Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
Mij gaat het er om dat ik wil weten waar bv kat(ten) en personen aanwezig zijn .. verlichting relatief slim aan te sturen is. Het systeem zou voor mij optimaal zijn als het low power en stationair is (uit het zicht) en geen storing veroorzaakt zodat je tv opeens zapt
Tja vanalles
Wat wil je bereiken? Verlichting sturen als er personen aanwezig zijn, maar niet als er enkel katten aanwezig zijn?vso schreef op maandag 19 december 2016 @ 12:11:
Is er al eens gesproken over indoor GPS ? of positionering![]()
Mij gaat het er om dat ik wil weten waar bv kat(ten) en personen aanwezig zijn .. verlichting relatief slim aan te sturen is. Het systeem zou voor mij optimaal zijn als het low power en stationair is (uit het zicht) en geen storing veroorzaakt zodat je tv opeens zapt
Voor personen gebruik je typisch bewegings- of aanwezigheidsdetectoren. Ik zou hier geen afhankelijkheid creëren van een toestel (smartphone) die de persoon moet meedragen om 'gezien' te kunnen worden.
Katten kun je nog voorzien van een RFID chip in de halsband oid, maar ik weet ook niet direct een manier om dit te kunnen tracken.
Inderdaad zonder chip in/op je lichaam is wel wenselijk.teaser schreef op maandag 19 december 2016 @ 14:34:
[...]
Wat wil je bereiken? Verlichting sturen als er personen aanwezig zijn, maar niet als er enkel katten aanwezig zijn?
Voor personen gebruik je typisch bewegings- of aanwezigheidsdetectoren. Ik zou hier geen afhankelijkheid creëren van een toestel (smartphone) die de persoon moet meedragen om 'gezien' te kunnen worden.
Katten kun je nog voorzien van een RFID chip in de halsband oid, maar ik weet ook niet direct een manier om dit te kunnen tracken.
En hoe smart is je huis als je handmatig nog met schakelaars werkt, terwijl als de laatste persoon naar bed toe loopt automagisch de verlichting uit ziet gaan (en zoals nu met kerst 60 schakelaars af moet)
Het lijkt me gaaf als je op basis van je positie in de kamer volume/verlichting kan aansturen .. bv je loopt de keuken in en het licht wordt sterker. Of je loopt naar de trap en de trap word verlicht zodat je niet op een kat stap.. of struikelt over dingen die op de trap liggen.
Voor de katten gaat het meer om waar die krengen zitten
Overgens moet dit niet de wereld kosten, en motion sensors zijn relatief beperkt.. een druk gevoelig systeem is leuk maar lijkt me redelijk onderhouds gevoelig en daarnaast zie ik het niet zitten om mijn vloer open te breken voor onderhoud.
Tja vanalles
Kon zelf ook niet meer aan een powernode6 komen, toe de ubiquiti mfi mpower (pro) gevonden. Is dit niet een optie?The-Source schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 15:34:
Met rfxcom kun je tijdens inleer periode ook makkelijk nieuwe code in je ontvanger schieten. Alleen nadeel is dat bestaande afstandbediening een vaste code heeft zover mij bekend. Heb zelf net een setje van 3 stuks aangeschaft omdat er geen goedkoper alternatief was.
En ook omdat de greenwave powernode 6 niet meer leverbaar is
Edit: het loont trouwens ook zeker de moeite om eens in de zoveel tijd eens je rfxcom van nieuwe firmware te voorzien. Mijn firmware was al weer 1.5 jaar oud en er is een hoop support voor nieuw spul bij gekomen. Changelog zit in download file meegeleverd.
http://www.rfxcom.com/epa...5469/Categories/Downloads
Let wel op dat je de Trx versie download en niet de Rec versie wat de laatste verwerkt alleen binnenkomende signalen en stuurt zelf niets uit.
He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.
Starterset Fibaro van 499,- naar 299,-
Let op dat de wallplug pen-aarde heeft! Verder geen slechte aanbiedingShaggie_NB schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 00:21:
Nu op ibood:
Starterset Fibaro van 499,- naar 299,-
En toen was ik de draad kwijt
Ik snap echt niks van die Qubino schema's. Ik neem aan dat L bruin zou moeten zijn, N blauw, en dat dan vanaf Q een zwarte naar de lamp zou moeten vertrekken. De benodigde bruine is er niet, maar die kan ik wel even bijtrekken, zit vlak naast de centraaldoos daar. En dan.. waar gaat de blauwe vanaf de lamp dan terug naar toe?
Denk dat ik er gewoon een stekker op zet en dan een wall plug haal
[ Voor 4% gewijzigd door UltraSub op 21-12-2016 11:20 ]
Kijk aan de kant van de schakelaar en aan de kant van de lamp even hoe het zit en welke kleuren bedrading je hebt.
Simpel komt het hier op neerUltraSub schreef op woensdag 21 december 2016 @ 11:18:
Vol goede moed maar eens begonnen om een Qubino dimmer die ik nog had liggen te gaan gebruiken (gewoon als aan/uit switch). Doel; garage verlichting, 3x led TL, switchen via zwave. Helaas is de schakelaar in de garage een opbouw, en geen puls. Omdat het me eigenlijk niet echt interesseert of het nog met een knop te bedienen is dacht ik dat kan misschien ook wel net voor de lampen dan. Zie ik een zwarte (van de schakelaar natuurlijk) en een blauwe draad. En een aarde draad maar die is niet aangesloten.
En toen was ik de draad kwijt
Ik snap echt niks van die Qubino schema's. Ik neem aan dat L bruin zou moeten zijn, N blauw, en dat dan vanaf Q een zwarte naar de lamp zou moeten vertrekken. De benodigde bruine is er niet, maar die kan ik wel even bijtrekken, zit vlak naast de centraaldoos daar. En dan.. waar gaat de blauwe vanaf de lamp dan terug naar toe?
Denk dat ik er gewoon een stekker op zet en dan een wall plug haal
Op qubino:
Bruin =L
Blauw =N
Zwart vanaf je schakelaar op input van qubino
Zwart die naar je lamp gaat op output qubino
Normaal gesproken zit er nu bij je lamp al een blauwe draad vanaf je centraaldoos.
Je qubino moet dan nog wel voor juiste type schakelaar ingesteld worden
Zit nu zo'n opbouw wipschakelaar op. Maar dat gaat dus ook werken begrijp ik? Dat kan toch niet?ThinkPadd schreef op woensdag 21 december 2016 @ 11:24:
Een pulsdrukker is niet verplicht hoor. Heb in m'n gang de originele schakelaars laten zitten en schakel de lamp ook via een Qubino. De originele hotelschakeling werkt ook nog gewoon.
Kijk aan de kant van de schakelaar en aan de kant van de lamp even hoe het zit en welke kleuren bedrading je hebt.
Maar er komt dus een extra blauwe draad vanaf centraaldoos naar de qubino dan. Toch?The-Source schreef op woensdag 21 december 2016 @ 12:10:
[...]
Simpel komt het hier op neer
Op qubino:
Bruin =L
Blauw =N
Normaal gesproken zit er nu bij je lamp al een blauwe draad vanaf je centraaldoos.
Ik kan twee dingen doen..
- Of alle bedrading omgooien en de schakelaar gebruiken (maar dan moet ik volgens mij ook echt puls gaan doen, anders niet echt zinnig lijkt me). Nadeel in deze situatie, iemand zou per ongeluk kunnen gaan dimmen en dat kan niet met die TL's.
- De hele schakeldraad afdoppen en de schakelaar niet meer gebruiken. Vanaf de centraaldoos, die dus heel dicht bij de lamp zit, met blauw en bruin naar de qubino (zit een nog lege doos 10 cm voor de lampen). Die aansluiten. Dan met zwart naar de lamp, met blauw terug naar de centraaldoos. Alle inputs van de qubino verder negeren.
