iTunes Match |
---|
Introductie |
Met iTunes in de cloud is de muziek die je in de iTunes Store koopt, automatisch op al je apparaten beschikbaar.1 Voor muziek die je niet via iTunes hebt aangeschaft, biedt iTunes Match uitkomst. iTunes Match is onderdeel van iTunes op je computer en van de Muziek-app op je iOS-apparaten.2 Hiermee kun je je volledige verzameling in iCloud bewaren, zelfs muziek die je vanaf cd hebt geïmporteerd of die je niet in iTunes hebt gekocht. Als het eenmaal in iCloud staat, dan is het op al je apparaten beschikbaar. En zo heb je altijd en overal luisterplezier: op je iPhone, iPad, iPod touch, Mac, pc en Apple TV. |
Kosten |
iCloud is gratis. Een abonnement op iTunes Match kost €24,99 per jaar (365 Dagen, 366 Dagen in schrikkeljaar). Abonneren kan alleen met Click&Buy of creditcard, aangezien het bedrag elk jaar automatisch word geïncasseerd. 24 uur voor het einde van je abonnement kan je een automatische verlenging stop zetten. |
Vereisten |
iTunes 10.5.1 of hoger. iOS 5.0.1 (iPhone 3GS en hoger, iPad, iPod Touch 3de generatie of hoger). €24,99 op de bank & wat geduld. |
Activeren |
Open iTunes, in het linker menu zal je 'iTunes Match' zien staan, door hierop te klikken kan je je zelf abonneren, na het invullen van je iTunes account wachtwoord krijg je direct een email. Je zal in iTunes worden doorgestuurd om je eigen PC toe te voegen waaruit iCloud alle informatie zal lezen. Op je iPod, iPad of iPhone klik je 'Settings -> Music -> iTunes Match' of 'Instellingen -> Muziek -> iTunes Match'. Schuif deze naar 'On/Aan'. Je zal een melding zien of je al je huidige muziek wilt verwijderen, zonder dit allemaal te verwijderen kan je iTunes Match niet gebruiken! |
Kwaliteit |
Elk nummer boven de 64Kbps in een normale codering (Elke codering die iTunes kan afspelen) word ondersteund. Nummers onder de 64Kbps of met een vreemde codering zullen niet in iTunes Match beschikbaar zijn. Mocht je een nummer hebben op bv 128Kbps MP3 kwaliteit, dan krijg je van Apple een 'gratis' upgrade naar 256Kbps AAC DRM vrij. |
Nummers verwijderen |
Op het moment dat iTunes Match geheel klaar is met het verwerken van je libary kan je in feite alle nummers verwijderen. Op het moment dat je op de delete knop drukt zal je een melding krijgen of je zeker weet dat je de nummers wilt verwijderen. Door een hokje aan te vinken verwijder je ook alle nummers uit iCloud (doe dit dus niet!). Nadat je op 'Oke' hebt geklikt vraagt iTunes of je de nummers van je hardeschijf wilt wissen, dit kan gewoon gedaan worden. Je zal nu alle nummers nog steeds zien, alleen staat er overal een iCloud wolkje naast, zodra je een nummer gaat afspelen download hij hem naar je hardeschijf. |
Data verbuik |
Een klein deel van mijn collectie staat nu online (Ongeveer 50 albums), ja, je mobiele data verbruikt neemt ontzettend toe. Advies voor de mensen zonder onbeperkt internet abonnement: download alle nummers via wifi. Ik heb ongeveer 4 cd's gedownload en zat op ruim 500Mb op één dag. Nummers downloaden kan door simpelweg op het iCloud wolkje op je iPhone, iPad of iPod te drukken. |
Nummers 'Matchen'? |
De kosten kunnen laag gehouden worden omdat er feitelijk van elk nummer maar één exemplaar is, als 2000 tweakers 'Ben' van Michael Jackson in hun libary hebben staan zal dit nummer niet 2000 keer naar de servers van Apple worden verstuurd, het nummer staat er één keer en jij krijgt toegang tot dat nummer. |
Ik stop. |
Prima, dit kan. Elk nummer dat jij op je PC hebt staan zal je blijven behouden alleen is de centrale opslag weg, je zal dus altijd weer in het bereik van je PC moeten zijn. Overigens bedenk ik me nu: Goedkope manier om al je nummers te legaliseren. |
Kleine lettertjes |
Er worden maximaal 25.000 nummers per gebruiker ondersteund. Nummers die zijn aangekocht in de iTunes store tellen niet mee. Overigens staat er ook in de voorwaarden dat illegaal verkregen content verboden is, maar niemand zal dit 'ooit' gaan controleren. |
iTunes Match & iCloud |
Als je van de iCloud diensten gebruik gaat maken krijg je van Apple gratis 5GB aan opslag ruimte, dit is bedoeld voor back-up's en bv iWork bestanden. Deze opslag staat geheel LOS van de iTunes Match diensten, dit is een aparte dienst en de verbruikte ruimte hiervan zal NIET van iCloud af gaan. |
1 PC, 2 Apple ID's |
Dit is geen probleem, zorg dat in het begin je hele libary klopt (Albums, artiesten, etc) en dan kan je via 'Store -> Aanmelden' het eerste account laten scannen, je logt daarna uit 'Store -> Afmelden' en dan log je weer in op het 2de account. |
Fouten |
De dienst is officieel net 24 uur online, sommige mensen (zoals mij) hebben zich al eerder aangemeld. Veel mensen willen iTunes Match gebruiken, omdat het zo gigantisch druk is zal je problemen ondervinden (Vaak op 'Stap 2'). Apple is hiervan op de hoogte en geef hier momenteel de hoogste prioriteit aan. Overigens zijn deze problemen wereldwijd. Veel mensen zullen dit niets voor Apple vinden, klopt, ik zelf ook niet maar Apple kan momenteel simpel weg het 'vraag/aanbod' niet aan. Hier is helaas niets aan te doen. Persoonlijk verwacht ik dat de meeste problemen binnen 48 uur opgelost zullen zijn. Ik werk niet bij Apple dus ik beloof ook helemaal niets! |
[ Voor 13% gewijzigd door Toppe op 20-01-2012 10:27 ]
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!