Domotica. Ervaringen en vragen.

Pagina: 1 ... 68 ... 76 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:15
MrQuincle schreef op zaterdag 8 oktober 2016 @ 17:31:
Mijn tech: BLE.

Nu:
+ Amazon Alexa (heerlijk om binnen te komen en gewoon te zeggen, zet maar iets relaxed aan). Homey heb ik ook, maar gebruik de Amazon toch.
+ Fitbit / watch (gebruik ik niet zo vaak)
+ Smartphone
+ BLE lampen
+ Parrot Flower Power (ik vergeet water te geven)
+ stick-n-find (om dingen niet kwijt te raken)

Later / in de planning:
+ BLE deur sloten
+ BLE reed contacten
+ Wifi security camera
+ BLE stopcontacten / plugs
+ BLE riem (heb ik altijd om: waar mijn riem is, ben ik)
+ BLE thermostaatknoppen

Altijd op de uitkijk voor andere BLE apparaten die mijn leven kunnen vergemakkelijken!
Hoe heb je die Parrot Flower Power aan je Domotica hangen? Ik heb een Vera Plus en wil daar de 2 Flower Powers aan hangen.

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste leden,

Ik heb Domoticz draaien. Maar is met wachtwoord beveiligd.

Ik heb het volgende script, helaas krijg ik een ERROR.
=============================================================
{
"bridge": {
"name": "SHomebridge",
"username": "CC:29:2E:E6:DE:66",
"port": 44005,
"pin": "032-45-114"
},
"description": "Configuration file for (e)xtended Domoticz platform.",
"platforms": [{
"platform": "eDomoticz",
"name": "eDomoticz",
"username": "*knip*",
"password": "*knip*",
"server": "192.168.2.2",
"port": "8081",
"ssl": 0,
"roomid": 19,
"mqtt": 1
}],
"accessories": []
}

[2017-3-30 23:27:49] Loaded plugin: homebridge-edomoticz
[2017-3-30 23:27:49] Registering accessory 'homebridge-edomoticz.eDomoticz'
[2017-3-30 23:27:49] Registering platform 'homebridge-edomoticz.eDomoticz'
[2017-3-30 23:27:49] ---
[2017-3-30 23:27:49] Loaded config.json with 0 accessories and 1 platforms.
[2017-3-30 23:27:49] Loading 1 platforms...
[2017-3-30 23:27:49] [eDomoticz] Initializing eDomoticz platform...
[2017-3-30 23:27:49] Loading 0 accessories...
[2017-3-30 23:27:50] [eDomoticz] There was a problem connecting to Domoticz. (HTTP Status code 401)

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

[ Voor 1% gewijzigd door ThinkPad op 05-04-2017 14:44 . Reden: Username en wachtwoord uit code gehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:31

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Allereerst zou ik je wachtwoord er evenuit knippen. ;)

401 betekent 'Unauthorized'. Er gaat dus iets mis met de authenticatie.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:30

breinonline

Are you afraid to be known?

En ten tweede weten ze hier dan meer: Domoticz - open source domotica systeem - deel 3

[ Voor 27% gewijzigd door breinonline op 31-03-2017 06:07 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
Fire69 schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 09:30:
Ze geven serieuze kortingen, maar zijn de huidige prijzen niet de normale?
Ik heb een tijdje geleden ook gewoon 25$ voor de deur-sensoren betaald. :P

Ze hebben nu trouwen blijkbaar zelf een 'officiële' store? https://coolcam.nl.aliexpress.com/store/1196544
Doen deze Door/Window Sensors hetzelfde als de Fibaro sensors? Heb nu 1 Fibaro Door/Window sensor :)

Weet dat bijv bij de Neo Coolcam Motion Sensor geen Temp gemeten kan worden terwijl de Fibaro Motion Sensor dit wel kan doen.

De Neo Coolcam Wall Plug heeft geen LED-ring ten opzichte van de Fibaro Wall Plug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Laatst online: 22:33
TerrorSource schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 07:04:
[...]

Doen deze Door/Window Sensors hetzelfde als de Fibaro sensors? Heb nu 1 Fibaro Door/Window sensor :)
[...]
Denk wel dat het in de basis hetzelfde is als bij de Fibaro's. Gewoon contact en batterij.
Bij Fibaro kan je er wel nog een temp-sensor op aansluiten, en het contact-signaal gebruiken om iets anders bekabeld aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:04

HeroS

SmartHome Nerd

TerrorSource schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 07:04:
[...]

Ja, behalve temp. Maar ik vind de kwaliteit van de Fibaro wel stukken beter daarnaast is de Neo ook een stuk groter.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdpoorten
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18-08 16:07
Samsung brengt een nieuwe Mesh router uit met Smart Things reeds ingebouwd.
De router is dus ook een Smart Things hub.

YouTube: Samsung Connect Home is a router and smart home hub in one

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
HeroS schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 08:42:
[...]

Ja, behalve temp. Maar ik vind de kwaliteit van de Fibaro wel stukken beter daarnaast is de Neo ook een stuk groter.
Stuk groter? :?

Neo: 70*20*20
Fibaro: 70.8*17.7*17.7

Ik heb net dit weekend mijn zigbee sensors vervangen door de Neo's (die ik zelf antraciet gespoten heb).
Die waren minstens 2 keer zo groot, dus ik vind het wel meevallen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

vdpoorten schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 09:00:
Samsung brengt een nieuwe Mesh router uit met Smart Things reeds ingebouwd.
De router is dus ook een Smart Things hub.

YouTube: Samsung Connect Home is a router and smart home hub in one
Dat is wel een mooie ontwikkeling. Je zal steeds meer routers met Mesh zien die ook Zigbee en Z-Wave whatever ondersteunen. :)

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
HeroS schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 08:42:
[...]

Stukje groter valt wel mee toch?
Hoevaak lees je daadwerkelijk de temp uit van de Door/Window-sensor? Zit toch altijd op een plek waar het iets kouder is omdat de wind op de deur staat, tocht etc etc
Fire69 schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 09:49:
[...]

Stuk groter? :?

Neo: 70*20*20
Fibaro: 70.8*17.7*17.7

Ik heb net dit weekend mijn zigbee sensors vervangen door de Neo's (die ik zelf antraciet gespoten heb).
Die waren minstens 2 keer zo groot, dus ik vind het wel meevallen :P
Ben je er tot nu toe wel tevreden over?
20e voor Neo Coolcam Vs 50+ Fibaro zit nogal een verschil in en als die van Neo Coolcam ook goed zat zijn dan ga ik denk ik toch echt daarvoor. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:46
Ligt het aan mij of is vandaag de Neo door sensor niet meer in de aanbieding? Via de links die hierboven gepost zijn (Neo shop van aliexpress) zie ik dat deze 39,99 USD kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
TerrorSource schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 10:41:
[...]

Ben je er tot nu toe wel tevreden over?
20e voor Neo Coolcam Vs 50+ Fibaro zit nogal een verschil in en als die van Neo Coolcam ook goed zat zijn dan ga ik denk ik toch echt daarvoor. :9
Die aan de buitendeuren hangen er pas sinds dit weekend.
Maar ik heb eentje sinds een maand of 2 in de kleerkast hangen om de verlichting aan/uit te doen en die heeft nog niet gehaperd tot hiertoe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

prekz schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 10:57:
Ligt het aan mij of is vandaag de Neo door sensor niet meer in de aanbieding? Via de links die hierboven gepost zijn (Neo shop van aliexpress) zie ik dat deze 39,99 USD kost.
Klopt, het was een driedaagse sale en die is voorbij. Aangezien ze regelmatig in de aanbieding zijn, is het het wachten waard op een volgende keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 23:35:
Allereerst zou ik je wachtwoord er evenuit knippen. ;)

401 betekent 'Unauthorized'. Er gaat dus iets mis met de authenticatie.
Als ik het wachtwoord eruit haal! is mijn Domoticz door ieder gebruiker toegankelijk. En dit is juist niet de bedoeling. Tevens gebruik ik mijn Domoticz ook buiten de deur en moet ik wel beveiligen door middel van een wachtwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 18:52
Verwijderd schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 11:50:
[...]

Als ik het wachtwoord eruit haal! is mijn Domoticz door ieder gebruiker toegankelijk. En dit is juist niet de bedoeling. Tevens gebruik ik mijn Domoticz ook buiten de deur en moet ik wel beveiligen door middel van een wachtwoord.
Hij bedoeld dat je je wachtwoord er uit haalt voor je de configuratie hier neerzet ;) Niet dat je zonder je wachtwoord moet werken

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SnowDude schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 12:13:
[...]

Hij bedoeld dat je je wachtwoord er uit haalt voor je de configuratie hier neerzet ;) Niet dat je zonder je wachtwoord moet werken
Heb ik gisteren geprobeerd! zonder suc6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmob
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-07 17:39
Ik heb een fibaro dimmer 2 gekocht om uit te testen, maar ben niet helemaal zeker van de manier van aansluiten. Momenteel heb ik een serieschakelaar waar 2 plafondlampen op zijn aangesloten. 1 Daarvan wil ik gebruiken met de dimmer, de andere helemaal los hebben van z-wave (dus op de oude manier blijven gebruiken). Ik heb geen nuldraad in het stopcontact.

Ik moet hem dus aansluiten zoals hier: http://www.vesternet.com/...pplication-notes/apnt-111.
Hoe sluit ik nu de andere lamp aan? Kan ik de schakeldraad van de andere lamp gewoon laten zitten (oftewel, verlengt die Sx aansluiting gewoon de fasedraad)?

Het is vast een eenvoudige vraag, aangezien ik het nergens kan vinden, maar ik ben liever zeker voordat ik begin te klooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
kingmob schreef op zondag 2 april 2017 @ 17:07:
Ik heb een fibaro dimmer 2 gekocht om uit te testen, maar ben niet helemaal zeker van de manier van aansluiten. Momenteel heb ik een serieschakelaar waar 2 plafondlampen op zijn aangesloten. 1 Daarvan wil ik gebruiken met de dimmer, de andere helemaal los hebben van z-wave (dus op de oude manier blijven gebruiken). Ik heb geen nuldraad in het stopcontact.

