Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• YoshiBignose
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 04-04 11:52
Ik heb een kantoorpand met 4 aparte thermostaten, die standaard ronde dingen. Nou vind ik het wel handig om op afstand verwarming aan en uit te doen, maar 4 slimme thermostaten kost me al gauw €1000 en lijkt me ook niet echt handig om met 4 apps te werken. Zijn er misschien opties om dit te combineren? Ik zag dat je bij zo'n oude honeywell wel een soort adapter kon kopen om hem op afstand te gebruiken.

When you are dead, you don't know you are dead. It's only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

• GENETX
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 08:56
Lekker specifiek ben je... Welke "standaard ronde dingen"? Je bedoelt die Honeywell dingen aan de wand, of thermostaat knoppen p de radiator zelf?

Voor die eerste case:
Alleen als je een vrij recente Honeywell Round hebt met het grotere digitale scherm. De oude varianten zijn volgens mij niet aan te sluiten op de gateway. Ik weet niet of je ook 4 gateways nodig hebt, misschien kun je 4 rounds aansluiten op 1 gateway. Dat zou je nog kunnen uitzoeken. In de app is wel ruimte voor meerdere zones/thermostaten afaik. Check wel of het een modulerende variant is of niet. Als je nu een digitale round hebt datn kan de nieuwe in ieder geval op dezelfde grondplaat, dus omzetten en gaan.

Die rounds zijn ook niet zo duur, voor 500-600 euro ben je dan al klaar. I

Al vraag ik me af hoe alles aangesloten is, want met 4 thermostaten zou het ook best een aan/uit variant zijn in parallel. Althans ik neem aan dat je niet 4 losse systemen hebt? Als het 4 aan/uit stuks in parallel zijn zou j eook met 1 slimme thermostaat toe kunnen eigenlijk.

Maar wat dat betreft: Wees specifiek en schets de hele situatie, want met de huisdige info kun je werkelijk alle kanten op, waarvan slechts 1 optie echt werkt....

• SolarOrbiter
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 11:20
voor de 2e case: kun je 4 radiator koppen van MAX! Eq nemen en 1 Max Cube. ben je rond de 140 euro kwijt (via Amazon.de)
kun je het met 1 app besturen.
quote:
SolarOrbiter schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 14:50:
voor de 2e case: kun je 4 radiator koppen van MAX! Eq nemen en 1 Max Cube. ben je rond de 140 euro kwijt (via Amazon.de)
kun je het met 1 app besturen.
Is dat een set? Vind het niet direct op .de
Wel met raamsensors en zo, maar die moet ik niet :P

Move along folks, nothing interesting to see here.

• SolarOrbiter
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 11:20
quote:
Fire69 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 16:28:
[...]

Is dat een set? Vind het niet direct op .de
Wel met raamsensors en zo, maar die moet ik niet :P
Niet als set, je moet ze apart selecteren. Ik heb het gekocht van Amazon zelf. Ze waren de goedkoopste. MAX! Heizkörperthermostat, 99017A0 https://www.amazon.de/dp/...sw_r_cp_apa_-D6xAbEG5Z8KA

MAX! Cube LAN Gateway, 99004 https://www.amazon.de/dp/...sw_r_cp_apa_UF6xAbA0GES9T
Thanks, effe checken :)

• YoshiBignose
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 04-04 11:52
Oh thnx kon het topic niet meer vinden :P Ik zal als ik er ben even kijken welke het precies zijn en hoe het allemaal aangesloten zit. Bedoel idd die honeywells aan de wand.

YoshiBignose wijzigde deze reactie 21-01-2018 13:48 (12%)

When you are dead, you don't know you are dead. It's only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

• ThinkIT
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 16-10 21:16
Onlangs heb ik een huis gekocht waar de nodige domotica hardware al aanwezig is. Dit zou ik graag makkelijker/centraler willen bedienen.

In de woonkamer heb ik 5 hue color spots (LCT003) en in de keuken 2 hue color spots (LCT003)
Beide ruimtes zijn aangesloten op een Hue Brigde en kunnen bediend worden met 1 Hue Tap.

In de badkamer heb ik een 5 tal "domme" spots. Deze zijn aangesloten op een mini inbouwdimmer van KAKU (amwr-210).
In de slaapkamer heb ik een 6 tal "domme" spots. Deze zijn aangesloten op een mini inbouwdimmer van KAKU (amwr-210).
Deze spots worden bediend via een ics-2000 control station of via draadloze wandschakelaars van KAKU zelf (AWST-8800).

Dit wil ik graag besturen via 1 app en niet van elke leverancier een andere app willen hebben. Aangezien ik reeds een synology NAS heb staat zou het mooi zijn als het stukje domotica software hier op zou kunnen draaien. (evt. met usb stick voor het zenden van signalen)
Wie kan mij adviseren mbt tot een handig stukje domotica software waarbij alles vanuit 1 app bediend kan worden? (scripten op de achtergrond is geen probleem, app moet wel gebruiksvriendelijk zijn voor medebewoners)

Daarnaast wil ik het graag uitbreiden door mijn ventilatie systeem er op aan te sluiten. Ik heb 1 ventilatie systeem welke tegelijkertijd de slaapkamer en badkamer ventileert.
Nou wil ik in beide ruimtes een hygrometer ophangen. De bedoeling is dat er een automatische schakelaar komt die de ventilatie inschakelt zodra de luchtvochtigheid boven een bepaald percentage komt in 1 van de ruimtes.
Pas als beide ruimtes onder de ingestelde waarde komen, mag de ventilatie uit gaan. Het stukje domotica software zou dit dus ook moeten kunnen.

Wie kan me hier verder bij helpen? Ik zie door de bomen het bos namelijk niet.

• Arunia
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 19:44
@ThinkIT
Volgens mij kunnen domoticz en HASS dit beide gewoon. Geen idee of er simpelere oplossingen zijn hiervoor. Dan zou je eerder bij alles met Hue terecht komen oid.

http://tinyurl.com/jz5ms3c gehaakte pokeballs

• Cezus
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 05-10 12:15
Ik lees al een tijdje mee met de verschillende forumposts en wil eens een begin gaan maken met home automation / domotica. Graag wil ik eerst maar eens meten, en wel het meten van de temperatuur van verschillende ruimtes. Hoe kan ik dit het best aanpakken?

Bij mij zit het volgende in mijn hoofd:
- In elke kamer een temperatuursensor (wat voor sensor? kant en klaar of zelfbouw, MySensors achtig iets. )
- Een centrale controller die dit opslaat.
- In de software van de centrale software de data terug bekijken. Evt, uitlezen via een API.

Het mooiste zou zijn om later sensor data (misschien ook ander soort data dan temperatuur) later te hergebruiken voor mijn domotica. Voor de 'centrale controller' die ik hierboven noem heb ik de laatste tijd veel Home Assistant en Domoticz voorbij zien komen.

1. Hoe kan ik het beste sensors koppelen met zoiets als Home Assistant of Domoticz?
2. En zijn dit wel de geschikte software om sensor data op te slaan?

Dit zingt al een tijdje door mijn hoofd.

Cezus wijzigde deze reactie 26-01-2018 14:15 (4%)

• tsjoender
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 18:48
quote:
Cezus schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 14:10:
Ik lees al een tijdje mee met de verschillende forumposts en wil eens een begin gaan maken met home automation / domotica. Graag wil ik eerst maar eens meten, en wel het meten van de temperatuur van verschillende ruimtes. Hoe kan ik dit het best aanpakken?

- In elke kamer een temperatuursensor (wat voor sensor? kant en klaar of zelfbouw, MySensors achtig iets. )
- In de software van de centrale software de data terug bekijken. Evt, uitlezen via een API.

Het mooiste zou zijn om later sensor data (misschien ook ander soort data dan temperatuur) later te hergebruiken voor mijn domotica. Voor de 'centrale controller' die ik hierboven noem heb ik de laatste tijd veel Home Assistant en Domoticz voorbij zien komen.

