In de behuizing van de opbouwschakelaar past de Fibaro micro module niet, daar is te weinig ruimte voor.NIK0 schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 22:30:
[...]
/noob mode on![]()
Met "Achter de standaard schakelaar" bedoel je de contact doos waar de schakelaar de stroom vandaan trekt of echt de in de behuizing van de schakelaar zelf?
/noob mode off
Verwijderd
Ik heb direct contact gelegd met Neo en heb een offerte ontvangen voor ca. 25 USD / 22 EUR per device. Bij grotere bestelling daalt dit verder.sjorsjes schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 06:56:
[...]
Ja vlak nadat ik de mijne gekocht had waren de linkjes niet meer beschikbaar en inmiddels zie ik heel veel verschillende aliexpress linkjes voorbij komen in diverse forums. En zelfs hier een paar berichten geleden.
Ik ben van plan om begin volgende week mijn bestelling te plaatsen.
Iemand interesse om mee te doen --> graag een DM.
Wat ga je het doen met invoerrechten en BTW?Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 14:36:
[...]
Ik heb direct contact gelegd met Neo en heb een offerte ontvangen voor ca. 25 USD / 22 EUR per device. Bij grotere bestelling daalt dit verder.
Ik ben van plan om begin volgende week mijn bestelling te plaatsen.
Iemand interesse om mee te doen --> graag een DM.
Verwijderd
Dat is inderdaad alleen de prijs voor het product. Invoerrechten (voor zover mij bekend niet van toepassing), verzending en BTW zullen er vanzelfsprekend bijkomen.
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2016 18:43 ]
heren, ik heb vandaag naast onze schuifpui 2 buitenlampen opgehangen welke ik met mijn vera (+rfxcome) wil aansturen. ik heb overal in huis (dure) zwave devices en alleen mijn somfy rolluiken maken gebruik van de RfxcomE.
nu hangen de 2 lampen 5 meter uit elkaar en de draden ook. 1 device is helaas geen optie, dus ik moet 2 devices aanschaffen. als ik dit met zwave doe ben ik zeker 100 euro kwijt. bovendien heb ik met de nieuwste Qubino module die ik het laatst heb aangeschaft problemen met mijn vera lite, want de status van de schakelaar wordt niet geupdate in de vera.
omdat het niet echt life threatening lampen zijn, dacht ik maar voor een goedkopere oplossing te gaan in de vorm van kaku inbouwschakelaars. ik heb er twee nodig, maar ik kom er in de bouwmarkt niet uit welke ik zou moeten nemen.
het moeten 2 modules worden, met in ieder geval dubbele ingangen. ik ga op 1 module sowieso geen schakelaar aansluiten, want die komt achter een stopcontact te zitten waar niemand bij kan.
op de andere wil ik wellicht later wel een schakelaar aansluiten. zodat ik met de 2e schakelaar via de vera de andere (achter het stopcontact) wel kan aan en uit doen. vooralsnog zal ik de 2 modules met de vera programmeren zodat ze gewoon met zonsondergang aan gaan en heb ik in eerste instantie dus geen schakelaar erbij nodig.
maar later, als we een nieuw (somfy) zonnescherm krijgen, heb ik weer ruimte om een schakelaar toe te voegen en kan ik de 2 lampen ook nog apart via de schakelaar aansturen.
welke 2 modules heb ik hiervoor nodig?
nu hangen de 2 lampen 5 meter uit elkaar en de draden ook. 1 device is helaas geen optie, dus ik moet 2 devices aanschaffen. als ik dit met zwave doe ben ik zeker 100 euro kwijt. bovendien heb ik met de nieuwste Qubino module die ik het laatst heb aangeschaft problemen met mijn vera lite, want de status van de schakelaar wordt niet geupdate in de vera.
omdat het niet echt life threatening lampen zijn, dacht ik maar voor een goedkopere oplossing te gaan in de vorm van kaku inbouwschakelaars. ik heb er twee nodig, maar ik kom er in de bouwmarkt niet uit welke ik zou moeten nemen.
het moeten 2 modules worden, met in ieder geval dubbele ingangen. ik ga op 1 module sowieso geen schakelaar aansluiten, want die komt achter een stopcontact te zitten waar niemand bij kan.
op de andere wil ik wellicht later wel een schakelaar aansluiten. zodat ik met de 2e schakelaar via de vera de andere (achter het stopcontact) wel kan aan en uit doen. vooralsnog zal ik de 2 modules met de vera programmeren zodat ze gewoon met zonsondergang aan gaan en heb ik in eerste instantie dus geen schakelaar erbij nodig.
maar later, als we een nieuw (somfy) zonnescherm krijgen, heb ik weer ruimte om een schakelaar toe te voegen en kan ik de 2 lampen ook nog apart via de schakelaar aansturen.
[ Voor 12% gewijzigd door fabstar81 op 29-08-2016 23:02 ]
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Ik heb een zwave netwerkje thuis gebouwd, nu is er een zwave schakelaar die vaak uitvalt. Volgens mij zit deze schakelaar ook het verst weg van de controlcenter. Ik vraag me af of ik het kan oplossen door nog een schakelaar aan te schaffen en deze tussen de controlcenter en de betreffende schakelaar te plaatsen in de hoop dat het mesh netwerk protocol zn werk doet of dat ik beter een zwave versterker kan halen?
So what
Dan moet het wel een bedrade unit zijn, schakelaars op batterijen of dergelijk spul doen niet aan het doorsturen van signalen van anderen. Die maken wel gebruik van het mesh netwerk maar versterken het niet.
Heb je geen overzicht van je netwerk?
Heb je geen overzicht van je netwerk?
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Welke schakelaar valt uit? En wat voor type is het?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
32 - slaapkamer, het is een fibaro dubbele inbouwschakelaar. Soms doet ie het, komt denk ik door storingssignalen die niet altijd even sterk zijn.
So what
Ik weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij kun je met een inbouwschakelaar geen signaal richting je vera sturen, dit is enkel een ontvanger. Heb er net zelf 1 ingebouwd en hier ook een schakelaar op aangesloten, maar zodra ik de schakelaar met de hand bedien, ziet mijn domoticz niet dat deze ingeschakeld is. Nu vind ik dat geen probleem, schakel deze verlichting normaal enkel met domoticz.fabstar81 schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 22:59:
heren, ik heb vandaag naast onze schuifpui 2 buitenlampen opgehangen welke ik met mijn vera (+rfxcome) wil aansturen. ik heb overal in huis (dure) zwave devices en alleen mijn somfy rolluiken maken gebruik van de RfxcomE.
Wat je dan volgens mij wel kunt doen, is de schakelaar aansluiten op een zender ipv op de ontvanger, dus een extra module aanschaffen, dan kun je een signaal naar je vera toesturen en vervolgens de verlichting inschakelen met je vera.
Je bent de luxe gewend van een zwave schakelaar, waar vaak 2 of zelfs 3 ingangen opzitten
Ik heb ook modules besteld direct bij Neo, pakketje geleverd door DHL, geen invoerrechten of douanekosten hoeven te betalen.Trouwens ook 22 euro per module (powerplugs en motionsensors) betaald.Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 16:43:
Dat is inderdaad alleen de prijs voor het product. Invoerrechten (voor zover mij bekend niet van toepassing), verzending en BTW zullen er vanzelfsprekend bijkomen.
De modules zien er goed uit en waren zeer eenvoudig te includen in mijn z-wave netwerk met Fibaro HC-2.
Hij lijkt direct en indirect te verbinden met de controller, mogelijk ligt het ergens anders aan? Misschien kunnen nog wat instellingen agressiever. Probeer anders eens specifiek te loggen wanneer de schakelaar gebruikt wordt, dan kan je in ieder geval nagaan of de signalen door komen bij de controller en dus het netwerk. Als dat namelijk het geval is dan ligt het ergens anders, komen ze niet binnen dan ligt het bij de schakelaar.swloo schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 00:22:
32 - slaapkamer, het is een fibaro dubbele inbouwschakelaar. Soms doet ie het, komt denk ik door storingssignalen die niet altijd even sterk zijn.
Maar als ik jouw netwerk bekijk lijkt hij wel gewoon goed bereikbaar te zijn, hij koppelt met vijf andere nodes.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
ik wil een nieuwe dubbele schakelaar maken, waar op de ene schakelaar 1 van de buitenlampen zit. de andere schakelaar wil ik gebruiken om de andere lamp, die IN/(achter dus) het stopcontact rechtstreeks is aangesloten, aan te sturen. die buitenlamp zal aangesloten worden achter het stopcontact dus (geen stekker), waar reeds 2 andere stekkers inzitten. om alle drie deze apparaten in te kunnen schakelen, dacht ik aan een ACM-3-3500. ik kan dan met de vera alle 3 de apparaten schakelen, toch?martijn k. schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 08:30:
[...]
Ik weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij kun je met een inbouwschakelaar geen signaal richting je vera sturen, dit is enkel een ontvanger. Heb er net zelf 1 ingebouwd en hier ook een schakelaar op aangesloten, maar zodra ik de schakelaar met de hand bedien, ziet mijn domoticz niet dat deze ingeschakeld is. Nu vind ik dat geen probleem, schakel deze verlichting normaal enkel met domoticz.
Wat je dan volgens mij wel kunt doen, is de schakelaar aansluiten op een zender ipv op de ontvanger, dus een extra module aanschaffen, dan kun je een signaal naar je vera toesturen en vervolgens de verlichting inschakelen met je vera.
Je bent de luxe gewend van een zwave schakelaar, waar vaak 2 of zelfs 3 ingangen opzitten
waarvan de buitenlamp dan met 1 van de knoppen van de dubbele schakelaar aangezet moet kunnen worden.
voor achter de dubbele schakelaar had ik dan deze bedacht: Inbouw schakelaar ACM-3000H. 1 knop dus op de ene buitenlamp, andere knop op de andere buitenlamp maar dan niet hardwarematig aangesloten.
kan dit?
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Die ACM-3-3500 kan mooi voor die buitenlamp en die 2 stopcontacten = 3 uitgangen. Prima.fabstar81 schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 11:34:
[...]
ik wil een nieuwe dubbele schakelaar maken, waar op de ene schakelaar 1 van de buitenlampen zit. de andere schakelaar wil ik gebruiken om de andere lamp, die IN/(achter dus) het stopcontact rechtstreeks is aangesloten, aan te sturen. die buitenlamp zal aangesloten worden achter het stopcontact dus (geen stekker), waar reeds 2 andere stekkers inzitten. om alle drie deze apparaten in te kunnen schakelen, dacht ik aan een ACM-3-3500. ik kan dan met de vera alle 3 de apparaten schakelen, toch?
waarvan de buitenlamp dan met 1 van de knoppen van de dubbele schakelaar aangezet moet kunnen worden.
voor achter de dubbele schakelaar had ik dan deze bedacht: Inbouw schakelaar ACM-3000H. 1 knop dus op de ene buitenlamp, andere knop op de andere buitenlamp maar dan niet hardwarematig aangesloten.
kan dit?
Die acm-3000h kun je enkel gebruiken om iets in te schakelen met je controller en/of met een schakelaar. hij stuurt niets terug naar je controller, dus haal je de fysieke schakelaar om dan gaat enkel de lamp aan welke op de acm-3000h aangesloten zit en zul je dus niet met deze schakelaar de acm3-3500 kunnen schakelen. je controller krijgt namelijk geen status terugkoppeling....
Wat je dan wel kunt doen is een zender monteren achter de schakelaar zoals deze: http://www.klikaanklikuit...rs/inbouwzender-awmt-254/. Deze koppel je aan een schakelaar in je vera waarmee je kunt aansturen wat je maar wilt.
Vrijdag de ESCAM QF600 Doorbell Camera gekocht op aliexpress.
Is ook nog eens onvif compatible , dus kan ook met Surveillance Station van Synology gekoppeld worden.
Zodra deze geinstalleerd is , zal ik eens wat info posten.
Is ook nog eens onvif compatible , dus kan ook met Surveillance Station van Synology gekoppeld worden.
Zodra deze geinstalleerd is , zal ik eens wat info posten.
www.degroot-it.nl
ik heb de ACM-3500-3 gekocht samen met de AWMT-230. nu nog kijken hoe ik die in godsnaam ga toevoegen aan de vera lite.martijn k. schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 12:31:
[...]
Die ACM-3-3500 kan mooi voor die buitenlamp en die 2 stopcontacten = 3 uitgangen. Prima.
Die acm-3000h kun je enkel gebruiken om iets in te schakelen met je controller en/of met een schakelaar. hij stuurt niets terug naar je controller, dus haal je de fysieke schakelaar om dan gaat enkel de lamp aan welke op de acm-3000h aangesloten zit en zul je dus niet met deze schakelaar de acm3-3500 kunnen schakelen. je controller krijgt namelijk geen status terugkoppeling....
