Domotica. Ervaringen en vragen.

Pagina: 1 ... 63 ... 76 Laatste
Acties:

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:00
Je hebt meer winkels dan enkel Robbshop natuurlijk ;)

[edit]
Het is 8€ verschil blijkbaar...
Heb ik er met veel plezier voor over toch.

[ Voor 10% gewijzigd door Fire69 op 17-10-2016 13:07 ]

• ET19611
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-01-2023
Je kunt de NEO producten ook direct bij szneo.com bestellen, dan kosten ze ca. 20 euro/stuk !

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
In ons nieuwe huis komen allemaal elektrische rolluiken.
Die ik wil gaan bedienen middels z-wave.
Ik zit te twijfelen tussen volgende modules:

ROLLUIKSCHAKELAAR Z-WAVE PLUS QUBINO
ROLLUIK SCHAKELAAR V2 FIBARO

De Controller die ik wil gebruiken zal waarschijnlijk home assistant zijn. Heb ook nog een vera lite maar die zal het in mijn nieuwe setup niet gaan trekken met aantal devices.

Zelf zie ik voornamelijk dat de Qubino wat compacter is.
Belangrijk is dat we rolluiken ook goed op bepaalde stand voor zon kunnen zetten dit was bij mijn duwi rolluikschakelaars vaak lastig.

Wie heeft er goede ervaring met 1 van de 2 of gebruik ze allebei?

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-11 07:34
ik heb ervaring met de Qubino icm een zonnescherm. Doet het prima :)

ik zou inderdaad voortaan bij nieuwe rolluiken niet meer voor draadloos gaan. Hoewel de afstandbediening een fijne WAF heeft maakt het programmeren lastig. RTS geeft geen signaal terug dus de stand van de rolluiken/zonnescherm kan altijd anders zijn dan de werkelijkheid. hier omheen programmeren is een lastig verhaal.

met bedrade schakelaars en dus ook een Qubino of Fibaro, heb je dit probleem niet.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• Saninl
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-12 13:36

Saninl

http://www.klikaanklikuit...producten/op-op/ics-1000/

Nu de box die je KlikAanKlikUit set bestuurbaar maakt via iPhone/iPad met korting te verkrijgen!
Waarom zou je dat willen kopen? Apparaat is 4 jaar oud. Voor dat geld koop je beter een RFXCOM o.i.d. die je aan een RPi knupt.

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:15
fyi: Heb zojuist de teptron move binnen gekregen en getest. Ik ben aardig onder de indruk. Binnenkort maar eens kijken hoe of wat met aansturen via USB

Strava | AP | IP | AW

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:49
Webgnome schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 10:49:
fyi: Heb zojuist de teptron move binnen gekregen en getest. Ik ben aardig onder de indruk. Binnenkort maar eens kijken hoe of wat met aansturen via USB
Ik heb zelf 2 MoveZ in bestelling staan en kijk er ook naar uit.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Webgnome
The-Source schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 12:08:
[...]

Ik heb zelf 2 MoveZ in bestelling staan en kijk er ook naar uit.
Heb ze vandaag binnen gekregen:

[YouTube: https://youtu.be/uEHhn-PzBOo]
Teptron Move close up

[YouTube: https://youtu.be/Qbo-PlKltZk]
Going down..

[YouTube: https://youtu.be/Z4_aFY8NjME]
Going up..

Strava | AP | IP | AW

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:20
Ligt het aan mij of hoor ik elke keer een tikkend geluid als deze omhoog gaat?

Bos Digitale Autoservice Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

• Webgnome
Hari-Bo schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 15:13:
Ligt het aan mij of hoor ik elke keer een tikkend geluid als deze omhoog gaat?
Nee dat klopt. Dat komt omdat elke keer een bolletje los laat zoals je in het eerste filmpje kunt zien. Is dat vervelend? Een klein beetje maar dat went denk ik wel.

De app werkt trouwens best goed. Na calibratie kun je de gordijnen met een schuifje open en dicht doen op het niveau dat je wilt. Er zit een beetje vertraging in maar dat is geen ramp. Ik hoop dat men bij Athom opschiet om de Homey te voorzien van bluetooth zodat we kunnen gaan kijken wat er mogelijk is met het aansturen van deze dingen via de Homey.

Strava | AP | IP | AW

• LeGato23
  • Niet online
Webgnome schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 15:06:
[...]
Heb ze vandaag binnen gekregen:
Zier er goed uit!
Ik ben wel erg benieuwd hoe lang de 4xAAA batterijen meegaan...
Gebruik je 1.2V oplaadbare batterijen of 1.5V 'gewone' alkaline batterijen?

• Webgnome
LeGato23 schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 16:18:
[...]

Zier er goed uit!
Ik ben wel erg benieuwd hoe lang de 4xAAA batterijen meegaan...
Gebruik je 1.2V oplaadbare batterijen of 1.5V 'gewone' alkaline batterijen?
Heb er nu 4 oplaadbare batterijen van de lidl in gedaan. Ben zelf ook erg benieuwd naar de batterijduur. Misschien dat ik de zonnencel die er bij zit nog ga gebruiken maar dan kan het raam niet meer open.. en ja dat willen we niet.

Maar tot nu toe voldoet het aan al mijn verwachtingen. Ik had nooit gedacht dat zo'n klein apparaat rolgordijnen van dit formaat kon trekken. We hebben het toch over 2 bij 3 meter geloof ik .

Strava | AP | IP | AW

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
Webgnome schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 16:06:
[...]
Nee dat klopt. Dat komt omdat elke keer een bolletje los laat zoals je in het eerste filmpje kunt zien. Is dat vervelend? Een klein beetje maar dat went denk ik wel.
Dus het komt niet door het gordijn maar door de module zelf, jammer dat maakt het voor mij een stuk minder interessant.

Bos Digitale Autoservice Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

• breinonline
  • Laatst online: 18:40

breinonline

Are you afraid to be known?

Hari-Bo schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 20:45:
[...]

Dus het komt niet door het gordijn maar door de module zelf, jammer dat maakt het voor mij een stuk minder interessant.
Of doordat de bolletjesketting niet geheel strak staat? Op de teptron site lijkt het geheel net wat strakker te zitten.

Ik wacht op de movez versie voor mijn plisségordijn, ben benieuwd.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Webgnome
breinonline schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 21:06:
[...]

Of doordat de bolletjesketting niet geheel strak staat? Op de teptron site lijkt het geheel net wat strakker te zitten.

Ik wacht op de movez versie voor mijn plisségordijn, ben benieuwd.
Het koord staat zo strak als maar zijn kan. Na een paar keer testen heeft het apparaatje het toch soms moeilijk met het omhoog takelen van het hele gevaarte ( dan stopt ie uit zichzelf). Ik denk dat dat te maken heeft met dat het toch best een hele afstand is moet worden overbrugt in combinatie met de afmetingen van het gordijn.

Ik ga morgen nog even 4 andere batterijen (echte 1.5 volt en niet zoals nu 1.2 oplaadbare ) halen om te kijken of dat iets uit maakt. Als dat niets uit gaat maken dan heb ik nog een ander tandwieltje dat ik zou kunnen gebruiken en als dat niet uitmaakt ga ik er vanuit dat deze gordijnen te groot zijn voor dit apparaat :( en ga ik het anders oplossen.

Strava | AP | IP | AW

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-12 11:05
ThinkPadd schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 10:36:
[...]

[mbr]Een tijdje geleden heeft Tweakers al eens een aantal artikelen geschreven over domotica, waarin jouw vraag waarschijnlijk prima wordt beantwoord:
reviews: De opkomst van domotica: intelligentie sluipt de woning in
reviews: Slimmer omgaan met energie: domotica helpt de consument besparen
reviews: Slimme verlichting in de woning: led wint terrein op domoticamarkt
reviews: Spiedende ogen en slinkse sensors
reviews: Dirigenten voor het domotica-orkest

De in die artikelen genoemde controllers/software zijn ook wel topics van te vinden in het DED-subforum: Duurzame Energie & Domotica

Kortom: eerst zelf een beetje vooronderzoek kan geen kwaad, in tegenstelling tot hier je vraag dumpen ;)[/mbr]
Mooie artikelen alleen allemaal uit 2015. Gaat Tweakers omtrent dit onderwerp nog iets schrijven dit jaar?

• fabstar81
ik ben zelf op zoek naar een nieuw rolgordijn in onze keuken. ik wil dat die ook direct een buismotor heeft oid dat ik hem via de vera kan besturen en gewoon een drukknop in de keuken. je komt dan al snel bij een somfy motor (heb RFXcomE) maar ik vraag mij af wat er allemaal mogelijk is.

vandaag de dag hebben we een simpel rolgordijn, maar er is tegenwoordig zoveel meer mogelijk. ik vraag me af of al die varianten ook echt te motoriseren zijn...

die plissé gordijnen bijvoorbeeld. zijn dat die dingen die je van bovenaf ook kan lossen? naar beneden toe? hoe werkt dat dan? zitten er dan twee motors in of zo?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Verwijderd

beste mensen, ik zit eraan te denken om de volgende set te kopen: http://www.smartofficesto...89vf-starterset/pid=40689

de belkin wemo set met 2 lampen. Ik probeer te begrijpen hoe het precies werkt. Is het nou zo dat dat kleine basisstation een soort wifi versterker is die met de lampen in contact staan en tegelijk met je router? En dat je dan op die manier de lampen aanstuurt? Kan je met je smartphone ook op afstand via internet die lampen bedienen of zien wat de status is? En zou je er een pir sensor bij kunnen prikken om ze aan te laten springen bij beweging? Als soort basis beveiliging zeg maar.

• Webgnome
Ben er net achter dat het toch niet helemaal perfect werkt. Na verloop van tijd ging het gordijn niet meer naar boven. Dat heb aan teptron voor gelegd en ze gaven aan dat dit komt omdat het koort niet strak genoeg staat. Dit aangepast en nog steeds niet veel soeps. Nu heb ik mijn laptop aan de teptron gekoppeld om via usb power te krijgen en nu werkt het wel naar behoren. Ik denk dus dat als je goede batterijen gebruik (1.5 volt zoals ook aaangegeven) dat het dan zou moeten werken. Maar met oplaadbare batterijen wil het niet.

update 17:30: Inderdaad. Ik heb er nu duracel batterijen in gemikt en nu doet ie het bijna perfect.

[ Voor 9% gewijzigd door Webgnome op 21-10-2016 17:30 ]

Strava | AP | IP | AW

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-12 07:38

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Ik heb twee nieuwe NeoCam tussenstekkers.
Deze geven in tegenstelling tot mijn bestaande Fibaro's ook het voltage weer.

Nu zitten ze op twee verschillende groepen, en het verschil is ruim 8Volt. Is dat normaal?

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Zet ze eens samen op een stekkerdoos en kijk dan nog eens. Kan natuurlijk ook gewoon een afwijking in één van de stekkers zijn.