1. Hoe kan ik het beste sensors koppelen met zoiets als Home Assistant of Domoticz?
2. En zijn dit wel de geschikte software om sensor data op te slaan?

Dit zingt al een tijdje door mijn hoofd.
Als je door het huis netwerk bekabeling hebt liggen, dan kun je voor de temperatuur sensoren 1-wire gebruiken. De DS18B20 sensoren zijn zo compact dat ze in een RJ45 stekker passen. Je kan ze dan onopvallend plaatsen:

SensorsInPlug

SensorInMuur

Als je Domoticz op een Raspberry Pi hebt draaien dan kun je 1-Wire zo aansluiten op een GPIO pin en in Domoticz toevoegen.

tsjoender wijzigde deze reactie 26-01-2018 14:20 (5%)

• Cezus
quote:
tsjoender schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 14:18:
[...]

Als je door het huis netwerk bekabeling hebt liggen, dan kun je voor de temperatuur sensoren 1-wire gebruiken. De DS18B20 sensoren zijn zo compact dat ze in een RJ45 stekker passen. Je kan ze dan onopvallend plaatsen:

[afbeelding]

[afbeelding]

Als je Domoticz op een Raspberry Pi hebt draaien dan kun je 1-Wire zo aansluiten op een GPIO pin en in Domoticz toevoegen.
Interessant! Maar helaas heb ik niet overal een netwerk aansluiting :) Ik zoek meer iets van een draadloze oplossing als zigbee of z-wave

• ocmer
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 21:50
quote:
Cezus schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 14:10:
..
...
Veelgebruikte oplossing om goedkope temperatuursensors van weerstations te gebruiken (zoals van Oregon) en daarvan het signaal op te vangen via een RFXcom. Die RFXcom sluit je via USB aan op bijv. een raspberry en domoticz is dan de centrale controler die dit opslaat en waar je er vanalles mee kunt doen.

Sony A77ii, Tamron 17-50/2.8, Sigma 18-125/3.5-5.6, Minolta 70-210/4, Minolta 50/1.7, Minolta 28/2.0, Sony F56 | RPI, Rfxcom @ Domoticz | HP Envy-13 | Sonos Play 1 x2, Play 3 | Fondriest TF4 | Sensa Merano | Burton Custom Wide, GNU Freedom, DC Control

• tlpeter
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 21:25
Via mysensors kun je de rj-45 methode gebruiken.
Of gebruik zwave modules waar je een temperatuur sensor aan kan koppelen. 2 vliegen in 1 klap.

• Loekie
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 17-10 16:10
quote:
tsjoender schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 14:18:
[...]

[afbeelding]

[afbeelding]

Dit vind ik een mooi idee, dat ga ik meenemen ;) Denk er dan wel aan om het met een temp + humidity te doen. Eens zien of er iets vergelijkbaars als een DHT22 met compacter formaat te vinden is.

specs

• Cezus
quote:
ocmer schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 16:08:
[...]

Veelgebruikte oplossing om goedkope temperatuursensors van weerstations te gebruiken (zoals van Oregon) en daarvan het signaal op te vangen via een RFXcom. Die RFXcom sluit je via USB aan op bijv. een raspberry en domoticz is dan de centrale controler die dit opslaat en waar je er vanalles mee kunt doen.
Ga ik ff bekijken, dankje! Ik hoor graag als er meer mensen zijn met ervaringen met sensordata verzamelen in huis. Of een richting waar ik moet zoeken natuurlijk :)

• Sanderrr
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 17-10 23:25
Op kantoor lagen 2 Fibaro rookmelders, 2 Fibaro motion sensors en een Quby scherm (volgens mij de voorloper van Toon?) in de verpakking stof te vangen dus die mag ik mee naar huis nemen :)

Ik heb thuis een aantal Hue lampen met bridge, 2 Google Home mini's en nog een Synology NAS (die ook stof staat te vangen). Nu is mijn vraag: Heb ik perse een aparte Z-Wave controller nodig om deze rookmelders en motion sensors te gebruiken, of kan dit ook met een van de systemen die ik al heb?

Sanderrr wijzigde deze reactie 29-01-2018 11:38 (6%)

Ich liebe es wenn ein plan funktioniert

• Goof2000
  • Laatst online: 16:09
quote:
SanderF1 schreef op maandag 29 januari 2018 @ 11:37:
Op kantoor lagen 2 Fibaro rookmelders, 2 Fibaro motion sensors en een Quby scherm (volgens mij de voorloper van Toon?) in de verpakking stof te vangen dus die mag ik mee naar huis nemen :)

Ik heb thuis een aantal Hue lampen met bridge, 2 Google Home mini's en nog een Synology NAS (die ook stof staat te vangen). Nu is mijn vraag: Heb ik perse een aparte Z-Wave controller nodig om deze rookmelders en motion sensors te gebruiken, of kan dit ook met een van de systemen die ik al heb?
Ja, je hebt een (USB) controller nodig: categorie: Interfaces

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 18:01
Ik krijg homebridge niet goed werkend thuis met 2 apple IDs. Bij de 2e apple ID kan de 'hub' (een iPad) niet gevonden worden. Hierdoor werkt automatisering buiten de wifi niet..
Hier mensen die homebridge werkend hebben met meerdere apple IDs?

• Sanderrr
quote:
Goof2000 schreef op maandag 29 januari 2018 @ 12:03:
[...]
Ja, je hebt een (USB) controller nodig: categorie: Interfaces
Thanks voor de snelle reactie! Moet die dan in de Synology of in de Quby?

• Goof2000
  • Laatst online: 16:09
quote:
SanderF1 schreef op maandag 29 januari 2018 @ 13:09:
[...]

Thanks voor de snelle reactie! Moet die dan in de Synology of in de Quby?
Quby ken ik niet, voor Synology zie: https://nl.hardware.info/...n-synology-nas-of-windows (of Google even verder voor verdere mogelijkheden, heb er zelf verder geen ervaring mee)

• Sanderrr
Quby is het bedrijf achter Toon, dus heb denk ik een hele oude Toon. Heb gekeken naar hoe deze te rooten maar voor mij denk ik iets te lastig.. Is er hier iemand die dat kan doen? Liefst in de buurt van Utrecht. Kan ervoor betalen maar heb 2 Quby's dus je mag er eventueel ook een houden dan.

• Sp33dFr34k
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Zijn er mensen die goede ervaringen hebben met een goedkopere variant van deze Fibaro:

pricewatch: Fibaro Wall Plug 2 (Z-Wave Plus) (NL model)

Ben aan het zoeken geweest, de NEO Coolcam krijgt veel negatieve reviews, ook de Aeon versie lijkt niet zo geweldig te zijn.

Welke alternatieven gebruiken jullie hier? Het enige wat ik nodig heb is een schakeling en evt. dimmer. Verbruik e.d. is voor mij niet zo spannend.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40

• CodeIT
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 10:31

CodeIT

Code IT

@Sp33dFr34k Ik heb zelf goede ervaringen met zowel de Neo Coolcam als de Fibaro. De Fibaro is iets uitgebreider en beter in te stellen, maar de Neo heeft het tot nu toe (half jaar in bezit) goed gedaan.
Fibaro spul bestel ik meestal op Amazon.de, scheelt iets met de prijzen in NL: https://www.amazon.de/Fib...keywords=fibaro+wall+plug

• soepah
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 16-10 13:53
quote:
CodeIT schreef op maandag 29 januari 2018 @ 20:07:
@Sp33dFr34k Ik heb zelf goede ervaringen met zowel de Neo Coolcam als de Fibaro. De Fibaro is iets uitgebreider en beter in te stellen, maar de Neo heeft het tot nu toe (half jaar in bezit) goed gedaan.
Fibaro spul bestel ik meestal op Amazon.de, scheelt iets met de prijzen in NL: https://www.amazon.de/Fib...keywords=fibaro+wall+plug
Ik heb zelf twee NEO modules gehad (mogelijk zelfde batch) die beiden binnen 2 maand ophielden met werken. achteraf los gehaald en bleek bij beide modules de rook te zijn ontsnapt :'(. Zwarte plekken op het printje en stinken. Dus ik sluit ze zelf niet meer aan (twijfels bij kwaliteit). Fibaro daarentegen werkt perfect, kost wat meer maar doet het altijd bij mij.

