Interessante prijzen. Jammer dat die PIR geen temperatuur/humidity heeft.sjorsjes schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 14:18:
Als het goed is zijn deze 2 onderweg naar mij:
- http://www.aliexpress.com...ml?orderId=77053137869114
- http://www.aliexpress.com...ml?orderId=77053137879114
Zodra ze binnen zijn dan laat ik wel even weten of ze werken
http://www.bbc.com/news/technology-36912992
Ik zou daarom niet snel een apparaat kopen wat enkel via Internet/Cloud te besturen is, al was het maar omdat je internetverbinding er uit kan liggen. Security is ook een issue.
Met Intranet-of-Things heb je daar veel minder last van.
Ik wil bij ons thuis langzaam per kamer alles vervangen voor Z-wave modules. Beginnende met de nieuwe grotere kamer van onze dochter (waarom? Omdat deze van de kleine naar de grote voorkamer gaat en dat eigenlijk een beetje de afspraak is).
Nu heb ik wel mooie spullen gezien bij Busch-Jaeger, maar kom ik er totaal niet uit wat ik nodig zou hebben om een schakelaar op de muur te krijgen en de plafondlamp met dimbare LED lampen (waarschijnlijk Philips en vanwege het full on probleem, geen Hue lampen) te besturen. Dus aan/uit en wellicht nog 2 dim standen of dimmen door ingedrukt te houden etc. Ofwel het gebruikelijke voor Domotica.
Ik zie wel Zigbee light link pulse drukkers staan, maar dat is uiteraard voor de Osram Lightify en de Hue.
Stiekem hoop ik dus niet dat de Waveline eigenlijk BJ's Z-wave modules zijn, want die zijn te duur per stuk.
Of heb ik gewoon pech en moet ik kijken naar wat anders (liever niet, want ze hebben wel mooie wandcontacten met USB aan de rand). Het hoeft overigens niet op batterijen, ik heb namelijk gigantisch het idee dat ik gewoon totaal verkeerd aan het kijken ben waardoor ik te moeilijk denk.
Iets zegt me dat een Fibaro dimmer met een pulsedrukker door de manier van drukken zelf contact legt via Z-wave hoe hij aangestuurd moet worden. Dan zou het al een boel schelen.
Ik ben al maanden aan het onderzoeken, maar dit is voor mij op dit moment gewoon een bos. En toch zou ik het heel graag willen in ons huis. Ideeën zoals op het toilet met de ventilator door lang ingedrukt te houden zodat deze 5 minuten aan gaat en in de badkamer idem waarbij dan de ventilator een kwartier langer aan blijft als het licht uit is e.d. zitten al in mijn hoofd.
Woonkamer waarbij middels de Harmony hub bij het opdracht geven van een film kijken, de lampen dan schakelen (wellicht daar wel Hue bijvoorbeeld) enzovoorts.
De slaapkamers met Danfoss kranen zodat iedere kamer de HR++ ketel kan sturen omdat het daar te koud is en de rest van de kamers de temperatuur blijft behouden zitten ook al in mijn hoofd voor de toekomst om maar een voorbeeld te noemen.
Dit is dus geen zwave drukker.
Je kunt mechanische ventilatie aanpassen (heb ik pas gedaan) en dan een regel maken dat wanneer het licht aanstaat voor 5 minuten dan ventilatie hoger voor 5 minuten.
De Harmony hub is bij domoticz te koppelen en waarschijnlijk ook bij andere systemen.
Je hebt veel ideeën die naar mijn idee prima kunnen.
De zaak is dus dat ik de puls drukker bedraad moet koppelen aan de zwave dimmer.
Goed om te weten, dat betekent dat wanneer ik aan de andere kant van de kamer een drukker wil hebben om bijvoorbeeld vanuit het bed via zwave wat te kunnen doen, ik dan daar iig ook draden naartoe moet hebben.
Voor dubbele functies zoals toilet met verlichting en ventilator, zag ik dat je dan een dubbele dimmer kunt gebruiken oid. Daar kan ik dan nog wel eens in duiken.
Scheelt iig dat ik gewoon lekker voor B-J spullen kan gaan waar een puls drukker voor is. En de WAF is er dan ook doorheen omdat ze dan niet tegen de dunne knopjes of ander soort knopjes aan hoeft te kijken.
We gaan weer even verder duiken in de wondere wereld van Z-wave en domotica. Grote kans iig dat het Domoticz wordt, alhoewel ik ook wel interesse heb in die andere (geen idee iets met home erin), maar wellicht dat Domoticz toch net wat beter is met ondersteuning. Komt iig later wel. Kan ze beide ook uit proberen.
Als ik via bedraad werk, kan ik dan ook zorgen dat wanneer de server niet te gebruiken is, ik iig aan en uit kan gebruiken door op de knop te drukken? Of gaat dat echt weer heel anders?
Dus wanneer de controller niet meer werkt je nog steeds het licht aan en uit kan doen.
Niet altijd.Arunia schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 09:36:
[..]
Goed om te weten, dat betekent dat wanneer ik aan de andere kant van de kamer een drukker wil hebben om bijvoorbeeld vanuit het bed via zwave wat te kunnen doen, ik dan daar iig ook draden naartoe moet hebben.
[...]
Je kan bvb ook achter elke drukker een aparte module (relay of dimmer) zetten en de ene met de andere associëren.
Als je dan via de ene drukker je module activeert, stuurt deze een signaal naar de andere module waardoor die ook aangaat en je licht dus aangaat.
Kreeg te horen dat de Qubino dimmers hier geen last van hadden dus zojuist 5 stuks bestelt. Nu staat er zowat op heel internet dat de Qubino Flush dimmer (ZMNHDD1) 200watt max aan kan, prima, ik moet (gemeten) 196watt kunnen schakelen. Echter lees ik nu op een gedownloade handleiding dat hij 140watt aan kan.
hebben mensen ervaring hier mee? echt bijna alle verkpende sites melden voor de ZMNHDD1 200watt en toch staat er in de handleiding 140watt. erg benieuwd wat er nu klopt en/of hoe dit nu zo ontstaat deze verwarring

Maar 200W aan verlichting, wordt het niet eens tijd om wat te investeren in LED-lampen dan
Kan uiteraard gewoon proberen, maar dacht wellicht is er een verklaring of antwoord waarom bijna alle internet shops 200w aangeven terwijl in de handleiding 140w staat.
Lees btw net dat het in de laatste manual veranderd is naar 140 watt, alle voorgaande staat 200 watt, type nummer en software zijn indentiek aan elkaar.... word steeds vreemder

ThinkPadd schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 10:37:
Ik zou van het laagste uitgaan, dan zit je altijd safe.
Maar 200W aan verlichting, wordt het niet eens tijd om wat te investeren in LED-lampen dan
[ Voor 0% gewijzigd door basjuhh op 29-07-2016 10:42 . Reden: typo ]
Kan je even het probleem schetsen wat je met de Fibaro hebt?basjuhh schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 10:17:
Ik had wat problemen met de Fibaro dimmers welke niet kunnen omgaan met 2 of 3 pulsdrukkers over afstanden van +/- 10 meter. handmatig met pulsdrukkers werkt prima, echter remote via app, scedules, lua code etc. werkt het niet. je moet dan 3 of meer keer het licht inschakelen. Helaas bekend euvel waar tot op heden (ook niet bij de laatste firmware update 3.4) geen oplossing voor is.
[...]
Ik heb ook een Fibaro die heel moeilijk doet om aan te zetten en er hangen ook 2 drukkers (in parrallel) aan.
Als ik met een app (getest op 2 verschillende controllers) het licht aanzet flitst het een fractie van een seconde aan en gaat terug uit.
Qubino zou dit probleem niet hebben. Inmiddels heb ik ze zojuist binnen gehad. van het weekend ga ik er mee aan de slag. Benieuwd of het probleem hiermee inderdaad verholpen is. Zojuist kreeg ik antwoord van de leverancier m.b.t. het 200 of 140w verhaal:
Blijkbaar regeltjes, afijn, het zou dus geen probleem moeten zijn tot 200watt.Yes 140W is specified because of EMC standard requirements ... but it easily works with 200W too.
Fire69 schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 10:52:
[...]
Kan je even het probleem schetsen wat je met de Fibaro hebt?
Ik heb ook een Fibaro die heel moeilijk doet om aan te zetten en er hangen ook 2 drukkers (in parrallel) aan.
Als ik met een app (getest op 2 verschillende controllers) het licht aanzet flitst het een fractie van een seconde aan en gaat terug uit.
