Domotica. Ervaringen en vragen.

Pagina: 1 ... 58 ... 76 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:55
als ik de fibaro dimmer 2 en de Qubino dimmer, dan zouden ze beide laagspanning (12 en 24v) kunnen dimmen (BRON)

Dan zou ik hem kunnen plaatsen op de plek van de dimmer in dit voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://www.ledlampenfabriek.nl/images/led-strip-dimmer-schakeling.jpg

Alleen de qubino moet met een 3 draads, waarmee de fibaro een betere optie is.

Een Zwave afstandsbediening erbij en klaar is mao?

[ Voor 8% gewijzigd door maomanna op 30-03-2016 17:21 ]

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willboirdt
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08:12
Dit kan ook met de qubino volbens mij weet allen niet of hij wel op 12volt werkt. De+ laten dimmen ( draad 1 en 2 ) en de - doorverbinden en naar de qubino (draad 3) Hier boven is een 4 draads systeem 2 in 2 uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
wat eerder werd genoemd, zou het met een fibaro rgbw module ook kunnen, en dan alles op de rode gooien bijv

het is jammer dat er geen rgb mini spots zijn, met inbouwmaat van 28mm, thans ik kan ze niet vinden in nederland. dan zou het eenvoudiger worden.

[ Voor 15% gewijzigd door maomanna op 30-03-2016 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-09 15:42
Advies gevraagd. De bedoeling is om (van een afstandje) te kunnen zien of de vaatwasser aan of uit staat. Ik zat er zelf aan te denken om dit met een Raspberry PI te doen door het wattage te meten bij het stopcontact. En als het wattage onder of boven een bepaald niveau is een groen of rood lampje te laten branden.

Is dit de meest toegankelijke manier? En zo ja, welk component adviseren jullie om het wattage te meten?

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:41
BoschR schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 21:15:
Advies gevraagd. De bedoeling is om (van een afstandje) te kunnen zien of de vaatwasser aan of uit staat. Ik zat er zelf aan te denken om dit met een Raspberry PI te doen door het wattage te meten bij het stopcontact. En als het wattage onder of boven een bepaald niveau is een groen of rood lampje te laten branden.

Is dit de meest toegankelijke manier? En zo ja, welk component adviseren jullie om het wattage te meten?
Ik doe dat met de wasmachine met een Z-Wave plug ertussen. Even een regel geschreven en we (vriendin & ik) krijgen nu automatisch een pushnotificatie als de wasmachine klaar is met z'n programma.

[ Voor 49% gewijzigd door ThinkPad op 31-03-2016 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
ThinkPadd schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 21:24:
[...]

Ik doe dat met de wasmachine met een Z-Wave plug ertussen. Even een regel geschreven en we (vriendin & ik) krijgen nu automatisch een pushnotificatie als de wasmachine klaar is met z'n programma.
Thuis was dat zeker een goede optie geweest gezien ik al meerdere zwave modules heb. Maar dit keer is het voor op kantoor. We hebben vrij luie collega's die snel aannemen dat de vaatwasser aan staat als die dicht zit. Waarschijnlijk wel een vrij bekend probleem.

Liefst dus liefst in eerste instantie een "standalone" oplossing.

Toch benieuwd, gebruik je de fibaro wall plugs hiervoor? Die heb ik nog wel liggen, maar vind het dan wel een prijzige oplossing ;-).

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Geen idee of er een standalone oplossing voor zoiets bestaat.

En nee, geen Fibaro plug. Al kan het daar wel prima mee hoor, maar ik vind ze ook wel duur. Dit is met een Aeon Labs (gen5?) stekker. Maar ik heb ook wel Everspring (AN158) Z-Wave tussenstekkers die dit prima kunnen en wat vriendelijker geprijsd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balachmar
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 21:15

Balachmar

The truth is out there

ThinkPadd schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 23:06:
Geen idee of er een standalone oplossing voor zoiets bestaat.

En nee, geen Fibaro plug. Al kan het daar wel prima mee hoor, maar ik vind ze ook wel duur. Dit is met een Aeon Labs (gen5?) stekker. Maar ik heb ook wel Everspring (AN158) Z-Wave tussenstekkers die dit prima kunnen en wat vriendelijker geprijsd zijn.
De fibaro is +- 55 euro, de Aeon 50 en de Everspring 45 ofzo, toch?
Ok, het scheelt wel, maar zo heel veel nu ook weer niet. :)
En die everspring is huge!

Systeempje; Ballaida of Avalon in GuildWars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
Balachmar schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 12:26:
[...]

De fibaro is +- 55 euro, de Aeon 50 en de Everspring 45 ofzo, toch?
Ok, het scheelt wel, maar zo heel veel nu ook weer niet. :)
En die everspring is huge!
Klopt was ook al aan het kijken. Maar vaatwasser + wasmachine + droger is dan weer 3 tientjes bespaard :). Al vind ik het momenteel nog geen 3x 45 euro waard om te weten wanneer deze machine's klaar zijn.

Of ik zoek niet goed, of er is bijna niks te vinden om het wattage uit te lezen met een raspberry. Aangezien het standaard in een fibaro wallplug en de Everspring kan ik me niet voorstellen dat er niks is voor de raspberry om iets standalone te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-09 15:49

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

BoschR schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 12:39:
[...]

Klopt was ook al aan het kijken. Maar vaatwasser + wasmachine + droger is dan weer 3 tientjes bespaard :). Al vind ik het momenteel nog geen 3x 45 euro waard om te weten wanneer deze machine's klaar zijn.

Of ik zoek niet goed, of er is bijna niks te vinden om het wattage uit te lezen met een raspberry. Aangezien het standaard in een fibaro wallplug en de Everspring kan ik me niet voorstellen dat er niks is voor de raspberry om iets standalone te bouwen.
Je zou de stroomsterkte op de fase die naar de afwasmachine gaat kunnen meten met een current transformer of current transducer. Een Raspberry Pi heeft helaas geen analoog naar digitaal converter aan boord. Je kunt wel een ADC via de I2C-poort aansluiten. Als alternatief zou je een Arduino kunnen gebruiken.

Er komt best wat knutselwerk bij kijken:
http://www.rustynailworkshop.com/archives/315
https://openenergymonitor...uring-current-only?page=1

Thuis gebruik ik current tranformers met een 4-20mA converter zodat ik de output direct aan de 4-20mA inputs van mijn plc kan hangen. Vervolgens lees ik een 16-bit waarde uit die ik alleen maar hoef om te rekenen. Bij een PRi is het helaas niet zo eenvoudig om te werken met populaire analoge stuursignalen zoals 0-10V en 4-20mA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Heb zelf zo'n Fibaro wall plug voor de wasmachine status, werkt idd perfect.
Wil OpenHAB nog zo inrichten dat de push message ook de energiekosten (in euro) meldt. Zodat je met de neus op de feiten wordt gedrukt als je toch maar weer die droger erbij aan zet (heb combi was-droog machine).

Waar je zowel bij wasmachine als bij vaatwasser mee te maken hebt is dat het stroomgebruik fluctueert en soms tussendoor laag is. Daar zit eigenlijk de enige moeilijkheid in, maar daar zijn anderen je al voorgegaan. Staan op het forum ook wel wat voorbeelden voor zowel OpenHAB als Domoticz.

