Domotica. Ervaringen en vragen.

Pagina: 1 ... 70 ... 76 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ET19611
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-01-2023
emnich schreef op woensdag 20 september 2017 @ 19:31:
Ik heb een Secure SSR303 gekocht die ik wil gaan gebruiken om mijn CV ketel aan/uit te zetten.
Beetje zonde om een modulerende ketel met een dergelijk aan/uit schakelaar te gaan aan en uit zetten. Van moduleren is dan geen sprake meer, dus als je een kleine hoeveelheid warmte nodig hebt, gaat de ketel op vol vermogen. Dat wil je toch niet!?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-06 10:42

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

schijnt dus bijna niets uit te maken.
Ik heb ook een opentherm ketel die op aan/uit werkt hoor, geen centje pijn (en had geen opties met zwave toendertijd;))

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

ET19611 schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 19:57:
[...]

Beetje zonde om een modulerende ketel met een dergelijk aan/uit schakelaar te gaan aan en uit zetten. Van moduleren is dan geen sprake meer, dus als je een kleine hoeveelheid warmte nodig hebt, gaat de ketel op vol vermogen. Dat wil je toch niet!?
In principe niet nee maar ik heb nu overal popp thermostaat kranen opgezet zodat ik alle ruimtes afzonderlijk kan verwarmen via zwave. Een modulerende thermostaat in de woonkamer heeft dan nog maar weinig zin lijkt me want die kent de temperatuur in de andere kamers niet.

Ik weet dan ook niet wat mijn alternatieven zijn. Een idee is om een modulerende thermostaat aan te sluiten op een rPi met een steppermotor. De rPi kan dan aan de knop 'draaien'. Ik denk alleen dat dat iets te veel gepruts wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doubt
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:17
Arunia schreef op maandag 25 september 2017 @ 14:52:
Wil vanaf de nieuwe kinderkamer voor mijn dochter eens gaan kijken naar een sterrenhemel. En dan ook echt een plaat aan het plafond met glasvezel erin etc. Maar kom niet tot een oplossing dat deze ook daadwerkelijk met Domotica bestuurd kan worden. Er zijn wel kant en klare oplossingen zoals: http://www.starscape.co.uk/star_kits.php

Maar het lijkt er niet op dat dit bestuurbaar is.
Dus gewone verlichting uit, en als het donker is, die aan. Iets in die richting.
Wellicht met fibaro dimmers met 2 aansluitingen. Dat is het gewoon hard aan en uit ga zetten. Dimmen hoeft dan wellicht ook niet echt.

Het zal waarschijnlijk ook gewoon een plaat aan het plafond worden en niet het gehele plafond. Dat is teveel werk omdat de zolder ook bedekt is met laminaat. Dan kom je er niet bij.
Je zou eens kunnen kijken naar de Hue Ledstrip. Daar zal wel eea aan moeten verbouwen. Heb vroeger ook een keer een bundel glasvezels verlicht met een ledstrip.

Of gewoon een set halen en daar een stekker van Fibaro of een Living White plug gebruiken...

• ET19611
emnich schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 23:06:
[...]

In principe niet nee maar ik heb nu overal popp thermostaat kranen opgezet zodat ik alle ruimtes afzonderlijk kan verwarmen via zwave. Een modulerende thermostaat in de woonkamer heeft dan nog maar weinig zin lijkt me want die kent de temperatuur in de andere kamers niet.

Ik weet dan ook niet wat mijn alternatieven zijn. Een idee is om een modulerende thermostaat aan te sluiten op een rPi met een steppermotor. De rPi kan dan aan de knop 'draaien'. Ik denk alleen dat dat iets te veel gepruts wordt.
En hoe stuur je de ketel dan? Want een thermostaatkraan bepaald alleen afhankelijk van de ingestelde temperatuur de doorlaat naar de radiator en stuurt niet de CV ketel bij warmte vraag...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

ET19611 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 12:37:
[...]

En hoe stuur je de ketel dan? Want een thermostaatkraan bepaald alleen afhankelijk van de ingestelde temperatuur de doorlaat naar de radiator en stuurt niet de CV ketel bij warmte vraag...
Daar had ik die aan/uit schakelaar voor bedacht. Simpel gezegd, als er 1 of meer kranen zijn die warmte willen (set_point>huidige temp) dan schakel ik de ketel in en als set_point<=huidige temp dan zet ik hem uit.

In de iets minder simpele versie zal ik daar een soort algoritme voor moeten ontwikkelen (of jatten). Zo zal de ketel misschien niet aan moeten slaan als er slechts één kraan 0.5c onder het gewenste niveau is of als de ketel net 5min daarvoor aan is geweest. En zeker niet als de temperatuur over 10 minute tóch naar beneden gesteld wordt (slapen).

@GENETX is daar ook mee bezig (geweest) GENETX' tweakblog: Een thermostaat slim maken

Maar goed, dan blijft het punt of ik toch moet kijken om dat modulerend te maken of dat aan/uit misschien wel voldoende is.

[ Voor 7% gewijzigd door emnich op 27-09-2017 13:02 ]

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-06 13:01
emnich schreef op woensdag 27 september 2017 @ 12:58:
[...]

Maar goed, dan blijft het punt of ik toch moet kijken om dat modulerend te maken of dat aan/uit misschien wel voldoende is.
Aan/uit zou voldoende moeten zijn. Aangezien je specifieke warmteaanvraag krijgt. Huidige ketels moduleren zelf al. En modulerende thermostaat gaat niet werken omdat je ketel niet schakelt en de thermostaat geen idee heeft weekje ruimtes warmte vragen en dus niet weet hoe hard te stoken.

Heb je al een algoritme gevonden voor de verschillen?

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:02

Exigence

dnkroz

emnich schreef op woensdag 27 september 2017 @ 12:58:
[...]

Daar had ik die aan/uit schakelaar voor bedacht. Simpel gezegd, als er 1 of meer kranen zijn die warmte willen (set_point>huidige temp) dan schakel ik de ketel in en als set_point<=huidige temp dan zet ik hem uit.

In de iets minder simpele versie zal ik daar een soort algoritme voor moeten ontwikkelen (of jatten). Zo zal de ketel misschien niet aan moeten slaan als er slechts één kraan 0.5c onder het gewenste niveau is of als de ketel net 5min daarvoor aan is geweest. En zeker niet als de temperatuur over 10 minute tóch naar beneden gesteld wordt (slapen).

@GENETX is daar ook mee bezig (geweest) GENETX' tweakblog: Een thermostaat slim maken

Meet je ook de temperatuur in elke ruimte? Want jouw thermostaatkranen geven geen terugkoppeling van de huidige temperatuur. Alleen hun ingestelde setpoint als ik mij niet vergis.

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

@sjnelle Ik heb nog niets kant en klaar gevonden dus ik ga zelf wat maken denk ik.

@Exigence Ik heb Popp kranen en die geven wel een terugkoppeling van de huidige temperatuur. Het nadeel daarvan is dat dat direct bij de radiator is dus ik moet nog kijken hoe betrouwbaar dat is.

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:04
Weet iemand of zo'n Aqara Wall Switch in de standaard inbouw dozen passen?
Aqara wall switch heeft een vierkante achterkant terwijl onze inbouwdozen rond zijn.

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjnelle
  • Laatst online: 11-06 13:01
emnich schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 16:59:
@sjnelle Ik heb nog niets kant en klaar gevonden dus ik ga zelf wat maken denk ik.
Welke domotica software gebruik je? Zie zojuist dat in home assistent genetica thermostaat option zit.
Volgens mij is daar wel iets eenvoudig me te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

sjnelle schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 18:07:
[...]

Welke domotica software gebruik je? Zie zojuist dat in home assistent genetica thermostaat option zit.
Volgens mij is daar wel iets eenvoudig me te maken
Dank je, dat lijkt een perfect uitgangspunt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs8472
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:13
Wellicht een 'domme' vraag maar ik kom er zelf niet uit. Ik wil een enkele buitenlamp (LED), aan/uit zetten met een draadloze oplossing. Gezien de diepte van de inbouwdoos (40) kom ik op een Qubino module uit, de rest gaat voor zover ik kan zien niet passen. Ik kan helaas het pitje zelf niet vervangen want het is een armatuur en lamp in een.

Alleen welke Qubino module heb ik nu nodig, de ZMNHDD1 dimmer is het goedkoopst en kan je voor zover ik het zie ook gewoon als aan/uit schakelaar gebruiken correct? Of moet ik dan toch de ZMNHAD1 hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Dimmer kan ook aan/uit. Andersom wordt lastig;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Laatst online: 16:29
Thijs8472 schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 15:23:
Wellicht een 'domme' vraag maar ik kom er zelf niet uit. Ik wil een enkele buitenlamp (LED), aan/uit zetten met een draadloze oplossing. Gezien de diepte van de inbouwdoos (40) kom ik op een Qubino module uit, de rest gaat voor zover ik kan zien niet passen. Ik kan helaas het pitje zelf niet vervangen want het is een armatuur en lamp in een.

Alleen welke Qubino module heb ik nu nodig, de ZMNHDD1 dimmer is het goedkoopst en kan je voor zover ik het zie ook gewoon als aan/uit schakelaar gebruiken correct? Of moet ik dan toch de ZMNHAD1 hebben?
kun je in de behuizing van deze lamp niets kwijt? een esp8266 variant oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:07
Philips Hue erin :)
Dat was bij mij de oplossing voor een lamp die ik wel via domotica wilde schakelen, maar in de inbouwdoos en lamp geen plek had om een module te plaatsen.

