Ja, ben ook van plan die uit te faseren.. is net gekocht dat huis. Maar gezien de aantallen zijn slimme lampen geen optie.
Zojuist met klep of switch opgeblazen (denk de klep).ET19611 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 10:03:
[...]
Ja correct. Kijk maar even naar het aansluitschema van de FIB_FGS-221 (kan je gewoon downloaden).
24V - en de 230V- gaan denk ik niet samen?
Had + op live neutraal op N
Dan klep op Q1 en Neutraal ook op N
Licht in de garage ging uit zodra ik de node probeerde te includen....
Denk dat het wel werkt met het schema met alternatieve voeding?
Is die 24v DC of AC? Maar eigenlijk dan nog... Bij twijfel niet zomaar dingen aan elkaar knopen.
Alleen bij DC spanningen mag de gnd aan elkaar maar advies is alleen dezelfde spanning daarvoor te gebruiken.
Heb je een data signaal over grotere afstand rs485 bijvoorbeeld dan wordt de apparatuur welke aangesloten is met de gnd aan elkaar verbonden ter referentie.
MAAR 230v null ( = geen gnd / 0v) knoop je alleen van dezelfde groep aan elkaar.
Alleen bij DC spanningen mag de gnd aan elkaar maar advies is alleen dezelfde spanning daarvoor te gebruiken.
Heb je een data signaal over grotere afstand rs485 bijvoorbeeld dan wordt de apparatuur welke aangesloten is met de gnd aan elkaar verbonden ter referentie.
MAAR 230v null ( = geen gnd / 0v) knoop je alleen van dezelfde groep aan elkaar.
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
Uit de Fibaro manual;PappleD schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 20:35:
[...]
Zojuist met klep of switch opgeblazen (denk de klep).
24V - en de 230V- gaan denk ik niet samen?
Had + op live neutraal op N
Dan klep op Q1 en Neutraal ook op N
Licht in de garage ging uit zodra ik de node probeerde te includen....
Denk dat het wel werkt met het schema met alternatieve voeding?
L – phase clamp
N – neutral clamp
I – input clamp of load power supply
S1 – a clamp for the button number 1
(possesses an option to set the device to
the learning mode)
S2 – a clamp for the button number 2
O1 – output clamp for the load number 1
O2 – output clamp for the load number 2
Op L de 230V fase aansluiten (bruine draad)
Op N de 230V nul aansluiten (blauwe draad)
Op I de 24VDC plus van de externe voeding aansluiten (indien 24 VAC, dan 1 van de 2 aansluitingen van de externe voeding aansluiten)
Op O1 de plus van de sprinkler klep aansluiten (bij 24VAC gewoon 1 van de 2 aansluitingen van de sprinkler klep gebruiken)
Op O2 de plus van evt. de 2e sprinkler klep aansluiten.
De min/neutraal van de (beide) sprinkler klep(pen) (bij 24VAC de andere aansluiting van de sprinkler klep) aansluiten op de min/neutraal van de externe voeding.
Klaar is Kees!
[ Voor 8% gewijzigd door ET19611 op 26-01-2017 07:40 ]
Ik heb nu een stuk of 10 z-wave rookmelders hangen en die zitten allemaal in een zogenaamde associatie-groep. Dat betekent dat ze elkaar 'aanzetten' bij brand zonder tussenkomt van een centrale (dit kan bijvoorbeeld ook met schakelaars).Femme schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 10:43:
Een z-wave rookmelder maakt ook wel herrie als er rook ontstaat en er geen communicatie via z-wave mogelijk is. De communicatie met een centraal systeem is een extra die je sowieso niet hebt bij een stand-alone rookmelder.
[...]
Dan zijn ze vast niet batterij-gevoed? Vziw kunnen alleen apparaten met een vaste voeding acteren als ze in associatie-groep zitten, batterij gevoede apparaten zullen meeste tijd in slaap doorbrengen.
Nee, wel batterij-gevoed, maar daar zeg je wat: ik weet dat ze slapen, dus dan is die associatie gek. Ik zoek het even uit (of test het even).Loekie schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 13:50:
Dan zijn ze vast niet batterij-gevoed? Vziw kunnen alleen apparaten met een vaste voeding acteren als ze in associatie-groep zitten, batterij gevoede apparaten zullen meeste tijd in slaap doorbrengen.
Heeft iemand ervaring met LuxaFlex PowerView?
Wij schaffen waarschijnlijk voor ons nieuwe huis het PowerView systeem aan, inclusief hub. Het werkt met IFTTT, dus ik verwacht uiteindelijk de gordijnen ook voice gestuurd te kunnen bedienen door gebruik van de Echo Dot (Alexa).
Het is echter wel heel prijzig allemaal. Voor het hele systeem zijn we toch al snel 3000 euro kwijt. Dan heb je 4 gordijnen (2 normale rolgordijnen en 2 Duettes). Helaas heb je bij die Duettes wel 2 motoren nodig per gordijn, wat de prijs behoorlijk omhoog schroeft. Maar ja, dan kan je ze wel (via een app, niet remote) top/down bedienen.
Anyway, ik lees er nog heel weinig over. Het is ook pas een jaartje op de markt, en de prijs is nog altijd hoog. Ben dan ook zeer benieuwd of er toch mensen zijn die het al gebruiken.
Wij schaffen waarschijnlijk voor ons nieuwe huis het PowerView systeem aan, inclusief hub. Het werkt met IFTTT, dus ik verwacht uiteindelijk de gordijnen ook voice gestuurd te kunnen bedienen door gebruik van de Echo Dot (Alexa).
Het is echter wel heel prijzig allemaal. Voor het hele systeem zijn we toch al snel 3000 euro kwijt. Dan heb je 4 gordijnen (2 normale rolgordijnen en 2 Duettes). Helaas heb je bij die Duettes wel 2 motoren nodig per gordijn, wat de prijs behoorlijk omhoog schroeft. Maar ja, dan kan je ze wel (via een app, niet remote) top/down bedienen.
Anyway, ik lees er nog heel weinig over. Het is ook pas een jaartje op de markt, en de prijs is nog altijd hoog. Ben dan ook zeer benieuwd of er toch mensen zijn die het al gebruiken.
Gisteren mijn Kall-fire gashaard (open haard look) gekoppeld aan Homeseer (via Z-wave).
Voor wie ook op zoek is:
De gashaard kan worden geleverd met een domotica koppeling (kabeltje). Deze heeft 0-10 volt aansturing.
Door een Qubino 0-10 volt dimmer te koppelen met een 12 volt voeding, is de haard aan te sturen met een Remotec Z-wave scenemaster (8 knoppen). Ik gebruik als software Homeseer.
Wel handig om een aantal scenes te maken:
- startfase waarin de haard vol blijft branden zodat het rookkanaal goed warm wordt (bij mij 15 minuten)
- normale brandfase waarin met de Remotec de vlamhoogte kan worden ingesteld
- Stopfase (bij mij 15 minuten) waarin de haard kan afkoelen en niet opnieuw kan worden ontstoken.
Ik kan nu:
Automatisch de vlamhoogte verlagen na een bepaalde tijdstip
De vlamhoogte regelen obv de kamertemperatuur
Bij commando 'alles uit' de haard ook uit doen.
Overigens erg positief over de Remotec AB. Ziet er goed uit en werkt goed.
Voor wie ook op zoek is:
De gashaard kan worden geleverd met een domotica koppeling (kabeltje). Deze heeft 0-10 volt aansturing.
Door een Qubino 0-10 volt dimmer te koppelen met een 12 volt voeding, is de haard aan te sturen met een Remotec Z-wave scenemaster (8 knoppen). Ik gebruik als software Homeseer.
Wel handig om een aantal scenes te maken:
- startfase waarin de haard vol blijft branden zodat het rookkanaal goed warm wordt (bij mij 15 minuten)
- normale brandfase waarin met de Remotec de vlamhoogte kan worden ingesteld
- Stopfase (bij mij 15 minuten) waarin de haard kan afkoelen en niet opnieuw kan worden ontstoken.
Ik kan nu:
Automatisch de vlamhoogte verlagen na een bepaalde tijdstip
De vlamhoogte regelen obv de kamertemperatuur
Bij commando 'alles uit' de haard ook uit doen.
Overigens erg positief over de Remotec AB. Ziet er goed uit en werkt goed.
Nieuwsgierig. Zit er nog iets van een beveiliging in de haard zodat je deze niet per ongeluk vanuit domoticz 24/7 op 100% kunt laten draaien ik noem maar wat.
De aansluiting is verder niet gedocumenteerd door Kall-Fire.
Maar voor zover ik nu heb kunnen zien zit er verder geen extra beveiliging op.
Ik zou de haard echter ook met de hand aan kunnen zetten en 24/7 kunnen laten branden.
Voor de veiligheid heb ik in de voeding een schakelaar opgenomen zodat ik , als ik bijvoorbeeld op vakantie ben, de interface uit kan zetten.
Hiernaast zou je een extra beveiliging aan kunnen brengen door een extra potentiaalvrij contact op te nemen (bijvoorbeeld in Domoticz een relais op een outputpoort van de RaspPi) die eerst ingeschakeld moet zijn voordat je de 0-10 volt kunt doorgeven.
Ik zat overigens met hetzelfde gevoel. Dus ik denk dat ik dat relais zelf ook nog ga toevoegen.
Maar voor zover ik nu heb kunnen zien zit er verder geen extra beveiliging op.
Ik zou de haard echter ook met de hand aan kunnen zetten en 24/7 kunnen laten branden.
Voor de veiligheid heb ik in de voeding een schakelaar opgenomen zodat ik , als ik bijvoorbeeld op vakantie ben, de interface uit kan zetten.
Hiernaast zou je een extra beveiliging aan kunnen brengen door een extra potentiaalvrij contact op te nemen (bijvoorbeeld in Domoticz een relais op een outputpoort van de RaspPi) die eerst ingeschakeld moet zijn voordat je de 0-10 volt kunt doorgeven.
Ik zat overigens met hetzelfde gevoel. Dus ik denk dat ik dat relais zelf ook nog ga toevoegen.
Je zou ook nog een warmte sensor kunnen toevoegen met notificatie.
Zou kunnen, maar ik bedien de haard alleen als ik zelf thuis ben. Anders verwarm ik de ruimte mbv de CV.
Dus het zou met name zijn als de haard aan zou gaan door een storing in Homeseer/domoticz. De vraag is dan of de notificatie dan goed werkt. Eigenlijk zou je dus een totaal onafhankelijk (hardwarematig) mechanisme moeten hebben.
Dus het zou met name zijn als de haard aan zou gaan door een storing in Homeseer/domoticz. De vraag is dan of de notificatie dan goed werkt. Eigenlijk zou je dus een totaal onafhankelijk (hardwarematig) mechanisme moeten hebben.
Verwijderd
Hallo, ik ben helemaal nieuw hier. Ik overweeg een begin te maken met een raspberry pi 4. Ik houd wel van een beetje sleutelen. Maar wil geen kat in de zak kopen. Wat ik belangrijk vind is het gebruik van Siri, een deurintercom, thermostaat, zonwering en verlichting. Heeft iemand suggesties? Ik heb al gekeken naar alternatieven als Fibaro en Insteon.
Ben je nog steeds tevreden? En lijkt het je mogelijk om deze buiten in te zetten? Want ik wil graag een hele stapel ramen van externe zonwering voorzien, en dat is zonder motor al niet goedkoop.Webgnome schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 15:06:
[...]
Heb ze vandaag binnen gekregen:
[video]
Teptron Move close up
[video]
Going down..
[video]
Going up..
