Domotica. Ervaringen en vragen.

Pagina: 1 ... 64 ... 76 Laatste
Acties:

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:15
Shaggie_NB schreef op donderdag 10 november 2016 @ 18:43:
[...]

Wauw!!!
Hier wachten we al heeel lang op. Wel raar dat niemand hierop reageert...
Heb je al een reactie op je mail? Ik ben namelijk zeer benieuw naar deze gateway :9~
Als je al een tijdje met domotica bezig bent, heb je dit soort producten al een keer of 8 (per jaar) langs zien komen. Na een jaar of wat verlies je dan wel een beetje de interesse en zie je dat de meeste 'tweakers' toch voor een meer 'zelfbouw' en uitbreidbare oplossing gaan. Ik heb van al die (kant en klare) producten nog geen enkele echt zien uitblinken en loop toch al even mee.

Er zijn er wel wat die in hun kleine ECO-systeem het voor 80-90% goed doen en dus ook wel een bepaalde basis hebben, maar zodra je een oplossing buiten dat ECO-systeem moet toevoegen stuit je vaak op de onmogelijkheden. Zie hierboven bijvoorbeeld de lamellen, maar ook camera's, externe input, externe output etc.
Multistandaard lijkt heel leuk, maar vaak zie je dan toch dat een van die standaarden achterblijft of dat ze geen van allen goed werken(zie bijv Homey). Ik heb Emile toen tijdens de tweakers meetup gesproken en aangegeven dat bijv een full Z-wave support erg lastig te realiseren is wegens de vrijheden die fabrikanten zich gepermitteerd hebben, maar daar werd erg luchtig over gedaan. Lees dat Z-wave op de Homey nu nog steeds voornamelijk basic dingen ondersteund.

specs

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
Loekie schreef op donderdag 10 november 2016 @ 21:49:
[...]

Als je al een tijdje met domotica bezig bent, heb je dit soort producten al een keer of 8 (per jaar) langs zien komen. Na een jaar of wat verlies je dan wel een beetje de interesse en zie je dat de meeste 'tweakers' toch voor een meer 'zelfbouw' en uitbreidbare oplossing gaan. Ik heb van al die (kant en klare) producten nog geen enkele echt zien uitblinken en loop toch al even mee.

Er zijn er wel wat die in hun kleine ECO-systeem het voor 80-90% goed doen en dus ook wel een bepaalde basis hebben, maar zodra je een oplossing buiten dat ECO-systeem moet toevoegen stuit je vaak op de onmogelijkheden. Zie hierboven bijvoorbeeld de lamellen, maar ook camera's, externe input, externe output etc.
Multistandaard lijkt heel leuk, maar vaak zie je dan toch dat een van die standaarden achterblijft of dat ze geen van allen goed werken(zie bijv Homey). Ik heb Emile toen tijdens de tweakers meetup gesproken en aangegeven dat bijv een full Z-wave support erg lastig te realiseren is wegens de vrijheden die fabrikanten zich gepermitteerd hebben, maar daar werd erg luchtig over gedaan. Lees dat Z-wave op de Homey nu nog steeds voornamelijk basic dingen ondersteund.
Nou Loekie volgens mij ben ik redelijk op de hoogte van allerlei domotica oplossingen. Ik was er op electronica basis al mee in de weer toen jij (bij wijze van spreken) nog in de wieg lag. :+
Daarna ook bezig geweest met PLC, bekabelde en bus -systemen. Later met wat gestoeid met FHEM en X10 en wat andere systeempjes. Nu vooral met domoticz met 433, zwave, wifi en nog wat overgebleven X10 spulletjes.

Maar oplossingen waar al deze technieken inzitten ben ik nog niet tegengekomen. Als jij er een (of 8 per jaar zoals je zegt) kunt noemen waar zowel RF interfaces: 433MHz Transceiver, 868MHz Transceiver, Z-wave, Zigbee, Wifi b/g(/n), Bluetooth LE en Wired interfaces als Ethernet 10/100, 2x USB 2.0 host interface en een P1 Smart meter interface opzitten dan hoor ik dat graag!
Als die dan ook nog komen van een gerenommeerde firma als Prodrive dan zeker!

Maar ik snap ook wel wat je zegt want als een van de technieken achterblijft zit je er mooi mee te kijken. Dat hele Homey gebeuren zag je van te voren al aankomen en ben er ook nooit enthousiast over geweest. Maar het idee erachter is goed. En ik hoop van harte dat ze alles nog op de rit krijgen.
Bij het zien van dit produkt heb ik toch een ander gevoel en ben daarom erg benieuwd naar wat meer specs en implementatie mogelijkheden. Al weet ik ook wel, dat je zeker bij zwave (volledige ondersteuning nieuwe produkten), zigbee (zigbee light en Hue) en vooral bij 828MHz (veel proprietary protocollen) tegen wat problemen aan kunt lopen.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:49
Nou denk dat loekie vooral bedoeld dat wanneer je een "alles-in-1" device koopt je aan de ondersteuning van de fabrikant bent overgeleverd. Alle protocollen goed ondersteunen valt niet mee.
Daarom ben ik blij dat ik overgestapt ben op HomeSeer, deze maakt al domotica software sinds er X10 op de markt is ;)
Nieuwe hardware ondersteuning is dan een kwestie van een interface (bijvoorbeeld een usb apparaat of ethernet) en een plugin erbij. Plugin en software voor je interface kunnen dan los van elkaar geupdate worden en is daarmee veel schaalbaarder. Je bent omdat je met plugins werkt ook niet afhankelijk van de fabrikant van Homeseer. Maar dat is tot zover mijn promotie praatje :+

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
The-Source schreef op donderdag 10 november 2016 @ 22:49:
Nou denk dat loekie vooral bedoeld dat wanneer je een "alles-in-1" device koopt je aan de ondersteuning van de fabrikant bent overgeleverd. Alle protocollen goed ondersteunen valt niet mee.
Daarom ben ik blij dat ik overgestapt ben op HomeSeer, deze maakt al domotica software sinds er X10 op de markt is ;)
Nieuwe hardware ondersteuning is dan een kwestie van een interface (bijvoorbeeld een usb apparaat of ethernet) en een plugin erbij. Plugin en software voor je interface kunnen dan los van elkaar geupdate worden en is daarmee veel schaalbaarder. Je bent omdat je met plugins werkt ook niet afhankelijk van de fabrikant van Homeseer. Maar dat is tot zover mijn promotie praatje :+
Ik snap wat je zegt (Ik begrijp de standpunten van Loekie namelijk ook)
Maar volgens mij is deze gateway juist bedoelt om de verschillende protocollen te ondersteunen (low-level) en moet er met software de juiste apparaat ondersteuning geboden worden.
Dan zou dit apparaat met de juiste plugins toch ook goed kunnen werken met Homeseer.

P.S.:Gebruik jij ook iets van zigbee of BLE met homeseer? En welke apparaten gebruik je daarvoor?
Ik ben namelijk wel geïnteresseerd om ook wat meer met deze protocollen te doen.

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:15
Shaggie_NB schreef op donderdag 10 november 2016 @ 22:39:
[...]

Nou Loekie volgens mij ben ik redelijk op de hoogte van allerlei domotica oplossingen. Ik was er op electronica basis al mee in de weer toen jij (bij wijze van spreken) nog in de wieg lag. :+
Daarna ook bezig geweest met PLC, bekabelde en bus -systemen. Later met wat gestoeid met FHEM en X10 en wat andere systeempjes. Nu vooral met domoticz met 433, zwave, wifi en nog wat overgebleven X10 spulletjes.
Wilde jouw mening zeker niet diskwalificeren ;)
Maar oplossingen waar al deze technieken inzitten ben ik nog niet tegengekomen. Als jij er een (of 8 per jaar zoals je zegt) kunt noemen waar zowel RF interfaces: 433MHz Transceiver, 868MHz Transceiver, Z-wave, Zigbee, Wifi b/g(/n), Bluetooth LE en Wired interfaces als Ethernet 10/100, 2x USB 2.0 host interface en een P1 Smart meter interface opzitten dan hoor ik dat graag!
Als die dan ook nog komen van een gerenommeerde firma als Prodrive dan zeker!
Check kickstarter, indiegogo en vergelijkbare platformen. Tot op heden is er nog geen die alles kan out of the box. Denk eerlijk gezegd dat het ook je spreekwoordelijke unicorn is en komende jaren blijft.
Maar ik snap ook wel wat je zegt want als een van de technieken achterblijft zit je er mooi mee te kijken. Dat hele Homey gebeuren zag je van te voren al aankomen en ben er ook nooit enthousiast over geweest. Maar het idee erachter is goed. En ik hoop van harte dat ze alles nog op de rit krijgen.
Bij het zien van dit produkt heb ik toch een ander gevoel en ben daarom erg benieuwd naar wat meer specs en implementatie mogelijkheden. Al weet ik ook wel, dat je zeker bij zwave (volledige ondersteuning nieuwe produkten), zigbee (zigbee light en Hue) en vooral bij 828MHz (veel proprietary protocollen) tegen wat problemen aan kunt lopen.
Les die je vooral uit het gebeuren moet halen is wmb: investeer in wat het op dat moment is en niet wat er allemaal beloofd wordt en je controller is doorgaans het goedkoopste element in je hele domoticasetup en het meest makkelijke te vervangen.

specs

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:01

HeroS

SmartHome Nerd

Loekie schreef op donderdag 10 november 2016 @ 21:49:
[...]
Breek me bek niet open. Ik heb al heel wat controllers in me handen gehad en allemaal hebben ze wel iets aan problemen. Eigenlijk bij allemaal is de ondersteuning van modules niet op orde.

Dus kan me niet voorstellen dat een nieuwe partij ineens het gouden ei heeft gevonden. Er zijn tenslotte al fabrikanten welke meer dan 10 jaar ervaring hebben welke het nog steeds niet op orde hebben.

Dus fabrikanten welke zeggen dat ze al die problemen even gaan oplossen ...lach ik hard uit.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

• wmn79
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:54
Was hier volgens mij al voorbij gekomen maar vandaag zijn bij deze shop op Aliexpress de Neo Coolcam Z-Wave producten allemaal weer rond de 22 euro per stuk. Ze blijken goed te werken met Open-ZWave en worden ook verkocht door Robbshop. Doe er je voordeel mee!

Verwijderd

Toevallig net mijn LED strip besteld bij Ali ivm de goede aanbiedingen van 11-11 :D

Totaal € 14,07 voor een 5 meter RGBW ledstrip, connectors en een 5A adaptertje. Moet alleen nog een Fibaro RGBW controller bij.

Zit te twijfelen over die NEO Bewegingssensor. Mooie prijs, maar nog geen keuze gemaakt wat ik precies wil.

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2016 10:27 ]

• wmn79
Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 10:16:
Zit te twijfelen over die NEO Bewegingssensor. Mooie prijs, maar nog geen keuze gemaakt wat ik precies wil.
Volgens hun eigen website wel Z-Wave+ en volgens de Z-Wave alliance ook.

[ Voor 20% gewijzigd door wmn79 op 11-11-2016 10:34 ]

Verwijderd

Ja zag het later en had mijn post al ge-edit :)

Toch maar 1 besteld, we zien wel. Voor die 22 euro kan ik niet failliet gaan, en desnoods gaat ie naar de garage als ik hem toch lelijk vind.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Ga denk ik de hele rits van Neo proberen voor 22 per stuk (beweging, tussenstekker en deursensor), ik zie nog wel waar ik ze voor ga inzetten ;)

• ET19611
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-01-2023
Ik heb de Neo wallplugs en motionsensors al geruime tijd icm een Fibaro HC2 probleemloos in bedrijf. Vanochtend een hele lading op Ali besteld. Heb wel allemaal losse bestellingen gedaan, om zo evt. invoerrechten te voorkomen...