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

• CodeIT
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 10:31

CodeIT

Code IT

quote:
soepah schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 08:24:
[...]

Ik heb zelf twee NEO modules gehad (mogelijk zelfde batch) die beiden binnen 2 maand ophielden met werken. achteraf los gehaald en bleek bij beide modules de rook te zijn ontsnapt :'(. Zwarte plekken op het printje en stinken. Dus ik sluit ze zelf niet meer aan (twijfels bij kwaliteit). Fibaro daarentegen werkt perfect, kost wat meer maar doet het altijd bij mij.
Ai, dat zijn inderdaad de mindere verhalen. Wat had je er op aangesloten?

• Arunia
quote:
Executor16 schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 17:31:
Ik heb deze week een Fibaro RGBW controller gekocht om een van mijn controllers te vervangen en te automatiseren. Nu werkt dat vanaf je smartphone via een app, maar is er ook een fysieke Z-wave afstandsbediening (met zo'n kleurenwiel) waarmee ik de RGBW volledig kan bedienen?
Had jij al iets gevonden? Ben zelf naar exact zoiets op zoek om voor de nieuwe kamer van onze kleine meid een afstandsbediening neer te leggen. Hue lightstrip is natuurlijk super simpel, maar het full bright bij het verliezen van stroom vind ik een heel stuk minder. Anders was de keuze zo gemaakt, daar we nog een aantal van die afstandsbedieningen hebben liggen en ze ook niet te duur zijn.

Kan zelf niks meer vinden. Wel een aantal muur varianten, maar dat zoek ik dan weer niet. Moet eht een afstandsbediening zijn.
Die hue dingen zijn weer niet te verbinden met Z-wave zelf.

• HeroS
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 12:01

HeroS

Domotica Nerd

quote:
Arunia schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 10:04:
[...]

Had jij al iets gevonden? Ben zelf naar exact zoiets op zoek om voor de nieuwe kamer van onze kleine meid een afstandsbediening neer te leggen. Hue lightstrip is natuurlijk super simpel, maar het full bright bij het verliezen van stroom vind ik een heel stuk minder. Anders was de keuze zo gemaakt, daar we nog een aantal van die afstandsbedieningen hebben liggen en ze ook niet te duur zijn.

Kan zelf niks meer vinden. Wel een aantal muur varianten, maar dat zoek ik dan weer niet. Moet eht een afstandsbediening zijn.
Je kunt een keyfob kopen en dan met een regel de RGBW schakelen. Zelf wel goed ervaringen met de NODon versie (https://www.domotica-blog.nl/post/review-nodon). Weet niet wat voor een controller je hebt.

Je kunt ook op de inputs van de Fibaro een normale wandschakelaar aansluiten.

Blog over domotica: http://www.domotica-blog.nl

• Arunia
@HeroS Op dit moment nog niets. Wil uiteindelijk gaan voor Fibaro. Dus de fibaro dimmers en de rgbw variant voor de ledstrip. En zo'n Aeon usb stick (laatste versie) voor in de server.
Echt wat ik zoek voor mijn dochtertje is dus zo'n afstandsbediening waar je een kleur cirkel op hebt zitten. Eigenlijk zoals Philips heeft met Hue, maar daar wil ik dan vanaf. Mede ook omdat ik dan niet nog een bridge hoef te gebruiken. Scheelt weer energie e.d.
Als het er niet is, dan moeten die dingen gewoon hue worden, maar dan wellicht met de bridge om te updaten af en toe en via de afstandsbediening voor de kleuren en intensiteit.
Ik heb ergens nog hoop dat ze een optie maken zodat je toch in kan stellen dat hij niet vol aan gaat.

• HeroS

HeroS

Domotica Nerd

quote:
Arunia schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 10:12:
@HeroS Op dit moment nog niets. Wil uiteindelijk gaan voor Fibaro. Dus de fibaro dimmers en de rgbw variant voor de ledstrip. En zo'n Aeon usb stick (laatste versie) voor in de server.
Echt wat ik zoek voor mijn dochtertje is dus zo'n afstandsbediening waar je een kleur cirkel op hebt zitten. Eigenlijk zoals Philips heeft met Hue, maar daar wil ik dan vanaf. Mede ook omdat ik dan niet nog een bridge hoef te gebruiken. Scheelt weer energie e.d.
Als het er niet is, dan moeten die dingen gewoon hue worden, maar dan wellicht met de bridge om te updaten af en toe en via de afstandsbediening voor de kleuren en intensiteit.
Ik heb ergens nog hoop dat ze een optie maken zodat je toch in kan stellen dat hij niet vol aan gaat.
Zover ik weet bestaat dit niet voor Z-Wave.

• Arunia
@HeroS Daar ben ik ook bang voor. Dat heeft Philips dan wel weer goed gedaan. Kom alleen (dankzij iemand op het Hue topic) een muur versie tegen. Maar die zijn weer niet hier te koop. Dus schiet ook niet op.

Zo, eerste bestellingen zijn gedaan.
Ga langzaamaan al het schakelmateriaal vervangen in huis voor Busch Jaeger. Daarnaast is dus de eerste impulsdrukker (maak contact) besteld en moet ik binnenkort eens langs Alternate (denk als we toch al richting de Ikea gaan voor nieuw bed en kast) voor de Fibaro Dimmer 2 om de hoofdlamp te schakelen.
Daarnaast nog kijken hoe ik dat met de wolkenlamp doe. Daar zit nu een Hue lamp in, maar wellicht daar ook zo'n dimmer in hangen om zo die lamp te schakelen, of wellicht die aan het plafond hangen. :P
Zou ook nog over kunnen op een dubbele drukker, wat wellicht handiger was geweest. :+
Is denk ik van later zorg eigenlijk. Kan ze die ook nog besturen met 1 AB van Hue. We zien het wel.
Daarnaast de Aeon stick besteld. Kan ik alvast aan de slag met Hue en de bridge.

Dan nog de ledstrip, waarvan ik bang ben dat dat Hue gaat worden ivm het probleem van geen RGB afstandsbedieningen voor Z-wave.

Arunia wijzigde deze reactie 30-01-2018 12:12 (69%)

• soepah
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 16-10 13:53
quote:
CodeIT schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 09:23:
[...]
Ai, dat zijn inderdaad de mindere verhalen. Wat had je er op aangesloten?
De kleine electrische deken van m'n vrouw. ik dacht eerst dat het aan het vermogen lag maar met een meter erop trekt de deken max 300 watt bij het opstarten en gaat terug naar 150 voor het continue verwarmen. zit nu achter de Fibaro zonder problemen.

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

• Executor16
  • Niet online
quote:
Arunia schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 10:04:
[...]

Nee ben helaas zelf ook nog op zoek naar zo'n oplossing..

• Arunia
@Executor16 Ik denk dat ik dan maar gewoon voor een Hue lightstrip ga. Neem de gok wel, zo vaak zal het niet aan gaan. En kan wellicht een regel instellen dat constant gecheckt wordt (kwartier, half uur of uur) dat deze aan staat of niet vanaf middernacht oid. Geen idee. Vraag me af of madam er wakker van gaat worden.

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: januari 2000
  • Nu online
zone probleem was een copypaste fout, 2 zones met dezelfde name...