Een standaard witte E27 lamp is nog goedkoper ook dan de gemiddelde Z-Wave module. Alleen even zorgen dat je een bridge regelt. De v1 is tussen de 10-20 euro tweedehands te verkrijgen.

[ Voor 55% gewijzigd door ThinkPad op 03-10-2017 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 14:54

Tim Schuhmacher

abasios

Heeft iemand ooit succesvol die Greenwave (Nuon) stekkerdoos succesvol geinclude met een Aeotec Z-Stick Gen5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:26
Weet iemand of de Fibaro dimmer aangestuurd kan worden vanuit Toon (van Eneco)?

Omdat je ook wall plug van Fibaro met Toon kan gebruiken, leek me dat ook wel mogelijk.
Als ik ga zoeken, dan lijkt het erop dat het niet kan. (dan begint bij mij het zoeken naar een mogelijkheid dat het wel kan.)

Het gaat erom dat iemand alleen 1 stuks Fibaro Dimmer FGD-212 heeft en Toon al heeft hangen. (ben zelf niet heel erg bekend met Toon)

Ik weet dat er mogelijkheden zijn mbv Domoticz maar voor 1 dimmer is dat wat te gek.

Er is gebruik gemaakt van een Fibaro dimmer omdat er vanuit verschillende plekken het licht moet worden bediend en de wens er is om deze te kunnen dimmen.
Op elke plek een pulse schakelaar en daarmee werkt het, alleen het zou mooi zijn als het ook via Toon gaat werken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:51
Tim Schuhmacher schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 12:19:
Heeft iemand ooit succesvol die Greenwave (Nuon) stekkerdoos succesvol geinclude met een Aeotec Z-Stick Gen5?
Ja hoor, heb er 3.
De procedure om te includen staat in de handleiding:
https://www.robbshop.nl/a...ile/download/file_id/213/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher

Tim Schuhmacher

abasios

SiErRa schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 12:38:
[...]

Ja hoor, heb er 3.
De procedure om te includen staat in de handleiding:
https://www.robbshop.nl/a...ile/download/file_id/213/
Ik had de documentatie inderdaad wel gevonden, maar door jou weet ik dat ze compatible zijn.

Bij mij lijkt het include process te lukken, maar verschijnt hij vervolgens niet in Home Assistent. Maar in de documentatie van Home Assistent staat dat includen met de knop op de stick foutgevoelig is. Heb jij wel die knop daarvoor gebruikt, of via je controller en daarin aangeven dat je een device wilt includen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-06 23:14
Ik ben voor mijn nieuwbouwhuis ook met een plan bezig. In eerste instantie gerekent met een Loxone installatie, maar dat werd me toch veel te kostbaar. Vooral omdat ik voornamelijk verlichting wil sturen en zonwering. Daarom nu de keuze gemaakt om de installateur standaard te laten aanleggen, en voorbereidingen te maken om verlichting etc met Z-Wave te gaan besturen.

Ik ga de aannemer vragen of bij alle dozen een NUL draad te drukken. Tevens om de in bouwdozen minimaal 50mm diep te maken, zodat er voldoende ruimte is om de Z-Wave moduls weg te werken.

Even een drietal vragen:
1) Ik wil een aantal spots gaan bedienen met een dimmer in wisselschakeling. Als ik het toch met Z-Wave wil aanpassen na oplevering. Kan ik dan het beste op beide plaatsen een pulse drukker laten installeren? Waar ik dan na oplevering de Z-Wave dimmer module achter zet.

2) Wat zijn de mogelijkheden voor verlichting in een verlaagd plafon of in een centraal doos? In de keuken komen 6 spots. De aannemer zal die standaard aansluiten met die wissel dimmers. Is dat dam voldoende dat ik punt 1 laat aanpassen naar pulse schakelaars en dan ga dimmen met Z-wave? Dan kan de aansluiting van de lampen volgens mij regulier blijven

3) In de woonkamer wil ik verlichting met wat staande lampen doen die gevoed worden door een stekker in een WCD. Ik had nu bedacht om één kant van die WCD's te schakelen met een schakelaar. Echter denk ik dat het voor Z-wave misschien makkelijker is om de installeur die schakelaar een standaard plafon centraaldoos te laten sturen. Dat ik na oplevering die pulse schakelaar voorzie van een Z-Wave schakelmodule en dan achter elk stopcontact een Z-wave ontvanger module plaats. Delen jullie deze denkrichting?

Hebben jullie verder nog tips of dingen waar ik rekening mee moet houden?

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:51
Tim Schuhmacher schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 13:14:
[...]

Ik had de documentatie inderdaad wel gevonden, maar door jou weet ik dat ze compatible zijn.

Bij mij lijkt het include process te lukken, maar verschijnt hij vervolgens niet in Home Assistent. Maar in de documentatie van Home Assistent staat dat includen met de knop op de stick foutgevoelig is. Heb jij wel die knop daarvoor gebruikt, of via je controller en daarin aangeven dat je een device wilt includen?
Ja, gewoon met de usb-stick zelf, ik gebruik dan wel OpenHAB, dus over Home Assistent kan ik verder niets zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher

Tim Schuhmacher

abasios

Ik heb normale wandschakelaars inderdaad met enkel de stick kunnen includen. Mijn gordijnen kon ik wel includen op die manier, ze zijn ook zichtbaar en bedienbaar in Home Assistent, maar zeer onbetrouwbaar. In de logging veel "Messages dropped and not delivered". Dus die wil ik nog op de andere wijze gaan includen.

De Nuon / Greenwave stekkers includen lukte enkel via de optie in Home Assistent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-07 13:45
ik liep met een vraag die ik denk ik best hier kan stellen :)

Ik heb een aantal fibaro en andere batterij sensors (motion, contact, water)
deze werkend met de cr123A batterijen. dezen zijn online goed te krijgen maar ongeveer 2,50.
aangezien ik bij mijn philiotech om de 5 maanden mijn batterij moet vervangen wordt dit wat kostbaar.

hebben jullie ervaring met oplaadbare batterijen en een lader voor dit formaat?

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Ja en nee. Niet specifiek van dat formaat maar probeerde het met aaa. Werkt niet. Gewoon te weinig fut erin. Ik dacht dat hij alleen minder lang mee zou gaan wat niet veel uitmaakt als ze toch oplaadbaar zijn maar ze deden compleet niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:09

HeroS

SmartHome Nerd

remcoXP schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 08:31:
ik liep met een vraag die ik denk ik best hier kan stellen :)

Ik heb een aantal fibaro en andere batterij sensors (motion, contact, water)
deze werkend met de cr123A batterijen. dezen zijn online goed te krijgen maar ongeveer 2,50.
aangezien ik bij mijn philiotech om de 5 maanden mijn batterij moet vervangen wordt dit wat kostbaar.

hebben jullie ervaring met oplaadbare batterijen en een lader voor dit formaat?
Toevallig vorige week een cr123a oplader gekocht. Lijkt prima te werken maar nog te vroeg voor een eind conclusie.

Overigens is 5 maanden wel erg kort. Mijn ervaringen met Philio is dat deze juist zeer lang mee gaan. 1,5 jaar is geen uitzondering.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-07 13:45
dan schiet het inderdaad niet op. maar als ik naar de specificaties kijk van de batterijen dan leveren ze ook 3v alleen met mha verschilt erg.
voor de prijs hoef ik het bij bijvoorbeeld:
https://nl.aliexpress.com...g0z.search0306.4.9.ksIVag
niet te laten.

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Gewoon proberen dus. Kan zijn dat ik en slechte combo had....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:34
remcoXP schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 09:08:
dan schiet het inderdaad niet op. maar als ik naar de specificaties kijk van de batterijen dan leveren ze ook 3v alleen met mha verschilt erg.
voor de prijs hoef ik het bij bijvoorbeeld:
https://nl.aliexpress.com...g0z.search0306.4.9.ksIVag
niet te laten.
Zit nog al een verschil in de aanbiedingen van batterijen daar. Waar de één 700mAh aangeeft gaan sommige zelfs tot 2300mAh (maar dan wel 700 mAh nominaal ;) )
Blijft lastig om goede oplaadbare te scoren in het buitenland

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
GAEvakYD schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 14:58:
Ik ben voor mijn nieuwbouwhuis ook met een plan bezig. In eerste instantie gerekent met een Loxone installatie, maar dat werd me toch veel te kostbaar. Vooral omdat ik voornamelijk verlichting wil sturen en zonwering. Daarom nu de keuze gemaakt om de installateur standaard te laten aanleggen, en voorbereidingen te maken om verlichting etc met Z-Wave te gaan besturen.

Ik ga de aannemer vragen of bij alle dozen een NUL draad te drukken. Tevens om de in bouwdozen minimaal 50mm diep te maken, zodat er voldoende ruimte is om de Z-Wave moduls weg te werken.

Even een drietal vragen:
1) Ik wil een aantal spots gaan bedienen met een dimmer in wisselschakeling. Als ik het toch met Z-Wave wil aanpassen na oplevering. Kan ik dan het beste op beide plaatsen een pulse drukker laten installeren? Waar ik dan na oplevering de Z-Wave dimmer module achter zet.

2) Wat zijn de mogelijkheden voor verlichting in een verlaagd plafon of in een centraal doos? In de keuken komen 6 spots. De aannemer zal die standaard aansluiten met die wissel dimmers. Is dat dam voldoende dat ik punt 1 laat aanpassen naar pulse schakelaars en dan ga dimmen met Z-wave? Dan kan de aansluiting van de lampen volgens mij regulier blijven

3) In de woonkamer wil ik verlichting met wat staande lampen doen die gevoed worden door een stekker in een WCD. Ik had nu bedacht om één kant van die WCD's te schakelen met een schakelaar. Echter denk ik dat het voor Z-wave misschien makkelijker is om de installeur die schakelaar een standaard plafon centraaldoos te laten sturen. Dat ik na oplevering die pulse schakelaar voorzie van een Z-Wave schakelmodule en dan achter elk stopcontact een Z-wave ontvanger module plaats. Delen jullie deze denkrichting?