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:44
Voor bewegingssensoren kun je ook nog kijken naar de Philips Hue bewegingssensoren. Heb er vorig weekend twee gekocht bij de Praxis in de aanbieding. Met wat creatief stapelen van kortingsbonnen kwam ik op €26,96 per stuk: ThinkPadd in "[Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 2"

Je moet nog wel even een bridge hebben, maar de V1 (die prima werkt met de motion sensoren) wordt massaal gedumpt op Marktplaats e.d. omdat er tegenwoordig een V2 bridge is. Enige verschil tussen de V1 en V2 bridge, is dat de V2 ook HomeKit (van Apple) ondersteund. Gebruik ik toch niet, dus boeiend :P Ook moet je minimaal één lamp hebben, anders gaat de installatiewizard in de app niet verder :+ Ik heb een Hue White gekocht, was €15 bij Praxis. Je zou hem zelfs weer terug kunnen brengen als je de motion sensors hebt ge-include :+

Nadeel is wel dat je de bridge moet pollen om de presence status op te vragen, maar ik poll hem nu elke twee seconden en dat gaat prima en is dan snel genoeg om in een donkere ruimte de lampen aan te zetten bijv. Las op internet ook een bericht van iemand die dat elke 2s pollen al maanden deed met HomeSeer zonder problemen.

Ik vind IP-based spul wel fijn, is een stuk makkelijker te integreren dan Z-Wave en werkt stabieler dan OpenZWave heb ik het idee. De status van de bewegingssensor kun je zo via JSON uit de bridge halen, zie ook: Nicky's TweakBlog: Home Assistant: Philips Hue Motion Sensor

De bewegingssensoren werken op 2x AAA, stuk beter dan zo'n obscuur formaat als wat er vaak in kleine Z-Wave modules moet. Ben wel benieuwd naar de levensduur van de batterijen, maar Philips kennende zal dat wel dik in orde zijn. Volgens mij is Zigbee sowieso een stuk zuiniger dan Z-Wave.

Wat ik zelf ook wel irritant vind aan Z-Wave, is dat batterijgevoede Z-Wave modules het opstarten van je domoticapakket nogal vertragen. OpenZWave wil alle nodes bij langs om de status op te vragen, maar de batterijgevoede nodes slapen dan nog. Toen ik mijn Fibaro bewegingssensor had ge-exclude (waardoor ik geen nodes op batterij meer in m'n Z-Wave netwerk had) merkte ik dat het opstarten van OpenZWave een stuk vlotter ging!

Bij zo'n China sensor is het ook maar de vraag wat hij allemaal wel en niet kan qua Z-Wave protocol. Lees maar eens over die 'Greenwave' Z-Wave stekkers, die werden een tijd geleden ook massaal gekocht omdat ze zo lekker goedkoop waren. Maar die blijken het ook niet bij iedereen even goed te doen. Had er zelf ook problemen mee (zowel onder OpenZWave als Zipabox) en heb ze teruggestuurd.

[ Voor 37% gewijzigd door ThinkPad op 11-11-2016 12:38 ]

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-11 07:34
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 11:39:
Ga denk ik de hele rits van Neo proberen voor 22 per stuk (beweging, tussenstekker en deursensor), ik zie nog wel waar ik ze voor ga inzetten ;)
zouden ze het ook doen op de vera lite?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• CyBeRSPiN
  • Nu online
fabstar81 schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 12:57:
[...]

zouden ze het ook doen op de vera lite?
Vast wel? Als het Z-Wave praat.. Of zou het in een bepaalde 'catalog' moeten staan voordat Vera ze herkend..

• basa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-11 21:45
Deze week een Fibaro dimmer 2 gekocht. Nu sloot ik hem 2 draads aan en bij het dimmen zoemen de TL lampen. Nu heb ik al vaker gelezen van zoemende combinaties dimmer-lamp....Heeft iemand ervaring met een merk TL lampen en Fibaro dimmer 2 die niet zoemen?
Nu heb ik Sylvania lampen.

• fabstar81
  • Laatst online: 28-11 07:34
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 13:14:
[...]

Vast wel? Als het Z-Wave praat.. Of zou het in een bepaalde 'catalog' moeten staan voordat Vera ze herkend..
nou, ik heb een PIR sensor en tussenstekker besteld. ben benieuwd hoe het gaat als ie er over een paar maanden is :X

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:41
Shaggie_NB schreef op donderdag 10 november 2016 @ 18:43:
[...]

Wauw!!!
Hier wachten we al heeel lang op. Wel raar dat niemand hierop reageert...
Heb je al een reactie op je mail? Ik ben namelijk zeer benieuw naar deze gateway :9~
Nee helaas nog niet. Voor een bedrijf dat in Nederland gevestigd is zijn de niet erg vlot met reageren.

• Buzz_Fuzz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-12 14:01
Femme schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 18:41:
[...]

Je kunt het op twee manieren aanpakken:
  • Je maakt met behulp van een digitale output / relais een puls waarmee je de teleruptor omschakelt. Dit doe je parallel aan het stroomkringetje dat naar een pulsdrukker gaat.
  • Je haalt de teleruptors er tussenuit en sluit de pulsdrukkers aan op de 24VDC ingangen van een I/O-module. De relais op de module gebruik je om de lasten te schakelen (wat voorheen de teleruptors deden).
Het is dat je Homey wil gebruiken, anders zou ik adviseren om dit op te lossen met een Railduino die je ophangt in de verdeelkast waar de teleruptors zitten. De Railduino heeft 24 digitale inputs en 12 relais voor de schappelijk prijs van zo'n 160 euro (ethernet versie). Zoek er een leuke single board computer bij (bijv. RPi3 of Odroid C2) waar je een domoticasoftarepakket op draait dat ondersteuning heeft voor modbus/tcp en je kunt voor weinig geld en wat inspanning je verlichting via een app schakelen.

Met z-wave-modules moet de eerste oplossing denk ik ook wel mogelijk zijn. Je heb een module nodig die potentiaalvrij schakelt zodat je er de spanning waarop je teleruptors werken ermee kunt schakelen.
Dat gaat m'n petje te boven, denk ik.

Mijn gedacht was ook om de bekabeling op een Fibaro relay switch in de meterkast te steken en er de teleruptor vantussen te laten. Echter worden de teleruptoren nu geschakeld met 24VAC over de pulsdrukkers. Klopt het dat de Fibaro relays enkel met 24VDC werken?

My Road Trips through the United States, Canada & Iceland

• The-Source
Shaggie_NB schreef op donderdag 10 november 2016 @ 23:08:
[...]

Ik snap wat je zegt (Ik begrijp de standpunten van Loekie namelijk ook)

P.S.:Gebruik jij ook iets van zigbee of BLE met homeseer? En welke apparaten gebruik je daarvoor?
Ik ben namelijk wel geïnteresseerd om ook wat meer met deze protocollen te doen.
Beide niet, maar voor de ble apparatuur welke ik heb, heb ik ook weer een bridge bij voor aansturing via ethernet ;) in mijn geval zijn dat 2 sensibo pods.

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Gebruik al enige tijd pimatic op een Raspberry Pi in combinatie met wat KAKU (en B-merk varianten) fittingen, schakelaars en bewegingssensors. Wil nu de overstap maken naar Z-Wave door de bekende voordelen daarvan.
Daarnaast wil ik iets doen met intrarood (voor aansturen van m'n robotstofzuiger).

M'n RPi uitbreiden en geschikt maken voor infrarood lijkt niet erg makkelijk te doen met iets kant-en-klaars (of zie ik iets over het hoofd?). Wellicht is een Logitech Harmony Hub een goed alternatief hiervoor?

Pimatic bevalt prima, maar als ik de interface van iets als een Homey zie, word ik daar ook wel enthousiast van. Voordeel van de Homey is volgens mij de gelikte interface, vele apps en standaard aanwezigheid van diverse controllers (433, Z-Wave, etc.). Nadeel van de Homey is echter weer dat infrarood kennelijk niet erg goed werkt.

Twijfel nu wat te doen.. De RPi uitbreiden met een Z-Wave controller (opsteekbordje of USB?) in combinatie met een Logitech Harmony Hub voor infrarood, of kiezen voor iets als een Homey wat als totaaloplossing in mijn ogen al veel standaard in zich heeft. Kostentechnisch is de Homey behoorlijk duurder, maar een mooiere oplossing mag wat meer kosten :)

Iemand al eens dezelfde afweging gemaakt?

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
arnoud_h schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 13:54:
De Samsung SmartThings spullen zijn ondertussen trouwens ook via Amazon UK te bestellen. Ik heb zojuist een extra Presence sensor binnen gekregen en dinsdag zal de Multi Sensor wel binnen gaan komen.
Heb je de smartthings hub?
zo ja, heb je al compatible apparaten gevonden die hier werken?

• arnoud_h
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-12 03:57
rinkel schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 21:19:
[...]

Heb je de smartthings hub?
zo ja, heb je al compatible apparaten gevonden die hier werken?
Ja, ik heb dik een jaar geleden toen ik op vakantie was in Engeland bij de lokale Curry's een starter set gekocht.

Ik gebruik vooral enkele SmartThings sensors (beweging, presence en deurcontacten) om mij Hue collectie te automatiseren. Daarnaast bedien ik mijn Honeywell thermostaat er mee, en (met een RPi in de meterkast met Domoticz als brug naar een RFXcom E) mijn Somfy motoren in mijn rolluiken en zonneluifel. Ik heb er een Samsung camera aan hangen, maar daar doe ik niet zo heel veel mee eigenlijk.

• rinkel
  • Nu online
arnoud_h schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 21:33:
[...]

Ja, ik heb dik een jaar geleden toen ik op vakantie was in Engeland bij de lokale Curry's een starter set gekocht.

Ik gebruik vooral enkele SmartThings sensors (beweging, presence en deurcontacten) om mij Hue collectie te automatiseren. Daarnaast bedien ik mijn Honeywell thermostaat er mee, en (met een RPi in de meterkast met Domoticz als brug naar een RFXcom E) mijn Somfy motoren in mijn rolluiken en zonneluifel. Ik heb er een Samsung camera aan hangen, maar daar doe ik niet zo heel veel mee eigenlijk.
Klinkt goed!
Er is er hier een onderweg, wil em ook voornamelijk voor "beveiliging" gaan gebruiken, maar tzt mag deze ook mijn klikaanklikuit gaan vervangen. (Z-wave is wat prijziger, vandaar tzt)
Daarom ben ik eigenlijk wel benieuwd naar welke stekkers en inbouw schakelaars werken van bv Fibaro of de Zigbee van Osram (volgens mij werkt de Osram LIGHTIFY Plug niet).

• arnoud_h
rinkel schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 21:47:
[...]

Klinkt goed!
Er is er hier een onderweg, wil em ook voornamelijk voor "beveiliging" gaan gebruiken, maar tzt mag deze ook mijn klikaanklikuit gaan vervangen. (Z-wave is wat prijziger, vandaar tzt)
Daarom ben ik eigenlijk wel benieuwd naar welke stekkers en inbouw schakelaars werken van bv Fibaro of de Zigbee van Osram (volgens mij werkt de Osram LIGHTIFY Plug niet).
De officiele lijst met apparaten die ondersteund worden door ST zijn in Europa (officieel alleen de UK) helaas korter dan de lijst die in de USA ondersteund worden. Dat komt door de verschillende zwave frequenties helaas. Je kunt op de UK website, of de ST app zien wat er op dit moment officieel ondersteund wordt.

Het leuke van ST is wel dat je met dit systeem in theorie je eigen interface kunt schrijven tussen een niet ondersteund apparaat en SmartThings. Zo gebruik ik een script geschreven door ene Martin Verbeek om SmartThings te koppelen met Domoticz en daarmee de apparaten die daar ondersteund worden te kunnen benaderen vanuit de ST omgeving.

Dus in theorie kun je alles aansturen, de praktijk is iets weerbarstiger :P

• rinkel
  • Nu online
arnoud_h schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 22:44:
[...]

