@bartvb: artikel had ik al eens gelezen, maar ik was totaal niet meer mee door de verschillende informatie. Dus, als ik mijn schakelaars op z-wave wil hebben moet ik zo'n Aeon labs micro schakelaar achter de schakelaar plaatsen? En alle bekabeling naar de meterkast laten lopen, hoe sluit ik die aan, of ik bedoel op wat? Welke bekabeling heb je daarvoor nodig? UTP/SVV?
Toch vind ik homewizard redelijk plug and play.chaoscontrol schreef op maandag 05 september 2016 @ 13:22:
[...]
Dat is ook de enige reden dat domotica niet zo hard loopt. Het zou wel plug en play moeten zijn, hooguit een scene aanmaken/aanpassen.
Zodra dat (hypotetische) product op de markt komt gaat het snel.
Kiki toevoegen, somfy rts toevoegen en gisteren een rookmelder is appeltje eitje....
Je kunt een z-wave micro module (schakelaar of dimmer) achter de bestaande schakelaar plaatsen. Op deze manier kun je het licht punt wat aangesloten is op deze schakelaar/micro module met de bestaande schakelaar bedienen, maar ook met een z-wave controller. Via scenes of gewoon remote met bv. smartphone.realstiner schreef op woensdag 07 september 2016 @ 12:03:
@bartvb: artikel had ik al eens gelezen, maar ik was totaal niet meer mee door de verschillende informatie. Dus, als ik mijn schakelaars op z-wave wil hebben moet ik zo'n Aeon labs micro schakelaar achter de schakelaar plaatsen? En alle bekabeling naar de meterkast laten lopen, hoe sluit ik die aan, of ik bedoel op wat? Welke bekabeling heb je daarvoor nodig? UTP/SVV?
Je hoeft dan NIET alle bekabeling naar de meterkast te laten lopen! Of je kiest voor draadloos z-wave, zoals hierboven beschreven of je bedraad al je lichtpunten, schakelaars en evt wcd's via zwarte schakeldraden (gewoon installatiedraad 1,5 mm2) centraal naar je meterkast. (de nul en fase bedrading kan gewoon blijven zitten als je een bestaande installatie hebt)
In de meterkast komen dan de actuators/dimmers en de controller die de boel aansturen. Het is natuurlijk ook mogelijk om een mix van bovenstaande te maken.
De homewizard is natuurlijk geoptimaliseerd voor KaKu, maar met een andere controller zoals de vera heb je toch wat randapparatuur en andere kennis nodig. zo blijkt maar uit mijn gehannes met een paar van die dingen toe te voegen.dfrenner schreef op woensdag 07 september 2016 @ 12:16:
[...]
Toch vind ik homewizard redelijk plug and play.
Kiki toevoegen, somfy rts toevoegen en gisteren een rookmelder is appeltje eitje....
OK, als je het eenmaal hebt gedaan dan lukt een volgende ook wel plug and play.
zo heb ik gisteren dan eindelijk mijn laatste buitenlamp geschakeld gekregen met de vera. *jeej*, eindelijk!
afijn, nu heb ik wel een AMWT-230 oid over. benieuwd wat ik daar weer voor kan verzinnen....nutteloos ding.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Vraag me af of het ding ook lage spanning/gelijkstroom detecteerd, anders zou je er een batterijgevoede schakelaar mee maken. Of combinatie met een schakelmodule direct om een scene te starten, bijv hotelschakeling zonder draden door te hoeven trekken.
Maar dan kun je net zo goed direct een Zwave module pakken qua kosten vermoed ik.
Maar dan kun je net zo goed direct een Zwave module pakken qua kosten vermoed ik.
het probleem zit hem in, dat hij moet aangesloten worden aan een bestaande schakeling. Wat de bedoeling is van dat ding is dat als je bijvoorbeeld een lamp aanzet, je tegelijkertijd een andere lamp kan aanzetten dmv het signaal wat hij doorgeeft.
En dat is het enige....
Waardeloos als je het mij vraagt. Want waarom zou je dat willen? Als je een zwave module hebt dan zit die functionaliteit er al bij, bovendien kan je dan de oorspronkelijke lamp ook extern schakelen. En dat kan met dit ding dus niet eens...
En dat is het enige....
Waardeloos als je het mij vraagt. Want waarom zou je dat willen? Als je een zwave module hebt dan zit die functionaliteit er al bij, bovendien kan je dan de oorspronkelijke lamp ook extern schakelen. En dat kan met dit ding dus niet eens...
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Je betaald een 3e en krijgt ook een 3e van de functionaliteit 
Je kunt de statusverandering echter ook gebruiken als trigger in een domoticapakket, misschien geeft je dat een idee? Bijvoorbeeld licht in de badkamer aan, ventilatie op standje hoog. Je hoeft dan geen dure schakelmodule met ingebouwde energie meting aan te schaffen om alleen de status te meten.
Maar krijg het zelf ook niet direct enorm warm van deze module..
Je kunt de statusverandering echter ook gebruiken als trigger in een domoticapakket, misschien geeft je dat een idee? Bijvoorbeeld licht in de badkamer aan, ventilatie op standje hoog. Je hoeft dan geen dure schakelmodule met ingebouwde energie meting aan te schaffen om alleen de status te meten.
Nav mijn post hier:
NIK0 in "Domotica. Ervaringen en vragen."
Heb ik nog wat mensen offline en via DM gesproken. (waarvoor dank
)
Wat ik ervan opgestoken heb is dat je met de hand schakelaar / fibaro dimmer achter de schakelaar de meeste flexibiliteit hebt.
Aansluiten zou moeten:

Achter de meegeleverde somfy opbouw schakelaar is geen ruimte om (later) de fibaro dimmer aan te sluiten.
Moet nu m'n leverancier gaan vertellen dat ik dus NIET dat somfy ding wil hebben:

maar een opbouw schakelaar (pulsdrukker?) die iig 50mm diep is. (pulsdrukker doet iets minder Opa/Oma achtig aan dan zo'n links/rechts schakelaar )
Misschien maak ik t te moeilijk maar ik kan nergens zoiets vinden in opbouw formaat. (alle elektro markten, poefers en knallers gehad via google)
Enige wat ik kon vinden zijn inbouw puls(schakelaars) maar nergens opbouw in een doosje van 50mm.
Niet helemaal waar..ik kan dit soort vinden maar geen maten erbij
Iemand een idee waar ik het verlossende stukje techniek kan vinden?
NIK0 in "Domotica. Ervaringen en vragen."
Heb ik nog wat mensen offline en via DM gesproken. (waarvoor dank
Wat ik ervan opgestoken heb is dat je met de hand schakelaar / fibaro dimmer achter de schakelaar de meeste flexibiliteit hebt.
Aansluiten zou moeten:

Achter de meegeleverde somfy opbouw schakelaar is geen ruimte om (later) de fibaro dimmer aan te sluiten.
Moet nu m'n leverancier gaan vertellen dat ik dus NIET dat somfy ding wil hebben:

maar een opbouw schakelaar (pulsdrukker?) die iig 50mm diep is. (pulsdrukker doet iets minder Opa/Oma achtig aan dan zo'n links/rechts schakelaar )
Misschien maak ik t te moeilijk maar ik kan nergens zoiets vinden in opbouw formaat. (alle elektro markten, poefers en knallers gehad via google)
Enige wat ik kon vinden zijn inbouw puls(schakelaars) maar nergens opbouw in een doosje van 50mm.
Niet helemaal waar..ik kan dit soort vinden maar geen maten erbij
Iemand een idee waar ik het verlossende stukje techniek kan vinden?
[ Voor 15% gewijzigd door NIK0 op 07-09-2016 20:24 ]
Member of the Ukraine IT Army
Na even wat zoeken heb ik ook niet zo direct een diepe opbouwdoos kunnen vinden.
Maar heb je niet ergens een plaatsje bij je Somfy zelf? De module zelf is maar 3cm dik of zo, dus veel plaats heb je niet nodig.
Maar heb je niet ergens een plaatsje bij je Somfy zelf? De module zelf is maar 3cm dik of zo, dus veel plaats heb je niet nodig.
een derde van de prijs? die modules van Kaku zijn ook gewoon 30 euro in de bouwmarkt hoor! nog steeds de helft, maar als je deze module neemt van 30 euro, en eigenlijk om een echte schakeling te maken ook nog een andere module nodig hebt van 30 euro, dan ben je eigenlijk net zo duur uit als je een zwave van 60 euro koopt.Loekie schreef op woensdag 07 september 2016 @ 16:23:
Je betaald een 3e en krijgt ook een 3e van de functionaliteit
afijn...het is nu opgelost. ik ga inderdaad maar eens nadenken over een applicatie van deze module. Misschien is dat badkamer idee wel een goede. moet sowieso nog eens mijn mechanische ventilatie domoticaficeren. maar is een perilex stekker en wil dat doen met een ETH8020 relais board. maar hoe...geen idee!
de module kan ik dan inderdaad een signaal laten geven om de ventilatie aan te laten doen via de vera. maar goed...eerst maar eens proberen om die perilex ooit te maken.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Ik heb een hele muurFire69 schreef op woensdag 07 september 2016 @ 20:25:
Na even wat zoeken heb ik ook niet zo direct een diepe opbouwdoos kunnen vinden.