Die current transducers zijn wel geinig ja. Dat werkt als ik het goed heb met een magneet en spoel die om een van de stroomdraden geklemd moet worden.
Misschien dat ik dat nog eens ga doen om alle groepen in huis afzonderlijk vanuit de groepenkast te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Laatst online: 11:14
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 13:52:
Die current transducers zijn wel geinig ja. Dat werkt als ik het goed heb met een magneet en spoel die om een van de stroomdraden geklemd moet worden.
Misschien dat ik dat nog eens ga doen om alle groepen in huis afzonderlijk vanuit de groepenkast te meten.
Het grootste probleem is dan dat je eigenlijk nog steeds de spanning moet meten, anders is het niet ondenkbaar dat je een fout van ~5% kan maken op je vermogen.

[ Voor 36% gewijzigd door GENETX op 01-04-2016 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-09 14:27
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 13:52:
Heb zelf zo'n Fibaro wall plug voor de wasmachine status, werkt idd perfect.
Wil OpenHAB nog zo inrichten dat de push message ook de energiekosten (in euro) meldt. Zodat je met de neus op de feiten wordt gedrukt als je toch maar weer die droger erbij aan zet (heb combi was-droog machine).

Waar je zowel bij wasmachine als bij vaatwasser mee te maken hebt is dat het stroomgebruik fluctueert en soms tussendoor laag is. Daar zit eigenlijk de enige moeilijkheid in, maar daar zijn anderen je al voorgegaan. Staan op het forum ook wel wat voorbeelden voor zowel OpenHAB als Domoticz.

Opzich is dat op te lossen in dat zelfde scriptje, de periode dat er even wat minder stroom word verbruik staat/is bijna op de minuut gelijk.
Althans bij mijn machine wel, dus een delay/timeout alvorens een bericht te sturen dat het rpogramma klaar is zou de oplossing zijn.
Laten we zeggen dat de tijd 4minuten is en dat is vrij constant elke keer weer.
Dan mag het scriptje pas na 5minuten een berichtje sturen.
Start de machine alsnog met een nieuw deel van zijn programma wat dus eerder dan 5 minuten is dan zul je dat berichtje nooit krijgen.

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Klopt, zo wordt dat idd opgelost. Timer starten als gebruik onder drempel komt, als timer afgelopen is en niet is gecancelled doordat gebruik over de drempel is gekomen dan stuur je de notificatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjuhh
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-04 09:14
Heeft er iemand ervaring met de pricewatch: Aeon Labs Smart Switch 6?
Ik kan wel een review vinden van domotica-blog.nl, maar dat is toch iets anders dan gebruikservaring.
Ben vooral benieuwd of de energiemonitoring goed werkt indien de switch niet in direct contact staat met de controller maar via een andere routing z-wave node.
In deze situatie zouden eerdere versie van de Aeon Labs Smart switches namelijk niet optimaal werken.

Wat achtergrond info:
Ik gebruik momenteel de pricewatch: Fibaro Wall Plug (NL) om te bepalen wanneer de wasmachine klaar is op basis van actueel verbuik.
Dit zelfde wil ik gaan doen voor de wasdroger.

De Fibaro modules hebben een maximaal verbruiksvermogen van 2500W.
Voor gebruik bij de wasdroger vind ik dat toch wat krap en de Aeon Labs Smart Switch 6 zou tot 13A / ~3000W aankunnen, dat geeft toch weer wat meer speling (en zou voor onze droger voldoende zijn).

Mijn controller praat trouwens geen z-wave plus, maar dat zou niet relevant moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan V
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 15:39

Twan V

...en er stralend uitzien

Je zou HeroS kunnen vragen, die heeft hem gereviewd en misschien heeft hij hem nog in gebruik :)

Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-09 16:56

xces

To got or not to got..

Gisteren de upgrade gemaakt naar de Aeotec USB Stick - Z-wave Plus Gen-5 en een verse installatie van Domoticz op mijn intel nuc. De eerste sensor die aangesloten werd was de woonkamer verlichting. Aangezien ik 10x 40w GUI10 heb een mooi project om meteen te vervangen door LED verlichting; Philips; de GUI10 4w warm glow

tip: Bij de Hornbach kosten ze €11.95 maar bij de Philips MyShop €7.99; door middel van de prijsgarantie die Hornbach heeft kun je ze bij de Hornbach dus kopen voor €7.19 / stuk :)

Omdat ik meer halogeen verlichting wil gaan vervangen (52 spotjes om precies te zijn) waarvan een groot deel dimbaar moet worden heb ik direct 5x Fibaro Dimmer 2 (FGB-212) en 5x bypass 2 (FGB-002) gekocht omdat ik dacht dat ik dat nodig ging hebben.

Installatie was ff schrikken want de FGB-212 is vrij groot (5mm dikker dan het oude model) en het paste niet achter mijn pulsdrukker totdat ik wat plastic pootjes van de achterkant van de pulsdrukker af had geknipt die ik toch niet nodig had.

In eerste instantie gingen de lampen wel aan, maar vrijwel direct weer uit; dit had te maken met OpenZWave: Alarm Level: Secure; uiteindelijk ging dit probleem vanzelf weg na diverse instelpogingen en calibraties.

Maar nu het probleem; knipperen van de lampen. Als de (LED) lampen aanstaan gaan ze ineens vrij random knipperen. Goed kans dat het dan weer een tijd goed gaat maar dan flikkeren ze weer ff. Ondanks dat de dimmer op bijv. 40% staat en dit probleem doet zich voor met bypass en zonder bypass. Overigens zijn de Philips lampen zonder bypass te dimmen bijna uit zoals het er nu naar uit ziet.

De meterkast is compleet vervangen door een nieuwe kast en nieuwe zekeringen en ook de bekabeling is nieuw. Schijnbaar zijn er meer mensen met dit probleem, en het advies is om de blue wire er dan vanaf te halen. Dat gaan we dan maar doen, keep you posted.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Heb je nog wat met de parameters gespeeld? De Dimmer 2 heeft volgens mij nog meer parameters dan de Dimmer 1 en bij de 1 waren een aantal essentiele parameters die het gedrag van dimmen bij led behoorlijk wijzigden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

ja dat klopt, dat is parameter 30;
FIBARO Dimmer 2 uses different operating modes to control following
types of loads:
1. „Trailing edge” for resistive loads (R)
2. „Trailing edge” for resistive-capacitive loads (RC)
3. „Leading edge” for resistive-inductive loads (RL)
Parameter 13 moet dan ook weer juist worden ingesteld als je een bypass gebruikt;
13. Force auto-calibration
Changing value of this parameter will force the calibration process.
During the calibration parameter is set to 1 or 2 and switched to 0
upon completion.
Available settings:
0 - readout
1 - force auto-calibration of the load without FIBARO Bypass 2
2 - force auto-calibration of the load with FIBARO Bypass 2
Aangezien dit bij de bypass op de pagina staat;
Bypass 2 works only with Dimmer 2 in trailing edge mode. Do not connect the Bypass to the Dimmer operating in leading edge mode.
Zorgt value 2 bij parameter 13 er waarschijnlijk voor dat de dimmer in trailing edge mode gaat;

Ik heb het voor nu zo aangesloten gehad (omdat ik een dubbele pulsdrukker gebruik heb ik de tekeningen uit de manual even moeten verbouwen).

FGD212 als 3-wire zonder FGB002:
Afbeeldingslocatie: http://s6.postimg.org/m7lshhm6p/FGD212_3_wire_without_FGB002.png

(en)

FGD212 als 3-wire met FGB002:
Afbeeldingslocatie: http://s6.postimg.org/impwy9hn5/FGD212_3_wire_with_FGB002.png

En ga vanavond kijken of deze manier van aansluiten nog verschil maakt.