De officiele lijst met apparaten die ondersteund worden door ST zijn in Europa (officieel alleen de UK) helaas korter dan de lijst die in de USA ondersteund worden. Dat komt door de verschillende zwave frequenties helaas. Je kunt op de UK website, of de ST app zien wat er op dit moment officieel ondersteund wordt.

Het leuke van ST is wel dat je met dit systeem in theorie je eigen interface kunt schrijven tussen een niet ondersteund apparaat en SmartThings. Zo gebruik ik een script geschreven door ene Martin Verbeek om SmartThings te koppelen met Domoticz en daarmee de apparaten die daar ondersteund worden te kunnen benaderen vanuit de ST omgeving.

Dus in theorie kun je alles aansturen, de praktijk is iets weerbarstiger :P
Ik heb een stukje code gevonden op het ST forum voor de Osram plug. (Kan ik hier wel posten)
Is dit eenvoudig in de hub te plaatsen?

• arnoud_h
rinkel schreef op woensdag 16 november 2016 @ 10:02:
[...]

Ik heb een stukje code gevonden op het ST forum voor de Osram plug. (Kan ik hier wel posten)
Is dit eenvoudig in de hub te plaatsen?
Ja, de hub is grotendeels cloud-based, dus je kunt naar de web interface van je account gaan, daar die code als SmartApp aan je account toevoegen en hij verschijnt als custom SmartApp in de smartphone app.

• rinkel
  • Nu online
arnoud_h schreef op woensdag 16 november 2016 @ 10:18:
[...]

Ja, de hub is grotendeels cloud-based, dus je kunt naar de web interface van je account gaan, daar die code als SmartApp aan je account toevoegen en hij verschijnt als custom SmartApp in de smartphone app.
Gevonden.

Hier is de code voor de Osram Lightify Plug, voor als je dit ooit eens nodig hebt.
Ik heb het niet getest, dus nog geen idee of t werkt.
Ik kon de code wel als "My device handler" aanmaken, maar niet als smartapp (foutmelding)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
/**
*  Copyright 2015 SmartThings
*  Adapted by Michael Seifert for the Osram Switch (NOT the dimmer).
*
*  Licensed under the Apache License, Version 2.0 (the "License"); you may not use this file except
*  in compliance with the License. You may obtain a copy of the License at:
*
*      http://www.apache.org/licenses/LICENSE-2.0
*
*  Unless required by applicable law or agreed to in writing, software distributed under the License is distributed
*  on an "AS IS" BASIS, WITHOUT WARRANTIES OR CONDITIONS OF ANY KIND, either express or implied. See the License
*  for the specific language governing permissions and limitations under the License.
*
*/

metadata {
//    definition (name: "ZigBee Dimmer", namespace: "smartthings", author: "SmartThings") {
definition (name: "ZigBee Switch", namespace: "smartthings", author: "Seifert") {
        capability "Actuator"
        capability "Configuration"
        capability "Refresh"
        capability "Switch"

fingerprint profileId: "0104", inClusters: "0000, 0003, 0004, 0005, 0006, 0008"
        fingerprint profileId: "0104", inClusters: "0000, 0003, 0004, 0005, 0006, 0008, 0B04, FC0F", outClusters: "0019", manufacturer: "OSRAM", model: "LIGHTIFY SWITCH ON/OFF", deviceJoinName: "OSRAM LIGHTIFY SWITCH"
        fingerprint profileId: "0104", inClusters: "0000, 0003, 0004, 0005, 0006, 0008, FF00", outClusters: "0019", manufacturer: "MRVL", model: "MZ100", deviceJoinName: "Wemo Bulb"
        fingerprint profileId: "0104", inClusters: "0000, 0003, 0004, 0005, 0006, 0008, 0B05", outClusters: "0019", manufacturer: "OSRAM SYLVANIA", model: "iQBR30", deviceJoinName: "Sylvania Ultra iQ"
    }

tiles(scale: 2) {
        multiAttributeTile(name:"switch", type: "lighting", width: 6, height: 4, canChangeIcon: true){
            tileAttribute ("device.switch", key: "PRIMARY_CONTROL") {
                attributeState "on", label:'${name}', action:"switch.off", icon:"st.switches.light.on", backgroundColor:"#79b821", nextState:"turningOff"
                attributeState "off", label:'${name}', action:"switch.on", icon:"st.switches.light.off", backgroundColor:"#ffffff", nextState:"turningOn"
                attributeState "turningOn", label:'${name}', action:"switch.off", icon:"st.switches.light.on", backgroundColor:"#79b821", nextState:"turningOff"
                attributeState "turningOff", label:'${name}', action:"switch.on", icon:"st.switches.light.off", backgroundColor:"#ffffff", nextState:"turningOn"
            }
        }
        standardTile("refresh", "device.switch", inactiveLabel: false, decoration: "flat", width: 2, height: 2) {
            state "default", label:"", action:"refresh.refresh", icon:"st.secondary.refresh"
        }
        main "switch"
        details(["switch", "refresh"])
    }
}

// Parse incoming device messages to generate events
def parse(String description) {
    log.debug "description is $description"

def event = zigbee.getEvent(description)
    if (event) {
        sendEvent(event)
    }
    else {
        log.warn "DID NOT PARSE MESSAGE for description : $description"
        log.debug zigbee.parseDescriptionAsMap(description)
    }
}

def off() {
    zigbee.off()
}

def on() {
    zigbee.on()
}

def refresh() {
    return zigbee.readAttribute(0x0006, 0x0000) +
        zigbee.readAttribute(0x0008, 0x0000) +
        zigbee.configureReporting(0x0006, 0x0000, 0x10, 0, 600, null) +
        zigbee.configureReporting(0x0008, 0x0000, 0x20, 1, 3600, 0x01)
}

def configure() {
    log.debug "Configuring Reporting and Bindings."

return zigbee.configureReporting(0x0006, 0x0000, 0x10, 0, 600, null) +
        zigbee.configureReporting(0x0008, 0x0000, 0x20, 1, 3600, 0x01) +
        zigbee.readAttribute(0x0006, 0x0000) +
        zigbee.readAttribute(0x0008, 0x0000)
}

• ThinkPad
De laatste 7 posts gaan over SmartThings, is het wellicht een idee dat er iemand een topic aanmaakt en dat de discussie daar wordt voortgezet? Dit is een algemeen domotica topic :>

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:18
Werkt iemand hier met ibeacons voor presence (en liefst zelfs room) detection? Zo ja, welke devices? Er is veel te krijgen op de markt en de prijzen lopen ook van €5 tot €80 per stuk.

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-12 19:31
UltraSub schreef op woensdag 16 november 2016 @ 10:54:
Werkt iemand hier met ibeacons voor presence (en liefst zelfs room) detection? Zo ja, welke devices? Er is veel te krijgen op de markt en de prijzen lopen ook van €5 tot €80 per stuk.
In de Domoticz wiki is daar wel wat info over te vinden:

https://www.domoticz.com/..._4.0_Low_energy_Beacon%29

de info uit die wiki pagina is voornamelijk ontstaan uit dit topic waar ervaringen met verschillende beacons gedeeld worden:

https://www.domoticz.com/...iewtopic.php?f=28&t=10640

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Ik heb een Sonoff wifi switch gekocht om het ir paneel in de badkamer mee schakelen. Nu zoek ik een losse schakelaar om draadloos het paneel aan te schakelen.

Eigenlijk op zoek naar een soort van kaku plak schakelaar maar dan voor wifi. Wil best zelf knutselen met een ESP8266 maar kom geen geschikte pulse schakelaar tegen die niet ingebouwd hoeft te worden. Iemand dit al eens tegen gekomen of tips hoe dit te maken?

(ik heb geen losse domotica controller. De Sonoff luistert naar mqtt)

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:15
Kan iemand mij een zetje de goede richting in geven?

Ik wil graag wat stopcontacten draadloos kunnen bedienen. Maar dan niet van die stekkers die je in je gewone stopcontact steekt (a la Fibaro wall plug).

Wat ik zoek zijn de inbouw modellen, zoals deze: http://www.insteon.com/on-off-outlet

Maar dan natuurlijk met de Nederlandse aansluiting! Meten van verbruik zou leuk zijn, maar geen must.

Ben niet gehinderd door enige bestaande domotica systemen, dit zal het begin zijn.

Alvast bedankt.

Edit: ik kwam deze net tegen; http://qubino.com/products/flush-2-relays/

Zijn die geschikt?

[ Voor 18% gewijzigd door firecaps30 op 17-11-2016 19:06 ]

• CodeIT
  • Laatst online: 02-12 17:12

CodeIT

Code IT

mikeelroy schreef op donderdag 17 november 2016 @ 18:52:

Ik wil graag wat stopcontacten draadloos kunnen bedienen. Maar dan niet van die stekkers die je in je gewone stopcontact steekt (a la Fibaro wall plug).

Wat ik zoek zijn de inbouw modellen, zoals deze: http://www.insteon.com/on-off-outlet

Maar dan natuurlijk met de Nederlandse aansluiting! Meten van verbruik zou leuk zijn, maar geen must.

Ben niet gehinderd door enige bestaande domotica systemen, dit zal het begin zijn.

Alvast bedankt.

Zijn die geschikt?
Ja, die zijn geschikt, evenals: deze fibaro.

• The-Source
mikeelroy schreef op donderdag 17 november 2016 @ 18:52:

Alvast bedankt.

Zijn die geschikt?
Let wel op dat afhankelijk van welke module je kiest deze wel een maximaal vermogen kan schakelen. Dit is vooral belangrijk of je verwacht een stofzuiger aan te sluiten. Normale electronica komt niet in de buurt van de maximum belasting.

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:15
Bedankt!

• SaN
  • Laatst online: 16:23

SaN

Ik wil ook wel eens gaan beginnen met een mooi systeem. Ik stel het aankopen van zo'n klik aan klik uit stekkerdoossysteem al 4 jaar uit omdat ik het in één keer goed aan wil pakken, maar ik zie door de bomen het bos niet, en ben daarom nooit begonnen. Ik hoop dat iemand me hier een zetje in de juiste richting kan geven.

Wat ik voorlopig wil doen:
Rolluiken bedienen (zijn nu voorzien van een simpel omhoog, omlaag en stop schakelaartje)
Lichten bedienen. Sommige lampen zitten in het stopcontact, maar zou ook graag de lampen met muurschakelaars willen bedienen.
Zonnescherm bedienen (uiteraard al elektrisch)

Vrij simpel lijkt me? Ik heb nu nog allemaal lampen die niet gedimd hoeven te worden, maar zou dat in de toekomst wel toe willen voegen.

Wat ik al heb:
Ik heb een HTPC die 24/7 aanstaat. Deze kan uiteraard gebruikt worden. Daarnaast wil ik graag de bediening regelen met Android.
Daarnaast heb ik ook een Harmony hub, maar ik neem aan dat ik daar niet veel mee kan?

Wat ik zelf heb bedacht:
Het lijkt mij het makkelijkst om te beginnen met Domoticz. Ik zoek alleen nog naar de juiste hardware en een paar tips om het begin makkelijker te maken.

• pictuner
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-01-2024
Als je kiest voor Domoticz, kijk dan vooral het topic daarvan eens door: Domoticz - open source domotica systeem - deel 2

Daar staan al een hoop tips in over het beginnen en wat voor hardware handig is.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:01
Met de Harmony hub kun je voor zover ik heb kunnen vinden wel bijvoorbeeld wanneer je film wilt kijken, daar bij instellen dat een bepaalde scene ook geactiveerd kan worden. Ofwel, lampen dimmen of uit of andere kleur oid. Maar dat is niet standaard, maar staat wel ergens in één van de domotica topics.

• Black-Xjuh
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-10 16:34
Graag wil ik een ledstrip in de woonkamer hangen. De verlichting in de woonkamer is allemaal Hue maar heb ook Domoticz draaien in combinatie met Fibaro dimmers in de gang. De Fibaro dimmers voornamelijk omdat ik de schakelaars wil kunnen blijven gebruiken. Ook heb ik een Toon waar ik de Lightstrip denk ik mee kan bedienen net als mijn lampen?

