[MacBook] Ervaringen & Discussie - deel 13 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 77.358 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-04 09:45

MacBook

Afbeeldingslocatie: http://i38.tinypic.com/15yajuu.png
MacBook specificaties:

• 13,3-inch (1280x800 LED) breedbeeldscherm (glossy)
• 2,0GHz of 2,4GHz Intel Core 2 Duo
• 2 GB DDR3 werkgeheugen (uitbreidbaar tot 4 GB)
• 1066MHz frontside-bus en hoofdgeheugen
• PCI Express-architectuur
• 160 GB (5400 rpm), 250 GB (5400 rpm), 320 GB (5400 rpm) Seriële ATA-schijf of 128 GB SSD-schijf
• NVIDIA GeForce 9400M met 256MB DDR3 SDRAM gedeeld werkgeheugen
• Mini DisplayPort
• Twee USB 2.0-poorten
• Optische digitale en analoge geluidsinvoer en -uitvoer, ingebouwde microfoon en stereoluidsprekers
• Slot-loading 8x DL SuperDrive
• Verlicht toetsenbord (alleen op de 2,4GHz versie)
• Multi-touch trackpad
• Ingebouwde iSight webcam
• AirPort Extreme (802.11n), Bluetooth 2.1 + EDR en Gigabit Ethernet ingebouwd
• Mac OS X Leopard (10.5), iLife '08, iWork '08-proefversie en meer
• MagSafe connector voor de stroomadapter
Fysieke dimensies:

• Hoogte: 2,41cm
• Breedte: 32,5cm
• Diepte: 22,7cm
• Gewicht: 2,04kg
Afbeeldingslocatie: http://i37.tinypic.com/140g3lj.png
Prijzen:

• 2,0GHz: €1199
• 2,4Ghz: €1499
Meer informatie:

• Algemene informatie: http://www.apple.com/nl/macbook/
• Kenmerken: http://www.apple.com/nl/macbook/features.html
• Macbook in onderdelen: http://www.ifixit.com/Guide/First-Look/Mac/MacBook-Unibody
• Review van PCmag: http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2332519,00.asp
• Foto's van het LED-scherm: http://gizmodo.com/506349...d-macbook-pro-dual-review
• Mogelijkheden mbt toetsenbord indeling: ACS FAQ
Afbeeldingslocatie: http://i37.tinypic.com/mj1fzb.png

[ Voor 45% gewijzigd door JottemJ op 08-11-2008 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ

MacBook Wit

Afbeeldingslocatie: http://i34.tinypic.com/jkvz1c.png
MacBook Wit specificaties:

• 13,3-inch (1280x800) breedbeeldscherm (glossy)
• 2,1GHz Intel Core 2 Duo
• 1 GB DDR2 werkgeheugen (uitbreidbaar tot 4 GB)
• 800MHz frontside-bus en hoofdgeheugen
• PCI Express-architectuur
• 120 GB (5400 rpm), 160 GB (5400 rpm), 250 GB (5400 rpm) Seriële ATA-schijf
• Intel X3100 met 144MB DDR2 SDRAM gedeeld werkgeheugen
• Mini DVI-poort
• Twee USB 2.0-poorten
• Één FireWire 400-poort
• Optische digitale en analoge geluidsinvoer en -uitvoer, ingebouwde microfoon en stereoluidsprekers
• Slot-loading 8x DL SuperDrive
• Ingebouwde iSight webcam
• AirPort Extreme (802.11n), Bluetooth 2.0 + EDR en Gigabit Ethernet ingebouwd
• Mac OS X Leopard (10.5), iLife '08, iWork '08-proefversie en meer
• MagSafe connector voor de stroomadapter

Fysieke dimensies:

• Hoogte: 2,75cm
• Breedte: 32,5cm
• Diepte: 22,7cm
• Gewicht: 2,27kg
Prijs:

• 2,1GHz: €949

Meer informatie:

• Algemene informatie: http://www.apple.com/nl/macbook/white/
• Kenmerken: http://www.apple.com/nl/macbook/white/features.html

De 'oude' MacBook topics - Die over de witte versie gaan: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12

[ Voor 97% gewijzigd door JottemJ op 16-10-2008 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93072

Heeft iemand enig idee waarneer de Macbook 13 inch ALU in amsterdam op de planken ligt? Ik heb net even gemailt naar icentre en machouse amsterdam maar nog geen reply gekregen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeluxZ
  • Laatst online: 15-04 18:40

DeluxZ

Livin' the good life

Tijdens de keynote zei Steve. Shipping today, in shops tomorrow. Waarschijnlijk zullen ze hier wat later arriveren ivm het verschepen wat tijd kost. Misschien morgen/begin volgende week ?

]|[ Apple Macbook Pro Retina 13" ]|[

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Nette TS! d:)b

[ Voor 21% gewijzigd door MrAcid op 16-10-2008 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als ik het product in de Apple store selecteer dan komt deze op 7 werkdagen verzendklaar (geen BTO)
maar ik wil graag even het scherm bekijken ivm de reflecties, vandaar dat ik hem liever in een winkel aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soebo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-04 12:45
Anoniem: 93072 schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 10:06:
Heeft iemand enig idee waarneer de Macbook 13 inch ALU in amsterdam op de planken ligt? Ik heb net even gemailt naar icentre en machouse amsterdam maar nog geen reply gekregen...
Ik heb een email teruggekregen van machouse rotterdam met de melding dat eind deze week tot uiterlijk begin volgend week de nieuwe macbooks in de winkel staan.
Het lijkt mij dat de mb's dan ook in amsterdam beschikbaar zullen zijn.

Kreeg overigens de tip om te reserveren ivm grote interesse naar de computers.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-04 15:37
Nette startpost d:)b

iFixit heeft de macbook al uit elkaar geschroeft en het ziet er verdraaid simpel uit. Misschien een interessante link om in de startpost op te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ga zo maar eens een belronde doen ... naar apple dealers in amsterdam :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:50
Ik wil nog even reageren op de prijs van het geheugen wat de MacBook slikt uit het vorige topic. DDR3 is waarschijnlijk nu nog relatief nieuw, maar zodra het mainstream wordt zal DDR3 geheugen spotgoedkoop worden. Ik denk dat 2GB geheugen voorlopig genoeg is om lekker mee te kunnen werken, later kan je altijd nog uitbreiden naar 4GB, tegen de tijd dat het weinig kost. Aan de andere kant is het wel zonde dat je dan 2 x 1GB overhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empulse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-08-2023
Mythrill schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 09:50:
[...]

Bijna de helft, weet alleen niet of deze commpatible zijn:
http://azerty.nl/8-199-91332/ocz3m13332gk-.html

Dat was niet de goeie, hier de 4GB en die is dus duurder dan apple:
http://azerty.nl/producte.../91333/ocz3m13334gk-.html
Bij Apple betaal je E128,52 voor 2 x 2GB terwijl je in die shop rond de E150 betaalt daarvoor, maar als je voor de standaard 2 x 1 GB gaat en vervolgens de 2 x 2GB koopt voor E150,-, dan kun je de 2 x 1GB reepjes voor +30 EUR doorverkopen....

Ik heb niet echt een idee hoe groot de vraag is naar dit soort geheugen, maar als die er is, dan veronderstel ik dat je ze wel makkelijk kwijt raakt voor meer dan 30 EUR.