• Hmmbob
  • Nu online
quote:
Tim Schuhmacher schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 15:43:
zone probleem was een copypaste fout, 2 zones met dezelfde name...
Ander topic, maar goed dat je de fout gevonden hebt ;)

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: januari 2000
  • Nu online
Hehe

• Sp33dFr34k
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

quote:
CodeIT schreef op maandag 29 januari 2018 @ 20:07:
Bedankt, ik heb meer verhalen gelezen over de Neo pluggen, dus ik ga toch maar voor de Fibaro's :)

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40

• ET19611
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 28-11-2018
quote:
Sp33dFr34k schreef op maandag 29 januari 2018 @ 19:25:
Zijn er mensen die goede ervaringen hebben met een goedkopere variant van deze Fibaro:

pricewatch: Fibaro Wall Plug 2 (Z-Wave Plus) (NL model)

Ben aan het zoeken geweest, de NEO Coolcam krijgt veel negatieve reviews, ook de Aeon versie lijkt niet zo geweldig te zijn.

Welke alternatieven gebruiken jullie hier? Het enige wat ik nodig heb is een schakeling en evt. dimmer. Verbruik e.d. is voor mij niet zo spannend.
Ik heb tientallen actuators en sensoren van Neo, werken allemaal al meer dan een jaar zonder problemen en kosten een fractie van de Fibaro producten.

Raam/deursensoren, overstomingssensor, motionsensor en wallplug kan je voor minder dan 20 euro op Aliexpress kopen!

• Loekie
Sensoren kun je nog eens overwegen, maar als je fik hebt van die China-meuk kun je dat nergens claimen(ook je inboedel/opstal verzekering niet), bij fibaro kun je het bedrijf/leverancier nog verantwoordelijk stellen.

Ik koop geen hoogvoltage spul in china...

specs

• ET19611
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 28-11-2018
quote:
Loekie schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 13:50:
Sensoren kun je nog eens overwegen, maar als je fik hebt van die China-meuk kun je dat nergens claimen(ook je inboedel/opstal verzekering niet), bij fibaro kun je het bedrijf/leverancier nog verantwoordelijk stellen.

Ik koop geen hoogvoltage spul in china...
Is onzin! Ze hebben gewoon CE keurmerk, al zegt dat ook helemaal niks....

"hoogvoltage" 230V is trouwens gewoon laagspanning! _/-\o_

• Loekie
Veel succes met claimen van je schade bij een bedrijf in China of whatever, want dat is wat een CE keurmerk inhoud. Het zegt niets over kwaliteit, alleen dat de fabrikant garant staat voor evt schade opgelopen door normaal gebruik van het product.

Mjah, 230V is mss niet hoog hoog voltage, maar is serieus genoeg als de producten niet goed doordacht zijn.

specs

• arjandijk162
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 10:43
Momenteel heb ik de volgende domotica opstelling:

RPI2 Domoticz met Aeon S2 stick voor Zwave (3x HS100 PIR, 9x StellaZ thermostaatknop, 2x Fibaro dimmer, 1x fibaro relais, 3x 6poort stekkerdoos Greenwave)
RFXCom voor 433 (6x oregon scientific temp, 5x pir, 4x kaku schakelaar)
Philips Hue met 25 lampen, 5 dimmer, 2 PIRS
Nefit Easy als thermostaat

Dit werkt allemaal redelijk samen, maar het wordt toch snel onoverzichtelijk.
Mijn domoticz heeft inmiddels 1300+!!! apparaten. Als voorbeeld maakt de 6 poort Greenwave stekkerdoos al 39! apparaten aan, Dit maakt het vrij complex om te gebruiken.

Verder vind ik het instellen van een PIR nogal gedoe. Per Pir heb ik een hele blocky boom nodig om aan te geven dat een lamp aan moet als de Zwave PIR aan zegt en uit als de Zwave PIR uit zegt, en iets zachter mag branden als het nacht is. Daarnaast moet ik voor het aanpassen van de gevoeligheid of tijd van een PIR naar het hardware menu of Zwave control panel om dat daar in te stellen. Dan is het ook nog eens zo dat als ik een nieuwe instelling naar een Zwave apparaat stuur dit niet altijd aankomt.

Als ik dan kijk naar de StellaZ dan blijkt het na een dag prutsen niet te doen te zijn ze met Domoticz aan te sturen, en gebruik ik nu een oude Vera Lite om deze knoppen te sturen.

Een script/flow/blocky aanpassen kan alleen achter de pc, omdat de mobiele interface beperkt is en de webinterface slecht opent op mobiel (iig als je naar gebeurtenissen gaat)

Voor een fijne interface moet je een heleboel gaat customizen zoals op het domoticz forum gebeurt.

Al deze zaken doen mij overwegen Domoticz te parkeren en te vervangen door een stabieler/beter/volwassener systeem dat wel al mijn apparaten ondersteund.

Ik denk aan Homey of Samsung Smartthings, omdat ze allebei goed op mij overkomten, wat ik tot nu toe heb gezien.

Kunnen de ervaringsdeskundigen zeggen of ik bovenstaande bezwaren kan oplossen door de switch te maken?

• tlpeter
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 21:25
Jij denkt serieus dat beter en makkelijker kan met een ander platform? Ga dzvents gebruiken in plaats van blockly.

• HeroS

HeroS

Domotica Nerd

quote:
arjandijk162 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 16:23:
Momenteel heb ik de volgende domotica opstelling:

RPI2 Domoticz met Aeon S2 stick voor Zwave (3x HS100 PIR, 9x StellaZ thermostaatknop, 2x Fibaro dimmer, 1x fibaro relais, 3x 6poort stekkerdoos Greenwave)
RFXCom voor 433 (6x oregon scientific temp, 5x pir, 4x kaku schakelaar)
Philips Hue met 25 lampen, 5 dimmer, 2 PIRS
Nefit Easy als thermostaat

Dit werkt allemaal redelijk samen, maar het wordt toch snel onoverzichtelijk.
Mijn domoticz heeft inmiddels 1300+!!! apparaten. Als voorbeeld maakt de 6 poort Greenwave stekkerdoos al 39! apparaten aan, Dit maakt het vrij complex om te gebruiken.

Verder vind ik het instellen van een PIR nogal gedoe. Per Pir heb ik een hele blocky boom nodig om aan te geven dat een lamp aan moet als de Zwave PIR aan zegt en uit als de Zwave PIR uit zegt, en iets zachter mag branden als het nacht is. Daarnaast moet ik voor het aanpassen van de gevoeligheid of tijd van een PIR naar het hardware menu of Zwave control panel om dat daar in te stellen. Dan is het ook nog eens zo dat als ik een nieuwe instelling naar een Zwave apparaat stuur dit niet altijd aankomt.

Als ik dan kijk naar de StellaZ dan blijkt het na een dag prutsen niet te doen te zijn ze met Domoticz aan te sturen, en gebruik ik nu een oude Vera Lite om deze knoppen te sturen.

Een script/flow/blocky aanpassen kan alleen achter de pc, omdat de mobiele interface beperkt is en de webinterface slecht opent op mobiel (iig als je naar gebeurtenissen gaat)

Voor een fijne interface moet je een heleboel gaat customizen zoals op het domoticz forum gebeurt.

Al deze zaken doen mij overwegen Domoticz te parkeren en te vervangen door een stabieler/beter/volwassener systeem dat wel al mijn apparaten ondersteund.

Ik denk aan Homey of Samsung Smartthings, omdat ze allebei goed op mij overkomten, wat ik tot nu toe heb gezien.

Kunnen de ervaringsdeskundigen zeggen of ik bovenstaande bezwaren kan oplossen door de switch te maken?
Homey en Smarthing zijn zeker gebruikersvriendelijker maar hebben minder een tweaker gehalte. Dus even er wat tegen aan plakken is een stuk lastiger.

Daarnaast ga je bij elke pakket en elke controller tegen problemen aan lopen. Domotica is gewoon nog niet volwassen.

