Acties:
  • +24 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fr5AEHup8PgSEJlkbDfJ0RfK/full.jpg

Domoticz - Control at your fingertips

Vorig deel: Topicreeks: Domoticz - open source domotica systeem

Inhoudsopgave

Wat is Domoticz?

Copy-paste vanaf de website:
Domoticz is a home automation system that lets you monitor and configure various devices like: lights, switches, various sensors/meters like temperature, rain, wind, UV, electra, gas, water and much more. Notifications/alerts can be sent to any mobile device.
Het is een veelzijdige applicatie bedoeld als domotica controller (aansturing/uitlezen van componenten). De software voer je uit op een apparaat zoals een Raspberry Pi. De Pi zet je bijv. in je meterkast en heb je verder geen omkijken naar omdat alles via de ingebouwde webinterface te regelen is.

Het project is gestart door gizmocuz maar ondertussen zijn er meer developers actief. Mocht je zelf geniale ideeën hebben dan kun je uiteraard ook bijdragen als ontwikkelaar, zie hiervoor het forum (hier beneden genoemd).

Tweakers heeft zelf ook een kort stukje over Domoticz geschreven: reviews: Dirigenten voor het domotica-orkest

Waarom Domoticz?

Het grote voordeel van Domoticz is dat het volledig gratis is, je hoeft alleen te investeren in hardware! Ook is het open source en daardoor gemakkelijk uit te breiden met extra scripts en functionaliteiten. Ook is er een API beschikbaar. Deze API werkt via JSON en op die manier kun je informatie uit Domoticz halen en/of zelf in Domoticz stoppen.

Een ander groot voordeel van Domoticz is dat het erg laagdrempelig is. Als beginner heb je het waarschijnlijk zo aan de praat! Je flasht de SD-image op een SD-kaartje, stopt die in je Raspberry Pi en gaan met die banaan.
In het begin zul je niet eens met de commandline of moeilijke scripts aan de gang te hoeven gaan, pas als je meer functionaliteiten wil hebben zal dat nodig zijn.

Protocollen

Het project ondersteunt enorm veel verschillende protocollen en hierdoor is er met elk budget wel een vorm van domotica mogelijk.

433Mhz
Als starter begin je waarschijnlijk met de populaire KlikAanKlikUit producten. Deze producten werken op de 433Mhz frequentie en zijn éénrichtingsverkeer, omdat de ontvangers niet aan terugkoppeling doen. Je weet dus nooit met 100% zekerheid of een apparaat je commando heeft ontvangen ('fire and forget') . Ook is het verkeer onbeveiligd. Vroeger werkte KaKu via het 'ARC'-protocol. Hierbij koos je op de zender en de ontvanger een code, bijv. 'D1' via een codewieltje. Met deze oplossing waren er maar een beperkt aantal combinaties mogelijk (256 om precies te zijn) en was er een grote kans op gezeur met de buren omdat je beiden op hetzelfde kanaal zat. Tegenwoordig gebruikt KaKu het 'AC'-protocol. Voordeel hiervan is dat je zender en ontvanger moet 'pairen' (koppelen). Je drukt op de ontvanger een knopje in waarna hij in de 'inleermodus' gaat. Op dat moment druk je op je zender een knop in, zodat er een signaal wordt uitgezonden. De ontvanger zal bij succesvolle koppeling een aantal keer schakelen om te laten weten dat hij gekoppeld is aan een zender.
Het verkeer bij 433Mhz apparaten loopt overigens altijd alleen maar van zender > ontvanger. Het is dus aan te raden om de zender op een centrale plek in je woning te plaatsen.

Door het AC-protocol van KaKu heb je al geen last meer van je buren, omdat er nu veel meer codes zijn, die ook nog eens random worden gekozen. Het is echter nog steeds zo dat het éénrichtingsverkeer betreft en ook is het nog steeds onbeveiligd (iemand die het ID van de zender oppikt kan dit zelf ook uitzenden (klonen) waarop jouw ontvangers reageren). In de praktijk valt het echter erg mee qua risico.

Bovenstaand is KlikAanKlikUit, de RFXCOM (zie onder) ondersteunt echter nog veel meer protocollen. Zo kun je bijv. ook goedkope deurcontacten van eBay halen, vaak gebruiken deze de 'PT2262' chip welke door de RFXCOM ondersteund wordt. Ook een goedkope deurbel van de Action (SelectPlus) kan gebruikt worden bijv.
RFXCOM
In de basis wordt voor 433Mhz producten de pricewatch: Rfxcom RFXtrx433E USB 433.92MHz Transceiver gebruikt, deze ondersteunt veel protocollen. De volledige lijst vind je in de handleiding (pagina 4 en verder).
Let op bij aanschaf van de RFXCOM: er zijn twee versies van de RFXCOM: het oudere RFXtrx433 model en de RFXtrx433E. Let erop dat je de laatste koopt, die ondersteunt meer devices. Het oudere model wordt nieuw niet meer verkocht, maar kom je misschien op Marktplaats nog wel tegen, zoek echter goed uit wat je wil gaan aansturen en wat het verschil is tussen de twee, met de oudere versie kun je bijv. geen Somfy rolluiken besturen. Het is daarom aan te raden om gewoon voor het nieuwste 'E'-model te gaan.

Zorg ook dat je de nieuwste firmware op de RFXCOM gebruikt, met enige regelmaat brengt RFXCOM een bijgewerkte firmware uit. Hierin zijn dan bugs verholpen of nieuwe apparaten toegevoegd. Je zult wellicht in de log van Domoticz ook wel een melding zien dat er een firmware update is als je erg ver achterloopt.
De firmware is te downloaden op www.rfxcom.com onder het tabje 'Downloads'. Voor de RFXtrx433E zul je in 99% van de gevallen de 'Ext' firmware nodig hebben. De firmware updaten kon altijd al via een Windows PC (of een VM) met het programma 'RFXflash.exe' (schijnt ook onder 'mono' te werken), maar sinds een tijdje (v2.25xx ergens) kun je de RFXCOM ook updaten binnen Domoticz.

RFLink
Sinds kort is er ook het RFLink project. Dit is een 433Mhz zender/ontvanger op basis van een Arduino Mega + Aurel 433Mhz module. Een stuk goedkoper dan een RFXCOM (zeker als je handig genoeg bent om de gateway kit zelf te solderen), maar ondersteunt nog niet alle devices. Hier wordt echter wel druk aan gewerkt. Een overzicht van de door RFLink ondersteunde 433Mhz-devices vind je hier.

Zie ook het RFLink subforum op het Domoticz forum.

Goedkop 433Mhz transceivers van eBay
"Wow, die RFXCOM en RFLink zijn wel erg duur hoor! Ik zie op eBay een goedkoop 433Mhz zendertje voor twee stuivers en een knoop, waarom zou ik dat niet kopen!?"
Deze vraag is al dusdanig vaak voorgekomen dat ik hem maar in de topicstart heb opgenomen. Deze goedkope zendertjes/ontvangers werken vaak vrij beroerd, ze pikken ook een hoop rotzooi (ruis) op. Domoticz heeft er voor gekozen om hier geen tijd in te steken, maar alleen voor transceivers te gaan die zich al bewezen hebben. Misschien dat je zo'n goedkoop dingetje wel aan de praat krijgt, maar hoe dit moet zul je zelf uit moeten zoeken.

Z-Wave
Als je na een tijdje de smaak te pakken hebt op domoticagebied, zul je waarschijnlijk met Z-Wave aan de gang willen gaan. Z-Wave werkt op 868Mhz, is tweerichtingsverkeer en het verkeer tussen zender en ontvanger is beveiligd, totaal niet te vergelijken met KlikAanKlikUit dus!
Anders dan bij 433Mhz werkt Z-Wave via een zgn. 'mesh'-netwerk. Dit wil zeggen dat het verkeer niet alleen van zender > ontvanger kan lopen zoals bij 433Mhz, maar ook tussen apparaten verloopt. Als je de zender in de woonkamer hebt staan en een wallplug op zolder en ook eentje op de eerste verdieping dan is het zeer waarschijnlijk dat het signaal op deze manier loopt: zender > wallplug 1e verdieping > wallplug zolder. Het netwerk zoekt zelf de 'beste' weg. Op deze manier kun je ook een grotere afstand overbruggen, het netwerk kan immers via meerdere 'hops' verlopen.

Ook bij Z-Wave moet je je nodes pairen met de controller. Bij Z-Wave heet dit 'includen'.

Het voordeel van Z-Wave boven 433Mhz, is dat het een stuk veiliger is, zowel omdat het verkeer beveiligd is, maar ook omdat de ontvanger zal terugkoppelen of hij daadwerkelijk de gewenste actie heeft uitgevoerd. Voor meer 'kritische' toepassing zoals bijv. het aansturen van een verwarmingselement is het daarom verstandig om Z-Wave te gebruiken, bij 433Mhz is er een kans aanwezig dat de ontvanger het signaal niet ontvangt (en je kacheltje de hele dag zou blijven branden en stroom slurpen). Ook het onderling versterken van het netwerk via de nodes is een leuke feature.
Verder kun je met een aantal Z-Wave devices (Fibaro Wallplug bijv.) niet alleen een aangesloten device aan/uit schakelen, maar ook het actuele (Watt) en totale (kWh) stroomverbruik meten.

Voor de Raspberry heb je de http://tweakers.net/produ...-punt-me-razberry-module/ om Z-Wave ondersteuning te verkrijgen. Het nadeel van deze module vind ik zelf dat je gebonden bent aan de Raspberry. Mocht je later besluiten om Domoticz op je NAS o.i.d. te willen draaien dan zul je weer een andere oplossing voor Z-Wave moeten aanschaffen, het RaZberry bordje past immers niet op je NAS.

Een Z-Wave USB-stick is dan een beter idee omdat deze via USB werkt. Voorbeeld hiervan is de Aeon Labs stick. Grote voordeel van de Aeon stick is dat er een batterijtje in zit, waardoor je hem uit de USB-poort kunt trekken en mee kunt nemen naar een Z-Wave device om de Z-Wave node te includen in je netwerk. Zorg ook hier dat je voor Z-Wave producten een recente firmware gebruikt om alles optimaal te laten werken.

Zie voor een overzicht van alle Z-Wave controllers de Pricewatch.

Een overzicht van alle apparaten (zowel 433Mhz als Z-Wave) die werkend zijn bevonden in Domoticz vind je hier

Welk protocol moet ik nou kiezen?
Dit zijn maar twee voorbeelden van protocollen, maar Domoticz ondersteunt er nog veeeeel meer.

