Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 255680

Topicstarter
Zoals sommige onder jullie mss gelezen hebben in dit topic, ben ik mijn D700 + 80-400 kwijt.

Ik ben dus opzoek naar een vervanging voor deze setup, en liefst zo goedkoop mogelijk. Fullframe is een vereiste, en de winkel waar ik alles ga halen is ofwel adorama ofwel B&H.

Ikzelf zat te denken aan de D600 refurbished, samen met de 70-200 F4. Dit komt uit op net geen 3000 dollar, wat overeenkomt met 2600 euro ongeveer.

Wat denken jullie? De 80-400 gebruikte ik hier vooral voor vogels etc, maar dat kan wachten. Ik heb wat telegerief nodig voor een modeshow/catwalk reportage, dus ik denk dat ik met 200 op FF wel toekom.

De 80-400 was heel traag, en niet super scherp, dat is bij deze setup wel anders vermoed ik.

[ Voor 79% gewijzigd door Anoniem: 255680 op 13-03-2013 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberamp
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-11-2024

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

:/ ..oh.. nou een mooie kans voor een upgrade hé. Nou ik zou serieus zeggen als je het geld hebt, D800 en de nieuwe AF-S 80-400. Succes met de modeshoots!

Topicstarter 1e WTF topic; Huisje boompje beestje; Adamoland#2244

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-07 22:02
CyberAmp schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 22:27:
:/ ..oh.. nou een mooie kans voor een upgrade hé. Nou ik zou serieus zeggen als je het geld hebt, D800 en de nieuwe AF-S 80-400. Succes met de modeshoots!
Volgens mij zei hij toch echt:
liefst zo goedkoop mogelijk

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Universal Creations schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 22:35:
[...]

[...]
Feit. Ik moet ergens opnieuw beginnen, en dat lijkt me alles behalve een slechte set om te beginnen. Buiten ergonomie en CF kaartjes denk ik dat ik er op vooruit ga. Zijn er mensen die van een D700 naar een D600 gegaan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberamp

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

Universal Creations schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 22:35:
[...]

[...]
Nou nou, sorry hoor :) FF en goede telelens is niet cheap. Ik weet niet of D700 naar D600 een upgrade is, maar je mist gewoon knopjes en subtiel wat repons. En 200mm op een fullframe kun je niet goed vogels mee schieten, mwa je kan ook de 70-200 f2.8 +TC proberen scheelt iets in de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
CyberAmp schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 23:16:
[...]

Nou nou, sorry hoor :) FF en goede telelens is niet cheap. Ik weet niet of D700 naar D600 een upgrade is, maar je mist gewoon knopjes en subtiel wat repons. En 200mm op een fullframe kun je niet goed vogels mee schieten, mwa je kan ook de 70-200 f2.8 +TC proberen scheelt iets in de kosten.
Welke knopjes mis ik? Dat de ergonomie iets slechter is weet ik, hij is kleiner, en ik ben 1 van de weinige die het liefst een zo groot mogelijke body heeft. Vandaar dat er ook meteen een grip opgaat; Verder stoor ik me aan het feit dat het SD kaartjes zijn ipv CF:

Zoals in mijn originele post staat weet ik dat 200 op FF niet genoeg is voor vogels, maar de vogeltjes kunnen gerust nog even wachten tot ik wat bij mijn financiële positieve ben. 200 op FF is genoeg voor een modeshow waar ik all acces heb. Meer heb ik voorlopig niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberamp

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

Anoniem: 255680 schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 23:20:
[...]

Welke knopjes mis ik? Dat de ergonomie iets slechter is weet ik, hij is kleiner, en ik ben 1 van de weinige die het liefst een zo groot mogelijke body heeft. Vandaar dat er ook meteen een grip opgaat; Verder stoor ik me aan het feit dat het SD kaartjes zijn ipv CF:

Zoals in mijn originele post staat weet ik dat 200 op FF niet genoeg is voor vogels, maar de vogeltjes kunnen gerust nog even wachten tot ik wat bij mijn financiële positieve ben. 200 op FF is genoeg voor een modeshow waar ik all acces heb. Meer heb ik voorlopig niet nodig.
Full AF control and AF-ON (maar valt op D600 aan te passen door AE-L/ AF-L anders in te stellen), sowieso inderdaad ergonomie en rapheid, vergeleken met D800 lever je niet op in en tevens hoef je niet meteen grip onder te douwen, die grip is goede maat. De AF-S 80-400 is meer investering op lange termijn, ik zou zelf maandje wachten daalt de prijs en heb je een mooie snelle zoomrange.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja ik zag het ook net. De mode dial van de D600 is zoals de DX bodies, terwijl de 800 WB, ISO etc op de modedail heeft. Het verschil tussen de 600 en de 800 is in Amerika 1000 dollar. samen met de grips. Ik hoef er overigens echt wel een grip op aangezien ik het merendeel portretten schiet, en ik niet met mijn arm over mijn hoofd wil staan. De telelens staat vast. De F4 is meer dan genoeg, Schilt 800 dollar met de 2.8, en aangezien ik een SB-900 heb, en niet vaak in low light schiet met de tele, is die 800 dollar het echt niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-07 03:17
[b][message=39920441,noline]
Ikzelf zat te denken aan de D600 refurbished, samen met de 70-200 F4. Dit komt uit op net geen 3000 dollar, wat overeenkomt met 2600 euro ongeveer.
Als D600 eigenaar die een D600 getroffen heeft met het vuil/smeermiddel op de sensor probleem ben ik er ondanks dat nooit vies van om de camera wel gewoon aan te raden.
Maar gezien jouw situatie maak ik daar graag een uitzondering op, Refurbished body's zijn namelijk ook niet alrijd vrij van dit probleem.
Ook al vind je het zelf schoonmaken van de sensor geen probleem, Dit probleem heeft een oorzaak in de camera zelf en zolang Nikon dat niet toegeeft en oplost vind ik het geen camera waar je professioneel op kunt rekenen, Zeker niet in jouw situatie.

