Domotica. Ervaringen en vragen.

Pagina: 1 ... 59 ... 76 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:33
maomanna schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 11:06:
Mijn fibaro smoke sensor piept om de 2 uur 10 seconde.

Hij zit nergens in een scene of in een association.
Best irritant.

Ik heb nu de sound alarm uitgeschakeld, maar dat is natuurlijk ook geen optie.

Wat is het?
Ik heb/had dit ook met mijn nieuwe rook melder!!
Na een uur of 4 begon hij een beep te geven, om de 5 minuten!
Als ik een range test deed, was de led gewoon groen, dus dat was ok.

Ik heb ook de sound notifications uitgezet voorlopig, maar zou natuurlijk ook liever weten wat de oorzaak is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:04

HeroS

SmartHome Nerd

Fire69 schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 21:28:
[...]

Ik heb/had dit ook met mijn nieuwe rook melder!!
Na een uur of 4 begon hij een beep te geven, om de 5 minuten!
Als ik een range test deed, was de led gewoon groen, dus dat was ok.

Ik heb ook de sound notifications uitgezet voorlopig, maar zou natuurlijk ook liever weten wat de oorzaak is...
Vaak is het zo dat hij dan de controller niet kan bereiken. Range test zegt niet altijd wat.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
HeroS schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 21:33:
[...]

Vaak is het zo dat hij dan de controller niet kan bereiken. Range test zegt niet altijd wat.
Hoe bepaal je dat juist? Als de led groen is, verbindt hij rechtstreeks naar de controller. Maar toch kan hij hem dan soms niet bereiken?

[edit]
Ik had parameter 4 op 0 gezet om het geluid uit te zetten, maar om verder te testen wil ik het nu terug aan zetten. Dat lukt nu niet meer :(
Kan aan de Homey liggen natuurlijk, die is nog niet echt stabiel met z-wave.

[ Voor 25% gewijzigd door Fire69 op 18-05-2016 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 00:41
dat doet hij hier niet eens. hij heeft voldoende nodes om te kunnen verbinden met de controller. lijkt er eerder op dat ie stuk is.

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroontje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-09 09:12

Kroontje

...

Waar heb je parameter "Sound notifications status" op staan? Wanneer je hier alle notifications disabled (brand en low battery b.v. worden niet disabled), hoor je het dan ook nog?

Manual: http://manuals.fibaro.com/smoke-sensor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
ik hoor ze niet meer, maar ook als er brand komt, gebeurd er niks, alleen lampje...

je kan m wellicht associaten met een sirene?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Bij brand moet hij altijd af gaan, dat kan je niet met een parameter uitzetten.
En ik kan je zeggen, hij gaat hard. Voordat ik hem testte had ik eerst moeten opzoeken hoe je hem uitzet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
batterij eruit :P

dat hij hard gaat weten we :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Ja, daar dacht ik toen niet aan! :D

Ik heb het geluid terug kunnen aanzetten, nu afwachten of hij terug begint te beepen (hopelijk niet vannacht)...

Ik heb de range test even opnieuw gedaan. In de woonkamer is de led groen, ga ik ver weg is het knipperend groen naar geel met een beep (probeert de connectie rechtstreeks, dan via ander device, dan error).
Kom ik terug dichterbij wordt de led wel groen, dus ik veronderstel dat de connectie toch goed zou moeten zijn, anders is die range test volkomen nutteloos... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
Hier is t zo dat als ik m tegen de aeon stick houd, hij ook rood knippert... Echt vaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:40
maomanna schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 16:12:
Ik kan me voorstellen dat als je water geeft, de grond inzakt en de sensor dus fout gaat zitten.

Kan je de sensor niet vast maken aan de rand van de pot, zodat ie altijd op dezelfde diepte zit?
DRuw schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 20:55:
@Thinkpad: is het geen idee om hem in een huls/buisje te doen zodat de hoogte iedere keer gelijk blijft?
gaatjes aan de zijkant erin voor een correct level en dan zou het wel moeten werken lijkt me..?
De sensor stond op 99%, maar de grond was vrij droog dus heb de plant toch maar even water gegeven.
Na het water geven de sensor even opnieuw in de grond geprikt en dan lijkt het wel goed te gaan. Ik denk dat dat wel werkt; na elke keer water geven de sensor gewoon even opnieuw in de grond prikken.

Ik heb de plant aardig wat water gegeven (500-600ml) en de sensor staat nu op 84%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Ik kwam gister op een aardige blog over autmatische gordijnen op basis van Z-Wave die ook nog redelijk betaaldbaar zijn.

Ik vind het wel gaaf om in huis te hebben, maar het moet ook nog enigszins praktisch nut hebben. Daarom twee vragen:

- Iemand ervaring met deze oplossing?
- Iemand ervaring met het maken van scene's waarin de gordijnen acteren? Voor de huiskamer kan het redelijk eenvoudig zijn. Bijvoorbeeld een half uur na zonsondergang gaan ze dicht. En 's ochtends gaan ze om een bepaalde tijd weer open. Maar ik wil ze ook op slaapkamers gebruiken, waarbij een link met de (onregelmatige) naar-bed-ga-tijden meespelen. Dat lijkt wat lastiger...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-09 02:21

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Je kunt ze nog steeds dicht doen wanneer het later en/of donker wordt. Het openen van de gordijnen zou je kunnen koppelen aan hoe laat je wekker gaat.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
dat is wel een mooie vondst! eens kijken wat een complete set kost :)
Kijken of ik vrouwlief kan overtuigen.

Zoiets icm met mn wakeuplight zou wel lekker zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-09 15:49

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

technoaddict schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 20:54:
Hallo allemaal,
komende week zullen wij met de aannemer ons nieuwbouwhuis doornemen. Alle extra's en opties worden dan doorgenomen, en uiteindelijk moet de aannemer beginnen met bouwen :) Nu besef ik me opeens dat ik misschien te laat ben met mezelf inlezen in de mogelijkheden, en belangrijker nog, hoe je je huis het beste kan voorbereiden op Domotica. Ik sta echt nog bij de start op dit gebied, terwijl ik niet zoveel tijd meer heb om opties te bedenken in de woning. Kan iemand uit ervaring zeggen wat ik zou moeten toepassen in het huis om Domotica makkelijker toe te kunnen passen? Uiteraard ga ik snel aan de slag om zelf wijzer te worden, maar misschien heeft iemand goeie tips waar ik na zelf studie niet op zou komen, en het makkelijker was geweest om dat nu te weten ipv tijdens de bouw (te laat dus).. Alvast dank.
Om flexibel te zijn in de toekomst is het belangrijk dat de leidingen naar de dropknoppen aan de muur, sensoren, verlichting, zonwering en andere actoren in een stervorm naar één of meerdere centrale verdeelkasten worden aangelegd. De verdeelkast moet voldoende ruimte hebben. Een standaard meterkast is te krap om naast de standaard meters ook nog een bedraad domoticasysteem te huisvesten.

Hoeveel ruimte je nodig hebt hangt af van de omvang en aard van de installatie. Bij bussystemen zoals KNX en Loxone Tree heb je minder ruimte nodig in de verdeelkast en ben je in de regel minder tijd kwijt aan de installatie. De kosten van de hardware zijn vaak wel hoger. Je kunt ook kosten besparen door de busleiding in een lijnvorm aan te leggen van de ene naar de andere busdeelnemer (bijv. drukknoppen of aanwezigheidssensoren). Je hebt dan minder buis nodig maar je beperkt jezelf wel in de keuze van de systemen die je kunt gebruiken en de mogelijkheden om later functies toe te voegen. Stervorm biedt de meeste vrijheid.
Greenie schreef op maandag 16 mei 2016 @ 22:19:
Wat voor kabel en indeling voorzie je zoal het best als je een nieuwbouw wilt voorbereiden op domotica?
Svv, bus, utp,...?
En dit in ster of lus?

Ik ga binnekort de elektriciteit laten leggen in een nieuwbouw appartement maar zal nog niet direct aan domotica toekomen wegens budget. Ik wil echter wel kunnen tweaken of een jaartje :)
Zie antwoord van hierboven. Ik zou geen kabel trekken als je nog niet weet welk systeem je gaat aanleggen.

Een systeem met centrale I/O en centrale intelligentie biedt mijn inziens meer mogelijkheden voor de tweaker om kosten te besparen en te zelfbouwen dan een autonoom en decentraal bussysteem. Ik gebruik in mijn huis veel halffabrikaten zoals kale temperatuur- en pir-sensoren, rgb-ledchips die ik verwerkt heb tot lampen. Je bent minder kwijt aan hardware en kunt vaak compacter inbouwen maar er gaat wel veel meer tijd in de installatie zitten.