Wat je dan wel kunt doen is een zender monteren achter de schakelaar zoals deze: http://www.klikaanklikuit...rs/inbouwzender-awmt-254/. Deze koppel je aan een schakelaar in je vera waarmee je kunt aansturen wat je maar wilt.
nog nooit een KAKU apparaat toegevoegd aan mijn vera...
iemand op voorhand nog tips? dan kan ik morgen direct beginnen met aansluiten...
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Daar kan ik je niet mee helpen, ik draai zelf domoticz...fabstar81 schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 14:59:
[...]
ik heb de ACM-3500-3 gekocht samen met de AWMT-230. nu nog kijken hoe ik die in godsnaam ga toevoegen aan de vera lite.
nog nooit een KAKU apparaat toegevoegd aan mijn vera...
iemand op voorhand nog tips? dan kan ik morgen direct beginnen met aansluiten...
Hmm..da's minder dan...ET19611 schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 11:59:
[...]
In de behuizing van de opbouwschakelaar past de Fibaro micro module niet, daar is te weinig ruimte voor.
[ Voor 3% gewijzigd door NIK0 op 30-08-2016 15:33 ]
Member of the Ukraine IT Army
Ben je een fysieke schakelaar nodig dan? Blindplaatje erop en module erin? Zelf stuur ik de screendoeken helemaal niet meer aan met de hand, dat doet domoticz voor mij op basis van het weer, buienradar, tijd, temperatuur etcNIK0 schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 15:33:
[...]
Hmm..da's minder dan...nog alternatieven in gedachten....(of toch maar RTS).?
Je kan de module misschien ergens bij je rolluik kwijt? Moet niet direct bij je schakelaar natuurlijk, als je bedrading voorziet tot aan je schakelaar.NIK0 schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 15:33:
[...]
Hmm..da's minder dan...nog alternatieven in gedachten....(of toch maar RTS).?
Vooralsnog heb ik nog niks staan, de installatie zal geschieden door de partij die ook m'n kozijnen zal gaan vervangen (waarschijnlijk) ga binnenkort kijken wat ze te koop hebben.Fire69 schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 15:44:
[...]
Je kan de module misschien ergens bij je rolluik kwijt? Moet niet direct bij je schakelaar natuurlijk, als je bedrading voorziet tot aan je schakelaar.
Ik zal in eerste instantie dus met "iets" moeten beginnen aangezien de leverancier 'm graag "functioneel" zal willen opleveren..dus vandaar m'n zoektocht naar "iets" wat geen weggegooid geld is en ik straks simpel kan ombouwen naar domotica.
Nice !!!! Meer info over je setup ergens beschreven hier op GoT of een blog ofzo?martijn k. schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 15:35:
[...]
Ben je een fysieke schakelaar nodig dan? Blindplaatje erop en module erin? Zelf stuur ik de screendoeken helemaal niet meer aan met de hand, dat doet domoticz voor mij op basis van het weer, buienradar, tijd, temperatuur etc
Heb nog geen domotica oplossing uitgezocht binnen nu en een paar weken denk ik, goede mix tussen "het werkt gewoon" en "tweakbaar" is lastig...(fibaro, homey, domoticzzz )
Ik weet niet wat ik allemaal nog kan proberen dan een network/node heal. Ik zie dat 32 in een andere groep zit dan de rest. Dit probeerde ik te veranderen maar dat lukte niet. Heb je tips/instructies van wat ik kan proberen?Gonadan schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 09:41:
[...]
Hij lijkt direct en indirect te verbinden met de controller, mogelijk ligt het ergens anders aan? Misschien kunnen nog wat instellingen agressiever. Probeer anders eens specifiek te loggen wanneer de schakelaar gebruikt wordt, dan kan je in ieder geval nagaan of de signalen door komen bij de controller en dus het netwerk. Als dat namelijk het geval is dan ligt het ergens anders, komen ze niet binnen dan ligt het bij de schakelaar.
Maar als ik jouw netwerk bekijk lijkt hij wel gewoon goed bereikbaar te zijn, hij koppelt met vijf andere nodes.
Het specifiek loggen zie ik niet als optie in mn domoticz software
So what
Gaat het wel helemaal goed met je groepen? Over het algemeen heb je de controller voor alles in groep 1. De overige groepen koppel je dan als je specifiek bepaalde signalen direct naar andere nodes wilt sturen. Zelf doe ik heel veel via Domoticz en alleen enkele primaire zaken via groepen. Dat vind ik overzichtelijker werken.swloo schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 16:33:
Ik weet niet wat ik allemaal nog kan proberen dan een network/node heal. Ik zie dat 32 in een andere groep zit dan de rest. Dit probeerde ik te veranderen maar dat lukte niet. Heb je tips/instructies van wat ik kan proberen?
Het specifiek loggen zie ik niet als optie in mn domoticz software
Je kunt de schakelaar loggen door een script of blockly te maken die naar de log schrijft bij aan of uit. In de logs kan je dan zien of het goed doorgekomen is en of er op gereageerd wordt.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Installatie kan de installateur ook wel doen zonder iets aan te sluiten lijkt me..NIK0 schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 16:14:
[...]
Vooralsnog heb ik nog niks staan, de installatie zal geschieden door de partij die ook m'n kozijnen zal gaan vervangen (waarschijnlijk) ga binnenkort kijken wat ze te koop hebben.
Ik zal in eerste instantie dus met "iets" moeten beginnen aangezien de leverancier 'm graag "functioneel" zal willen opleveren..dus vandaar m'n zoektocht naar "iets" wat geen weggegooid geld is en ik straks simpel kan ombouwen naar domotica.
[...]
Nice !!!! Meer info over je setup ergens beschreven hier op GoT of een blog ofzo?
Heb nog geen domotica oplossing uitgezocht binnen nu en een paar weken denk ik, goede mix tussen "het werkt gewoon" en "tweakbaar" is lastig...(fibaro, homey, domoticzzz )
Ik heb er een lua script voor, ik stuur met domoticz 3 screendoeken aan (zwave, qubino). Het script heb ik geleend van remb0 en aangepast. Kijkt naar tijdstip, daytime, uv index, solar radiaton, wind, windstoten, temperatuur, regen (weerstation) en regen buienradar. Dit alles zonder fysiek weerstation, haal alles van weather underground af. Alle minimale waarden zijn instelbaar. Werkt top en erg leuk, schakeltijd instelbaar etc (zodat ze niet op en neer gaan bij afwisselend weer). Script kan ik je wel sturen als je er aan toe bent.
Maar als je nog niets hebt aangeschaft, zou ik daar eerst mee beginnen. Ik heb een half jaar geleden voor dezelfde keus gestaan en ben uiteindelijk voor een rapberry pi gegaan met een rflink, kant en klaar gekocht incl antennes etc bij de nodo shop. Vervolgens eerst aan de slag gegaan met wat kaku spullen en daarna een z-wave usb stick gekocht en een aantal z-wave modules gekoppeld. Erg leuk, en als je een klein beetje basiskennis hebt en het leuk vind kun je alles leren, er staat echt heel veel omschreven op het domoticz forum en op de wiki.
Ik stuur mijn verlichting vol automatisch aan, krijg bewegingsmelding op Telegram in een channel inclusief foto's, stuur automatisch mijn screendoeken aan, mijn tuinsproeier gaat straks volautomatisch (moet eerst nog een sproei installatie aanleggen
Erg leuk dat domotica
Waarom stuur je die poort op een 'afwijkende' manier aan?martijn k. schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 16:40:
[...]
Ik heb een automatische poort, deze is te openen door een mobiel nummer te bellen mbv tasker (voor de pakketdienst, enkel tussen bepaalde tijden). Om maar wat toepassingen te noemen)
Erg leuk dat domotica
Kan je toch ook gewoon een Fibaro/Qubino/... voor gebruiken waarschijnlijk (als je poort geen al te exotisch systeem gebruikt)?
Uiteraard stuur ik de poort gewoon open en dicht met een z-wave relais. Echter wil ik dat de pakketdienst deze kan openen met een telefoontje, zo kan ik zelf regelen wanneer ze dat wel en wanneer ze dat niet kunnen doen, hoeven ze geen app te installeren en weet ik exact wanneer ze de poort open doen dmv een telegram berichtje.Fire69 schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 18:20:
[...]
Waarom stuur je die poort op een 'afwijkende' manier aan?
Kan je toch ook gewoon een Fibaro/Qubino/... voor gebruiken waarschijnlijk (als je poort geen al te exotisch systeem gebruikt)?
het lukt mij niet om 32 in groep 1 te krijgen. Met scripts en blocky ben ik niet bekend. omdat deze schakelaar het verst van allemaal zit vermoed ik toch een signaalprobleem. Vandaar de vraag of je met een zwave tussenstekker het signaal verder kan overbruggen of dat je daarvoor beter een echte zwave versterker voor kan aanschaffenGonadan schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 16:40:
[...]
Gaat het wel helemaal goed met je groepen? Over het algemeen heb je de controller voor alles in groep 1. De overige groepen koppel je dan als je specifiek bepaalde signalen direct naar andere nodes wilt sturen. Zelf doe ik heel veel via Domoticz en alleen enkele primaire zaken via groepen. Dat vind ik overzichtelijker werken.
Je kunt de schakelaar loggen door een script of blockly te maken die naar de log schrijft bij aan of uit. In de logs kan je dan zien of het goed doorgekomen is en of er op gereageerd wordt.
So what
Dat snap ik en daar wil ik je best antwoord op geven. Een tussenstekker kan helpen, al moet je dan geloof ik geen Fibaro nemen omdat die dan weer net niet mee doen. Zelf heb ik daar van die nieuwere Everspring voor gebruikt.swloo schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 19:01:
het lukt mij niet om 32 in groep 1 te krijgen. Met scripts en blocky ben ik niet bekend. omdat deze schakelaar het verst van allemaal zit vermoed ik toch een signaalprobleem. Vandaar de vraag of je met een zwave tussenstekker het signaal verder kan overbruggen of dat je daarvoor beter een echte zwave versterker voor kan aanschaffen
Het punt is alleen dat de afbeelding van jouw mesh netwerk laat zien dat 32 (is dat de slaapkamer?) al met vier andere punten verbindt. Wat jij nu wil proberen is een vijfde toevoegen maar het zou mij heel erg verbazen als het daar beter van wordt. Daarom probeer ik je een beetje voor onnodige uitgaven te behoeden. Tenzij je gewoon graag een extra stekker wilt natuurlijk.
Wat mij opvalt is dat je volgens mij bij de slaapkamer de controller niet in groep één hebt zitten. Je kunt dat doen door daar op de + te klikken en 25 toe te voegen. Wat is precies het idee met de huidige opzet aan groepen? Gebruik je de groepen als primair systeem of Domoticz?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
martijn k. schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 16:40:
[...]
Installatie kan de installateur ook wel doen zonder iets aan te sluiten lijkt me..
Ik heb er een lua script voor, ik stuur met domoticz 3 screendoeken aan (zwave, qubino). Het script heb ik geleend van remb0 en aangepast. Kijkt naar tijdstip, daytime, uv index, solar radiaton, wind, windstoten, temperatuur, regen (weerstation) en regen buienradar. Dit alles zonder fysiek weerstation, haal alles van weather underground af. Alle minimale waarden zijn instelbaar. Werkt top en erg leuk, schakeltijd instelbaar etc (zodat ze niet op en neer gaan bij afwisselend weer). Script kan ik je wel sturen als je er aan toe bent.
Maar als je nog niets hebt aangeschaft, zou ik daar eerst mee beginnen. Ik heb een half jaar geleden voor dezelfde keus gestaan en ben uiteindelijk voor een rapberry pi gegaan met een rflink, kant en klaar gekocht incl antennes etc bij de nodo shop. Vervolgens eerst aan de slag gegaan met wat kaku spullen en daarna een z-wave usb stick gekocht en een aantal z-wave modules gekoppeld. Erg leuk, en als je een klein beetje basiskennis hebt en het leuk vind kun je alles leren, er staat echt heel veel omschreven op het domoticz forum en op de wiki.
Ik stuur mijn verlichting vol automatisch aan, krijg bewegingsmelding op Telegram in een channel inclusief foto's, stuur automatisch mijn screendoeken aan, mijn tuinsproeier gaat straks volautomatisch (moet eerst nog een sproei installatie aanleggen), mijn nefit easy thermostaat stuur ik er mee aan (als we niet thuis zijn haal ik hem uit zijn programma, dit is niet mogelijk met de nefit app dus dan maar zo), als het warm is in huis en het koelt harder af buiten stuurt domoticz ons een berichtje op telegram. Ik heb een automatische poort, deze is te openen door een mobiel nummer te bellen mbv tasker (voor de pakketdienst, enkel tussen bepaalde tijden). Om maar wat toepassingen te noemen
)
Erg leuk dat domotica
Tuurlijk kan de installateur ook wel iets monteren zonder iets aan te sluiten maar denk niet dat ik iedereen in huis meekrijg dat een installateur een screen komt ophangen die niet gelijk werkt na het verbouwen.
