Coolermaster Stacker / OCZ Powerstream 520W / ASUS A8N-SLI / AMD 3200+ 0.09µ / Zalmax 7700Cu / 2x512Mb OCZ PC3200 EL Platinum Rev.2 / XFX 6600GT / Maxtor Diamondmax 10 300 Gb SATA / 2 x Dell 1905FP 19" / Epson R800 / Canon CanoScan 8400F
Ik snap hier geen hol van...kraades schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 13:00:
[...]
Is toch gelijk aan de standaard?
Alleen iemand heeft wat aangepast v.w.b. if failed...
http://www.domoticz.com/w...sion&diff=4637&oldid=4444
Blijkbaar is dat een betere (?) check.
ik heb dus 2 pi's met beden hetzelfde config bestand.
in beide staat dit:
---
set httpd port 2812
allow 0.0.0.0/0.0.0.0 # allow localhost to connect to the server and
allow admin:monit # require user 'admin' with password 'monit'
check process domoticz with pidfile /var/run/domoticz.pid
start program = "/etc/init.d/domoticz.sh start"
stop program = "/etc/init.d/domoticz.sh stop"
if failed host 10.0.0.21 port 8080 protocol HTTP then restart
if 5 restarts within 5 cycles then exec "/sbin/reboot"
---
met als enige verschil dat de de andere pi naar 10.0.0.20 kijkt.
Monit op de 21 doet het maar de 20 doet niets als ik de webinterface bekijk.
zie ik nou iets heeeeeel makkelijks over het hoofd of hoe zit het??
edit.... fuckup van de dag.... sudo service monit start doet wonderen blijkt...

[ Voor 4% gewijzigd door DRuw op 15-09-2015 14:06 ]
Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput
Dank voor je reactie.hondapower schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 13:41:
[...]
Ik heb 12 Qubino dimmers.
Heb overal recente GU10 Philips Masterled spots en in de andere armaturen E27 en E14 ledpeertjes van Philips.
Werkt allemaal goed. Je kunt in de ZWave configuratie ook het minimum en maximum dimniveau instellen en de dimtijd enz. Dus je kunt alles precies aanpassen aan de lampen die erop zijn aangesloten.
Enig puntje van de Qubino dimmers is dat ze af en toe knipperen op gezette tijdstippen.
En dat doet ie zowel met led als met gewone gloeilampen. maar totaal geen geluid uit de lampen of dimmers.
Van de Qubino dimmer komt volgende maand de opvolger uit.
Ik zie zojuist dat naast het KAKU materiaal, ook de verlichting in de aanbieding is bij de GAMMA.
Straks maar eens even langsrijden en 3 nieuwe Philips peertjes halen. Kijken of daar de brom mee weg is.
Voor 18 euro die de nieuwe LED peertjes kosten wil ik die gok wel wagen.
HahaMaXX99 schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 14:02:
[...]
Bij ons is het de watergroep ... en zoals jullie misschien ook al hebben mogen ondervinden, werken alle overheids- en semi-geprivatiseerde bedrijven in België net zo goed als in Nederland, alleen wat logger, trager met een zeker négligence ... mijn hoop op een niewe meter vervalt bij deze volledig
MaXX99 schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 14:02:
Je oplossing om magnetisch te gaan uitlezen lijkt me zeker interessant en vermits hij op de mysensors website staat gelinkt zal er wel al ergens een projectje van bestaan ...
Voorlopig vind ik alleen nog maar dit
Ik ken mysensors niet, dus daar kan ik je helaas niet mee helpen. Had de kompassen zelf oorspronkelijk aan een Arduino Nano hangen, inmiddels ben ik materiaal voor energie-logger-project v2 aan het verzamelen.
Projectje heb ik toen als profielwerkstuk gebruikt en wegens enige logistieke problemen bestond die oorspronkelijk uit een Arduino met 2 kompasmodules bij de gas- en watermeter. Van daaruit data over kabel naar meterkast waar Arduino nr. 2 (een Mega) lag die met een optische sensor en LM393 (om er logische 0'en en 1'en van te maken) de ronddraaiende schijf in de kWh-meter in de gaten hield. De data van Arduino nr. 2 (en 1) ging via 433MHz naar een RPi die ergens lag waar netwerktoegang beschikbaar is. Daar staat een webserver en mysql database op, voor kWh levert dat dit soort grafiekjes op:

(Voor gas en water heb ik nog geen weergave gemaakt.)
Ben nu spul aan 't verzamelen om de afhankelijkheid van de 2 Arduino's weg te werken, zodat de RPi (opvolger RPi2 inmiddels) alles zelf gaat doen.
Op Ebay is alles goedkoperMaXX99 schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 14:02:
Ter info, de HMC5883L is hier te koop voor 0.99 $
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Wat is de beste manier om dit te implementeren? En belangrijker hoe kan ik weer terug?
.
* ThinkPad gaat thuis ook eentje bestellen.
Eens kijken of mijn watermeter misschien een magnetisch veld heeft. Heb al eens met smartphone getest maar toen kwam er niet echt wat voorbij. Misschien met deze sensor meer geluk.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Misschien eens de moeitje je daar in te verdiepen.Raven schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 14:57:
Ik ken mysensors niet, dus daar kan ik je helaas niet mee helpen.
Ik heb er zelf nog geen hands-on ervaring mee, maar van wat ik er van begrijp is het een soort DIY Z-Wave implementatie die een eigen full mesh netwerk heeft.
Voor het in je Domoticz binnen te halen heb je dan een gateway nodig welke bestaat uit een Arduino, een ethernet shield en een radio
Coolermaster Stacker / OCZ Powerstream 520W / ASUS A8N-SLI / AMD 3200+ 0.09µ / Zalmax 7700Cu / 2x512Mb OCZ PC3200 EL Platinum Rev.2 / XFX 6600GT / Maxtor Diamondmax 10 300 Gb SATA / 2 x Dell 1905FP 19" / Epson R800 / Canon CanoScan 8400F
't ziet er wel interessant uitMaXX99 schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 15:27:
[...]
Misschien eens de moeitje je daar in te verdiepen.
Ik heb er zelf nog geen hands-on ervaring mee, maar van wat ik er van begrijp is het een soort DIY Z-Wave implementatie die een eigen full mesh netwerk heeft.
Voor het in je Domoticz binnen te halen heb je dan een gateway nodig welke bestaat uit een Arduino, een ethernet shield en een radio
Overigens, ik zie ik al niet zo gauw iets daar bij de sensors om mijn meters mee uit te lezen
Hopelijk hoeft de gateway trouwens niet perse een Arduino te zijn, wilde juist van de 2 Arduino's af en de Pi alles zelf laten doen
Oscar Wilde
Als het enkel is om pulsen mee te tellen kan je perfect met een PiFace werken en op een van de inputs de S0 puls opvangen. Andere mogelijkheid is om met een S0PCM-5 te werken (aansluiten op usb op de pi, inputs er op en hop).Raven schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 15:48:
[...]
Hopelijk hoeft de gateway trouwens niet perse een Arduino te zijn, wilde juist van de 2 Arduino's af en de Pi alles zelf laten doen
Dan ben ik dus alsnog afhankelijk van een Arduino om pulsen te genereren
Oscar Wilde
Als ik nu dus de lamp aan zet terwijl Kodi afspeelt dan gaat deze gelijk weer uit. Logisch want zo zit de logica in elkaar.
Maar eigenlijk zou ik alleen op het moment dat de play wordt gekozen de lamp uit willen zetten en op het moment dat de pauze wordt gekozen de lamp aan willen zetten. En niet continu blijven checken. Dus dat ik ondertussen kan doen met de lamp wat ik wil.