Hebben jullie verder nog tips of dingen waar ik rekening mee moet houden?
Antwoorden op vraag 1 en 2 heb ik zelf wel weten te achterhalen. Iemand nog tips voor punt 3? Ik neig er nu naar om de stopcontacten gewoon met constante stroom te laten aanleggen en dan de schakelingen te doen door een schakelmodule achter de inbouwdoos te zetten.

Andere vraag. Voor besturing van mijn huidige knutsel domotica gebruik ik Domoticz op een Intel NUC. Daar hangt een rfxCOM aan via USB om mijn KlikAanKlikUit spullen te schakelen. In het nieuwe huis wil ik dus alle verlichting incl sensoren doen via Z-Wave. Dat moet sowieso betrouwbaar zijn. Hoe kijken jullie aan tegen de centrale besturing? Zal ik dat prima via de NUC met Domoticz erop blijven doen of toch beter een betaalde variant alle Fibaro Home Center 2. Die laatste komt op mij over als een soort van NUC met een software schil en dat voor flinke prijs. Tevens lees ik dat wat sensoren die ik wil gebruiken niet HC2 compatible zijn. Hoor graag eens meningen van anderen. De leveranciers willen HC2 verkopen en daar komt niet echt een objectief advies uit.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

GAEvakYD schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 19:27:
[...]

Antwoorden op vraag 1 en 2 heb ik zelf wel weten te achterhalen. Iemand nog tips voor punt 3? Ik neig er nu naar om de stopcontacten gewoon met constante stroom te laten aanleggen en dan de schakelingen te doen door een schakelmodule achter de inbouwdoos te zetten.

Andere vraag. Voor besturing van mijn huidige knutsel domotica gebruik ik Domoticz op een Intel NUC. Daar hangt een rfxCOM aan via USB om mijn KlikAanKlikUit spullen te schakelen. In het nieuwe huis wil ik dus alle verlichting incl sensoren doen via Z-Wave. Dat moet sowieso betrouwbaar zijn. Hoe kijken jullie aan tegen de centrale besturing? Zal ik dat prima via de NUC met Domoticz erop blijven doen of toch beter een betaalde variant alle Fibaro Home Center 2. Die laatste komt op mij over als een soort van NUC met een software schil en dat voor flinke prijs. Tevens lees ik dat wat sensoren die ik wil gebruiken niet HC2 compatible zijn. Hoor graag eens meningen van anderen. De leveranciers willen HC2 verkopen en daar komt niet echt een objectief advies uit.
De HC2 is een mooie controller maar je betaald daarvoor wel flink. Kijk ook eens naar een Homey of Vera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
Koop gewoon een zwave stick van Aeon en plug die in je NUC met Domoticz.
Bevalt het niet kun je nog altijd naar een HC2, Homey of Vera kijken.
Ik draai zelf ook nog steeds Domoticz met RFXCOM en Z-Wave en nog wat andere spulletjes.
Dit heb ik ook gedaan om het e.e.a. uit te proberen en om later een keus te maken voor een ander systeem. Maar het draait hier al jaren zo stabiel dat ik lekker bij Domoticz blijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryonic90
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-06 08:59
GAEvakYD schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 19:27:
[...]

Hier ook een soort van NUC in gebruik voor oa Domoticz met een Z-Wave stick en RFlink voor de 433 Mhz spulletjes.
Ben juist van een RPi overgestapt naar zo'n PCtje omdat deze wat krachtiger is en ik daar dus ook makkelijker meerdere dingen naast kan draaien.
In de paar weken dat ik dit heb, werkt dit prima en zou ik nog geen reden kunnen bedenken waarom je over zou stappen op een dedicated systeem van bijv. Fibaro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpele1986
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-05 16:26
Ik ben al een tijdje aan het kijken om mijn huis iets slimmer te maken, echter voordat ik alles ga uitrollen toch nog een vraag..

Weet iemand een goede inbouwschakelaar voor verlichting welk ik kan bedienen met de Amazon Echo?

Ik heb gelezen over de Sonoff Touch, alleen deze heeft 3 draden nodig (bl, br en zw). Ik heb alleen bruin en zwart in de inbouwschakelaar en ik zie het niet zitten om een extra blauwe draad te trekken vanaf de lamp.
Ten eerste weet ik namelijk niet of het überhaupt mag, en mocht er iets gebeuren wil ik geen gezeik met de verzekering o.i.d.
Ook gelezen over de Sonoff Basic die je in je blindplaat van je plafondlamp kan zetten, alleen dan zit ik met een ‘dubbele’ schakeling (stel ik geef commando ‘turn lights kitchen off’ waarmee het circuit wordt onderbroken, lijkt het mij niet mogelijk de lamp nog te bedienen vanaf de wandschakelaar, mits ik commando ‘turn lights kitchen on’ gebruik)..

Iemand anders hiermee al bezig geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:55

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

edit: mijn vraag past beter in het domoticz-topic, zat te suffen :)

[ Voor 86% gewijzigd door Gizz op 09-10-2017 22:16 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Simpele1986 schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 22:07:
Ik ben al een tijdje aan het kijken om mijn huis iets slimmer te maken, echter voordat ik alles ga uitrollen toch nog een vraag..

Weet iemand een goede inbouwschakelaar voor verlichting welk ik kan bedienen met de Amazon Echo?

Ik heb gelezen over de Sonoff Touch, alleen deze heeft 3 draden nodig (bl, br en zw). Ik heb alleen bruin en zwart in de inbouwschakelaar en ik zie het niet zitten om een extra blauwe draad te trekken vanaf de lamp.
Ten eerste weet ik namelijk niet of het überhaupt mag, en mocht er iets gebeuren wil ik geen gezeik met de verzekering o.i.d.
Ook gelezen over de Sonoff Basic die je in je blindplaat van je plafondlamp kan zetten, alleen dan zit ik met een ‘dubbele’ schakeling (stel ik geef commando ‘turn lights kitchen off’ waarmee het circuit wordt onderbroken, lijkt het mij niet mogelijk de lamp nog te bedienen vanaf de wandschakelaar, mits ik commando ‘turn lights kitchen on’ gebruik)..

Zover ik weet is dit niet mogelijk. Je zou een domotica controller moet hebben waarmee je de inbouw schakelaar aanstuurt. Je kunt dan met Alexa de controller aansturen (en dus ook de schakelaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpele1986
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-05 16:26
HeroS schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 22:29:
[...]

Zover ik weet is dit niet mogelijk. Je zou een domotica controller moet hebben waarmee je de inbouw schakelaar aanstuurt. Je kunt dan met Alexa de controller aansturen (en dus ook de schakelaar).
Klopt, ik ben voornemens om met Domoticz te gaan werken.
Alleen lost dat het probleem met de wandschakelaar niet op :-P en om nu 20hue-lampen (vrouwen en kroonluchters...) halen is best kostbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
cryonic90 schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 21:48:
[...]

Hier ook een soort van NUC in gebruik voor oa Domoticz met een Z-Wave stick en RFlink voor de 433 Mhz spulletjes.
Ben juist van een RPi overgestapt naar zo'n PCtje omdat deze wat krachtiger is en ik daar dus ook makkelijker meerdere dingen naast kan draaien.
In de paar weken dat ik dit heb, werkt dit prima en zou ik nog geen reden kunnen bedenken waarom je over zou stappen op een dedicated systeem van bijv. Fibaro.
Top, dank allen.

Ik koop wat Z-Wave spullen en die USB stick en ga er eens mee pielen icm Domoticz in mijn huidige woning. Als test voor de nieuwe woning die zomer 2018 wordt opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Laatst online: 16:29
Simpele1986 schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 22:07:

Ja, hier heb ik ook al over nagedacht,
hier wil de vrouw bij hoog en bij laag de wandschakelaars behouden.
en eigenlijk vindt ik het ook wel een fijn gevoel als de wandschakelaars blijven werken wanneer de wifi uitvalt (tot op heden nog niet gebeurd gelukkig :)).
naar mijn idee is een hotelschakeling met een relais en de fysieke wandschakelaar een mooie oplossing.
het probleem is alleen dat een standaard relais kan alleen maar open of dicht kan (NO/NC)
er zijn wel "wissel-relais" (ik weet ook niet hoe die dingen echt heten) en volgens mij heeft de Sonoff 4-ch Pro deze type relais.
het enige nadeel dat ik hier aan heb kunnen ontdekken is dat de state van de sonoff niet altijd representatief is voor de state van de lamp omdat het in een hotelschakeling zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 267124

Als je een sonoff flasht met tasmota kun je op ground en gpo 14?? (Weet niet zeker welke) de status van de lamp togglen. Ik heb dit net ingebouwt op 1 test lamp.

De sonoff dus rechtstreeks op het net aangesloten, zonder schakeldraad. En een nieuwe draad naar de schakelaar getrokken. Ik heb 2 telefoon aders gebruikt om te togglen, staat toch maar max 3,3 v op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs8472
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:13
Om op mezelf terug te komen, de Qubino Flush Dimmer 'past' in een 40mm doos, maar ik denk alleen omdat er aan de achterkant nog een doos beschikbaar was voor de lasdoosjes. Nu heb ik een vraag, via de een pulsdrukker op L1 gaat de lamp aan en uit, via Home Assistant gaat de lamp even aan, en daarna weer uit, iemand een idee waar ik dat zou moeten zoeken?