[ Voor 20% gewijzigd door Femme op 19-05-2016 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan©
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 21:25

Stefan©

Toet toet

Kan iemand mij vertellen of virtual devices binnen Fibaro Home Center een type hebben?

Kan ik bijvoorbeeld een virtuele thermometer aanmaken voor mijn zonneboiler/collector? Zitten hier dan ook grafieken bij?

Dezelfde vraag heb ik eigenlijk ook voor virtuele electriciteitsverbruiksmeters.

Edit: Antwoord gevonden. Nee, dat kan niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Stefan© op 26-05-2016 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlideR NL
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:23
Ik weet niet zeker of dit de juiste plek is om te plaatsen. Als dit niet de juiste plek is geen probleem als het wordt verwijderd.

Ik heb een technische installatie vraag over de Ring Video Doorbell Pro. Het gaat over het aansluiten van de deurbel. Deze werkt op 16V wat ik heb kunnen vinden in de handleiding maar dat is niet heel gewoon hier in Nederland. Thuis heb ik een 8V beltrafo in de meterkast zitten. Nu heb ik op de website van Ring een artikel gevonden over de EU Power Kit. Deze Power Kit wordt geleverd aan alle EU klanten, heb het geverifieerd bij de helpdesk en deze kit krijg ik er ook bij. Maar ik kom er niet helemaal uit hoe ik hem nu moet installeren. Ik heb precies dezelfde vraag die ik hier stel ook aan de support afdeling van Ring gevraagd maar tot op heden (1,5 week) nog geen antwoord op gehad vandaar dat ik het hier vraag.

De instructies van Ring zijn als volgt:
  1. Remove the cover from your home doorbell.
  2. Loosen the terminal screw for the wire labeled Front. Open the orange lever on the wire clip and insert this wire, snapping the orange lever down to secure the wire. The red wire we supplied you with should be in the other side of the wire clip.
  3. Repeat for the transformer wire on the other end. The final arrangement should look like this:
    Afbeeldingslocatie: https://support.ring.com/hc/en-us/article_attachments/203966393/EU1.PNG
  4. Finally replace the cover on your doorbell.
    Afbeeldingslocatie: https://support.ring.com/hc/en-us/article_attachments/203751136/EU2.PNG
  5. Finish up installing your Ring Pro outside following the normal instructions. When finished, turn on the power at the circuit breaker. If this is your first time setting up your Ring Pro, you should hear a voice prompt start to gently guide you through the installation. Make sure you have the Ring app downloaded and start the in-app wifi setup for the Ring Pro.
Nu zou mijn vraag er niet zijn als het er bij mij thuis hetzelfde uit zou zien. Ik heb een klein beetje verstand van elektrische schakeling, maar ook niet heel super veel. Mijn situatie thuis is al volgt:

Meterkast:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/417qCzl.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/lI5S7c7.jpg

De aansluiting bij de meterkast:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/7tQNEO7.jpg

De elektrische schakeling. Zoals eerder gezegd ik ben hier geen held in dus het kan zijn dat het verkeerd staat. Maar dit is wat ik er vanuit op kon maken:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/W5HXQJi.png

Kan iemand mij vertellen waar de aansluiting van de EU power kit precies moet? Ik denk zelf dit:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/8QQUTMK.png
Ik weet niet of ik de installatie instructie nu goed heb begrepen of totaal verkeerd. Iemand die er meer verstand van heeft dan ik ziet het mogelijk direct, alleen ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Toro
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
Hallo, ik ga binnenkort mijn eerste huis (appartement) kopen. Ik wil heel veel domotica kopen en installeren in mn appartement, is er iets waar ik op moet letten?
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:09

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

held123 schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 15:53:
Hallo, ik ga binnenkort mijn eerste huis (appartement) kopen. Ik wil heel veel domotica kopen en installeren in mn appartement, is er iets waar ik op moet letten?
Alvast bedankt.
Ik ben geen expert maar ik denk dat als je zegt wat je precies wilt bereiken er hier wel mensen zijn die je kunnen adviseren. Als het doel heel veel kopen is zou ik alleen op de prijs letten, hoe goedkoper hoe meer je kunt kopen ;) O-)

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Toro
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
Ik wil vooral automatiseren: tv, gordijnen, licht, muziek, koffie etc. die allemaal automatisch gaan op een bepaalde tijd.
En als het mogelijk is, dat bijvoorbeeld de lichte automatisch uit gaan als ik weg ga, maar niet als mn vriendin nog thuis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Laatst online: 22:44
Nou je moet dat eerst inventariseren wat je budget is. Hoe zou je de aanwezigheid willen detecteren. Op basis van telefoon of beweging sensoren of combinatie?
Want op basis van telefoon kan met IOS soms nog wel eens wat problemen geven.

Maar als je het budget weet kan je een keuze maken voor de hardware. Als er nog wat te frezen is zou je ook o.a. knx kunnen kiezen of een ander bus systeem. Maar meestal stranden post zoals die van jouw al bij budget en word er voor kaku gekozen :/

Dus zet wat zaken op orde en laat de belangrijkste punten weten. Belangrijk voor gordijnen is bijvoorbeeld een stroomvoorziening ter hoogte van de nog te plaatsen motor of in ieder geval een loze leiding zodat later de juiste bekabeling erbij getrokken kan worden.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlideR NL
SlideR NL schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 10:47:
Ik weet niet zeker of dit de juiste plek is om te plaatsen. Als dit niet de juiste plek is geen probleem als het wordt verwijderd.

Ik heb een technische installatie vraag over de Ring Video Doorbell Pro. Het gaat over het aansluiten van de deurbel. Deze werkt op 16V wat ik heb kunnen vinden in de handleiding maar dat is niet heel gewoon hier in Nederland. Thuis heb ik een 8V beltrafo in de meterkast zitten. Nu heb ik op de website van Ring een artikel gevonden over de EU Power Kit. Deze Power Kit wordt geleverd aan alle EU klanten, heb het geverifieerd bij de helpdesk en deze kit krijg ik er ook bij. Maar ik kom er niet helemaal uit hoe ik hem nu moet installeren. Ik heb precies dezelfde vraag die ik hier stel ook aan de support afdeling van Ring gevraagd maar tot op heden (1,5 week) nog geen antwoord op gehad vandaar dat ik het hier vraag.

De instructies van Ring zijn als volgt:

[...]

Nu zou mijn vraag er niet zijn als het er bij mij thuis hetzelfde uit zou zien. Ik heb een klein beetje verstand van elektrische schakeling, maar ook niet heel super veel. Mijn situatie thuis is al volgt:

Meterkast:
[afbeelding]

[afbeelding]

De aansluiting bij de meterkast:
[afbeelding]

De elektrische schakeling. Zoals eerder gezegd ik ben hier geen held in dus het kan zijn dat het verkeerd staat. Maar dit is wat ik er vanuit op kon maken:
[afbeelding]

Kan iemand mij vertellen waar de aansluiting van de EU power kit precies moet? Ik denk zelf dit:
[afbeelding]
Ik weet niet of ik de installatie instructie nu goed heb begrepen of totaal verkeerd. Iemand die er meer verstand van heeft dan ik ziet het mogelijk direct, alleen ik niet.
Na verder te hebben gezocht kom ik volgens mij tot de conclusie dat de bel er helemaal tussenuit moet en dat het rode draadje de spanning omhoog brengt van 8V naar 16V? Kan dat trouwens?
This setup is designed to bypass the chime kit completely which means that the chime kit will not ring when the Pro is triggered.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Waarom vraag je het Ring niet zelf? De set die jij hebt zit in 99% van de huishoudens in NL, daar moeten ze vast wel een advies over kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

SlideR NL schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 10:47:
Volgens mij kun je de RING gewoon aansluiten op je bestaande gong/transformator (8v/16v). Maar is voor mij ook alweer een tijdje gelden. Zo het even checken bij support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlideR NL
ThinkPadd schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 09:17:
Waarom vraag je het Ring niet zelf? De set die jij hebt zit in 99% van de huishoudens in NL, daar moeten ze vast wel een advies over kunnen geven.
Heb ik geprobeerd maar daar komt geen antwoord uit. Vandaar dat ik het hier probeer.
HeroS schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 09:52:
[...]