Hoop dat het een beetje duidelijk is...
Zie http://i.imgur.com/lrQ6hiT.png voor de blockly.
👉🏻 Blog 👈🏻
Misschien met een user variable die je op 1 zet zodra je licht uitgezet wordt door kodi en zet de user variable weer op 0 als kodi uitgaat.kraades schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 16:52:
Ik heb nu een blockly waarin staat dat als Kodi afspeelt de lamp uit moet en vice versa.
Als ik nu dus de lamp aan zet terwijl Kodi afspeelt dan gaat deze gelijk weer uit. Logisch want zo zit de logica in elkaar.![]()
Maar eigenlijk zou ik alleen op het moment dat de play wordt gekozen de lamp uit willen zetten en op het moment dat de pauze wordt gekozen de lamp aan willen zetten. En niet continu blijven checken. Dus dat ik ondertussen kan doen met de lamp wat ik wil.
Hoop dat het een beetje duidelijk is...
Zie http://i.imgur.com/lrQ6hiT.png voor de blockly.
In je eerste voorwaarde zet je er dan bij dat je user variable 0 moet zijn.
IF: Kodi = on & licht = on & user variable = 0
Then licht = off & user variable = 1
IF Kodi = off
Then user variable = 0
Hoe krijg je Kodi playing erbij?
Bedankt, dat is wel een idee. Zal ik eens bekijken.MaZZie-D schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 17:11:
[...]
Misschien met een user variable die je op 1 zet zodra je licht uitgezet wordt door kodi en zet de user variable weer op 0 als kodi uitgaat.
In je eerste voorwaarde zet je er dan bij dat je user variable 0 moet zijn.
IF: Kodi = on & licht = on & user variable = 0
Then licht = off & user variable = 1
IF Kodi = off
Then user variable = 0
Hoe krijg je Kodi playing erbij?
Ik gebruik het volgende script: https://www.chopperrob.nl...c-kodi-status-in-domoticz
Kodi geeft dan zijn status door aan dummy switches in Domoticz.
Werkt erg goed!
👉🏻 Blog 👈🏻

¯\_(ツ)_/¯
Dat rode ding rechts, draait rondjes zo te zien. Daar zou je een optische sensor, bijv. CNY70 of TCRT1000 op kunnen plakken en kijken of dat wat oplevertM.v.Veelen schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 18:04:
Leuk dat het onderwerp "watermeters uitlezen" weer een beetje actueel is. Ik zou dit zelf ook heel graag willen, maar omdat ik er niet teveel geld voor over heb zou ik weleens willen weten hoe jullie het zouden aanpakken met de watermeter die ik heb. Tips & tricks?
[afbeelding]
[ Voor 6% gewijzigd door Raven op 15-09-2015 18:14 ]
Oscar Wilde
👉🏻 Blog 👈🏻
Ik heb het zo gedaan:M.v.Veelen schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 18:04:
Ik zou dit zelf ook heel graag willen, maar omdat ik er niet teveel geld voor over heb zou ik weleens willen weten hoe jullie het zouden aanpakken met de watermeter die ik heb. Tips & tricks?
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/44773368
Dat werkt inderdaad!MaZZie-D schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 17:11:
Misschien met een user variable...
Ik kan nu de lamp nog los aan/uit zetten zonder dat dit de werking van kodi play = lamp uit en kodi pause = lamp uit beinvloedt.
De onderste blockly is voor het uitzetten van de versterker en de RPi nadat Kodi is afgesloten...

[ Voor 15% gewijzigd door technorabilia op 15-09-2015 19:24 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
Ik ben vergeten te vermelden dat ik niet een echte Tweaker ben wat dat aangaat. Zelf e.e.a. in elkaar flansen lukt me alleen als ik precies weet wat er moet gebeuren en ik dan dus geen fouten kan makenRaven schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 18:10:
[...]
Dat rode ding rechts, draait rondjes zo te zien. Daar zou je een optische sensor, bijv. CNY70 of TCRT1000 op kunnen plakken en kijken of dat wat oplevertIn het geval van de CNY70 wel eerst het randje wegsnijden/dremelen op de sensor.
Ik heb daar ooit eens naar gekeken, maar dik 80 euro neertellen om het waterverbruik bij te kunnen houden of zelfs iets terug te kunnen dringen, vind ik niet leuk meer.kraades schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 18:17:
Zo'n Cyble sensor erop plakken. Oh nee, niet teveel geld...
Ziet er goed uit, maar net als hierboven: ik zou niet weten waar te beginnen. Daarnaast weet ik niet hoe het zit met de betrouwbaarheid van dit soort oplossingen. Zal eerst instellen en afstellen worden, maar dit ga ik zelf niet kunnen bouwen.tsjoender schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 18:44:
[...]
Ik heb het zo gedaan:
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/44773368
¯\_(ツ)_/¯
Een dergelijke sensor is vrij simpel, vereist 2 weerstandjes, 5v voeding en iets om de sensor uit te lezen, Arduino bijvoorbeeld. Raspberry Pi kan ook, maar dan moet er wel iets tussen om er logische 1'en en 0'en van te maken. Zo'n kant en klare module wat ook genoemd werd is dan wat makkelijker.M.v.Veelen schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 18:59:
[...]
Ik ben vergeten te vermelden dat ik niet een echte Tweaker ben wat dat aangaat. Zelf e.e.a. in elkaar flansen lukt me alleen als ik precies weet wat er moet gebeuren en ik dan dus geen fouten kan makenBen niet onhandig, maar heb voor dit soort zaken een stappenplan nodig.....
Oscar Wilde
Overigens draai ik het op een Synology en heb ik geen Arduino oid.
¯\_(ツ)_/¯
Oscar Wilde
Ik heb alles in huis om de Arduino Solar Meter te gaan bouwen. Al met al een 25 euro. Maar ik moet nog gaan bouwen. Heb de onderdelen maar dubbel besteld. Ben niet zo'n held in solderen namelijk. Dit lijkt me de enige optie op dit moment om de ferraris meter goed inzichtelijk te krijgen icm zonnepanelen. Als jij soldeerhandjes hebt dan hoor ik het graag.........MaXX99 schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 11:21:
Electriciteitsverbruik :
We hebben thuis een 3-fase net in sterschakeling (dus met neuter) en zonnepanelen (10kW omvormer, eveneens 3 fasen). Op die laatste is een kleine kWh meter aangesloten met S0 puls.
De meter is een ferrarismeter die ook kan terugdraaien (bij overproductie van de zonnepanelen tijdelijke teruglevering aan het net). Een slimme meter is geen optie.
Dit geeft me enkele opties om het geheel te monitoren, maar had graag van jullie gehoord wat de 'beste' oplossing zou kunnen zijn.[/list]
- een Smappee aanschaffen die zowel zonnepanelen als stroomverbruik meet (wat bij teruglevering van stroom?)
- Zonnepanelen via de S0 puls
- Een extra kWh-meter tussenschakelen met S0 puls (wat bij terugleveren van electriciteit ?)
- Zonnepanelen via SBFSpot monitoren
- Electriciteitsverbruik met een aeon labs energiemeter 3 fase via zwave
- Een Arduino Solar Meter bouwen voor het uilezen van de ferrarismeter. Deze kan ook de S0 puls uitlezen en mogelijk ook de watermeter (hierover later meer). Het is me echter niet 100% duidelijk hoe ik dit later terug in Domoticz zou kunnen brengen.
Wilde plannen dus en evenveel vragen .... Elke hulp of advies is altijd welkom want dit alles wordt een meerjarenplan denk ik (ook budgetair)
Om hier nog 1 keer op terug te komen;hondapower schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 13:41:
[...]
