Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• B@rt_d@_M@n
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 15-01 19:47

B@rt_d@_M@n

Happy Landing!

quote:
Goof2000 schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 10:28:
[...]

Bedankt, ik weet ook waar de RGB voor staan, je kan hem dus gebruiken met alleen wit aangesloten.
Jep

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sjnelle
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 21:45
Ben eraan het denken om mijn marmitek homeguard 800 (essent) alarm de deur uit te doen en alles via mijn domotica te gaan doen, is beetje dubbelop om dubble deur contact te hebben en pirs.

Iemand ervaring hoe betrouwbaar de fibaro door sensors zijn voor alarm.
Tevens iemand een tips voor een goed code paneel. Aangezien voor ouders en schoonouders ook mogelijk moet zijn alarm uit te schakelen.

Wil alles gaan aansluiten op home assistant, of eventueel een Vera gebruiken om dit systeem seperaat te houden en via integratie te koppelen aan home assistant.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Coritchando
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 16:47
quote:
sjnelle schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 13:40:
Tevens iemand een tips voor een goed code paneel. Aangezien voor ouders en schoonouders ook mogelijk moet zijn alarm uit te schakelen.
Ik ben ook op zoek naar zoiets, maar heb helaas nog niks gevonden.

PV Output

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Executor16
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Ik heb deze week een Fibaro RGBW controller gekocht om een van mijn controllers te vervangen en te automatiseren. Nu werkt dat vanaf je smartphone via een app, maar is er ook een fysieke Z-wave afstandsbediening (met zo'n kleurenwiel) waarmee ik de RGBW volledig kan bedienen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 21:53
quote:
Coritchando schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 14:42:
[...]

Ik ben ook op zoek naar zoiets, maar heb helaas nog niks gevonden.
Zoiets:

https://www.robbshop.nl/z-wave-keypad-met-rfid-compleet

• sjnelle

• ET19611
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 13-01 13:12
quote:
sjnelle schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 13:40:
Ben eraan het denken om mijn marmitek homeguard 800 (essent) alarm de deur uit te doen en alles via mijn domotica te gaan doen, is beetje dubbelop om dubble deur contact te hebben en pirs.

Iemand ervaring hoe betrouwbaar de fibaro door sensors zijn voor alarm.

Wil alles gaan aansluiten op home assistant, of eventueel een Vera gebruiken om dit systeem seperaat te houden en via integratie te koppelen aan home assistant.
Deur en raam sensors van Fibaro en trouwens ook die van Neo, zijn erg betrouwbaar. Ik heb op elke deur en raam dergelijke sensoren geplaatst (ruim 10 stuks) en heb in de 4 jaar dat de Fibaro deur/raam sensors geplaatst zijn nog nooit een valse melding gehad!

Ik gebruik ze in een alarmsysteem icm de HC2. Het alarm aan en uit zetten doe ik gewoon met 1 van mijn wandschakelaars die voor verlichting wordt gebruikt. Met dubbel en triple klik run ik scenes die het alarm aan en uitzetten. Ik kan natuurlijk ook met de tablets aan de wand het alarm aan en uit zetten, maar daar moet ik dan een 4-cijferige PIN ingeven. Met de verlichtingschakelaar is het veel eenvoudiger!

• Jay-v
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Ik zit met een klein probleempje. Ik heb limitless led lampen, zodra deze via de huidige 'domme' schakelaar worden bediend gaan ze aan, echter op een gedimde stand. Ik ben opzoek naar een (inbouw) schakelaar om mijn slimme lampen te bedienen. Alles wordt bediend door home assistant dus een simpele binaire sensor zou voldoende moeten zijn. Het zoeken naar een oplossing lijkt echter niet eenvoudig, wellicht gebruik ik de verkeerde zoekterm.

Kan iemand me in de juiste richting sturen?

• ET19611
Deze limitless lampen worden via het wifi netwerk bediend. Dergelijke lampen dienen continu onder spanning te staan, dus niet achter een schakelaar of dimmer!

De bediening is met een smartphone/tablet. Losse schakelaars zijn er (nog) niet voor dit systeem. Home assistant heeft volgens mij geen plugin voor de limitless lampen, wel voor Philips Hue.
Je zou je lampen kunnen uitwisselen voor Philips Hue, of op de plaats van je (inbouwschakelaar) een goedkoop tabletje van DX, Ali of Banggood kunnen plaatsen, waar je dus centraal zaken kunt bedienen...

• Jay-v
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

quote:
ET19611 schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 12:32:
Deze limitless lampen worden via het wifi netwerk bediend. Dergelijke lampen dienen continu onder spanning te staan, dus niet achter een schakelaar of dimmer!

De bediening is met een smartphone/tablet. Losse schakelaars zijn er (nog) niet voor dit systeem. Home assistant heeft volgens mij geen plugin voor de limitless lampen, wel voor Philips Hue.
Je zou je lampen kunnen uitwisselen voor Philips Hue, of op de plaats van je (inbouwschakelaar) een goedkoop tabletje van DX, Ali of Banggood kunnen plaatsen, waar je dus centraal zaken kunt bedienen...
Het werkt juist allemaal prima met home assistant en Amazon Alexa. Ik begrijp dat ze niet van de spanning moeten. Ik zoek dus een schakelaar welke als het ware een binaire sensor voor home assistant is zodat de spanning er op blijft staan maar de lampen wel middels een knop aangestuurd kunnen worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ET19611
Ik bedien mijn Hue lampen via standaard Z-wave Fibaro dimmers achter impulsdrukkers, waar ik scenes mee kan starten. De Hue lampen zijn natuurlijk niet aangesloten op deze dimmer! In de HC2 programmeer ik welke (Hue) lampen aan of uit geschakeld moeten worden zodra er een scene gestart wordt dmv single, double of triple klik.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kjast
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 21:47
Heeft iemand ervaring met een pi zero in combinatie met een rfxcom? Werkt dat of is de zero niet in staat om voldoende power te leveren voor fatsoenlijk bereik?

• The-Source
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 20:26

The-Source

^^^ Weg leuke plaatjes ^^^

Gewoon testen en anders een powered usb hub er tussen stoppen

Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.
Meater - Ultieme kerntemperatuur meter

• streamnl
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 19:49
Wat ik niet snap, is dat soms mijn Hue lampen vanzelf uitgaan.
En gisteren heb ik al mijn scripts verwijderd en dan nog gaan ze soms zelfs uit.
Dit zie ik in mijn log
(het gaat om 21:27)
https://goo.gl/photos/mcFtRkpeXpnwMUw59
https://goo.gl/photos/SW7kyMzDVb8SJc3K8
Mijn KAKU lampen doen dit niet. Wat zou het kunnen zijn of waar kan ik meer (log)gegevens bekijken?
Bedankt

Edit: ik heb de Hue inmiddels verwijderd (gisteren avond) uit dormoticz. Ik ben benieuwd de Hue dan nog steeds uit zichzelf uit gaat.
Edit 2: ik zit niet achter de standaard poorten en ik ben ook geen gebruiker Pi.
Edit 3: Het lijkt toch te maken met Domoticz icm Hue (bij mij dan). Nadat ik Hue verwijdert heb uit Domoticz, bleef Hue netjes aan.

Als hij vanavond nog steeds goed functioneert, wil ik morgen eens kijken wat er gebeurd of hij dat echt alleen bij Domoticz doet. Dan rest de vraag, waarom alleen daar...

• streamnl
  • Laatst online: 19:49
Ik begrijp het niet.
Als ik Philips niet gekoppeld heb aan mijn pi, dan doet hij wat hij moet doen.
Zodra ik hem koppel, dan gaat hij vanzelf uit en gisteren werd hij iets feller.
Tijdens studeren stond hij op "concentratie" en heeft netjes enkele uren gebrand. Later in de avond begint hij keuren te krijgen.

Iemand anders ook deze problemen gehad?

• maomanna
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 16-01 00:39
quote:
sjnelle schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 08:06:
[...]

Iemand ervaring met deze set van robbshop?
ja, niet aan beginnen!

de handleiding is onduidelijk, de codes werken niet. moeilijk tot niet te configureren.

Zelf heb ik daarna deze gekocht: https://www.robbshop.nl/tag-reader-zipato of https://www.robbshop.nl/t...series-z-wave-plus-benext (volgens domoticz de tweede, maar weet het zelf eigenlijk niet meer )
8)7 je krijgt in het pakketje 2 tags! dat werkt vele malen beter!! nog nooit een fout gehad.
bovendien nog goedkoper ook

maomanna wijzigde deze reactie 18-05-2017 09:11 (16%)

• Pinky-H9
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 12-01 15:43
Zo volg dit topic al een tijdje maar nooit echt stappen gezet om thuis alles uit te rusten met Domotica.

Voorheen alles met KAKU en dat werkte best goed maar toen kwam het Alexa / Google Home fenomeen om de hoek kijken en werdt het als eerste opzet een Alexa.

Alexa en Kaku tezamen was een lastige stap dus alles omgerust op TP-Link HS100 stekkers wat geheel perfect werkt zowel de app, Alexa en Google home.

Nu klooi ik graag en snap alles maar je begrijpt de WAF score was dramatisch laag ....... Want tja praten tegen zo'n trut genaamd Alexa ...... Op zich is engels geen probleem want dit is grotendeels tezamen met duits onze hoofdtaal thuis (Ook al ben ik Nederlander maar ja wat jaren terug verkast naar Duitsland met een Russische dame). Maar goed terug naar de WAF de handel aansturen via een APP was ook teveel gevraagd (Waren gewoon -10 punten op de WAF score) en ze wou graag weer terug naar de handige scakelaars die we hadden of de kleine Kaku remote.