FGD212 als 2-wire zonder FGB002:
Afbeeldingslocatie: http://s6.postimg.org/428u3fmoh/FGD212_2_wire_without_FGB002.png

(of)

FGD212 als 2-wire met FGB002:
Afbeeldingslocatie: http://s6.postimg.org/uystbr5ht/FGD212_2_wire_with_FGB002.png

Zo niet dan krijg ik als het goed is morgen een Qubino dimmer binnen en ga ik daar eens mee spelen, de blauwe draad heb ik er toch al liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:59
xces schreef op woensdag 06 april 2016 @ 09:40:
Maar nu het probleem; knipperen van de lampen. Als de (LED) lampen aanstaan gaan ze ineens vrij random knipperen. Goed kans dat het dan weer een tijd goed gaat maar dan flikkeren ze weer ff. Ondanks dat de dimmer op bijv. 40% staat en dit probleem doet zich voor met bypass en zonder bypass. Overigens zijn de Philips lampen zonder bypass te dimmen bijna uit zoals het er nu naar uit ziet.
Dat knipperen is dat op vaste momenten op de dag (en buiten die momenten om verder niet?). Daar heb ik ook last van en heeft in ons geval te maken met een signaal op het lichtnet waarmee de lantaarnpalen in-/uit geschakeld worden. Onze dimmer is niet Z-wave aangestuurd, maar een handmatige, maar bij dimmers kan dit gedrag voorkomen. Erg irritant en niet echt een oplossing behalve misschien een andere dimmer proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Geen idee, ik heb het gister avond pas aangesloten dus ik kan daar weinig over zeggen. Eerst vanavond eens de wiring aanpassen en anders morgen een andere dimmer proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjuhh
Twan V schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 16:29:
Je zou HeroS kunnen vragen, die heeft hem gereviewd en misschien heeft hij hem nog in gebruik :)
Bedankt, wist dat het een tweaker was, wist alleen niet meer wie.
Maar heb de module inmiddels besteld, we proberen het gewoon.

Mocht hij naar behoren werken, belanden er binnenkort enkele Fibaro wall plugs in de V&A voor de geïnteresseerden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tycoontje
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-07 12:59
xces schreef op woensdag 06 april 2016 @ 09:40:

De meterkast is compleet vervangen door een nieuwe kast en nieuwe zekeringen en ook de bekabeling is nieuw. Schijnbaar zijn er meer mensen met dit probleem, en het advies is om de blue wire er dan vanaf te halen. Dat gaan we dan maar doen, keep you posted.
Ik heb hier een vergelijkbaar probleem met knipperende verlichting. Ook Philips LED spotjes, alleen dan achter een GIRA S55 dimmer. Het gebeurt hier in elk geval op werkdagen om 23:00, dus als nachttarief in gaat. Maar ook op een paar andere tijden. Ook hier compleet nieuwe bedrading, een compleet nieuwe meterkast achter een nieuwe slimme meter (meteen maar van 1x35A naar 3x25A gegaan). Paar keer contact over gehad met Stedin, maar daar had ik tot nu toe weinig aan: "Bel maar naar de storingsdienst als het gebeurt". Alsof de monteur hier dan binnen 1 of 2 minuten op de stoep gaat staan..

Ook andere apparaten op dezelfde groep gaan mee. Afzuigkap en plafondventilator gaan zoemen als ze aan staan en ook door de speakers van de tv hoor ik het soms mee gaan. Al maanden aan het zoeken naar een oplossing, want ben ook een beetje bang dat het op een gegeven moment wel wat teveel vraagt van die apparaten. Weet niet exact wat er in de groepenkast en/of hoofdaansluiting thuis hoort, maar dacht dat Stedin misschien een filter had moeten plaatsen of iets dergelijks. De laatste week zit ik meer met het idee dat de dimmer (of spotjes) misschien het signaal voor tariefschakeling versterkt en dus eigenlijk de oorzaak is. Door jouw opmerking kwam ik even op wat betere zoektermen terecht en kom ik er net dat zo'n signaal blijkbaar CAB signaal heet. Zie: http://www.circuitsonline.net/forum/view/116014 en http://www.circuitsonline.net/forum/view/106078
Blijkbaar kan een sperfilter een oplossing zijn, maar hoop dat iemand dat kan bevestigen en een duwtje in de goede richting kan geven welke dat dan zou moeten zijn en waar die precies in de installatie moet worden ingebouwd en wie dat moet/mag doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
http://aeotec.com/z-wave-doorbell
Klopt het dat dat ding nog niet in de EU te verkrijgen is? Lijkt me verdomd handig, met name omdat je er mp3's op kunt zetten, en ik verwacht eigenlijk dat je die los kunt aansturen, dus wellicht ook voor signalering dat het alarm aan staat als je binnen wandelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:04

HeroS

SmartHome Nerd

UltraSub schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 16:30:
Klopt het dat dat ding nog niet in de EU te verkrijgen is? Lijkt me verdomd handig, met name omdat je er mp3's op kunt zetten, en ik verwacht eigenlijk dat je die los kunt aansturen, dus wellicht ook voor signalering dat het alarm aan staat als je binnen wandelt.
Aeon Labs is altijd wat traag met het uitbrengen van producten.

Dus dat zou best kunnen.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:02
Ik keek hier ook heel erg naar uit, maar na ergens een review te lezen ontdekte ik dat de 2 onderling (knop <> bel) verbinden via 433mhz.
Daar werd ik dan weer niet zo heel enthousiast over :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Oow.. das minder :| :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-09 22:08
Op 433MHz zijn er zat deurbellen te verkrijgen waar je A zelf mp3 in kunt zetten en B via een RFXcom kunt ontvangen/ aansturen.
Mocht je al een RFXcom hebben dan is die optie misschien ook wel interessant.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Heb ik niet, en wil ik eigenlijk ook niet ;)
Ik snap echt niet dat het zolang duurt voor er zwave deurbellen komen. Is toch raar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertjuhh
Ik weet niet precies waar je naar op zoek bent, maar je kan ook een relais bij je (bestaande) bel aansluiten.

Ik heb zelf een 8 VAC bel trafo en heb hier parallel een 8 VAC NO relais bij aangesloten.
Wanneer er nu iemand op de bel drukt trekt het relais aan.
Hierdoor krijg je een spanningsloze verbinding, waarop je bijvoorbeeld een Fibaro Binary Sensor kan aansluiten.

Ik krijg nu iedere keer als de bel gaat een melding op m'n telefoon.

Enige nadeel in mijn setup, wanneer iemand heel kort aanbelt, trekt of het relais niet helemaal dicht, of de binary sensor pikt het niet op en dan mis ik dus de melding.
Voor mij geen ramp, maar wellicht iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
^^ enige reden van relais op relais is dat je de 8vac gebruikt voor beldrukker verlichting?
Anders zou ik de voeding van je FGBS via de drukker laten lopen zodat het relais welke 'gewoon dom' meeschakeld op je FGBS gebruikt om de 8vac naar je gong te begeleiden.
Ken namelijk geen losse relais welke echt 8 VAC zijn. 5v of 12v is veel gangbaarder en dan kan je wel eens hebben dat het relais net niet lekker omvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanw848
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:30
gertjuhh schreef op maandag 11 april 2016 @ 14:23:

Ik heb zelf een 8 VAC bel trafo en heb hier parallel een 8 VAC NO relais bij aangesloten.
Wanneer er nu iemand op de bel drukt trekt het relais aan.
Hierdoor krijg je een spanningsloze verbinding, waarop je bijvoorbeeld een Fibaro Binary Sensor kan aansluiten.
Welk relais is dat en waar kan ik deze kopen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkorpionNL
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20-09 23:14

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertjuhh
arjanw848 schreef op maandag 11 april 2016 @ 17:28:
[...]