Ik heb 12 Qubino dimmers.
Heb overal recente GU10 Philips Masterled spots en in de andere armaturen E27 en E14 ledpeertjes van Philips.
Werkt allemaal goed. Je kunt in de ZWave configuratie ook het minimum en maximum dimniveau instellen en de dimtijd enz. Dus je kunt alles precies aanpassen aan de lampen die erop zijn aangesloten.
Enig puntje van de Qubino dimmers is dat ze af en toe knipperen op gezette tijdstippen.
En dat doet ie zowel met led als met gewone gloeilampen. maar totaal geen geluid uit de lampen of dimmers.
Van de Qubino dimmer komt volgende maand de opvolger uit.
Mijn probleem is/was dat de dimmer (Fibaro en/of Qubino) enorm ging brommen zodra ik er een LED lamp in deed. Dit ongeacht of er een extra weerstand was toegevoegd of niet.
Ik maakte gebruik van de LED lampen van IKEA.
Sinds vandaag heb ik deze LED lampen van Philips erin zitten (*Danku Hondapower!) en de brom is weg!
Wel moest ik gebruik maken van de extra weerstand, omdat anders 1 lamp bleef branden.
Mijn combinatie; Fibaro Dimmer (v1) , Fibaro weerstand en bovenstaande Philips LED lampen.
[ Voor 96% gewijzigd door Dennisdn op 16-09-2015 00:04 ]
Anoniem: 551631
Ik heb al deels een complete scene gemaakt met mijn Logitech afstandbediening waardoor alles aangaat wat er aan moet gaan als ik naar een film wil kijken.
Nu wil ik ook mijn licht laten meedimmen naar 5% alleen is dit alleen nodig wanneer het buiten donker is.
Hierop heb ik de volgende blockly in elkaar gezet

Alleen doet hij momenteel niet wat ik wil namelijk helemaal niks.
En ik krijg de volgende error in mijn log.
2015-09-15 23:55:02.269 Error: EventSystem: Lua script error (Blockly), Name: Film setting_1 => [string "result = 0; weekday = os.date('*t')['wday']; ..."]:1: ')' expected near 'comparevariable'
Ik snap alleen niet wat het betekend, en dus wat er niet klopt aan mijn blockly
-Edit-
Heb nog geen idee waarom het vorige script niet werkte. maar heb nu van zonsondergang een dummy switch gemaakt die geschakeld word door een eigen blockly scriptje. vervolgens weer in het eerste script geplaatst.
-edit2- Deze werkt dus wel, maar nu heb ik gelijk weer een vraagje.
Is er een functie in domoticz om mijn licht te laten dimmen in een aantal seconden in plaats van in 0 seconden naar het betreffende percentage.
Ben bang dat het een kaku dingetje is want vanaf nul naar een x percentage dimmen de lampen wel.
[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 551631 op 16-09-2015 02:12 ]
Deze blockly geeft ook aan dat hij de woonkamer OVERDAG (na zonsopkomst EN voor zonsondergang) naar 5% zet. Tevens moet je voor elke voorwaarde aangeven wat hij moet zijn. Wil je het goed hebben, moet het dit worden:Anoniem: 551631 schreef op woensdag 16 september 2015 @ 00:04:
[...]
Alleen doet hij momenteel niet wat ik wil namelijk helemaal niks.
En ik krijg de volgende error in mijn log.
2015-09-15 23:55:02.269 Error: EventSystem: Lua script error (Blockly), Name: Film setting_1 => \[string "result = 0; weekday = os.date('*t')['wday']; ..."]:1: ')' expected near 'comparevariable'
Ik snap alleen niet wat het betekend, en dus wat er niet klopt aan mijn blockly
[...]
IF [Time >= Sunset] OR [Time <= Sunrise] AND [Onkyo versterker = On] AND [Televisie woonkamer = On] AND [Tannoy subwoofer = On]
DO Set Woonkamer = Level (%) 5
Neem deze website eens goed door. http://www.mysensors.orgM.v.Veelen schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 19:13:
Ik geloof best dat het voor ingewijden heel simpel is, maar mijn kwaliteiten liggen op een ander vlak
Duidelijke stappenplannen, goedkope kant en klare delen. En werkt uitstekend met Domoticz.
[ Voor 8% gewijzigd door wackidth op 16-09-2015 07:08 ]
.
met een piface makkelijk te doen. ik heb dezelfde meter maar wil overstappen naar de esp8266.M.v.Veelen schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 19:13:
Ik geloof best dat het voor ingewijden heel simpel is, maar mijn kwaliteiten liggen op een ander vlak
met easyesp.
een nodemcu: easyesp erop zetten. linetracker sensor eraan koppelen en boven je meter hangen.
dan de tutorial van http://www.esp8266.nu/
[ Voor 47% gewijzigd door remcoXP op 16-09-2015 07:38 ]
Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.
Ben ik gisteren mee gestart, alleen het nadeel is dat je niet het actuele verbruik (Elektra) kan zien met de ESP en incremental counter. Met Mysensors kan dit wel.remcoXP schreef op woensdag 16 september 2015 @ 07:37:
[...]
met een piface makkelijk te doen. ik heb dezelfde meter maar wil overstappen naar de esp8266.
met easyesp.
een nodemcu: easyesp erop zetten. linetracker sensor eraan koppelen en boven je meter hangen.
dan de tutorial van http://www.esp8266.nu/
En is voor mij even een "no go" misschien dat dit nog komt?
Dit is trouwens een leuk betaalbaar development boardje voor de espeasy.
http://www.aliexpress.com...traction/32242633472.html
[ Voor 24% gewijzigd door wackidth op 16-09-2015 07:56 ]
.
Toevallig was ik gisteravond ook aan het klooien met Blockly. Ik ben zelf ook een Domoticz beginner. Ook ik kwam niet uit sunset en sunrise, maar uiteindelijk erachter gekomen dat het [Time >= Sunset] OR [Time <= Sunrise] moet zijn, maar ter verduidelijking voor mijzelf, waarom OR ipv AND.tozzke schreef op woensdag 16 september 2015 @ 06:09:
[...]
Deze blockly geeft ook aan dat hij de woonkamer OVERDAG (na zonsopkomst EN voor zonsondergang) naar 5% zet. Tevens moet je voor elke voorwaarde aangeven wat hij moet zijn. Wil je het goed hebben, moet het dit worden:
IF [Time >= Sunset] OR [Time <= Sunrise] AND [Onkyo versterker = On] AND [Televisie woonkamer = On] AND [Tannoy subwoofer = On]
DO Set Woonkamer = Level (%) 5
Ik zie vaak voorbeelden van Blockly scripts voorbijkomen waarbij AND wel werkt, maar bij mijn blockly scripts niet. Ik begrijp de logica niet. Kan je me dat toelichten?
[ Voor 6% gewijzigd door Bas Post op 16-09-2015 08:09 ]
BP on the move!!!
http://domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=30&t=6343 8 euro....dr.trimble schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 19:45:
Weet iemand waar ik nog goedkope 433Mhz temperatuursensoren kan vinden? Liefst een webshop of een fysieke winkel in belgie. Eventueel een goedkope weerstation met compatibele sensor is ook goed.
Maar echt extreem nauwkeurig zijn ze niet, bij mij wijken ze soms meer dan 0,5 graad af. Het vervelende is dat de afwijking met de luchtvochtigheid lijkt mee te gaan. De ene keer is het -0,2 bijv. en de andere keer +0,6. Anders kon ik gewoon de afwijking vaststellen en in Domoticz een correctie ingeven. Maar dat gaat in dit geval dus niet op.
tozzke heeft het in deel 1 van het topic al eens goed uitgelegd: tozzke in "Domoticz - Open source domotica systeem"Bas Post schreef op woensdag 16 september 2015 @ 08:06:
[...]