TK - Invisible Shield voor Macbook Pro 15'' Unibody in V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WybWyb
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-04 17:59
De media markt heeft van 16 okt t/m 19 oktober een actie met macbooks. Je zou dan 100 euro voordeel krijgen op de 'oude' witte macbook, 150 euro voordeel op de macbook air, en 200 euro op de macbook pro.

Nu wil ik een macbook gaan kopen maar twijfel tussen de 'oude' macbook pro 15 inch nu voor 1599 of de nieuwe macbook voor 1499. Is de oude macbook pro alsnog beter dan de macbook of zou je beter de nieuwe macbook kunnen kopen? Ik heb er niet zoveel verstand van wat nou precies beter is...

MBPr 13" - iPhone Xr - iPad Pro 12.9 - Apple Watch 42mm - A7 III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerdiV
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-04 16:15
Fout in eerst post: Witte is 2.1 en niet 2.0...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
In het iFixit artikel zeggen ze dat er niet meer dan 4GB geheugen in past omdat de infrastructuur van de macbook 32bit is maar apple is sinds leopard toch al lang op 64bit overgestapt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
Mythrill schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 10:22:
Nette startpost d:)b

iFixit heeft de macbook al uit elkaar geschroeft en het ziet er verdraaid simpel uit. Misschien een interessante link om in de startpost op te nemen.
Tjek, opgenomen. Dank voor de tip!
FerdiV schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 10:30:
Fout in eerst post: Witte is 2.1 en niet 2.0...
Ook gefixt, dank!

[ Voor 18% gewijzigd door JottemJ op 16-10-2008 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smoonshine
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-04 13:02

Smoonshine

Feyenoord!!

tiguan schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 10:27:
Ik wil nog even reageren op de prijs van het geheugen wat de MacBook slikt uit het vorige topic. DDR3 is waarschijnlijk nu nog relatief nieuw, maar zodra het mainstream wordt zal DDR3 geheugen spotgoedkoop worden. Ik denk dat 2GB geheugen voorlopig genoeg is om lekker mee te kunnen werken, later kan je altijd nog uitbreiden naar 4GB, tegen de tijd dat het weinig kost. Aan de andere kant is het wel zonde dat je dan 2 x 1GB overhoud.
Dat doet Apple dan eigenlijk ook wel slim. Ze stoppen niet gewoon 1 strip van 2GB erin, zodat je er later 2GB bij kunt stoppen, maar je moet direct je hele geheugen vervangen. Maar als ik nu naar de prijzen van DDR2 geheugen kijk, dan heb je over een tijdje 4 gig aan geheugen voor ongeveer 100 euro. Ik denk dat ik dan ook maar eerst 2GB aan geheugen neem en dan op termijn wel kijk of ik nog uit ga breiden. Naast webdesignen doe ik toch niet zo heel veel geheugen vretende dingen op mijn laptop.

uhm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4V3
  • Laatst online: 19-03-2021
Misschien handig om iets in de openingspost op te nemen over de keyboard layouts:

Je kan kiezen uit NL, Internationaal Engels en US.
NL heeft een kleine linkershift met direct daarnaast de tilde, en op de plek waar op een "normaal" toetsenbord de tilde zit zit nu een paragraaf teken. Internationaal Engels is hetzelfde, alleen staat er op de knoppen als Caps Lock de normale engelse tekst en niet de Nederlandse vertaling. Verder hebben beide toetsenborden een grotere Enter knop. Het US model heeft de tilde op de normale plek zitten, een normale enter toets en een grote linker shift.

Ik had zelf gekozen voor Internationaal Engels maar nadat ik zag dat het inhield dat de tilde naast mn shift zat heb ik snel de apple store gebeld (ik had in mijn documenten op mac's met dat toetsenbord altijd overal extra tilde's staan). Daar waren ze er niet eens van op de hoogte dat het mogelijk was een US toetsenbord te plaatsen, maar nadat ik ze wees op het feit dat dit wel via de site besteld kon worden hebben ze het snel omgezet en hun excuses aangeboden :)

op-voorraad.nl - Realtime voorraad updates voor de Playstation 5!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Laatst online: 01:50
Smoonshine schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 10:48:
[...]

Dat doet Apple dan eigenlijk ook wel slim. Ze stoppen niet gewoon 1 strip van 2GB erin, zodat je er later 2GB bij kunt stoppen, maar je moet direct je hele geheugen vervangen. Maar als ik nu naar de prijzen van DDR2 geheugen kijk, dan heb je over een tijdje 4 gig aan geheugen voor ongeveer 100 euro. Ik denk dat ik dan ook maar eerst 2GB aan geheugen neem en dan op termijn wel kijk of ik nog uit ga breiden. Naast webdesignen doe ik toch niet zo heel veel geheugen vretende dingen op mijn laptop.
Alle laptopbouwers doen dat hoor, niet alleen Apple. Bovendien heb je met één reepje geen dual-channel en mis je eigenlijk wat performance.

@D4V3: Misschien handiger om plaatjes erbij te zetten i.p.v. een beschrijving ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Heeft er iemand benchmarks van OS X met 2GB vs. 4GB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Wat ik wel echt jammer vind is dat er nog steeds geen FW800 poort op zit. En nu zelfs helemaal geen FW-poort als ik het goed zie allemaal. De vorige had dan tenminste de 400 nog en ik had stilletjes gehoopt dat ze nu dan wel de 800 er op zouden zetten.

Een FW800 poort op de MacBook zou ideaal zijn....lekker klein voor onderweg en thuis gewoon lekker aan de ACD en een snelle, externe FW800 schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jofel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-04 19:34
Empulse schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 10:27:
[...]Bij Apple betaal je E128,52 voor 2 x 2GB terwijl je in die shop rond de E150 betaalt daarvoor, maar als je voor de standaard 2 x 1 GB gaat en vervolgens de 2 x 2GB koopt voor E150,-, dan kun je de 2 x 1GB reepjes voor +30 EUR doorverkopen....

Ik heb niet echt een idee hoe groot de vraag is naar dit soort geheugen, maar als die er is, dan veronderstel ik dat je ze wel makkelijk kwijt raakt voor meer dan 30 EUR.
Ik zie alleen de optie voor €140 voor 2 x 2GB DDR3, incl BTW, op de Apple site. Maar eigenlijk is DDR3 soDIMM geheugen dus niet algemeen verkrijgbaar en daardoor niet concurrerend in prijs met Apple . Persoonlijk vind ik het niet aantrekkelijk om voor een paar tientjes verschil 2 x 1GB te gaan verkopen dus ik ga mijn Macbook bestellen met 2 x 2GB ipv 2 x 1 GB.
Dus mijn dank voor het helpen kiezen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37864

Mythrill schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 10:34:
In het iFixit artikel zeggen ze dat er niet meer dan 4GB geheugen in past omdat de infrastructuur van de macbook 32bit is maar apple is sinds leopard toch al lang op 64bit overgestapt?
En die 64 bit betekent op de intel hardware dat je gebruik kan maken van de volledige 4 gb geheugen ipv 3.2gb, zoals dat op 32 bits OS'en het geval is. Het is de gebruikte chipset die niet meer dan 4gb fysiek geheugen kan adresseren, het OS kan dit wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empulse
Jofel schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 11:36:
[...]