Nu begrijp je het al ... ik zoek een oplossing met de mogelijkheid via een normale knop of simpele 6 button afstands bediening de hele zaak te besturen. Idee is om een PI te nemen en deze dmv knoppen de commando's naar de HS100 te laten sturen.

Daar ik niet super thuis ben in Domotica is mijn vraag is hier al een handige oplossing voor of kom ik gelijk op situaties als Domotcz (Staat overigens ook op het verlanglijstje ivm temperatuur monitoring). Ik weet zeker als ik ook ff alles op Domoticz ga doen de WAF score gelijk -999 is :)

• sjnelle
quote:
maomanna schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 09:10:
[...]

ja, niet aan beginnen!

de handleiding is onduidelijk, de codes werken niet. moeilijk tot niet te configureren.

Zelf heb ik daarna deze gekocht: https://www.robbshop.nl/tag-reader-zipato of https://www.robbshop.nl/t...series-z-wave-plus-benext (volgens domoticz de tweede, maar weet het zelf eigenlijk niet meer )
8)7 je krijgt in het pakketje 2 tags! dat werkt vele malen beter!! nog nooit een fout gehad.
bovendien nog goedkoper ook
Ok thanx voor je response. Als die met Domoticz werkt zal die ook wel met HASS werken.
Zie alleen dat volgens de beschrijving codes niet werken met domoticz?
Misschien meer mensen met ervaring met de zipato of benext tag reader hier?

sjnelle wijzigde deze reactie 18-05-2017 12:07 (4%)

• sjnelle
quote:
ET19611 schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 10:40:
[...]

Deur en raam sensors van Fibaro en trouwens ook die van Neo, zijn erg betrouwbaar. Ik heb op elke deur en raam dergelijke sensoren geplaatst (ruim 10 stuks) en heb in de 4 jaar dat de Fibaro deur/raam sensors geplaatst zijn nog nooit een valse melding gehad!

Ik gebruik ze in een alarmsysteem icm de HC2. Het alarm aan en uit zetten doe ik gewoon met 1 van mijn wandschakelaars die voor verlichting wordt gebruikt. Met dubbel en triple klik run ik scenes die het alarm aan en uitzetten. Ik kan natuurlijk ook met de tablets aan de wand het alarm aan en uit zetten, maar daar moet ik dan een 4-cijferige PIN ingeven. Met de verlichtingschakelaar is het veel eenvoudiger!
Thx voor de response. Robbshop heeft nu mooie actie met de Neo deursensors heb die besteld.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wannial
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 17:28
Ik ben nieuw in heel de domotica wereld en door het enorme aanbod weet ik niet goed waar te beginnen.

Het is voor nu nog enigsinds toekomstmuziek maar wil me toch graag al gaan orienteren. vooral op alle verschillende methodes/controllers een gedegen keuze maken om mijn spullen aan te gaan sturen.

Waar ik momenteel vooral naar aan het kijken ben zijn de opties om sloten te bedienen maar ook om deuren automatisch te laten openen met bijvoorbeeld nfc/bluetooth of in combinatie met een schop schakelaar (handen vol, garagedeur willen openen, schop tegen een knop aangeven en die dan kan kijken dat ik het ben dmv mijn telefoon of smartwatch).

Is dit een haalbaar/uitvoerbaar idee? Of zijn er andere ideen om dit uit te voeren?
In de toekomst wil ik er ook graag aan vast knopen dat ik van afstand andere mensen toegang kan geven, bijvoorbeeld de postbode/leverancier of vrienden (eventueel op basis van een nfc/bluetooth profiel die ik on the fly of vast kan instellen (zoals de noke sloten). en bij het activeren van een deur dat er ook camera's/lampen aangaan

Iemand ideen waar ik zou moeten beginnen? Ik zag toevallig de post boven mij robbshop genoemd worden en ik zie dat daar enorm veel met zwave gedaan wordt en mogelijk is, maar niet echt mijn specifieke vraag

edit toevoeging: ik lees net in het homey topic iets over presence detection, zoiets zou natuurlijk ideaal zijn om te implementeren, weet alleen niet of er ook losse modules zijn of dat het verstandiger gaat worden om een homey aan te schaffen als nerve center?

Wannial wijzigde deze reactie 19-05-2017 11:00 (36%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 21:43
quote:
Wannial schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 09:57:
Ik ben nieuw in heel de domotica wereld en door het enorme aanbod weet ik niet goed waar te beginnen.

Het is voor nu nog enigsinds toekomstmuziek maar wil me toch graag al gaan orienteren. vooral op alle verschillende methodes/controllers een gedegen keuze maken om mijn spullen aan te gaan sturen.

Waar ik momenteel vooral naar aan het kijken ben zijn de opties om sloten te bedienen maar ook om deuren automatisch te laten openen met bijvoorbeeld nfc/bluetooth of in combinatie met een schop schakelaar (handen vol, garagedeur willen openen, schop tegen een knop aangeven en die dan kan kijken dat ik het ben dmv mijn telefoon of smartwatch).

Is dit een haalbaar/uitvoerbaar idee? Of zijn er andere ideen om dit uit te voeren?
Ja het is haalbaar en uitvoerbaar, maar ik zou het niet direct doen.
Als je er een foutje in maakt, heb je in weze niets aan je slot/opener. Het is te makkelijk te manipuleren. Ik zou er dan minimaal een 2FA aanhangen, toets een pincode en dan bevestiging op je telefoon oid.
Voor mij is dat meer werk dan het oplevert.
quote:
In de toekomst wil ik er ook graag aan vast knopen dat ik van afstand andere mensen toegang kan geven, bijvoorbeeld de postbode/leverancier of vrienden (eventueel op basis van een nfc/bluetooth profiel die ik on the fly of vast kan instellen (zoals de noke sloten). en bij het activeren van een deur dat er ook camera's/lampen aangaan

Iemand ideen waar ik zou moeten beginnen? Ik zag toevallig de post boven mij robbshop genoemd worden en ik zie dat daar enorm veel met zwave gedaan wordt en mogelijk is, maar niet echt mijn specifieke vraag
Begin met iets als een pincode lock plus beperking van tijden waarop deze geldig is, bijvoorbeeld om de schoonmaakster binnen te laten.Of wederom een 2FA constructie.
quote:
edit toevoeging: ik lees net in het homey topic iets over presence detection, zoiets zou natuurlijk ideaal zijn om te implementeren, weet alleen niet of er ook losse modules zijn of dat het verstandiger gaat worden om een homey aan te schaffen als nerve center?
Voor de meeste 'slimme' functies qua automatisering heb je iets van een controller nodig, of dit een homey, homeassisant, domotiga of openhab of een van de andere oplossingen is aan jou.

Stel een lijst aan requirements op, compartmentaliseer je eisen (wil je eerst 1 ruimte of buiten perimeter doen, of juist 1 type als licht of detectie), combineer dit met OS/programmeertaal die je lekker vind werken en maak een keuze. Langzaamaan bieden de opensource oplossingen betere opties dan de 'closed source' oplossingen.

specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wannial
  • Registratie: november 2007
@Loekie Dankjewel voor je heldere antwoord.
Keypad heb ik ook al aan zitten denken, die kan ik ook al direct op mijn garagemotor aansluiten, echter wou ik graag een optie die ik kan bedienen als ik mijn handen vol heb, hence nabijheidsdetetcie en een schop tegen een schakelaar geven.

Ik zal het nog eens gaan bekijken en eens gaan uitkienen wat ik echt allemaal wil, want in de toekomst wil ik zeker wel naar een smarthome toe met meerdere opties zoals verlichting, detectie, camera's, sloten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The-Source

The-Source

Gisteren een neo coolcam motion sensor in ontvangst genomen maar ben blij verrast over het formaat, in was de aeon 4in1 gewend maar deze is toch echt stukke kleiner.
Wordt ook netjes herkend in homeseer ;)

Mijn V&A adv.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Grafspaaier
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 15-01 16:39
quote:
Wannial schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 12:14:
@Loekie Dankjewel voor je heldere antwoord.
Keypad heb ik ook al aan zitten denken, die kan ik ook al direct op mijn garagemotor aansluiten, echter wou ik graag een optie die ik kan bedienen als ik mijn handen vol heb, hence nabijheidsdetetcie en een schop tegen een schakelaar geven.

Ik zal het nog eens gaan bekijken en eens gaan uitkienen wat ik echt allemaal wil, want in de toekomst wil ik zeker wel naar een smarthome toe met meerdere opties zoals verlichting, detectie, camera's, sloten.
De beste optie is lezen, lezen en nog eens lezen. Zo ben ik ook begonnen, veel werk, maar daardoor haal je er voor jezelf het beste eruit wat erin zit. Tweakers staat boordevol domotica info, diverse blogs en basis topics waarin de belangrijkste elementen van domotica worden uitgelicht. Aangezien het voor jou nog in de toekomst ligt, kun je daar tijd voor uittrekken. Bedenk ook dat ieders wensen anders zijn en ook elk(e) huis / situatie is anders.

• Sander
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 21:59
offtopic:
Bij nader inzien toch maar eigen topic gemaakt... Advies hardware domotica upgrade

Sander wijzigde deze reactie 20-05-2017 10:00 (106%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Piet91
  • Nu online
Onlangs heeft een familielid de ICS-2000 van KlikAanKlikUit gekocht met daarnaast de AWMR-300 inbouwschakelaar en AWS-3500 inbouwschakelaar (stopcontact) en ik geloof nog 1 of meerdere opbouwschakelaars.
Die eerste schakelaar voor het bedienen van de buitenlamp achter en de tweede voor de buitenlamp bij de voordeur (die krijgt stroom direct vanuit meterkast en heeft ook geen 'normale' schakelaar).