Toevallig was ik gisteravond ook aan het klooien met Blockly. Ik ben zelf ook een Domoticz beginner. Ook ik kwam niet uit sunset en sunrise, maar uiteindelijk erachter gekomen dat het [Time >= Sunset] OR [Time <= Sunrise] moet zijn, maar ter verduidelijking voor mijzelf, waarom OR ipv AND.
Ik zie vaak voorbeelden van Blockly scripts voorbijkomen waarbij AND wel werkt, maar bij mijn blockly scripts niet. Ik begrijp de logica niet. Kan je me dat toelichten?
[ Voor 36% gewijzigd door ThinkPad op 16-09-2015 08:21 ]
Bedankt! Dat verklaart het helemaal! Helemaal duidelijk!
BP on the move!!!
Dan ben je alvast al een stap verder dan ik ... ik ben me nog steeds aan het inlezen en oplossingen aan het bestuderen. Tot nog toe lijkt Arduino Solar inderdaad de enige die met de terugdraaiende meter goed overweg kan.dorenberg schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 20:06:
[...]
Ik heb alles in huis om de Arduino Solar Meter te gaan bouwen. Al met al een 25 euro. Maar ik moet nog gaan bouwen. Heb de onderdelen maar dubbel besteld. Ben niet zo'n held in solderen namelijk. Dit lijkt me de enige optie op dit moment om de ferraris meter goed inzichtelijk te krijgen icm zonnepanelen. Als jij soldeerhandjes hebt dan hoor ik het graag.........
Mysensors en de easyesp oplossingen lijken me ook heel interessant, maar die laatste heeft wat minder ondersteuning tot nog toe lijkt me.
Wat die soldeerhandjes betreft kan ik je helaas niet helpen, mijn kennis- en kundegebied ligt ook in heel andere domeinen (eerder enterprise IT infrastructuren, High-end Storage en project management). Maar heel moeilijk lijkt het me eerlijk gezegd niet om die Arduino Solar in elkaar te krijgen ... Eens een goede howto doorlezen helt al veel denk ik, en verder eens wat oefenen op defecte componenten zodat je wat de handeling te pakken krijgt. Andere en/of betere howto's zijn trouwens steeds welkom voor mijn persoonlijke verrijking
Zo zit ik dus ook een beetje. Inmiddels heb ik met de Arduino een klein beetje ervaring opgedaan icm mysensors (dus een nRF24l01+ radio erop). Nu zit ik met een Vitens Sensus 620 watermeter, en heb alle onderdelen binnen, o.a. een CNY70 optisch geval. Gisteren de schakeling op deze pagina gemaakt (maar dan met de CNY70 gekoppeld met wat weerstanden volgens dit schema. De sketch van die jheyman pagina gebruikt, maar ik krijg geen gegevens binnenM.v.Veelen schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 18:59:
[...]
Ik ben vergeten te vermelden dat ik niet een echte Tweaker ben wat dat aangaat. Zelf e.e.a. in elkaar flansen lukt me alleen als ik precies weet wat er moet gebeuren en ik dan dus geen fouten kan makenBen niet onhandig, maar heb voor dit soort zaken een stappenplan nodig.....
[...]
Ik heb daar ooit eens naar gekeken, maar dik 80 euro neertellen om het waterverbruik bij te kunnen houden of zelfs iets terug te kunnen dringen, vind ik niet leuk meer.
[...]
Ziet er goed uit, maar net als hierboven: ik zou niet weten waar te beginnen. Daarnaast weet ik niet hoe het zit met de betrouwbaarheid van dit soort oplossingen. Zal eerst instellen en afstellen worden, maar dit ga ik zelf niet kunnen bouwen.
Wel brandt de IR led (check met camera). Nu wordt er in die schakeling wel een nRF24l01 (niet + versie) gebruikt. Iemand een idee/stappenplan voor de combinatie CNY70+Arduino Nano+nRF24l01 + Domoticz voor een Sensus 620 watermeter?
Je kan in ieder geval een check inbouwen dat als de IR ontvanger van de CNY70 een reflectie oppikt dat er dan een ledje gaat branden. Je zou daarvoor de interne led van de Arduino kunnen gebruiken of een ledje aansluiten op een digitale pin van de Arduino. Zo'n ledje helpt met het troubleshooten en ook met het uitlijnen van de sensor. Wat ook helpt is om Serial.print regels toe te voegen in je sketch en met de serial monitor mee te kijken wat er gebeurd.koelkast schreef op woensdag 16 september 2015 @ 09:51:
Wel brandt de IR led (check met camera). Nu wordt er in die schakeling wel een nRF24l01 (niet + versie) gebruikt. Iemand een idee/stappenplan voor de combinatie CNY70+Arduino Nano+nRF24l01 + Domoticz voor een Sensus 620 watermeter?
Kijk, en daar begrijp ik dus niets van.tsjoender schreef op woensdag 16 september 2015 @ 10:00:
[...]
Je kan in ieder geval een check inbouwen dat als de IR ontvanger van de CNY70 een reflectie oppikt dat er dan een ledje gaat branden. Je zou daarvoor de interne led van de Arduino kunnen gebruiken of een ledje aansluiten op een digitale pin van de Arduino. Zo'n ledje helpt met het troubleshooten en ook met het uitlijnen van de sensor. Wat ook helpt is om Serial.print regels toe te voegen in je sketch en met de serial monitor mee te kijken wat er gebeurd.
Niet dat het hier niet mag, maar het gaat vooral om Arduino-gerelateerde problemen wat ik zo lees. Dat is hier offtopic.
Ik zou overigens http://www.mysensors.org/build/pulse_water als begin pakken, dat kun je eenvoudig in Domoticz krijgen. Of het ESPeasy project. Die heeft support voor een pulsecounter in Domoticz ingebouwd. Moet je wel even een ESP8266 module kopen
Mocht je handig zijn met de Arduino en C++ dan zou je ook mijn knutsels verder kunnen oppakken. Ik heb de S0PCM nagebouwd (wordt herkend als S0PCM in Domoticz) maar het is nog erg ruw en werkt nog niet stabiel zoals het zou moeten. Ik gebruik het echter niet, dus ga er verder geen tijd in steken.
[ Voor 55% gewijzigd door ThinkPad op 16-09-2015 10:14 ]
Het valt me op dat het laten van grafieken, van bijvoorbeeld elek gebruik (slimme meter), erg lang duurt, zo'n 9 seconden. Op laptop laadt hij deze binnen 1 seconde. Ik heb het op diverse android apparaten geprobeerd met diverse browsers. Roep ook de desktop versie aan vanuit Android.
Hebben andere dit ook? waar kan het aan liggen?
Heb onder android nog geen browser gevonden waarmee ik de load times kan zien van de json calls.
Die mysensor pagina had ik nog niet gezien! Is die nieuw? Hier kan ik wel verder meeThinkPadd schreef op woensdag 16 september 2015 @ 10:07:
Ik zou overigens http://www.mysensors.org/build/pulse_water als begin pakken, dat kun je eenvoudig in Domoticz krijgen.
Thanks, goeie tip! We hebben inderdaad loze leidingen voor het netwerk naar elke kamer op elke verdieping lopenDennisdn schreef op maandag 14 september 2015 @ 21:27:
[...]
Buiten het hele Domoticz om zou ik als ik het nog een keer kon doen sowieso netwerkkabels naar elke verdieping leggen of liefst zelfs de veel gebruikte kamers. 10 jaar geleden toen ik het deed dacht ik: "ah die wifi is tegenwoordig prima". Maar nu loop ik de kl*ten met netwerk via de stroomkabels om HD op de slaapkamers te kijken. (Wat overigens wel prima werkt)
Ik heb een LAN stralingsmeter die is opgenomen in het uRadMonitor netwerk, zie www.uradmonitor.com .
Ik wil deze sensor zichtbaar maken in Domoticz net zoals b.v. een thermometer.
Deze sensor is in mijn LAN bereikbaar als 192.168.178.20
Als ik dit locale IP open krijg ik een heel simpele webpagina te zien. Als ik de json pagina op 192.168.178.20/j open zie ik de volgende JSON-string staan:
{"data":{ "id":"12000059","type":"1","detector":"SI29BG","cpm":6,"temperature":30.44,"uptime": 5605}}
Ik heb geprobeerd om in hardware deze sensor als 'MySensors Gateway with LAN interface' op te nemen. Er gebeurt zover ik kan zien niets en als ik dan de domoticz logfile probeer te bekijken dan crasht Domoticz. Deze moet ik weer starten met: sudo service domoticz.sh start.
Heeft iemand een idee hoe ik dit moet oplossen ?
edit:
Als ik het remote adres in domoticz als 192.168.178.20/j port 80 opgeef crasht domoticz niet maar geeft een foutmelding:
2015-09-16 19:06:36.991 Error: MySensors: Error: std::exception
2015-09-16 19:06:36.991 Error: TCP: Exception: Invalid argument
[ Voor 12% gewijzigd door costo op 16-09-2015 19:10 ]
https://www.domoticz.com/...#Update_devices.2Fsensors
Dus:
- Gegevens parsen uit de json die je van je sensor krijgt
- Doorsturen naar Domoticz
[ Voor 64% gewijzigd door technorabilia op 16-09-2015 19:25 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
helaas,
Ik zie door de bomen het bos niet meer als ik over API calls lees.
Het is me onduidelijk of ik iets in het terminal venster naar de raspberry moet sturen, of dat ik iets in een browser moet intypen of dat ik misschien wel ergens een verborgen optie in domoticz moet zoeken waar ik zoiets als '/json.htm?type=devices&rid=192.168.178.20/j' kan invoeren.
Mogelijk is dit een beetje te hoog gegrepen voor een domoticz beginner.
[ Voor 55% gewijzigd door costo op 16-09-2015 20:07 ]
Bij de 1e keer inloggen krijg ik een melding dat er een update is.
Als ik update krijg ik een leeg venster met alleen versienummer ( V2.2563 ) en het setup knopje.
De versie welke ik in package center zie is 2.0.2112-5.
Wat doe ik nu niet goed
Ik weet het wel zekercosto schreef op woensdag 16 september 2015 @ 19:50:
[...]
Mogelijk is dit een beetje te hoog gegrepen voor een domoticz beginner.
kraades legt het al aardig uit, maar je moet wel een beetje snappen hoe je een script schrijft, de JSON-output omzet in variabelen en die vervolgens naar virtuele sensoren in Domoticz stuurt.
Struin eens wat rond op de wiki. Kijk bijvoorbeeld eens hoe het Mindergas.nl script werkt: http://domoticz.com/wiki/Mindergas.nl
Daar wordt de data uit Domoticz getrokken (in JSON-formaat) en vervolgens in een variabele gezet. Zoiets wil jij ook doen. Maar Python is nou niet het meest gemakkelijke om mee te starten
De 'sed' regels die ze in dit Bash script gebruiken is een goed begin: http://www.uradmonitor.com/topic/monitoring-using-mrtg/
Probeer eerst eens om met 'echo' de waarden gewoon op de commandline weer te geven, dan komt daarna de stap om het in Domoticz te krijgen wel.
Waarschijnlijk heb je de SynoCommunity repo in gebruik? 2563 en 2112 zijn stokoud, ik heb net vanmiddag v2.3050 geinstalleerd op m'n Syno.Grolsch schreef op woensdag 16 september 2015 @ 20:09:
Ik heb het ook maar eens geïnstalleerd op mijn Synology (DS214+)
Bij de 1e keer inloggen krijg ik een melding dat er een update is.
Als ik update krijg ik een leeg venster met alleen versienummer ( V2.2563 ) en het setup knopje.
De versie welke ik in package center zie is 2.0.2112-5.
Wat doe ik nu niet goed
Pak de repo van 'jumbotroll': http://jadahl.dscloud.me/sspks/
Meer info: http://domoticz.com/forum...php?f=17&t=2620&start=340
[ Voor 43% gewijzigd door ThinkPad op 16-09-2015 20:36 ]
Alles draait nu super met de Rfxcom op de synology. Alle schakelaren en sensoren werken. Notificaties werken. Scenes instellen is al wel gelukt als serie van gebeurtenissen, maar nu het volgende: liefst op dashboard een knop: Alarm Aan. Daarachter het volgende evenement: alle verlichting uit > Bewegingsensor aan > zodra beweging > verlichting aan + notificatie.
Iemand een link of hint?
Domoticz.com forum: Blockly examplesDennisdn schreef op woensdag 16 september 2015 @ 21:09:
Kunnen jullie mij met een kleine hint op weg helpen? Wat ik wil lijkt me zo super simpel dat het in alle bergen informatie niet eenvoudig terug te vinden is.
Alles draait nu super met de Rfxcom op de synology. Alle schakelaren en sensoren werken. Notificaties werken. Scenes instellen is al wel gelukt als serie van gebeurtenissen, maar nu het volgende: liefst op dashboard een knop: Alarm Aan. Daarachter het volgende evenement: alle verlichting uit > Bewegingsensor aan > zodra beweging > verlichting aan + notificatie.
Iemand een link of hint?
Eerst zelf proberen, eigen inzet wordt hier wel zo gewaardeerd.
Als ik het goed begrijp moet ik dus een 'virtual sensor' aanmaken.ThinkPadd schreef op woensdag 16 september 2015 @ 20:16:
[...]
Ik weet het wel zeker
kraades legt het al aardig uit, maar je moet wel een beetje snappen hoe je een script schrijft, de JSON-output omzet in variabelen en die vervolgens naar virtuele sensoren in Domoticz stuurt.
Dus heb ik in de hardware tab een Dummy (Does nothing, use for virtual switches only) aangemaakt die ik uRad noem.
Bij de entries onder uRad klik op [Create Virtual Sensors] een sensor type aangemaakt als 'temperatuur' type, bij gebrek aan een radiation sensor en deze gerenamed naar uRadMonitor.
Dit heeft als resultaat dat ik onder Temperature een uRadMonitor icoon heb gekregen met als waarde '0 C', hier moet ik dan CPM voor lezen.
Dan zou ik dus een script moeten maken wat de CPM waarde eruitfiltert en dat script in de Pi system partitie onder /home/pi/domoticz/scripts/lua moeten zetten ?
Ben ik nu op de goede weg of is dit een dood spoor ?
Zou wellicht een mooie aanvulling kunnen zijn voor Domoticz
Ja... ik weet niet of 'Temperature' het meest geschikt is hiervoor (misschien is er nog een betere), maar verder klopt het wel aardig. Ik zou echter niet met een Lua script beginnen, maar met een Bash script. Daar is iemand al mee bezig geweest (zie mijn post, linkje naar 'sed') dus dat kun je makkelijker oppakken dan.costo schreef op woensdag 16 september 2015 @ 22:46:
[...]
Als ik het goed begrijp moet ik dus een 'virtual sensor' aanmaken.
Dus heb ik in de hardware tab een Dummy (Does nothing, use for virtual switches only) aangemaakt die ik uRad noem.