• arjandijk162
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 10:43
Ik lees hier en daar wel dat Domoticz dan wordt gebruikt voor de apparaten die niet direct op Homey werken, dat zou ook nog een tussenweg zijn, maar ik denk inderdaad dat het gemakkelijker en vooral overzichterlijker kan dan bij domoticz.

Als ik al kijk hoe veel eenvoudiger een thermostaatknop in Vera is (voor de rest geen fijn systeem, maar er zijn beter oplossingen) waar alle instellingen en eigenschappen onder 1 apparaat zichtbaar zijn, dan weet ik dat het slimmer kan.

Hoe zit het bijvoorbeeld met een Zwave PIR in Homey. Kun je hier in een venster de schakeltijd van de PIR instellen, de lamp(en) die moet schakelen en de lichtsterkte aangeven?

• rjhilbrink
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 19:59
quote:
CyBeRSPiN schreef op maandag 29 januari 2018 @ 13:00:
Ik krijg homebridge niet goed werkend thuis met 2 apple IDs. Bij de 2e apple ID kan de 'hub' (een iPad) niet gevonden worden. Hierdoor werkt automatisering buiten de wifi niet..
Hier mensen die homebridge werkend hebben met meerdere apple IDs?
Ik heb hier homebridge met 5 verschillende ids draaien. Je kan de homebridge echter maar aan 1 “home” hangen. Daarna moet je de andere id’s uitnodigen.

PV: Panasonic HIT Kuro/SolarEdge HD Wave 4.225 kWp verdeeld over 2600 Zuid Oost en 1625 Noord West

• CyBeRSPiN
quote:
rjhilbrink schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 19:28:
[...]

Ik heb hier homebridge met 5 verschillende ids draaien. Je kan de homebridge echter maar aan 1 “home” hangen. Daarna moet je de andere id’s uitnodigen.
Dat lukt me ook, maar krijg de iPad als hub niet zichtbaar bij het andere id. Heb jij een of meer hubs actief?

• Arunia
Op dit moment HASS draaien. Ik dacht aanvankelijk dat dat degene was met de blokjes om dingen te automatiseren, maar zie nu dat dat Domoticz is.
Moet nog even duiken in het coderen en of dat voor mij te doen is, maar wellicht domoticz ook eens proberen. Zal wellicht niet zo uitgebreid hoeven te zijn als sommigen het doen. Maar mij kennende gaat dat uiteindelijk steeds verder. ;)
Gelukkig hangt er nog niet al te veel en kan ik de fibaro straks ook gewoon basis zonder gebruiken.

Waar hebben jullie trouwens die fibaro dimmers zitten? Ikzelf zal op plekken die dingen achter de lamp moeten hangen vanwege te weinig ruimte in de muur en dat daar geen diepere doos in kan vanwege een dunnere muur.

• HeroS

HeroS

Domotica Nerd

quote:
Arunia schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 10:04:
Op dit moment HASS draaien. Ik dacht aanvankelijk dat dat degene was met de blokjes om dingen te automatiseren, maar zie nu dat dat Domoticz is.
Moet nog even duiken in het coderen en of dat voor mij te doen is, maar wellicht domoticz ook eens proberen. Zal wellicht niet zo uitgebreid hoeven te zijn als sommigen het doen. Maar mij kennende gaat dat uiteindelijk steeds verder. ;)
Gelukkig hangt er nog niet al te veel en kan ik de fibaro straks ook gewoon basis zonder gebruiken.

Waar hebben jullie trouwens die fibaro dimmers zitten? Ikzelf zal op plekken die dingen achter de lamp moeten hangen vanwege te weinig ruimte in de muur en dat daar geen diepere doos in kan vanwege een dunnere muur.
Zowel bij de lampen als in de muur. 40mm diep moet opzich wel lukken als er niet te veel andere dingen inzitten.

• Arunia
@HeroS Dat is op sommige punten het probleem. Er zitten oude metale dozen in, die zwarte. Toen was er niet echt een noodzaak om dit te vervangen. Wat er gebeurd is dat van de centraaldoos in de woonkamer (hebben een lange woonkamer en daarboven zitten precies 2 kamers) gaat het draad naar boven en dan een wandcontact naast het bed. Daarvandaan gaat het naar beneden. Dus, lasdop erachter.
Dat zit op meer plekken als ik zo even kijk.
Dan krijg je dit soort dingen.
Nahja, als de lamp bestuurd kan worden is het prima. Enige zal zijn de 2 lampen in de woonkamer. Zou wel fijn zijn om het achter de wipper te kunnen zetten, maar ben bang van niet.

Voor de zolder ben ik nog aan het kijken of ik daar een led paneel kan ophangen:
https://www.elektrohandel...-UGR19-dimbaar-Witte-Rand-
Echter kom ik er niet helemaal uit of dit dimbaar zou zijn met een fibaro dimmer 2. Lijkt me wel als ik niet de driver kies die ze leveren. Dus de goedkoopste optie met osram driver die niet dimt en dan niet de driver, maar de fibaro als "driver gebruiken" lijkt me voldoende te zijn.

Arunia wijzigde deze reactie 02-02-2018 16:37 (26%)

• ThinkPad
  • Laatst online: 21:48

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

@Arunia Je kunt ook nog kijken naar de IKEA FLOALT. Heb je een paneel wat je met Hue kan koppelen.

ThinkPad wijzigde deze reactie 03-02-2018 19:05 (22%)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• [RNMC] Viper
  • Laatst online: 17-10 20:20
@Arunia Weet niet precies hoe het loggen op lange termijn in domoticz te regelen is, maar raad je aan dit extern te doen in een influxdb/grafana ofzo, dan kun je nog eens van pakket wisselen en dan je log kunt behouden.

iPhoneX | Watch4 | MBp15 2016 | ATV4k | MacMini 2014

• Arunia
@ThinkPad die is wel lekker aan de prijs. Alhoewel het uiteindelijk wel mee valt in combinatie met alles bij elkaar. Ga er even over denken. Mijn vrouw vind het wel interessant, alhoewel zij niet vaak daar zal zijn.

@[RNMC] Viper weet niet of dit tegen mij was, maar begrijp het bericht niet helemaal. Maar kan ook gewoon aan mij liggen. Ben nog een beetje aan het kijken.

Arunia wijzigde deze reactie 03-02-2018 22:56 (45%)

• [RNMC] Viper
@Arunia Ja, als advies, las dat je naar domoticz wou overstappen. Mijn ervaring is dat wanneer je langer termijn logging wilt doen dit beter buiten je domotica pakket kunt houden, indien je later nog eens wilt overstappen blijft dit tenminste behouden en vaak kun je nieuwe pakketen hier op aan laten sluiten.

• Arunia
@[RNMC] Viper ah, duidelijk. Op dit moment is het nog even rond kijken en heb ik nog weinig echt gedaan buiten spullen kopen en later spul erbij halen. Ga er zeker eens naar kijken. Mits ik op dit moment ook echt logging wil gaan doen. Ik ga langzaamaan uitbreiden. Voor nu de nieuwe kamer van de kleine meid, tussendoor de zolder ofwel mijn computerkamer en later de kamers die dan opnieuw gedaan worden of wellicht gewoon als ik de kolder in mijn kop krijg. :+

• [RNMC] Viper
Zo is het bij mij ook begonnen, nu is het doel veel leren van mijn huis en installatie, en zoveel mogelijk eenvoudiger maken van standaard handelingen in huis.

[RNMC] Viper wijzigde deze reactie 04-02-2018 21:49 (3%)

• Arunia
Vandaag alvast een reservering gedaan voor de eerste fibaro dimmer 2.
Zou morgen klaar moeten liggen, maar dat zien we wel.

Ander dingetje is het updaten van firmware. Fibaro en vele anderen blijven angstvallig hun eigen methode gebruiken. Ofwel het aanschaffen van een hele dure Home Center 2 of Lite of dat je naar iemand toe moet die hem update voor je al dan niet voor een bedrag en verzending of langsgaan.