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:41
Goedenavond,
heeft er iemand ervaring met Prodrive?
Volgens mij zijn ze oa de OEM van Toon, maar wat mij interesseert is de "Universal IoT Gateway"
Afbeeldingslocatie: https://prodrive-technologies.com/wp-content/uploads/2015/02/Universal-IoT-Gateway.png

Er wordt geclaimd dat deze gateway ondersteuning biedt voor;

433MHz Transceiver;
868MHz Transceiver;
Z-wave;
Zigbee;
Wifi b/g(/n);
Bluetooth LE;
2x USB 2.0 host interface;
P1 Smart meter interface.
Ik hoop dat iemand me kan vertellen hoe dit softwarematig wordt aangevlogen, en waar ik dit ding kan bestellen :P Ik heb er al een mailtje aan gewaagd.
Ik zie ook net dat ze het hoofdkantoor in Eindhoven hebben zitten.

• patrickvanvalen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-03-2024
Ik heb net een Piazzetta p943M pelletkachel besteld.
Ik wil er ook graag de wifi module bij hebben, maar die gaat rond de €400,=!!! Kosten.
Te gek voor woorden
Nu heb ik ook een Fibaro domotica systeem in huis. ( ook net aangeschaft, dus ik ken de mogelijkheden nog niet echt).
Is dit te koppelen op de een of andere manier?

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

• arnoud_h
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-12 03:57
De Samsung SmartThings spullen zijn ondertussen trouwens ook via Amazon UK te bestellen. Ik heb zojuist een extra Presence sensor binnen gekregen en dinsdag zal de Multi Sensor wel binnen gaan komen.

• blijhoofd_bennie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Weet niet of dit het juiste topic is, of dat ik er een nieuwe voor moet openen. Jullie hulp wordt echter zeer op prijs gesteld.

Voor onze woning ben ik opzoek naar een systeem / thermostaat welke de volgende opties kan bieden:
  • De temperatuur per ruimte in te stellen
  • Een hoofd-unit welke alle thermostaten per ruimte kan overrulen (zodat alle ruimtes in één keer op x graden worden ingesteld)
  • Een universeel systeem welke desgewenst ook aan een decentrale luchtverwarming en warmtepomp aan kan sturen
  • Statistieken die lokaal opgeslagen en opgevraagd kunnen worden (lokale server / sd kaart enzovoort)
  • Beschikt of de opties heeft tot Co2 en alternatieve sensoren
Het mogen gerust meerdere systemen zijn in plaats van één oplossing. Alleen ze moeten wel met elkaar samen kunnen werken als één. Ben bereid om moeite te doen, maar weet persoonlijk niet waar ik moet beginnen....

Thanks @ThinkPad voor het verplaatsen van mijn vraag naar het juiste topic.

[ Voor 8% gewijzigd door blijhoofd_bennie op 25-10-2016 10:20 ]

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:05

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

blijhoofd_bennie schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 10:17:
Weet niet of dit het juiste topic is, of dat ik er een nieuwe voor moet openen. Jullie hulp wordt echter zeer op prijs gesteld.

Voor onze woning ben ik opzoek naar een systeem / thermostaat welke de volgende opties kan bieden:
  • Een hoofd-unit welke alle thermostaten per ruimte kan overrulen (zodat alle ruimtes in keer op x graden
  • Een universeel systeem welke desgewenst ook aan een decentrale luchtverwarming aan kan sturen
  • Statistieken die lokaal opgeslagen en opgevraagd kunnen worden (lokale server / sd kaart enzovoort)
  • Co2 sensoren en alternatieven beschikken / aan te kunnen sluiten
Het mogen gerust meerdere systemen zijn in plaats van één oplossing. Alleen ze moeten wel met elkaar samen kunnen werken als één. Ben bereid om moeite te doen, maar weet persoonlijk niet waar ik moet beginnen....
Klinkt als een klus voor Domoticz :Y Zie ook:

Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie
CO2-meters voor in huis
Domotica. Ervaringen en vragen. / Domoticz - open source domotica systeem - deel 2

[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 25-10-2016 10:20 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Ik heb je reactie verplaatst uit Serieus elektriciteit besparen naar dit topic. Ik mis nog wel een stukje eigen inzet, namelijk wat je zelf al hebt gevonden/geprobeerd. Nu is het simpelweg je vraag dumpen en anderen het laten opknappen. Daar zijn we op Tweakers niet zo van gecharmeerd ;)

[ Voor 65% gewijzigd door ThinkPad op 25-10-2016 10:20 ]

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

ThinkPadd schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 10:19:
[...]

[mbr]Ik heb je reactie verplaatst uit Serieus elektriciteit besparen naar dit topic. Ik mis nog wel een stukje eigen inzet, namelijk wat je zelf al hebt gevonden/geprobeerd. Nu is het simpelweg je vraag dumpen en anderen het laten opknappen. Daar zijn we op Tweakers niet zo van gecharmeerd ;)[/mbr]
Begrijp ik, weet ik en wil ik zelf ook. Maar zoals aangegeven heb ik geen idee waar te beginnen. Dan wordt het moeilijk om zelf te zoeken. Vandaar dus mijn vraag (heb al enkele links ontvangen om mij in te verdiepen).

• symen89
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:13
Ik probeer 3 IR aangestuurde lampen te integreren in mijn domotica systeem.
Mijn eerste ingeving was een RF (433Mhz) naar IR converter te kopen maar na enige zoektocht op google zie ik alleen maar IR to RF converters en mijn opstelling heeft juist het omgekeerde nodig.

zijn er meer mensen die IR apparaten via RF aansturen?
Edit: na wat langer zoeken kwam ik dit product tegen:
https://www.conrad.nl/nl/...zender-zwart-1194968.html
zou dat werken?

[ Voor 19% gewijzigd door symen89 op 25-10-2016 11:20 ]

• buutske
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-11 21:25
Ik ben van plan middels een RPi2(met Domoticz)/ USB stick met Z-wave plus van Aeon een aantal dimmers aan te sturen. Mijn vraag is welk merk te nemen van de dimmers? Aeon / Fibaro / Qubino
Heeft iemand ervaring met 1 van deze dimmers?

Verwijderd

buutske schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 14:32:
Ik ben van plan middels een RPi2(met Domoticz)/ USB stick met Z-wave plus van Aeon een aantal dimmers aan te sturen. Mijn vraag is welk merk te nemen van de dimmers? Aeon / Fibaro / Qubino
Heeft iemand ervaring met 1 van deze dimmers?
Ik heb alleen ervaring met Qubino Flush Dimmers en die werken bij mij goed. Ik heb alleen begrepen dat ik een ouder model heb en dat de nieuwen minder goed werken. @ThinkPad weet daar mee van :D.

• buutske
  • Laatst online: 23-11 21:25
Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 16:56:
[...]

Ik heb alleen ervaring met Qubino Flush Dimmers en die werken bij mij goed. Ik heb alleen begrepen dat ik een ouder model heb en dat de nieuwen minder goed werken. @ThinkPad weet daar mee van :D.
Dat is weer wat minder dan van die Qubino want daar zit mosfet op die weer kan dimmen vanaf 4W, ik heb nl. allemaal led verlichting te dimmen waarvan 1x6W, 2x5W, 4x5W.
Ik hoop dat @ThinkPad me dan kan adviseren wat het betrouwbaarste werkt O+

• Webgnome
Ik weet niet zeker of dit helemaal onder domotica valt. Maar heeft er iemand misschien ervaring met het automatiseren van bewatering van planten binnenshuis?

Strava | AP | IP | AW

buutske schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 19:46:
[...]

Dat is weer wat minder dan van die Qubino want daar zit mosfet op die weer kan dimmen vanaf 4W, ik heb nl. allemaal led verlichting te dimmen waarvan 1x6W, 2x5W, 4x5W.
Ik hoop dat @ThinkPad me dan kan adviseren wat het betrouwbaarste werkt O+
Qua inbouwmodules heb ik alleen ervaring met Qubino en dat werkt prima, als je idd niet de allernieuwste modules neemt. Dat werkt naar mijn idee niet altijd even lekker met Openzwave (== wat Domoticz gebruikt voor Z-Wave), zie ook: ThinkPadd in "Domotica. Ervaringen en vragen."

Het aan/uit zetten en dimmen lukte toen wel, maar juist de overige features zoals extra inputs e.d. kreeg ik lastig aan de gang.

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 26-10-2016 12:10 ]

• fabstar81
Webgnome schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 11:00:
Ik weet niet zeker of dit helemaal onder domotica valt. Maar heeft er iemand misschien ervaring met het automatiseren van bewatering van planten binnenshuis?
waarom zou dit niet onder domotica vallen? in de vera zijn er zelfs enkele plugins beschikbaar voor water irregation apparaten!! :)

en er zijn ook paar kickstarterprojecten die binnenhuis je planten water geven.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• B@rt_d@_M@n
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:55

B@rt_d@_M@n

Happy Landing!

Webgnome schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 11:00:
Eat your heart out:
http://www.instructables.com/howto/plant+watering/

• Fire69
Man, wat een gedoe heb ik nu toch met Fibaro Dimmers zeg... :|
Ik dacht even snel in onze slaapkamers de GU10 halogeen lampjes te vervangen door Leds. Nou, niet dus...

4 kamers hebben dezelfde armatuur met 4xGU10. Ik had bij Amazon 16 dimbare spotjes besteld.
Maar als ik ze plaats blijven er 2 lichtjes branden als ik het licht uit doe.
Ik dacht dat dit kwam omdat het maar 4x5W was, Fibaro heeft 25W nodig.
Dus als test bestel ik 4 lampjes van 7W en ook een Fibaro Bypass 2, zodat ik wat kan experimenteren.

Gevolg: met de 7W lampjes blijft het licht ook aan EN ze flikkeren. En de Bypass maakt ook geen verschil :/

Maar het gekste moet nog komen. Als laatste test had ik de armatuur losgekoppeld en gewoon een 'werk'-socket aangesloten met een E27. Als ik daar een 10W dimbare led in draai, dan werkt het wel perfect!! 8)7

Iemand hier ervaring mee?

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:15

HeroS

SmartHome Nerd

Fire69 schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 19:52:
Man, wat een gedoe heb ik nu toch met Fibaro Dimmers zeg... :|
Ik dacht even snel in onze slaapkamers de GU10 halogeen lampjes te vervangen door Leds. Nou, niet dus...

4 kamers hebben dezelfde armatuur met 4xGU10. Ik had bij Amazon 16 dimbare spotjes besteld.
Maar als ik ze plaats blijven er 2 lichtjes branden als ik het licht uit doe.
Ik dacht dat dit kwam omdat het maar 4x5W was, Fibaro heeft 25W nodig.
Dus als test bestel ik 4 lampjes van 7W en ook een Fibaro Bypass 2, zodat ik wat kan experimenteren.

Gevolg: met de 7W lampjes blijft het licht ook aan EN ze flikkeren. En de Bypass maakt ook geen verschil :/

Maar het gekste moet nog komen. Als laatste test had ik de armatuur losgekoppeld en gewoon een 'werk'-socket aangesloten met een E27. Als ik daar een 10W dimbare led in draai, dan werkt het wel perfect!! 8)7

Iemand hier ervaring mee?
Fibaro Dimmer 1 of 2 ?

Bij LED moet je niet alleen naar het vermogen kijken maar ook of de dimmer LED ondersteunt en dan nog verschilt het per Merk/LED lamp.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

• Fire69
HeroS schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 19:58:
[...]

Fibaro Dimmer 1 of 2 ?

Bij LED moet je niet alleen naar het vermogen kijken maar ook of de dimmer LED ondersteunt en dan nog verschilt het per Merk/LED lamp.
Sorry, Dimmer 2. Dat zou dus geen probleem voor LED mogen zijn.

De leds is moeilijk op voorhand te zeggen natuurlijk.
Ik had er 16 genomen van AmazonBasics. De andere waren een Chinees merk.

Iemand die goeie GU10's kan aanbevelen?
Of moet ik gewoon voor Philips gaan of zo...

• MrQuincle
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-08-2023
blijhoofd_bennie schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 10:17:
Daarnet een BLE thermostaatknop geinstalleerd (https://twitter.com/annevanrossum/status/791346792298344448), werkt op zich prima, behalve de app die er bij hoort.

Nu al een tooltje gevonden om het van de command-line te bedienen: https://github.com/mpex/EQ3-Thermostat

• fabstar81
maar op welk systeem sluit je dat aan dan? of ga je continue via de command line je knop aanpassen?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:43
Ok, even een (erg) algemene vraag. Wanneer ik bij nieuwbouw nadenk over de inzet van domotica. Kan ik naast bediening via een systeem ook eenvoudig lichtschakelaars behouden? Voor de WAF is dit wel belangrijk, leuk automatisch aan/uit en via smartphone maar de lichtschakelaar moet het ook blijven doen. Is dit uitgangspunt van belang in de te maken keuze voor welk systeem je gaat?

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:04
vandermark schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 09:29:
Ok, even een (erg) algemene vraag. Wanneer ik bij nieuwbouw nadenk over de inzet van domotica. Kan ik naast bediening via een systeem ook eenvoudig lichtschakelaars behouden? Voor de WAF is dit wel belangrijk, leuk automatisch aan/uit en via smartphone maar de lichtschakelaar moet het ook blijven doen. Is dit uitgangspunt van belang in de te maken keuze voor welk systeem je gaat?
Ja, het kan wel. Echter, een normale schakelaar verbreekt gewoon de stroomkring, wat er voor zorgt dat je lamp niet meer aan kan via het domoticasysteem, want er staat immers geen spanning meer op.

Je zal dan eerder iets moeten hebben als een hotelschakeling (1 op de wand, de andere schakelaar verbordgen en aangestuurd door domotica). Een andere oplossing is een digitale schakelaar die het commando doorgeeft aan het domoticasysteem, die dan vervolgens de lamp aan/uit schakelt.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:32
Je moet puls schakelaars gebruiken.
Ik doe dat in combinatie met zwave modules.

• vandermark
GENETX schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 09:40:
[...]

Ja, het kan wel. Echter, een normale schakelaar verbreekt gewoon de stroomkring, wat er voor zorgt dat je lamp niet meer aan kan via het domoticasysteem, want er staat immers geen spanning meer op.

Je zal dan eerder iets moeten hebben als een hotelschakeling (1 op de wand, de andere schakelaar verbordgen en aangestuurd door domotica). Een andere oplossing is een digitale schakelaar die het commando doorgeeft aan het domoticasysteem, die dan vervolgens de lamp aan/uit schakelt.
Tx maar is zoiets ook geen oplossing: https://www.robbshop.nl/tkb-home-enkelvoudige-wand-dimmer

Ik ga ervan uit dat de knop altijd werkt maar bediening via z-wave ook. Is dit niet de oplossing? Of is het zo dat als ik de lamp met knop uitdoe, bediening via z-wave ook niet meer werkt?

• GENETX
Ik ben niet helemaal bekend in de markt qua schakelaars. Maar dat ding wat je zelf aangeeft zal wel werken voor de situatie die jij schetst! Eigenlijk is het een alles-in-één oplossing die vergelijkbaar is de tweede methode die ik aangaf.

Let wel op dat dit soort zaken dan wellicht weer niet goed werken in combinatie met bijvoorbeeld een Philips Hue. Het is in die zin wel goed om uit te zoeken wat je allemaal wil en of het samen gaat. De schakelaar die jij noemt is voor "old-school" lampen. Een Philips Hue (of een Mi-Light) hebben zelf een controller in het peertjezelf zitten en hebben altijd spanning nodig. In zo'n geval zou je wel een pure digitale schakelaar moeten hebben welke het domoticasysteem kan oppikken.

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

MrQuincle schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 20:35:
[...]

Daarnet een BLE thermostaatknop geinstalleerd (https://twitter.com/annevanrossum/status/791346792298344448), werkt op zich prima, behalve de app die er bij hoort.

Nu al een tooltje gevonden om het van de command-line te bedienen: https://github.com/mpex/EQ3-Thermostat
De unit zoals die je hebt getweet kan ik niet inzetten i.v.m. vloerverwarming, maar in concept ben ik er wel naar opzoek. Een app is geen vereiste (werkt denk ik toch niet op Windows Phone).Ben nog (met nadruk op nog ;) ) niet te lui om naar de thermostaat te lopen, zolang ik de rest maar kan overrulen met de hoofdunit. Alle kamers nalopen ben ik te lui voor....

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-12 19:31
vandermark schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 11:05:
[...]

Tx maar is zoiets ook geen oplossing: https://www.robbshop.nl/tkb-home-enkelvoudige-wand-dimmer

Ik ga ervan uit dat de knop altijd werkt maar bediening via z-wave ook. Is dit niet de oplossing? Of is het zo dat als ik de lamp met knop uitdoe, bediening via z-wave ook niet meer werkt?
Zoiets zou zeker doen wat jij wilt. Dus het aan- / uit doen van de lamp kan zowel met de knoppen als met de Z-wave commando's en ook door elkaar (dus lamp aan met knop en later met Z-wave commando uitzetten bijvoorbeeld).

Er bestaan ook wel inbouw modules voor Z-wave welke met bestaande schakelaars werken en- / of met pulsdrukkers. De 230VAC aansluitingen komen dan op de inbouwmodule (vaak ook een nuldraad nodig!) en niet meer op de schakelaar zelf. Vanaf de schakelaar worden dan nieuwe aansluitingen naar die module gemaakt zodat de module kan herkennen dat de schakelaar van stand veranderd is of in het geval van pulsdrukkers dat iemand de schakelaar ingedrukt houdt.

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:18
vandermark schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 09:29:
Zorg dat je blauwe draad in je schakeldozen krijgt, dat is wat bij mij niet is gebeurd en bijtrekken is lang niet zo gemakkelijk als iedereen altijd roept ;)
Is niet strikt noodzakelijk, maar kan wel handig zijn, en het is o zo simpel te regelen als je aan het bouwen bent.

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:29

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Als je nog aan het bouwen bent is extra diepe inbouwdozen ook iets waar je heel blij van kunt worden, als je een module achter een schakelaar wil plaatsen bijvoorbeeld

• patrickvanvalen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-03-2024
Ik heb nu net een begin gemaakt met het Fibaro systeem. En ik vind het super werken.
Ik heb achter in mijn tuin verlichting zitten met bijbehorende wissel schakelaars ( ook achter in de tuin), hier heb ik dubbele Fibaro inbouw schakelaars bij geplaatst. Nu kan ikmijn verlichting met de smart phone bedienen, of met de bijbehorende schakelaar ( achter in de tuin dus). Ook als ik op vakantie ben.
Ik ga het binnenkort uitbreiden met bewegingsschakelaars voor verlichting.
Ook mijn warmtepomp en airconditioning moet er aan komen te hangen.

In eerste instantie is het mij te doen om het feit dat ik zoveel licht groepen heb, en niet zoveel schakelaars op de wand van mijn woon kamer wil hebben. En zoals hierboven genoemd, tuinverlichting binnenbedienen tewijl de schakelaars achter in de tuin zitten.

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

• The-Source
Gisteren een lekkere actie tijdens het koken.
Iets gaf iets te veel rook wat de afzuigkap niet echt kon verwerken en zo kwam de rook dus ook bij een rookmelder uit. Nou deed dit overigens prima zijn werk.
En gezien de rook maar even snel batterijen eruit gehaald. MAAR waar ik op dat moment even nog niet aan had gedacht is dat als ik de push notificatie niet bevestigd binnen 1 minuut dat dan ook de overige 2 brandmelders in alarm worden gestuurd.
Zoals je in het log kunt zien was ik net te laat met het bevestigen :') maar wel gelijk een mooie test van de eerder geprogrammeerde scenes :)
Logboek:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
okt-28 19:57:56     Device Control  Device: Begane grond Meterkast BM Meterkast aansturing to Normal (144)
okt-28 19:57:56     Device Control  Device: 1e etage Overloop BM Overloop aansturing to Normal (144)
okt-28 19:57:56     Device Control  Device: Begane grond Bijkeuken BM Bijkeuken aansturing to Normal (144)
okt-28 19:57:56     Warning Only events with 'WAIT' actions can be cancelled.
okt-28 19:57:56     Warning Event Brand Brand overloop In alarm could not be cancelled, it was not found.
okt-28 19:57:56     Warning Only events with 'WAIT' actions can be cancelled.
okt-28 19:57:56     Warning Event Brand Brand Keuken/ Meterkast in alarm could not be cancelled, it was not found.
okt-28 19:57:56     Event   Event Trigger "Brand Brandmelder reset"
okt-28 19:57:56     Pushover 3P Emergency Message Acknowledged
okt-28 19:57:56     Device Control  Device: Begane grond Bijkeuken BM Bijkeuken aansturing to Panic (134)
okt-28 19:57:56     Device Control  Device: 1e etage Overloop BM Overloop aansturing to Panic (134)
....
okt-28 19:57:39     Z-Wave  Device: Buiten Buiten Sensor schuur Set to 14,81 (C)
okt-28 19:56:59     RFXCOM Warning: 32 (decode_RecXmitMessage) INFO: ACK, but transmit started after 6 seconds delay anyway with RF receive data detected
okt-28 19:56:56     Pushover 3P Pushover Notification Sent - Message Title: Brand alarm keuken
okt-28 19:56:55     Event   Event Trigger "Brand Brand Keuken/ Meterkast in alarm"

[ Voor 0% gewijzigd door The-Source op 29-10-2016 17:10 . Reden: minuten typo ]

• GENETX
Haha, dat is mij ook al eens overkomen :+ . Alle lampen sprongen aan in mijn huis (want tsja, wat als er 's nachts brand is, lang leve domotica) en ik werd gespammed op mijn smartphone (en smartwatch). Nog wel een bugje dus, want dat gespam ging continue door tot de batterijen uit de melder waren :+

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-11 21:13
Als ik dat log zo bekijk, dan moet je binnen 1 minuut reageren anders gaat alles af en niet 2 minuten zoals je aangaf...

• Achilles
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-11 16:54

Achilles

Koning van de Myrmidonen

Weet iemand toevallig wat het precieze verschil is tussen potentiaal-vrij t.o.v ' standaard' ?
Dit ivm keuze tussen de (even dure) Qubino ZMNHND1 en de ZMNHAD1.

| Cowsmology | Met een hamer past alles, met ducktape plakt alles |

• The-Source
Eigenlijk zijn alle qubino modules geen echte relais modules. Ze gebruiken allemaal de inkomende module spanning en zetten de via output contact door. Als je niet veel vermogen nodig hebt dan is de '2 relais' variant misschien ook een optie.

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:53
Als ik de twee specificaties lees van beide genoemde Qubino producten dan heet de ZMNHND1 toch echt een spannings vrij contact. Dat wil zeggen dat je er een ander circuit mee kunt aansturen.
Terwijl de andere alles aan elkaar gelinkt is. Dus niet spannings vrij kunt schakelen.

• johnnijm
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 14-11 20:22
Beetje late reactie, maar misschien hebben jullie er nog iets aan: ik heb de Doorbell Pro aan een 16-24 VAC trafo gekoppeld, en gebruik de Doorbell Pro samen met de Chime. De gewone deurbel is dus niet meer gekoppeld. Op de standaard 8 Volt beltrafo zal hij het inderdaad niet doen.

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:50

Exigence

dnkroz

Voor de liefhebbers van Fibaro: Karwei heeft de slimme stekker in haar winkels liggen met 20% korting :) Doe er je voordeel mee.

https://www.karwei.nl/ass...stekker-1-stuks/p/B541075

• rumajack
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05-08-2022
Hi,

Ik weet niet zeker of ik hier in deze thread goed zit. Mocht het niet zo zijn hoor ik het vast snel genoeg ;)

Ik ben me de laatste weken aan het verdiepen in domotica, maar door de ontzettende berg aan mogelijkheden , websites, forums, hard- en software zie ik door de bomen het bos niet meer. Vandaar dat ik mijn vraag graag even bij jullie neerleg.

Ik ben in het bezit van een 8-tal KAKU schakelaars en 6 ontvangers, waaronder 1 rolluikbesturing en 2 dimmers. Ongeveer 6 a 7 jaar geleden aangeschaft, en behalve 'your occasional empty battery' werkt het altijd.

Nu ben ik al heel lang aan het denken om dit verder uit te breiden. Hieronder mijn doelen in volgorde van prioriteit:
1 - centrale aansturing van deze (en in de toekomst nog meer) lampen, mogelijk aangevuld door een paar stopcontactschakelaars van de Action (434). Bediening via mobiel/web moet mogelijk zijn. Indien via een webinterface, dan gehost op zelf te plaatsen server (Pi?) omdat ik niet afhankelijk wil zijn van een derde partij.
2 - aansturing van de verwarming:
a Modulerend (heb nu chronotherm IV met Remeha Avanta), thermostaat mag vervangen, maar hoeft niet perse
b Toevoegen aansturing via webinterface / mobiel (Pi?)
c Toevoegen zoneindeling: mijn woonkamer is behoorlijk groot in verhouding tot de rest van de kamers. Dit betekent dat ik de hele woonkamer stook wanneer we boven zijn (en eigenlijk alleen boven warm hoeven te hebben) Ik wil dus de mogelijkheid om de ketel aan te sturen op het moment dat in 1 van de slaapkamers de warmte beneden in ingestelde temperatuur in dat vertrek daalt. De woonkamer moet dan echter niet verwarmd worden. Andersom is echter ook mogelijk: woonkamer is al warm wegens open haard, en boven zit iemand te studeren en heeft toch warmte nodig. Of zelfs: woonkamer moet verwarmd worden voordat we opstaan, maar de rest van het huis niet. (Hiervoor dacht ik zelf aan radiatorthermostaatkranen die centraal aangestuurd worden met een 868 transceiver.)
3 - toevoeging van IP camera en een videointercom (via mobiel te bekijken) -> dit is niet heeeeel erg concreet, wil gewoon weten of er een oplossing is die dit evt ook nog zou kunnen

Mijn vragen zijn nu:
1 welke hardware gebruik ik het best? Zelf doen vind ik niet erg, maar ik kan geen MRI scanners solderen. ;) Ik wil liefst een centrale opentherm kamerthermostaat inzetten die de complete communicatie met de ketel afhandelt, zodat ik zelf niet 'in de opentherm hoef te rommelen'.
-Welke thermostaat is dan geschikt? Een Thermosmart? Of zijn er betere oplossingen?
-Welke hardware moet ik inzetten om met de thermostaat te praten? een Pi met een GPIO RF 868 transceiver? ik zal op meerdere frequenties moeten praten (ivm KAKU), kan dit beide via GPIO of kan ik beter 1 USB en 1 GPIO nemen?
-welke draadloze radiatorthermostaten kan ik het best gebruiken? (moeten ook met de hand bediend kunnen worden) Ik dacht aan iets als de producten van ELV, MAX! etc.
2 welke software zet ik het beste in? Zelf doen vind ik niet erg, maar ik ben een beetje beperkt in programmeerskills. Maar alles kan geleerd worden uiteraard.
Uitgaande van een Pi heb ik de o.a. volgende opties gezien: OpenHAB, pimatic, domoticz, smartzus, Home zo... pfffffff...

Belangrijkste voor nu is dat ik een hardware en software kan kiezen die niet een van de doelen uitsluit of onnodig duur of ingewikkeld maakt.
Daarnaast is ieder ander advies hoe ik dit het beste aanvlieg uiteraard welkom!

P.S. Honeywell Evohome is me veeeeeel te duur. ;)

Alvast ontzettend bedankt voor jullie hulp! (en voor het lezen van deze roman, dat is ook al flink wat moeite) _/-\o_

• GENETX
rumajack schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 23:07:
Hi,

Ik weet niet zeker of ik hier in deze thread goed zit. Mocht het niet zo zijn hoor ik het vast snel genoeg ;)

Ik ben me de laatste weken aan het verdiepen in domotica, maar door de ontzettende berg aan mogelijkheden , websites, forums, hard- en software zie ik door de bomen het bos niet meer. Vandaar dat ik mijn vraag graag even bij jullie neerleg.

Ik ben in het bezit van een 8-tal KAKU schakelaars en 6 ontvangers, waaronder 1 rolluikbesturing en 2 dimmers. Ongeveer 6 a 7 jaar geleden aangeschaft, en behalve 'your occasional empty battery' werkt het altijd.

Nu ben ik al heel lang aan het denken om dit verder uit te breiden. Hieronder mijn doelen in volgorde van prioriteit:
1 - centrale aansturing van deze (en in de toekomst nog meer) lampen, mogelijk aangevuld door een paar stopcontactschakelaars van de Action (434). Bediening via mobiel/web moet mogelijk zijn. Indien via een webinterface, dan gehost op zelf te plaatsen server (Pi?) omdat ik niet afhankelijk wil zijn van een derde partij.
Een RFXCom of RFLink zou je dan het beste kunnen gebruiken. Zelfbouw (goedkoper) laat het vaker afweten wat betreft bereik. Kun je gelijk ook je KaKu spul aansturen. Als je meer bereik wil, dan Z-wave, maar dat is veel duurder! Uiteraard kun je het dan gewoon via je domotica (vanaf de pi) aasnturen)
2 - aansturing van de verwarming:
a Modulerend (heb nu chronotherm IV met Remeha Avanta), thermostaat mag vervangen, maar hoeft niet perse
b Toevoegen aansturing via webinterface / mobiel (Pi?)
c Toevoegen zoneindeling: mijn woonkamer is behoorlijk groot in verhouding tot de rest van de kamers.
Dit betekent dat ik de hele woonkamer stook wanneer we boven zijn (en eigenlijk alleen boven warm hoeven te hebben) Ik wil dus de mogelijkheid om de ketel aan te sturen op het moment dat in 1 van de slaapkamers de warmte beneden in ingestelde temperatuur in dat vertrek daalt. De woonkamer moet dan echter niet verwarmd worden. Andersom is echter ook mogelijk: woonkamer is al warm wegens open haard, en boven zit iemand te studeren en heeft toch warmte nodig. Of zelfs: woonkamer moet verwarmd worden voordat we opstaan, maar de rest van het huis niet. (Hiervoor dacht ik zelf aan radiatorthermostaatkranen die centraal aangestuurd worden met een 868 transceiver.)
Er zijn zat thermostaatkranen, oa ook via Z-wave zoals Danfoss. Verder kun je wat "blokker cresta TX320 thermomenters" aanschaffen voor temperatuurmonitorning op de kamers. Je moet dan alleen nog je thermostaat aansturen, dat kan bijvoorbeeld met een Honeywell Round Modulation Connected of volgens mij ook een OpenTherm GateWay (OTGW op het forum). Zorg wel dat er altijd wat radiatoren open staan (of een bypass) om te zorgen dat je niet je hele systeem sloopt als je warmte vraagt, maar alles potdicht zit!
3 - toevoeging van IP camera en een videointercom (via mobiel te bekijken) -> dit is niet heeeeel erg concreet, wil gewoon weten of er een oplossing is die dit evt ook nog zou kunnen
Ook zat opossingen
Mijn vragen zijn nu:
1 welke hardware gebruik ik het best? Zelf doen vind ik niet erg, maar ik kan geen MRI scanners solderen. ;) Ik wil liefst een centrale opentherm kamerthermostaat inzetten die de complete communicatie met de ketel afhandelt, zodat ik zelf niet 'in de opentherm hoef te rommelen'.
-Welke thermostaat is dan geschikt? Een Thermosmart? Of zijn er betere oplossingen?
-Welke hardware moet ik inzetten om met de thermostaat te praten? een Pi met een GPIO RF 868 transceiver? ik zal op meerdere frequenties moeten praten (ivm KAKU), kan dit beide via GPIO of kan ik beter 1 USB en 1 GPIO nemen?
-welke draadloze radiatorthermostaten kan ik het best gebruiken? (moeten ook met de hand bediend kunnen worden) Ik dacht aan iets als de producten van ELV, MAX! etc.
Zie hierboven!
2 welke software zet ik het beste in? Zelf doen vind ik niet erg, maar ik ben een beetje beperkt in programmeerskills. Maar alles kan geleerd worden uiteraard.
Uitgaande van een Pi heb ik de o.a. volgende opties gezien: OpenHAB, pimatic, domoticz, smartzus, Home zo... pfffffff...
OpenHAB 2!!! Nouja, daar ben ik bekend mee. maar OpenHAB 2 met HABMin is best mooi en vriendelijk. Zat support van mijn kant in dat geval via GoT :P . daarnaast ben ik ook wel onder de indruk van Home Assistant, zeker wat ze in korte tijd hebben neergezet :o

De beste optie is om eerst een domotica softwarepakket te pakken en eens te testen. Dan kun je daarna kijken welke apparatuur ondersteund wordt, zodat je een goede keuze kan maken en ook weet dat het gaat werken! Verder: Alle aansturing kan dan dus via 1 domoticaplatform en app, dus dat vraagstuk is dan gelijk opgelost.
Belangrijkste voor nu is dat ik een hardware en software kan kiezen die niet een van de doelen uitsluit of onnodig duur of ingewikkeld maakt.
Daarnaast is ieder ander advies hoe ik dit het beste aanvlieg uiteraard welkom!

P.S. Honeywell Evohome is me veeeeeel te duur. ;)
Zo'n systeem gaat wel wat kosten helaas...
Alvast ontzettend bedankt voor jullie hulp! (en voor het lezen van deze roman, dat is ook al flink wat moeite) _/-\o_

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:20

TiMMieJ

PSN: Orixez

Dag allen ik ben wat aan het kijken naar een goede oplossing voor het integreren van Klik aan klik uit en Philips HUE. Nu zoek ik daarvoor een goede oplossing en kwam ik snel uit bij een homewizard. Nu is de homewizard inmiddels al wat oudere hardware en nog steeds best prijzig. Een andere oplossing is bijvoorbeeld een fibaro maar daar zijn ook weer verschillende soorten in. Gezien de bovenstaande eisen lijkt het mij dat ik niet een enorme poweruser zal zijn maar er wel wat mee wil spelen. Wat zou dan een goede start optie zijn met een kant en klaar oplossing (kant en klaar)?

• vandermark
Phoe, wat is het lastig een keuze te maken in het systeem wat het beste is...

Ik denk dat ik die keuze voorlopig nog even uitstel, huis gaat nog gebouwd worden. \

Wat ik wel wil weten: om zo flexibel mogelijk te zijn is het volgens mij handig om:
- Alle inbouwdozen waar ik ooit wat met domotica wil verdiept te laten aanleggen: U50 ipv U40
- Alle schakeldozen te voorzien van een blauwe 0-draad
- Er zijn nooit teveel loze leidingen, aanleggen als ik twijfel of ik het ga gebruiken :)

Hebben jullie nog aanvullingen waar ik aan moet denken bij aanleg elektra nieuwbouwwoning irt domotica?

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:18
GENETX schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 08:50:
[...]
daarnaast ben ik ook wel onder de indruk van Home Assistant, zeker wat ze in korte tijd hebben neergezet :o
Net ook maar weer eens naar gekeken, en inderdaad... damn, ziet er toch veelbelovend uit.
Misschien toch maar eens een keer een weekend switchen van Domoticz naar Home Assistant.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:01
Heb je hem weer ;)
Binnenkort eindelijk klaar om de nieuwe kamer van de kleine meid opnieuw in te richten en desnoods ook diepere dozen waar nodig in de muur te krijgen.

Ik zie nu net dat Domoticz iig de bridge kan toevoegen als apparaat waarna de lampen beschikbaar worden. Nice. Nu ben ik stiekem wel geinteresseerd in Home Assistent, dus daar moet ik nog even induiken. Dit werkt ook gewoon.
Bovenstaande betekent dus mijn idee om Busch-Jaeger te gaan gebruiken met Fibaro oid om lampen aan te sturen, dus gaat werken.
Op de nieuwe computerkamer (zolder) wil ik een Hue Ledstrip achter een balk hangen om zo verlichting boven het bureau te creeeren. Verder nog wat ledstrips in de 2 vitrines daar om de game beelden te verlichten en uiteraard wat hue lampen om de kamer zelf te verlichten.

Vanwege de beperking (lees: het vol vermogen aan gaan bij een stroom onderbreking) hebben we op dit moment de Hue Whites misbruikt op de gang en overlopen omdat ze lekker veel licht geven, maar wellicht later wil ik ze dan ook inzetten om bij brandalarm dan via Domotica aan te gaan en in de woonkamer, maar iig niet op de slaapkamers.

De nieuwe slaapkamer van mijn dochter wil ik ook iets mee doen en op zich is de zigbee schakelaar van B-J erg handig, maar in die kamer wil ik uiteraard geen Hue hebben. Dus maar eens kijken of ik dan via de bridge een schakelaar voor haar kan maken zodat ze op een gedimde stand zelf een lamp kan schakelen. Die schakelaar kan ik overal achterlaten en later als ze ouder is, kunnen we er van alles mee doen.

Op onze slaapkamer hebben we bovenin zo'n schakelaar met een touwtje, maar die zou ook op zo'n manier weg kunnen. Maar dat is van latere zorg. Kan altijd de plek van die doos dicht maken en naar beneden frezen om de schakelaar lager te hebben.

Het moeilijkste is nu mooie schakelaars uit te zoeken. ;)

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:07

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

vandermark schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 13:22:
Phoe, wat is het lastig een keuze te maken in het systeem wat het beste is...

Ik denk dat ik die keuze voorlopig nog even uitstel, huis gaat nog gebouwd worden. \

Wat ik wel wil weten: om zo flexibel mogelijk te zijn is het volgens mij handig om:
- Alle inbouwdozen waar ik ooit wat met domotica wil verdiept te laten aanleggen: U50 ipv U40
- Alle schakeldozen te voorzien van een blauwe 0-draad
- Er zijn nooit teveel loze leidingen, aanleggen als ik twijfel of ik het ga gebruiken :)

Hebben jullie nog aanvullingen waar ik aan moet denken bij aanleg elektra nieuwbouwwoning irt domotica?
Wil je een volledig draadloos systeem of een systeem dat in de basis bedraad is? Voor dat laatste is wel een goede planning nodig. Hier een paar random tips voor het aanleggen van een bedraad systeem:
  • Zorg voor een extra ruime meterkast of een dedicated verdeelkast specifiek voor domotica.
  • Trek leidingen van de verdeelkast naar de pulsdrukkers/schakelaars en plekken waar je sensoren wil ophangen (temperatuursensoren kunnen achter de pulsdrukkers/schakelaars).
  • Wcd's kun je eventueel in groepen schakelen, het is handig om dan ook buizen vanuit de verdeelkast naar de wcd's aan te leggen
  • Netspanning en zwakstroom wil je uit elkaar, het is handig om binnenkomende buizen voor netspanning en stuurkabels of sensoren ook uit elkaar te houden in de verdeelkast zodat 230V en andersoortige aders/kabels elkaar zo weinig mogelijk hoeven te kruisen.
  • Eventueel kun je per verdieping en in de schuur of garage verdeelkastjes maken zodat niet alle kabels naar een centrale kast hoeven, scheelt in kabellengte en hoeveelheid buis.
Met het bovenstaande kun je later zowel uit de voeten met een decentraal systeem (KNX) als een centraal aangestuurd systeem (Loxone en andere plc-achtigen of domoticaserver op single board computer in combinatie met ethernet I/O-modules en 1-wire-sensoren).

• Robert1983nl
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 25-11 11:41
Hoi allemaal!

Ik ben onlangs (weer) ontzettend geïnteresseerd geraakt in domotica. Dit werd getriggered door een aanbieding van Toon van Eneco. Ik heb Toon bij iemand anders in huis gezien, en vond het wel erg leuk! Kritisch als ik ben, ben ik wel eerst gaan googlen naar alternatieven. Langzamerhand kwam ik er achter dat wat ik ECHT wil, is gewoon zoveel mogelijk domotica in huis... Mja, dat kost natuurlijk wat knaken. Dus het moet ook wel betaalbaar blijven. En ik kan er niet het huis helemaal voor verbouwen.

Na zo'n dagje research moet ik eigenlijk tot de verdrietige conclusie komen dat ik bijna door de bomen het bos niet meer zie.... Zoveel mogelijkheden, zoveel standaarden...

Wat ik nu heb qua domotica, is alle veelgebruikte ruimtes uitgerust met Philips Hue verlichting. Het mooie van Toon vind ik dat je via Toon de belichting kan bedienen. Maar ik wil het meer in eigen hand hebben. Dus verder gezocht.

Mja, zoals gezegd, zo ongelooflijk veel aanbod, waar moet ik in godsnaam beginnen? Ik wil m'n verlichting bedienen en daar allemaal slimme scripts voor bepalen (a la IFTTT) en datzelfde geldt voor m'n verwarming. Ook zou ik graag inzicht hebben in (de historie van) mijn energieverbruik (gas+elek).

Nu zat ik een klein beetje de richting in te denken van een Raspberry Pi apparaatje, in combinatie met Z-Wave, om alles aan te sturen. En dan moet ik nog kijken of ik Toon neem... Maar ik vind dat eigenlijk een beetje te duur (vooral de abonnementskosten staan mij niet aan).

Kan iemand mij de goede weg op richten?

Lang verhaal kort:
Help, ik wil domotica in mijn huis, a la IFTTT dingen programmeren. Ik heb Philips Hue als verlichting en een domme thermostaat. Ik wil inzicht in m'n gas+elek verbruik. Ik zit te denken aan een Raspberry Pi met Z-Wave om dit mogelijk te maken, is dit het juiste pad om te bewandelen?

• Arunia
Even inhakend op jouw vraag, Toon heeft me nooit echt getrokken, alhoewel ik op dit moment wel geinteresseerd ben om bijvoorbeeld de ketel te besturen middels verwarmingskranen welke deze dan kunnen besturen. Als toon een signaal zou kunnen krijgen van die kranen, dan is dat wel een interessant idee. Of uiteraard een andere thermostaat.

• vandermark
Femme schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 16:20:
[...]

Wil je een volledig draadloos systeem of een systeem dat in de basis bedraad is? Voor dat laatste is wel een goede planning nodig. Hier een paar random tips voor het aanleggen van een bedraad systeem:
  • Zorg voor een extra ruime meterkast of een dedicated verdeelkast specifiek voor domotica.
  • Trek leidingen van de verdeelkast naar de pulsdrukkers/schakelaars en plekken waar je sensoren wil ophangen (temperatuursensoren kunnen achter de pulsdrukkers/schakelaars).
  • Wcd's kun je eventueel in groepen schakelen, het is handig om dan ook buizen vanuit de verdeelkast naar de wcd's aan te leggen
  • Netspanning en zwakstroom wil je uit elkaar, het is handig om binnenkomende buizen voor netspanning en stuurkabels of sensoren ook uit elkaar te houden in de verdeelkast zodat 230V en andersoortige aders/kabels elkaar zo weinig mogelijk hoeven te kruisen.
  • Eventueel kun je per verdieping en in de schuur of garage verdeelkastjes maken zodat niet alle kabels naar een centrale kast hoeven, scheelt in kabellengte en hoeveelheid buis.
Met het bovenstaande kun je later zowel uit de voeten met een decentraal systeem (KNX) als een centraal aangestuurd systeem (Loxone en andere plc-achtigen of domoticaserver op single board computer in combinatie met ethernet I/O-modules en 1-wire-sensoren).
Dat had ik even moeten vermelden inderdaad, maar jouw lijstje helpt wel in de bevestiging dat voor mijn situatie draadloos de enige haalbare optie is ;)

Dus mijn vraag is specifiek voor draadloos, is onderstaand het belangrijkste waar ik rekening mee moet houden voor de elektra:
- Genoeg loze leidingen
- Inbouwdozen verdiept: U50 ipv U40
- Blauwe 0-draden naar schakeldozen

• rumajack
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05-08-2022
GENETX schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 08:50:
[...]

Een RFXCom of RFLink zou je dan het beste kunnen gebruiken. Zelfbouw (goedkoper) laat het vaker afweten wat betreft bereik. Kun je gelijk ook je KaKu spul aansturen. Als je meer bereik wil, dan Z-wave, maar dat is veel duurder! Uiteraard kun je het dan gewoon via je domotica (vanaf de pi) aasnturen)

[...]