maar echt fraai is het niet 2 doosjes naast elkaar.. (waar dan draden van de pulsdrukker of schakelaar, het andere doosje in moeten?)
Kan toch niet de eerste zijn met dit probleem..damn you ...muur
[ Voor 13% gewijzigd door NIK0 op 07-09-2016 21:51 ]
Heb misschien 2 kandidaten gevonden:Fire69 schreef op woensdag 07 september 2016 @ 20:25:
http://www.licht-geluid.nl/dap-cb-1-enkele-opbouwdoos.html
http://www.pretmetled.nl/...wg/opbouwdoos-enkelvoudig
Nu nog uitdokteren welke (pulse) schakelaar daar bij past..
Hoe wordt je Somfy geplaatst? In een bak op de muur dan? Is er daar geen plaats in vrij?NIK0 schreef op woensdag 07 september 2016 @ 21:45:
[...]
Ik heb een hele muur:
[afbeelding]
maar echt fraai is het niet 2 doosjes naast elkaar.. (waar dan draden van de pulsdrukker of schakelaar, het andere doosje in moeten?)
Kan toch niet de eerste zijn met dit probleem..damn you ...muur
Het is geen optie om bekabeling en doos in de muur te slijpen?
De somfy schakelaar is 40x40 en daar past de fibaro niet in.Fire69 schreef op woensdag 07 september 2016 @ 22:36:
[...]
Hoe wordt je Somfy geplaatst? In een bak op de muur dan? Is er daar geen plaats in vrij?
Als ik een pulsschakelaar in deze gestopt kan krijgen:
http://www.licht-geluid.nl/dap-cb-1-enkele-opbouwdoos.html
http://www.pretmetled.nl/...wg/opbouwdoos-enkelvoudig
Dan past de fibaro daar als het goed is, netjes achter.
Opbouw, dat is niet van deze tijd....ziet er ook niet uit!
Gewoon netjes een inbouwdoos boren naast de bestaande doos of de Fibaro module in de kap van het rolluik plaatsen.
Gewoon netjes een inbouwdoos boren naast de bestaande doos of de Fibaro module in de kap van het rolluik plaatsen.
ET19611 schreef op donderdag 08 september 2016 @ 09:45:
Opbouw, dat is niet van deze tijd....ziet er ook niet uit!
Ja, dat bedoelde ik dus ookFire69 schreef op woensdag 07 september 2016 @ 22:36:
[...]
Hoe wordt je Somfy geplaatst? In een bak op de muur dan? Is er daar geen plaats in vrij?
Ik heb een tijd terug in dit topic gevraagd om een domoticaoplossing voor een plissegordijn. Daar kwam een goede tip uit voor een kickstarter/indiegogo project. Ik heb gebackt en naar nu blijkt gaan ze ook een z-wave versie ontwikkelen. Dat is nog fijner voor mijn systeem dus ik heb geüpgraded. Ik noem het hier even omdat het voor anderen ook interessant zou kunnen zijn om bestaande plisse/rol/jaloezie-gordijnen te kunnen automatiseren.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
die ben ik al eerder tegengekomen.breinonline schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 08:27:
Ik heb een tijd terug in dit topic gevraagd om een domoticaoplossing voor een plissegordijn. Daar kwam een goede tip uit voor een kickstarter/indiegogo project. Ik heb gebackt en naar nu blijkt gaan ze ook een z-wave versie ontwikkelen. Dat is nog fijner voor mijn systeem dus ik heb geüpgraded. Ik noem het hier even omdat het voor anderen ook interessant zou kunnen zijn om bestaande plisse/rol/jaloezie-gordijnen te kunnen automatiseren.
mijn vrouw komt toevallig van de week met dat ze een nieuw rolgordijn wilt in de keuken. eisen:
*automatisch
*handmatig
bestaat er zoiets? met de move zit je touwtje vast, moet je eerst loshalen. met de zwave motors kan het misschien ook niet handmatig?
iemand die hier wat meer van weet?
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Op de move zitten twee knoppen voor naar boven en naar beneden. Dus het kan handmatig aangestuurd direct op het apparaatje. Zie de foto's op de Teptron site.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Ja, maar aan het koordje zelf trekken (wat makkelijker, sneller en intuitiver gaat) zal niet werken vrees ik, omdat dat ding calibreert op het aantal omwentelingen (en niet werkt met end stops).
Desondanks wel een geinig project
Desondanks wel een geinig project
[ Voor 8% gewijzigd door CyBeRSPiN op 13-09-2016 13:09 ]
het hoeft natuurlijk niet de move te zijn. ze wilt een totaal nieuw rolgordijn, dus ik houd alle opties open. maar volgens mij is er niet zoiets wat zowel handmatig als automatisch kan.
uiteraard kan je als iets werkt op Zwave of RFXcomE wel weer een schakelaar toevoegen bij de deur waardoor je nooit meer aan een touwtje hoeft te trekken, maar goed...kost natuurlijk ook weer 45 euro.
kosten electrisch rolgordijn inclusief zo een Somfy schakelaar (afstandsbedieningen heb ik ook nog genoeg), een ruwe 300 euro.
pfieuw...
uiteraard kan je als iets werkt op Zwave of RFXcomE wel weer een schakelaar toevoegen bij de deur waardoor je nooit meer aan een touwtje hoeft te trekken, maar goed...kost natuurlijk ook weer 45 euro.
kosten electrisch rolgordijn inclusief zo een Somfy schakelaar (afstandsbedieningen heb ik ook nog genoeg), een ruwe 300 euro.
pfieuw...
[ Voor 49% gewijzigd door fabstar81 op 13-09-2016 15:25 ]
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Ik heb rolgordijnen die ik via m'n domotica met RFXcom en handmatig met de bijgeleverde remote kan aansturen. Gaat prima.fabstar81 schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 13:20:
het hoeft natuurlijk niet de move te zijn. ze wilt een totaal nieuw rolgordijn, dus ik houd alle opties open. maar volgens mij is er niet zoiets wat zowel handmatig als automatisch kan.
uiteraard kan je als iets werkt op Zwave of RFXcomE wel weer een schakelaar toevoegen bij de deur waardoor je nooit meer aan een touwtje hoeft te trekken, maar goed...kost natuurlijk ook weer 45 euro.![]()
pfieuw...
Beste,
Ik ben hier redelijk nieuw.
Ik begin volgende week in mijn " nieuwe" bestaand huis en wil gelijk domotica installeren.
Ik wil dat doen met fibaro. Ik heb een Synology Nas DS713+.
Ik wil gerust wat prutsen, googelen, instellen maar Met niet al te veel uitzoekwerk. Is er een USB stick die als server kan dienen of ben ik beter uit met de HC2.
Ik wil rolluiken, licht, screens etc aansturen met ipad iphone en tasters. Verder netatmo integreren. En wie weet wat nog meer.
Oh ja heb al 30 paginas gelezen en ga de overige 200 ook nog lezen, maar dat gaat me nu t,e lang duren.
Bvd
Huib
Dus server of usb en wa
Ik ben hier redelijk nieuw.
Ik begin volgende week in mijn " nieuwe" bestaand huis en wil gelijk domotica installeren.
Ik wil dat doen met fibaro. Ik heb een Synology Nas DS713+.
Ik wil gerust wat prutsen, googelen, instellen maar Met niet al te veel uitzoekwerk. Is er een USB stick die als server kan dienen of ben ik beter uit met de HC2.
Ik wil rolluiken, licht, screens etc aansturen met ipad iphone en tasters. Verder netatmo integreren. En wie weet wat nog meer.
Oh ja heb al 30 paginas gelezen en ga de overige 200 ook nog lezen, maar dat gaat me nu t,e lang duren.
Bvd
Huib
Dus server of usb en wa
"handmatig" via de afstandsbedieningBeekforel schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 17:37:
[...]
Ik heb rolgordijnen die ik via m'n domotica met RFXcom en handmatig met de bijgeleverde remote kan aansturen. Gaat prima.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Heb navraag gedaan bij de leverancier:fabstar81 schreef op woensdag 14 september 2016 @ 09:04:
[...]
"handmatig" via de afstandsbedieningdat bedoelde ik dus niet. ging mij meer om met het touwte nog te doen. maar dat is denk ik niet mogelijk.
Waarschijnlijk omdat de motor geen vrijloop heeft, zal wel een tandwielkast aan zitten, waardoor je de touwtjes niet meer zelf kunt bewegen.You will NOT be able to operate the cords manually once you have installed the motor to the cord, cord loop or beadchain. But using the buttons should be easier then pulling the cord, you just push the button once and then it will run to your calibrated end position ( up, down, left, right). If you want it to stop before the end position you push the stop button in the middle.