Voor welk protocol je kiest zul je voor jezelf moeten afwegen. 433Mhz is goedkoper dan Z-Wave maar in theorie minder betrouwbaar. Als je een kleine woning hebt en weinig stoorzenders in de buurt (vooral weerstations op 433Mhz met bijna lege batterijen zijn vervelend; die 'schreeuwen' bijna continu dat de batterijen leeg zijn) dan zal het erg meevallen en zul je amper problemen ondervinden. Z-Wave is betrouwbaarder maar de nodes zijn weer veel duurder in aanschaf (ga uit van gemiddeld €50+ per node). Natuurlijk kun je in je events ook een workaround inbouwen om het 433Mhz verkeer naar je ontvangers meer betrouwbaar te maken: simpelweg het commando na een aantal seconden/minuten gewoon nog een keer sturen (bijna zeker weten dat verlichting uit is als je van huis bent bijv.). Dit blijft echter behelpen en het missen van een signaal kan tot irritatie leiden.

Platformen

Het project is oorspronkelijk begonnen met als basis de Raspberry Pi. Dit is nog steeds de grootste doelgroep, de Pi is goedkoop, compact en energiezuinig en meer dan snel genoeg voor Domoticz. De kant-en-klare SD-image is gebaseerd op Raspbian en kun je gelijk mee aan de slag.

Ondertussen is er ook een versie voor Windows. Als je Domoticz wilt draaien op Linux kun je het project zelf compileren. Ook voor een Synology NAS is sinds kort een package beschikbaar.

De Raspberry Pi image en de Windows versie kun je hier downloaden. Voor de Synology package loopt op het Domoticz forum een topic en hier vind je nog een handleiding om het spul zelf te compileren voor je Synology.

Versies
Er wordt actief aan Domoticz gewerkt, van kleine bugfixes tot het implementeren van nieuwe functionaliteiten. Bijna dagelijks wordt er wel code gecommit, zie ook de GitHub repository van Domoticz hier.
Er zit een tweedeling in de ontwikkeling, zo verschijnt er eens in de zoveel tijd een nieuwe stable versie, die (zoals de naam al doet vermoeden) 'stable' oftewel stabiel is bevonden. Mocht je wat meer van experimenteren houden dan kun je ook de 'beta' releases draaien. Hierin zitten vaak wat nieuwere functionaliteiten, maar deze builds zijn niet gegarandeerd stabiel. In de praktijk kun je eigenlijk prima beta draaien, doordat er bijna dagelijks nieuwe builds verschijnen zijn bugs snel verholpen.
In de instellingen van Domoticz kun je kiezen van welke releasechannel je updates wilt verkrijgen. Standaard staat deze ingesteld op 'stable'.

Eenvoudig automatiseren

Natuurlijk is een domoticasysteem niets zonder slimmigheid. Een lamp op afstand aanzetten is niet heel spannend. De kracht bij Domoticz zit hem er juist in dat je op erg eenvoudige wijze apparaten kunt aansturen. Hoe dat werkt zal hieronder worden besproken.

Timers
Domoticz ondersteunt simpele timers:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mrZLAwLaXwNv5boJXOC35aI5/full.png
(Bovenstaand voorbeeld: doordeweeks direct na zonsondergang licht aan, bij zonsopgang weer uit. In het weekend om 17:00 aan en om 22:00 uit)

Blockly events
Leuker wordt het echter wanneer je echt events gaat bouwen. In Domoticz is het vrij eenvoudig om events te bouwen door de Blockly creator die aanwezig is. Op deze manier kun je 'bouwstenen' in elkaar slepen en op die manier een event creëren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZBKlfSal34Zg3b5vY827VaeZ/full.png
Meer voorbeelden van deze Blockly events kun je hier vinden.

Scripts
Natuurlijk is er ook aan de die-hard scripters/coders gedacht, Domoticz ondersteunt de Lua programmeertaal om scripts te bouwen. Voorbeelden van dergelijke scripts vind je in dit topic, maar ook op de wiki staan genoeg voorbeelden.

Mocht je nou niet van Lua houden dan kun je ook zelf aan de gang gaan, er zijn ook genoeg gebruikers die met Bash of Python leuke scripts hebben gemaakt (zie wiki). Door de eerder genoemde JSON API kun je gemakkelijk met Domoticz communiceren.

Verdere mogelijkheden

Hieronder een opsomming van de mogelijkheden van Domoticz:
  • Aansturen draadloze schakelaars
  • Uitlezen draadloze temperatuursensoren
  • Uitlezen slimme meter (P1-poort) + grafieken genereren
  • Zonnepanelen opwek bijhouden (S0-aansluiting kWh-meter / YouLess) + grafieken genereren
  • Rolluiken/zonneschermen aansturen
  • Scenes maken en gebruiken (Bepaalde lichtplannen waarin je bijv. een sfeer kunt vastleggen, 'Romantisch filmkijken' waarbij lampen gedimd staan, of 'Werkverlichting' waarbij je veel licht wilt hebben)
  • Apparaten aansturen via groepen, alle lampen in de huiskamer met één klik aan/uit zetten door de groep 'huiskamer' te bedienen
  • Data van virtuele weerstations binnenhalen (Weather Underground)
  • Zelfbouw nodes (gebaseerd op Arduino) van 'MySensors' project uitlezen
  • Logitech Harmony Hub aansturen
  • Philips Hue verlichting aansturen
  • Milight verlichting aansturen
  • Koppeling met Toon thermostaat mogelijk
  • IP netwerkcamera in Domoticz en snapshot krijgen via pushmessage als deurbel wordt ingedrukt (los script)
  • GPIO-pins van Raspberry bedienen
  • ...
  • ...
  • En nog veel meer!...
Maar eigenlijk is de beste samenvatting: download het eens en probeer het zelf en zie wat Domoticz je te bieden heeft _/-\o_

Handigheidjes

Nadat je Domoticz draaiend hebt gekregen zijn er waarschijnlijk nog een aantal handigheidjes die je wilt instellen:
  • Zorgen dat USB-devices op de Raspberry altijd dezelfde poort krijgen toegewezen ipv na elke reboot weer door de war ---> Zie wiki
  • Een automatische backup van je domoticz.db (bestand met al je devices + instellingen) instellen naar een FTP-server ---> Zie wiki
Hoe maak ik nou een ELSE IF-blockly :?
In de Blockly-editor sleep je de ELSE IF onder de IF in het plaatje uit de link.

Meer informatie

Voor meer informatie/ondersteuning kun je naast dit topic ook het eigen Domoticz forum raadplegen (let op: Engels is verplichte voertaal) en ook de wiki staat bomvol informatie!

Lees voor je aan de slag gaat ook even de FAQ door. Wellicht is je vraag daar reeds beantwoord. Ook is er een handleiding beschikbaar.

Bijdragen aan het project

Omdat het een open source project is kan in principe iedereen bijdragen met het implementeren en up to date houden van functionaliteiten. Ook de wiki kun je als gebruiker aan bijdragen (logingegevens zijn zelfde als voor het forum). Schroom ook niet om je eigen interessante bevindingen daar te delen, of fouten te corrigeren als je er eentje spot.

Mocht je zeer tevreden zijn met Domoticz en op een financiële wijze wat willen bijdragen, dan kan dat ook: ga naar http://www.domoticz.com/ en klik op de 'Donate' button rechtsonderin.
Donations are more than welcome and will be used to buy new hardware, devices and sensors.
If you like the product or encourage the development, please use the button below.

Topicstart made by ThinkPad.

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 01-07-2016 20:02 . Reden: Sommige stukjes wat herschreven. Stukje toegevoegd over goedkope eBay zendertjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 477788

HomeMade schreef op zondag 13 september 2015 @ 08:22:
[...]

Dat knipperen herken ik ook. Ik heb een vijftal gu10 spots van Samsung aangesloten op een Qubino dimmer en met regelmaat zie knipperen ze.
Zie jij dat bij een bepaald dim percentage?

Overigens is ruim de helft van de slider in Domoticz niet werkzaam. De lampen blijven bij de slider vanaf ongeveer 20% volledig branden. Voor die 20% kan ik ze wel goed dimmer, maar zijn de stappen dus relatied groot. Is dit ergens aan te passen? De minmum en maximum dimming values hebben standaard waarden van 1 en 99.
Bij mij heb ik af en toe een flikker op 100%, echter kan je ze prima instellen dat ze niet hoger komen dan 90% dus in de praktijk heb ik er eigenlijk geen last van. Persoon staan bij mij de lampen op zo'n 40% and dat is eigenlijk helemaal prima. Geen brommen, geen flikkers.

Ik heb zelf geen Domoticz meer in gebruik voor mijn verlichting dus kan daar weinig over zeggen. Ik gebruik zelf een Zipabox en daar kan ik prima over het hele bereik goed dimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:02
Yeh, nieuw topic!

Gelijk maar even pimpen met mijn resultaat van vandaag.

Toch maar gegaan voor een Foscam camera (goedkoop op marktplaats). Daarnaast een Fibaro binaire sensor gekocht. Sensor aangesloten op de deurbel met een gelijkspanningsrichter eronder en een Lua script op de achtergrond die een snapshot stuurt naar pushover wanneer de deurbel ingedrukt wordt.

Ik moet eerlijk toegeven dat z-wave zwaar stabiel draait. Keb nog nooit gehad dat de deurbel niet goed overkomt in domoticz. Ook al druk je hem heel kort in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:40

Kraz

Saving the world

Anoniem: 477788 schreef op zondag 13 september 2015 @ 19:41:
[...]

Bij mij heb ik af en toe een flikker op 100%, echter kan je ze prima instellen dat ze niet hoger komen dan 90% dus in de praktijk heb ik er eigenlijk geen last van. Persoon staan bij mij de lampen op zo'n 40% and dat is eigenlijk helemaal prima. Geen brommen, geen flikkers.
En dan ben ik benieuwd; welke dimmer(s) gebruik je en vooral, welk merk/type lampen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-05 13:33

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

Welke android app gebruiken jullie eigenlijk? Ik ben met mijn vera imperihome gewend maar ik krijg hem niet werkend met domoticz (wiki gevonden en ben ermee bezig maar brn rpi noob)

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kraz schreef op zondag 13 september 2015 @ 19:43:
[...]

En dan ben ik benieuwd; welke dimmer(s) gebruik je en vooral, welk merk/type lampen?
Ik gebruik dus Qubino Flush Dimmers. Netjes aangesloten zoals het hoort dus met een blauwe draad en zo.

Mijn lampen, er staan helaas geen type nummers op maar ik heb in de eetkamer twee van zulke hangen:
http://www.philips.nl/c-p/8718291762461/led-lamp-dimbaar, 6w, 470 lumen, E27.

In de woonkamer heb ik GU10 spots, 4 stuks totaal op 1 dimmer. Ook hier staat geen type nummer op. Ik heb de factuur nog even opgezocht, maar helaas geen hit meer op het artikel nummer. Ik meen dat het deze waren: http://www.leditlight.net/led-lamp-3x1watt-gu10-dimbaar.html

De rest van de verlichting zit verwerkt in de keuken en kan ik helaas niet bij. Ik ben erg tevreden met deze verlichting en het werkt prima op de Qubino's. Ik heb zonet nog even goed geluisterd maar mijn Qubino's maken echt geen geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:40

Kraz

Saving the world

Dank, daar kan ik wat mee!