Vond je suggestie voor wat betreft de draaiknop (en deze later vervangen door een fibaro roller/shutter) wel een nette oplossing.. (als de consensus er is dat dit net zo goed of beter werkt dat RTS)
Initiële opzet zal goedkoper zijn dan met een RTS remote in ieder geval..
Morgen komt er ook nog een airco man over de vloer, daar nog tips voor..?
De fibaro dimmer is iig wel een repeater. Dus zou hij gewoon kunnen gebruiken.Gonadan schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 20:33:
[...]
Dat snap ik en daar wil ik je best antwoord op geven. Een tussenstekker kan helpen, al moet je dan geloof ik geen Fibaro nemen omdat die dan weer net niet mee doen. Zelf heb ik daar van die nieuwere Everspring voor gebruikt.
Het punt is alleen dat de afbeelding van jouw mesh netwerk laat zien dat 32 (is dat de slaapkamer?) al met vier andere punten verbindt. Wat jij nu wil proberen is een vijfde toevoegen maar het zou mij heel erg verbazen als het daar beter van wordt. Daarom probeer ik je een beetje voor onnodige uitgaven te behoeden. Tenzij je gewoon graag een extra stekker wilt natuurlijk.
Wat mij opvalt is dat je volgens mij bij de slaapkamer de controller niet in groep één hebt zitten. Je kunt dat doen door daar op de + te klikken en 25 toe te voegen. Wat is precies het idee met de huidige opzet aan groepen? Gebruik je de groepen als primair systeem of Domoticz?
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116
Jep, en een schakelaar die hij eerst noemde ook. Maar nu had hij het over een tussenstekker, die repeat niet.maomanna schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 20:45:
De fibaro dimmer is iig wel een repeater. Dus zou hij gewoon kunnen gebruiken.
Maar wat zegt jouw gevoel als je naar zijn netwerk kijkt?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
hey, bedankt voor het meedenken. Ik heb net de domoticz service herstart en de hardware opnieuw toegevoegd en hij doet het! Ik doe helemaal niks met groepen, dit had ie zelf er van gemaakt. Heb alles op 25 gezet nu. Alleen mn hanglamp doet het nog niet, maar daar ga ik nu hetzelfde truukje uithalen denk
So what
Ah, de bezorger belt zelf even naar dat nummer om de poort te openen? Da's wel handigmartijn k. schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 18:49:
[...]
Uiteraard stuur ik de poort gewoon open en dicht met een z-wave relais. Echter wil ik dat de pakketdienst deze kan openen met een telefoontje, zo kan ik zelf regelen wanneer ze dat wel en wanneer ze dat niet kunnen doen, hoeven ze geen app te installeren en weet ik exact wanneer ze de poort open doen dmv een telegram berichtje.
Die Fibaro plug repeat niet? Da's wel vreemd...Gonadan schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 20:55:
[...]
Jep, en een schakelaar die hij eerst noemde ook. Maar nu had hij het over een tussenstekker, die repeat niet.
Dan was het inderdaad dat hij niet kon communiceren met de controller. Top dat het weer werkt.swloo schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 21:02:
hey, bedankt voor het meedenken. Ik heb net de domoticz service herstart en de hardware opnieuw toegevoegd en hij doet het! Ik doe helemaal niks met groepen, dit had ie zelf er van gemaakt. Heb alles op 25 gezet nu. Alleen mn hanglamp doet het nog niet, maar daar ga ik nu hetzelfde truukje uithalen denk
Ik begin nu even te twijfelen of ik het niet verkeerd onthouden heb. Was het misschien zo dat ze wel repeaten maar geen verbruik doorgaven? En dat het repeaten met de greenwaves nog wel eens een issue was.Fire69 schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 21:03:
Die Fibaro plug repeat niet? Da's wel vreemd...
[ Voor 26% gewijzigd door Gonadan op 30-08-2016 21:20 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
ik heb een qubino zonnescherm module voor op ons electrisch zonnescherm, maar we krijgen binnen het jaar waarschijnlijk een RTS somfy zonnescherm welke ik ga inregelen met de RFXcomE.Fire69 schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 18:20:
[...]
Waarom stuur je die poort op een 'afwijkende' manier aan?
de qubino module deed het op afstand wel, maar daarna deed de draaiknop het niet meer. dat is dus geen oplossing voor de vrouw en heb ik hem terzijde geschoven. nu zit ik met zo een module en geen ideeen meer.
is er iets wat je nog meer kan inregelen met die dingen? kan ik gewoon een stel lampen er mee aansturen? of zal ik een electrische poort gaan maken oid? wat moet ik met dat ding, ligt nu a 65 euro stof te happen in de kast. ook zonde...
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Die module en draaiknop zouden gewoon samen moeten werken.fabstar81 schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 23:03:
[...]
de qubino module deed het op afstand wel, maar daarna deed de draaiknop het niet meer. dat is dus geen oplossing voor de vrouw en heb ik hem terzijde geschoven. nu zit ik met zo een module en geen ideeen meer.
Lampen zal niet lukken want als je de module aanstuurt (via z-wave of schakelaar) gaat de stroom eraf nadat hij On/Off/percentage heeft ingesteld.is er iets wat je nog meer kan inregelen met die dingen? kan ik gewoon een stel lampen er mee aansturen? of zal ik een electrische poort gaan maken oid? wat moet ik met dat ding, ligt nu a 65 euro stof te happen in de kast. ook zonde...
Garagepoort/gordijnen/jaloezieen... Verder weet ik het ook zo direct niet
ik heb het helaas nooit voor elkaar gekregen. net als dat ik nu een qubino flush 2 niet aan de praat krijg. de schakelaar update de status niet naar de vera. lekker handig maar niet heus, als je er alleen 2 scenes op wilt aansturen en geen lampen.
qubino is niet echt super bij mij in huis helaas.
durf het nog wel keer te proberen, maar kan hem echt niet op een andere manier aansluiten op die draaiknop of zo. het is overigens een Berker 3 standen draaiknop. op, neer, neutraal.
durf het nog wel keer te proberen, maar kan hem echt niet op een andere manier aansluiten op die draaiknop of zo. het is overigens een Berker 3 standen draaiknop. op, neer, neutraal.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Snel even de manual voor de Qubino opgezocht, lijkt me hetzelfde aansluitschema als voor een Fibaro.fabstar81 schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 23:30:
ik heb het helaas nooit voor elkaar gekregen. net als dat ik nu een qubino flush 2 niet aan de praat krijg. de schakelaar update de status niet naar de vera. lekker handig maar niet heus, als je er alleen 2 scenes op wilt aansturen en geen lampen.
De Berger vond ik zo direct niet terug maar normaal is het gewoon een up/down (I1/I2 naar de Qubino) en dan een L erbij hangen...
Praktische vraag,
ik ben bezig met mijn huis te renoveren, ik heb al gemerkt dat wifi erg slecht tussen de woonlagen communiceert, als ik met domotica aan de slag wil zal ik dus voor bekabeld moeten gaan .. liefst een systeem die "mesh" van draadloos + bedraad accepteert. Kan dit ?
Nu dat ik nog relatief flexibel ben, hoe makkelijk is het om achter de schakelaar modules te implementeren.. zijn ze zaken waar ik extra rekening mee kan houden ? (tips gezocht)
Voor mijn domotica in de tuin (voornamelijk verlichting), kan ik ook "achter de schakelaar" modules gebruiken ?.
zijn zonneschermen/screens slim genoeg om te "detecteren" wanneer ze volledig in/uit staan, met de *handmatige) schakelaar had ik voorheen een issue dat deze soms in "in/uit" stand bleef staan..
ik wil een "weer" station gebruiken voor licht/wind/regen detectie of zijn er goedkopere (goedkoper dan 250) oplossingen .. DIY vind ik niet erg als het maar robuust is.
Zijn er ook thuis installaties waar temperatuur/blus installaties is geinstalleerd bekend ? dit voor brand"bruggen" oftewl gang/trap en andere potentiele vuurhaarden .. hoewel het misschien een aparte vraag is. zit ik aan een systeem te denken waarbij na een kort alarm(onderbreek tijd) de installatie automagisch afgaat. schade is acceptabel .. afgefikt huis niet
O en ik heb een "afgedankte" toon en vergelijkbaar "custom" model .. bij openschroeven van het custom model vond ik geen informatie die me op internet leide naar "mods" .. de toon wel
ik ben van plan de Toon de deur uit te trappen, en over te gaan naar een custom build oplossing.
ik ben bezig met mijn huis te renoveren, ik heb al gemerkt dat wifi erg slecht tussen de woonlagen communiceert, als ik met domotica aan de slag wil zal ik dus voor bekabeld moeten gaan .. liefst een systeem die "mesh" van draadloos + bedraad accepteert. Kan dit ?
Nu dat ik nog relatief flexibel ben, hoe makkelijk is het om achter de schakelaar modules te implementeren.. zijn ze zaken waar ik extra rekening mee kan houden ? (tips gezocht)
Voor mijn domotica in de tuin (voornamelijk verlichting), kan ik ook "achter de schakelaar" modules gebruiken ?.
zijn zonneschermen/screens slim genoeg om te "detecteren" wanneer ze volledig in/uit staan, met de *handmatige) schakelaar had ik voorheen een issue dat deze soms in "in/uit" stand bleef staan..
ik wil een "weer" station gebruiken voor licht/wind/regen detectie of zijn er goedkopere (goedkoper dan 250) oplossingen .. DIY vind ik niet erg als het maar robuust is.
Zijn er ook thuis installaties waar temperatuur/blus installaties is geinstalleerd bekend ? dit voor brand"bruggen" oftewl gang/trap en andere potentiele vuurhaarden .. hoewel het misschien een aparte vraag is. zit ik aan een systeem te denken waarbij na een kort alarm(onderbreek tijd) de installatie automagisch afgaat. schade is acceptabel .. afgefikt huis niet
O en ik heb een "afgedankte" toon en vergelijkbaar "custom" model .. bij openschroeven van het custom model vond ik geen informatie die me op internet leide naar "mods" .. de toon wel
ik ben van plan de Toon de deur uit te trappen, en over te gaan naar een custom build oplossing.
[ Voor 9% gewijzigd door vso op 31-08-2016 00:08 ]
Tja vanalles
tips voor in nieuwe huizen/renovatie is altijd en overal een nul draad naartoe te trekken. deze heb je in de meeste gevallen, iig bij zwave, nodig voor je modules.
in de tuin kan je gerust modules achter schakelaars plakken. welke niet per se buiten hoeven te zitten. maar kan wel. bij mij worden de spots in de tuin aangestuurd door een zwave module die in de kruipruimte huist.
een weerstation vind ik persoonlijk zonde van het geld. je kan de meeste informatie gewoon halen van Wunderground, welke nog vaak bizar accuraat is. bovendien vindt je daar vaak weerstation bij jou dicht in de buurt, en dat allemaal voor gratis.
zonnescherm modules zijn vaak NIET slim genoeg om te detecteren hoe ver het scherm in/uit is. tenminste, afgezien van de vaste schakelaars/modules. ga je met RTS aan de slag, dan kan je het vergeten. die hebben n.l. geen status terug naar je controller.
v.w.b. je systeem dat je die bedraad en onbedraad wilt meshen, dan zit je al gauw aan zwave vast. hoewel de batterij gevoede modules wel eens niet als doorgifte fungeren.
qua controllers heb je keuze genoeg, heb zelf de vera lite. maar zou een volgende keer misschien voor domoticz gaan. die was een paar jaar geleden echter nog niet zo volwassen, dat ik voor de vera ben gegaan.
als summum kan je nog voor KNX gaan, maar dat is vaak alleen maar interessant als je nieuwbouw doet vanwege de vele kabels die je moet trekken. tweaker Femme heeft het volgens mij voor elkaar gekregen in bestaande bouw...hij heeft een topic geopend voor KNX.
in de tuin kan je gerust modules achter schakelaars plakken. welke niet per se buiten hoeven te zitten. maar kan wel. bij mij worden de spots in de tuin aangestuurd door een zwave module die in de kruipruimte huist.
een weerstation vind ik persoonlijk zonde van het geld. je kan de meeste informatie gewoon halen van Wunderground, welke nog vaak bizar accuraat is. bovendien vindt je daar vaak weerstation bij jou dicht in de buurt, en dat allemaal voor gratis.
zonnescherm modules zijn vaak NIET slim genoeg om te detecteren hoe ver het scherm in/uit is. tenminste, afgezien van de vaste schakelaars/modules. ga je met RTS aan de slag, dan kan je het vergeten. die hebben n.l. geen status terug naar je controller.
v.w.b. je systeem dat je die bedraad en onbedraad wilt meshen, dan zit je al gauw aan zwave vast. hoewel de batterij gevoede modules wel eens niet als doorgifte fungeren.
qua controllers heb je keuze genoeg, heb zelf de vera lite. maar zou een volgende keer misschien voor domoticz gaan. die was een paar jaar geleden echter nog niet zo volwassen, dat ik voor de vera ben gegaan.
als summum kan je nog voor KNX gaan, maar dat is vaak alleen maar interessant als je nieuwbouw doet vanwege de vele kabels die je moet trekken. tweaker Femme heeft het volgens mij voor elkaar gekregen in bestaande bouw...hij heeft een topic geopend voor KNX.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
ja, klopt...zo heb ik hem ook aangesloten. maar dan kan ik hem wel via de vera besturen, maar de schakelaar update geen status naar de vera. sterker nog, het scherm is dan helemaal niet meer handmatig te bedienen. geen idee wat ik verkeerd doe, lijkt me niets, want het schema spreekt voor zich.Fire69 schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 00:05:
[...]