[ Voor 4% gewijzigd door basjuhh op 29-07-2016 10:59 ]
Nu lijkt het me misschien wel interessant om die ruimtes bij te voorzien. Aangezien Nikobus bedraad is (en telkens vertrekt van de meterkast) en ik het niet zie zitten om te kappen zocht ik een draadloze oplossing.
De Z-wave oplossing leek me wel interessant, maar ik zit met nog een aantal vragen waar ik geen eenduidig antwoord op kan vinden (en dus hoop hier te vinden onder de ervaringsdeskundigen)
- is het beter z-wave plus te voorzien of is de "gewone" z-wave ook goed? dit omdat ik hier veel lees over fibaro maar die zijn "gewone" z-wave". Qubino heeft die dan wel, maar is enkele euro duurder
- is het nuttig energiemeting te voorzien op een lichtkring? Ik zag dat dit er wel was bij die Qubino maar niet bij fibaro? Bij aeon labs is er eentje met 2 uitgangen, maar die is nergens te krijgen precies (de AEOMDSS)
- ik wil het geheel sturen via m'n raspberry pi of synology (vermoedelijk in combinatie met Openhab omdat die ook nikobus ondersteunt). Is de pi (v3) snel genoeg of beter de synology (ds414). Samenhangend hiermee: beter een usb stick (de Z-stick) of de razberry? (zwave breakout bordje)
- het klopt toch dat je op ieder moment de status kan opvragen? Stuurt hij die ook door naar de master bij een wijziging (dus als ik manueel op de knop duwt), of komt die pas de volgende keer dat je de status opvraagt?
- blijf je best bij een beperkt aantal merken of kan je ze zonder probleem combineren?
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV
Zie trouwens dat ze nu wel goedkopere modules hebben welke scripting onboard ondersteunen.
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
Fire69 schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 10:14:
[...]
Niet altijd.
Je kan bvb ook achter elke drukker een aparte module (relay of dimmer) zetten en de ene met de andere associëren.
Als je dan via de ene drukker je module activeert, stuurt deze een signaal naar de andere module waardoor die ook aangaat en je licht dus aangaat.
Het duurde even voordat ik hem door had. Maar begin het te begrijpen.tlpeter schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 10:01:
Bij zwave met puls schakelaar blijft het werken. Dit omdat de schakelaar de module activeert net zoals met een zwave signaal.
Dus wanneer de controller niet meer werkt je nog steeds het licht aan en uit kan doen.
De module moet aan de andere kant en dan gekoppeld met die van de centraaldoos/lamp.
Ben er ondertussen ook achter dat de pulsedrukker het onderdeel achter de schakelaar en afdekraam is. En je hierdoor dus alle wippers uit het B-J assortiment kunt kiezen.
Dus, zwave module in de centraaldoos, wipper, afdekraam en pulsedrukker aan de muur. En uiteindelijk de zwave module 1V of 2V koppelen aan de server met een zwave+ usb stick.
Nu alleen nog kijken of het een fibaro module wordt of een qubino. Maar dat is van latere zorg.
Kan ik eindelijk eens rond kijken bij robshop of die in de ts. Rob verkoopt iig alle Series van B-J en wil nog wat contactdozen met usb. Komt helemaal goed! Bedankt voor de uitleg en het geduld!
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
Net even gecheckt en zie dat het minder de 0,1W is als er niets op aangesloten zit. Alleen de stroom is 700mA nominaal. Denk dat dat aardig laag is. Mijn electro is een beetje gezakt. Dus bespaar me dat geld wel.The-Source schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 11:45:
Ik zou als ik jouw was ook eens verdiepen in het standby verbruik van die usb wcd's en daarnaast hoeveel ampere deze leveren. Als deze bijvoorbeeld maar 1A zijn dan zijn er een hoop apparaten die dan 'langzaam' opladen. Ik zou er persoonlijk nooit voor kiezen omdat ze continu stroomverbruiken (omvormer gedeelte)
In dit geval zit de Qubino op een kroonluchter met 15 lampjes (e14) aangesloten. het dimmen gaat zowel via de pulsdrukker als app prima. Via de app zdoet de eerste en laatste 20% van het dimmen eigenlijk niets. Hij kalibreerd niet zoals de Fibaro. Of ik mis iets over het hoofd?! Heb de laatste 20% kunnen oprekken door te zeggen dat hij max. 10% dimt ipv 1%, echter de laatste 20% is hiermee niet opgelost.
Wellicht is hier wat voor? Maar tot zover de update. Ik ben in ieder geval happy 😁👍🏻
basjuhh schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 10:58:
Dat is exact het probleem welke (bijna) elke gebruiker heeft met de fibaro dimmers met 2 of meer pulsdrukkers. Forum en bugzilla van Fibaro staat er vol mee. De oude versie van de dimmer heeft dit probleem niet. Je zal zien als je een paar keer achter elkaar aan en uitschakelt via de app hij op den duur wel aan gaat ;-)
Qubino zou dit probleem niet hebben. Inmiddels heb ik ze zojuist binnen gehad. van het weekend ga ik er mee aan de slag. Benieuwd of het probleem hiermee inderdaad verholpen is. Zojuist kreeg ik antwoord van de leverancier m.b.t. het 200 of 140w verhaal:
[...]
Blijkbaar regeltjes, afijn, het zou dus geen probleem moeten zijn tot 200watt.
[...]
Volgens hem werken ze. http://www.marktplaats.nl...c1b&previousPage=lr&pos=8sjorsjes schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 14:18:
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116
Kent iemand dit: https://www.antratek.nl/webrelay-single-relay-input-modulemartinvdm schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 22:28:
Iemand ervaring met een web relais. Vind op internet wel WebRelay en KmTronic, zijn best prijzig. Wil verlichting bedienen over IP middels HTTP get. Echter moet het DIN rail zijn zo compact mogelijk ivm de ruimte in de kast. Dus feitelijk een LAN input en 220 schakelbare output.
Is mooi smalle DIN uitvoering en met HTTP get zou dit toch moeten werken lijkt mij. Maar 120 euro is niet echt goedkoop? Wellicht iemand een goed/goedkoper aternatief?
[ Voor 7% gewijzigd door martinvdm op 31-07-2016 08:19 ]
Je kan ook het max dimlevel instellen. bij de qubino is Parameter 60 het minimum en 61 het maximum.basjuhh schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 16:54:
Inmiddels kan ik beamen dat de bug met 2 of meer pulsdrukkers bij Qubino dimmer en niet is. Ook de stroommeting werkt prima. Aanpassingen uitvoeren aan bepaalde regels gaat iets minder makkelijk dan bij Fibaro en de HC2. Bij fibaro staat netjes alles opgesomt in de HC2, bij Qubino moet je alles uit de manual halen en handmatig inkloppen en aanpassen. Niet zo'n heel groot nadeel gezien je dit vaak maar 1x doet en er na aflbijft.
In dit geval zit de Qubino op een kroonluchter met 15 lampjes (e14) aangesloten. het dimmen gaat zowel via de pulsdrukker als app prima. Via de app zdoet de eerste en laatste 20% van het dimmen eigenlijk niets. Hij kalibreerd niet zoals de Fibaro. Of ik mis iets over het hoofd?! Heb de laatste 20% kunnen oprekken door te zeggen dat hij max. 10% dimt ipv 1%, echter de laatste 20% is hiermee niet opgelost.
Wellicht is hier wat voor? Maar tot zover de update. Ik ben in ieder geval happy 😁👍🏻
[...]
Ik heb zelf dat de qubino niet goed werkt met twee pulsdrukkers. Bij de fibaro werkt het een stuk beter.
Ik snap niet helemaal wat het nut van de DIN-behuizing is bij dat ding. Alle aansluitingen komen alsnog aan de voorkant eruit. Ze hadden op z'n minst de schakelcontacten aan de zijkanten boven en onderkant kunnen maken, zodat je hem net als een groepenkastautomaat kunt inbouwen.martinvdm schreef op zondag 31 juli 2016 @ 08:16:
[...]
Kent iemand dit: https://www.antratek.nl/webrelay-single-relay-input-module
Is mooi smalle DIN uitvoering en met HTTP get zou dit toch moeten werken lijkt mij. Maar 120 euro is niet echt goedkoop? Wellicht iemand een goed/goedkoper aternatief?
Aan de zijkant? Ik snap dat wel. Zeker als je een kleine groepenkastbehuizing hebt, dan past dit mooi in de behuizing ipv losse kastjes. Daarnaast in veel grotere kasten wil je ook geen losse kastjes en is alles mooi ingebouwd. De aansluitingen aan de voorkant maken het juist ideaal bereikbaar. Het enige wat handig zou zijn ks de input voltage gewoon op 220 ipv een aparte adapter. De vraag is echter hoe groot de kans zal zijn of dit met een HTTP Get icm Homewizard gaat werken.ThinkPadd schreef op zondag 31 juli 2016 @ 10:53:
[...]