Nou kijk ik eens naar die ICS-2000 station en daar staat dat het ondersteuning heeft voor het volgende:

- Een-weg communicatie (433,92 MHz)
- Twee-weg communicatie (868 MHz)
- Zigbee.

Er staat ook bij:
quote:
Let op: De ICS-2000 ondersteunt alleen KlikAanKlikUit apparatuur waarvan de productcode met een A begint. Apparatuur van andere leveranciers zoals Smartwares, HomeWizard, etc. wordt slecht of niet ondersteund, kies voor een goede werking dus altijd voor ondersteunde KlikAanKlikUit producten!
Nou heb ik al tijden interesse in domotica, maar de precieze ondersteuning bij dit apparaat is mij een beetje onduidelijk. Dus wat vragen:

- Ten eerste de 433MHz. frequentie; met bovenstaande sidenote dus alleen te gebruiken met dit spul? Dus bijvoorbeeld niet met die generieke (lees: goedkope :P) 433MHz. zendertjes die je uit China kunt halen?
Maar dus ook niet met de generieke setjes zoals bijvoorbeeld die sets met 1 remote en 3 (opbouw)-ontvangers?

- De 868MHz en Zigbee frequenties in deze context snap ik niet helemaal. Zigbee werkt (naar mijn) weten op 868MHz. en 2.4GHz. Is die 868MHz. die de ICS-2000 hier ondersteunt dan een vorm van Zigbee of is dat een vorm van Kaku dat op dezelfde frequentie werkt (maar nog interchangeable met Zigbee op deze frequentie)?

- Philips Hue werkt ook d.m.v. een vorm van Zigbee ook op 2.4GHz. Kan de ICS-2000 deze dan ook aansturen? Zo ja; moet de Hub er dan ook tussen of kan de ICS-2000 de lampen direct aansturen?
En dan is er ook nog de INNR-serie bij Gamma of de Trådfri-serie bij Ikea die ook via (een vorm van) Zigbee werken. Vallen die te koppelen?
En dan heb je nog de Xiaomi sensors (deur/raam, motion) van een paar euro die ook via Zigbee werken en bij andere soorten domotica succesvol gekoppeld kunnen worden.

- Maar bovenal; werkt Zigbee überhaupt al bij de ICS-2000? Er is bar weinig te vinden over dit ding en ik lees eigenlijk nog nergens dat men succesvol Zigbee-spul kan koppelen hiermee, ondanks het feit dat Kaku hiermee adverteert.

Iemand een idee? Of zijn alle bovenstaande vragen eigenlijk alleen maar te beantwoorden met zélf te proberen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 21:50

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Als je ook non-KaKu spullen wilt gebruiken kun je beter een RFXCOM kopen en die gebruiken met een Raspberry Pi waar je Home Assistant of Domoticz ofzo op zet, heb je veel meer vrijheid.

Hardware te koop | Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen | Tweakblog

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Piet91
  • Nu online
quote:
ThinkPad schreef op maandag 22 mei 2017 @ 12:23:
Als je ook non-KaKu spullen wilt gebruiken kun je beter een RFXCOM kopen en die gebruiken met een Raspberry Pi waar je Home Assistant of Domoticz ofzo op zet, heb je veel meer vrijheid.
Als het voor mezelf was, had ik inderdaad iets anders gedaan. Inderdaad een Raspberry met een stick of iets als de Homey.

Maar het is niet voor mezelf, het is al gekocht en het is voornamelijk bedoelt om simpelweg 2 buitenlampen aan/uit te zetten. Een ingebouwde schakelklok voor in de meterkast is ruwweg net zo duur als deze set dus voor hem leek dit ook wel geinig. Heb niet het idee dat hij het halve huis wil gaan automatiseren.

Maar mijn vraag komt vooral vanwege het feit dat ik dus las dat de ICS-2000 ook Zigbee zou ondersteunen en ben wel benieuwd in hoeverre dat te gebruiken valt.
Als hij dan toch nog wat meer mee wil doen dat hij dan bijvoorbeeld niet puur bij KaKu-spul hoeft te blijven (of hij dus bijv. van die goedkope 'Action' sets kan koppelen) of bijvoorbeeld een paar van die goedkope Xiaomi sensoren kan koppelen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JunkieXP
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 15-01 11:17

JunkieXP

Missing the BB10 Flow =)!

quote:
Piet91 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 12:04:
Philips Hue werkt ook d.m.v. een vorm van Zigbee ook op 2.4GHz. Kan de ICS-2000 deze dan ook aansturen? Zo ja; moet de Hub er dan ook tussen of kan de ICS-2000 de lampen direct aansturen?
En dan is er ook nog de INNR-serie bij Gamma of de Trådfri-serie bij Ikea die ook via (een vorm van) Zigbee werken. Vallen die te koppelen?
En dan heb je nog de Xiaomi sensors (deur/raam, motion) van een paar euro die ook via Zigbee werken en bij andere soorten domotica succesvol gekoppeld kunnen worden.

Iemand een idee? Of zijn alle bovenstaande vragen eigenlijk alleen maar te beantwoorden met zélf te proberen?
Ik heb dit eerder al bij KlikAanKlikUit nagevraagd en zij gaven het volgende aan.
quote:
Eerst moet het Zigbee protocol toegevoegd worden aan onze ICS-2000 dan zal ook IKEA Trådfri en alle Hue lampen werken.

Deze functionaliteit wordt momenteel in een Beta getest. Of deze functionaliteit communiceert met de Bridge, of met de lamp is voor mij nog niet helder. Maar de changelog voor de Beta duidt op het volgende.
quote:
De nieuwe functies in deze Bèta app zijn:
· Ondersteuning voor ZigBee lampen (Home Automation en LightLink)
· Ondersteuning voor de AGST-8800 en AGST-8802
· Vernieuwd app design
· Nieuwe informatieve teksten bij scenes, regels en beveiliging
· Diverse bugfixes
Er komt vanuit in ieder geval een "Smart Home ZigBee Line", (mede) daarom is ZigBee nog niet geactiveerd in de App.

Desktop: Wacom Intuos Pen & Touch | Logitech Z2300
Gadgets: BlackBerry Priv | Hybrid: Medion P2214T
Earcandy: DX BT3030 Ft. Beats Pro

Het Algemene Screen-Protector Topic

• Piet91
  • Nu online
quote:
JunkieXP schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 13:20:
[...]

Ik heb dit eerder al bij KlikAanKlikUit nagevraagd en zei gaven het volgende aan.

[quote]Eerst moet het Zigbee protocol toegevoegd worden aan onze ICS-2000 dan zal ook IKEA Trådfri en alle Hue lampen werken.[quote]

[afbeelding]

Deze functionaliteit wordt momenteel in een Beta getest. Of deze functionaliteit communiceert met de Bridge, of met de lamp is voor mij nog niet helder. Maar de changelog voor de Beta duidt op het volgende.

[quote]De nieuwe functies in deze Bèta app zijn:
· Ondersteuning voor ZigBee lampen (Home Automation en LightLink)
· Ondersteuning voor de AGST-8800 en AGST-8802
· Vernieuwd app design
· Nieuwe informatieve teksten bij scenes, regels en beveiliging
· Diverse bugfixes[quote]

Er komt vanuit in ieder geval een "Smart Home ZigBee Line", (mede) daarom is ZigBee nog niet geactiveerd in de App.
Dat ziet er dan zeer hoopvol uit moet ik zeggen.

Dat moet die ICS-2000 dan een stuk meer mogelijkheden geven als je er dus inderdaad Zigbee, Ikea en Hue lampen op kunt aansluiten. Vooral dat Zigbee lijkt mij interessant; zoals bijvoorbeeld de genoemde Xiaomi sensoren.

• Loekie
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 21:43
Als ik https://www.klikaanklikui...siwyg/manuals/70110_5.pdf lees zit het in het apparaat.
Ook de profielen HA en LL geven dat aan (anders zou je ondersteuning voor Philips Hue en Ikea tradfri (zonder lampen) noemen), als ze dat goed op rails hebben incl een goede ZB range kunnen ze nog wel iets moois in handen hebben.

Xiaomi moet dan wel HA of LL ondersteunen.

specs

• JunkieXP

JunkieXP

quote:
Piet91 schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 13:30:
[...]

Dat ziet er dan zeer hoopvol uit moet ik zeggen.

Dat moet die ICS-2000 dan een stuk meer mogelijkheden geven als je er dus inderdaad Zigbee, Ikea en Hue lampen op kunt aansluiten. Vooral dat Zigbee lijkt mij interessant; zoals bijvoorbeeld de genoemde Xiaomi sensoren.
Dat geeft het apparaat groot potentieel inderdaad, maar voor mij klinkt het nu nog te mooi om waar te zijn. Waarom zouden ze hun eigen producten de markt uitprijzen t.b.v. goedkopere IKEA producten bijv. Dus ik wil het eerst zien, dan geloven.

Als het echt werkt en dan vooral zonder bridges en met mogelijkheid tot het kiezen van het complete kleurenspectrum bij bijv de Hue Color Ambiance line. Lijkt het toch een behoorlijk compleet product te maken voor de huis-tuin en keuken gebruiker _/-\o_

• Piet91
  • Nu online
Inderdaad. Maar je hebt helemaal gelijk als je zegt 'eerst zien, dan geloven'.

Met welk protocol de Xiaomi sensoren werken is mij nog niet helemaal duidelijk. Als ik daar op zoek zie ik dat het vooral workarounds zijn om ze werkend te krijgen met de diverse domotica software.
En dan is het mij ook nog niet altijd duidelijk of dat in combinatie is met de Bridge of niet.
Zelfde geldt voor Hue e.d.

