Domotica. Ervaringen en vragen.

Pagina: 1 ... 71 ... 76 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
datadevil schreef op maandag 6 november 2017 @ 08:41:
[...]

enig idee of die Xiaomi stekkers en andere 220 volt producten veilig zijn? Ik heb al zoveel verhalen gelezen van brandgevaarlijke Chinese adapters e.d. dat ik wel graag goedgekeurde/ goed gebouwde spullen in mijn huis heb..
Ik ben er ook naar aan het kijken maar kijk om die reden alleen naar de sensoren, geen zin in gerommel, met name omdat Xiaomi dusdanig populair is dat 10 anderen gelijk beginnen met namaken als ze daar iets introduceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:22
Sander schreef op maandag 6 november 2017 @ 08:48:
[...]

Ik ben er ook naar aan het kijken maar kijk om die reden alleen naar de sensoren, geen zin in gerommel, met name omdat Xiaomi dusdanig populair is dat 10 anderen gelijk beginnen met namaken als ze daar iets introduceren.
ok.. ook slim wellicht..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18:34
Hmmbob schreef op maandag 6 november 2017 @ 06:19:
Hele andere tegenvraag: welke Z-Wave stick gebruikt je?
Zoals gemeld: RaZberry II van Zwave.me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
[...]

enig idee of die Xiaomi stekkers en andere 220 volt producten veilig zijn? Ik heb al zoveel verhalen gelezen van brandgevaarlijke Chinese adapters e.d. dat ik wel graag goedgekeurde/ goed gebouwde spullen in mijn huis heb..
Geen idee. Ik heb tot nu toe alleen een deurcontact. Ik had gehoopt dat dit gekoppeld kon worden met Hue omdat het beiden Zigbee is.
Dat gaat dus niet :+

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DRuw
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

painy schreef op zondag 5 november 2017 @ 18:41:
2 vraagjes

1) Een WRGB ledstrip aangesloten (12 a 24V) op de Fibaro WRGB controller of alternatieven kunnen maar maximaal 10 meter zijn (door voltage verlies in de strook).
Ik ben nu bezig met een renovatie. Stel dat ik twee strips in een kamer wil: kan ik dan vb. 24V uit de elektriciteitskast verdelen over twee strips? En dan 2x een controller voorzien?
Waarom geen versterker ertussen?
Zo heb ik het gedaan: controller naar RGBW strip en naar versterker waar nog een strip op staat.
Ik heb op die manier ongeveer 13 meter aan strip in mijn badkamer geplaatst: 2x versterker naar 2 strips van 5 meter en de controller zelf pakt de 3 meter (en dus de voeding naar de 2 versterkers).
Werkt nu al een jaar of 3 prima 8)

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:39
@DavidZH heb zelf ook de Razberry II gebruikt en ben er uiteindelijk mee gestopt. Zeer regelmatig stopte het hele zwave gebeuren. Diverse keren de Raspberry-Pi laten stoppen en opnieuw opstarten dan ging het weer even. Heb toen maar een Aeontec stick Gen 5 gekocht en die doet wat hij moet doen. Werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Op zich apart want je kunt de software gebruiken die gewoon het ding als antenne gebruikt dus dan zou hij net zo goed moeten hangen.. Maargoed de ontwikkelaar gebruikt ook de stick dus is sowieso handiger om te hebben:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:31
[...]

Ik heb die stekkers nu ruim een half jaar in gebruik en geen enkel probleem ervaren, maar natuurlijk n=1.

Je moet er wel een adapter op zetten, ik heb er een op vastgelijmd:
Xiaomi Plug2

Xiaomi maakt goede producten is mijn ervaring. Zeer goede bouwkwaliteit. Volgens mij proberen ze de Chinese Apple te worden (alles is wit).

[ Voor 16% gewijzigd door rinkel op 06-11-2017 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MClaeys
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-06 16:58
Zelf ook bezig met wat te automatiseren in huis. Of toch een poging tot nu we binnenkort de nieuwe verdeelkast gaan plaatsen.

Iemand goede ervaringen met systemen voor in de verdeelkast in combinatie met Domoticz of Home Assistant?

De bedoeling is de verlichting zowel met de bestaande schakelaars te kunnen bedienen, maar ook via gsm/tablet.
Voor de rolluiken heb ik geen knoppen voorzien, deze gaan we puur automatisch laten bedienen of manueel via de gsm. Hiervoor heb ik de volgende modules aangeschaft: Fibaro Roller Shutter DIN-module.
Aan de rolluikkasten komen led-strips. Hier ga ik gewoon stroom naar trekken, de modules in de rolluikkast steken en enkel te bedienen met de gsm als sfeerverlichting.
De andere verlichting echter, hier dacht ik de gelijkaardige toer op te gaan en dus de modules van Fibaro te gebruiken. Echter de schakelaars in huis zijn Niko schakelaars (4 en 6 knops). Deze werken op 24V dus deze gaan niet werken met de Fibaro modules denk ik (gevraagd aan support, vooralsnog geen antwoord). Het gaat in dit geval dan over dimbare spots, een luster boven de tafel, buitenverlichting etc...

Heb ook naar Qubino gekeken, maar was uiteindelijk naar Fibaro beginnen kijken vanwege ervaringen van anderen.

Behalve aan de schakelaars en de rolluikmodules hang ik nog aan niks vast, ik kan zelfs nog netwerk in mijn zekeringenkast trekken :). KNX is ideaal voor in de zekeringenkast maar daar kreeg ik bij enkele offertes geen antwoord of de prijs was er nogal naar ;( Niko Home Control is ook een optie, maar het systeem is zo gesloten als iets, als de helft van de verlichting in de ene app werkt en de helft in de andere is dat niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:22
rinkel schreef op maandag 6 november 2017 @ 17:37:
[...]

Ik heb die stekkers nu ruim een half jaar in gebruik en geen enkel probleem ervaren, maar natuurlijk n=1.

Je moet er wel een adapter op zetten, ik heb er een op vastgelijmd:
[afbeelding]

Xiaomi maakt goede producten is mijn ervaring. Zeer goede bouwkwaliteit. Volgens mij proberen ze de Chinese Apple te worden (alles is wit).
Schijnbaar komt IKEA volgend jaar met stekkers in hun zigbee lijn :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-09 11:49
emnich schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 20:58:
[...]

Dank je, dat lijkt een perfect uitgangspunt!
@emnich nog verder gekomen met je project?
Ik heb hier zelf al vloerverwarming draaien via hass.
Thermostaat kranen boven moet ik nog scripten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

sjnelle schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 19:19:
[...]

@emnich nog verder gekomen met je project?
Ik heb hier zelf al vloerverwarming draaien via hass.
Thermostaat kranen boven moet ik nog scripten.
Nee, het ligt even stil ivm werkzaamheden maar wat ik heb gemaakt voor appdaemon lijkt goed te werken. Als ik in de logs kijk dan zou de ketel daarop goed moeten schakelen. Ik heb alleen nog niet de thermostaat voor de ketel geïnstalleerd.