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Pi 4? Volgens mij zijn we nog niet zover, toch?Verwijderd schreef op zondag 12 februari 2017 @ 14:52:
Hallo, ik ben helemaal nieuw hier. Ik overweeg een begin te maken met een raspberry pi 4. Ik houd wel van een beetje sleutelen. Maar wil geen kat in de zak kopen. Wat ik belangrijk vind is het gebruik van Siri, een deurintercom, thermostaat, zonwering en verlichting. Heeft iemand suggesties? Ik heb al gekeken naar alternatieven als Fibaro en Insteon.
Wat betreft je vraag... Ik kan je niet zo een suggestie van de hamd doen waar je voor moet kiezen, maar ik kan je wel vertellen dat domotica met Siri besturen alleen leuk is voor de gadget... Ik heb het zelf met mijn HomeWizard aan de gang gemaakt en vind het leuk om af en toe aan bezoek te laten zien. Voor het gebruiksgemak is het altijd nog makkelijker om 1 knopje in te drukken dan een heel verhaal tegen je smartphone/watch af te steken.
Ja hoor ben nog steeds tevreden. Het werkt nog steeds goed. Er zullen vast betere systemen zijn maar voor de prijs mag je niet klagen, denk ik. Waar ik minder tevreden over ben is de support vanuit Teptron. Vorig jaar reageerde men nog (hoewel lanzaam) op vragen maar dat lijkt dit jaar op een of andere manier gestopt te zijn.Milmoor schreef op maandag 13 februari 2017 @ 21:34:
[...]
Ben je nog steeds tevreden? En lijkt het je mogelijk om deze buiten in te zetten? Want ik wil graag een hele stapel ramen van externe zonwering voorzien, en dat is zonder motor al niet goedkoop.
Ik hoop niet dat dit een voorbode is...
Ik zet hier in huis vrijwel alle lichten aan met mijn Google Home, werkt primawolly_a schreef op maandag 13 februari 2017 @ 21:48:
[...]
Pi 4? Volgens mij zijn we nog niet zover, toch?
Wat betreft je vraag... Ik kan je niet zo een suggestie van de hamd doen waar je voor moet kiezen, maar ik kan je wel vertellen dat domotica met Siri besturen alleen leuk is voor de gadget... Ik heb het zelf met mijn HomeWizard aan de gang gemaakt en vind het leuk om af en toe aan bezoek te laten zien. Voor het gebruiksgemak is het altijd nog makkelijker om 1 knopje in te drukken dan een heel verhaal tegen je smartphone/watch af te steken.
Zo, kan je ze ook weer uit zettenTheFes schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 22:09:
[...]
Ik zet hier in huis vrijwel alle lichten aan met mijn Google Home, werkt prima
[ Voor 23% gewijzigd door ET19611 op 15-02-2017 12:09 ]
Meuj! Dat heb je he, met zo'n verhuizing... Geen handleiding meer en gewoon denken: Ik sluit m gewoon daar aan... KAPOT!
Nieuwe gehaald en ff hulp nodig voor er weer 1 sneuveld
Ik heb hier de Klik Aan Klik Uit mini inbouw schakelaar welke ik wil aansluiten op een lamp.
De handleiding zegt:
(1) Sluit de (bruine) fasedraad aan op het [L] contact.
(2) Sluit daarna de (zwarte) schakeldraad aan op het [schakel] contact.
(3) Draai de klemschroeven aan
(4)Sluit de oorspronkelijke, enkelvoudige wandschakelaar aan op de twee witte schakeldraden van de AWMR-230.
Keyword is enkelvoudige, ik weet het. Maar aan de andere kant, waarom zou het niet werken? Beide lampen werken zo, maar bij lamp2 wil ik de KaKu schakelaar aansluiten in dat centraaldoosje. Zie mijn schets:

Dan de vraag: Hoe zonder *plof* te horen?
Nieuwe gehaald en ff hulp nodig voor er weer 1 sneuveld
Ik heb hier de Klik Aan Klik Uit mini inbouw schakelaar welke ik wil aansluiten op een lamp.
De handleiding zegt:
(1) Sluit de (bruine) fasedraad aan op het [L] contact.
(2) Sluit daarna de (zwarte) schakeldraad aan op het [schakel] contact.
(3) Draai de klemschroeven aan
(4)Sluit de oorspronkelijke, enkelvoudige wandschakelaar aan op de twee witte schakeldraden van de AWMR-230.
Keyword is enkelvoudige, ik weet het. Maar aan de andere kant, waarom zou het niet werken? Beide lampen werken zo, maar bij lamp2 wil ik de KaKu schakelaar aansluiten in dat centraaldoosje. Zie mijn schets:

Dan de vraag: Hoe zonder *plof* te horen?
Als die kaku module een potentiaal vrij contact verwacht gaat het gewoon niet werken. Hoe dan ook zal deze via de schakelaar 230 op z'n input krijgen. Heb zelf niet de handleiding in de buurt dus kan het niet zien of het potentiaal vrij moet zijn.
Enige oplossing is het vinden van en schakelaar welke 2x wissel contact heeft en dan heb je of een extra draad nodig naar je schakelaar als je hem in de centraaldoos wilt inbouwen of anders gewoon achter je schakelaar
Enige oplossing is het vinden van en schakelaar welke 2x wissel contact heeft en dan heb je of een extra draad nodig naar je schakelaar als je hem in de centraaldoos wilt inbouwen of anders gewoon achter je schakelaar
Met de bestaande serieschakelaar gaat dit niet werken. Net wat The Source al schrijft, heb je een schakelaar nodig met minimaal 2 gescheiden contacten.
Je kunt wel voor 1 van onderstaande opties kiezen;
-2e kaku module plaatsen, dus 1 voor lamp1 en 1 voor lamp2 en deze beide aansluiten op de bestaande serieschakelaar.
-of serieschakelaar vervangen door 2 enkelpolige schakelaars (betekend extra inbouwdoos plaatsen, naast de bestaande)
-of, de bestaande schakelaar NIET aansluiten op de kaku module, waardoor lamp2 alleen met de remote aan en uit gezet kan worden.
-of bestaande serieschakelaar vervangen door een inbouwschakelaar met 2 gescheiden contacten (veelal verkrijgbaar met dubbel wisselcontact)
Je kunt wel voor 1 van onderstaande opties kiezen;
-2e kaku module plaatsen, dus 1 voor lamp1 en 1 voor lamp2 en deze beide aansluiten op de bestaande serieschakelaar.
-of serieschakelaar vervangen door 2 enkelpolige schakelaars (betekend extra inbouwdoos plaatsen, naast de bestaande)
-of, de bestaande schakelaar NIET aansluiten op de kaku module, waardoor lamp2 alleen met de remote aan en uit gezet kan worden.
-of bestaande serieschakelaar vervangen door een inbouwschakelaar met 2 gescheiden contacten (veelal verkrijgbaar met dubbel wisselcontact)
Deze vraag is ongetwijfeld al eens voorbij gekomen, maar aangezien dit nogal een lang topic is en er in korte tijd ook veel veranderd leek het me toegestaan om hem nog eens te stellen.
Later dit jaar verhuizen wij naar een nieuwe woning. Daar wil ik graag domotica gaan installeren, in eerste instantie voornamelijk voor de verlichting. Ik zoek een prijsbewuste oplossing, maar wel eentje die betrouwbaar is en een goede basis biedt voor uitbreiding richting de toekomst. Na het nodige leeswerk ben ik er wel over uit dat z-wave dan een goede keuze is ondanks de wat hogere prijs.
Nu ben ik aan het kijken naar dimmer modules. Ik wil de verlichting kunnen schakelen, dimmen en scenes kunnen zetten. Aan / uit schakelen middels een normale schakelaar op de muur is ook belangrijk; wil niet afhankelijk zijn van een app. Dan kun je uit bij Fibaro, Qubino, Aetoc en dat soort modules. Ik vind die nogal duur, of ligt dat aan mij? Het is ook snel overkill; een armatuur met een paar LED lichtbronnen erin komt niet gauw boven de 50W uit terwijl die dimmers meestal rond de 200W kunnen hebben. Wat ik lees is de Qubino wel de betere keuze gezien de dimtechnologie die geschikt is voor LED verlichting. Ik ben zelf redelijk gevoelig voor flicker, brommetjes en andere irritaties dus ook daar wil ik wel slimme keuzes maken.
Dus is mijn idee nu:
- Domoticz vanaf een raspberry of vanaf mijn Synology (die heb ik beiden al)
- USB stick als zender / ontvanger
- Qubino dimmer modules met dimbare LED lampen.
- Puls drukkers in de muur schakelaars om de modules op aan te sluiten.
- Misschien een paar 'oogjes' voor bewegingsdetectie, maar denk dat dat fase 2 zal worden.
Mis ik dan nog iets, valt er ergens nog wat prijswinst te halen? Hebben jullie ervaring met shops die een goede totaalprijs maken voor een wat grotere bestelling? Komen er wel eens inkoop acties voorbij oid? Alle info is welkom!
Later dit jaar verhuizen wij naar een nieuwe woning. Daar wil ik graag domotica gaan installeren, in eerste instantie voornamelijk voor de verlichting. Ik zoek een prijsbewuste oplossing, maar wel eentje die betrouwbaar is en een goede basis biedt voor uitbreiding richting de toekomst. Na het nodige leeswerk ben ik er wel over uit dat z-wave dan een goede keuze is ondanks de wat hogere prijs.
Nu ben ik aan het kijken naar dimmer modules. Ik wil de verlichting kunnen schakelen, dimmen en scenes kunnen zetten. Aan / uit schakelen middels een normale schakelaar op de muur is ook belangrijk; wil niet afhankelijk zijn van een app. Dan kun je uit bij Fibaro, Qubino, Aetoc en dat soort modules. Ik vind die nogal duur, of ligt dat aan mij? Het is ook snel overkill; een armatuur met een paar LED lichtbronnen erin komt niet gauw boven de 50W uit terwijl die dimmers meestal rond de 200W kunnen hebben. Wat ik lees is de Qubino wel de betere keuze gezien de dimtechnologie die geschikt is voor LED verlichting. Ik ben zelf redelijk gevoelig voor flicker, brommetjes en andere irritaties dus ook daar wil ik wel slimme keuzes maken.
Dus is mijn idee nu:
- Misschien een paar 'oogjes' voor bewegingsdetectie, maar denk dat dat fase 2 zal worden.
Mis ik dan nog iets, valt er ergens nog wat prijswinst te halen? Hebben jullie ervaring met shops die een goede totaalprijs maken voor een wat grotere bestelling? Komen er wel eens inkoop acties voorbij oid? Alle info is welkom!
Iemand ervaring met aansturing Spotify?
Ik ben al een half jaar aan het zoeken naar een oplossing om op zondagmorgen als ik opsta automatisch een spotify playlist te starten. Nu kun je wel met snelkoppelingen een playlist voorzetten, maar deze automatisch laten starten lijkt niet mogelijk.
Enige oplossing die ik gezien heb is tasker op een android tablet, maar dat is wel veel gedoe, aangezien ik alles op ipad/iphone heb draaien.
Ook open API's e.d. heb ik onderzocht maar die lijken ook autoplay oid niet meer te ondersteunen.
HA systeem wat ik heb is Homeseer onder windows, maar dat is behoorlijk flexibel.
Iemand nog oplossingen of ideeen?
Ik ben al een half jaar aan het zoeken naar een oplossing om op zondagmorgen als ik opsta automatisch een spotify playlist te starten. Nu kun je wel met snelkoppelingen een playlist voorzetten, maar deze automatisch laten starten lijkt niet mogelijk.