Blijf het wel raar vinden dat al mn nodes offline waren zodra die Qubino in het netwerk hing.
6 nodes offline (van de 8) en die kwamen zelfs na 12 uur wachten niet meer terug.

Qubino er tussenuit gehaald en de Fibaro er weer in; Alle nodes weer online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kraz schreef op zondag 13 september 2015 @ 20:55:
[...]

Dank, daar kan ik wat mee!

Blijf het wel raar vinden dat al mn nodes offline waren zodra die Qubino in het netwerk hing.
6 nodes offline (van de 8) en die kwamen zelfs na 12 uur wachten niet meer terug.

Qubino er tussenuit gehaald en de Fibaro er weer in; Alle nodes weer online.
Dat klinkt wel heel raar inderdaad. Helaas was ik al overgestapt op een zipabox voordat ik de Qubinos had. Staat er niets in het log van domoticz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacquesmulders
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-05 10:39
[...]

Ik heb fibaro dimmers de v1's stuk of 6..
Ik heb klemko verona ledspots.. De dmmers zoemmen niet de ledspots ook niet maar de drivers wel... Bij mij zitten ze weggewerkt in de trapkast dus heb er geen last van... Misschien dat de nieuwe fibaro daar geen last van heeft... Ik denk dat het niet zo veel uitmaakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogiertw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-05 23:10
Ah deel 2... goed werk thinkpad! wellicht nog linkje toevoegen naar deel 1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

grr hou ermee op voor vandaag. Ik krijg imperihome niet werkend en mijn 2e domoticz pi krijg ik niet in mijn master domoticz pi..
Morgen verder.. kan iemand mij vertellen of hij 2 domoticz pis aan elkaar heeft geknoopt en of hij imperihome werkend heeft gekregen? (en zo ja HOE?)
mag ook per pm om vervuiling tegen te gaan (al gaan de laatste berichten allenmaal over dimmers en led lampen maargoed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BushMule
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 02-02-2023
grote_oever schreef op zondag 13 september 2015 @ 19:42:
Yeh, nieuw topic!

Gelijk maar even pimpen met mijn resultaat van vandaag.

Toch maar gegaan voor een Foscam camera (goedkoop op marktplaats). Daarnaast een Fibaro binaire sensor gekocht. Sensor aangesloten op de deurbel met een gelijkspanningsrichter eronder en een Lua script op de achtergrond die een snapshot stuurt naar pushover wanneer de deurbel ingedrukt wordt.

Ik moet eerlijk toegeven dat z-wave zwaar stabiel draait. Keb nog nooit gehad dat de deurbel niet goed overkomt in domoticz. Ook al druk je hem heel kort in.
Hoe werkt dit precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:19
ik wil Domoticz als alarmsysteem gaan gebruiken. Nou ben ik op zoek naar een soort van zachte in-huis sirene die alleen vrij subtiel laat weten dat het alarm geactiveerd is. Vroeger had ik een kant-en-klaar systeem die zodra het geactiveerd werd een soort irritante pieptoon gaf met 1 minuut de tijd om de code in te tikken, waarna het buitenalarm af ging. Omdat wij in een appartement wonen en ik geen zin in ruzie heb met alle buren bij elk vals alarm, wil ik alleen de eerste interne melding hebben.

Iemand een idee waar te zoeken? Ik zat al te denken aan een beetje instelbare deurbel, maar als iemand een beter idee heeft....

Een buitensirene kan ik dan altijd nog apart maken en activeren na het bekijken van de beelden op afstand.

[ Voor 6% gewijzigd door Dennisdn op 13-09-2015 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

P
Dennisdn schreef op zondag 13 september 2015 @ 23:44:
ik wil Domoticz als alarmsysteem gaan gebruiken. Nou ben ik op zoek naar een soort van zachte in-huis sirene die alleen vrij subtiel laat weten dat het alarm geactiveerd is. Vroeger had ik een kant-en-klaar systeem die zodra het geactiveerd werd een soort irritante pieptoon gaf met 1 minuut de tijd om de code in te tikken, waarna het buitenalarm af ging. Omdat wij in een appartement wonen en ik geen zin in ruzie heb met alle buren bij elk vals alarm, wil ik alleen de eerste interne melding hebben.

Iemand een idee waar te zoeken? Ik zat al te denken aan een beetje instelbare deurbel, maar als iemand een beter idee heeft....

Een buitensirene kan ik dan altijd nog apart maken en activeren na het bekijken van de beelden op afstand.
Als je te veel vals alarm krijgt dan staat het niet goed ingesteld.

Wil je dat omdat jij een melding wilt als je binnenkomt en het alarm vergeet uit te zetten? Of wil dat een potentiële inbreker verjaagt wordt?

Voor het eerste kun je misschien je lampen aan/uit, kleur veranderen. Voor het tweede ook wel, een complete disco. Kun je later nog besluiten of er een sirene bij moet. Wie weet kun je je audio set aansturen met een specifiek mp3 er in? Kun je hem zo hard/zacht zetten als je wilt met de toon die je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ik wil Domoticz als alarmsysteem gaan gebruiken. Nou ben ik op zoek naar een soort van zachte in-huis sirene die alleen vrij subtiel laat weten dat het alarm geactiveerd is.
[...]
[...]
Een Pushover (of vergelijkbaar) melding naar je smartphone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
Een pushmelding wil ik er sowieso in hebben, maar wil dat er in huis ook iets te horen of zien is.
Met verlichting wel een goed idee, heb nog wel ergens een stroboscoop liggen die een mooi effect geeft in een donkere gang :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:45

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ik gebruik het secpanel op een telefoon aan de muur hiervoor. Wanneer een zone met vertraging afgaat gaat het secpanel eerst piepen met een countdown timer.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik heb een raar probleem met 1 KAKU inbouwschakelaar. (de andere 3 KAKU schakelaars hebben geen enkel probleem.)
Aan de achterkant van het huis heb ik een schakelaar binnen voor de buitenverlichting aan de achtergevel. Deze wil ik schakelen op basis van zonsondergang to tijdstip X. Dat heeft wel een tijdje gewerkt en de lamp voor doet het ook.

Nu heb ik de vreemde situatie:
De schakelaar reageert prima op ALLE *AAN* signalen.
De schakelaar reageert op GEEN ENKEL *UIT* signaal vanuit Domoticz.

Dat lijkt dus geen probleem met ontvangst te zijn, want alle AAN signalen komen door.
De schakelaar reageert wel prima op de *UIT* knop op de KAKU afstandsbediening die ik als backup heb.

Kent iemand dit probleem? Is het handig om de schakelaar opnieuw toe te voegen met een ander ID en deze opnieuw te leren op de schakelaar?

Dit probleem heb ik eerder gehad waarbij een herstart van Domoticz het probleem had opgelost, maar dat werkt nu ook niet meer. Het lijkt dus wel bij Domoticz te zitten en niet zozeer bij de schakelaar. Of heeft iemand anders nog een goed idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Welke versie van Domoticz draai je en hoe zet je de lamp uit, doe je dat mbv Groups of zet je ze per stuk uit?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

M.v.Veelen schreef op maandag 14 september 2015 @ 09:25:
Welke versie van Domoticz draai je en hoe zet je de lamp uit, doe je dat mbv Groups of zet je ze per stuk uit?
DomoticzV2.2563 op Rpi2. (de laatste versie, als het goed is.)

Zowel dmv group (waarbij de verlichting voor dus prima aan EN uit gaat.) en een individuele switch. Dat maakt geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anconakip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-05 12:14
Ik heb thuis een Escam QD330 camera welke ik heb aangesloten via een Cotier n8 mini DVR. Dit werkt heel mooi. Maar nu wil ik graag de camera ook kunnen gebruiken in Domoticz. Iemand een idee hoe ik dit voormekaar zou kunnen krijgen?
De camera zelf heeft namenlijk geen snapshot functie.

The Force is like Duck-tape, it has a light side, a dark side and it holds the universe together

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-05 16:53
Is er eigenlijk een chinastore waar ik voor leuke bedragen Z-Wave spullen kan kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Tazzy schreef op maandag 14 september 2015 @ 10:21:
Is er eigenlijk een chinastore waar ik voor leuke bedragen Z-Wave spullen kan kopen?
Really? Zoek anders even op zwave of z-wave in het voorgaande deel ( }) )
Nee dus en anders heb je vaak de verkeerde frequentie

[ Voor 22% gewijzigd door DRuw op 14-09-2015 10:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
anconakip schreef op maandag 14 september 2015 @ 10:17:
Ik heb thuis een Escam QD330 camera welke ik heb aangesloten via een Cotier n8 mini DVR. Dit werkt heel mooi. Maar nu wil ik graag de camera ook kunnen gebruiken in Domoticz. Iemand een idee hoe ik dit voormekaar zou kunnen krijgen?
De camera zelf heeft namenlijk geen snapshot functie.
Niet direct in Domoticz, maar ik heb een script gemaakt zodat ik een JPEG-snapshot van de stream kan maken. Die snapshot verstuur ik vervolgens naar Dropbox en ik krijg dan een link naar het plaatje op m'n telefoon binnen als er wordt aangebeld. Zie topic waar ik naar link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anconakip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-05 12:14
ThinkPadd schreef op maandag 14 september 2015 @ 10:26:
[...]

Niet direct in Domoticz, maar ik heb een script gemaakt zodat ik een JPEG-snapshot van de stream kan maken. Die snapshot verstuur ik vervolgens naar Dropbox en ik krijg dan een link naar het plaatje op m'n telefoon binnen als er wordt aangebeld. Zie topic waar ik naar link.
Dank. lijkt een mooie optie. Ik ga het uitproberen zodra ik de tijd heb.

The Force is like Duck-tape, it has a light side, a dark side and it holds the universe together

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzy
DRuw schreef op maandag 14 september 2015 @ 10:22:
[...]

Really? Zoek anders even op zwave of z-wave in het voorgaande deel ( }) )
Nee dus en anders heb je vaak de verkeerde frequentie
Heb er al doorheen zitten graven; maar verkeerde freq zal mij boeien. Mijn z-wave module doet de alle 3 de freq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Pardon? Welke heb jij dan als ik vragen mag?
En in dat geval... Ebay geprobeerd?
Fibaro en qubino zal je niet vinden gok ik maar TKB/everspring/Philio-Tech wellicht wel dat zijn toch allemaal rebrands van de Chinezen anyway. Zou niet teveel op certificering letten dan maargoed.

[ Voor 55% gewijzigd door DRuw op 14-09-2015 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stuntteam
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 02-05 00:39

Stuntteam

RFLink Gateway Development

Tazzy schreef op maandag 14 september 2015 @ 10:37:
[...]