[ Voor 9% gewijzigd door CyBeRSPiN op 14-09-2016 09:31 ]
In onze badkamer komt elektrische vloerverwarming van Magnum welke word aangestuurd door een
Magnum x-treme control
Met het oog op de toekomst voor deze duurdere thermostaat gekozen i.v.m. de display kameleonfunctie
nee aansluiting op domotica!
Maar na het bestuderen van hun website en handleiding kom ik er achter dat ze zelf nog niet veel energie hierin hebben gestoken naast "dat het mogelijk is".
De handleiding verwijst enkel maar naar de "pilot" ingang op de thermostaat.
Nu is mijn vraag, moet ik nu al een draad aansluiten op deze pilot ingang? zoja wat voor draad?
Of kan ik in de toekomst een remote controller op deze ingang aansluiten en weg werken in de doos.
En waarom niet de zwave thermostaat van Magnum? niet alleen omdat deze nog duurder is en slecht verkrijgbaar maar mijn vriendin vond het kleuren scherm van de X-treme mooier zucht
Magnum x-treme control
Met het oog op de toekomst voor deze duurdere thermostaat gekozen i.v.m. de display kameleonfunctie
Maar na het bestuderen van hun website en handleiding kom ik er achter dat ze zelf nog niet veel energie hierin hebben gestoken naast "dat het mogelijk is".
De handleiding verwijst enkel maar naar de "pilot" ingang op de thermostaat.
Nu is mijn vraag, moet ik nu al een draad aansluiten op deze pilot ingang? zoja wat voor draad?
Of kan ik in de toekomst een remote controller op deze ingang aansluiten en weg werken in de doos.
En waarom niet de zwave thermostaat van Magnum? niet alleen omdat deze nog duurder is en slecht verkrijgbaar maar mijn vriendin vond het kleuren scherm van de X-treme mooier zucht
My life is in 2D, How about yours?
Wat kost deze zwave thermostaat van Magnum?
Ik heb nu een al wat oudere in de badkamer welke ik al een tijdje wil automatiseren,
Ik heb nu een al wat oudere in de badkamer welke ik al een tijdje wil automatiseren,
Dat Pilot wire is blijkbaar een apart systeem.
Hier iemand gevonden die het uitgevogeld heeft om het met een Fibaro module i.c.m. diodes aan te kunnen sturen: http://www.antor.fr/apps/pilot-wire-controller/
Hier iemand gevonden die het uitgevogeld heeft om het met een Fibaro module i.c.m. diodes aan te kunnen sturen: http://www.antor.fr/apps/pilot-wire-controller/
Gaat het hier wel om de EU versie van z-wave?fabstar81 schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 12:55:
[...]
die ben ik al eerder tegengekomen.
mijn vrouw komt toevallig van de week met dat ze een nieuw rolgordijn wilt in de keuken. eisen:
*automatisch
*handmatig
bestaat er zoiets? met de move zit je touwtje vast, moet je eerst loshalen. met de zwave motors kan het misschien ook niet handmatig?
iemand die hier wat meer van weet?
He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.
Wat ik graag zou willen inbouwen in mijn domotica systeem.
Is dat hij weet of ik thuis ben of niet, ik en mijn vriendin hebben een iphone.
Ik heb al een python scriptje gemaakt om te kijken of mijn iphone in het netwerk te vinden is.
Maar als je iphone vergrendeld verdwijnt hij uit het netwerk.
Iemand andere oplossingen voor dit probleem?
Ik heb al een python scriptje gemaakt om te kijken of mijn iphone in het netwerk te vinden is.
Ja, met OwnTracks (een app waarmee je locatie kunt pushen naar een (eigen) server) en MQTT (message broker).Stijnb_ schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 12:51:
Wat ik graag zou willen inbouwen in mijn domotica systeem.
Zie hier een handleiding voor Home Assistant: https://home-assistant.io...arted/presence-detection/
Wifi gebruiken is geen optie, ben je zelf inmiddels ook achter.
Dat OwnTracks werkt nog wel aardig, je kunt er geofences mee instellen zodat je telefoon een bericht stuurt indien ie een zone binnenkomt / verlaat.
Ik heb beide. Maar met Android gaat het wellicht net wat anders. Wel heb ik mbv tasker een heartbeat signaal ingesteld.
Als je android hebt gewoon vinkje wifi altijd aanlaten aanzetten en je kunt dmv simpele ping je status bewaken tenzij je een gare fabrikant rom heb waarin die mogelijkheid uit staatGENETX schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 16:32:
Ik heb beide. Maar met Android gaat het wellicht net wat anders. Wel heb ik mbv tasker een heartbeat signaal ingesteld.
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
In theorie wel maar met Nougat (7) gaat de wifi helaas ook uit als de telefoon in "doze" mode gaat (diepe slaap). Mijn ping-based aanwezigheids check werkt daardoor ook niet meer betrouwbaar.The-Source schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 18:11:
[...]
Als je android hebt gewoon vinkje wifi altijd aanlaten aanzetten en je kunt dmv simpele ping je status bewaken tenzij je een gare fabrikant rom heb waarin die mogelijkheid uit staat
de ping sensor in Vera werkt sinds UI7 ook voor geen meter meer. Veel van mijn home automation is gebaseerd op de ping sensors. zo kon ik zelfs zonder al te veel zwave spul al veel dingen automatiseren.
heb tig van die sensors gemaakt voor TV, blu-ray speler, versterker, telefoons, tablets, pc's, etc.. Maar niets van dat werkt nu meer.
PINGen is totaal niet meer betrouwbaar in de vera...
heb tig van die sensors gemaakt voor TV, blu-ray speler, versterker, telefoons, tablets, pc's, etc.. Maar niets van dat werkt nu meer.
PINGen is totaal niet meer betrouwbaar in de vera...
ik snap je vraag niet helemaal.[RNMC] Viper schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 11:36:
[...]
Gaat het hier wel om de EU versie van z-wave?
mooi zou zijn als die dan een bericht naar de vera kan sturenCyBeRSPiN schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 13:45:
[...]
Ja, met OwnTracks (een app waarmee je locatie kunt pushen naar een (eigen) server) en MQTT (message broker).
Zie hier een handleiding voor Home Assistant: https://home-assistant.io...arted/presence-detection/
Wifi gebruiken is geen optie, ben je zelf inmiddels ook achter.
Dat OwnTracks werkt nog wel aardig, je kunt er geofences mee instellen zodat je telefoon een bericht stuurt indien ie een zone binnenkomt / verlaat.
[ Voor 51% gewijzigd door fabstar81 op 22-09-2016 23:27 ]
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
die MOVEZ, is die wel geschikt voor EU, in de US gebruiken ze namelijk een andere frequentiefabstar81 schreef op donderdag 22 september 2016 @ 23:13:
ik snap je vraag niet helemaal.
He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.
De makers komen uit Zweden.[RNMC] Viper schreef op donderdag 22 september 2016 @ 23:30:
[...]
die MOVEZ, is die wel geschikt voor EU, in de US gebruiken ze namelijk een andere frequentie
"US or EU frequency. Choose your frequency in the survey we´ll send out after the campaign!"
Ik had al 10x MOVE besteld, maar vorige week ge-upgrade naar MOVEZ. Veel mooier nog natuurlijk, maar wel weer langer wachten.
Ah mooi, ben benieuwd naar je ervaring
Ik ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken: nieuws: Ikea begint in oktober verkoop schakelbare verlichting met Zigbee Lig...
Heb nu de meeste lampen via Z-Wave modules geschakeld, maar dat is best een prijzige hobby (€50-60 per module) en via OpenZWave ook niet altijd even betrouwbaar. Dit zou een leuke upgradeoptie zijn als het bijv. met een Hue-bridge zou werken. IP werkt namelijk betrouwbaarder dan Z-Wave is mijn ervaring tot nu toe.
Waarom dan geen Hue zou je zeggen? Dat vind ik veel te overpriced. Voor gekleurd licht (RGB) heb ik Milight, wat ook wel aardig goed werkt, maar dat heeft soms ook z'n nukken. De kleur blijft niet altijd onthouden lijkt het.
Heb nu de meeste lampen via Z-Wave modules geschakeld, maar dat is best een prijzige hobby (€50-60 per module) en via OpenZWave ook niet altijd even betrouwbaar. Dit zou een leuke upgradeoptie zijn als het bijv. met een Hue-bridge zou werken. IP werkt namelijk betrouwbaarder dan Z-Wave is mijn ervaring tot nu toe.
Waarom dan geen Hue zou je zeggen? Dat vind ik veel te overpriced. Voor gekleurd licht (RGB) heb ik Milight, wat ook wel aardig goed werkt, maar dat heeft soms ook z'n nukken. De kleur blijft niet altijd onthouden lijkt het.
[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 26-09-2016 12:06 ]
Nu weet ik niet precies hoe jij je z-wave hebt ingericht maar betrouwbaar bij z-wave is bij mij feilloos, net zoals ip-relais die ik in huis heb. Wellicht eens je OpenZwave goed onder de loep nemen om je knelpunten daar in op te lossen.ThinkPadd schreef op maandag 26 september 2016 @ 11:58:
Ik ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken: nieuws: Ikea begint in oktober verkoop schakelbare verlichting met Zigbee Lig...