Bij de entries onder uRad klik op [Create Virtual Sensors] een sensor type aangemaakt als 'temperatuur' type, bij gebrek aan een radiation sensor en deze gerenamed naar uRadMonitor.
Dit heeft als resultaat dat ik onder Temperature een uRadMonitor icoon heb gekregen met als waarde '0 C', hier moet ik dan CPM voor lezen.
Dan zou ik dus een script moeten maken wat de CPM waarde eruitfiltert en dat script in de Pi system partitie onder /home/pi/domoticz/scripts/lua moeten zetten ?
Ben ik nu op de goede weg of is dit een dood spoor ?
http://www.ebay.nl/itm/Ne...02173?hash=item4188bc169d
http://www.dx.com/p/ti-cc...-blue-294176#.Vfpbod-qpBd
Of is dit trial and error?
Het staat in de RFXCOM handleiding: http://www.rfxcom.com/Web...ads/RFXtrx_User_Guide.pdf (blz 7/40) welk apparaat welk protocol gebruikt.koelkast schreef op donderdag 17 september 2015 @ 10:01:
Als ik nieuwe apparaten wil detecteren middels de RFXCom, dan kan ik alle protocollen aanzetten. Maar hoe weet ik nu welk protocol daadwerkelijk gebruikt wordt door een apparaat, zodat ik de niet-gebruikte kan uitzetten?
Of is dit trial and error?
En verder kun je het met trial & error ook wel vinden. Onder Setup > Devices staat er wel bij welk protocol je apparaten gebruiken.
Dank, met die handleiding kom ik al iets verder, al staat er bij mij in 'Devices' niet welk protocol wordt gebruikt, er staat 'protocollen' als "SelectPlus" en "TSA" in, die staan niet in de lijst bij de RFXCOM.ThinkPadd schreef op donderdag 17 september 2015 @ 10:04:
[...]
Het staat in de RFXCOM handleiding: http://www.rfxcom.com/Web...ads/RFXtrx_User_Guide.pdf (blz 7/40) welk apparaat welk protocol gebruikt.
En verder kun je het met trial & error ook wel vinden. Onder Setup > Devices staat er wel bij welk protocol je apparaten gebruiken.
Nu was mijn idee om eerst met de energie, gas en water meters aan de slag proberen te gaan.
Alvorens ik allerlei materiaal ga aanschaffen lipe ik al tegen 2 problemen aan.
Eerste is dat er in mijn huis tegenwoordig een slimme meter hangt en ten tweede zit mijn water meter in een vochtige ruimte zonder voeding in de buurt (in put net na de voordeur).
Is dat op te lossen of sowieso vanwege het hoge vochtgehalte niet aan beginnen?
Heb even geen foto bij de hand maar het display van de watermeter staat na 1 dag vol met vocht, niet lek maar door temp verschillen en condens etc is het niet anders.
Of je moet een waterdichte transparante behuizing voorzien voor je (batterijgevoedde) sensor.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Welkom.schumi2004 schreef op donderdag 17 september 2015 @ 14:37:
Is dat op te lossen of sowieso vanwege het hoge vochtgehalte niet aan beginnen?
Heb even geen foto bij de hand maar het display van de watermeter staat na 1 dag vol met vocht, niet lek maar door temp verschillen en condens etc is het niet anders.
Afhankelijk van je meters...
V.w.b. energie/gas heb ik de P1 kabel aangeschaft.
V.w.b. water doe ik met de S0 PCM i.c.m. een Cycle Sensor (daar zit tig meter kabel aan)
(maar dat kan allemaal ook anders en goedkoper..)
http://www.smartmeterdashboard.nl/webshop
👉🏻 Blog 👈🏻
Ik ging er ,in mijn naiviteitThinkPadd schreef op donderdag 17 september 2015 @ 07:32:
[...]
Ja... ik weet niet of 'Temperature' het meest geschikt is hiervoor (misschien is er nog een betere), maar verder klopt het wel aardig. Ik zou echter niet met een Lua script beginnen, maar met een Bash script. Daar is iemand al mee bezig geweest (zie mijn post, linkje naar 'sed') dus dat kun je makkelijker oppakken dan.

Cool, thanks.kraades schreef op donderdag 17 september 2015 @ 15:18:
[...]
Welkom.![]()
Afhankelijk van je meters...
V.w.b. energie/gas heb ik de P1 kabel aangeschaft.
V.w.b. water doe ik met de S0 PCM i.c.m. een Cycle Sensor (daar zit tig meter kabel aan)
(maar dat kan allemaal ook anders en goedkoper..)
http://www.smartmeterdashboard.nl/webshop
Heb die pagina wel bezocht maar denk ik volledig overheen gelezen.
Voor meterput even een nette oplossing zoeken kabel weg te werken maar dan zit ik nog een beetje met de aanwezige vocht. Zal dat geen probleem vormen?
Het komt niet onderwater te staan ofzo maar het is er wel vochtig.
Heb het al eens geprobeerd maar toen is alles aardig in de soep gedraaid.
Weet iemand hoe je "veilig" de frontpage veranderd? En deze ook weer terug kunt zetten?
[ Voor 18% gewijzigd door wackidth op 17-09-2015 19:16 ]
.
Backup maken van de www directory voordat je gaat experimenteren?wackidth schreef op donderdag 17 september 2015 @ 19:15:
Al een paar keer gevraagd...of niemand weet het antwoord of er is overheen gelezen.
Weet iemand hoe je "veilig" de frontpage veranderd? En deze ook weer terug kunt zetten?
cp -r www 'pad waar het naartoe moet'
cd /pub && more beer
Weet niet wat je met veilig noemt.. Maar ik heb frontpage op mijn synology nas gezet die ik via een share kan bereiken. Ik kan gewoon met een editor, zoals notepad++ het bestand editen totdat ik er tevreden mee ben. Wil je dan zekerheid dan moet je hem regelmatig even kopiëren. Kan gewoon heel makkelijk vanaf een windows pc.wackidth schreef op donderdag 17 september 2015 @ 19:15:
Al een paar keer gevraagd...of niemand weet het antwoord of er is overheen gelezen.
Helaas is frontpage.html een uit de hand gelopen knutselwerk geworden. Het is namelijk een zeer mooie toevoeging aan domoticz. De interface werkt stukken beter dan de standaard domoticz interface. Maar, met name de laatste versie, is voor beginners met weinig ervaring van html/css of javascript nauwelijks aan te passen. met name de cellen zijn zeer lastig te wijzigen zonder goede kennis. Wat mij betreft hadden ze dit wel ernstig mogen versimpelen. De allereerste versie's zijn prima te doen overigens.
[ Voor 24% gewijzigd door grote_oever op 17-09-2015 20:41 ]
Meest veilige is om zelf een git repo te draaien en te mergen met de source. Dan wordt jouw code niet overschreven en nieuwe functionaliteit komt ook gewoon beschikbaar. Daarnaast, mocht na een update iets niet helemaal lekker gaan, dan draai je zo een build terug.wackidth schreef op donderdag 17 september 2015 @ 19:15:
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
De basis: https://www.atlassian.com...assian_git_cheatsheet.pdf
De cyble sensor die ik heb heeft een interne batterij en is goed afgeschermd dus ik denk dat dit wel losloopt. Alleen je moet wel kijken of zoiets beschikbaar is voor jouw meter.schumi2004 schreef op donderdag 17 september 2015 @ 16:50:
Voor meterput even een nette oplossing zoeken kabel weg te werken maar dan zit ik nog een beetje met de aanwezige vocht. Zal dat geen probleem vormen?
Het komt niet onderwater te staan ofzo maar het is er wel vochtig.