Heb er al doorheen zitten graven; maar verkeerde freq zal mij boeien. Mijn z-wave module doet de alle 3 de freq.
alle 3 ?
Zijn wel wat meer frequenties in gebruik dan 3..
http://z-wave.sigmadesigns.com/docs/Z-Wave_Frequency_Coverage.pdf

-=# RFLink Gateway Development Team #=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulBloem
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-05 16:35
Binnenkort ontvang ik de sleutel voor een nieuwbouwhuis (3-woonlagen). Helemaal top.
Nu wil ik straks ook aan de slag met home automation. Maar eerst even focus op de grote dingen thuis (keuken, badkamer, etc).

De vraag is dan eigenlijk:
- Wat is nu wel alvast handig om rekening mee te houden om alvast te doen?
Zodat ik straks dan makkelijker zonder grote verbouwingen met automatisering aan de slag kan.

Enige tips op dit gebied? Alvast thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzy
Van de z-wave module die ik gekocht heb:

- 868.4 Mhz (Europe, China, Singapore, South Africa, United Arab Emirates)
- 869.0 Mhz (Russia)
- 908.4 Mhz (USA, Canada, Uruguay, Chile, Colombia, Mexico)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 20:57
Voor de mensen die nog zoek zijn naar rookmelders: http://home-living-nl-nl....k-koppelbare-rookmelders/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stuntteam
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 02-05 00:39

Stuntteam

RFLink Gateway Development

Beter eens langs de prijsmepper lopen (kruidvat outlet) daar hebben ze bij verschillende vestigingen nog de FA20RF..
Ik heb een paar 2 packs meegenomen voor rond de 7 euro per 2..
Is net ff leuker dan 35,- voor 3 stuks..

-=# RFLink Gateway Development Team #=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Tazzy schreef op maandag 14 september 2015 @ 10:59:
Van de z-wave module die ik gekocht heb:

- 868.4 Mhz (Europe, China, Singapore, South Africa, United Arab Emirates)
- 869.0 Mhz (Russia)
- 908.4 Mhz (USA, Canada, Uruguay, Chile, Colombia, Mexico)
welke is dat dan? Linkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor de liefhebbers de Dimmable MiLight Wireless Wifi LED RF Remote Controller is in de aanbieding voor 12,07 euro in China. Op dit moment nog 20 uur geldig.

http://www.aliexpress.com...01407_5,201444_6,201409_1

Wel rekenen op 2 a 3 weken levertijd maar koopje natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeOO op 14-09-2015 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01:12
MikeOO schreef op maandag 14 september 2015 @ 12:11:
Voor de liefhebbers de Dimmable MiLight Wireless Wifi LED RF Remote Controller is in de aanbieding voor 12,07 euro in China. Op dit moment nog 20 uur geldig.

http://www.aliexpress.com...01407_5,201444_6,201409_1

Wel rekenen op 2 a 3 weken levertijd maar koopje natuurlijk.
Thanks voor de suggestie. Ik wil je niet flamen maar dit is toch gewoon een normale prijs?
Ik heb 13,41 betaald (incl USB kabel, geen adapter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-05 18:01
Aanbieding voor (volgens mij) 433Mhz rookmelders: http://www.ibood.com/home...ppelbare-rookmelders.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!
renedis schreef op maandag 14 september 2015 @ 12:55:
[...]

Thanks voor de suggestie. Ik wil je niet flamen maar dit is toch gewoon een normale prijs?
Ik heb 13,41 betaald (incl USB kabel, geen adapter).
Zover ik kon vinden beginnen de prijzen bij 24 euro. Flamen nee hoor, als je iets leuks tegenkomt voor een mooie prijs hebben we daar allemaal wat aan >:) .

Het zou mooi zijn als je de link plaatst waar je hem gekocht hebt voor eventuele andere Tweakers.
Dan hoef je niet zo lang te wachten mits dat sneller wordt geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01:12
MikeOO schreef op maandag 14 september 2015 @ 13:53:
[...]

Zover ik kon vinden beginnen de prijzen bij 24 euro. Flamen nee hoor, als je iets leuks tegenkomt voor een mooie prijs hebben we daar allemaal wat aan >:) .

Het zou mooi zijn als je de link plaatst waar je hem gekocht hebt voor eventuele andere Tweakers.
Dan hoef je niet zo lang te wachten mits dat sneller wordt geleverd.
Uiteraard ook via AliExpress:
http://www.aliexpress.com...RGB-RGBW/32324266952.html

Duurde 9 dagen via ChinaPost. Misschien geluk gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Dat is gewoon de razberry hoor. Die is BESCHIKBAAR voor de 3 frequenties. Degene die je koopt echter is single frequency... Er is ook geen enkele unit die meerdere zwave chips aan boord heeft (dat is ervoor nodig namelijk)..
Ik zou even kijken welke je gekocht hebt als ik jou was

En oh ja, die razberry is in nl goedkoper trouwens...

[ Voor 5% gewijzigd door DRuw op 14-09-2015 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzy
Heb het de leverancier gevraagd voor aanschaf, zijn reactie is dat ie het deed voor alle freq?
Ik heb afgelopen weekend een distributie op het kaartje gezet. Zal vanavond dat ding eens aanslingeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Tazzy schreef op maandag 14 september 2015 @ 15:23:
Heb het de leverancier gevraagd voor aanschaf, zijn reactie is dat ie het deed voor alle freq?
Ik heb afgelopen weekend een distributie op het kaartje gezet. Zal vanavond dat ding eens aanslingeren
Is gewoon deze hoor: http://www.domotica-shop....-20-zme_raz5-p-16742.html
Ik zou hem ff met openzwave draaien. Over het algemeen beter dan de zway stack.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas Post
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-05 15:49
Even een vraagje, ik ben van het weekend volledig overgegaan op Domoticz en heb mijn HomeWizard met Energylink afgekoppeld.
De Energylink was via de P1 poort aangesloten op mijn slimme meter. Nu gaf de Energylink het volgende weer:
- Huidig verbruik
- Min. verbruik
- Max. verbruik

Dit vonden wij altijd wel prettig om te zien, is minimum en maximum verbruik ook in Domoticz te zien met de "Log".
Ik heb Domoticz op een Raspberry Pi B+ in de meterkast met P1-USB kabel draaien.

BP on the move!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Bas Post schreef op maandag 14 september 2015 @ 16:04:
Even een vraagje, ik ben van het weekend volledig overgegaan op Domoticz en heb mijn HomeWizard met Energylink afgekoppeld.
De Energylink was via de P1 poort aangesloten op mijn slimme meter. Nu gaf de Energylink het volgende weer:
- Huidig verbruik
- Min. verbruik
- Max. verbruik

Dit vonden wij altijd wel prettig om te zien, is minimum en maximum verbruik ook in Domoticz te zien met de "Log".
Ik heb Domoticz op een Raspberry Pi B+ in de meterkast met P1-USB kabel draaien.
Dat zul je zelf moeten opzoeken, met de standaard instellingen. De data is bescchikbaar, dus misschien dat iemand er een scriptje voor kan maken of al heeft gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzy
DRuw schreef op maandag 14 september 2015 @ 15:55:
[...]

Is gewoon deze hoor: http://www.domotica-shop....-20-zme_raz5-p-16742.html
Ik zou hem ff met openzwave draaien. Over het algemeen beter dan de zway stack.
Heb een kristal met E dr op, ga er vanuit dat ie in EU freq zit.
Ben nog ff opzoek naar of ik via putty of via de portal kan zien welke freq ie draaid. Heb 2 dimmers in de post van zelfde leverancier en heb eigenlijk niet naar de frequentie gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is btrfs niets iets voor de RPi?
Zoals bv. http://wiki.xbian.org/doku.php/snapshots#btrfs_snapshots.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijncas
  • Laatst online: 28-09-2024
Vandaag moest ik de service op mijn Pi herstarten. Hierdoor is de P1 data een beetje van slag geraakt. Ik heb op moment van start van de service een piek van 380kwh. Oftewel mijn hele meterstand in 1x. Nu klopt er natuurlijk niets meer van mijn statistiekjes.

Iemand een tip hoe ik dit kan oplossen? Ergens in de database het specifieke moment handmatig corrigeren bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ny-hardcore
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-05 07:02
Voordat ik mijn rolpoort sloop even volgende vraag ;
Als ik een relais (NO) tussen 1 en 2 zet en dat aan en weer uit schakel zou dat dan moeten werken als knop?
Mijn rolpoort heeft nu alleen een 868Mhz remote en ik wil deze via domoticz kunnen schakelen.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/tE19LW8.png

het gaat om volgende opener (Marantec comfort 270):
http://www.marantec.com/en/opener/comfort-200-series.html

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
Morgen ontvang ik de RFXCOM, dus ik moet nu wel een keuze gaan maken of ik het op de Raspberry ga doen, of op de Synology. De Raspberry vertrouw ik wel, maar ik zou het het liefst op de Synology gaan doen. Hebben jullie daar ervaring mee? Is snelheid of gebruikersgemak een nadeel op de Syno t.o.v. een Raspberry? De 214play is namelijk niet bijster vlot.

[ Voor 6% gewijzigd door Dennisdn op 14-09-2015 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:51
ny-hardcore schreef op maandag 14 september 2015 @ 19:13:
Voordat ik mijn rolpoort sloop even volgende vraag ;
Als ik een relais (NO) tussen 1 en 2 zet en dat aan en weer uit schakel zou dat dan moeten werken als knop?
Mijn rolpoort heeft nu alleen een 868Mhz remote en ik wil deze via domoticz kunnen schakelen.

[afbeelding]

het gaat om volgende opener (Marantec comfort 270):
http://www.marantec.com/en/opener/comfort-200-series.html
Dat zou moeten werken inderdaad als ik dat schema zo lees :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isane
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:32
Dennisdn schreef op maandag 14 september 2015 @ 19:14:
Morgen ontvang ik de RFXCOM, dus ik moet nu wel een keuze gaan maken of ik het op de Raspberry ga doen, of op de Synology. De Raspberry vertrouw ik wel, maar ik zou het het liefst op de Synology gaan doen. Hebben jullie daar ervaring mee? Is snelheid of gebruikersgemak een nadeel op de Syno t.o.v. een Raspberry? De 214play is namelijk niet bijster vlot.
Ik had m toevallig vanmiddag geïnstalleerd om ff te kijken. Heb verder thuis geen apparatuur.

Werkt zo verder prima in 1e instantie.

Je hebt alleen een USB stick nodig

https://www.domoticz.com/wiki/Synology. Gedaan via Using pre-compiled package (most easy way)

[ Voor 6% gewijzigd door Isane op 14-09-2015 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijncas
martijncas schreef op maandag 14 september 2015 @ 19:12:
Vandaag moest ik de service op mijn Pi herstarten. Hierdoor is de P1 data een beetje van slag geraakt. Ik heb op moment van start van de service een piek van 380kwh. Oftewel mijn hele meterstand in 1x. Nu klopt er natuurlijk niets meer van mijn statistiekjes.