Ik draai zelf overigens een hue-bridge virtueel om juist mijn harmony voor de gek te houden dat ik Hue lampen heb en me de 'speciale lichtknoppen' kan ik nu een long en short press event aansturen. In mijn geval 3x lamp aan/uit en play/pauze van MPC-HC
Tja, goedkoop is het niet, maar het is heel betrouwbaar en de kleuren zijn geweldig (geen 'kermis' kleuren zoals die Chinese rommel). Aanbiedingen in de gaten houden om een mooie deal mee te pakken, dan valt het wel mee..ThinkPadd schreef op maandag 26 september 2016 @ 11:58:
Het werkt nu wel stabiel, maar voordat ik zover was.... En nog steeds heb ik soms wel eens gekke dingen. Zo heb ik een Qubino dimmer waar een dubbele pulsdrukker aan hangt. De i1 input stuurt de aangesloten lamp aan, de i2 input vang ik als trigger af in m'n domotica (Home Assistant). Nu had ik laatst ineens dat een aantal wallplugs ook uitschakelden toen ik die i2 pulsdrukker gebruikte, terwijl ik dat niet zo had ingesteld. Erg vervelend, vooral omdat het wallplugs betrof die ik tussen NAS en CV-ketel had zitten om energieverbruik te meten. Het bleek dat er in de association groups van die plugs ineens een 'node 255' zat.The-Source schreef op maandag 26 september 2016 @ 18:52:
[...]
Nu weet ik niet precies hoe jij je z-wave hebt ingericht maar betrouwbaar bij z-wave is bij mij feilloos, net zoals ip-relais die ik in huis heb. Wellicht eens je OpenZwave goed onder de loep nemen om je knelpunten daar in op te lossen.
Ik draai zelf overigens een hue-bridge virtueel om juist mijn harmony voor de gek te houden dat ik Hue lampen heb en me de 'speciale lichtknoppen' kan ik nu een long en short press event aansturen. In mijn geval 3x lamp aan/uit en play/pauze van MPC-HC
Dat soort fratsen heb je met IP spul niet, is mijn ervaring.
Kermiskleuren is onzin, het is heus niet dat Milight alleen 100% rood / 100% groen / 100% blauw kan, ik kan ook prima een beetje gelig/oranje licht maken, of lichtroze o.i.d.CyBeRSPiN schreef op maandag 26 september 2016 @ 20:19:
[...]
Tja, goedkoop is het niet, maar het is heel betrouwbaar en de kleuren zijn geweldig (geen 'kermis' kleuren zoals die Chinese rommel). Aanbiedingen in de gaten houden om een mooie deal mee te pakken, dan valt het wel mee..
Wat Hue wel heeft is dat je ook wit licht kunt kiezen en vanaf daar steeds wat meer oranje bijmengen. Dat lukt met Milight niet, daar is het of wit, of al een vrij oranje kleur. Maar hier staan de lampen 99% van de tijd op dezelfde kleur. En voor gewoon wit/warmwit licht heb ik normale LEDARE lampen.
Na het leggen van zonnepanelen, het aansluiten van een warmtepomp, ben ik nu toe aan een domotica systeem.
Ik ben zover wel technisch onderlegd, maar ik wil ook weer niet van alles moeten programmeren.
Hoofdzakelijk plug en play vind ik toch wel handig. Het gaat mij vooral om het bedienen van lampen, omdat ik nu na aanbrengen van nieuwe plafonds zoveel lampgroepen heb dat niet fraai en handig is om de bijbehorende schakelaars allemaal op de wanden aan te brengen.
Verder rolluiken bedienen.
Evt. In de toekomst verwarming regelen, pelletkachel regelen, airco aansturen, toeganscontrole voordeur.
Ik zit zelf vooral aan Fibaro te denken, en sta op het punt dit ook aan te schaffen. Maar ik wil ook geen miskoop doen. Is het voldoende future proof?
Heeft zover ik gezien heb een nette interface, app voor de telefoon, geen gekke bekabeling nodig.
Zijn z-wave modules van andere fabrikanten wel een beetje aan de praat te krijgen, als die later toch nog gewenst zijn?
Sorry als deze vraag al eerder is gesteld, maar heb nog niet alles doorgelezen.
Ik ben zover wel technisch onderlegd, maar ik wil ook weer niet van alles moeten programmeren.
Hoofdzakelijk plug en play vind ik toch wel handig. Het gaat mij vooral om het bedienen van lampen, omdat ik nu na aanbrengen van nieuwe plafonds zoveel lampgroepen heb dat niet fraai en handig is om de bijbehorende schakelaars allemaal op de wanden aan te brengen.
Verder rolluiken bedienen.
Evt. In de toekomst verwarming regelen, pelletkachel regelen, airco aansturen, toeganscontrole voordeur.
Ik zit zelf vooral aan Fibaro te denken, en sta op het punt dit ook aan te schaffen. Maar ik wil ook geen miskoop doen. Is het voldoende future proof?
Heeft zover ik gezien heb een nette interface, app voor de telefoon, geen gekke bekabeling nodig.
Zijn z-wave modules van andere fabrikanten wel een beetje aan de praat te krijgen, als die later toch nog gewenst zijn?
Sorry als deze vraag al eerder is gesteld, maar heb nog niet alles doorgelezen.
51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.
De fibaro Home center is wel 1 van de beperktere controllers op het gebied van ondersteuning van producten van derden. En Vera of andere software oplossingen i.c.m. zwave stick bieden daar veel meer vrijheid in.
De zwave modules zouden wel allemaal moeten kunnen werken maar bij een merk onafhankelijke controller is hier wel meer ondersteuning voor.
De zwave modules zouden wel allemaal moeten kunnen werken maar bij een merk onafhankelijke controller is hier wel meer ondersteuning voor.
Theoretisch is dat dan interessanter, maar is alles dan wel een beetje aan de praat te krijgen?
Ik ben niet echt een programmeer wonder. En als het dan bij iedere uitbreiding weer enkele avonden studie moet gaan kosten, vind ik het niet echt aan mij besteed.
Ik ben er zeker voor om een zo universeel mogelijk systeem te installeren, maar het moet wel werkbaar zijn, ik wil er niet te veel een doorlopend hobby project van te maken. Dat soort projecten heb ik eigenlijk al te veel in en rond huis.
Maar het lijkt er wel op dat er nog steeds niet echt een compleet werkbaar betrouwbaar systeem op de markt is met veel mogelijkheden.
Ik ben niet echt een programmeer wonder. En als het dan bij iedere uitbreiding weer enkele avonden studie moet gaan kosten, vind ik het niet echt aan mij besteed.
Ik ben er zeker voor om een zo universeel mogelijk systeem te installeren, maar het moet wel werkbaar zijn, ik wil er niet te veel een doorlopend hobby project van te maken. Dat soort projecten heb ik eigenlijk al te veel in en rond huis.
Maar het lijkt er wel op dat er nog steeds niet echt een compleet werkbaar betrouwbaar systeem op de markt is met veel mogelijkheden.
51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.
Dan zou ik er niet aan beginnen. Domotica is nog niet plug and play, zeker niet als je zo'n beetje je hele huis wilt gaan aansturen.patrickvanvalen schreef op woensdag 28 september 2016 @ 22:33:
Theoretisch is dat dan interessanter, maar is alles dan wel een beetje aan de praat te krijgen?
Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl
Dat is bij mijn weten configurabel.Sypher schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 01:19:
[...]
In theorie wel maar met Nougat (7) gaat de wifi helaas ook uit als de telefoon in "doze" mode gaat (diepe slaap). Mijn ping-based aanwezigheids check werkt daardoor ook niet meer betrouwbaar.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dan doel je waarschijnlijk op de optie "Wifi behouden in slaapstand"? Want dat doet in principe niet meer wat het beweert te doen.
Dus alleen de verbinding in leven houden maar niet daadwerkelijk gebruiken?Sypher schreef op donderdag 29 september 2016 @ 10:15:
[...]
Dan doel je waarschijnlijk op de optie "Wifi behouden in slaapstand"? Want dat doet in principe niet meer wat het beweert te doen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Klopt. Zodra je scherm aan gaat komt hij weer "tot leven" op het netwerk en ziet de pingcheck hem ook weer. Idem met als je hem aansluit met USB/oplader, dan gaat hij niet (volledig) in Doze en blijft hij gewoon bereikbaar.Gonadan schreef op donderdag 29 september 2016 @ 10:18:
[...]
Dus alleen de verbinding in leven houden maar niet daadwerkelijk gebruiken?
Aha, daarom komen er zo vaak precies berichtjes binnen als je hem beweegt. 
Mijn visie op domotica is overigens dat het universeel en ontzorgend moet werken. Ik behandel zaken als aanwezigheid in huis dan ook op beweging, niet op geofencing of andere zaken die afhankelijk zijn van apparatuur van de gebruiker.
Mijn visie op domotica is overigens dat het universeel en ontzorgend moet werken. Ik behandel zaken als aanwezigheid in huis dan ook op beweging, niet op geofencing of andere zaken die afhankelijk zijn van apparatuur van de gebruiker.