Aangezien je hierboven zelf al aangeeft dat deze camera niet helemaal aan je eisen voldoet en een D800 financieel moeilijk ligt voor je, Is het dan niet een idee om voor een refurbished of tweedehands D700 te kijken?
Een D800 kan later altijd nog als je een succesvol bedrijf weet op te zetten daar.

Bedenk me net dat je naar Miami wilt vliegen om dat spul daar te kopen, Open anders een topic op een amerikaans forum (Nikonrumours is over het algemeen erg behulpzaam) misschien dat je daar iemand kan vinden die je helpen kan?

[ Voor 10% gewijzigd door Sato op 14-03-2013 02:17 ]

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
CyberAmp schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 23:16:
[...]

Ik mis geen enkel knopje. Wat bedoel je met respons / rapheid? De D600 heeft meer fps. De D600 menu's etc.? Even snel. Ergonomie vind ik overigens prima met de D600, maar misschien is dat anders voor iemand met grotere handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:24

B64

Sato schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 02:05:
[...]

Als D600 eigenaar die een D600 getroffen heeft met het vuil/smeermiddel op de sensor probleem ben ik er ondanks dat nooit vies van om de camera wel gewoon aan te raden.
Maar gezien jouw situatie maak ik daar graag een uitzondering op, Refurbished body's zijn namelijk ook niet alrijd vrij van dit probleem.
Ook al vind je het zelf schoonmaken van de sensor geen probleem, Dit probleem heeft een oorzaak in de camera zelf en zolang Nikon dat niet toegeeft en oplost vind ik het geen camera waar je professioneel op kunt rekenen, Zeker niet in jouw situatie.
De reden dat hij refurbished wil kopen heeft alles te maken met de aankoopprijs, niet met de spetters op de sensor volgens mij.

Daarnaast is het toch zo dat die spetters na verloop van tijd minder zouden moeten worden? Er zit geen oneindige voorraad olie in zo'n camera, dus zodra alle overtollige olie van de bewegende delen afgespetterd is heb je er geen last meer van. De ene D600 heeft er ook meer last van dan de andere.

Wat dan weer wel zo is: die spetters zijn een belangrijke reden voor kopers om de camera weer in te ruilen, dus de kans dat een refubished D600 last heeft (of heeft gehad) van oliespetters is behoorlijk groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-05 13:21
Nordlys schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 07:15:
[...]

Ik mis geen enkel knopje. Wat bedoel je met respons / rapheid? De D600 heeft meer fps. De D600 menu's etc.? Even snel. Ergonomie vind ik overigens prima met de D600, maar misschien is dat anders voor iemand met grotere handen.
Jij hebt ze beiden, dus wss kan je dat beter beoordelen, maar ik had gehoord dat de AF snelheid van de D600 wat trager was dan van de D800 en zeker in slechte lichtomstandigheden. Dat is ondermeer te zien in het filmpje over de D600vsD800vs5Dm3 van Digitalrev.

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-06 11:55

Pat-Juh

Patrick

Anoniem: 255680 schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 23:37:
Ja ik zag het ook net. De mode dial van de D600 is zoals de DX bodies, terwijl de 800 WB, ISO etc op de modedail heeft. Het verschil tussen de 600 en de 800 is in Amerika 1000 dollar. samen met de grips. Ik hoef er overigens echt wel een grip op aangezien ik het merendeel portretten schiet, en ik niet met mijn arm over mijn hoofd wil staan. De telelens staat vast. De F4 is meer dan genoeg, Schilt 800 dollar met de 2.8, en aangezien ik een SB-900 heb, en niet vaak in low light schiet met de tele, is die 800 dollar het echt niet waard.
je kan eventueel ook een 1.7 of 2.0x TC erbij halen om je 400 bereik te hebben op je camera (met autofocus). Je zal toch geregeld je sensor schoon moeten maken als je lenzen wisselt. Mijn D600 heeft na een kleine 2000 clicks nog vrij weinig stof/olie plekjes waar zoveel over te doen was. De sluiter gaat zo'n 150.000 mee en dat lijkt mij voldoende om je bedrijfje op te bouwen voordat je camera lurp is.