Iemand een tip hoe ik dit kan oplossen? Ergens in de database het specifieke moment handmatig corrigeren bijvoorbeeld?
Shift clicken in het log om een value te verwijderen... om mijn eigen vraag maar te beantwoorden. Er wordt netjes om bevestiging gevraagd om vervolgens de value niet te verwijderen.. ;(..
EDIT: waardes na wat extra veel klikjes wel verwijderd uit de last 3 days grafiek.. echter de week grafiek blijft de oude hoge waardes tonen... ook na reboot...

Iemand?

[ Voor 11% gewijzigd door martijncas op 14-09-2015 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
Isane schreef op maandag 14 september 2015 @ 19:25:
[...]

Ik had m toevallig vanmiddag geïnstalleerd om ff te kijken. Heb verder thuis geen apparatuur.

Werkt zo verder prima in 1e instantie.

Je hebt alleen een USB stick nodig

https://www.domoticz.com/wiki/Synology. Gedaan via Using pre-compiled package (most easy way)
Hoe verliep dat bootstrappen? Dat is het enige twijfelpunt om het niet te doen. Ben door veel werkreizen in buitenland best afhankelijk van m'n stabiele syno. Als hij een verkeerde reboot maakt ofzo ben ik al gauw 2 weken verstoken van m'n media.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennisdn schreef op maandag 14 september 2015 @ 19:37:
[...]

Hoe verliep dat bootstrappen? Dat is het enige twijfelpunt om het niet te doen. Ben door veel werkreizen in buitenland best afhankelijk van m'n stabiele syno. Als hij een verkeerde reboot maakt ofzo ben ik al gauw 2 weken verstoken van m'n media.
Hoeft niet! Zie de verwijzing naar het topic in de eerste paragraaf. Gewoon de 'jadahl' repo toevoegen aan je NAS en dan kun je Domoticz vanuit de Package Center installeren. Werkt als een trein, komt geen commandline aan te pas. Met dank aan onze Noorse(Finse?) vriend 'Jumbotroll' die minstens één keer per week een nieuwe versie compiled voor de Syno _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isane
Dennisdn schreef op maandag 14 september 2015 @ 19:37:
[...]

Niet gedaan. Gewoon via https://www.domoticz.com/wiki/Synology -> Using pre-compiled package (most easy way)

Kwestie van repository toevoegen en installeren. Dan kun je 'm al opstarten. Verder geen moeilijke handelingen uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
Dank beide :-). Ik probeer het gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isane
Dennisdn schreef op maandag 14 september 2015 @ 19:39:
Dank beide :-). Ik probeer het gewoon.
Stelt niks voor!
Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
Geen kritiek op de openingspost, maar misschien een idee om de synology handleiding die achter de laatste "hier" zit een prominentere plek te geven? Ik strandde namelijk steeds op de linkjes in de alinea ervoor, toen leek het nog erg moeilijk met bootstrappen enzo. Maar nu komt het goed :-)

Ik probeer het een keer. Maar bijvoorbeeld de startpagina van de synology openen duurt best lang. Veel te lang als ik dat bij elke Domoticz handeling zou moeten doormaken.

[ Voor 23% gewijzigd door Dennisdn op 14-09-2015 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
Inderdaad, want de Synocommunity had ik al. Hij staat er gewoon tussen (schaamschaam)

[ Voor 6% gewijzigd door Dennisdn op 14-09-2015 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isane
Dennisdn schreef op maandag 14 september 2015 @ 19:56:
[...]

Inderdaad, want de Synocommunity had ik al. Hij staat er gewoon tussen (schaamschaam)
En niet vergeten om de andere toe te voegen ivm updates (6. Name "Domoticz Updates" and URL "http://jadahl.dscloud.me/sspks/" and OK)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
Isane schreef op maandag 14 september 2015 @ 20:00:
[...]

En niet vergeten om de andere toe te voegen ivm updates (6. Name "Domoticz Updates" and URL "http://jadahl.dscloud.me/sspks/" and OK)
Heel veel dank, van enthousiasme was ik daar alweer aan voorbij gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:17
Ik ga me hier ook maar eens in verdiepen.

Al een half jaar in het bezit van een Synology DS214+.

Zelf woon ik op dit moment in een woning waar ik niet al teveel kosten aan wil maken aangezien ik binnen nu en 2 jaar een nieuwe woning wil gaan bouwen.

Toch wil ik nu al beginnen met experimenteren.

Wat zouden jullie doen :? Direct de dure apparatuur, of eerst stoeien met goedkopere apparatuur :?

Ook ben ik in het bezit van een Logitech Harmony Ultimate met de daar bij behorende Harmony Hub, kan ik daar ook al iets mee :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martijncas schreef op maandag 14 september 2015 @ 19:12:
Met SQLite kun je in de db koekeloeren.

Edit:
Zag even niet dat er al een nieuwe pagina was gepost.
Grolsch schreef op maandag 14 september 2015 @ 20:25:
Wat zouden jullie doen :? Direct de dure apparatuur, of eerst stoeien met goedkopere apparatuur :?
Rfxcom tranciever of z-wave kopen bedoel je?

[ Voor 38% gewijzigd door technorabilia op 14-09-2015 20:41 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:17
kraades schreef op maandag 14 september 2015 @ 20:35:
[...]

Edit:

[...]

Rfxcom tranciever of z-wave kopen bedoel je?
Ik wil er nu graag mee experimenteren, maar heb geen zin om nu 100'en €'s te investeren, en er straks achter te komen (als ik een nieuw huis ga bouwen) dat ik alles weg kan gooien.

Ik was in de veronderstelling dat ik bij het bouwen van een nieuw huis ik overal extra kabels moest gaan trekken.

Maar nu ik verder lees, lees ik overal dat het allemaal draadloos kan tegenwoordig.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackidth
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-06-2024
Grolsch schreef op maandag 14 september 2015 @ 20:25:
Ik ga me hier ook maar eens in verdiepen.

Al een half jaar in het bezit van een Synology DS214+.

Zelf woon ik op dit moment in een woning waar ik niet al teveel kosten aan wil maken aangezien ik binnen nu en 2 jaar een nieuwe woning wil gaan bouwen.

Toch wil ik nu al beginnen met experimenteren.

Ook ben ik in het bezit van een Logitech Harmony Ultimate met de daar bij behorende Harmony Hub, kan ik daar ook al iets mee :?
Als je Z-wave bedoelt met dure apparatuur, en je alleen Z-wave wilt in de toekomst. Dan zou ik dat meteen aanschaffen. Hoewel ik zelf KaKu en Zwave heb. En moet zeggen dat ik nog geen enkele schakeling heb gemist van Kaku. Behalve als ik een herstart Pi heb gedaan.

Er is een Hardware device voor de Harmony. Hier kun je activiteiten mee starten of stoppen. Kijk anders in de Wiki daar staat het e.e.a.

Edit: Als je alles nieuw doet, zorg dan ook dat ze de Nul draad trekken in de wandschakelcontactdozen. Sommige z-wave devices hebben dat nodig

[ Voor 6% gewijzigd door wackidth op 14-09-2015 20:50 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grolsch schreef op maandag 14 september 2015 @ 20:46:
[...]

Ik wil er nu graag mee experimenteren, maar heb geen zin om nu 100'en €'s te investeren, en er straks achter te komen (als ik een nieuw huis ga bouwen) dat ik alles weg kan gooien.

Ik was in de veronderstelling dat ik bij het bouwen van een nieuw huis ik overal extra kabels moest gaan trekken.

Maar nu ik verder lees, lees ik overal dat het allemaal draadloos kan tegenwoordig.
Gewoon een RFXCOM kopen om wat mee te klooien. Z-Wave kan altijd nog.
En als de RFXCOM niet bevalt schuif je hem een week later weer door naar iemand anders. Als je een klein beetje onder de nieuwprijs gaat zitten ben je hem zo weer kwijt waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijncas
kraades schreef op maandag 14 september 2015 @ 20:35:

Edit:
Dank voor je reactie. Uit de daggrafiek inmiddels kunnen verwijderen maar niet uit de week- (en verder-)grafiek. Wordt dit nog automatisch rechtgetrokken? Anders wil ik wel eens in die DB kijken maar ben zwaar linux gehandicapt... even een backupje maken en googlen maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grolsch schreef op maandag 14 september 2015 @ 20:46:

Ik zou ook nu nog een nieuwbouw huis in de basis traditioneel bekabelen m.a.w. geen kabels weglaten.
martijncas schreef op maandag 14 september 2015 @ 20:53:
Dank voor je reactie. Uit de daggrafiek inmiddels kunnen verwijderen maar niet uit de week- (en verder-)grafiek. Wordt dit nog automatisch rechtgetrokken? Anders wil ik wel eens in die DB kijken maar ben zwaar linux gehandicapt... even een backupje maken en googlen maar :)
Oei, dat weet ik niet. Je kunt even een backup maken van de db en op Windows met SQLite erin kijken?
Je zou dan gebruik kunnen maken van snapshots. Bijvoorbeeld voordat Domoticz gaat updaten of als dagelijkse backup.
http://lukas.dzunko.sk/in..._advanced_snapshot_backup
Maar volgens mij heeft dit meer te maken met het prepareren van de RPi image dan met Domoticz zelf. Mijns inziens zou het wel mooi zijn als dit de standaard wordt voor de RPi image.

[ Voor 68% gewijzigd door technorabilia op 14-09-2015 21:02 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ido_nl
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-04 09:29
Hi,

Domoticz draait nu al een tijdje op mijn Synology, nu vooral voor het loggen van mijn slimme meter (energie verbruik) en zonnepanelen.

Nu wil ook "echte" domotica gaan aansluiten, simpel beginnen, ik wil kunnen zien wat de buiten temperatuur is. Aantal vraagjes

Z-wave lijkt me een goed protocol, in ieder geval veiliger dan 433Mhz, alhoewel dat bij een temp sensor misschien niet echt van toepassing is.

Nu vraag ik me af, kunnen deze base-stations ook op de synology worden aangesloten? En kan je ook beide hebben, Z-wave en 433Mhz?

En is er een buitentemperatuur sensor die aangeraden wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijncas
martijncas schreef op maandag 14 september 2015 @ 20:53:
[...]

Ok, dit is voor mij onmogelijk |:( . SQLite3 installeren was makkelijk te vinden. Ik had een soort grafische weergave van de db verwacht maar moet met SQL commando's aan de slag waar ik echt niks van weet. Iemand nog de winnende tip of is de oplossing dan maar om alle data van de betreffende meters te wissen door de HW te verwijderen en opnieuw toe te voegen :'( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
PaulBloem schreef op maandag 14 september 2015 @ 10:46:
Binnenkort ontvang ik de sleutel voor een nieuwbouwhuis (3-woonlagen). Helemaal top.
Nu wil ik straks ook aan de slag met home automation. Maar eerst even focus op de grote dingen thuis (keuken, badkamer, etc).