Ik snap niet helemaal wat het nut van de DIN-behuizing is bij dat ding. Alle aansluitingen komen alsnog aan de voorkant eruit. Ze hadden op z'n minst de schakelcontacten aan de zijkanten kunnen maken, zodat je hem net als een groepenkastautomaat kunt inbouwen.
[ Voor 6% gewijzigd door martinvdm op 31-07-2016 12:34 ]

Dan heb je de draden netjes in de kast zitten als je de afdekkap erop doet. Enige wat je dan nog aan de voorkant hebt is de RJ45-aansluiting. Nu heb je draden aan de voorkant van de kast eruit hangen? Heb ik nog nooit gezien...
[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 01-08-2016 11:25 ]
Ok boven en onder, dacht even dat je de zijkant bedoelde. Ja idd en gelijk je input aangesloten. Blijft wel een prijzige oplossing.ThinkPadd schreef op zondag 31 juli 2016 @ 12:49:
Ja, zijkant:
[afbeelding]
Dan heb je de draden netjes in de kast zitten als je de afdekkap erop doet. Enige wat je dan nog aan de voorkant hebt is de RJ45-aansluiting. Nu heb je draden aan de voorkant van de kast eruit hangen? Heb ik nog nooit gezien...
Het plan was om alle lampen gelijk van dimmers te voorzien dmv de Fibaro Dimmer 2.
Nu heb ik op diverse plaatsen alleen te maken met een hotel schakelaar en zie dat de Fibaro Dimmer 2 (http://www.fibaro.com/files/presentation_dimmer2.pdf) daarmee problemen geeft.
Het alternatief is om de dimmer van Qubino http://qubino.com/products/flush-dimmer/ te gebruiken, alleen lees ik hier dat daar ook problemen mee zijn.
Het is de bedoeling om de module in de centraaldoos te plaatsen.
Wat is nu wijsheid?
Note:
Ik heb al een aantal Fibaro modules (van een paar jaar oud) en die vind ik wel goed werken. (ergo: ik kan de firmware niet updaten omdat ik geen Fibaro HC2 heb)
Nicemaomanna schreef op zondag 31 juli 2016 @ 00:51:
[...]
Volgens hem werken ze. http://www.marktplaats.nl...c1b&previousPage=lr&pos=8
Wel beetje lame dat hij er meer voor vraagt dan Ali...
De Qubino werkt zonder problemen. van het weekend geplaatst, vind het dimmen echter niet in mooie stappen gaan zoals de Fibaro dit doet. de eerste 30% doet de dimmmer niet of nauwelijks zowel met standaard gloeilamp als met LEDs.
Ik ben in ieder geval blij dat ik nu de Qubino dimmers heb geplaatst op de plaatsen waar 2 of meerdere pulsdrukkers zijn, zodat het probleem is opgelost. De niet zo mooié dimstappen neem ik maar voor lief. Wellicht dat dit nog wat te tweaken is en/of met komende updates wellicht opgelost wordt.
Goof2000 schreef op zondag 31 juli 2016 @ 16:25:
Ik heb een Homeseer server draaien en ben van plan om dit mee te nemen naar mijn nieuwe huis.
Het plan was om alle lampen gelijk van dimmers te voorzien dmv de Fibaro Dimmer 2.
Nu heb ik op diverse plaatsen alleen te maken met een hotel schakelaar en zie dat de Fibaro Dimmer 2 (http://www.fibaro.com/files/presentation_dimmer2.pdf) daarmee problemen geeft.
Het alternatief is om de dimmer van Qubino http://qubino.com/products/flush-dimmer/ te gebruiken, alleen lees ik hier dat daar ook problemen mee zijn.
Het is de bedoeling om de module in de centraaldoos te plaatsen.
Wat is nu wijsheid?
Note:
Ik heb al een aantal Fibaro modules (van een paar jaar oud) en die vind ik wel goed werken. (ergo: ik kan de firmware niet updaten omdat ik geen Fibaro HC2 heb)
Ja, kijk maar eens in de handleiding welke parameters je allemaal nog kunt instellen.basjuhh schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 12:11:
[...]
Wellicht dat dit nog wat te tweaken is en/of met komende updates wellicht opgelost wordt.
[...]
ThinkPadd schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 12:15:
[...]
Ja, kijk maar eens in de handleiding welke parameters je allemaal nog kunt instellen.
Van de oude Fibaro dimmers heb ik er alleen niet genoeg (2 stuks), ik zal dus ook nieuwe erbij moeten kopen(5 stuks) en dan is het wel fijn als het beetje in lijn blijft met de rest. Ik hou het forum hier in de gaten en zal eerste oude dimmers in gaan bouwen.basjuhh schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 12:11:
Als je "oude" dimmers van Fibaro hebt dan zou ik deze inzetten op de plaatsen met hotelschakeling. Eigenlijk niets meer dan 2 pulsdrukkers. dat werkt wel goed. Zodra je de huidige/nieuwe dimmers van Fibaro gaat gebruiken dan heb je grote kans dat dit inderdaad via remote/app, web niet gaat werken.
De Qubino werkt zonder problemen. van het weekend geplaatst, vind het dimmen echter niet in mooie stappen gaan zoals de Fibaro dit doet. de eerste 30% doet de dimmmer niet of nauwelijks zowel met standaard gloeilamp als met LEDs.
Ik ben in ieder geval blij dat ik nu de Qubino dimmers heb geplaatst op de plaatsen waar 2 of meerdere pulsdrukkers zijn, zodat het probleem is opgelost. De niet zo mooié dimstappen neem ik maar voor lief. Wellicht dat dit nog wat te tweaken is en/of met komende updates wellicht opgelost wordt.
[...]
Goof2000 schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 12:30:
[...]
Van de oude Fibaro dimmers heb ik er alleen niet genoeg (2 stuks), ik zal dus ook nieuwe erbij moeten kopen(5 stuks) en dan is het wel fijn als het beetje in lijn blijft met de rest. Ik hou het forum hier in de gaten en zal eerste oude dimmers in gaan bouwen.
Ik heb helaas geen vergelijkingsmateriaal, dus vroeg me af of dat normaal is.
[ Voor 6% gewijzigd door Nhz op 01-08-2016 14:55 ]
Groetjes
Wat hierbij opvalt is dat de huelampen in de kamer direct reageren maar de z-wave lampen soms met vertraging van ca 4 seconden. Soms schakelen ze echter ook direct aan of uit.
Zojuist even de scene met de app gestart en hierbij is idd geen vertraging. Hue en zwave gaan hierbij gelijk aan en uit.
Vreemd. Lijkt dus iets me de z-wave te zijn. Ik heb een ZME uzb stickje.
maverick: A person who thinks and acts in an independent way, often behaving differently from the expected or usual way.
Dan lijkt het er op dat de schakelaar slaapt.
Probeer eerst eens een uit signaal en daarna aan.
Waarschijnlijk gaat het dan sneller en weet je dat het komt door het slapen.
In mijn geval niet, ik (en andere) heb er ook al op het Domoticz forum over geschreven: http://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=7684tlpeter schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 09:20:
Is het een batterij gevoede zender?
Dan lijkt het er op dat de schakelaar slaapt.
Probeer eerst eens een uit signaal en daarna aan.
Waarschijnlijk gaat het dan sneller en weet je dat het komt door het slapen.
maverick: A person who thinks and acts in an independent way, often behaving differently from the expected or usual way.
Weet iemand of het inmiddels (we zijn nu ruim viereneenhalf jaar verder) of De Danfoss z-wave thermostaat (LC13) werkt met Toon zonder tussenstation van Danfoss? Ik heb al Danfoss thermostaten op mijn Domoticz servertje. Ik overweeg de overstap naar Toon.pegagus schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 15:17:
[...]
Dat is wel heel basic. Wat ik iig ga doen is een compleet Danfoss-systeem, inclusief centraal display, zodat ik alle kamers apart kan bedienen (inclusief twee badkamers, hal en keuken, allemaal apart). In de woonkamer een aparte thermostaat. De ontwikkelingen op dat gebied gaan momenteel erg snel. Het Toon-systeem van Eneco is ook wel mooi. Dat worden dan weliswaar twee systemen naast elkaar, maar voorlopig zit er niet meer in.