Fibaro is dan wel weer een van de meest uitgebreide qua instellingen van de modules. Die kunnen zelf al zoveel dat Domoticz bij mij feitelijk niet veel logica hoeft toe te voegen. Dat is meer omdat ik dan goedkoper een controller heb en ik wél van het knutselen houd.The-Source schreef op woensdag 28 september 2016 @ 15:27:
De fibaro Home center is wel 1 van de beperktere controllers op het gebied van ondersteuning van producten van derden. En Vera of andere software oplossingen i.c.m. zwave stick bieden daar veel meer vrijheid in.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dus jij verwelkomt inbrekers met licht en een leuk muziekje als ze binnenkomen?Gonadan schreef op donderdag 29 september 2016 @ 10:32:
[...]
Jij hebt vast mijn post in het Domoticz topic gezien, maar inderdaad. Voor gewone gasten is dat erg prettig als het gewoon werkt en niet afhankelijk is van geofence of dergelijken. Ik heb nog wel eens familie die op mijn huis past of er moet zijn. Daarnaast kan het voor inbrekers een uitermate goed afschrikmiddel zijn als ze ineens in een totaal verlichte woonkamer staan. Ze weten in ieder geval dat ze opgemerkt zijn en ze vallen een stuk meer op.Fire69 schreef op donderdag 29 september 2016 @ 10:56:
Dus jij verwelkomt inbrekers met licht en een leuk muziekje als ze binnenkomen?
Overigens komen die meestal overdag dus gaat het licht toch niet aan.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb nog geen PIR, maar als ik er één had voor beveiliging dan zou ik inbrekers helemaal gek maken door mijn lampen in een disco-mode te zetten en een slechte scene uit Police Academy af te spelen via de versterker
[ Voor 13% gewijzigd door GENETX op 29-09-2016 11:28 ]
Jones...
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Yes, gezien en goed voor wat ideetjes op te doenGonadan schreef op donderdag 29 september 2016 @ 11:05:
[...]
Jij hebt vast mijn post in het Domoticz topic gezien, maar inderdaad. Voor gewone gasten is dat erg prettig als het gewoon werkt en niet afhankelijk is van geofence of dergelijken. Ik heb nog wel eens familie die op mijn huis past of er moet zijn. Daarnaast kan het voor inbrekers een uitermate goed afschrikmiddel zijn als ze ineens in een totaal verlichte woonkamer staan. Ze weten in ieder geval dat ze opgemerkt zijn en ze vallen een stuk meer op.
Overigens komen die meestal overdag dus gaat het licht toch niet aan.
Inderdaad is het misschien beter als het licht wel aangaat bij inbrekers, zo ver had ik nog niet gedacht!
Zo werkt het feitelijk in gebouwen ook. Nachtverlichting om inbrekers op te laten vallen en zicht te bieden van buitenaf. Een signaal in het gebouw om aan te geven dat ze opgemerkt zijn. De sirene op zich doet in een gebouw verder natuurlijk weinig nuttigs.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Kijk tussen het niet zelf kunnen programmeren of helemaal geen optie hebben om te programmeren (homecenter lite) is een heel verschil. Ik zou de laatste optie ook nooit kiezen. Maar HomeCenter is voor mij ook niet weggelegd en ik ben destijd het vera jasje juist uitgegroeid en moet zeggen nu met HomeSeer heb ik nog geen beperkingen gehadpatrickvanvalen schreef op woensdag 28 september 2016 @ 22:33:
Het is ook zo dat ik best wat kan/wil programmeren, maar het moet mij ook weer niet teveel hoofd brekers kostenmom elke uitbreiding weer aan de praat te krijgen.
En ik mag toch wel aannemen dat het simpel schakelen van wat lamp groepen via een app op mijn telefoon zonder problemen werkt.
En later wil ook rolluiken kunnen bedienen, verwarming(warmtepomp) kunnen regelen, enz.
En ik mag toch wel aannemen dat het simpel schakelen van wat lamp groepen via een app op mijn telefoon zonder problemen werkt.
En later wil ook rolluiken kunnen bedienen, verwarming(warmtepomp) kunnen regelen, enz.
Nou ja, ik zou zeggen probeer het gewoon. Domoticz is gratis en niet moeilijk om onder de knie te krijgen. Ik ben ook geen programmeur, maar met alle voorbeeld scripts die je in de Wiki kunt vinden en in de Tweakers topics is het een kwestie van aanpassen naar je eigen situatie en het werkt meestal vrij snel.patrickvanvalen schreef op donderdag 29 september 2016 @ 19:36:
Het is ook zo dat ik best wat kan/wil programmeren, maar het moet mij ook weer niet teveel hoofd brekers kostenmom elke uitbreiding weer aan de praat te krijgen.
En de basic dingen kun je heel makkelijk zelf verzinnen met behulp van Blockly's.
Het is erg bevredigend als je na wat avonden klooien iets aan de praat hebt gekregen. En nog mooier als je eerst o zo sceptische vrouw gaat toegeven dat het toch wel erg handig is...
Ik heb een Fibaro HC2 en ben opzoek naar een Led RGB lamp welke dimbaar is, maar welke ook goed ondersteund wordt icm Fibaro en daar kan ik weinig over vinden van z-wave standaard wil niet zeggen dat Fibaro deze zonder problemen accepteert. Iemand ervaring hiermee?
Bos Digitale Autoservice Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
een milight of lifx lamp? Philips Hue?
ZEER herkenbaarB@rt_d@_M@n schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 12:12:
[...]
En nog mooier als je eerst o zo sceptische vrouw gaat toegeven dat het toch wel erg handig is...
[ Voor 77% gewijzigd door maomanna op 04-10-2016 10:09 ]
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116
Waarom geen Philips Hue erbij nemen? Geweldig licht, betrouwbaar en vast ook wel aan te sturen via HC2.Hari-Bo schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 09:11:
Ik heb een Fibaro HC2 en ben opzoek naar een Led RGB lamp welke dimbaar is, maar welke ook goed ondersteund wordt icm Fibaro en daar kan ik weinig over vinden van z-wave standaard wil niet zeggen dat Fibaro deze zonder problemen accepteert. Iemand ervaring hiermee?
Dan heb ik er weer een systeem naast want buiten de verlichting om heb je weer een basis unit nodig.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 10:45:
[...]
Waarom geen Philips Hue erbij nemen? Geweldig licht, betrouwbaar en vast ook wel aan te sturen via HC2.
Bos Digitale Autoservice Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
Tja dat is nu eenmaal het geval..Hari-Bo schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 11:25:
[...]
Dan heb ik er weer een systeem naast want buiten de verlichting om heb je weer een basis unit nodig.
Er zijn geen ZWave RGB lampen zover ik weet, niet met de kwaliteit en het assortiment van Hue.
En zo'n Hue bridge is nog wel te overzien hoor, heb je verder geen omkijken naar.
Ik kan ook zeker Hue aanraden, maar dan zit je inderdaad wel met de bridge. Maar dat is inderdaad gewoon inprikken en pairen met je controller / applicatie en merk je verder niets meer van.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 11:57:
[...]
Tja dat is nu eenmaal het geval..
Er zijn geen ZWave RGB lampen zover ik weet, niet met de kwaliteit en het assortiment van Hue.
En zo'n Hue bridge is nog wel te overzien hoor, heb je verder geen omkijken naar.
AeonLabs heeft een RBGW lamp met Zwave plus in hun assortiment
Maar de (meeste) controllers schijnen deze nog niet te ondersteunen en het enkel als wit-dimbaar te kunnen bedienen. Qua prijs zit het volgens mij redelijk gelijk met een losse Hue lamp, maar je hebt dan in ieder geval geen extra device nodig.
Zelf geen ervaring mee, maar zowel Zipato als Aeotec hebben een z-wave RGB(W) lamp.
Hue heeft een extra bridge nodig, maar is per lamp wel iets goedkoper:
pricewatch: Philips Hue Lamp Single Pack (E27 fitting, Kleur, 25.000 uur leve...
pricewatch: Philips Hue Lamp Single Pack (E27 fitting, Kleur, 15.000 uur leve...
vs
pricewatch: Zipato E27 RGBW ledlamp
pricewatch: Philips Hue Lamp Single Pack (E27 fitting, Kleur, 25.000 uur leve...
pricewatch: Philips Hue Lamp Single Pack (E27 fitting, Kleur, 15.000 uur leve...
vs
pricewatch: Zipato E27 RGBW ledlamp
Ik heb enkele Aeotec lampen in gebruik icm. Domoticz, werkt goed! Lampen zijn wel slagje groter dan gebruikelijk dus houd daar rekening mee met je armaturen...
maverick: A person who thinks and acts in an independent way, often behaving differently from the expected or usual way.
Heb de laatste dagen wat problemen met mijn zwave netwerk en alles lijkt erop dat de zwave stick de oorzaak is. Apparaten welke via associatie gekoppeld zijn werken prima. Dus nu maar een gen5 Stick besteld, overzetten van netwerk zou heel makkelijk kunnen zijn als ik de YouTube video moet geloven.... maar eerst nog maar eens zien.