Snel even de manual voor de Qubino opgezocht, lijkt me hetzelfde aansluitschema als voor een Fibaro.
De Berger vond ik zo direct niet terug maar normaal is het gewoon een up/down (I1/I2 naar de Qubino) en dan een L erbij hangen...
tips voor in nieuwe huizen/renovatie is altijd en overal een nul draad naartoe te trekken. deze heb je in de meeste gevallen, iig bij zwave, nodig voor je modules.vso schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 00:06:
Praktische vraag,
O en ik heb een "afgedankte" toon en vergelijkbaar "custom" model .. bij openschroeven van het custom model vond ik geen informatie die me op internet leide naar "mods" .. de toon wel![]()
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
dank voor je feedback, ps Femme is/was de eigenaar van Tweakers of iets in die geestfabstar81 schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 07:44:
tips voor in nieuwe huizen/renovatie is altijd en overal een nul draad naartoe te trekken. deze heb je in de meeste gevallen, iig bij zwave, nodig voor je modules.
Tja vanalles
Vreemd, je zou eerder verwachten problemen met z-wave te hebben dan met fysieke schakelaarfabstar81 schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 07:44:
[...]
ja, klopt...zo heb ik hem ook aangesloten. maar dan kan ik hem wel via de vera besturen, maar de schakelaar update geen status naar de vera. sterker nog, het scherm is dan helemaal niet meer handmatig te bedienen. geen idee wat ik verkeerd doe, lijkt me niets, want het schema spreekt voor zich.
Zeker en vast altijd een nul leggen.[...]
Maar je hebt hem niet altijd nodig bij z-wave, net nog een Fibaro Dimmer2 bij mijn dochter geplaatst.
Toen ik de schakelaar uit de muur haalde vloekte ik ook, enkel een L-draad! Netjes gelegd met een geel-groene draad
Maar die Fibaro had niet meer nodig en werkt perfect
Same here, maar dan (door omstandigheden...) met een oude Philips LivingWhites plugin de tuin kan je gerust modules achter schakelaars plakken. welke niet per se buiten hoeven te zitten. maar kan wel. bij mij worden de spots in de tuin aangestuurd door een zwave module die in de kruipruimte huist.
Als iedereen zo zou denken heb je wel een probleem natuurlijkeen weerstation vind ik persoonlijk zonde van het geld. je kan de meeste informatie gewoon halen van Wunderground, welke nog vaak bizar accuraat is. bovendien vindt je daar vaak weerstation bij jou dicht in de buurt, en dat allemaal voor gratis.
Ik heb geluk, bij mij in de straat gebruikt iemand een NetAtmo die hij bij Wunderground heeft aangemeld
Qubino/Fibaro hebben een calibratie waarmee je ze leert hoever in/uit een scherm gaat.zonnescherm modules zijn vaak NIET slim genoeg om te detecteren hoe ver het scherm in/uit is. tenminste, afgezien van de vaste schakelaars/modules. ga je met RTS aan de slag, dan kan je het vergeten. die hebben n.l. geen status terug naar je controller.
Daarmee lukt het hier aardig voor de rolluiken, ik veronderstel dat dat voor een zonnescherm niet anders is?
Jep, werkt prima. Je kunt het zonnescherm middels een percentage gedeeltelijk neerlaten.Fire69 schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 13:31:
Qubino/Fibaro hebben een calibratie waarmee je ze leert hoever in/uit een scherm gaat.
Daarmee lukt het hier aardig voor de rolluiken, ik veronderstel dat dat voor een zonnescherm niet anders is?
ik vrees dat ik een epische miskoop heb gedaan met die Kaku shit. wat een hel om dat in de vera te krijgen zeg. ik ben eerst begonnen met de ACM-3500-3. netjes aangesloten maar vera ziet hem niet. ook niet als ik van 1 van de 3 outputs de "leer" modus aan zet.martijn k. schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 08:30:
[...]
Ik weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij kun je met een inbouwschakelaar geen signaal richting je vera sturen, dit is enkel een ontvanger. Heb er net zelf 1 ingebouwd en hier ook een schakelaar op aangesloten, maar zodra ik de schakelaar met de hand bedien, ziet mijn domoticz niet dat deze ingeschakeld is. Nu vind ik dat geen probleem, schakel deze verlichting normaal enkel met domoticz.
afijn, nog even herinneren hoe ik de deurbel heb toegevoegd; dat ging gewoon met de bel, tijdens het koppelen met de gong werd 1 van de twee, of alle twee automagisch herkend door de vera.
nu lees ik in de verzender, de AWMT-230 dat die verzendende module alleen maar werkt als er ook daadwerkelijk een lamp op is aangesloten. nu wil het geluk dat op de plaats waar de schakelaar zou komen, ik ook inderdaad 1 van de twee buitenlampen op wilde aansluiten anders was het helemaal een nutteloos ding.
voordat ik nu mijn hele muur uit elkaar sloop en een schakelaar ga inbouwen, met die module erachter, gaat het inderdaad als volgt werken?
1: ik maak de schakelaar, sluit 1 lamp er op aan en plak de AWMT-230 erachter. de vera zal dit signaal vanzelf oppikken?
2: op het moment dat ik -blijkbaar- de module met output 1 van de ontvanger ACM-3500-3 koppel, zal de RFXcomE (via de vera) het signaal oppikken en "iets" toevoegen
3: hoe ik dan weer de 2e en 3e output toevoeg aan de RFXcomE mag Joost weten, want ik wil niet de schakelaar gaan gebruiken om alle 3 die outputs te gaan schakelen. maar hoe weet mijn vera/rfxcome dan dat die 2 andere outputs een ander signaal horen te krijgen?
ik snap hier de ballen van
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Het is me niet helemaal duidelijk wat je gedaan hebt. Beschik je over een KAKU remote?
De KAKU ontvangers zoals de ACM3500-3 versturen geen signaal. Voor deze unit moet je voor elke uitgang van de ACM3500 een AC module aanmaken in de VERA met elk een eigen en ID en unit code.
Bv ID 19018564 unit code 1, ID 19018564 unit code 2 en ID 19018564 unit code 3.
Zet uitgang 1 op inleren en verstuur vanuit de VERA een ON command met device unit code 1.
Zet uitgang 2 op inleren en verstuur vanuit de VERA een ON command met device unit code 2.
Zet uitgang 3 op inleren en verstuur vanuit de VERA een ON command met device unit code 3.
Zie ook de gebruiksaanwijzing van de ACM3500:
http://www.klikaanklikuit...oad%2FFile-1412757145.pdf
De AWMT-230 is ook een ontvanger en verstuurt geen code. Aanmelden in de VERA doe je op dezelfde wijze als met de ACM-3500-3.
Voor het inleren van een KAKU zender met automatische code zet je het AC protocol aan in de RFXtrx433E. Je verstuurt dan een commande met de KAKU zender en die zal dan ergens in de VERA zichtbaar worden of kan je dan toevoegen.
Je kunt de RFXtrx433E ook even aan een Windows systeem hangen en dan eenvoudig testen met het RFXmngr programma of je de module kunt inleren en dan aansturen. Als je een module met RFXmngr ingeleerd hebt kan je in de VERA een AC module aanmaken met dezelfde ID en unit code.
De ID voer je hexadecimaal in RFXmngr, bv een ID 1 22 33 44 is decimaal 19018564. RFXmngr geeft de decimale waarde weer als je een commando verstuurt:
================================================
Packettype = Lighting2
subtype = AC
Sequence nbr = 3
ID = 1223344 decimal:19018564
Unit = 1
Command = Off
Signal level = 0 -120dBm
------------------------------------------------
Mocht je nog vragen hebben contact me dan even via email.
De KAKU ontvangers zoals de ACM3500-3 versturen geen signaal. Voor deze unit moet je voor elke uitgang van de ACM3500 een AC module aanmaken in de VERA met elk een eigen en ID en unit code.
Zet uitgang 1 op inleren en verstuur vanuit de VERA een ON command met device unit code 1.
Zet uitgang 2 op inleren en verstuur vanuit de VERA een ON command met device unit code 2.
Zet uitgang 3 op inleren en verstuur vanuit de VERA een ON command met device unit code 3.
De AWMT-230 is ook een ontvanger en verstuurt geen code. Aanmelden in de VERA doe je op dezelfde wijze als met de ACM-3500-3.
Voor het inleren van een KAKU zender met automatische code zet je het AC protocol aan in de RFXtrx433E. Je verstuurt dan een commande met de KAKU zender en die zal dan ergens in de VERA zichtbaar worden of kan je dan toevoegen.
Je kunt de RFXtrx433E ook even aan een Windows systeem hangen en dan eenvoudig testen met het RFXmngr programma of je de module kunt inleren en dan aansturen. Als je een module met RFXmngr ingeleerd hebt kan je in de VERA een AC module aanmaken met dezelfde ID en unit code.
De ID voer je hexadecimaal in RFXmngr, bv een ID 1 22 33 44 is decimaal 19018564. RFXmngr geeft de decimale waarde weer als je een commando verstuurt:
Packettype = Lighting2
subtype = AC
Sequence nbr = 3
Unit = 1
Command = Off
Signal level = 0 -120dBm
[ Voor 14% gewijzigd door b_weijenberg op 01-09-2016 11:13 ]
Ik heb kortgeleden de standaard wandschakelaar vervangen door een draadloze ontvanger voor het bedienen van de screen i.c.m. een draadloze wandschakelaar. Een RTS zender en ontvanger van Somfy, omdat ik de Tahoma box gebruik. In principe kan je de wandschakelaar door alle soorten draadloze (screen/rolluik) ontvangers vervangen. Volgens mij is de wandschakelaar daarom juist de meest flexibele keuze als je niet gelijk een draadloze bediening van Somfy op je nieuwe luiken wilt.NIK0 schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 16:25:
Tweaker Broeders,
Bij de "betere" merken screens gebruiken de leveranciers veelal Somfy motors.
Wil nog even wachten met instappen in de domotica wereld omdat het speelveld nog te groot is (imho) en ik zie het niet zitten om gevangen te worden in het Somfy IO gedoe
Welk van deze bedienings mogelijkheden kan ik beste gebruiken zonder dat ik mezelf klem zet?
http://www.zonenscherm.nl...ing-elektrische-besturing
Als ik kies voor de "standaard schakelaar" dan vermoed ik dat er daarna niet veel meer valt te "domotificeren"
Overigens ervaar ik het gesloten systeem van de Tahoma box niet als vervelend, aangezien je met een Z-wave usb module de box kunt uitbreiden voor het gebruik van Z-wave schakelaars. Dat werkt best netjes heb ik gemerkt.Ik heb nu op alle zonweringen een Somfy Smoove RTS muurzender zitten. Die werken perfect en zijn mooi dun.
Off topic: Het gebruik van de zonnesensor en de Tahoma box voor de zonwering is echt leuk speelgoed
Heb ik je vraag zo voldoende beantwoord?
ik heb helaas geen kaku remote. ik had vannacht een brain wave en ik vermoed dat om alle 3 de ontvangers van de ACM-3500-3 in de vera te krijgen, ik een afstandsbediening nodig heb?b_weijenberg schreef op donderdag 01 september 2016 @ 10:56:
Het is me niet helemaal duidelijk wat je gedaan hebt. Beschik je over een KAKU remote?
Packettype = Lighting2
subtype = AC
Sequence nbr = 3
Unit = 1
Command = Off
Signal level = 0 -120dBm
de rest kan ik vermoedelijk met de 2 knoppen van de AWMT-230 doen.
ik ga vanmiddag weer even spelen met je guide, hopelijk lukt het en hoef ik het niet direct in de prullenbak te kieperen
wat een enorme unit isi die ACM-3500-3 trouwens zeg. hoopte hem achter mijn bestaande stopcontacten weg te werken, maar dit is niet iets voor in de muur weg te werken merk ik...
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Je hebt in principe geen afstandsbediening nodig.
Maak in de VERA bij RFXtrx controller device een New Device aan, zie een voorbeeld van een X10 device bijna aan het eind:
http://blog.domadoo.fr/gu...3-box-domotique-veralite/
Voor de KAKU ACM3500 moet je een Lighting2 AC appliance module aanmaken.