Homey schijnt er wel mee bezig te zijn en Fibaro wil op zich wel soort van meewerken.

Het enige wat ze eigenlijk zouden moeten doen is een programma schrijven die het bestand binnen hengelt en zo de dimmers update. Mag van mijn part wel encrypted zijn, zolang ik niet een apparaat hoef te hebben alleen voor het updaten welke eigenlijk mij iets teveel kost.

De andere kant is natuurlijk hoeveel updates komen er en hoe boeiend zijn die updates.

quote:
Arunia schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 10:23:
[...]

De andere kant is natuurlijk hoeveel updates komen er en hoe boeiend zijn die updates.
Die updates zijn soms wel boeiend, bvb onlangs hier voorbij gekomen, toevoegen/aanpassen van ripple control, anders zit je met een flikkerende lamp soms.
Soms voegen ze gewoon functionaliteit toe, wat toch ook wel leuk is :)

• Arunia
@Fire69 Daarom inderdaad.
Heb net even de salesmanager gemaild (is uiteraard net vrij t/m 9 februari) met de vraag of het kan (antwoord weet ik al en heb dat ook aangegeven) en daarbij mijn idee of ze een programma kunnen maken waarmee ze het zelf in beheer houden en dat mensen zonder de home center ook die updates kunnen doen.
Ben bang dat het financieel wellicht niet interessant voor ze is, maar aan de andere kant zullen er meer mensen zijn die het wel interessant zouden vinden.
Naar wat ik begrepen heb na mijn zoektocht en uitkomend bij Homey, is dat ze er wel soort van voor open staan om samen te werken zodat het met die makers gaat werken. Maar uiteindelijk komt er niks van in de afgelopen tijd.

Wellicht anders zo'n ding kopen en mijn tijd en het apparaat verhuren oid. zodat anderen ook hun spullen kunnen updaten.

Ja, leuk dat je het bij iemand kan laten doen, maar ik ga echt gen 25 dimmers/switches/roller modules uit mijn muren halen daarvoor... :/

• HeroS

HeroS

Domotica Nerd

Nou misschien weet Homey meer dan ik maar Fibaro gaat hier absoluut niet aan meewerken. Ik zie het niet gebeuren, tenzij zij door de standaard verplicht gaan worden.

Andere fabrikanten misschien wel.

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
quote:
Arunia schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 10:23:
Dat kan soms best handig zijn. Zo heeft mijn multisensor (aeotec?) een nieuwe firmware beschikbaar die zorgt dat een aantal bugs opgelost worden. Waaronder één waardoor hij de offset voor luchtvochtigheid niet opslaat en een ander waardoor hij een updateintervalinstelling negeert. Dat zijn dingen die ik graag gefixt zie. (nog liever meteen goed, maar dat terzijde)

Bij hun is het mogelijk om gewoon te updaten met een tooltje en je zwavestick. Gewoon even in een laptop prikken en gaan. En dan nog heb ik de moeite niet genomen. :')

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II
Sigma 100-400 DG OS HSM Contemporary

• Arunia
@Gonadan idd, ben zelf update geil zeg maar. Dus een update moet er eigenlijk wel op.
Heb een reactie terug, maar dat was alleen de korte vraag waar ik vandaan kom.
Dit aangegeven en meteen gezegd dat dat iig geen antwoord op mijn vraag is.

Net een reactie ineens van Fibaro Nederland ofwel de leverancier met de vraag of ze me konden bellen.
Nu was er geen tijd voor, maar wel even aan hen uitgelegd wat mijn gedachten was.
Hoop stiekem dat ze een stukje software willen schrijven in Polen, of wellicht een kastje waarmee je de update kan doen wat dan niet zoveel kost tegenover de Home Center.
Of samenwerken met ontwikkelaars van Domoticz en HASS en al die anderen.
Zou iig erg fijn zijn. Anders maar kijken of ik een Home Center voor weinig op de kop kan tikken en desnoods voor een klein bedrag de ronde kan laten doen naar mensen die ook willen updaten.
(contract en alles voor het geval van diefstal).

Reactie is iig, het kan niet. Enige wat ze aanbieden is dan het huren van een HC voor 150 euro borg en 25 euro per week. Als ik veel spul heb wat geupdate moet worden, zou dat een oplossing kunnen zijn.
Ze zitten in de buurt van waar ik woon, dus dat is ook geen probleem verder.

Arunia wijzigde deze reactie 09-02-2018 15:20 (70%)

• Arunia
Heb een tijdje in mijn hoofd gezeten met het Ikea led-paneel, maar ook een tijdje met één van deze:
https://www.elektrohandel...how=Search&KeyWord=paneel
en dan de 30x120 voor op zolder ipv een tl-bak welke slechter begint te worden op het moment.
Als ik het zo zie zou ik hem gewoon met een Fibaro dimmer 2 moeten kunnen besturen. Ze zijn allen dimbaar.
Maar ben er net te ver uit om het met zekerheid te zeggen, maar daar het 220V is, lijkt het me gewoon van wel.
Dan is de vraag of 2800K prettig gaat zijn op zolder als ik achter de pc zit (er hangt een Hue lightstrip plus onder een balk welke op mijn bureau schijnt, dus wit ligt kan ik daar ook wel krijgen, maar als ik de lijstjes met kleurtemperatuur bekijk, ziet het er erg geel uit, maar wellicht dat het gewoon mee valt.

• 2Dutch
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Ik start meestal 1x per week Plugwise op om even de data bij te werken. Sinds vandaag krijg ik een error die ik niet kan plaatsen: string was not recognised as a valid datetime. Heb een backup proberen terug te zetten, programma weggegooid en opnieuw geïnstalleerd: hij weigert nog steeds op te starten. Iemand toevallig ook eens ervaren? Heb support al een bericht gestuurd. Meest bizarre: ik installeer win10 in een VM, clean dus, Source erop, meteen idem melding voor me bakkes, wtf 8)7

2Dutch wijzigde deze reactie 21-03-2018 11:27 (18%)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• Jahaa!
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 14-10 11:33
Kan iemand mij met het volgende op weg helpen?

Op de slaapkamer heb ik 3 schakelaars om de primaire lamp mee te bedienen (1 bij de deur en 2 bij het bed). Schakeling start bij de deur, kruis schakelaar zit bij locatie 1 bij het bed en aansturing van de lamp op locatie 2 bij het bed. Op alle locaties is fase, nul en aarde aanwezig.

Huidige stand van zaken:

Hier wil ik graag een domotica module (dimmer) bij inbouwen. Naast dat alle schakelaars puls schakelaars moeten worden wil ik de module niet op locatie 2 hebben zitten (meest logische plek). Ik wil namelijk de andere ingangen gebruiken voor andere inputs.
Nu heb ik 2 opties uitgedokterd. De vraag is alleen mag en kan dit?

Optie 1 hierbij komt de dimmer module bij de deur. Deze dimmer heeft nog 1 onafhankelijke input welke ik wil gebruiken (fibare dimmer 1 (schakelen kan op basis van L-draad)). Hierbij lus ik 1 set zwarte draden door naar de lamp en gebruik de andere 2 i.c.b. met L om het signaal terug te krijgen bij de deur.

Optie 2 hierbij komt de dimmer op de locatie waar nu de kruis schakelaar zit. Hierbij gebruik ik beide zwarten draden naar de deur voor de 2 inputs. Van de draden naar locatie 2 wil ik 1 draad gebruiken voor de lamp en 1 draad als de input. Hierbij kan ik op deze locatie nog een input aftappen (niet afgebeeld). (Qubino schakelaar met 3 inputs).

Mijn voorkeur gaat uit naar optie 2 omdat ik hier de minste extra modules voor nodig heb. Maar kan dit en vooral, is dit veilig?
Ik hoor graag jullie gedachten.