Ik zie alleen de optie voor €140 voor 2 x 2GB DDR3, incl BTW, op de Apple site. Maar eigenlijk is DDR3 soDIMM geheugen dus niet algemeen verkrijgbaar en daardoor niet concurrerend in prijs met Apple . Persoonlijk vind ik het niet aantrekkelijk om voor een paar tientjes verschil 2 x 1GB te gaan verkopen dus ik ga mijn Macbook bestellen met 2 x 2GB ipv 2 x 1 GB.
Dus mijn dank voor het helpen kiezen... :)
Mee eens. Die prijs is trouwens Surfspotprijs... excuus daarvoor.
Persoonlijk wacht ik wel een aantal maanden totdat het DDR3 geheugen goedkoper is. Bestel wel gelijk een 7200RPM harde schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empulse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• limboroger
  • Laatst online: 15-04 18:11
JottemJ schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 10:39:
[...]

Tjek, opgenomen. Dank voor de tip!

[...]

Ook gefixt, dank!
Tja, de witte in de startpost.. Doet dit er eigenlik wel toe? Deze is toch niet van aluminium zoals de topictitel zegt en eigenlijk de oude macbook met een nieuwe DVD drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
limboroger schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 11:48:
[...]

Tja, de witte in de startpost.. Doet dit er eigenlik wel toe? Deze is toch niet van aluminium zoals de topictitel zegt en eigenlijk de oude macbook met een nieuwe DVD drive?
Klopt, er is nog wat onduidelijkheid over. Maar dan zou de witte variant ook een nieuwe TS moeten krijgen... de witte gaat iig verder in zijn eigen topic.

Change of plans: Witte neem ik ook op in de ts.

[ Voor 5% gewijzigd door JottemJ op 16-10-2008 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Anoniem: 93072 schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 10:11:
Als ik het product in de Apple store selecteer dan komt deze op 7 werkdagen verzendklaar (geen BTO)
maar ik wil graag even het scherm bekijken ivm de reflecties, vandaar dat ik hem liever in een winkel aankoop.
Wilde eerst ook online bestellen, maar een vriend en ik willen er toch beiden eentje (idem variant) dus we gaan binnenkort even een lokale Apple Reseller overvallen ;) Bovendien wil ik er dan wel meteen een remote en adapter bij. Dat is wel weer jammer trouwens, geen HDMI..nu zit je alsnog met converters te rommelen..maar goed, je kan niet alles hebben. Ben al blij genoeg dat ik geen fugly wit hoef te nemen, no offense btw ;)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plipo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-10-2024
Hmm

Ik heb gisteren de nieuwe macbook besteld met 2gig ddr3 werkgeheugen. Ik ben echter van plan dit te upgraden naar 4gig.
Is het mogenlijk om ipv ddr3 werkgeheugen er ddr2 werkgeheugen in te stoppen? Hiervan heb ik namenlijk nog 2x 2 gig liggen..

http://users.boardnation.com/~gp32/ ----> v525 forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
plipo schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 12:18:
Hmm

Ik heb gisteren de nieuwe macbook besteld met 2gig ddr3 werkgeheugen. Ik ben echter van plan dit te upgraden naar 4gig.
Is het mogenlijk om ipv ddr3 werkgeheugen er ddr2 werkgeheugen in te stoppen? Hiervan heb ik namenlijk nog 2x 2 gig liggen..
Nee. Zie: http://anandtech.com/memory/showdoc.aspx?i=2989&p=2

[ Voor 7% gewijzigd door JottemJ op 16-10-2008 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 125292

MediaMarkt heeft trouwens een leuke aanbieding! €100,- tot €200,- korting op alle (toch al scherp geprijste) oude MacBooks.

De MB402 kost momenteel nog maar €799,-.

Ik huppel dus vanmiddag weer even heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Ik heb wat interessante benchmarks gevonden over 2GB vs. 4GB.
Volgens mij is het alleen interessant bij het gebruik van zware applicaties zoals Photoshop.
http://eshop.macsales.com..._Benchmark/Apple_MacBook/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-04 11:58
Ik volg al maanden als lezer de ontwikkeling van Apple (met name hier op het forum) met oog op vervanging van mijn oude pc. Ik vind de Alu MacBook super, maar nu ik de aanbiedingen zie bij www.a-mac.nl begin ik te twijfelen wat ik moet doen.

Optie 1:
Alu MacBook met 2,4GHz Intel Core 2 Duo van € 1.499,- via Apple

Optie 2:
"oude" MacBook best - zwart met 2,4 GHz Intel Core 2 Duo 'Penryn' van € 1199,- via A-Mac

Optie 3:
"oude" MacBook Pro 15,4" - good met 2.4 GHz Intel Core 2 Duo 'Penryn' van € 1449,- via A-Mac

Optie 4:
"oude" MacBook Pro 15,4" - better met 2.5 GHz Intel Core 2 Duo 'Penryn' van € 1599,- via A-Mac

Ik weet dat het scherm van de Alu MacBook anders is dan de eerdere modellen, maar verder zijn de verschillen niet zo heel groot lijkt het. Is dat ook werkelijk zo? De MacBook Pro heeft weer een wat groter scherm, dat is ook fijn. De "oude" MacBook vind ik mooi zwart, is lekker voordelig en lijkt op de videokaart na technisch hetzelfde.

In alle gevallen ga ik voor een upgrade naar 4gb werkgeheugen, harde schijf capaciteit is geen belangrijke eis, speel geen games, Autocad 2d en een beetje fotobewerking zullen de zwaarste activiteiten zijn van het systeem zijn, zal thuis ook een extra scherm komen. Budget is niet echt het probleem, wil best betalen om het nieuwste te hebben, maar niet als ik voor minder geld een beter technisch systeem kan krijgen.

Heeft iemand een goed advies voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
Arosa schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 14:02:
Ik weet dat het scherm van de Alu MacBook anders is dan de eerdere modellen, maar verder zijn de verschillen niet zo heel groot lijkt het. Is dat ook werkelijk zo? De MacBook Pro heeft weer een wat groter scherm, dat is ook fijn. De "oude" MacBook vind ik mooi zwart, is lekker voordelig en lijkt op de videokaart na technisch hetzelfde.
Ik ben eigenlijk wel beniewd naar de werkelijke verschillen tussen de schermen van de oude MB(P) en de nieuwe. De oude schermen waren 6 bit TN panelen, hopelijk zijn ze nu eens een keer overgestapt naar betere 8 bit panelen waardoor de kleuren veel beter worden weergegeven (daar kan geen glimmend laagje tegen op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedener
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Zoals ik al meer gelezen heb op verschillende fora zijn mensen nogal aan het twijfelen tussen de nieuwe MB en de nieuwe MBP. Nadat ik dinsdagnacht de MBP had besteld was ik toch aan het twijfelen. Voornamelijk omdat ik mijn notebook heel vaak meeneem, en dan moet het wel klein en handzaam zijn. Echter wilde ik wel de snelheid die de MBP biedt (veel geheugen en 7200rpm schijf).

Inmiddels heb ik de MBP bestelling gecanceld heb heb ik gekozen voor de 2,4Ghz MB met 4 GB geheugen bij apple.com. En heb ik op internet de Seagate Momentus 7200.3 7200rpm 16mb 320gb besteld (volgens mij past die in de MB). Wellicht een idee voor anderen die aan het twijfelen zijn.

LG Therma V Split WP: HU143MA.U33-HN1636M NK5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Heeft iemand een goed advies voor mij?
Ik denk dat je eerst eens moet overwegen of je een glossy of mat scherm wil.

Verder zit er een groot verschil tussen de MB en MBP qua resolutie. Ook dat zul je zelf moeten kiezen.