Er zijn zat thermostaatkranen, oa ook via Z-wave zoals Danfoss. Verder kun je wat "blokker cresta TX320 thermomenters" aanschaffen voor temperatuurmonitorning op de kamers. Je moet dan alleen nog je thermostaat aansturen, dat kan bijvoorbeeld met een Honeywell Round Modulation Connected of volgens mij ook een OpenTherm GateWay (OTGW op het forum). Zorg wel dat er altijd wat radiatoren open staan (of een bypass) om te zorgen dat je niet je hele systeem sloopt als je warmte vraagt, maar alles potdicht zit!

[...]

Ook zat opossingen

[...]

Zie hierboven!

[...]

OpenHAB 2!!! Nouja, daar ben ik bekend mee. maar OpenHAB 2 met HABMin is best mooi en vriendelijk. Zat support van mijn kant in dat geval via GoT :P . daarnaast ben ik ook wel onder de indruk van Home Assistant, zeker wat ze in korte tijd hebben neergezet :o

De beste optie is om eerst een domotica softwarepakket te pakken en eens te testen. Dan kun je daarna kijken welke apparatuur ondersteund wordt, zodat je een goede keuze kan maken en ook weet dat het gaat werken! Verder: Alle aansturing kan dan dus via 1 domoticaplatform en app, dus dat vraagstuk is dan gelijk opgelost.

[...]

Zo'n systeem gaat wel wat kosten helaas...

[...]
Met andere woorden: ik koop een RFlink met Arduino mega op 434, sluit deze aan op mijn PC en installeer alle software... Ik ga ze allemaal testen en kies wat het beste past bij mijn plan.

Vervolgens breid ik uit met een pi, een OTGW of een thermostaat zoals de honeywell en 10 (!) radiatorkranen... en een tweede RFlink voor 868.
(Al met al een stuk goedkoper dan Evohome voor 1500 euro!)

En dan neem ik een week of wat verlof en sla een voorraad pizza in... ;)

Ik zal zeker eens goed naar OpenHAB kijken, Domoticz en HomeAssistent had ik ook al gezien...
Bedankt voor het advies!
_/-\o_

• GENETX
Robert1983nl schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 17:06:
Help, ik wil domotica in mijn huis, a la IFTTT dingen programmeren. Ik heb Philips Hue als verlichting en een domme thermostaat. Ik wil inzicht in m'n gas+elek verbruik. Ik zit te denken aan een Raspberry Pi met Z-Wave om dit mogelijk te maken, is dit het juiste pad om te bewandelen?
Hetzelfde verhaal als hierboven:
Ga eerst eens een opensource domitcasysteem op je desktop/laptop installeren om eens te spelen en te kijken of het wat is en welk platform je het beste bevalt. Vanaf daar kun je dan vervolgstappen plannen zodat alle apparatuur ook geschikt is voor het gekozen domoticasysteem!

• symen89
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:13
Hallo allemaal!

Nu ik sinds kort in een nieuwbouw appartement woon ben ik mij gaan verdiepen in domoitca.
Philips hue lampen en een aantal klikaanklikuit schakelaars zijn nu helemaal naar mijn wens afgesteld.
Helaas zijn er een aantal apparaten die lastiger in mijn home automation systeem te integreren vallen en het eerste apparaat wat getackeld moet worden is de TV

Wij hebben thuis namelijk een Bang&Olufsen TV. Om precies te zijn gaat het om de Beovision Avant
https://www.bang-olufsen....levisions/beovision-avant

Het verveelende is dat deze tv een gesloten systeem is en als ik de tv wil laten automatiseren met mijn verlichting, dan moet ik een kastje kopen voor B&O prijzen (1500 euro).

Mijn eerste plan was om met een harmony hub van logitech de tv de aan uit commant aan te leren maar de hub herkent de de remote van B&O niet

daarna was het plan om een smart home plug te gebruiken van het merk Elgato (https://www.elgato.com/en/eve/eve-energy) om daarmee de tv aan en uit te zetten. Als ik dat doe gaat de tv bij de actie 'aan' op standby stand terwijl ik juist wil dat de tv echt aan springt.

Omdat de Elgato Eve energy ook het verbruik meet van het aangesloten apparaat hoopte ik dat er een instelling was in de eve app dat de home plug ook acties kan uitvoeren als deze boven een bepaald verbruik uit komt. Dus als verbruik>100W dan hue lampen op 50%

Op dit moment gebruik ik domoticz maar ik zie nergens staan dat ik de Elgato Eve energy kan gebruiken in domoticz.

Mijn vraag aan jullie: Hoe kan ik een scene laten activeren als mijn ''domme'' B&O tv aangaat en wat heb ik daar allemaal voor nodig?

Ik hoor het graag!

• fabstar81
ik heb een Somfy LW25-B44 middenmotor op de kop getikt, maar vraag me nu serieus af wat ik er mee moet doen om hem werkend te krijgen op een rolgordijn wat ik al heb. wat is er nog nodig om hem te isntalleren? er hangen 2 draadjes uit die ik met een controleerbaar relais of een schakelmodule kan aansturen waarschijnlijk, maar hoe gaat de installatie uberhaupt in een rolgordijn?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• The-Source
fabstar81 schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 13:47:
ik heb een Somfy LW25-B44 middenmotor op de kop getikt, maar vraag me nu serieus af wat ik er mee moet doen om hem werkend te krijgen op een rolgordijn wat ik al heb. wat is er nog nodig om hem te isntalleren? er hangen 2 draadjes uit die ik met een controleerbaar relais of een schakelmodule kan aansturen waarschijnlijk, maar hoe gaat de installatie uberhaupt in een rolgordijn?
Dus je koop iets zonder uit te zoeken hoe je het gaat gebruiken? En dan verwacht je dat wij dat voor jouw gaan uitkauwen :?
Zou zeggen ga naar Google klik op afbeeldingen en vul daar het type somfy in een bestudeerd die plaatjes eens.

edit: (geen zin in dubbelpost)
Zojuist weer achter een HomeSeer functie gekomen die het leven weer een stuk makkelijker maakt :D
Had wat lampen vervangen voor dimbare led. Nu is het zo dat als ik de dimmer op 60% deed aansturen de lamp eigenlijk al op 100% leek te branden.
Nou kun je de dimmer via parameters helemaal aanpassen dat het bereik ipv 0-100 maximaal 0 -60% is maar als je dan weer lampen vervangt heb je weer een uitdaging ;)
Nu heb ik gewoon slider maximum binnen homeseer aangepast en commando on is nu standaard 60%. De lokale knop bediening gaat nog steeds van 0-100% dan maar die gebruik ik niet zoveel.
Nog een bijkomend voordeel is dat alle sliders op mijn tablets deze setting automatisch overnemen _/-\o_
kwam tot ontdekking van deze functie eigenlijk toen ik juist een tablet slider wou beperken :+

[ Voor 36% gewijzigd door The-Source op 05-11-2016 14:38 . Reden: geen zin in dubbelpost ]

• maomanna
  • Laatst online: 00:42
voor degene die 433mhz schakelaren zoeken:

http://www.ibood.com/home-living-nl/nl/

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Verwijderd

Iemand ervaring met het aansluiten van OMLOPP LED spots van de IKEA?
Deze dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.ikea.com/nl/nl/images/products/omlopp-led-spot-grijs__0369410_PE550936_S4.JPG

Moeten normaal aangesloten worden via een UNSLUTA omvormer die 3 of 9 lampen kan dimmen/schakelen. Conclusie van mij is dus dat er dimbare LED's in zitten ;)

Nu wil ik een en ander gaan aansturen vanuit Domoticz en niet via de losse ANSLUTA afstandsbediening. Maar kan nergens de specs vinden van de OMLOPP LED's.

Ik vermoed dat het 12 volt is, zou ik in dat geval een (bijvoorbeeld) Fibaro dimmer kunnen kopen en direct de LED lampen daar aan knopen of moet daar alsnog een ANSLUTA transformator tussen? Het gaat uiteindelijk om 4 van de genoemde OMLOPP LED's die ik wil installeren.

(Ja, ben nog een beginner, sorry).

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2016 12:20 ]

• Arunia
De Busch-Jaeger schakelaars zijn uitgezocht (zo'n WAF discussie waarbij mijn vrouw dan net degene kiest die ik toch niet super vind (die standaard witte), wellicht nog eens een discussie over starten ;) ). Nu nog uit gaan zoeken wat er onder moet komen om het pulsdrukkers te maken. Er zijn zoveel "verschillende" op hun site. Beetje bomen en bos en weinig uitleg hoe en wat.
Dubbele, enkele. Van de enkele zijn er weer 3 varianten die tekstueel hetzelfde zijn.
Denk dat ik een dubbele nodig heb in de woonkamer om het zit gedeelte te doen en los het eetgedeelte.
Een enkele voor een slaapkamer.
Zie ook dat ze pulstrekkers hebben met een touwtje. Awesome, die kan mooi bij ons in de slaapkamer, maar ook bij ons dochtertje. Maar dan met fibaro dimmers ertussen.

Denk alleen met twee schakelaars in een slaapkamer (deur en bij het bed), ik 2 fibaro of zelfs 3 fibaro modules nodig heb om ze met elkaar te laten praten. Of rechtstreeks zou moeten kunnen.

Vind het echt super spannend om te gaan doen, maar blijf (beginner net als velen) het toch eng vinden om iets te kiezen.

Weet iemand waar je ergens die informatie zou kunnen vinden? Of een plek waar ik mezelf verder kan inleren.

• maomanna
Verwijderd schreef op maandag 07 november 2016 @ 12:19:
Deze dus:
[afbeelding]

Moeten normaal aangesloten worden via een UNSLUTA omvormer die 3 of 9 lampen kan dimmen/schakelen. Conclusie van mij is dus dat er dimbare LED's in zitten ;)

Nu wil ik een en ander gaan aansturen vanuit Domoticz en niet via de losse ANSLUTA afstandsbediening. Maar kan nergens de specs vinden van de OMLOPP LED's.

Ik vermoed dat het 12 volt is, zou ik in dat geval een (bijvoorbeeld) Fibaro dimmer kunnen kopen en direct de LED lampen daar aan knopen of moet daar alsnog een ANSLUTA transformator tussen? Het gaat uiteindelijk om 4 van de genoemde OMLOPP LED's die ik wil installeren.

De fibaro kan geen 12volt aansturen.
Je zal dus een dimbare transformator moeten nemen die 230 > 12volt gaat.

Dat wordt dan:
230v schakelaar -> 230v fibaro -> 230v trafo in -> 12v dc trafo uit -> ansluta/omlopp

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
Verwijderd schreef op maandag 07 november 2016 @ 12:19:
Deze dus:
[afbeelding]

Of RFLink gebruiken om de afstandsbediening mee na te bootsen, is iemand gelukt volgens dit topic: http://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=7584

Verwijderd

maomanna schreef op maandag 07 november 2016 @ 13:01:
[...]

De fibaro kan geen 12volt aansturen.
Je zal dus een dimbare transformator moeten nemen die 230 > 12volt gaat.

