MacBook Pro 13 |
![]() |
MacBook Pro specificaties: |
• 13,3-inch (1280x800 LED) breedbeeldscherm (glossy) • 2,4GHz of 2,66GHz Intel Core 2 Duo • 4GB DDR3 werkgeheugen (uitbreidbaar tot 8 GB) • 1066MHz frontside-bus en hoofdgeheugen • PCI Express-architectuur • 250 GB/320 GB/500 GB (5400 rpm) Seriële ATA-schijf of 128/256/512 GB SSD-schijf • NVIDIA GeForce 320M met 256MB DDR3 SDRAM gedeeld werkgeheugen • Mini DisplayPort • Twee USB 2.0-poorten • Één FireWire 800-poort • Één SD-card slot • Optische digitale en analoge geluidsinvoer en -uitvoer, ingebouwde microfoon en stereoluidsprekers • Slot-loading 8x DL SuperDrive • Verlicht toetsenbord • Multi-touch trackpad • Ingebouwde iSight webcam • AirPort Extreme (802.11n), Bluetooth 2.1 + EDR en Gigabit Ethernet ingebouwd • Mac OS X Snow Leopard (10.6), iLife '09, iWork '09-proefversie en meer • MagSafe connector voor de stroomadapter (60W & 63,5WHr batterij) |
Fysieke dimensies: |
• Hoogte: 2,41cm • Breedte: 32,5cm • Diepte: 22,7cm • Gewicht: 2,04kg ![]() |
Prijzen: |
• 2,4GHz: €1149 • 2,66GHz: €1449 |
Meer informatie: |
• Algemene informatie: http://www.apple.com/nl/macbook/ • Kenmerken: http://www.apple.com/nl/macbook/features.html • Macbook in onderdelen: http://www.ifixit.com/Guide/First-Look/Mac/MacBook-Unibody • Review van PCmag: http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2332519,00.asp • Review van AnandTech: http://www.anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=3435 • Review van Register Hardware: http://www.reghardware.co...iew_laptop_apple_macbook/ • Foto's van het LED-scherm: http://gizmodo.com/506349...d-macbook-pro-dual-review • Mogelijkheden mbt toetsenbord indeling: ACS FAQ • Update voor trackpad issues: http://support.apple.com/...ckpad_Firmware_Update_1_0 ![]() |
Oude topics: |
• [MacBook] Ervaringen & Discussie - deel 13 • [MacBook] Ervaringen & Discussie - deel 14 |
MacBook Pro 15/17 |
![]() |
MacBook Pro specificaties: |
• 15,4-inch (1440x900 LED) of optioneel 1680x1050 LED (à €90) (mat is optie à €45) • 17-inch (1920x1200 LED) breedbeeldscherm (glossy) • 15,4": 2,4GHz, 2,53GHz Core i5 of 2,66GHz Core i7 • 17": 2,53Ghz Core i5 of 2,66Ghz Intel Core i7 • 15,4": 4 GB DDR3 werkgeheugen (uitbreidbaar tot 8 GB) • 1066MHz frontside-bus en hoofdgeheugen • PCI Express-architectuur • 320 GB (5400 rpm), 500 GB (5400/7200 rpm) Seriële ATA-schijf of 128/256/512 GB SSD-schijf • Intel HD grafische processor met 256MB DDR3 gedeeld werkgeheugen • NVIDIA GeForce 330M GT met 256MB (2,4/2,53GHz) of 512MB GDDR3-geheugen • Mini DisplayPort • Één FireWire 800-poort • Één ExpressCard 34 slot (17") • Één SD-card slot • Twee (17": drie) USB 2.0-poorten • Optische digitale en analoge geluidsinvoer en -uitvoer, ingebouwde microfoon en stereoluidsprekers • Slot-loading 8x DL SuperDrive • Verlicht toetsenbord • Multi-touch trackpad • Ingebouwde iSight webcam • AirPort Extreme (802.11n), Bluetooth 2.1 + EDR en Gigabit Ethernet ingebouwd • Mac OS X Snow Leopard (10.6), iLife '09, iWork '09-proefversie en meer • MagSafe connector voor de stroomadapter (85W & 77,5WHr (15,4") of 95Whr (17") batterij) |
Fysieke dimensies: |
• Hoogte: 15,4" 2,41cm / 17" 2,5cm • Breedte: 15,4" 36,4cm / 17" 39,3cm • Diepte: 15,4" 24,9cm / 17" 26,7cm • Gewicht: 15,4" 2,49kg / 17" 2,99kg ![]() |
Prijzen: |
• 2,4GHz: €1749 • 2,53GHz: €1949 • 2,66Ghz: €2149 • 2,53GHz: €2249 (17inch) |
Meer informatie: |
• Algemene informatie: http://www.apple.com/nl/macbookpro/ • Kenmerken: http://www.apple.com/nl/macbookpro/features.html • De Macbook Pro in onderdelen: http://www.ifixit.com/Gui...k/Mac/MacBook-Pro-Unibody • Vergelijking schermen: http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=310477 • Review van AnandTech: http://www.anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=3435 • Update voor trackpad issues: http://support.apple.com/...ckpad_Firmware_Update_1_0 ![]() |
nette openings post. hopelijk word vandaag mijn nieuwe 15" I5 afgeleverd met high res
In het vorige topic kreeg ik helaas geen reacties (misschien omdat nog niemand het gelukt is?) maar ik stel hem nog een keer:
Heeft iemand het al voor elkaar gekregen om de Nvidia Verde drivers te installeren op windows op de 2010 macbook pro?
Heeft iemand het al voor elkaar gekregen om de Nvidia Verde drivers te installeren op windows op de 2010 macbook pro?
Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz
Weet iemand als ik een Macbook koop via TU delft kortingslink of ik dan gecontroleerd wordt?
Als je de korting wil en daar recht op hebt dan kun je gewoon inloggen via Surfspot, dan maakt controle ook niet uit
.
Als je de korting wil en daar recht op hebt dan kun je gewoon inloggen via Surfspot, dan maakt controle ook niet uit
[ Voor 119% gewijzigd door Hoedje op 09-07-2010 09:12 ]
Mijn eerste tweakers post op mijn nieuwe macbook. Alles is wel een beetje wennen voor een switcher.
Zo simpel dat een besturingssysteem kan zijn . ongelooflijk.
Een nieuwe mac-gebruiker bij en een windows gebruiker minder
Amazing my new mac
Zo simpel dat een besturingssysteem kan zijn . ongelooflijk.
Een nieuwe mac-gebruiker bij en een windows gebruiker minder
Amazing my new mac
Aanhaakposts zijn niet toegestaan. Post wat nuttigs of gebruik de bookmark functionaliteit, die is daar immers voor bedoeld.
[ Voor 80% gewijzigd door Hoedje op 09-07-2010 09:14 ]
https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection
Ik mis bij de 13"inch toch nog een hogere resolutie. Ik hoop dat er snel een update komt waarbij ook de 13" een high res. versie krijgt en een i5 processor.
Maar misschien kan ik weer lang wachten!
Maar misschien kan ik weer lang wachten!
Anoniem: 358248
Ik volg dit topic wel al een tijdje en ik heb eigenlijk juist nog 1 'opmerking' over de openingspost.
Niet dat het zo erg is hoor, maar volgens mij (en de site van Apple) heeft de standaard 13" MacBook Pro toch een Intel Core 2 Duo van 2,4Ghz en niet van 2,26Ghz.
Verder leuk en interessant topic en hopelijk zal mijn toekomstige MacBook Pro hier begin augustus ook tussen staan.
Niet dat het zo erg is hoor, maar volgens mij (en de site van Apple) heeft de standaard 13" MacBook Pro toch een Intel Core 2 Duo van 2,4Ghz en niet van 2,26Ghz.
Verder leuk en interessant topic en hopelijk zal mijn toekomstige MacBook Pro hier begin augustus ook tussen staan.
[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 358248 op 07-07-2010 21:16 . Reden: (edit: klein foutje gemaakt bij de snelheden ;) ) ]
Kans is zeer klein. Als je gecontroleerd wordt en er wordt vastgesteld dat je niet in aanmerking komt voor die korting (geen TU Delft student in dit geval), krijg je gewoon je geld terug. Maar tot zover ik dit topic al gevolgd heb, is dit nog niet voorgevallen. Je zou beter eens het vorige deel (deel 14) doorbladeren, kom je het linkje en je gestelde vraag 100x tegen.Dirk0s schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 20:26:
Weet iemand als ik een Macbook koop via TU delft kortingslink of ik dan gecontroleerd wordt?
Als je er geen recht op hebt doe het dan ook niet;)Dirk0s schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 20:26:
Niemand hier weet of je gecontroleerd word.
Ik zit nu al 2 weken op een MBP 13" en wil even mijn bevindingen in het kort delen.
MBP leuk ding. Mooi design en afwerking.
Mac osx. Ik hoor iedereen zeggen van; geweldig, werkt out of the box. beter dan windows. Ik ga nooit meer terug. Nou ik herken dat dus totaal niet. Ik denk ook dat dat de mensen die in win xp of vista zijn blijven hangen.
Mac osx is een leuk besturingsysteem, maar sommige features die osx niet heeft en lijken wel van de XP tijd te dateren.
Ik ben zeer tevreden over osx zelf. het werkt, maar dat wil niet zeggen dat ik win 7 nooit meer ga gebruiken. Om eerlijk te zijn vind ik win 7 even goed als osx. Wellicht iets beter. Heb ik in die 2 weken win 7 gebruikt? Nee, heb het nog niet echt nodig gehad, maar straks ga ik het zeker wel nodig heb. Wellicht net zoveel als dat ik osx gebruik.
Ik schrijf nog wel een keer een review over mijn bevinding.
MBP leuk ding. Mooi design en afwerking.
Mac osx. Ik hoor iedereen zeggen van; geweldig, werkt out of the box. beter dan windows. Ik ga nooit meer terug. Nou ik herken dat dus totaal niet. Ik denk ook dat dat de mensen die in win xp of vista zijn blijven hangen.
Mac osx is een leuk besturingsysteem, maar sommige features die osx niet heeft en lijken wel van de XP tijd te dateren.
Ik ben zeer tevreden over osx zelf. het werkt, maar dat wil niet zeggen dat ik win 7 nooit meer ga gebruiken. Om eerlijk te zijn vind ik win 7 even goed als osx. Wellicht iets beter. Heb ik in die 2 weken win 7 gebruikt? Nee, heb het nog niet echt nodig gehad, maar straks ga ik het zeker wel nodig heb. Wellicht net zoveel als dat ik osx gebruik.
Ik schrijf nog wel een keer een review over mijn bevinding.
Welke features heeft Windows 7 bijvoorbeeld die je in OSX mist?
OSX is perfect gemaakt voor multitouch, iets dat je met een MBP toch erg veel gebruikt, tenzij je hem altijd op je bureau hebt staan. Dit zou ik extreem missen in Windows.
Zelf ben ik ook een 20+ jaar Windows gebruiker, maar ik vind OSX simpelweg een stuk verzorgder en beter uitgewerkt.
Wat mij overigens ook als een van de eerste dingen opviel is de software die te vinden is voor OSX. Deze is mijnsinziens vaak veel beter ontworpen. Juist ook de kleinere programma's en tools.
