Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik wil mijn HA setup gaan aanpassen/upgraden en vraag me af in hoeverre een RPI3 voldoende is voor HomeAsisstant + logitech squeezebox server (zonder muziek, puur voor interface naar Spotify).

Op dit moment heb ik draaien:
- RPI 2B met pilight voor KAKU switches en openhab 1 als controller
- Mac Mini (2011, i5 met 8GB) met daarop Plex + SABNzbd/Sickbeard + Squeezebox server etc. Data opslag op enkele externe HDD's via firewire / USB

reden voor upgrades:
- Mac mini heeft geen SSD en begint daardoor traag te worden, deze moet dus een upgrade, als ik hem blijf gebruiken
- Pi2 is qua performance OK, maar zeker niet fantastisch, met groeiend aantal sensoren en plannen voor uitbreiding (IKEA/Hue lampen, mysensors, P1 monitoring, zonnepanelen) gaat dit niet beter worden.

Opties zijn dus:
- Pi2 behouden voor Pilight + evt MySensors in de toekomst (en bijv ook P1 monitoring want hij ligt toch in meterkast). Tegelijkertijd een SSD in de Mac Mini met daarop Home Assistant + Plex + Squeezebox + UniFi controller dan blijft die de komende jaren wel weer 24/7 draaien (verbruik :()
- Pi3 aanschaffen met daarop eigenlijk alles rondom Home Automation + Squeezebox + UniFi controller erbij, dan via WOL en wat scriptjes de Mac Mini alleen aanzetten gedurende de dag oid.
- Out of the box: Plex cloud + Pi2 en/of pi3 de functies van SAB/Sickbeard laten overnemen en Mac Mini helemaal weg, content wordt dan weggeschreven in de cloud na download (issue met rechten op content? :X)

Uitgesloten is:
- Synology, heb de data opslag niet nodig dus investering is gewoon zinloos
- Vervangen Mac Mini, ik gebruik Plex steeds minder ivm Netflix + gebrek aan tijd
- Squeezebox spullen gaan binnen nu en een jaar of 2 ook de deur uit en worden dan vervangen door Sonos/Heos dus dan ook vrij snel overbodig.

Dus... Opties genoeg, wie overtuigd me :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:14
Zoek uit waarom die Mac traag is, want ik kan het me bijna niet voorstellen dat het gebrek aan een SSD het probleem is. Veel externe schijven, zeker via, USB, kan problemen geven omdat USB verkeer via de CPU moet. En verder, een versie installatie kan wonderen doen.

Van mijn kant: Zet juist alles, inclusief domotica, op die Mac Mini, want ik heb min of meer hetzelfde spul draaien op een downvolted+underclocked 1.6GHz Core i3 uit 2013.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Thanks, ik zal het stroomverbruik eens meten. Overigens is de traagheid echt hoge io, CPU etc blijven rond de 30%, denk dat de disk gewoon stuk aan het gaan is. Zal de Smart waardes eens uitlezen.

Verse installatie staat idd op de planning icm 256gb ssd. USB zal het punt niet zijn, is slechts 1 schijf van 2TB, andere schijf loopt via firewire.

Draai op dit moment ook nog wel de plex ui via dezelfde Mac Mini, naar overweeg dat te vervangen door een Chromecast zodat ik daar ook makkelijker Netflix op kan gebruiken

[ Voor 17% gewijzigd door Sander op 20-05-2017 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
GENETX schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 15:04:
Zoek uit waarom die Mac traag is, want ik kan het me bijna niet voorstellen dat het gebrek aan een SSD het probleem is. Veel externe schijven, zeker via, USB, kan problemen geven omdat USB verkeer via de CPU moet. En verder, een versie installatie kan wonderen doen.

Van mijn kant: Zet juist alles, inclusief domotica, op die Mac Mini, want ik heb min of meer hetzelfde spul draaien op een downvolted+underclocked 1.6GHz Core i3 uit 2013.
Vraagje: gebruik jij nog containers (docker/LXC) oid om bepaalde taken van de Mac Mini te splitsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:14
Ik heb zelf geen Mac Mini, maar zelfbouw. Dat zou niet zoveel uit moeten maken overigens. Maar ik gebruik inderdaad Docker, wat het erg makkelijk maakt om alles op te zetten :) . Hoge IO is inderdaad een teken van een stervende schijf!