Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Sorry, vergeten bij te zetten, moet bruikbaar zijn met Homey.Gizz schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 13:34:
Waterdichte 1-wire thermometer?
ESP8266 met mqtt ?Fire69 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 14:28:
[...]
Sorry, vergeten bij te zetten, moet bruikbaar zijn met Homey.
Ongeveer op deze manier dan?
http://www.instructables.com/id/ESP8266-Thermometer/
Da's iets boven mijn tweaker-capaciteiten vrees ik
Ik denk dat ik toch maar voor een Fibaro deursensor V1 ga gaan.

Precies zoals wij ze in onze eetkamer gebruiken.Arunia schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 09:37:
[...]
Geen idee of je al een keuze hebt gemaakt.
We hebben op de kamer van onze dochter een Fibaro Dimmer 2 met pulsdrukker aangesloten.
Als je 1x drukt, dan gaat hij aan op de laatst ingestelde stand.
Als je hem na aanzetten ingedrukt houdt, dan gaat hij dimmen.
Als je hem los laat, dan weer ingedrukt houdt, dan gaat hij langzaamaan weer feller.
Een keer indrukken is uit zetten als hij aan staat.
En 2x snel drukken is op vol vermogen.
Daarbij kun je nog scenes instellen en je zou een dubbele pulsdrukker kunnen gebruiken met een programma als domoticz erachter om de 2e extra functies te geven op enkel, dubbel of drie keer drukken zoals scenes.
Dan heb je "normale" schakelaars waarmee je toch kunt dimmen.
Sometimes you need to plan for coincidence
@MsGAnoniem: 898195 schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 12:56:
[...]
Hoi MsG,
Ik woon ook in een flat met Urmet installatie en ben momenteel aan het kijken naar de mogelijkheden. Mijn binnenunit (oud ding) geeft geen beeld. Heb jij ondertussen een oplossing kunnen vinden? En heb jij enig idee waar ik zo'n binnenunit kan vinden?
Heeft 1 van jullie 2 hier al een oplossing in gevonden?
*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains
Nope, ik heb hem nog steeds niet opengeschroeft :-P.Tusk schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 17:59:
[...]
@MsG
Heeft 1 van jullie 2 hier al een oplossing in gevonden?
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Ik wel, maar van die 2 draadjes wordt ik niet echt wijzer, behalve dat ik er niet zomaar een wifi schakelaar tussen kan zettenMsG schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 20:09:
[...]
Nope, ik heb hem nog steeds niet opengeschroeft :-P.

geen stroom in de buurt, hoe laat je het water dan rondpompenFire69 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 10:46:
Iemand een idee hoe ik makkelijk de temperatuur van ons (Intex) zwembad zou kunnen meten?
Ik dacht eerst aan een Fibaro deursensor met extra temp-sensor, maar blijkbaar heeft de V2 deze mogelijkheid niet meer. En om nu een oud model te kopen is ook weer zoiets...![]()
Ik heb geen stroom in de buurt, dus de Binaire sensor kan ik ook niet gebruiken...
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116
Moet dat?maomanna schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 14:23:
[...]
geen stroom in de buurt, hoe laat je het water dan rondpompen
Mijn pomp/filter staan een meter of 10 verder in de garage, er lopen pvc-buizen naar het zwembad, maar geen stroom.
Misschien kan ik ook gewoon stroom leggen natuurlijk, zou nog handig zijn om wat verlichting en zo te plaatsen...
moet natuurlijk niet. ik ging er vanuit dat je de pomp dichtbij het zwembad had.Fire69 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 14:40:
[...]
Moet dat?
Mijn pomp/filter staan een meter of 10 verder in de garage, er lopen pvc-buizen naar het zwembad, maar geen stroom.
Misschien kan ik ook gewoon stroom leggen natuurlijk, zou nog handig zijn om wat verlichting en zo te plaatsen...
bij verlichting, wel gelijk het juiste aanleggen om ze ook op afstand te kunnen schakelen
[ Voor 9% gewijzigd door maomanna op 04-05-2018 15:22 ]
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116
Daar zal ik eens over nadenken, maar in principe moet er gewoon een z-wave plug tusden om dat in orde te brengenmaomanna schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 15:21:
[...]
moet natuurlijk niet. ik ging er vanuit dat je de pomp dichtbij het zwembad had.
bij verlichting, wel gelijk het juiste aanleggen om ze ook op afstand te kunnen schakelen
Gaat om Landis+Gyr SMR 5.0 G4 G6 gasmeter en Landys+Gyr SMR 5.0 elektriciteitsmeter.
Nog wel een wtfje, blijkbaar voor de verzekering zou je meterkast leeg moeten zijn. Mocht er daar iets gebeuren en je eigen zooi staat er (uitzondering volgens mij routers etc), dan betaald de verzekering niet uit.
Ga nog wel kijken wat ik doe met de server. Een paar meter onder de vloer door hebben we nog een kast onder de trap. Misschien die maar eens leeghalen en daar de server plaatsen. Kabel oid kan daar ook heen of die plugwise (duur eigenlijk) aanschaffen.
Ach dat is allemaal van die bakerpraat. Hetzelfde dat je niets aan je electra mag doen want dat keert de verzekering niet uit. Ik heb dan eens aan een verzekeringsagent gevraagd. Die gaf aan dat dit alleen geld als er echt sprake is van grove nalatigheid.Arunia schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 14:50:
Nog wel een wtfje, blijkbaar voor de verzekering zou je meterkast leeg moeten zijn. Mocht er daar iets gebeuren en je eigen zooi staat er (uitzondering volgens mij routers etc), dan betaald de verzekering niet uit.
