OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge
Vragen:
- hoe is de samenwerking met Vera Plus/UI7?
- als de Vera uit staat en de plafondverlichting door de Qubino wordt geschakeld (door aansluiting op de Qubino ipv direct op de bestaande schakelaar), gaat het licht dan nog steeds aan/uit? Dat scenes dan niet werken is prima.
- is het echt een kwestie van schakelaar uit de wand, Qubino in de doos, zwarte schakeldraad op de eerste uitgang van de Qubino en de Qubino zelf aansluiten en de boel werkt?
Dank!
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Als je hem bv 1 nacht per week aan laat kan hij nog regelmatig de nodige updates krijgen.Gonadan schreef op maandag 9 januari 2017 @ 11:12:
Dat kan jij vinden maar niet alle apparaten hoeven het leuk te vinden. Mijn settopbox is HD-recorder en flasht ook af en toe uit zichzelf de firmware. Dan zal het 99 van de 100 keer waarschijnlijk prima zijn, toch ben ik terughoudend om die zomaar uit te flikkeren.
Eventueel nog wat korter, maar dan loop je het gevaar dat je de stroom afschakelt middenin het flashen, dat is natuurlijk helemaal niet aan te raden
Ik heb een aantal van die qubino's. Alleen niet op de Vera.elsinga schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 07:04:
Iemand ervaring met de Qubino Flush 2 Relays achterbouw schakelaar? Ik wil die op termijn achter bestaande schakelaars gaan inbouwen, met als doel zowel de bestaande schakelaar als de afstandsbediening te kunnen gebruiken voor het schakelen van plafondverlichting.
Vragen:
- hoe is de samenwerking met Vera Plus/UI7?
- als de Vera uit staat en de plafondverlichting door de Qubino wordt geschakeld (door aansluiting op de Qubino ipv direct op de bestaande schakelaar), gaat het licht dan nog steeds aan/uit? Dat scenes dan niet werken is prima.
- is het echt een kwestie van schakelaar uit de wand, Qubino in de doos, zwarte schakeldraad op de eerste uitgang van de Qubino en de Qubino zelf aansluiten en de boel werkt?
Dank!
Die Qubino's hebben een aansluiting voor een wandschakelaar. Als je het licht uit zet met de schakelaar, weet de hub ook dat ie uit staat. Zet je het licht weer aan met de Hub, gaat het licht aan. Vervolgens kun je het licht weer uit doen met de schakelaar (wel werkt de schakelaar de andere kant op, zoals een hotelschakeling) en is de status in de hub weer op uit.
De Qubino relays hebben ook de blauwe draad nodig, die zal je dan vanuit het plafond moeten trekken.
[ Voor 3% gewijzigd door rinkel op 10-01-2017 12:10 ]
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
[ Voor 3% gewijzigd door rinkel op 10-01-2017 14:44 ]
Is het mogelijk om betaalbaar mijn houten poort te automagiseren?
Dat ik bijv met mijn telefoon via NFC of codepaneel de poort van het slot kan halen en dat hij opent.
Een elektrische deurdranger samen met een keypad ofzo, zal al het e.e.a. kunnen fixen?
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116
PSN: DutchTrickle PVoutput
Waarom MySensors.org? Wat ben je van plan?Maverick schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 22:06:
Zijn er mensen die evaring hebben met het bouwen van een mysensors gateway? Ik zit op mysensors.org te kijken, maar de instructies zijn wel erg sumier voor iemand zonder ervaring op dit gebied. Zoek eigenlijk een mooie stap voor stap beschrijving om een gateway en een sensor te kunnen bouwen als beginpunt. Maar kan niet echt zoiets vinden.
Het is alweer een hele tijd geleden dat ik me daarop heb ingelezen, maar wat mij bijstaat is dat alles wel vrij toegankelijk was en stap voor stap uitgelegd werd. Zelf met hele stukken voorbeeld code en een "boodschappenlijstje". De website is niet altijd even gebruiksvriendelijk.
OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge
Ik ben om die reden van plan alle enkele schakelaar te vervangen door een 2-relay versie en daarbij de ene schakelaar te gebruiken voor het direct schakelen (uiteraard inclusief zwave commando) van de plafondlamp en de 2e voor een scene. Bijvoorbeeld om alle lampen aan te doen. Zo heb ik de keuze en kan ik gewoon een kamer inlopen en zonder app of remote het licht aan doen.rinkel schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 14:42:
Ik gebruik bijvoorbeeld een Qubino op een schakelaar die zelf niks schakelt, die status vang ik af in de hub en schakel ik alle lampen in mijn woonkamer aan en uit. Dit naast de gewone schakelaars (met Qubino) die een plafondlamp schakelen.
Dan moet je wel de enkelvoudige (inbouwschakelaar) vervangen door een tweevoudige schakelaar of (serieschakelaar).elsinga schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 07:06:
[...]
Ik ben om die reden van plan alle enkele schakelaar te vervangen door een 2-relay versie en daarbij de ene schakelaar te gebruiken voor het direct schakelen (uiteraard inclusief zwave commando) van de plafondlamp en de 2e voor een scene. Bijvoorbeeld om alle lampen aan te doen. Zo heb ik de keuze en kan ik gewoon een kamer inlopen en zonder app of remote het licht aan doen.
Wat je ook kunt doen en dat is wat ik gedaan heb; je neemt een Fibaro inbouwdimmers FIB_FGD-211 of FIB_FGD-212, deze hebben naast de S1 ingang voor een impulsdrukker ook nog een S2 ingang. Op beide ingangen kan je scenes starten door enkel, dubbel of triple te drukken. Je kunt dus met slechts 1 dimmer module icm met 2 impulsdrukkers, 6 verschillende scenes starten! En natuurlijk de dimmermodule gebruiken voor een lichtpunt die dan ook dimbaar is met de impulsdrukker, door deze in gedrukt te houden.
Ik ben een heleboel van planBoschR schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 23:58:
[...]
Waarom MySensors.org? Wat ben je van plan?
Het is alweer een hele tijd geleden dat ik me daarop heb ingelezen, maar wat mij bijstaat is dat alles wel vrij toegankelijk was en stap voor stap uitgelegd werd. Zelf met hele stukken voorbeeld code en een "boodschappenlijstje". De website is niet altijd even gebruiksvriendelijk.
In eerste instantie wil ik een ethernet gateway en een IR-tranciever bouwen om mee te beginnen. Het probleem doet zich al meteen voor bij de instructies voor de gateway: https://www.mysensors.org/build/ethernet_gateway Ga er even vanuit dat ik weet wat een arduino is, maar dat het daar wel een beetje bij ophoudt. Ik zie een boodschappenlijstje, maar daar staat geen arduino op, dus geen idee welk model geschikt is. Ook zie ik 2 stukken code, in een arduino kan maar 1 "sketch" toch? Op de shopping guide staan vervolgens 2 componenten met een ethernet poort. Ik neem aan dat ik maar 1 van die 2 nodig heb?
Als je wat ervaren bent met arduinos zal het wel obvious zijn, maar voor mij is de info nogal summier. Een beetje meer uitleg erbij zou wonderen doen.
Net die pagina doorgelezen met instrukties voor de ethernet gateway en het staat er wel heel erg compact beschreven waarmee het inderdaad niet meteen duidelijk is. Heb je een speciale reden om met de ethernet gateway te beginnen? De serial gateway is eenvoudiger om mee te beginnen en die beschrijving is denk ik wel vollediger.Maverick schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 08:00:
[...]