Nu heb ik voor die ledstrip twee mogelijkheden, in ieder geval twee waar ik nu tussen twijfel. Ik kan een Philips Lightstrip+ kopen met twee extra meters erbij of een Fibaro RGBW en een ledstrip plus voeding.

Het financiële deel laat ik even buiten beschouwing maar ben vooral benieuwd naar jullie meningen wat betreft het gemak van het systeem. Hue of Fibaro?

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:18

Kraz

Saving the world

Ik heb momenteel 2 Fibaro dimmer modules in gebruik icm Domoticz.
Dimmer 1 is aangesloten aan 3 LEDlampen. (dimbaar uiteraard). Dimmer 2 is aangesloten aan 4 halogeen lampen.

Als ik de pulse schakelaar van Dimmer 1 ingedrukt houdt, dan kan ik de LEDlampen dimmen of juist feller zetten.
Houd ik de pulse schakelaar van Dimmer 2 ingedrukt, dan gebeurd er niets en gaat de lamp zelfs helemaal uit.

De setting staat exact hetzelfde. Is dit een foutje in de dimmer? Ik kom er niet meer uit :(

• The-Source
Kraz schreef op zondag 20 november 2016 @ 21:52:
Dimmer 1 is aangesloten aan 3 LEDlampen. (dimbaar uiteraard). Dimmer 2 is aangesloten aan 4 halogeen lampen.

Als ik de pulse schakelaar van Dimmer 1 ingedrukt houdt, dan kan ik de LEDlampen dimmen of juist feller zetten.
Houd ik de pulse schakelaar van Dimmer 2 ingedrukt, dan gebeurd er niets en gaat de lamp zelfs helemaal uit.

De setting staat exact hetzelfde. Is dit een foutje in de dimmer? Ik kom er niet meer uit :(
Werkt het dimmen wel via de domoticz? zo ja dan is de dimmer niet stuk ;)
En als je de dubbel-tap gebruikt (2x kort drukken) gaat de lamp dan naar 100% toe?
Als ik je verhaal goed begrijp gaat de lamp wel aan met 1x drukken en daarnaast uit bij het vasthouden.
Dit laatste klinkt als de paramater die gebruikt kan worden voor oude schakelaars. Ik zou de bijhorende parameter voor gebruikt met puls-schakelaars eens opnieuw in de dimmer zetten.

• UltraSub
Ik speel met het idee om mijn thermostaat van de muur te halen en ergens uit het zicht op te bergen. Heb alleen een blocking issue, waar jullie me misschien mee kunnen helpen. :)

Situatie:
- HR ketel <> OTGW <> Remeha iSense
- OTGW wordt aangestuurd/uitgelezen door Domoticz en/off HASS.
- Temperaturen in de woonkamer beschikbaar via verschillende sensors

Doel:
- iSense weg van de muur in de woonkamer zodat ik daar een tablet kan hangen.

Probleem:
- iSense gebruikt zijn eigen interne temperatuurmeting voor de woonkamertemperatuur, en die lijkt niet te overriden via OTGW. Wat bijvoorbeeld wel kan met de buitentemperatuur.
- Verplaatsen van de thermostaat naar een andere lokatie betekent dus dat de meting die gebruikt wordt voor de stooklijn niet meer correct is.

Ik zoek dus eigenlijk naar een manier om de iSense te voorzien van een woonkamertemperatuur via domotica. Aangezien het niet standaard kan, ziet iemand een redelijk simpele mogelijkheid om iets te modificeren aan de iSense om die om de tuin te leiden en de temperatuur toch te voorzien vanuit domotica?

Een 100% domotica oplossing als thermostaat zie ik niet zitten. De iSense is goed in wat hij doet, en als domotica wegvalt dan blijft de iSense gewoon functioneren (alhoewel, als het idee zou werken en de temperatuur meting wordt voorzien door domotica dan werkt hij ook niet meer :P )

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Volgens de handleiding:
3.4 Ruimtevoeler (Alleen iSense RF)
Een RF ruimtevoeler is optioneel verkrijgbaar voor een iSense RF.
Deze sensor vervangt de interne iSense sensor.
Vraag is dus of je de RF versie hebt.

Er staat er nu een op marktplaats: http://www.marktplaats.nl...c1b&previousPage=lr&pos=8
(toevallig genoeg omdat die diegene wel helemaal op domotica over is ;))

[ Voor 48% gewijzigd door CyBeRSPiN op 21-11-2016 12:47 ]

• UltraSub
CyBeRSPiN schreef op maandag 21 november 2016 @ 12:42:
Volgens de handleiding:

[...]

Vraag is dus of je de RF versie hebt.

Er staat er nu een op marktplaats: http://www.marktplaats.nl...c1b&previousPage=lr&pos=8
(toevallig genoeg omdat die diegene wel helemaal op domotica over is ;))
Hmm.. Heb ik al eens eerder naar gekeken. Nog niet eens zo'n stom idee eigenlijk. Helaas dat je dan nog steeds ergens die voeler moet neerzetten. En aanschaffen, want volgens mij heeft dit marktplaatsmodelletje geen voeler erbij (staat er in ieder geval niet bij).

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Ik heb nog een Home Easy HE875 (http://www.elro.eu/nl/pro...i-inbouw-aanuit-ontvanger) liggen en lees dat een bestaande wandschakelaar blijft werken.Dit zou betekenen dat ik zowel draadloos als met de bestaande wandschakelaar de lamp kan schakelen. Ook 'aan' met de wandschakelaar en 'uit' met de afstandsbediening (en andersom) zou mogelijk zijn. Klopt dat?

Aan de 'stand' van de bestaande wandschakelaar is dus niet meer te zien of de lamp aan of uit is en deze past zich aan aan de stand die draadloos ingesteld is? Ik bedoel: Wat normaal altijd 'Aan' was, kan nu ook 'Uit' zijn, als de lamp draadloos aangezet is?

[ Voor 24% gewijzigd door JBS op 21-11-2016 13:59 ]

• GENETX
  • Laatst online: 15:04
Ik verwacht dat inderdaad. Waarschijnlijk maak je hiermee gewoon een hotelschakeling.

• bigbuddha
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:16
Ik heb thuis ledspotjes(via transformator) aan een dimmer(draaiknop).

Ik heb nog een raspberry liggen met z-wave module en zou dus die dimmer willen kunnen aansturen ook via home assistant of domoticz.

Welke micromodule(fibaro, zipato,aeotec, .). Is hiervoor geschikt? En kan deze gewoon achter fysieke de dimmerknop?

[ Voor 4% gewijzigd door bigbuddha op 21-11-2016 16:14 ]

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:18

Kraz

Saving the world

The-Source schreef op zondag 20 november 2016 @ 22:39:
[...]

Werkt het dimmen wel via de domoticz? zo ja dan is de dimmer niet stuk ;)
En als je de dubbel-tap gebruikt (2x kort drukken) gaat de lamp dan naar 100% toe?
Als ik je verhaal goed begrijp gaat de lamp wel aan met 1x drukken en daarnaast uit bij het vasthouden.
Dit laatste klinkt als de paramater die gebruikt kan worden voor oude schakelaars. Ik zou de bijhorende parameter voor gebruikt met puls-schakelaars eens opnieuw in de dimmer zetten.
Thnx!
Indirect had je gelijk; Ik heb de settings nog een keer laten ophalen via Domoticz en toen stond de schakelaar op Bi-Stable ipv Mono-stable.
Dit terwijl ik deze eerst in de interface op Mono stond. 8)7

• ET19611
Kraz schreef op zondag 20 november 2016 @ 21:52:

Als de settings van beide dimmers exact hetzelfde zijn, dan lijkt het op een foutje/defect van de dimmermodule.

Probeer eens dubbel te klikken, dan zou de lamp 100% moeten gaan branden. Mits parameter #15, double click ON.

Check ook even volgende parameters;

#8 - 1%
#9 - 0,05 s
#10 - 0,01 s
#14 - Momentary switch

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-11 16:21
Hallo,

Ik wil in mijn pension/appartementencomplex wat zaken flexibeler gaan schakelen.
Dan moet je denken aan verlichting in centrale ruimtes, thermostaten, warmwatercirculatiepompen etc etc.
Later ook rookmelders en andere zaken.

Dan moeten er eigenlijk 2 situaties komen: Wel gasten, en geen gasten. Daarnaast moeten verschillende modules als bijvoorbeeld pompen op vraag via een schakelaar of smartphone gestart kunnen worden.

Bijna alles in het gebouw wordt kan geschakeld worden in via verschillende schakelkasten. Het liefst zou ik alles dmv DIN-rail schakelaars doen.

Ik zat te denken aan een Z-wave oplossing.
Ik kom nu uit op een Vera Plus basisstation met een aantal relais modules met DIN-houders.
(De oude klokken en schakelaars blijven nog even (uitgeschakeld) aanwezig, de nieuwe modules zullen parallel geschakeld worden).

Heeft er iemand ervaring met z-wave oplossingen in een niet woonhuis situatie?
Is de Vera Plus daar geschikt voor, en goed te programmeren?

https://www.facebook.com/hausbrandeck

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-12 14:35
yzf1kr schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 09:07:
Hallo,

Ik wil in mijn pension/appartementencomplex wat zaken flexibeler gaan schakelen.
Dan moet je denken aan verlichting in centrale ruimtes, thermostaten, warmwatercirculatiepompen etc etc.
Later ook rookmelders en andere zaken.

Dan moeten er eigenlijk 2 situaties komen: Wel gasten, en geen gasten. Daarnaast moeten verschillende modules als bijvoorbeeld pompen op vraag via een schakelaar of smartphone gestart kunnen worden.

Bijna alles in het gebouw wordt kan geschakeld worden in via verschillende schakelkasten. Het liefst zou ik alles dmv DIN-rail schakelaars doen.

Ik zat te denken aan een Z-wave oplossing.
Ik kom nu uit op een Vera Plus basisstation met een aantal relais modules met DIN-houders.
(De oude klokken en schakelaars blijven nog even (uitgeschakeld) aanwezig, de nieuwe modules zullen parallel geschakeld worden).

Heeft er iemand ervaring met z-wave oplossingen in een niet woonhuis situatie?
Is de Vera Plus daar geschikt voor, en goed te programmeren?
Wat zijn de afstanden? Gaat dat wel lukken met Z-wave?
En ik heb eerlijk gezegd ook nog nergens Z-wave DIN-relais modules gezien, dat is toch bijna allemaal KNX of Loxone oid?

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:53
@yzf1kr Ik zou voor een dergelijke situatie waarbij betrouwbaarheid voorop moet staan nu nog geen gebruik gaan maken van Z-wave. Daarvoor heeft het systeem nog te veel schakelmomenten die net even niet aankomen op de juiste plek.
Ik zou hier sowieso gebruik gaan maken van een bedraad systeem en apparatuur gebruiken die het predikaat professioneel kan dragen.
In tweakers kun je best iets vinden over dergelijke systemen.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:00
SiErRa schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 18:51:
[...]

En ik heb eerlijk gezegd ook nog nergens Z-wave DIN-relais modules gezien, dat is toch bijna allemaal KNX of Loxone oid?
http://qubino.com/products/din-dimmer/

Da's de enige denk ik...