Ja, je meterkast hoort leeg te zijn. Maar behalve dat je hem zo vol duwt dat de meterkast oververhit (dus echt vol,vol) keert je verzekering echt wel uit. Anders zou geen enkele verzekering nog ooit iets uit hoeven te keren.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Waarom meet je de temperatuur niet bij de (ingang van) de pomp? Daar heb je wel elektriciteit immers. Kun je het gelijk ook een stuk netter wegwerkenFire69 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 14:40:
[...]
Moet dat?
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Ik moet wel op één of andere manier die sensor in het water krijgen natuurlijk.Janoz schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 10:10:
[...]
Waarom meet je de temperatuur niet bij de (ingang van) de pomp? Daar heb je wel elektriciteit immers. Kun je het gelijk ook een stuk netter wegwerken
Dan zou ik een gat in een buis moeten maken of zo (en hopelijk terug waterdicht kunnen maken daarna
Heb je deze 2 producten nodig.
http://sonoff.itead.cc/en/products/sonoff/sonoff-th
http://sonoff.itead.cc/en/products/accessories/ds18b20
en eventueel in gebruik met een waterdichte case.
https://www.itead.cc/sonoff-ip66.html
Bedoelen ze dan elektronica? Ik heb er bijv een zwik speciaalbier staan...Arunia schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 14:50:
@FunFair die waterdichte case biedt geen uitgang voor de tempsensor
[ Voor 8% gewijzigd door Tusk op 18-05-2018 11:39 ]
Het probleem is niet zozeer de te gebruiken electronica (Fibaro, Sonoff, ...) maar waar ik die sensor in het water krijg.FunFair schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 10:49:
Kun je ook met Sonoff doen, moet je er wel aangepaste firmware op zetten (genoeg handleidingen te vinden) zodat je met mqtt kunt communiceren (N.m.i. niet zo moeilijk en anders kan een tweaker in de buurt je misschien wel helpen
Heb je deze 2 producten nodig.
http://sonoff.itead.cc/en/products/sonoff/sonoff-th
http://sonoff.itead.cc/en/products/accessories/ds18b20
en eventueel in gebruik met een waterdichte case.
https://www.itead.cc/sonoff-ip66.html
Bvb (vergelijkbare setup):

Zou dat geen foute temperaturen geven omdat het metaal opwarmt door de zon?Janoz schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 19:42:
Als je een stukje metalen buis had dan kon je de sensor gewoon op de buitenkant zetten
Ik ontdek net dat je op een Fibaro Binary Sensor tot 4 temp-sensors kunt hangen.
Dan zou ik er 2 kunnen gebruiken om het verschil in temperatuur te meten voor en na het water door de solar-verwarming gaat.
Ik zal toch maar eens uitzoeken hoe ik een sensor in de buizen zou kunnen krijgen.
En hoeveel druk staat er op je systeem? Als die niet te hoog is kun je misschien een net groot genoeg gaatje boren en dan die waterdichte sensor erin vast drukken en afkitten. Mocht dat niet werken heb je alleen wel risico op wat lekwater.
[ Voor 35% gewijzigd door FunFair op 19-05-2018 07:09 ]
[ Voor 57% gewijzigd door Hmmbob op 19-05-2018 07:41 ]
Ik had verwacht dat het binnen stond, maar dan nog, ik denk dat door de geleiding van het metaal de temperatuur gelijk zou zijn aan het water.Fire69 schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 21:38:
[...]
Zou dat geen foute temperaturen geven omdat het metaal opwarmt door de zon?
Geen kraantje, enige plaats waar water is is aan de af- en aanvoer in het zwembad.FunFair schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 07:06:
Heb je ergens een kraantje zitten of is het een volledig gesloten systeem? Anders zou je water kunnen laten weglopen in een bakje en daar de sensor in hangen. Het bakje moet dan wel kunnen leeglopen/overstromen bij een afvoerputje.
0.5bar, dus dat zou wel mogelijk zijn, en zo zou ik het ook gedaan hebben, maar onderstaande post heeft een betere oplossingen gevondenEn hoeveel druk staat er op je systeem? Als die niet te hoog is kun je misschien een net groot genoeg gaatje boren en dan die waterdichte sensor erin vast drukken en afkitten. Mocht dat niet werken heb je alleen wel risico op wat lekwater.
Yep, kan ik zeker wat mee! Dit T-stuk ga ik maar eens bestellen:
http://www.zwembad.eu/ver...t-1x-12-binnendraad-p6646
Daarmee moet het wel lukken
De installatie wordt waarschijnlijk nog naar binnen verplaatst, maar dan moet ik eerst gaten in de muur van mijn garage makenJanoz schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 13:41:
[...]
Ik had verwacht dat het binnen stond, maar dan nog, ik denk dat door de geleiding van het metaal de temperatuur gelijk zou zijn aan het water.
Alles is PVC, dus de sensoren zullen toch echt wel in de buizen moeten komen.
Ik zocht een antwoord op dezelfde vraag. Zo te zien is jouw vraag nooit beantwoord. De voordelen lijken mij dat er AES wordt gebruikt bij de datatransmissie. Maar vraagt dit niet meer vermogen van devices die op batterijen werken? Misschien dat iemand hier alsnog op kan reageren? Ik heb er dan ook de aanvullende vragen over:SnowDude schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 12:48:
Ik bij mijn Z-Wave een secure include doen, wat zijn daar de voor- en nadelen van?