Volgens mij kun je de RING gewoon aansluiten op je bestaande gong/transformator (8v/16v). Maar is voor mij ook alweer een tijdje gelden. Zo het even checken bij support.
Ja het gaat hier over de Ring Pro die recent is uitgebracht. Deze moet een constante spanning van 16-24VAC hebben. Ik heb thuis een 8Volt beltrafo en 8Volt bel. Ik heb al zitten denken om een 24Volt beltrafo in de meterkast te maken maar dat kan me bel niet aan.
Er is voor dit probleem dus een EU PowerKit voor maar dat betekent wel dat je je eigen gong/bel/ringer niet kunt gebruiken.

[ Voor 20% gewijzigd door SlideR NL op 03-06-2016 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Crosspost: ThinkPadd in "[Milight] Ervaringen & discussie"
ThinkPadd schreef op zondag 05 juni 2016 @ 11:27:
Heb m'n Milight bridge omgebouwd van WiFi naar bedraad (Ethernet). Had een nieuw accespoint in huis geplaatst en toen werkte het niet meer lekker omdat de Milight bridge een vrij zwakke WiFi-chip heeft blijkbaar, de signaalsterkte was onvoldoende (voorheen zat hij 30cm naast m'n router). Omdat ik de USR-TCP232-T toch al eens had besteld voor dit doel en ik geen zin heb om in de toekomst weer te moeten klooien met SSID instellen op de module etc, vandaag de mod maar even uitgevoerd:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/nRpPGm7SvSo19oZCDDtn6WNt/full.jpg
Nu is het gewoon USB-kabel voor voeding en RJ45 voor netwerk inprikken en werken, geen gedoe meer met WiFi-signaalsterkte e.d.

De pinout voor de Milight PCB kun je vinden door de datasheet van de originele WiFi-chip even op te zoeken, de 'HF-LPT100'.

Enige wat jammer is, is dat je de USR-TCP232-T geen IP-adres via DHCP kunt laten verkrijgen, je moet het handmatig instellen via de software. Normaal maak ik een 'Static DHCP-lease' aan in m'n router, maar dat gaat nu dus niet op. Ah well...
[afbeelding]
De USR-TCP232-T module is tegenwoordig voor minder dan 10 dollar te koop uit China: http://www.ebay.com/sch/i..._nkw=usr-tcp232-t&_sop=15

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 06-06-2016 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick99999
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-09 11:53
(Verplaatst vanuit niet meer actieve onderwerp 'Testers gezocht voor Octopus Internet Control Station!')

Eindelijk werkt het automatische aanschakelen van mijn lichten bij het donker worden m.b.v. de Kaku schemersensor ABST-604 en de ICS-2000.

Het simpel aansluiten van de ABST-604 schemerschakelaar werkte bij mij namelijk niet omdat deze soms en onbedoeld de lichten 's ochtends ook aanzet als het donker weer is met wolken bij zonsopkomst. Zoals al eerder aangegeven gaat de ABST dan klapperen (uit-aan-uit-aan cycli). De ABST vaste aan-periodes (2+ uur) zijn ook onbruikbaar in deze situaties.

De ICS-2000 zou gemakkelijk een oplossing voor dat ABST probleem kunnen bieden, maar doet dat (nu nog?) niet. De ICS zou daarvoor gedurende een in te stellen tijd geen 2-de trigger meer moeten kunnen accepteren van het device (blinde tijd) in combinatie met een tijdperiode (zoals tussen 5:00 en 9:00). Dat kan de huidige 2000 in het geheel niet aan. Het zou een gemakkelijke en universele oplossing zijn.

De andere oplossing is geen schemerschakelaar gebruiken. En dan alleen de zonsopgang en zonsondergang ICS-trigger mogelijkheden gebruiken. Dat werkt ook niet!
Bij normale weersomstandigheden zit er al een uur tijdverschil tussen het moment waarop de lampen aan moeten gaan bij donker weer en bij strak blauwe lucht. Bij de weersomstandigheden van de afgelopen dagen ben ik zelfs meer dan 2 uur verschil tegengekomen.

De oplossing die ik nu gebruik is toch gebruik maken van de donker-trigger die de ABST afgeeft aan de 2000. Maar, die trigger-actie (een scenario) die de lichten aanschakelt, blijft na het aanschakelen nog 12 uur actief via een eind-pauze van 12 uur. De actie wordt hierdoor geen 2-de keer gestart. Dat voorkomt het ochtend klapperen/aanschakelen. De ICS-2000 interne zonsondergang trigger gebruik ik als zekerheid, mocht de schemersensor trigger een keer gemist worden (433Mhz).

Het blijft echter een gezochte, wankele oplossing. Hopelijk kan een de 2000 het in de toekomst beter. Waarom werkt mijn €15 buitenlamp met schemerschakelaar wel probleemloos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikloman
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Apple heeft gisteren met de aankondiging van iOS 10 zn domotica dashboard en integratie in het control center uit de doeken gedaan:
Afbeeldingslocatie: http://s.blogcdn.com/slideshows/images/slides/392/210/4/S3922104/slug/l/wwdc-701-1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s.blogcdn.com/slideshows/images/slides/392/210/2/S3922102/slug/l/wwdc-695-1.jpg

Ik ben erg benieuwd welke domotica vendor zich hier bij aansluit.

[ Voor 25% gewijzigd door erikloman op 14-06-2016 07:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick99999
Ik begrijp dat de Home App een uitbreiding is op de bestaande HomeKit? Het werkt onder IOS 10. Hoe werkt die home App met automatische triggers en scenes als ik niet thuis ben? Gaat dat allemaal over 3G en moet je dus een soort bridge hebben?

[ Voor 15% gewijzigd door Dick99999 op 14-06-2016 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-09 09:44
Je hebt met homekit inderdaad een bridge nodig als je niet op wifi zit, hier heb je een apple tv voor nodig.

Je zou trouwens ook homebridge kunnen gebruiken, dat prima op een rPi draait. en waarmee je ook niet ondersteunde aparaten kan toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick99999
Dank je. hoe moet ik het volgende lezen? (CoCo).
"De reden hier van zijn de eisen die Apple stelt. Dat betekent ook dat al onze producten een chip van Apple moeten gaan dragen en dus aangepast moet worden."
Is dat op device niveau nodig, of alleen in die bridge?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdpoorten
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18-08 16:07
Ligt eraan hoe de communicatie verloopt. Bij Philips Hue is de bridge 2.0 HomeKit gecertificeerd. Alle lampen praten dan gewoon met de bridge. De lampen zelf zijn niet HomeKit gecertificeerd.

Andere apparatuur welke direct praten en verbonden zijn via Wifi bv. moeten dan wel zelf ook HomeKit gecertificeerd zijn en dus een chip bevatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikloman
  • Niet online
Een domotica vendor zou toch gewoon een homekit bridge kunnen uitbrengen die de homekit zaken overzet naar KNX?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:59
erikloman schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 20:24:
Een domotica vendor zou toch gewoon een homekit bridge kunnen uitbrengen die de homekit zaken overzet naar KNX?
Bot gezegd: HomeKit is voor knutselende thuisgebruikers, KNX voor de zakelijke markt die niets met Apple van doen heeft.... Zie het niet zo snel gebeuren.. Met OpenHAB is het echter nu al prima te koppelen, die kan zowel als HomeKit bridge werken en heeft KNX support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikloman
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 23:16:
[...]

Bot gezegd: HomeKit is voor knutselende thuisgebruikers, KNX voor de zakelijke markt die niets met Apple van doen heeft.... Zie het niet zo snel gebeuren.. Met OpenHAB is het echter nu al prima te koppelen, die kan zowel als HomeKit bridge werken en heeft KNX support.
Een bridge is niet knutselen. Gira of Loxone of whoever kan toch gewoon een extensie uitbrengen.

Veel mensen met domotica hebben ook een Apple product in huis. Daarnaast nagenoeg alle domotica leveranciers zijn superslecht in het maken van een user interface op hun domotica. Apple daarentegen kan wel user interfaces maken. Ok, OpenHAB is prima te kopppelen (ik vind dat wel knutselen) maar nu is er nog een generiek platform: HomeKit.

Er zijn meer dan 1,35 miljard iOS devices verkocht, dat moet domotica vendors toch aanspreken?

Ik vond dit overigens een duidelijk artikel:
https://www.engadget.com/2016/06/14/apple-homekit-home-app/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
erikloman schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 23:56:
[...]
Er zijn meer dan 1,35 miljard iOS devices verkocht, dat moet domotica vendors toch aanspreken?
Maar is dat ook de doelgroep?
Ik denk dat de gemiddelde Apple-gebruiker domotica simpelweg al snel te 'technisch' vindt (ze gebruiken immers niet voor niets Apple-producten).