EDIT: Ik heb het al opgelost, mijn Qubino ZMNHDD1 verwacht een NC pulsdrukker op L1 in plaats van een NO pulsdrukker. Ik kwam er bij toeval achter toen ik aan het prutsen was.

[ Voor 40% gewijzigd door Thijs8472 op 13-10-2017 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher

Tim Schuhmacher

abasios

ik ben op zoek naar druk / gewicht sensoren die makkelijk te integreren (lees niet solderen / hacken) zijn in Home Assistant met zwave of 433mHz. Ik ken die matten die je onder je bedmatras kunt stoppen, maar die zijn te groot. Het moet een kleine sensor zijn die onder een rolstoelkussen past.

Is iemand hier bekend met een mooie oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:07
Valt zo'n matrassensor niet op maat te knippen? Ik weet niet precies hoe zo'n sensor werkt, maar het lijken mij twee geleidende folies met iets ertussen wat beperkt isoleert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyt_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:59
Tim Schuhmacher schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 10:59:
ik ben op zoek naar druk / gewicht sensoren die makkelijk te integreren (lees niet solderen / hacken) zijn in Home Assistant met zwave of 433mHz. Ik ken die matten die je onder je bedmatras kunt stoppen, maar die zijn te groot. Het moet een kleine sensor zijn die onder een rolstoelkussen past.

Is iemand hier bekend met een mooie oplossing?
Je hebt ze ook voor deurmatten, mogelijk zijn deze wat kleiner.

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher

Tim Schuhmacher

abasios

Ik had nog niet aan een deurmat gedacht, maar https://www.robbshop.nl/drukmat-aanwezigheids-sensor is eigenlijk nog te groot. En heeft nog wel een redelijk kneutselgehalte als ik de review zo lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magel725
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-06 11:00
Ik heb een huis gekocht waarvan alle elektra opnieuw gedaan moet worden. Tijdens een vorige verbouwing heb ik dat ook gedaan, t/m de groepenkast aan toe. Dit keer wil ik echter het huis voorbereiden op domotica.

Na wat speurwerk heb ik gelezen dat het het beste is om alle inbouwdozen rechtstreeks naar de groepenkast aan te leggen. Ik heb ruimte genoeg op de plafonds voor de buizen, alleen de groepenkast is ingemetseld in een dragende muur, waardoor de ruimte voor de groepenkast beperkt is tot 60x80cm. Ik heb daar ruimte genoeg voor de groepenkast zelf, maar de losse buizen voor domotica (stuk of 80) kan ik daar niet naar toe leggen. Ik heb wel de mogelijkheid om op de 1e verdieping een deel van een nog te bouwen inbouwkast vrij te houden voor domotica.

Ik dacht dat het dan misschien het netste is om een standaard groepenkast van 12 groepen aan te leggen en die 12 buizen naar de inbouwkast aan te leggen om vanuit daar alles aan elkaar te koppelen op een DIN rail zodat ik later voorbereid ben op de domotica.

Alleen vraag ik me af of dit inderdaad de netste oplossing is of dat je nog advies hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:38
/me LinuX-TUX is in het process een nieuwbouw huis te kopen en wil daarbij rekening houden met domotica. Nu is het zo dat hoe meer ik me inlees, hoe meer ik de 'draad' kwijt raak. Spreekwoordelijk door de bomen het bos niet meer zie. Zoveel standaarden, zoveel mogelijkheden.

Dus terug bij af heb ik in zitten lezen naar een hoop tips en tricks en adviezen, zoals; zorg dat bij alle schakelaars in huis een nuldraad aanwezig is. Zorg ook voor loze leidingen waar je in de toekomst draden denkt aan te leggen (t/m speaker draden aan toe) etc.

Dit zijn de redelijk recht toe recht aan tips & tricks, maar dan kom ik bij de 'standaarden', aanstuurmogelijkheden en leveranciers en dan exploderen de opties, voordelen en nadelen.

Wat ik persoonlijk wil kunnen bereiken met domotica:
  • Aansturing van alle lichten in huis incl sfeerverlichting/kleuren middels app t/m bewegingssensor.
  • Aansturing zonnescherm (toekomst) voor als het regent of de wind op steekt.
  • Aansturing verwarming (al hoewel dit wordt afgeraden ivm vloerverwarming door hele huis, dus liever constante temperatuur houden over het algemeen. Maarja, dit is toch al via RF, dus kan het net zo goed meegenomen worden)
  • Uitlezen energieverbruik algemeen en als het kan, per kamer
  • Uitlezen opbrengst zonnecollectoren
  • Uitlezen gasverbruik
  • Uitlezen regen/wind/weer/zon/temp (meteo)
  • Uitlezen waterverbruik
  • Alarm installatie
  • En dit alles OFF grid in de zin van: geen cloud achtige services voor nodig, alles moet stand alone binnenshuis kunnen draaien en benaderbaar zijn vanaf mobiel/tablet/laptop
- Wat ik zelf als idee begin te vormen / krijg -
Sinds ik liever een standaard heb die toekomst bestendig is en niet teveel op wireless wil leunen (want, gevlochten beton, eigen wifi netwerk first, de rest liever zo min mogelijk ivm storing) lijkt KNX tot op heden zo'n beetje 'het' antwoord te zijn. Maar wat is er voor nodig om een huis 'knx' proof te maken? Zijn alle schakelaars in huis uitbreiden met een nuldraad genoeg? Kan ik dan stopcontacten zelf nog aan en uit zetten door een 'knx endpoint' erop te zetten of moeten die ook met een extra lus / loop gedaan worden? Of is dat niet nodig vanwege powerline communicatie? (ja, heb van die filmpjes met Femme gezien ... zo'n hele grote patch kast voor DMX activiteiten ... dat zal wel nodig zijn voor als je 0,0 wireless wilt doen denkik dan, een philips hue voor een kamer of 2 kan ik denk ik nog wel mee leven denk ik dan)

De reden waarom ik in de techniek zit te verdiepen is vanwege het feit dat de 'elektra boer' die via het project aangesloten zit gewoon 150 euro (!!! ok, 147 nog wat) durft te vragen voor een UTP kabeltje naar een kamer. Lengte maakt overigens niet uit. Holle PVC pijpen zijn 98 euro, dus ik ga zelf maar wat UTP kabeltjes trekken naar (mag niet, foei) alle kamers (6 tot 7 ... 2 had ik nog door de vingers gezien voor dat geld).

Echt alle tips en ervaringen zijn welkom. Ik had het topic t/m eind 2016 door zitten spitten. Zoveel mensen/zoveel wensen, maar de meeste (misschien dat ik er ook 1 van zal worden) komen info vergaren en ideeen verzamelen/opbouwen ... en vallen dan stil heb ik het gevoel :+ (ergens ook te begrijpen, daarna begint het hobby gehalte tijd te vreten vermoed ik).

Dus mensen die de cyclus al eens doorlopen hebben; wat zou jij doen als je van scratch zou kunnen beginnen zoals ik?

edit:
Saillant detail; Dezelfde elektra boer doet wel wat met https://www.busch-jaeger.de apparatuur ... alleen geven ze slecht informatie erover (ga maar kijken op de site) waardoor ik vermoed dat ze er nagenoeg geen ervaring mee hebben. En dat voor die prijs ... is niet grappig.

[ Voor 4% gewijzigd door LinuX-TUX op 23-10-2017 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarOrbiter
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-07 14:25
zijn er mensen met ervaring in de Xiaomi Aqara light switch?
Ik wil het proberen, maar weet niet welke versie ik moet nemen ivm aansluiten elektra.

(1) Fire Wire and Zero Line [N/L/L1]
(2) single fire wire [L/L1/L2]

Hier staat meer info

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/w7g51e.png

[ Voor 22% gewijzigd door SolarOrbiter op 24-10-2017 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasteleman
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-07 18:36
Ik heb me wel laten vertellen dat ze moeilijk tot niet passen in de hier standaard ronde inbouw electra dozen.
Wellicht iemand hier die dat kan bevestigen cq ontkennen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:12
Zou persoonlijk wegblijven bij:
-Chinese zooi waar 230V op komt te staan (tenzij EU goedgekeurd)
-230V geschakeld door WiFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-07 14:36
Vergelijkingstabel geeft aan:
- Zero Line and fire wire zigbee version: (New house deocrations) : Has to work with zero line (Nuldraad).
- Single line: (Old house refurbishment)

Als je een nuldraad en fase beschikbaar hebt zou ik die eerste variant nemen ook ivm sluiting en detectie.
L is dan input fase, en L1 (of L2) is output naar je lamp / actuator verwacht ik uit het plaatje, hoop dat er wel betere handleiding bij zit :)

Lees dat alle Xiaomi slimme dingen via de Xiaomi HUB moeten en dus niet via ZWave dongles enzo overgenomen kunnen worden?

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarOrbiter
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-07 14:25
soepah schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 14:02:
Lees dat alle Xiaomi slimme dingen via de Xiaomi HUB moeten en dus niet via ZWave dongles enzo overgenomen kunnen worden?
de light switch (welke je dus op de elektra aansluit) werkt ook zonder tussenkomst van de Hub. daarnaast heb je een WIFI switch (niet aansluitbaar op elektra), die werkt via de hub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:43

Grvy

Bot

Ik begrijp even niet welke kant ik het beste kan opgaan mbt verlichting..