Voor jouw gebruik heb je niet echt een sterke GPU nodig, dus de zwarte Macbook levert het meeste bang for the buck. Het is echter wel een CCFL scherm, terwijl de nieuwe MB en oude MBP LED hebben. Het verschil tussen de schermen is iets dat je zelf moet zien.

Ik zou zelf voor de nieuwste Macbook gaan omdat ik van het volle contrast en levendige kleuren van glossy LED schermen houdt. Hier kun je foto's zien: http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=310477

[ Voor 5% gewijzigd door Philflow op 16-10-2008 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
Philflow schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 14:22:
[...]

Ik zou zelf voor de nieuwste Macbook gaan omdat ik van het volle contrast en levendige kleuren van glossy LED schermen houdt. Hier kun je foto's zien: http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=310477
Goede foto's, ik ga er vanuit dat het MB scherm gelijk is aan het MBP scherm (op reso en grootte na). Daarom ook opgenomen in TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubix
  • Niet online
Ik ga mijn gereserveerde Macbook (2.4) zo halen/kopen. Ik post mijn bevindingen misschien vanavond nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empulse
Speedener schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 14:19:
Voornamelijk omdat ik mijn notebook heel vaak meeneem, en dan moet het wel klein en handzaam zijn. Echter wilde ik wel de snelheid die de MBP biedt (veel geheugen en 7200rpm schijf).
En daar is een 15.5'' scherm net iets te groot voor. Ik heb in 2006 een ASUS V1J (high-end) notebook aangeschaft met een 15.5'' scherm en veronderstelde dat deze voldoende compact is om makkelijk mee te nemen. Praktisch gezien valt dit toch erg tegen. Na twee buitenlandse stages en veel op en neer vliegen naar mijn vriendin blijkt dat formaat net een slag te groot te zijn. In vliegtuigen is 15.5'' bijvoorbeeld echt niet handig.

13.3'' is perfect, denk ik.

Edit: wordt Leopard trouwens meegeleverd op DVD? Op de Apple site staat namelijk alleen: voorgeinstalleerd en verder las ik dat 'software' op dvd wordt meegeleverd, maar om welke software gaat het hier?

[ Voor 11% gewijzigd door Empulse op 16-10-2008 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possstema
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-04 11:50
Speedener schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 14:19:
Zoals ik al meer gelezen heb op verschillende fora zijn mensen nogal aan het twijfelen tussen de nieuwe MB en de nieuwe MBP. Nadat ik dinsdagnacht de MBP had besteld was ik toch aan het twijfelen. Voornamelijk omdat ik mijn notebook heel vaak meeneem, en dan moet het wel klein en handzaam zijn. Echter wilde ik wel de snelheid die de MBP biedt (veel geheugen en 7200rpm schijf).

Inmiddels heb ik de MBP bestelling gecanceld heb heb ik gekozen voor de 2,4Ghz MB met 4 GB geheugen bij apple.com. En heb ik op internet de Seagate Momentus 7200.3 7200rpm 16mb 320gb besteld (volgens mij past die in de MB). Wellicht een idee voor anderen die aan het twijfelen zijn.
Ik heb exact hetzelfde gedaan :P, ook dinsdag nacht besteld, en gister gecancelled. Ook 2.4 MB met 4GB en seagate in de bestelling...

Maar ander vraagje, ik wil nog graag gebruik kunnen maken van Vista, ik lees dat alleen de oude MBP's dit nog maar onderstuenen, komen daar de huidige MB's ook bij? En sinds SP1 van Vista hebben ze EFI support (native), wat natuurlijk beter is dan bootcamp, kan dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexagram
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Philflow schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 13:38:
Ik heb wat interessante benchmarks gevonden over 2GB vs. 4GB.
Volgens mij is het alleen interessant bij het gebruik van zware applicaties zoals Photoshop.
http://eshop.macsales.com..._Benchmark/Apple_MacBook/
Je snapt wel dat dit alleen gaat over DDR2 geheugen he? Die maximaal op 667Mhz loopt, en niet het DDR3 in deze laptops wat een hogere snelheid heeft (meende 800Mhz toch?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 243975

Ik heb een beetje rond zitten zoeken op het gebied van laptops en kom tegen de apple en dell. Dat is de xps 1530 bij dell en de macbook van 1199euro bij apple. Nou is het zo dat je veel minder "bang for your buck" krijgt bij apple of is dit nou maar schijn. Want evenals de processor is ook de grafische processor een stuk minder snel dan dat je bij dell kan krijgen.

Maar heeft apple nou een speciale architectuur waardoor de pc net zo snel of zelf wel sneller is dan de rest van de laptops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:47
Een hele mooie architectuur, OSX ;)

Daarnaast is een apple niets voor iemand die alleen 'specgeil' is. Het zit hem vooral in de details, en afwerking van het product.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 243975

Ja ik weet dat het OS niet langzamer wordt naarmate er je er meer opzet maar heeft het voor de rest ook nog snelheids voordelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

osc4r schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 15:15:
[...]
Je snapt wel dat dit alleen gaat over DDR2 geheugen he? Die maximaal op 667Mhz loopt, en niet het DDR3 in deze laptops wat een hogere snelheid heeft (meende 800Mhz toch?).
Inderdaad maar de praktijk heeft uitgewezen dat DDR3 nauwelijks prestatie verbetering geeft t.o.v. DDR2. Het is wel leuk voor iets langere batterij duur.

Ik heb hier trouwens nog een latopje liggen met 4GB DDR3 :P link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WybWyb
  • Laatst online: 12-04 17:59
Als ik geen student ben, hoe kan ik dan aan die korting komen? Moet ik een van mijn vrienden die wel een HBO/MBO opleiding volgen dat ding laten kopen? hoe zit dat allemaal?

MBPr 13" - iPhone Xr - iPad Pro 12.9 - Apple Watch 42mm - A7 III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-04 23:43

pposthoorn

Constructeur

Ik heb mn probleem met de kappotte aanknop inmiddels zelf opgelost.
Als je de top case eruit haalt dan zit die vast met 1 kabeltje. de stekker hiervan heeft 10 minnetjes:

1 2 3 4 5
6 7 8 9 10

als je 3 en 6 kort verbind (bvb met een kleine platte schroevendraaier) dan zal je zien dat je mac weer opstart.

Nu nog op zoek naar een nieuwe top case, iemand enig idee waar ik een goede kan vinden voor niet al te veel bucks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaz0r
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-04 23:24

Blaz0r

:)

D4V3 schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 10:49:
Misschien handig om iets in de openingspost op te nemen over de keyboard layouts:

Je kan kiezen uit NL, Internationaal Engels en US.
NL heeft een kleine linkershift met direct daarnaast de tilde, en op de plek waar op een "normaal" toetsenbord de tilde zit zit nu een paragraaf teken. Internationaal Engels is hetzelfde, alleen staat er op de knoppen als Caps Lock de normale engelse tekst en niet de Nederlandse vertaling. Verder hebben beide toetsenborden een grotere Enter knop. Het US model heeft de tilde op de normale plek zitten, een normale enter toets en een grote linker shift.