Maar dan is het natuurlijk niet meer te schakelen als de controller dood is (is te doen)
Ja dat snapte ik ook al niet. Jullie merken dat stroomschakelingen lezen niet een van mijn sterkste kanten is.Je qubino moet dan nog wel voor juiste type schakelaar ingesteld worden
Ik kan een normale schakelaar aansluiten en een stroomdoos, en dan is het eigenlijk wel klaar. Maar dit soort dingen, als mono stable en bi stable, geen idee.
Ik overweeg daar eea met domotica te gaan klussen (denk aan luchtvochtigheidsgestuurde afzuiging in de badkamer enz). Wat ik ook graag wil is het stroomverbruik van de electrische boiler inzichtelijk maken. Nu zijn er natuurlijk een hoop tussenstekkers beschikbaar, maar wat ik niet gevonden heb is een tussenstekker die gewoon 16A kan behappen. De meeste gaan tot grofweg 2500Watt.
Je denkt veel te moeilijk. Een ouderwetse wipschakelaar werkt ook gewoon, mits je idd de Qubino instelt op de juiste parameter (bi-stable is dat, omdat hij twee posities heeft, aan en uit. Een monostable kent maar één positie (ingedrukt) en veert automatisch weer terug).UltraSub schreef op woensdag 21 december 2016 @ 13:50:
[...]
Zit nu zo'n opbouw wipschakelaar op. Maar dat gaat dus ook werken begrijp ik? Dat kan toch niet?
[...]
Maar dit soort dingen, als mono stable en bi stable, geen idee.
Dit is dan de manier waarop je het aansluit idd.The-Source schreef op woensdag 21 december 2016 @ 12:10:
[...]
Simpel komt het hier op neer
Op qubino:
Bruin =L
Blauw =N
[...]
[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 21-12-2016 14:44 ]
Niet overal verkrijgbaar maar er zijn een aantal heavy duty modellen beschikbaar, bijvoorbeeld voor gebruik met een wasmachine. Bv: http://www.domotica-shop....-switch-gen5-p-16717.html gaat tot 40A. Wel een stuk duurder dan een tussenstekker..._-= Erikje =-_ schreef op woensdag 21 december 2016 @ 14:06:
Hm, ik krijg volgende week de sleutel van mijn nieuwe woning.
Ik overweeg daar eea met domotica te gaan klussen (denk aan luchtvochtigheidsgestuurde afzuiging in de badkamer enz). Wat ik ook graag wil is het stroomverbruik van de electrische boiler inzichtelijk maken. Nu zijn er natuurlijk een hoop tussenstekkers beschikbaar, maar wat ik niet gevonden heb is een tussenstekker die gewoon 16A kan behappen. De meeste gaan tot grofweg 2500Watt.
Canon 1D X + 16-35 f/2.8L + 24-70 f/2.8L + 70-200 f/2.8L IS + 135 f/2.0L + 430EX II | iMac | MacBook Pro
Ooooow, de qubino heeft ongeacht de schakelaar stand gewoon altijd stroom natuurlijk. RightThinkPadd schreef op woensdag 21 december 2016 @ 14:43:
[...]
Je denkt veel te moeilijk. Een ouderwetse wipschakelaar werkt ook gewoon, mits je idd de Qubino instelt op de juiste parameter (bi-stable is dat, omdat hij twee posities heeft, aan en uit. Een monostable kent maar één positie (ingedrukt) en veert automatisch weer terug).
Mono-stable dus. Toch maar anders gaan bekabelen dan. Als het gewoon kan, dan is een fysieke schakelaar toch wel zo handig inderdaad.
Gaan we proberen, maar nu niet meer, is me dadelijk al te donker in de garage. Moet net teveel omleggen om dat gewoon ff met de stroom er op te doen, en als die er af is zie ik geen moer[...]
Dit is dan de manier waarop je het aansluit idd.
Ik heb inmiddels een 2e hands op de kop kunnen tikken! dank je voor de tip :-)RHE123 schreef op woensdag 21 december 2016 @ 15:15:
[...]
Niet overal verkrijgbaar maar er zijn een aantal heavy duty modellen beschikbaar, bijvoorbeeld voor gebruik met een wasmachine. Bv: http://www.domotica-shop....-switch-gen5-p-16717.html gaat tot 40A. Wel een stuk duurder dan een tussenstekker...
nu op zoek naar de rest van m'n systeem, ik ga denk ik voor een USB stick in een NUC, ESX erop, paar VM's en dan met Domoticz aan de slag
Probleem is dan toch dat als hij de zwarte die van de schakelaar komt als L gebruikt, de dimmer geen stroom meer krijgt als ze de schakelaar uitzetten?ThinkPadd schreef op woensdag 21 december 2016 @ 14:43:
[...]
Dit is dan de manier waarop je het aansluit idd.
Never mind than, carry on
Nu kun je voor losse lampen en andere verbruikers prima van die tussenstekkers gebruiken, maar voor de inbouwverlichting die je met wandschakelaars schakelt is dat wat lastiger. Dus ben ik op zoek gegaan naar schakelaars om in de bestaande wandschakelaar dozen in te bouwen, want ik wil liefst ook nog de lampen met de bestaande schakelaars kunnen schakelen. En toen begon het bos ineens wel heel erg dicht te worden... Note: ik heb me aardig ingelezen, maar dit topic is te lang om helemaal door te nemen. Ook ben ik een aardige techneut (IT'er en zendamateur, HTS Electro achtergrond), maar op gebied van domotica redelijk vers. Dus bi voorbaad excuses voor de newbie vragen.
Vraag 1: kan ik met bijvoorbeeld een Qubino Flush dubbele schakelaar, TKB Home Dual Paddle of Zwave.me Dubbele schakelaar een "gewone" enkele of dubbele wandschakelaar intelligent maken, zodat ik de eraan gekoppelde verlichting ook via de Vera Plus kan schakelen? En welke van de drie genoemde (of nog een andere) schakelaars is dan het handigste?
Vraag 2: als vraag 1 positief beantwoord kan worden, doen de schakelaars het dan ook voor de direct aangesloten lampen als de Vera Plus het niet doet (kapot, in storing, uitgevallen)?
Vraag 3: kan ik ook, als ik toch bijvoorbeeld de lamp in de keuken aandoe met zo'n in vraag 1 genoemde schakelaar, ook gelijk een scene aftrappen, zodat ook het licht elders aangaat of zo? Of moet ik dan de in vraag 2 genoemde fall-back functionaliteit opgeven?
Als alles hierboven positief uitpakt, dan gaan we eens lekker shoppen en de kerstdagen nuttig besteden.
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Ik ben bezig met een nieuwbouwproject. We doen vrijwel alles zelf, maar er zijn ook een aantal onderdelen die totaal nieuw voor me zijn. Zo ook Domotica.
Als jullie aan de start stonden van een nieuwbouwproject. Zouden jullie dan nu al ergens rekening mee houden op gebied van elektrische aansluitingen?
Ik neig denk ik naar Z-wave, dus dan lijkt me dat in principe niet nodig. Ik ben totaal geen kenner op dit gebied en ben me op dit moment juist vooral aan het verdiepen in keuzes op het gebied van duurzaam bouwen.
Als jullie als kenners me tips kunnen geven op dit gebied en waar ik vooral nu al rekening mee moet houden dan waardeer ik dat enorm. Later, als ik weer wat meer tijd heb, dan zoek ik uiteraard alles verder uit. Het is alleen dat het misschien qua aansluitingen dan al te laat is.
Alvast dank.
Aeon labs USB Stick
2x Fibaro wall plugs
2x Fibaro inbouw dimmers
1x Fibaro flooding sensor
De stick wordt voorlopig aangesloten op mijn Synology DS415+. Hierop heb ik al Domoticz geïnstalleerd om mijn eerste stappen in Domotica te maken.
Verwarming: Daiking Altherma Hybride 8kW met vloerverwarming & Jaga Strada radiatoren § Domotica Domoticz, Z-wave, Hue, Slimme meter § Audio/HT Linn Majik DSM, Linn Majik 140, Apple TV 4K, Sony PS4 Pro
Werkt prima, maar heeft wel als nadeel dat je schijven (in jouw geval waarschijnlijk 4 stuks?) daardoor continu blijven draaien. Vond ik nogal zonde van de stroom. Een Raspberry Pi is dan gauw terugverdiend.Janar schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 09:35:
[...]
Synology DS415+. Hierop heb ik al Domoticz geïnstalleerd [...]
Kijk ook eens naar Home Assistant - Open source Python3 home automation wat ook prima op een Pi draait.
[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 24-12-2016 09:41 ]
Hmmm...ik was met mijn Synology nog niet bezig met energie besparen. Dus mijn schijven werden sowieso niet uitgeschakeld.ThinkPadd schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 09:40:
[...]
Werkt prima, maar heeft wel als nadeel dat je schijven (in jouw geval waarschijnlijk 4 stuks?) daardoor continu blijven draaien. Vond ik nogal zonde van de stroom. Een Raspberry Pi is dan gauw terugverdiend.
Kijk ook eens naar Home Assistant - Open source Python3 home automation wat ook prima op een Pi draait.
Maar het gaat mij even om te testen en de duurzame oplossing gaan we pas na de testperiode zoeken. Mocht Domoticz mij niet bevallen ik eventueel volledige Fibaro oplossing creëren.
Verwarming: Daiking Altherma Hybride 8kW met vloerverwarming & Jaga Strada radiatoren § Domotica Domoticz, Z-wave, Hue, Slimme meter § Audio/HT Linn Majik DSM, Linn Majik 140, Apple TV 4K, Sony PS4 Pro
Ja dat kan, let er wel op dat bijv de Qubino puls schakelaars vereist en dus betekend dat je ook je schakelaar zelf vervangt, andere schakelaars hebben die voorwaarde niet perse.elsinga schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 15:04:
Vraag 1: kan ik met bijvoorbeeld een Qubino Flush dubbele schakelaar, TKB Home Dual Paddle of Zwave.me Dubbele schakelaar een "gewone" enkele of dubbele wandschakelaar intelligent maken, zodat ik de eraan gekoppelde verlichting ook via de Vera Plus kan schakelen? En welke van de drie genoemde (of nog een andere) schakelaars is dan het handigste?
Ja, tenzij module stuk gaat natuurlijkVraag 2: als vraag 1 positief beantwoord kan worden, doen de schakelaars het dan ook voor de direct aangesloten lampen als de Vera Plus het niet doet (kapot, in storing, uitgevallen)?
Ja, sommige schakelaars hebben scene functionaliteit ingebouwd. Wil je onconditioneel werken (schakelaar aan, gekoppelde lampen altijd aan ongeacht status als bijv donker, licht, tijd van de dag) kun je ook nog werken met directe associatie, ook dit werkt als controller uitvalt.Vraag 3: kan ik ook, als ik toch bijvoorbeeld de lamp in de keuken aandoe met zo'n in vraag 1 genoemde schakelaar, ook gelijk een scene aftrappen, zodat ook het licht elders aangaat of zo? Of moet ik dan de in vraag 2 genoemde fall-back functionaliteit opgeven?
Werk scenario's uit, als in wat wil je dat er gebeurt als je thuiskomt, opstaat etc. Op basis van zo'n scenario kun je dan bepalen wat je nodig hebt en werk modulair om toenemende complexiteit het hoofd te bieden.Als alles hierboven positief uitpakt, dan gaan we eens lekker shoppen en de kerstdagen nuttig besteden.En daarna nog meer leuke dingen bedenken, zoals dingen doen als de temperatuur te laag/hoog wordt, iets met bewegingschakelaars om lekker lui niet meer op de knoppen te hoeven drukken en tegelijk als ik weg ben iets met alarm notificaties te kunnen doen en dergelijke. Maar eerst maar even de basics.
Wij hebben ook net een nieuwbouw huis in een project gekocht, en we hebben naar elk vertrek 1 of meer loze leidingen lopen(ofwel voor electra ofwel data) vanuit de meterkast. Als je echt voor Z-wave gaat zou ik in ieder geval gaan voor diepe inbouwdozen minimaal 40mm, maar als je kan voor 50mm dozen.Lennnn schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 07:50:
Goedemorgen,
Ik ben bezig met een nieuwbouwproject. We doen vrijwel alles zelf, maar er zijn ook een aantal onderdelen die totaal nieuw voor me zijn. Zo ook Domotica.
Als jullie aan de start stonden van een nieuwbouwproject. Zouden jullie dan nu al ergens rekening mee houden op gebied van elektrische aansluitingen?
Als je ook je deuren en ramen in de gaten wil houden, kun je overwegen daar ook loze leidingen naar toe te leggen voor bekabelde inbouw sensoren(wat mij ultiem lijkt tov losse sensoren op kozijn). Er zijn ook zwave inbouwsensoren te verkrijgen, maar is met kunstof wat lastiger te realiseren.Ik neig denk ik naar Z-wave, dus dan lijkt me dat in principe niet nodig. Ik ben totaal geen kenner op dit gebied en ben me op dit moment juist vooral aan het verdiepen in keuzes op het gebied van duurzaam bouwen.
Als jullie als kenners me tips kunnen geven op dit gebied en waar ik vooral nu al rekening mee moet houden dan waardeer ik dat enorm. Later, als ik weer wat meer tijd heb, dan zoek ik uiteraard alles verder uit. Het is alleen dat het misschien qua aansluitingen dan al te laat is.
Alvast dank.
Zorg daarnaast ook voor een meterkast met voldoende ruimte(veel van je domotica en internet zal er samenkomen) en als je toch voor bekabelde domotica gaat, gaat dit dubbel op.
Inmiddels een Vera Plus, NodOn Octan Remote en een aantal NodOn Micro Smartplug's besteld. Aangezien ik het huis te koop heb staan ga ik de wandschakelaars nog niet vervangen (nou ja, misschien eentje om wat mee te experimenteren
Iemand een tip welke sensoren handig zijn in dagelijks gebruik? Het mooiste zou zijn dat d Vera Plus in de gaten houdt of ik of mijn kind(eren) thuis zijn (door de aanwezigheid van de smartphone lijkt me het meest praktische) en als dat zo is bijvoorbeeld als het donker wordt de verlichting automatisch aan doet en zo.
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Daarbuiten nog een soort fallback voor als we op vakantie zijn en iemand anders oppast, zodat niet alles ontregelt raakt.
(ik begin te vermoeden dat ik weer een paar leuke projectjes er bij ga krijgen...
Ik had gedacht het met de Event Watcher te kunnen doen, maar ik weet de exacte naam van het event niet.
Na veel trial&error stuitte ik op een System app genaamd Code Device. Daarmee kon ik met een virtual device javascript uitvoeren waarmee ik de setpoint van muurthermostaat uitlees en op de thermostaatkranen kan zetten.
Ik gebruik nu Schedules om op gezette tijden standaard temperaturen te zetten en de muurthermostaat kan ik gebruiken om bij te stellen als het nodig is.
Maar toch... je zou denken dat zoiets makkelijker in te stellen zou moeten zijn.
My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands
De Everspring ST814 http://www.everspring.com/ST814.aspx kan triggeren bij ingestelde minimale en maximale waarde.
De Aeotec MultiSensor 6 (http://aeotec.com/z-wave-sensor) kan meer dingen meten, waaronder luchtvochtigheid.
Triggeren door de Everspring bij minimale en maximale waarde is handig, maar met de Aeotec MultiSensor 6 lijkt het me ook mogelijk de luchtvochtigheid continue te meten en in m'n domotica controller (Homey) te regelen wanneer ik de afzuiging schakel.
- Hoe is jullie ervaring met de (luchtvochtigheid) nauwkeurigheid van de Aeotec en de Everspring?
- Met welk interval communiceert de Aeotec de waardes die gemeten worden? Is dat instelbaar en zo ja, in welke range?
De Everspring ken ik niet; ik heb zelf de multisensor 6 maar temp, lux en luchtvochtigheid zijn niet heel nauwkeurig (kan je wel tunen met "compensatiesettings") en het is ook raadzaam hem via usb van vaste stroom te voorzien. Daarnaast moet je je ook realiseren dat je eigenlijk op basis van relatieve luchtvochtigheid (binnne/buiten) zou moeten ventileren, anders staat hij alsnog de hele dag te blazen als het een vochtige dag isJBS schreef op zondag 25 december 2016 @ 10:25:
Nadat ik m'n afzuiginstallatie voorzien heb van een KAKU ACM-3500 om draadloos de verschillende standen te schakelen, wil ik deze standen graag triggeren op basis van luchtvochtigheid in de badkamer.
De Everspring ST814 http://www.everspring.com/ST814.aspx kan triggeren bij ingestelde minimale en maximale waarde.
De Aeotec MultiSensor 6 (http://aeotec.com/z-wave-sensor) kan meer dingen meten, waaronder luchtvochtigheid.
Triggeren door de Everspring bij minimale en maximale waarde is handig, maar met de Aeotec MultiSensor 6 lijkt het me ook mogelijk de luchtvochtigheid continue te meten en in m'n domotica controller (Homey) te regelen wanneer ik de afzuiging schakel.
- Hoe is jullie ervaring met de (luchtvochtigheid) nauwkeurigheid van de Aeotec en de Everspring?
- Met welk interval communiceert de Aeotec de waardes die gemeten worden? Is dat instelbaar en zo ja, in welke range?
Ben vandaag even bezig geweest met het verbeteren van vocht huishouding van de badkamer.
Oorspronkelijk was dat beperkt tussen de keuze 10minuten naloop of 30minuten.
Nu met wat meer "intelligentie"
Ik registreer de waardes van mijn temperatuur sensor in hele graden naar de tijdelijke variabelen.
Als eerste moeten deze natuurlijke gevuld worden. Hiervoor heb ik gekozen voor direct scriptcommando ipv een 'heel' script te maken en weer als losse file op te slaan:

Ja ondanks een paar kleine gaten in mijn devices lijst zit ik nu al op 442
Na het douche druk ik altijd via tablet op het overloop het stoppen douche knopje. Dit zorgt voor het onderstaande:

Dmv van vochtregeling script word er bepaald of na loop van 10 of 30 minuten nodig is.
Deze events zien er dus als volgt uit:

En het vochtregeling script is als volgt
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
| sub Main(parm as object) Dim Vdouche,Tdouche,Vslaapkamer,Tslaapkamer,Vbuiten,Tbuiten,Tstart,Tstop,RVstart,RVstop As integer 'Vdouche = hs.DeviceValue(28) 'Tdouche = hs.DeviceValue(30) 'Vslaapkamer = hs.DeviceValue(23) 'Tslaapkamer = hs.DeviceValue(22) 'Vbuiten = hs.DeviceValue(25) 'Tbuiten = hs.DeviceValue(27) Tstart = hs.DeviceValue(439) Tstop = hs.DeviceValue(443) RVstart = hs.DeviceValue(440) RVstop = hs.DeviceValue(441) If (Tstop < (Tstart+2)) then if (RVstop < (RVstart+5)) then hs.WriteLog("Douche status: ", "Temperatuur en vocht bijna goed") hs.triggerevent("10min naloop") elseif (RVstop > (RVstart+4)) then hs.WriteLog("Douche status: ", "Temperatuur goed, vocht nog niet") hs.triggerevent("30min naloop") end if elseif (Tstop > (Tstart+1)) then hs.WriteLog("Douche status: ", "Temperatuur en vocht nog te hoog") hs.triggerevent("30min naloop") end if End Sub |
En in het devices overview heb ik de nieuwe virtuele devices ook nog even netjes in een groepje gezet
Bij mij: als relhum > 70 dan ventilator aan. Ander event doet ventilator uit als die langer dan half uur draait. Zo trek ik het droog tot 60% ongeveer en dat vind ik prima.
Misschien even interessant om te wetenBeekforel schreef op maandag 26 december 2016 @ 18:14:
Wat ingewikkeld
Bij mij: als relhum > 70 dan ventilator aan. Ander event doet ventilator uit als die langer dan half uur draait. Zo trek ik het droog tot 60% ongeveer en dat vind ik prima.

RV is temperatuur afhankelijk (dat wist je waarschijnlijk al) maar wat behaaglijk word beschouwd is daar ook van afhankelijk
Gaat mij er hoofdzakelijk om dat de doucheruimte niet te vochtig wordt, in de rest van de woning gaat dat sowieso prima!The-Source schreef op maandag 26 december 2016 @ 18:33:
[...]
Misschien even interessant om te weten
[afbeelding]
RV is temperatuur afhankelijk (dat wist je waarschijnlijk al) maar wat behaaglijk word beschouwd is daar ook van afhankelijk
De afzuiging doet wel z'n best maar kan het gewoon niet bij benen en vervangen hiervan is een aardige verbouwing
Punt wat bij mij van toepassing is dat de temperatuur in verhouding dus weer veel sneller op dezelfde waarde is als bij het starten maar de RV daar meer tijd voor nodig heeft. Ondanks afzuiging, is door de temperatuur daling de RV amper gezakt
En andersom zou natuurlijk ook kunnen voorkomen als de verwarming daarna even aanspringt. Voor mij dus de reden om deze 2 aan elkaar te koppelen en de afzuiging hier op aan te passen.
Verwijderd
Denk je dat of weet je dat?ThinkPadd schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 09:40:
[...]
Werkt prima, maar heeft wel als nadeel dat je schijven (in jouw geval waarschijnlijk 4 stuks?) daardoor continu blijven draaien. Vond ik nogal zonde van de stroom. Een Raspberry Pi is dan gauw terugverdiend.
Want in mijn geval, een Synology met Domoticz, SABNzb, Transmission en tot voor kort een Omnik-data-logger gaat gewoon netjes in slaap.
Omdat de WTW lucht van buiten gebruikt kan vochtige buitenlucht ervoor zorgen dat het binnen ook vochtiger wordt. Aangezien onze badkamer geen raam naar buiten heeft en de deur naar de hal vaak (bijna) dicht is wanneer er gedouched wordt, is de WTW de enige bron van ventilatie.rasper schreef op zondag 25 december 2016 @ 11:09:
[...]
De Everspring ken ik niet; ik heb zelf de multisensor 6 maar temp, lux en luchtvochtigheid zijn niet heel nauwkeurig (kan je wel tunen met "compensatiesettings") en het is ook raadzaam hem via usb van vaste stroom te voorzien. Daarnaast moet je je ook realiseren dat je eigenlijk op basis van relatieve luchtvochtigheid (binnne/buiten) zou moeten ventileren, anders staat hij alsnog de hele dag te blazen als het een vochtige dag isJe zou ook kunnen overwegen om de ventilatie te regelen adhv de temperatuur van de waterleiding. Dit is hier al een paar keer langsgekomen en ik gebruik dit zelf ook: als de waterleiding naar de badkamer een bepaalde minimale temperatuur heeft een teller bijhouden en bv voor elke minuut dat dit het geval is 2 minuten ventileren. Is ook nog een stuk goedkoper, ik heb voor ongeveer 10 euro een ds18b20 aan mijn pi gehangen. Nu nog de co2 meter ivm gezonde binnenlucht
Kan ik in mijn geval niet stellen dat als de luchtvochtigheid pakweg > 60% is, dit komt door gebruik van de douche en dus WTW in stand 3 gewenst is?
Denk dat je hiermee zou moeten testen. Ik denk zelf dat 60 best laag is. Je zou het ook geavanceerder kunnen maken mbv een script dat de stijging in luchtvochtigheid bijhoudt. Als de stijging groot is weet je dat er gedoucht wordt en laat je de ventilatie draaien totdat je weer ongeveer op het nivo van voor de stijging bent.JBS schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 20:46:
[...]
Omdat de WTW lucht van buiten gebruikt kan vochtige buitenlucht ervoor zorgen dat het binnen ook vochtiger wordt. Aangezien onze badkamer geen raam naar buiten heeft en de deur naar de hal vaak (bijna) dicht is wanneer er gedouched wordt, is de WTW de enige bron van ventilatie.
Kan ik in mijn geval niet stellen dat als de luchtvochtigheid pakweg > 60% is, dit komt door gebruik van de douche en dus WTW in stand 3 gewenst is?
Ik zag trouwens dat de everspring triggerwaardes heeft; dit heeft de multisensor volgens mij niet. Dit betekent dat als je batterijvoeding wil gaan gebruiken, je de multisensor zo moet instellen dat hij vaak genoeg (minuut?) de luchtvochtigheid doorgeeft; dit slurpt batterij. De everspring lijkt dan batterijzuiniger; maar is weer niet moeders mooiste
Kan je niets met tijd? bv iedereen doucht tussen 7:00 en 10:00 dus stand drie tussen 7:00 en 10:30?
Enkel iets met tijd is natuurlijk het makkelijkste, maar niet slim genoeg vind ikrasper schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 23:20:
[...]
Denk dat je hiermee zou moeten testen. Ik denk zelf dat 60 best laag is. Je zou het ook geavanceerder kunnen maken mbv een script dat de stijging in luchtvochtigheid bijhoudt. Als de stijging groot is weet je dat er gedoucht wordt en laat je de ventilatie draaien totdat je weer ongeveer op het nivo van voor de stijging bent.
Ik zag trouwens dat de everspring triggerwaardes heeft; dit heeft de multisensor volgens mij niet. Dit betekent dat als je batterijvoeding wil gaan gebruiken, je de multisensor zo moet instellen dat hij vaak genoeg (minuut?) de luchtvochtigheid doorgeeft; dit slurpt batterij. De everspring lijkt dan batterijzuiniger; maar is weer niet moeders mooiste.
Kan je niets met tijd? bv iedereen doucht tussen 7:00 en 10:00 dus stand drie tussen 7:00 en 10:30?
Het lukt me vermoedelijk niet de Aeotech Multisensor 6 op een stopcontact aan te sluiten; iemand ervaring met batterij verbruik wanneer je de Aeotech Multisensor 6 elke minuut waarde laat communiceren?
Ik lees hier https://aeotec.freshdesk....ions-multisensor-6-zw100- dat minimale frequentie 4 minuten is, en bij die instelling de batterij na enkele maanden of minder leeg is. Niet erg ideaal dus.
[ Voor 10% gewijzigd door JBS op 28-12-2016 09:48 . Reden: Info over minimale frequentie en batterijduur toegevoegd. ]
Deze update gewoon bij wijziging en deze meet in ieder geval met behoorlijke freqeuntie en gaan ook nog erg lang mee op 1 AA batterij (minimaal een jaar)
Gisterenavond even goede test gedaan met nieuwe vocht script

Zoals je kunt zien is niet alleen de temperatuur met 3 graden opgelopen tov het starten met douchen maar ook vocht met 24%
Bij 17 graden is 100% RV ongeveer 14.5gr /M3 dus hier zou dat op z'n 8,7/M3 zijn bij de start
Bij 20 graden is 100% RV ongeveer 17.5gr /M3 dus hier zou dat op z'n 15.4/M3 zijn bij het stoppen met douche.
Dus bijna een verdubbeling! Normaal gesproken deed ik na het stoppen van het douche een naloop van 30minuten starten. Dus ook na 30 minuten even de waardes bekeken:

Wat blijkt, de temperatuur is weer bijna zoals bij de start, 18C nu maar RV zit nu nog op 86% = ~12.9gr/M3
Nog steeds veel maar al wel aardig gezakt.
Half uur later weer even screenshot gemaakt:

Dit was de laatste keer dat script het nodig vond om de half uur naloop te starten want de keer erna was de temperatuur en vocht wel binnen de marges.
Want zoals je in het volgende screenshot kunt zien was het aan het einde binnen de 5% verschil en temperatuur ook binnen 1 graden.

En op dit moment netjes onder de 60%
Dubbelcheck bij mijn events bevestigen ook wat ik aan de tijd/datum stempel bij de RV stop ziet.

Al met al is mijn conclusie dat de half uur naloop in ieder geval hier niet voldoende is geweest en dat mijn script eigenlijk in 1 keer wel goed lijkt te lopen
Verwijderd
Even niet inhoudelijk, want ik werd enkel getriggered door de mooie plaatjesThe-Source schreef op woensdag 28 december 2016 @ 10:47:
^^ als al in het bezit bent van een RFXcom zou ik voor een TX-320 sensor gaan.
Deze update gewoon bij wijziging en deze meet in ieder geval met behoorlijke freqeuntie en gaan ook nog erg lang mee op 1 AA batterij (minimaal een jaar)
Gisterenavond even goede test gedaan met nieuwe vocht script
[afbeelding]
Zoals je kunt zien is niet alleen de temperatuur met 3 graden opgelopen tov het starten met douchen maar ook vocht met 24%
Bij 17 graden is 100% RV ongeveer 14.5gr /M3 dus hier zou dat op z'n 8,7/M3 zijn bij de start
Bij 20 graden is 100% RV ongeveer 17.5gr /M3 dus hier zou dat op z'n 15.4/M3 zijn bij het stoppen met douche.
Dus bijna een verdubbeling! Normaal gesproken deed ik na het stoppen van het douche een naloop van 30minuten starten. Dus ook na 30 minuten even de waardes bekeken:
[afbeelding]
Wat blijkt, de temperatuur is weer bijna zoals bij de start, 18C nu maar RV zit nu nog op 86% = ~12.9gr/M3
Nog steeds veel maar al wel aardig gezakt.
Half uur later weer even screenshot gemaakt:
[afbeelding]
Dit was de laatste keer dat script het nodig vond om de half uur naloop te starten want de keer erna was de temperatuur en vocht wel binnen de marges.
Want zoals je in het volgende screenshot kunt zien was het aan het einde binnen de 5% verschil en temperatuur ook binnen 1 graden.
[afbeelding]
En op dit moment netjes onder de 60%
Dubbelcheck bij mijn events bevestigen ook wat ik aan de tijd/datum stempel bij de RV stop ziet.
[afbeelding]
Al met al is mijn conclusie dat de half uur naloop in ieder geval hier niet voldoende is geweest en dat mijn script eigenlijk in 1 keer wel goed lijkt te lopen
Welk systeem gebruik je?
Elke devices kun je overigens heel makkelijk van andere plaatjes voorzien maar ook dat vind ik nog steeds niet de echt kracht
Het is uiteindelijk gelukt. De controller Aeotec Z-Stick Gen5 in exclude modus zetten. Dan op de qubino de s-button 6 seconden ingedrukt houden en loslaten. Dan is de dimmer geexclude en zijn de parameters naar de default waardes gereset.The-Source schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 16:18:
Voor elke z-wave module is dat eigenlijk hetzelfde.
Zet een controller in exclude modus (hoeft dus niet je bestaande controller te zijn) en stuur dan vanuit de qubino zijn NIF frame (wat je normaal gesproken doet met inleren)
Je qubino zal als het goed is helemaal naar default gaan op dat moment, dus ook zijn ingestelde parameters.
Om de dimmer in Domoticz te includen moet je de controller op Include Node Secure zetten. Als ik de dimmer zonder secure probeerde te includen kreeg ik een unknown device. Nu werkt alles weer prima.
Het grote nadeel met die TX-320 lijkt me dat ie dan continue op de 433Mhz band zit te communiceren. Zeker met de doelstelling om zo frequent mogelijk vochtigheid te weten, lijkt me dit niet ideaal voor de overige 433Mhz schakelaars? Dat was voor mij de reden voor Z-Wave te kiezen.The-Source schreef op woensdag 28 december 2016 @ 10:47:
^^ als al in het bezit bent van een RFXcom zou ik voor een TX-320 sensor gaan.
Gebruik overigens een Homey.
Het is dus niet dat deze continu de 433Mhz band zit vol te spugen met data
edit:
Hier lijstje van input devices die mijn RFXcom ziet:
| HomeSeer | ||
1 z'n TX-320 word hier gezien als 3 apparaten terwijl dat natuurlijk maar 1 zender is
Dus het lijstje is wel iets vertekend maar het zijn genoeg sensoren van mij thuis maar ook uit de buurt welke ik ontvang.
Het is dat ik het te duur vind om als test te doen maar soms twijfel ik wel eens om een Rfx-Lan aan te schaffen om zo wat makkelijker extra ontvangers kan uitrollen
[ Voor 41% gewijzigd door The-Source op 28-12-2016 11:44 ]
Verwijderd
Thanks voor de info. Is dus echt een gekocht productThe-Source schreef op woensdag 28 december 2016 @ 11:00:
Dit is de standaard webinterface van homeseer. Deze is overigens ook naar wens aan te passen ook al wordt dat standaard niet echt gedaan.
Elke devices kun je overigens heel makkelijk van andere plaatjes voorzien maar ook dat vind ik nog steeds niet de echt krachtdie zit voor mijn bij de HsTouch designer waarmee je complete interface voor telefoon/ tablet kunt maken voor de bediening. Heb hier regelmatig ook plaatjes van gepost...
Thanks, heb een Cresta TX-320 besteld en ga 'm proberen in combinatie met m'n Homey.The-Source schreef op woensdag 28 december 2016 @ 11:38:
Nou zelfs binnen de 433MHz zijn er afspraken over de verzend frequentie en daarnaast word zover ik weet elk bericht 2x verstuurd met een korte interval tussen de 2. Dit juist om er voor te zorgen dat je bericht aan komt (ook al is daar geen controle op). De unit stuurt alleen bij wijziging en dat is niet bij elke % RV verandering want als deze hard stijgt dan stuurt deze toch maar 1x per minuut zijn waarde door. (tijd spannen van 1 minuut is ongeveer want heb dat nooit gemeten).
Het is dus niet dat deze continu de 433Mhz band zit vol te spugen met dataZag trouwens dat de batterij bij mij in de badkamer er al minimaal 1.5 jaar inzit en nog steeds goed is
edit:
Hier lijstje van input devices die mijn RFXcom ziet:
HomeSeer [afbeelding] [afbeelding]
1 z'n TX-320 word hier gezien als 3 apparaten terwijl dat natuurlijk maar 1 zender is
Dus het lijstje is wel iets vertekend maar het zijn genoeg sensoren van mij thuis maar ook uit de buurt welke ik ontvang.
Het is dat ik het te duur vind om als test te doen maar soms twijfel ik wel eens om een Rfx-Lan aan te schaffen om zo wat makkelijker extra ontvangers kan uitrollen
De RFXLAN wordt niet meer gemaakt. Je kunt een RFXtrx433E op een klein Linux systeempje aansluiten, bv een RaspberryPI, en daar ser2net op installeren om de RFXtrx433E dan via LAN te benaderen.The-Source schreef op woensdag 28 december 2016 @ 11:38:
Mocht de Ethernet verbinding dan een probleem zijn dan zou je dat via een LAN-Powerline adapter kunnen doen.
Ook drukken op 'Test' of 'Learn' stopt ze niet. Enige dat helpt is de dikke 9V batterij eruit halen (uit alle drie om ze alle drie stil te krijgen). Iemand ervaring?
Maar even mijzelf quoten!Janar schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 09:35:
Net een bestelling de deur uit gedaan:
Aeon labs USB Stick
2x Fibaro wall plugs
2x Fibaro inbouw dimmers
1x Fibaro flooding sensor
De stick wordt voorlopig aangesloten op mijn Synology DS415+. Hierop heb ik al Domoticz geïnstalleerd om mijn eerste stappen in Domotica te maken.
Alleen de inbouwdimmers nog niet aangesloten(ga ik misschien vandaag nog even doen), maar de rest werkt naar behoren. Althans dat denk ik. Ik heb in de tussentijd ook nog even Philips Hue aangeschaft.
Dit samen heb ik nu werkend in Domoticz wat eigenlijk best wel noob-vriendelijk is.
Nu heb ik een nieuwe Raspberry besteld omdat ik de oude kwijt ben in verhuisdozen en geen zin heb om te zoeken. Daar gaan we waarschijnlijk eerst verder met Domoticz.
Hue en Siri werken erg goed samen. Dus nu eventueel kijken of andere delen ook met Siri kunnen gaan werken.
Dan moet je even naar dit: https://github.com/nfarina/homebridge project kijken.Janar schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 08:37:
[...]
Hue en Siri werken erg goed samen. Dus nu eventueel kijken of andere delen ook met Siri kunnen gaan werken.
MacBook Air M2 Apple TV 4 64GB HomeKit iPhone 13 Pro Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130
Ik ga het even bekijken!Hokkie schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 08:49:
[...]
Dan moet je even naar dit: https://github.com/nfarina/homebridge project kijken.
Thuis heb ik (bijna) alle lampen vervangen voor HUE, maar ik heb ook veel deursensoren, bewegingsmelders en schakelaars van Klik-Aan-Klik-Uit. Met name dat laatste regel ik via Homebridge (via Domoticz en RFXCOM). In Domoticz regel ik mijn complexere regels (dit heeft homekit domweg niet) en de eenvoudigere regels en reguliere bediening doe ik via de Woning-app op de iPhone. Werkt goed! Beide systemen houden elkaar up-to-date. En ja, met Siri kan ik een KAKU schakelaar aan- of uitzetten.
MacBook Air M2 Apple TV 4 64GB HomeKit iPhone 13 Pro Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130
Had nog mooier geweest als deze iets in de geest van "accessing previous search results:..." en dan de tekst van het filmpjeThinkPadd schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 15:34:
Alexa en kids gaan niet helemaal goed samen: http://hugelol.com/lol/424242
![]()
Ik heb issues met nodes die niet rechtstreeks met de S2 stick kunnen communiceren en vraag me af of dat aan de S2 ligt of bijvoorbeeld aan een evt gare node in mn (niet al te grote) netwerk.
Heb 2x Fibaro Dimmer 1, 1x Fibaro Motion sensor, 1x Fibaro RGBW, 1x Fibaro tussenstekker, 1x Neo tussenstekker.
Er zijn overigens 2 'dead' nodes, een was dubbel toegevoegd maar krijg ik niet meer weg en een ander device gebruik ik niet meer (zo'n goedkope tussenstekker), zou dat nog z'n weerslag hebben op de stabiliteit? Dacht dat die door de gateway genegeerd werden.
Heb nog een stapel batterij gevoede sensoren liggen (Neo Motion, Neo Door sensor, Aeotec multisensor) maar wil eerst mn huidige netwerk goed krijgen.
[ Voor 10% gewijzigd door CyBeRSPiN op 03-01-2017 10:01 ]
Tegenwoordig met de Gen5 stick en voornamelijk Qubino modules werkt eigenlijk alles prima met Home Assistant. Wat ik alleen nog wel vervelend vind is dat niet alles snel reageert.
Ik heb bijv. een Qubino dimmer in de muur, de i2 input heb ik een pulsdrukker aan. Die vang ik af in HASS en gebruik ik als 'killswitch' (knop indrukken = alles uit, handig als we weggaan/gaan slapen). Sommige andere Z-Wave modules floepen direct uit, maar er zijn een aantal die vaak nog 10-15 seconden aan blijven staan. Uiteindelijk gaan ze wel uit, maar zolang er nog lampen branden voelt het toch een beetje vreemd om de deur al dicht te trekken.
Misschien dat het met een network heal is opgelost, maar aangezien we binnen 2 maanden gaan verhuizen ga ik er nu geen energie meer in steken. In het nieuwe huis moet ik toch alles excluden en opnieuw includen omdat de modules op andere plekken komen.
[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 03-01-2017 10:17 ]
Gen 5 opgelost.
En gen5 heeft ook een hardware matige reset knop!
NETatmo kondig nieuwe rookmelder aan:
https://www.netatmo.com/product/security/smoke-alarm
Aoetec hebben ook wat nieuwe producten:
[YouTube: https://youtu.be/3JAhlyEV9Wg]
RING komt met een all-in security camera:
https://ring.com/floodlightcam
Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl
Ik wil parameter 5 (LED aan/uit) wijzigen maar ik heb geen idee waar en hoe ik dat bij mijn Vera kan doen.
Blauwe draad is dacht ik ook niet noodzakelijk. Ik heb nu zelf een bescheiden opstelling met 2 sensoren (6-1 aeo), neocool (ali) 2x schakelaar en domiticz op een PI2. Binnenkort verhuizen naar een andere woning dus dan gaat eea behoorlijk uitgebreid worden.
In de interface (UI7) klikken op het apparaat en dan onder Device settings de parameter toevoegen.Len schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 10:13:
Ik heb 4 Neo Wallplugs aan mijn Vera gekoppeld. Alleen ik zie niet waar ik de parameters kan wijzigen.
Ik wil parameter 5 (LED aan/uit) wijzigen maar ik heb geen idee waar en hoe ik dat bij mijn Vera kan doen.
Gevonden, maar het lijkt niet echt te werken. Dan maar de led naar beneden toe richten. In de beschrijving die bij de Neo Powerplug zat, gingen de parameters maar tot 4. Deze functie zal in deze versie wel niet zitten.
http://www.pepper1.net/zwavedb/device/951
of
http://www.pepper1.net/zwavedb/device/897
Zijn er meerdere parameters die je kan instellen, let er wel op dat je na het instellen je node laat herconfigureren via "Advanced" >> "Commands"
Deze HS100 pluggen verbind je met je Wifi netwerk, vervolgens kan je ze instellen met een app. Wat ik me afvraag: onthoud deze plug het schakelprogramma ook als er geen wifi netwerk beschikbaar is? Ze moeten de router nl. wel op de ingestelde tijd weer kunnen aanzetten.
Zet er even een schedule in om over 5 min. even aan te gaan en een minuut later uit. Zet dan je router even uit en wacht wat er gaat gebeuren.
Ha, dat kan inderdaad maar de plugs zitten nu nog gesealed in de verpakking en als dit niet werkt stuur ik ze liever terug naar Wehkamp...ThinkPadd schreef op zondag 8 januari 2017 @ 11:27:
Simpel achter te komen toch?
Of het werkt of niet... Lijkt me sowieso een niet zo'n handige design-keuze.musicfreak schreef op zondag 8 januari 2017 @ 11:23:
Ik heb een setje pricewatch: TP-Link Wi-Fi Smart Plug HS100 pluggen in huis gehaald, met als doel mijn router en access points 's nachts uit te schakelen. Ik ga ze dus gebruiken als veredelde schakelklokken.
Deze HS100 pluggen verbind je met je Wifi netwerk, vervolgens kan je ze instellen met een app. Wat ik me afvraag: onthoud deze plug het schakelprogramma ook als er geen wifi netwerk beschikbaar is? Ze moeten de router nl. wel op de ingestelde tijd weer kunnen aanzetten.
Je bedoeld: zoek een andere oplossing dan een Wifi plug, bijvoorbeeld Z-Wave?Shaggie_NB schreef op zondag 8 januari 2017 @ 12:47:
Of het werkt of niet... Lijkt me sowieso een niet zo'n handige design-keuze.
In dit geval zeker.musicfreak schreef op zondag 8 januari 2017 @ 12:52:
[...]
Je bedoeld: zoek een andere oplossing dan een Wifi plug, bijvoorbeeld Z-Wave?
Sowieso ben ik geen fan van het keihard uitzetten van apparaten.
Alles wat in mijn tvmeubel staat doet in stand-by 0.3-0.6W. Is 3W totaal hier. Allemaal gemeten met een greenwave slof. Tuurlijk zal mijn situatie de jouwe niet zijn, dus wat scheelt het dan bij jou?
Mijn versterker is de grootste standby verbruiker maar in mijn geval wel keuze, kan kiezen tussen <1 of 5W standby en ik heb de laatste omdat ik dan beter met mijn domotica kan koppelen.
Hangt er inderdaad vanaf hoe recent alle spullen zijn, door die EU wet van een aantal jaar terug moet het <1Watt zijn. Daarvoor kon het nog wel eens 20+ zijn (UPC box bijvoorbeeld)UltraSub schreef op zondag 8 januari 2017 @ 13:39:
Dat scheelt toch niks ThinkPad. Komop.
Alles wat in mijn tvmeubel staat doet in stand-by 0.3-0.6W. Is 3W totaal hier. Allemaal gemeten met een greenwave slof. Tuurlijk zal mijn situatie de jouwe niet zijn, dus wat scheelt het dan bij jou?
Ik schakel ook automatisch de "tvmeubel groep" uit. Ik heb voor die tijd gemeten en bij mij kwam ik op een verbruik van 15 watt gemiddeld.UltraSub schreef op zondag 8 januari 2017 @ 13:39:
Dat scheelt toch niks ThinkPad. Komop.
Je brengt me wel aan het twijfelen hoe representatief die meting was. Ik zal van de week is opnieuw testen met een fibaro wallplug en domoticz.
OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge
Ik kies er dus bewust voor om de boel aan te laten (nou ja, in standby). De enigen die van de stroom af kunnen zijn de radio receiver, de Blueray speler en de Popcorn Hour.Wellicht ga ik daar nog eens wat voor regelen, als ik eenmaal verhuisd ben.
Allemaal leuk, maar de besparing is nihil! Het gaat hier om een paar Watt in standby modus.ThinkPadd schreef op zondag 8 januari 2017 @ 13:32:
Een apparaat moet daar prima tegen kunnen hoor. Heb hier een Z-Wave plug tussen m'n audio/video apparatuur (receiver, TV, settopbox) die de boel uitschakelt als we van huis zijn/slapen. Scheelt een boel stroom en gaat al 3 jaar lang goed.
Stel 3 W, dan bespaar je zo'n 2,50 euro op jaarbasis.
Nog even volhouden Thinkpad, dan heb je over ca. 20 jaar je Z-Wave plug terug verdiend
Mijn settopbox (Arcadyan HMB2260 van Telfort) verbruikt in 'rust' iets van 6-7W omdat hij niet echt uit gaat zoals hierboven al ergens werd gezegd. Mijn provider is Telfort en TV loopt dus via IPTV. Uitschakelen kan dus zonder problemen, ik zit niet met sleutels voor een CI+-module die verlopen o.i.d.
Op een normale doordeweekse dag waarbij we allebei aan het werk zijn staat het ding al gauw een 16h lang uit. Dat is echt wel de moeite waard in ons geval. De plug zit er trouwens niet alleen tussen om de boel uit te zetten 's nachts/als we niet thuis zijn. Het is een plug die o.a. het huidige verbruik meet en zorgt er ook voor dat de lichten gedimd worden als de TV aan gaat en weer naar volle sterkte als de TV weer uit gaat (bioscoop ervaring).
En met het oog op Serieus elektriciteit besparen tellen alle kleine beetjes. Elke Watt die je het jaar rond aan hebt staan kost je €2 op jaarbasis. Het kan dus sneller uit (letterlijk en figuurlijk
Maar voor 0,5W besparing had ik er inderdaad geen dure Z-Wave stekker tussen gezet.
[ Voor 32% gewijzigd door ThinkPad op 09-01-2017 08:14 ]
€ 0.000223 * 24 * 365
Maar inderdaad, ik gooi de boel ook uit. Zowel mijn AV-hoek als bureau. In totaal kom ik op zo'n 20W uit, wat op jaarbasis zo'n 20 euro is. Ik hoef het niet terug te verdienen, een hobby mag wat kosten. Maar het mooie is wel dat ik wat energie bespaar zonder er comfort op in te moeten leveren.
Moest de deur uit naar werk, dus kon hier niet meer op reageren vanochtend.ET19611 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 08:15:
Ik weet niet wat jij voor 1 kWh moet betalen, maar jezelf "rijkrekenen" kan je wel....
M'n eerste berekening was nogal optimistisch omdat ik per abuis met 24h rekende ipv alleen de tijd dat het spul uit staat. Maar zoals gezegd staat het spul op een doordeweekse dag makkelijk 16u uit.
16h * 0,007 kW = 0,112 kWh per dag. Stel dat we dat x365 doen, dan kom ik op 40,88 kWh per jaar aan besparing. Ik betaal nu zo'n €0,20/kWh meen ik, dan is de besparing dus €8,18. Terugverdientijd bij een Z-Wave plug van €35 is dan zo'n 4,28 jaar. Ongunstiger dan ik eerst schetste, maar nog steeds niet slecht. Hij zit er al bijna 3,5 jaar tussen, dus als we straks gaan verhuizen komt hij er gewoon weer tussen.
[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 09-01-2017 10:53 ]
En wat verbruikt die ZWave plug zelf? 'Up to 0,8 W' volgens de handleiding.ThinkPadd schreef op maandag 9 januari 2017 @ 10:52:
[...]
Moest de deur uit naar werk, dus kon hier niet meer op reageren vanochtend.
M'n eerste berekening was nogal optimistisch omdat ik per abuis met 24h rekende ipv alleen de tijd dat het spul uit staat. Maar zoals gezegd staat het spul op een doordeweekse dag makkelijk 16u uit.
16h * 0,007 kW = 0,112 kWh per dag. Stel dat we dat x365 doen, dan kom ik op 40,88 kWh per jaar aan besparing. Ik betaal nu zo'n €0,20/kWh meen ik, dan is de besparing dus €8,18. Terugverdientijd bij een Z-Wave plug van €35 is dan zo'n 4,28 jaar. Ongunstiger dan ik eerst schetste, maar nog steeds niet slecht. Hij zit er al bijna 3,5 jaar tussen, dus als we straks gaan verhuizen komt hij er gewoon weer tussen.
Ik ga m'n Sonos speakers ook maar eens uitschakelen als ik niet thuis ben, de Play 1 verbruiken al bijna 4 W per stuk in standby modes
Conclusie is dus wel duidelijk, pas als je richting de 10W+ standbyverbruik gaat begint het interessant te worden om er een Z-Wave plug tussen te zetten. Daaronder kost het teveel om het in acceptabele tijd rendabel te laten worden.
Of je moet al geen Z-Wave plug gebruiken maar een KlikAanKlikUit-stekker, die zijn ~€7 per stuk (APA3-1500R set), dan kan het véél sneller uit. In mijn geval in iets minder dan één jaar. Dat durf ik alleen niet goed aan, heb wel eens gehad dat de TV niet aan ging. Als GTST dan bijna begint moet je als de sodemieter zorgen dat de TV functioneert
[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 09-01-2017 11:09 ]
ThinkPadd schreef op maandag 9 januari 2017 @ 10:58:
Als GTST dan bijna begint moet je als de sodemieter zorgen dat de TV functioneert![]()
Dat kan jij vinden maar niet alle apparaten hoeven het leuk te vinden. Mijn settopbox is HD-recorder en flasht ook af en toe uit zichzelf de firmware. Dan zal het 99 van de 100 keer waarschijnlijk prima zijn, toch ben ik terughoudend om die zomaar uit te flikkeren.ThinkPadd schreef op zondag 8 januari 2017 @ 13:32:
Een apparaat moet daar prima tegen kunnen hoor. Heb hier een Z-Wave plug tussen m'n audio/video apparatuur (receiver, TV, settopbox) die de boel uitschakelt als we van huis zijn/slapen. Scheelt een boel stroom en gaat al 3 jaar lang goed.
Ik heb er wel een stekker tussen maar dat is meer voor het inzicht dan de besparing. Het uitschakelen van de meuk is meer principeel dan dat ik er geld uit haal. Lekker hobbyen zeg maar.ThinkPadd schreef op maandag 9 januari 2017 @ 08:04:
En met het oog op Serieus elektriciteit besparen tellen alle kleine beetjes. Elke Watt die je het jaar rond aan hebt staan kost je €2 op jaarbasis. Het kan dus sneller uit (letterlijk en figuurlijk) dan je denkt soms.
Maar voor 0,5W besparing had ik er inderdaad geen dure Z-Wave stekker tussen gezet.
Mijn settopding blijft wel aan de prik. Die heeft een echte standby dus gebruikt weinig maar is tevens HD-recorder dus werkt zo lastig als ik hem geen stroom geef.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
@ET19611: Weet je toevallig ook wat een Sonos SUB en playbar in standby aan watt verbruiken?
OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge
BoschR, je weet dat je niet zo moeilijk hoeft te doen met linkje naar userprofile e.d. in iemand z'n gebruikersnaam? Als je op het knopje 'quote' klikt bij een bericht waar je op wilt reageren dan kun je reageren op iemand z'n post en krijgt diegene daar ook een melding van. Zorg dan wel dat je alleen de relevante stukken in het bericht laat staan wat je quote, dat houd het topic leesbaar. Op de manier waarop je het nu doet krijgt diegene waar je op reageert geen melding dat jij op zijn/haar bericht hebt gereageerd en het kost jou veel meer werk met dat gegoochel met die linkjes enzo
[ Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 09-01-2017 22:45 ]
https://sonos.custhelp.co...wer-consumption-when-idleBoschR schreef op maandag 9 januari 2017 @ 22:06:
Weet je toevallig ook wat een Sonos SUB en playbar in standby aan watt verbruiken?
Is toch wel redelijk wat, Sonos claimt dat dit bewust gedaan is zodat de speler altijd klaar staat om muziek te spelen. Alleen het versterkergedeelte wordt op een gegeven moment uitgeschakeld.