Daarnaast ga ik kijken wat ik allemaal nog meer via het danfoss-display kan bedienen. Waarschijnlijk komt er daarnaast ook nog een Vera voor overige zaken, die ik niet met de Danfoss kan bedienen.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ik zag toevallig deze voorbijkomen op Facebook:martinvdm schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 22:28:
Iemand ervaring met een web relais. Vind op internet wel WebRelay en KmTronic, zijn best prijzig. Wil verlichting bedienen over IP middels HTTP get. Echter moet het DIN rail zijn zo compact mogelijk ivm de ruimte in de kast. Dus feitelijk een LAN input en 220 schakelbare output.
Chacon 53013 WiFi aan/uit-stekker
Chacon 53014 WiFi Aan-Uit micro schakelaar.
Misschien is die laatste wat? Geen DIN-rail, maar wel een compacte inbouwmodule. Het is wel de vraag of je ze kunt aansturen met eigen commando's i.p.v. alleen via de default app.
Ik heb eens een productreview: D-Link mydlink Home Smart Plug WiFi (NL Versie) review door ThinkPad gesniffed met Wireshark, maar daarbij was het verkeer beveiligd met TLS-encryptie en was zelf aansturen dus niet mogelijk.
De Sonoff-module is erg populair, omdat er een ESP8266 in zit en je er ESPEasy o.i.d. op kunt flashen en daardoor over HTTP het ding kunt besturen, of via MQTT e.d. Durf het zelf alleen niet aan om zo'n ding te gebruiken, heb het nooit zo op 230V hardware uit China

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 02-08-2016 13:16 ]
Ik ben overgestapt naar Home Assistant - Open source Python3 home automationprein2 schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 16:37:
@Thinkpad, ik zie dat je je Zipabox weer wegdoet. Waar stap je naar over?

Werkt leuk. Was wel even weer een werkje om alle Z-Wave devices te excluden van de Zipabox en te includen op de pricewatch: Aeon Labs Aeotec Gen 5 Z-Wave USB Interface maar het werkt allemaal weer.
Heb m'n config ook net vanochtend online gegooid, voor de geïnteresseerden: https://bitbucket.org/frankiepankie/home-assistant/src
[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 02-08-2016 16:43 ]
Bedankt voor je input. Ik ben idd bang dat veel van dat soort devices cloud based zijn, wat niet handig is en geen lokale aansturing HTTP get ondersteund. Je komt dan toch in Ethernet relay oplossing maar tot nu toe vrij prijzig en niet echt de versie gevonden. Kan natuurlijk best een arduino of raspberry pakken en de pins maken met een relay maar dit kost toch wel wat programmeerwerk en tijd. En vooral dit laatste ontbreekt het op dit moment even aanThinkPadd schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 13:14:
[...]
Ik zag toevallig deze voorbijkomen op Facebook:
Chacon 53013 WiFi aan/uit-stekker
Chacon 53014 WiFi Aan-Uit micro schakelaar.
Misschien is die laatste wat? Geen DIN-rail, maar wel een compacte inbouwmodule. Het is wel de vraag of je ze kunt aansturen met eigen commando's i.p.v. alleen via de default app.
Ik heb eens een productreview: D-Link mydlink Home Smart Plug WiFi (NL Versie) review door ThinkPad gesniffed met Wireshark, maar daarbij was het verkeer beveiligd met TLS-encryptie en was zelf aansturen dus niet mogelijk.
De Sonoff-module is erg populair, omdat er een ESP8266 in zit en je er ESPEasy o.i.d. op kunt flashen en daardoor over HTTP het ding kunt besturen, of via MQTT e.d. Durf het zelf alleen niet aan om zo'n ding te gebruiken, heb het nooit zo op 230V hardware uit China
Wat gebruikte je hiervoor? Ik twijfel namelijk heel erg tussen die en Domoticz.ThinkPadd schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 16:42:
[...]
Ik ben overgestapt naar Home Assistant - Open source Python3 home automation
Werkt leuk. Was wel even weer een werkje om alle Z-Wave devices te excluden van de Zipabox en te includen op de pricewatch: Aeon Labs Aeotec Gen 5 Z-Wave USB Interface maar het werkt allemaal weer.
Heb m'n config ook net vanochtend online gegooid, voor de geïnteresseerden: https://bitbucket.org/frankiepankie/home-assistant/src
Zie het net in het andere topic staan. Ik ga me hier ook wel in verdiepen. Eerst maar eens wat ophangen om er wat mee te doen.
[ Voor 8% gewijzigd door Arunia op 02-08-2016 19:42 ]
Mijn domotica carrière:Arunia schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 19:36:
[...]
Wat gebruikte je hiervoor? Ik twijfel namelijk heel erg tussen die en Domoticz.
Zie het net in het andere topic staan. Ik ga me hier ook wel in verdiepen. Eerst maar eens wat ophangen om er wat mee te doen.
Domoticz --> Zipato Zipabox --> Home Assistant
Ik zie Home Assistant als het volwassen broertje van Domoticz, het zit allemaal net wat beter in elkaar naar mijn idee. Je moet wel enigzins verstand hebben van programmeren. Niet omdat je echt moet programmeren, maar om de logica van bepaalde dingen te snappen.
Vandaar dat ik mijn config ook deel, zodat anderen het als opstapje kunnen gebruiken.
Ik schakel niet zoveel met domotica, al is hetgeen dat ik schakel wel onmisbaar. Eigenlijk ben ik voornamelijk geinteresseerd in de opslag van data (temperaturen, P1 poort, zonnepanelen, gebruik via fibaro plugs etc). Ik vind Domoticz te rigoreus met data weggooien.. Ok ik hoef geen minutendata van een jaar terug te hebben, maar ik wil wel mijn gasverbruik van januari 2015 met januari 2016 kunnen vergelijken of zo. En de minutendata wil ik ook wel langer dan 24 uur beschikbaar. Zo duur is opslag nu ook weer niet tegenwoordig
Volgens mij is hier ook bij Home Assistant geen goede oplossing voor. Misschien dat ik toch met Grafana aan de slag moet. Mijn enige eis is dat ik niet nog een RPI aan moet sluiten, dat vind ik dan weer zonde..
Zowel HA als OpenHAB en vast ook nog anderen kunnen interfacen met InfluxDB.
https://influxdata.com/
Je noemt Grafana, maar dat is een visualizatie tool om grafiekjes te maken op basis van data, die bijv. in Influx of MySQL zijn opgeslagen.
Maar reken op heel wat uurtjes uitzoekwerk, er is geen kant en klare oplossing, maar daar ben je Tweaker voor of niet
Dit is natuurlijk extreem overkill, vandaar dat je ook met zaken als 'Continuous Queries' de boel kunt 'samenvatten'. Ik heb een CQ draaien die elk kwartier de hoogste en laagste meterstand van die dag bekijkt en van elkaar aftrekt = vandaag verbruikt. Dat schrijft hij weg in een aparte tabel en die gebruik ik weer in Grafana om staafgrafiekjes van te maken per dag. Ik moet er nog eens naar kijken om ook een CQ te maken die de totalen per maand verzamelt. Daar kwam ik alleen niet helemaal uit omdat InfluxDB geen GROUP BY 1M (één maand) ondersteunt, maar alleen dagen. En niet elke maand heeft evenveel dagen
Ik bewaar de 10s metingen 30 dagen en gooi ze daarna weg, dit gaat automatisch via een 'Retention Policy. Die 30 dagen kun je zelf kiezen, je zou het ook een jaar kunnen bewaren als je wilt, of nog veel langer. Maar het gaat dan wel aardig wat opslagruimte kosten. Meer dan een maand terugkijken hoeft van mij niet, daarvoor heb ik immers die dagtotalen wel.
En ik heb een script gemaakt wat mij de meterstanden mailt (trekt hij uit de InfluxDB), elke eerste dag van de maand om 0:01. Heel low-tech, maar dan heb ik dat altijd nog als backup in m'n mailbox zitten. En een ander script trekt de gasmeterstand uit InfluxDB en stuurt dat naar www.mindergas.nl
Ik denk ook dat je het beter op die manier kunt aanvliegen, het uitlezen naar een database doen en dan in je domotica applicatie gewoon de data daaruit halen. Dan kun je het helemaal naar eigen wens inrichten en ben je nooit afhankelijk van hoe de ontwikkelaar van het domoticapakket het voor jou bedacht heeft.
Maar wat CyBeRSPiN zegt is zeker waar. Als je het mooi voor elkaar wilt hebben gaat er flink wat tijd in zitten. Een lamp aan/uit sturen met Home Assistant is zo gepiept, maar voordat je alle logging e.d. naar wens hebt ingesteld ben je wel een paar dagen verder. Is met Domoticz niet anders, P1 uitlezen werkt out-of-the-box, maar daar zitten wel nadelen aan zoals je zelf al hebt ondervonden (en ik vind de grafieken nog steeds erg slecht, met Grafana kun je zoveel duidelijkere grafieken maken).