Ik moet hem dus aansluiten zoals hier: http://www.vesternet.com/...pplication-notes/apnt-111.
Hoe sluit ik nu de andere lamp aan? Kan ik de schakeldraad van de andere lamp gewoon laten zitten (oftewel, verlengt die Sx aansluiting gewoon de fasedraad)?

Het is vast een eenvoudige vraag, aangezien ik het nergens kan vinden, maar ik ben liever zeker voordat ik begin te klooien.
Wat jij wilt gaat helaas niet werken. De schakelaar voor de Fibaro Dimmer 2 moet schakelen naar de nul draad.

Persoonlijk vind ik dit erg onhandig ook omdat de fibaro switch wel geschakeld wordt naar de fase |:(

Wat jij wil kan alleen als de serie schakelaar twee volledig gescheiden schakelaars heeft, de meeste schakelaars hebben echter een gedeelde P contact.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
kingmob schreef op zondag 2 april 2017 @ 17:07:

Heb je zo'n dimmer?
Afbeeldingslocatie: http://www.ihomeapple.asia/images/201304/goods_img/2179_G_1367084973668.jpg

Deze heb ik namelijk in gebruik om de lamp boven de bank en de lamp boven de eetkamertafel te regelen, deze moet volgens mij met 2 losse Dimmer2 modules aangesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmob
SnowDude schreef op maandag 3 april 2017 @ 13:41:
[...]

Wat jij wil kan alleen als de serie schakelaar twee volledig gescheiden schakelaars heeft, de meeste schakelaars hebben echter een gedeelde P contact.
Ja, dat is dus idd het geval, daarom kan ik ook niet gewoon de fasedraad splitsen. Maar ik snap het gedeelte over schakelen over de nuldraad niet? In de het diagram is de nuldraad verbonden met Sx en Sx aangesloten op de P. Als de fibaro schakelt op de nuldraad dan werkt het toch niet? Anders gezegd, hoe kan de fibaro dan weten dat de schakelaar is omgezet als hij uit staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmob
TerrorSource schreef op maandag 3 april 2017 @ 16:00:
[...]

Heb je zo'n dimmer?
[afbeelding]

Deze heb ik namelijk in gebruik om de lamp boven de bank en de lamp boven de eetkamertafel te regelen, deze moet volgens mij met 2 losse Dimmer2 modules aangesloten worden.
Nee, de dimmer is zo'n fibaro inbouw module, de schakelaar is gewoon een serie-schakelaar met 1 ingang en twee schakeluitgangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:44
Verwijderd schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 14:44:
[...]

Heb ik gisteren geprobeerd! zonder suc6.
Weet niet of je met opzet zo reageert of het echt niet snapt...
Maar in de code door je hier hebt neer gezet staat je wachtwoord gewoon zichtbaar in verwerkt. Je zou je post hier dus even moeten editten dat is wat ze je probeerde duidelijk te maken...

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
kingmob schreef op maandag 3 april 2017 @ 17:07:
[...]

Ja, dat is dus idd het geval, daarom kan ik ook niet gewoon de fasedraad splitsen. Maar ik snap het gedeelte over schakelen over de nuldraad niet? In de het diagram is de nuldraad verbonden met Sx en Sx aangesloten op de P. Als de fibaro schakelt op de nuldraad dan werkt het toch niet? Anders gezegd, hoe kan de fibaro dan weten dat de schakelaar is omgezet als hij uit staat?
De Fibaro meet gewoon of er kortsluiting is tussen S1 en Sx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmob
SnowDude schreef op maandag 3 april 2017 @ 17:13:
[...]

De Fibaro meet gewoon of er kortsluiting is tussen S1 en Sx
Dus moet er toch altijd stroom op Sx staan? Ik geloof dat ik je niet begrijp :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
kingmob schreef op maandag 3 april 2017 @ 17:17:
[...]

Dus moet er toch altijd stroom op Sx staan? Ik geloof dat ik je niet begrijp :P
Nee dat hoeft niet er staat waarschijnlijk een heel klein beetje spanning op S1 met een "pull-up" weerstand. Als je dan de schakelaar indrukt dan valt die spanning weg waardoor er op S1 geen spanning meer staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmob
SnowDude schreef op maandag 3 april 2017 @ 17:28:
[...]

Nee dat hoeft niet er staat waarschijnlijk een heel klein beetje spanning op S1 met een "pull-up" weerstand. Als je dan de schakelaar indrukt dan valt die spanning weg waardoor er op S1 geen spanning meer staat.
Vond ondertussen dit: https://forum.athom.com/d...mer-2-double-switch-setup
Dit lijkt dus te impliceren dat het wel kan, maar enkel als ik een nuldraad trek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 00:41
kingmob schreef op maandag 3 april 2017 @ 17:08:
[...]

Nee, de dimmer is zo'n fibaro inbouw module, de schakelaar is gewoon een serie-schakelaar met 1 ingang en twee schakeluitgangen.
De L is live (bruin)
N is neutraal (blauw)
Sx en S1 en S2 maken het circuit gesloten als je op de knop drukt.
Als je een enkele schakelaar hebt, is vanuit de Sx -> schakelaar in -> schakelaar uit -> S1

Als je een dubbele (serie) schakelaar hebt, is vanuit de
Sx -> schakelaar in -> schakelaar links uit -> S1
Sx -> schakelaar in -> schakelaar rechts uit -> S2

De ≈ is de uitgang naar de lamp.

De S1 bediend de ≈ en de S2 kan je associeren met een ander zwave device.
Als je 2 lampen wil dimmen, zal je 2 inbouwdimmers moeten hebben, waarbij je de S2 associeert met de andere inbouwdimmer (hoeft geen schakelaar te hebben)

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
kingmob schreef op maandag 3 april 2017 @ 17:33:
[...]

Vond ondertussen dit: https://forum.athom.com/d...mer-2-double-switch-setup
Dit lijkt dus te impliceren dat het wel kan, maar enkel als ik een nuldraad trek?
Ja, zoals het daar staat kan het werken als je inderdaad een nul draad naar de schakelaar trekt. Je moet dan de gewone lamp ook naar de nul schakelen, maar dat is wel ongebruikelijk en gevaarlijk omdat er op de lamp fitting dan altijd 230V staat ongeacht of de lamp aan of uit staat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maarten @klet.st
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-08 18:16
!null schreef op zondag 28 september 2014 @ 18:24:
Iemand ervaring met het zelf aansturen van een Buva ventilatie systeem? Ik heb nu een Buva Q-stream als het goed is, in mijn nieuwe huis. Maar ik zie dat alles draadloos is. Ook de hoofdbediening in de woonkamer is draadloos, en heeft alleen maar bekabeling voor 230V. Misschien dat ik de ventilatie unit open maak om te zien of er wat aan te sturen is, maar ik zag zo gauw geen bedrade aansluiting.
Wellicht uitzoeken in documentatie wat voor frequentie het gebruikt, en kijken of je daar met een ontvangertje wat wijs uit kunt maken.
Ik heb ook een Q-stream ventilatiesysteem van BUVA. Hoewel elk woon/slaapvertrek een bedieningspaneel heeft met de status, tijd en CO2 meter, kan een beetje extra controle nooit kwaad ;)

Die bedieningsunits gebruiken KNX RF, maar dat is voor zover ik weet niet aan te sturen via Domoticz (wat ik gebruik) en lijkt ook kostbaar. Dus de Q-stream maar opengeschroefd om te kijken of er meer opties waren. Mijn unit heeft (naast de KNX RF input) een bedrade 0 - 10v input en 15v DC output. Er is ook plek voor 4 PIR melders (voor badkamer etc), maar er zitten geen componenten op de printplaat voor.

Omdat ik niet kon vinden hoe de extra 0 - 10v te gebruiken en of ik hiermee de KNX RF bedieningsunits uit zou schakelen heb ik de fabrikant van de processor maar gemailed. Die verwees me terug naar BUVA en van hen kreeg ik snel een reactie terug. De 0 - 10v input is bruikbaar als DIP switch 1 enabled is. De input werkt tegelijk met de KNX RF input, het hoogste signaal prevaleert. Voor mij prima, ik wil de FAN speed alleen verhogen als het vochtig is in de badkamer of er licht brandt op het toilet. De KlikAan KlikUit ACM-LV10 is hier perfect voor, deze voed ik met de 15v uit de Q-stream unit en middels een AC dimmer in Domoticz (met RFXcom) stuur ik het 0-10v signaal om de FAN snelheid te bepalen 8)

Hier alles in een korte video:

[ Voor 5% gewijzigd door Maarten @klet.st op 04-04-2017 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fenrir-sol
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-08 09:39
Goedenavond heren,

TLDR: Eigenaar van rijtjeshuis wil weten of hij Loxone of PLC oplossing moet nemen

Sinds kort ben ik in bezit van een nieuwe oude woning. Natuurlijk zou ik geen echte tweaker zijn als er van binnen niet die drang kwam om mijn nieuwe stekkie te voorzien van wat leuke snufjes. Nu heb ik mij al een tijdje zitten te oriënteren en ben ik ook bij de smart home meetup geweest. En hoe verder ik erin duik hoe enthousiaster ik word. Echter gaat de verbouwing gewoon door dus moet ik wel wat knopen gaan doorhakken. Graag zou ik wat meningen (en eventuele tips) van jullie willen horen om beter mijn keuze te maken.

Even een korte schets van mijn nieuwe woning.

Het is een vrij standaard tussenwoning uit de jaren tachtig met een betonnen vloer op de 1e verdieping en een houten vloer op de 2e verdieping. Inmiddels is vrijwel heel het huis leeg gestript en kan ik overal goed bij. (ideaal voor een bekabelde setup dus). Naast mijn meterkast kan ik makkelijk nog een kast kwijt voor mijn smarthome oplossing. Qua bereikbaarheid en ruimte dus nog geen problemen.