Maak in de VERA bij RFXtrx controller device een New Device aan, zie een voorbeeld van een X10 device bijna aan het eind:
BAM!!! one small step voor jou, one giant leap voor mijb_weijenberg schreef op donderdag 01 september 2016 @ 11:48:
Je hebt in principe geen afstandsbediening nodig.
de ACM module doet het nu, zonder afstandsbediening gewoon via de vera. hiep hoi.
volgende stap is de schakelaar. ik meld me later weer...
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Manmanman. Ik een nieuwe drukker gekocht, nu al spijt van. Gewoon simpel zwart Byron ding van de bouwmarkt. Schroeven leken wel van piepschuim. De eerste draaide dol voordat hij het hout in wilde, de ander brak af voordat het plastic strak tegen het kozijn zat. 
Maar goed, domotica. Ik gebruik dus een kaku zender welke aan draden van de drukker zit in de meterkast. Werkt prima, alleen mijn drukker is gaar, vandaar de nieuwe. Maar als ik de nieuwe aan sluit blijft hij continu bellen, redelijk irritant. In de drukker zit echter een lichtje, volgens mij zorgt die voor een continu aangesloten stroomkring. Een led laat voor een echte bel te weinig door, maar voor een potentiaal metertje op batterij waarschijnlijk zat.
Een fibaro binaire sensor zal datzelfde probleem wel hebben zeker?
Maar goed, domotica. Ik gebruik dus een kaku zender welke aan draden van de drukker zit in de meterkast. Werkt prima, alleen mijn drukker is gaar, vandaar de nieuwe. Maar als ik de nieuwe aan sluit blijft hij continu bellen, redelijk irritant. In de drukker zit echter een lichtje, volgens mij zorgt die voor een continu aangesloten stroomkring. Een led laat voor een echte bel te weinig door, maar voor een potentiaal metertje op batterij waarschijnlijk zat.
Een fibaro binaire sensor zal datzelfde probleem wel hebben zeker?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zeker dat je niet gewoon een NC ipv een NO schakelaar hebt gekocht?
Ja daar ben ik vrij zeker van.Fire69 schreef op donderdag 01 september 2016 @ 20:55:
Zeker dat je niet gewoon een NC ipv een NO schakelaar hebt gekocht?
Een NC drukker verkopen is gewoon misdadig.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Een vraagje waar ik niet direct weet in welke topic hem te droppen, maar hier zeker kan.
Ik ben nu al even bezig met Domotica icm domoticz...
Eerst wat schakelaars en lampen...
Daarna wat sensoren (basic stuff) en ik heb nu mijn rolluiken geautomatiseerd. (somfy inbouwontvangers op mijn bestaande electrische bediening)
Nu zou ik graag mijn energie verbruik monitoren ...
Je hebt natuurlijk veel mogelijkheden, maar ik had graag iets die met Domoticz samenwerkt (433Mhz) en zonder abbo... (en natuurlijk goedkoop
)
Wat wil ik : water, gas en elektriciteit meeting... (alle 3 zijn ze met een draaiteller)
ik heb ook zonnepanelen en nog een oude elektriciteit meter (die dus ook terugdraait met teller)
gas en water staan relatief dicht bij elkaar!
Ik ben nu al even bezig met Domotica icm domoticz...
Eerst wat schakelaars en lampen...
Daarna wat sensoren (basic stuff) en ik heb nu mijn rolluiken geautomatiseerd. (somfy inbouwontvangers op mijn bestaande electrische bediening)
Nu zou ik graag mijn energie verbruik monitoren ...
Je hebt natuurlijk veel mogelijkheden, maar ik had graag iets die met Domoticz samenwerkt (433Mhz) en zonder abbo... (en natuurlijk goedkoop
Wat wil ik : water, gas en elektriciteit meeting... (alle 3 zijn ze met een draaiteller)
ik heb ook zonnepanelen en nog een oude elektriciteit meter (die dus ook terugdraait met teller)
gas en water staan relatief dicht bij elkaar!
- youless
- ziet er goed uit maar dit zal niet goed werken met terugwerkende teller, als ik het goed snap.
- smappee
- lijkt te doen wat ik wil, kan ook apparaten herkennen, geen abbo maar niet zo goedkoop.
- flukso
- iets goedkoper of smappee, lijkt ook voldoende te zijn?
Zeker!Jeetwee schreef op donderdag 01 september 2016 @ 11:24:
[...]
Ik heb kortgeleden de standaard wandschakelaar vervangen door een draadloze ontvanger voor het bedienen van de screen i.c.m. een draadloze wandschakelaar. Een RTS zender en ontvanger van Somfy, omdat ik de Tahoma box gebruik. In principe kan je de wandschakelaar door alle soorten draadloze (screen/rolluik) ontvangers vervangen. Volgens mij is de wandschakelaar daarom juist de meest flexibele keuze als je niet gelijk een draadloze bediening van Somfy op je nieuwe luiken wilt.
Overigens ervaar ik het gesloten systeem van de Tahoma box niet als vervelend, aangezien je met een Z-wave usb module de box kunt uitbreiden voor het gebruik van Z-wave schakelaars. Dat werkt best netjes heb ik gemerkt.Ik heb nu op alle zonweringen een Somfy Smoove RTS muurzender zitten. Die werken perfect en zijn mooi dun.
Off topic: Het gebruik van de zonnesensor en de Tahoma box voor de zonwering is echt leuk speelgoedEven instellen bij welke lux-waarden ze binnen een bepaalde tijdsinterval moeten sluiten en openen; en hup daar gaan ze automatisch
.
Heb ik je vraag zo voldoende beantwoord?
Ik draai in mijn huis IP-Symcon. Via modbus/tcp worden inputs en outputs op een Wago-plc uitgelezen/aangestuurd en via dmx wordt de verlichting gedimd. De verlichting bestaat grotendeels uit zelfbouw rgb-verlichting. Daarnaast hangen er ook nog wat z-wave apparaten in huis op plekken waar bedraad niet mogelijk was en zijn er nog wat andere interfaces zoals een infraroodinterface om home cinema-apparatuur te bedienen en seriële interface om de warmtepomp uit te lezen en aan te sturen. Alle logica is geprogrammeerd in php (IP-Symcon gebruikt php als scripttaal).fabstar81 schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 07:44:
[...]
KNX gebruik ik dus niet maar we hebben er wel een mooi topic over:
[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica
Een betaalbare manier om met bedrade domotica aan te slag te gaan is het gebruik van Modbus I/O-modules zoals een Railduino. Voor 140 euro heb je een module met 12 relais, 24 digitale ingangen, vier PWM-outputs, drie analoge ingangen en 1-wire. Je kunt zo'n ding eenvoudig via modbus integreren in een domoticasysteem dat er ondersteuning voor heeft. Het grootste probleem zit 'm uiteraard bij het hebben van buis om sensoren en verlichting bedraad te kunnen aansluiten. In een bestaand huis moet je al snel vrij rigoreus renoveren om die buizen in de muur te krijgen.
Tja, toch gewoon ff voor borenGonadan schreef op donderdag 01 september 2016 @ 20:09:
Manmanman. Ik een nieuwe drukker gekocht, nu al spijt van. Gewoon simpel zwart Byron ding van de bouwmarkt. Schroeven leken wel van piepschuim. De eerste draaide dol voordat hij het hout in wilde, de ander brak af voordat het plastic strak tegen het kozijn zat.
Maarruh, wat zegt de servicedesk van Kaku? Die komt je probleem waarschijnlijk wel vaker tegen.
Voor boren als je een bestaand gat gebruikt?Jeetwee schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 10:21:
Tja, toch gewoon ff voor boren. Neem aan dat je kozijn hardhout is en niet van grenen.
Maarruh, wat zegt de servicedesk van Kaku? Die komt je probleem waarschijnlijk wel vaker tegen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Hebben een hele tijd zo'n draadloze Byron bel gehad. Klinkt leuk, werkte voor geen meter. Deed het meer niet dan wel en om de zoveel maanden waren de batterijen leeg.
Was wel gaaf om het Ocarina muziekje te horen (Song of Time) als de deurbel ging. één van de weinige welke niet irritant was.
Nu sinds een aantal maanden een deurbel weer met trafo. (200 euro totaal, maar was omdat ik die gewoon heel erg mooi vond) Led verlichting in de drukker enzovoorts. Jammer genoeg alleen niet makkelijk mogelijk om die verlichting te regelen. Dus ook maar 2 draden naartoe gebracht ipv meer.
Wel is het een onderdeel van een uiteindelijk projectje zodat ik middels Domotica die bel straks kan besturen. Nu bijvoorbeeld wanneer je de drukker ingedrukt houdt, hoor je DrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrDing!
Met Domotica kan ik na indrukken aangeven hoelang die een pulse krijgt en/of een dubbele pulse. Dat wil ik dan nog uitbreiden met in de avond als de kleine meid op bed ligt, niet af gaan, maar een lamp in de woonkamer laten knipperen. En wellicht een lamp op de computerkamer. Enzovoorts.
Maar eerst maar eens beginnen met een kamer met Domotica in te richten.
Was wel gaaf om het Ocarina muziekje te horen (Song of Time) als de deurbel ging. één van de weinige welke niet irritant was.
Nu sinds een aantal maanden een deurbel weer met trafo. (200 euro totaal, maar was omdat ik die gewoon heel erg mooi vond) Led verlichting in de drukker enzovoorts. Jammer genoeg alleen niet makkelijk mogelijk om die verlichting te regelen. Dus ook maar 2 draden naartoe gebracht ipv meer.
Wel is het een onderdeel van een uiteindelijk projectje zodat ik middels Domotica die bel straks kan besturen. Nu bijvoorbeeld wanneer je de drukker ingedrukt houdt, hoor je DrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrDing!
Met Domotica kan ik na indrukken aangeven hoelang die een pulse krijgt en/of een dubbele pulse. Dat wil ik dan nog uitbreiden met in de avond als de kleine meid op bed ligt, niet af gaan, maar een lamp in de woonkamer laten knipperen. En wellicht een lamp op de computerkamer. Enzovoorts.
Dat klinkt interessant! Wat voor deurbel heb je nu?Arunia schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 10:39:
Verwijderd
Bij mij heeft visite, etc, de neiging om op het raam te kloppen. Bij het open doen vraag ik altijd of de deurbel het niet doet en test hem dan gelijkArunia schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 10:39:
Dat wil ik dan nog uitbreiden met in de avond als de kleine meid op bed ligt, niet af gaan
Maar.. kan natuurlijk ook aan het volume je deurbel liggen hoewel die van mij ook best een geluid kan produceren.

Spore Doorbell. De drukker en de bel zelf (lijkt op zo'n amerikaanse schoolbel en ja, ze hebben hem ook in het rood.) Heb ze besteld bij een winkel in Engeland, maar de prijs totaal komt uit op 200 euro.
Overigens, is het gewoon een standaard deurbel. Domotica moet je er zelf tussen fröbelen. Dus een Fibaro binaire module wat weerstanden etc en dan kun je verbinding maken middels Z-wave. Enzovoorts enzovoorts. Volgens mij staat dit op de site van ROBshop. Dit is iig waar ik het vandaan had. Zij gebruiken daar goedkopere onderdelen uiteraard, maar het oog wil ook wat.
De deurbel zelf zitten twee slagstokjes in waarbij er eentje is die harder geluid maakt. De bel zelf resoneert lekker lang door op een laag niveau. Dus DINGggggggggggggggggggg. Dat laatste is wel mooi en niet vervelend (vind ik zelf).
[ Voor 4% gewijzigd door Arunia op 02-09-2016 11:38 ]
Wauw, hier hou ik wel van! Mooie styling zeg, die mogen zeker gezien worden.
Als je trouwens had gezegd dat de drukker de bel zelf was, had ik je ook geloofd
.
Zit met een schuin oog naar de TANE 2 Deurbel Zwave te kijken. Lijkt me een makkelijke installatie.

(http://www.hashop.nl/habel2)
Als je trouwens had gezegd dat de drukker de bel zelf was, had ik je ook geloofd
Zit met een schuin oog naar de TANE 2 Deurbel Zwave te kijken. Lijkt me een makkelijke installatie.

[ Voor 3% gewijzigd door Jeetwee op 02-09-2016 11:53 ]
Alleen natuurlijk als je dikkere schroeven gebruik dan de vorigeGonadan schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 10:33:
[...]
Voor boren als je een bestaand gat gebruikt?
Volgens mij zit daar gewoon een Fibaro / Qubino module in. Kun je makkelijk zelf bouwen als je handig bent.Jeetwee schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 11:51:
Wauw, hier hou ik wel van! Mooie styling zeg, die mogen zeker gezien worden.
Als je trouwens had gezegd dat de drukker de bel zelf was, had ik je ook geloofd.
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik gebruik een Fibaro binary sensor om m'n deurbel af te tappen, schema staat hier wel ongeveer: ThinkPad's Tweakblog: Deurbel ombouw naar 433Mhz (voorheen gebruikte ik een goedkope 433Mhz remote, nu dus een Fibaro binary sensor). Werkt prima.