Heb je zelf al geprobeerd met appdaemon?

Voornaamste waar ik nu nog even mee zit is de betrouwbaarheid van de rPi. Voor lampjes is het niet zo spannend als hij er mee stopt maar als de ketel niet aangestuurd wordt en het is -15 dan heb ik wel een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Laatst online: 01-09 11:49
@emnich jhr moet nog aan de slag met appdaemon.

Generic thermostat van hass werkt prima.
Ga nu ook ivm betrouwbaarheid over naar een Nuc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:25

breinonline

Are you afraid to be known?

Ik ben inmiddels ook over naar een NUC. De Pi3 liep te vaak vast, laatste keer tijdens de vakantie, juist waar ik de lichten automatisch aan wil sturen... Wederom de sd kaart stuk. Ik heb een 6CAYH gekocht met een 60GB SSD, een verademing qua snelheid. Zeker database uitvragen is veel sneller en stabieler (de pi wilde hier soms op vastlopen). Kan het zeker aanraden om te switchen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-09 16:33

elsinga

=8-)

Vraag: ik las hierboven wat over retries tijdens commando's bij net-niet-nette apparatuur. Nu heb ik een stapel NodOn micro smart plugs gekoppeld aan een Vera Plus en die zijn inderdaad wat kritisch... soms reageren ze snel, soms niet (en dat is vooral als ik een scene aftrap waarbij 5 of 6 pluggen aan of uit moeten gaan). Dus heb ik een paar Fibaro wall plugs (FGWPE/F-102) gekocht omdat die (ook hierboven) als erg goed werden genoemd. Die gekoppeld aan de Vera Plus, maar ook daar niet echt een verbetering.

Kan dat zijn omdat ik nog steeds die NodOn spullen gekoppeld heb? Die wilde ik nu gaan inzetten om verbruik te meten, want anders zonde...

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleflubbie
  • Laatst online: 14-09 20:23
breinonline schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 21:30:
...... Pi3 liep te vaak vast, ... Wederom de sd kaart stuk.......
Met wat maatregelen moet dat goed te voorkomen zijn. Zeker met Pi2/Pi3. Hier draaien ze zo'n 1,5 jaar 7x24 zonder enig probleem (zelfs 2x uitval elektra overleefd). Paar maatregelen:

1. maak van je root filesysteem (/) een f2fs filesystem type (speciaal gericht op flash geheugens).
2. maak voor /tmp, /var/log gebruik van ramdisk tmpfs in /etc/fstab.
3. mount je root filesystem (/) met opties noatime en nodiratime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 21:25

breinonline

Are you afraid to be known?

Als ik al die kennis had, had ik dat vast wel gedaan :p een NUC kopen was voor mij simpeler.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zork99999
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-05 10:49
GAEvakYD schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 19:27:
[...]

Antwoorden op vraag 1 en 2 heb ik zelf wel weten te achterhalen. Iemand nog tips voor punt 3? Ik neig er nu naar om de stopcontacten gewoon met constante stroom te laten aanleggen en dan de schakelingen te doen door een schakelmodule achter de inbouwdoos te zetten.

Andere vraag. Voor besturing van mijn huidige knutsel domotica gebruik ik Domoticz op een Intel NUC. Daar hangt een rfxCOM aan via USB om mijn KlikAanKlikUit spullen te schakelen. In het nieuwe huis wil ik dus alle verlichting incl sensoren doen via Z-Wave. Dat moet sowieso betrouwbaar zijn. Hoe kijken jullie aan tegen de centrale besturing? Zal ik dat prima via de NUC met Domoticz erop blijven doen of toch beter een betaalde variant alle Fibaro Home Center 2. Die laatste komt op mij over als een soort van NUC met een software schil en dat voor flinke prijs. Tevens lees ik dat wat sensoren die ik wil gebruiken niet HC2 compatible zijn. Hoor graag eens meningen van anderen. De leveranciers willen HC2 verkopen en daar komt niet echt een objectief advies uit.
Ben ook bezig met een nieuwbouw huis en de nul, diepe inbouwdozen en pulse drukkers gaan er komen ;)
Ben wel erg benieuwd naar je antwoorden op vraag 1 en 2?
Hierbij mijn invulling:

1. Dimmen wisselschakeling: Volgens mij moet je dus de zwarte draad doortrekken van pulsdrukker 1 naar de 2de.
2.Spots in keuken: Volgens mij achter de pulsdrukker gewoon de z-wave dimmer plaatsen dan kan je alle 6 spots dimmen. Als je maar de totale wattage niet overschrijdt, denk best lastig als je led gebruikt ;)

Ben benieuwd naar jou bevindingen

[ Voor 0% gewijzigd door Zork99999 op 11-11-2017 00:04 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
kan iemand mij vertellen waarom pulsdrukkers beter zijn icm domotica dan gewone schakelaars?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:55

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

fabstar81 schreef op donderdag 7 december 2017 @ 10:30:
kan iemand mij vertellen waarom pulsdrukkers beter zijn icm domotica dan gewone schakelaars?
Omdat je dan kunt dimmen met vasthouden, en je kunt meerdere acties doen (dubbelklik = 100% bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 19-09 12:13
Dat laatste kan ook met een gewone schakelaar (in ieder geval bij de Qubino’s (instelling)), maar het gaat inderdaad om het dimmen.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Hmmbob schreef op donderdag 7 december 2017 @ 14:25:
Dat laatste kan ook met een gewone schakelaar (in ieder geval bij de Qubino’s (instelling)), maar het gaat inderdaad om het dimmen.
Beekforel schreef op donderdag 7 december 2017 @ 11:02:
[...]

Omdat je dan kunt dimmen met vasthouden, en je kunt meerdere acties doen (dubbelklik = 100% bijvoorbeeld).
En omdat een 'normale' schakelaar een fysieke aan of uit status heeft en indien aan, niet nogmaals 'aan' gestuurd kan worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Je sluit de gewone schakelaar aan op een slimme module die de daadwerkelijke aansturing doet, dus ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld. Die slimme module kijkt naar een verandering in de stand van de schakelaar en reageert daar op. Er is dus geen aan/uit stand meer, maar enkel een state change van de schakelaar, welke dan weer een reactie triggered in de slimme module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Laatst online: 19-09 08:22
Irritant dat die AEON LABS Gen5 Z-Wave USB stick nergens leverbaar is. AL vanaf oktober zijn die overal uitverkocht. Eerst hadden diverse webshops op de de site staan dat vanaf eind november ze weer leverbaar zouden zijn. Nu staat er eind december.

Zoals bijv bij Robbshop.
https://www.robbshop.nl/a...ijen-en-zwave-plus?sqr=z&

Helaas niets op Vraag en aanbod of Marktplaats. Mocht iemand er nog eentje over hebben, ik houd me meer dan aanbevolen.