[ Voor 44% gewijzigd door ThinkPad op 03-08-2016 11:28 ]
Momenteel ben ik bezig met tekenwerk voor mijn nieuw te bouwen woning. Ik wil hier Domotica zo veel mogelijk in verwerken, zodat ik het later niet dubbele kosten kwijt ben wanneer ik later schakelaars en contactdozen zou gaan vervangen. Mijn oog is gevallen op de ZipaTile o.b.v. het Z-wave protocol.
Het volgende wil ik tenminste op de installatie aansluiten
- alle verlichting in de woning, waaronder
- diverse gegroepeerde spots in de woning
- verlichting in de gangzones / overloop (hotelschakelaar)
- buitenverlichting
- alarminstallatie
- zonwering (weersafhankelijk regelen)
- weerstation
- thermostaatknoppen van alle radiatoren
- vloerverwarming
- rookmelders
Toekomstig:
- camera installatie
Wens:
- Ventilatie, maar dat lijkt momenteel experimenteel te zijn (dimmer combineren met de ventilatorbox)
Maar hoe kan ik dit het beste installeren?
A. Alle bedrading die normaal naar een wandcontactdoos / schakeldoos zou lopen, nu naar een centraal punt in de woning te brengen en daar alle draadloze sensoren inbouwen?
B. Bedrading aanleggen zoals je dat zou doen met conventionele schakelaars, met het verschil dat de schakelaar een Z-wave schakelaar wordt.
Mijn eerste gedachte zou zijn om gebruik te maken van DIN dimmers en schakelaars (van Qubino) in een daarvoor te maken schakelkast. Bij het kookeiland had ik de ZipaTile in gedachte en bij de uitgangen een extra schakelaar om alle verlichting of verwarming uit te schakelen.
Indien er nog aanbevelingen zijn, dan hoor ik het graag
Ga binnenkort stoeien. @Thinkpad kun je me op weg helpen met je p1 poort script?
Zomaar wat gedachten.bmonninkhof schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 13:12:
Maar hoe kan ik dit het beste installeren?
A. Alle bedrading die normaal naar een wandcontactdoos / schakeldoos zou lopen, nu naar een centraal punt in de woning te brengen en daar alle draadloze sensoren inbouwen?
B. Bedrading aanleggen zoals je dat zou doen met conventionele schakelaars, met het verschil dat de schakelaar een Z-wave schakelaar wordt.
Mijn eerste gedachte zou zijn om gebruik te maken van DIN dimmers en schakelaars (van Qubino) in een daarvoor te maken schakelkast. Bij het kookeiland had ik de ZipaTile in gedachte en bij de uitgangen een extra schakelaar om alle verlichting of verwarming uit te schakelen.
Indien er nog aanbevelingen zijn, dan hoor ik het graag
- Ik zou even op mijn gemak dit forum gaan lezen want al je vragen zijn hier al meerdere keren langs gekomen. En uit alle verhalen haal je toch weer de nuances.
Mooie start: reviews: Doe-het-zelf-domotica: het nieuwe tweaken
- Als je de kans hebt om alles nog te bepalen dan zou ik een bedrade installatie overwegen ipv z-wave. Veel minder kans op storingen en je hebt alles bij elkaar. Dan kom je dus op optie A uit.
- Als je toch voor z-wave gaat is optie B prima: kies voor diepe installatiedozen en zorg voor een blauwe nuldraad bij de schakelaars.
- Leg veel lege buis naar buitendeuren/ramen (sensors) ramen (luxaflex, zonwering), rooksensoren, camera's. Voor alles geldt dat een voedingsdraad 220v of laagspanning door bijv POE camera's fijn is (vooral geen batterijen)
- Ik heb spijt dat ik in het verleden geen kabel heb aangelegd naar de buitendeuren voor bedrade deursensoren. Deze zijn goedkoop en de draadloze exemplaren moeten steeds nieuwe batterijen hebben. Hierdoor ook veel betrouwbaarder. Bijvoorbeeld: http://www.beveiligingspr...geneetcontacten/Alarmtech
Dit geldt ook m.i. voor bewegingssensoren.
- Denk bij automatische zonwering aan de buitenzijde ook aan de glazenwasser...........
- De zipatile is leuk om te zien, maar persoonlijk vind ik het niet zo prettig en professioneel als mijn domoticacontroller in de kamer aan de muur hangt. Zeker als hij als een alarminstallatie gebruikt wordt.
Ook eventuele verdere aansluitingen moeten dan draadloos gebeuren.
- Het is altijd fijn als de basisfuncties van je huis blijven werken. Ook als de domotica controller een keer uitvalt (wat iedereen hier wel eens meemaakt
Kortom, er is nog veel te kiezen, maar fantastisch natuurlijk dat je van nul af aan begint. Veel succes!
Ik heb dat script niet zelf gemaakt dus kan hem niet zo even online gooien, weet niet of diegene dat goed vind (hij is door een kennis gemaakt). Zal hem eens vragen.prein2 schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 18:49:
Ok ik ben overtuigd.. Influxdb wordt het..
Ga binnenkort stoeien. @Thinkpad kun je me op weg helpen met je p1 poort script?
Ik heb toestemming om het script te delen, bij deze: ThinkPadd in "Slimme meter uitlezen via P1-poort"
Ik kwam deze net ook nog tegen: http://www.banggood.com/L...ler-Module-p-1038062.htmlmartinvdm schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 22:28:
Is geen DIN-rail, maar wel goedkoop. Weet alleen niet of dat ding voldoet aan de minimum afstand tussen de printsporen om er veilig 230V mee te schakelen. En de kwaliteit van de software op dat dingetje is ook maar de vraag, je wilt niet dat het ding spontaan reboot en dan z'n outputs aan/uit schakelt.
[ Voor 64% gewijzigd door ThinkPad op 04-08-2016 22:36 ]
Bedankt. Had zoiets ook gezien, maar idd de twijfels of het goed zal werken en het nadeel dat alles Chinees lijkt te zijn. Iets wat ik toevallig slecht spreekThinkPadd schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 21:38:
[...]
Ik kwam deze net ook nog tegen: http://www.banggood.com/L...ler-Module-p-1038062.html
Is geen DIN-rail, maar wel goedkoop. Weet alleen niet of dat ding voldoet aan de minimum afstand tussen de printsporen om er veilig 230V mee te schakelen. En de kwaliteit van de software op dat dingetje is ook maar de vraag, je wilt niet dat het ding spontaan reboot en dan z'n outputs aan/uit schakelt.
In mijn geval ook niet, de 'wachttijd' lijkt ook een beetje variabel te zijn. Ik heb de wandzender even direct gepaired aan de fibaro dimmer, dan is het iets sneller, maar nog duidelijk een vertraging. Met Hue bulbs wil dit natuurlijk niet, dus die zijn nog steeds vrij traag.inVision schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 11:09:
[...]
In mijn geval niet, ik (en andere) heb er ook al op het Domoticz forum over geschreven: http://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=7684
Ik ga dit weekend proberen wat tijd vrij te maken voor IP-Symcon, maar verwacht eigenlijk dat het in de wandzenders zit.
Groetjes
Ik twijfel inderdaad nog wel over de zipatile, ten eerste omdat het toch € 350 extra is en ten tweede omdat het EnOcean niet ondersteund. Ik ben wel onder de indruk van de userinterface (het programeerbare deel) van Zipa, maar minder gechamereerd dat dit allemaal via de cloud verloopt.
Een combinatie met een Raspberry Pi met (z-wave module en EnOcean modulle) lijkt mij een betere oplossing. Dan nog de software hiervoor zoals FHEM of Openhab, maar daar ben ik dan nog niet over uit.
Mijn setup is al tijden:
RPI 1 ligt in de meterkast en heeft diverse functies in huis:
- asterisk telefooncentrale
- CO2 sensor uitlezen (zelfbouw) en in database stoppen en waarde updaten in Domoticz RPI2
- slimme meter uitlezen en via netwerk naar RPI2 sturen (via ser2net)
RPI2 draait domoticz en krijgt dus qua 'specials' CO2 en slimme meter data van RPI1.
gezien een paar posts hierboven ben ik gestart met influxDB en grafana compileren op RPI1. InfluxDB ging zonder problemen, grafana lukte niet. Deze PI draait nog wheezy en de tutorials hebben het over Jessie. Conclusie: stoppen met die hap en opnieuw beginnen. Plan de campagne was een 3e PI te nemen, daarop alle zaken van RPI1 over te nemen en dan op een gegeven moment te swappen. Hier had ik even geen zin in, dus zou een project worden voor een volgend weekend of zo..