Ik had zelf gekozen voor Internationaal Engels maar nadat ik zag dat het inhield dat de tilde naast mn shift zat heb ik snel de apple store gebeld (ik had in mijn documenten op mac's met dat toetsenbord altijd overal extra tilde's staan). Daar waren ze er niet eens van op de hoogte dat het mogelijk was een US toetsenbord te plaatsen, maar nadat ik ze wees op het feit dat dit wel via de site besteld kon worden hebben ze het snel omgezet en hun excuses aangeboden :)
Heel erg bedankt voor de info :)
Nog 1 vraagje, Heeft het US keyboard een backspace of een Delete toets (rechtsboven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vacuumcleaner
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-04 12:59
WybWyb schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 15:38:
Als ik geen student ben, hoe kan ik dan aan die korting komen? Moet ik een van mijn vrienden die wel een HBO/MBO opleiding volgen dat ding laten kopen? hoe zit dat allemaal?
Ik zeg, doe zelf eens wat onderzoek....

http://www.apple.com/nl/e...d/students/discounts.html

en

http://store.apple.com/nl...ation_routing?mco=MTE2NTI

[ Voor 8% gewijzigd door vacuumcleaner op 16-10-2008 16:01 ]

[Helpdesk]"While you're waiting, read the free novel which came with the product. Its a spanish story about a guy called "MANUAL."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wout-hugo
  • Laatst online: 14-09-2023
Ik volg al maanden als lezer de ontwikkeling van Apple (met name hier op het forum) met oog op vervanging van mijn oude pc. Ik vind de Alu MacBook super, maar nu ik de aanbiedingen zie bij www.a-mac.nl begin ik te twijfelen wat ik moet doen.

Optie 1:
Alu MacBook met 2,4GHz Intel Core 2 Duo van € 1.499,- via Apple

Optie 2:
"oude" MacBook best - zwart met 2,4 GHz Intel Core 2 Duo 'Penryn' van € 1199,- via A-Mac

Optie 3:
"oude" MacBook Pro 15,4" - good met 2.4 GHz Intel Core 2 Duo 'Penryn' van € 1449,- via A-Mac

Optie 4:
"oude" MacBook Pro 15,4" - better met 2.5 GHz Intel Core 2 Duo 'Penryn' van € 1599,- via A-Mac

[...]
Ik zou een dezer dagen toch ook even een kijkje gaan nemen bij de MediaMarkt:
MacBook Pro 15.4" - 2.4 Ghz € 1.249,-
MacBook Pro 15.4" - 2.5 Ghz € 1.399,-
MacBook Pro 17" - 2.5 Ghz € 2.049,-
En de zwarte MacBook zag ik voor € 1.049,- of € 1.099,- staan ;-)

MacBook Black C2D 2.16GHz 160GB 4GB -- Dell 24" -- iPhone 3G 16GB -- iPod Nano 3G -- Canon PowerShot S90 -- Smart Roadster Coupe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfunk
  • Niet online
Blaz0r schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 15:47:
[...]

Heel erg bedankt voor de info :)
Nog 1 vraagje, Heeft het US keyboard een backspace of een Delete toets (rechtsboven)
Het enige verschil zijn de woorden die er opstaan hè. De toets doet op allebei hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Mythrill schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 14:15:
[...]Ik ben eigenlijk wel beniewd naar de werkelijke verschillen tussen de schermen van de oude MB(P) en de nieuwe. De oude schermen waren 6 bit TN panelen, hopelijk zijn ze nu eens een keer overgestapt naar betere 8 bit panelen waardoor de kleuren veel beter worden weergegeven (daar kan geen glimmend laagje tegen op).
Volgens APC Magazine is het scherm van de nieuwe MacBook wel iets beter dan de oude, maar nog steeds erg kijkhoekafhankelijk.

Citaat: Unfortunately, although the new MacBook's LED panel has made some advances in this respect, it's still nowhere near as good as the 15" Pro screen. Tilting the display still causes the colour and contrast to distort very quickly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

GekkePrutser schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 16:38:
[...]
Volgens APC Magazine is het scherm van de nieuwe MacBook wel iets beter dan de oude, maar nog steeds erg kijkhoekafhankelijk.
Zeer interessant artikel!

NVIDIA's reputation for system chipsets certainly isn't as solid as Intel's, with numerous mishaps in the past related to NFORCE motherboards. One particularly prominent one (resolved now) was with NFORCE 680i chipsets -- the SATA controllers were actually causing disk data corruption.

But given Apple is one of those 'special' vendors that can get other vendors to change their implementations to suit it, and it controls the operating system which run its hardware, it's likely that the NFORCE implementation is better than the average OEM Windows machine running on NFORCE.

Then again, given it's the first Mac ever to use an NFORCE chipset, it could well be one of those "first hardware generation" products from Apple that old hands on the Mac scene advise people to avoid until Apple has had time to get all the glitches out.

Oeps. Misschien toch nog even wachten :)

PS. als er iemand benchmarks vind van nieuwe MB tegen oude MB in OS X, please let me know!

[ Voor 3% gewijzigd door Philflow op 16-10-2008 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkvE
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-01 17:16
jpboere schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 16:31:
[...]

Het enige verschil zijn de woorden die er opstaan hè. De toets doet op allebei hetzelfde.
En dat delete een forward delete is en backspace een backward delete doet. Dus niet bepaald hetzelfde :)

@Blaz0r: De US-keyboard heeft een Backspace-toets rechtsboven.

Vormkracht10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembert
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-04 20:43
Mythrill schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 14:15:
[...]
Ik ben eigenlijk wel beniewd naar de werkelijke verschillen tussen de schermen van de oude MB(P) en de nieuwe. De oude schermen waren 6 bit TN panelen, hopelijk zijn ze nu eens een keer overgestapt naar betere 8 bit panelen waardoor de kleuren veel beter worden weergegeven (daar kan geen glimmend laagje tegen op).
Ik kleun als amateur fotograaf-met-Lightroom toch nogal eens mis met mijn 6-bit MBP schermpje - mijn LG 20" flatscreen is geen haar beter en om nou telkens mijn oude 21" CRT uit de schuur te halen... Dus als de nieuwe MBP inderdaad 8 bit heeft, dan ga ik serieus overwegen om die te gaan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubix
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://sectorweb.nl/mb1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://sectorweb.nl/mb2.jpg

Hij is binnen! De Macbook 2,4 ghz

Wat me zo snel even opvalt:
- Erg kleine verpakking
- Stevig toetsenbord
- Stevige behuizing, lijkt onverwoestbaar
- Erg mooi scherm
- Glossy niet hinderlijk in daglicht binnen
- Klikken met touchpad gaat vrij zwaar
- Touchpad werkt fijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexagram
  • Niet online
Cubix schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 17:25:
[afbeelding]
[afbeelding]

Hij is binnen! De Macbook 2,4 ghz

Wat me zo snel even opvalt:
- Erg kleine verpakking
- Stevig toetsenbord
- Stevige behuizing, lijkt onverwoestbaar
- Erg mooi scherm
- Glossy niet hinderlijk in daglicht binnen
- Touchpad werkt fijn
Gefeliciteerd! Mooie afbeeldingen. Is dit gewoon een basismodel zo uit de winkel? Ziet er zo uit, mede door het keyboard enzo :)

Meer ervaringen vanavond please :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Cubix schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 17:25:
Kun je nog steeds tap-to-click doen? (ik bedoel zonder het touchpad echt in te drukken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubix
  • Niet online
Philflow schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 17:28:
[...]

Kun je nog steeds tap-to-click doen? (ik bedoel zonder het touchpad echt in te drukken)
Dat kan je aanzetten. Er is een nieuw systeemvoorkeuren scherm bijgekomen met animaties. Heel veel mogelijk.