Enige oplossing die ik gezien heb is tasker op een android tablet, maar dat is wel veel gedoe, aangezien ik alles op ipad/iphone heb draaien.
Ook open API's e.d. heb ik onderzocht maar die lijken ook autoplay oid niet meer te ondersteunen.
HA systeem wat ik heb is Homeseer onder windows, maar dat is behoorlijk flexibel.
Iemand nog oplossingen of ideeen?
Maar hoe zet jij je wekker, dmv van HStouch of gewoon wekker app van IOS zelf?
Bij de eerste kun je namelijk ook gewoon een event laten triggeren bij afgaan van je wekker. Al dan niet wake-up light achtige taferelen
Maar dan is nog steeds de vraag waarop je spotify wilt afspelen? want dat rechtstreeks naar IOS zal lastig worden
edit:
Ik heb zelf een android device en kan dmv autoAlarm plugin voor tasker gewoon mijn normale wekker gebruiken. En deze stuurt zo mijn Homeseer installatie aan. 20min voor de wekker begin wake-up light en 20 minuten na het afgaan word verlichting aangestuurd beneden
edit2: helemaal via een omweg zou misschien het volgende een optie kunnen zijn: Via homeseer kun je kodi(IOS) aansturen, deze weer voorzien van spotify plugin en zo de boel laten werken. Maar denk wel dat je met het probleem blijft zitten dat je IOS device wifi uitzet bij een uitgeschakeld scherm en alleen maar af en toe een wake-up doet.
edit3: wellicht bied HSbuddy nog iets van uitkomst voor je, zie beta sectie van je plugin omgeving.
op het forum: https://forums.homeseer.c...&highlight=hsbuddy&page=4
Weet niet of het bericht van " August 25th, 2016, 10:52 PM" nog steeds geld voor ios maar daar kom je snel genoeg achter
Bij de eerste kun je namelijk ook gewoon een event laten triggeren bij afgaan van je wekker. Al dan niet wake-up light achtige taferelen
Maar dan is nog steeds de vraag waarop je spotify wilt afspelen? want dat rechtstreeks naar IOS zal lastig worden
edit:
Ik heb zelf een android device en kan dmv autoAlarm plugin voor tasker gewoon mijn normale wekker gebruiken. En deze stuurt zo mijn Homeseer installatie aan. 20min voor de wekker begin wake-up light en 20 minuten na het afgaan word verlichting aangestuurd beneden
edit2: helemaal via een omweg zou misschien het volgende een optie kunnen zijn: Via homeseer kun je kodi(IOS) aansturen, deze weer voorzien van spotify plugin en zo de boel laten werken. Maar denk wel dat je met het probleem blijft zitten dat je IOS device wifi uitzet bij een uitgeschakeld scherm en alleen maar af en toe een wake-up doet.
edit3: wellicht bied HSbuddy nog iets van uitkomst voor je, zie beta sectie van je plugin omgeving.
op het forum: https://forums.homeseer.c...&highlight=hsbuddy&page=4
Weet niet of het bericht van " August 25th, 2016, 10:52 PM" nog steeds geld voor ios maar daar kom je snel genoeg achter
[ Voor 64% gewijzigd door The-Source op 18-02-2017 15:12 ]
Kijk eens bij www.robbshop.nljsiegmund schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 13:17:
Deze vraag is ongetwijfeld al eens voorbij gekomen, maar aangezien dit nogal een lang topic is en er in korte tijd ook veel veranderd leek het me toegestaan om hem nog eens te stellen.
Dus is mijn idee nu:
Daar kun je met korting meerdere modules kopen en ook vragen stellen.
Thanks. Die had ik al gevonden, maar is zeker niet de goedkoopste. Ben er inmiddels achter dat bestellen in Duitsland voordeliger is.tlpeter schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 15:45:
[...]
Kijk eens bij www.robbshop.nl
Daar kun je met korting meerdere modules kopen en ook vragen stellen.
Waarop ik spotify af kan spelen is niet het probleem. Dit zou kunnen via spotify connect die het geluid afspeelt op de spotify connect client op de FON.The-Source schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 14:27:
Het gaat dus vooral om het starten van de playlist in Spotify door bijvoorbeeld een url in windows of IOS.
Het oproepen van de playlist lukt al in windows met het aansturen van de url vanuit Homeseer in het format:
spotify:user:[username]:playlist:54WnvckZ2OOjFk0SHyMVjU
Hierna moet ik echter de knop afspelen in de spotify software aanklikken. Tasker kan dit, maar hiervoor ken ik geen IOS of windows variant.
De opties in 'edit 2 en 3' zal ik eens onderzoeken. Bedankt hiervoor.
[ Voor 12% gewijzigd door Anjos op 19-02-2017 08:38 ]
Maar dan ben je eerder gered met eventghost op de PC. Hoef je niet perce plugin voor aan te schaffen hier want via omweg is een basis actie uitvoeren prima te doen.
Via Amazon.de, 52 euro pst voor de dimmers (geen verzendkosten). Ook de USB sticks, sensors e.d. zijn allemaal goedkoper dan wat je in Nederland moet aftikken. Heb sterk het idee dat de handelaren in NL er aardig wat marge op hebben zitten.tlpeter schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 17:47:
Welke webshop in Duitsland?
https://www.amazon.de/s/r...rds=qubino+flush+2+dimmer
[ Voor 15% gewijzigd door jsiegmund op 19-02-2017 12:31 ]
Vanmiddag toch maar even mijn douche ventilatie script wat aangepast.
Waren toch af en toe momenten dat of verwarming in badkamer het verwachte temp verloop deed beïnvloeden of juist dat deze bij het starten aan stond en daarna de temperatuur verder weg is gezakt.
Voor het laatste heb ik nu in ieder geval ondervangen. De variant dat de temperatuur juist stijgt na het douche komt zeer weinig voor en deze corrigeert zich zelf toch wel redelijk vlug.
Globaal komt het er op neer dat er per 1graad celsius er de RV 6% stijgt/daalt.
Concreet voorbeeld.
Bij het starten van douche is de temperatuur 20C en RV 56%
Einde van douche 22C en RV78%
Omdat CV vaak daarna niet meer aanslaat kan de temperatuur in de badkamer na verloop van tijd makkelijk terug zakken naar ongeveer 16C a 17C dan zou een RV 74% a 80% eigenlijk net zo vochtig zijn als tijdens het starten.
In het oude script keek ik dus niet naar deze verhouding en ventilatie bleef dus draaien omdat RV niet binnen de 5% van de start RV viel.
Nu weer een tijdje testen of dit wel het gewenste resultaat heeft
Waren toch af en toe momenten dat of verwarming in badkamer het verwachte temp verloop deed beïnvloeden of juist dat deze bij het starten aan stond en daarna de temperatuur verder weg is gezakt.
Voor het laatste heb ik nu in ieder geval ondervangen. De variant dat de temperatuur juist stijgt na het douche komt zeer weinig voor en deze corrigeert zich zelf toch wel redelijk vlug.
Globaal komt het er op neer dat er per 1graad celsius er de RV 6% stijgt/daalt.
Concreet voorbeeld.
Bij het starten van douche is de temperatuur 20C en RV 56%
Einde van douche 22C en RV78%
Omdat CV vaak daarna niet meer aanslaat kan de temperatuur in de badkamer na verloop van tijd makkelijk terug zakken naar ongeveer 16C a 17C dan zou een RV 74% a 80% eigenlijk net zo vochtig zijn als tijdens het starten.
In het oude script keek ik dus niet naar deze verhouding en ventilatie bleef dus draaien omdat RV niet binnen de 5% van de start RV viel.
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| If (Tstop > (Tstart-1)) and (Tstop < (Tstart+2)) then 'temperatuur binnen marge if (RVstop < (RVstart+5)) then hs.WriteLog("Douche status: ", "Temperatuur en vocht bijna goed") hs.triggerevent("10min naloop") 'script komt ten einde elseif (RVstop > (RVstart+4)) then hs.WriteLog("Douche status: ", "Temperatuur goed, vocht nog niet") hs.triggerevent("30min naloop") 'vocht nog niet goed bij juiste temp end if 'Temperatuur onder startwaarde elseif ((Tstop+1) = Tstart) and (RVstop < (RVstart+10))then hs.WriteLog("Douche status: ", "Temperatuur 1gr lager dan start maar RV is gelijkwaardig") hs.triggerevent("10min naloop") elseif ((Tstop+2) = Tstart) and (RVstop < (RVstart+17))then hs.WriteLog("Douche status: ", "Temperatuur 2gr lager dan start maar RV is gelijkwaardig") hs.triggerevent("10min naloop") elseif ((Tstop+3) = Tstart) and (RVstop < (RVstart+23))then hs.WriteLog("Douche status: ", "Temperatuur 3gr lager dan start maar RV is gelijkwaardig") hs.triggerevent("10min naloop") end if |
Nu weer een tijdje testen of dit wel het gewenste resultaat heeft
Thnx. Dit lijkt idd op een oplossing. Ga uitproberen. Ik zag trouwens een homeseer plugin in Everghost, maar op de support fora leek het erop dat deze niet (goed) meer werkt. Is dat ook jouw ervaring of werkt deze bij jou wel onder HS3. Zou mooi zijn.The-Source schreef op zondag 19 februari 2017 @ 10:32:
Maar dan ben je eerder gered met eventghost op de PC. Hoef je niet perce plugin voor aan te schaffen hier want via omweg is een basis actie uitvoeren prima te doen.
Ik heb de plugin niet geprobeerd omdat ik het maar tijdelijk heb gebruikt voor aansturing van een tablet. In mijn geval was het dat ik de status van een alarm pir uitlas, dit gebeurde in homeseer. Daarna liet ik dmv event een webpagina van de eventghost webserver oproepen, om zo weer commando bij de eventghost receiver op de tablet te krijgen.
Hier regeerde tasker weer op en zo kon ik dmv bewegingsdetectie mijn tablet het scherm laten aanzetten.
Hier regeerde tasker weer op en zo kon ik dmv bewegingsdetectie mijn tablet het scherm laten aanzetten.
Ik ben over een aantal maanden (hopelijk) de trotse eigenaar van een nieuwbouw woning. In deze woning wordt al het een en ander met draadloze schakelaar voor licht gerealiseerd.
Dit wil zeggen dat we door middel van draadloze schakelaars alle plafondverlichting aan en uit kunnen schakelen. Dit gebeurt door middel van het Eaton xComfort systeem.
Het mogelijk om hier een extra kastje bij te kopen waarmee het een en ander de automatiseren zou moeten zijn.
Gezien het feit dat ik al een kleine server in de meterkast wil zetten, (en ik er zelf ook nog wel een beetje mee wil prutsen), vroeg ik me af of het mogelijk is om hun protocol te gebruiken is met een generieke 868.3 MHz transceiver zodat ik zelf een installatie van domoticz oid kan aanzwengelen. Of ben ik dan gebonden aan hun controller?
Dit wil zeggen dat we door middel van draadloze schakelaars alle plafondverlichting aan en uit kunnen schakelen. Dit gebeurt door middel van het Eaton xComfort systeem.
Het mogelijk om hier een extra kastje bij te kopen waarmee het een en ander de automatiseren zou moeten zijn.
Gezien het feit dat ik al een kleine server in de meterkast wil zetten, (en ik er zelf ook nog wel een beetje mee wil prutsen), vroeg ik me af of het mogelijk is om hun protocol te gebruiken is met een generieke 868.3 MHz transceiver zodat ik zelf een installatie van domoticz oid kan aanzwengelen. Of ben ik dan gebonden aan hun controller?