[ Voor 8% gewijzigd door GAEvakYD op 07-12-2017 20:11 ]

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
@GAEvakYD kijk eens bij sossolutions.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Laatst online: 19-09 08:22
Die heeft ook geen voorraad. Geen probleem, ik ben uit de brand geholpen door een mede tweaker waar ik een Aeotec USB stick van overneem.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beyond
  • Nu online

Beyond

Dussssss.......

Idd ik ben ook al een tijd op zoek naar die stick. Mocht er nog iemand een hebben liggen, dan hoor ik het graag.

Of zal er in januari een nieuwe worden gepresenteerd op de CES2018?

Al het goeie.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
Gezien het feit dat ze nu met korting weggaan, zou je die conclusie wel mogen trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Och, de voorraad van aeon labs is vaak in batches en er zit vaak veel tijd tussen de voorraden in helaas. Daarnaast loopt de huidige al een tijdje dus en nieuwe is ook goed mogelijk:)
Time will tell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:36
ZWave vraagje: heeft iemand ervaring met dimmen via een association group?
Ik ben volgende van plan: fibaro dimmer 2: knop S2 'associaten' met een Fibaro RGBW module (zeg output 1). Modules op max 3 meter afstand van elkaar.
Werkt dat dimmen via een gekoppelde module net zo soepel? Dus ingedrukt houden: ofwel omhoog ofwel omlaag dimmen, kort drukken is toggle aan/uit. Hoe is de responsetijd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 19:09
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 20:57:
ZWave vraagje: heeft iemand ervaring met dimmen via een association group?
Ik ben volgende van plan: fibaro dimmer 2: knop S2 'associaten' met een Fibaro RGBW module (zeg output 1). Modules op max 3 meter afstand van elkaar.
Werkt dat dimmen via een gekoppelde module net zo soepel? Dus ingedrukt houden: ofwel omhoog ofwel omlaag dimmen, kort drukken is toggle aan/uit. Hoe is de responsetijd?
Vorige week zoiets gedaan met twee keer een Fibaro Dimmer 2 en een Gira pulsdrukker. Werkt prima. Geen vertraging gemerkt in de reaktiesnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
tsjoender schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 21:25:
[...]

Vorige week zoiets gedaan met twee keer een Fibaro Dimmer 2 en een Gira pulsdrukker. Werkt prima. Geen vertraging gemerkt in de reaktiesnelheid.
Thanks. Bedacht me net dat ik het zelf al kon testen want had al 2 dimmers ingebouwd.
Is inderdaad kwestie van association group koppelen en het werkt alsof je de lokale dimmer bedient :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:20
hier werkt het toch niet helemaal. associatie gemaakt, maar de lampen gaan niet aan of uit :(

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
Waar heb je de associatie gemaakt? Bij de dimmer waar de schakelaar aan hangt of die welke de acties moet ontvangen? Je moet het doen bij de eerste met de schakelaar eraan. Verder moet je de juiste groep gebruiken. De handleiding geeft dat wel aan. Bij de Dimmer 2 is het zo uit mijn hoofd groep 4 voor aan/uit en groep 5 voor dimmer acties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
tsjoender schreef op zondag 10 december 2017 @ 18:26:
Waar heb je de associatie gemaakt? Bij de dimmer waar de schakelaar aan hangt of die welke de acties moet ontvangen? Je moet het doen bij de eerste met de schakelaar eraan. Verder moet je de juiste groep gebruiken. De handleiding geeft dat wel aan. Bij de Dimmer 2 is het zo uit mijn hoofd groep 4 voor aan/uit en groep 5 voor dimmer acties.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wWzFAeD.png

groep 4 is on/off en groep 5 is dim.

de lampen die erbij staan, doen niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
maomanna schreef op zondag 10 december 2017 @ 19:45:
[...]

[afbeelding]

groep 4 is on/off en groep 5 is dim.

de lampen die erbij staan, doen niks.
Er is niet zo heel veel informatie om mee te werken, maar heb je bij de lamp op de overloop een dubbele schakelaar op de Z-wave device aangesloten (Fibaro? Schakelaar of dimmer?). En de bedoeling is dat als je op de tweede schakelaar drukt (aangesloten op S2) dat dan de lamp in de woonkamer en devices 4 en 25 meeschakelen? Of het perse moet weet ik niet, maar ik zou of groep 4 of groep 5 gebruiken afhankelijk van of ik aan/uit of dim acties door wil geven.

Misschien is het handig om eerst wat meer info te posten (welke actoren gebruik je, hoe zijn die aangesloten, wat vewacht je dat er gebeurt en wat gebeurt er (niets geef je aan, maar misschien is er wel een foutmelding in een log?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
tsjoender schreef op maandag 11 december 2017 @ 09:30:
[...]

Er is niet zo heel veel informatie om mee te werken, maar heb je bij de lamp op de overloop een dubbele schakelaar op de Z-wave device aangesloten (Fibaro? Schakelaar of dimmer?). En de bedoeling is dat als je op de tweede schakelaar drukt (aangesloten op S2) dat dan de lamp in de woonkamer en devices 4 en 25 meeschakelen? Of het perse moet weet ik niet, maar ik zou of groep 4 of groep 5 gebruiken afhankelijk van of ik aan/uit of dim acties door wil geven.

Misschien is het handig om eerst wat meer info te posten (welke actoren gebruik je, hoe zijn die aangesloten, wat vewacht je dat er gebeurt en wat gebeurt er (niets geef je aan, maar misschien is er wel een foutmelding in een log?).
je hebt gelijk,

lamp 4 is aangesloten via een qubino dimmer. de hda1. (een seriepulsdrukker, met elke flip op een andere input)
lamp 25 is ook aangesloten via een qubino dimmer, maar hdd1 (zonder fysieke schakelaar).

de knop waarmee ik andere lampen wil schakelen is ook een serieschakelaar, pulsdrukker in hotelschakeling, aangesloten op een fibaro dimmer 2. nu loopt op S1 en S2 twee losse draden van boven naar beneden, waardoor ik twee hotelschakelingen heb gecreëerd

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uAjBQXF.png

de s2 knop zie ik bij devices, maar lijkt op een dummyswitch.
in de logs zie ik het volgende:
druk ik hem kort in, dan is het S2 press, hold ik, S2 hold, laat ik los S2 release
parameter 28 is scenes oon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
Die extra info helpt zeker. Is die Fibaro dan device 43 of 44? Verder heb je voor association niet parameter 28 nodig. Bij mij staat dat op de default waarde (uit). Eigenlijk hoef je qua parameters van de dimmer niets in te stellen en alleen de association bij netwerk en groepen te doen in Domoticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 16:23
Beyond schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 11:28:
Idd ik ben ook al een tijd op zoek naar die stick. Mocht er nog iemand een hebben liggen, dan hoor ik het graag.