De vraag is dan eigenlijk:
- Wat is nu wel alvast handig om rekening mee te houden om alvast te doen?
Zodat ik straks dan makkelijker zonder grote verbouwingen met automatisering aan de slag kan.

Enige tips op dit gebied? Alvast thanks.
Buiten het hele Domoticz om zou ik als ik het nog een keer kon doen sowieso netwerkkabels naar elke verdieping leggen of liefst zelfs de veel gebruikte kamers. 10 jaar geleden toen ik het deed dacht ik: "ah die wifi is tegenwoordig prima". Maar nu loop ik de kl*ten met netwerk via de stroomkabels om HD op de slaapkamers te kijken. (Wat overigens wel prima werkt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nosmo king schreef op maandag 14 september 2015 @ 21:04:
Nu vraag ik me af, kunnen deze base-stations ook op de synology worden aangesloten? En kan je ook beide hebben, Z-wave en 433Mhz?

En is er een buitentemperatuur sensor die aangeraden wordt?
Er zit support voor beide is de Synology package van jadahl. Volgens mij ergens dat ook goed. Daar staat e.e.a. over genoemd in het eerste deel van dit topic.

Ik heb deze van Oregon. Eentje voor binnen en eentje voor buiten. Werkt prima. Op 433 Mhz.
Oregon Scientific BTHGN129 thermo-hygro-baro-sensor
martijncas schreef op maandag 14 september 2015 @ 21:04:
Ok, dit is voor mij onmogelijk |:( . SQLite3 installeren was makkelijk te vinden. Ik had een soort grafische weergave van de db verwacht maar moet met SQL commando's aan de slag waar ik echt niks van weet. Iemand nog de winnende tip of is de oplossing dan maar om alle data van de betreffende meters te wissen door de HW te verwijderen en opnieuw toe te voegen :'( .
Misschien als je de tabellen DeviceStatus, Meter en MultiMeter bekijkt?
Selecteren op DeviceRowId...
Bv. met http://sqlitebrowser.org/.

Waarschuwing:
Maak een backup van je database.
Ik ken de db structuur niet goed genoeg en misschien kan dit wel heel anders / sneller / beter?

[ Voor 32% gewijzigd door technorabilia op 14-09-2015 21:32 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:02
Ik dacht.. jullie houden van een verhaal met plaatjes.. dus hierbij:

Zelf had ik al een tijd het idee om de deurbel te schakelen met domoticz, maar ik had geen flauw idee hoe ik dit moest bereiken. Mijn buren zijn veel meer actiever in domoticz dan dat ik ben en het huis hangt vol met 433mhz zender. Ik wilde dus een andere oplossing dan 433mhz en kwam al gauw uit op zwave. Een wat duurdere oplossing, maar de wallplug had me niet teleurgesteld. Dus ik kwam al gauw uit op de Fibaro Universale Binaire Sensor.

Afbeeldingslocatie: https://www.domotica-kopen.nl/media/catalog/product/cache/3/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/f/i/fibaro_universal_sensor-640x640.jpg

Om ervoor te zorgen dat er iets werkt moest ik een relais tussen de deurbel zetten en de zwave module. Dit zorgde ervoor dat wanneer de bel ingedrukt werd de twee contacten van de zwave module kortgesloten werden zodat er een signaal naar domoticz verstuurd werd. Maar toen kwam ik bij het tweede probleem, namelijk de relais waren geschikt voor gelijkspanning en mijn deurbel was 8 volt wisselspanning.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/92AHudi.jpg

Dus ik moest er ook een gelijkspanningsrichter op zetten. Na dit werkend te hebben gekregen had ik algauw problemen met het kort indrukken van de bel. Deze kwamen niet over binnen domoticz en daarom een extra elco op het plaatje gezet. Dit zorgde ervoor dat de contacten wat langer gesloten waren... maar toen waren ze weer te lang gesloten.. aghh! Een extra led erop geplaatst en dit zorgde ervoor dat de contact niet te lang, maar ook niet te kort open waren:

Printplaatje ziet er zo uit.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/6hu3qGu.jpg

Vanaf de deurbel gaan twee draden parallel naar de ingang van het printplaatje:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/9XaXf9J.jpg

De uitgang wordt direct aangesloten op de zwave universele binaire sensor. Vervolgens een goedkope 12v 1 amp adapter aan de zwave en gaan met die banaan.

Resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/RXX4Wke.jpg

Ik ben zeer, maar dan ook zeer verbaast over de werking. Het werkt altijd! Ook al druk je de bel minder dan 1 seconden in of een paar seconden.. het werkt altijd!

Vervolgens wou ik de deurbel koppelen met de Foscam camera (die ik op advies van paar mede tweakers heb gekocht). Met behulp van Lua roep ik, wanneer de bel ingedrukt wordt, een shellscript aan die een snapshot download vanuit Domoticz en het in een directory zet op de raspberry (home\pi\domoticz\www). Via Thinkpad's blog kwam ik achter een kant en klare shellscript om berichten naar pushover te sturen inclusief een url.

Hier het bericht wat ik krijg (inclusief typfout :) )

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/HSxXI3i.png?1

Bovenstaande werkt perfect! Wanneer je op de bel drukt krijg ik binnen 2 seconden een bericht op de iphone en de mogelijkheid om de persoon die bij de voordeur staat te bekijken. Geweldige oplossing die tot nu toe altijd gewerkt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mooi gedaan. Te hoog gegrepen voor mij :) maar mooi resultaat.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goed bezig :) Zelf knutselen is leuk, maar het is nog leuker als het dan helemaal goed werkt :D Printplaatje ziet er ook netjes uit.

Waar voed je de FGBS mee? Ik heb mijn oplossing vorig weekend omgebouwd zodat hij i.p.v. het 12V-batterijtje in de zender, stroom pakt van m'n router. Heb een Y-splitter gemaakt zodat ik hem tussen de router en de adapter van de router kan prikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb je dan aan je intercom gezeten? Ik mag daar officieel volgens mij niet aanzitten van de VvE omdat het risico bestaat dat je het hele systeem ontregeld.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZZie-D
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-05 13:08
Zojuist de RFLink werkend gekregen op mijn Synology DS214play. Standaard blijft de Arduino zichzelf resetten als je deze op de Synology aansluit. Na veel prutsen is het eindelijk gelukt d.m.v. de verbinding van 2 plaatjes (bij RESET-EN) op de Arduino weg te knippen/snijden.

_/-\o_ Domoticz
:w Homewizard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jjoostenbrink
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13-06-2024
Als je nog klik aan klik uit spul wilt halen deze week 25% korting bij de gamma!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-05 11:28
Iemand een tip hoe ik een Hue lamp kan laten verschijnen in Domoticz? Mijn laatst aangesloten lamp ontbreek en ook met active/on of in het hardware menu kan ik dat niet fixen. Ik heb 10 andere lampen die prima werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Gents, even een stel vraagjes:
Ik heb een master en slave pi en het is gelukt deze te koppelen.
Ook imperihome heb ik na een hoop gezeur (kleine tip, in de wiki staat standaard poort 5001 maar dit staat standaard op 3001!) aan de praat gekregen en ik krijg deze uitdraai uit de 3001/devices:
{"devices":[{"params":[{"unit":"","value":"0.12","graphable":"false","key":"Value"}],"name":"MyDomoAtHome","type":"DevGenericSensor","id":"S0"},{"params":[{"unit":"°C","value":"37.4","graphable":"true","key":"Value"}],"name":"Temp Master Pi","id":"4","type":"DevTemperature","room":"Temp"},{"params":[{"unit":"°C","value":"34.7","graphable":"true","key":"Value"}],"name":"Temp Slave Pi","id":"10","type":"DevTemperature","room":"Temp"}]}
ten eerste snap ik niet wat die eerste device is en hoe ik die weghaal (heeft ook value 0.12??)
in Imperihome komen de 2 sensoren (mobo sensoren van de beide Pi's) in een aparte categorie genaamd weather?? weet iemand hoe ik dat aanpas?

Daarnaast heb ik Monot erbij gezet maar zodra ik die aanzet crasht domotica iedere keer. Hij doet het wel eventjes maar dan geeft monit aan dat hij eruit ligt en herstart hem ook niet. Zonder monnik draait hij prima stabiel...
Kan iemand wellicht zijn monnik scriptje posten?

weet iemand wat de beste manier is om imperihome ook buiten mijn lokale netwerk te kunnen gebruiken? met de secure remote access of kan het makkelijker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Inmiddels mijn eerste mysensors met domoticz aan de gang! Mooi dat je via de webinterface de temperaturen kunt aflezen.

Is er een manier om de data die domoticz verzamelt realtime te gebruiken om er middels rrdtool grafieken van te maken, die ik op een externe website zet? Dus niet exporteren in de grafiekinterface van domoticz zelf, maar vanuit de database? Ook om de temperaturen samen in één grafiek te kunnen zetten.
Ik kan er weinig over vinden, is er een manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DRuw schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 09:07:
Daarnaast heb ik Monot erbij gezet maar zodra ik die aanzet crasht domotica iedere keer. Hij doet het wel eventjes maar dan geeft monit aan dat hij eruit ligt en herstart hem ook niet. Zonder monnik draait hij prima stabiel...
Kan iemand wellicht zijn monnik scriptje posten?
Gewoon standaard dacht ik...
pi@raspberrypi /etc/monit/conf.d $ cat domoticz.conf
check process domoticz with pidfile /var/run/domoticz.pid
start program = "/etc/init.d/domoticz.sh start"
stop  program = "/etc/init.d/domoticz.sh stop"
if failed host 127.0.0.1 port 8080 protocol HTTP then restart
if 5 restarts within 5 cycles then exec "/sbin/reboot"
pi@raspberrypi /etc/monit/conf.d $

Edit:
Voor de volledigheid ook de monitrc file hier.

[ Voor 5% gewijzigd door technorabilia op 15-09-2015 09:31 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-05 18:17
jjoostenbrink schreef op maandag 14 september 2015 @ 22:23:
Als je nog klik aan klik uit spul wilt halen deze week 25% korting bij de gamma!
Hier het linkje:

https://www.gamma.nl/zoeken?text=klik+aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
grote_oever schreef op maandag 14 september 2015 @ 21:38:
[...]

Ik dacht.. jullie houden van een verhaal met plaatjes.. dus hierbij:

Zelf had ik al een tijd het idee om de deurbel te schakelen met domoticz, maar ik had geen flauw idee hoe ik dit moest bereiken. Mijn buren zijn veel meer actiever in domoticz dan dat ik ben en het huis hangt vol met 433mhz zender. Ik wilde dus een andere oplossing dan 433mhz en kwam al gauw uit op zwave. Een wat duurdere oplossing, maar de wallplug had me niet teleurgesteld. Dus ik kwam al gauw uit op de Fibaro Universale Binaire Sensor.

[afbeelding]

Om ervoor te zorgen dat er iets werkt moest ik een relais tussen de deurbel zetten en de zwave module. Dit zorgde ervoor dat wanneer de bel ingedrukt werd de twee contacten van de zwave module kortgesloten werden zodat er een signaal naar domoticz verstuurd werd. Maar toen kwam ik bij het tweede probleem, namelijk de relais waren geschikt voor gelijkspanning en mijn deurbel was 8 volt wisselspanning.

[afbeelding]

Dus ik moest er ook een gelijkspanningsrichter op zetten. Na dit werkend te hebben gekregen had ik algauw problemen met het kort indrukken van de bel. Deze kwamen niet over binnen domoticz en daarom een extra elco op het plaatje gezet. Dit zorgde ervoor dat de contacten wat langer gesloten waren... maar toen waren ze weer te lang gesloten.. aghh! Een extra led erop geplaatst en dit zorgde ervoor dat de contact niet te lang, maar ook niet te kort open waren:

Printplaatje ziet er zo uit.
[afbeelding]

Vanaf de deurbel gaan twee draden parallel naar de ingang van het printplaatje:

[afbeelding]

De uitgang wordt direct aangesloten op de zwave universele binaire sensor. Vervolgens een goedkope 12v 1 amp adapter aan de zwave en gaan met die banaan.

Resultaat:
[afbeelding]

Ik ben zeer, maar dan ook zeer verbaast over de werking. Het werkt altijd! Ook al druk je de bel minder dan 1 seconden in of een paar seconden.. het werkt altijd!

Vervolgens wou ik de deurbel koppelen met de Foscam camera (die ik op advies van paar mede tweakers heb gekocht). Met behulp van Lua roep ik, wanneer de bel ingedrukt wordt, een shellscript aan die een snapshot download vanuit Domoticz en het in een directory zet op de raspberry (home\pi\domoticz\www). Via Thinkpad's blog kwam ik achter een kant en klare shellscript om berichten naar pushover te sturen inclusief een url.

Hier het bericht wat ik krijg (inclusief typfout :) )

[afbeelding]

Bovenstaande werkt perfect! Wanneer je op de bel drukt krijg ik binnen 2 seconden een bericht op de iphone en de mogelijkheid om de persoon die bij de voordeur staat te bekijken. Geweldige oplossing die tot nu toe altijd gewerkt heeft.
toon volledige bericht
Netjes dit. Maar als je een telegram bot gebruikt, kan je ook een snapshot mee sturen, krijg je de melding op je telefoon, open je de melding, zie je gelijk de snapshot. Is dat niet een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kraades schreef op maandag 14 september 2015 @ 22:07:
Heb je dan aan je intercom gezeten? Ik mag daar officieel volgens mij niet aanzitten van de VvE omdat het risico bestaat dat je het hele systeem ontregeld.
Klopt, maar ik kan het zo weer loskoppelen ;)
CRXDelSol schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 10:30:
[...]

Netjes dit. Maar als je een telegram bot gebruikt, kan je ook een snapshot mee sturen, krijg je de melding op je telefoon, open je de melding, zie je gelijk de snapshot. Is dat niet een idee?
Heb ik in mijn situatie ook wel overwogen, maar ik vind dat juist een nadeel. Als ik op een trage verbinding zit of op mobiel netwerk dan duurt het wel even voor het plaatje er is, en het vreet dan aan m'n databundel. Nu is het gewoon een linkje en kan ik het aanklikken als ik het wil bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
nosmo king schreef op maandag 14 september 2015 @ 21:04:Z-wave lijkt me een goed protocol, in ieder geval veiliger dan 433Mhz, alhoewel dat bij een temp sensor misschien niet echt van toepassing is.
Daarom gebruik ik ook 433 vooral voor:
  • Temperatuur sensor
  • Schemer sensor
  • Beweging sensor
Bij schemer sensor wordt automatisch de verlichting in de tuin ingeschakeld.
Bij de beweging sensor zie ik in Domoticz dat er beweging gedetecteerd is, ga ik ooit nog eens ergens aan knopen, maar het is er, dus kan ik ten aller tijde nog eens iets mee gaan doen.
Temperatuur sensor is van mijn weerstation van de Blokker (15 euro).

Ook ontvang ik de wind-, temperatuur- en regensensoren van de buurman, dus qua klimaat zit ik goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
ThinkPadd schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 10:33:
[...]

Klopt, maar ik kan het zo weer loskoppelen ;)
[...]

Heb ik in mijn situatie ook wel overwogen, maar ik vind dat juist een nadeel. Als ik op een trage verbinding zit of op mobiel netwerk dan duurt het wel even voor het plaatje er is, en het vreet dan aan m'n databundel. Nu is het gewoon een linkje en kan ik het aanklikken als ik het wil bekijken.
Ja oké, hangt wel van je databundel af inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaXX99
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-01 21:02
Ik ben sinds kort ook met domoticz aan de slag gegaan en heb heel wat wilde plannen maar de uitvoering laat nog wat op zich wachten ....
Voorlopig draai ik alles op mijn Synology in de kelder nog maar op termijn zal Domoticz waarschijnlijk op een RPi verhuizen.

Enkele dingen die ik zou willen gaan monitoren :

Electriciteitsverbruik :
We hebben thuis een 3-fase net in sterschakeling (dus met neuter) en zonnepanelen (10kW omvormer, eveneens 3 fasen). Op die laatste is een kleine kWh meter aangesloten met S0 puls.
De meter is een ferrarismeter die ook kan terugdraaien (bij overproductie van de zonnepanelen tijdelijke teruglevering aan het net). Een slimme meter is geen optie.
Dit geeft me enkele opties om het geheel te monitoren, maar had graag van jullie gehoord wat de 'beste' oplossing zou kunnen zijn.
  • een Smappee aanschaffen die zowel zonnepanelen als stroomverbruik meet (wat bij teruglevering van stroom?)
  • Zonnepanelen via de S0 puls
  • Een extra kWh-meter tussenschakelen met S0 puls (wat bij terugleveren van electriciteit ?)
  • Zonnepanelen via SBFSpot monitoren
  • Electriciteitsverbruik met een aeon labs energiemeter 3 fase via zwave
  • Een Arduino Solar Meter bouwen voor het uilezen van de ferrarismeter. Deze kan ook de S0 puls uitlezen en mogelijk ook de watermeter (hierover later meer). Het is me echter niet 100% duidelijk hoe ik dit later terug in Domoticz zou kunnen brengen.
Waterverbruik :
Deze vind ik persoonlijk heel belangrijk. Laatst had een klant het toilet in de winkelruimte doorgespoeld en hebben we pas veel later opgemerkt dat het toilet was blijven lopen met een navenante waterfactuur uiteraard.
Probleem is echter dat de meter eigendom is van de watermaatschappij en het blijkbaar een moeilijke is om uit te lezen. Onderstaande afbeelding is van een medetweaker in dit topic, waarvoor dank.
Afbeeldingslocatie: http://www.ravenslair.nl/GoT2/watermeter.jpg
Ook hier weer veel mogelijkheden, maar met dat typoe meter weet ik het niet zo goed, want er is geen 'half maantje' of zo dat optisch valt uit te lezen.
Zoniet had die bovenstaande Arduino Solar meter uitkomst kunnen bieden, of eventueel via een PiFace de pulsen te tellen.
Ik zou ook een andere meter met S0 puls achter de bestaande meter kunnen plaatsen uiteraard, maar dat is vrij intrusief en duur.

EvoHome
Voor een deel van de woning wordt de verwarming via een evohome (de zwart-wit versie nog) met HR80 thermostaatkoppen aangestuurd. Nu heb ik gelezen dat met de v23 firmware versie en een gateway wel een en ander mogelijk is. De v23 is dacht ik enkel ondersteund op de kleurendisplay waardoor een upgrade van de controller waarschijnlijk wel aan de orde is. De integratie in Domoticz met de HGI80 lijkt me beter ondersteund, maar heeft iemand hands-on ervaring met de RFG100? Die laatste laat namelijk ook toe om het systeem rechtstreeks aan te sturen via Wifi.

Andere:
  • Uiteraard zijn er ook heel wat andere zaken die me spannend lijken om binnen Domoticz te krijgen
  • De sturing van de verwarmingspompen (Devantech heeft mooie relay boards die via Wifi of Ethernet dmv een Rpi aan te sturen zijn)
  • Temperatuurmetingen van de verwarmingscircuits met ESP8266
  • Dimmers met de ESP8266
  • Detector op de oprit (of via een trigger op de IP Cam die er hangt)
  • Toegangspoorten openen/sluiten via Zwave ipv 433Mhz
  • Zonneweringen (6 stuks) sturen via Zwave
  • Enz ...
Wilde plannen dus en evenveel vragen .... Elke hulp of advies is altijd welkom want dit alles wordt een meerjarenplan denk ik (ook budgetair) :)

Coolermaster Stacker / OCZ Powerstream 520W / ASUS A8N-SLI / AMD 3200+ 0.09µ / Zalmax 7700Cu / 2x512Mb OCZ PC3200 EL Platinum Rev.2 / XFX 6600GT / Maxtor Diamondmax 10 300 Gb SATA / 2 x Dell 1905FP 19" / Epson R800 / Canon CanoScan 8400F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

MaXX99 schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 11:21:
Waterverbruik :
Deze vind ik persoonlijk heel belangrijk. Laatst had een klant het toilet in de winkelruimte doorgespoeld en hebben we pas veel later opgemerkt dat het toilet was blijven lopen met een navenante waterfactuur uiteraard.
Probleem is echter dat de meter eigendom is van de watermaatschappij en het blijkbaar een moeilijke is om uit te lezen. Onderstaande afbeelding is van een medetweaker in dit topic, waarvoor dank.
[afbeelding]
Ook hier weer veel mogelijkheden, maar met dat typoe meter weet ik het niet zo goed, want er is geen 'half maantje' of zo dat optisch valt uit te lezen.
Zoniet had die bovenstaande Arduino Solar meter uitkomst kunnen bieden, of eventueel via een PiFace de pulsen te tellen.
Ik zou ook een andere meter met S0 puls achter de bestaande meter kunnen plaatsen uiteraard, maar dat is vrij intrusief en duur.
Misschien is het handiger dat je naar het betreffende bericht linkt ipv een specifieke pagina, linken naar een specifieke pagina heeft geen nut omdat niet iedereen hetzelfde aantal berichten per pagina heeft ingesteld ;)

Het betreffende bericht: Raven in "[Discussie] Arduino-topic"

