MacBook Pro 13 |
![]() |
MacBook Pro specificaties: |
• 13,3-inch (1280x800 LED) breedbeeldscherm (glossy) • 2,26GHz of 2,53GHz Intel Core 2 Duo • 2 GB (2,26GHz) of 4GB (2,53GHz) DDR3 werkgeheugen (uitbreidbaar tot 8 GB) • 1066MHz frontside-bus en hoofdgeheugen • PCI Express-architectuur • 160 GB (5400 rpm), 250 GB (5400 rpm), 320 GB (5400 rpm) Seriële ATA-schijf of 128 GB SSD-schijf • NVIDIA GeForce 9400M met 256MB DDR3 SDRAM gedeeld werkgeheugen • Mini DisplayPort • Twee USB 2.0-poorten • Één FireWire 800-poort • Één SD-card slot • Optische digitale en analoge geluidsinvoer en -uitvoer, ingebouwde microfoon en stereoluidsprekers • Slot-loading 8x DL SuperDrive • Verlicht toetsenbord • Multi-touch trackpad • Ingebouwde iSight webcam • AirPort Extreme (802.11n), Bluetooth 2.1 + EDR en Gigabit Ethernet ingebouwd • Mac OS X Snow Leopard (10.6), iLife '09, iWork '09-proefversie en meer • MagSafe connector voor de stroomadapter (60W & 45WHr batterij) |
Fysieke dimensies: |
• Hoogte: 2,41cm • Breedte: 32,5cm • Diepte: 22,7cm • Gewicht: 2,04kg ![]() |
Prijzen: |
• 2,26GHz: €1149 • 2,53GHz: €1399 |
Meer informatie: |
• Algemene informatie: http://www.apple.com/nl/macbook/ • Kenmerken: http://www.apple.com/nl/macbook/features.html • Macbook in onderdelen: http://www.ifixit.com/Guide/First-Look/Mac/MacBook-Unibody • Review van PCmag: http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2332519,00.asp • Review van AnandTech: http://www.anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=3435 • Review van Register Hardware: http://www.reghardware.co...iew_laptop_apple_macbook/ • Foto's van het LED-scherm: http://gizmodo.com/506349...d-macbook-pro-dual-review • Mogelijkheden mbt toetsenbord indeling: ACS FAQ • Update voor trackpad issues: http://support.apple.com/...ckpad_Firmware_Update_1_0 ![]() |
Oude topics: |
• [MacBook] Ervaringen & Discussie - deel 13 • [MacBook] Ervaringen & Discussie - deel 14 |
MacBook Pro 15/17 |
![]() |
MacBook Pro specificaties: |
• 15,4-inch (1440x900 LED) of 17-inch (1920x1200 LED) breedbeeldscherm (glossy / mat is optie á €45) • 15,4": 2,53GHz, 2,66GHz of 2,8GHz Intel Core 2 Duo • 17": 2,8Ghz of 3,06Ghz Intel Core 2 Duo • 15,4": 4 GB (2,66GHz) DDR3 werkgeheugen (uitbreidbaar tot 8 GB) • 17": 4 GB DDR3 werkgeheugen (uitbreidbaar tot 8 GB) • 1066MHz frontside-bus en hoofdgeheugen • PCI Express-architectuur • 250 GB (5400/7200 rpm), 320 GB (5400/7200 rpm) of 500GB Seriële ATA-schijf of 128 GB SSD-schijf • NVIDIA GeForce 9400M met 256MB DDR3 gedeeld werkgeheugen • NVIDIA GeForce 9600M GT met 256MB (2,66GHz) of 512MB GDDR3-geheugen • Mini DisplayPort • Één FireWire 800-poort • Één ExpressCard 34 slot (17") • Één SD-card slot • Twee (17": drie) USB 2.0-poorten • Optische digitale en analoge geluidsinvoer en -uitvoer, ingebouwde microfoon en stereoluidsprekers • Slot-loading 8x DL SuperDrive • Verlicht toetsenbord • Multi-touch trackpad • Ingebouwde iSight webcam • AirPort Extreme (802.11n), Bluetooth 2.1 + EDR en Gigabit Ethernet ingebouwd • Mac OS X Snow Leopard (10.6), iLife '09, iWork '09-proefversie en meer • MagSafe connector voor de stroomadapter (85W & 50WHr (15,4") of 95Whr (17") batterij) |
Fysieke dimensies: |
• Hoogte: 15,4" 2,41cm / 17" 2,5cm • Breedte: 15,4" 36,4cm / 17" 39,3cm • Diepte: 15,4" 24,9cm / 17" 26,7cm • Gewicht: 15,4" 2,49kg / 17" 2,99kg ![]() |
Prijzen: |
• 2,53GHz: €1599 • 2,66GHz: €1799 • 2,8Ghz: €2099 • 2,8GHz: €2299 (17inch) |
Meer informatie: |
• Algemene informatie: http://www.apple.com/nl/macbookpro/ • Kenmerken: http://www.apple.com/nl/macbookpro/features.html • De Macbook Pro in onderdelen: http://www.ifixit.com/Gui...k/Mac/MacBook-Pro-Unibody • Vergelijking schermen: http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=310477 • Review van AnandTech: http://www.anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=3435 • Update voor trackpad issues: http://support.apple.com/...ckpad_Firmware_Update_1_0 • Oude delen over de vorige MacBook Pro: [MacBook Pro] Discussietopic en Mini-FAQ, [MacBook Pro] Discussietopic en Mini-FAQ deel 2, [MacBook Pro] Discussietopic en Mini-FAQ deel 3, [MacBook Pro] Discussietopic en Mini-FAQ deel 4, [MacBook Pro] Discussietopic en Mini-FAQ deel 5, [MacBook Pro] Ervaringen & Discussie - Deel 6, [MacBook Pro] Discussietopic en Mini-FAQ deel 7, [MacBook Pro] Ervaringen & Discussie - deel 8, [MacBook Pro] Ervaringen & Discussie - deel 9, [MacBook Pro] Ervaringen & Discussie - deel 10 ![]() |
Een heleboel mensen zijn de afgelopen tijd op zoek geweest naar miniDP --> HDMI. Deze is nu verschenen in de Apple store. Danwel niet van Apple zelf, maar het hoeft iig niet meer via eBay 
http://store.apple.com/nl...TY1NDA3Ng&mco=MTEzMjA3MDQ
http://store.apple.com/nl...TY1NDA3Ng&mco=MTEzMjA3MDQ
Apple MacBook Pro 13" 2,53Ghz | 4Gb | GeForce 9400M | 250Gb HDD |
Schandalig dat Apple er zelf niet mee is gekomen. Het feit dat ze het aanbieden in hun store geeft aan dat ze het blijkbaar wel goed keuren. Dat laat onverlet dat het fijn is dat hij nu ook via de Apple site bestelbaar is...
Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q
Schandalig dat Apple ze voor 30 euro verkoopt, zelfs een simpele DP naar VGA! 
Zie ik iets over het hoofd? Moet er soms een signaal flink veranderd worden? Ik heb op Ebay gezocht en de DP naar HDMI of DP naar DVI zijn 9 euro, terwijl de DP naar VGA 19 euro is.

Zie ik iets over het hoofd? Moet er soms een signaal flink veranderd worden? Ik heb op Ebay gezocht en de DP naar HDMI of DP naar DVI zijn 9 euro, terwijl de DP naar VGA 19 euro is.
[ Voor 53% gewijzigd door RnB op 10-10-2009 16:14 ]
Hallo,
Ik wil een mac book pro kopen vanwege de unibody behuizing. Echter de voorganger met ook een unibody behuizing heet dus de mac book en verschilt qua hardeschijf grootte en paar aansluitingen.
Ik kies dus voornamelijk de mac book pro vanwege de design.
Zit er nog een nadeel aan om een oudere model te kopen i.p.v. de nieuwe ?
Ik wil een mac book pro kopen vanwege de unibody behuizing. Echter de voorganger met ook een unibody behuizing heet dus de mac book en verschilt qua hardeschijf grootte en paar aansluitingen.
Ik kies dus voornamelijk de mac book pro vanwege de design.
Zit er nog een nadeel aan om een oudere model te kopen i.p.v. de nieuwe ?
Zover ik weet is 't enige "nadeel" (zover je 't een nadeel kunt noemen) de wat kortere accu duur van de losse accu, welke bij de MBP dus ingebouwd is.
@RnB. Ja ze zijn inderdaad duur maar dat heeft er mee te maken dat hij digitaal signaal om moet zetten in analoog signaal dus er gebeurd ook daadwerkelijk iets in het kastje.
@peak. Daarnaast heeft de voorganger minder processorkracht en waarschijnlijk ddr 2 geheugen inplaats van het snellere ddr 3.
Als je er geen zware applicaties(video/audio bewerking) mee gaat draaien dat voldoet natuurlijk een oudere model ook super goed.
@peak. Daarnaast heeft de voorganger minder processorkracht en waarschijnlijk ddr 2 geheugen inplaats van het snellere ddr 3.
Als je er geen zware applicaties(video/audio bewerking) mee gaat draaien dat voldoet natuurlijk een oudere model ook super goed.
Hoi,Jolly_Jumper schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 16:23:
Zover ik weet is 't enige "nadeel" (zover je 't een nadeel kunt noemen) de wat kortere accu duur van de losse accu, welke bij de MBP dus ingebouwd is.
Jah dat vertelde de verkoopmedewerker mij ook.
Maar een accu die je eruit kunt halen is toch goedkoper te vervangen dan dat je je MBP naar een service punt moet brengen, dat zij em open maken en vervangen ? ( uurloon )
Ik ben nu 2 maanden in het bezit van een macbook pro 17 inch en ben er echt super happy mee. Ik geniet echt elke dag van de batterijduur OS en vormgeving en snelheid.
Nee hoor, de MacBook unibody (late 2008) heeft ook gewoon DDR3. Alleen de witte MacBooks hebben nog DDR2.joke_name schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 16:26:
Ok. de macbook unibody heet ie dus.Emile schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 16:41:
[...]
Nee hoor, de MacBook unibody (late 2008) heeft ook gewoon DDR3. Alleen de witte MacBooks hebben nog DDR2.
Deze heeft 250GB geheugen i.p.v. 160 en de MBP heeft een SD kaart, maar de MBU niet.
Dus op de accu na en 100 euro verschil... wat is wijsheid?
De wijsheid is dat wat jij erin ziet.peak schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 17:20:
[...]
Ok. de macbook unibody heet ie dus.
Deze heeft 250GB geheugen i.p.v. 160 en de MBP heeft een SD kaart, maar de MBU niet.
Dus op de accu na en 100 euro verschil... wat is wijsheid?
Vind jij:
* verlicht toetsenbord
* grotere hardeschijf
* SD slot
* grotere batterij
* betere 2e hands waarde voor het geval je hem verkoopt
100 euro waard?
Of zit je echt krap bij kas en krijg je deze MacBook al moeilijk bij elkaar? In dat laatste geval vooral niet uitgeven. In alle andere situaties zou ik het wel doen. Wij weten jouw gebruik met je Mac natuurlijk niet, maar ik vervang me laptop nog wel eens. Dan verkoop ik me oude, en mijn Late 2008 Macbook unibody is natuurlijk 2ehands minder waard dan de MacBook Pro 13 inch, dat is iets waar ik persoonlijk ook rekening mee houd.
Zelf gebruik ik geen SD kaarten dus dat zal me een ruk wezen en dat verlichtte toetsenbord is ook maar een gadget. Zo is de batterij wel weer handig, maar dat ligt aan je eigen gebruik.
Het zijn echt overwegingen die je zelf moet maken, hopelijk heb ik je nu wat denkstof gegeven.
Denk wel, je kan het maar 1 keer uitgeven, zodra je de niet-pro hebt gekocht, kun je niet voor 100 euro al die dingen nog even upgraden.
Ok. Thanks.thaan schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 17:26:toon volledige bericht
[...]
De wijsheid is dat wat jij erin ziet.
Vind jij:
* verlicht toetsenbord
* grotere hardeschijf
* SD slot
* grotere batterij
* betere 2e hands waarde voor het geval je hem verkoopt
100 euro waard?
Of zit je echt krap bij kas en krijg je deze MacBook al moeilijk bij elkaar? In dat laatste geval vooral niet uitgeven. In alle andere situaties zou ik het wel doen. Wij weten jouw gebruik met je Mac natuurlijk niet, maar ik vervang me laptop nog wel eens. Dan verkoop ik me oude, en mijn Late 2008 Macbook unibody is natuurlijk 2ehands minder waard dan de MacBook Pro 13 inch, dat is iets waar ik persoonlijk ook rekening mee houd.
Zelf gebruik ik geen SD kaarten dus dat zal me een ruk wezen en dat verlichtte toetsenbord is ook maar een gadget. Zo is de batterij wel weer handig, maar dat ligt aan je eigen gebruik.
Het zijn echt overwegingen die je zelf moet maken, hopelijk heb ik je nu wat denkstof gegeven.
Denk wel, je kan het maar 1 keer uitgeven, zodra je de niet-pro hebt gekocht, kun je niet voor 100 euro al die dingen nog even upgraden.
Dit zet me wel aan het denken.
Los van dit, zijn er nog andere dingen waar ik mee zit. Garantie van 1 jaar voor een laptop van 1000+ euro vind ik niet kunnen.
Goed, nu schijnt dat je door een NL wetgeving 2 jaar garantie kunt verwachten.
Ik heb wel wat vrienden die ook een Macbook hebben en zij vinden het allemaal geweldig, maar nu is het wel de bedoeling dat hij minstens 3 jaar mee gaat ( bij normaal gebruik ).
En daar twijfel ik nu over, omdat ik hier toch wat verhalen hoor over vervangen van moederbord en vga problemen...
Over garantie moet je je niet druk maken, je kunt ook altijd nog voor het einde van je 1 jaar garantie op e-bay applecare kopen zodat je 3 jaar garantie hebt.peak schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 17:29:
[...]
Ok. Thanks.
Dit zet me wel aan het denken.
Los van dit, zijn er nog andere dingen waar ik mee zit. Garantie van 1 jaar voor een laptop van 1000+ euro vind ik niet kunnen.
Goed, nu schijnt dat je door een NL wetgeving 2 jaar garantie kunt verwachten.
Ik heb wel wat vrienden die ook een Macbook hebben en zij vinden het allemaal geweldig, maar nu is het wel de bedoeling dat hij minstens 3 jaar mee gaat ( bij normaal gebruik ).
En daar twijfel ik nu over, omdat ik hier toch wat verhalen hoor over vervangen van moederbord en vga problemen...
Dat over 2 jaar wettelijke garantie is overigens niet waar, dat is een Europese richtlijn die hier in Nederland niet wettelijk is vastgelegd, en is dus hier niet het geval.
Nee, hier in Nederland is deze zelfs uitgebreider, maar dit is al uitputtend besproken in andere topics hier op GoT...thaan schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 17:36:
[...]
Over garantie moet je je niet druk maken, je kunt ook altijd nog voor het einde van je 1 jaar garantie op e-bay applecare kopen zodat je 3 jaar garantie hebt.
Dat over 2 jaar wettelijke garantie is overigens niet waar, dat is een Europese richtlijn die hier in Nederland niet wettelijk is vastgelegd, en is dus hier niet het geval.
Wat betreft de keuze uit de unibody Macbook en de Macbook Pro zou ik gaan voor de Macbook Pro. Deze schijnt namelijk ook nog een beter scherm te hebben.
Ik zie niet zo goed wat mensen belachelijk vinden aan een 1-jarige garantie voor een laptop van 1000+ euro. Net of dat bedrag daar iets in verandert. Je gaat toch ook niet zeuren dat je tweedehands auto van 5000 euro maar 3 maanden garantie heeft?
Daarnaast is die 2 jaar een Europese richtlijn, en hoeft geen enkel bedrijf zich daaraan te houden. Dan zou dat puur service zijn.
Als je meer garantie wilt, moet je gewoon AppleCare kopen. Kost je wat, maar dan heb je ook 3 jaar volledige garantie.
Daarnaast is die 2 jaar een Europese richtlijn, en hoeft geen enkel bedrijf zich daaraan te houden. Dan zou dat puur service zijn.
Als je meer garantie wilt, moet je gewoon AppleCare kopen. Kost je wat, maar dan heb je ook 3 jaar volledige garantie.
Tesla Model Y RWD (2024)
en als je applecare gaat kopen heb je hier mischien wat aan:
[AppleCare] Op eBay kopen?
[AppleCare] Op eBay kopen?
lol wat?--MeAngry-- schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 19:39:
Ik zie niet zo goed wat mensen belachelijk vinden aan een 1-jarige garantie voor een laptop van 1000+ euro. Net of dat bedrag daar iets in verandert. Je gaat toch ook niet zeuren dat je tweedehands auto van 5000 euro maar 3 maanden garantie heeft?
Als je op overheid.nl naar garantie zoekt kom je een link tegen naar deze pagina waar duidelijk staat dat die garantie productafhankelijk is.
Voor laptops is de economische leeftijd zo'n 3 jaar, wat betekent dat je mag verwachten dat er binnen die tijd geen gebreken ontstaan als je er normaal gebruik van maakt. Gebeurt dat toch, dan heb je garantie.
Maar ja, garantie heb je, garantie krijgen is een ander punt. Als de fabrikant niet meewerkt blijf je toch met de gebakken peren zitten. Apple heeft daar nogal een naam in (buiten hun eenjarige fabrieksgarantie weigeren ze aan hun verplichtingen te voldoen). Daarom neem ik bij dit soort apparatuur het zekere voor het onzekere en verzeker ik het apparaat. Mocht Apple dan moeilijk doen, dan betaal ik mijn eigen risico en wordt het alsnog gemaakt. Bijkomend voordeel is ook dat diefstal en zelftoegebrachte schade (niet opzettelijk) ook is gedekt.
Nieuwe laptop van 1000 euro met 1 jaar garantie vind ik gewoon te weinig.--MeAngry-- schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 19:39:
Nu kom jij met een 2e hands auto voorbeeld

Wat heb ik hier aan?
Ik geef alleen mn mening, want ik heb momenteel een HP business laptop waar standaard 3 jaar garantie opgegeven wordt ( koste ook +- 1000 euro )
*Ik heb een MBP die geen beeld geeft en niet reageert op het toetsenbord etc, vermoed een dode moederboard ten gevolge van eenn8600 gfx kaart*
Weet iemand hoe dit kan, is dit gewoon dat ze niet weten wat ze doen?
En kan iemand dan anders een zaak in Rotterdam aan raden waarvan ze zeker zijn dat ze goed/snel werk leveren?
Ik belde laatst de zaak op waar ik mn mbp naar toe heb gebracht, ze hadden het bovengenoemde programma geprobeerd te draaien maar ze zeiden dat het niet lukte omdat hij niet uit 2007 kwam..Ze zullen er een externe hard-disk aan hangen met een test programma. Dit programma is speciaal voor het Nvidia probleem ontwikkeld. Aan de uitkomst van het testen hangt af of je een gratis reparatie krijgt of niet.
Weet iemand hoe dit kan, is dit gewoon dat ze niet weten wat ze doen?
En kan iemand dan anders een zaak in Rotterdam aan raden waarvan ze zeker zijn dat ze goed/snel werk leveren?
Ik zou hem even naar een Apple Reseller brengen. Zij kunnen dan kijken hoeveel het gaat kosten en hoe snel dat kan gebeuren.
"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell
Hey,
Ik heb een probleempje met mijn 13inch macbook pro. Ik heb hem net 4 dagen in bezit en het lijkt alsof de "zooltjes" niet gelijk liggen waardoor die nogal wiebelt op een rechte oppervlakte. Iemand hier eerder last van gehad? Ik had hem besteld via de online store, zullen ze hier niet moeilijk over doen en gewoon een andere exemplaar opsturen?
Ik heb een probleempje met mijn 13inch macbook pro. Ik heb hem net 4 dagen in bezit en het lijkt alsof de "zooltjes" niet gelijk liggen waardoor die nogal wiebelt op een rechte oppervlakte. Iemand hier eerder last van gehad? Ik had hem besteld via de online store, zullen ze hier niet moeilijk over doen en gewoon een andere exemplaar opsturen?
Anoniem: 313540
Ik heb het ook maar het verschilt echt per oppervlak.. Thuis wiebelt hij op m'n bureau en toen ik naar de apple reseller ging om het te laten zien was er niks aan de hand..
Ik heb hem getest op meerdere oppervlaktes. Op school wiebelt die wel op de eettafel niet en weer op mijn eigen bureau heb ik weer die wiebel. Maandag maar toch even de service lijn bellen hopen op een vervanging ,want het werkt redelijk irriterend dat geschommel.
Bij mij verschilt het ook per oppervlak. Soms wel wiebel, soms niet. Mij irriteert het niet zo, maar ik snap dat er mensen zijn voor wie het wel irritant kan zijn.
De Apple zal niet moeilijk doen, omdat je bij koop op afstand alles zonder reden binnen een week mag terugsturen
De Apple zal niet moeilijk doen, omdat je bij koop op afstand alles zonder reden binnen een week mag terugsturen
Apple MacBook Pro 13" 2,53Ghz | 4Gb | GeForce 9400M | 250Gb HDD |
Nog bedankt voor de reacties. Zo te zien is het een best veel voorkomend mankementje.
Dan maar ruilen voor een andere en hopen dat die niet zo schommelmac is
Dan maar ruilen voor een andere en hopen dat die niet zo schommelmac is
Gister een nieuwe HD in me MacBook gebouwd en via Migratie-assistent alles gemigreerd. Kwam ruimte te kort en besloot daaorm een Western Digital Scorpio Black 320Gb 7200RPM te halen. Wat een verschil zeg t.o.v de standaard 160Gb 5400RPM. Vooral het laden/starten van programma's, films en andere toepassingen gaat veel sneller. Volgende week komt er nog 2Gb aan geheugen extra bij.
Maar die harde schijf is echt een aanrader!
R.D50
Vraag me af of je enig vibraties voelt nu je een 7200rpm schijf ingebouwd heb?rodian50 schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 14:20:
Gister een nieuwe HD in me MacBook gebouwd en via Migratie-assistent alles gemigreerd. Kwam ruimte te kort en besloot daaorm een Western Digital Scorpio Black 320Gb 7200RPM te halen. Wat een verschil zeg t.o.v de standaard 160Gb 5400RPM. Vooral het laden/starten van programma's, films en andere toepassingen gaat veel sneller. Volgende week komt er nog 2Gb aan geheugen extra bij.
Zelf wil ik juist van 7200 (Seagate) naar 5400 (WD) omdat ik gek word van het geluid en trillingen die deze schijf produceerd.
Wat misschien nog wel belangrijk is om te vermelden bij het veranderde van een harddisk. Het wordt door Icentre afgeraden om in een macbook pro 13 inch een 7200 RPM in te bouwen IVM de warmte die hij niet goed zou kunnen afvoeren.
dat lijkt mij dan ook gelijk de reden waarom je geen 7200 rpm schijf kunt kiezen bij de apple store in een 13 inch MPB.joke_name schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 16:40:
Wat misschien nog wel belangrijk is om te vermelden bij het veranderde van een harddisk. Het wordt door Icentre afgeraden om in een macbook pro 13 inch een 7200 RPM in te bouwen IVM de warmte die hij niet goed zou kunnen afvoeren.
Wel jammer, had ik net plannen voor een nieuwe schijf..
Ga even op onderzoek uit op internet. Er zijn 2,5" schijven van Western Digital bijvoorbeeld, die erg zuinig zijn. Weinig stroomverbruik= weinig warmteontwikkeling.andries.t.net schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 16:59:
[...]
dat lijkt mij dan ook gelijk de reden waarom je geen 7200 rpm schijf kunt kiezen bij de apple store in een 13 inch MPB.
Wel jammer, had ik net plannen voor een nieuwe schijf..
Het zijn weliswaar 5400RPM schijven, maar volgens T.net (ik kan de link even niet vinden) presteren ze bijna net zo goed als 7200RPM schijven.
[ Voor 13% gewijzigd door Pixeltje op 11-10-2009 17:03 ]
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
ok, zullen wel iets van green serie's zijn, ga ook even het topic: hardeschijf in je macbook ofzo uitpluizen,Pixeltje schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 17:03:
[...]
Ga even op onderzoek uit op internet. Er zijn 2,5" schijven van Western Digital bijvoorbeeld, die erg zuinig zijn. Weinig stroomverbruik= weinig warmteontwikkeling.
Het zijn weliswaar 5400RPM schijven, maar volgens T.net (ik kan de link even niet vinden) presteren ze bijna net zo goed als 7200RPM schijven.
edit: na 1 minuut werk kwam ik hier op uit:
pricewatch: Western Digital Scorpio Blue WD5000BEVT
[ Voor 15% gewijzigd door andries.t.net op 11-10-2009 17:11 ]
Mijn 15" was aan het begin ook wat krom en hij leek ook te wiebelen. Het lijkt wel dat na een aantal dagen vervoeren en wat warmer geworden hij 'rechtgetrokken' is en nu heb ik nergens last van (dit lijkt onwerkelijk, maar heb het meermalen bekeken en hij is nu echt recht). Ik zou hem dus zeker wat vervoeren en zwaar belasten. Mocht het probleem blijven bestaan, dan kun je er altijd nog voor kiezen om contact te zoeken met Apple.RHAR schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 13:13:
Hey,
Ben daar ook wezen kijken en morgen ga ik een WD3200BEVT halen om de huidige Seagate te vervangen.Deze is trouwens door vorige eigenaar ingebouwd.andries.t.net schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 17:07:
[...]
ok, zullen wel iets van green serie's zijn, ga ook even het topic: hardeschijf in je macbook ofzo uitpluizen,
edit: na 1 minuut werk kwam ik hier op uit:
pricewatch: Western Digital Scorpio Blue WD5000BEVT
Anoniem: 309530
Vreemd want bij http://www.prowarehouse.nl/ kan je gewoon kiezen 13 inch en een 7200 RPM schijfPixeltje schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 17:03:
[...]
Ga even op onderzoek uit op internet. Er zijn 2,5" schijven van Western Digital bijvoorbeeld, die erg zuinig zijn. Weinig stroomverbruik= weinig warmteontwikkeling.
Anoniem: 248577
Vandaag Snow Leopard geinstalleerd (clean install op een MBP early 2008). Tijdens begin van de installatie bleef de dvd drive hangen (MBP werd ook aardig heet) maar uiteindelijk ging ie wel weer werken. Nu na de installatie merk ik dat de drive moeite heeft met het accepteren van CD's. Veel originele (nieuwe) CD's gooit ie er gewoon weer uit. DVD's lezen en schrijven werkt wel goed en soms pakt ie een CD ineens wel als je een paar keer probeert. Softwarepakket maakt niet uit, dwz hij werpt de CD al uit voordat ie in de Finder zichtbaar is.
Zou dit een hardwareprobleem zijn of software (de drive is niet echt veel gebruikt)?
Update: heb de SMC gereset: http://support.apple.com/kb/HT1411. Een originele data cd dit het al 6 keer niet deed, doet het nu wel weer. Ik hoop dat de problemen nu voorbij zijn.
Zou dit een hardwareprobleem zijn of software (de drive is niet echt veel gebruikt)?
Update: heb de SMC gereset: http://support.apple.com/kb/HT1411. Een originele data cd dit het al 6 keer niet deed, doet het nu wel weer. Ik hoop dat de problemen nu voorbij zijn.
[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 248577 op 12-10-2009 00:23 ]
Iemand enig idee wat het kost om de bovenkant van het beeldscherm van een MBP 13" (laatste versie) te laten vervangen, deze is iets gebogen en er zitten grote krassen op na een valpartij zojuist
I am the great Cornholio!
Anoniem: 248577
Ik schat een paar 100 euro. Voor dit soort dingen is een (kostbaarheden)verzekering dan wel handig. Misschien een idee voor als ie weer gerepareerd is. Zit je voor de toekomst goed.MetaFrame schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 01:15:
Iemand enig idee wat het kost om de bovenkant van het beeldscherm van een MBP 13" (laatste versie) te laten vervangen, deze is iets gebogen en er zitten grote krassen op na een valpartij zojuist
Bij mijn MBP late 2008 was deze ook verbogen na een val en navraag bij de iCentre hier in Alkmaar, kreeg ik te horen dat 't minimaal 250+ euro zou gaan kosten. Niet de moeite waard in mijn ogen en uiteindelijk laptop verkocht en een nieuwe gehaald.
[ Voor 24% gewijzigd door Jolly_Jumper op 12-10-2009 01:38 ]
[ Voor 31% gewijzigd door HaterFrame op 12-10-2009 01:36 ]
I am the great Cornholio!
Is er al iets bekend over nieuwe macbooks? Ik ben eigenlijk nog steeds in de running voor een macbook.. Voor op locatie (als fotograaf) is het voor mij wel handig. Echter zoek ik iets kleins.. (13") met redelijke hoge resolutie (1280x800 is me te weinig). En een interne CF-lezer. De huidige modellen zijn dus helaas niet geschikt voor mij. Een groter/zwaarder model ga ik niet standaard meenemen, en valt het complete voordeel dus weg.
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Hoger dan 1280x800 gaan ze niet op 13". 1440x900 op 13" is sowieso schaars in laptopland. Waarvoor heb je het nodig? Het beoordelen van foto's? Kan prima op een 13" MacBook scherm hoor, doe ik zelf ook regelmatig.
Waarom sluit je je camera niet via USB aan? Dan hoef je alleen maar een klein kabeltje mee te nemen, past nog wel in je tas lijkt me
.
Waarom sluit je je camera niet via USB aan? Dan hoef je alleen maar een klein kabeltje mee te nemen, past nog wel in je tas lijkt me
Ik werk nu op een laptop met 1280x800, maar vind dat gewoon te weinig.. Moet tevaak zijwaards scrollen op websites e.d.mcdronkz schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 01:53:
Hoger dan 1280x800 gaan ze niet op 13". 1440x900 op 13" is sowieso schaars in laptopland. Waarvoor heb je het nodig? Het beoordelen van foto's? Kan prima op een 13" MacBook scherm hoor, doe ik zelf ook regelmatig.
Waarom sluit je je camera niet via USB aan? Dan hoef je alleen maar een klein kabeltje mee te nemen, past nog wel in je tas lijkt me.
En een camera die via usb aan het kaartjes uitlezen is, is een camera die ik op dat moment niet meer kan gebruiken. Dus useless.
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Neem een cardreader mee en je tweede probleempje is al opgelost. Gewoon zoiets:

Kost iets meer dan €10, past in elke tas, kan je gewoon aan je laptop hangen, kaart erin en kopiëren maar. Is misschien niet de snelste oplossing (hij's redelijk snel, maar je hebt snellere lezers), maar het werkt wel prima vind ik.

Kost iets meer dan €10, past in elke tas, kan je gewoon aan je laptop hangen, kaart erin en kopiëren maar. Is misschien niet de snelste oplossing (hij's redelijk snel, maar je hebt snellere lezers), maar het werkt wel prima vind ik.
The devil is in the details.
CF reader intern kun je vergeten, de 13/15" macs hebben juist een SD reader gekregen, wat voor niet fotografen perfect is.
Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600
Die interne CF lezer kun je vergeten, die komt er vrijwel zeker niet - ik heb nog nooit een laptop met interne CF-lezer gezien (ik vraag me eigenlijk af waarom niet), en de huidige MBP's hebben ook geen PCMCIA-slot, dus je kunt er ook geen PCMCIA-CF-lezer in steken. En of de resolutie op het 13-inch model bij een toekomstige versie verhoogd zal worden is ook maar zeer de vraag. Ik zou zeggen, hou je adem niet in terwijl je wacht...ThunderNet schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 01:43:
... Echter zoek ik iets kleins.. (13") met redelijke hoge resolutie (1280x800 is me te weinig). En een interne CF-lezer.
Anoniem: 304949
Nou 
Vanochtend deed ik mijn Macbook pro (4,1) op school open en merkte ik 2 grote deuken in de metalen frame van het scherm. Dus ik deed 'm open, 2 grote krassen door m'n scherm heen
Naja, Apple gebeld, krijg hiervoor geen garantie, maar dat spreekt voor zich.
Komt er op neer dat ik weer snel m'n laptop nodig heb voor school (leve timemachine!), dus net al rond gezocht wat ik nou het beste kon doen.
Mijn mogelijkheden:
1: Een kapotte macbook pro kopen en het scherm zelf vervangen (aangezien de rest nog wel gewoon werkt).
2: Reparen bij http://www.a-mac.nl/amac/content/view/19/62/ - maar dat ga ik niet doen want als ik mijn scherm wil laten repareren moet ik zeker 2 weekjes wachten (kost rond de 800 euro trouwens). En ik wil niet wachten (kan ik niet
)
3: M'n laptop hier inleveren voor cash: http://www.irecycle.nl/index.php
4: Er een 2e scherm op aan sluiten met muis en toetsenbord. Heb dit net getest, en dat werkt. In dat geval zou het als een 2e computer kunnen dienen. Daarnaast zou ik dan voor school nog op korte termijn de nieuwe macbook pro kopen.
Ik ga denk ik voor optie 3 + een nieuwe kopen.
Heeft iemand ervaring bij Irecycle? Ik heb ze net mijn specificaties doorgemailed. Ben toch wel benieuwd hoeveel ze daarvoor geven
Vanochtend deed ik mijn Macbook pro (4,1) op school open en merkte ik 2 grote deuken in de metalen frame van het scherm. Dus ik deed 'm open, 2 grote krassen door m'n scherm heen
Naja, Apple gebeld, krijg hiervoor geen garantie, maar dat spreekt voor zich.
Komt er op neer dat ik weer snel m'n laptop nodig heb voor school (leve timemachine!), dus net al rond gezocht wat ik nou het beste kon doen.
Mijn mogelijkheden:
1: Een kapotte macbook pro kopen en het scherm zelf vervangen (aangezien de rest nog wel gewoon werkt).
2: Reparen bij http://www.a-mac.nl/amac/content/view/19/62/ - maar dat ga ik niet doen want als ik mijn scherm wil laten repareren moet ik zeker 2 weekjes wachten (kost rond de 800 euro trouwens). En ik wil niet wachten (kan ik niet
3: M'n laptop hier inleveren voor cash: http://www.irecycle.nl/index.php
4: Er een 2e scherm op aan sluiten met muis en toetsenbord. Heb dit net getest, en dat werkt. In dat geval zou het als een 2e computer kunnen dienen. Daarnaast zou ik dan voor school nog op korte termijn de nieuwe macbook pro kopen.
Ik ga denk ik voor optie 3 + een nieuwe kopen.
Heeft iemand ervaring bij Irecycle? Ik heb ze net mijn specificaties doorgemailed. Ben toch wel benieuwd hoeveel ze daarvoor geven
Aangezien ze proberen om alle onderdelen samen te voegen tot een werkende laptop, blijft er vast wel een keer een schermpje over. Waarom probeer je niet een scherm los te peuteren bij irecycle, in plaats van je (prima?) mac af te schrijven?
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
@pauws. Wat is er dan precies gebeurt tijdens het vervoer. Daar ben ik dan wel benieuwd naar.
Anoniem: 304949
Dat vraag ik me ook af 
Het was in Nijmegen op het station wel enorm druk. De bussen waren veels te laat dus hoopte er een gigantische mensen massa zich op. Mijn gok is, is dat tijdens het instappen van de bus, door druk op een of andere manier een deuk in mijn laptop is gekomen.
Maar je kijkt wel gek op. Om 08:00 was het nog allemaal goed, om 09:00 doe je je laptopje op school open en er zitten 2 deuken in.
Maar ik heb het thuis eventjes overlegd. We vinden het fijn om een backup Mac te hebben, dus daar gaat mijn half kapotte Macbook Pro voortaan voor dienen
Iedereen heeft timemachine, een toetsenbord, muis en extern beeldscherm, dus dat zou niet voor problemen mogen zorgen 
Morgen ga ik in Nijmegen een nieuwe Macbook pro 15" halen bij de http://www.xando.nl/ - Eerlijk gezegd ben ik best tevreden dat die kapot is, de baterij duur van de nieuwe Macbook Pro is erg lang! Iets wat ik wel nodig heb met de vele colleges.
EDIT: Ow, nog 1 vraagje. Ik heb zojuist mijn laptop helemaal op Timemachine gezet ter afwachting van morgen. Mijn oude laptop heeft alleen de oude Leapord. Maar als ik straks de nieuwe laptop koop, zit daar natuurlijk Snow Leapord op. Als ik dan via Timemachine mijn Leapord backup op een Snow leapord laptop wil zetten, gaat dat dan voor problemen zorgen?
EDIT2:
Net een mail gehad van iRecycle
"Wij geven er € 400,- voor de defecte MacBook Pro. Ik hoor graag van je.
Met vriendelijke groet,
*knip*
iRecycle"
Het was in Nijmegen op het station wel enorm druk. De bussen waren veels te laat dus hoopte er een gigantische mensen massa zich op. Mijn gok is, is dat tijdens het instappen van de bus, door druk op een of andere manier een deuk in mijn laptop is gekomen.
Maar je kijkt wel gek op. Om 08:00 was het nog allemaal goed, om 09:00 doe je je laptopje op school open en er zitten 2 deuken in.
Maar ik heb het thuis eventjes overlegd. We vinden het fijn om een backup Mac te hebben, dus daar gaat mijn half kapotte Macbook Pro voortaan voor dienen
Morgen ga ik in Nijmegen een nieuwe Macbook pro 15" halen bij de http://www.xando.nl/ - Eerlijk gezegd ben ik best tevreden dat die kapot is, de baterij duur van de nieuwe Macbook Pro is erg lang! Iets wat ik wel nodig heb met de vele colleges.
EDIT: Ow, nog 1 vraagje. Ik heb zojuist mijn laptop helemaal op Timemachine gezet ter afwachting van morgen. Mijn oude laptop heeft alleen de oude Leapord. Maar als ik straks de nieuwe laptop koop, zit daar natuurlijk Snow Leapord op. Als ik dan via Timemachine mijn Leapord backup op een Snow leapord laptop wil zetten, gaat dat dan voor problemen zorgen?
EDIT2:
Met vriendelijke groet,
*knip*
iRecycle"
[ Voor 21% gewijzigd door Orion84 op 19-11-2021 10:46 . Reden: persoonsnaam weggehaald ]
welke macbook had je? lals het een vorige generatie was dan lijkt mij 400 euro wel een redelijk bedrag.Anoniem: 304949 schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 19:54:toon volledige bericht
Dat vraag ik me ook af
Maar ik heb het thuis eventjes overlegd. We vinden het fijn om een backup Mac te hebben, dus daar gaat mijn half kapotte Macbook Pro voortaan voor dienenIedereen heeft timemachine, een toetsenbord, muis en extern beeldscherm, dus dat zou niet voor problemen mogen zorgen
EDIT2:
Met vriendelijke groet,
Rick Dutman
iRecycle"
De 4.1 is een early 2008 model, dus 't zal een 2,4GHz of een 2,53GHz zijn.
@ Andries:
Ik heb een witte macbook, uit mei 2009 (ik was net te vroeg dus
) en daar wordt door verschillende bedrijven ook maar 400 euro voor gegeven.
(terwijl ik wel 4Gb geheugen, en een grotere schijf erin heb laten stoppen door Apple)
Op zich is het wel een mooie oplossing zo; je kapotte mac als backup gebruiken. Je weet nooit wanneer je 't nog nodig hebt. Besides zou je er een soort huiskamer PC van kunnen maken.. aan je tv knopen, en je kunt filpmjes van je netwerk spelen:)
Ik heb een witte macbook, uit mei 2009 (ik was net te vroeg dus
Op zich is het wel een mooie oplossing zo; je kapotte mac als backup gebruiken. Je weet nooit wanneer je 't nog nodig hebt. Besides zou je er een soort huiskamer PC van kunnen maken.. aan je tv knopen, en je kunt filpmjes van je netwerk spelen:)
[ Voor 10% gewijzigd door Pixeltje op 12-10-2009 20:34 ]
kan je hem dan niet beter verkopen als je zoveel upgrades hebt?
@Pixeltje:
Gewoon op V&A, Marktplaats of Tweedehandsmac.nl zetten, want bedrijven geven je er altijd schandalig weinig voor. Zij moeten er immers aan kunnen verdienen, en dat gaat anders simpelweg niet.
600 euro is echt nog wel te halen voor een volledig gepimpte MB die er nog als nieuw uitziet.
Ik was even in de war met het verhaal van Pauw, maar wat ik hierboven neer heb gezet is wel op Pixeltje gericht. Een defecte MBP kun je niet echt vergelijken met een goedwerkende MB. Die eerste raak je bijna niet kwijt aan consumenten, die tweede wel, dus dat moet je zeker proberen!
Gewoon op V&A, Marktplaats of Tweedehandsmac.nl zetten, want bedrijven geven je er altijd schandalig weinig voor. Zij moeten er immers aan kunnen verdienen, en dat gaat anders simpelweg niet.
600 euro is echt nog wel te halen voor een volledig gepimpte MB die er nog als nieuw uitziet.
Ik was even in de war met het verhaal van Pauw, maar wat ik hierboven neer heb gezet is wel op Pixeltje gericht. Een defecte MBP kun je niet echt vergelijken met een goedwerkende MB. Die eerste raak je bijna niet kwijt aan consumenten, die tweede wel, dus dat moet je zeker proberen!
[ Voor 35% gewijzigd door --MeAngry-- op 12-10-2009 21:51 ]
Tesla Model Y RWD (2024)
400Pixeltje schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 20:34:
@ Andries:
Ik heb een witte macbook, uit mei 2009 (ik was net te vroeg dus) en daar wordt door verschillende bedrijven ook maar 400 euro voor gegeven.
(terwijl ik wel 4Gb geheugen, en een grotere schijf erin heb laten stoppen door Apple)

Ik heb afgelopen woensdag mijn late 2007 witte Macbook verkocht voor €600.
Dag ernaa gelijk een Macbook unibody (eind 2008) gekocht voor €750
Heb trouwens vandaag de Seagate 320gb 7200rpm schijf vervangen voor een WD320gb 5400rpm en ben erg blij.
Ben eindelijk af van de trillingen die de Seagate overdroeg aan de Alu.behuizing.Kreeg na een tijd lamme vingers van die trillingen
@ Andries, Meangry en seninha;
Ik denk dat ik inderdaad de particuliere verkoop ga proberen. Dat bod van 400 was trouwens nog niet eens het laagste, bij de Icentre in Almere hebben ze 350 geboden:+
Maar bedankt voor de input, jullie hebben wel gelijk..
Ik denk dat ik inderdaad de particuliere verkoop ga proberen. Dat bod van 400 was trouwens nog niet eens het laagste, bij de Icentre in Almere hebben ze 350 geboden:+
Maar bedankt voor de input, jullie hebben wel gelijk..
Heren (en dames), heeft iemand ervaring met de usb>dvi of usb>vga blokjes van Displaylink? Ze worden verkocht onder merknamen als Evga en dergelijke. Ik lees gemengde berichten: sommige mensen claimen dat het goed werkt, sommigen geven aan dat het afspelen van films niet vloeiend gaat.
Ik wil mijn macbook 13" namelijk thuis kunnen gebruiken met mijn 2x22". Voor beeldscherm 1 heb ik een minidisplayport > hdmi, voor de 2e zou ik dan zo'n usb blokje willen gebruiken. Mijn gebruik: webdev, op het tweede scherm draait dus óf firefox, óf (vaker nog) een film of serie (kijk veel tijdens het rustig werken (niet in de klant zijn tijd;))). Het blokje moet dan wel snel genoeg zijn om vloeiend een volledig beeld af te spelen met quicktime of vlc.
Ik wil mijn macbook 13" namelijk thuis kunnen gebruiken met mijn 2x22". Voor beeldscherm 1 heb ik een minidisplayport > hdmi, voor de 2e zou ik dan zo'n usb blokje willen gebruiken. Mijn gebruik: webdev, op het tweede scherm draait dus óf firefox, óf (vaker nog) een film of serie (kijk veel tijdens het rustig werken (niet in de klant zijn tijd;))). Het blokje moet dan wel snel genoeg zijn om vloeiend een volledig beeld af te spelen met quicktime of vlc.
Welles
Vorige week op vakantie geweest; MBP in de laptoptas. Nu is m'n scherm lichtelijk verschoven 
Als ik de MBP sluit steekt het display aan de rechterkant 1mm over de behuizing heen, en aan de linkerkant 1mm te weinig.
Mij lijkt het een simpel bevestigingspunt van het display die ietwat verschoven is, maar ik heb mijn MBP nog niet open gehad.
Kan iemand dit bevestigen? Of zijn er andere tips?

Als ik de MBP sluit steekt het display aan de rechterkant 1mm over de behuizing heen, en aan de linkerkant 1mm te weinig.
Mij lijkt het een simpel bevestigingspunt van het display die ietwat verschoven is, maar ik heb mijn MBP nog niet open gehad.
offtopic:
Geen zin om hem naar een APR te brengen.
Mijn late 2007 MBP had dit ook, nooit last van gehad verder. Ik denk dat je je er niet al te veel zorgen om hoeft te maken.Sparta schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 07:57:
Vorige week op vakantie geweest; MBP in de laptoptas. Nu is m'n scherm lichtelijk verschoven
offtopic:
Anoniem: 131623
Heb net een nieuwe Macbook Pro 13" gehaald en kom van een Macbook 2007. Is er ergens een lijstje over alles wat ik moet weten, nieuwe features e.d.?
over je MBP of snow leopard( als je leopard gebruikte)?Anoniem: 131623 schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 19:22:
Heb net een nieuwe Macbook Pro 13" gehaald en kom van een Macbook 2007. Is er ergens een lijstje over alles wat ik moet weten, nieuwe features e.d.?
Ik heb sinds vorige week een nieuwe macbook pro 13".
Zeer tevreden over de machine.
Ik heb wel een lastig probleem, mijn batterij gaat max maar 3 uur mee terwijl dit toch wel ver van de 7 uur zit.
Er draait niets zwaar op mijn mac dus hieraan kan het niet liggen.
SMC reset heb ik ook al uitgevoerd.
Wat kan ik nog proberen of bel ik best naar apple support voor nieuwe batterij?
Ik heb wel een lastig probleem, mijn batterij gaat max maar 3 uur mee terwijl dit toch wel ver van de 7 uur zit.
Ik heb hetzelfde "probleem", mijn EOS 300D draait op CF-kaartjes. Maar pak eens zo'n CF-kaartje en houd die bij je laptop... precies, veels te groot. Zelfs als Expresscard/34 (als je een concessie wilt doen en een 17" MBP wilt aanschaffen) is de lezer extern. Het past gewoon niet. Ik zou idd voor de hierboven genoemde optie gaan, en een klein extern CF-cardreadertje gaan.[b][message=32722903,noline]En een interne CF-lezer. De huidige modellen zijn dus helaas niet geschikt voor mij. Een groter/zwaarder model ga ik niet standaard meenemen, en valt het complete voordeel dus weg.
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
welke apps heb je precies aanstaan? en wat verteld coconutbattery je?dionys0s schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 19:26:
Anoniem: 259917
Kijk bij activity monitor of er een cpu process op de achtergrond draait die veel recourcesvraag t.dionys0s schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 19:26:
Kijk even met coconut wat je battery health is http://www.coconut-flavour.com/coconutbattery/
calibreer de battery als de mAh waarde lager ligt als 100%
http://support.apple.com/kb/HT1490
alleen firefox & mail (alleen kleine applicaties)andries.t.net schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 19:51:
[...]
welke apps heb je precies aanstaan? en wat verteld coconutbattery je?
laptop wordt wel warm na uurtje surfen is dit normaal?
coconutbattery:
current battery capacity: 5466 mAh
Original battery capacity: 5450 mAh
6 cycles
[ Voor 9% gewijzigd door dionys0s op 13-10-2009 20:07 ]
is dit echt met de geintegreerde accu, dus de nieuwe macbook pro's, staat de 9600nvidia kaart ook niet aan? want dan is het alweer rond de 5 uur. Tevens hoe hoog staat de belichtingdionys0s schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 19:59:
[...]
alleen firefox & mail (alleen kleine applicaties)
laptop wordt wel warm na uurtje surfen is dit normaal?
coconutbattery:
current battery capacity: 5466 mAh
Original battery capacity: 5450 mAh
6 cycles
dit is de macbook pro 13" met geïntegreerde batterij (dus zonder nvidia 9600)
scherm staat op 75%
scherm staat op 75%
Anoniem: 176779
Ik heb hetzelfde probleem gehad, dit werd bij mij veroorzaakt door Flash. Na het bekijken van een Flash filmpje in Safari zag ik in de Activity Monitor dat de Flash-plugin continu rond de 70-80% cpu bleef terwijl ik de pagina met het filmpje allang gesloten had. De symptomen die je beschrijft had ik ook -> accuduur zeer kort, MacBook die erg warm wordt.dionys0s schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 20:30:
dit is de macbook pro 13" met geïntegreerde batterij (dus zonder nvidia 9600)
scherm staat op 75%
Pas na het sluiten van Safari wordt deze plugin pas afgesloten. Ik heb het nu opgelost door ClickToFlash te installeren, nadeel is dat filmpjes niet meer automatisch laden en je dus moet klikken om te Flashen
als ik kijk naar activiteitenweergave dan gaat is de cpu load 20% ( al de heele tijd...)
ik zal morgen eens snow leopard opnieuw erop zetten
ik zal morgen eens snow leopard opnieuw erop zetten
Coconut battery is de weg kwijt bij mij, zie screenshot:
Mijn mac is 24468 maanden oud. Dat komt neer op productiedatum 30 Voor christus... Dat lijkt me sterk.
Is dit een bekend probleem, of ligt het aan mn mac?
Mijn mac is 24468 maanden oud. Dat komt neer op productiedatum 30 Voor christus... Dat lijkt me sterk.

jij hebt zeker niet de versie met SD kaartPixeltje schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 20:57:
[afbeelding]
Ik heb hier net geektool geinstalleerd, en wat simpele dingetje zoals tijd (h,m,s) en datum , de batterijtijd neemt dan ook af met 20 minuutjes oid, wat normaal is. Maar mijn fans beginnen ook meteen te blazen en de cpu temp word 66 graden. Is dit normaal? Bij msn en browsen is mijn cpu temp zon 45-55 graden, en dan hoor ik geen fans, dus is wel aardig verschil.
Het lijkt wel beetje alsof ik een flash filmpje aant kijken ben ofzo, dan begint ie ook zo te blazen en word hij warm ( maar dat is gewoon een algemeen feit bij mac heb ik gelezen)
Het lijkt wel beetje alsof ik een flash filmpje aant kijken ben ofzo, dan begint ie ook zo te blazen en word hij warm ( maar dat is gewoon een algemeen feit bij mac heb ik gelezen)
Er is zeker een ander logicboard ingezet? Dat is bij mij ook gebeurt bij een reparatie. Daardoor weet hij niet meer wanneer m'n mac gebouwd is.Pixeltje schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 20:57:
[afbeelding]
Jij hebt je lolbroek aan?andries.t.net schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 21:31:
[...]
jij hebt zeker niet de versie met SD kaart
Maar je hebt gelijk, geen SD card reader hier
Jups, nieuw logicboard. Overigens doet Machouse moeilijk; Zij hebben een reparatie uitgevoerd, en die is niet goed gegaan (euvel keert terug), dus ik wil mijn mac weer gerepareerd hebben, en een vervangende mac. Kan met studie en werk niet weer twee weken zonder computer.Satch schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 21:58:
[...]
Er is zeker een ander logicboard ingezet? Dat is bij mij ook gebeurt bij een reparatie. Daardoor weet hij niet meer wanneer m'n mac gebouwd is.
Sinds ik ze dat gemaild heb hoor ik niks meer van je;)
Bij de eerste reparatie heb ik niet moeilijk gedaan over tijdelijke laptop, immers kon de machouse niets doen aan de problemen van mijn mac.
Nu hebben ze een reparatie uitgevoerd, en die is niet goed gedaan. Dat is wel hun probleem, dus kunnen ze best voor een vervangend apparaat zorgen. (of me een nieuwe geven!)
Sinds enige tijd in het bezit van een Macbook Pro (13inch, 2.26GHz). Nu heb ik hem een aantal keren gebruikt in combinatie met het Vodafone Mobile Connect USB-stick op mijn vaste treinroute Arnhem-Amsterdam. En eerlijk gezegd is de verbinding zo brak als wat; met mijn vorige laptop (MSI PR210) had ik de hele route UMTS/HSDPA op een klein stuk na (GPRS of geen verbinding; niet meer dan 2 of 3 minuten). Met hetzelfde USB-modem icm de Macbook Pro heb ik slechts een klein gedeelte UMTS, gedurende meer dan een half uur GPRS en ook gedeelten geen verbinding.
Mede-reizigers met Windows-notebooks hebben ook geen enkel probleem
. Ik gebruik de Mac-software van Vodafone en draai virtueel XP met de Windows-software van Vodafone. In beide gevallen is de verbinding echt behoorlijk droevig.
Iemand dezelfde (of andere) ervaringen? Of liever nog, mogelijke oplossingen? Als het een ' feature' van de Macbook Pro is dan overweeg ik toch echt weer een Windows-machine aan te schaffen (liever niet, natuurlijk)
Mede-reizigers met Windows-notebooks hebben ook geen enkel probleem
Iemand dezelfde (of andere) ervaringen? Of liever nog, mogelijke oplossingen? Als het een ' feature' van de Macbook Pro is dan overweeg ik toch echt weer een Windows-machine aan te schaffen (liever niet, natuurlijk)
Anoniem: 261261
Ik heb in de trein ook bijna nooit een snellere verbinding als gprs,
zeker buiten de grote steden kun je fluiten naar umts.
Ik gebruik daarvoor mijn telefoon (via Bluetooth) en heb eigenlijk altijd signaal. Het is raar dat jullie dat niet hebben, het gaat via dezelfde masten imho?Anoniem: 261261 schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 19:46:
Ik heb in de trein ook bijna nooit een snellere verbinding als gprs,
Mijn probleem is dus dat ik met mijn Mac een slechte verbinding heb, maar weet dat ik bijna overal gewoon UMTS kan halen in de trein (zie opmerking over Windows-machines). Blijkbaar een minpuntje van de Macbook Pro (aluminium?).
Waarom zou MacHouse je een nieuwe laptop geven als die niet bij hun gekocht is (zo begrijp ik het tenminste)?Pixeltje schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 22:05:toon volledige bericht
[...]
Jij hebt je lolbroek aan?![]()
![]()
Maar je hebt gelijk, geen SD card reader hier![]()
[...]
Jups, nieuw logicboard. Overigens doet Machouse moeilijk; Zij hebben een reparatie uitgevoerd, en die is niet goed gegaan (euvel keert terug), dus ik wil mijn mac weer gerepareerd hebben, en een vervangende mac. Kan met studie en werk niet weer twee weken zonder computer.
Sinds ik ze dat gemaild heb hoor ik niks meer van je;)
Bij de eerste reparatie heb ik niet moeilijk gedaan over tijdelijke laptop, immers kon de machouse niets doen aan de problemen van mijn mac.
Nu hebben ze een reparatie uitgevoerd, en die is niet goed gedaan. Dat is wel hun probleem, dus kunnen ze best voor een vervangend apparaat zorgen. (of me een nieuwe geven!)
Natuurlijk zou het ze in dit geval wel sieren als je een leensysteem als de eerste reparatie niet goed is gegaan (en de klachtomschrijving precies hetzelfde is). Maar goed, dat moet dan wel een service zijn die ze normaal gesproken wel aan kunnen bieden (ik weet dat niet alle APR's dit doen bijvoorbeeld). Maar ik denk dat het volledig aan de toon van je mail ligt of je wat voor elkaar krijgt..
Wat het omruilen betreft heb je natuurlijk gelijk, de laptop komt daar niet weg, maar niet geschoten is altijd mis. Het leensysteem zou ik wel terecht vinden, op basis van eerder genoemde argument: zij hebben een reparatie niet goed uitgevoerd, en daar heb ik nu last van.Rox_NL schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 21:43:
[...]
Waarom zou MacHouse je een nieuwe laptop geven als die niet bij hun gekocht is (zo begrijp ik het tenminste)?
Natuurlijk zou het ze in dit geval wel sieren als je een leensysteem als de eerste reparatie niet goed is gegaan (en de klachtomschrijving precies hetzelfde is). Maar goed, dat moet dan wel een service zijn die ze normaal gesproken wel aan kunnen bieden (ik weet dat niet alle APR's dit doen bijvoorbeeld). Maar ik denk dat het volledig aan de toon van je mail ligt of je wat voor elkaar krijgt..
Overigens heb ik de email gewoon op vriendelijke toon geschreven. Wederzijds respect is logisch, daarbij komt dat ze niet met opzet de reparatie verkeerd uitgevoerd hebben. En met een vriendelijke toon kom je verder dan met een boze.
Lijkt me stug dat de mac daarin het probleem is? Eerder de software van Vodafone. Is er geen alternatief te vinden?Nightwatchman schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 20:37:
Mijn probleem is dus dat ik met mijn Mac een slechte verbinding heb, maar weet dat ik bijna overal gewoon UMTS kan halen in de trein (zie opmerking over Windows-machines). Blijkbaar een minpuntje van de Macbook Pro (aluminium?).
[ Voor 16% gewijzigd door Pixeltje op 15-10-2009 00:21 ]
Anoniem: 274511
Dual screen + Wacom Intous 4(M) ervaring.
Hallo,
Ik heb net een nieuwe tekentablet gekocht een Intuos 4.Aangezien ik thuis ook mijn macbook gebruik in plaats van mij roest machine.Wil ik mijn beeldscherm van mijn pc aansluiten aan m'n MBP 15" 2.66 June 09 en als dual screen gebruiken zodat je werkplaats(2x) groter kan worden..
Zijn er mensen die ervaring hebben met deze of bijna een gelijke combinatie?
En is het ook om aan te raden om zo te werken?
Overigens heb ik een 19 inch scherm van HP.
Hallo,
Ik heb net een nieuwe tekentablet gekocht een Intuos 4.Aangezien ik thuis ook mijn macbook gebruik in plaats van mij roest machine.Wil ik mijn beeldscherm van mijn pc aansluiten aan m'n MBP 15" 2.66 June 09 en als dual screen gebruiken zodat je werkplaats(2x) groter kan worden..
Waarom probeer je het niet gewoon zelf? Dan kan je zelf ook uitmaken of je het lekker vind werken of niet.
Je hebt alles al staan, dus wat let je?
Anoniem: 274511
De kabels.RnB schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 17:53:
Waarom probeer je het niet gewoon zelf? Dan kan je zelf ook uitmaken of je het lekker vind werken of niet.
Waar je ongeveer zo'n 20 euro voor neerlegt.
Oké, daar heb je een punt. 
Maar zoiets moet je toch zelf willen, niet ahv ervaringen? Ik heb aan mijn laptop een extern scherm hangen en ik vind het heerlijk. Een ander vind het misschien helemaal niets. En weer een ander heeft het niet eens nodig.
Dus ik zou zeggen, heb je genoeg aan het scherm van je MBP of wil je een extern scherm gebruiken?
Wil je het gebruiken, dan koop je zo'n kabel en ga je het gebruiken.
Maar zoiets moet je toch zelf willen, niet ahv ervaringen? Ik heb aan mijn laptop een extern scherm hangen en ik vind het heerlijk. Een ander vind het misschien helemaal niets. En weer een ander heeft het niet eens nodig.
Dus ik zou zeggen, heb je genoeg aan het scherm van je MBP of wil je een extern scherm gebruiken?
Wil je het gebruiken, dan koop je zo'n kabel en ga je het gebruiken.
ik heb sinds een paar weken een MBP 13". De laatste paar dagen valt me op dat ik de fans hoor draaien, ook als ik 'm net open klap. In iStat pro zie ik dat de cpu usage maar 1% is en er draaien verder ook geen programma's. CPU temperatuur is rond de 38 graden maar de exhaust fan draait constant op 2000 rpm. Is dat normaal?
De fans van mijn 15" MBP draaien altijd op 2000rpm (eveneens volgens iStat Pro), of hoger bij intensiever gebruik.Jeebus schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 19:21:
ik heb sinds een paar weken een MBP 13". De laatste paar dagen valt me op dat ik de fans hoor draaien, ook als ik 'm net open klap. In iStat pro zie ik dat de cpu usage maar 1% is en er draaien verder ook geen programma's. CPU temperatuur is rond de 38 graden maar de exhaust fan draait constant op 2000 rpm. Is dat normaal?
Redelijk, de fans staan nooit uit.Jeebus schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 19:21:
ja, ik heb hetzelfde model en heb precies hetzelfde: 1999 rpm en meestal rond de 40 graden als er weinig aanstaatJeebus schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 19:21:
Jes, hier ook, 2500 rpm bij msn internet en wat kloten, en op de schoot, 55 graden. Maar staat standaard op 2000 rpm ja, je kan ook even Fan Control installeren, dan kan je kijken wat je standaard rpm is (is toch 2000) maar dan kan je het ook eventueel lager zetten ( maar dat is niet aan te raden eigenlijk )
Mijn accu van mijn SantaRosa MBP is voor de tweede keer naar Apple gegaan. Deze heeft het 8 maanden uitgehouden. De eerste ook zoiets. De kuren zijn, minder dan een uur werken op een lading en plotseling uitvallen terwijl er aangegeven wordt nog voldoende minuten sap te hebben. Het overtuigen tot het nakijken van de tweede accu door Apple ging een HEEL stuk moeilijker dan de eerste.
Daarbij komt heel vaak mijn schem niet meer bij uit slapende toestand en brand de SuperDrive geen DVD's meer. Terwijl ik het aantal DVD's dat ik heb gebrand op twee handen kan tellen. Het is maar goed dat ik AC heb. Dus m'n laptop kan eerdaags ook naar Apple. Lekker dan.
Daarbij komt heel vaak mijn schem niet meer bij uit slapende toestand en brand de SuperDrive geen DVD's meer. Terwijl ik het aantal DVD's dat ik heb gebrand op twee handen kan tellen. Het is maar goed dat ik AC heb. Dus m'n laptop kan eerdaags ook naar Apple. Lekker dan.
Om even hier op terug te komen. Je werkt met NIkon, dus je kunt sowieso met Nikon Camera Control schieten vanaf de laptop. Wel zo makkelijk voor op locatie en als je Lightroom koppelt aan een watched folder (dus de map waar je foto's in geplaatst worden) kun je gelijk een preset eroverheen gooien. Werkt allemaal best primaThunderNet schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 01:59:
[...]
Ik werk nu op een laptop met 1280x800, maar vind dat gewoon te weinig.. Moet tevaak zijwaards scrollen op websites e.d.
En een camera die via usb aan het kaartjes uitlezen is, is een camera die ik op dat moment niet meer kan gebruiken. Dus useless.
Wensen zijn maar relatief! Meestal kosten ze veel geld ook... |
Is het eigenlijk mogelijk om (zonder de garantie te verliezen) de DVD-drive uit een Unibody te halen en deze leeg te laten ivm gewicht en energieverbruik?
HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me
zelf gebruik in een HP 23'' met de 13'' MBP en ik vind het heerlijk werken, meer kan ik er niet over zeggen.Anoniem: 274511 schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 17:51:
Hallo,
Haha, geloof mij maar, zo'n ding weegt niets, en het verbruikt in idle stand ook niets. Het is echt verloren moeite, en teveel risico om zoiets er om zo'n reden uit te halen.coptician schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 22:38:
Is het eigenlijk mogelijk om (zonder de garantie te verliezen) de DVD-drive uit een Unibody te halen en deze leeg te laten ivm gewicht en energieverbruik?
Tesla Model Y RWD (2024)
Wel handig om je mbp op een stand te plaatsen om zodoende de schermen op ongeveer dezelfde hoogte te hebben. Ik gebruik ook wel dual scherm (goed 17" schermpie, ben aan t sparen voor een 24") en ik heb geen stand. Ik gebruik dan voornamelijk alleen mn 17" scherm. Met Spaces kom je ook al heel een eind maar voor wacom werk is het wellicht handig om alle palettes/menu's etc op 1 scherm te dumpen en op je hoofdscherm puur werkruimte te hebben.Anoniem: 274511 schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 17:51:
Hallo,
[ Voor 28% gewijzigd door nadroJ op 15-10-2009 23:11 ]
Sowieso schrijf je zo!
als er geen disk in zit verbruikt hij ook geen energie.coptician schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 22:38:
Ik heb zelf een 24" HP maar deze werkt niet goed samen met m'n 15" MBP mid-2009. Dit blijkt helaas een bekend probleem te zijn.Anoniem: 274511 schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 17:51:
Ik heb het nog niet met SL geprobeerd, maar ik denk niet dat er veel gewijzigd is.
Anoniem: 252616
Hoe lang is garantie op de accu ? Ik dacht maar 1 jaar ?Xander2000 schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 21:54:
Mijn accu van mijn SantaRosa MBP is voor de tweede keer naar Apple gegaan. Deze heeft het 8 maanden uitgehouden. De eerste ook zoiets. De kuren zijn, minder dan een uur werken op een lading en plotseling uitvallen terwijl er aangegeven wordt nog voldoende minuten sap te hebben. Het overtuigen tot het nakijken van de tweede accu door Apple ging een HEEL stuk moeilijker dan de eerste.
Heb zelf een penryn MBP early 2008 met een brakke accu. Is al een lange tijd <50% capaciteit. Maar ik veronderstel niet dat dit garantie is ?
Dit topic is gesloten.