Nu wil ik het volgende doen met mijn domotica oplossing:
Lichten (inclusief RGB led dimmers) aansturen
  • Vloerverwarming beneden / Verwarming losse kamers boven aansturen
  • Monitoring van energieverbruik
  • Ventilatie aansturen
  • (optionele uitbreiding) Zonnepanelen i.c.m. powerwall oplossing
  • (optionele uitbreiding) Bediening elektrische garagedeur
  • (optionele uitbreiding) Bediening elektrische zonnescherm op basis van weerdata
Nu ben ik al flink aan het vergelijken geweest en zie voor mijzelf 2 opties.

Optie 1 is een bekabelde oplossing van Loxone. Dit komt natuurlijk met een flink prijskaartje maar scheelt mij ook een hoop werk (misschien zelfs te veel?). Ik ben best onder de indruk van de product set van Loxone maar ben alsnog bang dat als ik eenmaal bezig ben ik dingen verzin die werkbaar zijn binnen het systeem.

Optie 2 is een zelfbouw oplossing met een combinatie van 1-wire sensoren, DMX dimmers en PLC's op basis van Modbus / rs-485. Hiermee een tijd intensieve klus (misschien zelfs te veel?) maar met behulp van ali express wel een stuk goedkoper. Echter ben ik ook bang dat voor deze optie wat problemen om de hoek komen bij de verkoop van het huis. In hoeverre zijn er partijen beschikbaar die een dergelijke installatie kunnen onderhouden als er iets mis is? Gaat dit niet mijn waarde negatief beïnvloeden. Of erger nog de verbouwing vertragen doordat iets toch nog niet werkt of toch een nieuw onderdeel moet bestellen.

Ik neig persoonlijk naar optie 2 omdat deze mij meer opties bied en je flink los kan gaan met integraties. Echter ben ik bang dat dit misschien een beetje overkill is voor een huis waar ik over 10 jaar misschien weer uit wil.

Hoe staan jullie in deze 2 opties? Welke oplossing zou je zelf voor gaan? Welke denk je dat het beste pas bij mijn huis? Zie ik misschien iets over het hoofd? Sla ik iets te ver door voor een simpele tussenwoning?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Gamblers
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:09
Verwijderd schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 23:31:
Beste leden,

Ik heb Domoticz draaien. Maar is met wachtwoord beveiligd.

Ik heb het volgende script, helaas krijg ik een ERROR.
{
"bridge": {
"name": "SHomebridge",
"username": "CC:29:2E:E6:DE:66",
"port": 44005,
"pin": "032-45-114"
},
"description": "Configuration file for (e)xtended Domoticz platform.",
"platforms": [{
"username": "Shsh",
"password": "@D!2@",
"server": "192.168.2.2",
"port": "8081",
"roomid": 19,
}],
"accessories": []
}

[2017-3-30 23:27:49] Loaded plugin: homebridge-edomoticz
[2017-3-30 23:27:49] Registering accessory 'homebridge-edomoticz.eDomoticz'
[2017-3-30 23:27:49] Registering platform 'homebridge-edomoticz.eDomoticz'
[2017-3-30 23:27:49] Loaded config.json with 0 accessories and 1 platforms.
[2017-3-30 23:27:49] Loading 1 platforms...
[2017-3-30 23:27:49] [eDomoticz] Initializing eDomoticz platform...
[2017-3-30 23:27:49] Loading 0 accessories...
[2017-3-30 23:27:50] [eDomoticz] There was a problem connecting to Domoticz. (HTTP Status code 401)

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?
Zo los je dit op :

{
"server": "user:password@127.0.0.1",
"port": "8080",
"roomid": 0,
},

Console Guy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Maarten @klet.st schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 22:20:
[...]

Ik heb ook een Q-stream ventilatiesysteem van BUVA....
Hartstikke mooi! Ik bekijk het filmpje later even. Maar 0 tot 10v input en dipswitch 1 aan is al erg mooie informatie. Had er zelf geen tijd meer aan besteed.
Ik wil inderdaad ook automatische badkamer ventilatie op vocht. Die afstandsbediening is waardeloos, vreet batterijen.

Ook CO2 sturing is mooi, maar dat is wel erg duur bij Buva! En dan doen ze nog geen vocht meting.
Bij Orcon is het allemaal wat betaalbaarder en detecteert de hoofdunit zelf de vochtigheid van de langskomende lucht.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:40
!null schreef op woensdag 5 april 2017 @ 08:20:
[...]
Ook CO2 sturing is mooi, maar dat is wel erg duur
[...]
MH-Z19 sensor aan een ESP8266 en je bent voor ~€22 klaar :*) Zie ook CO2-meters voor in huis

Werkt prima hier, op de ESP8266 draait ESPEasy om de sensor uit te lezen. ESPEasy stuurt de waardes over MQTT naar Home Assistant en die stuurt met een aantal rules de Itho Ecofan aan (draadloos) _/-\o_ ).

Dit was gistermiddag/avond met wat visite in huis:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HFX3oNrE495Plpm1pNIi1aLc/full.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Hey! Niet zo selectief quoten! :+

Ik zij bij Buva
Daar zijn de CO2 sensoren voor de Q-stream serie echt honderden euro's.

Ik weet ook wel dat het goedkoper kan met zelf wat knutselen en ik lees ook wel in dat CO2-meter topic.

[ Voor 17% gewijzigd door !null op 05-04-2017 10:35 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmob
maomanna schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 09:21:
[...]

De L is live (bruin)
N is neutraal (blauw)
Sx en S1 en S2 maken het circuit gesloten als je op de knop drukt.
Als je een enkele schakelaar hebt, is vanuit de Sx -> schakelaar in -> schakelaar uit -> S1

Als je een dubbele (serie) schakelaar hebt, is vanuit de
Sx -> schakelaar in -> schakelaar links uit -> S1
Sx -> schakelaar in -> schakelaar rechts uit -> S2

De ≈ is de uitgang naar de lamp.

De S1 bediend de ≈ en de S2 kan je associeren met een ander zwave device.
Als je 2 lampen wil dimmen, zal je 2 inbouwdimmers moeten hebben, waarbij je de S2 associeert met de andere inbouwdimmer (hoeft geen schakelaar te hebben)
Hier was ik al bang voor (dit zie je immers ook in de paar topics die ik wel kon vinden), maar dat bedoel ik dus niet, zie ook mn linkje, daar staat een beschrijving van wat ik wil, maar dan zonder nuldraad bij de schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmob
SnowDude schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 09:58:
[...]

Ja, zoals het daar staat kan het werken als je inderdaad een nul draad naar de schakelaar trekt. Je moet dan de gewone lamp ook naar de nul schakelen, maar dat is wel ongebruikelijk en gevaarlijk omdat er op de lamp fitting dan altijd 230V staat ongeacht of de lamp aan of uit staat.
Ik snap nog steeds niet wat je daarmee bedoelt. De stroomkring is helemaal niet gesloten op de 2e lamp tenzij hij aan staat, dus hoe moet ik dat voor me zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
kingmob schreef op woensdag 5 april 2017 @ 13:50:
[...]

Ik snap nog steeds niet wat je daarmee bedoelt. De stroomkring is helemaal niet gesloten op de 2e lamp tenzij hij aan staat, dus hoe moet ik dat voor me zien?
Normaal gesloten zit de schakelaar tussen de fase en de lamp en de lamp zit aangesloten op de nul. Als dan de schakelaar uit staat dan staat er op de schakel draad tussen de schakelaar en de lamp geen spanning en ook de nul draad is normaal gesproken spanningsvrij.

Als je de schakelaar tussen de lamp en de nul doet en de lamp rechtstreeks aansluit op de fase dan staat er dus aan een kan van de lamp altijd 230V, dat is de fase draad. Die fase draad staat altijd onder spanning ongeacht of er stroom loopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten @klet.st
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-08 18:16
!null schreef op woensdag 5 april 2017 @ 08:20:
[...]

Hartstikke mooi! Ik bekijk het filmpje later even. Maar 0 tot 10v input en dipswitch 1 aan is al erg mooie informatie. Had er zelf geen tijd meer aan besteed.
Ik wil inderdaad ook automatische badkamer ventilatie op vocht. Die afstandsbediening is waardeloos, vreet batterijen.

Ook CO2 sturing is mooi, maar dat is wel erg duur bij Buva! En dan doen ze nog geen vocht meting.
Bij Orcon is het allemaal wat betaalbaarder en detecteert de hoofdunit zelf de vochtigheid van de langskomende lucht.
Ik schrok ervan dat die paneeltjes 300 euro per stuk kosten, maar ik had weinig keuze toen ik het huis kocht ;-) Als je bedenkt dat er speciaal nog 220v naar getrokken moest worden met inbouwdozen dan zijn die dingen helemaal onbetaalbaar. maar wel mooi.

Die 'opplak' schakelaar doet het nu ruim een jaar bij mij op de eerste set batterijen. Maar het is vooral dat ik er op moet drukken.. ;) Kortom, even een arduino met rf24l01 en sensor in de badkamer ophangen aan de mysensors..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
kingmob schreef op woensdag 5 april 2017 @ 13:47:
[...]

Hier was ik al bang voor (dit zie je immers ook in de paar topics die ik wel kon vinden), maar dat bedoel ik dus niet, zie ook mn linkje, daar staat een beschrijving van wat ik wil, maar dan zonder nuldraad bij de schakelaar.
oh dat kan prima, zoals op je link, de rechter.
Afbeeldingslocatie: https://www.vesternet.com/media/wysiwyg/Application_notes/APNT111_Fibaro_Dimmer_Wiring_a.png

Precies zo uitvoeren. evt met lasdop tussen de Sx en N.

De andere die je postte:
Afbeeldingslocatie: https://forum.athom.com/uploads/editor/vo/cu8zgy61t1yt.jpg
Absoluut NIET doen is optie 1, dan heb je 230 op de L en 230 op de S1 waarmee je de boel sloopt.
SnowDude schreef op woensdag 5 april 2017 @ 16:01:
[...]

Normaal gesloten zit de schakelaar tussen de fase en de lamp en de lamp zit aangesloten op de nul. Als dan de schakelaar uit staat dan staat er op de schakel draad tussen de schakelaar en de lamp geen spanning en ook de nul draad is normaal gesproken spanningsvrij.

Als je de schakelaar tussen de lamp en de nul doet en de lamp rechtstreeks aansluit op de fase dan staat er dus aan een kan van de lamp altijd 230V, dat is de fase draad. Die fase draad staat altijd onder spanning ongeacht of er stroom loopt
Als Fibaro het als optie geeft, lijkt me dat ze er wel over na hebben gedacht dat het zo kan.

Als de fibaro module de stroomkring onderbreekt, waardoor er geen spanning richting de lamp gaat, is er toch niks aan de hand?

[ Voor 6% gewijzigd door maomanna op 07-04-2017 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
maomanna schreef op donderdag 6 april 2017 @ 12:44:
[...]

oh dat kan prima, zoals op je link, de rechter.
[afbeelding]

Precies zo uitvoeren. evt met lasdop tussen de Sx en N.

De andere die je postte:
[afbeelding]
zou ik niet doen, dan heb je 230 op de L en 230 op de S1

[...]

Als Fibaro het als optie geeft, lijkt me dat ze er wel over na hebben gedacht dat het zo kan.

Als de fibaro module de stroomkring onderbreekt, waardoor er geen spanning richting de lamp gaat, is er toch niks aan de hand?
Wil je alsjeblieft je laatste plaatje weg halen? Dat is een niet correct schema die is getekend door een user op dat forum het is geen officieel schema van Fibaro, sterker nog optie 1 zal de Fibaro dimmer kunnen slopen.

Wat kingmob probeert is om met een dubbele schakelaar zowel de dimmer te bedienen als een tweede lamp te schakelen. Om de dimmer aan te sturen dien je bij de Fibaro dimmer 2 de s1 ingang te schakelen naar de nul. De meeste dubbelvoudige schakelaars hebben een gemeenschappelijk P-contact. Je kan dus niet de ene schakelaar naar de nul schakelen en de ander naar de fase.

Een oplossing voor het probleem van kingmob is dus om de tweede niet gedimde lamp te schakelen naar de nul, dit zal zeker werken, maar het schakelen van de nul draad in Nederland is voor zover ik weet niet toegestaan door de NEN 1010, omdat je dan een schok kan krijgen bij het verwisselen van de lamp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maomanna
Heb de reactie wel wat aangepast, maar vind dat de afbeelding wel moet blijven staan, om aan te geven zoals het NIET moet.

Ik dacht dat Gira een schakelaar had met 2 ingangen en 2 uitgangen welke pulsdrukkers zijn.
Dan ben je vrij snel van je probleem af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
maomanna schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 09:18:
Heb de reactie wel wat aangepast, maar vind dat de afbeelding wel moet blijven staan, om aan te geven zoals het NIET moet.
Als er inderdaad maar duidelijk staat dat het fout is dan is het goed
Ik dacht dat Gira een schakelaar had met 2 ingangen en 2 uitgangen welke pulsdrukkers zijn.
De Gira 015500 schakelaar heeft inderdaad 2 compleet gescheiden pulsdrukkers, die zou dit probleem oplossen. :)

https://installatiewereld...OLhnub9kdMCFQ4R0wodQnsHQA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
SnowDude schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 11:03:
[...]
Als er inderdaad maar duidelijk staat dat het fout is dan is het goed

[...]

De Gira 015500 schakelaar heeft inderdaad 2 compleet gescheiden pulsdrukkers, die zou dit probleem oplossen. :)

https://installatiewereld...OLhnub9kdMCFQ4R0wodQnsHQA
Die pulsdrukker gebruik ik icm 2 fibaro dimmers, 1 L, 1 N en 1 RA heen, 2 modules op 1 schakelaar.

Maar de 15500 heeft wel het deurbeleffect, dus als je drukt, gaat hij aan en als je los laat weer los.

Dus als kingmob de ruimte heeft voor 2 modules, kan hij beide lampen dimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Ik weet niet hoe dat bij Gira zit, ik gebruik zelf overal Jung. Bij Jung kan je gewoon de veer er tussen uit halen en dan wordt de pulsdrukker een normale schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
de Gira 13900 moet je hebben.
https://katalog.gira.de/n...tt.html?ean=4010337022725

Links is serieschakelaar, rechts is pulsdrukker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmob
maomanna schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 09:18:

Als je dat topic leest is dat verder wel duidelijk (fibaro zelf geeft ook aan dat enkel de rechter klopt).

Anyway, bedankt voor jullie reacties, ben bang dat ik nog steeds wat in de war ben over dat schakelen naar de nul :P. Punt is dat de schakelaar in mijn geval helemaal niet zit aangesloten op de nul, dus ik zie dat niet voor me, maar ik vermoed dat het een kwestie van terminologie is.
Ik zal mijn aannames even op een rij zetten:
1 Dimmer aangesloten zoals in het plaatje Afbeeldingslocatie: https://www.vesternet.com/media/wysiwyg/Application_notes/APNT111_Fibaro_Dimmer_Wiring_a.png
2 Fibaro dimmer uitgang naar lamp heeft 220v met een beetje stroom zodat fibaro altijd aan staat.
3 Sx uitgang heeft directe connectie met L
4 N is verbonden met Sx zodat fibaro weet dat dit de aansluitmethode is
5 Fibaro meet evt. kortsluiting van S1.

Dat zou inhouden dat ik op P van de schakelaar Sx kan zetten en op de 2e uitgang (L2) van de schakelaar de niet dimbare lamp.

Ik begrijp niet hoe dit anders zou zijn voor lamp 2 dan dat lamp 1 in de huidige situatie aan staat. Oftewel, wat er onveilig aan zou zijn, ik schakel uiteindelijk nog steeds de fase (zie aanname 3 I guess).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-09 15:49

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Fenrir-sol schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 23:25:

Optie 1 is een bekabelde oplossing van Loxone. Dit komt natuurlijk met een flink prijskaartje maar scheelt mij ook een hoop werk (misschien zelfs te veel?). Ik ben best onder de indruk van de product set van Loxone maar ben alsnog bang dat als ik eenmaal bezig ben ik dingen verzin die werkbaar zijn binnen het systeem.

Optie 2 is een zelfbouw oplossing met een combinatie van 1-wire sensoren, DMX dimmers en PLC's op basis van Modbus / rs-485. Hiermee een tijd intensieve klus (misschien zelfs te veel?) maar met behulp van ali express wel een stuk goedkoper. Echter ben ik ook bang dat voor deze optie wat problemen om de hoek komen bij de verkoop van het huis. In hoeverre zijn er partijen beschikbaar die een dergelijke installatie kunnen onderhouden als er iets mis is? Gaat dit niet mijn waarde negatief beïnvloeden. Of erger nog de verbouwing vertragen doordat iets toch nog niet werkt of toch een nieuw onderdeel moet bestellen.
Ik denk dat een systeem dat volgens optie twee wordt gebouwd wat betreft de hardwarekant prima door bijvoorbeeld een Loxone-specialist onderhouden kan worden. Die zou immers ook ervaring moeten hebben met dmx, 1-wire en modbus. Het probleem zal 'm er vooral in zitten in onderhoud van de software. Wat ben je van plan om hiervoor te gebruiken? Er zijn volgens mij niet zoveel professionele specialisten in bijvoorbeeld OpenHab of IP-Symcon die een systeem kunnen onderhouden. Voor Loxone en KNX/ETS zijn ze er wel.
Ik neig persoonlijk naar optie 2 omdat deze mij meer opties bied en je flink los kan gaan met integraties. Echter ben ik bang dat dit misschien een beetje overkill is voor een huis waar ik over 10 jaar misschien weer uit wil.

Hoe staan jullie in deze 2 opties? Welke oplossing zou je zelf voor gaan? Welke denk je dat het beste pas bij mijn huis? Zie ik misschien iets over het hoofd? Sla ik iets te ver door voor een simpele tussenwoning?
Optie 2 is meer pionieren, vooral aan de softwarekant. Als je voor Loxone kiest dan kun je gebruikmaken van bestaande softwarecomponenten om bijvoorbeeld de verwarming of ventilatie aan te sturen. In een systeem zoals IP-Symcon en ik denk ook OpenHab mag je alles zelf programmeren. Dat programmeerwerk valt bij veel dingen best mee (bijv. een geluidje afspelen als de status van de input waar de deurbel aan hangt verandert), maar kan ook wel veel tijd kosten voor complexere zaken zoals verwarming met een mooie visualisatie, koppeling met een warmtepomp en een modulaire opbouw zodat functionaliteit makkelijk gedupliceerd worden over meerdere ruimtes.

Als het programmeren niet je hobby is zou ik voor Loxone kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
Kan iemand mij even "wat"advies geven en mij vertellen wat beter is of wat lekkerder werkt? Ik ben net een week of 2 geleden begonnen met Domotica en heb inmiddels al iets van 20 sensors en nog wat op de planning staan.

Zelf bezit ik nu een Vera Plus waar wat modules op geconfigureerd zijn en heb ik Domoticz op een RPi+Aeotec Z-wave USB geïnstalleerd om even rond te kijken.

In de Vera Plus is het simpele scene's aardig bij elkaar te klikken. Tijd > plug > AAN/UIT zeg maar maar wil je wat geavanceerder kon je aardig snel op LUA uit.
Domoticz is daarin wat duidelijker met Blockey maar ik vindt dat de instellingen op veel verschillende plekken zitten.(Logs/Options/Timer/Groups) maar die Plattegrond juist weer wel handig.

Is er iemand die met beide wat meer ervaring heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:04

HeroS

SmartHome Nerd

TerrorSource schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 20:38:
Kan iemand mij even "wat"advies geven en mij vertellen wat beter is of wat lekkerder werkt? Ik ben net een week of 2 geleden begonnen met Domotica en heb inmiddels al iets van 20 sensors en nog wat op de planning staan.

Zelf bezit ik nu een Vera Plus waar wat modules op geconfigureerd zijn en heb ik Domoticz op een RPi+Aeotec Z-wave USB geïnstalleerd om even rond te kijken.

In de Vera Plus is het simpele scene's aardig bij elkaar te klikken. Tijd > plug > AAN/UIT zeg maar maar wil je wat geavanceerder kon je aardig snel op LUA uit.
Domoticz is daarin wat duidelijker met Blockey maar ik vindt dat de instellingen op veel verschillende plekken zitten.(Logs/Options/Timer/Groups) maar die Plattegrond juist weer wel handig.

Is er iemand die met beide wat meer ervaring heeft?
Wat wil je nog meer weten? want bovenstaande klopt.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kingmob
kingmob schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 14:16:
[...]

[knip]

Ik begrijp niet hoe dit anders zou zijn voor lamp 2 dan dat lamp 1 in de huidige situatie aan staat. Oftewel, wat er onveilig aan zou zijn, ik schakel uiteindelijk nog steeds de fase (zie aanname 3 I guess).
Heb hem vanavond aangesloten met een dubbele wisselschakelaar, dat lijkt prima te werken. Alleen nu past hij niet in de lasdoos 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
kabels strakker buigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B@rt_d@_M@n
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-09 11:58

B@rt_d@_M@n

Happy Landing!

of stukjes flexible draad gebruiken vooorzien van adereindhulzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
HeroS schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 21:16:
[...]

Wat wil je nog meer weten? want bovenstaande klopt.
Het is meer van welk systeem ik het beste kan kiezen. Ik kan nu nog makkelijk wisselen maar als alle sensors geplaatst zijn een stuk minder makkelijk. Weet niet of er nog meer voor- en tegens zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:26

timovd

Voorsprong door techniek

Vandaag heb ik nog een Fibaro Dimmer 2 geinstalleerd in de woonkamer. Ik had daar al een Dimmer 2 voor 3x 5W LED spotjes. Dit werkt prima (al heb ik ergens gelezen dat 25W de minimale load is)!
De tweede Dimmer hangt achter 8x 2W LED. Het probleem is dat de lampen niet helemaal uit gaan. Het vermogen van de lampen is (1W) meer dan bij de spotjes, dus ik had niet verwacht dat het een probeem zou zijn. Moet ik nog wat instellen in Domoticz? Calibratie heb ik al meerdere keren uitgevoerd.

[ Voor 5% gewijzigd door timovd op 08-04-2017 19:39 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Laatst online: 23:14
Fenrir-sol schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 23:25:
Goedenavond heren,

TLDR: Eigenaar van rijtjeshuis wil weten of hij Loxone of PLC oplossing moet nemen

Sinds kort ben ik in bezit van een nieuwe oude woning. Natuurlijk zou ik geen echte tweaker zijn als er van binnen niet die drang kwam om mijn nieuwe stekkie te voorzien van wat leuke snufjes. Nu heb ik mij al een tijdje zitten te oriënteren en ben ik ook bij de smart home meetup geweest. En hoe verder ik erin duik hoe enthousiaster ik word. Echter gaat de verbouwing gewoon door dus moet ik wel wat knopen gaan doorhakken. Graag zou ik wat meningen (en eventuele tips) van jullie willen horen om beter mijn keuze te maken.

Even een korte schets van mijn nieuwe woning.

Het is een vrij standaard tussenwoning uit de jaren tachtig met een betonnen vloer op de 1e verdieping en een houten vloer op de 2e verdieping. Inmiddels is vrijwel heel het huis leeg gestript en kan ik overal goed bij. (ideaal voor een bekabelde setup dus). Naast mijn meterkast kan ik makkelijk nog een kast kwijt voor mijn smarthome oplossing. Qua bereikbaarheid en ruimte dus nog geen problemen.

Nu wil ik het volgende doen met mijn domotica oplossing:
Lichten (inclusief RGB led dimmers) aansturen
  • Vloerverwarming beneden / Verwarming losse kamers boven aansturen
  • Monitoring van energieverbruik
  • Ventilatie aansturen
  • (optionele uitbreiding) Zonnepanelen i.c.m. powerwall oplossing
  • (optionele uitbreiding) Bediening elektrische garagedeur
  • (optionele uitbreiding) Bediening elektrische zonnescherm op basis van weerdata

Tsja, 10 jaar is best een tijd. Die investering zit hem dan meer in de bekabeling van alles dan de keuze voor het platform als je het mij vraagt. Ik zou dan eerder nog een hybride (met bijvoorbeeld OpenHAB, IP-Symcon of Home Assistant) overwegen met een mix aan bedrade en draadloze (Z-Wave bijvoorbeeld) technologie zodat je een deel mee kan nemen in de toekomst. Al is 10 jaar natuurlijk een eeuwigheid in tech land ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-12-2021
Ik ben bezig met mijn 1e losse onderdelen project en probeer de led puls te meten van mijn ampy kWh meter met IEC 62056 poort. Dit doe ik met een bpw34 en een 1uf condensator (het standaard RC schema). Met de lamp van de telefoon en afstandsbediening werkt het prima. Met de led van de kWh meter niet. Led van de kWh meter niet sterk genoeg? Kan m wel zien..

Edit: met de afstandsbediening gaat het wel goed. Dit is de voornaamste reden dat ik het spoor bijster ben :+

[ Voor 36% gewijzigd door kjast op 08-04-2017 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnb_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:33
Iemand die zijn kook oven geintegreerd heeft in hun huis automatisering? Ik zou graag een oven hebben dat je kan integreren je huis. Als je bv opstaat dat de oven al voor verwarmt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

Zal vast kunnen, zeker als jet ding wifi oid heeft.
Maar weet zeker dat je dit veiligheids-technisch wil?
Dergelijke dingen zou ik persoonlijk nooit aan beginnen...

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:45
Stijnb_ schreef op zondag 9 april 2017 @ 02:20:
Iemand die zijn kook oven geintegreerd heeft in hun huis automatisering? Ik zou graag een oven hebben dat je kan integreren je huis. Als je bv opstaat dat de oven al voor verwarmt is.
In ons nieuwe huis hebben we straks een 'slimme' oven van Siemens (Miele was gewoon te duur).
We zullen moeten zien hoe dat uitpakt, maar voorverwarmen vind ik persoonlijk wat minder nuttig. Een goede ovenschotel in oven klaar zetten en klaar hebben zodra je thuiskomt lijkt wel leuk, maar vermoed dat 'novelty' er snel af is. Gelukkig was het dan ook het goedkoopste model met domo-functies en zelfreinigende functie etc.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Loekie schreef op zondag 9 april 2017 @ 22:47:
[...]

In ons nieuwe huis hebben we straks een 'slimme' oven van Siemens (Miele was gewoon te duur).
We zullen moeten zien hoe dat uitpakt, maar voorverwarmen vind ik persoonlijk wat minder nuttig. Een goede ovenschotel in oven klaar zetten en klaar hebben zodra je thuiskomt lijkt wel leuk, maar vermoed dat 'novelty' er snel af is. Gelukkig was het dan ook het goedkoopste model met domo-functies en zelfreinigende functie etc.
Nee hoor.. ik heb zelfs geen "simme" oven maar een domme met een timer. Maar die funktie voor een ovenschotel is op dagen dat ik het druk heb verdomd handig...

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:54
Ik heb gister mijn instap gemaakt in Domotica door het nieuwe systeem van Ikea (Tradfri) aan te schaffen. 4 GU-10 spotjes, 2 E27 lampen en een afstandsbediening + gateway.

Om mijn ervaring in drie delen uit te splitsen:

De lampen
Zowel de GU-10 spotjes alsmede de E27 lampen hebben beide de optie om warm/neutraal/koud licht weer te geven. Dit wordt gerealiseerd met een 50/50 verdeling van warme en koude leds in de lamp.
De GU-10 spotjes zijn zeer makkelijk open te maken, binnenin is de printplaat met de LEDs er met 2 schroefjes uit te halen. Ik zal hier later nog foto's van posten voor wie geïntereseerd is. De rest van de electronica is ingepot in een soort rubber, dit lijkt relatief makkelijk te verwijderen (heb dit nog niet getest).

Koud licht is echt ijskoud, het gevoel alsof je bij de tandarts in de stoel ligt :+ . Volledig warm doet denken aan de avondzon in de zomer en neutral is net iets witter dan een normale gloeilamp uitstraalt.

Beide lampen kunnen gedimt worden en verloopt vloeiend. Via de app kan gekozen worden van 0-100% in stappen van 1%. Via de losse afstandbediening lijkt dit in stappen van 20% te verlopen.

Bij het stroomloos maken van de lampen onthouden deze hun laatste instellingen.
Ikea levert ook lampen die geen wisselend kleurtemperatuur hebben. Deze zijn in prijs ook ongeveer de helft van de andere lampen.

De afstandsbediening
Ikea levert twee type afstandsbedieningen, een dimmer en een afstandsbediening met knoppen.
Ik heb de afstandsbediening met knoppen in gebruik. Deze werkt erg intuitief. Twee knoppen om te roteren tussen de 3 lichtwarmte. 2 knoppen om te dimmen en in het midden een aan/uit knop voor de verlichting.
Afbeeldingslocatie: http://www.ikea.com/nl/nl/images/products/tradfri-afstandsbediening__0489469_PE623665_S4.JPG

De dimmer is een "rotary encoder" en ziet eruit als een hockeypuck. Je kan dimmen door de knop rustig links/rechtsom te draaien. Als je de lamp wilt uitschakelen moet je snel naar links of rechts draaien. Het is niet mogelijk om met de dimmer de kleurtemperatuur te veranderen.

De gateway
De gateway is een klein rond doosje met 3 indicatieleds. Aansluiten is erg simpel. Stekker erin, netwerkkabel erin en klaar. Het syncen van de afstandsbediening met de gateway is hierna de eerste stap. Als deze is gekoppeld kunnen nieuwe lampen etc worden aangemeld door de afstandsbediening bij de lamp te houden tot deze gesynced is.

Het bedienen van de gateway gaat via de android/iOS app. Ik heb de android app geinstalleerd en heb daar wel enige aanmerkingen op:
Pro's
  • De app werkt intuitief
  • Mogelijkheid om groepen aan te maken
  • Alarmen kunnen worden ingesteld / tijdschakelaar / wakeuplight functie
  • Lampen kunnen gedimt worden
Con's
  • Verbinding tussen app en gateway is op dit moment uiterst instabiel, constant melding dat de Gateway verbinding verbroken is en hij opnieuw moet connecten (dit gebeurd bijna na elk commando soms). Probleem speelt bij meerdere gebruikers van de app/gateway.
  • Niet mogelijk om zelf lichtwarmte te kiezen in de app behalve de gepredefiniëerde opties (koud/neutraal/warm, niet zelf mengbaar).
  • Geen scripting mogelijkheden
  • Hub is alleen via de android/iOS app te bedienen en niet via de computer / via een command line interface
  • De app start alleen op als er een verbinding via WiFi is. Dit is uiterst irritant als je niet thuis bent en toch je lichten wilt bedienen. Ik gebruik een VPN naar huis toe en kan alleen maar op de app komen als ik tijdens het reizen verbonden ben met een WiFi hotspot oid.
Voornamelijk het probleem met de constante verbinding die wegvalt met de gateway vindt ik onwijs storend. Hopelijk lost Ikea dit op korte termijn op of komt er ondersteuning vanuit andere domotica oplossingen om deze lampen te koppelen.

Zijn er andere mensen die ook al een Tradfri set hebben aangeschaft? Zo ja, wat zijn jullie bevindingen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 21:40
Maar werken de lampen met de Philips Hue bridge :P Dat is de vraag die iedereen wil weten denk ik :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuasaR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-09 10:54

QuasaR

One ring to rule them all

ThinkPadd schreef op donderdag 13 april 2017 @ 12:02:
Maar werken de lampen met de Philips Hue bridge :P Dat is de vraag die iedereen wil weten denk ik :p
Dat hangt van de firmware af.
Het schijnt dat Philips het in de laatste update stuk heeft gemaakt maar wel gaan oplossen.

Zie https://www.domoticz.com/....php?f=56&t=13882#p102609

Daddy of 3 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Bloodhoundje schreef op donderdag 13 april 2017 @ 11:35:
Con's
  • Verbinding tussen app en gateway is op dit moment uiterst instabiel, constant melding dat de Gateway verbinding verbroken is en hij opnieuw moet connecten (dit gebeurd bijna na elk commando soms). Probleem speelt bij meerdere gebruikers van de app/gateway.
Zijn er andere mensen die ook al een Tradfri set hebben aangeschaft? Zo ja, wat zijn jullie bevindingen? :)
Ik ben ook voornemens zo'n set te halen, maar dit punt vind ik behoorlijk opmerkelijk. Zou dit ook iets kunnen zijn dat veroorzaakt wordt door je netwerk bijvoorbeeld?

Dit is overigens wel een leuke tutorial om met de IKEA bridge te communiceren en lijkt een brug te zijn naar apps voor o.a. de Homey; https://learn.pimoroni.co...adfri-lights-from-your-pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JBS schreef op donderdag 13 april 2017 @ 13:39:
[...]
Ik ben ook voornemens zo'n set te halen, maar dit punt vind ik behoorlijk opmerkelijk. Zou dit ook iets kunnen zijn dat veroorzaakt wordt door je netwerk bijvoorbeeld?

Dit is overigens wel een leuke tutorial om met de IKEA bridge te communiceren en lijkt een brug te zijn naar apps voor o.a. de Homey; https://learn.pimoroni.co...adfri-lights-from-your-pi
Ik heb ze ook, sluit me in het algemeen aan bij de review van Bloodhountje. Ik heb eigenlijk helemaal geen last een falende verbinding tussen app en gateaway, maar een keer last gehad van een falende verbinding tot nu toe (heb ze vanavond zondag in gebruik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
JBS schreef op donderdag 13 april 2017 @ 13:39:
[...]

Ik heb op dezelfde lan switch ook een mediacenter hangen en mijn horizon box. Beide hebben een super stabiele verbinding. Ik zal van de week even een andere switch ertussen hangen om te zien of dat enig verschil maakt :) .

Nog een leuk weetje voor wie er zelf graag hardwarehacking doet. De GU-10 spotjes betreffen 2x4 SMD LED's. 4x warm wit, 4x koud wit. De LED's worden gevoed met 24v. Dit komt overeen met de beschikbare witte leds welke op 6v werken. De SMD footprint lijkt overeen te komen met een 3030 of een 3535.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supermlt
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 2 december 2015 @ 20:13:
Ik hoop dat iemand mij misschien kan adviseren.

Sinds kort heb ik drie rolluiken met een standaard draaischakelaar. Om precies te zij met deze schakelaars:
[afbeelding]

Mijn wens is om hier een Qubino Flush Shutter op aan te sluiten, zodat ik de boel kan automatiseren. Helaas past deze Qubino er niet bij in en ben ik dus opzoek naar een andere oplossing.

Helaas zijn mijn google kunsten niet voldoende om iets te vinden wat past. Weet iemand van een soortgelijke schakelaar waar voldoende ruimte in zit om een zwave module bij in te bouwen? Of misschien van een soort verhoging waarom mijn huidige schakelaar geplaatst kan worden?
Hallo,

Al enig tijd geleden, maar ik kom ook tot de conclusie dat de Qubino niet past in de zelfde opbouw schakelaar van Somfy.
Ik ben erg benieuwd hoe je dit nu opgelost hebt?

Alvast bedankt voor een reactie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

supermlt schreef op zondag 16 april 2017 @ 20:45:
[...]

Hallo,

Al enig tijd geleden, maar ik kom ook tot de conclusie dat de Qubino niet past in de zelfde opbouw schakelaar van Somfy.
Ik ben erg benieuwd hoe je dit nu opgelost hebt?

Alvast bedankt voor een reactie.
Dremel _/-\o_

Nee serieus, hij past er in. Mits je het binnenwerk er uit schuurt/slijpt. Alle opstaande randen/uitstulpingen behalve één waar een schroef in moet (de ander haal je er uit) en dan past het net.Het is nog steeds een priegelwerk maar zo heb ik ze er in gekregen en werkt het nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supermlt
  • Niet online
Oke, dan zullen we dat eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supermlt
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 17 april 2017 @ 08:28:
[...]

Dremel _/-\o_

Nee serieus, hij past er in. Mits je het binnenwerk er uit schuurt/slijpt. Alle opstaande randen/uitstulpingen behalve één waar een schroef in moet (de ander haal je er uit) en dan past het net.Het is nog steeds een priegelwerk maar zo heb ik ze er in gekregen en werkt het nog steeds.
Binnenwerk aangepast en het past nu inderdaad, ik vroeg me alleen nog af hoe je de Q1 en Q2 hebt geïnterpreteerd?

Q1 Zonnescherm naar beneden of gesloten (In)
Q2 Zonnescherm naar beneden of gesloten (In)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

supermlt schreef op maandag 17 april 2017 @ 15:33:
[...]

Binnenwerk aangepast en het past nu inderdaad, ik vroeg me alleen nog af hoe je de Q1 en Q2 hebt geïnterpreteerd?

Q1 Zonnescherm naar beneden of gesloten (In)
Q2 Zonnescherm naar beneden of gesloten (In)
Poeh.. om heel eerlijk te zijn weet ik dat niet meer. Ik heb toen op een gegeven moment problemen gekrgen met de Qubino's en die zijn terug naar de winkel gegaan en toen heb ik Fibaro's gekocht. Is het niet duidelijk uit de Qubino handleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supermlt
  • Niet online
Hmm, wat voor problemen had je met de Qubino?

Gebruik al diverse Fibaro sensoren en die bevallen goed, Qubino flush shutter was net iets goedkoper dan de Fibaro vandaar de keus op Qubino dit keer.

De Qubino handleidig zegt.
Q1 Output for motor UP (open)
Q2 Output for motor DOWN (close)

Nu ook zo aangesloten en werkt allemaal naar behoren tot dusverre.
Nu in Domoticz nog een juste plaatje ipv het rolluik plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

supermlt schreef op maandag 17 april 2017 @ 16:41:
Hmm, wat voor problemen had je met de Qubino?

Gebruik al diverse Fibaro sensoren en die bevallen goed, Qubino flush shutter was net iets goedkoper dan de Fibaro vandaar de keus op Qubino dit keer.

De Qubino handleidig zegt.
Q1 Output for motor UP (open)
Q2 Output for motor DOWN (close)

Nu ook zo aangesloten en werkt allemaal naar behoren tot dusverre.
Nu in Domoticz nog een juste plaatje ipv het rolluik plaatje.
Ik had last van dat ze het enkel nog automatisch deden en niet meer handmatig, met de handschakelaar zeg maar. Ik moest toen de module van het stroom halen en er weer op zetten wilde hij het weer doen. Dit kwam sporadisch voor, maar toch wel vaak genoeg om mij te doen besluiten ze terug te sturen. De fibaro's hebben mij nog niet in de steek gelaten.
Ik zal vast niet de enige geweest zijn met die probleem, dus ik zou er nu niet al te veel waarde aan hechten. Er zijn vast firmware updates geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
timovd schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 19:37:
Vandaag heb ik nog een Fibaro Dimmer 2 geinstalleerd in de woonkamer. Ik had daar al een Dimmer 2 voor 3x 5W LED spotjes. Dit werkt prima (al heb ik ergens gelezen dat 25W de minimale load is)!
De tweede Dimmer hangt achter 8x 2W LED. Het probleem is dat de lampen niet helemaal uit gaan. Het vermogen van de lampen is (1W) meer dan bij de spotjes, dus ik had niet verwacht dat het een probeem zou zijn. Moet ik nog wat instellen in Domoticz? Calibratie heb ik al meerdere keren uitgevoerd.
kijk eens naar de minimale dimwaarde?

dacht dat je dat ergens aan/uit kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:26

timovd

Voorsprong door techniek

Thanks, @maomanna Inmiddels is het gelukt door een blauw draadje door te trekken (ipv een "bruggetje" tussen S en N).
Wel een gedoe met zulke kleine aansluitpunten; ben er uren mee bezig geweest.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
Ondertussen heb ik mijn Ikea tradfri gateway aangesloten op een andere switch om te zien of dit het probleem oplost. Jammer genoeg blijkt dit niet het geval maar is het probleem wel duidelijker geworden.

Ik vermoed dat ik een defecte gateway van Ikea heb ontvangen. Het apparaat lijkt een memory leak oid te hebben en crashed elke 8+ uur. De hele gateway is onbereikbaar totdat ik deze even van de stroom heb afgehaald. daarna werkt alles weer enkele uren vlekkeloos. Binnenkort maar even met de bon terug naar Ikea om hem om te ruilen voor een ander exemplaar wat hopelijk niet steeds crashed. :/

Verder nog een kleine bug gevonden in de software:

Situatie:

Groep: [Slaapkamer]
- GU-10 Spotje 1
- GU-10 Spotje 2
- GU-10 Spotje 3

Ik heb de "Wake up light" functie van de Ikea android software ingesteld om in de ochtend mijn lampen langzaam aan te zetten. In deze functie kan je kiezen welke lampen moeten inschakelen. Spotje 2 schijnt recht in mijn gezicht dus deze laat ik uit. Ik schakel alleen spotje 1 en 3 in van de groep [Slaapkamer]

In de ochtend gaat dit keurig aan. Echter zodra ik daarna met mijn afstandsbediening op de off knop druk. Schakelen spotje 1 en 3 uit..... en spotje 3 schakelt in :+ . Het systeem registreert dus niet de status van de lampen bij gebruik van de wake up light functie.

Bij het gebruik van een andere gateway speelt dit probleem mogelijk niet. Jammer genoeg is hier nog geen ondersteuning voor .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hugo112
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-01 22:13
Ik zit al enkele tijd te kijken naar smart locks en andere domotica.

Nu heb ik de volgende situatie:

Het huis dat ik wil gaan aanpassen is een vakantie huis voor een familie die er zelf in zit en het ook verhuurt.
Nu willen ze op de voordeur en de garagedeur een smart lock om gasten makkelijk binnen te kunnen laten. maar hier hebben ze enkele eisen aan waardoor het wat lastiger is:

-Smart lock op de voordeur met een keypad.
-Smart lock op de garagedeur met een keypad
-De codes voor de smart locks moeten op afstand worden aangepast.

Ik heb uiteraard zelf heel wat rond gekeken en zag in mijn ogen 2 oplossingen voor de voordeur:

Oplossing 1:
- Een Smartthings hub icm met een Schlage smart lock
Hierbij is het volgens mij mogelijk om allebei te kopen via de UK en dus de EU versies te krijgen.
- Gebruik maken van de Multi User Management oplossing van RBoy

Oplossing 2:
De andere oplossing op met een Wink hub 2 en een Schlage smart lock, hierbij kan direct op afstand de user code's worden aangepast op afstand. Maar de Wink Hub 2 is nog niet in de EU te verkrijgen.

Aan jullie de vraag welk van de 2 de beste oplossing is of dat ik misschien een veel betere optie over het hoofd zie.

De garage deur wordt ook nog een probleem, maar hiervoor heb ik nog geen oplossing gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mercyfull_fate
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 05-10-2023
Binnenkort kom ik in bezit van een tussenwoning welke ik praktisch helemaal kaal moet slopen
Zodoende overweeg ik sterk domotica toe te passen zonder direct het budget te hebben.
Daarom wou ik de elektra traditioneel aanleggen rekening houdend met een bedraad domotica systeem.

Toekomst wensen:
- Dimbaar licht (met evt. kleurtemperatuur op basis van moment van de dag)
- verlichting moet voor iedereen intuïtief met schakelaars regelbaar zijn
- zonwering, ventilatie en enkele ramen regelen op basis van sensoren (en weersvoorspelling)
- audioinstallatie regelbaar met het systeem
- diverse apparaten schakelen, bijv. koffiezetapparaat
- willekeurige dingen naar gelang creativiteit, lees flexibiliteit
- dit alles regelbaar op basis van aanwezigheid, agenda en digitale media
- Ik wil alles eventueel traditioneel schakelbaar kunnen maken als dat voor de verkoop beter is

Uitgangspunten domotica systeem:
verlichting doormiddel van dmx of dali
knx en of plc voor overige onderdelen.

Het plan:
- De bedrading grotendeels van te voren aanbrengen met meer ethernetkabels dan ik nodig denk te hebben en enkele loze leidingen voor onvoorziene zaken.
- Voor de elektra en elektronica wil ik gebruik maken van een centrale schacht voor de centraaldozen, ruimte voor schakelkast(en) voor het domotica systeem en ruimte voor overige kabels.
- Naar veel wandcontactdozen 5 draden, (fase, nul, aarde en 2 schakeldraden) dan zijn ze schakelbaar te maken. Naar schakelaars extra zwarte draden voor de optie van bijvoorbeeld "hotelschakelingen" met 3+ schakelaars.

Later kan ik het domotica systeem naar gelang van beschikbaarheid van geld in enkele fasen opbouwen.

Met het schakelsysteem neig ik enerzijds naar knx vanwege de betrouwbaarheid en flexibiliteit, anderzijds naar plc voor de "tweakbaarheid" maar ben echter bang dat dit snel (te) ingewikkeld wordt.

zien jullie dingen die ik hierbij over het hoofd zie, moet ik met de (voorbereiding van) de bedrading aanvullend nog ergens rekening mee houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zoek wat meer informatie over de "z-way" controller software voor de UZB Z-Wave stick van z-wave.me maar kan er echt bijna geen normale review over vinden. Enkel een paar oude video's over hoe je het installeert, maar daar houdt het wel een beetje op.

Ben een beetje aan het twijfelen tussen een pricewatch: Aeon Labs Aeotec Gen 5 Z-Wave USB Interface en de pricewatch: Z-wave.me USB Stick met Z-wave plus waar ik wat mee kan spelen, maar de "z-way" software is exclusief voor z-wave.me devices (vraag me dan af wat ik mis zou lopen als ik de Aeon koop). In principe zijn er ook zat gratis alternatieven die ik op het oog heb (Home assistant, Domoticz en OpenHAB).

Iemand die hier z-way gebruikt of gebruikt heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterKoblenz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-09 15:22
Executor16 schreef op maandag 8 mei 2017 @ 01:46:
..de "z-way" software is exclusief voor z-wave.me devices (vraag me dan af wat ik mis zou lopen als ik de Aeon koop). In principe zijn er ook zat gratis alternatieven die ik op het oog heb (Home assistant, Domoticz en OpenHAB)...
Helaas geen z-way ervaring hier. Ben zelf wel tevreden over de Aeon Gen 5 stick in combinatie met Domoticz. Alle bestaande z-wave modules die ik had waren prima in te bouwen. Ik had enkel wat moeite met het BeNext RFID paneel maar na wat klooien is dat ook gelukt. In ieder geval is er genoeg informatie te vinden over allerlei koppelingen.

Ps. de Aeon stick heeft een kleine accu die je kan gebruiken om reeds ingebouwde modules te koppelen! Zeer de moeite waard in een wat groter huis. Je hebt ook network wide inclusion meen ik, maar niet alle modules kunnen dat aan. Maar goed als je toch pas net begint dan zou ik ook kiezen voor z-wave plus modules.

[ Voor 18% gewijzigd door DieterKoblenz op 08-05-2017 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Als je alles gen5 hebt is accu geen toegevoegde waarde want dan kun je over het netwerk includen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmn79
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 15:56
Ik zoek wat meer informatie over de "z-way" controller software voor de UZB Z-Wave stick van z-wave.me maar kan er echt bijna geen normale review over vinden. Enkel een paar oude video's over hoe je het installeert, maar daar houdt het wel een beetje op.

Ben een beetje aan het twijfelen tussen een pricewatch: Aeon Labs Aeotec Gen 5 Z-Wave USB Interface en de pricewatch: Z-wave.me USB Stick met Z-wave plus waar ik wat mee kan spelen, maar de "z-way" software is exclusief voor z-wave.me devices (vraag me dan af wat ik mis zou lopen als ik de Aeon koop). In principe zijn er ook zat gratis alternatieven die ik op het oog heb (Home assistant, Domoticz en OpenHAB).

Geen ervaring met de Z-Way software, heb wel de Z-Wave.me stick en die werkt goed. Ten opzichte van de Aeon heeft deze alleen geen knop om te includen dat moet altijd gewoon via de software maar daar heb ik nog geen problemen mee gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaos
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik heb het een tijd lang gebruikt in combinatie met een Razberry, maar ik kan het echt niet aanraden. De server zelf werkte nog wel redelijk, maar de web-based GUI was traag en zat stampvol met bugs. Ik heb zelf een paar automation modules geschreven voor Z-way, maar dat was eigenlijk onbegonnen werk. Er was vrijwel geen documentatie, alleen een paar voorbeeldmodules (waarvan de helft trouwens ook gewoon niet werkte). Omdat Z-way grotendeels closed-source gecompileerde JavaScript code is, is het debuggen van automation modules een drama.