Het is idd een standaard model direct bij een Apple Reseller gekocht. Woensdag ochtend had ik deze direct gereserveerd. Het is dat ik geen zin had om te wachten, anders had ik een US international layout toetsenbord genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Rembert schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 17:00:
[...]
Ik kleun als amateur fotograaf-met-Lightroom toch nogal eens mis met mijn 6-bit MBP schermpje - mijn LG 20" flatscreen is geen haar beter en om nou telkens mijn oude 21" CRT uit de schuur te halen... Dus als de nieuwe MBP inderdaad 8 bit heeft, dan ga ik serieus overwegen om die te gaan halen.
Volgens mij is ook het MBP scherm 6-bit (van het oude model tenminste). Alleen het heeft wel een veel lagere kijkhoekafhankelijkheid en betere kleurechtheid. Maar ook die gebruiken dus voor zover ik weet (en volgens Wikipedia dithering om van het 6-bit kleurbereik een 8-bit bereik te simuleren. 8-bit schermen zijn zowiezo heel erg zeldzaam in laptops. Maar het zou natuurlijk wel kunnen dat de nieuwe het wel heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Cubix schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 17:42:
[...]
Het is idd een standaard model direct bij een Apple Reseller gekocht.
thanks. Waar kan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexagram
  • Niet online
Bij een Apple Reseller ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Dat zou leuk zijn maar bij Machouse A'dam kunnen ze nog helemaal niks leveren. zeggen ze tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubix
  • Niet online
De Mac winkels krijgen er maar 4 of 5. Daarvan zijn er een paar demo-model en misschien niet eens in de gewenste versie. Ze zijn waarschijnlijk op dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Ok thanks. Weet iemand bij welke winkel ze in het echt als eerste te zien zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexagram
  • Niet online
Toevallig hier bij de Amac in Amersfoort zijn er demo modellen binnen en ook een paar verkoop exemplaren, echter al wel veel gereserveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-04 21:38
Even iets anders... Namelijk de prijs van de MacBooks. Ik had begrepen dat Apple was afgestapt van de Dollar = Euro praktijken...

Ook bij het lezen van de krant kreeg ik dit bevestigd:
CUPERTINO (ANP, Reuters) - Computerfabrikant Apple heeft gisteren de adviesprijs voor een nieuwe oplage aluminium laptops vastgesteld op 'slechts' 1299 dollar, zo'n €960. De standaardprijs voor witte laptops is bovendien verlaagd tot 999 dollar (bijna €740).
De aanbiedingen zijn bedoel om de kooplust van klanten op peil te houden in barre economische tijden. Ondanks het nieuws daalde het aandeel Apple met 3 procent op de Nasdaq-index, omdat beursanalisten een prijsdaling tot 899 dollar hadden verwacht.
Maar als ik op de site van Apple kijk blijkt de prijs voor het goedkoopste Aluminium model nog gewoon €1199 te zijn... Ik weet niet welke rekenmethode ze gebruiken om van Dollar naar Euro te rekenen, maar dit is wel erg krom.

Een prijs van €999 komt meer in de buurt van de €960 werkelijk omgerekende waarde van 1299 dollar.
Want denken jullie, heeft het zin om eens te bellen met Apple?

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wout-hugo
  • Laatst online: 14-09-2023
Philflow schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 17:58:
Ok thanks. Weet iemand bij welke winkel ze in het echt als eerste te zien zijn?
Bij HTR in Arnhem zijn ze al te bezichtigen! Of ze daar op voorraad zijn weet ik niet.

MacBook Black C2D 2.16GHz 160GB 4GB -- Dell 24" -- iPhone 3G 16GB -- iPod Nano 3G -- Canon PowerShot S90 -- Smart Roadster Coupe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:53
Saeverix schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 18:31:
Even iets anders... Namelijk de prijs van de MacBooks. Ik had begrepen dat Apple was afgestapt van de Dollar = Euro praktijken...

[...]

Maar als ik op de site van Apple kijk blijkt de prijs voor het goedkoopste Aluminium model nog gewoon €1199 te zijn... Ik weet niet welke rekenmethode ze gebruiken om van Dollar naar Euro te rekenen, maar dit is wel erg krom.

Een prijs van €999 komt meer in de buurt van de €960 werkelijk omgerekende waarde van 1299 dollar.
Gewoon eens bellen kijken wat ze zullen zeggen.
Zullen wel mooi smoesje hebben liggen :x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexagram
  • Niet online
Saeverix schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 18:31:

[...]

Waarom wordt deze discussie altijd weer opgehaald? Anyway, google maar/zoek maar op Tweakers, zijn genoeg argumenten nu aangevoerd om het enigzins te rechtvaardigen.

Anders ga je toch even naar de US om een MB te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaz0r

Blaz0r

Ik heb net een standaard macBook besteld (1199€) met een US-keyboard. Nu maar hopen dat ie snel binnen is, maar aan de verzendtijd van 7 dagen te zien zal het dus nog wel meer dan een week duren :(
Dan mezelf maar vermaken met PES2009 die morgen op de mat ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-04 21:38
osc4r schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 18:37:
[...]

Waarom wordt deze discussie altijd weer opgehaald? Anyway, google maar/zoek maar op Tweakers, zijn genoeg argumenten nu aangevoerd om het enigzins te rechtvaardigen.

Anders ga je toch even naar de US om een MB te halen?
De reden dat ik deze discussie voor het eerst begin is dat er van te voren gemeld wat dat het Dollar = Euro gedoe voorbij was... Dit is ook voorbij, maar niet zoals de bedoeling is. 1299 dollar is bij mij geen €1199.

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaz0r

Blaz0r

Saeverix schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 18:55:
[...]

De reden dat ik deze discussie voor het eerst begin is dat er van te voren gemeld wat dat het Dollar = Euro gedoe voorbij was... Dit is ook voorbij, maar niet zoals de bedoeling is. 1299 dollar is bij mij geen €1199.
Ik heb eigenlijk ook geen zin in de discussie, maar...
Met BTW zou je ongeveer uitkomen op 1140€ Daarnaast moet Apple Store NL ook nog wat verdienen (is natuurlijk gewoon een extern bedrijf, gezien het bankrekeningnummer waar ik net geld naar heb overgemaakt)

Het is natuurlijk veel geld, maar je moet af en toe jezelf verwennen he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexagram
  • Niet online
[...]

Mijn punten:

1. Prijs in Amerikaanse webshop is zonder de staat tax.
2. Thuismarkt heeft minder koopkracht dan de Europese markt. Apple heeft ook een winstoogmerk etc, dus daar waar het kan moet er verdient worden.
3. Transport is wellicht in/naar de US goedkoper dan de distributie in Europa. Dit kan wellicht ook een punt zijn (alhoewel dat laatste slechts een nieuw bedenksel is van mij).

Enfin, er zijn nog meer punten te noemen, echter zijn dit de belangrijkste. Als de prijs je nu alsnog tegenhoudt haal je toch gewoon een witte MB, of een Acer ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4V3
  • Laatst online: 19-03-2021
Ik denk niet dat het een extern bedrijf is;
Bibit waar je het geld naar over hebt gemaakt is een Payment service provider welke onder andere ook ingezet kan worden voor creditcard/iDeal implementaties.
Blaz0r schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 18:59:
[...]

