Welkom in het 3e deel van het iTunes: Ervaringen & Discussie topic! Op het Apple Event van 12 september 2006 kondigde Steve Jobs iTunes 7 aan. De vernieuwde muziekdatabasemanager bevat een compleet nieuwe stijl, een betere samenwerking tussen iPod en iTunes en een aantal nieuwe features zoals het downloaden van album-art direct naar iTunes.
Ondertussen zijn er al een aantal updates geweest (sterker nog: het wachten is op iTunes 8, een update die toch niet ál te lang meer uit zal blijven), de huidige versie is 7.7. Met de update voor iTunes 7.7 is de App Store geïntroduceerd: een soort aparte store waarin applicaties gedownload kunnen worden voor de iPod touch en de iPhone 3G.
Een aantal features van iTunes:
• De iTunes Store waar je muziek, films, videoclips en audioboeken kunt downloaden.
• Gapless playback: nummers afspelen zonder een pauze ertussen. Dit is vooral handig bij live-albums.
• Drie verschillende soorten views te kiezen: een gewone lijst van nummers, een lijst gegroepeerd met album-art en de nieuwe coverflow.
• Album-art vanuit de iTunes-store en die direct in de bijbehorende nummers zetten.
• Meerdere bibliotheken: handig voor computers met meerdere gebruikers.
• Gescheiden bibliotheken voor muziek en films.
• Podcasts beheren
• Afspeellijsten maken (ook 'slimme afspeellijsten': aan de hand van voorwaardes nummers selecteren)
• Het laten beheren van je muziek door iTunes

Lijstweergave per album | Coverflow |
iTunes in het kort
In het kort is iTunes een gratis muziekdatabasemanager, ontworpen door Apple. De software kan goed overweg met Apples iPod & iPhone (elke versie, elke generatie) en ondersteunt ook het afspelen van video's. Echter, het is hier niet bepaald geschikt voor: het gaat (nog steeds) niet erg soepel.
Met de komst van iTunes 7 heeft het pogramma een complete restyle gehad welke het mogelijk maakt je muziek te sorteren, groeperen en in afspeellijsten te zetten zoals de gebruiker wenst.
iTunes is gebaseerd op ID3-tags, wat wil zeggen dat als deze niet goed in je bestanden staan, iTunes er ook niks mee kan en ze dus niet goed uitleest. Het kost (afhankelijk van de grootte van je bibliotheek) wat tijd om de tags goed te zetten, maar dat eenmaal gedaan werkt iTunes uitstekend. Albums en artiesten worden gegroepeerd en het lijstje 'Artiesten' krimpt aanzienlijk wanneer je verzamelalbums ook als zodanig markeert.
Korte FAQ
iTunes hapert en is langzaam en zo slecht is mijn systeem helemaal niet
Dit is een bekend probleem en er is helaas (nog) geen oplossing voor. Vooralsnog lijkt het er op dat de Mac-versie minder werkgeheugen vraagt.
De Amerikaanse iTunes Store heeft veel interessantere dingen, kan ik niet...
Jawel, je kunt wel. Zie daarvoor http://forums.mactalk.com...-itunes-account-free.html
Hoe maak ik een tweede bibliotheek aan
- In Windows: Houd shift ingedrukt en dubbelklik in de verkenner op het iTunes-icoon. Je krijgt de vraag of je een al bestaande bibliotheek wilt kiezen, of een nieuwe wilt maken.
- In Mac: ALT/option ingedrukt houden bij opstarten
Om album-art te downloaden moet je een account hebben bij de iTunes-store, maar om me te registreren moet ik een creditcardnummer opgeven. Wordt er geld afgeschreven
Nee, er wordt niks van je rekening afgeschreven. Er wordt € 0,01 bijgeschreven om je account-gegevens te controleren.
Als je even goed kijkt zal je ook bij een van de knopjes "Click&Buy" zien staan. Mocht je geen creditcard hebben maar toch muziek willen kopen of album-art op willen halen, ga dan voor die optie. Bij Click&Buy kun je aan account aan maken wat gelinkt is aan je bankrekening, alle aankopen van iTunes worden dan automatisch afgeschreven. Ter verificatie krijg je ook €0,01 op je rekening gestort met als betalingskenmerk een code, deze code moet je weer bij je Click&Buy account invoeren zodat je account niet verloopt.
Ik heb een album waarop allemaal singles staan van verschillende artiesten, maar die is niet mooi gegroepeerd
Maak van al die nummers even een verzameling door ze allemaal te selecteren, rechtermuisknop -> Info en zet 'Verzameling' op Ja.
Wanneer ik iTunes voor het eerst opstart en muziek toevoeg, gaat hij dat allemaal indexeren. Wat wil dat zeggen
Om de muziek gapless af te kunnen spelen moet iTunes de nummers analyseren en vervolgens de info opslaan. Dit kan even duren, maar dit hoeft alleen de eerste keer.
Hoe verberg ik (...) in het linkervenster
Ga naar Bewerken -> Voorkeuren en zet bij weergave dat wat je weg wilt hebben uit.
OK, ik wil het wel eens zien! Waar download ik iTunes
De laatste versie is hier te vinden.

Eerdere topics:
[iTunes 7] Ervaringen & Discussie - Deel 2
Nieuwe iTunes (7) wat denken jullie ervan
Relevante topics:
- [iPhone 3G] Prijs & Abonnementen - deel 4
- [iPhone 3G] Ervaringen & Discussie Deel 10
- [iPhone & iPod touch] App Store Ervaringen & Discussie
- [iPod touch] Ervaringen & Discussie - Deel 5
- [iPod classic] Discussies en ervaringen Deel 2
De topicstart is gebaseerd op het gebruik met Windows. Eventuele suggesties, tips of aan- of opmerkingen zijn welkom!