Nu gebruik ik al iets meer dan een jaar Home Assistant en dat bevalt prima. Ik heb niet het idee dat de hardware ondersteuning van Z-way veel beter was dan OpenZWave. De GUI en het opstellen van automation rules e.d. is vele malen beter/makkelijker in HA. Het enige nadeel is dat je voor het aanpassen van je Z-Wave netwerk HA moet stoppen en OpenZWave control panel moet draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blijhoofd_bennie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Wij willen onze woning per ruimte slim gaan maken. Maar persoonlijk zie ik door het bomen het bos niet meer. Is er een universele standaard voor inbouw stopcontactpunten en schakelaars? Hoe diep moeten wij de gaten in de muur maken ten opzicht van een standaard stopcontact / schakelaar.

Hebben jullie pointers en hulp om ons in de goede richting te sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryonic90
  • Laatst online: 16-09 14:09

Hier ook een UZB1 in gebruik icm Domoticz. Op mijn NAS (WD My CLoud EX2) de mogeiljkheid om de Z-way software te proberen, maar ik vond het ongelooflijk onlogisch in elkaar zitten...
In combinatie met Domoticz werkt de stick uitstekend, nog nooit problemen mee gehad.
Alleen zoals eerder al gemeld geen knop om te includen op de stick, maar dit moet via de Domoticz interface, wat prima werkt overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
blijhoofd_bennie schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 11:27:
Wij willen onze woning per ruimte slim gaan maken. Maar persoonlijk zie ik door het bomen het bos niet meer. Is er een universele standaard voor inbouw stopcontactpunten en schakelaars? Hoe diep moeten wij de gaten in de muur maken ten opzicht van een standaard stopcontact / schakelaar.

Hebben jullie pointers en hulp om ons in de goede richting te sturen?
Als je inbouwmodules wilt, zou ik minimaal 50mm inbouwdozen gebruiken.
NEN regels geven aan dat hoog en laagspanning niet door dezelfde buis mag.
Je kan overal 3 draden trekken (bruin zwart blauw voor schakelaars, bruin blauw groengeel voor WCD's)
Z-wave modules kan je dan redelijk eenvoudig toepassen. Wel aan de prijs, maar betrouwbaarder dan KAKU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

maomanna schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 15:25:
[...]

Als je inbouwmodules wilt, zou ik minimaal 50mm inbouwdozen gebruiken.
NEN regels geven aan dat hoog en laagspanning niet door dezelfde buis mag.
Je kan overal 3 draden trekken (bruin zwart blauw voor schakelaars, bruin blauw groengeel voor WCD's)
Z-wave modules kan je dan redelijk eenvoudig toepassen. Wel aan de prijs, maar betrouwbaarder dan KAKU.
Ik moet voor mijzelf meer informatie hebben over deze materie. Voor mij nog teveel abracadabra op het moment.

Onze inbouwdozen zijn volgens mij plus / minus 6 cm diep. Dit is dus ruim voldoende?

Mijn voorkeur gaat uit naar een oplossing middels bedrading. Begrijp ik je reactie goed dat ik in dat geval drie pvc pijpen in de muur moet hebben in plaats van één zoals dit nu het geval is?
Mogen de pvc leidingen tegen elkaar aan liggen of moet er ruimte tussen? Het is dan geen probleem dat de kabels uiteindelijk samenkomen in dezelfde inbouwdoos?

Het lijkt mij op dit moment een beter plan om het voorbereidende werk te doen. Dit moet ik sowieso uitvoeren waardoor extra freeswerk geen probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Ik heb o.a. fa21 rookmelders in huis en gisteren is er 1 zonder reden ( geen rook) af gegaan en wou ook niet meer stil worden. Was gebeld door de buurvrouw want zelf was ik niet thuis.
Heb nog geen tijd gehad om batterijen na te meten maar heeft iemand hier wellicht een soort gelijk probleem wel eens gehad met deze melders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
blijhoofd_bennie schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 16:37:
[...]

Ik moet voor mijzelf meer informatie hebben over deze materie. Voor mij nog teveel abracadabra op het moment.

Onze inbouwdozen zijn volgens mij plus / minus 6 cm diep. Dit is dus ruim voldoende?

Mijn voorkeur gaat uit naar een oplossing middels bedrading. Begrijp ik je reactie goed dat ik in dat geval drie pvc pijpen in de muur moet hebben in plaats van één zoals dit nu het geval is?
Mogen de pvc leidingen tegen elkaar aan liggen of moet er ruimte tussen? Het is dan geen probleem dat de kabels uiteindelijk samenkomen in dezelfde inbouwdoos?

Het lijkt mij op dit moment een beter plan om het voorbereidende werk te doen. Dit moet ik sowieso uitvoeren waardoor extra freeswerk geen probleem is.
Sowieso 2 leidingen, een voor het 230v netwerk, een voor het andere.
Hoe dat precies zit weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
blijhoofd_bennie schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 16:37:
[...]

De oplossing hierboven is 3 draden door 1 buis, en gaat uit van een draadloze z-wave oplossing, waarbij je later een z-wave schakelaar achter je bestaande schakelaar zet. Wil je bedrade domotica dan je je moeten verdiepen in KNX of een ander systeem en kijken wat daar aan bedrading bij komt kijken, in veel gevallen is dat een zgn bus-oplossing waarbij je vanaf ieder punt kabels zult moeten trekken, zie bijv dit artikel van Femme: reviews: Doe-het-zelf-domotica: het nieuwe tweaken

@Femme Misschien een idee om dat artikel een keer een update te geven?

[ Voor 3% gewijzigd door Sander op 10-05-2017 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_weijenberg
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-06 11:31
The-Source schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 09:17:
Ik heb o.a. fa21 rookmelders in huis en gisteren is er 1 zonder reden ( geen rook) af gegaan en wou ook niet meer stil worden. Was gebeld door de buurvrouw want zelf was ik niet thuis.
Heb nog geen tijd gehad om batterijen na te meten maar heeft iemand hier wellicht een soort gelijk probleem wel eens gehad met deze melders?
Ik heb wel eens gehoord van iemand die eenzelfde probleem had. Er bleek een zilvervisje in de sensor (het zwarte kamertje in de melder) te zitten.

Kan ook zijn dat er aanslag op de IR sensor zit of wellicht toch dat de batterijspanning te laag is.

Ander probleem dat wel eens optreedt, maar hier niet het geval is, is dat de sensor door condens op de IR sensor afgaat als gevolg van snelle daling van temperatuur. Dit gebeurt dan meestal net als je slaapt en vaak in niet verwarmde ruimtes zoals bijkeuken, zolder of garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Heb geen last van zilver visjes maar controle kan geen kwaad ;)
Verder hangt deze melder in de trap kast was de nodige apparatuur voor warme lucht zorgen dus condens is wel uitgesloten.
Hopelijk vanavond tijd om het na te kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Sander schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 10:34:
[...]

De oplossing hierboven is 3 draden door 1 buis, en gaat uit van een draadloze z-wave oplossing, waarbij je later een z-wave schakelaar achter je bestaande schakelaar zet. Wil je bedrade domotica dan je je moeten verdiepen in KNX of een ander systeem en kijken wat daar aan bedrading bij komt kijken, in veel gevallen is dat een zgn bus-oplossing waarbij je vanaf ieder punt kabels zult moeten trekken, zie bijv dit artikel van Femme: reviews: Doe-het-zelf-domotica: het nieuwe tweaken

@Femme Misschien een idee om dat artikel een keer een update te geven?
Drie draden door één buis, dat lijkt mij een uitdaging. Ik ga mij verdiepen in het artikel.

Moet sowieso gaan (in)frezen in de muren. Is het wijsheid om drie lege leidingen in de muur te leggen, is twee voldoende of misschien een ander aantal? Doe het graag in één keer goed. Wat zijn de ervaringen hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:41
Voor led strips in de tuin ben ik van plan om een Fibaro RGBW controller te kopen, alleen ik heb een paar dingen die ik niet terug kan vinden.

Kan ik een witte led strip aansturen met een Fibaro RGBW controller?

Iemand ervaring met Homeseer icm de Fibaro RGBW controller? (werkt hij?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B@rt_d@_M@n
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-09 11:58

B@rt_d@_M@n

Happy Landing!

Goof2000 schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 21:05:
Voor led strips in de tuin ben ik van plan om een Fibaro RGBW controller te kopen, alleen ik heb een paar dingen die ik niet terug kan vinden.

Kan ik een witte led strip aansturen met een Fibaro RGBW controller?

Iemand ervaring met Homeseer icm de Fibaro RGBW controller? (werkt hij?)
Waar denk je dat de W voor staat in RGBW?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fire69
Zelfs als er geen W zou in de naam zitten. Als je enkel wit hebt kan je het toch op eender welk kanaal aansluiten? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ET19611
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-01-2023
blijhoofd_bennie schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 09:06:
[...]

Drie draden door één buis, dat lijkt mij een uitdaging. Ik ga mij verdiepen in het artikel.

Moet sowieso gaan (in)frezen in de muren. Is het wijsheid om drie lege leidingen in de muur te leggen, is twee voldoende of misschien een ander aantal? Doe het graag in één keer goed. Wat zijn de ervaringen hier?
3 draden door een 5/8 installatie buis is geen probleem, kunnen met gemak 5 draden (3x1,5 + 2x2,5 mm2 door.

Wat betreft het aantal loze leidingen, het is voldoende om per aansluitpunt (inbouwdoos) slechts 1 leiding (installatie buis 5/8) in de muur te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-08 10:48
Eindelijk m'n Raspberry (Pi 2b) afgestoft en m'n Essent ICY thermostaat via Homebridge aan Apple's HomeKit kunnen koppelen :D kan ik zonder de Essent app Siri gewoon vragen om iets aan de temperatuur te doen.. Super leuk! Kwam toevallig een plugin tegen die door een andere Nederlander in elkaar gezet is hiervoor, en het werkt briljant.

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:41
B@rt_d@_M@n schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 00:59:
[...]

Waar denk je dat de W voor staat in RGBW?
Bedankt, ik weet ook waar de RGB voor staan, je kan hem dus gebruiken met alleen wit aangesloten.
Pagina: 1 ... 68 ... 76 Laatste