Sterkte. Ik geloof daar niet zo in, dat makkelijk kopiëren van je hele boedel naar een nieuwe stick.
Ik denk dat het excluden/includen gaat worden
Maar ik hoor graag hoe het uiteindelijk gelukt is, wie weet gaat het bij jou beter.
Ik denk dat het excluden/includen gaat worden
Nou log gaf nu netjes dit aan:
Hierna nog even een optimize routes uitvoeren en dan ben ik weer in de lucht.
Gaat net zo makkelijk als wat je in deze video kunt zien
optimize is nu bezig maar kan in ieder geval de boel weer bedienen
En deze overgang is mij nu al een stuk beter bevallen dan toen ik van mijn vera overstapte naar homeseer ( moest toen wel alles opnieuw includen)
En op dit moment loop de full scan van de apparaten ook gewoon netjes.Checking file...
Starting restore operation.
Restoring node information from the file C:\Program Files (x86)\HomeSeer HS3\Data\Z-Wave\aeon07-10-16.ZWave. Please wait...
Erasing the interface...
Z-Wave Interface ZwaveME+ (1) has been reset to its defaults.
Erase complete - sending network ID to the controller...
Restoring node information for node 1...
Restoring node information for node 2...
Restoring node information for node 5...
Restoring node information for node 10...
Restoring node information for node 11...
Restoring node information for node 12...
Restoring node information for node 13...
Restoring node information for node 14...
Restoring node information for node 16...
Restoring node information for node 18...
Restoring node information for node 19...
Restoring node information for node 20...
Restoring node information for node 21...
Restoring node information for node 22...
Restoring node information for node 25...
Restoring node information for node 26...
Restoring node information for node 27...
Restoring node information for node 28...
Node information has been successfully loaded - restarting the controller...
Restore of node information COMPLETE.
Done!
Hierna nog even een optimize routes uitvoeren en dan ben ik weer in de lucht.
Gaat net zo makkelijk als wat je in deze video kunt zien
optimize is nu bezig maar kan in ieder geval de boel weer bedienen
En deze overgang is mij nu al een stuk beter bevallen dan toen ik van mijn vera overstapte naar homeseer ( moest toen wel alles opnieuw includen)
[ Voor 6% gewijzigd door The-Source op 08-10-2016 13:26 ]
Ah, met HomeSeer.
Ik ben OpenZWave gewend, daar gaan dat soort dingen in mijn ervaring wat minder soepeltjes
Ik ben OpenZWave gewend, daar gaan dat soort dingen in mijn ervaring wat minder soepeltjes
Ik heb weer eens een idee op gedaan wat op zichzelf niet heel bijzonder is alleen ik hou er weer niet van om het zonder enige voorwaarden iets uit te voeren en dacht ik gooi het hier eens in de groep om ideeën uit te wisselen.
Situatie: Badkamer met 2in1 temperatuur/vocht meting en Aan/uit Ventilator (dus geen variabel toerental)
Op zelfde etage: nog 2x 2in1 sensor voor temperatuur/vocht. 1 hiervan is minder geschikt omdat het meer een berging kamer is (temperatuur in winter zal daar ook merkbaar lager zijn). De andere is weer een slaapkamer.
Daarnaast heb ik ook nog beschikking over 2x temperatuur sensor buiten en 1x vocht.
Waar ik dus aan zat te denken is dus dmv een script welke om de 5 minuten (of sneller) word aangeroepen om vocht gehalte te controleren. Deze wordt overigens alleen uitgevoerd als ventilatie uit staat.
Maar nu komt het leuke van vocht meting... deze is relatief! dus een beetje zonlicht gaat de temperatuur omhoog en RV daalt daarbij ook gelijk. Slaapkamer heeft overigens ook een raam aan dezelfde zijde als de badkamer maar meestal zit hier verduistering voor.
Een script maken als: als vocht badkamer > is dan vocht slaapkamer dan ventilatie aan voor 10 a 30 minuten is niet zo moeilijk. Maar ik wil er meer intelligentie in (ook al heb je het over statische voorwaarden
)
Ik zat zelf te denken aan iets als volgt:
Als temperatuur slaapkamer == temperatuur badkamer dan controleer RV met elkaar.
Als deze 2% hoger is dan ventileren.
En zo nog een paar voorwaarden met de diverse temperatuur afwijkingen. Maar wellicht heeft iemand dus een ander/ beter idee?
Situatie: Badkamer met 2in1 temperatuur/vocht meting en Aan/uit Ventilator (dus geen variabel toerental)
Op zelfde etage: nog 2x 2in1 sensor voor temperatuur/vocht. 1 hiervan is minder geschikt omdat het meer een berging kamer is (temperatuur in winter zal daar ook merkbaar lager zijn). De andere is weer een slaapkamer.
Daarnaast heb ik ook nog beschikking over 2x temperatuur sensor buiten en 1x vocht.
Waar ik dus aan zat te denken is dus dmv een script welke om de 5 minuten (of sneller) word aangeroepen om vocht gehalte te controleren. Deze wordt overigens alleen uitgevoerd als ventilatie uit staat.
Maar nu komt het leuke van vocht meting... deze is relatief! dus een beetje zonlicht gaat de temperatuur omhoog en RV daalt daarbij ook gelijk. Slaapkamer heeft overigens ook een raam aan dezelfde zijde als de badkamer maar meestal zit hier verduistering voor.
Een script maken als: als vocht badkamer > is dan vocht slaapkamer dan ventilatie aan voor 10 a 30 minuten is niet zo moeilijk. Maar ik wil er meer intelligentie in (ook al heb je het over statische voorwaarden
Ik zat zelf te denken aan iets als volgt:
Als temperatuur slaapkamer == temperatuur badkamer dan controleer RV met elkaar.
Als deze 2% hoger is dan ventileren.
En zo nog een paar voorwaarden met de diverse temperatuur afwijkingen. Maar wellicht heeft iemand dus een ander/ beter idee?
Mijn tech: BLE.
Nu:
+ Amazon Alexa (heerlijk om binnen te komen en gewoon te zeggen, zet maar iets relaxed aan). Homey heb ik ook, maar gebruik de Amazon toch.
+ Fitbit / watch (gebruik ik niet zo vaak)
+ Smartphone
+ BLE lampen
+ Parrot Flower Power (ik vergeet water te geven)
+ stick-n-find (om dingen niet kwijt te raken)
Later / in de planning:
+ BLE deur sloten
+ BLE reed contacten
+ Wifi security camera
+ BLE stopcontacten / plugs
+ BLE riem (heb ik altijd om: waar mijn riem is, ben ik)
+ BLE thermostaatknoppen
Altijd op de uitkijk voor andere BLE apparaten die mijn leven kunnen vergemakkelijken!
Nu:
+ Amazon Alexa (heerlijk om binnen te komen en gewoon te zeggen, zet maar iets relaxed aan). Homey heb ik ook, maar gebruik de Amazon toch.
+ Smartphone
+ BLE lampen
Later / in de planning:
+ BLE deur sloten
+ BLE reed contacten
+ Wifi security camera
+ BLE thermostaatknoppen
Altijd op de uitkijk voor andere BLE apparaten die mijn leven kunnen vergemakkelijken!
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
BLE staat voor Bluetooth Low Energy inderdaad, dank je!
Lijst: https://docs.google.com/s...cbFMcsAHba9b4c/edit#gid=0
Lijst: https://docs.google.com/s...cbFMcsAHba9b4c/edit#gid=0
Ik ben vooral benieuwd of je dan alles monitort via app status op telefoon/ tablet of heb je een PC oplossing hiervoor. Heb zelf namelijk wel ble ondersteuning op mijn server maar kan apparaten niet op gewenste manier koppelen.MrQuincle schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 17:31:
Mijn tech: BLE.
Nu:
+ Smartphone
+ BLE lampen
Later / in de planning:
+ BLE deur sloten
+ BLE reed contacten
+ Wifi security camera
+ BLE thermostaatknoppen
Bij mij komen er straks wel 2x MoveZ rolgordijn controllers erbij maar de goedkopere versie is ble
Met een OTGW je ketel uitlezen en dan kijken of hij tapwater aan het produceren is. Als dat minstens twee minuten zo is (om te voorkomen dat hij triggert op een emmertje water vullen) dan fan aan zolang er water wordt getapt en daarna nog een halfuur nadraaien ofzo?The-Source schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 16:20:
[...]
Maar wellicht heeft iemand dus een ander/ beter idee?
Kan ook lowtech door een temperatuursensor (DS18B20 ?) op de warmwaterleiding naar de badkamer te plaatsen.
Als het je tenminste te doen is om vocht af te zuigen wat bij douchen/badderen vrijkomt?
[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 10-10-2016 14:22 ]
naar zoiets ben ik al tijden op zoek. dit is n.l. ook fantastisch tegen de halve kraan draaiers in huis, of de "ik neem gewoon een slok water met de warm water kraan half open, zonder dat dat warme water ook ooit de kans krijgt bij de kraan te komen".ThinkPadd schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 14:20:
[...]