Meter:
http://i.imgur.com/tSCWGSH.jpg
Sensor:
http://i.imgur.com/tPrDKZY.jpg
Back:
http://i.imgur.com/DemvjG5.jpg
Mounted:
http://i.imgur.com/cTUKCMF.jpg
[ Voor 65% gewijzigd door technorabilia op 17-09-2015 21:40 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
uit de brochure van de cyble sensor:kraades schreef op donderdag 17 september 2015 @ 21:33:
Goed idee. En je hoeft niet (perse) all git ins-and-outs te kennen. Je kunt eens beginnen met een lokale git repo.
De basis: https://www.atlassian.com...assian_git_cheatsheet.pdf
[...]
De cyble sensor die ik heb heeft een interne batterij en is goed afgeschermd dus ik denk dat dit wel losloopt. Alleen je moet wel kijken of zoiets beschikbaar is voor jouw meter.
Meter:
http://i.imgur.com/tSCWGSH.jpg
Sensor:
http://i.imgur.com/tPrDKZY.jpg
Back:
http://i.imgur.com/DemvjG5.jpg
Mounted:
http://i.imgur.com/cTUKCMF.jpg
" As the detection is by change of induction the unit can be operate in floaded pits."
cd /pub && more beer
Nou, dat is helemaal goed dan!ny-hardcore schreef op donderdag 17 september 2015 @ 22:29:
[...]
uit de brochure van de cyble sensor:
" As the detection is by change of induction the unit can be operate in floaded pits."
👉🏻 Blog 👈🏻
Helemaal top, thanks.ny-hardcore schreef op donderdag 17 september 2015 @ 22:29:
[...]
uit de brochure van de cyble sensor:
Nu stappenplan en hardware lijstje maken
Ik heb exact dezelfde meter en zou dit heel graag op m'n meter en Synology NAS willen aansluiten, maar vind het een forse prijs voor iets wat wel leuk moet blijven....
¯\_(ツ)_/¯
Ziet er uit als een S0 Pulse Counter Module (5 Poorten) van smartmeterdashboard.nlM.v.Veelen schreef op donderdag 17 september 2015 @ 22:40:
kraades, was die sensor niet plug-and-play voor Domoticz? Ik zie dat je er nog iets tussen hebt zitten?
Ik heb exact dezelfde meter en zou dit heel graag op m'n meter en Synology NAS willen aansluiten, maar vind het een forse prijs voor iets wat wel leuk moet blijven....
Vraag me alleen af of die het zomaar doet op een synology ivm drivers etc...
cd /pub && more beer
Ik heb een Sensus 620 watermeter overigens.
Het is wel een dure oplossing (HRI A1 + S0PCM-05), maar werkt super
Nog geen 5 minuten en ik heb nu het water gebruik mooi inzichtelijk!
Gewoon Plug-and-Play!

[ Voor 54% gewijzigd door Bas Post op 18-09-2015 07:42 ]
BP on the move!!!
Kijk hier eensDRuw schreef op donderdag 17 september 2015 @ 18:51:
Weet iemand of ik op mijn pi zowel een razberry als een onewire tempsensor kan aansluiten? Is beide gpio4 dus die moet ik dan omzetten maar ik zie alleen een oud vaag verhaal hierover waar ik als redelijke noob niet echt wat mee kan....
https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=27&t=7519
Wel lachen zo zegBas Post schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 07:37:
Toevallig heb ik gister de S0PCM-05 binnen gekregen en gelijk aangesloten op mijn Sensus HRI A1 pulsgever en RaspBerry Pi. Deze had ik al in gebruik met de HomeWizard Energylink, maar afgelopen weekend ben ik volledig overgegaan op Domoticz.
Gewoon Plug-and-Play!
[afbeelding]
¯\_(ツ)_/¯
Ik ben op jaarbasis nog geen 5-6 tientjes kwijt aan water volgens mij (55m3 ofzo). Een zwembadje vullen met een paar duizend liter water vullen is misschien net een tientje aan water ofzo.
Omdat drinkwater zo goedkoop is spoelen we er ook nog steeds vrolijk de WC mee door, eigenlijk best idioot als je er zo over nadenkt.
[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 18-09-2015 10:46 ]
is natuurlijk wel offtopic:ThinkPadd schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 10:41:
Omdat drinkwater zo goedkoop is spoelen we er ook nog steeds vrolijk de WC mee door, eigenlijk best idioot als je er zo over nadenkt.
Maar het is tegenwoordig heel makkelijk en goedkoop om goed drinkwater te maken, dus een aparte watervoorziening voor toilet en autowassen is duurder en belastender dan maar gewoon perfect schoon water te gebruiken voor de WC.
¯\_(ツ)_/¯
Klopt.ny-hardcore schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 00:14:
[...]
Ziet er uit als een S0 Pulse Counter Module (5 Poorten) van smartmeterdashboard.nl
Vraag me alleen af of die het zomaar doet op een synology ivm drivers etc...
Heb ik niet werkend gekregen op een Synology. Maar ik was al van plan om over te stappen naar een RPi dus ik heb niet echt mijn best gedaan.
Mee eens. Veel te duur.M.v.Veelen schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 10:38:
Wel lachen zo zegMaar.....een S0PCM-05 (dik 40,-) en een Cyble (in mijn geval. dik 80,-) levert een resultaat op wat perfekt zou werken, maar veeeeeeel te duur is voor de 'leuk'. Jammer dat zulke spullen niet op Marktplaats 2e hands worden aangeboden
Maar ik vind het leuk om te zien hoeveel en wanneer je water verbruikt. Niet voor de besparing want de investering haal ik er nooit meer uit.
En er zijn goedkopere oplossingen dan zo'n kant en klare oplossing natuurlijk.
(alleen hier twee linkerhanden wat dit betreft)
[ Voor 43% gewijzigd door technorabilia op 18-09-2015 11:37 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
Niet je Rpi herstarten, dan krijg je rare waardes.Bas Post schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 07:37:
Toevallig heb ik gister de S0PCM-05 binnen gekregen en gelijk aangesloten op mijn Sensus HRI A1 pulsgever en RaspBerry Pi. Deze had ik al in gebruik met de HomeWizard Energylink, maar afgelopen weekend ben ik volledig overgegaan op Domoticz.
Gewoon Plug-and-Play!
[afbeelding]
Hm, dat is minder. Ik heb nog niet hoeven herstarten maar misschien is het dan beter om eerst de meter te ontkoppelen? Of een backup maken vlak voordat je herstart.nielsn schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 11:33:
[...]
Niet je Rpi herstarten, dan krijg je rare waardes.
Check wel goed of alles compatible is met je meters en je platform waarop je Domoticz draait.schumi2004 schreef op donderdag 17 september 2015 @ 22:35:
Nu stappenplan en hardware lijstje maken
[ Voor 3% gewijzigd door technorabilia op 18-09-2015 11:37 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
Die ken ik inderdaad. Probleem is dat ik dus mijn gpio4 al in gebruik heb door mijn razberry...
Want? Hoezo? Wat gebeurt er dan?nielsn schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 11:33:
[...]
Niet je Rpi herstarten, dan krijg je rare waardes.
Ik dacht dat de S0PCM-05 een eprom waar de data tijdelijk wordt opgeslagen?
[ Voor 15% gewijzigd door Bas Post op 18-09-2015 11:43 ]
BP on the move!!!
En is het mogelijk om meerdere iOS devices te koppelen aan Homebridge zodat je bijv op meerdere telefoons Siri kan bedienen?
Kijk hier eens naar, zo heb ik het werkend gekregenDRuw schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 11:41:
[...]
Die ken ik inderdaad. Probleem is dat ik dus mijn gpio4 al in gebruik heb door mijn razberry...
https://thenack.com/2015/04/rpi-sd-card-corruption/
Ik moet er nog goed naar kijken maar ik heb het wel werkend gehad met de Eve app.studiodubio schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 11:58:
Heeft iemand de Homebridge aan de praat gekregen met Siri?
En is het mogelijk om meerdere iOS devices te koppelen aan Homebridge zodat je bijv op meerdere telefoons Siri kan bedienen?
Ik gebruik de RPi image en daar staat het eigenlijk al voorgeconfigureerd. Je moet dacht ik de sample config even kopieren (en eventueel aanpassen) en hierna een script starten.
Meerdere iOS devices heb ik nog niet geprobeerd maar ik denk dat dat wel moet lukken. De app scant naar Homekit devices.
👉🏻 Blog 👈🏻
Dan move je de pin zo te zien maar blijft je razberry dan nog wel werken?jacquesmulders schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 11:59:
[...]
Kijk hier eens naar, zo heb ik het werkend gekregen
https://thenack.com/2015/04/rpi-sd-card-corruption/
Dit is mijn meter na een update van Domoticz:Bas Post schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 11:42:
[...]
Want? Hoezo? Wat gebeurt er dan?
Ik dacht dat de S0PCM-05 een eprom waar de data tijdelijk wordt opgeslagen?

Zoals je ziet is de dagteller hoog opgelopen, dit is na de update zo gekomen. De 29 liter klopt wel, dat is na het douchen geweest.
Na het handmatig opstarten staat het nu zo:

De 0.029 m3 is weg, de dagteller staat nog steeds op 1195 liter.
Ik heb total geen verstand van Linux nog, dus het is allemaal heel erg wennen. Maar ik heb de image van domotics en ik krijg em aan de praat tenminste als ik status in tik zegt ie domoticz running.
Maar dan staat in de manual ga naar je browser. Eeuh ja bedoelen ze dan op de raspberry want daar staat alleen domoticz op en geen raspian of wat dan ook. of bedoelen ze via je Eigen pc of laptop of iets dergelijks. En kun je de raspberry benaderen met een vaste Ethernet of werkt het ook via wifi en hoe krijg je die drivers er dan bij op naast domoticz
En is het dan handiger om naast domoticz een stuur programma op te zetten? of gewoon zo laten?
dan wil ik er later nog programmas op hebben als watchdog etc maar daar kijk ik later wel even naar.
en is er een mooie plek om dit sort noob vragen te beantwoorden zonder ze hier te hoeven stellen?
[ Voor 7% gewijzigd door WeeDzi op 18-09-2015 15:56 ]
Gewoon een browser op een systeem in hetzelfde netwerk als de Pi. Daarin type je het ip van je Pi gevolgd door :8080 uit mijn hoofd.WeeDzi schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 15:53:
Ik heb even een dikke noob vraag maar op 1 of andere manier kan ik er niet achter komen.
Ik heb total geen verstand van Linux nog, dus het is allemaal heel erg wennen. Maar ik heb de image van domotics en ik krijg em aan de praat tenminste als ik status in tik zegt ie domoticz running.
Maar dan staat in de manual ga naar je browser. Eeuh ja bedoelen ze dan op de raspberry want daar staat alleen domoticz op en geen raspian of wat dan ook. of bedoelen ze via je Eigen pc of laptop of iets dergelijks.
En is het dan handiger om naast domoticz een stuur programma op te zetten? of gewoon zo laten?
dan wil ik er later nog programmas op hebben als watchdog etc maar daar kijk ik later wel even naar.
en is er een mooie plek om dit sort noob vragen te beantwoorden zonder ze hier te hoeven stellen?
Welke versie draai je van Domoticz? En welke ingang van de S0PCM-05 heb je watermeter aangesloten.nielsn schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 15:48:
[...]
Dit is mijn meter na een update van Domoticz:
[afbeelding]
Zoals je ziet is de dagteller hoog opgelopen, dit is na de update zo gekomen. De 29 liter klopt wel, dat is na het douchen geweest.
Na het handmatig opstarten staat het nu zo:
[afbeelding]
De 0.029 m3 is weg, de dagteller staat nog steeds op 1195 liter.
Ik dacht op het domoticz forum gelezen te hebben, dat dit probleem al opgelost was (alleen voor poort 1)?
BP on the move!!!
Ik draai nu v2.3013 en mijn sensor is op poort 1 aangesloten.Bas Post schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 16:01:
[...]
Welke versie draai je van Domoticz? En welke ingang van de S0PCM-05 heb je watermeter aangesloten.
Ik dacht op het domoticz forum gelezen te hebben, dat dit probleem al opgelost was (alleen voor poort 1)?
Inderdaad je verplaatst de pin... Dat is toch je bedoeling, want je kan er niet bij?DRuw schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 15:37:
[...]
Dan move je de pin zo te zien maar blijft je razberry dan nog wel werken?
Ja de razberry blijft werken die gebruikt alleen de 3.3v, gnd, tx en rx pinnen.. De rest is alleen voor stabiliteit
Had ik ook gelezen. Ik heb het zelfde probleem na een update, power down, reboot manual update van de sensor. Elke keer eigenlijk dus als de S0pcm opnieuw opstart. Ik heb er geen last van als ik hem op energy zet ipv water.. Mijn zonnepanelen haalt hij wel de laatste stand uit de database... Zou graag een fix schrijven maar ik heb geen verstand van c+(+)..Bas Post schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 16:01:
[...]
Welke versie draai je van Domoticz? En welke ingang van de S0PCM-05 heb je watermeter aangesloten.
Hier de verschillende topics
http://www.domoticz.com/f...=55143&hilit=S0pcm#p55143
Met de fix waarmee het opgelost zou zijn..
http://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=6013
[ Voor 53% gewijzigd door jacquesmulders op 18-09-2015 19:33 ]
Kan ik mijn boiler 1x in de week een tijdje op 60 graden laten draaien, uiteraard vanuit Domoticz
--- edit ---
een 3 fase relais aansturen met een schakelunit?
[ Voor 13% gewijzigd door alberthakvoort op 18-09-2015 20:23 ]
TOP!jacquesmulders schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 19:27:
[...]
Inderdaad je verplaatst de pin... Dat is toch je bedoeling, want je kan er niet bij?![]()
Ja de razberry blijft werken die gebruikt alleen de 3.3v, gnd, tx en rx pinnen.. De rest is alleen voor stabiliteit
ik dacht dat hij hem ook gebruikte
ik ga eens even aan de gang dit weekend:)
Edit: ik kan dan ook een Ds18b20 sensor op de razberry solderen trouwens.. Als die er zelf toch niets mee doet.
[ Voor 11% gewijzigd door DRuw op 18-09-2015 22:38 ]
ik probeer alles te installeren maar blijf haperen bij het uitvoeren van "evo-update.sh" .
De fout melding die ik krijg is:
-bash: /home/pi/evohome-client/evo-update.sh: /usr/bin/python^M: bad interpreter: No such file or directory
daar moet iets verkeerd gaan maar ik heb geen idee wat.
Ik heb trouwens alles gedaan wat op "http://www.domoticz.com/wiki/Evohome" staat.
Dit topic is gesloten.
Voor je je vraag stelt, lees eerst de topicstart eens door om te kijken of je vraag daar wellicht al in staat.
- De changelog van Domoticz updates (commits) vind je op de Github repo.
- Ook is er een Domoticz wiki
- En een eigen Domoticz forum
- Lees ook de Domoticz handleiding eens door
~~~[code=lua] ... ~~~[/code]
~~~[code=python] ... ~~~[/code] etc.