Ik log mijn slimme meter niet via m'n domotica oplossing, maar via een apart Python-script dat de boel wegschrijft naar InfluxDB. Elk telegram dat de meter uitspuugt wordt opgeslagen, dus elke 10 seconden krijg ik nieuwe data binnen.
Dit is natuurlijk extreem overkill, vandaar dat je ook met zaken als '
Continuous Queries' de boel kunt 'samenvatten'. Ik heb een
CQ draaien die elk kwartier de hoogste en laagste meterstand van die dag bekijkt en van elkaar aftrekt = vandaag verbruikt. Dat schrijft hij weg in een aparte tabel en die gebruik ik weer in Grafana om staafgrafiekjes van te maken per dag. Ik moet er nog eens naar kijken om ook een CQ te maken die de totalen per maand verzamelt. Daar kwam ik alleen niet helemaal uit omdat InfluxDB geen GROUP BY 1M (één maand) ondersteunt, maar alleen dagen. En niet elke maand heeft evenveel dagen
Ik bewaar de 10s metingen 30 dagen en gooi ze daarna weg, dit gaat automatisch via een '
Retention Policy. Die 30 dagen kun je zelf kiezen, je zou het ook een jaar kunnen bewaren als je wilt, of nog veel langer. Maar het gaat dan wel aardig wat opslagruimte kosten. Meer dan een maand terugkijken hoeft van mij niet, daarvoor heb ik immers die dagtotalen wel.
En ik heb een script gemaakt wat mij de meterstanden mailt (trekt hij uit de InfluxDB), elke eerste dag van de maand om 0:01. Heel low-tech, maar dan heb ik dat altijd nog als backup in m'n mailbox zitten. En een ander script trekt de gasmeterstand uit InfluxDB en stuurt dat naar
www.mindergas.nl
Ik denk ook dat je het beter op die manier kunt aanvliegen, het uitlezen naar een database doen en dan in je domotica applicatie gewoon de data daaruit halen. Dan kun je het helemaal naar eigen wens inrichten en ben je nooit afhankelijk van hoe de ontwikkelaar van het domoticapakket het voor jou bedacht heeft.
Maar wat CyBeRSPiN zegt is zeker waar. Als je het mooi voor elkaar wilt hebben gaat er flink wat tijd in zitten. Een lamp aan/uit sturen met Home Assistant is zo gepiept, maar voordat je alle logging e.d. naar wens hebt ingesteld ben je wel een paar dagen verder. Is met Domoticz niet anders, P1 uitlezen werkt out-of-the-box, maar daar zitten wel nadelen aan zoals je zelf al hebt ondervonden (en ik vind de grafieken nog steeds erg slecht, met Grafana kun je zoveel duidelijkere grafieken maken).
[
Voor 44% gewijzigd door
ThinkPad op 03-08-2016 11:28
]