• yzf1kr
SiErRa schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 18:51:
[...]
Wat zijn de afstanden? Gaat dat wel lukken met Z-wave?
De afstanden verschillen een beetje.
Ik heb 2 ruimtes van waaruit het warmwater rondgepompt wordt, die ruimtes liggen een meter of 8 uit elkaar. En de appartementen zijn verdeeld over 2 verdiepingen.
sunnybird schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 19:30:
@yzf1kr Ik zou voor een dergelijke situatie waarbij betrouwbaarheid voorop moet staan nu nog geen gebruik gaan maken van Z-wave. Daarvoor heeft het systeem nog te veel schakelmomenten die net even niet aankomen op de juiste plek.
Ik zou hier sowieso gebruik gaan maken van een bedraad systeem en apparatuur gebruiken die het predikaat professioneel kan dragen.
In tweakers kun je best iets vinden over dergelijke systemen.
Bedraad is heel beperkt mogelijk.
In de kelder gaat het nog wel, daar liggen een paar kabelgoten waar nu een hoop netwerkkabels doorheen lopen. Maar extra kabels naar de verdiepingen is onmogelijk.
Vandaar dat ik het draadloos wil gaan proberen.

Het huidige systeem met simpele schakelklokken en relais is zeer inefficiënt, en er is dus veel verspilling.

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:53
Ik begrijp dat je ook rookmelders er in de toekomst op wil zetten en ik moet een brandweer medewerker nog tegenkomen die toestemming geeft om dit soort meldingen draadloos via Z-wave toe te staan. Volgens mij krijg je daar nooit groen licht voor.
In mijn werkzame periode heb ik veel bouwers en architecten horen zeggen:"Het is niet mogelijk om kabels op die plaats te krijgen". Maar het is altijd gelukt.
Let op, met mensenlevens moet je nooit gokken enken je alleen op zekerheid spelen. Z-wave is leuk voor de hobby.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:07

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

yzf1kr schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 21:00:
[...]

Bedraad is heel beperkt mogelijk.
In de kelder gaat het nog wel, daar liggen een paar kabelgoten waar nu een hoop netwerkkabels doorheen lopen. Maar extra kabels naar de verdiepingen is onmogelijk.
Vandaar dat ik het draadloos wil gaan proberen.

Het huidige systeem met simpele schakelklokken en relais is zeer inefficiënt, en er is dus veel verspilling.
De schakelkasten waar de relais in hangen zijn dus ook niet bekabeld bereikbaar? Anders is het een kwestie van communicatiekabel voor whatever voor een bus je gebruikt (ethernet, rs-485, knx) naar de schakelkasten trekken en daar een I/O-module ophangen.

Naast z-wave zou je Loxone Air kunnen gebruiken of powerline communicatie via ethernet of DigitalStrom (dure oplossing, vooral omdat elke groep een DigitalStrom Meter nodig heeft).

Ik gebruik z-wave in ons vakantieappartement (deel van ons huis). Ik heb wat issues gehad met de z-wave-interface onder Windows. Sinds ik de ik ben overgeschakeld naar IP-Symcon op een Odroid C2 met Linux werkt het stabiel. De z-wave-modules reageren betrouwbaar. Met batterijgevoede apparaten heb ik in het verleden wel problemen gehad, maar dit moet je sowieso niet willen in een gebouw dat je verhuurt.
sunnybird schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 22:00:
Ik begrijp dat je ook rookmelders er in de toekomst op wil zetten en ik moet een brandweer medewerker nog tegenkomen die toestemming geeft om dit soort meldingen draadloos via Z-wave toe te staan. Volgens mij krijg je daar nooit groen licht voor.
Een z-wave rookmelder maakt ook wel herrie als er rook ontstaat en er geen communicatie via z-wave mogelijk is. De communicatie met een centraal systeem is een extra die je sowieso niet hebt bij een stand-alone rookmelder.
In mijn werkzame periode heb ik veel bouwers en architecten horen zeggen:"Het is niet mogelijk om kabels op die plaats te krijgen". Maar het is altijd gelukt.
Let op, met mensenlevens moet je nooit gokken enken je alleen op zekerheid spelen. Z-wave is leuk voor de hobby.
Natuurlijk kun je altijd wel kabels trekken. Als de oplossing echter ook nog esthetisch verantwoord en betaalbaar moet zijn dan kan dat wel lastig cq onmogelijk zijn om extra kabels te trekken. Ik kan me voorstellen dat yzf1kr er niet op zit te wachten om muren en plafonds open te breken of lelijke kabelgootjes te plaatsen.

• wouser
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-11 12:07
Tweakers,

Al even zitten rondstruinen hier en op internet maar nog steeds geen goed antwoord op wellicht een simpele vraag:

Ik ben opzoek naar domotica (z-wave) zodat ik het kan combineren met domoticz. Wat ik echter wil is aanvankelijk beginnen met een aantal schakelaren in het huis uitbreiden met domotica functionaliteit. Oftewel: De lampen gaan aan middels de schakelaar die ze nu hebben maar ik kan ze OOK bedienen middels mijn domotica interface.

Is dit mogelijk of zelfs standaard (zo standaard dat het eigenlijk een domme vraag is :P).

Zat te denken aan fibaro schakelaars of deze: https://www.e-domotica.com/nl/e-domotica-mini-schakelaar

• arnoud_h
Mocht iemand nog een goedkope SmartThings set zoeken, op Amazon UK wordt hij nu voor GBP139 te koop aangeboden:

https://www.amazon.co.uk/...=8-2&keywords=smartthings

• yzf1kr
sunnybird schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 22:00:
Er is voor mij geen verplichting om een brandmeldsysteem te installeren.
En ook voor wat betreft rookmelders zijn de eisen zeer beperkt.

De huidige Z-wave melders werken gewoon als een normale onafhankelijke rookmelder, met als extra dat ik een melding kan krijgen.
Femme schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 10:43:
[...]
De schakelkasten waar de relais in hangen zijn dus ook niet bekabeld bereikbaar? Anders is het een kwestie van communicatiekabel voor whatever voor een bus je gebruikt (ethernet, rs-485, knx) naar de schakelkasten trekken en daar een I/O-module ophangen.
Er zijn 2 of 3 van de 14(!!) schakelkasten met een kabel bereikbaar.
De rest is (op dit moment) moeilijk bereikbaar, ik hoop in de toekomst (>5j) mijn verwarmingssysteem om te schakelen waardoor ik wat kabels/buizen vrij kan maken.

De bereikbare kasten hangen in de verwarmings/verdeler ruimtes, dat is ook het deel waar ik het eerst domotica wil installeren. Dan kunnen de pompen flexibeler geregeld worden, en hoop ik veel energie te sparen.
Naast z-wave zou je Loxone Air kunnen gebruiken of powerline communicatie via ethernet of DigitalStrom (dure oplossing, vooral omdat elke groep een DigitalStrom Meter nodig heeft).

Ik gebruik z-wave in ons vakantieappartement (deel van ons huis). Ik heb wat issues gehad met de z-wave-interface onder Windows. Sinds ik de ik ben overgeschakeld naar IP-Symcon op een Odroid C2 met Linux werkt het stabiel. De z-wave-modules reageren betrouwbaar. Met batterijgevoede apparaten heb ik in het verleden wel problemen gehad, maar dit moet je sowieso niet willen in een gebouw dat je verhuurt.
Lonoxe Air heb ik inderdaad ook al naar gekeken. Daar moet ik me nog wat meer in verdiepen.

In principe wil ik starten met 2 tijdschakelklokken die 2x per dag 3 a 4 uur een pomp laten lopen, te vervangen door 2 domotica relais.

3 Scenarios:
1. Geen gasten: Pompen lopen 1x per 30 minuten 1 minuut. (Ivm ijzer afzetting in leiding)
2. Gasten in helft A: Pomp A loopt in de ochtend 3 uur en in de avond 3 uur. Pomp B loopt 1x per 30 min.
3. Gasten in helft A en B: Pomp A en B lopen in de ochtend 3 uur en in de avond 3 uur.

Daarnaast wil ik de pompen met de hand via een drukschakelaar of smartphone kunnen starten.
Als daar een (gedeeltelijk) bedrade oplossing voor is, dan sta ik daar ook open voor.

Als het pomp programma loopt, en stabiel is wil ik dan met kleine stapjes verder uitbreiden.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

yzf1kr schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 20:05:
[...]

Er zijn 2 of 3 van de 14(!!) schakelkasten met een kabel bereikbaar.
De rest is (op dit moment) moeilijk bereikbaar, ik hoop in de toekomst (>5j) mijn verwarmingssysteem om te schakelen waardoor ik wat kabels/buizen vrij kan maken.

De bereikbare kasten hangen in de verwarmings/verdeler ruimtes, dat is ook het deel waar ik het eerst domotica wil installeren. Dan kunnen de pompen flexibeler geregeld worden, en hoop ik veel energie te sparen.
Zonder alles open te moeten breken is DigitalStrom denk ik de betrouwbaarste oplossing, maar die is ook erg duur. Aangezien je nogal wat schakelkasten hebt kun je ook niet zo makkelijk kosten besparen door een modbus I/O-module met veel in- en uitgangen te gebruiken.

Z-wave is de goedkoopste oplossing met tweewegcommunicatie. Dat zorgt er in ieder geval voor dat je weet of de communicatie betrouwbaar is. Voor een nette inbouw zijn er din-behuizingen verkrijgbaar voor standaard z-wave modules, zie bijvoorbeeld deze shop:

http://store.zwavecenter....=product/category&path=59

Het mooist is natuurlijk om een koppeling te maken met je boekingssysteem zodat verwarming en dergelijke automatisch tussen comfort- en spaarstand geregeld worden zodat je dit niet de hele tijd met de hand hoeft bij te regelen. Ik gebruik voor mijn domotica IP-Symcon en dan is zo'n koppeling met je boekingssysteem zo voor elkaar geklust als de kalender in een handig formaat beschikbaar is.

• Mai Pensato
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-12 23:58
wouser schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 13:58:
Tweakers,

Al even zitten rondstruinen hier en op internet maar nog steeds geen goed antwoord op wellicht een simpele vraag:

Ik ben opzoek naar domotica (z-wave) zodat ik het kan combineren met domoticz. Wat ik echter wil is aanvankelijk beginnen met een aantal schakelaren in het huis uitbreiden met domotica functionaliteit. Oftewel: De lampen gaan aan middels de schakelaar die ze nu hebben maar ik kan ze OOK bedienen middels mijn domotica interface.

Is dit mogelijk of zelfs standaard (zo standaard dat het eigenlijk een domme vraag is :P).

Zat te denken aan fibaro schakelaars of deze: https://www.e-domotica.com/nl/e-domotica-mini-schakelaar
Dit kan prima met beide opties die je noemt. Verder ook nog o.a. Qubino, Philiotech, Aeotech. Die e-domotica mini-schakelaar was trouwens vorige week in de opruiming bij Staples voor slechts 18 EUR. Maar inmiddels is deze uitverkocht. Ik ga binnenkort ervaring opdoen met deze. ;) Het is trouwens wel belangrijk dat de inbouwdozen diep genoeg zijn bij voorkeur 50 mm. En voor z-wave inbouwschakelaars moet je een blauwe draad in de doos hebben zitten of bijtrekken.

• wouser
Mai Pensato schreef op zondag 27 november 2016 @ 00:14:
[...]

Dit kan prima met beide opties die je noemt. Verder ook nog o.a. Qubino, Philiotech, Aeotech. Die e-domotica mini-schakelaar was trouwens vorige week in de opruiming bij Staples voor slechts 18 EUR. Maar inmiddels is deze uitverkocht. Ik ga binnenkort ervaring opdoen met deze. ;) Het is trouwens wel belangrijk dat de inbouwdozen diep genoeg zijn bij voorkeur 50 mm. En voor z-wave inbouwschakelaars moet je een blauwe draad in de doos hebben zitten of bijtrekken.
Dank voor je antwoord! Gelijk even gemeten en de inbouwdozen zijn 50mm: check!

Zat nog wel even na te denken: In de inbouwdozen komen 3 kabels binnen (bruin, blauw en zwart). Hoe schakel je dit dan in de inbouwdoos zodat je zowel middels z-wave als de ouderwertse knop aan/uit kan zetten?

Wanneer je ervaringen hebt opgedaan hoor ik dat graag trouwens! :)

• breinonline
  • Laatst online: 18:40

breinonline

Are you afraid to be known?