- Ontbreken er functionaliteiten als je een device niet secure include?
- Zit de beveiliging (security key) in de controller of in de aansturende software? Oftewel, kan ik de controller op andere software gebruiken nadat de devices included zijn of werken deze dan niet meer vanwege de ontbrekende security key?
- Als ik een device include via de knop op de controller, is dit dan secure of niet? Of is dat weer afhankelijk van de controller en software?
5. Wat gebeurt er als je een secure device via mesh routeerd via een unsecure device welke niet Zwave+ compatibel is. Werkt je secure device dan niet meer of vervalt de AES encryptie?
Enkele antwoorden
Mijn software maakt gebruik van OpenZwave welke er dit over schrijft.
Antwoord op 2: Er staat dat de security key door de software wordt bepaald en niet wordt opgeslagen in de controller zelf. Als je de (USB) controller dus zou verplaatsen naar een ander systeem dan kun je de secure devices alleen opnieuw aanspreken als je ook de security key zou overnemen in dat nieuwe systeem.
Antwoord op 3: Omdat de security key in de software zit en dus niet in de controller werkt het secure includen van devices dus niet via de knop op de controller. Deze knop doet dus een unsecure include.
Naar aanleiding van het antwoord op vraag 3 vraag ik me dan wel af hoe je devices die niet dichtbij de controller kunt includen? Normaal gesproken breng je de controller naar je device om het te includen maar bij een secure include kan dit dus niet??
Voor zover ik heb kunnen lezen is dit alleen mogelijk door je devices opnieuw te includen. Dus eerst excluden en vervolgens secure includen. Of andersom natuurlijk, net wat je nodig hebt. Je kunt een device welke unsecure geinclude is niet beveiligen zonder hem opnieuw te includen.Hmmbob schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 15:24:
4. Kun je later migreren van een non-secure netwerk naar een secure netwerk, en zo ja: hoe?
[ Voor 91% gewijzigd door 3raser op 27-06-2018 16:20 ]
Heb je ooit het antwoord gevonden op het protocol van de 'pilot' aansluiting op de Manum Extreme Control thermostaat?BroederM schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 09:05:
In onze badkamer komt elektrische vloerverwarming van Magnum welke word aangestuurd door een
Magnum x-treme control
Met het oog op de toekomst voor deze duurdere thermostaat gekozen i.v.m. de display kameleonfunctienee aansluiting op domotica!
Maar na het bestuderen van hun website en handleiding kom ik er achter dat ze zelf nog niet veel energie hierin hebben gestoken naast "dat het mogelijk is".
De handleiding verwijst enkel maar naar de "pilot" ingang op de thermostaat.
Nu is mijn vraag, moet ik nu al een draad aansluiten op deze pilot ingang? zoja wat voor draad?
Of kan ik in de toekomst een remote controller op deze ingang aansluiten en weg werken in de doos.
En waarom niet de zwave thermostaat van Magnum? niet alleen omdat deze nog duurder is en slecht verkrijgbaar maar mijn vriendin vond het kleuren scherm van de X-treme mooier zucht![]()
![]()
Ik heb al redelijk wat lopen zoeken op internet, maar nog niet kunnen vinden.
https://www.aliexpress.co...599c404&priceBeautifyAB=0
Heeft iemand hier ervaring me ?
Ik heb onderstaande als reactie gekregen op mijn vraag hoe de Pilot-aansluiting te gebruiken:floriszz schreef op maandag 16 juli 2018 @ 08:15:
[...]
Heb je ooit het antwoord gevonden op het protocol van de 'pilot' aansluiting op de Manum Extreme Control thermostaat?
Ik heb al redelijk wat lopen zoeken op internet, maar nog niet kunnen vinden.
Domotica met de MXC thermostaat is uitermate beperkt. Als bijlage en onderstaand ziet u hoe u een en ander kan instellen.
Werking pilot aansluiting van de MAGNUM X-treme Control thermostaat
Als er op pilot aansluiting 230 volt (fase draad) aangesloten wordt, gaat de thermostaat in verlaging.
Hoe kan de thermostaat ingesteld worden?
Mogelijkheid 1
Eerst moet de thermostaat op ruimte sensor ingesteld worden en vervolgens moet in ‘temperatuur instellingen’ verlaging temperatuur ingesteld worden.
Dit is de temperatuur wat overgenomen wordt door pilot functie.
Als dit gedaan is, moet de thermostaat op vloersensor ingesteld worden.
Mogelijkheid 2
Thermostaat kan ook gecontroleerd worden met de ruimte sensor en de vloersensor als limiet.
In temperatuurinstellingen kan vervolgens verlagings- en comfortemperatuur geselecteerd worden.
In beide gevallen moet u de pilot functie aanzetten en een relais met verbreek contact gebruiken. Op het moment dat relais bekrachtigd wordt gaat thermostaat verwarmen.
Om met pilot functies te werken moet de thermostaat op handmatig staan of op programma. Indien programma geselecteerd wordt moet wel de gehele dag ingesteld worden ( 00.00 t/m 23.59 uur). Indien anders ingesteld, bijvoorbeeld tussen 6 en 9 uur en tussen 15 en 20 uur, en u wilt om 11 uur gaan verwarmen met pilot functie, zal deze niet werken in verband met het ingestelde programma (6 tot en met 9 uur)
Op het display wordt niks weergegeven, maar in informatiescherm kunt u zien of de pilot functie geactiveerd is. Zie bijlage.
bijlage:

[ Voor 3% gewijzigd door tozzke op 16-07-2018 15:09 ]
Super bedankt voor de uitgebreide info en het voorkomen van een teleurstelling. Ik was bijna voor Magnum gegaan met deze MXC thermostaat. Denkende met zo'n bekend merk zit t wel goed als er een Domotica mogelijkheid is.tozzke schreef op maandag 16 juli 2018 @ 15:08:
[...]