Bouwkwaliteit is vergeleken met de D800 niet slecht te noemen. uiteraard is de voorzijde van plastic en onder zijde ook maar het blijft een solide camera.

Een D3 of D3s behoort ook bij je opties denk ik... Ik zou daar in elk geval naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
Het probleem kent twee kanten.

De ene kant is het olie/smeermiddelverhaal, Dit houd uiteindelijk op maar wanneer dat is is niet te zeggen. (Er zijn mensen die er al 10.000+ foto's mee genomen hebben en er nog last van hebben.)
De andere kant van het verhaal is een stof/vuil probleem wat door de camera zelf veroorzaakt wordt, Er slijt dus iets in de camera af en dat schaafsel vervuilt de sensor.
Welk van de twee mogelijkheden van toepassing is op jouw D600 is maar afwachten, Mogelijk zelfs beiden.

Bij mijn D600 heb ik geen toename in olie/smeermiddel vlekken gezien en het zijn er ook niet veel.
De rest (en dus het grote probleem) is allemaal stof/vuil dat veelal niet weg te blazen is en vanuit de camera zelf zal moeten komen. (Heb namelijk geen lenswissels gedaan in de periode dat ik het goed in de gaen hield.)

Het olie/smeermiddel verhaal is iets wat je bij elk model van elk merk DSLR wel kunt aantreffen.
Het stof/vuil probleem is Nikon D600 specifiek (Ja alle DSLR sensor verzamelen op den duur wel wat stof en dat is heel normaal, Maar de mate waarin de D600 dat doet duid wel degelijk op een probleem.)
Zolang dat laatste niet door Nikon erkent en gerepareerd wordt (Moeten ze uiteraard wel eerst het probleem vinden, Het vervangen van de sluiter lost het in elk geval niet op.) kan ik de camera niet aanraden aan iemand die er professioneel gebruik van moet maken in het buitenland en dus niet zijn camera voor een maand of twee kan missen wanneer Nikon eindelijk de oorzaak vind en met reparaties begint. Buiten dat is de nodige extra nabewerking die eventuele donkere vlekken in foto's vereisen ook niet welkom voor zo iemand.

Voor anderen hier in nederland/belgie die over de aanschaf van een D600 twijvelen kan ik de camera alleen maar aanraden, Maar maak dan wel afspraken met de winkel dat ze hem zonder gezeur terug nemen en je geld terug geven ls je een probleem geval te pakken hebt.
Het is namelijk nooit bewezen dat alle D600 hier last van hebben, En de mate waarin de bodys die er wel last van hebben een probleem vormen voor de gebruiker verschillen ook behoorlijk.

Zo is de mijne momenteel niet echt bruikbaar voor landschap foto's met mooie heldere lucht op f/16-22 omdat de bovenhoeken vol met kleine vuiltjes zitten die dan in je foto's terugkomen, Maar aangezien ik die eigenlijk nooit neem is het voor mij geen probleem.
Mijn camera gaat dan ook pas naar Nikon Service Beverwijk toe als er echt een oplossing is, Tenzij het echt te erg wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Ik heb met mijn D600 overigens geen olie/smeermiddel problemen. Heb er nog niet erg veel foto's mee gemaakt, misschien nog maar een paarhonderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Een D800 met dezelfde opties komt mij ongeveer 1000 dollar duurder uit. Wat opzich ook niet verschrikkelijk veel is, en ik in principe of 4 opdrachten terug verdien.

Ik heb deze zaterdag mijn eerste opdracht, wat ongeveer 350 dollar in het laatje brengt. Als ik het zo bekijk is het natuurlijk wel het overwegen waard. 2e Hands heb ik toch liever niet aangezien Nikon hier in Ecuador geen authorised reseller/service center heeft, dus voor het kleinste probleem dat ik niet zelf kan oplossen moet ik naar Amerika of Peru. In de komende maand ga ik met die ontwerper ongeveer een 1000tal dollar verdienen, met een zekere optie op meer werk in te nabije toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06-07 15:07
Als je van hobbyist een pro wordt die opeens in zijn eigen levensonderhoud moet voorzien, dan moet je ook je denkwijze aanpassen.

Je moet dan niet meer op zoek gaan naar de beste en de duurste spullen, maar naar de spullen die zo goedkoop en zo efficiënt mogelijk het werk gedaan krijgen.
Je hebt geen camera, en je hebt nog niets verdient, en je leeft van spaargeld. Dan ga je in mijn ogen geen D800 kopen, maar koop je een D600 (als het persé FX moet zijn) en gaat daarmee een de slag en zorgt dat de cashflow op gang komt.
Pas als je dan een stabiel inkomen hebt met een redelijk buffer, dan ga je pas dure dingen kopen.

Op de pof leven en geld uitgeven dat je misschien in de komende maanden gaat terugverdienen werkt niet, dat is een recept voor bankroet.
Als je niet genoeg opdrachten hebt, dan heb je die $1000 hard genoeg nodig om het gat te overbruggen tot de volgende opdracht.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:11

Garyu

WW

yzf1kr schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 14:51:
Als je van hobbyist een pro wordt die opeens in zijn eigen levensonderhoud moet voorzien, dan moet je ook je denkwijze aanpassen.