Je zet de z-wave module er gewoon tussen. De draden die je noemt gaan de module in en de schakelaar sluit je met twee draden ook op de module aan. Zie de handleiding van de module die je wilt kopen voor meer details.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• wouser
breinonline schreef op zondag 27 november 2016 @ 12:18:
Je zet de z-wave module er gewoon tussen. De draden die je noemt gaan de module in en de schakelaar sluit je met twee draden ook op de module aan. Zie de handleiding van de module die je wilt kopen voor meer details.
Thanks! kwam in mijn gedachte twee draden tekort maar als je de knop aansluit op de module dan klopt het in mijn hoofd weer! :)

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-12 10:35
Ik meld me hier ook eens. T/m vandaag altijd domotica geregeld doormiddel van KaKu op 433 MHz. Dit werkt in mijn woning prima, echter de verbinding naar buiten is niet zo vlekkeloos. Ik gebruik een Beaglebone(Had ik liggen) met daarop een 433MHz zendertje (3 euro) die ik via een IO toggle met mijn eigen kernel drivertje waarin het KaKu protocol verwerkt zit.
Zoals gezegd gaat dit redelijk echter mis ik feedback en uitbereidingsmogelijkheden. Daarom hier terecht gekomen omdat ik misschien wil overstappen op ZWave (vanwege de feedback & Mesh network). Echter hik ik nogal tegen de aanschafprijs aan. Wat ik zou willen:
- Raspberry Pi (ca 40/50 euro) +
- ZWave Module voor Pi (50 euro)
- Schakelaars (3 zou voldoende zijn voor eerst; 105 euro: https://www.e-domotica.co...domotica-uitbreidings-set )
- Afstandsbediening (om onafhankelijk van mobiel toch aan/uit te kunnen schakelen (nu ook gebruikt als backup)) : 50 euro : https://www.e-domotica.co...omotica-afstandsbediening

kom ik totaal dus op zo'n 250 euro uit om mijn huidige setup(20 euro) te vervangen. Kopen jullie dit spul ook hier in nederland of hebben jullie ook andere adressen (Ebay / Ali-express / amazon)?
Kortom; moet ik deze prijs accepteren of kan het goedkoper (Zonder echt kwaliteit in te leveren).

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

• wmn79
soepah schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 12:14:
[me=200845] meld zich hier ook eens. T/m vandaag altijd domotica geregeld doormiddel van KaKu op 433 MHz. Dit werkt in mijn woning prima, echter de verbinding naar buiten is niet zo vlekkeloos. Ik gebruik een Beaglebone(Had ik liggen) met daarop een 433MHz zendertje (3 euro) die ik via een IO toggle met mijn eigen kernel drivertje waarin het KaKu protocol verwerkt zit.
Zoals gezegd gaat dit redelijk echter mis ik feedback en uitbereidingsmogelijkheden. Daarom hier terecht gekomen omdat ik misschien wil overstappen op ZWave (vanwege de feedback & Mesh network). Echter hik ik nogal tegen de aanschafprijs aan. Wat ik zou willen:
- Raspberry Pi (ca 40/50 euro) +
- ZWave Module voor Pi (50 euro)
- Schakelaars (3 zou voldoende zijn voor eerst; 105 euro: https://www.e-domotica.co...domotica-uitbreidings-set )
- Afstandsbediening (om onafhankelijk van mobiel toch aan/uit te kunnen schakelen (nu ook gebruikt als backup)) : 50 euro : https://www.e-domotica.co...omotica-afstandsbediening

kom ik totaal dus op zo'n 250 euro uit om mijn huidige setup(20 euro) te vervangen. Kopen jullie dit spul ook hier in nederland of hebben jullie ook andere adressen (Ebay / Ali-express / amazon)?
Kortom; moet ik deze prijs accepteren of kan het goedkoper (Zonder echt kwaliteit in te leveren).
Waarom wil je naar een Raspberry Pi? Kan je de Domotica software niet gewoon draaien op je Beaglebone? Dan koop je een Z-Wave USB stick ipv de Z-Wave module voor de PI, is goedkoper en je kan eventueel later overstappen naar een ander systeem dan de PI. Heb zelf deze die ik gebruik in mijn HP Microserver NAS.

Qua schakelaars is het altijd een beetje zoeken naar aanbiedingen. Heb eerder via Staples een keer de plugs gekocht die jij aangeeft voor €18 per stuk en een Greenwave met energiemeting voor €27 bij Robbshop.

Heb laatst deze besteld via Aliexpress voor €22, die hebben ook energiemeting en zijn lekker compact. Was toen een aanbieding maar die lijkt er nu nog steeds te zijn. Heb ze nog niet binnen (11 November besteld) maar er zijn eerder aanbiedingen geweest en de ervaringen met deze plugs zijn tot nu toe goed begrijp ik. Robbshop verkoopt ze ook alleen voor iets meer euros per stuk.

Afstandsbediening heb ik niet maar degene die je noemt was vorige week in de aanbieding bij Staples. inmiddels uitverkocht maar misschien hebben ze er nog eentje liggen.

Edit: heb het even gecheckt op de Staples site, ze hebben nu alleen nog de dimmer bij een aantal filialen voor €22,99 tov €36,50 als laagste in de pricewatch niet meer online en de lamphouder voor €12,10. Deze laatste is door sommige uit elkaar gehaald om zo een goedkope z-wave unit te hebben om ergens anders in te bouwen, zie hier.

[ Voor 13% gewijzigd door wmn79 op 29-11-2016 14:10 ]

• soepah
wmn79 schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 13:13:
[...]
Heb zelf deze die ik gebruik in mijn HP Microserver NAS.
.....
Thanks voor de info, ik heb nu twee van die sensoren van Ali besteld, verwacht ze dan volgend jaar wel ergens te ontvangen. en ga eens eerst voor een USB oplossing met de BBB.
Voor de USB stick ben ik nog aan het kijken, zie overal Zwave Plus vs de 'oude'. Ik kan niet vinden welke USB stick ik dan moet hebben omdat het niet in de specificaties staat. Ik zie wel dat diegene die jij gebruikt volgens de fabrikant het Plus logo erbij heeft staan, dus zou het moeten zijn? Het gaat mij ook om bereik, daarom lijkt me Plus beter dan. Of mis ik nog wat USB remotes.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Gisteren de NEO Coolcam deur- en motionsensors binnen die ik met de 11.11 actie voor 22 euro bij Ali had besteld.
Eerste indruk is goed, zit geen temperatuursensor in beiden, terwijl dat bij het Fibaro 'origineel' wel zo is, had ik niet zo bij stilgestaan.
Moet nog bedenken wat ik ermee ga doen. De tussenstekker is nog onderweg, die is voor de kerstboom straks ;)

• yzf1kr
Femme schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 21:02:
[...]

Zonder alles open te moeten breken is DigitalStrom denk ik de betrouwbaarste oplossing, maar die is ook erg duur. Aangezien je nogal wat schakelkasten hebt kun je ook niet zo makkelijk kosten besparen door een modbus I/O-module met veel in- en uitgangen te gebruiken.

Z-wave is de goedkoopste oplossing met tweewegcommunicatie. Dat zorgt er in ieder geval voor dat je weet of de communicatie betrouwbaar is. Voor een nette inbouw zijn er din-behuizingen verkrijgbaar voor standaard z-wave modules, zie bijvoorbeeld deze shop:

http://store.zwavecenter....=product/category&path=59

Het mooist is natuurlijk om een koppeling te maken met je boekingssysteem zodat verwarming en dergelijke automatisch tussen comfort- en spaarstand geregeld worden zodat je dit niet de hele tijd met de hand hoeft bij te regelen. Ik gebruik voor mijn domotica IP-Symcon en dan is zo'n koppeling met je boekingssysteem zo voor elkaar geklust als de kalender in een handig formaat beschikbaar is.
Ik heb me de laatste dagen nog eens goed ingelezen.

DigitalStrom is inderdaad interessant, maar doordat iedere groep een eigen device moet hebben stijg de prijs heel snel. Als zeker als je mijn hoofd groepenkast ziet, dan springen de tranen in je ogen...... meer als 50 groepen, en dan heb ik de krachtstroom groepen nog niet meegeteld. :|

IP-Symcom ziet er wel interessant uit. Ik heb een AoeTec USB stick besteld en een Qubino 1D relais besteld, en ga dit weekend eens testen met mijn PC.
Als het enigzins naar tevredenheid werkt, ga ik op zoek naar een systeempje om dedicated de controller op te draaien.

• okio
  • Laatst online: 29-11 20:21
Vraagje, mijn huis gaat geinstalleerd worden met 'basic' busch en jaeger spul. Nou speel ik met de gedachte om toch ook eea op de begane grond draadloos te kunnen schakelen middels app/remote.

Voor alle wandlampen, enkelvoudige schakelaars, etc natuurlijke vrij eenvoudige oplossingen denkbaar.

Echter, nu krijgen wij op een aantal plaatsen inbouwspots die gekoppeld zitten op een dimmer (van B&J). Zijn er oplossingen waarbij je de bestaande dim knop kunt blijven gebruiken (wens vrouwtje) en ook de mogelijkheid hebt om ze draadloos aan te sturen. Dan bij voorkeur zigbee ofwel Kaku protocol.

Ander scenario nu is natuurlijk de dimmers laten vervallen, en in plaats daarvan normale lichtknop waar ik mini kaku dimmer achterhang. Maar dat heeft niet de voorkeur

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:28
Weet iemand of er goedkopere alternatieven zijn van de WeMo schakelaar? Wel graag een alternatief dat met de Alexa bediend kan worden. Lijkt me best handig bij de kerstboom. Vorig jaar elke keer achter de kerstboom de stekker in het stopcontact moeten doen wat tot gevolg had dat de vloer weer vol naalden lag :) op zoek naar een oplossing dus. WeMo wel prijzig met 50€.

• wmn79
soepah schreef op woensdag 30 november 2016 @ 12:20:
[...]

Thanks voor de info, ik heb nu twee van die sensoren van Ali besteld, verwacht ze dan volgend jaar wel ergens te ontvangen. en ga eens eerst voor een USB oplossing met de BBB.
Voor de USB stick ben ik nog aan het kijken, zie overal Zwave Plus vs de 'oude'. Ik kan niet vinden welke USB stick ik dan moet hebben omdat het niet in de specificaties staat. Ik zie wel dat diegene die jij gebruikt volgens de fabrikant het Plus logo erbij heeft staan, dus zou het moeten zijn? Het gaat mij ook om bereik, daarom lijkt me Plus beter dan. Of mis ik nog wat USB remotes.
Die ik linkte is Z-Wave plus zie ook de pagina van de fabrikant. Een andere veel gebruikte is die van Aeon labs die is iets duurder en ook Z-Wave plus. Voordeel van deze stick is dat er een batterij in zit waardoor je de stick mee kan nemen naar je Z-Wave device om het te includen. Heb deze zelf niet en mis het ook niet maar kan me voorstellen dat het handig is bij inbouw schakelaars. Verder heb je ook nog deze van Vision.
CyBeRSPiN schreef op woensdag 30 november 2016 @ 16:18:
Gisteren de NEO Coolcam deur- en motionsensors binnen die ik met de 11.11 actie voor 22 euro bij Ali had besteld.
Eerste indruk is goed, zit geen temperatuursensor in beiden, terwijl dat bij het Fibaro 'origineel' wel zo is, had ik niet zo bij stilgestaan.
Moet nog bedenken wat ik ermee ga doen. De tussenstekker is nog onderweg, die is voor de kerstboom straks ;)
Dat is best snel, had je normale verzending of express? Heb zelf nog niks ontvangen heb drie stekkers en een deur sensor besteld, ben benieuwd wanneer die binnenkomen. Had door het gebrek aan temperatuur meting die motion sensor niet besteld. Een paar goedkope temperatuur meters kan ik nog wel gebruiken namelijk.

Kwam deze laatst tegen, die heeft ook humidity dus kan ook handig in de badkamer voor de ventilatie maar heb die in NL nog nergens gezien. Is volgens mij een gerebrande versie van deze Vision sensor.

Iemand nog suggesties voor betaalbare z-wave temperatuur meters?

• Fire69
wmn79 schreef op woensdag 30 november 2016 @ 23:22:

[...]

Kwam deze laatst tegen, die heeft ook humidity dus kan ook handig in de badkamer voor de ventilatie maar heb die in NL nog nergens gezien. Is volgens mij een gerebrande versie van deze Vision sensor.

Iemand nog suggesties voor betaalbare z-wave temperatuur meters?
Tja, dan kan je beter die van Aeon Labs nemen vind ik...
Zelfde prijs, heel gekend dus betere compatibiliteit en 6-in-1 ipv 4-in-1 :)

[ Voor 5% gewijzigd door Fire69 op 01-12-2016 09:09 ]

• CodeIT
  • Laatst online: 02-12 17:12

CodeIT

Code IT

Fire69 schreef op donderdag 1 december 2016 @ 09:09:
[...]

En nu extra goedkoop bij Amazon met de kortingscode "WELKOM" (geeft 10 euro korting).

• Fire69
CodeIT schreef op donderdag 1 december 2016 @ 09:22:
[...]

En nu extra goedkoop bij Amazon met de kortingscode "WELKOM" (geeft 10 euro korting).
Niet als je die al voor iets anders gebruikt hebt :P

• wmn79
Fire69 schreef op donderdag 1 december 2016 @ 09:09:
[...]

Heb hem gisteren besteld inderdaad, de €10 welkomscode heeft me over de streep getrokken. Bedankt voor de tips.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
CodeIT schreef op donderdag 1 december 2016 @ 09:22:
[...]

Dank, weer 40 euro armer :D
Kan idd mooi voor in de badkamer.

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-11 20:23

Apie!

Newer, better & confusinger

Ik heb sinds zaterdag een Popp Hub 2 draaien met 3 Popp Radiator Thermostaatkranen. (Stadsverwarming)

Ik heb tot nu toe alleen beneden in de huiskamer twee convectoren en een radiator voorzien van een nieuwe kraan, maar wat een gemak dat we niet meer elke dag drie kranen open- en dicht hoeven te draaien :)

Er zit nu wel een verschil tussen de gezette temperatuur en de gemeten temperatuur op de kranen. Ik kan er tot nu toe in ieder geval nog geen peil op trekken. De Danfoss LC13 hadden een learning periode, maar ik weet niet of deze van Popp dat ook hebben. Al worden ze wel als Danfoss devices herkend door de Popp Hub 2.

De thermostaatkranen kunnen niet goed tegen statische elektriciteit heb ik gemerkt. Ik trok een vest uit en merkte dat ik statisch geladen was. Het vest kwam tegen een verwarmingsbuis aan en opeens hoorde ik de thermostaatkraan zichzelf unmounten. Ik weet niet of dat by design is, of niet?

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

• ET19611
CyBeRSPiN schreef op woensdag 30 november 2016 @ 16:18:
In de Fibaro raam/deursensor zit standaard ook geen temperatuur sensor, wel in de Fibaro motion sensor.

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-12 11:05
A.s. vrijdag is er een avond over domotica bij Wifimedia. Je kan je gratis aanmelden, https://www.wifimedia.eu/nl/service/uw-smart-home/

Ga er zelf kijken. Net een nieuwbouw woning gekocht dus ga eens wat er allemaal mogelijk is.

• trekker22
  • Laatst online: 24-11 07:39
op de badkamer heb ik een schakelaar die ook kan dimmen.

Kun je daar dan gewoon een Fibaro dimmer 2 achter plakken? en kan ik dan ook ook handmatig blijven dimmen.

En zijn die Dimmer 2 ook makkelijk te includen/excluden als je schakelaar hebt waar je geen aan/uit heb (naar boven/beneden stand). Dit is een schakelaar van 1x drukken is aan en springt die terug. Nog een keer drukken is uit.

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11 21:06
Ik ga binnenkort verhuizen en dan wil ik mijn huidige klik-aan-klik-uit systeem gaan vervangen.

Ik heb wel een paar wensen:

Bereikbaar vanaf buitenshuis via mijn smartphone.
Aansturing van dimbare (RGB) LED verlichting met presets voor kleur en helderheid.
Uitbreidbaar met vaste schakelaars. Ik wil niet voor alles de afstandsbediening moeten pakken.
Integratie met verwarming, zonnescherm, gordijnen en eventueel weersinformatie voor.
Status moet uitleesbaar zijn. Bij mijn huidge KAKU systeem kan je niet aan een schakelaar of dimmer vragen wat de huidige status is. Hierdoor weet je niet of een commando is aangekomen.

Een centrale PC/Server in mijn netwerk is geen probleem, die kan ik wel plaatsen.

Aan wat voor soort systemen en protocol moet ik denken?

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• soepah
Vanuit kostenoogpunt zou ik kiezen voor ZWave (indien je wel status wilt weten) en draadloos wilt,
Bedraad zou je ook (vooral bij evt nieuwbouw) KNX / PLC kiezen..
Zelf heb ik gekozen voor een combinatie van ZWave met KaKu. Daar waar ik zelf getest heb vertrouw ik de KaKu wel, voor meer zekerheid gebruik ik de ZWave modules, echter zijn die duurder.

Zie voor meer info:
reviews: Doe-het-zelf-domotica: het nieuwe tweaken

• ThinkPad
Verlichting zou ik Hue voor pakken, voor het schakelen van niet-verlichting Z-Wave modules (ik vind Qubino wel fijne modules). En dan voor de aansturing Home Assistant - Open source Python3 home automation

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:15
SnowDude schreef op maandag 12 december 2016 @ 15:57:
Ik ga binnenkort verhuizen en dan wil ik mijn huidige klik-aan-klik-uit systeem gaan vervangen.

Ik heb wel een paar wensen:

Bereikbaar vanaf buitenshuis via mijn smartphone.
Aansturing van dimbare (RGB) LED verlichting met presets voor kleur en helderheid.
Uitbreidbaar met vaste schakelaars. Ik wil niet voor alles de afstandsbediening moeten pakken.
Integratie met verwarming, zonnescherm, gordijnen en eventueel weersinformatie voor.
Status moet uitleesbaar zijn. Bij mijn huidge KAKU systeem kan je niet aan een schakelaar of dimmer vragen wat de huidige status is. Hierdoor weet je niet of een commando is aangekomen.

Een centrale PC/Server in mijn netwerk is geen probleem, die kan ik wel plaatsen.

Aan wat voor soort systemen en protocol moet ik denken?
hangt een beetje af hoeveel eigen geklooi je wil. Voor Kaku zou ik je homey aan kunnen raden (Werkt hier perfect) met het oog op de toekomst ook. Echter wil je meer controle kun je natuurlijk ook voor domoticz of iets kiezen

Strava | AP | IP | AW

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11 21:06
Ik zit inderdaad aan Domoticz te denken. Ik heb nog wel een Raspberry Pi en een Arduino mega liggen zodat ik ook een RF link kan knutselen. Net een RFlink kit en een Z-Wave stick besteld als start kit. Ik ben nu backwards compatible en ga met alle nieuwe apparatuur over op Z-Wave en als het moet koop ik nog een Hue gateway dan kan ik alles aan.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Mijn huis redelijk "gestoord" lees draadloos signalen zijn erg beperkt. Ook heb ik niet erg zin/ruimte om heel veel besturings draad te trekken.

Het liefst zou ik wel een combo van wifi/bluetooth (lees via gsm) en decentrale units de domotica aan willen sturen. welk advies zouden jullie geven ?

Tja vanalles

• soepah
vso schreef op donderdag 15 december 2016 @ 16:10:
Mijn huis redelijk "gestoord" lees draadloos signalen zijn erg beperkt. Ook heb ik niet erg zin/ruimte om heel veel besturings draad te trekken.

Het liefst zou ik wel een combo van wifi/bluetooth (lees via gsm) en decentrale units de domotica aan willen sturen. welk advies zouden jullie geven ?
Dus je kunt bijna geen draadloze opties en wilt geen draden trekken ;)
Op zich zijn de ZWave modules in staat om een mesh netwerk op te bouwen waardoor je bereik groter wordt.
De aansturing van dergelijke modules kun je via een controller met bv domoticz gerust besturen via WiFi.
Je kunt ook voor wifi schakelaars kiezen (zie de link die ik hierboven gisteren postte), maar blijft wel draadloos.
zonder draden te trekken denk ik niet (maar ik ken je woning niet uiteraard) dat je zomaar draadloos kunt.

Een optie om met minder actuatoren wel hetzelfde resultaat te bereiken kan zijn dat je enkele wandschakelaars open trekt en vervangt door zoiets: pricewatch: Duwi Schakelaar Set Everlux
Dan schakelt hij gewoon de bestaande schakeldraden maar kun je evt minder draden trekken en het aantal tussenschakelaars beperken?

• vso
  • Niet online

vso

tja...

soepah schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 09:12:
[...]

Dus je kunt bijna geen draadloze opties en wilt geen draden trekken ;)
Op zich zijn de ZWave modules in staat om een mesh netwerk op te bouwen waardoor je bereik groter wordt.
De aansturing van dergelijke modules kun je via een controller met bv domoticz gerust besturen via WiFi.
Je kunt ook voor wifi schakelaars kiezen (zie de link die ik hierboven gisteren postte), maar blijft wel draadloos.
zonder draden te trekken denk ik niet (maar ik ken je woning niet uiteraard) dat je zomaar draadloos kunt.

Een optie om met minder actuatoren wel hetzelfde resultaat te bereiken kan zijn dat je enkele wandschakelaars open trekt en vervangt door zoiets: pricewatch: Duwi Schakelaar Set Everlux
Dan schakelt hij gewoon de bestaande schakeldraden maar kun je evt minder draden trekken en het aantal tussenschakelaars beperken?
gezien ik met wifi/dect thuis al uitdagingen heb tussen verdiepingen .. ik zou graag als gek voorbeeld wel zeker willlen dat mijn signaal van thermostaat de cv bereikt, als ik dan afhankelijk ben van draadloos word ik niet blij met koude dagen :o vandaar dat ik liever een bekabelde oplossing zoek, een goeie veilige communicatie draadloos mag er best bij komen. maar die moet intergratie bieden met bekabelde oplossing(en) zodat ik zeker weet dat verzonden signaal bij het juiste endpoint komt

Tja vanalles

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

vso schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 13:42:
[...]

gezien ik met wifi/dect thuis al uitdagingen heb tussen verdiepingen .. ik zou graag als gek voorbeeld wel zeker willlen dat mijn signaal van thermostaat de cv bereikt, als ik dan afhankelijk ben van draadloos word ik niet blij met koude dagen :o vandaar dat ik liever een bekabelde oplossing zoek, een goeie veilige communicatie draadloos mag er best bij komen. maar die moet intergratie bieden met bekabelde oplossing(en) zodat ik zeker weet dat verzonden signaal bij het juiste endpoint komt
Welke mogelijkheden heb je wel voor bekabelde domotica? Je zou op meerdere plekken in huis I/O-modules kunnen plaatsen van waaruit je verlichting of apparaten kunt schakelen en pulsdrukkers kunt schakelen. Je moet dan wel de mogelijkheid hebben om draden naar de I/O-module te trekken, anders ben je alsnog aangewezen op een draadloze oplossing. Achter eventuele knieschotten en in een trapkast zou je ruimte kunnen vinden. Als je de doe-het-zelf-weg bewandeld hoeft het niet super duur te zijn. Een Railduino geeft je 12 relais, 24 digitale inputs en een 1-wire interface voor o.a. temperatuursensoren voor maar 160 euro (ethernetversie). De I/O-module bestuur je vanuit domoticasoftware die op een centrale server draait. Om met een Railduino te werken moet de software ondersteuning hebben voor modbus/rtu (rs-485) of modbus/tcp (ethernet).