• Bob_NL
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 13-10 13:46
@Jahaa!
Ik heb geen ervaring met Qubino, maar als deze via de NUL schakelt zou het gewoon moeten werken. Waarom zou dit niet veilig zijn? Zolang de fases en nul maar achter dezelfde groep hangen...

Ook werkt optie 1 gewoon; heb ik ook ongeveer zo uitgevoerd op de slaapkamer...kan ook op 3 plekken nu het licht dimmen...

Persoonlijk zou ik voor optie 1 gaan, maar dat komt omdat ik dan ook een HC2 van Fibaro heb...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 12:08

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

@Jahaa! Denk je niet gewoon veel te ingewikkeld? Gewoon een dimmer module bij de lamp en alle drie knoppen vervangen door z-wave zenders.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• trekker22
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 20:35
Iemand een idee hoelag de fibaro cat eye motion sensor mee gaat op batterij als ik alleen de motion sensor gebruik.

Is voor op wc waar ik niet makkelijk vaste stroom voeding heb.

casino's maken me rijk!Neteller heb je dan nodig!!

quote:
trekker22 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 18:18:
Iemand een idee hoelag de fibaro cat eye motion sensor mee gaat op batterij als ik alleen de motion sensor gebruik.

Is voor op wc waar ik niet makkelijk vaste stroom voeding heb.
Hier in de wc doe ik er makkelijk een jaar mee.

• trekker22
quote:
Fire69 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 18:53:
[...]

Hier in de wc doe ik er makkelijk een jaar mee.
en dan gebruik je alleen motion/lux en op een interval van 1-2 seconden lijkt me genoeg?

quote:
trekker22 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 19:29:
[...]

en dan gebruik je alleen motion/lux en op een interval van 1-2 seconden lijkt me genoeg?
Ik gebruik hem puur voor de motion, hoewel lux en temp ook wel gewoon doorgestuurd worden.

Interval van 1-2 seconden lijkt me vrij nutteloos?
Blind time staat op het maximum van 8sec.
Alarm wordt na 2min geannuleerd, dus al je maar 30sec binnen bent, blijft het licht wel nog even aan.

• trekker22
quote:
Fire69 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 19:36:
[...]

Ik gebruik hem puur voor de motion, hoewel lux en temp ook wel gewoon doorgestuurd worden.

Interval van 1-2 seconden lijkt me vrij nutteloos?
Blind time staat op het maximum van 8sec.
Alarm wordt na 2min geannuleerd, dus al je maar 30sec binnen bent, blijft het licht wel nog even aan.
Ik wil de wc lamp schaken dan moet je toch wel binnen 1-2 sec schakelen.

Of staat het pollen van de motion sensor los van het batterij gebruik??
Temperatuur volstaat met 1x per minuut of per uur, maar motion wil ik toch snel op schakelen en dan inderdaad toch wel een jaar met de batterij doen.

trekker22 wijzigde deze reactie 30-03-2018 19:47 (18%)

quote:
trekker22 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 19:45:
[...]

Ik wil de wc lamp schaken dan moet je toch wel binnen 1-2 sec schakelen.
Daar moet je geen interval voor instellen (dat kan je volgens mij helemaal niet trouwens)
Die sensor 'scant' gewoon continu en stuurt bij beweging een melding.
Dan kan je daarna dus de blind time instellen (de tijd dat hij niet meer scant nadat hij beweging heeft gedetecteerd)
En je kan dus ook instellen wanneer hij het alarm terug annuleert, in mijn geval dus na 2min, waarbij dan het licht weer uit gaat, tenzij hij in de tussentijd terug beweging heeft gezien.

• trekker22
quote:
Fire69 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 19:48:
[...]

Daar moet je geen interval voor instellen (dat kan je volgens mij helemaal niet trouwens)
Die sensor 'scant' gewoon continu en stuurt bij beweging een melding.
Dan kan je daarna dus de blind time instellen (de tijd dat hij niet meer scant nadat hij beweging heeft gedetecteerd)
En je kan dus ook instellen wanneer hij het alarm terug annuleert, in mijn geval dus na 2min, waarbij dan het licht weer uit gaat, tenzij hij in de tussentijd terug beweging heeft gezien.
dankje zo vond ik het ook terug in de manual :-) Maar als je motion detecteerd, krijg je dan ook meteen de actuele Lux waarde?

En wat zijn die krengen toch duur, samen met een zwave relay voor schakelen lamp ben je gauw 120 euro kwijt :-(

quote:
trekker22 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 20:04:
[...]

dankje zo vond ik het ook terug in de manual :-) Maar als je motion detecteerd, krijg je dan ook meteen de actuele Lux waarde?
Nee, bij detectie van beweging wordt enkel een alarm-melding gestuurd.
Lux en temp moet je apart instellen (interval in seconden en zo, staat ook in de manual :) )
quote:
En wat zijn die krengen toch duur, samen met een zwave relay voor schakelen lamp ben je gauw 120 euro kwijt :-(
Bij Amazon zijn ze nog redelijk betaalbaar, 45€.
Je kan ook bvb Neo Coolcam kopen ipv Fibaro, die heb je voor de helft van de prijs. Die doen wel geen temp en de led is maar 1 kleur.

• trekker22
quote:
Fire69 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 20:08:
[...]

Nee, bij detectie van beweging wordt enkel een alarm-melding gestuurd.
Lux en temp moet je apart instellen (interval in seconden en zo, staat ook in de manual :) )

[...]

Bij Amazon zijn ze nog redelijk betaalbaar, 45€.
Je kan ook bvb Neo Coolcam kopen ipv Fibaro, die heb je voor de helft van de prijs. Die doen wel geen temp en de led is maar 1 kleur.
Eens op Amazon kijken dan toch geen haast met Pasen.

Die neo ken ik wel maar dit maakt niet vrolijk :

https://forum.athom.com/d...ially-serious-fire-hazard

Kwam ook verhaal tegen waar een neo tussenstekker verbrand was :-(

quote:
trekker22 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 20:12:
[...]

Eens op Amazon kijken dan toch geen haast met Pasen.

Die neo ken ik wel maar dit maakt niet vrolijk :

https://forum.athom.com/d...ially-serious-fire-hazard

Kwam ook verhaal tegen waar een neo tussenstekker verbrand was :-(
Tja... ik heb hier ook zo'n sirene en stekker. Het leven zit vol met risico's :P

• Hmmbob
  • Nu online
18,47 als je snel bent: https://m.nl.aliexpress.c...=i2IbUNjE&addresstype=600

En een pir op batterijen != 230V-stekker natuurlijk...

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• Jahaa!
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 14-10 11:33
@Rob_nl , bedankt voor de feedback! De qubino's schakelen met de nul draad ja. Fijn dat het zou moeten kunnen. Het ging me vooral ook of het een beetje veilig is en volgens de voorschriften. Niet dat ik later met de verzekering problemen krijg.

Ik vraag me af wat veiliger is in het algemeen; De zwarte draad in zitten als nul (qubino) of als fase (bruin). In normale huis installaties wordt de zwarte draad in princiepe alleen door geschakelt met de fase draad. Mocht iemand anders hiermee aan de slag gaan en niet verwachten dat de nul wordt doorgeschakelt gaat het wellicht fout?
Inprinciepe staat er nooit spanning op de draad omdat ik pulsdrukker gebruik dus alleen kort stonding op spanning staan.

@Janoz; voornaamste reden is betrouwbaarheid. Ik heb een haat/liefdes verhouding met batterij gevoede modules. Daarnaast kan ik schakelmateriaal gebruiken uit mijn bestaande serie en scheelt het natuurlijk in de kosten.
quote:
Hmmbob schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 22:37:
[...]

En een pir op batterijen != 230V-stekker natuurlijk...
Deze sirene is ook op batterijen ;)

• Hmmbob
  • Nu online
WTF :o

Heb net zo'n pir besteld.....

quote:
Hmmbob schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 07:11:
WTF :o

Heb net zo'n pir besteld.....
Veel plezier ermee >:)

Valt allemaal wel mee denk ik hoor, anders had je er wel al meer gevallen van gezien...

Fire69 wijzigde deze reactie 31-03-2018 08:48 (20%)

• Hann1BaL
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 14:02

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Mijn RFXcom en P1 serial cable worden niet meer gezien door mijn rpi2.
De verlichting schakelt dus niet meer en de meter wordt niet meer uitgelezen
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
sudo lsusb -v | grep 'idVendor\|idProduct\|iProduct\|iSerial'

idVendor           0x0403 Future Technology Devices International, Ltd
  idProduct          0x6001 FT232 USB-Serial (UART) IC
  iProduct                2 FT232R USB UART
  iSerial                 3 ALYRFOEL
  idVendor           0x0403 Future Technology Devices International, Ltd
  idProduct          0x6001 FT232 USB-Serial (UART) IC
  iProduct                2 RFXtrx433
  iSerial                 3 A1YUUQ36

lsusb -t

/:  Bus 01.Port 1: Dev 1, Class=root_hub, Driver=dwc_otg/1p, 480M
    |__ Port 1: Dev 2, If 0, Class=Hub, Driver=hub/5p, 480M
        |__ Port 1: Dev 3, If 0, Class=Vendor Specific Class, Driver=smsc95xx, 4                80M
        |__ Port 3: Dev 4, If 0, Class=Vendor Specific Class, Driver=, 12M
        |__ Port 5: Dev 5, If 0, Class=Vendor Specific Class, Driver=, 12M

sudo nano /etc/udev/rules.d/99-usb-serial.rules

SUBSYSTEM=="tty", ATTRS{idVendor}=="0403", ATTRS{idProduct}=="6001", ATTRS{serial}=="A1YUUQ36", SYMLINK+="ttyUSB21"
SUBSYSTEM=="tty", ATTRS{idVendor}=="0403", ATTRS{idProduct}=="6001", ATTRS{serial}=="ALYRFOEL", SYMLINK+="ttyUSB22"

Ze lijken dus wel gezien te worden, maar de drivers ontbreken of iets dergelijks. Ik heb geen enkel ttyUSB* device in /dev/

i7 2600k, P8Z68v-pro, 16GB, 512GB Samsung 830 SSD, R9 280x 3GB

• Sanderrr
Ik ben er reeds achter dat een smart-dimmer achter een normale dimmer niet gaat werken, dus nu wil ik graag een slimme aan/uit schakelaar achter de bestaande dimmer plaatsen.

Wij hebben een kroonluchter met 16 lampjes in de eetkamer hangen dus die allemaal vervangen door Hue lampen is niet de gewenste oplossing ;) Mijn gewenste oplossing is om achter de bestaande dimmer een aan/uit schakelaar te zetten die ik dan koppel met Homey.

Kan dit, en zo ja, welk soort schakelaar kan ik dan het best gebruiken?

• streamnl
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 19:46
quote:
Sanderrr schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 14:06:
dus die allemaal vervangen door Hue lampen is niet de gewenste oplossing ;-)
Sorry, maar ik moest erom lachen... Ik snap je punt.

Volgens mij moet je elk schakelaar (die werkt met Z-wave) kunnen gebruiken.
(ikzelf heb geen Homey)

streamnl wijzigde deze reactie 13-04-2018 14:53 (9%)

• Sanderrr
Dacht dat het een stuk of 16 lampjes zijn, net nog eens geteld en het zijn er 28 _O-

Dus een schakelaar achter de dimmer zou gewoon moeten werken toch? Aan/uit met Z-wave en dimmen "met de hand". Gaat mij er vooral om dat ik savonds alles automatisch uit kan zetten en bij afwezigheid een aanwezigheid kan simuleren.

Heb ik dan de gewone of de relais nodig? #echtgeenidee

Sanderrr wijzigde deze reactie 13-04-2018 15:17 (59%)

• Hmmbob
  • Nu online
Kijk eens naar de Qubino dimmers: die plaats je achter een puls-schakelaar waardoor je zowel je gewone schakelaar kan gebruiken als Z-Wave. Je gewone dimmer gaat er dan tussenuit.

Hmmbob wijzigde deze reactie 13-04-2018 15:48 (12%)

• Sanderrr
Het grote probleem waar ik tegenaan loop is dat de huidige dimmer er juist in moet blijven...

• CyBeRSPiN
quote:
Sanderrr schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 16:02:
Het grote probleem waar ik tegenaan loop is dat de huidige dimmer er juist in moet blijven...
Waarom?

• Hmmbob
  • Nu online
Zelf opgelegde beperking :+

• Sanderrr
Ook door mn vriendin ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hmmbob
  • Nu online
Die (nou ja, de mijne dan) had hier als eis dat het ook met de hand bediend moet kunnen worden. Dat is natuurlijk meer een functionele eis dan de oplossing “deze specifieke dimmer moet blijven zitten”. Want een Qubino (of Fibaro) met pulsdrukker is alles wat je nodig hebt....

5183

Voor de snelle beslissers, bij Ali zijn de NEO tussenstekkers in de aanbieding (geen idee hoe lang deze aanbieding nog loopt):

https://nl.aliexpress.com...3d-4a53-ada0-32c02e7be32f

5183 wijzigde deze reactie 23-04-2018 14:07 (5%)

• ThinkPad
  • Laatst online: 21:48

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Dat zijn die stekkers die bij een aantal Tweakers uitgefikt waren toch? ;) :X

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

5183

quote:
ThinkPad schreef op maandag 23 april 2018 @ 14:39:
Dat zijn die stekkers die bij een aantal Tweakers uitgefikt waren toch? ;) :X
Bij 1 Tweaker, maar waar dat aan lag is niet duidelijk.

Heb ze al jaren, nooit gedoe mee.

• Arunia
quote:
Geen idee of je al een keuze hebt gemaakt.
We hebben op de kamer van onze dochter een Fibaro Dimmer 2 met pulsdrukker aangesloten.
Als je 1x drukt, dan gaat hij aan op de laatst ingestelde stand.
Als je hem na aanzetten ingedrukt houdt, dan gaat hij dimmen.
Als je hem los laat, dan weer ingedrukt houdt, dan gaat hij langzaamaan weer feller.
Een keer indrukken is uit zetten als hij aan staat.
En 2x snel drukken is op vol vermogen.
Daarbij kun je nog scenes instellen en je zou een dubbele pulsdrukker kunnen gebruiken met een programma als domoticz erachter om de 2e extra functies te geven op enkel, dubbel of drie keer drukken zoals scenes.

Dan heb je "normale" schakelaars waarmee je toch kunt dimmen.

• Gizz
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 18:20

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

quote:
Coritchando schreef op maandag 23 april 2018 @ 14:46:
[...]

Bij 1 Tweaker, maar waar dat aan lag is niet duidelijk.

Heb ze al jaren, nooit gedoe mee.
Bij mij zijn ze robuuster dan de KaKu-stekkers. Van die laatste hebben twee exemplaren het loodje gelegd bij het schakelen van mijn tv en receiver. Het relais hield er gewoon mee op, hoorde niks meer klikken. Alles vervangen door Neo's en het draait nu langer dan met de KaKu's en zonder enig defect.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Iemand een idee hoe ik makkelijk de temperatuur van ons (Intex) zwembad zou kunnen meten?

Ik dacht eerst aan een Fibaro deursensor met extra temp-sensor, maar blijkbaar heeft de V2 deze mogelijkheid niet meer. En om nu een oud model te kopen is ook weer zoiets... :/

Ik heb geen stroom in de buurt, dus de Binaire sensor kan ik ook niet gebruiken...

Pagina: 1 ... 72 ... 75 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrisch rijden

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True