Die Fibaro binary sensor heeft 12V voeding nodig, ik heb een Y-snoertje gemaakt om die 12V van de voeding van m'n router te stelen
[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 02-09-2016 11:58 ]
Das helaas voor mij een brug te ver, ben op dat vlak niet handigThinkPadd schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 11:58:
[...]
Volgens mij zit daar gewoon een Fibaro / Qubino module in. Kun je makkelijk zelf bouwen als je handig bent.
Ik gebruik een Fibaro binary sensor om m'n deurbel af te tappen, schema staat hier wel ongeveer: ThinkPad's Tweakblog: Deurbel ombouw naar 433Mhz (voorheen gebruikte ik een goedkope 433Mhz remote, nu dus een Fibaro binary sensor). Werkt prima.
Die Fibaro binary sensor heeft 12V voeding nodig, ik heb een Y-snoertje gemaakt om die 12V van de voeding van m'n router te stelen
Nou precies, het was ongeveer dezelfde maat. Maar je kon aan het materiaal al zien dat het onmeunig goedkope troep was. Dat zie je wel vaker als je het bij een apparaat o.i.d. geleverd krijgt.Jeetwee schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 11:55:
Alleen natuurlijk als je dikkere schroeven gebruik dan de vorige
Schroeven die ik zelf op voorraad heb zijn wel van goede kwaliteit dus ik ga mijn eigen voorraad maar aanbreken. Als ik antwoord heb van kaku.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Twijfel een beetje of ik moet gaan investeren in beter spul. Of beter, hoeveel is het mij waard 
Heb nu 433MHz spul. Blokker insteekstekkers, en wat KAKU AWS-3500 inbouw modules. Aangestuurd met een RaspberryPI en 433MHz transmitter aan GPIO.
Over het algemeen werkt het best aardig. Alleen van tijd tot tijd werkt het niet, of maar half.
Meerdere keren signaal sturen voordat er iets werkt, geen terugkoppeling, of wel aan gaan maar niet uit. Maar via de losse afstandsbediening werkt het wel.
Dus, vervangen voor Z-Wave (Plus) of niet...
Het is een flinke uitgave. Maar misschien ook hobby
Als inbouwmodule denk ik aan de Qubino ZMNHAD1. De ingebouwde energiemeter is een mooie toevoeging. Leuk meten aan mijn TV hoek en computer, de rest zijn lampen en minder interessant.
Voor de powerplugs heb ik mijn oog laten vallen op de compacte Aeon Smartswitch 6.
Wil ik al het 433MHz spul vervangen (Wel mijn voorkeur) heb ik echter 8 inbouw modules nodig, en 5 powerplugs. (Of misschien 8 enkele inbouwmodules, 1 dubbele inbouwmodule en 3 insteekstekkers)
De inbouwmodules zijn als ik ze als set koop bij robbshop goedkoper (58 euro vs 65 per stuk), en de insteekmodules momenteel in de aanbieding (52,50 ipv 60).
Om en nabij de 820 euro alles los, tegen 725 met kortingen. Is nog exclusief Z-Wave.me of Aeon USB stick.
En die goedkopere Chinese Szneo powerplugs zijn al lang niet meer zo goedkoop, en ik weet niet hoe veilig die zijn.
Maar is het mij zoveel geld waard... Met Z-Wave kan je dan wel weer leukere dingen doen dan met 433MHz spul. En dat trekt mij wel.
Wil eigenlijk klein beginnen en alles langzaam vervangen, maar het prijsverschil is behoorlijk.
Ah well, lang verhaal waar niemand wat aan heeft, maar als iemand advies heeft hoor ik het ook graag.
Heb nu 433MHz spul. Blokker insteekstekkers, en wat KAKU AWS-3500 inbouw modules. Aangestuurd met een RaspberryPI en 433MHz transmitter aan GPIO.
Over het algemeen werkt het best aardig. Alleen van tijd tot tijd werkt het niet, of maar half.
Meerdere keren signaal sturen voordat er iets werkt, geen terugkoppeling, of wel aan gaan maar niet uit. Maar via de losse afstandsbediening werkt het wel.
Het is een flinke uitgave. Maar misschien ook hobby
Voor de powerplugs heb ik mijn oog laten vallen op de compacte Aeon Smartswitch 6.
Wil ik al het 433MHz spul vervangen (Wel mijn voorkeur) heb ik echter 8 inbouw modules nodig, en 5 powerplugs. (Of misschien 8 enkele inbouwmodules, 1 dubbele inbouwmodule en 3 insteekstekkers)
De inbouwmodules zijn als ik ze als set koop bij robbshop goedkoper (58 euro vs 65 per stuk), en de insteekmodules momenteel in de aanbieding (52,50 ipv 60).
Om en nabij de 820 euro alles los, tegen 725 met kortingen. Is nog exclusief Z-Wave.me of Aeon USB stick.
En die goedkopere Chinese Szneo powerplugs zijn al lang niet meer zo goedkoop, en ik weet niet hoe veilig die zijn.
Maar is het mij zoveel geld waard... Met Z-Wave kan je dan wel weer leukere dingen doen dan met 433MHz spul. En dat trekt mij wel.
Wil eigenlijk klein beginnen en alles langzaam vervangen, maar het prijsverschil is behoorlijk.
Ah well, lang verhaal waar niemand wat aan heeft, maar als iemand advies heeft hoor ik het ook graag.
Blog | PVOutput Zonnig Beuningen
Z-Wave is ook niet zaligmakend. Vooral als je een oplossing pakt die voor Z-Wave gebruik maakt van OpenZWave. Heb al wat gekke issues gehad daarmee (wallplugs die ineens aan/uit gaan omdat ze reageren op een pulsdrukker, leuk als die wallplug tussen je NAS e.d. hangt om het energieverbruik te meten
). Is uiteindelijk wel weer op te lossen (node 255 uit assocation group halen), maar ik bedoel meer dat met zo'n oplossing Z-Wave ook niet plug and play/set and forget is. Maar los van dat soort issues werkt het na het instellen prima en als je niet wekelijks dingen gaat aanpassen of nieuwe devices gaat includen wel prima.
Ik probeer vaak om Z-Wave spul tweedehands te kopen of in de aanbieding om de prijs wat te drukken. Ik probeer wel altijd zoveel mogelijk bij de bekende merken (Fibaro / Qubino) te blijven. Al heb ik ook een aantal Everspring stekkers en die werken ook feilloos (AN157 voor simpel aan/uit en AN158 voor aan/uit + energie meten).
Met OpenZWave is het ook een beetje de truuk om niet de meest nieuwe devices te pakken. Zo had ik een Qubino inbouwdimmer (ZMNHDD1) die niet lekker werkte, de i2 input kreeg ik niet makkelijk werkend. Verwisseld voor een ZMNHDA2 van een aantal jaar oud en dat werkte allemaal gelijk.
Je kunt overigens ook een andere weg inslaan en over WiFi werken met een ESP8266. De Sonoff is hier een leuk voorbeeld van. ESP8266 in een doosje die rechtstreeks 230V kan schakelen. Met ESPEasy firmware erop heb je ook gelijk MQTT e.d. wat het een erg leuk dingetje maakt. Hij komt er bij mij alleen niet in omdat ik de elektrische veiligheid (o.a. afstand tussen printsporen waar 230V overheen loopt) niet vertrouw.
Ik probeer vaak om Z-Wave spul tweedehands te kopen of in de aanbieding om de prijs wat te drukken. Ik probeer wel altijd zoveel mogelijk bij de bekende merken (Fibaro / Qubino) te blijven. Al heb ik ook een aantal Everspring stekkers en die werken ook feilloos (AN157 voor simpel aan/uit en AN158 voor aan/uit + energie meten).
Met OpenZWave is het ook een beetje de truuk om niet de meest nieuwe devices te pakken. Zo had ik een Qubino inbouwdimmer (ZMNHDD1) die niet lekker werkte, de i2 input kreeg ik niet makkelijk werkend. Verwisseld voor een ZMNHDA2 van een aantal jaar oud en dat werkte allemaal gelijk.
Je kunt overigens ook een andere weg inslaan en over WiFi werken met een ESP8266. De Sonoff is hier een leuk voorbeeld van. ESP8266 in een doosje die rechtstreeks 230V kan schakelen. Met ESPEasy firmware erop heb je ook gelijk MQTT e.d. wat het een erg leuk dingetje maakt. Hij komt er bij mij alleen niet in omdat ik de elektrische veiligheid (o.a. afstand tussen printsporen waar 230V overheen loopt) niet vertrouw.
[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 02-09-2016 14:59 ]
Waarom vervangen? Je kunt toch ook gewoon uitbreiden? Ik weet niet welke software je gebruikt, maar de meesten kunnen z-wave en 433mhz vast wel naast elkaar aansturen. Dan hoef je niet in 1x €800 uit te geven, maar begin je met een usb-stick en bv een paar stroommeters om je tv ed te meten. Daarna gewoon uitbreiden en vervangen waar je issues hebt. Veel behapbaarder.
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Reden om te vervangen zou dus zijn omdat het hier niet betrouwbaar genoeg werkt. Werk met Domoticz overigens.
En het klopt dat ik alles wel naast elkaar kan gebruiken en per deel kan vervangen, maakt het projectje dus wel een stuk duurder
Nu is dat an sich niet heel erg, tenzei ik nu al zeker weet dat ik alles zou willen vervangen op termijn. Dan is dat weer een beetje zonde imho.
Misschien toch maar gewoon eens klein beginnen en dat inderdaad gaan uitbouwen waar het echt problemen geeft.
En het klopt dat ik alles wel naast elkaar kan gebruiken en per deel kan vervangen, maakt het projectje dus wel een stuk duurder
Misschien toch maar gewoon eens klein beginnen en dat inderdaad gaan uitbouwen waar het echt problemen geeft.
Blog | PVOutput Zonnig Beuningen
Wat Janoz zegt is ook wel weer zo, je hoeft ook niet alles 1:1 te swappen.
Voor 'minder kritische' zaken zoals tuinverlichting o.i.d. kun je natuurlijk nog prima bij 433Mhz blijven.
Zag laatst dit voorbij komen Sigma Designs Releases Z-Wave Interoperability Layer into the Public Domain
Kan iemand uitleggen wat dit voor de domotica markt gaat betekenen? Dat is mij niet helemaal duidelijk namelijk. Kunnen projecten zoals OpenZWave hun code hier enorm mee verbeteren omdat er nu informatie beschikbaar is die ze eerder moesten reverse-engineeren?
Voor 'minder kritische' zaken zoals tuinverlichting o.i.d. kun je natuurlijk nog prima bij 433Mhz blijven.
Zag laatst dit voorbij komen Sigma Designs Releases Z-Wave Interoperability Layer into the Public Domain
Kan iemand uitleggen wat dit voor de domotica markt gaat betekenen? Dat is mij niet helemaal duidelijk namelijk. Kunnen projecten zoals OpenZWave hun code hier enorm mee verbeteren omdat er nu informatie beschikbaar is die ze eerder moesten reverse-engineeren?
[ Voor 64% gewijzigd door ThinkPad op 02-09-2016 15:47 ]
Schieten we waarschijnlijk niet heel veel mee op volgens http://www.sigmadesigns.c...r-into-the-public-domain/:ThinkPadd schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 15:33:
Wat Janoz zegt is ook wel weer zo, je hoeft ook niet alles 1:1 te swappen.
- The API specification for its Z/IP (Z-Wave over IP) and Z-Ware (Z-Wave middleware) software products. These two APIs are designed for use by gateways, making communication from cloud services to the Z-Wave gateways even more transparent. Sigma Designs is also making public two implementation samples codes for the usage of these two APIs.
- The full specification of the new, world-class Z-Wave S2 security application framework. Z-Wave’s S2 security framework is the industry’s most robust and comprehensive approach to Smart Home security. This allows security experts to view the inner workings of Z-Wave S2 security to further validate or provide critical feedback for improvements.
Ik koop al mijn (Fibaro) modules op Amazon.(de)(fr).Nakebod schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 14:14:
[...]
Komt op ~50€/stuk. Da's toch direct al wat goedkoper dan Qubino/Robbshop.
Wou hier nog even op inhaken, de lering welke je hier uit kunt trekken (spreek ook uit eigen ervaringGonadan schreef op donderdag 01 september 2016 @ 20:09:
Het ergste is nog door een fabrikant meegeleverde 'RVS' schroeven daarin lijken ze het S component vaak te zijn vergeten
Als je gaat vervangen ja dan gelijk Zwave Gen5 kiezen.Nakebod schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 14:14:
Ja en als je weet hoeveel het verbruikt ga je dan ineens minder tv kijkenHet is een flinke uitgave. Maar misschien ook hobbyAls inbouwmodule denk ik aan de Qubino ZMNHAD2. De ingebouwde energiemeter is een mooie toevoeging. Leuk meten aan mijn TV hoek en computer, de rest zijn lampen en minder interessant.