Welk relais is dat en waar kan ik deze kopen ?
FINDER RELAIS 1M 20A 8VAC
Fabrikantnummer: 22.21.8.008.4000
EAN: 8012823121543

20A is uiteraard veel te zwaar, maar dit het was enige relais wat ik toentertijd kon vinden wat 8VAC was en monteerbaar in de groepenkast (DIN rails).

Er zijn trouwens meerdere mogelijkheden om dit probleem op te lossen, zoals bijvoorbeeld een bruggelijkrichter of diodes om van AC naar DC te gaan en dan een DC relais te gebruiken.
Een zoekopdracht naar "relais beltrafo" levert aardig wat informatie op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjuhh
The-Source schreef op maandag 11 april 2016 @ 17:21:
^^ enige reden van relais op relais is dat je de 8vac gebruikt voor beldrukker verlichting?
Anders zou ik de voeding van je FGBS via de drukker laten lopen zodat het relais welke 'gewoon dom' meeschakeld op je FGBS gebruikt om de 8vac naar je gong te begeleiden.
Ken namelijk geen losse relais welke echt 8 VAC zijn. 5v of 12v is veel gangbaarder en dan kan je wel eens hebben dat het relais net niet lekker omvalt.
Ik heb het op deze manier opgezet zodat de basis functionaliteit van de bel / beltrafo gehandhaafd blijft.
Ongeacht wat er met mijn domotica systeem gebeurd en of de FGBS blijft werkent, de bel zelf zal het altijd blijven doen.

Daarnaast kan je de FGBS volgens mij niet zomaar ergens in de bestaande stroomkring hangen omdat die DC verwacht, terwijl (iig mijn) beltrafo op AC werkt.

edit:
Sorry, dubbelpost :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
Willboirdt schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 21:17:
Dit kan ook met de qubino volbens mij weet allen niet of hij wel op 12volt werkt. De+ laten dimmen ( draad 1 en 2 ) en de - doorverbinden en naar de qubino (draad 3) Hier boven is een 4 draads systeem 2 in 2 uit.
Gisteren met Robbshop geappt en de vraag voorgelegd.

Om het geheel goed te kunnen dimmen met een Zwave dimmer, is voor deze optie gekozen:

Qubino Dimmer -> 230v input - dimbare LED Driver - 12v output -> led spots.

Op deze manier zou ik het geheel via Zwave kunnen dimmen.

Ben benieuwd als het binnen is. Gelijk maar testen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
gertjuhh schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 08:51:
[...]

Ik heb het op deze manier opgezet zodat de basis functionaliteit van de bel / beltrafo gehandhaafd blijft.
Ongeacht wat er met mijn domotica systeem gebeurd en of de FGBS blijft werkent, de bel zelf zal het altijd blijven doen.

Daarnaast kan je de FGBS volgens mij niet zomaar ergens in de bestaande stroomkring hangen omdat die DC verwacht, terwijl (iig mijn) beltrafo op AC werkt.

edit:
Sorry, dubbelpost :X
Daarom dus ook het voorstel wat ik deed.
Je FGBS zit al aan de 12V(dc ;) ) De input draden welke nu op je huidige schakelrelais zit leg je om naar de beldrukker. De draden welke op je beldrukker zaten (waarschijnlijk rood en blauw ;) ) zet je op het relais contact van je FGBS welke bij je input hoort. Het schakelen van dit relaistje op de FGBS gebeurd ook zonder een werkend zwave netwerk en het scheelt weer een "vaag" relaistje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodiras
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-09 13:43
Tycoontje schreef op woensdag 06 april 2016 @ 18:52:
[...]

Ik heb hier een vergelijkbaar probleem met knipperende verlichting. Ook Philips LED spotjes, alleen dan achter een GIRA S55 dimmer. Het gebeurt hier in elk geval op werkdagen om 23:00, dus als nachttarief in gaat. Maar ook op een paar andere tijden. Ook hier compleet nieuwe bedrading, een compleet nieuwe meterkast achter een nieuwe slimme meter (meteen maar van 1x35A naar 3x25A gegaan). Paar keer contact over gehad met Stedin, maar daar had ik tot nu toe weinig aan: "Bel maar naar de storingsdienst als het gebeurt". Alsof de monteur hier dan binnen 1 of 2 minuten op de stoep gaat staan..

Ook andere apparaten op dezelfde groep gaan mee. Afzuigkap en plafondventilator gaan zoemen als ze aan staan en ook door de speakers van de tv hoor ik het soms mee gaan. Al maanden aan het zoeken naar een oplossing, want ben ook een beetje bang dat het op een gegeven moment wel wat teveel vraagt van die apparaten. Weet niet exact wat er in de groepenkast en/of hoofdaansluiting thuis hoort, maar dacht dat Stedin misschien een filter had moeten plaatsen of iets dergelijks. De laatste week zit ik meer met het idee dat de dimmer (of spotjes) misschien het signaal voor tariefschakeling versterkt en dus eigenlijk de oorzaak is. Door jouw opmerking kwam ik even op wat betere zoektermen terecht en kom ik er net dat zo'n signaal blijkbaar CAB signaal heet. Zie: http://www.circuitsonline.net/forum/view/116014 en http://www.circuitsonline.net/forum/view/106078
Blijkbaar kan een sperfilter een oplossing zijn, maar hoop dat iemand dat kan bevestigen en een duwtje in de goede richting kan geven welke dat dan zou moeten zijn en waar die precies in de installatie moet worden ingebouwd en wie dat moet/mag doen.
Ik heb eventueel een 3fase filter zodat je e.e.a. kan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
nodiras schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 11:17:
[...]

Heb je meer gegevens over dat filter (merk / type)? Ik heb ook last van geknipper van LED lampen achter een dimmer wanneer de lantaarnpalen in-/uitgeschakeld worden en ook de hoog-/laag tariefschakeling van de netbeheerder lijkt bij ons op die verlichting te storen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:25
Ik heb het deurbel detecteren wat passiever opgelost:

Een Arduino (Particle core) met een sounddetector sensor in de gong geknutseld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodiras
tsjoender schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 12:05:
[...]

Heb je meer gegevens over dat filter (merk / type)? Ik heb ook last van geknipper van LED lampen achter een dimmer wanneer de lantaarnpalen in-/uitgeschakeld worden en ook de hoog-/laag tariefschakeling van de netbeheerder lijkt bij ons op die verlichting te storen.
Filter is van firma Schaffner, type FN356-25-24 (3x25amp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
nodiras schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 13:20:
[...]

Filter is van firma Schaffner, type FN356-25-24 (3x25amp)
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasteleman
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:11
Ben ook wel nieuwsgierig. Zijn die dngen niet behoorlijk aan de prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tycoontje
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-07 12:59
nodiras schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 11:17:
[...]

Thanks. Kom ik misschien op terug. Ben ondertussen ook in contact gekomen met iemand die zich er mee bezig houdt bij Stedin, in de buurt woont en een oplossing aan het testen is.

Wat is trouwens je eigen ervaring? Ik kan in de documentatie niet terugvinden welke frequentie gefilterd wordt. Zat ook al te kijken of X10 filters zouden kunnen werken, maar die filteren op 120kHz en het signaal zit hier blijkbaar rond de 1600Hz. Dus dat zou niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
Wat is de maximale constante spanning voor de fibaro Dual Relay Switch (2x 1,5kw).

Zou het goed gaan als ik op elk punt 1 terrasheater van 1500watt zet?
Zo niet, brandgevaar? snelle slijtage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:38

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Beste Tweakers,

Ik heb 6 Somfy rolluiken met een IO motor (lees: met terugkoppeling, dus geen RTS model).

Deze wil ik, graag koppelen middels Z-wave om in de toekomst deze aan te sturen middels een zon sensor en diverse scenes etc. Fibaro Home Center 2 o.i.d. lijkt me wel wat.

Is dat mogelijk? IO is een eigen protocol van Somfy (?) en niet (eenvoudig) met andere partijen te koppelen? De Tahoma box kan functioneel niet alles wat ik wil dus die is uitgesloten.

Het gaat om deze rolluiken: https://www.somfy.nl/producten/1032739/oximo-io

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen, alvast bedankt. Alles wat ik op internet vindt en over Dominica gaat is of een RTS rolluik of een rolluik met 4 draden en daaraan een z-wave module (de IO rolluiken hebben maar 3 draden).

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
IO is blijkbaar een gesloten protocol.. (En zit ook niet in de veelgebruikte 433Mhz frequentie) Triest, maar Somfy denkt daar blijkbaar meer mee te kunnen verdienen.
Interessante discussie over het reverse engineeren op het (oude) OpenHAB forum: https://groups.google.com...topic/openhab/AinJdyyDtG0

Spoiler alert: augustus 2015 waren ze dichtbij een oplossing om met een USB apparaat van Velux eea uit te vogelen, maar sindsdien geen updates meer..

Rolluiken waren van vorige bewoner?
Ik zou zelf niet zo snel kiezen voor apparaten met gesloten protocol..

Tahoma is Somfy's eigen gateway en werkt enkel via de cloud, wat op allerlei manieren slecht kan uitpskken in de toekomst..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:38

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Nee het is nieuwbouw.. Had zelf eerst de RTS gekozen maar uiteindelijk moest ik IO nemen om de rolluiken ook half open te kunnen zetten etc. Beetje verkeerd voorgelicht dus, maar daar doen we nu niks meer aan.. De bedoeling was naast via Dominica ook alles bedraad schakelen, maar dat kan niet eens met I
O.. Ik moet dan 6 losse dure draadloze schakelaars kopen.

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
maomanna schreef op donderdag 21 april 2016 @ 22:14:
Wat is de maximale constante spanning voor de fibaro Dual Relay Switch (2x 1,5kw).

Zou het goed gaan als ik op elk punt 1 terrasheater van 1500watt zet?
Zo niet, brandgevaar? snelle slijtage?
Brandgevaar zou niet mogen aangezien fabrikant zelf zegt dat het kan, maar ik zou er niet voor kiezen. De relais in de module zijn dusdanig klein dat je waarschijnlijk na een aantal keren te hebben gebruikt de contacten aan elkaar zijn gelast vanwege de inschakelpieken. Het zou mij ook niet verbazen dat het 6A relais zijn en dat ze met een spanning van 250V rekenen. Maar dat zijn aannames ;)
Wat je wel zou kunnen doen is de fibaro een hulp relais laten schakelen. En de hulprelais kan je naar het gewenste vermogen zelf uitzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
Ik weet dat ik al als laatste heb gereageerd maar deze post heeft daar niets mee te maken ;)
Vanmiddag nog even een klein beetje tijd gemaakt om mijn tablet automatisch aan en uit te laten gaan bij beweging.
Nou is het meer dat er iets voor de front camera langs komt maar globaal is het hetzelfde :P
Even een klein filmpje ervan gemaakt:

Nu ik eindelijk de settings een beetje goed heb kan ik het ook bij andere tablets gaan toepassen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-12-2021
Is er een alternatief voor de "nuldraad" bij het een KaKu AWMR-300?

Ik heb een bestaande hand-schakeling met ledlampen (plafond) en niet zoveel zin om een nuldraad te trekken. De AWMR-230 is geen optie met LED, al getest en dat geeft "spooklicht".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
kjast schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 17:16:
Is er een alternatief voor de "nuldraad" bij het een KaKu AWMR-300?

Ik heb een bestaande hand-schakeling met ledlampen (plafond) en niet zoveel zin om een nuldraad te trekken. De AWMR-230 is geen optie met LED, al getest en dat geeft "spooklicht".
Nou dan bouw je de module in bij je centraaldoos en de draden die nu naar je schakelaar lopen ( bruin en zwart) sluit je aan op de daarvoor bestemde schakelaar plek (aan die 2 al aanwezige draadjes)

Of je moet de blauwe draad erbij trekken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
The-Source schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 17:52:
[...]

Nou dan bouw je de module in bij je centraaldoos en de draden die nu naar je schakelaar lopen ( bruin en zwart) sluit je aan op de daarvoor bestemde schakelaar plek (aan die 2 al aanwezige draadjes)

Of je moet de blauwe draad erbij trekken :P
Dank! Ik had al een vermoeden. Toch maar eens proberen of dat werkt met een RVS lamp-houder op de centraaldoos.

De schakeldraadjes in dit huis zijn overigens zwart en zwart 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Laatst online: 20:16

tozzke

aka tozzert

kjast schreef op zondag 24 april 2016 @ 10:34:
[...]
De schakeldraadjes in dit huis zijn overigens zwart en zwart 8)7 .
schakeldraden horen ook gewoon zwart te zijn? Zeker met een wisselschakeling zou je bij 1 van de 2 schakelaars alleen maar zwarte draden moeten zien.
Als er bij de schakelaar die maar 1 lichtpunt (of meerdere tegelijk) bedient, 2 zwarte draden uitkomen... dan is er lekker geprutst ja

[ Voor 17% gewijzigd door tozzke op 24-04-2016 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik heb de Sonos plugin aan mijn Fibaro HCL toegevoegd en daar kan je zo te zien vrij weinig mee. Ja, hij vind de controller (maar niet beide losse units) en ik kan op één van de speakers via het Fibaro dashboard play/pause/next en volume besturen maar ik kan dat niet vanuit een scene besturen. Daar heb je dus echt lua, en dus de volledige homecentre2 bij nodig, lijkt het. Suf, ik zou gewoon in de scenebouwer de opties voor de Sonos verwachten maar dat hebben ze niet gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Opus XT300 plantvochtigheidsensor (werkt met RFXCOM) besteld.
Binnenkort maar eens knutselen. Doel is om een melding (pushbericht / e-mail) te krijgen als de kamerplant water nodig heeft. Heb daar nu niet echt goed een idee van of we te vaak / te weinig water geven.

Ben benieuwd of die sensor een beetje redelijk werkt. Data ga ik oppikken met RFXCMD en druk ik dan in m'n Zipabox, zodat ik daar een rule kan maken die de alert gaat sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
ThinkPadd schreef op donderdag 28 april 2016 @ 13:14:
Binnenkort maar eens knutselen. Doel is om een melding (pushbericht / e-mail) te krijgen als de kamerplant water nodig heeft. Heb daar nu niet echt goed een idee van of we te vaak / te weinig water geven.