Vandaag log ik even (remote) in en zie dat RPI1 al 24 uur uit de lucht is.. Ik hoop niet al te ernstig, maar ik vermoed een corrupte SD kaart. Wat dus betekent dat ik al mijn recente configs kwijt ben. Gelukkig zijn daar nog de backups waardoor ik 90% wel kan reproduceren zonder moeite.
Nu beraden op nieuwe plannen. Ben een beetje klaar met de onbetrouwbaarheid van (voornamelijk) de SD kaartjes bij de PI. Dus mogelijkheden:
- toch een thuisserver (maar dan wel een die een minimaal stroomverbruik heeft) (intel NUC?)
- toch RPI gebruiken, maar booten vanaf externe HDD (schijnt te kunnen, dan staan enkel de eerste bootfiles op SD)
- toch een Synology? ben benieuwd of dat niet te beperkt is
Alle 3 de opties ook weer met een ander prijskaartje.. Iemand tips?
Qua externe aansluitingen zit ik vast aan 2 seriële verbindingen (slimme meter en CO2 sensor) en 2 USB verbindingen (RFXcom en Zwave Stick). uiteraard kunnen de seriele verbindingen ook met een USB-serieel adapter..
Verder hangt het er van af wat je verder wilt in de toekomst. Een NAS is zeker mooi als je die nog niet hebt, om zo ook backups te kunnen gaan maken, media door het huis te streamen. Kijk ook eens naar opties zoals OpenMediaVault, wat gewoon een linux distro is om je eigen NAS te bouwen. Daar heb ik bijvoorbeeld influx en grafana op draaien. Dat geeft je iets meer vrijheid dan een Synology om zaken te installeren over het algemeen.
* GENETX draait een 25W (stopcontact) zelfbouw server/HTPC van 2013 met Kodibuntu (+OpenHAB) en OpenMediaVault in een VM met allerlei tools.
zoiets als deze:
https://www.enocean.com/en/enocean_modules/usb-300-oem/
en deze:
pricewatch: Aeon Labs Aeotec Gen 5 Z-Wave USB Interface
[ Voor 60% gewijzigd door bmonninkhof op 08-08-2016 09:39 ]
Een NAS zou mooi zijn om foto's op te bewaren & spelen met surveillance station. Media streamen doe ik vanaf het net en heb daar dus geen opslag voor nodig (Spotify/Netflix etc). Ik vind 25W nog best veel eigenlijk. Zoek meer in de <15W range..GENETX schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 09:33:
Om die reden zou ik zeker geen raspberry Pi meer gebruiken, je wilt dat het stabiel is, en corrupte SD kaarten zie ik te vaak voorbij komen dat ik geen RBPI daarvoor zou willen inzetten.
Verder hangt het er van af wat je verder wilt in de toekomst. Een NAS is zeker mooi als je die nog niet hebt, om zo ook backups te kunnen gaan maken, media door het huis te streamen. Kijk ook eens naar opties zoals OpenMediaVault, wat gewoon een linux distro is om je eigen NAS te bouwen. Daar heb ik bijvoorbeeld influx en grafana op draaien. Dat geeft je iets meer vrijheid dan een Synology om zaken te installeren over het algemeen.
* GENETX draait een 25W (stopcontact) zelfbouw server/HTPC van 2013 met Kodibuntu (+OpenHAB) en OpenMediaVault in een VM met allerlei tools.
Mijn NUC (een al wat oudere i3) gebruikt 15-18W als hij weinig wordt belast. Dat is dus net zoveel als 3 RPi's, die trekken ongeveer 4-5W per stuk meen ik. Ik heb er ESXi 6 op draaien en heb daarin meerdere virtuele machines. Eentje voor Home Assistant, een andere voor InfluxDB & Grafana, eentje voor VPN etc. Mooi gescheiden op die manier.prein2 schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 09:22:
[...]
- toch een thuisserver (maar dan wel een die een minimaal stroomverbruik heeft) (intel NUC?)
[...]
Bevalt mij uitermate goed. Elke avond maak ik met ghettoVCB backups van de virtuele machines naar m'n NAS. Ik wil niet meer terug naar die onzekerheid die een SD-kaart heeft met het oog op corruptie. Ook het voordeel van even snel een VM aan kunnen maken om wat te klooien, of om een snapshot van een bestaande VM te kunnen maken is erg handig. Met dat laatste kan ik klooien wat ik wil en met een paar klikken weer terug naar de status van de VM zoals hij was op het moment van maken van snapshot.
Ik heb m'n slimme meter er via een USB-Serial aan hangen, maar m'n OTGW hangt er via het bedrade netwerk in. Heb in de OTGW een USR-TCP232 (Serial to Ethernet) module gebouwd. Daarmee kan ik hem gewoon over het netwerk ontvangen, IP-adres en poortnummer in otmonitor invullen is genoeg. Mocht je liever met Wifi willen werken dan zou je een ESP8266 (Wemos D1 Mini bijv.) kunnen pakken en daar ESPEasy of esp-link op kunnen flashen. Op die manier zou je bijv. de CO2-sensor draadloos kunnen ontvangen. Aan de ontvangende kant zou je het dan weer om kunnen zetten in een virtuele seriele poort met iets als ser2net dacht ik.
Welke CO2-sensor gebruik je trouwens?
Het spul op een NAS draaien zou ik niet doen, vaak mis je dan toch bepaalde libraries en het is allemaal net wat anders dan een veelvoorkomende Linux omgeving. Een Synology kun je wel 'bootstrappen' (soort jailbreaken/rooten), maar dan zit je met updates van het NAS besturingssysteem weer te klooien. Ik gebruik m'n NAS puur voor opslag en meer niet.
[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 08-08-2016 10:00 ]
Een Cozir: http://www.co2meter.com/c...mperature-humidity-sensor
geeft ook Temp en Hum. info..
Overigens had ik eerst een soort Arduino met Wifi (Spark core) met deze sensor in een behuizing gebouwd. Maar de spark had teveel invloed op de temperatuursensor (4 graden warmer gemiddeld), dus heb ik hem met een lange kabel aangesloten via de cat6 bekabeling in huis..
[ Voor 29% gewijzigd door prein2 op 08-08-2016 10:01 ]
Ah. Ik vond dit toen wel een mooie mod: mightym in "CO2-meters voor in huis"prein2 schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 09:59:
[...]
Een Cozir: http://www.co2meter.com/c...mperature-humidity-sensor
geeft ook Temp en Hum. info..
Enigste probleem is, dat hij op zolder staat en de RPI staat in de meterkast.
Hoe gaat dat dan met mijn Z-wave netwerk?
Zoek eens op "ser2net raspberry pi". De Z-Wave stick (en RaZberry ook) presenteren zich gewoon als een serial device namelijk.
Als je op elke etage Z-Wave nodes hebt zou je de stick ook op zolder in je server kunnen doen. Als je vanaf daar maar bereik hebt tot de eerste node (en je andere nodes ook bereik van/naar die node hebben) dan zou het moeten werken.
Klopt, maargoed, oude technologie en een budget van slechts 300 euro inclusief opslag! Dus geen dure picoPSU en dergelijke. Maargoed, in perspectief voor mij niet zo heel slecht, want ik heb wel alles in 1 apparaat (geen losse mediabox, decoder of whatever meer). Dus onder de streep is het verbruik beperkt en bespaar ik op de productie van overbodig materiaalprein2 schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 09:54:
Ik vind 25W nog best veel eigenlijk. Zoek meer in de <15W range..
Tegenwoordig zou je 15W ook wel moeten kunnen halen gok ik zo. Er is ergens een zuig server topic op GoT. Maar als je niet heel veel ruimte nodig hebt dan zou je een NUC met HDD kunnen pakken en daar dan net als thinkpad wat VMs op draaien. Gezien je situatieschets lijkt me dat het verstandigste alternatief.
[ Voor 4% gewijzigd door GENETX op 08-08-2016 10:23 ]
met VMs voor:
- Domotica (linux)
- InfluxDB & Grafana (linux)
- klooi-VM (linux)
VPN loopt al via mijn router. NAS wil ik nog niet.
heb ik dan voldoende aan:
5e Gen. NUC
i3-5010
8Gig geheugen
M2. SSD 120Gb
geen windows
evt. een 2.5inch HDD voor wat opslag. heb nog wel iets liggen.
€415 zo snel gezocht. Maar geen idee van het stroomverbruik...
Jij hebt dus een aantal USB devices vanuit ESXi naar je VM's doorglust? Weet je of dat ook kan met niet USB hardware? zegmaar PCI-E?ThinkPadd schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 09:54:
[...]