Ik gebruik z-wave (en relais op ip basisWil ik al het 433MHz spul vervangen (Wel mijn voorkeur) heb ik echter 8 inbouw modules nodig, en 5 powerplugs. (Of misschien 8 enkele inbouwmodules, 1 dubbele inbouwmodule en 3 insteekstekkers)
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
de zender, AWMT-230 komt automagisch in de vera terecht als een RFX zender. Alleen de Vera kan er zo niks mee. Ik denk dat ik mij hier vergis met de zwave schakelaars. Wat er in de manual staat van dit ding:b_weijenberg schreef op donderdag 01 september 2016 @ 10:56:
Packettype = Lighting2
subtype = AC
Sequence nbr = 3
Unit = 1
Command = Off
Signal level = 0 -120dBm
"kan alleen gebruikt worden icm een al bestaande lichtschakeling. "
vervolgens moet je hem aanmelden bij een ontvanger, zoals bijvoorbeeld de ACM-3500-3. Maar dit wil ik niet, dit wil ik n.l. via de vera regelen.
Alleen...of ik hem nou nog handmatig toevoeg of de door Vera zelf toegevoegde zender gebruik, er wordt niks geactiveerd als ik op "ON" klik bijvoorbeeld. De lamp gaat niet aan. Als ik de schakelaar zelf gebruik gaat de lamp wel aan, maar wordt er verder niks geupdate in de Vera.
RAAR? of mis ik nog iets...
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Je maakt eerst in de Vera 3 devices aan met de rfxcontroller device >> new device met instellingen als hierboven.

Dit herhaal je voor elk kanaal(1,2,3)
Pak een mobile device om bij de module te komen en start leermodus via stap 5a handleiding. Klik vervolgens via de app je zojuist aangemaakte device aan binnen 15s, aangesloten apparaat moet dan 2x knipperen.
Dat inleren is de belangrijke stap, ook zal het apparaat geen update naar de controller geven als deze aangaat zoals meeste z-wave devices wel doen. Hier kun je met een scene omheen werken als je bijvoorbeeld wel verandering in lux kunt meten via een motion-detector bijvoorbeeld.

Pak een mobile device om bij de module te komen en start leermodus via stap 5a handleiding. Klik vervolgens via de app je zojuist aangemaakte device aan binnen 15s, aangesloten apparaat moet dan 2x knipperen.
Dat inleren is de belangrijke stap, ook zal het apparaat geen update naar de controller geven als deze aangaat zoals meeste z-wave devices wel doen. Hier kun je met een scene omheen werken als je bijvoorbeeld wel verandering in lux kunt meten via een motion-detector bijvoorbeeld.
Zie:The-Source schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 11:17:
Wou hier nog even op inhaken, de lering welke je hier uit kunt trekken (spreek ook uit eigen ervaring) is dat de standaard meegeleverd schroeven bij klein spul beter gelijk weg kunt gooien. Schroeven welke je bij een grote tv beugel krijgt gaan vaak nog wel maar al het andere
![]()
Het ergste is nog door een fabrikant meegeleverde 'RVS' schroeven daarin lijken ze het S component vaak te zijn vergeten
Gonadan schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 13:12:
Nou precies, het was ongeveer dezelfde maat. Maar je kon aan het materiaal al zien dat het onmeunig goedkope troep was. Dat zie je wel vaker als je het bij een apparaat o.i.d. geleverd krijgt.
Schroeven die ik zelf op voorraad heb zijn wel van goede kwaliteit dus ik ga mijn eigen voorraad maar aanbreken. Als ik antwoord heb van kaku.
Domotica is überhaupt niet plug & play/set & forget, je gaat er altijd mee zitten pielen om het precies zo te krijgen als je wilt. Dus om dat nu als nadeel van z-wave te benoemen is wat flauw.ThinkPadd schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 14:52:
Z-Wave is ook niet zaligmakend. Vooral als je een oplossing pakt die voor Z-Wave gebruik maakt van OpenZWave. Heb al wat gekke issues gehad daarmee (wallplugs die ineens aan/uit gaan omdat ze reageren op een pulsdrukker, leuk als die wallplug tussen je NAS e.d. hangt om het energieverbruik te meten). Is uiteindelijk wel weer op te lossen (node 255 uit assocation group halen), maar ik bedoel meer dat met zo'n oplossing Z-Wave ook niet plug and play/set and forget is. Maar los van dat soort issues werkt het na het instellen prima en als je niet wekelijks dingen gaat aanpassen of nieuwe devices gaat includen wel prima.
Z-wave heeft een enorm voordeel boven 433 en dat is de tweewegcommunicatie. Geen gedoe met meerdere keren zenden in de hoop dat het bericht dan zeker aan komt, en je kunt gewoon statussen opvragen. Ik merk toch wel dat ik dat erg mis bij mijn 433 apparaten. Ook het beheren van de instellingen op afstand is erg prettig.
Qua issues denk ik dat je vooral last krijgt als je veel verschillende merken in je netwerk gaat combineren. Ook valt het mij op dat het vaak de goedkope of mooie deal modules zijn die dan toch wat eigenaardig kunnen doen. Mijn advies is daarom ook: als je voor z-wave gaat bezuinig dan niet en koop gewoon modules die bekend staan als goed werkend. Wil je bezuinigen, kies dan gewoon 433.
[ Voor 45% gewijzigd door Gonadan op 05-09-2016 08:50 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
wat je nu beschrijft gaat op voor de ACM-3500-3. Deze heb ik inderdaad op deze manier werkend gekregen. Alleen, op dezelfde manier de AWMT-230 in de vera krijgen biedt geen soelaas. Dit werkt zo niet op deze manier blijkbaar.Loekie schreef op maandag 05 september 2016 @ 00:33:
Je maakt eerst in de Vera 3 devices aan met de rfxcontroller device >> new device met instellingen als hierboven.
[afbeelding]
Misschien komt dat omdat deze module achter een schakelaar een Transmitter (zender) is, en geen ontvanger. Ik vermoed dat ik daarom de verkeerde module heb aangeschaft.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Dat is ook de enige reden dat domotica niet zo hard loopt. Het zou wel plug en play moeten zijn, hooguit een scene aanmaken/aanpassen.Gonadan schreef op maandag 05 september 2016 @ 08:40:
Domotica is überhaupt niet plug & play/set & forget, je gaat er altijd mee zitten pielen om het precies zo te krijgen als je wilt. Dus om dat nu als nadeel van z-wave te benoemen is wat flauw.
Zodra dat (hypotetische) product op de markt komt gaat het snel.
Iemand ervaring met het aansluiten van een DucoBox Silent op een domotica systeem? (http://www.duco.eu/nl-nl-...fvoer/nl-nl-ducoboxsilent)
Ik heb een avondje op internet gezocht en het lijkt erop dat de communicatie van het Z-wave protocol gedaan wordt alleen niet iemand gevonden die dit werkend heeft gekregen.
Wat wil ik, de DucoBox aansturen en het zou helemaal mooi zijn als ik de CO2 en vochtsensor uit kan lezen.
Note:
Ik heb gevonden dat er een usb kabel is om hem uit te lezen, alleen nergens zo'n kabel kunnen vinden. (om de waardes te kunnen uitlezen)
Ik heb een avondje op internet gezocht en het lijkt erop dat de communicatie van het Z-wave protocol gedaan wordt alleen niet iemand gevonden die dit werkend heeft gekregen.
Wat wil ik, de DucoBox aansturen en het zou helemaal mooi zijn als ik de CO2 en vochtsensor uit kan lezen.
Note:
Ik heb gevonden dat er een usb kabel is om hem uit te lezen, alleen nergens zo'n kabel kunnen vinden. (om de waardes te kunnen uitlezen)
Dat zal niet snel gebeuren. Échte domotica gaat namelijk veel verder dan 'iemand thuis, licht aan' logica. Je huis moet uiteindelijk je patronen herkennen en je op basis daarvan ontzorgen. Daar gaat een hoop intelligentie in, iets wat tweakers leuk vinden om uit te puzzelen, maar de gemiddelde consument niet.
Wat Hue nu bijvoorbeeld doet met wat simpele IFTTT spulletjes en wat aanvullende sensoren is een mooie stap voor basale automatisering in huis. Echte Domotica ga je er niet mee halen, maar ik denk dat die doelgroep ook te klein is.
Wat Hue nu bijvoorbeeld doet met wat simpele IFTTT spulletjes en wat aanvullende sensoren is een mooie stap voor basale automatisering in huis. Echte Domotica ga je er niet mee halen, maar ik denk dat die doelgroep ook te klein is.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat is dan jouw persoonlijke definitie van "echte" domotica.Gonadan schreef op maandag 05 september 2016 @ 13:28:
Dat zal niet snel gebeuren. Échte domotica gaat namelijk veel verder dan 'iemand thuis, licht aan' logica. Je huis moet uiteindelijk je patronen herkennen en je op basis daarvan ontzorgen. Daar gaat een hoop intelligentie in, iets wat tweakers leuk vinden om uit te puzzelen, maar de gemiddelde consument niet.
Het is een breed begrip, maar alles wat geautomatiseerd zaken in huis kan bedienen en/of kan meten is al snel domotica.
Moet er niet aan denken dat het verder gaat dan simpele triggers (beweging, knop in drukken, schemer, tijdstip), want is anders geen touw meer aan vast te knopen hoe iets werkt. "Echte" domotica moet vooral simpel zijn in zowel bediening als uitvoering.
en dat hoeft dus niet als je huis zlef de patronen herkentCyBeRSPiN schreef op maandag 05 september 2016 @ 13:54:
[...]
"..."want is anders geen touw meer aan vast te knopen hoe iets werkt. "..."
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Echte domotica hoef je niet te bedienen, dat is nu precies het verschil.CyBeRSPiN schreef op maandag 05 september 2016 @ 13:54:
Dat is dan jouw persoonlijke definitie van "echte" domotica.
Het is een breed begrip, maar alles wat geautomatiseerd zaken in huis kan bedienen en/of kan meten is al snel domotica.
Moet er niet aan denken dat het verder gaat dan simpele triggers (beweging, knop in drukken, schemer, tijdstip), want is anders geen touw meer aan vast te knopen hoe iets werkt. "Echte" domotica moet vooral simpel zijn in zowel bediening als uitvoering.
Het hoeft echt niet een zeker niveau van AI te zijn, maar je zou er feitelijk totaal niet meer bij na moeten denken.
Overigens sta ik verre van alleen in die definitie, het kan dan net zo goed persoonlijke definitie zijn dat je een simpele IFTTT al onder die noemer schaart.
[ Voor 6% gewijzigd door Gonadan op 05-09-2016 14:19 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ja haha, maar dat werkt dus in de praktijk niet..fabstar81 schreef op maandag 05 september 2016 @ 14:14:
[...]
en dat hoeft dus niet als je huis zlef de patronen herkent
Kom je een keer eerder thuis -> lampen uit.
Ga je op vakantie -> onnodig lampen aan.
Uberhaubt aanwezigheid detecteren kan niet betrouwbaar.
Helemaal lastig voor gasten/werkster.
Op basis van beweging en schemersensor is ideaal, heb je echt geen AI-oplossing voor nodig en het werkt altijd.
Dat is dan een slechte implementatie, dat ligt niet aan het principe. Als je aanwezigheid puur baseert op je geofence dan werkt het inderdaad niet betrouwbaar. Als hij niet weet dat je op vakantie bent dan wordt het systeem te dom gehouden. Het kan niet slimmer zijn dan de combinatie van algoritmes en informatie die je er zelf in stopt. Maar als je er genoeg in stopt is heel veel van het genoemde feilloos mogelijk.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
behalve dan een simpele KaKu zender toevoegen aan de vera....
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Ja snap ik, maar mijn stelling is dat het supersimpel moet zijn om dat systeem te gebruiken. Het ergens moeten aanpassen/invoeren van je aanwezigheid om te zorgen dat je lampen in huis 'automatisch' aan gaan vind ik dat niet.Gonadan schreef op maandag 05 september 2016 @ 14:22:
Dat is dan een slechte implementatie, dat ligt niet aan het principe. Als je aanwezigheid puur baseert op je geofence dan werkt het inderdaad niet betrouwbaar. Als hij niet weet dat je op vakantie bent dan wordt het systeem te dom gehouden. Het kan niet slimmer zijn dan de combinatie van algoritmes en informatie die je er zelf in stopt. Maar als je er genoeg in stopt is heel veel van het genoemde feilloos mogelijk.
En een complex systeem (met heel veel input, algoritmes, etc) kan m.i. nooit 'simpel' bediend worden en gaat mega irriteren als het systeem mis zit, met name bij huisgenoten die niet zo IT-minded zijn.
Ik ben het helemaal eens dat het voor de gebruiker supersimpel moet zijn. Sterker nog, ik ben van mening dat je er helemaal niets aan moet doen. Zodat ook andere, zich er niets eens van bewuste, gebruikers het zonder problemen kunnen gebruiken. Pas dan zit je op het niveau van echte domotica.