Zelf ben ik ook een 20+ jaar Windows gebruiker, maar ik vind OSX simpelweg een stuk verzorgder en beter uitgewerkt.
Wat mij overigens ook als een van de eerste dingen opviel is de software die te vinden is voor OSX. Deze is mijnsinziens vaak veel beter ontworpen. Juist ook de kleinere programma's en tools.
[ Voor 25% gewijzigd door Bosmonster op 07-07-2010 22:07 ]
Anoniem: 145036
Ik heb sinds begin 2009 een unibody MBP17.
De laatste tijd mislukt het branden van DVD's vaak. Het inlezen van bepaalde DVD+/-R werkt ook slecht, je hoort de dvd drive tikken? Hebben meer mensen dit probleem. Ik denk dat de DVD drive kapot is... versleten kan eigenlijk niet, want ik gebruik hem misschien eens per maand... De officiele garantietermijn (1 jaar, online store) is voorbij.... hoe kan ik dit het beste oplossen? Gratis reparatie zou mooi zijn.
Ik zag dat een nieuwe superdrive nogal kostbaar is. Dus daar zie ik weinig in. Dan zou ik nog liever in de optische bay een extra hd plaatsen (ik zag dat hier ook al mooie oplossingen voor bestaan).
Tnx
De laatste tijd mislukt het branden van DVD's vaak. Het inlezen van bepaalde DVD+/-R werkt ook slecht, je hoort de dvd drive tikken? Hebben meer mensen dit probleem. Ik denk dat de DVD drive kapot is... versleten kan eigenlijk niet, want ik gebruik hem misschien eens per maand... De officiele garantietermijn (1 jaar, online store) is voorbij.... hoe kan ik dit het beste oplossen? Gratis reparatie zou mooi zijn.
Ik zag dat een nieuwe superdrive nogal kostbaar is. Dus daar zie ik weinig in. Dan zou ik nog liever in de optische bay een extra hd plaatsen (ik zag dat hier ook al mooie oplossingen voor bestaan).
Tnx
Anoniem: 269758
Ik zal normaal volgende week een macbook bestellen (Mijn eerste apple computer, m'n moeder heeft echter wel al een 13" MBP).
Nu vraag zit ik wel met enkele vraagjes.. Ivm werk & ontspanning.
Ik zou deze MBP kopen:
15-inch: 2.4GHz
Intel Core i5
4 GB geheugen
320-GB harde schijf
SD-kaartsleuf
Interne batterij met een gebruiksduur van 8-9 uur
Intel HD Graphics
NVIDIA GeForce GT 330M met 256 MB
Nu heb ik wel nog wat extra geld om 1 upgrade te voeren, en ik zit te twijfelen tussen 2 zaken..
Ofwel kan ik # 500GB Serial ATA Drive @ 7200 rpm [+ 127,05 €] nemen, ofwel # MacBook Pro 15-inch Hi-Res Antiglare Widescreen Display [+ 127,05 €]...
Nu vroeg ik mij af of het zo hard nodig is om een 7200rpm hd te nemen? (De 180gb verschil maakt niets uit voor mij, aangezien ik alles op externe hd's opsla).
Hier zit ik vooral mee in omdat ik voor school (Opleiding architectuur) wellicht windows ook zal moeten installeren via bootcamp.
Ten tweede kom ik dan bij ontspanning.. Is het prettig gamen op een MBP? (Ik speel enkel CS/WoW)
Deze MBP zal mijn huidige laptop vervangen en m'n desktop(die ik momenteel enkel om CS/WoW gebruik).
Als iemand die in de richting van architectuur werkt nog wat toelichtingen kan geven eventueel zou dit zeer welkom zijn! Ik vrees namelijk wat of deze MBP genoeg kracht heeft om de nodige programma's te draaien..
Nu vraag zit ik wel met enkele vraagjes.. Ivm werk & ontspanning.
Ik zou deze MBP kopen:
15-inch: 2.4GHz
Intel Core i5
4 GB geheugen
320-GB harde schijf
SD-kaartsleuf
Interne batterij met een gebruiksduur van 8-9 uur
Intel HD Graphics
NVIDIA GeForce GT 330M met 256 MB
Nu heb ik wel nog wat extra geld om 1 upgrade te voeren, en ik zit te twijfelen tussen 2 zaken..
Ofwel kan ik # 500GB Serial ATA Drive @ 7200 rpm [+ 127,05 €] nemen, ofwel # MacBook Pro 15-inch Hi-Res Antiglare Widescreen Display [+ 127,05 €]...
Nu vroeg ik mij af of het zo hard nodig is om een 7200rpm hd te nemen? (De 180gb verschil maakt niets uit voor mij, aangezien ik alles op externe hd's opsla).
Hier zit ik vooral mee in omdat ik voor school (Opleiding architectuur) wellicht windows ook zal moeten installeren via bootcamp.
Ten tweede kom ik dan bij ontspanning.. Is het prettig gamen op een MBP? (Ik speel enkel CS/WoW)
Deze MBP zal mijn huidige laptop vervangen en m'n desktop(die ik momenteel enkel om CS/WoW gebruik).
Als iemand die in de richting van architectuur werkt nog wat toelichtingen kan geven eventueel zou dit zeer welkom zijn! Ik vrees namelijk wat of deze MBP genoeg kracht heeft om de nodige programma's te draaien..
Ik zou de hi-res nemen, dat is wel erg relax. De HD maakt niet bizar veel verschil en zou ik eerder ooit eens vervangen door een SSD.
edit: als je beide upgrades achterwege laat kun je ook direct een 80GB Intel SSD'tje nemen bijvoorbeeld voor iets van 180 euro ofzo. Dat is (naast de hires) verreweg de meest merkbare upgrade.
edit: als je beide upgrades achterwege laat kun je ook direct een 80GB Intel SSD'tje nemen bijvoorbeeld voor iets van 180 euro ofzo. Dat is (naast de hires) verreweg de meest merkbare upgrade.
[ Voor 43% gewijzigd door Bosmonster op 08-07-2010 17:04 ]
Bedoel je dan de Hi-Res Anti-Glare of de gewone?
En 80Gb is wel erg weinig, aangezien ik er 2 OS's zal op moeten installeren ^^ Het verschil tussen 320 en 500 vind ik niet erg, maar dat is omdat het minimum 320 is..
Even over die HD nog, een gewone HD kan ik later dus nog vervangen door een SSD eventueel? Als dit zo is weet ik wel wat gekozen ja ^^
Bedankt voor je snelle reactie
En 80Gb is wel erg weinig, aangezien ik er 2 OS's zal op moeten installeren ^^ Het verschil tussen 320 en 500 vind ik niet erg, maar dat is omdat het minimum 320 is..
Even over die HD nog, een gewone HD kan ik later dus nog vervangen door een SSD eventueel? Als dit zo is weet ik wel wat gekozen ja ^^
Bedankt voor je snelle reactie
Windows 7 is ook perfect gemaakt voor multitouch. Het verschil Windows 7 en OS X is qua features vrij klein. Als je een Windows versie nodig hebt dan is Windows 7 zeer zeker aan te raden. Het is trouwens niet zo dat hierdoor OS X en Windows geen verschillen meer kennen, het blijven 2 verschillende systemen.Bosmonster schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 22:03:
OSX is perfect gemaakt voor multitouch, iets dat je met een MBP toch erg veel gebruikt, tenzij je hem altijd op je bureau hebt staan. Dit zou ik extreem missen in Windows.
De algemene consensus is toch wel dat Windows 7 juist datgene doet wat voorgaande Windows versies niet deden: er verzorgd uitzien en goed uitgewerkt zijn.Zelf ben ik ook een 20+ jaar Windows gebruiker, maar ik vind OSX simpelweg een stuk verzorgder en beter uitgewerkt.
Welke van 2 beter is wordt o.a. bepaald door de software die je nodig hebt en wat je zelf liever gebruikt. Gezien mijn unix/linux voorkeur en dingen als het kunnen aanpassen van mijn workflow ligt mijn voorkeur bij OS X omdat Windows 7 deze dingen moet missen. Ik ben benieuwd naar wat peak mist, gewoon omdat ik nieuwsgierig ben naar dat soort dingen
Zonder twijfel zou ik kiezen voor die scherm-optie om de doodeenvoudige reden dat je dat niet meer achteraf kunt wijzigen. In de MBP kun je en mag je zelf je geheugen en harde schijf verwisselen. Vaak is dat zelf doen ook een stuk goedkoper dan wanneer je het door de OEM (in dit geval Apple) laat doen. Antiglare is trouwens erg prettig in de zin dat het reflecties bijna tot 0 reduceert, glossy is mij en vele anderen gewoon te reflecterend waardoor de reflecties enorm storend worden. Maar ja, even zoveel anderen vinden de glossy weer toffer...Anoniem: 269758 schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 16:58:
WoW gaat op mindere specs al prima dus daar zul je geen zorgen over hoeven te maken. Ik speel overigens beide spellen niet maar wel een paar anderen en dat gaat prima. OS X is op dit moment nog niet echt een Windows-vervanger op dit gebied maar nu Steam naar OS X is gebracht lijkt dat het begin van verandering op dat gebied te zijn. Volgens mij was hier nog een apart topic over gaming in OS X, is vast wel te vinden via de zoekfunctie.Ten tweede kom ik dan bij ontspanning.. Is het prettig gamen op een MBP? (Ik speel enkel CS/WoW)
Ik denk dat je moet gaan kijken of die apps wel op OS X gaan draaien of dat ze Windows-only zijn. In dat laatste geval is het vaak een beter idee om dan Windows naast OS X te installeren middels boot camp en juist geen gebruik te maken van virtualisatie vanwege de performance (in sommige gevallen is virtualisatie snel zat en aangezien je dan niet steeds hoeft te rebooten heeft dat ook de voorkeur).Als iemand die in de richting van architectuur werkt nog wat toelichtingen kan geven eventueel zou dit zeer welkom zijn! Ik vrees namelijk wat of deze MBP genoeg kracht heeft om de nodige programma's te draaien..
Anoniem: 303530
dan vervang je de superdrive door een SSD.Anoniem: 269758 schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 17:08:
ben je wel de mogelijkheid tot DVD's kwijt, maar het merendeel van de mensen gebruikt die dingen toch nauwelijk.
Dan is jouw definitie van "perfect" toch anders dan die van mij vrees ik.ppl schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 17:18:
[...]
Windows 7 is ook perfect gemaakt voor multitouch.
Wederom, dan is jouw definitie van "verzorgd" en "goed uitgewerkt" toch weer heel anders dan die van mij. Ik vind Windows 7 nog steeds een puinhoop qua interface namelijk, zeker in vergelijking met OSX.De algemene consensus is toch wel dat Windows 7 juist datgene doet wat voorgaande Windows versies niet deden: er verzorgd uitzien en goed uitgewerkt zijn.
Ja, maar je moet er wel zelf de nvdisp.inf in bewerken. Standaard installeren deze drivers namelijk niet op Apple-branded hardware.Magic schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 16:51:
In het vorige topic kreeg ik helaas geen reacties (misschien omdat nog niemand het gelukt is?) maar ik stel hem nog een keer:
Je kunt in Device Manager zien welk hardware ID je videochip heeft. Deze kun je vervolgens ergens in de nvdisp.inf toevoegen op een plek waar bijvoorbeeld de Acer GT330M staat. Werkt prima.
Tesla Model Y RWD (2024)
Om toch nog even snel te reageren.ppl schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 17:18:
[...]
[...]
De algemene consensus is toch wel dat Windows 7 juist datgene doet wat voorgaande Windows versies niet deden: er verzorgd uitzien en goed uitgewerkt zijn.
Welke van 2 beter is wordt o.a. bepaald door de software die je nodig hebt en wat je zelf liever gebruikt. Gezien mijn unix/linux voorkeur en dingen als het kunnen aanpassen van mijn workflow ligt mijn voorkeur bij OS X omdat Windows 7 deze dingen moet missen. Ik ben benieuwd naar wat peak mist, gewoon omdat ik nieuwsgierig ben naar dat soort dingen
[...]
Ik mis o.a. het kopieeren van files in een map en dat hij zelf checkt welke er al bestaan. Dus mergen mis ik.
Kopieeren en automatisch renamen mis ik ook.
Dit zijn ff 2 dingen die me snel binnen schieten. Ik schrijf nog wel een keer een review.
p.s. kom a.u.b. niet aan met jah er zijn tools/applicaties die dat kunnen. Een recente O/S hoort die features gewoon te hebben naar mijn mening.
Hij geeft toch aan of iets al bestaat of niet? En dan kan je 'kopieren' of laten staan kiezen.
Inderdaad. En ik wil toch echt niet dat een OS zelf files gaat renamen bij 't kopiëren omdat ze al bestaan in die map.ZpAz schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 22:27:
Hij geeft toch aan of iets al bestaat of niet? En dan kan je 'kopieren' of laten staan kiezen.
Nooit eraan gedacht dat als jij een foto map hebt met oplopende nummers en je maatje ook een camera heeft van dezelfde fabrikant en dus ook oplopende nummers heeft en dat je die fotos dus ook in die map wilt hebben?Serenity schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 22:38:
[...]
Inderdaad. En ik wil toch echt niet dat een OS zelf files gaat renamen bij 't kopiëren omdat ze al bestaan in die map.
Windows geeft een melding. laat de verschillende zien qua grootte en datum en vraagt of je het wilt replacen, of replace + rename.
Als je tools gebruikt die daarvoor bedoeld zijn heb je het hele probleem niet. Foto's beheren doe je bij voorkeur (en volgens de Apple filosofie) met een tool als iPhoto, niet met de Finder.
Het is dus vooral een kwestie van gewenning aan een andere ontwerp-filosofie. Minder zelf prutsen, meer goede tools gebruiken. Want zeg nou zelf. Een map vol met door Windows gerenamede bestanden wordt je ook niet veel wijzer van, als het gaat om het beheren van je foto's.
En als je daar een beetje aan gewend bent vraag je je af wat je vroeger in Windows toch zelf zat te pielen
Het is dus vooral een kwestie van gewenning aan een andere ontwerp-filosofie. Minder zelf prutsen, meer goede tools gebruiken. Want zeg nou zelf. Een map vol met door Windows gerenamede bestanden wordt je ook niet veel wijzer van, als het gaat om het beheren van je foto's.
En als je daar een beetje aan gewend bent vraag je je af wat je vroeger in Windows toch zelf zat te pielen
[ Voor 14% gewijzigd door Bosmonster op 08-07-2010 23:30 ]
Nee, want als ik weet dat veel bestanden waarschijnlijk dezelfde naam hebben doe ik eerst een batch-rename om niet handmatig alles te moeten gaan aanpassenpeak schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 22:50:
Nooit eraan gedacht dat als jij een foto map hebt met oplopende nummers en je maatje ook een camera heeft van dezelfde fabrikant en dus ook oplopende nummers heeft en dat je die fotos dus ook in die map wilt hebben?
Dat is iets anders dan 'automatisch renamen' waar je het over had. Maar inderdaad, Finder heeft die functionaliteit niet.peak schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 22:50:
Windows geeft een melding. laat de verschillende zien qua grootte en datum en vraagt of je het wilt replacen, of replace + rename.
OS X werkt gewoon ánders. De Finder mist veel functies, maar je moet je afvragen waarvoor het gemaakt is. Over het algemeen staan consistentie en simpelheid voorop. Bij het voorbeeld dat je noemt zit aan een oplossing veel meer haken en ogen dat je op 't eerste gezicht zou denken. Mergen van folders is behoorlijk complex en vergt erg veel opties en instellingen, iets wat de Finder weer veel te complex zou maken, en dat is gewoon het doel van de Finder niet.peak schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 21:19:
Een recente O/S hoort die features gewoon te hebben naar mijn mening.
Windows is erg goed in zoveel mogelijk functionaliteit toe te voegen voor elk mogelijke scenario, waar OS X-programma's vaak een veel strakkere focus hebben. Wellicht minder functionaliteit op sommige punten, maar uiteindelijk zorgt dat er juist voor dat het zo duidelijk, simpel en consistent is. Wil je twee folders mergen, dan gebruik je in OS X gewoon een applicatie die daarvoor gemaakt is en op dát punt uitblinkt.
Zijn gewoon keuzes die gemaakt zijn, en waarbij Windows en OS X van elkaar verschillen. Probeer niet denken in termen van 'het beste OS' want dat is er niet. Zowel Windows als OS X hebben beide hun sterke en zwakke punten, en aan beide valt nog veel te verbeteren. Met OS X kun je in ieder geval precies hetzelfde doen als met Windows en voor elk Windows-programma zijn talloze Mac-alternatieven. Veel werkt hetzelfde, veel werkt net wat anders. Je moet alleen open staan voor, zoals Bosmonster al zei, een andere ontwerp-filosofie. Want zolang je OS X op de Windows-manier blijft gebruiken zul je gewoon vaak ergens tegenaan botsen.
Ik wilde daarmee zeggen dat er in Windows 7 ook van meet af aan rekening is gehouden met multitouch mogelijkheden. Op sommige gebieden nog meer dan in OS X waar je al snel naar tools als BetterTouchTool moet grijpen om wat meer te kunnen dan een paar swipes en wat scrollwerk in een paar (voornamelijk Apple) applicaties. Wat betreft betrouwbaarheid is dat volgens mij ook niet gek anders dan in OS X zelf. Ik weet dat het helemaal hip is om als Mac gebruiker anti-Windows te zijn maar dat is in dit geval onterecht. Windows 7 is nogal een vooruitgang.Bosmonster schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 17:50:
[...]
Dan is jouw definitie van "perfect" toch anders dan die van mij vrees ik.
De Windows 7 interface zit prima in elkaar en heeft zo z'n nukken. Datzelfde heb je met OS X en GNOME ook weer dus dat is niets nieuws. OS X en GNOME maken door de strakke HIG echter wel minder puinzooi van hun interface dan Windows dat doet maar Windows 7 is in dat opzicht een gigantische vooruitgang. De interface is prima, die van OS X en GNOME vind ik persoonlijk alleen een stuk beter (met name omdat ik in OS X het e.e.a. aan de interface kan veranderen in de zin van Automator). Ook hier geldt dat als je objectief naar de zaak kijkt er zeker wel positieve dingen op te merken zijn over Windows 7, de interface is daar eentje van.Wederom, dan is jouw definitie van "verzorgd" en "goed uitgewerkt" toch weer heel anders dan die van mij. Ik vind Windows 7 nog steeds een puinhoop qua interface namelijk, zeker in vergelijking met OSX.
Dat mergen is inderdaad iets wat niet zomaar gaat, dat lijkt ook meer een unix-ding te zijn die ze hebben overgenomen. Windows 7 doet dit een stukje chiquer door de gebruiker de keuze te geven of iets vervangen of gemerged moet worden. Als men bij Apple die functie nou eens kopieert zou dat een toegevoegde waarde aan OS X geven omdat het aardig wat trammelant scheelt. Je bent niet de enige die het mist en die er mee in de boot gaat dus je hoeft je niet te verontschuldigenpeak schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 21:19:
Ik mis o.a. het kopieeren van files in een map en dat hij zelf checkt welke er al bestaan. Dus mergen mis ik.
Kopieeren en automatisch renamen mis ik ook.
Ga je die hier neerzetten of komt die op de frontpage tussen alle andere reviews? Ik ben benieuwdDit zijn ff 2 dingen die me snel binnen schieten. Ik schrijf nog wel een keer een review.
Yep maar er zijn veel mensen die verwachten dat er dan data samengevoegd wordt. Ik vind dat mergen opzich wel iets wat een toegevoegde waarde heeft. Aangezien het OS je toch vraagt of je het wil vervangen is het een kleine moeite om dan ook even te vragen of het niet gemerged moet worden. Dat scheelt weer gestoei met dingen als Automator en een scripting taal om dat voor elkaar te krijgen. Dit beperkt zich trouwens niet tot het voorbeeld van de plaatjes die wordt gegeven. Het is handig als je verschillende mapjes hebt die vrijwel dezelfde inhoud hebben gelijk wil trekken. Dan mik je alles gewoon in 1 map en zoek je het daarna uit (de uitgezochte map laat je dan alle andere overschrijven zodat overal dezelfde content staat). Met de merge functie gaat dit heel snel en eenvoudig, in OS X moet je alles handmatig doen (renamen, dan pas verplaatsen). Voor sommige mensen is dit een standaard onderdeel van hun workflow en nogal cruciaal.ZpAz schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 22:27:
Afgezien daarvan verwacht je van een OS dat op de markt wordt gebracht met een gejatte headliner als "the world's most advanced operating system" (Sun Solaris werd zo ook al eens op de markt gezet) dat het dan ook advanced is in de zin van intelligentie en dus een feature als dat mergen aan boord moet hebben.
Daarom noemt hij "automatisch renamen" ook afzonderlijk want ook dat kan OS X niet standaard volgens mij. Je kunt in Windows wat files selecteren en dan voor rename kiezen. Als je dan een naam geeft zal hij alle geselecteerde files opeenvolgend gaan nummeren. Voor OS X moet je dan aan de knutsel met Automator of je download 1 van de vele batch rename tools.Serenity schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 00:00:
[...]
Dat is iets anders dan 'automatisch renamen' waar je het over had. Maar inderdaad, Finder heeft die functionaliteit niet.
[ Voor 6% gewijzigd door ppl op 09-07-2010 00:13 . Reden: kleine toevoeging ]
in de zin van touchscreens, ja, maar een touchpad? de moeite die ze daarin hebben gestoken grenst aan 0.ppl schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 00:10:
[...]
Ik wilde daarmee zeggen dat er in Windows 7 ook van meet af aan rekening is gehouden met multitouch mogelijkheden.
yes, dat is ook een driverprobleem, maar built in mogelijkhed om met gestures volgende, vorige, alt-tab enzo te doen, geweldig, het kan alleen niet.... (correct me if im wrong)
Anoniem: 99613
Goed... Met betrekking tot mijn vermoedelijk verrotte nVidia chip in mijn MBPro14 gaat het niet al te best (vorige topic)... iCentre Amsterdam doet er nu dus 8 dagen over om mijn diagnose van mijn MB Pro vast te stellen. Gisteren met reparatiecentrum gebeld en de service is ronduit slecht. Persoon aan de lijn wist mij niets te vertellen, status is gewoon onbekend, weet niet hoe lang het nog ging duren voordat een diagnose zou worden vastgesteld en kon / mocht mij ook niet doorverbinden met de reparateur zelf. Met iCentre Amsterdam gebeld (had al eerder om een status update gevraagd), maar ook die konden / mochten / wouden mij niet doorverbinden met mijn reparateur. Het kriebelde wel om gisterenavond nog langs te gaan, maar omdat ik toch het idee had dat het voor niets zou zijn (en ik niet zo'n zin had om wéér 40 minuten in de metro te zitten), heb ik het er even bij gelaten. Ik geef het tot maandag, dan eis ik met iemand te kunnen spreken, of ik bel met Apple Benelux. De reparateur gaf zelf ook destijds aan dat het maximaal 5 dagen zou duren...
Ondertussen heb ik toch een laptop nodig; en ik denk dat ik tóch een MB Pro 13" ga halen. Ben ook student dus dat 3% is mooi meegenomen. Ik zie dat er momenteel alleen en 5400 RPM schijf in zit. Heb in mijn oude macbook pro een 7200 RPM 500 GB schijf, en merkte daar eigenlijk nauwelijks verschil in accuduur.. Wat zijn jullie ervaringen met een 7200 RPM schijf in de 13" MB Pro en de accuduur?
update / edit:
Nou dat is lekker... offerte van iCentre binnen. Geen enkel detail over de diagnose, alleen dat het vervangen van het moederbord mij 600 euro gaat kosten
Er staat enkel bij "geen beeld en geluid bij opstarten" joh, je meent het, maar waarom willen jullie dan zo graag het logic board vervangen.. Wat scheelt eraan? Ben nu aan het bellen sta al een half uur in de wacht.. Dat wordt absoluut Apple Benelux bellen.
update / edit:
Hoe maak je mij écht kwaad? Door een half uur in de wacht te staan, plots verbroken te worden, proberen terug te bellen en duidelijk te merken dat men meer trek had in het weekeinde dan klanten te woord te staan (krijg gelijk de voicemail). Dit begint er op te lijken dat dit mijn laatste Apple product ooit was. Hoe durf je dit met Premium Reseller te bestempelen.
Ondertussen heb ik toch een laptop nodig; en ik denk dat ik tóch een MB Pro 13" ga halen. Ben ook student dus dat 3% is mooi meegenomen. Ik zie dat er momenteel alleen en 5400 RPM schijf in zit. Heb in mijn oude macbook pro een 7200 RPM 500 GB schijf, en merkte daar eigenlijk nauwelijks verschil in accuduur.. Wat zijn jullie ervaringen met een 7200 RPM schijf in de 13" MB Pro en de accuduur?
update / edit:
Nou dat is lekker... offerte van iCentre binnen. Geen enkel detail over de diagnose, alleen dat het vervangen van het moederbord mij 600 euro gaat kosten

update / edit:
Hoe maak je mij écht kwaad? Door een half uur in de wacht te staan, plots verbroken te worden, proberen terug te bellen en duidelijk te merken dat men meer trek had in het weekeinde dan klanten te woord te staan (krijg gelijk de voicemail). Dit begint er op te lijken dat dit mijn laatste Apple product ooit was. Hoe durf je dit met Premium Reseller te bestempelen.
[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 99613 op 09-07-2010 17:50 ]
Ik zou eens proberen Apple zelf te bellen en het verhaal uit te leggen. Wanneer je weer een beetje afgekoeld bent natuurlijkAnoniem: 99613 schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 08:42:
Goed... Met betrekking tot mijn vermoedelijk verrotte nVidia chip in mijn MBPro14 gaat het niet al te best (vorige topic)... iCentre Amsterdam doet er nu dus 8 dagen over om mijn diagnose van mijn MB Pro vast te stellen. Gisteren met reparatiecentrum gebeld en de service is ronduit slecht. Persoon aan de lijn wist mij niets te vertellen, status is gewoon onbekend, weet niet hoe lang het nog ging duren voordat een diagnose zou worden vastgesteld en kon / mocht mij ook niet doorverbinden met de reparateur zelf. Met iCentre Amsterdam gebeld (had al eerder om een status update gevraagd), maar ook die konden / mochten / wouden mij niet doorverbinden met mijn reparateur. Het kriebelde wel om gisterenavond nog langs te gaan, maar omdat ik toch het idee had dat het voor niets zou zijn (en ik niet zo'n zin had om wéér 40 minuten in de metro te zitten), heb ik het er even bij gelaten. Ik geef het tot maandag, dan eis ik met iemand te kunnen spreken, of ik bel met Apple Benelux. De reparateur gaf zelf ook destijds aan dat het maximaal 5 dagen zou duren...
update / edit:
Nou dat is lekker... offerte van iCentre binnen. Geen enkel detail over de diagnose, alleen dat het vervangen van het moederbord mij 600 euro gaat kostenEr staat enkel bij "geen beeld en geluid bij opstarten" joh, je meent het, maar waarom willen jullie dan zo graag het logic board vervangen.. Wat scheelt eraan? Ben nu aan het bellen sta al een half uur in de wacht.. Dat wordt absoluut Apple Benelux bellen.
update / edit:
Hallo allemaal,
sinds ruim een jaar ben ik in het bezit van een macbook pro 15,4 inch. Nu heeft een kennis van mijn sinds kort ook een macbook pro 15,4 inch en wat mij opvalt bij het scrollen, is dat dit op de nieuwe macbook van mijn kennis lijkt op het scrollen zoals op een ipod / iphone.
Weet iemand of ik dit ook kan inschakelen?
We draaien beiden snow leopard.
Bij voorbaat dank voor de reactie!
sinds ruim een jaar ben ik in het bezit van een macbook pro 15,4 inch. Nu heeft een kennis van mijn sinds kort ook een macbook pro 15,4 inch en wat mij opvalt bij het scrollen, is dat dit op de nieuwe macbook van mijn kennis lijkt op het scrollen zoals op een ipod / iphone.
Uiteraard heeeeel vervelend, maar let wel... dit is een reseller en het is vrijdag. Geen excuus natuurlijk, maar ik zou daar zowiezo niet veel van verwacht hebben, bij welk merk dan ook. Verder moet je dit niet koppelen aan Apple producten an-sich, dat zou zonde zijn van de (hopelijk) goede ervaringen die je met de producten hebt.Hoe maak je mij écht kwaad? Door een half uur in de wacht te staan, plots verbroken te worden, proberen terug te bellen en duidelijk te merken dat men meer trek had in het weekeinde dan klanten te woord te staan (krijg gelijk de voicemail). Dit begint er op te lijken dat dit mijn laatste Apple product ooit was. Hoe durf je dit met Premium Reseller te bestempelen.
Nee, dit is standaard niet mogelijk. In de laatste revisie is het touchpad iets aangepast.Erik-1980 schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 23:02:
Hallo allemaal,
Asus notebooks kunnen dit en Wacom heeft diverse touch devices in haar assortiment waarbij de Bamboo Touch 1 groot multitouch touchpad is. Bij Wacom ben je afhankelijk van hun software, bij die van Asus weet ik het eigenlijk niet. Windows zelf heeft een complete multitouch API waarbij je wat meer lijkt te kunnen dan bij de API van OS X (hoewel je met BetterTouchTool duidelijk ziet dat er toch echt heel erg veel mee kan). Zie bijv. MultiTouch Capabilities in Windows 7 (MSDN).Anoniem: 303530 schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 00:35:
[...]
in de zin van touchscreens, ja, maar een touchpad? de moeite die ze daarin hebben gestoken grenst aan 0.
yes, dat is ook een driverprobleem, maar built in mogelijkhed om met gestures volgende, vorige, alt-tab enzo te doen, geweldig, het kan alleen niet.... (correct me if im wrong)
De built-in mogelijkheden van OS X zijn trouwens ook dermate beperkt dat er bepaalde dingen gewoonweg niet in bepaalde apps mogelijk zijn. Ik kan in Safari wel met mijn trackpad vorige en volgende pagina en in iPhoto kan ik vorige en volgende plaatje doen maar als ik datzelfde probeer in Firefox dan werkte dat tot voor kort niet. De reden waarom het nu wel werkt komt doordat Firefox zelf hier support voor heeft in moeten bouwen. Met iets als pinch to zoom heb je hetzelfde probleem, tot dusver werkt het hier alleen in de apps van Apple, in ieder ander niet-Apple app werkt het gewoonweg niet. Met een 3rd party tool als BetterTouchTool kun je ineens wel voor allerlei applicaties verschillende gestures instellen waaronder dat pinch to zoom en dat vorige/volgende. Je kunt zelfs een aantal default gestures aanpassen en in iets anders veranderen. By default kun je in OS X alleen een paar gestures aan en uit zetten, dat is alles. Het is niet voor niets dat iedereen bij het gebruik van de multitouch trackpad en de Magic Mouse dat BetterTouchTool aanraadt.
Dat is de inertial scroll wat je alleen op de iPod Touch/iPhone, Magic Mouse en de mid 2010 MacBook Pro terug vindt. Het is geen optie die je standaard aan kunt zetten op een andere MBP. Ik geloof dat hier wel wat 3rd party tools voor zijn, ik weet alleen niet meer welke. Als je zoekt op "intertial scroll early 2008" vindt je aardig wat links waaronder de volgende 2 die handig lijken:Erik-1980 schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 23:02:
- http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=896931
- http://discussions.apple....readID=2398884&tstart=165
- http://www.tuaw.com/2010/...-all-multi-touch-trackpa/
Je vergelijkt nu een multitouch trackpad met een API voor een multitouch scherm, geen wonder dat je verschillen gaat vinden.
ja maar dus niet out-of-the-box, die multitouch word gewoon afgevangen dor een vendor driver.ppl schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 23:42:
[...]
Asus notebooks kunnen dit en Wacom heeft diverse touch devices in haar assortiment waarbij de Bamboo Touch 1 groot multitouch touchpad is. Bij Wacom ben je afhankelijk van hun software, bij die van Asus weet ik het eigenlijk niet. Windows zelf heeft een complete multitouch API waarbij je wat meer lijkt te kunnen dan bij de API van OS X (hoewel je met BetterTouchTool duidelijk ziet dat er toch echt heel erg veel mee kan). Zie bijv. MultiTouch Capabilities in Windows 7 (MSDN).
en ja, bij sommige drivers van synaptics kan dit ook, maar het is me een raadsel waarom ze die niet in elke driver inbouwen, dat kan zoveel beter.
en dan natuurlijk het bettertouchtool-argument, klopt, maar zoiets is er voor windows dus niet (behalve het verschrikkelijke scrybe

Wat jij er hier neerzet is absoluut niet wat er in mijn reactie en in die link staat en ook zeker niet wat ik bedoel. Iemand roept dat Microsoft 0,0 moeite heeft gestoken in het multitouch verhaal voor trackpads en dat is niet waar zoals uit die link over de API blijkt. Deze API is niet voor een multitouch scherm, dat is hoe het vaak gedemonstreerd wordt. Daarom hebben ze het in het artikel waar ik naar link ook duidelijk over "multitouch devices" en niet over multitouch screens/displays. Windows heeft dus een algemene multitouch API voor diverse multitouch devices waaronder schermen, trackpads, etc. behoren. Er is dus wel degelijk moeite in gestoken.ZpAz schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 09:59:
[...]
Je vergelijkt nu een multitouch trackpad met een API voor een multitouch scherm, geen wonder dat je verschillen gaat vinden.
Wat ik echter wilde aantonen was het feit dat de multitouch mogelijkheden in zowel Windows als OS X op een vrijwel gelijk niveau ligt. Bij beiden heb je de nodige beperkingen waar je niet omheen kunt. In OS X hebben we inmiddels diverse 3rd party tools waarmee je dat kunt omzeilen, voor Windows 7 weet ik het niet. Het relaas van degene waarop ik reageer dat OS X de implementatie beter voor elkaar heeft dan Windows is dus niet juist. Ook in OS X moet je voor sommige apps naar een 3rd party tool grijpen omdat multitouch anders niet mogelijk is en ook Windows 7 kent een x aantal dezelfde gestures en mogelijkheden als OS X dat kent in haar eigen API.
Mja, hardware vendors hebben vaak nog wel de arrogantie dat hun eigen ding beter is dan al het andere. Ik had ook liever gezien dat ze de onderliggende mogelijkheden van het OS gebruikten. Synaptics en andere zijn dat prima in staat aangezien zij ook verantwoordelijk zijn voor die multitouch trackpads in de Macs. Ze kunnen het dus wel.Anoniem: 303530 schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 10:43:
[...]
ja maar dus niet out-of-the-box, die multitouch word gewoon afgevangen dor een vendor driver.
en ja, bij sommige drivers van synaptics kan dit ook, maar het is me een raadsel waarom ze die niet in elke driver inbouwen, dat kan zoveel beter.
Sja, dan is in de praktijk de multitouch mogelijkheid voor de gebruiker (en dat is iets heel anders dan de mogelijkheden die het OS zelf biedt en die door Microsoft zijn gerealiseerd) in OS X positiever dan in Windows.en dan natuurlijk het bettertouchtool-argument, klopt, maar zoiets is er voor windows dus niet (behalve het verschrikkelijke scrybe)
Edit: even voor de duidelijkheid: ik ben nou niet bepaald onder de indruk van de huidige multitouch mogelijkheden in zowel Windows, Linux als OS X. Het is allemaal maar beperkt, het werkt niet altijd (pinch to zoom lukt mij 99% van de tijd gewoon niet), het werkt vaak niet vloeiend (roteren bijv.) en je hebt standaard geen mogelijkheid om dingen in te stellen. Een 3rd party tool als BetterTouchTool doet veel goeds maar ook dat kent zo z'n problemen (wth moet ik met die Windows 7 vensterverplaatsfunctie?).
[ Voor 8% gewijzigd door ppl op 10-07-2010 14:34 ]
Anoniem: 365539
Ik, heb nu 1 weekje een MacBookPro 15". Mijn eerste woord dat bij me op-kwam was: Geweldig. Zeer mooi, perfect design, de GUI is perfect. Het (OSX) werkt ook veel makkelijker, niet dat elle-lang gezeur met Windows over ditjes en datjes, Nee. Gewoon, recht door zee. Ik hou ervan. Om even te samenvatten: Top Apparaat.
Anoniem: 345908
2 vragen.waarom kan ik als ik meerdere internet pagina's open en deze wil weg klikken dit niet wil en eerst het pijltje uit het rooie kruisje moet halen en weer terug om de volgende pagina weg te klikken.(kan dus niet achter elkaar op het rooie kruisje klikken zodat alles weg is.(ja vaag met windows nooit last van gehad)
Vraag twee. Ik vind een @mail adres van iemand op internet en wil de gene wat sturen,probeer adres dan te kopieren en plakken in adres balk van mail die ik wil versturen maar dit lukt mij niet,krijg geen plak optie.Dan
nog iets geks word melding gemaakt dat ik doorgestuurd word na pagina,gebeurd nu ook niet en als ik wil reageren op iemand moet ik eerst inloggen recht boven in (my net) anders word wachtwoord niet herkend of gebruikersnaam.Kan dus nooit op reageren klikken ,kom er dan niet op ??????
Vraag twee. Ik vind een @mail adres van iemand op internet en wil de gene wat sturen,probeer adres dan te kopieren en plakken in adres balk van mail die ik wil versturen maar dit lukt mij niet,krijg geen plak optie.Dan
nog iets geks word melding gemaakt dat ik doorgestuurd word na pagina,gebeurd nu ook niet en als ik wil reageren op iemand moet ik eerst inloggen recht boven in (my net) anders word wachtwoord niet herkend of gebruikersnaam.Kan dus nooit op reageren klikken ,kom er dan niet op ??????
[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 345908 op 10-07-2010 20:00 ]
Eerste Macbook Pro 13 " gekocht, had al een iMac dus Mac OSX is me niet vreemd. Maar dit is wel mijn eerste Apple Notebook. Zeer mooi ding en het ziet er erg degelijk uit. Al mocht het scherm wel iets minder degelijk opengaan.
Heb nog wat moeite met het opendoen, zonder het hele ding op te tillen. Toetsenbord is absoluut het beste waar ik op heb gewerkt, en heb toch nogal wat merken in mijn handen gehad. Maar dit typt erg fijn.
Bewust voor de 13 inch gekozen omdat ik iets kleins en draagbaars wilde. De resolutie vindt ik niet te laag ondanks dat ik dat wel veel hoor. Deze resolutie werkt wel prettig, als ik meer op het scherm wil had ik wel een 15 inch gekocht. Scherm is in ieder geval erg goed. al met al het gevoel dat je niet voor niks dat extra betaalt, niet alleen om het OS maar ook om de degelijke bouw.
Wat zijn de ervaringen wat betreft vlekken op de Mac van de handpalmen, vooral nu de handen flink bezweet zijn? Bij de kunststoffen laptops bijt dit op ten duur in en heb je vlekken, hoop dat een ALU er geen last van heeft, zou zonde zijn van zo' n mooie notebook.
Bewust voor de 13 inch gekozen omdat ik iets kleins en draagbaars wilde. De resolutie vindt ik niet te laag ondanks dat ik dat wel veel hoor. Deze resolutie werkt wel prettig, als ik meer op het scherm wil had ik wel een 15 inch gekocht. Scherm is in ieder geval erg goed. al met al het gevoel dat je niet voor niks dat extra betaalt, niet alleen om het OS maar ook om de degelijke bouw.
Wat zijn de ervaringen wat betreft vlekken op de Mac van de handpalmen, vooral nu de handen flink bezweet zijn? Bij de kunststoffen laptops bijt dit op ten duur in en heb je vlekken, hoop dat een ALU er geen last van heeft, zou zonde zijn van zo' n mooie notebook.
To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab
Ik had eerst het idee om de 13" te kiezen na wat weekjes research is mijn voorlopige droom MacBook Pro de 15" 2.4 GHz met high res scherm. Ik ga met Adobe CS5 werken en vond 13" zelf al wat klein. Maar man man man, wat een prijskaartje hangt aan zo'n ding. Via bepaalde kortingen scheelt het al wel 150,- euro maar alsnog is ruim 1700,- wel een hoop. Aan de andere kant is dit wel iets wat ik echt wil dus ik hou mezelf niet tegen.
Anoniem: 365539
Hoe bevalt het geluid?OkselFris schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 20:18:
Eerste Macbook Pro 13 " gekocht, had al een iMac dus Mac OSX is me niet vreemd. Maar dit is wel mijn eerste Apple Notebook. Zeer mooi ding en het ziet er erg degelijk uit. Al mocht het scherm wel iets minder degelijk opengaan.Heb nog wat moeite met het opendoen, zonder het hele ding op te tillen. Toetsenbord is absoluut het beste waar ik op heb gewerkt, en heb toch nogal wat merken in mijn handen gehad. Maar dit typt erg fijn.
@ Schoonmaak. Je hebt een Micro-vezel-doekje gekregen bij je aankoop, daarmee kun je hem het beste mee schoonmaken. Als je het dan niet afgaat. probeer een doekje (warm water, hij mag NIET meer druipen van het water.)
Geluid is goed voor zo'n kleine laptop. Mijn Dell E6500 die ik voor het werk gebruik heeft toch een stuk minder geluid, terwijl die er meer ruimte voor heeft. Maar natuurlijk blijft het een laptop en stelt het niet veel voor. Maar daar heb ik hem ook niet voor gekocht, daarvoor heb ik mijn iMac wel.Anoniem: 365539 schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 20:57:
[...]
Hoe bevalt het geluid?
@ Schoonmaak. Je hebt een Micro-vezel-doekje gekregen bij je aankoop, daarmee kun je hem het beste mee schoonmaken. Als je het dan niet afgaat. probeer een doekje (warm water, hij mag NIET meer druipen van het water.)
To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab
Ik zit er aan te denken om een Macbook Pro 13" te gaan kopen. ik heb altijd al een Mac gewild, maar ik vond het altijd te duur.
Wat ik me afvraag is of ik met de Display Port->VGA adapter(weer een manier om geld te verdienen:P) het mogelijk is om het VGA scherm als 1e beeldscherm te gebruiken en de Macbook Pro als tweede?
Wat ik me afvraag is of ik met de Display Port->VGA adapter(weer een manier om geld te verdienen:P) het mogelijk is om het VGA scherm als 1e beeldscherm te gebruiken en de Macbook Pro als tweede?
Ik heb goedgoop een licentie voor windows xp 64-bit op de kop kunnen tikken, daarmee wilde ik de Boot Camp-Windows-XP-32 die nu op mijn Santa Rosa MBP staat vervangen.Helaas is dat model MBP "unsupported" voor 64 -bits bootcamp drivers. Ik heb voor Windows 7 en ook Vista diverse workarounds gevonden, maar die OS zijn geen optie, ten eerste omdat ik van vista geen licentie heb, en van windows 7 heb ik er wel een, maar om meteen de helft van de partitie aan het os te offeren... Helaas heeft mijn MBP slechts een hdd van 160GB...
Is het toch mogelijk de 64-bits bootcampdrivers op de MBP SR te intstalleren?
Is het toch mogelijk de 64-bits bootcampdrivers op de MBP SR te intstalleren?
Heb je de guide van iFrankie gevolgd?
Moet lukken met je SR MBP.
Volgende keer normale zinnen typen aub.... zo schrijf je voor andere zaken toch ook niet? (hopelijk...)Anoniem: 345908 schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 19:52:
2 vragen.waarom kan ik als ik meerdere internet pagina's open en deze wil weg klikken dit niet wil en eerst het pijltje uit het rooie kruisje moet halen en weer terug om de volgende pagina weg te klikken.(kan dus niet achter elkaar op het rooie kruisje klikken zodat alles weg is.(ja vaag met windows nooit last van gehad)
Anyway, eerste probleem komt waarschijnlijk omdat je je browser nog niet geselecteerd hebt. Sluit gewoon je vensters met cmd-W; is veel sneller en makkelijker.
Je tweede vraag: als je het emailadres highlight en rechtsklikt, komt er toch gewoon een kopieren optie te staan? Of gebruik anders cmd-C. Zie het probleem niet echt.
Je laatste vraag hoort absoluut niet thuis in dit topic....
Anoniem: 193933
Jazeker, dat kan gewoon.tomwebfreak schreef op zondag 11 juli 2010 @ 09:35:
Ik zit er aan te denken om een Macbook Pro 13" te gaan kopen. ik heb altijd al een Mac gewild, maar ik vond het altijd te duur.
Ik scrollde op die pagina even naar onderen, en daar heb je zo'n screenshot dat je met meerdere vingers tegelijk kan tekenen, dat wil je op een trackpad doen? Of verschijnen er dan meerdere cursors in het beeld voor elke vinger één omdat je anders je positie van je vingers niet weet.ppl schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 14:31:
[...]
Wat jij er hier neerzet is absoluut niet wat er in mijn reactie en in die link staat en ook zeker niet wat ik bedoel. Iemand roept dat Microsoft 0,0 moeite heeft gestoken in het multitouch verhaal voor trackpads en dat is niet waar zoals uit die link over de API blijkt. Deze API is niet voor een multitouch scherm, dat is hoe het vaak gedemonstreerd wordt. Daarom hebben ze het in het artikel waar ik naar link ook duidelijk over "multitouch devices" en niet over multitouch screens/displays. Windows heeft dus een algemene multitouch API voor diverse multitouch devices waaronder schermen, trackpads, etc. behoren. Er is dus wel degelijk moeite in gestoken.
Fantastisch, ga ik meteen proberen! Nog een reden om uit de hitte weg te blijven.dolby schreef op zondag 11 juli 2010 @ 10:07:
Heb je de guide van iFrankie gevolgd?
Hmm, jammer, is niet helemaal wat ik zocht. Zelf de drivers installeren zal inderdaad wel lukken, maar ik kan er itt frankie niet mee leven dat minor devices niet goed werken
Als ik het voor elkaar heb laat ik het weten, ik zal wel proberen de msi's enzo op de snow leopard-cd uit elkaar te trekken om de drivers te krijgen, ben benieuwd of dat lukt.
[ Voor 38% gewijzigd door begintmeta op 11-07-2010 11:28 ]
Gewoon zoals je dat in OS X ook kunt doen: pinch to zoom en al die ongein. Ze hebben in die API diverse mogelijkheden en gestures geïmplementeerd. Met zo'n groot scherm heb je uiteraard de beschikking over een aantal andere gestures aangezien je heel wat meer leuke dingen kunt doen met zo'n groot oppervlak. Tot dusver demonstreert men multitouch ook met dat soort schermen (en daarmee bedoel ik dus niet alleen Windows, je komt aardig wat van die multitouch tafelprojecten tegen).ZpAz schreef op zondag 11 juli 2010 @ 11:07:
[...]
Ik scrollde op die pagina even naar onderen, en daar heb je zo'n screenshot dat je met meerdere vingers tegelijk kan tekenen, dat wil je op een trackpad doen? Of verschijnen er dan meerdere cursors in het beeld voor elke vinger één omdat je anders je positie van je vingers niet weet.
Als je meerdere aansluitingen in een laptop moet bouwen zul je daar wel de ruimte voor moeten hebben. Als je een kleine dunne en lichte laptop wil maken kun je dus niet allerlei connectoren erop gaan zetten, je moet een keuze maken. Als je dan een mini DisplayPort connector hebt waarbij je met adapters moet werken om dingen als vga, dvi, hdmi output te krijgen kun je de laptop klein, dun en licht maken. Ze hadden op z'n minst een dvi of vga adapter mee mogen leveren omdat dit 1 van de meest gebruikte aansluitingen zijn voor beamers en schermen wat nou juist net de 2 dingen zijn waarop je een laptop aan zou sluiten. Kun je daarna nog discussiëren welke van de twee (dvi en vga) het meest voorkomt vandaag de dag...tomwebfreak schreef op zondag 11 juli 2010 @ 09:35:
[ Voor 36% gewijzigd door ppl op 11-07-2010 16:13 . Reden: toevoeging over vga adapter ]
VGA is sowieso een afgeschreven standaard. DVI is veel te groot voor een laptop en zul je alsnog adapters nodig hebben voor andere standaarden.
MDP + adaptertje (DP, DVI, HDMI, VGA, etc) is dus de beste oplossing die ze hadden kunnen bedenken.
En snap niet dat mensen het duur vinden. 29 euro voor een kwalitatief goede adapter is een prima prijs. Als je goedkope chinese rommel wil is er ook genoeg te vinden voor een paar euro op internet.
MDP + adaptertje (DP, DVI, HDMI, VGA, etc) is dus de beste oplossing die ze hadden kunnen bedenken.
En snap niet dat mensen het duur vinden. 29 euro voor een kwalitatief goede adapter is een prima prijs. Als je goedkope chinese rommel wil is er ook genoeg te vinden voor een paar euro op internet.
[ Voor 50% gewijzigd door Bosmonster op 12-07-2010 10:15 ]
Je begint over iets heel anders ? Hij wil weten of hij de beeldscherm prioriteit kan omdraaien. Knap dat jij begint over hoe goed de displayport wel niet is.ppl schreef op zondag 11 juli 2010 @ 16:07:
[...]
Als je meerdere aansluitingen in een laptop moet bouwen zul je daar wel de ruimte voor moeten hebben. Als je een kleine dunne en lichte laptop wil maken kun je dus niet allerlei connectoren erop gaan zetten, je moet een keuze maken. Als je dan een mini DisplayPort connector hebt waarbij je met adapters moet werken om dingen als vga, dvi, hdmi output te krijgen kun je de laptop klein, dun en licht maken. Ze hadden op z'n minst een dvi of vga adapter mee mogen leveren omdat dit 1 van de meest gebruikte aansluitingen zijn voor beamers en schermen wat nou juist net de 2 dingen zijn waarop je een laptop aan zou sluiten. Kun je daarna nog discussiëren welke van de twee (dvi en vga) het meest voorkomt vandaag de dag...
Mij is het nog niet gelukt, zal vast wel kunnen. Heeft volgens mij iets te maken met het tabje arrangement.
I don't hate you, I nothing you
In het tabblad rangschikking (of arrangement bij engels
) kun je de bovenste balk naar het andere scherm slepen, dan wordt deze primair
Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz
Waarschijnlijk door de opmerking "weer een manier om geld te verdienen" en over het aanwezig zijn van alleen een mini displayport.ipazza schreef op maandag 12 juli 2010 @ 11:57:
[...]
Je begint over iets heel anders ? Hij wil weten of hij de beeldscherm prioriteit kan omdraaien. Knap dat jij begint over hoe goed de displayport wel niet is.
Toch maar eens even vragen hier; ik heb een macbook pro late 2008.
Zijn er hier meer mensen waarbij het scherm af en toe zwart knippert? Alsof je even met je ogen knippert...
Heeeel irritant, ik heb hem al eens terug gebracht voor reparatie (samen met een aantal andere dingen) maar dit probleem blijft terug komen
Zijn er hier meer mensen waarbij het scherm af en toe zwart knippert? Alsof je even met je ogen knippert...
Heeeel irritant, ik heb hem al eens terug gebracht voor reparatie (samen met een aantal andere dingen) maar dit probleem blijft terug komen
Anoniem: 28513
Ik heb het inderdaad ook. Nooit echt druk overgemaakt verder. Alleen wat mij opviel het lijkt alleen in OS X te gebeuren en niet in Windows Vista onder boot camp vreemd genoeg, daar merk ik het namelijk nooit.tomtommie schreef op maandag 12 juli 2010 @ 14:13:
Toch maar eens even vragen hier; ik heb een macbook pro late 2008.
Dit heb ik inderdaad ook gehad (op m'n vorige late 2008 model - deze willen nog wel eens last hebben van een 9400M bug, waarbij deze te warm wordt en zichzelf heel kort uitschakeld). Ik vond het op een gegeven moment wel erg bezwaarlijk worden en heb toen ook van m'n garantie gebruik gemaakt en is de logicboard vervangen. Om een lang verhaal kort te maken, had ik het na 5 reparaties (4 in 2009 en eentje begin 2010) nog steeds en heb toen direct met Apple gebeld om een vervangende machine te regelen. Ik had gewoon geen zin meer in het hele reparatieproces. Vervangende machine geregeld en juist op dat moment kwamen de nieuwste modellen uit. Daartoe heb ik dus nu een 15" i7 i.p.v. een 2.8 GHz welke ik eerst zou krijgen (had een 2.53 GHz unibody uit 2008)Anoniem: 28513 schreef op maandag 12 juli 2010 @ 15:14:
[...]
Ik heb het inderdaad ook. Nooit echt druk overgemaakt verder. Alleen wat mij opviel het lijkt alleen in OS X te gebeuren en niet in Windows Vista onder boot camp vreemd genoeg, daar merk ik het namelijk nooit.
::: Macbook Air (M2) ::: Mac Mini (2018) ::: iPhone 15 Pro (256 GB) ::: Apple TV 4K :::
Net dan eindelijk mijn MBP besteld 
13 inch 2.4 ghz
8 gb iPod touch
Can't wait! Is al betaald en van mn rekening af zelfs
Tips voor een leuke sleeve?
13 inch 2.4 ghz
8 gb iPod touch
[ Voor 10% gewijzigd door Peter_Aragorn op 12-07-2010 16:44 ]
Exkusjes
Dat klopt maar op beamers zie je nog best vaak VGA voorbij komen. Ik denk dat mensen die nog naar school gaan en een presentatie willen geven daar nog hinder van zullen ondervinden. Het onderwijs is nou niet zo snel met het uitfaseren van hun spullen (tja, geen budget voor).Bosmonster schreef op maandag 12 juli 2010 @ 10:13:
VGA is sowieso een afgeschreven standaard. DVI is veel te groot voor een laptop en zul je alsnog adapters nodig hebben voor andere standaarden.
Exactly, mooi klein en je kunt met een adaptertje de output verkrijgen die je wilt.MDP + adaptertje (DP, DVI, HDMI, VGA, etc) is dus de beste oplossing die ze hadden kunnen bedenken.
Als alternatief kun je bij monoprice en circuit assembly je kabeltjes bestellen. Dat zijn goede kabeltjes tegen een heel zacht prijsje (goedkoper dan die van Apple). Voor wie het via die sites allemaal te lastig is en het niet vertrouwd zijn er de officiele adapters maar bedenk wel dat als je een scherm met DisplayPort hebt je alleen bij monoprice/circuit assembly terecht kunt voor een mDP-DP kabeltje.En snap niet dat mensen het duur vinden. 29 euro voor een kwalitatief goede adapter is een prima prijs. Als je goedkope chinese rommel wil is er ook genoeg te vinden voor een paar euro op internet.
Niet helemaal. Op huidige Macs zit mini DisplayPort als enige output dus als jij VGA, DVI of HDMI wilt kunnen gebruiken dan moet je een adapter aanschaffen die van mini DisplayPort VGA, DVI of HDMI maakt. Hij vindt dat het puur gaat om geld verdienen terwijl er gewoon een prima technische reden hiervoor is en dit ook voordelen oplevert voor de gebruiker. Dat laatste wilde ik duidelijk maken. Het gaat dus niet om hoe goed DisplayPort wel niet is (imo is het inderdaad een mooi stukje techniek vergeleken met VGA/DVI).ipazza schreef op maandag 12 juli 2010 @ 11:57:
[...]
Je begint over iets heel anders ? Hij wil weten of hij de beeldscherm prioriteit kan omdraaien. Knap dat jij begint over hoe goed de displayport wel niet is.
Goede adapter hebben en dan inderdaad bij de beeldscherminstellingen van de systeemvoorkeuren kijken voor de diverse instellingen. Bij HDMI is het ook van belang dat je TV het allemaal wel aan kan (sommige TV's weigeren dienst). Zoals iemand hier al zei kun je door de balk te verslepen naar een ander scherm dat scherm als hoofdscherm maken (hoofdscherm heeft dock en menubar en alle schermen zullen daar als eerste op terecht komen).Mij is het nog niet gelukt, zal vast wel kunnen. Heeft volgens mij iets te maken met het tabje arrangement.
Dit moet je me uitleggen! Ik heb hem namelijk ook al enkele malen ingeleverd, maar het komt steeds terug...xsess schreef op maandag 12 juli 2010 @ 16:31:
[...]
Dit heb ik inderdaad ook gehad (op m'n vorige late 2008 model - deze willen nog wel eens last hebben van een 9400M bug, waarbij deze te warm wordt en zichzelf heel kort uitschakeld). Ik vond het op een gegeven moment wel erg bezwaarlijk worden en heb toen ook van m'n garantie gebruik gemaakt en is de logicboard vervangen. Om een lang verhaal kort te maken, had ik het na 5 reparaties (4 in 2009 en eentje begin 2010) nog steeds en heb toen direct met Apple gebeld om een vervangende machine te regelen. Ik had gewoon geen zin meer in het hele reparatieproces. Vervangende machine geregeld en juist op dat moment kwamen de nieuwste modellen uit. Daartoe heb ik dus nu een 15" i7 i.p.v. een 2.8 GHz welke ik eerst zou krijgen (had een 2.53 GHz unibody uit 2008)
Jij zegt dus direct met Apple bellen om een dealtje te maken?
Wow, Dat jij 'm ooit nog zou bestellen! Congrats alvast, hopen dat ze gauw leveren.. Ik had 'm een dag nadat m'n betaling was ontvangen, maar meestal duurt dat iets langer.Peter_Aragorn schreef op maandag 12 juli 2010 @ 16:34:
Net dan eindelijk mijn MBP besteld
13 inch 2.4 ghz
8 gb iPod touch
Zie m'n lijstje van onmisbare software (scrollen) voor elke nieuwe MacBook owner
Be the change you want to see in the world
Ik vindt het wel een beetje raar dat mensen die meer dan 1000 euro betalen voor een laptop discussiëren over een adaptertje van 30 euro 
Het school gedeelte klopt wel trouwens. Ik zit op de NHL in Leeuwarden en alle beamers en projectorschermen zijn vga
En ze hebben ook nog is allemaal een max resolutie van 1024 x 768
Het school gedeelte klopt wel trouwens. Ik zit op de NHL in Leeuwarden en alle beamers en projectorschermen zijn vga

En ze hebben ook nog is allemaal een max resolutie van 1024 x 768
[ Voor 42% gewijzigd door yeehaw op 12-07-2010 22:13 ]
Haha, thanks!
Ik gebruik gewoon de adaptertjes van DealExtreme, werken prima en kosten geen drol.
Overigens raakt dit argument: "Ik vindt het wel een beetje raar dat mensen die meer dan 1000 euro betalen voor een laptop discussiëren over een adaptertje van 30 euro", kant noch wal. Als ik een auto van 30.000 euro koop ga ik ook geen 1000 euro extra betalen voor een navigatiesysteem als ik er ook een voor 10 euro kan krijgen. Feit is gewoon dat Apple accessoires meer kosten dan dat ze waard zijn (vooral oordopjes van 29 euro, waarvan 50% na 3 maanden stuk is), iets wat natuurlijk zeer slim in de markt is gezet door Apple. Maar gelukkig hebben we dan DX nog...
Overigens raakt dit argument: "Ik vindt het wel een beetje raar dat mensen die meer dan 1000 euro betalen voor een laptop discussiëren over een adaptertje van 30 euro", kant noch wal. Als ik een auto van 30.000 euro koop ga ik ook geen 1000 euro extra betalen voor een navigatiesysteem als ik er ook een voor 10 euro kan krijgen. Feit is gewoon dat Apple accessoires meer kosten dan dat ze waard zijn (vooral oordopjes van 29 euro, waarvan 50% na 3 maanden stuk is), iets wat natuurlijk zeer slim in de markt is gezet door Apple. Maar gelukkig hebben we dan DX nog...
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
29 euro is dan ook geen geld voor oordopjes, een beetje goede set dopjes kost je minimaal 150 euro 
En het oog wil ook wat.
29 euro voor een connector is aan de hoge kant, maar ik kan ze tenminste gewoon in de winkel kopen, krijg garantie, ze zien er goed uit en zijn kwalitatief een stuk beter dan een connectortje van een paar euro van DX.
Met een MacBook van meer dan 2500 euro ga ik me echt niet druk maken om een paar euro en zijn bovenstaande factoren voor mij belangrijker.
En het oog wil ook wat.
29 euro voor een connector is aan de hoge kant, maar ik kan ze tenminste gewoon in de winkel kopen, krijg garantie, ze zien er goed uit en zijn kwalitatief een stuk beter dan een connectortje van een paar euro van DX.
Met een MacBook van meer dan 2500 euro ga ik me echt niet druk maken om een paar euro en zijn bovenstaande factoren voor mij belangrijker.
Anoniem: 346063
13" met extra beeldscherm of 15".. ik reis veel met de trein (3u per dag) en het moet ook gebruikt woorden op de universiteit.. ik kan de keuze maar niet maken..
Het is een kwestie van jezelf niet in een hoekje laten drukken door de persoon die je aan de lijn hebt bij Apple. Je kunt aantonen dat je je MBP meerdere malen ter reparatie hebt aangeboden en dat deze nog steeds het euvel heeft. Omdat je geen zin hebt om nog eens drie weken zonder machine te zitten, wil je nu een nieuwe...tomtommie schreef op maandag 12 juli 2010 @ 19:55:
[...]
Dit moet je me uitleggen! Ik heb hem namelijk ook al enkele malen ingeleverd, maar het komt steeds terug...
Jij zegt dus direct met Apple bellen om een dealtje te maken?
::: Macbook Air (M2) ::: Mac Mini (2018) ::: iPhone 15 Pro (256 GB) ::: Apple TV 4K :::
Mobiliteit lijkt me in jouw geval het belangrijkste, al hangt het en beetje af van wat er er op de uni mee doet natuurlijkAnoniem: 346063 schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 03:19:
13" met extra beeldscherm of 15".. ik reis veel met de trein (3u per dag) en het moet ook gebruikt woorden op de universiteit.. ik kan de keuze maar niet maken..
Ik had ook vooral de overweging i.v.m. mobiliteit. Regelmatig en lang (ruim 3 uur per keer) in de trein, weekend vaak bij vriendin waar het ook fijn is om een eigen computer te hebben. Doordeweeks is het daarnaast prettig om op de slaapkamer ook over de MBP 13" te beschikken en de laatste tijd ook in de tuinAnoniem: 346063 schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 03:19:
De 13" heeft hele prettige afmetingen om mee op stap te gaan terwijl de accuduur ruimschoots voldoet. Wat ik echter een jaar geleden niet kon vermoeden, is dat het Mac/OS X virus me flink te pakken kreeg zodat tegen de kerst ik me ook nog verwend heb met een iMac 27". Het omschakelen met werken op een 13" en 27" scherm vind ik geen probleem, al beperk ik me op de MBP tot de wat eenvoudiger taken. Met bijv. Photoshop aan de slag op een flink beeldscherm is toch een stuk comfortabeler.
Succes met je keuze!
Mijn laptop is nu nog geen week in mijn bezit. Coconut geeft toch al aan dat hij 3 maanden oud is.En de capaciteit bedraagt nog maar slechts 97% . Is dit normaal dat na 4 loadcycles de capaciteit al zo snel geminderd is ? Of word de laptop geleverd zonder een Capaciteit van 100%
Anoniem: 99613
Update over mijn situatie met mijn Macbook Pro, heb contact gehad met Apple Benelux, ik zou gisteren gebeld worden door 2e lijns support, is nog niet gebeurd, ik ga vanmiddag dus nog maar een keer bellen. Ondertussen is het antwoord op de vraag wat de vastgestelde diagnose van mijn moederbord volgens iCentre als volgt:
Lachwekkend dus. Ik hou jullie op de hoogte, hopelijk komt Apple Benelux met een schappelijke oplossing.Beste heer Xxxxxx,
Ik heb contact gehad met de monteur, maar ook hij kan helaas niet preciezer zijn over het probleem op het moederbord.
Wij wachten uw reactie af op onze offerte.
Toch handig dit forum, anders was mijn laptop weeeeer terug gegaan, nu gaat hij ook terug maar krijg ik een nieuw exemplaar!xsess schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 06:40:
[...]
Het is een kwestie van jezelf niet in een hoekje laten drukken door de persoon die je aan de lijn hebt bij Apple. Je kunt aantonen dat je je MBP meerdere malen ter reparatie hebt aangeboden en dat deze nog steeds het euvel heeft. Omdat je geen zin hebt om nog eens drie weken zonder machine te zitten, wil je nu een nieuwe...
TOP!
In het vorige MBP topic had ik al geschreven dat ik vermoedde dat mijn MBP steeds uit standby ging omdat hij zo warm was als ik hem na een 's ochtens open deed. Ik heb het nog steeds maar nu heb ik zelfs eerst uitgelogd, weer het zelfde probleem.
Gister ook, toen was hij dicht maar gingen de fans om de 10 sec. blazen terwijl hij gewoon dicht was.
De led indicator geeft aan dat hij in standby staat, maar in neem aan dat hij er toch uitgaat of iets want dit klopt echt niet. Ik had eerst een het idee dat het aan Adium lag, maar dat klopt ook niet omdat ik uitgelogd was.
Ik heb wat research gedaan op internet maar ik heb niks kunnen vinden.. Heeft iemand hier meer raad over.
Ik hoop niet dat er wat mis is met m'n MBP want dan zou hij terug moeten.
Gister ook, toen was hij dicht maar gingen de fans om de 10 sec. blazen terwijl hij gewoon dicht was.
De led indicator geeft aan dat hij in standby staat, maar in neem aan dat hij er toch uitgaat of iets want dit klopt echt niet. Ik had eerst een het idee dat het aan Adium lag, maar dat klopt ook niet omdat ik uitgelogd was.
Ik heb wat research gedaan op internet maar ik heb niks kunnen vinden.. Heeft iemand hier meer raad over.
Ik heb vandaag een mini-displayport naar hdmi (audio supported) thuis aangekregen en heb meteen een film willen testen op mijn tv.
Beeld is geen probleem, maar om de audio uit mijn tv te laten komen, dat is iets anders.
Heb reeds bij geluid mijn output gewijzigd naar hdmi-out (samsung tv) maar zonder resultaat
Ik spreek over deze mini-displayport
edit: heb het nog eens opnieuw geprobeerd en deze keer werkte het wel
Beeld is geen probleem, maar om de audio uit mijn tv te laten komen, dat is iets anders.
Heb reeds bij geluid mijn output gewijzigd naar hdmi-out (samsung tv) maar zonder resultaat
[ Voor 25% gewijzigd door Den Deze op 13-07-2010 15:21 ]
Probeer eens alle achtergrondprogramma's uit te zetten. Als dit helpt, ze langzaam weer toevoegen. Dingen als: Growl, twitter-client, updater, sabnzbd, adium enz.fr3z schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 13:21:
In het vorige MBP topic had ik al geschreven dat ik vermoedde dat mijn MBP steeds uit standby ging omdat hij zo warm was als ik hem na een 's ochtens open deed. Ik heb het nog steeds maar nu heb ik zelfs eerst uitgelogd, weer het zelfde probleem.
Anoniem: 289740
En zitten er geen USB- stekkers e.d. in je MacBook? Mijn MacBook Pro ontwaakt uit zijn slaap wanneer ik mijn iPhone erin prik via de USB-poort.yeehaw schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 18:18:
[...]
Probeer eens alle achtergrondprogramma's uit te zetten. Als dit helpt, ze langzaam weer toevoegen. Dingen als: Growl, twitter-client, updater, sabnzbd, adium enz.
Succes ermee
Yeehaw, dat zou zin hebben als ik ingelogd was. Maar ik was niet ingelogd dus er draaide geen programma's.
Edgar, wat je zegt zou wel kunnen want ik gebruik wel een draadloze muis (die er bijna altijd inzit)..
Kan je dit uitschakelen, dat hij reageert op USB poorten?
Edgar, wat je zegt zou wel kunnen want ik gebruik wel een draadloze muis (die er bijna altijd inzit)..
Kan je dit uitschakelen, dat hij reageert op USB poorten?
sinds een paar dagen een nieuwe mbp I5 met high res scherm.
maar wat me opvalt is met alleen safari open en skye en iets van itunes of andere lichte dingen aan het doen ben zie ik in systeem profiel dat bijna altijd de nvidia gt 300m actief is.
Is dat normaal?
maar wat me opvalt is met alleen safari open en skye en iets van itunes of andere lichte dingen aan het doen ben zie ik in systeem profiel dat bijna altijd de nvidia gt 300m actief is.
Is dat normaal?
Die wordt actief als een programma dat blijkbaar nodig heeft. Safari kan dat bijvoorbeeld prima nodig hebben en Skype ook.
Je kunt het per programma zien als je ze gewoon los opstart/afsluit.
Maar zoals bijna altijd met Apple: Kijk niet teveel naar dat soort dingen, maar laat de computer gewoon z'n gang gaan.
Je kunt het per programma zien als je ze gewoon los opstart/afsluit.
Maar zoals bijna altijd met Apple: Kijk niet teveel naar dat soort dingen, maar laat de computer gewoon z'n gang gaan.
ik snap het.
Heb nu een programmatje gevonden waar je manueel mee kan switchen. GFXcardstatus.
ALs ik hem manueel naar Intel HD zet doet hij ook gewoon alles goed. Maar dan gaat mijn accu wel ineens een stuk langer mee. Dat is voor mij het belangrijkste omdat ik veel onderweg ben.
Heb nu een programmatje gevonden waar je manueel mee kan switchen. GFXcardstatus.
ALs ik hem manueel naar Intel HD zet doet hij ook gewoon alles goed. Maar dan gaat mijn accu wel ineens een stuk langer mee. Dat is voor mij het belangrijkste omdat ik veel onderweg ben.
Probeer eerst eens VLC.Den Deze schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 15:00:
Ik heb vandaag een mini-displayport naar hdmi (audio supported) thuis aangekregen en heb meteen een film willen testen op mijn tv.
Je kan daar bij audio, hdmi kiezen.
Dit werkt voor mij perfect (ik heb trouwens een dx kabel)
Ik heb een soort van probleempje en misschien weten jullie hier wat op. Ik heb namelijk een MBP 13'' 2010 (2,4ghz) en als ik in VLC een 1080p film kijk dan heb ik af en toe dat het schokt/hapert en dat ik allemaal lelijke blokjes zie.
Zou ik dit kunnen verhelpen of kan de mbp de 1080p films gewoon niet aan (of blue-ray's van internet gedownload
)? Ik kijk de films altijd op mijn externe scherm: Dell 23'' 16:9 (aangesloten van mini-dp-->DVI). De temperatuur van de cpu wordt maximaal 70ºC als ik een 1080p film kijk.
Zou ik dit kunnen verhelpen of kan de mbp de 1080p films gewoon niet aan (of blue-ray's van internet gedownload
Hmm, heb dit probleem ook met de 13" MBP.. Denk dat de GPU het gewoon niet aankan, op m'n MBP 15" heb ik er allezinds geen probleem mee.
ik heb daar ook last van. maar als ik PS3 media streamer gebruik en via mijn ps3 naar tv kijk heb ik er gelukkig geen last van. het is een omweg maar ik irriteer me behoorlijk aan het schokken.
Gek eigenlijk... Als ik op mijn Acer 2,0 Ghz een 1080p afspeel hapert hij niet. Terwijl de MBP nog sneller is ook...
Hapert hij dan ook op je scherm van je MBP? Of alleen op je externe scherm?
Hapert hij dan ook op je scherm van je MBP? Of alleen op je externe scherm?
Moet je even met VLC oid proberen af te spelen, die heeft volgens mij hardware-acceleratie.
Dat heb ik ook met VLC, en dat op een MBP i7. Volgens mij zit het probleem dus eerder bij VLC (of iig de Mac-versie daarvan)wiebenik? schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 11:54:
Ik heb een soort van probleempje en misschien weten jullie hier wat op. Ik heb namelijk een MBP 13'' 2010 (2,4ghz) en als ik in VLC een 1080p film kijk dan heb ik af en toe dat het schokt/hapert en dat ik allemaal lelijke blokjes zie.
[ Voor 3% gewijzigd door Bosmonster op 15-07-2010 13:56 ]
Welk programma gebruik jij dan nu om films af te spelen in plaats van VLC? Of kijk je helemaal geen films meer op je MBP?Bosmonster schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 13:55:
[...]
Dat heb ik ook met VLC, en dat op een MBP i7. Volgens mij zit het probleem dus eerder bij VLC (of iig de Mac-versie daarvan)
Het probleem is er ook als ik het op het scherm van de MBP zelf af laat spelen btw.
edit: Weet iemand anders nog een goed progje wat ik kan gebruiken om films af te spelen (mkv's ed.)?
[ Voor 10% gewijzigd door wiebenik? op 15-07-2010 14:19 ]
op mijn MBP 13" heb ik dat ook, beetje vaag, maar ben "blij" om te zien dat de i7 versie er ook last van heeft; dan ligt het in ieder geval niet aan de hardware performance.
Check ook deze topic van VLC, daar staan 2 tips in (zelf nog niet geprobeerd):
http://forum.videolan.org/viewtopic.php?f=12&t=65662
Tip1:
Check ook deze topic van VLC, daar staan 2 tips in (zelf nog niet geprobeerd):
http://forum.videolan.org/viewtopic.php?f=12&t=65662
Tip1:
- Go to VLC's preferences
- Click on "All" at the bottom of the window
- Navigate to "Input/Codecs" -> "Access modules" -> "MMap"
- Activate "Use file memory mapping"
- Save the settings and restart VLC.
- Go to VLC's preferences
- Click on "All" at the bottom of the window
- Navigate to "Input/Codecs" -> Other codecs -> FFmpeg
- 1) check "Hurry up" under the top "Direct rendering" (checked in default)
- 2) check "Allow speed tricks"
- 3) change "Skip the loop filter for H.264 decoding" from "none" (default) to "All"
Als ik het goed heb begrepen wordt de gpu nog niet gebruikt in vlc voor het decoden op de mac.
op windows werkt het wel.
Als ik 1080p film afspeel, dan schiet mijn CPU omhoog en bij mij hapert ie ook af en toe. Zeer irritant.
op windows werkt het wel.
Als ik 1080p film afspeel, dan schiet mijn CPU omhoog en bij mij hapert ie ook af en toe. Zeer irritant.
Het lijkt een beetje te werken, het schokken is minder erg en de blokjes zijn bijna helemaal weg maar het blijft nog steeds een beetje helaas. Bedankt voor de tips iig, gelukkig kan ik de 720p films wel goed afspelen.Dezorian schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 14:25:
op mijn MBP 13" heb ik dat ook, beetje vaag, maar ben "blij" om te zien dat de i7 versie er ook last van heeft; dan ligt het in ieder geval niet aan de hardware performance.
Tipjes
Laat even weten of het werk!
Anoniem: 278950
Ik begin ook te twijfelen een Macbook Pro 13" aan te schaffen. Ik twijfel tussen de Macbook Pro ofwel zelf een pc(geen laptop dus) samen te stellen. Ik vind vooral de behuizing vd laptop zeer degelijk lijken. Ik twijfel echter owv OS X.. Ik studeer een ICT-richting op school en zo moeten we vaak gebruik maken van pakketten die enkel op Windows draaien. Nu weet ik wel dat je eenvoudig kan virtualiseren maar toch... Ik vind Windows 7 erg fijn werken en vrees dat ik niet ga wennen aan OS X.
Kies voor die PC... Jij wilt zo te horen alleen een MBP om een MBP te hebben. Je zegt nu al dat je niet zal wennen aan OS X, dus dat zal je dan ook wel niet.Anoniem: 278950 schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 17:38:
Ik begin ook te twijfelen een Macbook Pro 13" aan te schaffen. Ik twijfel tussen de Macbook Pro ofwel zelf een pc(geen laptop dus) samen te stellen. Ik vind vooral de behuizing vd laptop zeer degelijk lijken. Ik twijfel echter owv OS X.. Ik studeer een ICT-richting op school en zo moeten we vaak gebruik maken van pakketten die enkel op Windows draaien. Nu weet ik wel dat je eenvoudig kan virtualiseren maar toch... Ik vind Windows 7 erg fijn werken en vrees dat ik niet ga wennen aan OS X.
Gebruik nog VLC. Heb het probleem wel, maar nog niet echt naar een oplossing gezocht.wiebenik? schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 14:18:
[...]
Welk programma gebruik jij dan nu om films af te spelen in plaats van VLC? Of kijk je helemaal geen films meer op je MBP?
Het probleem is er ook als ik het op het scherm van de MBP zelf af laat spelen btw.
edit: Weet iemand anders nog een goed progje wat ik kan gebruiken om films af te spelen (mkv's ed.)?
Zal die settings eens proberen, maar niemand gaat mij wijs maken dat het aan performance ligt. Die i7 is snel genoeg om soepel 3 MKV's tegelijkertijd te decoden. En aan throughput van de HD hoeft het ook niet te liggen met die SSD
Ga voor de pc zou ik zeggen... als je veel Windows pakketten gaat draaien is het echt handiger om een Windows bak te hebben in plaats van virtualisatie... alle leuke extraatjes die een Macbook meebrengt (batterijduur, multitouch trackpad) werken dan ook niet meer lekker in Windows, en dat is gewoon zonde van het geld.
Ik heb de settings net geprobeerd. Bij mij werkt het! Bij het openen nog één keer dat hij wat "artifacts" laat zien maar als ie eenmaal draait loopt het perfect. Ik heb 1080 ook nog geprobeerd (de eerste was 720) maar dat liep niet over het netwerk (bestanden staan niet lokaal) dus dat kan ik niet zeggen.Bosmonster schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 18:03:
[...]
Gebruik nog VLC. Heb het probleem wel, maar nog niet echt naar een oplossing gezocht.
Anyways, de 2de tip werkte bij mij dus!
Dit topic is gesloten.