Ik heb Philips Hue en een Z-wave controller. Op Domoticz.

Losse lampen nemen of schakelaars inbouwen in de muur (met z-wave functionaliteit). Wat is beter?
Kan ik met een schakelaar normale (niet philips/zwave) lampen ook laten dimmen etc?

Of zelfs een schakelaar achter huidige schakelapparatuur plaatsen?

[ Voor 11% gewijzigd door Grvy op 28-10-2017 22:55 ]

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Grvy schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 22:54:
Ik begrijp even niet welke kant ik het beste kan opgaan mbt verlichting..

Ik heb Philips Hue en een Z-wave controller. Op Domoticz.

Losse lampen nemen of schakelaars inbouwen in de muur (met z-wave functionaliteit). Wat is beter?
Kan ik met een schakelaar normale (niet philips/zwave) lampen ook laten dimmen etc?

Of zelfs een schakelaar achter huidige schakelapparatuur plaatsen?
Module in de muur. Dan kun je je lampen altijd op een normale manier bedienen via de wandschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:43

Grvy

Bot

@HeroS dat kan toch ook met een Z-wave wandschakelaar? of bedoel je zo een speciale module inbouwen?

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Laatst online: 22:51
Volgens mij als je zo'n fibaro module in de muur inbouwt, dan schakelt hij zonder verbinding met een server gewoon normaal en met verbinding kun je allerlei dingen laten gebeuren. Dat is, als ik het goed heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Arunia schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 00:17:
Volgens mij als je zo'n fibaro module in de muur inbouwt, dan schakelt hij zonder verbinding met een server gewoon normaal en met verbinding kun je allerlei dingen laten gebeuren. Dat is, als ik het goed heb.
Klopt:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Grvy schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 00:04:
@HeroS dat kan toch ook met een Z-wave wandschakelaar? of bedoel je zo een speciale module inbouwen?
Yup dat bedoel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ET19611
HeroS schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 23:58:
[...]

Module in de muur. Dan kun je je lampen altijd op een normale manier bedienen via de wandschakelaar.
Ik kan mijn Hue lampen ook gewoon met de wandschakelaars (impulsdrukkers) bedienen. Heb gewoon scene controllers die door de impulsdrukkers geactiveerd kunnen worden. Dmv 1, 2 of 3 maal drukken kan ik verschillende verlichtingsscenes starten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
@ bovenstaande.
Een inbouw zwave module kan eventueel ook direct (zonder actieve controller) geschakeld worden met een wandzender. Wel is er tijdens de inrichting een controller nodig. Zo kan je tijdens uitval van je controller toch de boel bedienen. Met inbouw module kan je dus direct schakelen (dmv impuls drukken bekabeld naar de module) of via (wand) zender welke via associatie aan de lamp sturing is gekoppeld.
Direct aangesloten EN geassocieerde zender kan ook tegelijk.

Scene Controller (naam zegt het al) waar ET19611 het overheeft fungeert een afstandbediening(wand zender) als controller of reageert de domotica controller op de scene welke vanuit de handzender word gestuurd. Deze word bepaald door klik patroon welke uitgevoerd word. En Zwave wandzender kan vaak beide optie doen maar dan wel 1 tegelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-07 15:08

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
ET19611 schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 10:28:
Ik kan mijn Hue lampen ook gewoon met de wandschakelaars (impulsdrukkers) bedienen. Heb gewoon scene controllers die door de impulsdrukkers geactiveerd kunnen worden. Dmv 1, 2 of 3 maal drukken kan ik verschillende verlichtingsscenes starten.
Maar jij hebt daar wel de controller voor nodig. Als je z-wave modules gebruikt kan je de lampen altijd bedienen, zolang er maar stroom is. Of je controller beschikbaar is doet er dan niet toe.

Daarom doe ik sfeerverlichting met Hue en praktische verlichting met z-wave.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Ik ben redelijk blij met Hue, gelukkig nog geen stroomstoring gehad in de tussentijd. Maar de lampen hangen dan ook op plekken waar het niet echt toe doet.

Ben eigenlijk aan het kijken om de Hue-verlichting te vervangen voor RGBW strips en dimbare ledlampen icm Fibaro dimmers en RGBW dimmer etc.
Het scheelt me uiteindelijk de hue bridge. Na een netwerk storing ligt deze er eigenlijk uit en nog geen puf gehad om daar weer mee te gaan stoeien. dat en het full on, bij een stroomstoring, zijn eigenlijk wel wat redenen en het scheelt gewoon echt een apparaat wat verbruikt. Server is er al, dus een zwave stick daarin is prima te doen.

Nog even op zoek naar goedkope goede RGBW ledstrips, wellicht ook voor in de keuken onder de kastjes boven het werkblad nog een aantal strips, maar deze kunnen dan gewoon witte varianten zijn. alhoewel het wellicht voor verschillende wit temperaturen handig is de RGBW varianten te nemen.

Zit alleen nog heel erg te twijfelen voor bijvoorbeeld normale verlichting of een fibaro dimmer achter de schakelaar handig is, of eerder achter de lamp of beide.
Met dat laatste kun je de lamp besturen los van de pulseschakelaar. Alhoewel dat ondersom natuurlijk ook kan.
Denk dat ik het eens uit moet gaan tekenen. De kamer van mijn dochter is toch nog niet af :+ , dat zal waarschijnlijk de eerste plek zijn waar het gaat komen en dan langzaam uitbreiden over de rest van het huis.

[ Voor 20% gewijzigd door Arunia op 01-11-2017 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20:06
Voor het nieuwe huis wat we gaan bouwen wil ik alle schakelpunten + lichtgroepen naar de meterkast trekken. Hier wil ik het met lasdoppen schakelen zodat ik in de toekomst er een ethernet relais tussen kan hangen om de boel te automatiseren.

- Bij de ramen/deuren wil ik loze leidingen leggen zodat ik hier in de toekomst altijd sensors kan hangen.
- Bewegingssensors bij de trap, wc's en de 2 kasten op de slaapkamers.
- Buiten aan de zuid & westkant loze leidingen voor eventueel zonwering in de toekomst.

Ik heb zelf een tekening gemaakt waar ik alles wil hebben. Ik was erg benieuwd of jullie hierop aanvullende tips hebben of dat ik wellicht iets vergeten ben?

Lichtpunten moeten wellicht aangegeven worden per groep maar dit was voor mij nu even handig om het te plaatsen.

[ Voor 9% gewijzigd door Moonsugar op 13-08-2024 14:12 . Reden: Op verzoek van gebruiker ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Heb je de MK nu groter laten maken tov je eerdere schets? Lijkt me dat dit niet gaat passen zoveel leidingen in die standaard (kleine) MK waar ook nog de standaard elektrameter in komt? Misschien ook proberen uit te tekenen hoe je de meterkast op termijn voor je ziet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rspoe
CyBeRSPiN schreef op woensdag 1 november 2017 @ 15:55:
Heb je de MK nu groter laten maken tov je eerdere schets? Lijkt me dat dit niet gaat passen zoveel leidingen in die standaard (kleine) MK waar ook nog de standaard elektrameter in komt? Misschien ook proberen uit te tekenen hoe je de meterkast op termijn voor je ziet?
Die wordt inderdaad groter. Volgende week heeft de architect een nieuwe tekening. Maar ik ben alvast aan de slag gegaan met de oude. Zoveel zal er uiteindelijk niet meer veranderen. Kan ik daarna gelijk doorpakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:40

tozzke

aka tozzert

rspoe schreef op woensdag 1 november 2017 @ 15:15:
Voor het nieuwe huis wat we gaan bouwen wil ik alle schakelpunten + lichtgroepen naar de meterkast trekken. Hier wil ik het met lasdoppen schakelen zodat ik in de toekomst er een ethernet relais tussen kan hangen om de boel te automatiseren.

- Bij de ramen/deuren wil ik loze leidingen leggen zodat ik hier in de toekomst altijd sensors kan hangen.
- Buiten aan de zuid & westkant loze leidingen voor eventueel zonwering in de toekomst.

Ik heb zelf een tekening gemaakt waar ik alles wil hebben. Ik was erg benieuwd of jullie hierop aanvullende tips hebben of dat ik wellicht iets vergeten ben?

***members only***

Lichtpunten moeten wellicht aangegeven worden per groep maar dit was voor mij nu even handig om het te plaatsen.
Heb je aan access points gedacht? mbt dekking is het beste als die aan het plafond hangen met vrij zicht rondom maar daar zie ik zo niets voor op de tekeningen. Op zich genoeg loze leidingen maar ik weet natuurlijk niet waar je die voor in gebruik wil gaan nemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
tozzke schreef op woensdag 1 november 2017 @ 18:03:
[...]

Heb je aan access points gedacht? mbt dekking is het beste als die aan het plafond hangen met vrij zicht rondom maar daar zie ik zo niets voor op de tekeningen. Op zich genoeg loze leidingen maar ik weet natuurlijk niet waar je die voor in gebruik wil gaan nemen ;)
In de gang op de eerste verdieping en wellicht in de keuken omdat je dan ook buiten dekking hebt.

Loze leidingen zijn voor utp. En bij de ramen voor sensors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Iig ondertussen gevonden dat RGBWW wel haast een must gaat zijn als je wit wilt en dan verschillende tinten.
https://ledstrip-speciali...rgb-dual-white-led-strips
Deze moeten aangestuurd kunnen worden door de Fibaro RGBW.
Volgens mij moet het ook gesoldeerd worden en kan ik dus bij 5m lengte gewoon de helft gebruiken en meteen twee keukenkastjes bedienen.

