart aan te schaffen? Lijkt mij dat USB2 en de camera zelf geen baat hebben bij 45 of 60 MB/sec., de "Sandisk Ultra 64GB SDXC UHS-I 30MB/s" lijkt mij snel zat?
http://tweakers.net/price...;300477;315751/categorie/
[ Voor 11% gewijzigd door tHe_BiNk op 29-01-2014 19:11 ]
APPLYitYourself.co.uk - APPLYitYourself.com - PLAKhetzelf.nl - Raamfolie, muurstickers en stickers - WindowDeco.nl Raamfolie op maat.
nou heb je wel het grootste pijn punt van de Nikon DX series te pakken; het schrijven van de buffer naar geheugen kaarttHe_BiNk schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 19:01:
Ik heb zo juist een D3200 aangeschaft met de standaard lens en een prime. Heeft het nut om een Snellere SDXC kaart aan te schaffen? Lijkt mij dat USB2 en de camera zelf geen baat hebben bij 45 of 60 MB/sec., de "Sandisk Ultra 64GB SDXC UHS-I 30MB/s" lijkt mij snel zat?
ik heb zelf geen verschil tussen 20 en 30 MB/s kunnen ontdekken, allemaal tergend traag
ben wel benieuwd of iemand anders misschien verschil heeft gemerkt met 45 of 60 MB/s
weet het niet meer
Het grootste pijnpunt van alle camera's: sd-kaartjes beschrijven gaat altijd traag. CF ftw!
Heb je toch enkel last van als je in burst schiet niet? Als je dat niet doet is zowat ieder SD kaartje goed niet?
Zelf heb ik de D3200 en moet ik enkel eens wachten bij een Long Exposure, maar dat heeft niks met de snelheid van het kaartje te maken denk ik.
Zelf heb ik de D3200 en moet ik enkel eens wachten bij een Long Exposure, maar dat heeft niks met de snelheid van het kaartje te maken denk ik.
Much burst. So speed!Universal Creations schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 23:01:
Het grootste pijnpunt van alle camera's: sd-kaartjes beschrijven gaat altijd traag. CF ftw!
Behalve dan dat voor veel camera's de snelheid van de kaartjes zelf vrij weinig doet en dus de buffer/schrijfsnelheid van de camera zelf de limitatie lijkt.
Ik denk dat je er met de burstsnelheid van de D3200 niet veel van zal merken.
Met een D7000 en D600 heb ik wel verschil kunnen merken. Met jpeg bijvoorbeeld kan je met sommige kaartjes wel gewoon continue blijven doorschieten zonder dat de buffer vult en met sommige kaartjes niet (45MB/s is genoeg voor continu jpeg burst, sommige 30MB/s kaartjes trokken dat niet). Ook RAW merk je dat de buffer dan net iets sneller wordt leeggemaakt, maar dat zijn geen hele schokkende verschillen.
Met een D7000 en D600 heb ik wel verschil kunnen merken. Met jpeg bijvoorbeeld kan je met sommige kaartjes wel gewoon continue blijven doorschieten zonder dat de buffer vult en met sommige kaartjes niet (45MB/s is genoeg voor continu jpeg burst, sommige 30MB/s kaartjes trokken dat niet). Ook RAW merk je dat de buffer dan net iets sneller wordt leeggemaakt, maar dat zijn geen hele schokkende verschillen.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Ik heb een D3200 en een 64GB UHS-I SD-kaartje. Ik kan in burst (1/4000) 10 foto's maken (Raw +JPG, hoogste kwaliteit) voordat de buffer vol is en het langer duurt om de volgende foto te nemen.
Edit: Ik heb deze pricewatch: Lexar Professional 600x SDXC UHS-I 64GB
Zie je die spike in de prijsgeschiedenis? Toen heb ik 'm gekocht
Edit: Ik heb deze pricewatch: Lexar Professional 600x SDXC UHS-I 64GB
Zie je die spike in de prijsgeschiedenis? Toen heb ik 'm gekocht
[ Voor 38% gewijzigd door Joep op 30-01-2014 12:26 ]
Bedankt voor de vele reacties. Burst-mode is voor ons niet zo heel belangrijk. Ik koop wel een goedkope 30MB/sec kaart.
Ik was bij de MediaMarkt met de 21% korting actie, 470 euro kwijt. Voor een D3200 + de standaard 18-55 lens (goed genoeg voor prive werk) + 35mm f/1.8G (voor business). Lijkt mij een zeer leuke deal. Zou best wel eens kunnen dat je die 35mm lens er op zet en deze er nooit/zelden afhaalt.
De Sandisk extreme was maar 12 euro duurder (53 vs. 41 euro) dus heb ik die versie maar gekozen. Dus dan moet het helemaal geen probleem zijn (45MB/sec read/write volgens de specs), lijkt mij. Reviews op Amazon zijn zeer positief 4.7 van 5 stars (bijna 3500 reviews).
http://www.sandisk.com/pr...s/sd/extreme-uhs-1-45mbs/
http://www.amazon.com/San...DX-064G-X46/dp/B0070WU51U
Ik was bij de MediaMarkt met de 21% korting actie, 470 euro kwijt. Voor een D3200 + de standaard 18-55 lens (goed genoeg voor prive werk) + 35mm f/1.8G (voor business). Lijkt mij een zeer leuke deal. Zou best wel eens kunnen dat je die 35mm lens er op zet en deze er nooit/zelden afhaalt.
De Sandisk extreme was maar 12 euro duurder (53 vs. 41 euro) dus heb ik die versie maar gekozen. Dus dan moet het helemaal geen probleem zijn (45MB/sec read/write volgens de specs), lijkt mij. Reviews op Amazon zijn zeer positief 4.7 van 5 stars (bijna 3500 reviews).
http://www.sandisk.com/pr...s/sd/extreme-uhs-1-45mbs/
http://www.amazon.com/San...DX-064G-X46/dp/B0070WU51U
[ Voor 92% gewijzigd door tHe_BiNk op 30-01-2014 14:52 ]
APPLYitYourself.co.uk - APPLYitYourself.com - PLAKhetzelf.nl - Raamfolie, muurstickers en stickers - WindowDeco.nl Raamfolie op maat.
Okay guys, hier is het probleem.
Ik heb een d5100. Sinds kort merkte ik vaak onscherpe foto's en besloot er eens een focus chart tegenaan te gooien. Ik heb een focus chart uitgeprint, camera parallel aan de muur, flitser tegen het plafond. Shutter 200, diafragma 1.8 en ISO 100. Met een afstandsbediening en een exposure delay 10 foto's gemaakt met de 50mm 1.8 G en daarna 10 foto's met de 35mm 1.8 G. De camera stond ingesteld om alleen het middelst focus point te gebruiken
Bij beide lenzen is er een erg hoge inconsistentie waar te nemen. Vaak ernstige green of purple fringing zichtbaar, direct in het midden. Soms ook goede foto's. Bij beide lenzen waren ongeveer 2 van de 10 foto's echt scherp.
Op naar de Mediamarkt dus (camera anderhalf jaar oud). Maar ik heb mijn camera bijna dagelijks nodig om mijn brood te verdienen, wat nu?
Ik heb een d5100. Sinds kort merkte ik vaak onscherpe foto's en besloot er eens een focus chart tegenaan te gooien. Ik heb een focus chart uitgeprint, camera parallel aan de muur, flitser tegen het plafond. Shutter 200, diafragma 1.8 en ISO 100. Met een afstandsbediening en een exposure delay 10 foto's gemaakt met de 50mm 1.8 G en daarna 10 foto's met de 35mm 1.8 G. De camera stond ingesteld om alleen het middelst focus point te gebruiken
Bij beide lenzen is er een erg hoge inconsistentie waar te nemen. Vaak ernstige green of purple fringing zichtbaar, direct in het midden. Soms ook goede foto's. Bij beide lenzen waren ongeveer 2 van de 10 foto's echt scherp.
Op naar de Mediamarkt dus (camera anderhalf jaar oud). Maar ik heb mijn camera bijna dagelijks nodig om mijn brood te verdienen, wat nu?
Als je camera zo belangrijk is, waarom heb je dan geen backup camera?
[ Voor 5% gewijzigd door Hahn op 03-02-2014 23:33 ]
The devil is in the details.
Om dezelfde reden dat ik niet snel een nieuwe kan aanschaffen als deze faalt. Ik zei dat ik er mijn brood mee verdiende, niet hoevéél broodHahn schreef op maandag 03 februari 2014 @ 23:33:
Als je camera zo belangrijk is, waarom heb je dan geen backup camera?
Dat is dan wel heel beperkt betaald gebruik. Maar goed, focusproblemen op zoiets zou eigenlijk niet moeten zijn. Heb je gekeken hoever de focus er naast zit? Dus een meetlatje onder een hoek van 45graden langs je focusobject.Muldert schreef op maandag 03 februari 2014 @ 23:35:
Om dezelfde reden dat ik niet snel een nieuwe kan aanschaffen als deze faalt. Ik zei dat ik er mijn brood mee verdiende, niet hoevéél brood
Als hij veel CA in het midden heeft, bij verschillende lenzen, zou ik bijna gaan denken dat de mount niet helemaal goed zit of speling heeft, of wellicht de sensor.
Voordat we in dergelijke doemscenario's gaan denken: post eens wat van die testshots. Want wat de een veel vind kan best heel normaal blijken te zijn (idem voor afwijkingen in focus).
Verder is je vraag "kan 'm niet missen, wat nu?" natuurlijk geen fototechnische vraag, dus een tikje off-topic hier. Maar als je hem echt zo hard nodig hebt dan is dat toch wel je eigen risico. Eventueel op te lossen door tijdelijk een camera ergens te lenen/huren, of door de mediamarkt heel lief aan te kijken, maar daar zou ik niet al te veel van verwachten.
Verder is je vraag "kan 'm niet missen, wat nu?" natuurlijk geen fototechnische vraag, dus een tikje off-topic hier. Maar als je hem echt zo hard nodig hebt dan is dat toch wel je eigen risico. Eventueel op te lossen door tijdelijk een camera ergens te lenen/huren, of door de mediamarkt heel lief aan te kijken, maar daar zou ik niet al te veel van verwachten.
[ Voor 49% gewijzigd door Orion84 op 04-02-2014 08:15 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Welkom in de paarse wereld van de Nikon consumer primes.Muldert schreef op maandag 03 februari 2014 @ 23:29:
Vaak ernstige green of purple fringing zichtbaar, direct in het midden. Soms ook goede foto's. Bij beide lenzen waren ongeveer 2 van de 10 foto's echt scherp.
De viewNX software die bij de camera zat kan die CA corrigeren, wat in de praktijk erop neerkomt dat een gedeelte van je foto omgezet wordt in zwart/wit.
Als je de AF test dan gebruik je de normale AF. Als je de lens test is het beter om liveview te gebruiken en met LV scherp te stellen. Volgens mij haal je nu twee dingen door elkaar.
weet het niet meer
There, I fixed itVishari Beduk schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 17:18:
Welkom in de paarsgroene wereld van de snelle primes.
Bij de meeste f/1.4 primes al redelijk weg vanaf f/2 en bij f/1.8 primes ergens rond f/2.8 gok ik zo en vooral aanwezig bij zwart/wit achtig contrast. Als je een beetje reviews leest voordat je een lens koopt dan zou je dit al moeten weten...
Mijn nieuwe D3200 (erg blij mee!) lijkt wat moeite te hebben met de 32 GB sdhc Sandisk class 10. Bij het aan/uit zetten geeft ie soms een seconde of 10-15 een zandloper en een brandend ledje (volgens mij alleen als ie echt uit een diepe slaap moet komen, om zo maar te zeggen). Ik kan wel direct schieten, echter krijg ik in dat geval niet direct het info schermpje te zien.
Bekend fenomeen? Kapotte sdhc (onwaarschijnlijk) of komt dit gewoon door het grote formaat van het kaartje? Kan mij voorstellen dat formaat minder snel scant dan een 8 of 16 GB, hoewel mijn nex3 met no-name 16 GB sdhc hier volgens mij nooit last van had.
Bekend fenomeen? Kapotte sdhc (onwaarschijnlijk) of komt dit gewoon door het grote formaat van het kaartje? Kan mij voorstellen dat formaat minder snel scant dan een 8 of 16 GB, hoewel mijn nex3 met no-name 16 GB sdhc hier volgens mij nooit last van had.
[ Voor 8% gewijzigd door werkenslaap op 04-02-2014 20:25 ]
Let op:
Dit topic is bedoeld om algemene Nikon zaken te bespreken. Voor vragen over specifieke modellen kun je terecht in de topics uit de openingspost en voor aankoopadviezen kun je terecht in:
Het grote Nikon F mount objectieven-topic 2018
[starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6
Dit topic is bedoeld om algemene Nikon zaken te bespreken. Voor vragen over specifieke modellen kun je terecht in de topics uit de openingspost en voor aankoopadviezen kun je terecht in:
Het grote Nikon F mount objectieven-topic 2018
[starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6