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is dat niet wat kort door de bocht? Apple gebruikers bestempelen als niet technisch?
Ik zou net bijna het omgekeerde durven denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Als Apple gebruikers al knx hebben zullen ze zeer waarschijnlijk ook de homeserver hebben voor grafische weergave. Verwacht ook niet dat er een koppeling zal komen tussen de 2.
Tussen homeseer en homekit zijn wel plugins beschikbaar welke de 2 koppelen maar dit heb ik niet getest en zal ook nooit gebeuren omdat ik geen ios apparaten thuis heb en voor grafische deel ontwerp ik lekker zelf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
anandus schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 00:16:
[...]

Maar is dat ook de doelgroep?
Ik denk dat de gemiddelde Apple-gebruiker domotica simpelweg al snel te 'technisch' vindt (ze gebruiken immers niet voor niets Apple-producten).
Hier een apple gebruiker ( macbook,imac,iphones,ipad) die zijn huis ook ramvol domotica heeft zitten ( domoticz,kaku schakelaars,nest,somfy etc).
Ik gebruik apple omdat het out-of-the-box gewoon goed werkt. en zo ken ik nog een hele hoop mensen die apple gebruiken , en hun huis vol domotica hebben zitten.

En omgekeerd. Ik ken een hele hoop android / windows phone gebruikers die juist helemaal niet technisch zijn. Vaak is deze groep nog groter dan de apple gebruikers.

[ Voor 12% gewijzigd door degroot op 15-06-2016 10:40 ]

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Mijn punt was: KNX is niet bedoeld voor thuisgebruik, ook al kan het wel, maar is het zeer kostbaar qua geld en inspanning om het werkend te (laten) krijgen.
Apple heeft juist alleen de thuisgebruikers als doelgroep en wil mikken op de simpele plug-and-play domotica (Hue, Nest, etc) wat KNX echt niet is..

Het kost een KNX vendor waarschijnlijk veel tijd en geld om HomeKit certified te worden, met een potentiele doelgroep van een paar honderd - duizend man wereldwijd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick99999
Ik heb nu een aantal Domotica freebees geïnstalleerd op mijn Pi 1: Home Assistent, PiLight, PiMatic (mislukte installatie). Wat mij opvalt is dat ze allen een GUI zouden hebben. Wat ik zie is een syntax aware editor voor de datastructuur die je gewoon in text moet intikken.
Bestaan er ook freebees die een echte GUI hebben, al dan niet via een App of web pagina, zoals bijvoorbeeld CoCo, HomeEasy (beide te beperkt in mogelijkheden), IFTTT of Wink?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdpoorten
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18-08 16:07
Crazyanz schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 11:40:
Je hebt met homekit inderdaad een bridge nodig als je niet op wifi zit, hier heb je een apple tv voor nodig.

Je zou trouwens ook homebridge kunnen gebruiken, dat prima op een rPi draait. en waarmee je ook niet ondersteunde aparaten kan toevoegen.
De iPad kan ook dienst doen als homekit bridge. Een Appletv is dus niet noodzakelijk.
http://www.iculture.nl/nieuws/ipad-homekit-hub-thuis/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
  • Laatst online: 23:14
Dick99999 schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 10:46:
Ik heb nu een aantal Domotica freebees geïnstalleerd op mijn Pi 1: Home Assistent, PiLight, PiMatic (mislukte installatie). Wat mij opvalt is dat ze allen een GUI zouden hebben. Wat ik zie is een syntax aware editor voor de datastructuur die je gewoon in text moet intikken.
Bestaan er ook freebees die een echte GUI hebben, al dan niet via een App of web pagina, zoals bijvoorbeeld CoCo, HomeEasy (beide te beperkt in mogelijkheden), IFTTT of Wink?
Hoe bedoel je? Om regels op te stellen die het systeem moet uitvoeren?

Domoticz heeft, naast text, ook Blocky ondersteuning (zoek maar eens op google naar "blocky code"). Domoticz heeft ook (deels) een GUI om items toe te voegen, al gaat ook veel via losse scripts zie ik.

Ook geldt voor OpenHAB, mits je HABMin installeert, dat je Blocky kan gebruiken voor regels. OpenHAB 2 stelt je in staat om ook apparaten via de GUI toe te voegen. Maar complete integratie is er nog niet (OpenHAB 2 is nog in beta, maar wel stabiel genoeg voor dagelijks gberuik) waardoor je ook daar soms nog zaken via tekstbestanden moet regelen.

Wat dat betreft is domotica nog wel echt een ding voor hobbyisten als je het goedkoop wil aanpakken. Daar hoort dus bij dat jij je iets moet verdiepen om dingen aan de praat te krijgen. Een investering van tijd dus (in plaats van geld om het door professionals te laten doen). Ontkomen aan wat code/config bestanden in kladblok doe je er op dit moment niet aan vrees ik. Maar gezien de activiteit in zowel het OpenHAB als Domoticz topic zijn er genoeg tweakers die je wel willen assisteren!

Oh en noem het geen "freebees". Het zijn, zeker OpenHAB, gewoon professionele pakketten die opensource en gratis zijn, maar zich prima kunnen meten met commerciële producten.

[ Voor 21% gewijzigd door GENETX op 17-06-2016 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick99999
GENETX schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 11:38:
[...]

Hoe bedoel je? Om regels op te stellen die het systeem moet uitvoeren?

Domoticz heeft,
[.....]
Oh en noem het geen "freebees". Het zijn, zeker OpenHAB, gewoon professionele pakketten die opensource en gratis zijn, maar zich prima kunnen meten met commerciële producten.
Ik bedoel dat het verschil qua GUI zo groot is tussen betaalde en (door mij genoemde) gratis versies, in alles: gebruik, uitvoeren, opstellen devices, regels en scenario's en ook in opties.
HomeEasy:
Afbeeldingslocatie: https://www.itura.nl/ant/b2homeeasythumb.jpg
Klik aan Klik uit:
Afbeeldingslocatie: https://www.itura.nl/ant/b4kakuthumb.jpg

IFTTT:
Afbeeldingslocatie: https://www.itura.nl/ant/b5iftttthumb.jpg
AltijdThuis:
Afbeeldingslocatie: https://www.itura.nl/ant/b6altijdthuisthumb.jpg
Wink hub:
Afbeeldingslocatie: https://www.itura.nl/ant/b8wink2thumb.jpg
en dan PiLight:
Afbeeldingslocatie: https://www.itura.nl/ant/b9pilightthumb.jpg

Het lijkt alsof betaalde versies (vaak met hardware) voor mij te simpel zijn met rules en 'gratis' versies inleveren op gebruiksgemak. Welke je dan professioneel noemt in dit GUI tijdperk? Maar ik zal openHab ook proberen, dank je voor de tip.

EDIT: IFTTT is een speciaal geval, wel gratis maar hoe je daar betaalt weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Uiteindelijk is de GUI ook helemaal niet zo boeiend meer, als je eenmaal de regels e.d. goed hebt ingericht dan hoef je niet zo vaak meer in de GUI te zijn.

Zie ik bij mij zelf ook, in het begin veel in de Zipabox GUI om de regels te finetunen. Uiteindelijk werkt het nu goed en gaat het licht e.d. vanzelf en hoef ik alleen in de GUI te zijn om af en toe eens wat te klooien met nieuwe rules maken ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Mja, het gaat er ook om of je in staat bent om zonder "guidance" regels op te stellen. Dan kan een GUI helpen door suggesties te geven. Maar tegelijkertijd, omdat lang niet alles in een GUI wordt afgevangen, kan het ook beperkend werken. En wat betreft die opmerking, "GUI tijdperk"??? Een GUI is zelfs al achterhaald, AI+Self learning systems is de toekomst!