Ben benieuwd of die sensor een beetje redelijk werkt. Data ga ik oppikken met RFXCMD en druk ik dan in m'n Zipabox, zodat ik daar een rule kan maken die de alert gaat sturen.
Ben benieuwd. 10 euro is nog wel te doen..
Heeft elke sensor een unieke ID?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
CyBeRSPiN schreef op donderdag 28 april 2016 @ 13:55:
[...]

Ben benieuwd. 10 euro is nog wel te doen..
Heeft elke sensor een unieke ID?
Er schijnt een dipswitch in te zitten waarmee je het ID kan instellen. Maar de mogelijkheden zijn beperkt, waardoor je maar 3 van die sensoren gelijktijdig kunt gebruiken :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

ThinkPadd schreef op donderdag 28 april 2016 @ 13:59:
[...]

Er schijnt een dipswitch in te zitten waarmee je het ID kan instellen. Maar de mogelijkheden zijn beperkt, waardoor je maar 3 van die sensoren gelijktijdig kunt gebruiken :/
Ben heel benieuwd naar je ervaring! Ik zocht deze al eerder voor mijn gazonsproeiers die ik op zwave heb aangesloten. Helemaal mooi als ik in de borders en het gras deze vriendjes kan gebruiken! Net als mijn kamerpalm waar nu een normale indicator op zit (en ik ineens 1x per 3 dagen water moet geven ipv 1x in 3 weken....) maar mooier als ik dit nu automatiseer natuurlijk:)
Keep us posted plz!

Weet je trouwens zeker dat het er max 3 mogen zijn? De tx320 heeft dat officieel ook maar dat is met een basisstation. Rfxcom maakt er aparte IDs voor aan dus dan kunnen het er meer zijn dacht ik?

[ Voor 12% gewijzigd door DRuw op 28-04-2016 18:20 ]

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_weijenberg
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-06 11:31
De Opus XT300 heeft inderdaad alleen maar 3 codes voor een ID.

Om de transmit afstand te vergroten kan je de spoelantenne in de XT300 verwijderen en daar een 17,5cm draadje voor in de plaats aansluiten. Boor een 2 mm gaatje in de top, zet het kapje op de XT300 met de antenne door het gaatje en dicht het af met siliconenkit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
tozzke schreef op zondag 24 april 2016 @ 11:26:
Als er bij de schakelaar die maar 1 lichtpunt (of meerdere tegelijk) bedient, 2 zwarte draden uitkomen... dan is er lekker geprutst ja
Het werkt allemaal :). En ja er was geprutst...

Heb overigens ook een andere lamp vervangen door een ALED 2709 (Led met ingebouwde dimmer). Prima oplossing bij bestaande lampen, hij zoemt helaas wel fors als de lamp uit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:10
Kunnen mensen hun verdere ervaringen delen van de sonoff? Klinkt veel belovend. Ik ben vooral benieuwd of ik het ook kan aansturen met domoticz. Er is een android/ios app, wellicht kan dat signaal uitgelezen worden of is er andere manier om het in Domoticz te krijgen.

Ik heb Milight, dat werkt via Wifi. Zijn er naast Sonoff ook andere systemen via Wifi te bedienen?

Edit
Meer gevonden in domoticz forum
Domoticz - open source domotica systeem - deel 2[filter_keywords]=sonoff

[ Voor 32% gewijzigd door vanputten80 op 02-05-2016 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuddingNL
  • Laatst online: 03-06 14:53
Vraagje over mijn rolgordijnen. Ik heb drie rolgordijnen met zo'n bolletjes touw. Nu ben ik op zoek naar een makkelijke oplossing om die automatisch, middels mijn telefoon en/of scriptje/ifttt open en dicht te doen in verschillende standen.

Ik meen ergens een module te hebben gezien die je aan de muur bevestigd en dat bolletjestouw om een rotor kon zetten. Bestaat er zoiets? Liefst natuurlijk met een systeem als dat van Fibaro o.i.d. (z wave)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkorpionNL
PuddingNL schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 08:42:
Vraagje over mijn rolgordijnen. Ik heb drie rolgordijnen met zo'n bolletjes touw. Nu ben ik op zoek naar een makkelijke oplossing om die automatisch, middels mijn telefoon en/of scriptje/ifttt open en dicht te doen in verschillende standen.

Ik meen ergens een module te hebben gezien die je aan de muur bevestigd en dat bolletjestouw om een rotor kon zetten. Bestaat er zoiets? Liefst natuurlijk met een systeem als dat van Fibaro o.i.d. (z wave)
https://www.kickstarter.c...-and-shades/posts/1463284

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuddingNL
  • Laatst online: 03-06 14:53

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Kent iemand een mogelijkheid om een plissegordijn te automatiseren? Tot op heden vond ik alleen Coulisse, maar die leveren alleen aan bedrijven.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkorpionNL
Misschien dat Verano dit ook doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
breinonline schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 06:58:
Kent iemand een mogelijkheid om een plissegordijn te automatiseren? Tot op heden vond ik alleen Coulisse, maar die leveren alleen aan bedrijven.
PuddingNL schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 08:42:

http://www.autogordijn.nl/

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Nu online

breinonline

Dank, zij hebben echter geen plissegordijn.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Hoe bedien je je gordijnen momenteel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Nu online

breinonline

Met twee koortjes, een om de onderkant te bewegen, de ander voor de bovenkant.

Ik sta ook open voor nieuw kant- en klare oplossingen maar die kan ik ook niet echt vinden. De meeste google resultaten leiden naar websites die wel plisse's hebben, maar waar 'gewone' gordijnen ook op staan en alleen die zijn geautomatiseerd.

[ Voor 61% gewijzigd door breinonline op 13-05-2016 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Hm, volledig manueel dus nog. Wordt lastig denk ik.
Moesten ze al gemotoriseerd zijn, zou je in principe een Fibaro module kunnen gebruiken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RHE123
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:11

RHE123

Edubits

breinonline schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 21:48:
Met twee koortjes, een om de onderkant te bewegen, de ander voor de bovenkant.

Ik sta ook open voor nieuw kant- en klare oplossingen maar die kan ik ook niet echt vinden. De meeste google resultaten leiden naar websites die wel plisse's hebben, maar waar 'gewone' gordijnen ook op staan en alleen die zijn geautomatiseerd.
Wellicht is http://www.teptron.com/move.html bruikbaar?

Canon 1D X + 16-35 f/2.8L + 24-70 f/2.8L + 70-200 f/2.8L IS + 135 f/2.0L + 430EX II | iMac | MacBook Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Nu online

breinonline

Fire69 schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 22:09:
Hm, volledig manueel dus nog. Wordt lastig denk ik.
Moesten ze al gemotoriseerd zijn, zou je in principe een Fibaro module kunnen gebruiken denk ik.
Ja, die richting dacht ik oorspronkelijk ook uit: motoriseren en dan een z-wave schakelaar eraan om hem slim te maken.
Ziet er heel bruikbaar uit! Met twee van die dingen zou ik alles kunnen doen. Moet ik wel wachten tot ze daadwerkelijk gaan uitleveren. Dat betekent voor de vakantie nog wel een oppas voor het huis regelen. Ook zij geven aan op de site dat ze geen bestaande opties vonden dus dit zou wellicht toch de enige mogelijkheid zijn.

Aanvullende vraag: deze modules lopen via bluetooth. Krijg je dat via Domoticz nog aan de gang? Of zou ik naar bijvoorbeeld een Vera Plus moeten gaan kijken voor de aansturing?

Ik vind nu net een variant die ook z-wave wil leveren blijkbaar: https://www.indiegogo.com...-existing-window-shades#/ maar die werkt alleen met zo'n bolletjestouw, dat heb ik dan weer niet.

[ Voor 17% gewijzigd door breinonline op 14-05-2016 07:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esdeboer
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
breinonline schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 07:23:

[...]

Ziet er heel bruikbaar uit! Met twee van die dingen zou ik alles kunnen doen. Moet ik wel wachten tot ze daadwerkelijk gaan uitleveren. Dat betekent voor de vakantie nog wel een oppas voor het huis regelen. Ook zij geven aan op de site dat ze geen bestaande opties vonden dus dit zou wellicht toch de enige mogelijkheid zijn.

Aanvullende vraag: deze modules lopen via bluetooth. Krijg je dat via Domoticz nog aan de gang? Of zou ik naar bijvoorbeeld een Vera Plus moeten gaan kijken voor de aansturing?
Als je een Bluetooth low energy usb dongle aan je Domoticz toevoegt zou het daar ook mee moeten werken. (Ze hebben nu wel alleen een telefoon app, dus je moet of zelf een plugin maken, of wachten tot iemand er eentje maakt, er zijn meer mensen met Domoticz die hem gekocht hebben)

Ze zijn wel bezig met een z-wave versie omdat er veel vraag naar is, maar ze zoeken nog een partner (zie ook de comments op hun kickstarter

De planning voor levering is nu juni, als je hem nu bestelt zal het wel minstens augustus worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RHE123
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:11

RHE123

Edubits

breinonline schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 07:23:
Ze hebben ook documentatie online staan voor communicatie via de USB poort, dus zelf iets ontwikkelen (bv op basis van een Raspberry) is ook nog een mogelijkheid. Zie http://www.teptron.com/developers.html

Canon 1D X + 16-35 f/2.8L + 24-70 f/2.8L + 70-200 f/2.8L IS + 135 f/2.0L + 430EX II | iMac | MacBook Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Nu online

breinonline

Zo handig ben ik niet :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
  • Laatst online: 20:17
Bij de woning die ik in februari of zo heb gekocht wil ik graag hier en daar wat gebruik van domotica maken. Ik wil het wel vooral simpel houden

Voor de verlichting ga ik philips hue gebruiken. De hue tap en dimmer vind ik minder mooi en ik wil het liefste gewoon standaard wandschakelaars gebruiken. Die zouden dan via z-wave de stand van de schakelaar moeten doorsturen naar domoticz die ik op zijn beurt weer de philips hue lampen laat schakelen. Dimmen en kleurtjes kan dan met losse hue dimmers en een app op de telefoon.

Hieronder een afbeelding van hoe ik het voor mij zie, het zou mooi zijn als ik het zo maak dat er achteraf nog toegang tot de "lasdozen" mogelijk is. Als volgende bewoners dan weer terug willen naar een traditioneel schakelsysteem is dat mogelijk. :)

Afbeeldingslocatie: http://s32.postimg.org/otesrbilx/wandschakelaar_zwave.png

Van het oranje blokje (Z) weet ik nog niet wat het moet zijn. Zou dit bijvoorbeeld met een Fibaro binaire sensor kunnen of zijn hier andere oplossingen voor? Aangezien het toch allemaal in de meterkast samen gaat komen zou het zelfs wel iets met draad mogen zijn van mij maar of dat bestaat..(?) In plaats van 230V in dat oranje blokje mag dat ook een DC spanning van 12 V oid zijn, ik leg een 24 V netwerk aan zodat ik o.a. de Fibaro motion sensoren kan verlossen van de batterijen. Batterijen vervangen heb ik geen zin in.

Zoals het nu staat ga ik domoticz op een raspberry pi draaien. Dat staat nog niet vast, heeft het bijvoorbeeld voordelen om het op een (windows) servertje of zo te draaien?

Edit: Zo te zien kan het oranje blokje dit worden: http://www.e-domotica.com...hakelaar-sensor#technical

[ Voor 11% gewijzigd door warcow op 14-05-2016 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
esdeboer schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 08:05:
[...]

Als je een Bluetooth low energy usb dongle aan je Domoticz toevoegt zou het daar ook mee moeten werken. (Ze hebben nu wel alleen een telefoon app, dus je moet of zelf een plugin maken, of wachten tot iemand er eentje maakt, er zijn meer mensen met Domoticz die hem gekocht hebben)

Ze zijn wel bezig met een z-wave versie omdat er veel vraag naar is, maar ze zoeken nog een partner (zie ook de comments op hun kickstarter

De planning voor levering is nu juni, als je hem nu bestelt zal het wel minstens augustus worden.
Persoonlijk denk ik dat ze net zoals Sensibo het doet eigenlijk een BLE brigde moeten maken welke je weer via wifi of ethernet moet verbinden. En als hier dan een API voor is dan heb je gelijk een universeel systeem wat later zelfs nog via IFTTT gekoppeld zou kunnen worden (niet dat ik dat gebruik maar kan wel leuke opties bieden),
Maar ja wat ze daadwerkelijk gaan doen is de vraag. Rechtstreeks op z-wave heeft wel mijn eigen voorkeur ;)
Anders gaat straks wanneer mijn opvolger er is van mijn toestel deze lekker als BLE bridge gelden en ga ik via tasker de boel automatiseren :)

[ Voor 5% gewijzigd door The-Source op 14-05-2016 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Yep, dat werkt. Ik heb hier enkele Hues die niet fysiek aan een schakelaar hangen en bestuurt worden door een Fibaro relay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:07
Hallo allemaal,
komende week zullen wij met de aannemer ons nieuwbouwhuis doornemen. Alle extra's en opties worden dan doorgenomen, en uiteindelijk moet de aannemer beginnen met bouwen :) Nu besef ik me opeens dat ik misschien te laat ben met mezelf inlezen in de mogelijkheden, en belangrijker nog, hoe je je huis het beste kan voorbereiden op Domotica. Ik sta echt nog bij de start op dit gebied, terwijl ik niet zoveel tijd meer heb om opties te bedenken in de woning. Kan iemand uit ervaring zeggen wat ik zou moeten toepassen in het huis om Domotica makkelijker toe te kunnen passen? Uiteraard ga ik snel aan de slag om zelf wijzer te worden, maar misschien heeft iemand goeie tips waar ik na zelf studie niet op zou komen, en het makkelijker was geweest om dat nu te weten ipv tijdens de bouw (te laat dus).. Alvast dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ger213
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-01-2023
Laat in ieder geval inbouwdozen plaatsen van 5cm diep. Dan kan er altijd nog iets achter het stopcontact of de schakelaar geplaatst worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Laat loze leidingen leggen en dan niet de 5/8 diameter, maar de 3/4 zodat je er ook makkelijk meerdere netwerkkabels o.i.d. doorheen kunt leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Laatst online: 20:16

tozzke

aka tozzert

ThinkPadd schreef op zondag 15 mei 2016 @ 11:03:
Laat loze leidingen leggen en dan niet de 3/4 diameter, maar de 5/8 zodat je er ook makkelijk meerdere netwerkkabels o.i.d. doorheen kunt leggen.
Ik neem aan dat je precies andersom bedoelt?
3/4 is dikker dan 5/8 :)

edit:

en laat het dan ook uitvoeren in vaste buis en niet met flex...
Tegenwoordig wordt er heel veel met voorbedrade flexbuis gewerkt in nieuwbouw. Geen idee of dit dan ook geldt voor de loze leidingen, maar de ervaring leert dat als je wat in flex moet trekken, dit heel lastig of soms zelf onmogelijk is.

[ Voor 33% gewijzigd door tozzke op 15-05-2016 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
tozzke schreef op zondag 15 mei 2016 @ 11:06:
[...]

Ik neem aan dat je precies andersom bedoelt?
3/4 is dikker dan 5/8 :)
Ook goeiemorgen idd |:( Heb het aangepast :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
Ik ben al een tijdje opzoek naar een dimmodule waarbij ik 2 losse lampen met 1 module kan dimmen.

https://www.robbshop.nl/fibaro-inbouwschakelaar-2-1-5-kw die maar dan met dimmers.

Scheelt mij een 3e module. Wat overigens ook bijna niet te monteren is. Hebben jullie een idee? Ik heb nog wat arduinobliggen, dus die richtinf op kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Als je beide lampen op hetzelfde dim niveau goed vind maar wel afzonderlijk aan/uit dan kan je een combinatie van 1 dimmer module en de 2voudige inbouwschakelaar kiezen. Maar dat gaat nooit achter 1 schakelaar passen. Maar dan kan je eigenlijk net zo goed 2x een dimmer module gebruiken ;)

Wat misschien wel een optie is dat je 1lamp op een module aansluit achter je schakelaar en je 2e wipper als input 2 aansluit en deze via association de 2e dimmer module laat bedienen welke je achter je lamp zelf verstopt. Veel meer opties heb je niet binnen het z-wave segment. KNX heeft wat dat betreft veel meer opties maar ook tegen een totaal ander prijskaartje :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
Hetzelfde dimniveau vind ikzelf niet zo handig. Onafhankelijk van elkaar is eigenlijk wel een must.

Ik las mn vorige post terug en zie dat ik vergeten ben te melden dat er een 3e lamp (hotelschakeling met de 1e etage) ben vergeten. Onder aan de trap heb ik 2 inbouwdozen met 3 knoppen (1x enkel en 1x dubbele) Daar passen geen 3 modules in. Ik zou elk punt in t plafond moeten openen om te kijken hoeveel ruimte er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greenie
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-08-2022
Wat voor kabel en indeling voorzie je zoal het best als je een nieuwbouw wilt voorbereiden op domotica?
Svv, bus, utp,...?
En dit in ster of lus?

Ik ga binnekort de elektriciteit laten leggen in een nieuwbouw appartement maar zal nog niet direct aan domotica toekomen wegens budget. Ik wil echter wel kunnen tweaken of een jaartje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Ster, en alles naar een extra grote meterkast, dat gaat je veel geld/tijd kosten.
Maar als budget een probleem is dan zou ik in elk geval zorgen voor zo diep mogelijke inbouwdozen, 5cm.
Dan kun je altijd beginnen met zwave , of een evt nieuwe standaard, wanneer dat uitkomt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodiras
Je kan er ook voor kiezen om vanaf diverse centraaldozen een extra lege leiding naar de meterkast te laten leggen. Weinig extra kosten en je kan dan later altijd draden trekken om e.e.a. vanuit de meterkast te besturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
Mijn fibaro smoke sensor piept om de 2 uur 10 seconde.

Hij zit nergens in een scene of in een association.
Best irritant.

Ik heb nu de sound alarm uitgeschakeld, maar dat is natuurlijk ook geen optie.

Wat is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Wat heb je zelf al nagekeken? Misschien even batterij meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
ik heb de sensor exclude en opnieuw included.
Nieuwe batterij erin gedaan.
De sensor geeft zelf aan dat de batterij nog 65% heeft.

Op google lees ik dat de sensor dit doet als hij geen bereik heeft met het netwerk, maar hij ligt ong 3 meter van de controller af. Andere batterijgevoede sensoren (Fibaro motion sensoren) die verder weg zijn, hebben ook ontvangst. Hij heeft 2 andere nodes waar hij het signaal van gemeshed krijgt. 1 in de slaapkamer en 1 aan de andere kant van de kamer (8 meter verderop in de keuken) (rookmelder hangt tussen controller en keuken in)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
2016-05-18 10:50:19 Off
2016-05-18 10:50:09 On
2016-05-17 22:44:04 Off
2016-05-17 22:43:51 On
2016-05-17 20:40:23 Off
2016-05-17 20:40:21 On
2016-05-17 18:42:14 Off
2016-05-17 18:42:00 On
2016-05-17 06:36:15 Off
2016-05-17 06:36:10 On
2016-05-16 10:26:50 Off
2016-05-16 10:26:37 On
2016-05-16 06:24:43 Off
2016-05-16 06:24:38 On
2016-05-15 20:21:05 Off
2016-05-15 20:21:00 On
2016-05-15 12:17:37 Off

Het lijkst erop dat de smokesensor niets doet als het alarm aan is gezet. De sensor komt alleen helemaal niet voor in dat event...

[ Voor 9% gewijzigd door maomanna op 18-05-2016 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Doe anders gewoon even die selftest, de kleur geeft dan aan of je netwerk goed te bereiken is.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

ThinkPadd schreef op donderdag 28 april 2016 @ 13:14:

En? En? En? :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Oja, zou hier nog op terugkomen idd :p

Het werkt, maar niet echt supergoed ofzo. De plaatsing van de sensor komt erg kritisch, als hij te ver in de aarde zit gestoken dan geeft hij continu 99% aan.
Ik had hem laatst goed zitten, toen zag ik in de grafiek (ik stuur de waarden naar InfluxDB en plot ze met Grafana) een mooie dalende lijn verspreid over een aantal dagen. Op een gegeven moment begon m'n Zipabox inderdaad te gillen dat ik water moest geven (<=60%: water geven heb ik ingesteld). Dat gedaan, maar nu hangt hij al 3-4 dagen constant op 99%. Ik kijk het nog even een aantal dagen aan of hij gaat zakken, maar ik heb zo'n idee dat hij er nu wéér niet goed in zit ofzo.

Vooralsnog niet echt een aanrader dus. Als ik de sensor iedere keer weer heel nauwkeurig moet plaatsen dan is de lol er gauw af.

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 18-05-2016 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
Ik kan me voorstellen dat als je water geeft, de grond inzakt en de sensor dus fout gaat zitten.

Kan je de sensor niet vast maken aan de rand van de pot, zodat ie altijd op dezelfde diepte zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
Gonadan schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 13:07:
Doe anders gewoon even die selftest, de kleur geeft dan aan of je netwerk goed te bereiken is.
Met de selftest komt er de rode led (no range) maar ondertussen stuurt ie wel allerlei status supdates door naar de controller.

parameter 86 is niet de juiste lijkt mij.

86. Lack of the Z-Wave range alarm:
360
(huidig: 360)

Time interval in which lack of the Z-Wave network alarm, if detected, is repeated using visual and acoustic alarms. Available settings: 1 - 17280 (5s multiplier) [5s-24h]. Default setting: 360 (30min)
Last Update: 2016-05-18 20:38:48

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

@Thinkpad: is het geen idee om hem in een huls/buisje te doen zodat de hoogte iedere keer gelijk blijft?
gaatjes aan de zijkant erin voor een correct level en dan zou het wel moeten werken lijkt me..?

Pagina: 1 ... 58 ... 76 Laatste