Volgens mij zijn ze via amazon wel leverbaar: https://www.amazon.de/Aeo...&keywords=Z-WAVE+AEONLABS of
https://www.amazon.de/Aeo...fRID=5N3KDMSWV0V5J6GM0JDQ

[ Voor 36% gewijzigd door soepah op 13-12-2017 11:41 ]

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

• maomanna
tsjoender schreef op woensdag 13 december 2017 @ 09:21:
Die extra info helpt zeker. Is die Fibaro dan device 43 of 44? Verder heb je voor association niet parameter 28 nodig. Bij mij staat dat op de default waarde (uit). Eigenlijk hoef je qua parameters van de dimmer niets in te stellen en alleen de association bij netwerk en groepen te doen in Domoticz.
44 is die fibaro.
heb parameter 28 op disabled gezet.

parameter 29 staat op standard.

het rare is dat ik bij een andere schakelaar hetzelfde principe heb en daar werkt het wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Beyond schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 11:28:

Wij hebben er nog 2 in ons magazijn liggen, zijn wel de aller laatsten overigens:
https://www.smartproductz...b-controller-z-stick-gen5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beyond
  • Nu online

Beyond

Dussssss.......

Verwijderd schreef op woensdag 20 december 2017 @ 20:17:
[...]

Wij hebben er nog 2 in ons magazijn liggen, zijn wel de aller laatsten overigens:
https://www.smartproductz...b-controller-z-stick-gen5
Bedankt. Ik wacht CES2018 nog even af

Al het goeie.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:25

iMars

Full time prutser

Beyond schreef op woensdag 20 december 2017 @ 20:44:
[...]

Bedankt. Ik wacht CES2018 nog even af
Ik heb deze Gen5 stick, werkt super in Home Assistant en Domoticz (andere heb ik geen ervaring mee)

Koop hier mijn P1 reader :)

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-09 15:25
ET19611 schreef op zondag 14 mei 2017 @ 10:40:
Ik bedien mijn Hue lampen via standaard Z-wave Fibaro dimmers achter impulsdrukkers, waar ik scenes mee kan starten. De Hue lampen zijn natuurlijk niet aangesloten op deze dimmer! In de HC2 programmeer ik welke (Hue) lampen aan of uit geschakeld moeten worden zodra er een scene gestart wordt dmv single, double of triple klik.
Hoe heb je deze aangesloten?
Ik zoek een vergelijkbare oplossing:
Underground75 schreef op donderdag 21 december 2017 @ 10:24:
Zojuist een Philips Hue set aangeschaft, erg tevreden maar met een paar kleine vraagstukken waar ik niet helemaal uitkom. Ons nieuwbouwhuis is voorzien van pulsdrukkers die ik graag zou willen blijven gebruiken met de Philips Hue.
Hiervoor heb ik een Fibaro Dimmer 2 module nodig zodat ik deze via Domoticz (API) kan laten praten met de Hue Bridge v2.
  1. Maak ik de scenes van de HUE lampen in de HUE bridge (en niet in Domoticz) zodat de HUE bridge direct communiceert met de lampen?
  2. De Fibaro Dimmer 2 laat ik de communiceren met Domoticz en Domoticz geeft deze via de API door aan de Hue Bridge. Ik zit alleen met het aansluiten van de Fibaro Dimmer 2.
    [...]
    Begrijp ik het goed dat ik de 2 draden die nu naar de pulsdrukker gaan moet doorverbinden met een aftakking naar de Fibaro Dimmer 2 zoals hieronder weergegeven zodat de lamp alleen via de HUE schakelt?
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GWBIx1O38vTOdbqUfsy8AsSG/full.jpg
Dit is wat ik zou willen:

Ik wil de wandschakelaars in huis kunnen blijven gebruiken zonder dat ik de stroom van de HUE lampen weg haal.
  1. wandschakelaar geeft puls aan Fibaro Dimmer 2
  2. deze geeft dit door aan Domoticz
  3. Domoticz geeft dit door aan de HUE Bridge
  4. Hue Bridge schakeld de lamp aan of uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ET19611
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-01-2023
Underground75 schreef op donderdag 21 december 2017 @ 11:43:
[...]

Hoe heb je deze aangesloten?
Ik zoek een vergelijkbare oplossing:

[...]
Ik heb mijn lampen (centraaldoos) op een Fibaro dimmer module aangesloten. Met impulsdrukker op S1 bedien ik deze lampen. Een 2e impulsdrukker heb ik aangesloten op de S2 van dezelfde dimmer. In de Fibaro HC2 heb ik scenes gemaakt om met deze impulsdrukker verschillende scenes te kunnen starten met singel, double en tripple klik.

De Hue lampen heb ik gekoppeld met de Fibaro Hue plugin aan de Fibaro HC2 z-wave controller. Deze Hue lampen zijn gewoon als een device beschikbaar in de HC2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Nu online
ET19611 schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 12:07:
[...]

Ik heb mijn lampen (centraaldoos) op een Fibaro dimmer module aangesloten.
Ik hoop dat je de Hues niet rechtstreeks op de dimmer hebt hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ET19611
Fire69 schreef op zondag 24 december 2017 @ 01:51:
[...]

Ik hoop dat je de Hues niet rechtstreeks op de dimmer hebt hangen?
Nee, deze zijn direct op het lichtnet aangesloten! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Nu online
ET19611 schreef op maandag 25 december 2017 @ 09:56:
[...]

Nee, deze zijn direct op het lichtnet aangesloten! 8)7
d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MClaeys
Iemand met ervaring met de Qubino Smart Meter? Ik heb een single fase 40A netwerk en zou met dit toestel eigenlijk het totale verbruik in het oog willen houden. Na een tijdje heb je een baseline en kan je grote verbruikers of abnormaalheden er uit halen. Maar ik snap aan het aansluitschema niet volledig hoe het te plaatsen. Ik dacht dat het een module was die je gewoon bij de zekeringen klikte, maar als het vermogen er niet door gaat (dus de verbruikers er niet aan gekoppeld), kan het toestel dan wel meten?

Deze week ga ik wat experimenteren met Home Assistant en de Fibaro dimmers V2. Het er een stuk of 20 voor in huis, ik ga ze proberen configureren voor ik ze overal plaats. S1 werktte al zonder problemen, S2 deed niks. Maar ik lees het volgende in de handleiding:
code:
1
The switch connected to the S2 terminal is an optional switch and pushing it without changing the configuration parameters will not affect the status of the device. Functioniality of the switches can be reversed by adjusting advanced parameter

Dus dat ga ik met Home Assistant nog wat moeten uitzoeken :) in dit topic al gelezen dat je daar dan andere acties aan zou kunnen koppelen bvb ook andere lampen inschakelen tegelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodiras
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-09 13:43
Om het totale vermogen te meten moet deze direct na de hoofdschakelaar en dan naar de automaten.
Weet waar je mee bezig bent en meten is weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ET19611
nodiras schreef op maandag 25 december 2017 @ 11:28:
Om het totale vermogen te meten moet deze direct na de hoofdschakelaar en dan naar de automaten.
Weet waar je mee bezig bent en meten is weten
Klopt, en dat doet de Qubino Smart Meter niet.... al kan je hem volgens mij wel in de fase na de hoofdschakelaar opnemen. Dat ding is voor 65A uitgelegd.