Mijn NUC (een al wat oudere i3) gebruikt 15-18W als hij weinig wordt belast. Dat is dus net zoveel als 3 RPi's, die trekken ongeveer 4-5W per stuk meen ik. Ik heb er ESXi 6 op draaien en heb daarin meerdere virtuele machines. Eentje voor Home Assistant, een andere voor InfluxDB & Grafana, eentje voor VPN etc. Mooi gescheiden op die manier.
Bevalt mij uitermate goed. Elke avond maak ik met ghettoVCB backups van de virtuele machines naar m'n NAS. Ik wil niet meer terug naar die onzekerheid die een SD-kaart heeft met het oog op corruptie. Ook het voordeel van even snel een VM aan kunnen maken om wat te klooien, of om een snapshot van een bestaande VM te kunnen maken is erg handig. Met dat laatste kan ik klooien wat ik wil en met een paar klikken weer terug naar de status van de VM zoals hij was op het moment van maken van snapshot.
Ik heb m'n slimme meter er via een USB-Serial aan hangen, maar m'n OTGW hangt er via het bedrade netwerk in. Heb in de OTGW een USR-TCP232 (Serial to Ethernet) module gebouwd. Daarmee kan ik hem gewoon over het netwerk ontvangen, IP-adres en poortnummer in otmonitor invullen is genoeg. Mocht je liever met Wifi willen werken dan zou je een ESP8266 (Wemos D1 Mini bijv.) kunnen pakken en daar ESPEasy of esp-link op kunnen flashen. Op die manier zou je bijv. de CO2-sensor draadloos kunnen ontvangen. Aan de ontvangende kant zou je het dan weer om kunnen zetten in een virtuele seriele poort met iets als ser2net dacht ik.
Welke CO2-sensor gebruik je trouwens?
Het spul op een NAS draaien zou ik niet doen, vaak mis je dan toch bepaalde libraries en het is allemaal net wat anders dan een veelvoorkomende Linux omgeving. Een Synology kun je wel 'bootstrappen' (soort jailbreaken/rooten), maar dan zit je met updates van het NAS besturingssysteem weer te klooien. Ik gebruik m'n NAS puur voor opslag en meer niet.
Jep, USB apparaten werken prima. PCI staat ook in het lijstje, maar ik heb geen PCI / PCI-E devices in m'n NUC zitteninVision schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 10:28:
[...]
Jij hebt dus een aantal USB devices vanuit ESXi naar je VM's doorglust? Weet je of dat ook kan met niet USB hardware? zegmaar PCI-E?
Kijk/vraag hier anders even: Zuinige ESXi Server
Neem een single board computer met eMMC geheugen, bijvoorbeeld een Odroid C2. Kost niet veel meer dan een Raspberry Pi en is ook sneller (2GHz kloksnelheid vs 1,2GHz voor RPi3). eMCC wordt o.a. gebruikt in smartphones en sommige low-end laptops. Het heeft wél heeft wel een degelijk flash management. De prestaties zijn ook beter dan van SD.GENETX schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 09:33:
Om die reden zou ik zeker geen raspberry Pi meer gebruiken, je wilt dat het stabiel is, en corrupte SD kaarten zie ik te vaak voorbij komen dat ik geen RBPI daarvoor zou willen inzetten.
Ik heb nu een Windows 8.1 'server' welke ik uiteindelijk in de meterkast wil hebben en zolang ik nog DVB-C kabel TV kijk icm. Kodi heb ik nog Digital-Devices TV kaarten in PCI-E sloten zitten. Nu gebruik ik Argus TV als PVR backend, maar die ontwikkeling is inmiddels al erg lang 0,00000 en ik ben best wel geïnteresseerd in TVHeadend en ook Domoticz wil ik waarschijnlijk op Linux gaan draaien ipv. op Windows omdat het toch net ff wat beter werkt en Apache icm. Let's Crypt ook, vandaarThinkPadd schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 10:31:
[...]
Jep, USB apparaten werken prima. PCI staat ook in het lijstje, maar ik heb geen PCI / PCI-E devices in m'n NUC zittenIk weet niet wat je wilt doorgeven, maar een videokaart doorgeven is nog wel eens lastig.
Kijk/vraag hier anders even: Zuinige ESXi Server
Ik ben nog op zoek naar een goede koppeling tussen EnOcean en de Raspberry Pi of NUC, het lijkt erop dat een USB-stick met antenne het meest goedkope is. Liever zou ik een IP module (DIN) koppelen met het netwerk en daarmee met de Rasp of NUC. Iemand suggesties?
ik had deze gevonden
http://www.pressac.com/enocean-gateway-ip-gateway
[ Voor 47% gewijzigd door bmonninkhof op 08-08-2016 13:57 ]
die MicroSD's sneuvelen nogal snel en de datadoorvoer is ook niet altijd je van het.
Heb het idee, dat mijn Domoticz op de RPI2 behoorlijk druk is en daarom vergeet mij bepaalde notificaties te sturen. via TOP lijkt de RPI het behoorlijk rustig te hebben.
De Gen 5 en gen 3 NUC;s hebben een Mini-PCI-E aansluiting alleen zijn dat over het algemeen aansluitingen voor een Wifi adapter, en ja, die kan je delen in ESXi. (Er zijn weinig *bruikbare* mini PCI-E oplossingen die in een NUC passen)inVision schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 10:28:
[...]
Jij hebt dus een aantal USB devices vanuit ESXi naar je VM's doorglust? Weet je of dat ook kan met niet USB hardware? zegmaar PCI-E?

ThinkPadd in "Domotica. Ervaringen en vragen."ET19611 schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 12:09:
Iemand ervaringen met de z-wave producten van szneo? Fibaro kloon...
[afbeelding]
[afbeelding]
http://domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=24&t=12792
https://www.reddit.com/r/...on_the_zwave_train_cheap/
Ik betaalde trouwens 22 USD per stuk.
Ik heb ze gister binnen gekregen en vandaag even aan een korte test onderworpen.sjorsjes schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 14:18:
Mijn setup is een raspberry pi 1 met een AEON z-wave+ usb stick en domoticz v3.4834.

Verpakking
Niet super luxe, maar prima verpakt. Ze voelen kwalitatief aan, de motion sensor is een stuk kleiner dan ik in mijn gedachten had, erg mooi!
Toevoegen
Toevoegen van de plug en de sensor ging in een keer goed. Bij mijn sensor zat helaas geen boekje inbegrepen, maar 3 keer op het knopje drukken en dan gaat'ie in pair modus (net als de plug).
Zoals in de afbeelding te zien is worden er aardig wat devices toegevoegd. De bovenste 5 zijn van de motion sensor en de onderste (8!) van de plug.
In gebruik
Ik heb ze zonder problemen kunnen toevoegen aan diverse events. De motion sensor reageert snel en accuraat. Het enige wat ik nog moet uitzoeken is dat de plug bijvoorbeeld maar eens per 5minuten het verbruik logt.
Conclusie
Wat mij betreft de 2 a 3 weken wachten tot ze geleverd worden zeker waard! Zeker als je bedenkt dat ze de helft van de fibaro spullen kosten.
Ik ben van de motionsensor wel benieuwd naar de levensduur van de batterij. Wat voor batterij(en) gaan erin trouwens?
En die plug, hoe is de kwaliteit van de stekkercontacten? En klopt het gemeten stroomverbruik met wat je zou verwachten bijvoorbeeld van een gloeilamp van 40W ? En hoe vaak komen die metingen door in Domoticz?
Werken de nodes ook als repeaters? (even klikken op 'Groups & network' in Domoticz op de configpagina van je Aeon stick en kijken of er lijntjes met een andere kleur dan de node zelf bij die node zitten, post anders een plaatje).
[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 17-08-2016 21:25 ]
Hmm, volgens mij hebben ze in China je post gelezen, als ik op je link van Aliexpress druk moet ik op "View Current Product" drukken om ze met de huidige prijs te zien..... van... $55,00.sjorsjes schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 21:08:
[...]
Ik heb ze gister binnen gekregen en vandaag even aan een korte test onderworpen.
Mijn setup is een raspberry pi 1 met een AEON z-wave+ usb stick en domoticz v3.4834.
[afbeelding]
Verpakking
Niet super luxe, maar prima verpakt. Ze voelen kwalitatief aan, de motion sensor is een stuk kleiner dan ik in mijn gedachten had, erg mooi!
Toevoegen
Toevoegen van de plug en de sensor ging in een keer goed. Bij mijn sensor zat helaas geen boekje inbegrepen, maar 3 keer op het knopje drukken en dan gaat'ie in pair modus (net als de plug).