Ik heb onderstaande als reactie gekregen op mijn vraag hoe de Pilot-aansluiting te gebruiken:
Domotica met de MXC thermostaat is uitermate beperkt. Als bijlage en onderstaand ziet u hoe u een en ander kan instellen.
Werking pilot aansluiting van de MAGNUM X-treme Control thermostaat
Als er op pilot aansluiting 230 volt (fase draad) aangesloten wordt, gaat de thermostaat in verlaging.
Hoe kan de thermostaat ingesteld worden?
Mogelijkheid 1
Eerst moet de thermostaat op ruimte sensor ingesteld worden en vervolgens moet in ‘temperatuur instellingen’ verlaging temperatuur ingesteld worden.
Dit is de temperatuur wat overgenomen wordt door pilot functie.
Als dit gedaan is, moet de thermostaat op vloersensor ingesteld worden.
Mogelijkheid 2
Thermostaat kan ook gecontroleerd worden met de ruimte sensor en de vloersensor als limiet.
In temperatuurinstellingen kan vervolgens verlagings- en comfortemperatuur geselecteerd worden.
In beide gevallen moet u de pilot functie aanzetten en een relais met verbreek contact gebruiken. Op het moment dat relais bekrachtigd wordt gaat thermostaat verwarmen.
Om met pilot functies te werken moet de thermostaat op handmatig staan of op programma. Indien programma geselecteerd wordt moet wel de gehele dag ingesteld worden ( 00.00 t/m 23.59 uur). Indien anders ingesteld, bijvoorbeeld tussen 6 en 9 uur en tussen 15 en 20 uur, en u wilt om 11 uur gaan verwarmen met pilot functie, zal deze niet werken in verband met het ingestelde programma (6 tot en met 9 uur)
Op het display wordt niks weergegeven, maar in informatiescherm kunt u zien of de pilot functie geactiveerd is. Zie bijlage.
bijlage:
[afbeelding]
Nu heb ik nog wat anders gevonden van OJ Electronics OCD5 of WCD5 WiFi. Deze komt met een app. En ik heb me laten vertellen dat de app besturing ook werkt als er geen internetverbinding is.(dus alleen lokaal wifi). Misschien dat ik die overweeg.(Past ook mooi in onze B&J Reflex SI framepjes.
Misschien dat ik nog overzie!?
Ik heb overal in huis Berker schakelmateriaal en heb dus nieuwe schakelaar nodig, welke zou ik moeten hebben. Detail, mijn zonnescherm is daarop aangesloten en moet open dicht en instelbaar zijn....
Thanks!
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Is dat echt de enige criteria dat je stelt aan een hub? hier kan niemand een goed antwoord op geven hoor.dante_f schreef op zondag 22 juli 2018 @ 22:44:
Beste wat vinden jullie de beste smarthub die je kan verbinden met Google home.
Fibaro Smoke Sensor op zolder liet los (zijn geplakt) en viel over de trap naar de 1ste, over de trap naar de BG en eindigde op de BG in de gang.
Er lagen onderdelen op zolder, op de 1ste en op de bg in de gang.
Alle onderdelen weer opgepakt, batterij eruit gehaald die er nog in zat en rustig zitten puzzelen. Binnen 5minuten zat die weer in elkaar en werkt ook nog!
Had er wel eens over gelezen, maar is mij nu ook overkomen: spontaan alarm. Om 6u sochtends
Niks te zien in de logs, temperatuur alarm zou pas bij 55 graden af moeten gaan, meting was 27 graden.
Heb er 3 in huis, maar geeft niet echt lekker gevoel om straks op vakantie te gaan. Straks gaan die krengen af en maken buren zich zorgen..
Hoe klinkt het Low Battery Alarm? Is dat 3x zeer luide piepen met een korte pauze ertussen?
Low battery is een korte piep.CyBeRSPiN schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 08:31:
Arg. En net was de andere melder op zolder aan de beurt.. typisch dat weer het rond 6u was.
Hoe klinkt het Low Battery Alarm? Is dat 3x zeer luide piepen met een korte pauze ertussen?
Heb je toevallig net je controller ge-reboot, want dan krijg ik om beurt ook van elke rookmelder een alarmmelding?
Ze gaan dan trouwens NIET in alarm!
Ik kijk het nog even aan, anders ga ik maar eens garantie claimen.
Echter heb ik de basis elektronica kennis, zodat ik wel een en ander kan schakelen, maar volgend wil ik toch even navragen vootdat hier de stoppen er gelijk uitklappen (voor zover mogelijk natuurlijk
Als ik een lamp met voet en aan/uit schakelaar aan wil sluiten, dan kan ik toch gewoon de reeds bestaande schakelaar er tussen uit knippen, en dan op die positie de Sonoff basic (https://www.aliexpress.co...937460.0.0.7bd72e0eY5JaiG) WiFi schakelaar kunnen aansluiten.
Of is dit aansluiten van zo'n Sonoff Basic toch niet zó gemakkelijk???
Thanks iig.
| We all need people who will give us feedback. That's how we improve. - Bill Gates |
Mooi, dank voor je snelle reactie, en dan ga ik eens een paar Sonoff's bestellen.Hmmbob schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 21:43:
ja, dat klopt.