Met een OTGW je ketel uitlezen en dan kijken of hij tapwater aan het produceren is. Als dat minstens twee minuten zo is (om te voorkomen dat hij triggert op een emmertje water vullen) dan fan aan zolang er water wordt getapt en daarna nog een halfuur nadraaien ofzo?
Kan ook lowtech door een temperatuursensor (DS18B20 ?) op de warmwaterleiding naar de badkamer te plaatsen.
Als het je tenminste te doen is om vocht af te zuigen wat bij douchen/badderen vrijkomt?
pas als SWW kraan langer dan 20-30 seconden aanstaat of zo, brander CV pas aan. (en dan natuurlijk mits de ZB niet op temperatuur is, etc.).
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Campaign heeft zijn doelen behaald, nog 15 dagen voor 50% van de prijs te bestellen ($49)B@rt_d@_M@n schreef op donderdag 22 september 2016 @ 23:56:
[...]
De makers komen uit Zweden.
"US or EU frequency. Choose your frequency in the survey we´ll send out after the campaign!"
Ik had al 10x MOVE besteld, maar vorige week ge-upgrade naar MOVEZ. Veel mooier nog natuurlijk, maar wel weer langer wachten.
De bediening voor jaloezieën, vouwgordijnen en rolgordijnen is nog te koop via *knip*, niet je referral spammen
(bij gebruik van deze link help je mij met X bestellende referers aan een gratis movez, is het toegestaan dit te noemen?, anders zelf naar indiegogo en zoeken op MoveZ)
[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 11-10-2016 08:39 ]
Ha, precies. :-) Op dit moment vind ik mijn assortiment nog niet groot genoeg, maar als het straks veel wordt, is integratie via een Android tablet tegen de muur gespijkerd mijn favoriete oplossing. Tegenwoordig heb je ze voor vijf tientjes en veel beter dan wat Honeywell of wat voor niet-smartphone fabrikant ook verzint.[b]The-Source schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 20:39:
Bij mij komen er straks wel 2x MoveZ rolgordijn controllers erbij maar de goedkopere versie is ble
Hier van een paar jaar terug als central hub voor Smart Things: https://blog.smartthings....ome-automation-dashboard/
Je krijgt ook steeds meer houdertjes op de markt: https://www.amazon.com/gp...ds=Wall+Mount+For+Tablets
Verwijderd
Met een aankomende verhuizing in de planning besloten om ook te gaan kijken naar een Domotica oplossing. Maar door de vele bomen is het bos niet zichtbaar.
Wat heb ik:
Zonnepanelen, thermostaat, verlichting, alarm en brandmelders. Heb nog een Raspberry Pi B op de plank.
Wat ik wil bereiken:
Via 1 systeem aansturen / meten /uitlezen van bovenstaande apparatuur. Liefst natuurlijk met lage kosten, maar ik begrijp dat ik her en der zal moeten investeren.
Nu vraag ik mij dus af wat voor een thermostaat ik zou kunnen aanschaffen voor zo'n setup en of ik mijn alarmsysteem (Jablotron 80/Oasis, werkt op 868 Mhz) zou kunnen koppelen? Daar heb ik namelijk al deursensoren etc. voor, die zouden ideaal zijn om te kunnen gebruiken.
Qua verlichting zou ik graag een schemerschakelaar toe kunnen voegen aan het systeem. Dat heb ik nu op mijn tuinverlichting zitten (losse schemer/tijd schakelaar) en dat zou ik in huis ook wel handig vinden. Gecombineerd met een knop om de verlichting in of uit te kunnen schakelen naar wens.
Ofwel eigenlijk is de vraag, hoe kan ik simpel en goedkoop beginnen? Wat zijn echt aanraders en welke valkuilen moet ik vooral vermijden?
Wat heb ik:
Zonnepanelen, thermostaat, verlichting, alarm en brandmelders. Heb nog een Raspberry Pi B op de plank.
Wat ik wil bereiken:
Via 1 systeem aansturen / meten /uitlezen van bovenstaande apparatuur. Liefst natuurlijk met lage kosten, maar ik begrijp dat ik her en der zal moeten investeren.
Nu vraag ik mij dus af wat voor een thermostaat ik zou kunnen aanschaffen voor zo'n setup en of ik mijn alarmsysteem (Jablotron 80/Oasis, werkt op 868 Mhz) zou kunnen koppelen? Daar heb ik namelijk al deursensoren etc. voor, die zouden ideaal zijn om te kunnen gebruiken.
Qua verlichting zou ik graag een schemerschakelaar toe kunnen voegen aan het systeem. Dat heb ik nu op mijn tuinverlichting zitten (losse schemer/tijd schakelaar) en dat zou ik in huis ook wel handig vinden. Gecombineerd met een knop om de verlichting in of uit te kunnen schakelen naar wens.
Ofwel eigenlijk is de vraag, hoe kan ik simpel en goedkoop beginnen? Wat zijn echt aanraders en welke valkuilen moet ik vooral vermijden?
Die houdertjes zijn het probleem niet. Hoe krijg je op een nette manier stroom naar je tablet zonder dat je een kabel ziet hangen...MrQuincle schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 23:34:
[...]
Je krijgt ook steeds meer houdertjes op de markt: https://www.amazon.com/gp...ds=Wall+Mount+For+Tablets
Ook ooit een tablet gekocht, maar om deze reden nooit gebruikt hiervoor
Verwijderd
Tablet kopen die wireless opladen ondersteunt en dan de lader er dus achter wegwerken?Fire69 schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 10:34:
[...]
Die houdertjes zijn het probleem niet. Hoe krijg je op een nette manier stroom naar je tablet zonder dat je een kabel ziet hangen...
Een tijdje geleden heeft Tweakers al eens een aantal artikelen geschreven over domotica, waarin jouw vraag waarschijnlijk prima wordt beantwoord:Verwijderd schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 10:33:
[...]
reviews: De opkomst van domotica: intelligentie sluipt de woning in
reviews: Slimmer omgaan met energie: domotica helpt de consument besparen
reviews: Slimme verlichting in de woning: led wint terrein op domoticamarkt
reviews: Spiedende ogen en slinkse sensors
reviews: Dirigenten voor het domotica-orkest
De in die artikelen genoemde controllers/software zijn ook wel topics van te vinden in het DED-subforum: Duurzame Energie & Domotica
Kortom: eerst zelf een beetje vooronderzoek kan geen kwaad, in tegenstelling tot hier je vraag dumpen
[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 12-10-2016 10:37 ]
Da's een optie, maar ik denk niet dat je wireless charging gaat vinden op een tablet van < 100€.Verwijderd schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 10:35:
[...]
Tablet kopen die wireless opladen ondersteunt en dan de lader er dus achter wegwerken?
Oude Nexus tablet ondersteund het en met de juiste QI lader blijft deze door het magnetisch veld ook nog eens hangen aan je laderFire69 schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 10:37:
[...]
Da's een optie, maar ik denk niet dat je wireless charging gaat vinden op een tablet van < 100€.
Overigens heb ik zelf gekozen voor witte tablet met witte houder en wit USB kabeltje, kabeltje is natuurlijk wel zichtbaar maar valt stukken minder op dan zwart tegen de muur. Kabel verdwijnt via kort bochtje gewoon achter de tablet
Ok duidelijk wat je wilt, maar zelf al wat uitgezocht?Verwijderd schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 10:33:
Met een aankomende verhuizing in de planning besloten om ook te gaan kijken naar een Domotica oplossing. Maar door de vele bomen is het bos niet zichtbaar.
Wat heb ik:
Wat ik wil bereiken:
Ondanks dat Mhz hetzelfde is, gaan de sensoren niet stand alone werken(protocol is beveiligd). Maar wellicht dat je de jablotron kunt inkoppelen via plugin (ben zelf nog geen plugins voor dit merk tegen gekomen). Ik maak zelf gebruik van outputs van mijn alarm welke ik specifiek gekoppeld heb per zone welke ik weer naar een controller laat binnen komen welke ik wel kan uitlezen. (heb Honeywel Galaxy als alarm paneel)Nu vraag ik mij dus af wat voor een thermostaat ik zou kunnen aanschaffen voor zo'n setup en of ik mijn alarmsysteem (Jablotron 80/Oasis, werkt op 868 Mhz) zou kunnen koppelen? Daar heb ik namelijk al deursensoren etc. voor, die zouden ideaal zijn om te kunnen gebruiken.
Waarom niet gelijk de zons ondergang pakken van het internet, natuurlijk niet zo precies als schemerschakelaar maar wel gratisQua verlichting zou ik graag een schemerschakelaar toe kunnen voegen aan het systeem. Dat heb ik nu op mijn tuinverlichting zitten (losse schemer/tijd schakelaar) en dat zou ik in huis ook wel handig vinden. Gecombineerd met een knop om de verlichting in of uit te kunnen schakelen naar wens.