Zoals in de afbeelding te zien is worden er aardig wat devices toegevoegd. De bovenste 5 zijn van de motion sensor en de onderste (8!) van de plug.
In gebruik
Ik heb ze zonder problemen kunnen toevoegen aan diverse events. De motion sensor reageert snel en accuraat. Het enige wat ik nog moet uitzoeken is dat de plug bijvoorbeeld maar eens per 5minuten het verbruik logt.
Conclusie
Wat mij betreft de 2 a 3 weken wachten tot ze geleverd worden zeker waard! Zeker als je bedenkt dat ze de helft van de fibaro spullen kosten.
Dan is Fibaro in een klap weer goedkoper als je de invoerrechten ook nog moet betalen vanuit China.
Daarbij heeft de echte Fibaro Wall Plug geen voltage meter functie, en de NEO aan de Domoticz screenshot te zien wel.
[ Voor 3% gewijzigd door Goldwing1973 op 17-08-2016 22:55 ]
Is er iemand in de buurt van Aalten die mij kan en wil helpen met het configureren?
Het gaat om Somfy IO rolluiken, 6 stuks, die op 5 kanalen moeten werken (1 kanaal met 2 luiken dus). Ik heb een Situo 5 IO afstandsbediening.
Alvast bedankt!
PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis
Volgens de specs zou de batterij een jaar mee moeten gaan. Ik kan me voorstellen dat dit afhangt van waar de sensor hangt en hoe vaak hij getriggert wordt. Er zit 1 x CR123A batterij in.ThinkPadd schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 21:24:
[...]
Ik ben van de motionsensor wel benieuwd naar de levensduur van de batterij. Wat voor batterij(en) gaan erin trouwens?
En die plug, hoe is de kwaliteit van de stekkercontacten? En klopt het gemeten stroomverbruik met wat je zou verwachten bijvoorbeeld van een gloeilamp van 40W ? En hoe vaak komen die metingen door in Domoticz?
Werken de nodes ook als repeaters? (even klikken op 'Groups & network' in Domoticz op de configpagina van je Aeon stick en kijken of er lijntjes met een andere kleur dan de node zelf bij die node zitten, post anders een plaatje).
Zowel de plug als de sensor voelen stevig en kwalitatief aan. De waardes die ook door krijg lijken wel te kloppen. Ik zou dit nog wat beter kunnen testen als je wilt. Ik heb hem op het moment op mijn wasmachine zitten (zodat ik een push notificatie kan sturen zodra deze klaar is). Ik krijg op dit moment elke 5 minuten een meeting door. Dit is voor mij op dit moment prima denk ik, maar liever zou ik deze elke ~1 minuut of vaker door krijgen, maar ik moet nog ff uitzoeken of dat te tweaken is.
Yes ze werken ook als repeaters

Ja vlak nadat ik de mijne gekocht had waren de linkjes niet meer beschikbaar en inmiddels zie ik heel veel verschillende aliexpress linkjes voorbij komen in diverse forums. En zelfs hier een paar berichten geleden.Goldwing1973 schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 22:30:
[...]
Hmm, volgens mij hebben ze in China je post gelezen, als ik op je link van Aliexpress druk moet ik op "View Current Product" drukken om ze met de huidige prijs te zien..... van... $55,00.
Dan is Fibaro in een klap weer goedkoper als je de invoerrechten ook nog moet betalen vanuit China.
Daarbij heeft de echte Fibaro Wall Plug geen voltage meter functie, en de NEO aan de Domoticz screenshot te zien wel.
[ Voor 39% gewijzigd door sjorsjes op 18-08-2016 08:56 ]
Je plaatje zegt toch echt wat andessjorsjes schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 06:56:
[...]
Yes ze werken ook als repeaters
[afbeelding]
[...]
Node #7 heeft alleen één rood lijntje naar een andere node. Als node #7 ook een repeater zou zijn, dan zouden er andere kleuren lijntjes naartoe moeten lopen, net als bij #2.
Het zou kunnen komen omdat je maar een klein aantal Z-Wave devices hebt en dat hij wel gaat repeaten als je meer devices hebt geinclude. Maar voor nu is het dus een 'unconfirmed'
De motion sensor (#6) zal sowieso niet gaan repeaten omdat hij op batterijen werkt. Mijn Fibaro FGMS-001 werkt ook niet als repeater.
[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 20-08-2016 08:09 ]
Ik zal node #7 eens verplaatsen en dan nog eens kijken. Op het moment zit hij helemaal achterin in m'n schuur in z'n eentjeThinkPadd schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 08:08:
[...]
Je plaatje zegt toch echt wat andes
Node #7 heeft alleen één rood lijntje naar een andere node. Als node #7 ook een repeater zou zijn, dan zouden er andere kleuren lijntjes naartoe moeten lopen, net als bij #2.
Het zou kunnen komen omdat je maar een klein aantal Z-Wave devices hebt en dat hij wel gaat repeaten als je meer devices hebt geinclude. Maar voor nu is het dus een 'unconfirmed'
De motion sensor (#6) zal sowieso niet gaan repeaten omdat hij op batterijen werkt. Mijn Fibaro FGMS-001 werkt ook niet als repeater.
Waarschijnlijk daarom dat hij via #4 of #2 naar je controller gaat, hij kan niet veel repeaten omdat hij zelf uit bereik zit.sjorsjes schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 12:35:
[...]
Ik zal node #7 eens verplaatsen en dan nog eens kijken. Op het moment zit hij helemaal achterin in m'n schuur in z'n eentje
Wordt door een verbouwing thuis eerder "gedwongen" om na te denken over domotica..dit komt doordat er wat kozijnen vervangen moeten gaan worden.
Gedachte is om aan de buitenzijde een screen te gaan plaatsen. Dezelfde ruimte zal op termijn ook van een (split-unit) airco voorzien worden en hoogstwaarschijnlijk zullen de screen en de airco op hetzelfde stopcontact uitkomen.
Bij de "betere" merken screens gebruiken de leveranciers veelal Somfy motors.
Wil nog even wachten met instappen in de domotica wereld omdat het speelveld nog te groot is (imho) en ik zie het niet zitten om gevangen te worden in het Somfy IO gedoe
Welk van deze bedienings mogelijkheden kan ik beste gebruiken zonder dat ik mezelf klem zet?
http://www.zonenscherm.nl...ing-elektrische-besturing
Als ik kies voor de "standaard schakelaar" dan vermoed ik dat er daarna niet veel meer valt te "domotificeren"
IO valt af, dan blijft er denk ik alleen De Chronis en de RTS Telis afstandsbediening over....correct?
Mbt RTS Telis lees ik verschillende succes- en horror verhalen op t forum met name homewizard(stervende) en homey(veel belofte)
Mbt de Airco heb ik het idee dat men daar nog geen idee heeft dat het inmiddels al 2016 is met alle losse oplossingen die daar weer voor nodig zijn (tado, intesishome)
Alle tips zijn welkom..!
Member of the Ukraine IT Army
Verwijderd
Denk bijv aan https://www.kabeldirect.nl/fibaro-roller-shutter-2.html
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2016 21:48 ]
Dat had ik niet verwacht.., kan ik met die fibaro roller shutter icm deze standaard knop (mits het stopcontact is voorzien van een blauwe draad?) :Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 21:46:
Als je voor standaard kiest denk ik dat je afhankelijk het kleinst is. Er zijn dan van verschillende leveranciers met verschillende technologieën oplossingen denkbaar.
Denk bijv aan https://www.kabeldirect.nl/fibaro-roller-shutter-2.html

Hetzelfde bereiken als met een Somfy RTS, homey,fibaro combinatie?
[ Voor 14% gewijzigd door NIK0 op 28-08-2016 22:16 ]
Verwijderd
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2016 22:24 ]
/noob mode onVerwijderd schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 22:23:
de Fibaro plaats je achter de standaard schakelaar en kun je vervolgens met iedere Z-wave controller bedienen (oa Homey, Fibaro HC of zelfs PI met z-wave USB stick). Somfy RTS heb je dan niet nodig.
Met "Achter de standaard schakelaar" bedoel je de contact doos waar de schakelaar de stroom vandaan trekt of echt de in de behuizing van de schakelaar zelf?
/noob mode off
NIK0 schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 22:30:
[...]
/noob mode on![]()
Met "Achter de standaard schakelaar" bedoel je de contact doos waar de schakelaar de stroom vandaan trekt of echt de in de behuizing van de schakelaar zelf?
/noob mode off

Zal dus even moeten bezien waar en hoe ze 'm dan afmonteren.
[ Voor 10% gewijzigd door NIK0 op 29-08-2016 11:51 ]