Je moet dan niet meer op zoek gaan naar de beste en de duurste spullen, maar naar de spullen die zo goedkoop en zo efficiënt mogelijk het werk gedaan krijgen.
Je hebt geen camera, en je hebt nog niets verdient, en je leeft van spaargeld. Dan ga je in mijn ogen geen D800 kopen, maar koop je een D600 (als het persé FX moet zijn) en gaat daarmee een de slag en zorgt dat de cashflow op gang komt.
Pas als je dan een stabiel inkomen hebt met een redelijk buffer, dan ga je pas dure dingen kopen.

Op de pof leven en geld uitgeven dat je misschien in de komende maanden gaat terugverdienen werkt niet, dat is een recept voor bankroet.
Als je niet genoeg opdrachten hebt, dan heb je die $1000 hard genoeg nodig om het gat te overbruggen tot de volgende opdracht.
met hem ^^.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jullie hebben daar wel een punt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avanreijn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-07 16:18
Even een vraag, gebruik je bij het vogeltjes schieten wel eens een sluitertijd hoger dan 1/4000?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Raar of zelden. Op iso 200 en voor vogeltjes minimum F8 moet je al heeeel veel licht hebben om daar boven te gaan. Ik weet dat dat het verschil is tussen de 600 en de 800, maar ik stoor me eerder aan de 1/200 syncspeed, wat natuurlijk geen hele stop verschil is met 1/250e maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberamp

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

Nordlys schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 07:15:
[...]

Dat is persoonlijk dat je geen knopje mist, ik had ze 2 posts erboven genoemd. De fps is ook persoonlijk. Wat betreft snelheid, die D600 heb ik als een van de eerste al gehaald, en genoeg uitgeprobeerd, en vind hem beduidend minder rap dan mijn D3X, tenminste ik ervaar het zo, ten op zichte van D800 heb ik geen ervaring mee, er zou vermoed ik weinig verschil zitten tussen de rapheid van D800 en D3X, maar ik kan me vergissen. En ik heb het over vanaf uit tot aan focus en klik. Ergonomie kan ik kort over zijn, ik heb liever een wat grotere grip, maar ik heb op mijn D600 ook meteen een grip gezet en dat werkt ook wel aardig.

[ Voor 8% gewijzigd door Cyberamp op 14-03-2013 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Hoe kun je fps persoonlijk vinden? D600 is gewoon sneller met 5.5 fps, dat is een simpel gegeven :P Snelheidsverschil in menu's etc. tussen de D800 en D600 is er niet. Sterker nog, ik denk dat de D800 soms trager kan zijn bij het terugbekijken van foto's (met een fatsoenlijk SD kaartje) terwijl je buffer nog niet leeg is. Dan is er nog een puntje waar je met de D600 sneller in bent: nabewerking.

[ Voor 82% gewijzigd door Nordlys op 14-03-2013 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberamp

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

Nordlys schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 20:15:
Hoe kun je fps persoonlijk vinden? D600 is gewoon sneller met 5.5 fps, dat is een simpel gegeven :P Snelheidsverschil in menu's etc. tussen de D800 en D600 is er niet. Sterker nog, ik denk dat de D800 soms trager kan zijn bij het terugbekijken van foto's (met een fatsoenlijk SD kaartje) terwijl je buffer nog niet leeg is. Dan is er nog een puntje waar je met de D600 sneller in bent: nabewerking.
Ik bedoel heel simpel hoor, voor de één is fps een heel belangrijk issue, de ander totaal niet, ergo persoonlijk. Ik zet mijne nooit op burst modus. Nogmaals ik ken de menu van D800 niet, en terugspelen van foto's filmpjes, maar daar had ik ook niet over. Ik had het over tijd van opstart, focus en schieten. Ik zit dus niet D600 af te kraken, want ik er heb er zelf ook een, en puur vanwege de Mpx size (36 MP is voor mij overkill, voor nu ;) ), maar imho is D800 eerder een upgrade voor de D700 gebruiker dan de D600, er zitten gewoon wat meer pro features in. D600 is zeker niet traag, maar ja als hij vraagt om upgrade, kies je gewoon de betere uit. Wel goed punt overigens van je, er zitten ook allerlei overwegingen in systeemeisen etc. voor je foto's, maar ja dat ligt aan zijn workflow and hoeveel foto's hij per keer wil nabewerken. Kijk voor tientallen foto's valt nog te doen (ik heb die 36 MP raw's getest, en valt mee qua "traagheid").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Of het nu 10 min of 5 min duurt om een foto te bewerken maakt mij niet veel uit. Ik gebruik Lightroom, en zelden photoshop. Wel schiet ik altijd RAW. FPS maakt voor mij ook niet uit, zolang het niet suuuper traag is. Ik denk persoonlijk wel dat ik de knopjes op de mode dail ga missen. ISO, Qual, WB aangezien ik die vaak gebruik. Chimpen doe ik ook zo goed als niet, dus het maakt mij niet veel uit of ik de fotos meteen kan bekijken na het schieten, of ik even moet wachten. Verder houd ik lang niet alle foto's bij, en heb ik ruimte zat aangezien ik een NAS heb, en altijd vanaf USB 3.0 werk.