Ja, de GUI is iets minder bij een OpenHAB, maar de onderlinge functies gaan veel verder. Om een voorbeeld te noemen met OpenHAB: Ik kan via de code "sensitivity triggers" opstellen, iets als het uitvoeren van een regel alleen als de status van een deur van open naar dicht gaat. Dat kan ik niet met blocky. Die triggert de rule op elke wijziging van de deur bijvoorbeeld. Een deel van mijn rules zou ik in geen systeem (binnen mijn weten) buiten OpenHAB kunnen bouwen, juist omdat ze afhangen van sensitivity triggers.

maar ik denk dat je met OpenHAB en HABMin (die laatste echt niet vergeten!) een heel eind komt. Alles kan via de GUI, er zullen enkel een aantal zaken zijn die nog wel via tekst worden ingevoerd. Wellicht dat OpenHAB2 + HABMin2 nog een beter startpunt zijn. Men is nog bezig met documentatie, al kan dit wellicht geen kwaad: http://docs.openhab.org/tutorials/advanced/index.html . Verder: http://docs.openhab.org/

Edit: Vergeet dit ook niet door te nemen: http://docs.openhab.org/overview.html . OpenHAB werkt wel iets anders dan de meeste systemen. Dat is in het begin wellicht wennen, maar de filosofie is wel erg belangrijk. Zo moet je zelf een koppeling maken tussen een "thing" (het fysieke apparaat) en een item (het virtuele apparaat). stel een Hue lamp, wat een thing is, kan in verbinden met een "woonkamerlamp"-item. In de rules kun je acties naar het item sturen, welke op zijn beurt weer de fysieke lamp aanspreekt. Het voordeel hiervan is dat je later de lamp kan vervangen (bijvoorbeeld voor een miLight) zonder alle regels en interfaces aan te moeten passen.

[ Voor 26% gewijzigd door GENETX op 17-06-2016 15:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Even een blogpost geschreven hoe je de RFXCOM kunt uitlezen met RFXCMD (Python-script) i.p.v. gelijk een full blown domoticapakket zoals Domoticz te moeten gebruiken:
ThinkPad's Tweakblog: RFXCOM uitlezen met RFXcmd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ET19611
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-01-2023
Verwijderd schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 07:02:
Is dat niet wat kort door de bocht? Apple gebruikers bestempelen als niet technisch?
Ik zou net bijna het omgekeerde durven denken.
De meeste techneuten, kijken bij de aanschaf van technische producten naar de specificaties. En die zijn van de Apple producten vaak niet zo bijzonder. De meeste Apple producten zijn zeker geen state off the art en vergeleken met gelijkwaardige producten van andere merken met gelijke specificaties ook nog eens flink duurder.
Dus mensen die op basis van specificaties producten kopen zullen niet vaak voor Apple producten kiezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
ET19611 schreef op zondag 19 juni 2016 @ 15:41:
[...]

De meeste techneuten, kijken bij de aanschaf van technische producten naar de specificaties. En die zijn van de Apple producten vaak niet zo bijzonder. De meeste Apple producten zijn zeker geen state off the art en vergeleken met gelijkwaardige producten van andere merken met gelijke specificaties ook nog eens flink duurder.
Dus mensen die op basis van specificaties producten kopen zullen niet vaak voor Apple producten kiezen!
Dit gaat natuurlijk een offtopic discussie worden. Maar als Android gebruiker moet ik zeggen dat op grote lijnen de Apple producten qua hardware echt wel goed zijn. Dat er soms met veel bombarie een voor bijvoorbeeld IOS nieuwe functie word uitgebracht terwijl deze al langer op de markt was bij andere fabrikanten staat los van de hardware kwaliteit.
Dat je door IOS zwaar gelimiteerd word in de eventuele mogelijkheden die je bijvoorbeeld met tasker bij Android wel naar boven kunt halen. Tja daarom kiezen techneuten die dat belangrijk vinden eerder voor Android.(denk ik) Over het algemeen zit je qua design bij Apple ook wel goed maar design is een kwestie van smaak. Voor mij is de beperking door IOS een grotere reden om voor Android te gaan dan de prijs. Als zeg ik wel dat als beide even veel vrijheid hebben prijs wel een doorslag gaat geven en dan zal Apple het niet snel worden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Het is ook een definitiekwestie wat mij betreft. Ik zie, net als The-Source, techneuten meer als de mensen die echt knutselen met het spul. De meeste appelaars willen juist niet veel gedonder. Aansluiten, linken en gaan met die banaan. Daar betalen ze doorgaans ook voor. Het hebben van veel "gadgets" maakt je echter nog geen techneut, maar gadget-freak (of liefhebber) ;)

[ Voor 3% gewijzigd door GENETX op 19-06-2016 22:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
The-Source schreef op zondag 19 juni 2016 @ 16:57:
[...]
Dit gaat natuurlijk een offtopic discussie worden.
[...]
Laten we er daarom nu ook maar mee stoppen. Verhalen over domotica wil ik hier lezen, niet geneuzel over Apple gebruikers :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
Is er een inbouwdimmer (zwave bijv) die bediend kan worden dmv draaien ipv de pulsdrukkers?

Kan het zelf niet goed vinden, geen idee welke zoektermen ik daar voor moet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasopurk
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-09 10:32
maomanna schreef op maandag 20 juni 2016 @ 09:35:
Is er een inbouwdimmer (zwave bijv) die bediend kan worden dmv draaien ipv de pulsdrukkers?
Ook ik heb hiervoor gezocht maar niet gevonden. Ik ben daar ook geïnteresseerd in. Puls-drukkers snappen mijn vrouw en ik wel, maar bezoekers van ons huis niet.

Klaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
dan ben je al verder dan ik ben :P
ik snap ze, mijn vrouw weet ook wel hoe het moet, maar het draaien vind ze prettiger.

te fel, oh klein stukje terug. nu moet je loslaten, weer indrukken etc. vindt ze gedoe.
Maar non-domotica dimmer voor LED is ook behoorlijk aan de prijs.

Een potentiometer als dimmer, met een zwave schakelmodule zou nog wel een oplossing kunnen zijn, maar dat wordt wel een dure grap dan.

[ Voor 19% gewijzigd door maomanna op 20-06-2016 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob_NL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-09 12:00
maomanna schreef op maandag 20 juni 2016 @ 09:35:

Kan het zelf niet goed vinden, geen idee welke zoektermen ik daar voor moet gebruiken.
Volgens mij moet de volgende dat goed kunnen (en meer):
Philio Smart Color Button
https://tweakers.net/pric...on-z-wave+/specificaties/
|:(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Voor de gene die nog een slim slot zoeken. Ik heb een review gemaakt van de Danalock v2.

Afbeeldingslocatie: http://www.domotica-blog.nl/image.axd?picture=/2016/Danalock/hd-danalock.jpg

Conclusie:
Je ziet duidelijk duidelijk dat Danalock veel ervaring heeft met slimme deursloten. Dit product zit goed in elkaar en er is goed nagedacht over de functionaliteiten. Zo kun je slim de snelheid en kracht instellen waarmee het slot open gaat. Handig als je hang- en sluitwerk een beetje klemt. Andere handige feature is het automatisch sluiten van de deur. Zo vergeet je nooit je deur op slot te doen.

Het installeren van dit slot is gemakkelijk en moet voor iedereen te doen zijn. Het mooie is dat je het bestaande hang- en sluitwerk kunt gebruiken. Het enige wat je verliest zijn je bestaande sleutels.

De APP zit goed in elkaar. Het openen van de deur gaat via een dubbele beveiligde Bluetooth verbinding. BT heeft een beperkt bereik waardoor je altijd bij de deur in de buurt moet zijn om hem te openen. Wel zo'n veilig gevoel.

Door de ingebouwde Z-wave chip is het slot te koppelen met een domotica systeem zoals de systemen van: Zipato, Fibaro en Vera. Hierbij moet worden opgemerkt dat dit het systeem natuurlijk wel minder veilig maakt. Je kunt dan immers de deur via het internet openen.

+
Bestaande hang- en sluitwerk hoeft niet vervangen te worden
Goed instelbaar
Werkt op een 3 puntaansluiting
Z-Wave/koppeling andere systemen

-
Formaat (hij is niet heel compact)
Geen mogelijkheid om bestaande cilinder/sleutels te gebruiken

Het hele verhaal:
http://www.domotica-blog.nl/post/review-danalock-v2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Cool!
Vragen die in me op komen:
Kun je sleutels bijbestellen?
Hoe kun je de deur aan de binnenkant openen? Lijkt erop dat je de module kunt draaien?
Kun je de module op offline zetten? Bijv als je op vakantie gaat en zeker wilt zijn dat er niemand op afstand gaat klooien..
Gaat een evt klink niet in de weg zitten met zo'n opzetmodule?
Wat voor batterijen gaan er in en hoelang zouden die mee moeten gaan?
Kan ie de deur ook helemaal openen? Dus ook de actie van de klink?
Dat kan zoveel voor- als nadeel zijn, want doe je hem per ongeluk van het slot dan waait je deur open.. Maar vanaf buiten heb je ee niks aan (in mijn geval) als je niet ook de 'klink' pal (weet de naam niet..) opent.

Wat een vreselijke spooky achtergrondmuziek heb je achter je filmpje trouwens :X

[ Voor 40% gewijzigd door CyBeRSPiN op 23-06-2016 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

CyBeRSPiN schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 21:19:
Cool!
Vragen die in me op komen:
Vast wel want het is gewoon een standaard slot welke iets is aangepast.

Hoe kun je de deur aan de binnenkant openen? Lijkt erop dat je de module kunt draaien?
Op het knopje drukken of hem draaien. Er zit ook een stand op die je helpt, je hoeft dan alleen een kleine draai te geven.

Kun je de module op offline zetten? Bijv als je op vakantie gaat en zeker wilt zijn dat er niemand op afstand gaat klooien..
Ja, de batterij eruit halen

Gaat een evt klink niet in de weg zitten met zo'n opzetmodule?
Die kans lijkt me vrij klein.

Wat voor batterijen gaan er in en hoelang zouden die mee moeten gaan?
Dezelfde als welke in de fibaro smoke detector zitten. Geen idee hoelang ze mee gaan.

Kan ie de deur ook helemaal openen? Dus ook de actie van de klink?
Ja

Dat kan zoveel voor- als nadeel zijn, want doe je hem per ongeluk van het slot dan waait je deur open..
Tja, uuh. Hem niet per ongeluk open doen.

Maar vanaf buiten heb je ee niks aan (in mijn geval) als je niet ook de 'klink' pal (weet de naam niet..) opent.
Hij opent ook het dagslot.

Wat een vreselijke spooky achtergrondmuziek heb je achter je filmpje trouwens :X
Thanks >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-08 12:11
Na veel zoeken en lezen ga ik (denk ik) overstappen van Domoticz naar de Vera Plus. Waar ik alleen niet helemaal uitkom zijn mijn slimme meters. Ik wil de Vera gebruiken icm de RFXcom maar dan is mijn usb-poort dus bezet. Hou kan ik dan mijn slimme meters aansluiten op de Vera?
Gebruik nu ook een opentherm maar die moet ik denk ik opgeven en overschakelen naar een slimme thermostaat of zij hier ook alternatieven voor.

RoTeK70

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
RoTeK70 schreef op zondag 26 juni 2016 @ 16:43:
Na veel zoeken en lezen ga ik (denk ik) overstappen van Domoticz naar de Vera Plus. Waar ik alleen niet helemaal uitkom zijn mijn slimme meters. Ik wil de Vera gebruiken icm de RFXcom maar dan is mijn usb-poort dus bezet. Hou kan ik dan mijn slimme meters aansluiten op de Vera?
Gebruik nu ook een opentherm maar die moet ik denk ik opgeven en overschakelen naar een slimme thermostaat of zij hier ook alternatieven voor.

RoTeK70
Is een USB hub er tussen geen mogelijkheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
^^ wat hierboven word gezegd maar dan wel een powered variant want de RFXcom lust al genoeg stroom ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
CyBeRSPiN schreef op zondag 26 juni 2016 @ 16:54:
[...]

Is een USB hub er tussen geen mogelijkheid?
Kan dit dan? Met een gewone USB-HUB? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tdolder
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-09 13:15
RoTeK70 schreef op zondag 26 juni 2016 @ 17:24:
[...]

Kan dit dan? Met een gewone USB-HUB? :)
Yep werkt prima., ik heb een memorystick en de usb slimmemeterkabel via een hubje aangesloten op de Veraplus.

EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi / 3 x Marstek Venus E v2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_weijenberg
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-06 11:31
The-Source schreef op zondag 26 juni 2016 @ 17:24:
^^ wat hierboven word gezegd maar dan wel een powered variant want de RFXcom lust al genoeg stroom ;)
Stroomgebruik van de RFXCOM RFXtrx433E valt reuze mee: 28mA in ontvangst mode en 45mA bij zenden.
Het probleem is echter dat bij sommige USB voedingen de spanning varieert of dat er spanningspiekjes op komen met als resultaat dat de FTDI USB chip in een hang situatie komt.
In dat geval is het aan te bevelen een powered USB hub te gebruiken met een kwaliteitsvoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
Tdolder, bedankt. Gisteren alleen in een opwelling de Zipabox gekocht maar ongebruikt alweer te koop aangeboden. Ga dan toch voor de Vera Plus.

RoTeK70

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The-Source
Waarom geen gebruik maken van wet kopen op afstand? Dan kun je gewoon binnen 14dagen terug sturen en uitpakken zou wel moeten mogen met het geen schade aan de verpakking brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balachmar
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 21:15

Balachmar

The truth is out there

The-Source schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 22:28:
Waarom geen gebruik maken van wet kopen op afstand? Dan kun je gewoon binnen 14dagen terug sturen en uitpakken zou wel moeten mogen met het geen schade aan de verpakking brengt.
En zelfs dat laatste is niet eens het geval, mits je de verpakking niet fatsoenlijk open kan maken.
Denk aan die blister verpakkingen, dan hebben ze helaas pech en moeten ze het product met veel korting proberen te verkopen. Maar dat is het risico van online ondernemen.

Systeempje; Ballaida of Avalon in GuildWars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-09 07:10

Hokkie

Hello

Op alle buitendeuren hebben wij ook 3-punt aansluitingen, maar ik moet eerst de deurklink omhoog doen, alvorens ik de deur op slot kan doen. Hoe gaat dat bij Danalock

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammeS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-09 15:43
Ik heb sinds korte tijd een domoticz + z-wave setup draaien, nu wil ik in een aantal ruimtes in mijn huis de temperatuur gaan meten:

- Zolder
- 1e verdieping
- Badkamer(+ Luchtvochtigheid)
- Woonkamer
- Keuken
- Bijkeuken.

Nu is mijn idee om in de keuken, zolder en 1e verdieping een Fibaro smoke sensor te plaatsen. Deze bevat al een tempratuur sensor welke ik volgens mij ook kan gebruiken om de ruimte tempratuur te monitoren.

Echter zoek ik voor de overige ruimtes nog een goedkoop en compact alternatief welke ik kan gebruiken in combinatie met Domoticz. Wat zijn de beste opties?

Advanced sheep-counting strategies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

Heb je een RFXCOM?
zo ja dan kun je een TX320 van Cresta nemen voor een paar euro die de luchtvochtigheid en de temperatuur meet.
Zo niet is de goedkoopste oplossing een everspring sensor volgens mij al zou ik in dat geval een multisensor nemen omdat dat een paar euro extra is en je dan gelijk veel meer mogenlijkheden heb (PIR bijvoorbeeld)

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:25
BrammeS schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 14:02:

Nu is mijn idee om in de keuken, zolder en 1e verdieping een Fibaro smoke sensor te plaatsen. Deze bevat al een tempratuur sensor welke ik volgens mij ook kan gebruiken om de ruimte tempratuur te monitoren.
De smoke sensor is misschien niet de beste oplossing, ja hij meet temperatuur, maar geeft dat maar zelden door, omdat het een device op batterijen is. Je kan de interval wel verhogen, maar dan is je batterij zo leeg, en die zijn best prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammeS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-09 15:43
Maar dat batterij probleem heb je met de meeste multisensors dan toch ook?

Voor mijn bijkeuken is het misschien ook een optie om een tempratuur sensor van een deursensor te nemen, maar hoe geschikt is deze tempratuurweergave aangezien deze sensor op een potentieel koude plek zit?

[ Voor 0% gewijzigd door BrammeS op 05-07-2016 15:18 . Reden: typo ]

Advanced sheep-counting strategies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:25
Ook deursensors werken op batterijen.

Multisensors kan je ook wel met een adapter aansluiten, die van Aeotec in ieder geval, die van Fibaro moet je een beetje verbouwen, heeft een tweakers een een blog over gemaakt volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Je kunt hem ook zo instellen dat ie alleen rapporteert bij een bepaald verschil in temperatuur (bijv. 0.2 graden) en daarnaast een bepaalde frequentie (bijv eens per 20 minuten). Mijn Fibaro motion sensor gaat zo al 2 jaar mee, maar is wel bijna leeg nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:23

Timple

HeroS schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 08:18:
[...]

Vast wel want het is gewoon een standaard slot welke iets is aangepast.
Zou je misschien een foto hebben van de aangepaste cilinder?

Ik wil namelijk overal in/rond het huis dezelfde sleutel, dus dat is wel een dealbreker voor de DanaLock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Timple schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 16:33:
[...]

Zou je misschien een foto hebben van de aangepaste cilinder?

Ik wil namelijk overal in/rond het huis dezelfde sleutel, dus dat is wel een dealbreker voor de DanaLock
Die KESO veiligheidscilinders die optioneel meegeleverd worden zijn peperduur.
Je hebt volgens mij 2 opties:
Alles overzetten naar KESO (100+ euro per stuk)
Of
Je bestaande cilinder modificeren zodat de DanaLock erop past, zie https://www.robbshop.nl/o...projecten/ombouw-danalock (is nogal een gedoe)

Je kunt ook voor de niet-veiligheidscilinder gaan, goedkoper, maar misschien niet handig voor je buitendeuren ivm verzekering.

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeRSPiN op 05-07-2016 20:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik log al een tijdje allerlei gegevens naar InfluxDB en trek er dan grafiekjes uit met Grafana.
Een voorbeeld wat je er mee kunt doen (en ik ook doe) is het uitlezen van de OTGW: Nicky's TweakBlog: bijmij-grafana: OpenTherm Gateway

Ik lees m'n RFXCOM ook uit naar InfluxDB, voor twee Cresta TX320 sensoren: pricewatch: Cresta Thermo-hygro sensor

Het leek mij wel leuk om de kamertemperatuur gemeten door de thermostaat eens te vergelijken met de kamertemperatuur gemeten door de Cresta TX320 die 30cm boven de thermostaat bovenop een kast ligt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NxdPJKg4SV3BzZ3ZXjVShgYd/full.png
(Klik voor groot)

Temperatuur wijkt maar 0,2 - 0,3 graden af. Erg netjes als je bedenkt dat die Cresta's maar 15 euro kosten.

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 10-07-2016 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Hetzelfde beeld hier. De TX320 volgt de trend van mijn 0,5 graad stapgrootte Honeywell thermostaat mooi aan de andere kant van de kamer. (beiden uit de zon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TankiEEE
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-09 22:41
Hopelijk zit ik voor mijn volgende vraag in het juiste topic. Ik hem momenteel 2 elektrische rolluiken op de begane grond die ik graag wil automatiseren. Zeker met de komende vakantieperiode is het fijn als de rolluiken toch naar boven/beneden gaan als wij een keer niet thuis zijn en daarnaast natuurlijk ook altijd prettig als het niet meer handmatig hoeft ;)

Zat zelf te denken aan een KaKu oplossing aangezien ik daarvoor al een paar stekkerelementen heb en dit leek mij de voordeligste oplossing voor wat ik heb gevonden.

Rolluik voor: Een opbouw draaiknop-schakelaar (blijft opbouw i.v.m. stucwerk). Draaiknop-schakelaar vervangen door een opbouwdoos met daarin een ASUN650. Deze is vervolgens te bedienen met een afstandsbediening. Want ik ga er vanuit dat een extra handmatige schakelaar (als backup) niet samen met de ASUN in een wcd kan?

Rolluik achter: jaloezie schakelaar in ingebouwde wcd. Nadeel is dat je deze nu handmatig ingedrukt moet blijven houden anders stopt deze..

Optie hiervoor is schakelaar vervangen door een fatsoenlijke schakelaar zodat je de knop slechts eenmaal hoeft in de drukken (en niet ingedrukt blijven houden). Of hier ook een asun650 te plaatsen maar dan moet ik volgens mij een blindplaat plaatsen in het afdekraam want ook hier lijkt mij dat een asun650 + dubbele wip schakelaar te veel is voor een standaard inbouwdoos? (geloof 40mm diep)

Nu is mijn vraag, zie ik opties over het hoofd? Rolluik motor is geschikt aangezien deze stopt zodra deze helemaal boven of beneden is, dus weinig risico op doorbranden. Zag bij KaKu wel mini-zenders voor inbouw achter een bestaand element maar die zijn volgens mij niet geschikt voor rolluiken. Weten jullie hier of je de asun650 kunt combineren met een handmatige schakelaar?

Verder vooralsnog weinig andere domotica plannen dus het gaat mij voornamelijk om een oplossing voor het huidige probleem zonder grote werkzaamheden of dure investeringen.

[ Voor 4% gewijzigd door TankiEEE op 13-07-2016 12:51 ]

Mini-ITX || Gigabyte H55N-USB3 | Core i7 870 | GTX460 | 4GB OCZ DDR3| Lian Li PC-Q11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
TankiEEE schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 12:49:
Hopelijk zit ik voor mijn volgende vraag in het juiste topic. Ik hem momenteel 2 elektrische rolluiken op de begane grond die ik graag wil automatiseren. Zeker met de komende vakantieperiode is het fijn als de rolluiken toch naar boven/beneden gaan als wij een keer niet thuis zijn en daarnaast natuurlijk ook altijd prettig als het niet meer handmatig hoeft ;)

Zat zelf te denken aan een KaKu oplossing aangezien ik daarvoor al een paar stekkerelementen heb en dit leek mij de voordeligste oplossing voor wat ik heb gevonden.
[...]
Ben niet zo op de hoogte van de KaKu-producten dus over die modules die je voorstelt ga ik me niet uitspreken.
Maar als je het automatisch wil laten gaan tijdens je vakantie zal je wel iets meer nodig hebben dan enkel een remote :)
Dan zal je hun ICS-1000 controller of zoiets erbij moeten nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TankiEEE
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-09 22:41
Fire69 schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 13:41:
[...]

Ben niet zo op de hoogte van de KaKu-producten dus over die modules die je voorstelt ga ik me niet uitspreken.
Maar als je het automatisch wil laten gaan tijdens je vakantie zal je wel iets meer nodig hebben dan enkel een remote :)
Dan zal je hun ICS-1000 controller of zoiets erbij moeten nemen...
Oops vergeten te vermelden maar ik heb al een home control station (TPC-300) van Klik aan Klik uit. Dus scenes maken is geen probleem. Ben alleen benieuwd of er wellicht andere mogelijkheden zijn die ik nu over het hoofd zie. En of het wellicht ook mogelijk is om die SUN650 in te bouwen achter een bestaande schakelaar (of wellicht een ASUN650 inbouwen en een draadloze wandschakelaar (bijv: AWST-8802) modificeren zodat deze in de bestaande wcd past).

Mini-ITX || Gigabyte H55N-USB3 | Core i7 870 | GTX460 | 4GB OCZ DDR3| Lian Li PC-Q11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James85
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-01 20:11
Beste tweakers,

in verband met de aankoop van een nieuwbouwhuis ben ik me aan het oriënteren op domotica. Stel dat ik het volgende wil bereiken: als een deur open gaat na tijdstip X, doe dan het licht aan in die ruimte.
Aan hardware heb ik dan in ieder geval een controller + deursensor nodig. Maar wat heb ik nodig om de lamp aan te doen? Een domotica schakelaar of juist een domotica lamp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Kan allebei.

Als je je eigen LED-lampen ofzo wil gebruiken dan zul je een schakelmodule (actor) moeten hebben. Maar je kunt ook besluiten om er een Philips Hue lamp ofzo in te draaien, die ontvangt dan via de bridge die erbij komt een signaaltje dat hij aan moet op helderheid X en kleur Y. De bridge krijgt z'n signaal van jouw domoticapakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James85
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-01 20:11
Het belangrijkste voor mij is dat de niet geautomatiseerde manier altijd blijft werken zoals verwacht (licht kan altijd met 'normale' wandschakelaar aan/uit worden gedaan). Heeft dat invloed op de keuze voor een schakelmodule (actor) of (bijv) Philips Hue?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
@james85 ik zou persoonlijk altijd voor een schakelaar(actor) kiezen. Want hiermee hou je de keuze welke lamp je wilt ophangen vrij.

En met de toevoeging van je laatste post is dat alleen met een actor mogelijk welke ook lokale input ondersteund. Dat zijn o.a. fibaro en qubino modules

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon Heavy
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:23
Kunnen jullie bij een scène ook een selector switch op de juiste stand zetten? On 10% 20% etc?

Ik zat op de bèta en toen kon ik dit wel kiezen alleen een bug dat On niet geselecteerd werd, alleen off. Nu terug op de stable en kan nu alleen on off selecteren en niet het percentage wat ik wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Frank J. schreef op zondag 17 juli 2016 @ 10:07:
Kunnen jullie bij een scène ook een selector switch op de juiste stand zetten? On 10% 20% etc?

Ik zat op de bèta en toen kon ik dit wel kiezen alleen een bug dat On niet geselecteerd werd, alleen off. Nu terug op de stable en kan nu alleen on off selecteren en niet het percentage wat ik wil.
ik kijk even in mijn glazenbol en helaas ik weet zo niet welk systeem je hebt.

Maar ik ken verder geen systemen waarbij het niet zo kunnen tenzij er ergens een bug is zoals je zelf aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon Heavy
The-Source schreef op zondag 17 juli 2016 @ 10:52:
[...]
ik kijk even in mijn glazenbol en helaas ik weet zo niet welk systeem je hebt.

Maar ik ken verder geen systemen waarbij het niet zo kunnen tenzij er ergens een bug is zoals je zelf aangeeft.
RaspPi3
Ik heb dus een selector switch:
Afbeeldingslocatie: https://c5.staticflickr.com/9/8313/28078384340_892325e2f5.jpg
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/9/8746/28327336516_842e67be1c_o.png

En wil via Scene's deze aanroepen op een bepaalde stand. Alleen ik kan geen percentage selecteren. In de beta stond onder Command ON ook het percentage. Alleen toen kwam hij in de Devices lijst te staan als OFF X%. Denk dat dat een bug was. Bij de stable kan ik het percentage helemaal niet selecteren, en ik vraag me af of dat bij jullie ook zo is.
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/9/8523/27744779104_9dc88ee3da.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Falcon Heavy op 17-07-2016 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-09 16:24
Maak virtuele switches en gebruik blockly om de percentages in te stellen.
Maar ik denk dat je dit beter in het domoticz topic kunt vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon Heavy
tlpeter schreef op zondag 17 juli 2016 @ 11:08:
Maak virtuele switches en gebruik blockly om de percentages in te stellen.
Maar ik denk dat je dit beter in het domoticz topic kunt vragen.
Tnx haha ik zie nu dat ik in het verkeerde forum zit te posten . Woepsie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
In Shenzhen hebben ze eens goed naar de Fibaro Z-Wave producten gekeken en besloten: "Dat kunnen wij ook, voor minder geld"

Resultaat: "Neo Z-Wave" op AliExpress

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FY0LBrcpCwfdn20XbbsYkNBT/full.jpg
Als twee druppels water met de pricewatch: Fibaro Wall Plug (NL) toch 8)7
Of http://www.szneo.com/en/products/show.php?id=190 en pricewatch: Fibaro Bewegingssensor
De fabrikant is Shenzhen Neo Electronic Co., LTD

Mocht je willen bestellen, let dan goed op de frequenties die Z-Wave gebruikt verspreid over de wereld. Het is voor ons Europeanen wel in ons voordeel dat ze in China dezelfde frequentie gebruiken als in de EU.

Gevonden op het Domoticz forum

[ Voor 30% gewijzigd door ThinkPad op 25-07-2016 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

mooi!
tijd dat die Fibaro eens wat concurrentie kreeg naast Qubino.
ze blijven overpriced van Fibaro en Qubino....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
DRuw schreef op maandag 25 juli 2016 @ 12:40:
mooi!
tijd dat die Fibaro eens wat concurrentie kreeg naast Qubino.
ze blijven overpriced van Fibaro en Qubino....
Maar dit is geen concurrentie maar regelrechte diefstal van het ontwerp..
Overpriced of niet, denk dat Fibaro en Qubino wel licenties betalen aan ZWave en daarnaast ook veel geld kwijt zijn aan allerlei veiligheidschecks a la Kemakeur, iets dat ik niet gauw verwacht van zo'n Chinese kloon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Het 230V-spul vind ik zelf ook wat riskant ja, maar een laagspanning of batterijgevoede sensor is wel leuk. Maar ik ga toch eerst de kat uit de boom kijken om te zien of anderen het aan de praat krijgen :P

'Shenzhen Neo' is overigens wel aangesloten bij de Z-Wave Alliance: http://z-wavealliance.org...er_companies/#!mg_ld=5086 (site is traaaag). Qua Z-Wave licenties e.d. zal het dus wel OK zijn waarschijnlijk. Zou dus best kunnen dat het nog best wel eens prima kon gaan werken dus.

Het design lijkt er wel heel veel op, maar bij de bewegingssensor zie je dat ze 3 pootjes gebruiken ipv 2 zoals bij de originele Fibaro.
De smartplug van Fibaro heeft een ring met RGB-LED, bij die cheapo is het volgens mij gewoon blauw kunststof.

[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 25-07-2016 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
ThinkPadd schreef op maandag 25 juli 2016 @ 10:57:
In Shenzhen hebben ze eens goed naar de Fibaro Z-Wave producten gekeken en besloten: "Dat kunnen wij ook, voor minder geld"

Resultaat: "Neo Z-Wave" op AliExpress

[afbeelding]
Als twee druppels water met de pricewatch: Fibaro Wall Plug (NL) toch 8)7
Of http://www.szneo.com/en/products/show.php?id=190 en pricewatch: Fibaro Bewegingssensor
De fabrikant is Shenzhen Neo Electronic Co., LTD

Mocht je willen bestellen, let dan goed op de frequenties die Z-Wave gebruikt verspreid over de wereld. Het is voor ons Europeanen wel in ons voordeel dat ze in China dezelfde frequentie gebruiken als in de EU.

Gevonden op het Domoticz forum
wel interessant, alleen jammer dat ze nergens te koop zijn. Aliexpress geeft geen producten weer in de store.

EDIT:
als je 5 motion sensors koopt, kost het 130 dollar. (26,- per stuk)
opzich mooie prijs, toch?
(1) Model:z wave sensor
(2) App control
(3) Support:Wifi/802.b/g/n
(4) Night vision
(5) Battery powered 1 year Lifetime
(6) Push notification
(7) Wireless
(8) PIR motion detection
(9) Lux reading
ze hebben ook nog wifi.

[ Voor 11% gewijzigd door maomanna op 25-07-2016 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Joh, het zal hetzelfde werken als het spul van TDK bijvoorbeeld.
Dat ik ook gewoon massaal geproduceerd spul wat op de markt wordt gebracht onder verschillende namen (Everspring, TDK, etc).
Zwave licentie is ook niet meer dan geld overmaken hoor en dat doen ze allen.
Fibaro is de markt hog aan het houden en iedereen die de prijzen lager zet krijgt mails van ze of komen niet op de website van ze.
Maargoed, dat hielden ze niet vol en hebben nu prijsafspraken gemaakt met andere distributeurs waar leveranciers het nu vandaan moeten halen en de prijzen zijn daarmee omhoog gegaan (lees: hun winst omhoog want er is verder niets veranderd).
Wat ze doen mag officieel niet eens volgens de europese wetgeving maar wie houd ze tegen....

Veiligheidschecks zijn ook redelijk gelijk hoor. CE is bijvorbeeld vereist en alles wat daarnaast gedaan wordt is bonus.
Na enorm gezeik in zwitserland met een verzekering voor hun rookmelders hebben de gasten van Fibaro ook een aanpassing gedaan aan het ding terwijl hij al ruim een jaar uit was. Levering was dus eerder dan het testen....

@thinkpad: wel apart dat het inderdaad een kunststof ring lijkt maar ze wel dat kleuren rosetje in het midden doen;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:45
Mjah, en toch vind ik iets simpes als het ophangmechanisme van deze PIR wel weer iets practischer dan de fibaro. 1x in de zoveel tijd moet ik ze allemaal weer even uitlijnen omdat in hun houder draaien, bijna allemaal tegen klok in. Met 3e steunpunt zal dat niet meer gebeuren vermoed ik.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
DRuw schreef op maandag 25 juli 2016 @ 14:20:
@thinkpad: wel apart dat het inderdaad een kunststof ring lijkt maar ze wel dat kleuren rosetje in het midden doen;)
Goedkope kloon dus, geen moeite gedaan om dat aan te passen..

Als die motion-sensor kloon ook Wifi heeft ben ik benieuwd naar het batterijgebruik.
Mijn Fibaro motion sensor zit nu na dik 2 jaar qua batterij op 62% wat ik zeer netjes vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

dat is inderdaad wel heel netjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
DRuw schreef op maandag 25 juli 2016 @ 14:20:
Op hun eigen website hebben ze ook een variant met groene ring op de hoofdpagina geshopt :+
http://www.szneo.com/

Maar ik ga het in de gaten houden. CE keurmerk lijkt wel goed (iig niet China Export) en is de prijs is ook niet direct te cheap ass. Ik zou verwachten dat het niet slechter is dan de 10 euro Action 433MHz dingen. Voor ~25 euro is het wel leuk om wat metende pluggen in huis te halen.

[ Voor 6% gewijzigd door GENETX op 25-07-2016 18:31 ]

Pagina: 1 ... 59 ... 76 Laatste