Ik heb eigenlijk ook geen zin in de discussie, maar...
Met BTW zou je ongeveer uitkomen op 1140€ Daarnaast moet Apple Store NL ook nog wat verdienen (is natuurlijk gewoon een extern bedrijf, gezien het bankrekeningnummer waar ik net geld naar heb overgemaakt)

Het is natuurlijk veel geld, maar je moet af en toe jezelf verwennen he ;)

op-voorraad.nl - Realtime voorraad updates voor de Playstation 5!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfunk
  • Niet online
Ik wil even zeggen dat ik het heel flauw vind dat ze in het mid-end model geen backlit verlichting hebben gedaan... :( Die paar ledjes... |:(

Om daar nou zoveel extra voor te betalen... Was leuk als het optioneel was geweest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
[...]

Ze zijn toch ook afgestapt van Dollar = Euro?? Hij kost immers niet €1299,-, maar 1199,-. Dat bedoelt men dan ook met dat de prijzen nu niet meer 1 op 1 worden omgerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:47
jpboere schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 19:22:
Ik wil even zeggen dat ik het heel flauw vind dat ze in het mid-end model geen backlit verlichting hebben gedaan... :( Die paar ledjes... |:(

Om daar nou zoveel extra voor te betalen... Was leuk als het optioneel was geweest :)
Wat bedoel je precies, dat het LED backlit display helemaal niet helder is of?

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexagram
  • Niet online
ZpAz schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 19:38:
[...]

Wat bedoel je precies, dat het LED backlit display helemaal niet helder is of?
Dat het toetsenbord geen backlit versie is. Kan je ook niet eens als optie bestellen, is alleen beschikbaar bij de duurdere alu MB. Ik heb al wel gelezen dat de amerikaanse versie echter wel een backlit toetsenbord heeft, dus ik ga d'r vanuit dat het een fout is ofzo, en dat het aangepast zal worden.

Overigens klopt het wel, want heb net iemand uit A'foort aan de lijn gehad (A-Mac) die zei dat de goedkope alu MB geen backlit keyboard heeft. Stom :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterve
  • Laatst online: 04-04 18:07

wouterve

Swinger of States

osc4r schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 19:42:
[...]

Dat het toetsenbord geen backlit versie is. Kan je ook niet eens als optie bestellen, is alleen beschikbaar bij de duurdere alu MB. Ik heb al wel gelezen dat de amerikaanse versie echter wel een backlit toetsenbord heeft, dus ik ga d'r vanuit dat het een fout is ofzo, en dat het aangepast zal worden.

Overigens klopt het wel, want heb net iemand uit A'foort aan de lijn gehad (A-Mac) die zei dat de goedkope alu MB geen backlit keyboard heeft. Stom :/
Ook in Amerika heeft de goedkope versie geen backlit keyboard. Dat noemt men nu productdifferentiatie, en blijkbaar heeft Apple heel goed gezien dat het een aantrekkelijke gadget is, die paar ledjes. Het helpt om het duurdere model aantrekkelijker te maken nu er ook een zichtbaar verschil is -- mensen houden van het showeffect :). Vergelijk het maar met de zwarte Macbook van de vorige generatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfunk
  • Niet online
osc4r schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 19:42:
[...]

Leuk hoe het lezen van zo'n post je van een ineens blij en hoopvol gevoel kan brengen naar een nog grotere teleurstelling ;(

Ik hoor van veel mensen dat als je eenmaal een backlit keyboard hebt gehad, je nooit anders wilt.

[ Voor 6% gewijzigd door mrfunk op 16-10-2008 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ^^0nMe
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 14:39

^^0nMe

Got Babana's?

Ik heb ook de low-end alu Macbook besteld met een iPod Nano (back to school actie). Nog steeds een redelijk dure grap, maar zoals iemand al eerder zei moet je jezelf eens wat gunnen. ;) De keyboard verlichting zal ik niet gaan missen, ik kan mij namelijk geen situatie voorstellen waarin ik dat nodig zou hebben. Ik heb nu gekozen voor een US-keyboard, maar ik kon mij herinneren dat ik ooit een keyboard heb gehad met een grote linker shift EN een grote staande enter (~dos-win95 tijdperk) wat mijn voorkeur zou hebben.

Volgens mij heb ik trouwens verder bijna niemand gehoord over de rated battery life van 4-5 uur wat een enorme verschil is met de gemiddelde laptop en de gewichtsreductie tov de vorige generatie macbooks.

D3-Monk
What ears hear, what eyes see, the mind believes. | Being with these two messed up people, things could get ugly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexagram
  • Niet online
wouterve schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 19:52:
[...]

Ook in Amerika heeft de goedkope versie geen backlit keyboard. Dat noemt men nu productdifferentiatie, en blijkbaar heeft Apple heel goed gezien dat het een aantrekkelijke gadget is, die paar ledjes. Het helpt om het duurdere model aantrekkelijker te maken nu er ook een zichtbaar verschil is -- mensen houden van het showeffect :). Vergelijk het maar met de zwarte Macbook van de vorige generatie.
Hmm, heb toch wel een aantal screenshots op Engadget en Macrumors voorbij zien komen van mensen die hem hadden geconfigureerd i.c.m. het backlit keyboard (ja, de goedkope versie). Ben benieuwd wat Apple ervan gaat maken. Je argument van de MBB is idd goed, maar het is zo'n essentiële functie (nou ja, niet essentieel, maar het maakt het verschil gewoon niet, het is niet significant ofzo). De zwarte kleur had die significantie wel en was dus nog te begrijpen (laat staan het hele aangepaste productie proces van die zwarte :))

EDIT:
FerdiV schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 20:22:
Wanneer liggen de MacBooks in de winkel? Ik begrijp dat bij online bestellen het ongeveer 2 weken zal duren voordat je hem thuis hebt. Maar las al dat sommige winkels al MacBooks binnenkregen vandaag, dan zullen er deze week wel meer komen toch?
Lees anders even de rest van dit topic, staat het al 100x ongeveer.

[ Voor 18% gewijzigd door hexagram op 16-10-2008 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerdiV
Wanneer liggen de MacBooks in de winkel? Ik begrijp dat bij online bestellen het ongeveer 2 weken zal duren voordat je hem thuis hebt. Maar las al dat sommige winkels al MacBooks binnenkregen vandaag, dan zullen er deze week wel meer komen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LyP0
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-02 12:33

LyP0

it is I , you worst nightmare

Ik heb het basic model meteen dinsdag besteld 2 uurtjes na de keynote. K ben blij dat er toen als een van de eerste heb kunnen bestellen.
5 minuten na de bestelling heb ik betaald en gister kreeg ik een mailtje met daarin de verwachte lever datum .....
5 november :(
Hoewel t sneller geleverd is als de dell's vandaag de dag ( 25 aug besteld, verwachte leverdatum 10 nov ) vind k t nog best lang duren.

ik voel me lekkaah !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerdiV
osc4r schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 20:17:

Lees anders even de rest van dit topic, staat het al 100x ongeveer.
Waar dan? Quote er eens 1? Ik volg dit topic al de hele dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexagram
  • Niet online
wout-hugo schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 18:32:
[...]

Bij HTR in Arnhem zijn ze al te bezichtigen! Of ze daar op voorraad zijn weet ik niet.
Rest van de quotes staan in andere topics, excuus :+

Mijn quote is gebaseerd op mijn telefoontje naar de A-Mac in Amersfoort waar demo exemplaren binnen zijn plus enkele verkoop modellen. De meeste daarvan waren echter al gereserveerd.

