Introductie |
---|
Welkom in het vierde deel van de vernieuwde reeks topics over muziekbeheerprogramma iTunes. We schrijven 09-09-09. Voor Apple een prima gelegenheid om iTunes 9 voor de gehele wereld ter download beschikking te stellen. Omdat de topicstart van het oude iTunes-topic gebaseerd was op iTunes 7 en slechts zo hier en daar aangepast was naar nieuwe features van iTunes 8, is het nu twee delen later wel weer eens tijd om hem compleet om te gooien. In de topicstart zal ik de features die iTunes 9 met zich meebrengt beschrijven, alsmede de belangrijkste features die iTunes voor de introductie van versie 9 ook al kende. |
Een korte beschrijving |
iTunes is een muziekbeheerprogramma, ontworpen door Apple. De software kan uitstekend, en als enige, overweg met de iPhone, iPod en iPad. Heb je één van deze twee, dan kun je niet om iTunes heen. Muziek, video's, tv-shows, podcasts, foto's: alles wat in je iTunes-bibliotheek staat kun je ook op je iPhone, iPod of iPad zetten en er weer afhalen. iTunes werkt op ID3-tags van je nummers. Kloppen deze niet, dan zal iTunes ook niet lekker werken. Als je ID3-tags de 100% goed naderen is iTunes een stuk handiger in het gebruik. Als je een grote bibliotheek hebt zal het misschien veel werk zijn om het allemaal goed te zetten, maar uiteindelijk zul je er veel profijt van hebben, zeker als je een iPhone, iPod of iPad hebt aangezien die ook op dezelfde tags werken. Gebruik eventueel een programma als Tag & Rename om de boel te optimaliseren. |
iTunes features |
---|
Laten we beginnen bij het begin: de bibliotheek. In het linkerframe zie je bovenaan, onder het kopje 'Bibliotheek' een paar labels, zoals "muziek" en "video's". Dit is redelijk vanzelfsprekend: onder muziek vind je alle muziek die in de bibliotheek staat, onder video's staan de toegevoegde video's. Zo heb je nog een aantal labels, maar ik denk niet dat dat verdere uitleg behoeft. Het enige dat ik nog even toe wil lichten zijn de podcasts. In dat venster kun je podcasts beluisteren, verwijderen en nieuwe afleveringen downloaden. Onderaan het venster vind je de knoppen om het naar eigen wensen in te stellen. Een abonnement nemen op een nieuwe podcast (rustig aan, abonnementen zijn gratis!) ga je in het menu naar Geavanceerd en klik je op 'Abonneren op podcast'. |
Genius |
Genius is een feature die in iTunes 8 is geïntroduceerd en bij een door de gebruiker geselecteerd nummer een ander nummer kan zoeken 'that goes great with it'. Speel een nummer af, en klik dan rechtsonder op ![]() iTunes zoekt nu automatisch bijpassende nummers en zet dit allemaal in een afspeellijst. Met de knoppen bovenin het Genius-venster kun je de lijst vernieuwen, de grootte van de lijst bepalen en als je de afspeellijst wel wat vindt, deze opslaan. Apple zou Apple niet zijn als ze ook Genius beschikbaar stellen voor bijpassende nummers die je nog niet hebt, maar rechtstreeks uit de iTunes Store kunt kopen. Klik rechtsonder op ![]() |
Afspeellijsten |
Even naar beneden in het linkerframe vind je de afspeellijsten. Er zijn twee soorten afspeellijsten: 'slimme' afspeellijsten en 'gewone'. De gewone afspeellijsten spreken redelijk voor zich: sleep een nummer naar de afspeellijst en hij staat in die afspeellijst. Klik in het linkervenster op een lijst om die in het rechtervenster te openen en dubbelklik op een nummer in de afspeellijst om de afspeellijst af te spelen. Om een nieuwe afspeellijst te maken kun je naar Bestand gaan en dan kiezen voor 'Nieuwe afspeellijst'. Je kunt ook linksonder in iTunes op ![]() Slimme afspeellijsten zitten iets anders in elkaar. Deze zijn bedoeld om afspeellijsten op te bouwen volgens bepaalde regels. Denk hierbij bijvoorbeeld aan "alle nummers uit de jaren '90" of "alles uit het genre 'rock', maar niets van artiest 'x' of nummers waarvan de titel 'roll' bevat en die langer zijn dan 4:21". De mogelijkheden zijn hierbij eindeloos en dat maakt slimme afspeellijsten heel handig. Nog enkele voorbeelden:
Tip: houd shift ingedrukt en het icoontje voor een nieuwe afspeellijst verandert in een 'sterretje' - een handige manier om snel een nieuwe slimme afspeellijst te maken. |
iTunes je bibliotheek laten beheren |
iTunes is niet alleen een media player, maar ook een beheerprogramma. Als je eenmaal de stap hebt durven zetten om iTunes je gehele muziekbibliotheek te laten beheren en alles in te laten delen naar hoe iTunes dat wil, ga je in het menu naar 'bewerken' en dan 'voorkeuren' en vervolgens klik je op tabblad 'geavanceerd'. Bovenaan zie je nu de locatie van de iTunes Music-map. Hierin staat, als je iTunes je bibliotheek niet laat beheren, alleen de gedownloade podcasts, de bibliotheekinformatie (een verwijzing naar alle nummers en hun tags) en in de iTunes Store gekochte muziek. Als je nu 'Laat iTunes mijn muziek beheren' aanvinkt, dan gaat iTunes de muziek beheren in die map. Je muziek wordt ingedeeld in mappen (volgens het formaat <artiest>/<albumnaam>/<track>) en de bestandsnaam wordt gebaseerd op de titel van het nummer en eventueel het tracknummer. Als je dan ook nog 'kopieer nieuwe nummers naar de map iTunes Music' aanzet, ben je helemaal klaar. Voordat je dit alles aanzet moet je eerst even zorgen dat al je muziek naar de map iTunes Music gekopieerd wordt. Doe dit niet zelf! iTunes zal de verwijzingen niet meer kennen (immers, de bestanden zijn weg) en je muziek kan niet meer afgespeeld worden. Doe het via het menu Bestand - Bibliotheek - Bibliotheek organiseren. Nu onderhoudt iTunes je gehele bibliotheek en zorgt dat bestanden automatisch in de goede mappen geplaatst worden. |
iPod/iPhone/iPad synchoniseren |
Een belangrijk onderdeel van iTunes is het synchroniseren van je iPhoad met de bibliotheek. Het is de enige manier om jouw muziek, video's, podcasts, foto's en alles wat er maar te synchroniseren valt op je iPhoad te krijgen, dus het is handig om hier het hoe en wat van te weten. Als je je iPhoad aan je computer koppelt, komt er in iTunes onder 'devices' (Nederlands "apparaten") een nieuw apparaat tevoorschijn. Klik hierop en je krijgt een overzicht te zien van je iPhoad. De naam van je iPhoad, de capaciteit, firmwareversie en serienummer staan bovenaan. Daaronder staan, afhankelijk van welk model iPhoad je hebt, enkele opties voor het syncen van je iPhoad. Helemaal onderaan staan een schemaatje van het gebruik van de ruimte op je iPod. Bovenaan vind je een aantal tabs die ook weer verschillen per iPhoad. Je kunt kiezen of muziek en zoja welke muziek er gesynct moet worden. Hetzelfde geldt voor video's en foto's als de iPod het weergeven ervan ondersteunt. Op een iPad, iPhone en iPod touch kun je ook de homescreens aanpassen en selecteren welke apps er gesynchroniseerd moeten worden, en welke overige informatie (mailaccounts, bookmarks, kalenders, notities, contacten enz. |
iTunes Store |
Op het Apple Event van 9 september 2009 maakte Apple wat cijfers kenbaar over de iTunes Store. Zo zijn er bijvoorbeeld 8,5 miljard nummers verkocht en zijn er 100.000.000 accounts wereldwijd. Waarom het zo populair is ? Omdat je met een simpele muisklik een nummer kunt kopen, welke na het downloaden meteen in je bibliotheek staat. Je kunt zoeken in het balkje rechtsboven, maar ook browsen op genre of in top charts. Een onderdeel van de music store is de App Store, maar dat wordt besproken in [iPhone & iPod touch] App Store Ervaringen & Discussie #2. De prijs van nummers varieert: er zijn nummers van €0,69, €0,99 en €1,29. Uiteraard zijn de nummers die jij wilt altijd alleen maar €1,29, maar voor het idee heeft Apple ook goedkopere nummers in de store gezet Betalen kan op twee manieren. Je kunt een credit card koppelen aan je iTunes-account, of een Click&Buy-account maken en deze aan je iTunes-account koppelen. Als je voor de tweede optie gaat, dan wordt (als je rekening inmiddels geverifieerd is) het geld automatisch van je rekening afgeschreven. Met een account in de iTunes Store kun je ook automatisch album art op laten halen door iTunes. Als de albumtag in je nummers klopt en het album is te koop in iTunes, dan wordt als je dat aanzet automatisch de albumcover in het nummer gezet. (Let op: dit is alleen te zien in iTunes, niet in eventuele andere muziekprogramma's!) |
FAQ |
---|
Hoe zet ik muziek van mijn iPad, iPod touch of iPhone naar iTunes, met behoud van mijn bibliotheekgegevens Als het je niet zoveel uitmaakt dat je iTunes-data verloren gaat (zoals aantal keer afgespeeld, datum toegevoegd e.d.) zijn er genoeg programma's te vinden die dat doen. Het is echter een stuk moeilijker om een programma te vinden die je bibliotheek terug zet, in plaats van alleen je muziek kopieert. Copytrans is waarschijnlijk je beste en goedkoopste optie. De Amerikaanse iTunes Store heeft veel interessantere dingen, kan ik niet... Jawel, je kunt wel. Zie http://forums.mactalk.com...-itunes-account-free.html voor uitgebreide informatie. Hoe maak ik een tweede bibliotheek aan In Windows: houd shift ingedrukt terwijl je iTunes opent. Je krijgt nu de vraag of je een nieuwe bibliotheek wilt maken, of een al bestaande bibliotheek wilt zoeken. Op een Mac: houd ALT/option ingedrukt. Om album-art te downloaden moet je een account hebben bij de iTunes-store, maar om me te registreren moet ik een creditcardnummer opgeven. Wordt er geld afgeschreven Nee, er wordt niks van je rekening afgeschreven. Er wordt € 0,01 bijgeschreven om je account-gegevens te controleren. Als je even goed kijkt zal je ook bij een van de knopjes "Click&Buy" zien staan. Mocht je geen creditcard hebben maar toch muziek willen kopen of album-art op willen halen, ga dan voor die optie. Bij Click&Buy kun je aan account aan maken wat gelinkt is aan je bankrekening, alle aankopen van iTunes worden dan automatisch afgeschreven. Ter verificatie krijg je ook €0,01 op je rekening gestort met als betalingskenmerk een code, deze code moet je weer bij je Click&Buy account invoeren zodat je account niet verloopt. Ik wil mijn computer formatteren of de map waarin mijn muziek staat verplaatsen. Hoe zorg ik dat iTunes mijn muziek blijft kennen Apple heeft een stappenplan geschreven om dit te bereiken. Klikkerdeklik. Ik krijg nergens Genius Mixen te zien Update je Genius-informatie en er komt links onder 'Genius' een nieuwe optie. Ik heb een album waarop allemaal singles staan van verschillende artiesten, maar die is niet mooi gegroepeerd Maak van al die nummers even een verzameling door ze allemaal te selecteren, rechtermuisknop -> Info en zet 'Verzameling' op Ja. Nummers die allemaal van één artiest zijn worden los weergegeven of ik heb een probleem wat hier erg op lijkt Dit heeft meestal twee oorzaken: óf je album-artiest staat (verkeerd) ingevuld, óf de sortering is (verkeerd) ingevuld. Haal beide velden leeg en het lost je probleem vrijwel zeker op. Wil je de velden toch gevuld hebben, dan kan een oplossing zijn om het bij alle nummers van dat album (correct) in te vullen. Wanneer ik iTunes voor het eerst opstart en muziek toevoeg, gaat hij dat allemaal indexeren. Wat wil dat zeggen Om de muziek gapless af te kunnen spelen moet iTunes de nummers analyseren en vervolgens de info opslaan. Dit kan even duren, maar dit hoeft alleen de eerste keer. Ik durf het aan, waar download ik iTunes De laatste versie, iTunes 9.1 is hier te vinden. |
Tot slot |
---|
Ik heb geprobeerd hier de belangrijkste features van iTunes te beschrijven. Vind je dat er iets belangrijks mist, of heb je suggesties, dan sta ik daar uiteraard altijd voor open. Vorige topics - [iTunes] Ervaringen & Discussie - Deel 3 - [iTunes 7] Ervaringen & Discussie - Deel 2 - Nieuwe iTunes (7) wat denken jullie ervan Relevante topics - [iPhone] Ervaringen & Discussie - Deel 22 - [iPod touch] Ervaringen & Discussie - Deel 7 - [iPad] Ervaringen & Discussie - Deel 5 - [iPod nano 4G] Discussies en ervaringen - [iPod nano 5G] Ervaringen & Discussies - [iPhone & iPod touch] App Store Ervaringen & Discussie #2 - [iPod classic 2G] Discussies en ervaringen |