[ Voor 14% gewijzigd door ET19611 op 25-12-2017 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MClaeys
Als ik hem na de hoofdzekering steek en voor de eerste differentieelschakelaar denk ik dat mijn kast niet door de keuring zal komen. Het zou sowieso geplaatst worden door een elektricien (kast moet voor de keuring nog op orde gezet worden + eendraadsschema op orde gezet worden). Maar als ik dan min of meer kan zeggen hoe/wat/waar dan scheelt het weer wat tijd :) . Zo een module heeft hij namelijk nog nooit geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodiras
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-09 13:43
Begrijp ik het niet goed? Een elektricien zou geen moeite moeten hebben met het aansluiten van de smart meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MClaeys
Dat zeg ik toch ook niet? Ik wil op voorhand kunnen uitvogelen of ik het kan gebruiken waarvoor ik het wil gebruiken. Alles meten dus. Zo komt de uitleg op de site mij namelijk over maar nu ik hem heb liggen ben ik daar zo zeker niet meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Waarom klooien met modules in je meterkast als je gewoon de P1 poort van je slimme meter kunt uitlezen?
Als je er nog geen hebt dan komt ie vanzelf. Of je vraagt er zelf een aan, kost iets van 60 euro dan.

Edit: O oeps ik zie net dat je in België woont. Nevermind dan ;)

[ Voor 14% gewijzigd door CyBeRSPiN op 25-12-2017 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MClaeys
In België zijn we zover nog niet. Dan ook nog zien of die slimme meters die ze hier gaan introduceren uitleesbaar zijn ;) (en met zo een Qubino houd ik het tenminste binnenshuis).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Laatst online: 22:08
Na lange tijd weinig te veranderen op Domotica gebied ben ik toch weer wat actiever geworden omdat ik weer nieuwe apparatuur heb :P
Als eerste koppeling met de nieuwe TV, een LG Oled en hier is geen plugin voor beschikbaar. Maar dat betekend niet dat anderen hier niet al eerder mee bezig zijn geweest.
Het is wat omslachtig maar dmv een mqtt broker en mqtt plugin kan ik nu de status al uitlezen en dat moet nog verder uitgebouwd gaan worden naar full control.
Volgende heb ik op een ander forum neer gezet en geld dus voor HomeSeer op een windows bak.
download mqtt plugin. (primaire interfaces)
download mosquito if needed (if you dont have a mqtt broker allready),
download the needed .dll and Win32OpenSSL_Light-1_0_2n (the most recent version gives error in the end of the installation of mosquito.
the mosquito needs some vc_redist package, google which one if you get an error

Make sure mosquito service is running (after installation you have to start it)
Start the homeseer mqtt plugin and point this to your mqtt broker ip

instal node.js if needed and reboot windows

in command prompt:
npm install -g lgtv2mqtt

Set you tv to the lg connected apps page:

Start script, in command prompt:
lgtv2mqtt -v "error"

Confirm message on your TV
Als ik bijvoorbeeld van TV kanaal wissel krijg je het volgende aan info terug
code:
1
lgtv/status/currentChannel payload: {"val":"11","lgtv":{"channelId":"3_15_11_0_2059_19130_1536","dualChannel":{"dualChannelId":null,"dualChannelTypeName":null,"dualChannelTypeId":null,"dualChannelNumber":null},"isScrambled":true,"channelTypeName":"Cable Digital TV","isLocked":false,"isChannelChanged":false,"channelModeName":"Cable","channelNumber":"11","isFineTuned":false,"channelTypeId":4,"isDescrambled":false,"isSkipped":false,"isHEVCChannel":false,"hybridtvType":"HBBTV","isInvisible":false,"favoriteGroup":null,"channelName":"SBS6 HD","channelModeId":1,"signalChannelId":"2059_19130_1536"}}

En op https://www.npmjs.com/package/lgtv2mqtt is onder andere te zien wat je allemaal kan aansturen, weer genoeg te doen voorlopig om dat ook mooi naar virtuele devices toe te zetten :)

Daarnaast ook nog bezig met het koppelen van mijn google agenda om zo hiermee events of apparatuur te schakelen. Dit was dan wel een kant en klare plugin maar deze werkte niet zo 1 2 3 zonder hulp van de developer ivm newtonsoftJSON.dll welke roet in het eten gooide.

En overigens wordt de aansturing van de bbq zelfs op vrij korte termijn nog gekoppeld 8)
Ben dus wel weer even onder de pannen...

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:19
Vraagje over de Fibaro Dimmer 2 / Switch 2. Uit de handleiding:
FIBARO Switch 2 must be protected with an overcurrent pro- tection (fuse) with a value not higher than 10A.
Vaak zijn groepen 16A afgezekerd, zo ook bij mij. Hoe doen anderen dit?

Hippos are apparently just rage filled hate tanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fire69
  • Nu online
Gewoon negeren en je module installeren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
sfinx schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 21:00:
Vraagje over de Fibaro Dimmer 2 / Switch 2. Uit de handleiding:

[...]

Vaak zijn groepen 16A afgezekerd, zo ook bij mij. Hoe doen anderen dit?
Dit zal waarschijnlijk meer voor de Engelse markt gelden aangezien daar vaak een zekering in de stekkers zit.
Verder zou ik er niet voor kiezen om lange tijd meer dan 10A door die module te laten lopen. Relais welke het vermogen schakelt is daarvoor gewoon te klein

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:18
http://www.domotica-shop.nl/koopjeshoek-c-392.html

Mocht iemand nog wat Z-Wave spul willen scoren voor niet al teveel geld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher
  • Laatst online: 18:03

Tim Schuhmacher

abasios

Ik heb een Aeon Labs Aeotec Gen 5 Z-Wave USB stickje in een Raspberry Pi zitten. Mbv Home Assistent stuur ik van alles aan. Nu heb ik een Fibaro raam/deur sensor (v2 zwave plus) gekocht. Maar ik krijg hem niet geincluded. Geen feedback met een lampje, maar ook geen error in de logging. Voordat ik me meld bij de leverancier, vroeg ik me af of jullie hier weten of hij uberhaupt compatible is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Nu online
Tim Schuhmacher schreef op zondag 7 januari 2018 @ 16:25:
[...]Geen feedback met een lampje, [...]
De blauwe led gaat niet aan als je triple-clickt?

Waarschijnlijk toch defect dan... of de batterij is gewoon leeg :P

[edit]
Oeps, zie nu pas dat het over een deur/raam sensor gaat, dacht dat het een motion sensor was :P

[ Voor 16% gewijzigd door Fire69 op 07-01-2018 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Keertje exclude doen en daarna kijken of include functioneerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher
  • Laatst online: 18:03

Tim Schuhmacher

abasios

Of niet aannemen dat het includen van een v2 sensor op dezelfde wijze moet als een v1...