Lijkt me wel gaaf, je lamp aan en uit met een app en/of stem!
| We all need people who will give us feedback. That's how we improve. - Bill Gates |
Is het mogelijk zo´n ding aan een voedingskabel van een PC voeding (3-pin naar 230V) te zetten?
Ikzelf zat te denken om zo'n voedingskabel door te knippen/snijden en dan de sonoff Pow er tussen te poffen.
Maar is dat wel veilig...?
Ik heb namelijk weinig trek om kortsluiting of fik in de keet te hebben
EDIT: Of kan ik beter de draad heel houden en hem in in losse wandcontactdoos schakelen?
En dan natuurlijk de wandcontactdoos aansluiten op een draad met stekker naar een stekkerblok (waar de pc normallter in zit)
[ Voor 25% gewijzigd door PeaceFreak op 13-08-2018 15:46 ]
Of aan je sonoff twee korte snoeren monteren. 1 met aan het eind een stekker, en de ander met een contact. Zo kan je altijd zonder te knippen een sonoff ergens tussen zetten.PeaceFreak schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 14:34:
EDIT: Of kan ik beter de draad heel houden en hem in in losse wandcontactdoos schakelen?
Maar ik heb moeite om het voor me te zien.
Dus 1 3-aderige stekker naar de sonoff en naar het stopcontact.
En een (afgeknipte) PC voedingskabel naar de sonoff en pc.
Bedoel je het zo?

Kost je dus twee stukjes snoer, een mannetje stekker en vrouwtje stekker en wat knutselen. Maar dan kan je hem overal tussen zetten
[ Voor 24% gewijzigd door TCroezing op 13-08-2018 21:02 ]
Ga ik het zo proberen te doen.
Op je foto heb je de fase gemarkeerd met een stift bij de pen volgens mij. Maar dan moet je altijd eerst een spanningzoeker in de wcd steken voor je hem aansluit, toch?
Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen
Dat valt wel mee, gewoon de stekker in het stopcontact steken. als het ding het niet doet, een halve slag draaien en nogmaals inpluggen.Twan V schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 08:18:
Hoe reageert die Sonoff als je de stekker omdraait? (Fase en nul omgedraaid aansluit?)
Op je foto heb je de fase gemarkeerd met een stift bij de pen volgens mij. Maar dan moet je altijd eerst een spanningzoeker in de wcd steken voor je hem aansluit, toch?
Hij zal het sowieso prima doen aangezien het bij 230V om wisselspanning draait. Het "probleem" is echter dat de Sonoff niet per definitie de fase schakelt wat in principe wel hoort.spank_mojoo schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 08:26:
[...]
Dat valt wel mee, gewoon de stekker in het stopcontact steken. als het ding het niet doet, een halve slag draaien en nogmaals inpluggen.
Het gevaar is dus dat er op je last een continue fase kan staan als de stekker verkeerdom in de WCD zit en je dus de nul schakelt ipv de fase
Dus binnenkort effe wat schakelmateriaal aanschaffen
Inderdaad wat @tozzke zegt. Schakelen van de fase. En een spanningszoeker is altijd wel in de buurt. Het is 1 x controleren...Twan V schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 08:18:
Hoe reageert die Sonoff als je de stekker omdraait? (Fase en nul omgedraaid aansluit?)
Ik ben erachter dat de Fibaro double relay switch met geen mogelijkheid te resetten valt. Heb nu ondertussen alles al geprobeerd maar ik krijg hem maar niet toegevoegd aan mijn Domoticz installatie.TerrorSource schreef op maandag 30 juli 2018 @ 20:09:
Ik ben er net achtergekomen dat Fibaro het nieuwe Nokia is qua degelijkheid.
Fibaro Smoke Sensor op zolder liet los (zijn geplakt) en viel over de trap naar de 1ste, over de trap naar de BG en eindigde op de BG in de gang.
Er lagen onderdelen op zolder, op de 1ste en op de bg in de gang.
Alle onderdelen weer opgepakt, batterij eruit gehaald die er nog in zat en rustig zitten puzzelen. Binnen 5minuten zat die weer in elkaar en werkt ook nog!
Mijn Vera kapte er 2 weken geleden ineens mee dus ben overgestapt op Domoticz maar het opnieuw toevoegen van alle ingebouwde modules wordt zo een fiasco. Heb uit mijn hoofd een module van Fibaro of 4 maar ze moeten allemaal eerst gereset worden voordat ze opnieuw toegevoegd kunnen worden.
Iemand nog tips??
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
als je zelf je schakelmateriaal hebt aangesloten, heb je er verstandig aangedaan alles via een vaste methode aangesloten te hebben.TCroezing schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 22:17:
[...]
Inderdaad wat @tozzke zegt. Schakelen van de fase. En een spanningszoeker is altijd wel in de buurt. Het is 1 x controleren...
Zo is bRuin bij mij altijd Rechts aangesloten, en bLauw Links
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Ik gebruik geen Domoticz, maar dit werkt in principe op elke controller:fabstar81 schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 23:27:
[...]
Ik ben erachter dat de Fibaro double relay switch met geen mogelijkheid te resetten valt. Heb nu ondertussen alles al geprobeerd maar ik krijg hem maar niet toegevoegd aan mijn Domoticz installatie.
Mijn Vera kapte er 2 weken geleden ineens mee dus ben overgestapt op Domoticz maar het opnieuw toevoegen van alle ingebouwde modules wordt zo een fiasco. Heb uit mijn hoofd een module van Fibaro of 4 maar ze moeten allemaal eerst gereset worden voordat ze opnieuw toegevoegd kunnen worden.