Het is jammer dat Hue niet buiten de bridge om bestuurd kan worden via zWave of iets anders. Ja, uiteraard de eigen Hue afstandsbediening natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ET19611
rspoe schreef op woensdag 1 november 2017 @ 15:15:

***members only***

Slechts 1 rookmelder in je gehele woning!? Ik zou zoiezo rookmelders in de woonkamer, overloop 1e verdieping, bijkeuken, slaapkamers en keuken plaatsen. Misschien handig om meteen in je meterkast ook een rookmelder op te nemen. (zeker omdat daar vaak veel elektrische apparatuur geplaatst wordt)

Verder zie ik alleen enkelpolige schakelaars, dat betekent dat je een lichtpunt alleen op 1 plaats kunt bedienen. Als je later impulsdrukkers plaatst dan kan je met de actuators en dimmers die in de meterkast geplaatst worden wel de verlichting op verschillende plaatsten bedienen (afhankelijk van je uiteindelijke configuratie).

Ook handig is om meteen loze leidingen aan te leggen voor bv. camera's buiten. Garage/oprit en achterdeuren tuin.

Voor TV's in keuken, slaapkamer(s) en woonkamer is het ook verstandig om naast een coax ook een utp aansluiting te verzorgen. En dan ervoor zorgen dat deze direct op de juiste plaats komen, zodat je later niet met al die losse lelijke snoeren zit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzynl
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:29
Ik ben gestart met het automatiseren van de verlichting in mijn huis (Philips Hue, Z-wave bewegingssensor en wat dzEvents scripts in Domoticz). Op dit moment heb ik alles zo ingesteld dat zodra ik na zonsondergang de woonkamer binnen kom de lampen (Domoticz group) automatisch aan gaan en aan blijven tot ik deze via de app uit zet. Dit werkt allemaal wel maar het is niet erg handig dat ik alleen via de Domoticz app mijn lichten kan uit zetten als ik 's avonds weg ga of ga slapen.

De lampen die ik hiervoor gebruik zijn een staande lamp en een tafellamp. Ik heb geen hanglampen en de schakelaars voor de 2 lichtpunten aan mijn plafond doen dus ook niets. Nu zou ik graag deze schakelaars willen gebruiken om diverse scenes in Domoticz in/uit te schakelen. Het is echter een raam van 3, waarvan 1 een hotelschakeling is voor de verlichting op de overloop, deze gebruik ik wel. De andere twee zouden vervangen kunnen worden. Moet ik dan denken aan iets als: https://www.robbshop.nl/d...hakelaar-z-wave-plus-tz37

Of zijn er nog andere mogelijkheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Fuzzynl schreef op donderdag 2 november 2017 @ 12:00:
Ik ben gestart met het automatiseren van de verlichting in mijn huis (Philips Hue, Z-wave bewegingssensor en wat dzEvents scripts in Domoticz). Op dit moment heb ik alles zo ingesteld dat zodra ik na zonsondergang de woonkamer binnen kom de lampen (Domoticz group) automatisch aan gaan en aan blijven tot ik deze via de app uit zet. Dit werkt allemaal wel maar het is niet erg handig dat ik alleen via de Domoticz app mijn lichten kan uit zetten als ik 's avonds weg ga of ga slapen.

De lampen die ik hiervoor gebruik zijn een staande lamp en een tafellamp. Ik heb geen hanglampen en de schakelaars voor de 2 lichtpunten aan mijn plafond doen dus ook niets. Nu zou ik graag deze schakelaars willen gebruiken om diverse scenes in Domoticz in/uit te schakelen. Het is echter een raam van 3, waarvan 1 een hotelschakeling is voor de verlichting op de overloop, deze gebruik ik wel. De andere twee zouden vervangen kunnen worden. Moet ik dan denken aan iets als: https://www.robbshop.nl/d...hakelaar-z-wave-plus-tz37

Of zijn er nog andere mogelijkheden?
Ik gebruikte vroegeruuh hier een keyfob voor. Bijvoorbeeld deze:
https://www.domotica-blog.nl/post/review-nodon
of deze:
https://www.robbshop.nl/v...ontroller-hkzw-scn04-hank

Nadeel hiervan vind ik dat je moet onthouden welke knopje wat doet.

Tegenwoordig gebruik ik de spraak van mijn Homey of Google Home iets gemakkelijker te onthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
ET19611 schreef op donderdag 2 november 2017 @ 10:07:
[...]

Slechts 1 rookmelder in je gehele woning!? Ik zou zoiezo rookmelders in de woonkamer, overloop 1e verdieping, bijkeuken, slaapkamers en keuken plaatsen. Misschien handig om meteen in je meterkast ook een rookmelder op te nemen. (zeker omdat daar vaak veel elektrische apparatuur geplaatst wordt)

Verder zie ik alleen enkelpolige schakelaars, dat betekent dat je een lichtpunt alleen op 1 plaats kunt bedienen. Als je later impulsdrukkers plaatst dan kan je met de actuators en dimmers die in de meterkast geplaatst worden wel de verlichting op verschillende plaatsten bedienen (afhankelijk van je uiteindelijke configuratie).

Ook handig is om meteen loze leidingen aan te leggen voor bv. camera's buiten. Garage/oprit en achterdeuren tuin.

Voor TV's in keuken, slaapkamer(s) en woonkamer is het ook verstandig om naast een coax ook een utp aansluiting te verzorgen. En dan ervoor zorgen dat deze direct op de juiste plaats komen, zodat je later niet met al die losse lelijke snoeren zit!
Rookmelders moest ik nog doen inderdaad. Thanks.
Ik heb snel een icoontje gepakt voor een schakelaar, de electricien zal het nog final maken.

Voor tv's in de slaapkamer is het lastig inschatten waar later de tv zal komen. Daarom heb ik in de hoeken loze leidingen / aansluitingen voor tv/utp bedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Arunia schreef op donderdag 2 november 2017 @ 09:46:
Het is jammer dat Hue niet buiten de bridge om bestuurd kan worden via zWave of iets anders. Ja, uiteraard de eigen Hue afstandsbediening natuurlijk.
Kan wel degelijk, het zijn Zigbee devices. Dus met elke compatible Zigbee controller kun je ze aansturen.
Je kunt ze echter niet en aan de officiele Hue bridge koppelen en daarnaast nog via een third-party controller aansturen.
Ook kan je Hue lampen niet van updates voorzien zonder de eigen bridge (maar dat geldt helaas voor zo'n beetje alle Zigbee / Z-Wave spullen).

Die officiële Hue bridge als gateway is trouwens zo gek nog niet, die is echt rock solid. Met de HTTP API kun je van alles koppelen zoals hier al eerder genoemd.
Ik gebruik zelf OpenHAB om met de scene buttons van een Fibaro dimmer (zwave) Hue lampen te schakelen.

[ Voor 16% gewijzigd door CyBeRSPiN op 02-11-2017 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@CyBeRSPiN Dat is duidelijk. Nadeel is het updaten van de hardware. En om nu alle lampen e.d. tijdelijk weer op de bridge te koppelen, lijkt me niet wenselijk. Jammer, want ik had de bridge qua extra apparaat er eigenlijk wel uit gewild. Kan uiteindelijk altijd nog de Hue lampen uit faseren.

Ben aan het kijken welk programma ik wil gebruiken. Op dit moment zou het HASS zijn, maar OpenHAB is wellicht ook een idee. Even kijken wat het makkelijkste voor mij werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@Arunia Ik zou ook met HASS beginnen, dat is volgens mij op dit moment de beste voor beginners en er wordt zeer actief aan ontwikkeld. OpenHAB is echt superstabiel, maar heeft een nogal steile learning curve.

Wat is tegenwoordig een goede z-wave rookmelder?
Die Fibaro rookmelders lees ik vooral over dat ze spontaan ten onrechte af kunnen gaan, dat wil ik dus absoluut niet!

[ Voor 39% gewijzigd door CyBeRSPiN op 02-11-2017 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Ok, bedankt. Zag idd de steile leercurve. En dat is iets wat ik op dit moment niet zie zitten. Daarbij zou ik HASS ook kunnen draaien op een pi als zijnde backup wanneer ik de server niet snel genoeg online kan krijgen, maar als verlichting gewoon middels een enkele Fibaro zonder contact met de server aan en uit kan, dan is dat al prima genoeg.

Ik ben zelf aan het kijken naar de NEST rook-/koolmonoxide melders. Simpelweg vanwege de licht ring en bewegingssensor. Niet echt een specifieke reden verder dan dat.

[ Voor 51% gewijzigd door Arunia op 02-11-2017 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

CyBeRSPiN schreef op donderdag 2 november 2017 @ 14:10:
@Arunia

Wat is tegenwoordig een goede z-wave rookmelder?
Die Fibaro rookmelders lees ik vooral over dat ze spontaan ten onrechte af kunnen gaan, dat wil ik dus absoluut niet!
Ik lees/heb wel goede ervaring met deze versie:
https://www.robbshop.nl/rookmelder-z-wave-plus-heiman

Heb zelf een review (van de Zipato versie) gemaakt:
https://www.domotica-blog...zipato-smart-smoke-sensor

+
Klein
Gunstige prijs

-
Geen aansluiting op netstroom mogelijk
Geen extra sensor (temp./CO/etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:57

MsG

Forumzwerver

Ik heb al een tijd een Raspberry Pi met Domoticz in de meterkast die mijn slimme meter uitleest en daarnaast ook een RFLink die enkele 433 Mhz modules aanstuurt. Nu wil ik graag verder hobbyen hiermee en eigenlijk ook wel 2.4 RF en 868 op de RFLink hebben. Ik lees alleen dat 868 en 433 Mhz nog niet kan, maar nergens of 2.4 RF en 433 Mhz wèl tezamen kan. Ik zou op termijn namelijk wel wat willen prutsen met draadloze low-power sensoren die communiceren via 2.4 rf (ESP8266 is veelal te slurpend voor mobieler gebruik).

Voor 868 mhz zender/ontvanger zou ik eventueel ook een bedrade ESP8266 in kunnen zetten gecombineerd met een 868 module. Het enige apparaat wat ik in huis heb qua 868 is een itho ventilatiesysteem, die ik wel zou willen kunnen bedienen vanuit Domoticz. Ik zie namelijk dat, los van of 868 tezamen kan met 433 Mhz op een RFLink, de ondersteuning voor Itho er vanuit RFLink niet is, terwijl er voor een ESP-module wèl libraries zijn voor de Itho.

Ik ontvang in mijn flat nu ook passief interessante apparaten van buren, bijvoorbeeld weerstations, maar als ik het goed begrijp ga ik dat met 868 Mhz niet automatisch krijgen, omdat daar een soort pairing structuur in zit.

Daarnaast heb ik bij mijn Action-KAKU dat ik hiermee alle apparaten omtrent mijn TV schakel, echter gaat mijn versterker dan van uit naar standby, waarbij ik deze met zijn eigen afstandsbediening nog aan moet zetten. Ik vind het ook wel leuk om dit op te lossen. Iemand ervaring met een mobiele low-power IR transmitter? Ik zie wel weer dingen voor de ESP, maar het zou mooi zijn als het niet permanent weer aan het stroom hoeft.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Iets wat ik uiteindelijk ook heel graag zou willen hebben/doen, maar de vraag of dit met onze huidige 2006
Remeha HR ketel zou lukken, is iedere kamer een eigen thermostaat en de woonkamer een Nest V3.
Alhoewel Zwave thermostaat knoppen op de verwarming ook wel zou kunnen.

Maar dat is ook nog een zee van info eigenlijk. Maar goed, eerst de verlichting denk ik maar. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixxel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-06 20:36
Voor mijn nieuwbouwwoning ben ik me aan het oriënteren op een domoticasysteem. Mijn voorkeur gaat uit naar een lokaal systeem (dus zonder creatieve hosted online services, men hoeft immers niet te weten dat ik thuis ben of niet), waarbij ik me nu op domoticz richt. Vooral door de hoge mate van compatibiliteit, uitbreidbaarheid en hobbymatig gebruiksgemak. Met andere woorden: een leuk systeem om mee te prutsen waar vanuit diverse communities flink aan geknutseld word en ondersteuning voor is.

Het idee is dat er in de toekomst zaken automatisch geschakeld kunnen worden (ventilatie, verlichting, sluipverbruikers, maar mogelijk ook een alarmsysteem) op basis van sensor en handmatige input. Ik heb een tijdje met een stand-alone kaku schakelbare stekkers gewerkt, maar had daar regelmatig last van storingen en niet aankomende schakelingen (of last van buren). Ik ben me daarom aan het orienteren op Z-wave(+) apparatuur. Helaas blijkt het gros van de Z-Wave apparaten vooral op batterijen te werken, of middels een adapter op 5 of 12 volt zijn werk doet.

Ik ben geen groot fan van batterijen (zijn relatief duur want het zijn zelden oplaadbare AA's, en zijn daarom een bron van chemisch afval), en aan de andere kant zijn adapters vaak niet netjes weg te werken (of bieden een makkelijk toegankelijke manier om de zaak te verstoren (in geval van een alarmsysteem).

Ik begrijp dat Z-wave de op netvoeding aangesloten apparaten als hub in het mesh-netwerk inzet. Nu heeft mijn nieuw te bouwen woning van die dikke platen gewapend beton die als plafond dienen, met navenante gebrekkige draadloze communicatie tot gevolg. Het lijkt me in geval van gebruik van z-wave praktisch om elke etage te voorzien van een communicatiehubje. Nu heeft nieuwbouw nog een voordeel: van die mooie op netspanning aangesloten rookmelders in de centrale verkeersruimten (hal beneden, overloop op de 1e etage en op zolder). Dat zijn volgens mij de perfecte locaties om een op het net aangesloten Z-wave device te hangen die meteen als hub kan dienen.

Na wat zoeken in de pricewatch en op sites van de daar genoemde leveranciers blijkt echter dat het aantal z-wave enabled, op netstroom geschakelde rookmelders precies 0 is.

Daarom een drietal vragen:
1) Zoals hierboven beschreven zou ik de verkeersruimten idealiter voorzien van een z-wave rookmelder (multisensor zou een leuke toevoeging) zijn: heb ik niet verder gekeken dan mijn neus lang is en bestaan die uberhaubt?
2) Voor diverse apparaten is een adapter nodig: Nu is het niet zo netjes om je mooie strakke designsensors te voorzien van een kabeltje in een kabelgootje naar een stopcontact (laat staan een stopcontact in elke ruimte te moeten gebruiken voor een sensor, dus zijn er bijvoorbeeld adapters die in een lasdoos weggewerkt kunnen worden? Ook deze zijn (in elk geval in de pricewatch) en in de bekende domotica-webshops niet te vinden.
3) Ik ben een beetje bang dat ik me teveel op 1 zaak vastpin (domoticz+ zwave) Voor de bovenstaande gebruikerscase, welke alternatieven raden jullie aan om ook me in te verdiepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nattelip
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20-11-2023
ÜberWicked schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 20:36:
Momenteel ben ik bezig met een electriciteitsplan voor in ons nieuwe huis, en zit hierbij ook te kijken naar enige vorm van domotica.
Als eerst alleen voor de verlichting, maar misschien later ook voor de deuren, ramen en jaloeziën.

Het beste lijkt mij momenteel het z-wave protocol. De tegenhanger zigbee lijkt bij iets te hobbyistisch.
Alleen de verkrijgbaarheid is nog een probleem. Kan maar enkele webshops vinden tot nu toe.
(http://www.ezhome.nl/)

Ik bookmark dit topic zeker, ben benieuwd of meerdere tweakers nette oplossingen gebruiken.
zwave werkt niet vlekkeloos geeft vele problemen , zigbee wel zigbee applicaties als hue plugwise werken perfect en yijn stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:10
Ik gebruik ook zwave en ik heb nooit problemen. Alle protocollen kunnen problemen geven.
Bij nieuwbouw kunnen je beter alles bedrag uitvoeren in de meterkast. Dan nog steeds kun je kiezen voor bijvoorbeeld zwave of zigbee maar ook voor knx e.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ET19611
Pixxel schreef op donderdag 2 november 2017 @ 17:27:

Na wat zoeken in de pricewatch en op sites van de daar genoemde leveranciers blijkt echter dat het aantal z-wave enabled, op netstroom geschakelde rookmelders precies 0 is.

Daarom een drietal vragen:
1) Zoals hierboven beschreven zou ik de verkeersruimten idealiter voorzien van een z-wave rookmelder (multisensor zou een leuke toevoeging) zijn: heb ik niet verder gekeken dan mijn neus lang is en bestaan die uberhaubt?
2) Voor diverse apparaten is een adapter nodig: Nu is het niet zo netjes om je mooie strakke designsensors te voorzien van een kabeltje in een kabelgootje naar een stopcontact (laat staan een stopcontact in elke ruimte te moeten gebruiken voor een sensor, dus zijn er bijvoorbeeld adapters die in een lasdoos weggewerkt kunnen worden? Ook deze zijn (in elk geval in de pricewatch) en in de bekende domotica-webshops niet te vinden.
De 1e generatie Fibaro rookmelders kunnen via een vaste voeding gevoed worden. Met een beetje handigheid kan je een een klein gestabiliseerde voeding (220 AC/ 3-5 V DC) in de centraaldoos bestemd voor de rookmelder monteren waarmee je de rookmelder voedt.

Je kunt vrijwel elke batterij gevoede rookmelder of multisensor op deze manier van een vaste voeding voorzien. Eenvoudig batterij verwijderen en de juiste voeding aansluiten op de batterijcontacten.

Daarnaast kan ik je vertellen dat het wisselen van batterijen best meevalt indien je dergelijke devices op de juiste wijze configureer. 1 maal per jaar een batterij wisselen in een rookmelder, bewegingsmelder of raam/deurcontact vind ik geen probleem. En wat betreft de kosten, voor relatief weinig geld koop je goede batterijen op Aliexpress of Ebay.

Ik bezit een moderne woning met dikke wanden en betonnen vloeren en maak gebruik van een Fibaro HC2 met ruim 200 gekoppelde z-wave devices die probleemloos werken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
nattelip schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 06:59:
[...]

zwave werkt niet vlekkeloos geeft vele problemen , zigbee wel zigbee applicaties als hue plugwise werken perfect en yijn stabiel.
Dat is jouw persoonlijke ervaring blijkbaar, geen feit..
Heb zelf zowel met ZWave als Zigbee geen enkel probleem met betrouwbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
[...]
Wat een onzin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:04

aawe mwan

Wat ook leuk is:

dunklefaser schreef op maandag 3 augustus 2015 @ 18:38:
DECT ULE

AVM heeft een aantal DECT (ULE?) producten aangekondigd (o.a. thermostaat),
maar voor zover ik weet is alleen de DECT200 stopcontactdoos leverbaar (Heb er zelf drie).
pricewatch: AVM FRITZ!DECT 200 (German version)
Ik gebruik ook DECT200 tussenstekkers en een half jaar geleden heeft AVM nieuwe firmware uitgerold (toen de ingebouwde microfoon van de DECT200 ging werken) zodat je in theorie (maar niet officieel ondersteund) sindsdien de meeste DECT-ULE (HAN-FUN) apparaten van andere merken zou moeten kunnen gebruiken.

Ik vind blogposts van mensen die ontdekken dat hun raamsensor inderdaad ondersteund wordt door de software. Ik zou dit ook wel willen uitproberen, maar bijvoorbeeld een ULE raamsensor van Gigaset kost 40 euro. Misschien heeft iemand in dit topic DECT-ULE intussen in gebruik?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:37

dunklefaser

Point Of KnowReturn

aawe mwan schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 16:27:
[...]

Ik gebruik ook DECT200 tussenstekkers en een half jaar geleden heeft AVM nieuwe firmware uitgerold (toen de ingebouwde microfoon van de DECT200 ging werken) zodat je in theorie (maar niet officieel ondersteund) sindsdien de meeste DECT-ULE (HAN-FUN) apparaten van andere merken zou moeten kunnen gebruiken.

Ik vind blogposts van mensen die ontdekken dat hun raamsensor inderdaad ondersteund wordt door de software. Ik zou dit ook wel willen uitproberen, maar bijvoorbeeld een ULE raamsensor van Gigaset kost 40 euro. Misschien heeft iemand in dit topic DECT-ULE intussen in gebruik?
Indien je " smarthome" via DECT hebt gebruik je "automatisch" ULE.
Wat HAN-FUN betreft moet ik ook nog zien dat AVM dit volledig en officieel ondersteund.
Als ik het verhaal i.v.m. FHEM en de falende ondersteuning door AVM zie wacht ik het liever af.

(Ik gebruik al het e.e.a. aan AVM spul.)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryonic90
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-06 08:59
[...]

Gebaseerd op wat?
Dit is wel heel erg kort door de bocht om het zo te zeggen.
Hier in huis ook meerdere Z-Wave apparatuur en werkt zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-05 07:00
[...]

Zwave werkt vlekkeloos. Echt vlekkeloos.
Wanneer werkt het niet goed of delayed? Als je niet snapt waar je mee bezig bent (oplossing: koop een appliance) of als je Chinese troep introduceert die barst van de retransmits en andere fouten (oplossing: koop gerenommeerd spul).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
[...]

Wat een onzin! Op het moment dat hier z-wave lijkt te buggen is het niet z-wave maar een scene welke door de controller zit te loopen en z-wave luister elke keer netjes naar het commando. Alleen wel irritant dat ik een lamp aan wil hebben en de loop zegt dat hij uit moet :X
Maar dat is dus geen zwave probleem maar een controller die zijn scene niet goed doet!
Zoals hierboven gezegd wordt kijkt eens goed naar je installatie en kraak het protocol niet af als je zelf iets verkeerd doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ET19611
UltraSub schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 17:13:
[...]

Zwave werkt vlekkeloos. Echt vlekkeloos.
Wanneer werkt het niet goed of delayed? Als je niet snapt waar je mee bezig bent (oplossing: koop een appliance) of als je Chinese troep introduceert die barst van de retransmits en andere fouten (oplossing: koop gerenommeerd spul).
Zelfs de gunstig geprijste Chinese z-wave producten van Ihomecam, Hank of Neo Coolcam werken perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
ET19611 schreef op zondag 5 november 2017 @ 10:10:
[...]

Zelfs de gunstig geprijste Chinese z-wave producten van Ihomecam, Hank of Neo Coolcam werken perfect!
Kan, maar uit ervaring, glad ijs. Genoeg nodes gezien die rammelen van de fouten in de logs. Ook genoeg die inderdaad goed werken. Zelf introduceer ik geen el-cheapo meer in mijn zwave netwerk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

UltraSub schreef op zondag 5 november 2017 @ 10:15:
[...]

Kan, maar uit ervaring, glad ijs. Genoeg nodes gezien die rammelen van de fouten in de logs. Ook genoeg die inderdaad goed werken. Zelf introduceer ik geen el-cheapo meer in mijn zwave netwerk. :)
Ben wel benieuwd naar welke merken dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painy
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-05 22:59
2 vraagjes

1) Een WRGB ledstrip aangesloten (12 a 24V) op de Fibaro WRGB controller of alternatieven kunnen maar maximaal 10 meter zijn (door voltage verlies in de strook).
Ik ben nu bezig met een renovatie. Stel dat ik twee strips in een kamer wil: kan ik dan vb. 24V uit de elektriciteitskast verdelen over twee strips? En dan 2x een controller voorzien?

2) Iemand ervaring met de Ring! deurbel en Home Assistant? Integratie en video opslag zou moeten mogelijk zijn. Werkt die chime nog als je Wifi plat ligt?

[ Voor 24% gewijzigd door painy op 05-11-2017 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
HeroS schreef op zondag 5 november 2017 @ 15:50:
[...]

Ben wel benieuwd naar welke merken dan.
Greenwave: powered nodes accepteren alleen routering van andere Greenwave producten. Geen andere merken. Time-out meldingen bij het leven. Regelmatig dead node. Hebben polling nodig voor stroomverbruik en om niet al na paar uur dead verklaard te worden door de controller. En nee, zeker geen bereik problemen!
Neo coolcam, verschillende wallplugs, time-out meldingen en re-transmits. 2 uit de 3 uit dezelfde order/batch. Traag en onbetrouwbaar schakelen.
Omdat er niks is wat de Greenwave 6 sloffen kan vervangen heb ik daar een separaat zwave controller voor draaien, een legacy netwerk zeg maar. In het prod netwerk dat compleet error free en strak draait zit alleen Fibaro op het moment, en heeft ook paar qubinos gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:04

aawe mwan

Wat ook leuk is:

dunklefaser schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 16:38:
[...]
Wat HAN-FUN betreft moet ik ook nog zien dat AVM dit volledig en officieel ondersteund.
Ik heb nog wat verder zitten lezen. Het wordt nog zeker niet officieel ondersteund door AVM, maar het schijnt met bepaalde sensoren al wel te werken, las ik hier:

https://www.digitalzimmer...soren-anderer-hersteller/

De Gigaset sensoren werken in elk geval niet op de Fritz!box. De raamsensor die wel werkt volgens het artikel, heb ik gevonden op e-bay, maar die komt op bijna 55 euro (inclusief verzendkosten). Dus tja...

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:06
Voor de z-wave guru's hier: Ik ben langzaam bezig met het proberen van diverse devices.
Klaar met KaKu, en zelf een netspanning gevoede node ontwikkelen op basis van MySensors ben ik mee gestopt. Ik krijg het niet voor elkaar om een voor mijn gevoel veilige voeding te maken die ook nog in een inbouwdoos past.

Ik heb van Aeotec een Nano Dimmer en -Switch en een SmartSwitch. En een Fibaro 3e generatie inbouw schakelaar. Alles op een RazBerry II aangestuurd door Pimatic.

De SmartSwitch werkt vanaf de eerste keer insteken gewoon vlekkeloos inclusief vermogensmeting.

De Nano serie daarentegen.... De NanoSwitch was telkens na ongeveer anderhalve week dood. Harde reset en het hobbelde weer voor een dag of 10. Doordat de node er mee stopte liep het log van de RazBerry dicht zodat de server crashte. Jammer. Na een paar keer klaar mee en de switch vervangen door een van Fibaro. Die loopt wel gewoon door, maar heeft als nadeel dat 'ie 3 switches in de RazBerry interface weergeeft op een één kanaals device. Irritant, maar niet killing omdat ik niet die interface gebruik.

Nu begint de Nano dimmer raar te doen. Volgens RazBerry is het device niet dood. Er word gewoon mee gecommuniceerd en ook de andere nodes zien hem. Alleen schakelen wil hij niet... Niet via Pimatic, niet via RazBerry. Ik heb nog geen kans gezien een reset te doen, dat zal ik morgen doen.

Nu heb ik nog geen Qubino geprobeerd. Hoe zijn de ervaringen daarmee? Ook met RazBerry? Of kan ik beter gewoon investeren in Fibaro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 02-07 13:20
Hele andere tegenvraag: welke Z-Wave stick gebruikt je?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Ik heb een Raspberry Pi (domoticz) met daaraan een 433mHz zender/ontvanger en ik heb een Philips Hue (plus een Google Mini).
Nu zit ik te kijken naar een Xiaomi gateway omdat de zigbee producten daarvan erg goedkoop zijn en ze zien er nog goed uit ook. Dus dat wordt kastje nummer 3 die mijn signalen ontvangt/verzend...

Ik kan niet wachten totdat je 1 apparaat hebt, die alles kan of dat zigbee echt multicross gaat worden.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:35
streamnl schreef op maandag 6 november 2017 @ 06:57:
Ik heb een Raspberry Pi (domoticz) met daaraan een 433mHz zender/ontvanger en ik heb een Philips Hue (plus een Google Mini).
Nu zit ik te kijken naar een Xiaomi gateway omdat de zigbee producten daarvan erg goedkoop zijn en ze zien er nog goed uit ook. Dus dat wordt kastje nummer 3 die mijn signalen ontvangt/verzend...

Ik kan niet wachten totdat je 1 apparaat hebt, die alles kan of dat zigbee echt multicross gaat worden.
enig idee of die Xiaomi stekkers en andere 220 volt producten veilig zijn? Ik heb al zoveel verhalen gelezen van brandgevaarlijke Chinese adapters e.d. dat ik wel graag goedgekeurde/ goed gebouwde spullen in mijn huis heb..
Pagina: 1 ... 70 ... 76 Laatste