Mijn gevoel zegt 100% D800, mijn portomonee neigt naar de D600. Ding is wel dat ik voor de komende 5 jaar gesteld wil zijn, en dat ik niet na een halfjaar spijt heb dat ik de D800 niet gekozen heb. Verder heb ik nog spaargeld genoeg om die 1000 euro voor een jaartje te overbruggen, en ik moet ook in achting nemen dat een nieuwe body kopen ook een trip naar een ander continent betekend voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Anoniem: 255680 schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 21:13:
Of het nu 10 min of 5 min duurt om een foto te bewerken maakt mij niet veel uit. Ik gebruik Lightroom, en zelden photoshop. Wel schiet ik altijd RAW. FPS maakt voor mij ook niet uit, zolang het niet suuuper traag is. Ik denk persoonlijk wel dat ik de knopjes op de mode dail ga missen. ISO, Qual, WB aangezien ik die vaak gebruik. Chimpen doe ik ook zo goed als niet, dus het maakt mij niet veel uit of ik de fotos meteen kan bekijken na het schieten, of ik even moet wachten. Verder houd ik lang niet alle foto's bij, en heb ik ruimte zat aangezien ik een NAS heb, en altijd vanaf USB 3.0 werk.

Mijn gevoel zegt 100% D800, mijn portomonee neigt naar de D600. Ding is wel dat ik voor de komende 5 jaar gesteld wil zijn, en dat ik niet na een halfjaar spijt heb dat ik de D800 niet gekozen heb. Verder heb ik nog spaargeld genoeg om die 1000 euro voor een jaartje te overbruggen, en ik moet ook in achting nemen dat een nieuwe body kopen ook een trip naar een ander continent betekend voor mij.
Recentelijk is er een foto van me gebruikt in een boek over landschaps fotografie, een foto gemaakt met m'n 1000D. Ik zou me dus niet blindstaren op de D800 als je die niet kan/wil betalen. Ga lekker voor de D600, daar maak je dezelfde foto's mee, terwijl je misschien even moet wennen aan wat knopjes en ontbrekende handigheidjes.
Als je nou zou twijfelen tussen crop en FF zou het indd een overweging zijn om toch in FF te investeren. Maar met een D600 moet je minstens net zo goed uit de voeten kunnen lijkt me.

Welke functie's van de D800 denk je te gaan missen bij de opdrachten? Dat je minder goed vogels kunt fotograferen lijkt me wat minder van belang voor jou, want ik dacht dat je grootste doel was om als fotograaf geld te verdienen en dat deed je met model fotografie als ik het goed heb.
Ik denk dat je met de D600 net zo goed je werk kan doen als met de D800, daarom zou ik daarvoor gaan als ik jou was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

Da's wel :/ als je naar een ander land verhuist en meteen 12k aan spullen verliest :/. Ik zou eens alle verschillen/voordelen/nadelen naast elkaar plaatsen en kijken voor jezelf of de D800 900 dollar meer waard is door die features.

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het is ook zo als ik olie/stof op de sensor krijg dat ik niet zomaar even kan terug gaan voor garantie. Vandaar zit ik een beetje in een tweestrijd. Ergonomie is voor mij heel belangrijk, en daarvoor ben ik beter af bij de D800, hoewel de 36mp natuurlijk overbodig zijn. Voor mij is het vooral belangrijk een volledig magnesium body te hebben, en zoveel mogelijk dedicated knopjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
Anoniem: 255680 schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 21:13:

Lijkt mij duidelijk dus, Gewoon de D800 halen. (Of eventueel een D700 als ze die nog hebben.)
Nu nog een objectief erbij uitzoeken.

En ja uiteraard die knopjes zitten ook op de D600 maar dan op een andere plek, En daar wen je op de duur wel aan. Maar kevinneke heeft momenteel wel andere dingen aan zijn hoofd, En om dan ook nog met je nieuwe camera te moeten leren omgaan terwijl je voor toekomstige vaste klanten staat te werken is niet handig. Zeker niet als je dat kunt voorkomen.

[ Voor 12% gewijzigd door Sato op 15-03-2013 03:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Sato, de controls tussen de D800 en D600 verschillen nauwelijks, je bent er in een uurtje aan gewend. De D600 heeft zelfs het voordeel dat die U1 en U2 controls heeft.

Ik heb het idee dat sommigen hier echt te veel op het idee afgaan dat de D800 een pro camera is en de D600 een consumer dingetje. Dat is echt onzin, de D600 is echt een topcamera waar iedere full-time fotograaf plezier van kan hebben. Denk eens logisch na over de specs van beide camera's, met 1000 dollar verschil zou ik zonder twijfel de D600 genomen hebben. Ik denk dat Kevinneke z'n zin gewoon teveel op de D800 heeft gezet. Het enige argument dat ik nog enigzins logisch vind is de grootte van de body voor als je iets grotere handen hebt, maar dat argument mag je pas voeren als je beide body's goed hebt getest en het ook daadwerkelijk vervelend vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-05 13:21
Nordlys schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 20:15:
Hij zegt toch duidelijk in zijn bericht dat hij bedoelt van OOF naar in focus en de klik. Fps is hierbij dus van geen belang, het gaat dan om de autofocussnelheid en de shutter lag.

Ik zou overigens ook voor de D600 gaan (behalve als deze voor jou echt slecht zou vasthouden, maar dat weet je pas in de winkel). Ik denk niet dat je nood hebt aan die betere AF en 36 MP van de D800. Ik zou die 1000 dollar mooi in je zak houden, kan nog van pas komen.

[ Voor 16% gewijzigd door LaurentS op 15-03-2013 13:26 ]

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mijn zinnen zijn redelijk gezet op de D800 ja; dat moet ik toegeven. Verder heb ik ontdekt dat Panama interessanter is om naar toe te gaan. Vlucht is meer dan de helft goedkoper, en de cameras zijn daar blijkbaar nog goedkoper dan in de USA omdat ze daar in een tax free zone zitten. Ik denk toch dat ik ga beginnen met de D600, en aangezien Panama maar een 300 euro aan vliegtuig kost, en alles daar goedkoper blijkt te zijn, kan ik gerust na een jaartje terug moest dat nodig zijn om de D800 (Of zijn opvolger) te halen. Er zitten hier toevallig geen mensen die daar recent geweest zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
Nordlys schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 07:20:
Sato, de controls tussen de D800 en D600 verschillen nauwelijks, je bent er in een uurtje aan gewend. De D600 heeft zelfs het voordeel dat die U1 en U2 controls heeft.
De aanwezigheid van controls verschilt niet nee, De plaatsing ervan wel en dat vereist gewenning.
Ik ben er nooit van uitgegaan de de D800 meer Pro zou zijn, Ik ben afgegaan op het gezeur van vele D700 eigenaren op de D600.

Heb zelf niet voor niets een D600 verkozen over een tweedehands D700 of nieuwe D800, En de gewenning aan de D600 ligt voor mij momenteel nog wat moeilijk maar dat is niet verwonderlijk want ik ben van mijn D5100 gewend dat ik alles met mijn rechterhand kon doen.

Er is echter ee ding aan de D600 wat ik niet begrijp maar dat is meer iets voor het D600 topic.
De aanwezigheid van het quick retouch knopje links van het scherm is begrijpelijk gezien Nikon's doelgroep voor deze camera, Maar waarom de OK knop ook deze functie heeft tijdens het terugkijken van foto's ontgaat mij volledig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik denk dat het vrij vast staat dat ik volgende week naar Panama ga en een D600+grip + 70-200 F/4 ga helen. Dan kan ik er een tijdje tegen, is "vrij" goedkoop, en is zeker niet slecht. Aan de ergonomie wen ik wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrien
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Als Panama een tax free zone is, moet je dan bij terugkomst geen invoerrechten en BTW betalen? Moet je wel even goed uitzoeken denk ik.

http://www.avfoto.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Als je spijt krijgt van die aankoop mag je mij deels de schuld geven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
Arrien schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 16:41:
Als Panama een tax free zone is, moet je dan bij terugkomst geen invoerrechten en BTW betalen? Moet je wel even goed uitzoeken denk ik.
Dat moet je sowieso, ook als je hem in de VS koopt. Heel dat tax free zone is ook niet zo relevant, want ook in de VS hoef je als inwoner van Ecuador geen tax te betalen. Dat moet je in Ecuador doen, maar als ondernemer kan je die vermoedelijk weer terugvorderen. Alleen de importheffing niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberamp

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

Nordlys schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 17:12:
Als je spijt krijgt van die aankoop mag je mij deels de schuld geven :P
hoezo alleen jij, volgens mij heeft iedereen aan bijgedragen met pro en con's. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zolang de sensor na enkele shoots niet vol olie hangt, zal ik me dit niet beklagen.
Verder heb ik vandaag nog iets vervelend ontdekt. Ik heb een Jinbei Discovery flitsset. Ik heb alle onderdelen nog, behalve de kabel. Die hebben ze blijkbaar ook meegenomen om 1 of andere reden, samen met mijn RF602's. Een triggersetje is hier wel te vinden, maar de kabel niet, dus zit ik met een ander probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:38

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Hou ook in de gaten dat B&H en Adorama allebei dicht zijn tussen 25 maart en begin april wegens joodse feestdagen.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
thx, zo ook hier, met Pasen. Ik zal het misschien een week moeten uitstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
Anoniem: 255680 schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 19:28:
Zolang de sensor na enkele shoots niet vol olie hangt, zal ik me dit niet beklagen.
Verder heb ik vandaag nog iets vervelend ontdekt. Ik heb een Jinbei Discovery flitsset. Ik heb alle onderdelen nog, behalve de kabel. Die hebben ze blijkbaar ook meegenomen om 1 of andere reden, samen met mijn RF602's. Een triggersetje is hier wel te vinden, maar de kabel niet, dus zit ik met een ander probleem.
Fabrikant even mailen en de situatie uitleggen, Ze zullen je vast wel op een of andere manier kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ja bij konijn kan ik de kabel kopen, heb aan mijn broer gevraagd of hij hem kan gaan halen en hem wilt opsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Ik zou eerst eens goed uitzoeken of er misschien andere fabrikanten zijn in Ecuador die wel beter service hebben dan nikon.
Als nikon bijna niet te krijgen is, en ook garanties/ reparaties niet te doen zijn in het land zou ik niet snel bij nikon blijven. Misschien zijn alle cameramerken ontzettend slecht te krijgen, maar wie weet kun je wel gewoon een canon krijgen.

Je nikonlenzen kunnen dan ook op een canon met adapter, en anders kun je ze naar belgie sturen om daar te laten verkopen door je familie.

Blijf je bij nikon dan zou ik een nieuwe D600 of D800 lekker laten liggen en gaan voor 2 gebruikte D700's. Kan er altijd eentje stuk gaan of gestolen worden maar dan kun je altijd doorwerken met full frame tot je tijd/ geld hebt om de eerste te laten repareren.

En als laatste, voor catwalk foto's lijkt een 70-200/4 me een beetje traag. Zou eerder kijken naar de 200/2.8 als de 70-200/2.8 te duur is.

ps, je had het erover dat je naar miami wilt vliegen om die spullen te kopen, maar vervolgens noem je twee winkels uit new york? Hebben die ook een depadants in miami? Kan me niet voorstellen dat je als niet amerikaan zonder verblijfplaatst spullen kunt bestellen vanuit Miami.
Lukte mij namelijk niet toen ik een tijdje in Boston zat.

B&H en Adorama zijn wel erg goedkoop, maar als het ticket veel duurder is (ecuador - new york of ecuador - miami is nogal een verschil) dan kan het goedkoper zijn bij een wat duurdere miami camerawinkel te kopen. Andere steden zoals houston, LA, Mexico stad, Brazilia, of gewoon Nederland (Curacao ;) ) of vele andere zou ik ook in overweging nemen.
Gewoon goed uitzoeken wat waar te koop is en hoeveel het ticket is.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
RobertJRB schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 23:46:
Ik zou eerst eens goed uitzoeken of er misschien andere fabrikanten zijn in Ecuador die wel beter service hebben dan nikon.
Als nikon bijna niet te krijgen is, en ook garanties/ reparaties niet te doen zijn in het land zou ik niet snel bij nikon blijven. Misschien zijn alle cameramerken ontzettend slecht te krijgen, maar wie weet kun je wel gewoon een canon krijgen.

Je nikonlenzen kunnen dan ook op een canon met adapter, en anders kun je ze naar belgie sturen om daar te laten verkopen door je familie.

Blijf je bij nikon dan zou ik een nieuwe D600 of D800 lekker laten liggen en gaan voor 2 gebruikte D700's. Kan er altijd eentje stuk gaan of gestolen worden maar dan kun je altijd doorwerken met full frame tot je tijd/ geld hebt om de eerste te laten repareren.

En als laatste, voor catwalk foto's lijkt een 70-200/4 me een beetje traag. Zou eerder kijken naar de 200/2.8 als de 70-200/2.8 te duur is.

ps, je had het erover dat je naar miami wilt vliegen om die spullen te kopen, maar vervolgens noem je twee winkels uit new york? Hebben die ook een depadants in miami? Kan me niet voorstellen dat je als niet amerikaan zonder verblijfplaatst spullen kunt bestellen vanuit Miami.
Lukte mij namelijk niet toen ik een tijdje in Boston zat.

B&H en Adorama zijn wel erg goedkoop, maar als het ticket veel duurder is (ecuador - new york of ecuador - miami is nogal een verschil) dan kan het goedkoper zijn bij een wat duurdere miami camerawinkel te kopen. Andere steden zoals houston, LA, Mexico stad, Brazilia, of gewoon Nederland (Curacao ;) ) of vele andere zou ik ook in overweging nemen.
Gewoon goed uitzoeken wat waar te koop is en hoeveel het ticket is.
Er is hier geen enkele camerafabrikant officieel vertegenwoordigd. Alles word hier ingevoerd van Amerika, tegen woekerprijzen. Zoals ik eerder al zei: Doe de adviesprijs x150% voor alle electronica. 40% invoertaxen, en 10% winstmarge voor de winkel die het hier verkoopt. Eerder deze week zag ik een D3100 hier te koop staan, nieuw met 18-55 voor 700 euro, dat is 300 meer dan in Amerika. Net hetzelfde met Canon.

Voordeel van B&H is ook het feit dat ze refurbished verkopen, wat een hele smak geld scheelt. Naar Miami kost het mij ongeveer 800 dollar, naar New york kom ik op 1100 uit. Ik ga vandaag mijn ticket boeken, omdat ik niet veel tijd meer heb ivm de joodse feestdagen in New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Anoniem: 255680 schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 14:16:
[...]

Er is hier geen enkele camerafabrikant officieel vertegenwoordigd. Alles word hier ingevoerd van Amerika, tegen woekerprijzen. Zoals ik eerder al zei: Doe de adviesprijs x150% voor alle electronica. 40% invoertaxen, en 10% winstmarge voor de winkel die het hier verkoopt. Eerder deze week zag ik een D3100 hier te koop staan, nieuw met 18-55 voor 700 euro, dat is 300 meer dan in Amerika. Net hetzelfde met Canon.

Voordeel van B&H is ook het feit dat ze refurbished verkopen, wat een hele smak geld scheelt. Naar Miami kost het mij ongeveer 800 dollar, naar New york kom ik op 1100 uit. Ik ga vandaag mijn ticket boeken, omdat ik niet veel tijd meer heb ivm de joodse feestdagen in New York
Volgens mij moet je eerst alles eens goed uitschrijven om te kijken of het echt duurder is of wat de beste optie is.

1: Laten opsturen kan ondanks de dure invoer goedkoper zijn dan het heen en weer reizen. Vergeet ook niet dat je er met een ticket alleen niet bent. Je moet ook Manhatten in en weer uit (50 dollar met de taxi manhatten in vanaf het vliegveld, eruit kan meer kosten omdat je dan niet dat vliegveld tarief hebt). Reken dus sowieso al op minimaal 1200 dollar (of je moet de tijd hebben om met de metro te gaan).
Overnachten lijkt me niet van toepassing.

2: Het verschil in prijs tussen een D3100 kopen in de buurt of een D600/ D800 kopen in de VS wordt met zelf ophalen nog vele malen groter dan alleen de prijs van de camera zelf.
En met de D600/ D800 beperkt je jezelf ook erg qua mogelijkheden met garantie of reparaties. Een vaste winkel in de buurt hebben waar je je camera koopt kan erg grote voordelen hebben voor een pro. Belangrijkste is niet dat je net iets meer scherptediepte hebt, maar dat je de foto uberhaupt kunt maken.
In dat opzicht kan de D3100 (ondanks de sensor) een veel betere keuze zijn.
Niet leuk, maar het is ook geen hobby meer maar werk ;)

3: B&H hoeft niet goedkoper te zijn als je de reiskosten meerekend. Minimaal 300 dollar verschil is het al alleen met vliegen in vergelijk met Miami. Vergeleken met Mexico stad is het verschil nog groter. B%H is goedkoop, maar niet zo goedkoop.
Refubished producten worden ook echt wel bij andere zaken aangeboden, niet alleen bij B&H.

Het komt op mij allemaal nogal gehaast over, denk goed na voor je iets doet en veel geld uitgeeft.
Ik snap dat een full frame D600 of D800 een mooie camera is en vele malen fijner dan een D200 of D3100. Maar het gaat er niet om of je een fijne en de beste camera hebt, het gaat erom dat je een camera hebt die goed genoeg is en waarmee je geld kunt verdienen. Upgraden kan altijd nog.

Beslis dus bijvoorbeeld eerst of de D200 in eerste instantie niet genoeg is voor de komende opdrachten. Voor 700 dollar een D3100 erbij en je hebt meteen een backup camera. Bespaar je duizenden dollars mee die je niet eerst eerst hoeft terug te verdienen voor je winst gaat maken.

Als ik zo krap zou zitten (8000 dollar) in een vreemd land zou zelfs een D70 nog voldoen.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik snap je punt, en na een nachtje denken heb ik besloten niet te gaan, en te proberen nog een maand te werken met de D200. Ik heb een 85 1.4, wat volgens mij wel moet volstaan voor de modeshow. ISO 1600 is de maximum die ik met de D200 durf te gebruiken. Eventueel kan ik nog wat film in m'n F90x stoppen en die wat pushen, als ik dan een stand develop gebruik kan de ruis nog wel meevallen en moet het voor een maand verder nog wel lukken. Een vriend van de familie van mijn vriendin gaat volgende maand naar NY en brengt wel vaker dingen mee, hij gaat daar voor mij alles meebrengen wat ik nodig heb. Gewoon kwestie van het nog een maandje vol te houden met de D200.

Heb vandaag mijn eerste shoot gehad voor de catalogus van de modeontwerper, en hij is super tevreden over de fotos.

Nogmaals bedankt allemaal om even mee te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Een maand! Dat moet makkelijk uit te houden zijn ja. Dan bespaar je heel wat geld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nordlys schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 21:56:
Een maand! Dat moet makkelijk uit te houden zijn ja. Dan bespaar je heel wat geld :)
Feit. De laatste dagen waren nogal stressvol. Ik wou persee de D600 hebben voor de modeshow aangezien ik niet zeker ben dat het gaat lukken. Toch is het beter om foto's met net iets meer ruis te hebben dan in 2 dagen te vertrekken naar New York, alleen, 1500 dollar te betalenvoor de vlucht, hopen dat ik er geraakte voor de 25e aangezien B&H en Adorama dan voor een week sluiten. De D200 volstaat voor dingen overdag, en zoals gezegd hoop ik met de modeshow uit de voeten te kunnen op 1.4 of 1.8 met de 85 op de cropsensor en ISO 1600. Ga waarschijnlijk deze week de zaal verkennen om te zien of dat mogelijk is.
Pagina: 1