Iemand nog tips??
- Zet je controller in 'removal mode' of hoe het ook heet op Domoticz
- Triple-click de B-knop op je Fibaro-module
- Done
Daarna zou je hem moeten kunnen toevoegen in Domoticz.
ja, maar het vervelende is dat de vorige controller dus deaud is. De Vera kapte er gewoon mee, deed niets meer, was niet meer te factory resetten en kan hem niet removen. Moet dus gereset worden en dat doe je door hem na uitschakelen stroom en weer inschakelen, OOK te triple klikken. maar helaas werkt dat ook niet
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Je moet je oude controller niet hebben om een device te resetten.fabstar81 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 11:04:
@Fire69
ja, maar het vervelende is dat de vorige controller dus deaud is. De Vera kapte er gewoon mee, deed niets meer, was niet meer te factory resetten en kan hem niet removen. Moet dus gereset worden en dat doe je door hem na uitschakelen stroom en weer inschakelen, OOK te triple klikken. maar helaas werkt dat ook niet
Probeer het maar gewoon op Domoticz
Heb je de triple-click op verschillende snelheden getest?fabstar81 schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 22:06:
@Fire69. Helaas. Ook via removal mode in Domoticz lukt het niet om hem te verwijderen of toe te voegen daarna.
Ik weet ff niet meer wat te doen nu.
Toen ik van mijn vorige controller overging naar een Homey moest ik ook alles resetten (heb voornamelijk Fibaro-modules) en bij de ene device moest ik snel 3x duwen en bij de andere redelijk traag.
En wat is de afstand tussen je module en je controller? Best niet verder dan 1m van elkaar houden.
Je kunt de Fibaro ook resetten via de module zelf en dan proberen te verwijderen/toe te voegen.fabstar81 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 11:04:
@Fire69
En mijn ervaring is dat het toevoegen/verwijderen niet lekker werkt via de wandschakelaar. Het knopje binnen in werkt beter.
Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl
al met al, werkt dit allemaal niet. gedoe zeg....
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
ik heb inderdaad verschillende snelheden geprobeerd. Deze module zit in plafond in midden van de hal van 2x2. De meterkast, daarin hangt de pi met de USB Zwave stick. Dat zou hij echt moeten oppikken. Desalniettemin heb ik het ook geprobeerd door de USB module uit de pi te halen en ernaast te houden. Bood ook geen soelaas.Fire69 schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 00:23:
[...]
Heb je de triple-click op verschillende snelheden getest?
Toen ik van mijn vorige controller overging naar een Homey moest ik ook alles resetten (heb voornamelijk Fibaro-modules) en bij de ene device moest ik snel 3x duwen en bij de andere redelijk traag.
En wat is de afstand tussen je module en je controller? Best niet verder dan 1m van elkaar houden.
enige wat ik nog kan proberen is de module volledig deinstalleren, aan een stekker te hangen en die naast de pi te leggen om alles weer opnieuw te proberen....
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
misschien is de vraag al gesteld, in dat geval mijn excuses.
Ik wil graag even weten wat mijn opties zijn voor een domotica systeem in een bestaande woning.
Een kameraad van mij heeft een loxone mini server, maar hij heeft als voordeel dat hij van ieder contact punt in z'n toen nieuwbouw woning, een aparte kabel naar de zekeringskast heeft kunnen leggen. Ik kan dit echter niet want vele lichtpunten en stopcontacten zitten op kringen.
Toch zou ik ook graag een systeem willen waarbij ik vb het volgende kan:
- lichten vanop afstand bedienen en status ervan kunnen nazien (aan/uit)
- garagepoort openen en sluiten en status ervan kunnen nazien
- ramen en deuren kunnen beveiligen en status ervan kunnen nazien
- eventueel electrische toestellen bedienen en de status ervan kunnen nazien
Dit is het zo wat algemeen. Ik weet dat loxone ook een GO server heeft die draadloos werkt, maar mij is het niet geheel duidelijk hoe ik elke contactpunt kan bedienen want zonder relais kun je dit toch niet?
Een andere collega zei me dat er relais bestaan met wifi die je tussen je contactpunten en je domotica server zet.
Wat ik wel al eventueel heb is een raspberry pi 3 die ik momenteel vooral als mediaserver gebruik.
Ik weet het even niet meer, er is namelijk zo veel op de markt!
Bedankt voor de tips/info
R.
[ Voor 3% gewijzigd door razor225 op 23-08-2018 13:43 ]
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40
wat voor schakelaars hebben jullie hier aangesloten op jullie zwave zonnescherm modules? ik denk dat dat moet met een dubbel puls schakelaar? zoals bijvoorbeeld 1 van de bovenste 2 van deze?fabstar81 schreef op zondag 22 juli 2018 @ 21:21:
Hi, heb een Qubino flush shutter rolluik module en moet daar een nieuwe schakelaar voor hebben . Momenteel draai ik met een Vera maar wil over stappen naar Domoticz, zit terzijde.
Ik heb overal in huis Berker schakelmateriaal en heb dus nieuwe schakelaar nodig, welke zou ik moeten hebben. Detail, mijn zonnescherm is daarop aangesloten en moet open dicht en instelbaar zijn....
Thanks!
wat is het verschil tussen die 2 anyways?