Je moet dus de onderste knop ingedrukt houden terwijl je 3x op de andere drukt tijdens het includen.

Het includen is dus nu gelukt. Maar registratie van aan/afwezigheid magneetje werkt (nog) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis van der Stelt
  • Laatst online: 19-09 10:00
Ik heb de Xiaomi goed opgezet en een motion sensor registreert netjes wanneer hij wat ziet. Dus dat doet 't correct.

Op mijn Synology had ik eerst Domoticz als package opgezet, maar las dat je soms beta's nodig hebt voor goede werking van Xiaomi moton sensors. Snelle check in Blocky laat ook zien dat ik wel `actual state` van sensors binnenkrijg, maar geen switch heb waar ik wat mee kan doen. Maar registratie van Xiaomi motion sensor in Domoticz wás er dus wel.

Nu heb ik 't in Docker in m'n Synology draaien. Philips Hue is correct geregistreerd. Maar hoe vaak ik ook de Xiaomi Gateway configureer en hoe lang ik ook wacht, ik krijg nooit devices als de Gateway en de Motion Sensor in Domoticz. Zelfs het password in Xiaomi Gateway aangepast, maar blijft het niet doen.

Enig idee?

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis van der Stelt
Inmiddels 2 Docker images gestart op mijn Synology
- https://hub.docker.com/r/sdesbure/domoticz/ (versie v3.8805)
- https://hub.docker.com/r/linuxserver/domoticz/ (versie v3.8798)

Geen van beide Docker images herkent ook maar iets van mijn Xiaomi Gateway. Er wordt niets van de Gateway zelf toegevoegd en ook de motion sensor niet.

Daarnaast één package vanaf http://www.jadahl.com/ (versie v3.8796)

Deze Synology package registreert mijn Xiaomi Gateway wél goed.

Echter had ik verwacht dat Xiaomi Motion Sensor ook als switch beschikbaar komt in Blocky. Zo van "Als iemand langs loopt, dan ... " Maar ik kan enkel "Motion Sensor actual value" onder "Utility" vinden. Maar dat is volgens mij de registratie van LUX die hij binnenkrijgt.

Hoe kan ik met de Motion Sensor werken? Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MClaeys
[b][message=53815917,noline]
Het includen is dus nu gelukt. Maar registratie van aan/afwezigheid magneetje werkt (nog) niet.
Laat eens het werkt maar weten hier. Ik heb ook wel interesse in dergelijke sensoren (eigenlijk liefst een sensor die ook kan zien of een deur op slot is maar tis beter dan niks).
Momenteel in Home Assistant 7 rolling shutter modules, 19 dimmers en 4 RGBW modules van Fibaro gekoppeld staan. In het begin was het effe zoeken voor het instellen van enkele parameters, maar voorlopig alles goed. Maar dat zijn geen modules met batterij, zo heb ik er nog geen. Misschien de wake-up interval licht tweaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r--ndy
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 22:51
Hmmbob schreef op donderdag 7 december 2017 @ 15:57:
Je sluit de gewone schakelaar aan op een slimme module die de daadwerkelijke aansturing doet, dus ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld. Die slimme module kijkt naar een verandering in de stand van de schakelaar en reageert daar op. Er is dus geen aan/uit stand meer, maar enkel een state change van de schakelaar, welke dan weer een reactie triggered in de slimme module.
Ik dacht altijd dat bij de 'standaard' schakelaars "uit" ook echt "uit" is bij het wisselen van de stand. Maar als ik het goed begrijp kan je dus ook 2x schakelen met de 'standaard' schakelaar in plaats van het 2x aandrukken van een puls schakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ja, je schakelaar zit niet 'voor' je module (en dus uit=uit), maar 'over' je module (en is er dus nooit een echte uit, maar een state change)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r--ndy
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 22:51
Dus stel, ik heb een "standaard" schakelaar ik zit de lamp aan via mobiele app, en druk de schakelaar in, dan gaat deze gewoon uit dmv state change?

Ga ik weer naar de mobiele app en druk hem weer aan, dan gaat deze aan ongeacht de stand van de schakelaar? Is dit alleen met fibaro actoren of met alle z-wave actoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik gebruik dat zo inderdaad met mijn Qubino module, gekoppeld via Zwave aan Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis van der Stelt
Wat een systeem is dat Domoticz joh. Vier verschillende manieren geprobeerd, maar één herkent mijn Xiaomi Gateway en devices. Eerste keer wilde hij motion sensor niet zien als switch, pas toen ik er meerdere toevoegde. Nu eindelijk beetje aan de praat, crasht het hele systeem bij opstarten. Dus alles opnieuw configureren en scripts schrijven. Zal me leren voortaan ff backup te maken. Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Laatst online: 22:28
Als alles goed gaat is aankomend weekend de kamer voor mijn dochter leeg zodat we alles aan kunnen gaan sluiten. Ben echter bang dat er bij de lichtschakelaar geen ruimte is voor een fibaro dimmer.
Twijfel nog of ik een enkele of een dubbele neem. Niet dat de dubbele ergens op aangesloten staat, deze zou dan tzt de ledstrip bij het raam aan kunnen zetten. (hoe doen jullie dat trouwens met RGBW led strips en de kleur aansturing hiervan? Wisselen van kleur met een pulsedrukker oid?).
Zit daar nog over te dubben.
Denk dat ik tzt dan een losse RGBW dimmer moet nemen om achter het wandcontact bij het raam te doen. Denk dat dat interessanter is dan dat ik een dubbele dimmer neem bij de lichtschakelaar. Kan ook lang ingedrukt houden oid.
De kleine meid heeft ook een iPad en iPod, dus kan daar wellicht tzt ook mee besturen.

En met die fibaro dimmer? Wil gewone dimbare ledlampen gaan gebruiken, moet ik die bypass gaan gebruiken of, hoe kan ik zien dat ik hem nodig heb?

Is die Aeon usb stick laatste gen de betere van de sticks?
Denk dat ik HASS ga gebruiken. Dat ziet er wel simpel en doeltreffend genoeg voor mij uit.

[ Voor 7% gewijzigd door Arunia op 12-01-2018 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
Arunia schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 10:58:
En met die fibaro dimmer? Wil gewone dimbare ledlampen gaan gebruiken, moet ik die bypass gaan gebruiken of, hoe kan ik zien dat ik hem nodig heb?
Een van de belangrijkste redenen om een bypass te gebruiken is als je de twee draads aansluting van een dimmer gebruikt (dus alleen met fase en schakeldraad zonder nul). De bypass zorgt dan namelijk voor een kleine lekstroom terug naar de dimmer zodat die voldoende stroom heeft. Als je een nuldraad aansluit op de dimmer heb je waarschijnlijk de bypass niet nodig. De bypass schijnt ook te kunnen helpen als het totale aangesloten vermogen van de verlichting te laag is.

Mocht je geen nuldraad bij de huidige schakelaar hebben (wat vrij gebruikelijk is), dan zou ik zeker kijken of het mogelijk is om die alsnog toe te voegen. De bypass is eigenlijk een workaround.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@tsjoender Dat zou ik dan via mijn schoonvader moeten regelen idd.
Bedankt voor de uitleg, is het meteen helder.
In principe hebben we de bedrading aangepast toen we zo'n 10 jaar geleden het huis in gingen. Zaten nog rode en zwarte draden zonder groen/geel.
Wellicht dat mijn schoonvader toen ook nul draden heeft gelegd, maar dat is al lang geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Als je schakelaar naast een wandcontactdoos zit kun je daar altijd blauw / nul krijgen. Dat heb ik zo ook moeten doen.

[ Voor 15% gewijzigd door Hmmbob op 12-01-2018 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
@Hmmbob Dat zit die idd. Naast de deur dubbele doos met schakelaar en wandcontact. Dan komt dat wel goed zo.
Thanks!

Het enige wat ik nog zoek is een rgbw remote om de ledstrip gekoppeld aan de rgbw aan te sturen. Liefst ook draadloos.
Kom wel inbouwdingen tegen, maar zoek iets wat bij mijn dochtertje van 4 op het kastje kan liggen.

Met de fibaro achter een stopcontact, heb ik dan ook nog losse voeding voor de ledstrip nodig? Dat zou inhouden dat ik 2 stopcontacten nodig heb in die buurt.

[ Voor 67% gewijzigd door Arunia op 13-01-2018 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ET19611
Arunia schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 13:10:
@Hmmbob Dat zit die idd. Naast de deur dubbele doos met schakelaar en wandcontact. Dan komt dat wel goed zo.
En anders kan je via de centraaldoos ook altijd een nul draad naar de inbouwschakelaar trekken!
Het enige wat ik nog zoek is een rgbw remote om de ledstrip gekoppeld aan de rgbw aan te sturen. Liefst ook draadloos.
Kom wel inbouwdingen tegen, maar zoek iets wat bij mijn dochtertje van 4 op het kastje kan liggen.
Dochtertje van 4 met een Ipod en Ipad 8)7
Waarom niet gewoon een Hue ledstrip, dan heb je geen Fibaro RGB module nodig en kan je met de Hue app op de Ipad de ledstrip bedienen....
Met de fibaro achter een stopcontact, heb ik dan ook nog losse voeding voor de ledstrip nodig? Dat zou inhouden dat ik 2 stopcontacten nodig heb in die buurt.
De Fibaro module voedt de ledstrip, dus je hebt geen extra voeding nodig voor de ledstrip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-09 16:24
De fibaro rgbw module heeft 12 of 24 volt nodig dus deze mag je niet achter een stopcontact plaatsen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@ET19611 heel oude ipod en de oude ipad 2 van mijn vrouw. Vergis je niet, ze heeft dat ding amper in haar handen.

Ok, dus het is stopcontact naar adapter naar fibaro en dan de ledstrip.

Hue heb ik, maar wil uiteindelijk van de hue bridge af. Scheelt weer een apparaat. En dat je geen off stand kan kiezen waardoor die vol vermogen aan gaat.

[ Voor 29% gewijzigd door Arunia op 13-01-2018 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-09 13:50

3raser

⚜️ Premium member

Ik heb een Fibaro FGS-221 welke geinclude is in mijn huidige netwerk. Nu ga ik de controller vervangen en wil ik de Fibaro dus excluden... maar dat doet hij niet! Mijn controller staat netjes op exclusion modus en ligt naast de Fibaro switch. Ik heb het eerst geprobeerd met de S1 schakelaar (3 keer schakelen) en daarna ook nog geprobeerd met de B-toets op de Fibaro switch zelf. Niets werkt.
Is er (op resetten na) nog een optie om hem te excluden? Resetten is klote want dan moet je de stroom eraf halen en tegelijkertijd de B-toets indrukken enzo. Dat kan alleen als je met 2 personen bent. Dat gaat hem nu niet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fire69
  • Nu online
De snelheid waarmee je die B-knop (of de S1) 3x klikt is heel belangrijk. Te traag en het lukt niet, te snel en het lukt ook niet :)
Heb je al wat sneller of trager geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Fire69 schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 14:21:
De snelheid waarmee je die B-knop (of de S1) 3x klikt is heel belangrijk. Te traag en het lukt niet, te snel en het lukt ook niet :)
Heb je al wat sneller of trager geprobeerd?
Ik heb van alles geprobeerd. En ik heb meerdere van deze switches en die excluden zonder problemen. Dus mijn snelheid lijkt goed te zijn.

[edit]
Het lijkt erop dat ik 2 van deze switches in mijn netwerk heb. Toevalligerwijs zijn dit ook allebei de switches die geen status updates sturen naar de controller. Ze kunnen dus wel worden geschakeld vanuit de controller maar de controller ziet niet dat ze geschakeld worden via S1 of S2. Je zou bijna denken dat inkomende signalen wel werken maar dat uitgaande signalen niet werken voor deze switches.

[ Voor 32% gewijzigd door 3raser op 13-01-2018 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18:34
Ik heb ook één FGS-221 thuis, nog niet in gebruik omdat tijdens het testen er rare dingen gebeurden zoals spontaan schakelen. Di3 221 hebben ook nog geen Z-Wave+. Ik vermoed dat het daar mee te maken heeft.

De xx3 devices weken bij ons zonder morren sinds het inbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Nu online
Wel of geen Plus kan/mag geen verschil maken. Ik heb een mix van devices met en zonder Plus en dat werkt allemaal netjes samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MClaeys
3raser schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 14:10:
Ik heb een Fibaro FGS-221 welke geinclude is in mijn huidige netwerk. Nu ga ik de controller vervangen en wil ik de Fibaro dus excluden... maar dat doet hij niet! Mijn controller staat netjes op exclusion modus en ligt naast de Fibaro switch. Ik heb het eerst geprobeerd met de S1 schakelaar (3 keer schakelen) en daarna ook nog geprobeerd met de B-toets op de Fibaro switch zelf. Niets werkt.
Is er (op resetten na) nog een optie om hem te excluden? Resetten is klote want dan moet je de stroom eraf halen en tegelijkertijd de B-toets indrukken enzo. Dat kan alleen als je met 2 personen bent. Dat gaat hem nu niet worden.
Heeft de FGS-221 geen "menu"? Met de Dimmers is het alleszins zo dat je B moet ingedrukt houden, de led verspringt dan van kleur, als deze geel is moet je B loslaten en dan reset hij naar fabrieksinstellingen (zonder stroom er af te halen).