Als je wat ervaren bent met arduinos zal het wel obvious zijn, maar voor mij is de info nogal summier. Een beetje meer uitleg erbij zou wonderen doen.
Je ziet twee code voorbeelden bij de ethernet gateway omdat je kunt kiezen tussen twee ethernet modules. Je hebt inderdaad maar een voorbeeld nodig afhankelijk van de gekozen module. De W5100 ethernet shield is wel een aardige om mee te beginnen omdat die zo op een Arduino Uno geprikt kan worden. Eenvoudiger aansluiten kan eigenlijk niet. Daarnaast moet je dan nog een radio module kopen (NRF24L01 of RFM69). Zelf gebruik ik de NRF24L01 modules, maar bij deze is het raadzaam om de voeding te voorzien van een elco en te spelen met de zend/ontvangst sterkte. Het bereik kan problematisch zijn als je ze zo aansluit zonder goede stroomvoorziening. De RFM69 radios schijnen iets makkelijker te zijn, maar daar heb ik geen ervaring mee (en ik ben nu eenmaal begonnen met de NRF24L01 modules dus wil ik niet alles weer omgooien). Je kan in het MySensors forum eens inlezen wat de ervaringen zijn met de verschillende radios en zo de juiste keuze maken (voor de RFM69 radio's heb je ook weer twee keuzes qua frequentie).
Gewoon even voor de correctheid:ET19611 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 07:16:
[...]
Op beide ingangen kan je scenes starten door enkel, dubbel of triple te drukken. Je kunt dus met slechts 1 dimmer module icm met 2 impulsdrukkers, 6 verschillende scenes starten!
Op de S1 kan je geen scene starten door triple-click. Dan zet je hem namelijk in inclusion/exclusion mode.
Maar je kan wel nog scenes starten door lang drukken (bij drukken of bij loslaten)
In totaal kan je dus 9 scenes starten met 1 dimmer!
SCENE ID value sent at specified configuration:
Momentary switches
SCENE ID: S1 input SCENE ID: S2 input
16 : 1 x click
14 : 2 x click
- : 3 x click
12 : hold
13 : release
SCENE ID: S2 input
26 : 1 x click
24 : 2 x click
25 : 3 x click
22 : hold
23 : release
Nouja, de reden voor de internet gateway is dat ik hem in domoticz wil gaan aansturen/uitlezen, maar wil hem niet bij mijn Pi in de meterkast hangen. Vandaar dat ethernet mij handig leek, dan kan hij ergens anders waar ik een netwerkaansluiting heb hangen.tsjoender schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 08:51:
[...]
Net die pagina doorgelezen met instrukties voor de ethernet gateway en het staat er wel heel erg compact beschreven waarmee het inderdaad niet meteen duidelijk is. Heb je een speciale reden om met de ethernet gateway te beginnen? De serial gateway is eenvoudiger om mee te beginnen en die beschrijving is denk ik wel vollediger.
Je ziet twee code voorbeelden bij de ethernet gateway omdat je kunt kiezen tussen twee ethernet modules. Je hebt inderdaad maar een voorbeeld nodig afhankelijk van de gekozen module. De W5100 ethernet shield is wel een aardige om mee te beginnen omdat die zo op een Arduino Uno geprikt kan worden. Eenvoudiger aansluiten kan eigenlijk niet. Daarnaast moet je dan nog een radio module kopen (NRF24L01 of RFM69). Zelf gebruik ik de NRF24L01 modules, maar bij deze is het raadzaam om de voeding te voorzien van een elco en te spelen met de zend/ontvangst sterkte. Het bereik kan problematisch zijn als je ze zo aansluit zonder goede stroomvoorziening. De RFM69 radios schijnen iets makkelijker te zijn, maar daar heb ik geen ervaring mee (en ik ben nu eenmaal begonnen met de NRF24L01 modules dus wil ik niet alles weer omgooien). Je kan in het MySensors forum eens inlezen wat de ervaringen zijn met de verschillende radios en zo de juiste keuze maken (voor de RFM69 radio's heb je ook weer twee keuzes qua frequentie).
Thanks voor de pointers, heb na je uitleg gelezen te hebben nog wat rond zitten neuzen op de site en denk dat ik wel een redelijk idee van de bedoeling heb. Heb mij onderdeeltjes bij ali besteld, nu maar wachten tot alles binnen is
Dat heb ik mijzelf ook altijd afgevraagd.CyBeRSPiN schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 13:34:
En wat is dan het verschil tussen hold en release? Release komt toch altijd na een hold?
Die van mij is redelijk voorspelbaar, een kwartier na uitschakelen gaat hij updaten. Maar dan nog, het punt was dat niet alle apparaten er zonder meer 'tegen moeten kunnen' dat de stroom er zo af gaat. Daar moet je nog wel even kritisch bij zijn.teaser schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 07:41:
Als je hem bv 1 nacht per week aan laat kan hij nog regelmatig de nodige updates krijgen.
Eventueel nog wat korter, maar dan loop je het gevaar dat je de stroom afschakelt middenin het flashen, dat is natuurlijk helemaal niet aan te radenAl zou je daar met stroommeting weer iets voor kunnen verzinnen, ik kan me voorstellen dat de STB meer verbruikt tijdens het flashen dan in standby.
[ Voor 7% gewijzigd door Gonadan op 11-01-2017 20:48 ]
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Maar let op tegen katten is bijna geen goede pir te vinden, reden is dat ze overal op kunnen klimmen.
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
True, maar ik kan me niet meteen andere apparaten inbeelden die het daar moeilijk mee zouden hebben. Keukentoestellen met een klok misschien, al is de klok ook niet meer relevant als het toestel doorgaans zonder spanning staat.Gonadan schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 20:46:
Maar dan nog, het punt was dat niet alle apparaten er zonder meer 'tegen moeten kunnen' dat de stroom er zo af gaat. Daar moet je nog wel even kritisch bij zijn.
Heb 3 katten en heb een Fibaro motion sensor. Heb deze zo gericht dat ie de onderste meter niet in het zicht staat (staat op een kast). Gaat bijna altijd goed, maar soms triggert ie wel.painy schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 00:05:
Heeft iemand een suggestie voor beveiliging als je huisdieren hebt? Bewegingssensoren lijken me ideaal voor ongewenst bezoek op te sporen of de lampen uit te schakelen als er al lang geen beweging meer is. Zijn er modellen waar je de gevoeligheid zo kan aanpassen dat een huisdier niets triggert maar een mens wel?
Gevoeligheid van die sensor is aan te passen, maar heb daar zelf nog niet mee gespeeld.
Voor beveiliging zou ik met huisdieren in huis geen gebruik maken van bewegingssensoren. Gewoon op ramen en deuren contacten zetten is een veel betere keus om een betrouwbaar alarmsysteem te maken.painy schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 00:05:
Heeft iemand een suggestie voor beveiliging als je huisdieren hebt? Bewegingssensoren lijken me ideaal voor ongewenst bezoek op te sporen of de lampen uit te schakelen als er al lang geen beweging meer is. Zijn er modellen waar je de gevoeligheid zo kan aanpassen dat een huisdier niets triggert maar een mens wel?
Voor het automatiseren (schakelen van verlichting) kan je natuurlijk gewoon bewegingssensoren gebruiken. De gevoeligheid van de Fibaro motion sensor kan je instellen, misschien dat je daarmee de detectie veroorzaakt door de beweging van kleine huisdieren kunt voorkomen....