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
ik heb hem exact aangesloten zoals de schema's weergeven. zelfs nog de draden verwisseld voor het geval ik het echt niet goed heb begrepen. Niets lukt me om met een schakelaar het zonnescherm omhoog of omlaag te doen terwijl de Qubino is aangesloten. De Qubino reageert prima via de UI om het zonnescherm omhoog en omlaag te doen, maar met de schakelaar is er geen leven in te brengen.
Ik heb nu een 3 standen draaischakelaar geprobeerd. Ik heb een normale wisselschakelaar geprobeerd en nu dus ook een puls(druk)schakelaar. niets werkt.
waar kan het aan liggen?
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Bij Fibaro moet je de module instellen voor het correcte type schakelaar. Geen idee of dat bij Qubino ook is?fabstar81 schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 22:27:
[...]
Ik heb nu een 3 standen draaischakelaar geprobeerd. Ik heb een normale wisselschakelaar geprobeerd en nu dus ook een puls(druk)schakelaar. niets werkt.
waar kan het aan liggen?
En post anders misschien eens een foto van hoe je het aangesloten hebt?
je kan in de Qubino kiezen of je een shutter schakelaar hebt, of een ventian blinds. Ik zie nergens in de parameters van de Qubino of je kan aangeven of je een puls- of gewone schakelaar hebt.Fire69 schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 22:56:
[...]
Bij Fibaro moet je de module instellen voor het correcte type schakelaar. Geen idee of dat bij Qubino ook is?
En post anders misschien eens een foto van hoe je het aangesloten hebt?
vergeef me de rotzooi, maar ben dus aan het testen. vandaar de rommel (plus, ik krijg het niet meer terug in 2 inbouwdozen). Afijn....zie hieronder:

făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Ik kan niet direct een handleiding vinden voor die module, maar ik zou toch even checken of je niet het type schakelaar moet instellen. Lijkt me logisch van wel.
Ik begrijp da het niet lukt, mijn vraag is, is jou scherm helemaal omhoog of omlaag? anders zou ik deze een stukje naar beneden bewegen (door er gewoon spanning op te zetten middels de draad tegen de fase aan te houden) en zou namelijk zo kunnen zijn dat het wel werkt maar dat je het niet ziet omdat hij al helemaal boven aan staat.
Is maar een idee, misschien dat het helpt met het zoeken naar het probleem.
En wat doet die als je in plaats van de schakelaar even een fase draad houd op S1 of S2, werkt hij dan ook niet? en dan kijken of het nog uitmaakt of je het er kort tegen aan houd of even vast houd. vaak is een korte puls stoppen/ korte stap en lang, dan loopt hij door tot het einde.
Kan het anders zo zijn dat je geen of onjuiste looptijd hebt ingegeven?
[ Voor 29% gewijzigd door Clumsy Smurf op 25-08-2018 14:07 ]
De Qubino is standaard op deze motor ingesteld. Hiermee vervalt de noodzaak om in de parameter een looptijd in te stellen van helemaal uit naar helemaal in.
Een type schakelaar kan ik echt nergens instellen. Daarnaast, ik heb 3 verschillende type schakelaars geprobeerd met de Qubino terwijl geen 1 werkt.
De schakelaars an sich, zonder de Qubino werken allemaal foutloos.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Betekent dit dan dat hij gewoon de sturing actief houd, tot er een nieuw commando word gegeven?fabstar81 schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 15:31:
Ik heb volgens de gebruiksaanwijzing van de Qubino een motor van het type switch of shutter. Dat betekent dat de motor vanzelf stopt als hij begin en/of einde bereikt.
De Qubino is standaard op deze motor ingesteld. Hiermee vervalt de noodzaak om in de parameter een looptijd in te stellen van helemaal uit naar helemaal in.
Een type schakelaar kan ik echt nergens instellen. Daarnaast, ik heb 3 verschillende type schakelaars geprobeerd met de Qubino terwijl geen 1 werkt.
De schakelaars an sich, zonder de Qubino werken allemaal foutloos.
En vandaar ook de vraag om gewoon zelf even de fase draad op S1 S2 te houden en of hij wel iets doet, zo nee, misschien even de fase draad op de zwarte / bruine houden die naar de motor toe loopt, kijken of die nog wel werkt of dat er misschien iets anders aan de hand is.
Ik heb een voorkeur voor ZWave, maar de Coolcam NAS-PD01Z is eigenlijk niet bedoeld voor buiten en heeft een operating temperature die begint bij 0 graden - ik wilde de PIR ook in de winter kunnen gebruiken...
Hij zal overigens droog van de regen hangen, maar natuurlijk wel de gewone luchtvochtigheid van buiten meemaken.
http://newsroom.fibaro.co...-introduce-smart-implant/
Het is 0-30v, geen 230v dus. Het is wel heel klein, wat handig kan zijn.Solosmots schreef op maandag 3 september 2018 @ 10:09:
Klinkt als een 2-relay module (FGS222) in een ander jasje. Tenminste daar kun je ook 2 contacten mee schakelen.
Ik denk niet dat zoiets al beschikbaar was...

Lijkt dit niet verdomd veel op een Fibaro Binary Sensor? maar dan een v2 ervan.Fire69 schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:07:
[...]
Het is 0-30v, geen 230v dus. Het is wel heel klein, wat handig kan zijn.
Ik denk niet dat zoiets al beschikbaar was...
[afbeelding]
Deze heeft 2 in- & outputs.
Lijkt echt op een Fibaro Binary SensorFire69 schreef op maandag 3 september 2018 @ 12:09:
Die heeft alleen ingangen toch?
Deze heeft 2 in- & outputs.