Ik heb dit al een paar jaar draaien en laat maar horen als je vragen hebt. Ben er ondertussen erg bekend mee.irundaia schreef op maandag 6 maart 2017 @ 12:08:
Ik ben over een aantal maanden (hopelijk) de trotse eigenaar van een nieuwbouw woning. In deze woning wordt al het een en ander met draadloze schakelaar voor licht gerealiseerd.
Het is mij nog niet gelukt met random rf receivers te praten met Eaton spullen. Ik gebruik nu voor alles de Smart Home Controller, dus zowel schakelaar als lamp zitten met de SHC gekoppeld en niet met elkaar. Als ik op de knop druk moet de SHC de lamp dus vertellen aan of uit te gaan. Voordeel is dat je heel makkelijk je configuraties kan aanpassen zonder alles opnieuw in te lezen, nadeel is dat als je SHC kapot gaat je niks of weinig kan (ik heb ter backup belangrijke groepen en verwarming ook nog gekoppeld aan een afstandbediening).
De SHC is bij mij al een aantal keer stuk gegaan, als in dat hij niet meer goed boot. Eaton moet de firmware dan opnieuw flashen. Dit gebeurde nu al 2x in anderhalf jaar tijd, voornamelijk als de stroom om wat voor reden dan ook van de SHC af was. Vorige week kwamen ze slimme meters plaatsen en was het weer raak.
Gelukkig ken ik iemand bij Eaton die hem dan ad-hoc even voor mij wil flashen maar weet niet hoe dat gaat als je dat niet weet.
Tja.. als je een grote bestelling wil doen kun je altijd contact opnemen voor korting is mijn ervaring.jsiegmund schreef op zondag 19 februari 2017 @ 12:28:
[...]
Ook de USB sticks, sensors e.d. zijn allemaal goedkoper dan wat je in Nederland moet aftikken. Heb sterk het idee dat de handelaren in NL er aardig wat marge op hebben zitten.
NL shops zijn meestal geen 'dozenschuivers' maar bieden ook brede ondersteuning, dat geld voor die service moet ergens vandaan komen..
Verwijderd
Hoi MsG,MsG schreef op zondag 22 januari 2017 @ 13:52:
[...]
Een oudere post, maar voor mij nog wel relevant. Heb je hier nog met een bepaalde domotica-oplossing op in kunnen haken? Ik woon in een flat met sinds kort ook allemaal Urmet spul. De voordeur-bel gaat ook over dit intercom-systeem. Ik hoopte dat de oude bel die er nog steeds hangt gebruikt werd, zodat ik in het circuit een relais in kon bouwen die een draadloos 433-mhz systeem schakelt. Maar helaas gaat alles via dat intercom-ding van Urmet.
Ik woon ook in een flat met Urmet installatie en ben momenteel aan het kijken naar de mogelijkheden. Mijn binnenunit (oud ding) geeft geen beeld. Heb jij ondertussen een oplossing kunnen vinden? En heb jij enig idee waar ik zo'n binnenunit kan vinden?
Wat bedoel je met 'geen beeld'? Ik heb de mijne nog niet opengeschroeft. Binnenkort maar eens doen denk ik.Verwijderd schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 12:56:
[...]
Hoi MsG,
Ik woon ook in een flat met Urmet installatie en ben momenteel aan het kijken naar de mogelijkheden. Mijn binnenunit (oud ding) geeft geen beeld. Heb jij ondertussen een oplossing kunnen vinden? En heb jij enig idee waar ik zo'n binnenunit kan vinden?
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Iemand ervaring met de Aeontec/Aeon Labs inbouw Zwave schakelaars en dimmers? Zie https://azerty.nl//2444408/smart-switch-6 en https://azerty.nl/product...dimmer-6-dimmer-draadloos. Zijn een stuk goedkoper dan de Fibaro Flush schakelaars/dimmers en dat scheelt bij de 15 stuks die ik nodig heb een stukje. 
Ik las ergens dat ze bij handbediening (dus fysiek aangesloten schakelaar bedienen) geen status teruggeven aan de Zwave hub (bijvoorbeeld Vera Plus). Klopt dat?
Zijn ze verder betrouwbaar?
Ik las ergens dat ze bij handbediening (dus fysiek aangesloten schakelaar bedienen) geen status teruggeven aan de Zwave hub (bijvoorbeeld Vera Plus). Klopt dat?
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Verwijderd
Dat zijn geen inbouw schakelaars maar tussen stekkers. Ik heb zelf een aantal smart switches GEN 5 gehad en die werkten prima.elsinga schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 14:58:
Iemand ervaring met de Aeontec/Aeon Labs inbouw Zwave schakelaars en dimmers? Zie https://azerty.nl//2444408/smart-switch-6 en https://azerty.nl/product...dimmer-6-dimmer-draadloos. Zijn een stuk goedkoper dan de Fibaro Flush schakelaars/dimmers en dat scheelt bij de 15 stuks die ik nodig heb een stukje.
@Verwijderd, ah, heb ik de verkeerde links gebruikt.. ik bedoelde hun
inbouw schakelaar en dimmer: http://aeotec.com/z-wave-in-wall-switches
Maar mooi dat ze in jouw geval prima werkten. Had je ook de Aeontec/Aeon Labs inbouw variant of de tussen stekkers?
Wil ook een aantal tussenstekker dimmers gaan gebruiken, maar die bedien ik toch alleen maar via mijn Vera Plus. De inbouwschakelaars of dimmers wil ik ook met de bijbehorende armaturen kunnen bedienen, bijvoorbeeld zodra ik een kamer binnenloop. Hoef ik dan de telefoon niet te pakken of er een remote voor te kopen.
Maar mooi dat ze in jouw geval prima werkten. Had je ook de Aeontec/Aeon Labs inbouw variant of de tussen stekkers?
Wil ook een aantal tussenstekker dimmers gaan gebruiken, maar die bedien ik toch alleen maar via mijn Vera Plus. De inbouwschakelaars of dimmers wil ik ook met de bijbehorende armaturen kunnen bedienen, bijvoorbeeld zodra ik een kamer binnenloop. Hoef ik dan de telefoon niet te pakken of er een remote voor te kopen.
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Zover ik weet zijn deze nog niet leverbaar. De oude variant wel. Zelf geen ervaringen mee.elsinga schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 19:33:
@Verwijderd, ah, heb ik de verkeerde links gebruikt.. ik bedoelde hun
Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl
We hebben een optie geplaatst op een kavel en het eerste gesprek met de architect is inmiddels gevoerd. We willen graag domotica verwerken in de woning, daarom wil ik de voorbereidingen treffen en wellicht al het een en ander implementeren. De stroom en inputs wil ik via een stersysteem aanleggen zodat alles vanuit een centraal punt geschakeld kan worden.
Ik heb verschillende forums doorgelezen en ik zou graag wat feedback willen. Ik ben benieuwd of hetgeen wat ik beschrijf klopt, ook heb ik nog wat vragen.
WENSEN
- In totaal 17 lichtgroepen afzonderlijk aansturen: Woonkamer 2x , Keuken 2x , Gang, Toilet etc.
- Lichtgroepen bestaan uit (Spots wit, Spots RGBW, Wandlampen, Plafondlampen)
- Vloerverwarming.
- Inputs via enkele wandschakelaars, bewegingssensoren en temperatuur voor vloerverwarming.
- Intercom/deurbel.
- Tuinsproeiers (toekomst)
- Audio (toekomst)
VRAGEN
Aangezien we niet meteen het budget hebben om alles te voorzien wil ik de domotica stap voor stap intergreren. Ook is het voor mij nog niet duidelijk of hetgeen wat ik in mijn hoofd heb zitten klopt.
- Is het verstandig om te beginnen met een Railduino waar de in- en outputs op zitten? Deze staat dan in verbinding met een server (bijvoorbeeld een arduino) waarop ik software draai om alles te schakelen. Ik zat te denken aan Home Assistant. Ik zou graag willen beginnen met de verlichting en vanuit daar verder werken. Zie hier een voorbeeld: https://www.mupload.nl/img/wkmjxalhqcf5c.png Of zie ik hier iets over het hoofd?
- Moet ik in deze situatie speciale voorbereidingen treffen voor RGBW spots? En welke spots kan ik hiervoor het beste gebruiken?
- Wat voor schakelmateriaal raden jullie aan? Ik vind het schakelmateriaal van Loxone bijvoorbeeld erg fraai met 5 aanraakpunten. En kan ik deze digitale inputs makkelijk herkennen en gebruiken in de bovenstaande opstelling? Aangezien ik wil beginnen met de verlichting kan ik volgens mij het beste meteen digitale schakelaars gebruiken? Of voldoet een analoge aan/uit knop ook?
- Is het slim om op basis van de tijd en datum de verlichting te schakelen. Of kun je het beste de lichtintensiteit zelf meten?
- Is het slim om zelf de droogte te meten voor het sproeien van de tuin. Of zijn hier weerstations voor beschikbaar?
Het zijn heel wat vragen en er komen er waarschijnlijk nog veel meer omdat ik aan het begin van dit avontuur sta. Verder hoor ik natuurlijk graag tips waar ik zeker rekening mee moet houden. Wellicht is het ook interessant voor andere mensen die een huis willen bouwen en graag domotica willen voorbereiden of implementeren.
Ik heb verschillende forums doorgelezen en ik zou graag wat feedback willen. Ik ben benieuwd of hetgeen wat ik beschrijf klopt, ook heb ik nog wat vragen.
WENSEN
- In totaal 17 lichtgroepen afzonderlijk aansturen: Woonkamer 2x , Keuken 2x , Gang, Toilet etc.
- Lichtgroepen bestaan uit (Spots wit, Spots RGBW, Wandlampen, Plafondlampen)
- Vloerverwarming.
- Inputs via enkele wandschakelaars, bewegingssensoren en temperatuur voor vloerverwarming.
- Intercom/deurbel.
- Tuinsproeiers (toekomst)
- Audio (toekomst)
VRAGEN
Aangezien we niet meteen het budget hebben om alles te voorzien wil ik de domotica stap voor stap intergreren. Ook is het voor mij nog niet duidelijk of hetgeen wat ik in mijn hoofd heb zitten klopt.
- Is het verstandig om te beginnen met een Railduino waar de in- en outputs op zitten? Deze staat dan in verbinding met een server (bijvoorbeeld een arduino) waarop ik software draai om alles te schakelen. Ik zat te denken aan Home Assistant. Ik zou graag willen beginnen met de verlichting en vanuit daar verder werken. Zie hier een voorbeeld: https://www.mupload.nl/img/wkmjxalhqcf5c.png Of zie ik hier iets over het hoofd?
- Moet ik in deze situatie speciale voorbereidingen treffen voor RGBW spots? En welke spots kan ik hiervoor het beste gebruiken?
- Wat voor schakelmateriaal raden jullie aan? Ik vind het schakelmateriaal van Loxone bijvoorbeeld erg fraai met 5 aanraakpunten. En kan ik deze digitale inputs makkelijk herkennen en gebruiken in de bovenstaande opstelling? Aangezien ik wil beginnen met de verlichting kan ik volgens mij het beste meteen digitale schakelaars gebruiken? Of voldoet een analoge aan/uit knop ook?
- Is het slim om op basis van de tijd en datum de verlichting te schakelen. Of kun je het beste de lichtintensiteit zelf meten?
- Is het slim om zelf de droogte te meten voor het sproeien van de tuin. Of zijn hier weerstations voor beschikbaar?