Zo heb ik een Fibaro op de overloop hangen die moet constateren of iemand over de overloop loopt of de trap op komt. Qua gevoeligheid en beweging heb ik hem zo ingesteld dat hij vrij aardig werkt voor mensen, maar omdat de trap naar zolder open is komen de katten relatief dichtbij. Die kan ik er helaas toch niet uit filteren.
Ik heb geen flauw idee. Persoonlijk hoop ik dat alle apparaten robuust genoeg gebouwd zijn om een lompe consument te overleven, dus wat dat betreft denk ik dat de meeste er wel tegen zouden moeten kunnen. Aan de andere kant bevatten ze wel bijna allemaal software, die vindt het vaak minder leuk om zomaar afgesloten te worden, zeker als er ook nog lokale opslag in zit. Zo kan het ook zijn dat je eerst weer ergens de cache moet legen voordat een apparaat weer spatzuiver werkt.teaser schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 07:40:
True, maar ik kan me niet meteen andere apparaten inbeelden die het daar moeilijk mee zouden hebben. Keukentoestellen met een klok misschien, al is de klok ook niet meer relevant als het toestel doorgaans zonder spanning staat.
Het zal vast kunnen, maar ik ben er geen voorstander van. Bij mij schakelt alles pas als ik zeker weet dat er geen apparaat in gebruik is.
[ Voor 28% gewijzigd door Gonadan op 12-01-2017 09:16 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Magneetcontacten all the way voor alarmering. Uitermate betrouwbaar. PIR is dan nergens meer voor nodig imho. Die gebruik ik hier alleen voor presence detection.painy schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 00:05:
- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -
Zie hfdstk 2.2.2 in de RFXtrx User guide voor de lijst van ondersteunde protocollen in elke firmware versie.A1AD schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 09:54:
Weet iemand het verschil tussen de EXT en de EXT2 firmware van de RFXCOM?
Geweldige support toch altijdb_weijenberg schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 12:44:
[...]
Zie hfdstk 2.2.2 in de RFXtrx User guide voor de lijst van ondersteunde protocollen in elke firmware versie.
Wat is eigenlijk de reden dat de goedkope COCO zenders niet opgepikt kunnen worden? De RFXcom kan het signaal enkel sturen.
Er zijn meerdere apparaten waarvoor alleen het aansturen is geïmplementeerd. Zouden alle remotes geïmplementeerd worden dan gaat dat ten koste van andere sensors en dergelijke. En in principe zijn we er van uit gegaan dat modules altijd aangestuurd worden door het domotica systeem. Om opdrachten naar het domotica systeem te sturen kan dan gebruik gemaakt worden van de ondersteunde remotes en draadloze schakelaars.A1AD schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 14:04:
[...]
Geweldige support toch altijd![]()
Wat is eigenlijk de reden dat de goedkope COCO zenders niet opgepikt kunnen worden? De RFXcom kan het signaal enkel sturen.
Maar wanneer je de remote gebruikt krijg je geen feedback in je domotica systeem, of begrijp ik dat verkeerd?b_weijenberg schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 14:47:
[...]
Er zijn meerdere apparaten waarvoor alleen het aansturen is geïmplementeerd. Zouden alle remotes geïmplementeerd worden dan gaat dat ten koste van andere sensors en dergelijke. En in principe zijn we er van uit gegaan dat modules altijd aangestuurd worden door het domotica systeem. Om opdrachten naar het domotica systeem te sturen kan dan gebruik gemaakt worden van de ondersteunde remotes en draadloze schakelaars.
Ik kan ze gewoon ontvangen zover ik weet, alleen moet je wel juiste protocol aan hebben staan. Voor oude draaischijf kaku/coco is dat x10 als het goed is. AC is voor de variant zonder draaiwieltjes.A1AD schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 14:04:
[...]
Geweldige support toch altijd![]()
Maar voor de duidelijkheid wat verwacht je te ontvangen bij x10, heb je daar ook nog zenders van (die ook nog werken
Hoewel end-of-life, X10 remotes zijn nog steeds verkrijgbaar:
https://www.intellihome.be/nl/domotica/x10/x10-rf.html?p=1
YouTube: FIBARO Relay Switch 2x1,5kW Installation
Die inbouw dingen zijn namelijk zo'n drama om in te bouwen, dit zou het wel wat makkelijker maken.
Die 'connectors' (ben de naam effe kwijt) knijp je er dan zelf op, nadat je de draad op de gewenste lengte hebt gemaakt.
[ Voor 19% gewijzigd door CyBeRSPiN op 13-01-2017 10:50 ]
Ze worden ook wel adereindhulzen genoemd volgens mij, zoals hier bijvoorbeeld.SiErRa schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 10:00:
Heeft iemand enig idee waar je de flexibele kabeltjes met "connectors" aan de uiteinden uit deze video vandaan kan halen:
Die inbouw dingen zijn namelijk zo'n drama om in te bouwen, dit zou het wel wat makkelijker maken.
[ Voor 16% gewijzigd door wmn79 op 13-01-2017 10:55 ]
Ze heten idd adereindhulsjes.SiErRa schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 10:00:
Heeft iemand enig idee waar je de flexibele kabeltjes met "connectors" aan de uiteinden uit deze video vandaan kan halen:
Ik gebruik ze zelf ook om de inbouwmodules netjes en gemakkelijk in te bouwen.
De aders (soepel 0,75-1,0 mm2) op lengte knippen, uiteinden afstrippen en adereindhulsje opknijpen.
Adereindhulzen. De tang heb ik hier in NL bestel (had hem al eerder nodig voor adereindhulzen die ik al in huis had).
De adereindhulzen heb ik even met een mesje op lopen krabben, er komt netjes koperkleur tevoorschijn. Vertind koperen hulsjes dus
[ Voor 33% gewijzigd door ThinkPad op 13-01-2017 13:25 ]
Op de 2x1.5Kw is dat prima, maar voor de 1x 3500, kan je dat vergeten.
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116
Officieel moet je (ook in NL?) volle kern en 1,5/2,5mm² gebruiken?
Dat is inderdaad waar, maar dan is het bijna niet te doen om die modules in te bouwen. De relays gebruik je meestal met verlichting, wat tegenwoordig eigenlijk altijd < 100 watt is.Fire69 schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 13:53:
Lijkt me ook niet de meest 'veilige' manier.
Maar nu kom ik er niet echt achter wat nou de juiste modules zijn.. Ik wil sowieso Zwave plus, maar ik zie enkele en dubbele 'relays', en enkele en dubbele 'switches'. Op de fibaro website kan ik geen productpagina vinden van de inbouwmodules en in de pricewatch hierboven staan ze niet allemaal. Wat me wel op valt is dat de prijs van alle modules vrijwel gelijk is.
Heeft iemand een linkje waar ik een overzicht kan vinden van de fibaromodules, en vooral de verschillen? En als de prijzen gelijk zijn, waarom dan een enkele switch kopen ipv een dubbele?
Edit, volgens deze PDF hebben ze de 'switch' modules niet meer, alleen de 'relay', 'dimmer' en 'rgb': http://materialy.fibaro.c...oduktow/ProductsCards.pdf
[ Voor 9% gewijzigd door keverjeroen op 13-01-2017 16:06 ]
Mijn LEGO dingetjes: www.KeverBricks.nl (insta, bricklink etc)
Een overzicht heb ik 1 2 3 niet kunnen vinden. Maar het verschil tussen de 1 of 2 relays is simpel. een enkele kan meer wattage aan dan een dubbel op 1 poort. Dus wil de wasmachine schakelen dan heb je een enkele nodig. Als je 2 lampen onafhankelijk van elkaar wilt schakelen dan heb je de dubbele nodig.keverjeroen schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 16:01:
Nu Homey erg stabiel is en er ondertussen het een en ander aan hardware aan hangt (kaku, fibaro, hue, sonos, sony, etc), wil ik een schakelaar gaan voorzien van een Fibaro-inbouwmodule. Ik begin op een simpele plek (enkele schakelaar, zonder hotelschakeling).
Maar nu kom ik er niet echt achter wat nou de juiste modules zijn.. Ik wil sowieso Zwave plus, maar ik zie enkele en dubbele 'relays', en enkele en dubbele 'switches'. Op de fibaro website kan ik geen productpagina vinden van de inbouwmodules en in de pricewatch hierboven staan ze niet allemaal. Wat me wel op valt is dat de prijs van alle modules vrijwel gelijk is.
Heeft iemand een linkje waar ik een overzicht kan vinden van de fibaromodules, en vooral de verschillen? En als de prijzen gelijk zijn, waarom dan een enkele switch kopen ipv een dubbele?
Edit, volgens deze PDF hebben ze de 'switch' modules niet meer, alleen de 'relay', 'dimmer' en 'rgb': http://materialy.fibaro.c...oduktow/ProductsCards.pdf
Verder heb je nog met of zonder dimfunctie. Bij Robbshop kun je het wel redelijk vinden.
Hier staat idg een zoekpagina: https://www.robbshop.nl/#sqr:(q[fibaro],f15874[Fibaro],f133423[Z-wave-Plus])
wel nog even de keuze voor toepassing maken
[ Voor 5% gewijzigd door klaasopurk op 13-01-2017 16:15 ]
Klaas
Wattage?klaasopurk schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 16:14:
[...]
Een overzicht heb ik 1 2 3 niet kunnen vinden. Maar het verschil tussen de 1 of 2 relays is simpel. een enkele kan meer wattage aan dan een dubbel op 1 poort. Dus wil de wasmachine schakelen dan heb je een enkele nodig. Als je 2 lampen onafhankelijk van elkaar wilt schakelen dan heb je de dubbele nodig.
Verder heb je nog met of zonder dimfunctie. Bij Robbshop kun je het wel redelijk vinden.
Hier staat idg een zoekpagina: https://www.robbshop.nl/#sqr:(q[fibaro],f15874[Fibaro],f133423[Z-wave-Plus])
wel nog even de keuze voor toepassing maken
Ik denk dat je vermogen bedoelt.
De harmony hub registreert zich dan als bluetooth toetsenbord en je kunt in principe gewoon alles bedienen met de knoppen waarvan je het zou verwachten
Als het goed is zou bij het starten van Film kijken scene nu TV / versterker aan moeten gaan. Laptop zou ik wel via WOL kunnen aansturen maar deze komt dan niet voorbij bios ivm beveiliging (dus geen nut) maar als de laptop wel aanstaat zou deze ook Kodi gelijk voor mij opstarten.
Kodi zorgt weer voor eventuele WOL naar NASserver en als deze volledig up and running is spreekt tablet in de woonkamer dat hij online is. Het stukje WOL naar NASserver zou ook nog via HomeSeer kunnen maar daar moet ik nog even over brainstormen.
De switches zijn de opvolgers van de relayskeverjeroen schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 16:01:
[...]
[...]
Relays zijn FGS-xx2, Switches zijn FGS-xx3.
De switches zijn Zwave Plus, de relays niet, dus je weet al welke je moet nemen
De switches doen ook power metering, wat altijd leuk is.
Als ik het me goed herinner gebruiken de switches hierdoor ook een nieuwer type relay.
Als je van plan zou zijn om enkelvoudige switches te nemen, zou je ook gewoon de Dimmer2 kunnen nemen.
Alle voordelen van de Switches, en je kan er ook mee dimmen.
[ Voor 18% gewijzigd door The-Source op 14-01-2017 09:54 ]
Met als extra voordeel dat de Dimmer ook in een 2-draads situatie gebruikt kan worden.Fire69 schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 00:23:
[...]
Als je van plan zou zijn om enkelvoudige switches te nemen, zou je ook gewoon de Dimmer2 kunnen nemen.
Voor die situaties is het m.i. het enige inbouw Z-wave product om mee te schakelen.
Bij de Qubino Flush (D1) kan dit wel, je heb een ingang waar je elke spanning op kunt zetten.The-Source schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 09:53:
Maar is het niet zo dat je bij de relais en echt relais hebt waarbij je een eigen input kan kiezen ( dat is dus niet perce 230v) en bij de nieuwe switches dat niet het geval is. Als je 230 wilt schakelen dan is een switch model natuurlijk geen probleem
Dat soort dingen zijn inderdaad mooi. Bij mij is Kodi zo ongeveer, naast het domoticasysteem (openHAB) zelf het epicentrum van mijn huisThe-Source schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 23:06:
Sinds een aantal weken ben ik over gestapt naar Kodi en nu is daarvoor HomeSeer en vast ook wel andere domotica pakketten een plugin voor maar wat ik mij niet bedacht had is dat je met de Logitech harmony hub ook hieraan kunt verbinden. Mits je op de cliënt waar je Kodi draait bluetooth beschikbaar hebt.
De harmony hub registreert zich dan als bluetooth toetsenbord en je kunt in principe gewoon alles bedienen met de knoppen waarvan je het zou verwachten
Als het goed is zou bij het starten van Film kijken scene nu TV / versterker aan moeten gaan. Laptop zou ik wel via WOL kunnen aansturen maar deze komt dan niet voorbij bios ivm beveiliging (dus geen nut) maar als de laptop wel aanstaat zou deze ook Kodi gelijk voor mij opstarten.
Kodi zorgt weer voor eventuele WOL naar NASserver en als deze volledig up and running is spreekt tablet in de woonkamer dat hij online is. Het stukje WOL naar NASserver zou ook nog via HomeSeer kunnen maar daar moet ik nog even over brainstormen.
Voor jou, ter inspiratie, multi-directionele ideeën:
- Verlichting dimmen, AVR volume hoger en subwoofer aan bij starten van de film
- Herstel bij stoppen film
- Kodi op pauze en versterker op Mute als je met je mobiel belt (indien Android, kijk naar Tasker oid!)
- Kodi op pauze en versterker op Mute als de deurbel gaat
Al dit soort dingen, plus inderdaad een versterker die automatisch aan springt, zijn echt ideaal
De Kodi plugin is niet gratis bij homeseer maar het bied voor mij weer extra mogelijkheden.GENETX schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 13:35:
[...]
Dat soort dingen zijn inderdaad mooi. Bij mij is Kodi zo ongeveer, naast het domoticasysteem (openHAB) zelf het epicentrum van mijn huis![]()
Voor jou, ter inspiratie, multi-directionele ideeën:
- Verlichting dimmen, AVR volume hoger en subwoofer aan bij starten van de film
- Herstel bij stoppen film
- Kodi op pauze en versterker op Mute als je met je mobiel belt (indien Android, kijk naar Tasker oid!)
- Kodi op pauze en versterker op Mute als de deurbel gaat
Al dit soort dingen, plus inderdaad een versterker die automatisch aan springt, zijn echt ideaal
De verlichting toetsen bij de Harmony remote heb ik al als scene triggers ingericht.
Starten van Kodi zorgt er nu ook voor dat ambiled geactiveerd wordt.
Het idee om een dimmer te gebruiken voor een enkele schakelaar is inderdaad ook niet gek. Die is ongeveer net zo duur.
De Dimmer2 (FGD-212) is bij Amazon 1€ goedkoper dan de Single Switch2 (FGS-213)keverjeroen schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 16:03:
Bedankt voor de tips en info. Van de blauw draad wist ik inderdaad. Wil ook eerst eens wat schakelaars van de muur halen om te kijken hoeveel ruimte er is en welke draden er zitten.
Het idee om een dimmer te gebruiken voor een enkele schakelaar is inderdaad ook niet gek. Die is ongeveer net zo duur.
Voor verlichting en apparatuur met een aansluitwaarde van max. 1 kW absoluut geen probleem! Dus niet toepassen bij (combi)ovens, wasdrogers, wasmachines, boilers, cookers etc..Fire69 schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 13:53:
Lijkt me ook niet de meest 'veilige' manier.
Je kunt zelfs de soepele draad met adereindhuls direct in het klemcontact van de inbouwschakelaar of lasdop steken en je hebt een prima elektrische verbinding!
Is het niet zo dat de dimmer bij het inschakelen de spanning "langzaam" opvoert in plaats van hem direct in te schakelen? Dit zou wel eens erg slecht kunnen zijn voor je apparatuur. Het ligt er dus maar net aan waar je de dimmer/schakelaar voor wilt gebruiken. Wil je er verlichting of apparatuur mee schakelen? Indien apparatuur, dan zou ik zeker niet voor een dimmer kiezen. Al was het alleen maar om te voorkomen dat je er per ongeluk te weinig spanning op zet.Fire69 schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 00:23:
[...]
De switches zijn de opvolgers van de relays
Relays zijn FGS-xx2, Switches zijn FGS-xx3.
De switches zijn Zwave Plus, de relays niet, dus je weet al welke je moet nemen
De switches doen ook power metering, wat altijd leuk is.
Als ik het me goed herinner gebruiken de switches hierdoor ook een nieuwer type relay.
Het verschil tussen de switches en de relays zijn als volgt. De switches:
- Zijn de opvolger van de relays
- Maken gebruik van Z-wave Plus
- Hebben een ingebouwde energiemeter
- Zijn geen relays meer (dus ze schakelen alleen nog maar de spanning van de switch zelf)
- Zijn compatibel met niet Z-wave Plus nodes. Maar maken in dat geval ook geen gebruik van de Plus functionaliteit.
[ Voor 17% gewijzigd door 3raser op 16-01-2017 14:29 ]
Tja, ik veronderstelde natuurlijk wel dat hij weet dat een dimmer enkel voor (dimbare!3raser schreef op maandag 16 januari 2017 @ 14:24:
[...]
Is het niet zo dat de dimmer bij het inschakelen de spanning "langzaam" opvoert in plaats van hem direct in te schakelen? Dit zou wel eens erg slecht kunnen zijn voor je apparatuur.
Je kan de functie trouwens ook uitschakelen en er gewoon een on/off van maken.
http://www.evertygo.com/imperihome
Ik heb ook de betaalde (PRO versie) geinstalleerd gisteren, ben er nog een beetje mee aan het stoeien om een handig, mooi en overzichtelijk dashboard te maken op m'n tablet.elsinga schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 12:49:
Yep, present, de betaalde versie zelfs! Werkt prima, heel tevreden mee. Mocht wel nog wat extra dashboard schermen met meer vakjes voor widgets bij komen, maar da's extra.
Als ik de app op meerder tablets wil gebruiken, moet ik dan een licentie kopen voor ieder device? Kweet, het is nog geen 5 euro, maar toch
Ik zag ook dat er een plugin voor een Kodi mediaplayer is, weet iemand wat ik hier mee kan icm met mijn Kodi mediaplayer?
Ik draai zonder meerkosten de app op mijn telefoon en 2 tablets (waarvan 1 oudje die ik dedicated daarvoor in gebruik heb genomen).
Lees wel wisselende berichten over de Fibaro dimmer 2, ivm knipperende lampen. Schijnt Qubino dan weer beter mee om te gaan.keverjeroen schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 14:18:
Het ging me er inderdaad om, om verlichting te schakelen, geen apparaten. Daarvoor heb ik genoeg kaku/fibaro tussenstekkers..
Ik was er ook huiverig voor en heb bij mijn bestelling gelijk 2 keer een bypass besteld. Eerst aangesloten zonder bypass (3 draads) en alles blijkt goed te werken. (1 x op 1 Philips WarmGlow van 6W en 1x op 5 Philips WarmGlow van 4W).keverjeroen schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 10:26:
[...]
Lees wel wisselende berichten over de Fibaro dimmer 2, ivm knipperende lampen. Schijnt Qubino dan weer beter mee om te gaan.
Ik heb echter wel last van stuursignalen op het lichtnet. Om 7uur, half 9, 10 en 11 uur knipperen de lampen heel even. Dit is niet op te lossen met een bypass. Ik weet niet op de Qubino hier ook last van heeft.
CodeIT schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 11:02:
[...]
Ik was er ook huiverig voor en heb bij mijn bestelling gelijk 2 keer een bypass besteld. Eerst aangesloten zonder bypass (3 draads) en alles blijkt goed te werken. (1 x op 1 Philips WarmGlow van 6W en 1x op 5 Philips WarmGlow van 4W).
Ik heb echter wel last van stuursignalen op het lichtnet. Om 7uur, half 9, 10 en 11 uur knipperen de lampen heel even. Dit is niet op te lossen met een bypass. Ik weet niet op de Qubino hier ook last van heeft.
Dank je, dat had ik nog niet gezien. Volgens mij is de firmware alleen up te daten met Fibaro home center en niet vanuit Domoticz.basjuhh schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 11:07:
Er is vorige week een nieuwe firmware gekomen voor de dimmers waarvan men zegt dat deze dit soort dingen in zijn opgelost. Gaat uit mn hoofd om 3.5
[...]
Bij Fibaro kan ik het zelf daar ik ook de Fibaro Home Center heb welke dit verzorgt. Of en hoe het bij andere controllers kan weet ik niet.
Fire69 schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 11:46:
Da's inderdaad het probleem, nieuwe firmware is leuk, maar hoe krijg je hem geïnstalleerd...
Ik had met een Qubino dimmer hetzelfde soort probleem van onverwacht knipperen. Bij mij was de close-in boiler de boosdoener....Op een andere groep had ik geen problemen.CodeIT schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 11:02:
[...]
Ik was er ook huiverig voor en heb bij mijn bestelling gelijk 2 keer een bypass besteld. Eerst aangesloten zonder bypass (3 draads) en alles blijkt goed te werken. (1 x op 1 Philips WarmGlow van 6W en 1x op 5 Philips WarmGlow van 4W).
Firmware update kan bij Qubino niet, dan moet je ze retour sturen of iets regelen met de winkel waar je hem hebt gekocht. Echter zij zullen hem ook moeten opsturen.
[ Voor 10% gewijzigd door kasteleman op 19-01-2017 11:53 ]
Wat zou het fijn zijn als je gewoon een Windows tooltje hebt, zwave zich in je PC en updaten die modules.
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Kan nu klaarblijkelijk zelf bepalen welke route het moet gaan volgen. Maar zoals je kunt zien is dat niet echt nodig aangezien bijna alles wel rechstreeks met de controller kan communiceren
Maar toen ik even de specs van een fibaro erbij ging pakken heb ik wel de keuze mogelijkheid om firmware te verzenden. Of dit alles geaccepteerd word weet ik niet aangezien ik het nooit heb getest. Heb ook geen klachten en dan gaat er een oud spreekwoord op: "if it ain't broke don't fix it"
Wilde hem ook via zwave kunnen bedienen maar heb daar wel wat moeite mee gehad.
Het grootste probleem is dat de motor van de 6300 op laagspanningssignalen schakeld en je dus potentiaal vrije relais nodig hebt. De de z-wave gordijn modules die ik kon vinden schakelen allemaal met de aangesloten 230V.
Uiteindelijk is het gelukt met een Philio PAN06-1B met onderstaand aansluit schema.
Voordeel hiervan is nog dat er geen 230V aansluiting nodig is en de Philio module zijn voeding krijgt vanuit de motor op 24V.
Aansluiting met een 4 aderige draad (zwart, rood, groen, geel).
RJ45 voor in poort 2 van de motor:
Pin 2: zwart = 24V
Pin 4: rood = Gnd
Pin 5: groen = open
Pin 6: geel = dicht
Philio PAN06-1A:
N: zwart (vanuit motor. NB is bij DC blijkbaar omgekeerd aan AC)
L: rood (vanuit motor) + rood (lus naar Com)
Com: rood (lus van uit L) + rood (naar drukknopschakelaar)
NO1: groen (vanuit motor)
NO2: geel (vanuit motor)
S1: groen (vanuit drukknop schakelaar)
S2: geel (vanuit drukknop schakelaar)
Drukknop schakelaar 2x
DK1: groen (Philio S1)
DK2: geel (Philio S2)
Com: rood (Philio Com)

Ik besef me dat ik de wandschakelaar dan altijd 'Aan' moet laten, omdat de HE875 anders geen stroom krijgt.
Klopt mijn redenatie dan indien de vraag of het überhaupt kan met 'ja' beantwoord wordt het als volgt aangesloten moet worden in de plafonddoos:
Linker L op bruin (komende van wandschakelaar)
Rechter N op blauw (komende van wandschakelaar)
Wisselteken en N ernaast naar de lamp (volgorde maakt niet uit?)
Draden uit de HE875 niet gebruiken.
Voor de volledigheid hier de handleiding: http://www.produktinfo.co...TER_de_en_fr_nl_es_pl.pdf
Nou nee. In de plafonddoos is fase en nul gewoon aanwezig. Dus een bruine draad uit je plafonddoos aansluiten op L, een blauwe uit je plafonddoos op N (zie plaatje 2a uit de handleiding). Dan je lamp aansluiten op wisselteken (met een zwarte draad) en N (blauwe draad) (zie plaatje 3a uit handleiding). Je kunt vervolgens nog beide bestaande draden van de plafonddoos naar je wandschakelaar (er zal een bruine naartoe gaan en een zwarte retour komen) aansluiten op de beide draden uit de HE875 (plaatje 4a). Dan zal ook je wandschakelaar werken.JBS schreef op zondag 22 januari 2017 @ 08:43:
Zou je een Home easy HE875 in plaats van achter de wandschakelaar (daar past ie niet..) ook in plafonddoos kunnen verwerken?
[afbeelding]
Ik besef me dat ik de wandschakelaar dan altijd 'Aan' moet laten, omdat de HE875 anders geen stroom krijgt.
Klopt mijn redenatie dan indien de vraag of het überhaupt kan met 'ja' beantwoord wordt het als volgt aangesloten moet worden in de plafonddoos:
Linker L op bruin (komende van wandschakelaar)
Rechter N op blauw (komende van wandschakelaar)
Wisselteken en N ernaast naar de lamp (volgorde maakt niet uit?)
Draden uit de HE875 niet gebruiken.
Voor de volledigheid hier de handleiding: http://www.produktinfo.co...TER_de_en_fr_nl_es_pl.pdf
LET OP dat je de bruine draad naar de wandschakelaar los maakt van de overige bruine draden! Eigenlijk zou je deze bruine draad moeten vervangen voor een zwarte. Of op z'n minst beide einden zwart moeten tapen.
Thanks, gelukt om de lamp nu te schakelen via de HE875.B@rt_d@_M@n schreef op zondag 22 januari 2017 @ 11:47:
[...]
Nou nee. In de plafonddoos is fase en nul gewoon aanwezig. Dus een bruine draad uit je plafonddoos aansluiten op L, een blauwe uit je plafonddoos op N (zie plaatje 2a uit de handleiding). Dan je lamp aansluiten op wisselteken (met een zwarte draad) en N (blauwe draad) (zie plaatje 3a uit handleiding). Je kunt vervolgens nog beide bestaande draden van de plafonddoos naar je wandschakelaar (er zal een bruine naartoe gaan en een zwarte retour komen) aansluiten op de beide draden uit de HE875 (plaatje 4a). Dan zal ook je wandschakelaar werken.
LET OP dat je de bruine draad naar de wandschakelaar los maakt van de overige bruine draden! Eigenlijk zou je deze bruine draad moeten vervangen voor een zwarte. Of op z'n minst beide einden zwart moeten tapen.
Het blijven gebruiken van de wandschakelaar is inderdaad handig, dan hoef ik daarvoor in de plaats niet zo'n draadloze plakschakelaar te gebruiken.
Begrijp ik je goed als ik zeg dat ik de bestaande draden uit de plafonddoos vastgemaakt moeten worden aan de twee witte draadjes uit de HE875 (met een kroonsteentje lijkt me handigste?), en dus uit de L en buitenste N van de HE875 gaan?
Het gaat om een eenvoudige lamp met een rond 'bakje' tegen het plafond waarin wat ruimte is en zo'n HE875 makkelijk pasttozzke schreef op zondag 22 januari 2017 @ 12:42:
alleen acht ik de kans alleen maar kleiner dat je hem in die centraaldoos ("plafonddoos" zoals JBS hem noemt) krijgt. In centraaldozen zitten doorgaans veel meer draden dan achter een schakelaar.
Iets als:
Een oudere post, maar voor mij nog wel relevant. Heb je hier nog met een bepaalde domotica-oplossing op in kunnen haken? Ik woon in een flat met sinds kort ook allemaal Urmet spul. De voordeur-bel gaat ook over dit intercom-systeem. Ik hoopte dat de oude bel die er nog steeds hangt gebruikt werd, zodat ik in het circuit een relais in kon bouwen die een draadloos 433-mhz systeem schakelt. Maar helaas gaat alles via dat intercom-ding van Urmet.nielsn schreef op donderdag 7 augustus 2014 @ 17:50:
Sinds enige tijd ben ik in een nieuwbouw huurappartement komen te wonen. In dit complex is een Urmet intercom systeem geinstalleerd en in elk appartement hang deze handset.
Zijn er al domotica systemen waarbij dit extern systeem geïntegreerd is of in de nabije toekomst geïntegreerd wordt?
Zijn er nog meer mensen die naar eenzelfde oplossing op zoek zijn?
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Nee, je bent er bijna maar nog niet helemaal.JBS schreef op zondag 22 januari 2017 @ 13:49:
[...]
Begrijp ik je goed als ik zeg dat ik de bestaande draden uit de plafonddoos vastgemaakt moeten worden aan de twee witte draadjes uit de HE875 (met een kroonsteentje lijkt me handigste?), en dus uit de L en buitenste N van de HE875 gaan?
[...]
Als het goed is gaat er een leiding van je plafonddoos naar je wandschakelaar. Daarin zitten (normaal gesproken) twee draden, een bruine (L) en een zwarte (S). De bruine brengt 230V vanuit de plafonddoos naar de wandschakelaar, de zwarte brengt 230V geschakeld weer terug. Deze twee draden moet je dus losmaken uit de lasdoppen in je plafonddoos en verbinden (idd met een kroonsteentje) met beide draden van de HE875. Als dat is gebeurd, zal de wandschakelaar bij bediening beide HE875 contacten kortsluiten en weet de HE875 dat de lamp aan moet.
Volgens mij zeggen we dan hetzelfde op basis van huidige situatie (HE875 schakelt nu, wandschakelaar niet. Zoals eerste deel uit je vorige post aangesloten)?B@rt_d@_M@n schreef op zondag 22 januari 2017 @ 16:51:
[...]
Nee, je bent er bijna maar nog niet helemaal.
Als het goed is gaat er een leiding van je plafonddoos naar je wandschakelaar. Daarin zitten (normaal gesproken) twee draden, een bruine (L) en een zwarte (S). De bruine brengt 230V vanuit de plafonddoos naar de wandschakelaar, de zwarte brengt 230V geschakeld weer terug. Deze twee draden moet je dus losmaken uit de lasdoppen in je plafonddoos en verbinden (idd met een kroonsteentje) met beide draden van de HE875. Als dat is gebeurd, zal de wandschakelaar bij bediening beide HE875 contacten kortsluiten en weet de HE875 dat de lamp aan moet.
Je hebt het aangesloten zoals ik denk dat het moet? En de wandschakelaar werkt dan niet??JBS schreef op zondag 22 januari 2017 @ 19:34:
[...]
Volgens mij zeggen we dan hetzelfde op basis van huidige situatie (HE875 schakelt nu, wandschakelaar niet. Zoals eerste deel uit je vorige post aangesloten)?
Wat gebeurt er dan als je beide draden van de HE875 tegen elkaar aanhoudt?
Heb het aangesloten zoals jij voorstelde, maar nog zonder de twee witte draadjes van de HE875 erbij te betrekken. Wat ik nu in mijn beleving moet doen:B@rt_d@_M@n schreef op maandag 23 januari 2017 @ 11:35:
[...]
Je hebt het aangesloten zoals ik denk dat het moet? En de wandschakelaar werkt dan niet??
Wat gebeurt er dan als je beide draden van de HE875 tegen elkaar aanhoudt?
De draadjes die uit het plafond komen en nu in L en N van de HE875 zitten daaruit halen en met een kroonsteentje verbinden aan de twee witte draadjes die aan de HE875 zitten verbinden. Toch?
Edit: Nee, dus. Weg HE875.
Het staat toch gewoon in de handleiding waar die 2 witte draadjes voor zijn?JBS schreef op maandag 23 januari 2017 @ 19:32:
[...]
Heb het aangesloten zoals jij voorstelde, maar nog zonder de twee witte draadjes van de HE875 erbij te betrekken. Wat ik nu in mijn beleving moet doen:
De draadjes die uit het plafond komen en nu in L en N van de HE875 zitten daaruit halen en met een kroonsteentje verbinden aan de twee witte draadjes die aan de HE875 zitten verbinden. Toch?
Edit: Nee, dus. Weg HE875.
Ik begrijp dat wel, een elektricien kost al snel 50 € per uur, dus dan maar doe het zelven....The-Source schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 06:57:
Blijf mij verbazen hoeveel mensen er hier per jaar voorbij komen die gaan knutselen in hun electra installatie zonder goede kennis. Laat staan het kunnen lezen van een aansluitschema(en niet alleen in dit topic)
Deel 1 van het aansluiten goed ging en werkte zoals verwacht. Ik had de indruk dat deel 2 ook duidelijk was en heb het dus aangesloten zoals ik het interpreteerde (niet gehinderd door elektra kennis). Dat ging dus niet goed, schakelaartje kapot en ervan geleerd toch nog op expliciete bevestiging of kennis te wachten.
Maar doe het zelven zit nog wel wat risico's aan. Spanning afschakelen doen de meeste wel dus dat risico gaat wel goed. Maar brand gevaar en dan als de oorzaak wordt ontdekt dat het door geknutsel komt betekent dat de verzekering niets uitkeert, los van het feit of je de woning zelf veilig kunt verlaten.ET19611 schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 15:29:
[...]
Ik begrijp dat wel, een elektricien kost al snel 50 € per uur, dus dan maar doe het zelven....
Ik bedoel niet dat je gelijk iemand moet inhuren maar als je de basis niet kent zou ik er afblijven want als je niet weet dat bruin/L na een schakelaar zwart wordt is toch wel basis.
Vraag dan gewoon een vriend erbij die die basis wel heeft want deze weet waarschijnlijk ook wel hoe je het goed vast zet.
Zeker met de oude niet transparante steeklasdoppen waarbij je niet kunt zien of deze goed contact maakt.
Sinds een jaar ben ik actief met Domoticz icm met fibaro modules. Alles gaat tot nu toe naar wens. Alleen voor het voorjaar heb ik een kleine uitdaging.
In de tuin hebben we een sprinkler installatie welke is voorbereid voor domotica. De elektrische kleppen zijn 24v en dus heb ik deze gestuurd met een relais. De schakelaar die het relais bestuurd is gewoon 220v. Die schakelaar wil ik nu dus uitbreiden met een fibaro switch.
Nu is mijn vraag. Kan de switch met het super kleine vermogen van de elektrische klep overweg? Of heb je dan hetzelfde probleem als met de dimmers met een laag vermogen.
Op internet lees ik wel dergelijke problemen maar geen oplossingen. Misschien is er hier iemand die ervaring heeft?
Ben het helemaal met je eens!The-Source schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 18:04:
[...]
Maar doe het zelven zit nog wel wat risico's aan. Spanning afschakelen doen de meeste wel dus dat risico gaat wel goed. Maar brand gevaar en dan als de oorzaak wordt ontdekt dat het door geknutsel komt betekent dat de verzekering niets uitkeert, los van het feit of je de woning zelf veilig kunt verlaten.
Ik bedoel niet dat je gelijk iemand moet inhuren maar als je de basis niet kent zou ik er afblijven want als je niet weet dat bruin/L na een schakelaar zwart wordt is toch wel basis.
Vraag dan gewoon een vriend erbij die die basis wel heeft want deze weet waarschijnlijk ook wel hoe je het goed vast zet.
Zeker met de oude niet transparante steeklasdoppen waarbij je niet kunt zien of deze goed contact maakt.
Je kunt met de FIB_FGS-221 Fibaro 2x1,5 kW module, direct de 24V van de elektrische sprinklerkleppen sturen. Dan kan het relais en de 230V schakelaar komen te vervallen en heb je ook geen Fibaro switch nodig.PappleD schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 18:29:
Hallo,
Sinds een jaar ben ik actief met Domoticz icm met fibaro modules. Alles gaat tot nu toe naar wens. Alleen voor het voorjaar heb ik een kleine uitdaging.
In de tuin hebben we een sprinkler installatie welke is voorbereid voor domotica. De elektrische kleppen zijn 24v en dus heb ik deze gestuurd met een relais. De schakelaar die het relais bestuurd is gewoon 220v. Die schakelaar wil ik nu dus uitbreiden met een fibaro switch.
Nu is mijn vraag. Kan de switch met het super kleine vermogen van de elektrische klep overweg? Of heb je dan hetzelfde probleem als met de dimmers met een laag vermogen.
Op internet lees ik wel dergelijke problemen maar geen oplossingen. Misschien is er hier iemand die ervaring heeft?
Klopt maar in de handleiding staat:ET19611 schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 19:06:
[...]
Je kunt met de FIB_FGS-221 Fibaro 2x1,5 kW module, direct de 24V van de elektrische sprinklerkleppen sturen. Dan kan het relais en de 230V schakelaar komen te vervallen en heb je ook geen Fibaro switch nodig.
Maximum load current for single AC output:
8A / 230V 50/60Hz
Maximum load current for single DC output:
8A / 30V
Ik dacht dus dat je geen 24AC kon schakelen met de fibaro (24ac heeft klep nodig)?
Kan het kwaad om het desnoods te testen?
Dan nog de tweede vraag kan de switch de kleine vermogen goed schakelen?
Ja geen probleem.PappleD schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 22:05:
[...]
Klopt maar in de handleiding staat:
Maximum load current for single AC output:
8A / 230V 50/60Hz
Maximum load current for single DC output:
8A / 30V
Ik dacht dus dat je geen 24AC kon schakelen met de fibaro (24ac heeft klep nodig)?
Kan het kwaad om het desnoods te testen?
Dan nog de tweede vraag kan de switch de kleine vermogen goed schakelen?
Geplukt van http://www.domoticawerkt.nl/fibaro-relay-switch.html:
Het relais in deze module heeft een potentiaal vrij contact (droog contact). Door deze functionaliteit kan de module gebruikt worden voor zowel 230V wisselspanning als DC-voedingsbronnen zoals 5V, 12V .. 24V DC. Zo kan deze module gebruikt worden voor veel verschillende apparaten zoals een boiler, draaihekaandrijving of garagedeur.
JBSJBS schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 15:40:
Oké oké, het was niet handig, klopt
Deel 1 van het aansluiten goed ging en werkte zoals verwacht. Ik had de indruk dat deel 2 ook duidelijk was en heb het dus aangesloten zoals ik het interpreteerde (niet gehinderd door elektra kennis). Dat ging dus niet goed, schakelaartje kapot en ervan geleerd toch nog op expliciete bevestiging of kennis te wachten.
Nu ja, gelukkig alleen module kapot en geen persoonlijk leed.
Dus als ik het goed begrijp:B@rt_d@_M@n schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 23:22:
[...]
Ja geen probleem.
Geplukt van http://www.domoticawerkt.nl/fibaro-relay-switch.html:
Het relais in deze module heeft een potentiaal vrij contact (droog contact). Door deze functionaliteit kan de module gebruikt worden voor zowel 230V wisselspanning als DC-voedingsbronnen zoals 5V, 12V .. 24V DC. Zo kan deze module gebruikt worden voor veel verschillende apparaten zoals een boiler, draaihekaandrijving of garagedeur.
Ik kan de fibaro voeden met 220V en de magneetklep direct erop aansluiten? Heb nog een lekkende magneetklep liggen dus dan kan ik vanavond nog testen.
Ik zoek een smart schakelaar die "domme" lampen aan en uit kan zetten.
Ik wil de "oude" mogelijkheid van een tuimelschakelaar behouden en koppelen aan de mogelijkheid om "online" te schakelen. (ik wil dus echt mijn oude schakelaar op dezelfde plaats vervangen door een nieuwe)
Meestal vind ik informatie over schakelaars die via wifi slimme lampen schakelen... dit behoef ik niet. Ik ga echt geen 10 halogeen spots door slimme exemplaren vervangen. (als ik ze al vind 12 v 50 w GU5.3). Ik wil dus gewoon mijn schakelaar vervangen en extra functionaliteit toevoegen. Dit gaat overigens heel vaak over three-way switches. (twee knoppen voor één set lampen)
Het enige dat ik momenteel vond is het Amerikaanse GE Z-Wave Wireless Lighting Control Three-Way On/Off Kit. Ik zoek echter iets wat in onze Europese (Belgische) schakelmantels past.
Eventueel wil ik wel een "slimme" dimmer plaatsen.
Ja correct. Kijk maar even naar het aansluitschema van de FIB_FGS-221 (kan je gewoon downloaden).PappleD schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 07:47:
[...]
Dus als ik het goed begrijp:
Ik kan de fibaro voeden met 220V en de magneetklep direct erop aansluiten? Heb nog een lekkende magneetklep liggen dus dan kan ik vanavond nog testen.
Excuses voor mijn wat late reactie.MsG schreef op zondag 22 januari 2017 @ 13:52:
[...]
Een oudere post, maar voor mij nog wel relevant. Heb je hier nog met een bepaalde domotica-oplossing op in kunnen haken? Ik woon in een flat met sinds kort ook allemaal Urmet spul. De voordeur-bel gaat ook over dit intercom-systeem. Ik hoopte dat de oude bel die er nog steeds hangt gebruikt werd, zodat ik in het circuit een relais in kon bouwen die een draadloos 433-mhz systeem schakelt. Maar helaas gaat alles via dat intercom-ding van Urmet.
Ik heb er geen tijd meer ingestoken omdat ik me aan het oriënteren ben voor een koopwoning.
Er zijn veel wegen naar rome hier. Wat jij vraagt kan met heel veel z-wave inbouw schakelaars, en wellicht ook wel met kaku-spul. Verdien je eens in de z-wave inbouwschakelaars en hoe die kunnen worden toegepast. Dan vind je vanzelf een mogelijkheid die bij je past.Koja78 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 09:44:
Aangezien een "stoute" mod mijn topic op slot zette post ik het hier even.
Ik zoek een smart schakelaar die "domme" lampen aan en uit kan zetten.
Ik wil de "oude" mogelijkheid van een tuimelschakelaar behouden en koppelen aan de mogelijkheid om "online" te schakelen. (ik wil dus echt mijn oude schakelaar op dezelfde plaats vervangen door een nieuwe)
Meestal vind ik informatie over schakelaars die via wifi slimme lampen schakelen... dit behoef ik niet. Ik ga echt geen 10 halogeen spots door slimme exemplaren vervangen. (als ik ze al vind 12 v 50 w GU5.3). Ik wil dus gewoon mijn schakelaar vervangen en extra functionaliteit toevoegen. Dit gaat overigens heel vaak over three-way switches. (twee knoppen voor één set lampen)
Het enige dat ik momenteel vond is het Amerikaanse GE Z-Wave Wireless Lighting Control Three-Way On/Off Kit. Ik zoek echter iets wat in onze Europese (Belgische) schakelmantels past.
Eventueel wil ik wel een "slimme" dimmer plaatsen.
Begin bijvoorbeeld eens bij het Fibaro assortiment, lees/scan vooral ook de gebruiksaanwijzingen.
500 W aan halogeen zou ik trouwens meteen vervangen door led spots, heeft wellicht ook consequenties voor de keuze van de schakelaar of dimmer.
[ Voor 0% gewijzigd door apt op 25-01-2017 14:42 . Reden: kiku moest kaku zijn, klik aan klik uit. ]