Dat wordt dan:
230v schakelaar -> 230v fibaro -> 230v trafo in -> 12v dc trafo uit -> ansluta/omlopp
Toch waar ik al bang voor was. Thanks voor het meedenken.

Dan kan ik net zo goed een tussenstekker met dim functionaliteit nemen. Scheelt een schakelaar en direct in de 230v te duwen. Misschien dat ik nog ergens een dimbare kan vinden die 230v in en 12v uit heeft, maar dat zal wel een uitdaging worden.

CyBeRSPiN schreef op maandag 07 november 2016 @ 13:14:
[...]

Of RFLink gebruiken om de afstandsbediening mee na te bootsen, is iemand gelukt volgens dit topic: http://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=7584
Had ik ook gelezen inderdaad, en met de RF Link Gateway zelfs echt ondersteunt volgens het laatste nieuws.

Maar ik wil proberen de setup zo eenvoudig mogelijk te houden. Gekozen voor Z Wave en wil dat ook als enige product gebruiken en niet uitbreiden met RF. Ik weet dat het dan vaak een stukje duurder wordt, maar dat accepteer ik.

Ik wil niet verzanden in een te ingewikkelde oplossing met allerlei andere apparatuur. Bewust voor Z Wave gekozen ivm de terugkoppeling van de status bijvoorbeeld.

• maomanna
Verwijderd schreef op maandag 07 november 2016 @ 13:28:
[...]

Toch waar ik al bang voor was. Thanks voor het meedenken.

Dan kan ik net zo goed een tussenstekker met dim functionaliteit nemen. Scheelt een schakelaar en direct in de 230v te duwen. Misschien dat ik nog ergens een dimbare kan vinden die 230v in en 12v uit heeft, maar dat zal wel een uitdaging worden.

[...]
Hoe ga je de lampen dan schakelen?
enkel via het domoticasysteem en niet met een pulsdrukker?

ik heb deze. dimt erg goed.
zowel op een fibaro als qubino.

http://www.topledshop.nl/...imbare-transformator.html

ze hebben meerdere sterktes. Deze is 50watt. dus zoek er een die bij je load (ook voor de toekomst) past.

[ Voor 6% gewijzigd door maomanna op 07-11-2016 13:49 ]

• Fire69
Arunia schreef op maandag 07 november 2016 @ 12:27:
[...]

Denk alleen met twee schakelaars in een slaapkamer (deur en bij het bed), ik 2 fibaro of zelfs 3 fibaro modules nodig heb om ze met elkaar te laten praten. Of rechtstreeks zou moeten kunnen.
Als je bestaande schakelaars wil upgraden en ze werken momenteel met een wisselschakelaar zou je even moeten kijken welke kabels er beschikbaar zijn.
Ik heb op 2 plaatsen een Fibaro dimmer kunnen installeren, beide schakelaars zijn nu gewoon parallel aangesloten en dat werkt perfect (je moet wel zien dat de dimmer firmware minstens 3.4 heeft, anders werkt het niet door een bug)

• Arunia
Fire69 schreef op maandag 07 november 2016 @ 14:06:
Als je bestaande schakelaars wil upgraden en ze werken momenteel met een wisselschakelaar zou je even moeten kijken welke kabels er beschikbaar zijn.
Ik heb op 2 plaatsen een Fibaro dimmer kunnen installeren, beide schakelaars zijn nu gewoon parallel aangesloten en dat werkt perfect (je moet wel zien dat de dimmer firmware minstens 3.4 heeft, anders werkt het niet door een bug)
[/quote]
De huidige schakelaars (standaard Gamma of ondertussen Gammel meuk) worden vervangen voor Busch spul. Ben er erg van gecharmeerd en ziet er stabiel uit. Het spul wat er nu hangt gaan stekkers nauwelijks meer in (van die anti-kinderhanden spul) en schakelaars die niet meer lekker indrukken enzovoorts. Gewoon een irritatiepunt en een mooi moment omdat we toch aan die kamer gaan beginnen om alles om te gooien en te vervangen.
Dozen waar nodig en mogelijk worden vervangen door diepere (5mm) varianten.

Mijn vrouw tijdens het uitzoeken vroeg alleen maar:"Wat gaat het me kosten?". Maar dat zit wel goed. Dure spul betaal ik zelf.
Kom dan dus uit op 2 keer fibaro dimmers om de centrale lamp te besturen. Of zou ik af kunnen met 1 fibaro achter de plafondlamp?
Wellicht dus per lamp een module? Dit zou mijn voorkeur hebben tegenover 1 per wipper. Mede ook omdat die modules niet heel goedkoop zijn. Maar kan me voorstellen dat het gewoon per schakelaar gaat. Of zelfs per schakelaar en lamp.

Als ik het me goed herinner uit dit topic zou het zo zijn dat bijvoorbeeld de schakelaar bij de deur een dimmer krijgt en dan de andere schakelaar bij het bed een dimmer welke dan de dimmer bij de deur bestuurd.

Ik hoorde mijn vrouw ook al over Nest rook/CO melders (daar kwam ik een tijd terug mee), dus het gaat de goede kant ook. Mede ook omdat ik straks die ook kan koppelen aan de rest waardoor lampen aan kunnen gaan bij rookmelding enzovoorts. Denk dat de interesse gewekt is. *O*

[ Voor 6% gewijzigd door Arunia op 07-11-2016 14:32 ]

Verwijderd

maomanna schreef op maandag 07 november 2016 @ 13:48:
[...]

Hoe ga je de lampen dan schakelen?
enkel via het domoticasysteem en niet met een pulsdrukker?

ik heb deze. dimt erg goed.
zowel op een fibaro als qubino.

http://www.topledshop.nl/...imbare-transformator.html

ze hebben meerdere sterktes. Deze is 50watt. dus zoek er een die bij je load (ook voor de toekomst) past.
Ja, het gros van mijn lampen zal ik enkel via Domoticz (of een ander systeem, wil nog wat andere opties testen) gaan schakelen. Ik wil zoveel mogelijk automatisch hebben en denk erover slechts 1 pulsdrukker op te hangen die in de avond alles uitschakelt en in geval van een defect domotica systeem enkele lampen aan zal kunnen schakelen.

Maar ben vooral aan het oriënteren nu, ga het sowieso pas in mijn nieuwe huis (begin 2017) uitvoeren. Heb wel een Z Wave stick + 3 tussenstekkers gekocht om een begin te maken. Straks wil ik 1 voor 1 de zaken uit gaan breiden, om enerzijds de kosten wat te spreiden maar vooral om te voorkomen dat ik met 30 apparaten zit die in 1 keer aangesloten moeten worden en dus niet optimaal benut (mijzelf kennende). Beter elke keer een deel kopen, aansluiten en opnemen in het systeem.

Even uit de box gedacht, zou ik niet met een Fibaro (of vergelijkbare) RGBW dimmer uit kunnen? Daar kan een goedkope transformator aan en daar sluit je dan direct de LED verlichting op aan. Enige wat ik dan moet uitzoeken is of die lampen van de IKEA AC of DC zijn, want de Fibaro kan zijn truukje alleen op DC.

• ET19611
Arunia schreef op maandag 07 november 2016 @ 14:26:
[...]

Kom dan dus uit op 2 keer fibaro dimmers om de centrale lamp te besturen. Of zou ik af kunnen met 1 fibaro achter de plafondlamp?
Wellicht dus per lamp een module? Dit zou mijn voorkeur hebben tegenover 1 per wipper. Mede ook omdat die modules niet heel goedkoop zijn. Maar kan me voorstellen dat het gewoon per schakelaar gaat. Of zelfs per schakelaar en lamp.

Als ik het me goed herinner uit dit topic zou het zo zijn dat bijvoorbeeld de schakelaar bij de deur een dimmer krijgt en dan de andere schakelaar bij het bed een dimmer welke dan de dimmer bij de deur bestuurd.
Per lichtpunt heb je 1 dimmer nodig. Als je dit lichtpunt op meerdere plaatsten wil kunnen bedienen, dan zet je de schakelaars/pulsdrukkers gewoon parallel en sluit je die (beide) aan op de dimmer.

Je hoeft ook geen wisselschakeling/hotelschakeling te gebruiken, gewoon van beide schakelaars/pulsdrukkers de schakeldraden met elkaar verbinden. Aangezien de schakeldraden naar de centraaldoos lopen is dit een eenvoudig klusje.

• Arunia
ET19611 schreef op maandag 07 november 2016 @ 15:02:
[...]

Per lichtpunt heb je 1 dimmer nodig. Als je dit lichtpunt op meerdere plaatsten wil kunnen bedienen, dan zet je de schakelaars/pulsdrukkers gewoon parallel en sluit je die (beide) aan op de dimmer.

Je hoeft ook geen wisselschakeling/hotelschakeling te gebruiken, gewoon van beide schakelaars/pulsdrukkers de schakeldraden met elkaar verbinden. Aangezien de schakeldraden naar de centraaldoos lopen is dit een eenvoudig klusje.
Kijk, dat is wel erg mooi idd. Lijkt me alleen dat je op moet letten dat je niet beide pulsdrukkers tegelijk in drukt? Of kan zo'n Fibaro dat handelen?
Wel fijn dat het met 1 module afgehandeld kan worden. Touwtje aan de bed kant en drukker aan de andere. Enige is dan dat ik daar wel op moet letten met functie voor mijn dochtertje. Touwtje lang en kort trekken is wellicht iets te veel van het goede, maar wellicht dat we alleen een functie voor lang op die dimmer moeten zetten. Als we dus in de nacht daar moeten zijn, lang drukken en dan automatisch minimum licht. Maar dat is ook van latere zorg.

Ik heb ook zitten kijken hoe ik het beste de hotelschakeling (ofwel het gedeelte van de gang, overloop en zolder) om kan gooien, maar beneden en zolder staan niet met elkaar verbonden. Is nog iets waar ik rustig over na kan denken.

• ET19611
Is geen probleem voor de Fibaro dimmer, mocht je de beide pulsdrukkers tegelijk in drukken. Is al een hele toer om dat uberhaupt voor elkaar te krijgen... Als er een klein tijdsverschil tussen zit, dan veranderd de status gewoon 2 keer. Dus als je het licht aanzet, en iemand anders drukt kort na jou op de andere drukker, dan gaat het licht weer uit ;)

Hotelschakeling kan je op deze manier ook heel eenvoudig maken, gewoon 2 of meer pulsdrukkers parallel aansluiten op de dimmermodule.

Als je zolder op dezelfde groep zit als de beneden verdieping dan kan je waarschijnlijk je de schakeldraden wel via het bestaande installatiewerk (van centraaldoos naar centraaldoos) aan elkaar krijgen.
Mocht dat niet lukken, of verschillende groepen zijn, dan zal je een extra actuator (dimmer/relaismodule) nodig hebben die je dan kan associëren met de module (actuator) waar de verlichting op aangesloten zit.

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:34
ThinkPadd schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 12:37:
[...]

De Nederlandse domoticashop ROBBshop verkoopt ze nu ook: linkje.

Typisch dat ze dit durven aan te bieden naast de Fibaro producten in hun webshop. Kan mij niet voorstellen dat Fibaro daar blij mee is. Als domoticashop zou ik Fibaro niet uit de tent willen lokken met zoiets.
Heeft dat Chinese spul wel een CE keurmerk?
Je kan ze trouwens op 11-11 voor 21 krijgen bij aliexpress

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

• maomanna
Verwijderd schreef op maandag 07 november 2016 @ 14:59:
[...]

Ja, het gros van mijn lampen zal ik enkel via Domoticz (of een ander systeem, wil nog wat andere opties testen) gaan schakelen. Ik wil zoveel mogelijk automatisch hebben en denk erover slechts 1 pulsdrukker op te hangen die in de avond alles uitschakelt en in geval van een defect domotica systeem enkele lampen aan zal kunnen schakelen.

Maar ben vooral aan het oriënteren nu, ga het sowieso pas in mijn nieuwe huis (begin 2017) uitvoeren. Heb wel een Z Wave stick + 3 tussenstekkers gekocht om een begin te maken. Straks wil ik 1 voor 1 de zaken uit gaan breiden, om enerzijds de kosten wat te spreiden maar vooral om te voorkomen dat ik met 30 apparaten zit die in 1 keer aangesloten moeten worden en dus niet optimaal benut (mijzelf kennende). Beter elke keer een deel kopen, aansluiten en opnemen in het systeem.

Even uit de box gedacht, zou ik niet met een Fibaro (of vergelijkbare) RGBW dimmer uit kunnen? Daar kan een goedkope transformator aan en daar sluit je dan direct de LED verlichting op aan. Enige wat ik dan moet uitzoeken is of die lampen van de IKEA AC of DC zijn, want de Fibaro kan zijn truukje alleen op DC.
de fibaro RGBW heeft 0-10v uitgangen.

maar op hun eigen pagina lees ik ook andere waarden http://www.fibaro.com/en/the-fibaro-system/rgbw-controller
Dan zou je geen trafo meer nodig hebben. toch?

Verwijderd

maomanna schreef op maandag 07 november 2016 @ 16:57:
[...]

de fibaro RGBW heeft 0-10v uitgangen.

maar op hun eigen pagina lees ik ook andere waarden http://www.fibaro.com/en/the-fibaro-system/rgbw-controller
Dan zou je geen trafo meer nodig hebben. toch?
Inderdaad, dan heb je een 12 of 24VDC voeding nodig die je direct in de Fibaro stopt, en dan kan je 0-10VDC uitsturen. De vraag is dus in mijn geval of de LED lampjes 12V zijn.

Ben overigens wel meer gecharmeerd van de Qubino 0-10V Dimmer. Die is iets eenvoudig aan te sluiten. Je sluit dan van de voeding de + en - aan, en ook de + en - van de LED lampen. Wat prettiger is dan die van Fibaro, waarbij je de + moet splitsen voor de LED lampjes en Fibaro en alleen de - aansluit op de Fibaro. Vind ik zelf een iets minder nette oplossing.

Ook nog wel een leuke vraag is of je de Fibaro RGBW dimmer zo kan aansluiten dat je per R, G, B en W een LED lampje kan aansluiten en aansturen. Dan zou ik namelijk de 4 lampjes op 4 soort van kanalen kunnen aansluiten en per stuk dimmen / schakelen.

• Fire69
Verwijderd schreef op maandag 07 november 2016 @ 19:20:
[...]

Ook nog wel een leuke vraag is of je de Fibaro RGBW dimmer zo kan aansluiten dat je per R, G, B en W een LED lampje kan aansluiten en aansturen. Dan zou ik namelijk de 4 lampjes op 4 soort van kanalen kunnen aansluiten en per stuk dimmen / schakelen.
Ik heb ooit ergens gelezen dat iemand hem zo gebruikte.
Vind die link niet meer terug, maar hier zeggen ze eigenlijk hetzelfde: https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=10905#p81295

Verwijderd

Fire69 schreef op maandag 07 november 2016 @ 21:28:
[...]

Ik heb ooit ergens gelezen dat iemand hem zo gebruikte.
Vind die link niet meer terug, maar hier zeggen ze eigenlijk hetzelfde: https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=10905#p81295
Ik had ook zoiets gelezen (alleen niet daar, stuk duidelijker wat je moet doen). Dus dit bevestigd het.

Nu wachten op meneer IKEA met het antwoord hoeveel volt en AC/DC de lampjes zijn :)

• kasteleman
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-11 15:20
Verwijderd schreef op maandag 07 november 2016 @ 19:20:
[...]

Inderdaad, dan heb je een 12 of 24VDC voeding nodig die je direct in de Fibaro stopt, en dan kan je 0-10VDC uitsturen. De vraag is dus in mijn geval of de LED lampjes 12V zijn.

Ben overigens wel meer gecharmeerd van de Qubino 0-10V Dimmer. Die is iets eenvoudig aan te sluiten. Je sluit dan van de voeding de + en - aan, en ook de + en - van de LED lampen. Wat prettiger is dan die van Fibaro, waarbij je de + moet splitsen voor de LED lampjes en Fibaro en alleen de - aansluit op de Fibaro. Vind ik zelf een iets minder nette oplossing.

De Qubino 0-10V is mooi inderdaad. Gebruik hem voor de Stork ComfoFan.
De Fibaro RGBW kan inderdaad 4 lampen apart aansturen, maar ook bv 3 Lampen en een 10V sensor bv. Heb dit in het verleden ook gebruikt. Dit kun je middels een parameter instellen. Helaas wordt dit nog niet door alle software ondersteund, die ondersteunen de RGBW ook alleen indien je een RGB(W) aansluit. Dat zul je dus even moeten uitzoeken.

Verwijderd

kasteleman schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 09:57:
[...]

De Qubino 0-10V is mooi inderdaad. Gebruik hem voor de Stork ComfoFan.
De Fibaro RGBW kan inderdaad 4 lampen apart aansturen, maar ook bv 3 Lampen en een 10V sensor bv. Heb dit in het verleden ook gebruikt. Dit kun je middels een parameter instellen. Helaas wordt dit nog niet door alle software ondersteund, die ondersteunen de RGBW ook alleen indien je een RGB(W) aansluit. Dat zul je dus even moeten uitzoeken.
Volgens mij heeft Domoticz daar geen problemen mee. En dan is de Fibaro ook nog eens voordeliger voor meer functies in dit geval.

Die Qubino spullen zijn ook erg mooi trouwens!

• Buzz_Fuzz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-12 14:01
Zijn er mensen met ervaring in het automatiseren van een teleruptor aansluiting? Meer specifiek zou ik dit willen koppelen aan Homey en dacht hierbij in eerste instantie aan Fibaro zwave modules, maar ik merk dat dit niet mogelijk is bij teleruptor aansluitingen... Alle lichtpunten zijn hier echter zo aangesloten.

Iemand advies?

(Disclaimer: geen elektronica kennis & woon in een huurhuis..)

My Road Trips through the United States, Canada & Iceland

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:07

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Buzz_Fuzz schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 14:34:
Zijn er mensen met ervaring in het automatiseren van een teleruptor aansluiting? Meer specifiek zou ik dit willen koppelen aan Homey en dacht hierbij in eerste instantie aan Fibaro zwave modules, maar ik merk dat dit niet mogelijk is bij teleruptor aansluitingen... Alle lichtpunten zijn hier echter zo aangesloten.

Iemand advies?

(Disclaimer: geen elektronica kennis & woon in een huurhuis..)
Je kunt het op twee manieren aanpakken:
  • Je maakt met behulp van een digitale output / relais een puls waarmee je de teleruptor omschakelt. Dit doe je parallel aan het stroomkringetje dat naar een pulsdrukker gaat.
  • Je haalt de teleruptors er tussenuit en sluit de pulsdrukkers aan op de 24VDC ingangen van een I/O-module. De relais op de module gebruik je om de lasten te schakelen (wat voorheen de teleruptors deden).
Het is dat je Homey wil gebruiken, anders zou ik adviseren om dit op te lossen met een Railduino die je ophangt in de verdeelkast waar de teleruptors zitten. De Railduino heeft 24 digitale inputs en 12 relais voor de schappelijk prijs van zo'n 160 euro (ethernet versie). Zoek er een leuke single board computer bij (bijv. RPi3 of Odroid C2) waar je een domoticasoftarepakket op draait dat ondersteuning heeft voor modbus/tcp en je kunt voor weinig geld en wat inspanning je verlichting via een app schakelen.

Met z-wave-modules moet de eerste oplossing denk ik ook wel mogelijk zijn. Je heb een module nodig die potentiaalvrij schakelt zodat je er de spanning waarop je teleruptors werken ermee kunt schakelen.

• fabstar81
The-Source schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 18:28:
[...]

Dus je koop iets zonder uit te zoeken hoe je het gaat gebruiken? En dan verwacht je dat wij dat voor jouw gaan uitkauwen :?
Zou zeggen ga naar Google klik op afbeeldingen en vul daar het type somfy in een bestudeerd die plaatjes eens.
[/small]
nou nou, uitkauwen? sorry hoor. ik doe ook maar mijn best :'(

ik had natuurlijk al van alles uitgezocht voordat ik hier kwam met mijn vraag. afbeeldingen is iets wat ik niet vaak gebruik dus bedankt voor de tip. in de reguliere google hits kwam ik n.l. echt niks tegen wat me op weg hielp. ook de zelfbouwsites die ik had afgestruind waren niet duidelijk.

dus nee, ik heb niet zomaar iets gekocht zonder te weten hoe het te gebruiken. ik had achteraf gezien heel andere verwachtingen niet gestaafd door enige kennis.

zo te zien aan de enige afbeelding waar ik wel wat aan zou hebben, heb ik nogal wat ander spul nodig om van een regulier rolgordijn een electrische te maken.
Afbeeldingslocatie: http://www.werff-zonwering.nl/contents/media/somfy-concept25-motorschema-midden.jpg

hoewel ik hem niet per se radiogestuurd hoef te maken, dus die Rundfunkempfanger kan ik laten vallen. 8)7

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
spank_mojoo schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 20:40:
Goedenavond,
heeft er iemand ervaring met Prodrive?
Volgens mij zijn ze oa de OEM van Toon, maar wat mij interesseert is de "Universal IoT Gateway"
[afbeelding]

Er wordt geclaimd dat deze gateway ondersteuning biedt voor;

433MHz Transceiver;
868MHz Transceiver;
Z-wave;
Zigbee;
Wifi b/g(/n);
Bluetooth LE;
2x USB 2.0 host interface;
P1 Smart meter interface.
Ik hoop dat iemand me kan vertellen hoe dit softwarematig wordt aangevlogen, en waar ik dit ding kan bestellen :P Ik heb er al een mailtje aan gewaagd.
Ik zie ook net dat ze het hoofdkantoor in Eindhoven hebben zitten.
Wauw!!!
Hier wachten we al heeel lang op. Wel raar dat niemand hierop reageert...
Heb je al een reactie op je mail? Ik ben namelijk zeer benieuw naar deze gateway :9~
Pagina: 1 ... 63 ... 76 Laatste