Maar goed; we zien wel. Ik heb 'm zelf niet dus heb geen haast. Daarnaast lijkt het er ook niet op dat hij veel aan domotica wil doen dus dat scheelt. :P

• JunkieXP

JunkieXP

Zojuist van KlikAanKlikUit vernomen dat het (voor nu) in ieder geval niet mogelijk is om kleuren te switchen.
quote:
Op dit moment kan dat helaas nog niet, we kijken op dit moment natuurlijk wel naar de mogelijkheden ;)

• Gizz
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 12-01 15:31

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Mijn tuin wordt automatisch en onzichtbaar (ondergrondse druppelbuis) van water voorzien. Heel fijn. Echter, voor het bepalen of er wel of niet beregend moet worden ben ik nu afhankelijk van de temperatuur en buienradar. Het liefst wil ik gewoon de vochtigheid van de grond meten.

Wie kent een goede betrouwbare vochtsensor, met batterij, die ik in de grond kan plaatsen? Z-wave of 433Mhz.

De ervaringen die ik lees gaan vooral over goedkope 433Mhz sensoren die een bereik van een paar meter hebben en na een paar weken blijven hangen op een vaste waarde (bv. 50%). Onbruikbaar dus.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 16-01 12:14
quote:
Gizz schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 17:11:
Mijn tuin wordt automatisch en onzichtbaar (ondergrondse druppelbuis) van water voorzien. Heel fijn. Echter, voor het bepalen of er wel of niet beregend moet worden ben ik nu afhankelijk van de temperatuur en buienradar. Het liefst wil ik gewoon de vochtigheid van de grond meten.

Wie kent een goede betrouwbare vochtsensor, met batterij, die ik in de grond kan plaatsen? Z-wave of 433Mhz.

De ervaringen die ik lees gaan vooral over goedkope 433Mhz sensoren die een bereik van een paar meter hebben en na een paar weken blijven hangen op een vaste waarde (bv. 50%). Onbruikbaar dus.
Kunnen die dingen van Xiaomi dat niet?
Xiaomi flora plant sensor

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 12-01 15:31

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dat zou een optie kunnen zijn. Ik zie dat die, met wat moeite, werkt in Domoticz. Ik was vergeten te vermelden welke software ik gebruik.

Die Xiaomi werkt wel via Bluetooth LE. Ik heb nog geen bluetooth in mijn domotica. Dat zou betekenen dat ik naast een bluetooth-stick ook een powered usb-hub nodig heb, want de boel zit nu vol met de RFXCOM en Z-wave adapter die al genoeg stroom trekken. Ook ben ik bang dat ik mijn hele setup moet verplaatsen naar de andere kant van mijn huis, omdat ik vermoed dat bluetooth LE het niet gaat halen door mijn buitenmuur en alle binnenmuren heen. En op dat verplaatsen zit ik eigenlijk niet te wachten :P

Als iemand een soortgelijk apparaat kent maar dan met Z-wave of op 433MHz kan dat veel gedoe schelen :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TerrorSource
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 23:20
quote:
Gizz schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 11:35:
Dat zou een optie kunnen zijn. Ik zie dat die, met wat moeite, werkt in Domoticz. Ik was vergeten te vermelden welke software ik gebruik.

Die Xiaomi werkt wel via Bluetooth LE. Ik heb nog geen bluetooth in mijn domotica. Dat zou betekenen dat ik naast een bluetooth-stick ook een powered usb-hub nodig heb, want de boel zit nu vol met de RFXCOM en Z-wave adapter die al genoeg stroom trekken. Ook ben ik bang dat ik mijn hele setup moet verplaatsen naar de andere kant van mijn huis, omdat ik vermoed dat bluetooth LE het niet gaat halen door mijn buitenmuur en alle binnenmuren heen. En op dat verplaatsen zit ik eigenlijk niet te wachten :P

Als iemand een soortgelijk apparaat kent maar dan met Z-wave of op 433MHz kan dat veel gedoe schelen :)
Een Vera Plus heeft z-wave, zigbee, Bluetooth en WiFi. Weet niet of dat een optie is?

Anders eens kijken of je master-slave met 2 Domotica kan maken

• Can2
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 16-01 14:47
Wij zijn bezig met een nieuwbouwwoning. Ook ik ben me aan het oriënteren om met domotica aan de slag te gaan.

Daar bieden ze de volgende optie aan:

Voorbereiding Fibaro huisautomatisering
€ 575,00
Voorbereiding t.b.v. fibaro: alle schakelaars worden als pulsschakelaars uitgevoerd tevens komt bij elke schakelaar een fase en een nul.

Is dit aan te raden om te doen?
Maakt dit het integreren van domotica in je huis veel makkelijker? En is de prijs een beetje redelijk daarvoor?

• Coritchando
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 16:47
quote:
Can2 schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 19:43:
Wij zijn bezig met een nieuwbouwwoning. Ook ik ben me aan het oriënteren om met domotica aan de slag te gaan.

Daar bieden ze de volgende optie aan:

Voorbereiding Fibaro huisautomatisering
€ 575,00
Voorbereiding t.b.v. fibaro: alle schakelaars worden als pulsschakelaars uitgevoerd tevens komt bij elke schakelaar een fase en een nul.

Is dit aan te raden om te doen?
Maakt dit het integreren van domotica in je huis veel makkelijker? En is de prijs een beetje redelijk daarvoor?
Ik zou het doen, die fase en nul draad zijn noodzakelijk voor veel Domotica schakelaars. Voor dat geld kan je ze maar beter hebben lijkt me.

PV Output

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DRuw
  • Laatst online: 20:17
ik zou even opletten dat je prima de vorbereiding kan doen met pulsdrukkers maar met pulsdrukkers zonder de fibaro modules werkt je verlichting niet.
Ik zou zelf, tenzij je die modules ook laat inbouwen, gewoon normale schakelaars laten plaatsen met de extra nul en daarbij een set schakelaars gebruiken waarbij je weet dat er ook pulsdrukkers voor een normale prijs te krijgen zijn.
Just my 2 cents.

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

• Can2
quote:
DRuw schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 11:21:
ik zou even opletten dat je prima de vorbereiding kan doen met pulsdrukkers maar met pulsdrukkers zonder de fibaro modules werkt je verlichting niet.
Ik zou zelf, tenzij je die modules ook laat inbouwen, gewoon normale schakelaars laten plaatsen met de extra nul en daarbij een set schakelaars gebruiken waarbij je weet dat er ook pulsdrukkers voor een normale prijs te krijgen zijn.
Just my 2 cents.
Bedankt voor de reacties. Ik was me er niet van bewust dat de verlichting met pulsdrukkers zonder de fibaro modules niet werken.. Dan zou ik meteen meer dan 10 fibaro modules moeten kopen voor alle schakelaars...

Ik ga overleggen of het inderdaad mogelijk is dat ze wel overal de nul erbij aanleggen. Dan kan ik later zelf bepalen welke schakelaars ik wil vervangen door pulsdrukkers plus fibaro modules.

• rinkel
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 00:35
quote:
Piet91 schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 14:00:
Inderdaad. Maar je hebt helemaal gelijk als je zegt 'eerst zien, dan geloven'.

Met welk protocol de Xiaomi sensoren werken is mij nog niet helemaal duidelijk. Als ik daar op zoek zie ik dat het vooral workarounds zijn om ze werkend te krijgen met de diverse domotica software.
En dan is het mij ook nog niet altijd duidelijk of dat in combinatie is met de Bridge of niet.
Zelfde geldt voor Hue e.d.
Beetje late reactie, maar de Xiaomi sensoren (deur/beweging/temp/vochtigheid) werken met Zigbee. Alleen voldoen deze sensoren niet aan het Zigbee HA protocol, maar kan er met wat kunst en vliegwerk wel mee werken. Hue verlichting werkt volgens het Zigbee LL (light link) protocol en kan dus niet met de Xiaomi samen werken.
Ik heb deze sensoren (een stuk of 25) nu een maand of 6 werkend met SmartThings. Nog geen enkele dropout gehad en werken zeer betrouwbaar.

Overigens net de Aqara's binnen gekregen (ook Xiaomi). Fotootje gemaakt met een euro er op, geeft een indruk:

Zeer goede kwaliteit (beter dan mijn andere sensoren) en dat voor 8,21 euro.

rinkel wijzigde deze reactie 24-06-2017 14:31 (17%)

• DRuw
quote:
Can2 schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 13:42:
[...]

Bedankt voor de reacties. Ik was me er niet van bewust dat de verlichting met pulsdrukkers zonder de fibaro modules niet werken.. Dan zou ik meteen meer dan 10 fibaro modules moeten kopen voor alle schakelaars...

Ik ga overleggen of het inderdaad mogelijk is dat ze wel overal de nul erbij aanleggen. Dan kan ik later zelf bepalen welke schakelaars ik wil vervangen door pulsdrukkers plus fibaro modules.
Pcies. Pulsdrukkers wil je voor dimmers. Voor schakelaars is het in principe niet nodig al voelt het wel luxer imho.
Let ook op dat je diepe inbouwdozen neemt. Veel handiger inbouwen!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tlpeter
Ik gebruik voor normale schakelaars ook pulsdrukkers. Dit omdat je anders in de war raakt van de stand van de schakelaar.
Met een pulsdrukker is dit altijd het zelfde.

• Can2
Ik heb weer contact gehad met de installateur voor de nieuwbouwwoning. Ze bieden nu ook de volgende optie aan:
Voorbereiding huisautomatisering. Bij elke schakelaar wordt een "nul" draad aangebracht. Per schakelaar wordt een inbouwdoos aangebracht.