[ Voor 19% gewijzigd door hexagram op 16-10-2008 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
@osc4r: Het quoten van een bericht die na jou is gepost is echt zooo irritant. Nokken daarmee :( Een extra post maken kost geen geld ofzo.
FerdiV schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 20:22:
Het online bestellen duurt normaal gesproken best wel lang. Rond de 3 weken is nu normaal. Sommige winkels hebben inderdaad wel exemplaren die je gewoon direct kunt ophalen.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 122995

[...]

Hmm, heb toch wel een aantal screenshots op Engadget en Macrumors voorbij zien komen van mensen die hem hadden geconfigureerd i.c.m. het backlit keyboard (ja, de goedkope versie). Ben benieuwd wat Apple ervan gaat maken. Je argument van de MBB is idd goed, maar het is zo'n essentiële functie (nou ja, niet essentieel, maar het maakt het verschil gewoon niet, het is niet significant ofzo). De zwarte kleur had die significantie wel en was dus nog te begrijpen (laat staan het hele aangepaste productie proces van die zwarte :))
[...]
Op ifixit hebben ze een MB uit elkaar gehaald. Nu zeggen ze daar dat het keyboard waarschijnlijk 1 part is met case als je bij apple vervanging besteld, maar dat ifixit wss zelf wel losse keyboards gaat verkopen. Dus voor een beetje knutselaar is er nog hoop O-)

Ik heb zelf de MBP maar besteld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerdiV
Datafeest schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 20:52:

[...]

Het online bestellen duurt normaal gesproken best wel lang. Rond de 3 weken is nu normaal. Sommige winkels hebben inderdaad wel exemplaren die je gewoon direct kunt ophalen.
Dank u, dank u :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexagram
  • Niet online
Datafeest schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 20:52:
....
@osc4r: Het quoten van een bericht die na jou is gepost is echt zooo irritant. Nokken daarmee :( Een extra post maken kost geen geld ofzo.
.....
Mja, dat zeg jij, en de volgende zegt weer dat ik niet zo irritant na iedere volgende post moet posten :P
Vervelende Tweakertjes, maken me helemaal in de war :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mach
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:43

Mach

[END]Avengers

Heb vanmiddag bij de Mediamarkt het oude model voor 799 opgehaald.Onze windows laptop was aan vervanging toe en we wilden graag een macbook. Maar omdat we op de laptop niet veel anders doen dan wat internetten/office/mail/etc. vonden we 1100 euro voor een laptop een tikkie over de top, dus maar gekozen voor de oude 2.1 ghz witte uitvoering.

Zit er nu een beetje mee te pielen, moet met name wennen aan het toch wel kleine scherm, moet de oude windowstrucjes afleren, maar mijn eerste indruk is meer dan positief.

DUGG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerdiV
Mach schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 21:14:
Heb vanmiddag bij de Mediamarkt het oude model voor 799 opgehaald.Onze windows laptop was aan vervanging toe en we wilden graag een macbook. Maar omdat we op de laptop niet veel anders doen dan wat internetten/office/mail/etc. vonden we 1100 euro voor een laptop een tikkie over de top, dus maar gekozen voor de oude 2.1 ghz witte uitvoering.

Zit er nu een beetje mee te pielen, moet met name wennen aan het toch wel kleine scherm, moet de oude windowstrucjes afleren, maar mijn eerste indruk is meer dan positief.
www.macnoob.nl ;)

Kleine scherm? Mmm valt mee toch, de witte heeft toch een goede resolutie. Met Safari heb ik alsnog ruimte naast mijn venster over, op de Air dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

osc4r schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 20:59:
[...]
Mja, dat zeg jij, en de volgende zegt weer dat ik niet zo irritant na iedere volgende post moet posten :P
Vervelende Tweakertjes, maken me helemaal in de war :(
Gewoon lekker een nieuwe post mi. Zolang je maar niet 2 keer gelijk achter elkaar post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
FerdiV schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 21:16:
[...]

www.macnoob.nl ;)

Kleine scherm? Mmm valt mee toch, de witte heeft toch een goede resolutie. Met Safari heb ik alsnog ruimte naast mijn venster over, op de Air dan.
Nou ik vind 800 pixels hoog ook niet zo veel, in vergelijking met m'n 1280*1024 LCD :)

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfunk
  • Niet online
[...]

Kan je hier één of meerder voorbeelden (link) van geven? :)

Als ik namelijk in de US Apple store de $1299 kies staat het er bij de configuratie niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joker
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Joker

JottemJ schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 14:47:
[...]
Goede foto's, ik ga er vanuit dat het MB scherm gelijk is aan het MBP scherm (op reso en grootte na). Daarom ook opgenomen in TS.
Volgens Gizmodo is dat helaas niet het geval. Zie hun review:

http://gizmodo.com/506349...d-macbook-pro-dual-review

Ergens halverwege laten ze de verschillen zien tussen het MB en het MBP scherm. Het ziet er naar uit dat het MB scherm een stuk minder van kwaliteit is...

Morgen maar eens zelf checken...

-edit-
Was al gemeld door GekkePrutser

[ Voor 6% gewijzigd door Joker op 16-10-2008 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Joker schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 22:00:
[...]
Ergens halverwege laten ze de verschillen zien tussen het MB en het MBP scherm. Het ziet er naar uit dat het MB scherm een stuk minder van kwaliteit is...
Zo dat valt wel even tegen. Wel vreemd dat ze de ene keer de MBP links zetten van de MB, en op de volgende foto rechts.

Maar contrast en blacklevels van de MB vallen flink tegen op deze foto. Maar volgens mij is de eerste foto ook niet recht van voren genomen. Ik vraag me af of het contrast idd zo matig is of dat het door de kijkhoek komt.

Edit: Trouwens ook vreemd dat op de eerste foto bovenaan het scherm van de MB er iets beter uit ziet.

[ Voor 7% gewijzigd door Philflow op 16-10-2008 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50662

^^0nMe schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 20:05:
Ik heb ook de low-end alu Macbook besteld met een iPod Nano (back to school actie). Nog steeds een redelijk dure grap, maar zoals iemand al eerder zei moet je jezelf eens wat gunnen. ;) De keyboard verlichting zal ik niet gaan missen, ik kan mij namelijk geen situatie voorstellen waarin ik dat nodig zou hebben. Ik heb nu gekozen voor een US-keyboard, maar ik kon mij herinneren dat ik ooit een keyboard heb gehad met een grote linker shift EN een grote staande enter (~dos-win95 tijdperk) wat mijn voorkeur zou hebben.

Volgens mij heb ik trouwens verder bijna niemand gehoord over de rated battery life van 4-5 uur wat een enorme verschil is met de gemiddelde laptop en de gewichtsreductie tov de vorige generatie macbooks.
Ik denk omdat dit niet zo ontzettend veel is veranderd. Mijn Macbook gaat ook 4,5 uur mee op de batterij en weegt iets van 260 gram meer dan de nieuwe macbooks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
* MonkeySandwich probeerd Cubix lief aan te kijken...

Cubix wat vind jij van de beeldkwaliteit en heb je ook vergelijkingsmateriaal met andere schermen/note/macbooks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexagram
  • Niet online
jpboere schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 21:55:
[...]

Kan je hier één of meerder voorbeelden (link) van geven? :)

Als ik namelijk in de US Apple store de $1299 kies staat het er bij de configuratie niet bij.
Klopt, maar het was ook in het begin van toen het net op de webshop gezet was. Ik zal het morgen voor je opzoeken, duik nu mijn bed in.
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om de doorzoekbaarheid te verbeteren moeten problemen en specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: Apple Computers Beleid.