Het zijn heel wat vragen en er komen er waarschijnlijk nog veel meer omdat ik aan het begin van dit avontuur sta. Verder hoor ik natuurlijk graag tips waar ik zeker rekening mee moet houden. Wellicht is het ook interessant voor andere mensen die een huis willen bouwen en graag domotica willen voorbereiden of implementeren.
deze tweakblog van Femme ken je al? Femme's Storblog: Smarthome kooptips voor de doe-het-zelver
Mocht je toch liever voor draadloos gaan, dan staat bovenin dat blog een link naar zijn zeer uitgebreide artikel over Domotica. Ik heb daar veel aan gehad (in m'n hoofd, in de praktijk nog niet zoveel aangesloten...!)
Mocht je toch liever voor draadloos gaan, dan staat bovenin dat blog een link naar zijn zeer uitgebreide artikel over Domotica. Ik heb daar veel aan gehad (in m'n hoofd, in de praktijk nog niet zoveel aangesloten...!)
Hier heb ik inderdaad doorheen gelezen, erg fijn! Daardoor was ik tot de conclusie gekomen om een Railduino te gebruiken icm een server (bijvoorbeeld Arduino of Odroid).Hkuit schreef op maandag 20 maart 2017 @ 16:45:
deze tweakblog van Femme ken je al? Femme's Storblog: Smarthome kooptips voor de doe-het-zelver
Femme heeft het ook over het toevoegen van een Netwerkswitch. Naast het regelen van de poorten/beveiliging en voor de communicatie tussen de Railduino, Server, Internet/router en losse apparaten zoals bijvoorbeeld een vaste pc weet ik niet waar die nog meer voor kan dienen? 24 poorten lijkt me voor een woonhuis vrij veel?
Ik wil het bedraad aanleggen. Dit kan ik in de toekomst altijd nog combineren met draadlozen componenten.
[ Voor 3% gewijzigd door rspoe op 20-03-2017 16:56 ]
volgens mij heeft Femme van alles veel in dat huis. Kijk maar eens naar de foto's, wat een draden...rspoe schreef op maandag 20 maart 2017 @ 16:54:
[...]
weet ik niet waar die nog meer voor kan dienen? 24 poorten lijkt me voor een woonhuis vrij veel?
Op iedere kamer 1 of 2x utp-aansluiting voor pc/televisie/enz. + nog wat extra voor de apparaten in de meterkast? Ik ben bescheiden begonnen en heb in de meterkast nu al mijn Spider thermostaat op het netwerk, mijn Millight lampen, m'n Samsung Audio en de eQ3-verwarmingsthermostaatkranen.
Juist dat zijn dingen om rekening mee te houden. Thanks.Hkuit schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 11:03:
[...]
volgens mij heeft Femme van alles veel in dat huis. Kijk maar eens naar de foto's, wat een draden...
Op iedere kamer 1 of 2x utp-aansluiting voor pc/televisie/enz. + nog wat extra voor de apparaten in de meterkast? Ik ben bescheiden begonnen en heb in de meterkast nu al mijn Spider thermostaat op het netwerk, mijn Millight lampen, m'n Samsung Audio en de eQ3-verwarmingsthermostaatkranen.
Qua verlichting zou ik graag in de woonkamer RGBW spots gebruiken. Zijn hier ook bedrade mogelijkheden voor zodat ik alleen stroom en eventueel een utp kabel richting de spots kan trekken? Dus zonder DMX. Of kan DMX ook via UTP. Ik raak de weg kwijt 
Ik lees vooral veel over wireless systemen zoals Milight/LimitlessLED en Z-Wave.
Ik lees vooral veel over wireless systemen zoals Milight/LimitlessLED en Z-Wave.
[ Voor 7% gewijzigd door rspoe op 21-03-2017 14:37 ]
Ik heb eigenlijk twee huizen in één, vandaar dat er ook meer apparatuur in gebruik is. Ik heb veel dubbel (twee tv's, twee Apple TV's, meerdere AP's in huis voor optimale dekking, development domotica server). Alles bij elkaar zijn er zo'n 20 poorten in gebruik.rspoe schreef op maandag 20 maart 2017 @ 16:54:
[...]
Hier heb ik inderdaad doorheen gelezen, erg fijn! Daardoor was ik tot de conclusie gekomen om een Railduino te gebruiken icm een server (bijvoorbeeld Arduino of Odroid).
Femme heeft het ook over het toevoegen van een Netwerkswitch. Naast het regelen van de poorten/beveiliging en voor de communicatie tussen de Railduino, Server, Internet/router en losse apparaten zoals bijvoorbeeld een vaste pc weet ik niet waar die nog meer voor kan dienen? 24 poorten lijkt me voor een woonhuis vrij veel?
Als je de led-drivers in een centrale verdeelkast ophangt kun je van daaruit met een voedingskabel naar de spots. Welk type kabel handig hangt af van het soort leds dat je gebruikt. Voor led-strips kun je gebruikmaken van bijvoorbeeld vier-aderigr apparaatsnoer met aders van 1,5 mm2. Voor rgbw power leds zou je 8-aderige svv-kabel kunnen gebruiken met aders van 0,5mm2.rspoe schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 14:11:
Qua verlichting zou ik graag in de woonkamer RGBW spots gebruiken. Zijn hier ook bedrade mogelijkheden voor zodat ik alleen stroom en eventueel een utp kabel richting de spots kan trekken? Dus zonder DMX. Of kan DMX ook via UTP. Ik raak de weg kwijt
Voor de besturing kun je dmx gebruiken. Als de dmx-gestuurde drivers centraal in de verdeelkast (of meerdere verdeelkasten) worden gebruikt heb je alleen een relatief kort stukje dmx-bus nodig in de verdeelkast (met eventueel een verbinding tussen de verdeelkasten als je er meerdere hebt, bijvoorbeeld per verdieping). EldoLed maakt drivers die mooi dimmen. Op Ali Express vind je ook goedkopere opties, zoek maar op 'constant current dmx driver' of 'constant voltage dmx driver'.
De dmx-gestuurde drivers geef je dan een (dmx)adres? Als ik dit op een Railduino wil plaatsen dan komt dit op de RS 485 Modbus. Aangezien het om meerdere lichgroepen gaat zal er een splitter tussen moeten zoals: https://www.bax-shop.nl/d...dmx-splitter-draadklemmen ? Of plaats je iedere dmx-gestuurde driver via een kort stukje dmx-bus op een switch zoals deze: http://www.licht-geluid.n...ls-dmx-schakelpaneel.html . Die switch geeft dan de adressen mee aan de dmx-gestuurde drivers?Femme schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 17:47:
[...]
Als je de led-drivers in een centrale verdeelkast ophangt kun je van daaruit met een voedingskabel naar de spots. Welk type kabel handig hangt af van het soort leds dat je gebruikt. Voor led-strips kun je gebruikmaken van bijvoorbeeld vier-aderigr apparaatsnoer met aders van 1,5 mm2. Voor rgbw power leds zou je 8-aderige svv-kabel kunnen gebruiken met aders van 0,5mm2.
Voor de besturing kun je dmx gebruiken. Als de dmx-gestuurde drivers centraal in de verdeelkast (of meerdere verdeelkasten) worden gebruikt heb je alleen een relatief kort stukje dmx-bus nodig in de verdeelkast (met eventueel een verbinding tussen de verdeelkasten als je er meerdere hebt, bijvoorbeeld per verdieping). EldoLed maakt drivers die mooi dimmen. Op Ali Express vind je ook goedkopere opties, zoek maar op 'constant current dmx driver' of 'constant voltage dmx driver'.
En dan zou ik vanuit bijv. Home Assistant of Domoticz de DMX adressen kunnen aanroepen?
Ik zie dat er verschillende dmx-gestuurde drivers zijn. Voor eenkleure ledspots kan ik de DMX302 gebruiken. Hier zitten 3 outputs op. Ik ga er nu vanuit dat de dmx adressen worden afgegeven via de switch, dan kun je bijvoorbeeld 3 verschillende lichtgroepen dimmen als deze op de DMX302 zijn aangesloten? Of kun je aan die 3 verschillende groepen weer aparte adressen meegeven?
Voor RGBW spots gebruik ik dan EldoLed drivers of deze: https://www.amazon.de/24-...tingProject/dp/B00Q1N1NVK Op de laatste zitten 8 outputs. Hetzelfde geld dan als voor de eenkleurige spots hierboven. Met het adres wat wordt afgegeven aan de driver kan ik 8 verschillende lichtgroepen dimmen als deze zijn aangesloten op de driver?
Of mis ik nog iets in dit verhaal?
[ Voor 28% gewijzigd door rspoe op 21-03-2017 21:04 ]
Oeps verkeerd topic
[ Voor 96% gewijzigd door Domba op 21-03-2017 19:56 ]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
De fysieke laag van het dmx-protocol is weliswaar gebaseerd op RS485 maar dat betekent niet dat je ze op hetzelfde netwerk aansluit. Voor dmx heb je een aparte interface nodig. Dat kan een usb-stick zijn van bijvoorbeeld DMX4All of een ArtNet-interface die je aan je ethernet-netwerk hangt. Zie Ali Express voor betaalbare ArtNet-interfaces.rspoe schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 19:34:
[...]
De dmx-gestuurde drivers geef je dan een (dmx)adres? Als ik dit op een Railduino wil plaatsen dan komt dit op de RS 485 Modbus. Aangezien het om meerdere lichgroepen gaat zal er een splitter tussen moeten zoals: https://www.bax-shop.nl/d...dmx-splitter-draadklemmen ? Of plaats je iedere dmx-gestuurde driver via een kort stukje dmx-bus op een switch zoals deze: http://www.licht-geluid.n...ls-dmx-schakelpaneel.html . Die switch geeft dan de adressen mee aan de dmx-gestuurde drivers?
Als je de drivers los van elkaar in- en uitschakelt kan het nodig zijn om een dmx-splitter te gebruiken. Ik heb drivers waarbij het signaal gewoon naar de volgende node wordt doorgegeven als de driver uitstaat en drivers waarbij het noodzakelijk is dat de driver is ingeschakeld.
Als het signaal niet buiten de verdeelkast hoeft te komen kun je ook proberen om het dmx-netwerk in stervorm aan te sluiten. Je neemt dan gewoon een aantal 3-etageklemmen van waaruit je de aders voor GND, Data- en Data+ naar de drivers trekt. Op elke etage zet je een brug zodat de aarde, + en - van alle drivers met elkaar zijn verbonden. Stervorm wordt niet aangeraden en ondersteund, maar werkt in de praktijk wel als de aftakkingen niet te lang zijn. Dit geldt overigens ook voor RS485.
Voor zover ik weet hebben Domoticz en Home Assistant geen ondersteuning voor dmx. OpenHab heeft het wel. Ik gebruik zelf IP-Symcon maar dat is betaalde software en de documentatie is in het Duits. Een dmx-apparaat besturen in IP-Symcon is een kwestie van dmx output of dmx rgb instantie toevoegen. Die geef je het juiste adres (wat je hebt ingesteld op de driver) en dan kun je aansturen via deze commando's:En dan zou ik vanuit bijv. Home Assistant of Domoticz de DMX adressen kunnen aanroepen?
https://www.symcon.de/ser...eferenz/dmx-lichttechnik/
Bij de meeste drivers kun je een startadres van het eerste kanaal instellen. Eventuele andere kanalen hebben dan een optellend nummer. Dus als je een DMX302 instelt op kanaal 100 zitten de tweede en derde output op 101 en 102. Je kunt ook andere drivers op hetzelfde kanaal instellen als je wil dat ze synchroon gedimd worden.Ik zie dat er verschillende dmx-gestuurde drivers zijn. Voor eenkleure ledspots kan ik de DMX302 gebruiken. Hier zitten 3 outputs op. Ik ga er nu vanuit dat de dmx adressen worden afgegeven via de switch, dan kun je bijvoorbeeld 3 verschillende lichtgroepen dimmen als deze op de DMX302 zijn aangesloten? Of kun je aan die 3 verschillende groepen weer aparte adressen meegeven?
Dat klopt inderdaad.Voor RGBW spots gebruik ik dan EldoLed drivers of deze: https://www.amazon.de/24-...tingProject/dp/B00Q1N1NVK Op de laatste zitten 8 outputs. Hetzelfde geld dan als voor de eenkleurige spots hierboven. Met het adres wat wordt afgegeven aan de driver kan ik 8 verschillende lichtgroepen dimmen als deze zijn aangesloten op de driver?
Okay duidelijk. Vanuit de ArtNet interface (die krijgt een ip adres en is dus benaderbaar vanuit de server) loopt dan de DMX Out naar de DMX In van de eerste driver. De driver geeft adressen af voor de outputs op basis van het startadres. Deze driver wordt weer doorgelust naar de volgende driver etcetera. Klinkt logischFemme schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 21:36:
[...]
Voor dmx heb je een aparte interface nodig. Dat kan een usb-stick zijn van bijvoorbeeld DMX4All of een ArtNet-interface die je aan je ethernet-netwerk hangt.
Ik heb drivers waarbij het signaal gewoon naar de volgende node wordt doorgegeven als de driver uitstaat en drivers waarbij het noodzakelijk is dat de driver is ingeschakeld.
Nog wel een vraagje over de POWERdrive 45D driver. Deze heeft slechts 1x RGBW output? Waardoor je dus 1 lichtgroep kunt aanspreken?
Voor onze nieuwbouwwoning ben ik momenteel een inventarisatie aan het maken van de verlichting, en met name de manier hoe deze geschakeld/gedimd moet worden met behulp van z-wave dimmers. Ik heb mezelf aardig ingelezen in het onderwerp maar op onderdelen kom ik er toch niet helemaal uit.
Op de slaapkamer komen een viertal lampen. Een vloerlamp, een hangende lamp aan het plafond en twee wandlampen naast het bed. Het belangrijkste is dat de plafondlamp en de twee lampen naast het bed allemaal afzonderlijk te schakelen en te dimmen zijn via wandschakelaars (of evt. een afstandsbediening, niet enkel via telefoon of tablet dus).
Mijn vraag is nu: heb ik hiervoor drie aparte z-wave inbouwdimmers nodig, of is er ook een mogelijkheid de wandlampen afzonderlijk te schakelen via één dimmer?
Op de slaapkamer komen een viertal lampen. Een vloerlamp, een hangende lamp aan het plafond en twee wandlampen naast het bed. Het belangrijkste is dat de plafondlamp en de twee lampen naast het bed allemaal afzonderlijk te schakelen en te dimmen zijn via wandschakelaars (of evt. een afstandsbediening, niet enkel via telefoon of tablet dus).
Mijn vraag is nu: heb ik hiervoor drie aparte z-wave inbouwdimmers nodig, of is er ook een mogelijkheid de wandlampen afzonderlijk te schakelen via één dimmer?
De PowerDrive 45D heeft vier outputs. Je kunt er vier witte / monochrome lichtgroepen mee aansturen of een rgbw-lichtgroep (of een rgb-groep en een witte lichtgroep).rspoe schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 22:20:
[...]
Okay duidelijk. Vanuit de ArtNet interface (die krijgt een ip adres en is dus benaderbaar vanuit de server) loopt dan de DMX Out naar de DMX In van de eerste driver. De driver geeft adressen af voor de outputs op basis van het startadres. Deze driver wordt weer doorgelust naar de volgende driver etcetera. Klinkt logisch
Nog wel een vraagje over de POWERdrive 45D driver. Deze heeft slechts 1x RGBW output? Waardoor je dus 1 lichtgroep kunt aanspreken?
Per output kun je de stroomsterkte instellen van 200 tot 500 mA. De PowerDrive 90D gaat tot 1050 mA en de 180D tot 1400 mA. Powerleds hebben vaak een doorlaatstroomsterkte van 350 mA of 700 mA. Op een 90D kun je er dus drie van 350 mA parallel aansluiten. Wat betreft aansluiten in serie moet je kijken naar de doorlaatspanning (Vf) waarop de leds werken. Een PowerDrive 45/90/180D levert max 24V als je 'm voedt met een 24V voeding. Dus stel dat je leds gebruikt met een forward voltage van 3V dan kan de PowerDrive er 8 in serie aandrijven
Bedankt voor de reacties.
Ik ben me ook even gaan verdiepen in Loxone. Wellicht interessant om hun miniserver te gebruiken. Als ik dan DMX wil gebruiken voor lichtsturing, moet ik dan de DMX Extensie aanschaffen of is het ook mogelijk op de manier zoals je hierboven hebt beschreven. Dus ArtNet-interface op de switch -> DMX naar de leddrivers -> Leddrivers naar de lichtgroepen.
Ik ben me ook even gaan verdiepen in Loxone. Wellicht interessant om hun miniserver te gebruiken. Als ik dan DMX wil gebruiken voor lichtsturing, moet ik dan de DMX Extensie aanschaffen of is het ook mogelijk op de manier zoals je hierboven hebt beschreven. Dus ArtNet-interface op de switch -> DMX naar de leddrivers -> Leddrivers naar de lichtgroepen.
De dimmers die je bedoeld (Fibaro, Qubino neem ik aan) zijn allemaal 1 kanaal. Dus ja: voor ieder kanaal wat je apart wilt besturen heb je ook een aparte dimmer nodig. Geen idee of er multi kanaal dimmers bestaan voor z-wave, maar dan moet je je ook gaan afvragen hoe je dat dan qua bekabeling gaat doen. Normaal gesproken zullen je wand en plafondlampen niet op hetzelfde punt uitkomen.hutch schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 08:26:
Voor onze nieuwbouwwoning ben ik momenteel een inventarisatie aan het maken van de verlichting, en met name de manier hoe deze geschakeld/gedimd moet worden met behulp van z-wave dimmers. Ik heb mezelf aardig ingelezen in het onderwerp maar op onderdelen kom ik er toch niet helemaal uit.
De redenen waarom ze dit niet hebben zijn waarschijnlijk: afmeting en warmte ontwikkeling.
Van de relay modules heb je wel multi-kanaals versies (2). Maar dat voldoet misschien niet aan je wensen. Tja, iedere lichtbron apart willen dimmen is een kostbaar grapje
Er zijn overigens ook systemen die het anders aanpakken. Dan heb je de dimmers centraal en leg je bekabeling naar alle punten die je wilt dimmen. Maar in Europese huizen (waar je niet ff wat kabel door de muur heen trekt) is dat onhandig tenzij je er tijdens de bouw goed rekening mee hebt gehouden. Zie http://lumencache.lighting/
Ligt het aan mij, of is het een beetje stil op het gebied van domo-controllers (voor Z-Wave).Het is al een flinke tijd geleden dat er iets nieuws / vernieuwends is uitgekomen, zelfs geen indrukwekkende updates van bestaande controllers. Of heb ik dat gemist?
Ik wil ondertussen wel eens af van mijn houtje-touwtje oplossing (Domoticz, Jeedom, eeDomus etc), en over op een betrouwbare, commerciële partij. Liefst niet Apple (past niet in mijn eco-system) of Android (geen vertrouwen in lange termijn updates & security voor een always-on, always-connected doos) based.
Ik wil ondertussen wel eens af van mijn houtje-touwtje oplossing (Domoticz, Jeedom, eeDomus etc), en over op een betrouwbare, commerciële partij. Liefst niet Apple (past niet in mijn eco-system) of Android (geen vertrouwen in lange termijn updates & security voor een always-on, always-connected doos) based.
Ik was juist van plan om alles op basis van Domoticz te gaan bouwen. Kun je vertellen waarom jij er juist vanaf wil?[b][message=50668091,noline]
Ik zou graag alles willen aanleggen in een ster. Ook zou ik graag een oplossing willen hebben dat het schakelen van de verlichting ook werkt zonder tussenkomst van de server, als deze bijvoorbeeld uitvalt.
Hoe denken jullie over de oplossing om het te schakelen via een Ethernet Relay? http://info.kmtronic.com/...nels-web-relay-board.html
Dan zou ik in principe de blauwe/bruine draad kunnen aanleggen en via de relays kunnen schakelen met een puls schakelaar? Zonder de tussenkomst van een server. Wanneer ik na de bouw meer tijd heb kan ik het 'slim' maken door bijvoorbeeld een server aan te sluiten met Domoticz.
Het duurt nog zeker 8 maanden alvorens we daadwerkelijk gaan bouwen. Maar ik wil het graag goed voorbereiden.
Een andere vraag. Hoe kan ik in deze opstelling het beste een dimmer aansluiten?
1) Lamp -> Dimmer -> Relay <- Schakelaar
2) Lamp -> Relay <- Dimmer <- Schakelaar
Hoe denken jullie over de oplossing om het te schakelen via een Ethernet Relay? http://info.kmtronic.com/...nels-web-relay-board.html
Dan zou ik in principe de blauwe/bruine draad kunnen aanleggen en via de relays kunnen schakelen met een puls schakelaar? Zonder de tussenkomst van een server. Wanneer ik na de bouw meer tijd heb kan ik het 'slim' maken door bijvoorbeeld een server aan te sluiten met Domoticz.
Het duurt nog zeker 8 maanden alvorens we daadwerkelijk gaan bouwen. Maar ik wil het graag goed voorbereiden.
Een andere vraag. Hoe kan ik in deze opstelling het beste een dimmer aansluiten?
1) Lamp -> Dimmer -> Relay <- Schakelaar
2) Lamp -> Relay <- Dimmer <- Schakelaar
[ Voor 16% gewijzigd door rspoe op 23-03-2017 15:34 ]
In Z-Wave kun je daarvoor de devices direct koppelen. Dan werkt het ook zonder server...rspoe schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 15:10:
Ook zou ik graag een oplossing willen hebben dat het schakelen van de verlichting ook werkt zonder tussenkomst van de server, als deze bijvoorbeeld uitvalt.
@jsiegmund Domoticz heeft de reputatie niet erg stabiel te zijn, en dat was het inderdaad ook niet voor mij. Daarnaast wil ik wel een mooie GUI en simpeler te programmeren.
Ik reis behoorlijk veel, en heb dus niet (meer) de tijd om alles telkens diep en tot op het bot uit te zoeken / uit te proberen.
Je hebt wel een z-wave stick nodig om een netwerk te creëren. En het associëren is makkelijker met een PC/laptop en daarop wat freeware domotica software. Maar daarna mag PC weer uit. Maar je hebt dan geen scènes en ook geen optimalisering nadat je de stick offline haalt.EgMaf schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 16:23:
[...]
In Z-Wave kun je daarvoor de devices direct koppelen. Dan werkt het ook zonder server...
Precies, dit is juist bedoelt voor als de server (tijdelijk) uitvalt, waar de OP om vroeg.The-Source schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 16:31:
[...]
Je hebt wel een z-wave stick nodig om een netwerk te creëren. En het associëren is makkelijker met een PC/laptop en daarop wat freeware domotica software. Maar daarna mag PC weer uit. Maar je hebt dan geen scènes en ook geen optimalisering nadat je de stick offline haalt.
Uiteraard beperkt / tijdelijk, want je mist de intelligentie van de server (daar heb je die tenslotte voor).
Inderdaad, de intellligentie (scenes etc) van de server mis je wanneer deze uit staat. Dat is ook het idee, dat het dan zonder de server nog 'normaal' werkt.
Het idee van een Ethernet Relay die je dan digitaal ook kunt sturen spreekt me wel erg aan. Voor mij is het nog niet echt duidelijk hoe ik dat kan laten werken icm bijvoorbeeld het dimmen van een lichtkring.
Z-Wave is draadloos toch? Qua verlichting zou DMX over ethernet (artnet) een toffe oplossing zijn maar dan zou ik enkel OpenHab kunnen gebruiken.
Het idee van een Ethernet Relay die je dan digitaal ook kunt sturen spreekt me wel erg aan. Voor mij is het nog niet echt duidelijk hoe ik dat kan laten werken icm bijvoorbeeld het dimmen van een lichtkring.
Z-Wave is draadloos toch? Qua verlichting zou DMX over ethernet (artnet) een toffe oplossing zijn maar dan zou ik enkel OpenHab kunnen gebruiken.
Heeft er iemand toevallig nog een adresje welke goedkoper is als Amazon.de voor het volgende?, zijn alle 3 rond de 45 bij Amazon.de, aangezien ik een veelvoud moet hebben scheelt elke euro weer 
Fibaro Motion Sensor
Fibaro Smoke Sensor
Fibaro Dimmer 2
Fibaro Motion Sensor
Fibaro Smoke Sensor
Fibaro Dimmer 2
Scenes werken ook zonder server, gewoon meerdere devices aan dezelfde knop koppelen.rspoe schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 17:43:
Inderdaad, de intellligentie (scenes etc) van de server mis je wanneer deze uit staat. Dat is ook het idee, dat het dan zonder de server nog 'normaal' werkt.
Voor echte intelligente scènes werkt dat idd niet, maar waar heb je anders überhaupt een server voor nodig?
Klopt helemaal. Ik wil het langzaam uitbreiden door bijvoorbeeld de verlichting te schakelen op basis van de tijd en aanwezigheid in de ruimte. Het zou ook mooi zijn als je via de ethernet relays de pulsschakelaar signalen kunt opvangen (bijv: 1x klik, 2x klik, aantal seconden ingedrukt). En dan op basis daarvan bepaalde outputs kunt aansturen, of een lichtscene kunt aanroepen.EgMaf schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 09:37:
[...]
Scenes werken ook zonder server, gewoon meerdere devices aan dezelfde knop koppelen.
Voor echte intelligente scènes werkt dat idd niet, maar waar heb je anders überhaupt een server voor nodig?
Als dan de server is uitgeschakeld dat het dan nog werkt volgens de manier waarop de devices aan de knop zit gekoppeld. Dat was een beetje mijn idee. Ik weet niet of dit in de praktijk ook zo kan werken
Ja, dat kan. Een Z-Wave schakelaar kan zelf (zonder server) op basis van input triggers (de knop waar hij in / achter zit) zijn eigen uitgangen in/uit schakelen, en zelfs "pairen" met andere Z-Wave devices die dan ook hun uitgangen kunnen in/uit schakelen. Je hebt de server alleen echt nodig om het allemaal in te stellen en als je intelligentere zaken wilt bouwen (met meer complexe logica dan alleen als puls, dan actie.
Maar zelf heb ik alles via de server lopen, da's makkelijker te beheren. Mijn Z-Wave schakelaars bedienen alleen hun eigen outputs direct (als er al iets achter zit).
Maar zelf heb ik alles via de server lopen, da's makkelijker te beheren. Mijn Z-Wave schakelaars bedienen alleen hun eigen outputs direct (als er al iets achter zit).

Weer een review afgemaakt. Deze keer heb ik de Neo Coolcam Siren Alarm getest met 4 controllers (Zipato/Vera/Homey/Fibaro).
Conclusie:
Neo CoolCam heeft een prima sirene op de markt gebracht. Hij doet wat hij moet doen en dat is een hard signaal geven. De mogelijkheid om 10 verschillende geluiden te laten klinken is mooi meegenomen. Het is jammer dat deze niet vanuit de regel/scene ingesteld kunnen worden (zoals de philio/zipato siren). De LED is niet super fel en zal je inbreker niet verblinden maar geeft toch een extra signalering.
Het is jammer dat een tamper alarm ontbreekt. Hierdoor kan een mogelijke inbreker de sirene vrij makkelijk onschadelijk maken. Dit kun je deels oplossen door hem op een lastig te bereiken plek te hangen of in de buurt van een bewegingssensor.
Deze sirene is te koop voor €36,50 wat hem zeer gunstig geprijsd maakt tov zijn concurrenten. Hij wordt compleet geleverd met schroeven, dubbelzijdige sticker en een ophang systeempje en 2x CR123AA batterijen.
+
Prijs
Zeer compact
LED lichtsignaal
-
Niet super hard
Geen tamper alarm
Lees verder op:
http://domotica-blog.nl/post/review-neo-coolcam-siren-alarm
Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl
Je verwijst naar een afbeelding ipv de pagina.
Bos Digitale Autoservice Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
Heeft er iemand ervaring van een Fibaro Motion Sensor op een Vera Plus?
Ik krijg de temperatuur niet goed. De "CurrentTemperature" value wordt niet automatisch bijgewerkt door de sensor.
Ik krijg de temperatuur niet goed. De "CurrentTemperature" value wordt niet automatisch bijgewerkt door de sensor.
Ik ben ook nog niet helemaal mee wat betreft lampen en schakelaars. Even samenvatten wat ik weet en corrigeer mij aub bij fouten:
Mogelijkheden
Setup 1: Zwave schakelaar met zwarte draad gekoppeld aan gewone lamp.
Opties:
• je kan fysiek op de knop duwen =>schakelaar aan => sluiten stroomkring lamp => lamp gaat aan
• de server of gepaird zwave apparaat stuurt input signaal naar schakelaar => schakelaar aan => gesloten stroomkring lamp => lamp gaat gaan
Setup 2: Zwave schakelaar met zwarte draad gekoppeld aan gewone lamp + output gepaired met ander zwave apparaat (vb.lamp) .
Opties:
• 1x drukken => lamp aan (zie hierboven)
• 2 keer na elkaar op knop duwen => schakelaar aan (zelfde scene) => zwave output signaal + sluiten stroomkring => gewone lamp + zwave lamp gaan aan
• 2 keer na elkaar op knop duwen => schakelaar aan (andere scene) => zwave output signaal => ander gepaired zwave apparaat gaat aan
Setup 3: Zwave schakelaar met zwarte draad gekoppeld aan zwave lamp
Opties:
• (zonder server): fysiek op de knop duwen =>schakelaar aan => signaal via zwave=> zwave lamp gaat aan
• (met server): fysiek op de knop duwen 's morgens =>schakelaar aan => signaal via zwave naar server (vb. Domoticz) => server ziet dat het 's ochtends is => zwave signaal met kleurprofiel => zwave lamp gaat aan (fel blauw licht)[]/li
fysiek op de knop duwen 's avonds =>schakelaar aan => signaal via zwave naar server=> zwave signaal=> zwave lamp gaat aan (warm oranje licht)
Als de server plat valt in het laatste geval, zal de lamp dan nog steeds aan gaan, maar in het laatst gekozen kleur?
Mogelijkheden
Setup 1: Zwave schakelaar met zwarte draad gekoppeld aan gewone lamp.
Opties:
• je kan fysiek op de knop duwen =>schakelaar aan => sluiten stroomkring lamp => lamp gaat aan
• de server of gepaird zwave apparaat stuurt input signaal naar schakelaar => schakelaar aan => gesloten stroomkring lamp => lamp gaat gaan
Setup 2: Zwave schakelaar met zwarte draad gekoppeld aan gewone lamp + output gepaired met ander zwave apparaat (vb.lamp) .
Opties:
• 1x drukken => lamp aan (zie hierboven)
• 2 keer na elkaar op knop duwen => schakelaar aan (zelfde scene) => zwave output signaal + sluiten stroomkring => gewone lamp + zwave lamp gaan aan
• 2 keer na elkaar op knop duwen => schakelaar aan (andere scene) => zwave output signaal => ander gepaired zwave apparaat gaat aan
Setup 3: Zwave schakelaar met zwarte draad gekoppeld aan zwave lamp
- Opties:
- fysiek op de knop duwen =>schakelaar aan => sluiten stroomkring draad => zwave lamp gaat aan. Deze optie is echter niet interessant bij zwave lampen met instellingen (zoals kleur of helderheid) want als de zwave lamp geen stroom meer krijgt wanneer de schakelaar uit staat dan vergeet de lamp zijn laatste instelling en kan een ander zwave device de lamp niet aanzetten
Opties:
• (zonder server): fysiek op de knop duwen =>schakelaar aan => signaal via zwave=> zwave lamp gaat aan
• (met server): fysiek op de knop duwen 's morgens =>schakelaar aan => signaal via zwave naar server (vb. Domoticz) => server ziet dat het 's ochtends is => zwave signaal met kleurprofiel => zwave lamp gaat aan (fel blauw licht)[]/li
fysiek op de knop duwen 's avonds =>schakelaar aan => signaal via zwave naar server=> zwave signaal=> zwave lamp gaat aan (warm oranje licht)
Als de server plat valt in het laatste geval, zal de lamp dan nog steeds aan gaan, maar in het laatst gekozen kleur?
ik heb een Franke afzuigkap met een glazen scherm waar 5 touchknoppen op zitten (1 is aan, 3 voor standen en 1 voor verlichting).
Nu lijkt het mij een uitdaging om deze zo om te bouwen dat ik deze via mijn domoticasysteempje kan aansturen.
Is dat mogelijk met bijv espeasy? wellicht de RGB switch van fibaro?
hoe zouden jullie dat doen?
Nu lijkt het mij een uitdaging om deze zo om te bouwen dat ik deze via mijn domoticasysteempje kan aansturen.
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116
Heeft hij geen mogelijkheid tot een afstandsbediening? Volgens mij ondersteund de RFXCOM ook wat afzuigkappen meen ik.
Dan moet je die touch control gaan reverse engineeren denk ik.. Met een beetje geluk zijn het 5 losse lijntjes (misschien zit er ergens een connector) waar je dan je eigen schakeling tussen kan plaatsen, maar mogelijk is dat een hoop gepriegel met risico dat je het helemaal sloopt..maomanna schreef op maandag 27 maart 2017 @ 13:11:
ik heb een Franke afzuigkap met een glazen scherm waar 5 touchknoppen op zitten (1 is aan, 3 voor standen en 1 voor verlichting).
Ik speel een beetje met de gedachte om mijn huidige huis te verkopen en eventueel iets nieuws te bouwen. Domotica is één van de dingen die ik dan zou willen toepassen. Aangezien de vrouw geen voorkeur heeft zolang het maar werkt ben ik benieuwd naar jullie ervaring mbt stabiliteit ?
In mijn huidige huis werkt een schakelaar altijd, tenzij een lamp kapot is. Hoe zit dit met domotica, hoe stabiel en onderhoudsvriendelijk is het ? Ik snap dat dit afhankelijk is van wat je er allemaal mee wil doen, maar als ik alleen bijvoorbeeld uit zou gaan van het schakelen van lampen in en rondom het huis. Gaat dit zonder problemen, of moet ik wekelijks/maandelijks toch de configuratie doorlopen ?
In mijn huidige huis werkt een schakelaar altijd, tenzij een lamp kapot is. Hoe zit dit met domotica, hoe stabiel en onderhoudsvriendelijk is het ? Ik snap dat dit afhankelijk is van wat je er allemaal mee wil doen, maar als ik alleen bijvoorbeeld uit zou gaan van het schakelen van lampen in en rondom het huis. Gaat dit zonder problemen, of moet ik wekelijks/maandelijks toch de configuratie doorlopen ?
@KraveN Als je gaat bouwen dan is het mogelijk om een bedraad systeem te bouwen. Dat is fors betrouwbaarder dan draadloze oplossingen.
Kijk eens in het overzichtsartikel van Femme over Domotica (stond op de frontpage een aantal maanden terug) en in de KNX, Loxone en PLC topics op dit forum.
Als je de keuze hebt zou ik echt altijd zonder nadenken voor bedraad gaan.
Kijk eens in het overzichtsartikel van Femme over Domotica (stond op de frontpage een aantal maanden terug) en in de KNX, Loxone en PLC topics op dit forum.
Als je de keuze hebt zou ik echt altijd zonder nadenken voor bedraad gaan.
Dat is waar, ik denk dat ik eerder contact op ga nemen met de leverancier dan er zelf aan ga sleutelen.CyBeRSPiN schreef op maandag 27 maart 2017 @ 15:40:
[...]
Dan moet je die touch control gaan reverse engineeren denk ik.. Met een beetje geluk zijn het 5 losse lijntjes (misschien zit er ergens een connector) waar je dan je eigen schakeling tussen kan plaatsen, maar mogelijk is dat een hoop gepriegel met risico dat je het helemaal sloopt..
De verlichting is natuurlijk eenvoudiger te regelen, al is het effect daarvan natuurlijk minder leuk.
Nee helaas niet, alleen die knoppen.ThinkPadd schreef op maandag 27 maart 2017 @ 14:00:
Heeft hij geen mogelijkheid tot een afstandsbediening? Volgens mij ondersteund de RFXCOM ook wat afzuigkappen meen ik.
Om er maar niet meteen een nieuw topic aan te wagen. Een tijdje geleden al mijn scenes gemaakt binnen een HC2 van Fibaro, werkt allemaal prima dus 2 tot 3 maanden niks meer mee gedaan. Nu wil ik aanpassingen gaan maken aan bepaalde scenes, kom ik gewoon niet meer "normaal" in de webinterface, ik draai 4.110.
Even uit gedaan en weer aan, maar daar word het helaas niet anders van. In de browser kan ik wel inloggen, kom ik op het dashboard terecht en dan "crashed" de browser, of eigenlijk gebeurd er niks, maar elke browser die ik probeer gaat over zijn nek en denkt dat de page is vast gelopen.
Geprobeerd op een Mac en een PC en dan ook nog IE, Edge, Chrome, Opera, Chrome en Safari.. dus daar zou het toch niet meer aan kunnen liggen denk ik.
Iemand enig idee hoe dit nog te redden is? De hele boel resetten heb ik weinig trek in, dan kan ik alles weer opnieuw gaan aanmaken
Even uit gedaan en weer aan, maar daar word het helaas niet anders van. In de browser kan ik wel inloggen, kom ik op het dashboard terecht en dan "crashed" de browser, of eigenlijk gebeurd er niks, maar elke browser die ik probeer gaat over zijn nek en denkt dat de page is vast gelopen.
Geprobeerd op een Mac en een PC en dan ook nog IE, Edge, Chrome, Opera, Chrome en Safari.. dus daar zou het toch niet meer aan kunnen liggen denk ik.
Iemand enig idee hoe dit nog te redden is? De hele boel resetten heb ik weinig trek in, dan kan ik alles weer opnieuw gaan aanmaken
Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |
Ik neem aan dat je wel een backup gemaakt hebt op de USB stick die in de HC2 zit!? Dan zou je een recovery kunnen uitvoeren.CasGas schreef op maandag 27 maart 2017 @ 22:21:
Om er maar niet meteen een nieuw topic aan te wagen. Een tijdje geleden al mijn scenes gemaakt binnen een HC2 van Fibaro, werkt allemaal prima dus 2 tot 3 maanden niks meer mee gedaan. Nu wil ik aanpassingen gaan maken aan bepaalde scenes, kom ik gewoon niet meer "normaal" in de webinterface, ik draai 4.110.
Als je na het inloggen op het dashboard uitkomt, kan je dan het dashboard sluiten door op de tekst "close" te drukken wat naast de tekst dashboard staat? Als ik inlog op mijn HC2 kom ik automatisch in " your Home" tab uit en niet in het dashboard...
Kan je remote inloggen (https://home.fibaro.com)?
Oh yeah ......
Al ruikt het verdacht naar een 1 april of ben ik gek?
http://www.ikea.com/se/sv...tments/living_room/36812/
Al ruikt het verdacht naar een 1 april of ben ik gek?
http://www.ikea.com/se/sv...tments/living_room/36812/
Waarom? Het komt zo te zien 31 maart op de markt. Daarnaast is het erg logisch dat Ikea hier mee komt. Sterker nog, ik verbaas me er al tijden op dat Ikea niet zoiets heeft eigenlijk...
De IKEA TRÅDFRI lampen zijn in het Hue topic ook al eens genoemd. Zijn in de VS al uit. Ik zie op de IKEA site dat er dit weekend bij de IKEA in Delft een demonstratie is: http://www.ikea.com/nl/nl/store/delft/activities
Zal dus binnenkort (dit weekend?) wel te koop zijn bij IKEA. Ben benieuwd of ze dan ook werken met de Hue bridge. Kan daar nog geen eenduidig antwoord over vinden van gebruikers in de VS e.d. waar TRÅDFRI al te koop is.
Zal dus binnenkort (dit weekend?) wel te koop zijn bij IKEA. Ben benieuwd of ze dan ook werken met de Hue bridge. Kan daar nog geen eenduidig antwoord over vinden van gebruikers in de VS e.d. waar TRÅDFRI al te koop is.
Toevallig vanochtend met ikea contact gehad omdat ik ze niet kon vinden op de website. Kreeg dit als antwoord:ThinkPadd schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 14:14:
De IKEA TRÅDFRI lampen zijn in het Hue topic ook al eens genoemd. Zijn in de VS al uit. Ik zie op de IKEA site dat er dit weekend bij de IKEA in Delft een demonstratie is: http://www.ikea.com/nl/nl/store/delft/activities
Hej Andy, dank je voor je vraag. De TRÅDFRI serie is in Nederland ook in het assortiment. Naar welke vestiging wil je gaan? In bijne elke IKEA vestiging in Nederland is deze serie al voorradig. Alleen nog niet in de vestiging Breda
Niet alle artikelen die in het assortiemtn zijn staan op de internetpagina, Andy. Ik zie net dat in IKEA Amersfoort ook niet alles van de TRÅDFRI serie aanwezig is. Ik raad je aan om naar IKEA Duiven. Daar is op dit moment een ruime voorraad van de TRÅDFRI serie
Nope, gaat (nog) niet werken met Hue..ThinkPadd schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 14:14:
https://developers.meethu...hue-and-ikea-tr%C3%A5dfri
Wel Zigbee, maar niet volledig compatible met Hue (iets met ZHA (Zigbee Home Automation) ipv ZLL (Zigbee Light Link) en dus verstoten van de Bridge:
Maar zal tzt dus een firmware update naar de lampen vanuit een Ikea Hub gedaan moeten worden..The non-interoperability between the newly launched IKEA smart lighting products and the Philips Hue bridge has been analyzed. One of the issues found is that the IKEA bulbs report their ProfileID as corresponding to the ZigBee Home Automation (ZHA) profile rather than the ZigBee Light Link (ZLL) profile. As the IKEA bulbs do not behave fully compliant with the ZLL standard, they are rejected by the Hue bridge. IKEA is aware of this and informed us their intent is to have the IKEA smart lighting bulbs to work with the Philips Hue bridge. We offer our support to realize this in the future.
[ Voor 30% gewijzigd door CyBeRSPiN op 29-03-2017 14:50 ]
Hoe zit het met Z-wave/Zigbee? Heb een Vera Plus en zou wel leuk zijn als ze betaalbaarder zijn als Hue(zal we, het is tenslotte Ikea) en goed werkt met Z-Wave Motion Sensors voor LuxCyBeRSPiN schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 14:47:
[...]
Nope, gaat (nog) niet werken met Hue..
https://developers.meethu...hue-and-ikea-tr%C3%A5dfri
Wel Zigbee, maar niet volledig compatible met Hue (iets met ZHA (Zigbee Home Automation) ipv ZLL (Zigbee Light Link) en dus verstoten van de Bridge:
[...]
Maar zal tzt dus een firmware update naar de lampen vanuit een Ikea Hub gedaan moeten worden..
EDIT: Even Google Translate er op los laten maar het is mogelijk!
http://www.automatiserar....-att-styra-med-vera-plus/
[ Voor 11% gewijzigd door makooy op 29-03-2017 20:12 ]
Tip: bij de Chinese vrienden van Aliexpress zijn de Neo spullen in de aanbieding tijdens de 7th aniversary sale. Ik weet niet of ik linkjes mag plaatsen dus dat doe ik dan maar even niet, maar ze zijn bijna de helft goedkoper op het moment. Heb zelf wat motion en deur sensors besteld.
Dank je om ons er op te attenderenjsiegmund schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 08:29:
Tip: bij de Chinese vrienden van Aliexpress zijn de Neo spullen in de aanbieding tijdens de 7th aniversary sale. Ik weet niet of ik linkjes mag plaatsen dus dat doe ik dan maar even niet, maar ze zijn bijna de helft goedkoper op het moment. Heb zelf wat motion en deur sensors besteld.
Ze geven serieuze kortingen, maar zijn de huidige prijzen niet de normale?
Ik heb een tijdje geleden ook gewoon 25$ voor de deur-sensoren betaald.
Ze hebben nu trouwen blijkbaar zelf een 'officiële' store? https://coolcam.nl.aliexpress.com/store/1196544
Ik heb een tijdje geleden ook gewoon 25$ voor de deur-sensoren betaald.
Ze hebben nu trouwen blijkbaar zelf een 'officiële' store? https://coolcam.nl.aliexpress.com/store/1196544
En weer wat Neo spul besteld. Wel meerdere bestellingen zodat de douane niet moeilijk gaat doen.
Ik zie in de laatste link ook een remote control sleutelhanger. Deze kan ik echter nergens terugvinden. Heeft iemand hier meer info over?
Ik zie in de laatste link ook een remote control sleutelhanger. Deze kan ik echter nergens terugvinden. Heeft iemand hier meer info over?
Ik heb me ook maar een sirene besteld, misschien eens werk maken van mijn 'alarm' dan
Crap. Douane had ik dan weer geen rekening mee gehouden.
Qua prijzen: zou best kunnen. Neemt niet weg dat de huidige prijzen zeker interessant zijn als je ze vergelijkt met Fibaro spul e.d.
Qua prijzen: zou best kunnen. Neemt niet weg dat de huidige prijzen zeker interessant zijn als je ze vergelijkt met Fibaro spul e.d.
alleen de raamdeursensor blijft onder de importkosten, inklaring en BTW.
De rest krijg je nog inklaring bij (meer dan €22,-)
De rest krijg je nog inklaring bij (meer dan €22,-)
Gewoon elke artikel los bestellen, daar de verzendkosten toch 0 zijn. Heb ik als vele malen (+40x) gedaan en nog nooit invoerrechten en inklaringskosten hoeven te betalen!
Ik bij mijn Z-Wave een secure include doen, wat zijn daar de voor- en nadelen van?
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.