Janoz schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 14:44:
Of je wed niet op 1 paard en gebruikt een soort orchestrator (Home Assistant, OpenHAB, Domoticz). Dan veroordeel je jezelf niet tot 1 systeem. Goed, zigbee is misschien niet uitgebreid genoeg om je hele huis aan te sturen, maar voor alleen licht is hue toch wel één van de beste oplossingen. En met je orchestrator kun je je hue scenes gewoon aansturen met je zwave muurschakelaars, maar ook je Roomba opdracht geven de boel te gaan zuigen en de radio zachter zetten.
inderdaad, domoticz kan allerlei standaarden en hardware aan elkaar knopen terwijl je toch 1 systeem hebt om het aan te sturen. nadeel is echter wel dat dit knopen op zich ook best gedoe is. als het werkt, werkt het en werkt het goed. als iets niet werkt, is het maar een deel wat niet werkt wat ook een voordeel is.
ik kan me echter niet onttrekken aan dat als ik mijn pi ff opnieuw opstart -zelfs met persistent drivers- mijn hele huis niet meer reageert omdat de USB-uitgangen weer zijn verschoven. vorige week heb ik zelfs 2 keer gehad dat zonder reboot, ineens al mijn hardware op andere USB-uitgangen was geplaatst.
en dan kan je in je orchestrator ineens al je hardware eruit trekken, 1 voor 1 er weer in doen om te zien welke USB poort is toegewezen en die weer wijzigen in Domoticz. afijn, louter voordelen, maar soms is het ook wel gemakkelijk om 1 systeem, 1 protocol, 1 hardware, etc. te hebben.
rinkel schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 14:55:
Maar zigbee is weer een stuk makkelijker te verlaatsen (bijvoorbeeld een Ikea Tradfri lamp). Bij Zwave is dat lastiger.
Ik heb zowel zigbee als zwave via Smartthings.
Over het algemeen vond ik zwave iets betrouwbaarder (zeker de eerder genoemde qubinos: super!), maar Ikea Tradfri werkt echt heel goed en zijn de zwave stekkers van Coolcam weer heel erg slecht.
ik vind de coolcam stekkers helemaal niet erg slecht. wat voor problemen had je ermee?
SkorpionNL schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 10:20:
Ik gebruik een combinatie van Z-wave en Zigbee. Alle inbouwmodules en veel plugs zijn hier Z-wave. Zigbee gebruik ik voor Hue, Tradfri en mijn Aqara spullen. Er zijn al mooie Zigbee inbouwmodules van Ubisys op de markt, maar helaas zijn deze erg duur.
die Aqara zooi, die gebruik je voor je gordijnen? ik heb het nog niet aangedurft, maar ik wil mijn gordijnen ook automatiseren. 5,20 meter in 2-en. denk dus aan links een motor en rechts een motor. vind het vanuit China nog best aan de prijs en ik kan helaas niet echt goede keuze maken vanwege de vele keuzes. bij de 1 zit de motor er wel bij, de ander weer niet...snap er de ballen van soms.
LA-384 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 17:22:
Prettig om te lezen dat die modules die je aan een "domme" motor kan koppelen, ook netjes weg te werken zijn. Dat geeft ook opties voor de reeds bestaande rolluiken en het zonnescherm, zonder meteen een heel nieuw rolluik/zonnescherm te hoeven plaatsen.
Nou werd al gezegd dat IO 2-weg is, en RTS 1-weg. Wat ik hieruit begrijp is dat 1-weg betekent dat er slechts een signaal van open of dicht gegeven wordt, terwijl er bij 2-weg ook terugkoppeling plaatsvindt, zodat je ook iets anders kunt dan helemaal open of helemaal dicht.
Worden de mogelijkheden daarin nou puur bepaald door de motor, of is zo'n Qubino ook in staat terugkoppeling te geven? Hoewel ik er in mijn huidige situatie niet echt een gebruiksdoel voor zie, kan dat in de toekomst anders zijn.
1-weg betekent fire and forget. de zender verstuurt het commando "aan", maar krijgt geen terugkoppeling van de ontvanger dat hij daadwerkelijk aan staat.
2-weg heeft zoals je zegt inderdaad die terugkoppeling wel.
daarnaast is het zo dat je met RTS helaas niet het commando 37% open kan geven. als je dit wilt, moet je hier omheen programmeren. je moet een startpunt creeeren (want wie zegt dat het rolluik open is, zoals de zender een uur geleden heeft verstuurd?), dus (bijvoobreeld) eerst commando open, dan tellen hoe lang hij erover doet naar beneden, vervolgens bedenken dat je voor 50% open, je na het versturen van het commando, na 15 tellen een stop commando moet geven.
Somfy heeft hiervoor de STOP knop, of MY knop die je op de motor zelf kan programmeren. sommige controllers (zenders) kunnen dat commando geven waardoor hij dus naar de voorgeprogrammeerde stand gaat. dit vangt voor een deel dit op.
met de rolluik module van zwave kan je inderdaad calibreren en zeggen dat ie voor 69% open moet. het omheen programmeren hoeft dan niet meer.
hier thuis heb ik alle rolluiken en rolgordijnen met RTS (Somfy), met de komst van IKEA van automatische rolgordijnen gaat hier waarschijnlijk nog meer RTS in huis komen. alleen het zonnescherm hier is met een zwave module. hoewel ik dat veel lekkerder werken vind (vanwege het in te stellen %-age open/dicht) zit het erin dat de volgende keer de keuze toch op Somfy zal vallen of IKEA voor rolgordijnen of rolluiken.