Een duurder alternatief is Loxone waarbij je de extensies via Loxone Link op afstand van elkaar kunt plaatsen.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Femme schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 14:20:
[...]

Welke mogelijkheden heb je wel voor bekabelde domotica? Je zou op meerdere plekken in huis I/O-modules kunnen plaatsen van waaruit je verlichting of apparaten kunt schakelen en pulsdrukkers kunt schakelen. Je moet dan wel de mogelijkheid hebben om draden naar de I/O-module te trekken, anders ben je alsnog aangewezen op een draadloze oplossing. Achter eventuele knieschotten en in een trapkast zou je ruimte kunnen vinden. Als je de doe-het-zelf-weg bewandeld hoeft het niet super duur te zijn. Een Railduino geeft je 12 relais, 24 digitale inputs en een 1-wire interface voor o.a. temperatuursensoren voor maar 160 euro (ethernetversie). De I/O-module bestuur je vanuit domoticasoftware die op een centrale server draait. Om met een Railduino te werken moet de software ondersteuning hebben voor modbus/rtu (rs-485) of modbus/tcp (ethernet).

Een duurder alternatief is Loxone waarbij je de extensies via Loxone Link op afstand van elkaar kunt plaatsen.
mogelijkheden zijn niet optimaal veel, 1 of 2 wire is uiterraad wel mogelijk, ik ben eigenlijk toegewezen op bestaand leiding werk. Alternatieve bekabelingsmogelijkheden zijn alleen op zeer beperkte locaties aanwezig,

Zo heb ik bijvoorbeeld wel de ruimte om een :kast naast de meterkast te bouwen voor de domotica besturing, maar de de wifi/draadloze deurbel/dect in huis ervaringen geeft al aan dat draadloos erg utopie is.
Daarnaast wil ik ook nog wel ethernet in huis aanleggen. Ik heb nu bv voor de eerste verdieping een aparte Wifi AP neergezet, voor zolder zou dit ook moeten.

als ik heel veel draden nodig heb op bv diverse zooi aan te sturen vanuit de meterkast is dit een enorme uitdaging vandaar dat ik liever een ethernet achtige oplossing heb met soort van ster of doorgeef luik achtige aansturing. een 2 wire bus systeem ofzo ?

maar wat voor een voor/nadeel heeft dit tenopzichte van een meerdere input/output systeem. ?

Tja vanalles

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

vso schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 14:41:
[...]

mogelijkheden zijn niet optimaal veel, 1 of 2 wire is uiterraad wel mogelijk, ik ben eigenlijk toegewezen op bestaand leiding werk. Alternatieve bekabelingsmogelijkheden zijn alleen op zeer beperkte locaties aanwezig,

Zo heb ik bijvoorbeeld wel de ruimte om een :kast naast de meterkast te bouwen voor de domotica besturing, maar de de wifi/draadloze deurbel/dect in huis ervaringen geeft al aan dat draadloos erg utopie is.
Daarnaast wil ik ook nog wel ethernet in huis aanleggen. Ik heb nu bv voor de eerste verdieping een aparte Wifi AP neergezet, voor zolder zou dit ook moeten.

als ik heel veel draden nodig heb op bv diverse zooi aan te sturen vanuit de meterkast is dit een enorme uitdaging vandaar dat ik liever een ethernet achtige oplossing heb met soort van ster of doorgeef luik achtige aansturing. een 2 wire bus systeem ofzo ?

maar wat voor een voor/nadeel heeft dit tenopzichte van een meerdere input/output systeem. ?
Voordeel van alles centraal is dat je de beschikbare inputs en outputs op je I/O modules optimaal kunt gebruiken en geen dubbele verdeelkast nodig en eventuele dubbele voedingen nodig hebt. Als je in verdeelkast A 100% van je inputs of outputs hebt gebruikt maar er meer nodig hebt en in verdeelkast B heb je nog inputs of outputs over, dan heb je daar niets aan terwijl je geen probleem zou hebben als alles centraal zit. Verder heeft het niet zoveel nadelen want de communicatieinterface waarover de modules met elkaar praten kan zowel bij ethernet, rs-485, knx of Loxone Link prima tientallen meters lang zijn.

Je kunt dus prima een soort ijskristaltopologie maken. Als je hardwarekosten laag wil houden zou ik kijken naar goedkope modbus/tcp-modules zoals Railduino, Pokeys en modules die je op Ali Express kunt vinden.

Wat voor inputs (sensoren, wandschakelaars/pulsdrukkers) en outputs (relais om bijvoorbeeld lampen of verwarmingsventielen te schakelen) heb je nodig hoe kun je ze bereiken?

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Femme schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 14:59:
[...]
Wat voor inputs (sensoren, wandschakelaars/pulsdrukkers) en outputs (relais om bijvoorbeeld lampen of verwarmingsventielen te schakelen) heb je nodig hoe kun je ze bereiken?
ik zoek eigenlijk bidirectioneel ster vormige communicatie een hub/switch ertussen is wel prettig. maar tussen I/0 en I/O communicatie is ook handig(er) zodat je gewoon een signaal de lijn op mikt in de schakeling(en)

Niet dat je het doet, maar de eis is dat je met elke input 1 van de outputs moet kunnen schakelen.
Met ethernet heb je switches maar bv voip telefoons hebben een soort "doorgeef" optie waarbij je vanuit een coreswitch <---> switch <--> voiptel <--> pc/laptop
een voiptel en PC zijn I/O voor mij .. maar je kan net zogoed meerdere telefoons, en daarna weer een switch.. naar meerdere pc's ,, (niet dat je het doet maar goed)

Uiteindelijke doel is dat ik elke stroompunt/schakeling wil kunnen meten /aansturen. in bestaande leidingen. Waarbij de schakelaar niet een vaste bediening heeft, maar aan de hand van datum/tijd diverse dingen schakelt. energie verbruik bijsturen.

Ik heb 4 "locaties" begane grond, 1ste verdieping, zolder + schuur(tuin) die ieder draadloos bemoeilijken. en tussen locaties is de draadloos lastig. binnen de locatie werkt het beter, alleen persoonlijk leg ik vele malen liever paar "speaker" draden dan draadloos. ik denk zelf aan een soort BUS systeem

wat ik overgens wil aan verlichting .. dat zou betekenen dat ik bijna 25 paren voor de woonkamer alleen al moet trekken ;) en dat is dan alleen verlichting nog niet de gordijnen/ventilatie/verwarming etc ;)

Tja vanalles

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

vso schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 15:42:
[...]

ik zoek eigenlijk bidirectioneel ster vormige communicatie een hub/switch ertussen is wel prettig. maar tussen I/0 en I/O communicatie is ook handig(er) zodat je gewoon een signaal de lijn op mikt in de schakeling(en)

Niet dat je het doet, maar de eis is dat je met elke input 1 van de outputs moet kunnen schakelen.
Met ethernet heb je switches maar bv voip telefoons hebben een soort "doorgeef" optie waarbij je vanuit een coreswitch <---> switch <--> voiptel <--> pc/laptop
een voiptel en PC zijn I/O voor mij .. maar je kan net zogoed meerdere telefoons, en daarna weer een switch.. naar meerdere pc's ,, (niet dat je het doet maar goed)

Uiteindelijke doel is dat ik elke stroompunt/schakeling wil kunnen meten /aansturen. in bestaande leidingen. Waarbij de schakelaar niet een vaste bediening heeft, maar aan de hand van datum/tijd diverse dingen schakelt. energie verbruik bijsturen.

Ik heb 4 "locaties" begane grond, 1ste verdieping, zolder + schuur(tuin) die ieder draadloos bemoeilijken. en tussen locaties is de draadloos lastig. binnen de locatie werkt het beter, alleen persoonlijk leg ik vele malen liever paar "speaker" draden dan draadloos. ik denk zelf aan een soort BUS systeem

wat ik overgens wil aan verlichting .. dat zou betekenen dat ik bijna 25 paren voor de woonkamer alleen al moet trekken ;) en dat is dan alleen verlichting nog niet de gordijnen/ventilatie/verwarming etc ;)
Communicatiekabel in bestaande leidingen waar 230V wisselspanning doorheen loopt is een probleem. Zelfs als de kabel genoeg afscherming heeft is het moeilijk om in de beperkte ruimte van inbouwdozen de aders op een veilige manier naast de 230A aders weg te werken. Als je wil voldoen aan NEN1010 is het onmogelijk.

Misschien is voor jou een systeem dat communicatie over powerline gebruikt beter geschikt, zoals DigitalStrom. Goedkoop is het niet.

Wil je een autonoom en decentraal systeem waarbij een sensor zelfstandig een actor aanstuurt of mag het een systeem met centrale intelligentie zijn, dus een servertje/logic controller die informatie van sensoren krijgt en vervolgens bepaald wat daarmee te doen?

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Femme schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 15:52:
[...]
Communicatiekabel in bestaande leidingen waar 230V wisselspanning doorheen loopt is een probleem. Zelfs als de kabel genoeg afscherming heeft is het moeilijk om in de beperkte ruimte van inbouwdozen de aders op een veilige manier naast de 230A aders weg te werken. Als je wil voldoen aan NEN1010 is het onmogelijk.
Oke dan valt deze optie al af. Desondanks kan je wel in de inbouwdozen besturing inbouwen ? veiligheid staat bij mij voorop.
Misschien is voor jou een systeem dat communicatie over powerline gebruikt beter geschikt, zoals DigitalStrom. Goedkoop is het niet.

Wil je een autonoom en decentraal systeem waarbij een sensor zelfstandig een actor aanstuurt of mag het een systeem met centrale intelligentie zijn, dus een servertje/logic controller die informatie van sensoren krijgt en vervolgens bepaald wat daarmee te doen?
Voor beide valt wat te zeggen (centraal/decentraal) ik zou liever een combinatie hebben, een servertje voor datalogging & programmering van de Inputs en Outputs. maar die server moet niet 24/7 nodig zijn voor bediening van het hele huis .. voor datalogging is dat wel handig maar je snapt het doel :)

Tja vanalles

• The-Source
Het valt mij op dat deze tijd van het jaar een hoop kaku apparaten zichtbaar komen(kerst verlichting) op mijn RFXcom (heb van de zomer een high gain antenne aangesloten)
Maar het is wel lastig om de verleiding te weerstaan om toch even een script te fabriceren welke de controle van al dat nieuwe spul overneemt (als in onregelmatig aan/uit stuurt :P )

• rinkel
  • Nu online
Volgens mij is iemand bij mij in de buurt daar al mee bezig. Mijn verlichting gaat af en toe spontaan aan en uit.
Tijd om te vervangen door iets anders (hub is er al)

• The-Source
Met rfxcom kun je tijdens inleer periode ook makkelijk nieuwe code in je ontvanger schieten. Alleen nadeel is dat bestaande afstandbediening een vaste code heeft zover mij bekend. Heb zelf net een setje van 3 stuks aangeschaft omdat er geen goedkoper alternatief was.

En ook omdat de greenwave powernode 6 niet meer leverbaar is :(

Edit: het loont trouwens ook zeker de moeite om eens in de zoveel tijd eens je rfxcom van nieuwe firmware te voorzien. Mijn firmware was al weer 1.5 jaar oud en er is een hoop support voor nieuw spul bij gekomen. Changelog zit in download file meegeleverd.
http://www.rfxcom.com/epa...5469/Categories/Downloads
Let wel op dat je de Trx versie download en niet de Rec versie wat de laatste verwerkt alleen binnenkomende signalen en stuurt zelf niets uit.

[ Voor 42% gewijzigd door The-Source op 17-12-2016 16:08 ]

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:39

jjust

Het leven is een strijd

Weet iemand een goede manier om qubino dimmers te excluden? Ik probeer het door 3 keer op l1 te drukken binnen 3 seconden maar dat wil niet lukken. Iemand een tip?
Pagina: 1 ... 64 ... 76 Laatste