Dat hoeven helemaal geen ingewikkelde zaken te zijn, het kan iets simpels zijn als het verhogen van de lichtintensiteit in de keuken als je daar bezig bent. Het moet vanzelf gaan, dat is de definitie van automatisering. Als jij zelf nog dingen moet invoeren of je rooster moet aanpassen dan heb je het nog niet volledig geautomatiseerd.
Een complex systeem is uitermate goed simpel te bedienen, het vergt alleen wel meer investering om te configureren en foutloos te laten werken voor alle gebruikers. Dat is inderdaad uitdagend, maar echt niet onmogelijk. Als het systeem vaak mis zit, tot irritatie aan toe, dan heb je het gewoon echt zelf slecht gebouwd.
Het is mijn doel om thuis alles dusdanig te automatiseren dat mijn vriendin en eventuele gasten er zelf niets voor hoeven doen. Zodra ik moet gaan uitleggen hoe ze welke knop moeten indrukken dan is het geen domotica meer, dan is het gewoon apparaten met een afstandsbediening.
Dat hoeven helemaal geen ingewikkelde zaken te zijn, het kan iets simpels zijn als het verhogen van de lichtintensiteit in de keuken als je daar bezig bent. Het moet vanzelf gaan, dat is de definitie van automatisering. Als jij zelf nog dingen moet invoeren of je rooster moet aanpassen dan heb je het nog niet volledig geautomatiseerd.
Een complex systeem is uitermate goed simpel te bedienen, het vergt alleen wel meer investering om te configureren en foutloos te laten werken voor alle gebruikers. Dat is inderdaad uitdagend, maar echt niet onmogelijk. Als het systeem vaak mis zit, tot irritatie aan toe, dan heb je het gewoon echt zelf slecht gebouwd.
Het is mijn doel om thuis alles dusdanig te automatiseren dat mijn vriendin en eventuele gasten er zelf niets voor hoeven doen. Zodra ik moet gaan uitleggen hoe ze welke knop moeten indrukken dan is het geen domotica meer, dan is het gewoon apparaten met een afstandsbediening.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat is idd een zender, meende dat het je om de ontvanger te doen was. Deze is makkelijker toe te voegen imho, je zet in de Vera RFXTRX plugin onder geavanceerd >> variables autocreate op 1( en dus aan). Klik op de schakelaar en device zou toegevoegd moeten worden, er staat na toevoegen een RFX device op je webinterface. Zou daarna wel de autocreate weer uitzetten, anders krijg je alle devices van de buren meefabstar81 schreef op maandag 05 september 2016 @ 13:13:
[...]
wat je nu beschrijft gaat op voor de ACM-3500-3. Deze heb ik inderdaad op deze manier werkend gekregen. Alleen, op dezelfde manier de AWMT-230 in de vera krijgen biedt geen soelaas. Dit werkt zo niet op deze manier blijkbaar.
Misschien komt dat omdat deze module achter een schakelaar een Transmitter (zender) is, en geen ontvanger. Ik vermoed dat ik daarom de verkeerde module heb aangeschaft.
Als je op afstand had willen schakelen had je de AWMT210 moeten nemen. Maar zou je in een dergelijk geval een mesh-based draadloze techniek aanraden. Maar volgens mij ken je die voordelen al wel
En zet het AC protocol aan in de RFXtrx433E anders ontvang je geen KAKU AC zenders.Loekie schreef op maandag 05 september 2016 @ 20:47:
[...]
Dat is idd een zender, meende dat het je om de ontvanger te doen was. Deze is makkelijker toe te voegen imho, je zet in de Vera RFXTRX plugin onder geavanceerd >> variables autocreate op 1( en dus aan). Klik op de schakelaar en device zou toegevoegd moeten worden, er staat na toevoegen een RFX device op je webinterface. Zou daarna wel de autocreate weer uitzetten, anders krijg je alle devices van de buren mee
Als je op afstand had willen schakelen had je de AWMT210 moeten nemen. Maar zou je in een dergelijk geval een mesh-based draadloze techniek aanraden. Maar volgens mij ken je die voordelen al wel
Iemand ervaring met de volgende dimmer: Qubino DINRAIL DIMMER Z-WAVE PLUS 230WATT ?
In onze nieuwbouw zou ik deze dimmer wensen te gebruiken om de verschillende spots aan te sturen.
In onze nieuwbouw zou ik deze dimmer wensen te gebruiken om de verschillende spots aan te sturen.
In deze DINRail versie zit dezelfde hardware als die normale dimmer. Deze versie werkt prima hier.ShaneV schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 09:21:
Iemand ervaring met de volgende dimmer: Qubino DINRAIL DIMMER Z-WAVE PLUS 230WATT ?
Wat voor een spots en welke controller ga je gebruiken?
Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl
Dat is nog niet beslist. Ik ben gevoelig aan het knipperen van LED verlichting. Daarom dat ik hier op het forum eens ging vragen wat er aan te raden is (een plasma tv zie ik ook knipperen).HeroS schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 09:34:
[...]
In deze DINRail versie zit dezelfde hardware als die normale dimmer. Deze versie werkt prima hier.
Wat voor een spots en welke controller ga je gebruiken?
Voor de controller dacht ik aan de HC2 of bestaat er iets beters? Schakel materiaal zal van Niko zijn.
de voordelen van Zwave/mesh zijn bekend. alleen gaat dit om twee buitenlampen en vond ik het ietwat zonde om daar 2x60 euro uit te geven aan 2 Qubino/fibaro modules. bovendien werken die Qubino's niet lekker bij mij met mijn schakelaars. heb 2 van die dure dingen en beiden werken ze nietLoekie schreef op maandag 05 september 2016 @ 20:47:
[...]
Dat is idd een zender, meende dat het je om de ontvanger te doen was. Deze is makkelijker toe te voegen imho, je zet in de Vera RFXTRX plugin onder geavanceerd >> variables autocreate op 1( en dus aan). Klik op de schakelaar en device zou toegevoegd moeten worden, er staat na toevoegen een RFX device op je webinterface. Zou daarna wel de autocreate weer uitzetten, anders krijg je alle devices van de buren mee
nou goed...ik ga zo meteen maar eens naar de gamma om een receiver te vinden voor de laatste buitenlamp. die moet net zo makkelijk toe te voegen zijn als die 3-weg Kaku module. De zender heb ik voor niks gekocht zo lijkt het...die doet niet wat ik wil. misschien dat ik daar nog een andere oplossing voor vindt.
weer 20 euro de prullenbak in. zo wordt Kaku uiteindelijk net zo duur als echte zwave...
overigens...de AMWT-210 lijkt niet met LED-lampen te kunnen schakelen, bovendien is dit ook weer een ZENDER. Heb hier van die action 3 watt LED-peertjes. Dus dacht zelf dat ik de AMWR-230 nodig had. Deze kunnen wel met LED en is evenals de ACM-3500-3 een ontvanger...
denk ik zo goed? wil niet weer de verkeerde module halen.
yupz...staat al aan! alleen blijkt het om een zender te gaan die in de vera niets doet.b_weijenberg schreef op maandag 05 september 2016 @ 21:02:
[...]
En zet het AC protocol aan in de RFXtrx433E anders ontvang je geen KAKU AC zenders.
edit: ik kom er net achter dat de AWMT-230 wel een status update geeft naar de vera. dat is leuk, want zo kan ik via de vera iig beide buitenlampen aan doen met de ene schakelaar en de 3-weg module. Alleen mis ik dus functionaliteit om die lamp waar de AWMT-230 aan hangt op afstand te besturen.
als je het mij vraagt is het bestaansrecht van zo een enkel-functie module totaal onzinnig. maar goed.
ik moet dus blijkbaar een andere module kopen die zowel de schakelaar herkent en ik via de vera nog een signaal naar de ACM-module kan sturen, en gewoon ook op afstand te schakelen is met de vera.
[ Voor 12% gewijzigd door fabstar81 op 06-09-2016 14:40 ]
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Ik snap het principe niet zo van z-wave. Hoe kun je bv. bestaande stopcontacten opnemen in je z-wave netwerk? Zelfde met lichten?
Ik ben aan het bouwen en lees heel veel over domotica, maar wou toch even weten hoe z-wave mij kon helpen. Alleen, ik zie het nut er niet van in als ik op stopcontacten nog een stekker moet steken die slim is, of philips hue lampen moet steken in mijn spots die ik wil voorzien...
Iemand wat basis informatie? Moet ik speciale schakelaars, stopcontacten, lichten voorzien voor een zelfbouw domotica systeem zoals Z-wave?
Wat zouden jullie doen in mijn situatie: nl. nieuwbouw in aanbouw, dus nog alle vrijheid naar keuze en mogelijkheden (natuurlijk budgetvriendelijk)...
bedankt!
Ik ben aan het bouwen en lees heel veel over domotica, maar wou toch even weten hoe z-wave mij kon helpen. Alleen, ik zie het nut er niet van in als ik op stopcontacten nog een stekker moet steken die slim is, of philips hue lampen moet steken in mijn spots die ik wil voorzien...
Iemand wat basis informatie? Moet ik speciale schakelaars, stopcontacten, lichten voorzien voor een zelfbouw domotica systeem zoals Z-wave?
Wat zouden jullie doen in mijn situatie: nl. nieuwbouw in aanbouw, dus nog alle vrijheid naar keuze en mogelijkheden (natuurlijk budgetvriendelijk)...
bedankt!
Door kleine Z-Wave inbouwmodules achter een stopcontact of schakelaar te plaatsen kun je het stopcontact of de schakelaar/dimmer aanstuurbaar maken zonder een lelijke tussenstekker.realstiner schreef op woensdag 07 september 2016 @ 11:03:
Ik snap het principe niet zo van z-wave. Hoe kun je bv. bestaande stopcontacten opnemen in je z-wave netwerk? Zelfde met lichten?
bedankt!
Voor Hue hoef je niet veel te doen, maar die lampen schakel je nooit echt uit dmv schakelaars (want dan krijg je ze niet meer automatisch aan).
Als je nog de keuze hebt: zorg in ieder geval voor diepe inbouwdozen, 50mm diep. Zodat je voldoende ruimte hebt om inbouwmodules te plaatsen.
Budgetvriendelijker kan niet, voor bedraadde domotica moet je hele elektra op de schop, extra (grote) meterkast, gaat je duizenden euro's kosten.
Hoewel bedraad betrouwbaarder zou zijn heb ik tot nu toe nog geen issue gehad met ZWave.
Wat domotica betreft zijn er eigenlijk twee redelijk losse werelden. Aan de ene kant heb je de markt voor bestaande woningen. Hier vind je veel draadloze producten, heel veel informatie, sterk consumentgericht. Aan de andere kant heb je oplossingen voor nieuwbouw waar je zelf controle hebt over de E-installatie. Hier zie je vooral bedrade systemen als KNX, Loxone, etc.
Zie: reviews: Doe-het-zelf-domotica: het nieuwe tweaken
voor behoorlijk wat achtergrond.
@CyBerSPiN; als je zorgt dat je schakelaars/lichtpunten naar centrale meterkast(en) gaan dan vallen die extra kosten nogal erg mee. In de meterkast kan je alles dan op een willekeurige manier aan elkaar knopen. KNX, Loxone, PLC of zelfs met Z-Wave. Of je je wandcontactdozen ook op die manier naar de meterkast haalt is een keuze, dat zou je ook op kunnen lossen dmv b.v. Z-wave op een aantal strategische punten. En idd, sowieso zorgen voor diepe inbouwdozen :j
Allergrootste voordeel (wat mij betreft) is dat je dan geen draadloossysteem hoeft te gebruiken. Draadloos werkt prima als het werk, maar voor de basis dingen in huis wil ik iets dat echt 100% betrouwbaar is. Ook gaan de ontwikkelingen in domoticaland bijzonder snel. Dat hele landschap ziet er over 10 jaar echt heel anders uit, als je dan alle belangrijke zaken op 1 punt bij elkaar hebt kan je vrij makkelijk switchen naar een nieuw systeem.
Zie: reviews: Doe-het-zelf-domotica: het nieuwe tweaken
voor behoorlijk wat achtergrond.
@CyBerSPiN; als je zorgt dat je schakelaars/lichtpunten naar centrale meterkast(en) gaan dan vallen die extra kosten nogal erg mee. In de meterkast kan je alles dan op een willekeurige manier aan elkaar knopen. KNX, Loxone, PLC of zelfs met Z-Wave. Of je je wandcontactdozen ook op die manier naar de meterkast haalt is een keuze, dat zou je ook op kunnen lossen dmv b.v. Z-wave op een aantal strategische punten. En idd, sowieso zorgen voor diepe inbouwdozen :j
Allergrootste voordeel (wat mij betreft) is dat je dan geen draadloossysteem hoeft te gebruiken. Draadloos werkt prima als het werk, maar voor de basis dingen in huis wil ik iets dat echt 100% betrouwbaar is. Ook gaan de ontwikkelingen in domoticaland bijzonder snel. Dat hele landschap ziet er over 10 jaar echt heel anders uit, als je dan alle belangrijke zaken op 1 punt bij elkaar hebt kan je vrij makkelijk switchen naar een nieuw systeem.