Ik heb er zelf een HMC5883L kompas-module op liggen, net als bij de gasmeter levert dat bruikbare resultaten op. Alleen is het een kwestie van goed afstellen, hoeveel liter er per ronde van het magnetische veld is verbruikt.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaXX99
Raven schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 11:29:
[...]
Misschien is het handiger dat je naar het betreffende bericht linkt ipv een specifieke pagina, linken naar een specifieke pagina heeft geen nut omdat niet iedereen hetzelfde aantal berichten per pagina heeft ingesteld ;)

Het betreffende bericht: Raven in "[Discussie] Arduino-topic"

Ik heb er zelf een HMC5883L kompas-module op liggen, net als bij de gasmeter levert dat bruikbare resultaten op. Alleen is het een kwestie van goed afstellen, hoeveel liter er per ronde van het magnetische veld is verbruikt.
Thx Raven, ik was ondertussen in het topic naar het exacte bericht aan het zoeken. Die 501pr heeft dan toch een magnetisch veld. Ik had al geprobeerd met een Android app om magnetische variaties te berekenen maar kreeg geen bevredigende resultaten. Meer details over je setup en integratie zijn steeds welkom :)

Coolermaster Stacker / OCZ Powerstream 520W / ASUS A8N-SLI / AMD 3200+ 0.09µ / Zalmax 7700Cu / 2x512Mb OCZ PC3200 EL Platinum Rev.2 / XFX 6600GT / Maxtor Diamondmax 10 300 Gb SATA / 2 x Dell 1905FP 19" / Epson R800 / Canon CanoScan 8400F

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MaXX99 schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 11:21:
[...]
Dit geeft me enkele opties om het geheel te monitoren, maar had graag van jullie gehoord wat de 'beste' oplossing zou kunnen zijn.
[...]
Je zou 2x een YouLess kunnen aanschaffen. Vrij prijzig (79 euro/stuk), maar native ondersteund in Domoticz. En hier op Tweakers wordt er ook hard gewerkt aan een mooie logging applicatie: Paul C in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter"

Of zelf iets bouwen met bijv. 'MySensors': http://www.mysensors.org/build/pulse_power
Ze hebben daar ook een sketch voor een 'Pulse Watermeter', maar daar heb jij niks aan denk ik. Je watermeter heeft geen reflecterend wieltje o.i.d. Ik heb een soortgelijk probleem: Is deze watermeter uitleesbaar?
Je zou er nog een camera op kunnen richten en dan met 'dialEye' aan de gang kunnen gaan, maar het blijft lastig. Ik heb de watermeter dan ook niet in Domoticz helaas.

Je zou het waterbedrijf eens een porretje kunnen doen om de watermeter te vervangen. Meestal worden die dingen na een x-aantal jaren vervangen omdat de betrouwbaarheid dan afneemt. Het huis van m'n ouders is van hetzelfde bouwjaar als jouw meter (1995), maar in 2005 is daar de meter nog vervangen weet ik. Wellicht krijg je dan een meter die een spiegeltje in het telwerk heeft o.i.d., zodat je hem veeeeel makkelijker kunt uitlezen (TCRT5000 bijv., zoek maar eens op internet).

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 15-09-2015 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

MaXX99 schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 11:36:
[...]

Thx Raven, ik was ondertussen in het topic naar het exacte bericht aan het zoeken. Die 501pr heeft dan toch een magnetisch veld. Ik had al geprobeerd met een Android app om magnetische variaties te berekenen maar kreeg geen bevredigende resultaten. Meer details over je setup en integratie zijn steeds welkom :)
Ik heb net als bij de gasmeter toen 500-600 X,Y,Z meetresultaten van de HMC5883L geïmporteerd in MS Excel, Voor de X-coördinaten heb ik een grafiek laten maken, voor de Y en Z ook (MS Excel doet geen 3D :/ ). Dat leverde dit op bij de watermeter:
Afbeeldingslocatie: http://www.ravenslair.nl/GoT2/watermeter-hmc5883l.jpg
en bij de gasmeter dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.ravenslair.nl/GoT2/gasmeter-hmc5883l.jpg
Daar valt dus mee te werken :)

Met de telefoon had ik ook eerst geprobeerd, maar die was niet gevoelig genoeg, de HMC5883L wel :)

Liep wel tegen een klein probleempje aan. De HMC5883L heeft een niet te wijzigen I2C adres, dus heb een (de)multiplexer in de vorm van IC CD4052BE ertussen moeten plaatsen om te wisselen tussen beide modules.

[ Voor 13% gewijzigd door Raven op 15-09-2015 11:51 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaXX99
ThinkPadd schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 11:37:
[...]

Je zou 2x een YouLess kunnen aanschaffen. Vrij prijzig (79 euro/stuk), maar native ondersteund in Domoticz.

Of zelf iets bouwen met bijv. 'MySensors': http://www.mysensors.org/build/pulse_power
Ze hebben daar ook een sketch voor een 'Pulse Watermeter', maar daar heb jij niks aan denk ik. Je watermeter heeft geen reflecterend wieltje o.i.d. Ik heb een soortgelijk probleem: Is deze watermeter uitleesbaar?
Je zou er nog een camera op kunnen richten en dan met 'dialEye' aan de gang kunnen gaan, maar het blijft lastig. Ik heb de watermeter dan ook niet in Domoticz helaas.

Je zou het waterbedrijf eens een porretje kunnen doen om de watermeter te vervangen. Meestal worden die dingen na een x-aantal jaren vervangen omdat de betrouwbaarheid dan afneemt. Het huis van m'n ouders is van hetzelfde bouwjaar als jouw meter (1995), maar in 2005 is daar de meter nog vervangen weet ik. Wellicht krijg je dan een meter die een spiegeltje in het telwerk heeft o.i.d., zodat je hem veeeeel makkelijker kunt uitlezen (TCRT5000 bijv., zoek maar eens op internet).
Ik had de Youless ook al eens bekeken maar vond het wel een vrij prijzige oplossing tov. een S0 puls uitlezing. Bovendien denk ik niet dat de Youless overweg kan met een terugdraaiende teller en deze bijgevolg ook zou bijtellen. Bovenstaande Arduino Solar Meter heeft dat opgelost door de Leds te ontdubbelen en zo te kunnen bepalen of hij optelt of aftrekt (zie pagina 7 in deze pdf)

Voor de watermeter lijkt Raven een oplossing te hebben gevonden. TCRT5000, S0PCM en aanverwanten zijn in ons geval inderdaad geen oplossing inderdaad. DialEye had ik ook al gevonden maar weinig realistisch denk ik. De oplossing van Raven lijkt trouwens ook bruikbaar bij MySensors, maar dat vergt nog enig zoekwerk naar het hoe en wat :)

De foto van de meter is trouwens niet van mij maar van Raven, de mijne is zelfs van 1989. Ik had toevallig enkele dagen geleden nog mensen van de watermaatschappij over de vloer omdat de aansluiting voor de meter aan het lekken was. Ze hebben dan een tijdelijke herstelling gedaan waarbij ze de meter van de muur hebben gehaald, maar van vervanging was toen geen sprake. Ik kan misschien eens horen als ik een afspraak neem voor een definitieve herstelling.

[ Voor 15% gewijzigd door MaXX99 op 15-09-2015 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

kraades schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 09:23:
[...]

Gewoon standaard dacht ik...
pi@raspberrypi /etc/monit/conf.d $ cat domoticz.conf
check process domoticz with pidfile /var/run/domoticz.pid
start program = "/etc/init.d/domoticz.sh start"
stop  program = "/etc/init.d/domoticz.sh stop"
if failed host 127.0.0.1 port 8080 protocol HTTP then restart
if 5 restarts within 5 cycles then exec "/sbin/reboot"
pi@raspberrypi /etc/monit/conf.d $

Edit:
Voor de volledigheid ook de monitrc file hier.
Die eerste en die laatste zin vat ik de toegevoegde waarde niet helemaal van (staan ook niet in de standaard: http://www.domoticz.com/wiki/Monitoring_domoticz)

Iemand enig idee voor de rest van mijn vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DRuw schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 12:27:
Die eerste en die laatste zin vat ik de toegevoegde waarde niet helemaal van (staan ook niet in de standaard: http://www.domoticz.com/wiki/Monitoring_domoticz)
Is toch gelijk aan de standaard?
Alleen iemand heeft wat aangepast v.w.b. if failed...
http://www.domoticz.com/w...sion&diff=4637&oldid=4444
Blijkbaar is dat een betere (?) check.

[ Voor 4% gewijzigd door technorabilia op 15-09-2015 13:02 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

MaXX99 schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 11:48:
De foto van de meter is trouwens niet van mij maar van Raven, de mijne is zelfs van 1989. Ik had toevallig enkele dagen geleden nog mensen van de watermaatschappij over de vloer omdat de aansluiting voor de meter aan het lekken was. Ze hebben dan een tijdelijke herstelling gedaan waarbij ze de meter van de muur hebben gehaald, maar van vervanging was toen geen sprake. Ik kan misschien eens horen als ik een afspraak neem voor een definitieve herstelling.
Ik heb Vitens ooit wel eens gevraagd over een eventuele vervanging van de meter. Afgezien van dat ze dat alleen doen als ie defect is, ze leveren geen meters met pulsuitgang (in wat voor vorm dan ook) aan consumenten, alleen zakelijk zou je er mogelijk een kunnen krijgen :/

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb gewoon gezegd dat ie rammelt en dat ik de standen niet vertrouw. Dan komen ze 'm vervangen (Evides).

[ Voor 4% gewijzigd door technorabilia op 15-09-2015 13:03 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondapower
  • Laatst online: 00:43
[...]

Ik heb 12 Qubino dimmers.
Heb overal recente GU10 Philips Masterled spots en in de andere armaturen E27 en E14 ledpeertjes van Philips.
Werkt allemaal goed. Je kunt in de ZWave configuratie ook het minimum en maximum dimniveau instellen en de dimtijd enz. Dus je kunt alles precies aanpassen aan de lampen die erop zijn aangesloten.

Enig puntje van de Qubino dimmers is dat ze af en toe knipperen op gezette tijdstippen.
En dat doet ie zowel met led als met gewone gloeilampen. maar totaal geen geluid uit de lampen of dimmers.

Van de Qubino dimmer komt volgende maand de opvolger uit.
Pagina: 1 2 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor je je vraag stelt, lees eerst de topicstart eens door om te kijken of je vraag daar wellicht al in staat.

• De changelog van Domoticz updates (commits) vind je op de Github repo.
  • Ook is er een Domoticz wiki
  • En een eigen Domoticz forum
  • Lees ook de Domoticz handleiding eens door
Gebruik bij het posten van stukjes code de ~~~[code]-tag!
~~~[code=lua] ... ~~~[/code]
~~~[code=python] ... ~~~[/code] etc.