Verwijderd
Vooral veel gelezen in het algemeen. Keuze gemaakt voor Z Wave.The-Source schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 10:51:
Ok duidelijk wat je wilt, maar zelf al wat uitgezocht?
Ben vooral op zoek naar wat tips om op weg te komen. Als in: koop die USB stick voor je RPi en installeer Domoticz of willekeurig welk pakket.
Omdat het soms ook hard regent waardoor het donker wordt, en dan wil ik ook graag mijn lichtjes aanWaarom niet gelijk de zons ondergang pakken van het internet, natuurlijk niet zo precies als schemerschakelaar maar wel gratis
Eigenlijk de eerste concrete vraag, maakt het veel uit of ik een Aeon Z-Stick koop of een Z-Wave.me? Beiden werken met Raspberry Pi en Domoticz zover ik kan zien. De prijs van de Z-Wave.me is een stuk lager en een beter beginpunt, kan altijd nog upgraden als ik wil.
Of zit ik mis?
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2016 11:39 ]
Ik heb mijn (goedkope tablets van DX en Banggood) gemodificeerd. Gewoon voorzichtig open gemaakt en een klein gaatje geboord in het deksel aan de achterzijde en vervolgens een laadsnoertje aan de laadaansluiting gesoldeerd.Fire69 schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 10:34:
[...]
Die houdertjes zijn het probleem niet. Hoe krijg je op een nette manier stroom naar je tablet zonder dat je een kabel ziet hangen...
De tablets zitten aan de wand gemonteerd, achter de tablets zit een inbouwdoos, waar ik het laadsnoer en laadadapter in heb gemonteerd en aangesloten heb op het lichtnet.
Op de inbouwdoos heb ik een aluminium plaatje gemonteerd, waar ik vervolgens de tablet met goede dubbelzijdige tape op heb geplakt.
Gaatje in de muur, tablet ervoor. en waar de kabel de hoek om buigt om bij de tablet te komen is een klein plastic afwerkdopje geplaatst.Fire69 schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 10:34:
[...]
Had ik ook gedacht, maar het ganse ding zat dicht gelijmd, dat werkte dus nietET19611 schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 11:43:
[...]
Ik heb mijn (goedkope tablets van DX en Banggood) gemodificeerd. Gewoon voorzichtig open gemaakt en een klein gaatje geboord in het deksel aan de achterzijde en vervolgens een laadsnoertje aan de laadaansluiting gesoldeerd.
Om dat ganse 'lader-in-de-muur' gedoe te vermijden had ik deze gekochtDe tablets zitten aan de wand gemonteerd, achter de tablets zit een inbouwdoos, waar ik het laadsnoer en laadadapter in heb gemonteerd en aangesloten heb op het lichtnet.
Jammer genoeg niet kunnen gebruiken dus..;
ik heb hier nog een oude Sony Tablet S liggen met een lader die mooi vlak langs de tablet ligt. ik ben ook al jaren aan het bedenken hoe en of ik hem aan de muur ga plaatsen. op zich heb ik een mooie plek naast de thermostaat en aan de achterkant van diezelfde muur hangt een kapstok. daar zou ik dus mooi een sleuf kunnen maken naar de meterkast en zodoende de tablet op stroom aansluiten.
zou ik alleen nog iets van een mount willen hebben zodat ik hem ook nog eraf kan halen als ik hem zelf wil gebruiken. iemand een idee daarvoor?
zou ik alleen nog iets van een mount willen hebben zodat ik hem ook nog eraf kan halen als ik hem zelf wil gebruiken. iemand een idee daarvoor?
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
voor de ipad is deze well fraai https://www.studioproper.com/pages/ipad-air-2-cases
Eerder van de week een idee gekregen om wanneer ik 's morgens door de woonkamer loop een weerbericht voorgelezen te krijgen. (los van het bericht wat ik bij de wekker krijg welke dag voorspelling is)
Ik liep toen tegen het probleem aan dat HomeSeer de geinstalleerde NL taal van mijn server niet goed oppakte. Dit kon ik nog redelijk makkelijk tackelen omdat ook tasker ter beschikking had met NL stem.
Toen liep ik tegen het probleem aan van het triggeren van tasker vanuit homeseer. Dit was een vereiste voormij omdat dit makkelijker te beheren is dan lokale instellingen in een tablet. En voor toekomst ook makkelijker uit te breiden naar overige punten. Tasker even triggeren via http request blijkt toch niet zo makkelijk te zijn. Ook met PAW server kwam ik niet verder. Deze is alleen aan/uit te zetten via tasker.
Toen toch maar AutoRemoteLite gepakt. En deze icm Eventghost+autoremoteplugin op server bied wel perspectief.
Ik gebruik volgende script om html pagina te vullen;
Dit script word alleen aangeroepen wanneer de alarm pir in de woonkamer geactiveerd wordt. Overige voorwaarde staan ook in screenshot vermeld.

Nu alleen nog een mooi script maken voor actieve ventilatie (zit namelijk nog te denken om van die axa raamuitzetters aan te schaffen...)
Ik liep toen tegen het probleem aan dat HomeSeer de geinstalleerde NL taal van mijn server niet goed oppakte. Dit kon ik nog redelijk makkelijk tackelen omdat ook tasker ter beschikking had met NL stem.
Toen liep ik tegen het probleem aan van het triggeren van tasker vanuit homeseer. Dit was een vereiste voormij omdat dit makkelijker te beheren is dan lokale instellingen in een tablet. En voor toekomst ook makkelijker uit te breiden naar overige punten. Tasker even triggeren via http request blijkt toch niet zo makkelijk te zijn. Ook met PAW server kwam ik niet verder. Deze is alleen aan/uit te zetten via tasker.
Toen toch maar AutoRemoteLite gepakt. En deze icm Eventghost+autoremoteplugin op server bied wel perspectief.
Ik gebruik volgende script om html pagina te vullen;
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
| Imports System.IO Imports System.Text Imports System.Net sub Main(parm as object) DIM BuitenTemp AS String = hs.DeviceValue(27) DIM BuienradarVerwachting = hs.PluginFunction("Buienradar", "", "GetValue", New Object(){1, "Precipitation"}) Dim FILE_NAME As String = "C:\Program Files (x86)\HomeSeer HS3\html\weerbericht.html" Dim Weerbericht As String = "Weerbericht: huidige buitentemperatuur is: " If System.IO.File.Exists(FILE_NAME) = True Then Dim objWriter As New System.IO.StreamWriter( FILE_NAME ) Weerbericht = Weerbericht & BuitenTemp & "graden en er wordt binnen nu en 15 minuten " & BuienradarVerwachting objWriter.Write( Weerbericht ) objWriter.Close() hs.WriteLog("Weer naar HTML","Succesvol: " & Weerbericht) Else hs.WriteLog("Weer naar HTML", "Schrijf error") End If End Sub |
Dit script word alleen aangeroepen wanneer de alarm pir in de woonkamer geactiveerd wordt. Overige voorwaarde staan ook in screenshot vermeld.

Nu alleen nog een mooi script maken voor actieve ventilatie (zit namelijk nog te denken om van die axa raamuitzetters aan te schaffen...)
De Nederlandse domoticashop ROBBshop verkoopt ze nu ook: linkje.ThinkPadd schreef op maandag 25 juli 2016 @ 10:57:
In Shenzhen hebben ze eens goed naar de Fibaro Z-Wave producten gekeken en besloten: "Dat kunnen wij ook, voor minder geld"
Resultaat: "Neo Z-Wave" op AliExpress
[afbeelding]
Als twee druppels water met de pricewatch: Fibaro Wall Plug (NL) toch![]()
Of http://www.szneo.com/en/products/show.php?id=190 en pricewatch: Fibaro Bewegingssensor
De fabrikant is Shenzhen Neo Electronic Co., LTD
Mocht je willen bestellen, let dan goed op de frequenties die Z-Wave gebruikt verspreid over de wereld. Het is voor ons Europeanen wel in ons voordeel dat ze in China dezelfde frequentie gebruiken als in de EU.
Gevonden op het Domoticz forum
Typisch dat ze dit durven aan te bieden naast de Fibaro producten in hun webshop. Kan mij niet voorstellen dat Fibaro daar blij mee is. Als domoticashop zou ik Fibaro niet uit de tent willen lokken met zoiets.
[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 17-10-2016 12:39 ]
Idiote prijs ook. Voor 5€ meer koop ik wel een echte Fibaro!
5? Ik kom uit op 20,45 meer.. https://www.robbshop.nl/f...gs-sensor-met-z-wave-plusFire69 schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 12:46:
Idiote prijs ook. Voor 5€ meer koop ik wel een echte Fibaro!
Dat is allemaal in goed overleg gegaan hoorThinkPadd schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 12:37:
[...]
De Nederlandse domoticashop ROBBshop verkoopt ze nu ook: linkje.
Typisch dat ze dit durven aan te bieden naast de Fibaro producten in hun webshop. Kan mij niet voorstellen dat Fibaro daar blij mee is. Als domoticashop zou ik Fibaro niet uit de tent willen lokken met zoiets.
Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl