Hi,
Ik weet niet zeker of ik hier in deze thread goed zit. Mocht het niet zo zijn hoor ik het vast snel genoeg
Ik ben me de laatste weken aan het verdiepen in domotica, maar door de ontzettende berg aan mogelijkheden , websites, forums, hard- en software zie ik door de bomen het bos niet meer. Vandaar dat ik mijn vraag graag even bij jullie neerleg.
Ik ben in het bezit van een 8-tal KAKU schakelaars en 6 ontvangers, waaronder 1 rolluikbesturing en 2 dimmers. Ongeveer 6 a 7 jaar geleden aangeschaft, en behalve 'your occasional empty battery' werkt het altijd.
Nu ben ik al heel lang aan het denken om dit verder uit te breiden. Hieronder mijn doelen in volgorde van prioriteit:
1 - centrale aansturing van deze (en in de toekomst nog meer) lampen, mogelijk aangevuld door een paar stopcontactschakelaars van de Action (434). Bediening via mobiel/web moet mogelijk zijn. Indien via een webinterface, dan gehost op zelf te plaatsen server (Pi?) omdat ik niet afhankelijk wil zijn van een derde partij.
2 - aansturing van de verwarming:
a Modulerend (heb nu chronotherm IV met Remeha Avanta), thermostaat mag vervangen, maar hoeft niet perse
b Toevoegen aansturing via webinterface / mobiel (Pi?)
c Toevoegen zoneindeling: mijn woonkamer is behoorlijk groot in verhouding tot de rest van de kamers. Dit betekent dat ik de hele woonkamer stook wanneer we boven zijn (en eigenlijk alleen boven warm hoeven te hebben) Ik wil dus de mogelijkheid om de ketel aan te sturen op het moment dat in 1 van de slaapkamers de warmte beneden in ingestelde temperatuur in dat vertrek daalt. De woonkamer moet dan echter niet verwarmd worden. Andersom is echter ook mogelijk: woonkamer is al warm wegens open haard, en boven zit iemand te studeren en heeft toch warmte nodig. Of zelfs: woonkamer moet verwarmd worden voordat we opstaan, maar de rest van het huis niet. (Hiervoor dacht ik zelf aan radiatorthermostaatkranen die centraal aangestuurd worden met een 868 transceiver.)
3 - toevoeging van IP camera en een videointercom (via mobiel te bekijken) -> dit is niet heeeeel erg concreet, wil gewoon weten of er een oplossing is die dit evt ook nog zou kunnen
Mijn vragen zijn nu:
1 welke hardware gebruik ik het best? Zelf doen vind ik niet erg, maar ik kan geen MRI scanners solderen.

Ik wil liefst een centrale opentherm kamerthermostaat inzetten die de complete communicatie met de ketel afhandelt, zodat ik zelf niet 'in de opentherm hoef te rommelen'.
-Welke thermostaat is dan geschikt? Een Thermosmart? Of zijn er betere oplossingen?
-Welke hardware moet ik inzetten om met de thermostaat te praten? een Pi met een GPIO RF 868 transceiver? ik zal op meerdere frequenties moeten praten (ivm KAKU), kan dit beide via GPIO of kan ik beter 1 USB en 1 GPIO nemen?
-welke draadloze radiatorthermostaten kan ik het best gebruiken? (moeten ook met de hand bediend kunnen worden) Ik dacht aan iets als de producten van ELV, MAX! etc.
2 welke software zet ik het beste in? Zelf doen vind ik niet erg, maar ik ben een beetje beperkt in programmeerskills. Maar alles kan geleerd worden uiteraard.
Uitgaande van een Pi heb ik de o.a. volgende opties gezien: OpenHAB, pimatic, domoticz, smartzus, Home zo... pfffffff...
Belangrijkste voor nu is dat ik een hardware en software kan kiezen die niet een van de doelen uitsluit of onnodig duur of ingewikkeld maakt.
Daarnaast is ieder ander advies hoe ik dit het beste aanvlieg uiteraard welkom!
P.S. Honeywell Evohome is me veeeeeel te duur.
Alvast ontzettend bedankt voor jullie hulp! (en voor het lezen van deze roman, dat is ook al flink wat moeite)