Momenteel draai ik Home Assistant op een kleine Atom pc die ik nog had liggen en is dat mijn controller. Graag wil ik binnenkort overschakelen naar een NUC met ESX en daarop een virtuele machine met Home Assistant. Iemand een idee of dat gezien word als "verhuizen van controller" als het dezelfde Z-wave stick is en ik de configuratiefolder kopieer? (Geen zin al mijn modules te moeten excluden/includen, bij mij zitten ze in een DIN-enclosure dus dat is ook lastig in de stoppenkast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-09 15:49

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

MClaeys schreef op maandag 15 januari 2018 @ 12:45:
[...]

Iemand een idee of dat gezien word als "verhuizen van controller" als het dezelfde Z-wave stick is en ik de configuratiefolder kopieer? (Geen zin al mijn modules te moeten excluden/includen, bij mij zitten ze in een DIN-enclosure dus dat is ook lastig in de stoppenkast).
Je devices zijn gekoppeld aan de controller (de z-wave stick) en de configuratie staat op de stick. Ik neem aan dat Home Assistant die kan importeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MClaeys
Ah, handig! Ik dacht dat Home Assistant gezien werd als controller. Er staan wel enkele zwave device config documentjes op de server maar ik had me er nog niet erg in verdiept. Als het op de stick staat des te beter, dan kan ik misschien een raspberry pi als backup aan de kant leggen zolang de NUC niet af is :). Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

DavidZH schreef op zondag 14 januari 2018 @ 18:08:
Ik heb ook één FGS-221 thuis, nog niet in gebruik omdat tijdens het testen er rare dingen gebeurden zoals spontaan schakelen. Di3 221 hebben ook nog geen Z-Wave+. Ik vermoed dat het daar mee te maken heeft.

De xx3 devices weken bij ons zonder morren sinds het inbouwen.
Mijn controller is ook geen Z-wave+ dus dat zou niet uit mogen maken. Bovendien zijn Z-wave en Z-wave+ compatible dus mag het nooit een probleem zijn.

Ik heb een support vraag bij Fibaro neergelegd en zij geven aan dat ik de module dan maar moet resetten. De tips die ze gaven omtrent excluden waren allemaal al bekend en ook al geprobeerd. Niets werkt. Het liefst zou ik ze compleet vervangen maar dat vind ik eigenlijk ook weer zonde van het geld. Die dingen hebben me 60 euro per stuk gekost. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Nu online
3raser schreef op maandag 15 januari 2018 @ 13:42:
[...]

Mijn controller is ook geen Z-wave+ dus dat zou niet uit mogen maken. Bovendien zijn Z-wave en Z-wave+ compatible dus mag het nooit een probleem zijn.

Ik heb een support vraag bij Fibaro neergelegd en zij geven aan dat ik de module dan maar moet resetten. De tips die ze gaven omtrent excluden waren allemaal al bekend en ook al geprobeerd. Niets werkt. Het liefst zou ik ze compleet vervangen maar dat vind ik eigenlijk ook weer zonde van het geld. Die dingen hebben me 60 euro per stuk gekost. :'(
Geen garantie meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Ze zijn al 4 jaar oud, dus dat zal wel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Recentelijk heb ik een nieuwe muurlamp gekocht. Hij is LED, met ingebouwde dimbare driver die je kan sturen met een push contact. Veel andere lampen (led en normaal) heb ik achter een Qubino Z-Wave dimmer gehangen. Daar kan ik ze dus ook schakelen met het wandcontact of via Home assistant.

De nieuwe lamp heeft vier draden (fase/neutraal/aarde en een push-draad). Ik heb geprobeerd de Qubino er tussen te zetten en de push-draad niet te gebruiken, maar de Qubino kan niet overweg met deze LED te dimmen.

Is er een optie om op een of andere manier de muurlamp ook de automatiseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje888
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13-09 21:51
Iemand hier ervaring met IP camera's uit China welke een via URL met gebruikersnaam en wachtwoord benaderbare stream ondersteunen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Nu online
3raser schreef op maandag 15 januari 2018 @ 15:43:
[...]

Ze zijn al 4 jaar oud, dus dat zal wel niet.
Da's jammer.
jantje888 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 21:16:
Iemand hier ervaring met IP camera's uit China welke een via URL met gebruikersnaam en wachtwoord benaderbare stream ondersteunen?
Ik denk dat zowat elke camera dat kan, nee? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje888
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13-09 21:51
Fire69 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 22:38:
[...]
Ik denk dat zowat elke camera dat kan, nee? :)
Zou bijvoorbeeld deze https://nl.aliexpress.com...ion-CCTV/32709260309.html dat ook ondersteunen? Bij sommige (deze bijvoorbeeld) wordt namelijk specifiek ondersteuning voor ONVIF vermeld, bij de eerst genoemde niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Poeh, stopcontact is sinds afgelopen weekend geplaatst bovenin naast het raam. Dus de optie om een Fibaro rgbw en ledstrip op te hangen is dichterbij gekomen. Wordt wel iets voor later.
Nu slaat de twijfel natuurlijk toe ivm problemen en opnieuw ont/koppelen van fibaro dimmers aan domotica systemen.
Voor zover ik begrijp komt de gewone dimmer wel achter een schakelaar (pulsedrukker) of bij ons omdat de tussenmuur te dun is voor een diepe doos, in de centraal doos achter de lamp zelf.
Om nu voor het koppelen/ontkoppelen iedere keer een lamp te moeten verwijderen, lijkt me ook niet te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fire69
  • Nu online
jantje888 schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 08:48:
[...]
Zou bijvoorbeeld deze https://nl.aliexpress.com...ion-CCTV/32709260309.html dat ook ondersteunen? Bij sommige (deze bijvoorbeeld) wordt namelijk specifiek ondersteuning voor ONVIF vermeld, bij de eerst genoemde niet.
Op de laatste foto op de site zie je achteraan op de camera een sticker met username en password, dat doet me vermoeden dat het wel mogelijk zal zijn.
Maar als je 100% zekerheid wil kies je natuurlijk best een camera waarbij het expliciet vermeld staat :)
Arunia schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 09:47:

Om nu voor het koppelen/ontkoppelen iedere keer een lamp te moeten verwijderen, lijkt me ook niet te doen.
Als alles goed gaat moet je dat maar 1x doen natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@Fire69 Idd, als alles goed gaat. ;)
Ach, heb nog heel even om een uiteindelijke keuze te maken welke apparatuur er gaat komen en of ik verder ga in de verlichting en domotica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tendmex
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-09 17:06
Ik zit dus te denken om een keer te gaan spelen met domotica. Nu wilde ik beginnen met mijn monitor op de slaapkamer om tijd x aan te laten gaan via app y (chromecast) op zender Z.

Maar ik weet niet hoe en waar ik hiervoor moet beginnen (met informatie te verzamelen). En of dit uberhaupt mogelijk.

Iemand hier die me een duwtje in de goede kant kan geven?
Pagina: 1 ... 71 ... 76 Laatste