Dit lijkt me dan een betere optie. Dan kan ik zelf bepalen welke schakelaars ik later wil vervangen door een pulsschakelaar en Fibaro module.

• DRuw
inbouwdoos is standaard hoop ik (bakken ze anders de schakelaar in de muren in de specie:)).
Neem aan dat je diepe inbouwdoos bedoeld (wat al in 9 van de 10 gevallen standaard is geworden volgens mij)
prima oplossing denk ik.

• ET19611
quote:
Can2 schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 12:15:
Ik heb weer contact gehad met de installateur voor de nieuwbouwwoning. Ze bieden nu ook de volgende optie aan:
Voorbereiding huisautomatisering. Bij elke schakelaar wordt een "nul" draad aangebracht. Per schakelaar wordt een inbouwdoos aangebracht.

Dit lijkt me dan een betere optie. Dan kan ik zelf bepalen welke schakelaars ik later wil vervangen door een pulsschakelaar en Fibaro module.
Ik zou van te voren inventariseren, welke verlichting je uiteindelijk op je domotica systeem aangesloten wilt hebben. En de bijbehorende modules en impulsdrukkers door de installateur laten installeren (of zelf doen).
Dat is namelijk verreweg het goedkoopste, daar je niet met dubbel werk zit en ook geen schakelaars hoeft te vervangen door impulsdrukkers.

• The-Source

The-Source

Is toch al weer een lange tijd stil hier...
Maar zag dat er weer een nieuwtje is binnen het homeseer segment. Integratie met google home is nu ook live gegaan.
Zitten nog wel een paar kleine haakjes en ogen aan maar die staan duidelijk bij de info pagina vermeld en hoe je deze kunt oplossen.
https://homeseer.com/google-home-integration/

edit:
Ook nog even bezig geweest om wanneer ik geestelijk niet meer in staat ben om slaap kamer licht op tijd uit te dit maar te automatiseren. Gebeurd toch een paar keer per jaar dat ik 's morgens wakker word en het licht nog aan staat :X en die keren voel ik mij meestal dan ook niet zo fit, ook al komt dat niet door het licht :P
Hier onder dus even hoe dat is ingericht. Gedachte erachter is dat ik binnen het uur de waarde verander de timer word gereset. Timer gaat uit wanneer ik zelf lamp uit zet (anders zou die na een uur juist aan gaan ;) )
Wanneer ik het uur moment wel bereik en bij de dim actie de lamp even klein tandje harder zet dan word timer gereset en weer opnieuw gestart. Anders gaat deze naar 2% toe en kort daarna uit.

The-Source wijzigde deze reactie 23-07-2017 15:52 (58%)

Mijn V&A adv.

• Thomashorst
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 23:36
Voor mij een nieuw product van itead/sonoff : https://www.itead.cc/wiki/Sonoff_RF_Bridge_433

Iemand anders hier al bekend mee? Is dit mogelijk tegebruiken als een rflink?

• The-Source

The-Source

Opzich wel grappig maar prijs zal wel een factor worden. Want een rfxcom heeft een bewezen compatibiliteit en in combinatie met domotica software kun je de status wel goed weer geven ( of apparaat daadwerkelijk schakelt weet je met beide niet :p )

Mijn V&A adv.

• Sander
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 21:59
quote:
The-Source schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 23:05:
Opzich wel grappig maar prijs zal wel een factor worden. Want een rfxcom heeft een bewezen compatibiliteit en in combinatie met domotica software kun je de status wel goed weer geven ( of apparaat daadwerkelijk schakelt weet je met beide niet :p )
Sowieso zegt dit niet dat het de juiste protocollen ondersteund, kijk je naar bijv Pilight dan was er snel support voor simpele KAKU devices en kort daarna de nieuwere KAKU protocollen. Maar daarna raak je vrij snel verward in het web van verschillende implementaties van protocollen op de 433Mhz band door allerlei shady bedrijfjes.

Die allemaal ondersteunen is vrij lastig, tenzij je open source gaat en je de community kan laten helpen voor de meer exotische dingen die ze zelf zoeken.

• Thomashorst
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 23:36
quote:
The-Source schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 23:05:
Zie hem te koop voor eu 18 op alie!

Echter met de standaard software niet zo nuttig

• mithras
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online
Ik zit met een korte adviesvraag. Enkele maanden geleden ons huis betrokken, dat is een oud jaren-30 huis (dus niks verwachten van nieuwbouw en netjes elektra aanleggen). Ik wil meerdere lampen slim gaan schakelen, ik denk dat ik z-wave ga kiezen. Het moet dus zonder al te veel interventies (nieuwe kabels trekken is vrijwel onmogelijk).

Wat ik heb:
  • Een rpi3 die ik zal inzetten als unifi controller en voor uitlezen van p1 poort slimme meter
  • Bestaande halogeenspots in plafond op een 2-polige aansluiting, voorheen dimbaar met een snoerdimmer aangesloten op een stopcontact 8)7
  • Bestaande plafondlamp waar een (nieuwe) hue / trådfri in komt (ik vermoed aansluiting 2 polig, maar moet ik checken)
  • Een nieuwe led-wandlamp (van Artemide), schijnt dimbaar te zijn met pulsschakelaar
Ik denk zelf in deze richting:
  • Gebruik van home assistant op de rpi3
  • Z-wave usb-stick van Aeon labs (schijnt stabieler te zijn dan razberry2, die ik eigenlijk liever zou hebben)
  • Qubino of fibaro dimmers plaatsen
  • Voor de hue of trådfri heb ik volgens mij nog een aparte bridge nodig, een zigbee zender is volgens mij niet genoeg?
Mijn vragen:
  1. De halogeenspots komen uit in een inbouwdoos plm 30cm boven de grond (50cm diepte). Prima voor een z-wave dimmer, maar niet handig voor een pulsschakelaar zo laag boven de grond. Heb ik die schakelaar echt nodig?
  2. De led-lamp op de wand wordt geplaatst bij een pvc buis die is ingefreesd, zodat de kabels zijn weggewerkt. Hier is alleen geen inbouwdoos beschikbaar. Hier geldt hetzelfde; de dimmer kan ik misschien ergens wegwerken, maar er is geen handige plek voor de pulsschakelaar. Kan dat?
  3. Ik wil niet met een bypass werken, dat betekent dat voor LED dat de fibaro wegvalt? De LED is 28W, maar dat is natuurlijk volledig aan; gaat hij knipperen als ik tot 10% dim?
  4. De halogeenspots en led-wandlamp zou ik graag ook kunnen schakelen met een soort KaKu afstandsbediening, wat is aan te raden? Kan ik deze dan inzetten om de pulsschakelaars van A) en B) te vervangen of gaat het zo niet werken?
  5. Mis ik iets, zie ik iets over het hoofd? Liefst pak ik zoveel mogelijk van één merk zodat ik geen gedoe krijg met intercompatibiliteit. Er komen later ook rook- en co-detectoren van fibaro bij die ik wil aansluiten.
Ik heb me redelijk proberen in te lezen (dit topic, andere GoT topics, verder online) maar zou graag eea willen bevestigd zien voordat ik een hele zooi bestel en het ineens niet compatibel blijkt te zijn ;)

• The-Source

The-Source

1: jaren 30 huis en je wilt bedrading niet gaan vervangen? Zal namelijk echt wel mogelijk zijn aangezien stopcontact al op 30cm zit en dat werd toen echt niet gedaan.

A: puls schakelaar is niet verplicht maar wel handig als je ook zonder controller wilt kunnen schakelen.
B: zie a
C: ik heb geen problemen met led op oude Fibaro dimmer maar ik heb wel blauwe draad op de dimmer zitten.
D:er bestaan z-wave remotes maar meestal willen deze controller spelen. Sommige kunnen ook als scene controller werken en dan zou je met domotica software dit kunnen koppelen, optie 2 neem draadloze wandschakelaar en associeer deze rechtstreeks aan de dimmer/ schakelaar dan werkt deze ook zonder tussenkomst van de controller ( is sneller), optie 3 gebruik kaku AB en zorg dat je signaal uitleest met je controller en stuur daarmee weer dimmer aan ( dimmen gaat dan lastig)
E: puntje 1 :p zorg dat je bij bestaande schakelaars blauwe draad erbij trekt zodat je altijd opties vrij houd. Personlijk heb ik in de woonkamer bij elk stopcontact nog een zwarte draad liggen omdat alle linker wcd's op dimmer zitten

Mijn V&A adv.

• mithras
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online
quote:
The-Source schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 14:44:
1: jaren 30 huis en je wilt bedrading niet gaan vervangen? Zal namelijk echt wel mogelijk zijn aangezien stopcontact al op 30cm zit en dat werd toen echt niet gedaan.
offtopic:
Huis = oud. Elektra is van pakweg 1990, met blauw/bruin gedaan (geen rood) en vaste kern (geen aarde) in pvc (geen katoen oid). De kamer had ensuite en is door vorige bewoners gesloopt en met gipsplaat afgedekt (daar zitten de spotjes). Boven de platen liggen de dimmers en de draad kwam uit de muur. Zelf heb ik het muur gedeelte opengehaald, de pvc doorgetrokken en laten uitkomen in een inbouwdoos 30cm vanaf de grond. Dan kunnen we er nog altijd goed bij. Verder, wisten we niet precies waar kasten zouden uitkomen en wilde ik het dus niet op 1,5m boven de grond doen
quote:
A: puls schakelaar is niet verplicht maar wel handig als je ook zonder controller wilt kunnen schakelen.
B: zie a
C: ik heb geen problemen met led op oude Fibaro dimmer maar ik heb wel blauwe draad op de dimmer zitten.
D:er bestaan z-wave remotes maar meestal willen deze controller spelen. Sommige kunnen ook als scene controller werken en dan zou je met domotica software dit kunnen koppelen, optie 2 neem draadloze wandschakelaar en associeer deze rechtstreeks aan de dimmer/ schakelaar dan werkt deze ook zonder tussenkomst van de controller ( is sneller), optie 3 gebruik kaku AB en zorg dat je signaal uitleest met je controller en stuur daarmee weer dimmer aan ( dimmen gaat dan lastig)
E: puntje 1 :p zorg dat je bij bestaande schakelaars blauwe draad erbij trekt zodat je altijd opties vrij houd. Personlijk heb ik in de woonkamer bij elk stopcontact nog een zwarte draad liggen omdat alle linker wcd's op dimmer zitten
A / B: helder, ga ik zoeken hoe het aansluitschema dan zit (die "3x klikken" gaat dan namelijk niet werken).

C: bij de LED trek ik zelf draad, dus ga sowieso 3 polig doen

D: thanks voor de tip. Zoek inderdaad geen controller, wandschakelaar is prima als die "plat" is (geen halfinbouw). Ik zie veel wandschakelaars die wel inbouw zijn. Alternatief is dat er een normale pulsdrukker op 30cm boven de grond zit :P Het zou fijn zijn een schakelaar direct te matchen omdat het inderdaad sneller is, goed punt.

E: Op veel plekken zit de verdeling in het plafond en zit bij de schakelaar ook een wcd. Daarmee heb ik op veel plekken (denk ik) wel blauw lopen, maar moet eea nog checken ja.

• freakstar
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 21:52
Ik wil wat meer inbouwschakelaars van Fibaro modules voorzien. Nu heb ik ook een dimmer, en het beste gebruik je daar een impulsdrukker bij. Zover was ik al.

Ik wil graag Gira schakelmateriaal, daar heb ik bijna alles in. Ik kan echter niet uitvinden wat nou de beste is.

Qua functionaliteit wens ik dit:
[q=https://www.hashop.nl/Jung-Dubbele-impulsdrukker-met-2-x-2-maakcontacten-]
Vanuit de neutrale stand kun je de bovenkant of de onderkant indrukken. Na het indrukken keert de impulsdrukker automatisch weer terug naar de neutrale stand. Deze impulsdrukker is te gebruiken voor dimmers, schakelaars en rolluiken en werkt dan als volgt:
dimmer (in de Fibaro dimmer-instellingen aangeven dat het om een multidrukker met boven- en onderkantdruk gaat)
aan de bovenkant drukken is aanzetten, langer drukken is helderder
aan de onderkant indrukken is uitzetten, langer drukken is dimmen
rolluiken:
aan de bovenkant drukken: rolluik omhoog
aan de onderkant drukken: rolluik omlaag
schakelaar (in de Fibaro schakelaar-instellingen aangeven dat het om een pulsdrukker gaat en een brug maken tussen twee contacten):
als je de Fibaro-instellingen juist hebt ingesteld, maakt het niet uit of je boven of onder drukt, deze wisselt dan van stand (aan/uit)[/]

Maar een Jung inbouw afmonteren met GIRA elementen zal wel niet gaan... Iemand een idee welke Gira ik moet hebben?

Kwam wat Gira spul tegen op een rommelmarkt en daar zaten ook pulsschakelaars tussen. :Y)

Werkt prima (ik weet alleen niet precies welk type ik nu heb), maar heb dus een schakelaar die maar naar 1 kant kan.

Echter vanmorgen ontdekte ik dat ik helemaal niet (bijna) alles van Gira heb maar juist van Jung. 8)7 Moet het nog een keer vervangen dus... :P

freakstar wijzigde deze reactie 06-08-2017 09:31 (11%)

• The-Source

The-Source

Aeotec heeft de wallmote gelanceerd.
De swipe functies lijken mij wel handig maar zelf weet ik alleen niet waar ik hem kan plaatsen.
https://aeotec.com/z-wave-wireless-switch

Mijn V&A adv.

• soepah
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 16-01 15:50
Volgens de website overal :)
vind zelf deze wel gaaf maar een beetje te duur https://www.fibaro.com/en/products/swipe/
De wallmote zou een simpelere (geen gestures) oplossing kunnen zijn om toch een soort van remote aan de muur te hebben.
Vraag me wel af wat batterijduur zou doen. neem aan dat hij je via domoticz oid kan notificeren als de batterij bijna leeg is?

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

• ET19611
Je kunt ook de mooie en voordelige 4 voudige scene controller van Hank gebruiken. Ben je voor 34 euro klaar! Batterij is laadbaar en gaat zo'n half jaar mee. Laden kan eenvoudig met een micro usb kabeltje (meegeleverd)

• HeroS
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 20:57

HeroS

Domotica Nerd

Ik heb de Fibaro swipe ook een tijdje in gebruik gehad. Ik was er niet zo dol op. Vaak reageerde hij slecht.

Andere probleem is dat je al die bewegingen ook moet onthouden. Wat dat betreft zijn 4 knoppen gemakkelijker.

Blog over domotica: http://www.domotica-blog.nl

• soepah
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 16-01 15:50
quote:
ET19611 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 19:28:
Je kunt ook de mooie en voordelige 4 voudige scene controller van Hank gebruiken. Ben je voor 34 euro klaar! Batterij is laadbaar en gaat zo'n half jaar mee. Laden kan eenvoudig met een micro usb kabeltje (meegeleverd)
Heb je daar een linkje van?

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

• JeeEs
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 00:28

• GrooV
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 16-01 15:01
Nog een vraagje, als ik een fibaro dimmer, gedimd uitzet en dan weer aanzet met een pulsedrukker, gaat deze dan weer naar de oorsprokelijke gedimde stand of op 100% aan?

En kan dat ook in een hotelschakeling met 1x pulsedrukker en 1x "normale" schakelaar

GrooV wijzigde deze reactie 31-08-2017 11:51 (20%)

• tlpeter
quote:
GrooV schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 11:50:
Nog een vraagje, als ik een fibaro dimmer, gedimd uitzet en dan weer aanzet met een pulsedrukker, gaat deze dan weer naar de oorsprokelijke gedimde stand of op 100% aan?

En kan dat ook in een hotelschakeling met 1x pulsedrukker en 1x "normale" schakelaar
Goede vraag en ik dacht dat deze dan de gedimde stand onthoud.
Ik heb er thuis eentje maar ik zal het moeten proberen :)

• CyBeRSPiN
  • Laatst online: 00:22

CyBeRSPiN

sinds 2001

quote:
GrooV schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 11:50:
De dimstand wordt onthouden (gelukkig maar, want 100% is vaak veel te fel ;))
En met parameter 19 kun je dat evt aanpassen zodat de lamp altijd naar een specifieke stand wordt geschakeld bij 1x drukken. Bij 2x snel drukken gaat de lamp naar 100%.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 31-08-2017 12:51 (19%)

• The-Source

The-Source

Nog een leuke feature van de Fibaro als je 2x kort indrukt gaat hij van uit naar 100% maar ook vanaf gedimd naar 100%

Mijn V&A adv.

• tlpeter
Inderdaad, dimstand blijft behouden. Double click is inderdaad naar 100%.
Er is zelfs een triple click maar die gebruik ik niet.

• The-Source

The-Source

quote:
tlpeter schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 14:55:
Inderdaad, dimstand blijft behouden. Double click is inderdaad naar 100%.
Er is zelfs een triple click maar die gebruik ik niet.
Moet je ook niet doen want dan verstuur je tevens een NIF en als er ook maar ergens een z-wave controller op exclude modus staat zal deze antwoorden en je apparaat exclude zichzelf :P

Mijn V&A adv.

• rspoe
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 22:36
We zijn bezig met een nieuwbouwwoning. Ik wil alle licht- & schakelpunten (schakelaars, sensors etc.) naar een centraal punt brengen en het daar 'schakelen' met lasdoppen. Dan kan ik er in de toekomst ethernet relais of iets dergelijks tussen hangen om het digitaal te schakelen.

Nu vroeg ik me af wat de beste locatie zou zijn als centraal punt / technische ruimte. Op zolder zou denk ik mooi zijn, anders wellicht de kastruimte in slaapkamer 2? Waar zouden jullie deze plaatsen in mijn situatie?

Verder willen we gebruik maken van een lucht/water warmtepomp. De binnenunit + 300l boilervat komt op zolder tussen de trap en de linkergevel.

Qua ventilatiesysteem willen we gaan voor type C.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

rspoe wijzigde deze reactie 07-09-2017 10:48 (10%)

• DRuw
indien mogelijk zou ik het ergens in de meterkast of zolder doen.
Relais of overige dingen kunnen warmte ontwikkelen, koeling nodig hebben, een servertje erbij nodig hebben etc wat ook geluid kan maken en dan wil je dat niet in de slaapkamer lijkt me....
Ook zal de vrouw het niet leuk vinden om kastruimte van de slaapkamer op te offeren;)

• CyBeRSPiN
  • Laatst online: 00:22

CyBeRSPiN

sinds 2001

Lijkt me niet echt praktisch om en een meterkast te hebben en nog ergens anders een domotica-kast.
Dan ga je dus alle elektra, die in de meterkast al vertakt naar groepen, eerst naar zolder voeren en daarna weer terug naar beneden?
Ik zie ook geen verticale koker lopen, dus alles wordt nu letterlijk in beton gegoten?
Misschien je meterkast groter laten maken, of onder je trap plaatsen tegen de wand van de wc oid? Moet wel je buitenraam verplaatst.

• rspoe
quote:
DRuw schreef op donderdag 7 september 2017 @ 15:51:
indien mogelijk zou ik het ergens in de meterkast of zolder doen.
Relais of overige dingen kunnen warmte ontwikkelen, koeling nodig hebben, een servertje erbij nodig hebben etc wat ook geluid kan maken en dan wil je dat niet in de slaapkamer lijkt me....
Ook zal de vrouw het niet leuk vinden om kastruimte van de slaapkamer op te offeren;)
Slaapkamer valt dus af.
quote:
CyBeRSPiN schreef op donderdag 7 september 2017 @ 16:17:
Lijkt me niet echt praktisch om en een meterkast te hebben en nog ergens anders een domotica-kast.
Dan ga je dus alle elektra, die in de meterkast al vertakt naar groepen, eerst naar zolder voeren en daarna weer terug naar beneden?
Ik zie ook geen verticale koker lopen, dus alles wordt nu letterlijk in beton gegoten?
Misschien je meterkast groter laten maken, of onder je trap plaatsen tegen de wand van de wc oid? Moet wel je buitenraam verplaatst.
Het is toch verplicht om je meterkast maximaal op 3 meter van de voordeur te plaatsen? Hoe ga ik de kabels van beneden naar boven brengen is inderdaad het 2e punt. We kunnen nu nog eea aanpassen, dit is het schetsplan.

Meterkast groter onder de trap is misschien wel de beste optie. Het raam wordt naar voren verplaatst en komt boven de trap, een horizontaal smal raam.

• rspoe
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Zoiets zou het dan kunnen worden? Met een buis naar de zolder zodat we daar kunnen uitbreiden.

• DRuw
Buis wel in je meterkast uit laten komen he. Anders moet je nog je gang door

• rspoe
quote:
DRuw schreef op donderdag 7 september 2017 @ 17:55:
Buis wel in je meterkast uit laten komen he. Anders moet je nog je gang door
De huidige meterkast verdwijnt dan. Wellicht leuk als voorraad kast in de keuken.

• ChristianD
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 13-01 23:19
Ik heb een vraag niet mbt een hotelschakeling maar met het dimmen van 12volt led verlichting met een potentiometer (draaidimmer). Ik heb nu een 230v potentiometer naar een 230v naar 12v led driver welke vervolgens 12v led lampjes aanstuurt.

Nu heb ik ergens gelezen dat de Qubino flush-dimmer0-10v in deze situatie kan werken, maar begrijp niet helemaal hoe ik dit dan moet aansluiten. Iemand ervaring met deze configuratie?

bla di bla bla

• balk
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 22:21

Zoiets bedoel je? Hier staan nog een paar schema's.

In jouw geval zou het "230V -> trafo -> Fibaro of qubino -> lampjes" zijn. Je kan zelfs een potmeter op de ingangen zetten zodat je met de hand de zwave unit kunt instellen. Helemaal goed voor de WAF!

Ik zit zelf met een trafo die 12V geeft en een 12V input heeft (ofzo) met tiptoetsen waarmee je kunt dimmen, in de keuken. En die wil ik ook slim maken. Ik ben er nog niet helemaal uit :)

• ZatarraNL
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 07-01 16:30
Wie kan mij helpen? Ik zoek naar goede ondersteuning voor minimaal z-wave en zigbee. Momenteel heb ik nog helemaal niets, maar ik overweeg ikea Tradfri aan te schaffen, en wil op termijn ook sensors en camera's plaatsen. Ik zoek vooral naar de juiste gateway om de apparaten te laten communiceren met domoticz.

Ik heb weinig ervaring met domoticz, maar dat is wel wat ik momenteel gebruik (op een windows pc). Deze gebruik ik in combinatie met een Harmony hub. Ik heb eventueel nog een oude Rpi-1 liggen (2 andere Rpi-3's zijn al in gebruik voor andere zaken).

Volgens mij heb ik meerdere oplossingsrichtingen:
1. de harmony hub uitbreiden met de hub extender: ca. €100. Iemand ervaring of dit net zo werkt als de huidige Harmony hub?
2. een andere gateway/basisstation installeren, zoals Zipato Zipabox Smart Home Controller ca. €180. Werkt dit uberhaupt wel?
3. de Rpi voorzien van een uitbreidingsprintplaat voor zigbee of z-wave. Ik weet eigenlijk niet wat hier precies het voordeel van zou zijn.
4. de Rpi voorzien van een USB dongle, zoals de Z-STICK AEONLABS. Maar dan mis ik zigbee. Of een USB-dongle voor zigbee, maar dan mis ik z-wave.
5. de dongles van het vorige punt in het huidige domoticz systeem stoppen (windows pc).

Wat zijn jullie ervaringen? Ik ben geen ICT-specialist, en programmeren kan ik niet. Ik vind het best leuk om hier tijd in te steken om wat uit te zoeken, maar het moet niet al te ingewikkeld worden.

ZatarraNL wijzigde deze reactie 15-09-2017 10:08 (6%)

• Shaggie_NB
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 22:05
quote:
ZatarraNL schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 09:55:
Wie kan mij helpen? Ik zoek naar goede ondersteuning voor minimaal z-wave en zigbee. Momenteel heb ik nog helemaal niets, maar ik overweeg ikea Tradfri aan te schaffen, en wil op termijn ook sensors en camera's plaatsen. Ik zoek vooral naar de juiste gateway om de apparaten te laten communiceren met domoticz.

Ik heb weinig ervaring met domoticz, maar dat is wel wat ik momenteel gebruik (op een windows pc). Deze gebruik ik in combinatie met een Harmony hub. Ik heb eventueel nog een oude Rpi-1 liggen (2 andere Rpi-3's zijn al in gebruik voor andere zaken).

1. de harmony hub uitbreiden met de hub extender: ca. €100. Iemand ervaring of dit net zo werkt als de huidige Harmony hub?
2. een andere gateway/basisstation installeren, zoals Zipato Zipabox Smart Home Controller ca. €180. Werkt dit uberhaupt wel?
3. de Rpi voorzien van een uitbreidingsprintplaat voor zigbee of z-wave. Ik weet eigenlijk niet wat hier precies het voordeel van zou zijn.
4. de Rpi voorzien van een USB dongle, zoals de Z-STICK AEONLABS. Maar dan mis ik zigbee. Of een USB-dongle voor zigbee, maar dan mis ik z-wave.
5. de dongles van het vorige punt in het huidige domoticz systeem stoppen (windows pc).

Wat zijn jullie ervaringen? Ik ben geen ICT-specialist, en programmeren kan ik niet. Ik vind het best leuk om hier tijd in te steken om wat uit te zoeken, maar het moet niet al te ingewikkeld worden.
Ik zou voor 5 gaan.
Heb ik ook hier met rfxcom en zwave. Ga binnenkort de mogelijkheden voor zigbee onderzoeken.

• DRuw
En daar een pc voor laten draaien als je een rpi hebt?
Beetje zonde van de ruimte en energieverbruik....

• ZatarraNL
Die pc staat toch al 24/7 aan. Het aparaat fungeert als nas. Dus energieverbruik is geen bezwaar.

• iDanny
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 14-01 16:28
Vraagje tussendoor,

Ik heb t idee om met een Fibaro RGBW Controller een 5 meter lange lichtslang aan te sturen. Deze komt buiten aan de schuur te hangen.

Nou zijn die strips aardig prijzig. Maar in een china shop niet. Kan ik de controller ook gewoon daarop aansluiten?

https://www.banggood.com/...p-59466.html?rmmds=search

• DRuw
Ja hoor, ik zou alleen betere nemen.
Rgbw en dan het liefst rgbww (met warm wit) en een leuk aantal leds per meter van het betere type.
Heb ik ook in de badkamer gedaan (ongeveer 13 meter met versterkers ertussen)

• iDanny
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 14-01 16:28
Nice! Waar heb je de strips vandaan dan?

• grote_oever
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 21:37
quote:
iDanny schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 11:55:
Vraagje tussendoor,

Ik heb t idee om met een Fibaro RGBW Controller een 5 meter lange lichtslang aan te sturen. Deze komt buiten aan de schuur te hangen.

Nou zijn die strips aardig prijzig. Maar in een china shop niet. Kan ik de controller ook gewoon daarop aansluiten?

https://www.banggood.com/...p-59466.html?rmmds=search
Goedkoop is vaak een duurkoop bij led strips. Zelf heb ik ook 5 meter gekocht bij de Action. Na een jaar werkte er al een aantal leds niet meer of gaven er een aantal een verkeerde kleur. Dus als je slang op rood zet dan zijn er een aantal leds die blauw zijn. Daarna overgestapt op HUE en nooit meer problemen gehad.

• DRuw
Ik heb ze ook uit China hoor, alleen wel betere:) zal vanavond ff kijken.
Die hue komen ook uit China hoor, vergis je niet...
Goedkoopste moet je inderdaad van wegblijven

DRuw wijzigde deze reactie 16-09-2017 14:03 (15%)

• Dylantje2
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 15-01 19:33
quote:

rpi
Aeon zwave usb
Xiaomi bridge
Rflink
Wifi Yeelight ipv dure hue
Kun je jaren voorruit

[img]http://pvs.kkopv.com/612ffb1cxxf.png[/img]

• Shaggie_NB
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 22:05
quote:
Dylantje2 schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 14:19:
[...]

rpi
Aeon zwave usb
Xiaomi bridge
Rflink
Kun je jaren voorruit
Als die PC toch 24 uur per dag aanstaat dan echt daarop! Mijn ervaring met de rpi is dat het veel minder stabiel is dan op mijn windows server. Zeker als je er veel op aansluit.

• Dylantje2
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 15-01 19:33
ligt er aan welke RPi.
En of dat de max eruit haalt.
Alle RPi kun je opvoeren.
Maar doen niet veel mensen..

Voer hem op en hij kan meer aan...
Ik zeg ook jaren, en niet altijd
Voordat je een Domoticz expert bent, ben je wel ff verder :-)
Maar bijv. yeelight ipv heu scheelt al weer
Dzvent ipv python ook weer minder ballast.
Xiaomi ipv zwave batterij
Enz enz enz

[img]http://pvs.kkopv.com/612ffb1cxxf.png[/img]

• iMars
quote:

Er zullen veel verschillende adviezen mogelijk zijn. Ik heb er twee voor je:
  1. RPi met Home Assistant; Draait perfect op RPi 3. Daaraan kan je koppelen/gebruiken wat je wil. Hue en Tradfri via een bridge. Z-Wave via de genoemde dongle, etc.
  2. Een virtuele machine; Ik zelf heb een kleine ESX machine draaien, waarop ik een VM heb (linux) met Home Assistant. Werkt perfect. Als jij toch een PC 24/7 aan hebt staan, zou ik je domotica virtualiseren. Met als reden dat het makkelijk te migreren is naar een andere pc/server als je in de toekomst een nieuwe computer koopt ;)
Paar punten waar je over na moet denken is, wil je dat je domotica blijft werken tijdens onderhoud/upgrades van je computer? Zo ja, zou ik het op een RPi installeren. Het enige wat "minder" stabiel is, is dat je sd-kaartje corrupt kan gaan. Dan is het een kwestie van 1) image op nieuw sd-kaartje zetten 2) Home-Assistant installeren 2) configuratie terug zetten en klaar ;)

• ZatarraNL
Iedereen dank voor het meedenken.
quote:
  • RPi met Home Assistant; Draait perfect op RPi 3. Daaraan kan je koppelen/gebruiken wat je wil. Hue en Tradfri via een bridge. Z-Wave via de genoemde dongle, etc.
Waarom Home Assistant i.p.v. Domoticz? Als ik google, dan ontdek ik wel verschillen, maar nog niet zo overtuigend dat ik Domoticz moet afschrijven.
quote:
  • Een virtuele machine; Ik zelf heb een kleine ESX machine draaien, waarop ik een VM heb (linux) met Home Assistant. Werkt perfect. Als jij toch een PC 24/7 aan hebt staan, zou ik je domotica virtualiseren. Met als reden dat het makkelijk te migreren is naar een andere pc/server als je in de toekomst een nieuwe computer koopt ;)
Ik vrees dat dit mijn kennis wat te boven gaat. Bovendien zie ik nog niet zoveel voordeel van een VM. Voor die ene keer in de paar jaar lijkt het me niet onmogelijk om domoticz te verplaatsen.
quote:
rpi
Aeon zwave usb
Xiaomi bridge
Rflink
Kun je jaren voorruit
De Xiaomi bridge, is die verkrijgbaar? In de prijsvergelijker vind ik geen webshops die hem aanbieden. Ik zat zelf te denken aan een Hue bridge, en dan versie 1.0. Die is goed 2e hands te krijgen. Dan heb ik zigbee en kan ik mijzelf voorlopig wel even vermaken, lijkt me.

Die Yeelight zal ik eens naar kijken. Dat is van Xiaomi, nietwaar? Is het een beetje fatsoenlijk spul?

Niemand ervaring met de Logitech Hub Extender in combinatie met Domoticz? Of wellicht i.c.m. HASS?

• iMars
quote:
ZatarraNL schreef op zondag 17 september 2017 @ 14:02:
Iedereen dank voor het meedenken.

Waarom Home Assistant i.p.v. Domoticz? Als ik google, dan ontdek ik wel verschillen, maar nog niet zo overtuigend dat ik Domoticz moet afschrijven.
Voor simpele en standaard apparatuur (lees: Philips Hue, Z-Wave) werk domoticz prima hoor. Maar ik heb meer geautomatiseerd, deels ook door zelf dingen te maken als deze ledstrips:

Daarnaast heb ik led's achter mijn TV (RPi + Hyperion). Dit is wel aan te sturen via Domoticz, maar beperkt (moet eigen scripts maken). Terwijl HASS dit native ondersteund, zonder met scripts te moeten werken.
quote:
Ik vrees dat dit mijn kennis wat te boven gaat. Bovendien zie ik nog niet zoveel voordeel van een VM. Voor die ene keer in de paar jaar lijkt het me niet onmogelijk om domoticz te verplaatsen.
Ik neem aan dat je vast wel een virtuele machine kan aanmaken (vmware workstation, of hyper-v, of een andere variant). Het voordeel is dat alles makkelijk over te zetten is naar een andere machine (en niet helemaal opnieuw installeren, configureren etc).
quote:
Die Yeelight zal ik eens naar kijken. Dat is van Xiaomi, nietwaar? Is het een beetje fatsoenlijk spul?

Niemand ervaring met de Logitech Hub Extender in combinatie met Domoticz? Of wellicht i.c.m. HASS?
Ik heb 2x Yeelight als nachtlampjes. Is prima spul. Goed genoeg voor in de slaapkamer. En het wordt native ondersteund door HASS. Mooie RGB palet erbij om kleuren in te stellen etc.

Heb geen ervaring met Logitech, maar google eens icm HASS, kans is groot dat iemand dit al werkend heeft.

Ohja, HASS heeft een perfecte iOS app (gratis) terwijl Domoticz dat niet heeft. Je kan wel dmv port-forwarding de web-app benaderen, maar zo'n app werkt toch weer ff fijner ;)

• DRuw
Ik had hier mijn leds vandaan: http://stores.ebay.com/LE.../_i.html?_fsub=2958726013
5050 leds, 12v en 60leds per meter
Rgb met warm white.
Super resultaat en gebruik ze zelfs als hoofdverlichting in de badkamer (was alleen als sfeer bedoeld maar het is te mooi geworden:))

• emnich
  • Registratie: november 2012
  • Niet online
Ik heb een Secure SSR303 gekocht die ik wil gaan gebruiken om mijn CV ketel aan/uit te zetten.

Nu moet ik deze gaan aansluiten maar ik weet eigenlijk niet hoe :F

Dit staat in de handleiding:

Wat ik nu wil doen is het volgende. Op de N en L maak ik een stekker die ik in het stopcontact steek. De draden die nu naar de thermostaat (Nefit module 15) gaat knip ik door en daarvan sluit ik er twee aan op #2 en #4. Welke twee en welke op welke poort moet ik nog even uitzoeken. Maar klopt dit in de basis of bega ik een grote fout?

emnich wijzigde deze reactie 20-09-2017 20:26 (8%)

• GENETX
  • Laatst online: 23:54
Je verhaal is een beetje wazig. Poort 2 en 4 lijken me inderdaad correct. Verder neem ik aan dat er 1 kabel van de CV in poort 2 moet en eentje in poort 4. Als je een multimeter hebt zou je het nog even na kunnen meten, maar die handleiding is gelukkig niet chinees O-)

Verder, welke CV heb je?

GENETX wijzigde deze reactie 20-09-2017 20:57 (24%)

• emnich
  • Registratie: november 2012
  • Niet online
@GENETX Ik heb een EcomLine Excellent HR. Als ik het nu goed zie is mijn oude thermostaat een modulerende en moet ik naar een aan/uit en het dus op een andere poort van mijn ketel aansluiten:
quote:
Verwijder de (niet geleidende) lus op kroonsteenaansluiting 1-2 en sluit de
aan-uit kamerthermostaat hierop aan. Het maximale schakelvermogen is 2 VA.
Het warmteversnellingselement (anticipatie) van de aan-uit thermostaat moet
ingesteld worden op 0,12 A. De maximaal toelaatbare weerstand van het
kamerthermostaatcircuit bedraagt 100 Ohm.
Indien voor de klokthermostaat een aparte 24 V aansluiting nodig is, is hier-
voor kroonsteen 9 en 10 te gebruiken.
Dus een stekker maken aan de N en L aansluiting. Vervolgens poort 2 van het relais op kroonsteen 1 van de ketel en poort 4 op kroonsteen 2 en de huidige thermostaat los koppelen?

• GENETX
  • Laatst online: 23:54
Ja, volgens deze documentatie wel ja :)

* GENETX geeft geen garantie tho :+

• Arunia
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 01:19
Wil vanaf de nieuwe kinderkamer voor mijn dochter eens gaan kijken naar een sterrenhemel. En dan ook echt een plaat aan het plafond met glasvezel erin etc. Maar kom niet tot een oplossing dat deze ook daadwerkelijk met Domotica bestuurd kan worden. Er zijn wel kant en klare oplossingen zoals: http://www.starscape.co.uk/star_kits.php

Maar het lijkt er niet op dat dit bestuurbaar is.
Dus gewone verlichting uit, en als het donker is, die aan. Iets in die richting.
Wellicht met fibaro dimmers met 2 aansluitingen. Dat is het gewoon hard aan en uit ga zetten. Dimmen hoeft dan wellicht ook niet echt.

Het zal waarschijnlijk ook gewoon een plaat aan het plafond worden en niet het gehele plafond. Dat is teveel werk omdat de zolder ook bedekt is met laminaat. Dan kom je er niet bij.

Arunia wijzigde deze reactie 25-09-2017 14:53 (13%)

http://tinyurl.com/jz5ms3c gehaakte pokeballs

• vosManz
  • Registratie: mei 2004
  • Niet online
Ik zag toevallig even geleden een filmpje van iemand die er zelf een gemaakt heeft, aangestuurd door en Arduino op basis van MySensors. MySensors kan in principe via o.a. Domoticz aangestuurd worden.

https://www.mysensors.org/build/starry_sky
Pagina: 1 ... 69 70 71 Laatste

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2018 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*