Ps. Fibaro Door Sensor versie 1 is op de Fibaro Binary Sensor gebaseerd (of andersom)

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40
Dus inderdaad gewoon een v2 blijkbaar...
Mooi marketing-praatje dan
Smart Implant has 2 inputs operating in either a binary or a 0-10V mode, and 1 digital input which can be connected to a maximum of 6 temperature sensors (DS18B20), or a temperature and humidity sensor (DHT-22). Once connected to 2 external buttons, the device can send up to 12 different control instructions.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Meer gedetailleerd stuk van McAffee: https://securingtomorrow....ty-in-simple-iot-product/Security Vulnerability in Smart Electric Outlets
A security vulnerability in Belkin's Wemo Insight "smartplugs" allows hackers to not only take over the plug, but use it as a jumping-off point to attack everything else on the network.
ik gebruik deze ook gewoon buiten. niks aan de hand.Hmmbob schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 08:42:
Welke PIR gebruiken jullie voor buiten?
Ik heb een voorkeur voor ZWave, maar de Coolcam NAS-PD01Z is eigenlijk niet bedoeld voor buiten en heeft een operating temperature die begint bij 0 graden - ik wilde de PIR ook in de winter kunnen gebruiken...
Hij zal overigens droog van de regen hangen, maar natuurlijk wel de gewone luchtvochtigheid van buiten meemaken.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Ik zoek net zoals hmmbob een sensor voor buiten, maar niet perse voor beweging. Het doel is om screens aan te sturen zodra een lux waarde geraakt wordt. Kan deze coolcam dat ook? Ben ook wel wat bezorgd voor de elementen omdat deze vol in de elementen komt te hangen. Hoe zit het trouwens met bereik van Zwave buiten? Ik woon in een zwaar geisoleerd huis met folie in de glazen pui, de rest is beton.fabstar81 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 15:49:
[...]
ik gebruik deze ook gewoon buiten. niks aan de hand.
Ik blijf twijfelen, en omdat ik bij die Sonoff Pow ook nog schakelmateriaal moet kopen, is de S20 wel uiteindelijk goedkoper.SiErRa schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 21:38:
Als je twijfelt is er ook een Sonoff S20, dat is gewoon een tussenstekker.
Maar kan ik die S20 gelijk (out of the box) koppelen aan Domoticz, of moet er dan nog geflashed worden?
En zo ja, hoe flash ik dat?
EDIT: Lees ik het nou goed of hoef ik echt niet te flashen? https://github.com/arends...icz---Automatic-discovery
[ Voor 14% gewijzigd door PeaceFreak op 12-09-2018 17:06 ]
De Neo coolcam PIR sensor heeft ook een Lux sensor en een bewegingssensor. Evenals een temperatuursensor Bij mij heb ik achter een Triple glazen pui waar de sensor pas na 9 meter een andere ZWave module tegenkomt.gassiepaart schreef op woensdag 12 september 2018 @ 16:57:
[...]
Ik zoek net zoals hmmbob een sensor voor buiten, maar niet perse voor beweging. Het doel is om screens aan te sturen zodra een lux waarde geraakt wordt. Kan deze coolcam dat ook? Ben ook wel wat bezorgd voor de elementen omdat deze vol in de elementen komt te hangen. Hoe zit het trouwens met bereik van Zwave buiten? Ik woon in een zwaar geisoleerd huis met folie in de glazen pui, de rest is beton.
Zwave staat bekend om grote bereik en dat komt niet in de laatste plaats doordat alle modules een mesh netwerk vormen.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Temperatuur sensor bij Neo CoolCam is niet standaard. Juist vrij lastig te krijgen (al heb ik er altijd wel een paar met Temp sensor over).fabstar81 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 17:46:
[...]
De Neo coolcam PIR sensor heeft ook een Lux sensor en een bewegingssensor. Evenals een temperatuursensor Bij mij heb ik achter een Triple glazen pui waar de sensor pas na 9 meter een andere ZWave module tegenkomt.
Zwave staat bekend om grote bereik en dat komt niet in de laatste plaats doordat alle modules een mesh netwerk vormen.
Alle z-wave sensors welke direct op stroom zijn aangesloten vormen het mesh-netwerk en geven signaal door. Sensors op batterijen niet ivm batterijgebruik.
krijg nou wat, je hebt gelijk. ik dacht dat er ook een temperatuur registratie was van de PIR van NEO Coolcam. Misschien onder de Vera wel (meen ik mij toch echt te herinneren) maar onder Domoticz niet.TerrorSource schreef op woensdag 12 september 2018 @ 19:00:
[...]
Temperatuur sensor bij Neo CoolCam is niet standaard. Juist vrij lastig te krijgen (al heb ik er altijd wel een paar met Temp sensor over).
Alle z-wave sensors welke direct op stroom zijn aangesloten vormen het mesh-netwerk en geven signaal door. Sensors op batterijen niet ivm batterijgebruik.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Meeste, en dat zeg ik uit ervaring, NEO CoolCam PIR's hebben GEEN temp sensor aan boord.fabstar81 schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 12:32:
[...]
krijg nou wat, je hebt gelijk. ik dacht dat er ook een temperatuur registratie was van de PIR van NEO Coolcam. Misschien onder de Vera wel (meen ik mij toch echt te herinneren) maar onder Domoticz niet.
Lijkt mij sowieso sterk als iets in Vera wel een Temp Sensor heeft en in Domoticz niet
moet overigens zeggen dat alle batterij gevoede modules niet erg lekker geupadte worden in Domoticz. Die NEO Coolcam is nog meest up-to-date meestal.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC