[MacBook] Discussietopic en Mini-FAQ deel 11 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 74.721 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-04 09:45
Afbeeldingslocatie: http://i31.tinypic.com/50mxlh.jpg

Vorige delen:1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10

Afbeeldingslocatie: http://i26.tinypic.com/8wvzb6.jpg
  • 2,1-GHz of 2,4-GHz Intel Core 2 Duo met 3 mb L2-cache
  • 13,3-inch (diagonaal) TFT-breedbeeldscherm met glanzende toplaag
  • Apple Remote met Front Row
  • Tot 4 GB geheugen
  • Intel Graphics Media Accelerator X3100
  • Slot-loading optische-schijfeenheid
  • Harde schijf tot 250 GB
  • Ingebouwde AirPort Extreme-voorziening (802.11a/b/g/n) voor draadloos netwerken
  • Analoge en digitale geluidsinvoer en -uitvoer
  • 1 Mini-dvi poort
  • 1 FireWire 400- en 2 USB 2.0-poorten
  • iLife '08 en Mac OS X Leopard
Bekijk de volledige specificaties op apple.nl

Afbeeldingslocatie: http://i29.tinypic.com/wumoox.png

Inmiddels is de MacBook al ruim anderhalf jaar op de markt. De opvolger van de iBook G4 is leverbaar in een prachtig glossy wit of een zwart jasje. Met zijn mooie 13,3" widescreen beeldscherm is het een genot om op deze waardige opvolger van de iBook G4 te werken. Net als zijn grotere broer is de MacBook standaard uitgerust met een Intel Core 2 Duo processor, Airport Extreme, Bluetooth 2.0, een ingebouwde iSight en Front Row met de inmiddels welbekende optionele Apple Remote.

Enkele vernieuwende dingen zijn onder andere de magnetische power adapter, de magnetische sluiting (waardoor de MacBook prachtig afgewerkt sluit) en het vernieuwde trackpad (dat tegenwoordig waarneemt of je met 1 of 2 vingers aan het werk bent).

De resolutie van het scherm is 1280 x 800 pixels en het LCD-scherm is feller gemaakt ten opzichte van zijn voorganger. Ook kun je tegenwoordig, zonder gebruik te hoeven maken van de screenspanning-hack, een tweede beeldscherm aansluiten.

De MacBook is er in 3 heerlijke smaken:
  • Het low-end model ( € 999,- )

... heeft een Intel Core 2 Duo 2 GHz processor, 1 GB ram, een 120 GB HD en een ComboDrive.
  • Het midden model ( € 1199,- )

... heeft een Intel Core 2 Duo 2,2 GHz processor, 2 GB ram, een 160 GB HD en een SuperDrive (DL).
  • Het high-end model ( € 1399,- ) is zwart

... heeft een Intel Core 2 Duo 2,2 GHz processor, 2 GB ram, een 250 GB HD en een SuperDrive (DL).
Afbeeldingslocatie: http://i26.tinypic.com/2i9jkw7.png

Afbeeldingslocatie: http://misterbob.nl/snort/got/macbook/icon_apple.gifKan ik Windows XP of Windows Vista op mijn MacBook draaien?

Ja! Dit is sinds Apple overgeschakeld is naar het Intel-platform mogelijk. Je kunt dit op 3 verschillende manieren doen...
  • Boot camp (dual boot)

Sinds de release van Leopard is dit onderdeel van Mac OS X. Mocht je nog Tiger gebruiken dan is de licentie officieel niet meer geldig.
  • XOM (dual boot, open source)

Let op! Dit is een stuk moeilijker dan boot camp!
  • Parallels (Virtualisatie)

Parallels maakt gebruik van virtualisatie waardoor deze andere besturingssystemen kunnen werken binnen in OS X waardoor opnieuw opstarten overbodig is. Naast Windows ondersteunt Parallels ook verschillende Linux distributies, FreeBSD, Solaris, OS/2, eComStation en MS-DOS.
  • VMWare Fusion (Virtualisatie)

Als alternatief voor Parallels is er ook Fusion van VMWare. De nieuwste versie is 1.1.
Afbeeldingslocatie: http://misterbob.nl/snort/got/macbook/icon_apple.gifIk hoor veel slechte dingen over de MacBook, moet ik hem nou niet kopen?

Het klopt dat je op Internet veel negatieve dingen leest over de MacBook, maar bedenk wel dat wanneer je geen enkele problemen hebt je daar niet snel over zult gaan schrijven.
In de afgelopen 10 delen van dit topic zijn erg veel problemen naar voren gekomen, toch zijn er ook erg veel mensen die zeer tevreden zijn met hun MacBook!

Veel problemen die je leest gebeuren vaak met de eerste generatie MacBook's. Nu is het natuurlijk niet zo dat er altijd problemen zijn met eerste generatie spullen, maar kinderziektes komen altijd voor. Ter info, we zijn inmiddels al bij de 3e generatie (Core Duo, Core 2 Duo (Napa) en nu Core 2 Duo (Santa Rosa) .

Omdat de producten van Apple relatief prijzig zijn, verwacht je dat ook jouw nieuwe MacBook volledig functioneert zonder fouten. Wanneer dat niet het geval is ben je, zoals meerdere, erg teleurgesteld en moet je je ei kwijt. Het overgrote deel van de MacBook-bezitters is dik tevreden. Veel gebruikers die klachten hadden zijn prima geholpen door een omruilactie van Apple of reparaties aan hun Macbook.

Afbeeldingslocatie: http://misterbob.nl/snort/got/macbook/icon_apple.gifMijn MacBook wordt nogal warm, hoort dit?

Ja en Nee. Eigenlijk hoort het niet, maar de CPU in je MacBook is snel, de ruimte is krap, en andere merken laptops met dezelfde CPU worden even heet. Apple zegt dat dit bij de normale werking hoort - klik!

Let op! Op 22 augustus 2006 heeft Apple een firmware update uitgebracht die de MacBook koeler maakt. Dit hebben ze gedaan door de koeler op de processor eerder te laten aan gaan. Je kunt deze update gewoon binnenhalen via de 'Software Update'.

Je kunt de temperatuur van je MacBook onder andere meten met de Widget iStat Pro (freeware), en vergelijken met andere MacBooks op deze site.

Heb je nog steeds problemen? Veel mensen hebben naar de oorzaak gezocht en hier is het volgende uitgekomen:
  • Tijdens het productieproces zou er vergeten zijn een stuk plastic weg te halen bij het ventilatierooster al is dit slechts bij heel weinig modellen het geval. klik!
  • Te grote hoeveelheid koelpasta ( al is het bewezen dat dit bijna geen invloed heeft )
Afbeeldingslocatie: http://misterbob.nl/snort/got/macbook/icon_apple.gifWat doet die koe in mijn MacBook? (Waarom maakt mijn MacBook zoveel lawaai?)

Veel mensen klagen over een rare geluiden uit hun MacBook. Dit is afkomstig van de processor, en wordt ook wel de CPU-whine genoemd. Als de CPU niet bezig is, veroorzaakt deze een hoog geluid.

Let op! Ook dit wordt opgelost door de nieuwe firmware die Apple op 22 augustus 2006 heeft uitgebracht. Je kunt deze update gewoon binnenhalen via de 'Software Update'.

Heb je nog steeds problemen? Wellicht helpt 1 van deze stukjes software:Afbeeldingslocatie: http://misterbob.nl/snort/got/macbook/icon_apple.gifArgh! Mijn MacBook heeft gele vlekken! Wat nu?

Dit is een veelvoorkomend probleem dat bij MacBooks voorkomt van voor week 36 van 2006. De oorzaak hiervan is niet bekend, maar gedacht wordt dat dit eraan kan liggen dat sommige mensen "speciaal" zweet hebben dat de plastic laag van de MacBook aantast.

Er zijn al heel veel mensen met dit probleem geweest. Apple is erg netjes je zogenaamde 'top-case' om te ruilen voor een nieuwe. Ga dus gerust even langs een bekende Apple-dealer in de buurt!

Afbeeldingslocatie: http://misterbob.nl/snort/got/macbook/icon_apple.gifHelp! Mijn batterij loopt snel leeg, hoe kan dit?

De batterij van een Macbook is een slijtage-gevoelig onderdeel. Bij intensief gebruik neemt de capaciteit af en is de batterij sneller leeg na het opladen. Om je batterij in goede conditie te houden moet je de handleiding van Apple volgen en de batterij calibreren. Hoe je dit doet lees je hier.

Afbeeldingslocatie: http://misterbob.nl/snort/got/macbook/icon_apple.gifOffice / Photoshop draait erg traag, ik dacht dat een Intel Mac sneller zou zijn?

Adobe PhotoShop CS3 ligt inmiddels in de winkels, deze werkt een stuk sneller op je Intel Macbook. Microsoft brengt in de eerste helft van 2008 de nieuwe Office 2008 uit. Office 2004 zal nooit als Universal Binary uitkomen en blijft daarom 'traag' op een Mac.

Meer informatie? klik!

Let op! Dit is overigens geen MacBook specifiek probleem maar geldt voor alle nieuwe Intel Macs!

Afbeeldingslocatie: http://misterbob.nl/snort/got/macbook/icon_apple.gifAls ik extra geheugen bestel is het zo enorm duur! Kan dit niet goedkoper?

Tuurlijk kan dat goedkoper! Ik heb zelf ook mijn geheugen zelf ingebouwd.
Kijk gewoon even op de pricewatch! Let wel op dat je MacBook standaard 2 reepjes van 512 MB heeft. Dus als je los geheugen koopt, moet je eerst een reepje eruit halen. Het is helaas dus niet zo, dat als er er 1 GB bijkoopt, je 2 GB hebt.

Afbeeldingslocatie: http://misterbob.nl/snort/got/macbook/icon_apple.gifHoe bouw ik mijn extra geheugen in?

Wanneer je je MacBook manual doorleest kom je vanzelf een hoofdstuk erover tegen. Apple heeft het gelukkig zo eenvoudig mogelijk gemaakt.

Kom je er niet helemaal uit? Klik!
Of hier voor iFixit

Afbeeldingslocatie: http://misterbob.nl/snort/got/macbook/icon_apple.gifKan dat opstartgeluid ook zachter?

Tijdens een vergadering je MacBook aanzetten.. *BOING* Een veel voorkomende ergernis. Gelukkig kun je hier iets tegen doen. Pas op: de boing kan van belang kan zijn om te bepalen of je MacBook het wel of niet meer doet mocht je ooit opstartproblemen krijgen!

Goed, het uitzetten: zet voordat je je MacBook uitzet het volume op laag/uit, en klaar is Kees!

Andere manieren zijn StartupSound.prefPane en Tinkertool.

Afbeeldingslocatie: http://misterbob.nl/snort/got/macbook/icon_apple.gifHoe kan ik mijn Macbook het beste vervoeren?

In een mooie tas of sleeve natuurlijk:

Tassen:Sleeves:Nog andere vragen kijk dan ook even in de Macbook FAQ.

Afbeeldingslocatie: http://i25.tinypic.com/29124d3.png

Hoedje zijn ervaringen:
Altijd een fanatiek Windows gebruiker geweest? Ik en vele anderen ook!
Bij anderen had ik wel eens kort geproefd aan Mac OS X, maar nooit lang genoeg om er een echt goede mening over te vormen. Nu ik een tijdje mijn MacBook heb, gebruik ik de windows desktop computer steeds minder. Nu nog om de mail in duplo te ontvangen en te archiveren, maar als het zo door gaat denk ik dat ik echt afscheid ga nemen van windows.

In het begin was het wel even wennen. Vooral de toetsencombinaties moet je opnieuw leren. 'Appeltje'-Q om een programma af te sluiten in plaats van ALT-F4, option-`/e/u/i/n voor de àccêntëñ op woorden. Maar dit heb ik gek genoeg niet ervaren als frustrerend, en wil nu niet meer terug naar de toetsenbord-indelingen van windows.

Software is er meer dan genoeg te vinden. Voor (bijna) alles is wel een vervanging te vinden voor wat Windows je biedt. Ook Microsft helpt zelf ook een handje mee met Office Mac 2004. Voor een verzameling programma's die mede GoT-ters gebruiken kun je terecht in het Onmisbare tools en software voor apples topic.

Niet alleen ik, maar heel veel mensen hier op GoT hebben de MacBook aangegrepen voor een overstap. Ook Apple heeft er natuurlijk zijn redenen voor waarom je zeker moet overstappen. klik. Daarnaast kun je op GoT kijken naar de Mac OS X FAQ.Al die mooie plaatjes op die websites, je hebt er wel iets aan.. maar hoe ziet het ding er nou uit in het wild?Ooit werd gezegd 'meten is weten'. Dat geldt tegenwoordig natuurlijk nog steeds zo, maar wat steeds belangrijker wordt: 'lezen is weten'. Lees gewoon wat anderen erover schrijven, denken, publiceren, verkopen, praten, kletsen... enfin:
Review van de 'end 2007' Santa Rosa Macbook op Arstechnica
Review op C|Net
Review op Macworld
Notebook review

Tot slot:
  • Houd het svp ontopic, dus geen opmerkingen over bestellingen en levertijden, daarvoor kun je terecht in Levertijd Apple producten
  • Over korting voor studenten en developers is met de search genoeg te vinden, posts met vragen of opmerkingen hierover worden verwijderd
  • Dit topic is bedoeld voor de Macbook, de Macbook Pro en Air hebben hun eigen topic.
Met dank aan Red, Canaria, Gangsteroo, SnoRt, DRvDijk, Burne & Hoedje voor de eerste 10 delen

Veel plezier!

[ Voor 255% gewijzigd door JottemJ op 26-02-2008 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
*gereserveerd*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniëlpunt
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

daniëlpunt

monkey's gone to heaven

Volgens mij staat er een foutje in de TS. :) 'WMWare' en volgens mij is RC1 niet de laatste versie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87302

Goede TS. Misschien kan er nog wat meer info bij over de levensduur van de Apple batterijen en de onwisselactie die er is geweest voor de oude MB's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 142917

Is de TS nog up-to-date ivm problemen met macbooks? Ik bedoel, zijn er nu nog altijd zo veel mensen met problemen? Ik dacht toch dat dat al een stuk minder was dan in het begin!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 122281

Mijn PowerBook 12" heeft het de voorbije week laten afweten en ik ben al een tijdje aan het wachten op een update voor de MacBook Pro. Nu blijft die update al een tijdje op zich wachten en ik ben op het punt gekomen dat ik het wachten moe ben. Ben ook erg mobiel en mis mijn laptop. Omdat ik geen 2000 euro wil besteden om 2 weken later een nieuw model te zien verschijnen, overweeg ik het om een MacBook te kopen. Deze zou slechts een tussenstap zijn om misschien een jaar later een MacBook Pro te kopen.

De MacBook heeft immers meer als genoeg kracht voor mij. Ik gebruik vooral Photoshop, Illustrator en Flash als designer en dat moet de MacBook zeker aankunnen, dus voor de rekenkracht moet ik het niet doen. De grootte van het scherm was natuurlijk wel een luxe geweest bij de MacBook Pro, maar aangezien ik de 12" met een 1024x768 resolutie gewoon ben, is zelfs de MacBook een upgrade (en een grote externe monitor komt er ook nog ooit bij).

Maar... Ik heb enkel mijn twijfels bij het glossy beeldscherm. Zoals ik al zei, maak ik veel gebruik van Photoshop e.d. en wanneer ik op mijn werk zit (1 à 2x per week) moet ik gebruik maken van het ingebouwde MacBook beeldscherm. De meeste designers zweren bij de matte schermen, aangezien de kleurenweergave realistischer is dan de nogal gesatureerde kleuren van de glossy schermen. Ik weet niet of hier veel designers op het forum zitten, maar ik ben zeker geïnteresseerd in jullie meningen/ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-04 16:07

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

@d.C.
Geen enkel notebookscherm is kleurecht. Het zijn namelijk allemaal TN panelen. De MacBook Pro is daar geen uitzondering op. Wat ik uit ervaring wel kan melden (ik heb hier een MBP15" SR en een MB SR) is dat het scherm van de MacBook Pro met afstand beter is dan van de MacBook, wat op zijn beurt weer wat beter is dan het scherm in de 12" PowerBook (en iBook)

zie ook:

Afbeeldingslocatie: http://whieee.nl/forumpics/mbp/3apple2.jpg

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tom_aagten
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-08-2023
besten, ik heb sinds laatste paar dagen vage problemen met de accu/lader. Het probleem is, als ik de lader ontkoppel, dat hij op 100% staat terwijl dit niet zo is en hij net op 88% uitviel. Nu de lader er weer aangedaan en begint weer op te laden vanaf 88%. wie herkend dit? bvd ackten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
super-muffin schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 19:15:
Volgens mij staat er een foutje in de TS. :) 'WMWare' en volgens mij is RC1 niet de laatste versie. :)
Check, gefixed plus een link naar versie 1.1
Anoniem: 87302 schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 19:36:
Goede TS. Misschien kan er nog wat meer info bij over de levensduur van de Apple batterijen en de onwisselactie die er is geweest voor de oude MB's.
Ook hier info over toegevoegd, plus omruilinfo.

Iedereen bedankt voor de tips!

[ Voor 75% gewijzigd door JottemJ op 20-02-2008 22:04 ]

• Shrien
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-04 22:57

Shrien

frequent snoozer

piepkleinetvp

Zo is het topic snel vol ;). Juist om aan te haken hebben we de bookmarkfunctie Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/bookmark.gif

[ Voor 79% gewijzigd door Hoedje op 21-02-2008 00:27 ]

Whieee schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 20:48:
@d.C.
Geen enkel notebookscherm is kleurecht. Het zijn namelijk allemaal TN panelen. De MacBook Pro is daar geen uitzondering op. Wat ik uit ervaring wel kan melden (ik heb hier een MBP15" SR en een MB SR) is dat het scherm van de MacBook Pro met afstand beter is dan van de MacBook, wat op zijn beurt weer wat beter is dan het scherm in de 12" PowerBook (en iBook)

zie ook:

[afbeelding]
Bedankt voor je reactie. De afstand is van weinig belang, aangezien ik in de meeste situaties toch recht op mijn scherm zit (zeker wanneer ik moet werken, en de kleuren dus belangrijk zijn). Ben er ook van overtuigd dat geen enkel laptopscherm kleurecht is, maar van mijn PowerBook 12" vond ik dat de kleurenweergave best ideaal was tov andere monitoren. Heb bij de MacBook schrik dat dit minder het geval is door de glossy toplaag.

• pxa270
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-12-2023
Whieee schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 20:48:
@d.C.
Geen enkel notebookscherm is kleurecht. Het zijn namelijk allemaal TN panelen.
IBM/Lenovo heeft in hun duurste laptops jarenlang IPS panelen gebruikt (met de marketing-naam "Flexview").

Anoniem: 238860

Goeie middag,

ik ga binnenkort een macbook aanschaffen, maar ik zie nu steeds meer notebooks met een intel penryn processor erin. (T8x00, T9x00 series) Ik vroeg me af of de macbook misschien binnenkort een penryn update krijgt? is hier al iets over bekent?

Anoniem: 238860 schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 15:08:
Goeie middag,

ik ga binnenkort een macbook aanschaffen, maar ik zie nu steeds meer notebooks met een intel penryn processor erin. (T8x00, T9x00 series) Ik vroeg me af of de macbook misschien binnenkort een penryn update krijgt? is hier al iets over bekent?
De MacBook Pro's zijn hier ook al een tijdje op aan het wachten, en het blijft maar duren. Eerlijk gezegd denk ik dat eerst de MBP's aan de beurt zijn en dan pas de MacBooks, aangezien die laatste in november nog geupdate zijn met de Santa Rosa chipset.

• tom_aagten
tom_aagten schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 21:47:
besten, ik heb sinds laatste paar dagen vage problemen met de accu/lader. Het probleem is, als ik de lader ontkoppel, dat hij op 100% staat terwijl dit niet zo is en hij net op 88% uitviel. Nu de lader er weer aangedaan en begint weer op te laden vanaf 88%. wie herkend dit? bvd ackten
niemand?

• JottemJ
Het enige dat ik kan bedenken is de calibratiehandleiding van Apple volgen. Je batterij zal wel capaciteit verliezen?
Zie stukje omhoog in de TS voor de link.

• tom_aagten
zit nu ongeveer 2 en half uur te werken op de macbook nadat ik hem 24uur aan de oplader heb gehad en accu geeft 100% zowel op het beeldscherm als de lampjes op de accu, ben benieuwd wanneer hij in slaapstand gaat! iemand eerder meegemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dom vraagje, maar heeft de MacBook een doorzichtige menubar in Leopard? Of is de grafische chip daar niet krachtig genoeg voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Anoniem: 122281 schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 00:06:
Dom vraagje, maar heeft de MacBook een doorzichtige menubar in Leopard? Of is de grafische chip daar niet krachtig genoeg voor?
Je maakt een grapje hoop ik ? We praten hier over een gaar doorzichtig balkje, meer niet.

[ Voor 10% gewijzigd door Jungian op 22-02-2008 00:09 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shrien
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-04 22:57

Shrien

frequent snoozer

Anoniem: 122281 schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 00:06:
Dat ligt niet aan de macbook zelf, maar aan het OS wat je draait.
Leopard heeft dit ja. domme vraag indeed. :P

[ Voor 5% gewijzigd door Shrien op 22-02-2008 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Shrien schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 11:15:
[...]

Dat ligt niet aan de macbook zelf, maar aan het OS wat je draait.
Leopard heeft dit ja. domme vraag indeed. :P
Dit heeft ook te maken met de grafische kaart/chip. Die (Leopard) feature werkt enkel als die voldoende sterk is. Mijn PowerBook 12" had dat bv. niet...

En ja, ik was er gewoon nieuwsgierig naar. Om de kracht van die chip te kunnen vergelijken met andere...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:09
Anoniem: 122281 schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 11:18:
[...]

Dit heeft ook te maken met de grafische kaart/chip. Die (Leopard) feature werkt enkel als die voldoende sterk is. Mijn PowerBook 12" had dat bv. niet...

En ja, ik was er gewoon nieuwsgierig naar. Om de kracht van die chip te kunnen vergelijken met andere...
Het gaat niet echt om de rekenkracht van de chip maar de features die deze ondersteunt. In zoverre is de chip in de MB beter. Maar nog steeds vrij traag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Anoniem: 122281 schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 11:18:
[...]

je grafische chip dient accellerated Core Image te ondersteunen om een transparante menubalk te hebben. De PowerBook 12" (met FX5200) zou dit overigens wel moeten kunnen. De MacBook kan het sowieso (maar ik heb het zelf disabled)

overigens over de 'afstand' in mijn vorige post: het gaat dus niet over 'op afstand' maar over 'met afstand beter zijn', kortom: het MBP scherm is _veel_ beter dan met MB scherm naar mijn mening. Maar als je een PB12" scherm gewend bent, is de MB al vooruitgang. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DocB
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-02 19:55
tweak_dude schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 11:50:
[...]

Het gaat niet echt om de rekenkracht van de chip maar de features die deze ondersteunt. In zoverre is de chip in de MB beter. Maar nog steeds vrij traag ;)
Bij een vriend van mij met een ibook 12" is ie gewoon doorzichtig, ook op een extern 22" scherm... lijkt me niet zo'n probleem dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

DocB schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 11:53:
[...]

Bij een vriend van mij met een ibook 12" is ie gewoon doorzichtig, ook op een extern 22" scherm... lijkt me niet zo'n probleem dus
DocB: welke iBook revisie is dat? Want als het klopt wat ik zei in mijn vorige post -en er dus Core Image ondersteuning vereist is- (afaik is dat zo) moet dat een laatste revisie iBook zijn, met de Ati 9550

Verder zijn er issues bekend met het niet hebben van een transparante menubalk op machines die het welk zouden moeten kunnen: http://discussions.apple....essageID=5675382&#5675382

edit:
wat nader zoekwerk levert het volgende op: Om de transparantie te ondersteunen moet de GPU niet alleen Core Image en Quartz Extreme in hardware ondersteunen, ook moet de chip OpenGL2.0 compliant zijn. Hierdoor werkt een GeForceFX 5200 bijvoorbeeld niet (deze is wel CI compliant, maar ondersteunt OpenGL2.0 slechts deels).

[ Voor 37% gewijzigd door Whieee op 22-02-2008 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniëlpunt
  • Niet online

daniëlpunt

monkey's gone to heaven

Whieee schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 11:53:
[...]

je grafische chip dient accellerated Core Image te ondersteunen om een transparante menubalk te hebben. De PowerBook 12" (met FX5200) zou dit overigens wel moeten kunnen. De MacBook kan het sowieso (maar ik heb het zelf disabled)
Ik werk nu op een PowerBook 12 met FX5200, en de menubalk is nooit transparante geweest in een final van Leopard. In de beta's wel trouwens. :)

En inderdaad op een iBook van een klasgenoot wel. Op mijn MacBook die nu onderweg is ook hoop ik. :Y)

[ Voor 9% gewijzigd door daniëlpunt op 22-02-2008 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pxa270
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-12-2023
Volgens Apple heeft de FX 5200 niet genoeg features om de transparante menubalk goed te ondersteunen:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=306894

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

@pxa270 en super-muffin: jullie hebben inderdaad gelijk (zie ook de edit in mijn vorige post). Wat overigens wel vreemd is, is dat de Intel videochips in Apples matrix slechts als OpenGL1.2 compliant weergegeven worden en de transparante menubar gewoon ondersteunen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadd
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-04 19:46
Gisteren geprobeerd een macbook te kopen maar de jongen van de applestore gaf aan dat er niks op voorraad was en niks besteld kon worden op het moment en dat dat wel eens kon betekenen dat er een update of iets zat aan te komen. Meer mensen die deze geruchten hebben gehoord of dit kunnen bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ybox
  • Laatst online: 03-03 16:30
nadd schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 10:44:
Gisteren geprobeerd een macbook te kopen maar de jongen van de applestore gaf aan dat er niks op voorraad was en niks besteld kon worden op het moment en dat dat wel eens kon betekenen dat er een update of iets zat aan te komen. Meer mensen die deze geruchten hebben gehoord of dit kunnen bevestigen?
Macbook pro of normaal ? Macbook pro zit nu wel op z'n update punt, macbook niet (over 90 dagen pas). macrumors en 9to5mac hebben geen geruchten over mogelijke updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87302

Na 1 jaar en 7 maanden heeft Apple nog onder garantie mijn topcase vervangen wegens een scheurtje. Wie hier dus nog last van heeft kan dus buiten de garantietermijn een reparatie claimen. Ook was mijn batterij al buiten de garantietermijn vervangen, netjes van Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadd
Ybox schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 10:50:
[...]

Macbook pro of normaal ? Macbook pro zit nu wel op z'n update punt, macbook niet (over 90 dagen pas). macrumors en 9to5mac hebben geen geruchten over mogelijke updates.
Gewone macbook, helaas is de MBP even buiten budget ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ybox
nadd schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 11:08:
[...]

Gewone macbook, helaas is de MBP even buiten budget ;)
Maar wel interessant, ik wil(de) eigenlijk vandaag ook eem MB gaan aanschaffen maar als er een update komt ... :/
Beetje vreemd allemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadd
Die jongen van de applestore zei dat er dinsdag meer duidelijkheid over was. Misschien een update van het touchpad a la air/touch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ybox
nadd schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 11:55:
Die jongen van de applestore zei dat er dinsdag meer duidelijkheid over was. Misschien een update van het touchpad a la air/touch?
Er was een gerucht dat er maandag een apple event zou zijn maar dat is niet waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:42
Ik heb gist een mini-dvi naar video gehaald. Deze werkt prima en ik kan mijn tv goed configureren. Maar wat ik niet voor elkaar krijg is fullscreen video afspelen op mijn TV. Zowel met quicktime als VLC speelt hij af op het scherm van mijn macbook. Ik gebruik OSX Tiger.

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Met Quicktime Player: View > Present Movie... en dan je tweede scherm kiezen. In VLC: of je videovenster naar het tweede scherm slepen dan fullscreen zetten, of via Video > Video Device.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ybox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
Die geruchten gaan toch echt over de MBP, de Macbook moet waarschijnlijk nog wat langer geduld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindasaus
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-04 07:44
nadd schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 10:44:
Volgens de advertentie in Het Parool (Zaterdag) van de Media Markt heeft men daar wel de mac in voorraad, de prijs aldaar is 888 euro dus wellicht even daar kijken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-04 09:41
[messageZ=29658079,noline]JottemJ schreef op zondag 24 februari 2008 @ 22:48[/message]:
[...]

Die geruchten gaan toch echt over de MBP, de Macbook moet waarschijnlijk nog wat langer geduld hebben.
Er wordt inderdaad gesproken over het upgraden van de MBP met het multi-touch-trackpad. Toch wel een erg fijne feature. Zou zo'n trackpad ook zijn weg naar de MacBook vinden? Zo ja: welke termijn moeten we dan aan denken?

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Laatst online: 10:42
Daedalus schreef op zondag 24 februari 2008 @ 21:42:
Met Quicktime Player: View > Present Movie... en dan je tweede scherm kiezen. In VLC: of je videovenster naar het tweede scherm slepen dan fullscreen zetten, of via Video > Video Device.
Dank u. De quicktime optie werkt alleen als je pro hebt, en die heb ik dus niet. De VLC optie werkt gelukkig wel!

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
argro schreef op zondag 24 februari 2008 @ 22:59:
[...]
Er wordt inderdaad gesproken over het upgraden van de MBP met het multi-touch-trackpad. Toch wel een erg fijne feature. Zou zo'n trackpad ook zijn weg naar de MacBook vinden? Zo ja: welke termijn moeten we dan aan denken?
Als je kijkt naar het update patroon dan zou je kunnen zeggen over ongeveer 100 dagen maximaal. Dat blijft natuurlijk lekker wazig, maar ik vraag me dan ook af of het op dit moment al nuttig is om te wachten op een volgende revisie van de Macbook, ik zou er persoonlijk niet op wachten (anders blijf je bezig). Als je voor een MBP gaat dan zou ik zeggen wachten als je kan, de updates laten niet heel lang op zich wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Laatst online: 20-04 09:41
JottemJ schreef op maandag 25 februari 2008 @ 07:58:
[...]

Als je kijkt naar het update patroon dan zou je kunnen zeggen over ongeveer 100 dagen maximaal. Dat blijft natuurlijk lekker wazig, maar ik vraag me dan ook af of het op dit moment al nuttig is om te wachten op een volgende revisie van de Macbook, ik zou er persoonlijk niet op wachten (anders blijf je bezig). Als je voor een MBP gaat dan zou ik zeggen wachten als je kan, de updates laten niet heel lang op zich wachten.
Dat ben ik helemaal met je eens. Anders kun je wel blijven wachten en zul je nooit iets kopen, er zal namelijk altijd wel een update komen. Het loont inderdaad wel de moeite om het e.e.a. in de gaten te houden zodat je niet een paar dagen voor een update nog een nieuw product gaat kopen. Ik vroeg mij alleen af of we het multi-touch-trackpad op de MacBook gingen zien, vandaar mijn vraag.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

nadd schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 11:55:
Ik vind het wel knap dat 'die jongen van de Apple Store' dat zo stellig kan beweren. Hij weet namelijk 99,9999% zeker niets meer dan wij. Sterker nog: 1 van de basisregels als medewerker van een Apple Premium Reseller is "jij weet niets over mogelijke updates, ook als je het eigenlijk wel weet".

Kortom: ik zou -zeker gezien de ervaringen qua kennis van het APR personeel tegenwoordig- niet afgaan op dat soort verhalen. Zij baseren hun 'redenaties' doorgaans ook gewoon op MacRumors...

edit @ MacRumors link:
Dit is gewoon de zoveelste 'Next Tuesday?' :z Als ze dit elke week doen hebben ze het vanzelf een keer goed he 8)7

* Whieee neemt een paar korrels zout

[ Voor 11% gewijzigd door Whieee op 25-02-2008 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jatmoos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-06-2024
Straks in juni wil ik een MB meenemen uit de States. Ook neem ik er applecare bij. Nu heb ik zitten zoeken en is me opgevallen dat op ebay ook applecare wordt aangeboden. Is hier iemand die dat daar op ebay wel eens heeft gekocht? Volgens een kennis hoeft die verkoper alleen maar een nummer op te sturen per mail, zodat je geen verzendkosten hebt. Dit is ongeveer 199 dollar, t.o. Applestore 249 dollar. Laten we het maar niet hebben over de nederlandse prijzen, daar word je niet vrolijk van. Wat ik nu nergens kan vinden is antwoord op deze vragen:

- Wat zit er in die doos van Applecare? een serialnummer?, een cd met software?
- Hoe moet je je MB activeren voor die extra garantie van 3 jaar? Per telefoon?

bedankt alvast voor jullie hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37526

In mijn AppleCare zat:

-TechTools CD, heb je niet veel aan
-Serienummer
-Boekje.

Registratie van het serienummer gaat via Apple.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

Twee vragen:

1. hoe maken jullie die MacBook schoon? Zowel het scherm als de shell.
2. ik gebruik Boot Camp. XP draait als een zonnetje. Toch nog een paar puntjes:
- volgens mij heeft winupdate een stokoude Real driver binnengehaald. Ik zie me daar toch een oud rood icoontje in de tray. Wel hip dat die ziet als ik een koptelefoon aansluit.
- Bekend probleem: Het opstartscherm waar je zou moeten kunnen kiezen komt niet als je MacOSX als opstartschijf doet. Als je Windows kiest ook al niet. Enige manier is default op Windows zetten en als je dan MacOSX wil via Option bij de Mac HD komen.

*disclaimert* ik gebruik 99% vd tijd MacOSX hoor, no worries ;)

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
Jazzper schreef op maandag 25 februari 2008 @ 20:34:
2. ik gebruik Boot Camp. XP draait als een zonnetje. Toch nog een paar puntjes:
- volgens mij heeft winupdate een stokoude Real driver binnengehaald. Ik zie me daar toch een oud rood icoontje in de tray. Wel hip dat die ziet als ik een koptelefoon aansluit.
- Bekend probleem: Het opstartscherm waar je zou moeten kunnen kiezen komt niet als je MacOSX als opstartschijf doet. Als je Windows kiest ook al niet. Enige manier is default op Windows zetten en als je dan MacOSX wil via Option bij de Mac HD komen.
Ik weet niet of ik het goed begrijp, maar gewoon 'alt' ingedrukt houden tijdens het witte opstartscherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

ja dat is wat ik nu doe. Maar dan kan je alleen kiezen voor MacOSX. Dit is een bekend probleem. Eenmaal in OSX bij systeemvoorkeuren kun je wel kiezen voor Windows.

hier meer info:
http://www.macwindows.com/bootcamp.html#121407e

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jatmoos
  • Laatst online: 27-06-2024
Anoniem: 37526 schreef op maandag 25 februari 2008 @ 15:19:
In mijn AppleCare zat:

-TechTools CD, heb je niet veel aan
-Serienummer
-Boekje.

Registratie van het serienummer gaat via Apple.com.
bedankt, ik heb een filmpje op Youtube gevonden "Unboxing Applecare" waar je inderdaad ziet wat er in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-09-2024
We had originally published a belief that the MacBook Pro updates would be seen this Tuesday, based on information that Apple had started shipping new products to their Apple retail stores. Also known is that Best Buy inventory now shows new model numbers (MB402LL/A, MB403LL/A, and MB404LL/A) at existing MacBook Pro prices. As a result, all signs seem to point to MacBook Pro revisions on Tuesday.... however, we reworded our original story due to conflicting reports that the new products to be released on Tuesday will not be MacBook Pros.

Instead, there's been evidence that the MacBook alone will see minor revisions tomorrow.

This goes against common sense and all expectations as the MacBook has been recently revised in November of last year. Still, the information has given us enough pause to post this as a Page 2 item. While we generally avoid posting 11th hour predictions such as this, if this turns out to be true, it will also validate some additional information from the same source about the unreleased MacBook Pro updates.
Bron: Macrumors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
Update:
More evidence from (reportedly) a Canadian reseller (prices in Candian dollars). Mid range MB403LL/A is described as MacBook (MACB) and sells for Candaian $1349.99, $100 cheaper than the current midrange MacBook.
En:
MacBooks AND MacBook Pros?

A final Page 2 rumor in the hours before Tuesday. GeekSugar claims both MacBooks and MacBook Pros will be seen tomorrow.

Both will look the exact same (unfortunately no pretty new colors), although they will feature upgraded processors, additional memory, and the lovely multitouch trackpad that is featured on the Air.
GeekSugar has no known prior rumor accuracy by our records, so we are unable to gauge the credibility of their sources... however, I'll leave you with a couple of notes on this possible scenario:

- There have been conflicting reports about MacBook vs. MacBook Pro updates, leading to the ambiguity of our reports.
- An update of both product lines would neatly explain away these conflicting reports.
Klinkt erg interessant :7 Ik hou de boel in de gaten vandaag :+

-EDIT-

Sorry Daedalus, ik was een beetje te enthousiast :+ Zal niet meer gebeuren.

-EDIT 2-

Toch wil ik nog even kwijt dat de Apple store van Nieuw Zeeland momenteel wordt geupdate!

[ Voor 11% gewijzigd door [J.d.I.] DirtyHarry op 26-02-2008 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Gaan we nu de berichten van MacRumors hier copy/pasten? Dit is nog steeds het MacBook discussietopics. Geruchten en speculaties horen hier niet thuis, tenzij er 3 onafhankelijke bronnen zijn. Laten we het houden bij het delen van ervaringen met de MacBook.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irongangster
  • Laatst online: 31-07-2021
Even een vraagje over het geheugen van de macbook.
Is er een specifieke reden dat apple het geheugen van hun zo duur verkopen?
280 euro voor 2x 1gb vind ik bizar duur als je voor 50euro(of minder) klaar kan zijn met 2x 1gb Kingston.
Zal het qua prestatie nog uitmaken welk geheugen je neemt?

Ben moet ik zeggen zeer te vreden met m'n macbook. 1 van de pluspunten vind ik de compactheid en de lange levensduur van de batterij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Het antwoord op je vraag staat notabene in de topicstart en FAQ: MacBook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

@irongangster: simpel. De reden is winst maken. Daarom halen de meeste wat handigere Apple gebruikers hun RAM gewoon bij de PC boer. Zie ook [Geheugen] Geheugen upgrade tips & weetjes

Qua prestaties zal het niet uitmaken aangezien het in alle gevallen om PC5300 CL5 geheugen gaat. Geheugen met andere CL lijkt problemen te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irongangster
Ja omg.. heb ik net een nieuwe macbook besteld voor iemand.. (gister).. gaan ze em nu waarschijnlijk updaten :(
Kan ik em dan nog laten omruilen of?.. hoe gaat de apple store daarmee om? Kan de sales_policie niet lezen want ze zijn de apple store aant updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irongangster
Daedalus schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 11:57:
Het antwoord op je vraag staat notabene in de topicstart en FAQ: MacBook.
Is dat zo? Ik had dit al gelezen inderdaad.

"Als ik extra geheugen bestel is het zo enorm duur! Kan dit niet goedkoper?

Kijk gewoon even op de pricewatch! Let wel op dat je MacBook standaard 2 reepjes van 256 MB heeft. Dus als je los geheugen koopt, moet je eerst een reepje eruit halen. Het is helaas dus niet zo, dat als er er 1 GB bijkoopt, je 1,5 GB hebt."

Ik lees hier niks over de reden dat de Apple geheugenreepjes zo knetterduur zijn?
Ook staat hier niks over de kwaliteit dus ik denk dat mijn vraag "mag"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerdiV
  • Laatst online: 10-04 16:15
Daedalus schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 10:33:
[mbr]Gaan we nu de berichten van MacRumors hier copy/pasten? Dit is nog steeds het MacBook discussietopics. Geruchten en speculaties horen hier niet thuis, tenzij er 3 onafhankelijke bronnen zijn. Laten we het houden bij het delen van ervaringen met de MacBook.[/]
Hee wat vreemd zeg, de store is down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniëlpunt
  • Niet online

daniëlpunt

monkey's gone to heaven

irongangster schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 12:11:
Ja omg.. heb ik net een nieuwe macbook besteld voor iemand.. (gister).. gaan ze em nu waarschijnlijk updaten :(
Kan ik em dan nog laten omruilen of?.. hoe gaat de apple store daarmee om? Kan de sales_policie niet lezen want ze zijn de apple store aant updaten.
Als het goed is wel. Als je MacBook nog niet verzonden is krijg je al de nieuwe.

Misschien is het een troost voor jou: Ik heb vanochtend een MacBook ontvangen en hoop maar dat ik het kan om ruilen. Maar volgens mij zijn ze best oké bij Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelJewel
  • Laatst online: 21-04 14:44
Daedalus schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 10:33:
[mbr]Gaan we nu de berichten van MacRumors hier copy/pasten? Dit is nog steeds het MacBook discussietopics. Geruchten en speculaties horen hier niet thuis, tenzij er 3 onafhankelijke bronnen zijn. Laten we het houden bij het delen van ervaringen met de MacBook.[/]
De store is down, dus zometeen zal wel duidelijk zijn wat er nieuw is :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

super-muffin schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 12:25:
[...]

Als het goed is wel. Als je MacBook nog niet verzonden is krijg je al de nieuwe.

Misschien is het een troost voor jou: Ik heb vanochtend een MacBook ontvangen en hoop maar dat ik het kan om ruilen. Maar volgens mij zijn ze best oké bij Apple.
Of Apple nu oke is of niet; volgende uit de wet voor Koop op Afstand heb je het recht om binnen 14 dagen kosteloos zonder opgaaf van reden het product terug te sturen. Je krijgt dan je volledige aankoopbedrag terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerdiV
RoelJewel schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 12:29:
[...]

Er zijn mensen die de nieuwe MacBook al in hun handen hebben gehad. Dus het lijkt me meer dan duidelijk dat er nieuwe MacBooks komen. Ze zijn er, alleen nog niet op de store. BTW alle stores zijn zo'n beetje down dus dat wil zeggen dat er iets groots komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
RoelJewel schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 12:29:
[...]

Toen hij dat postte waren het nog puur geruchten en waren de stores nog up ;) Nu liggen wereldwijd alle Apple stores plat, dus er staat wat groots aan te komen. We zullen over 1 of 2 uurtjes wel zien wat voor moois er te koop is :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbol
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-04 23:45
Had afgelopen vrijdag ook zwarte macbook besteld, maar was vandaag nog steeds niet verzonden, dus ff gebeld uiteraard (wetende van alle rumors). Een update kon de reden zijn dat die nog niet verzonden was, maar mocht de wel verzonden zijn, en komt er wel een update, dan kun je tot 14 dagen na aankoop (of ontvangst, dat weet ik niet) je macbook terugsturen om voor een nieuwe om te laten ruilen. Geen probleem dus je upgrade te krijgen als die komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

irongangster schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 12:15:
[...]

Is dat zo? Ik had dit al gelezen inderdaad.

"Als ik extra geheugen bestel is het zo enorm duur! Kan dit niet goedkoper?

Kijk gewoon even op de pricewatch! Let wel op dat je MacBook standaard 2 reepjes van 256 MB heeft. Dus als je los geheugen koopt, moet je eerst een reepje eruit halen. Het is helaas dus niet zo, dat als er er 1 GB bijkoopt, je 1,5 GB hebt."

Ik lees hier niks over de reden dat de Apple geheugenreepjes zo knetterduur zijn?
Ook staat hier niks over de kwaliteit dus ik denk dat mijn vraag "mag"...
Wat er staat is dat goedkoper kan. Er dus geen reden om speciaal het dure geheugen van Apple te nemen, aangezien het niet uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chriztiaan
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-04 20:49
oei, standaard 2 gig en 2.4 Ghz voor mid en blackbook

[ Voor 3% gewijzigd door Chriztiaan op 26-02-2008 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
Ok, snellere cpu's (penryn?), meer geheugen voor de twee duurste modellen. Alle modellen een grotere HD. Wel nog steeds een combodrive :r in het basismodel :( En is de apple remote er nou uit gehaald? :?
Wel een prijsdaling :) maar dat mag ook wel met de huidige dollarkoers :7

[ Voor 8% gewijzigd door [J.d.I.] DirtyHarry op 26-02-2008 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g4wx3
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-03 10:59
Prachtige update!!
zie hier:
(de midbook, weeral de interessantste)

2,4-GHz Intel Core 2 Duo
3 MB gedeelde L2-cache
=> 3MB cache= Penryn=> zuiniger& SSE4! en nog een snelle ook!
DUAL channel 2 GB RAM (werkt sneller dan MBP instap!)
Wat mis ik nu??
LED verlichting?
ATi GPU?

PS: als je hem besteld, vergeet niet de apple remote en de vga convertor, kom je uit op 1239

[ Voor 3% gewijzigd door g4wx3 op 26-02-2008 14:59 ]

http://www.softfocus.be/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-04 22:14

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ben ik toch nog mooi blij met m'n goedkoopste model voor 880 euro met zelf 2GB RAM en een 7200rpm schijf ingebouwd. Ik mis in ieder geval niets van wat de nieuwe modellen nu hebben. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nLz_
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-03 09:51
Mooie update dit hoor. Ik heb het Santa Roza model net 4 maanden dus ik moet nog even wachten om te updaten :). Als je een macbook wilt kopen zou ik het nu doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
Ben nu al benieuwd naar hoe lang deze machientjes doen met een accu :)

Ik zie trouwens dat de Apple remote er WEL bij zit, schijnbaar vinden ze het inmiddels vanzelfsprekend ofzo dat ze er geen reclame meer mee maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

[J.d.I.] DirtyHarry schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 15:02:
Ben nu al benieuwd naar hoe lang deze machientjes doen met een accu :)

Ik zie trouwens dat de Apple remote er WEL bij zit, schijnbaar vinden ze het inmiddels vanzelfsprekend ofzo dat ze er geen reclame meer mee maken.
Heb je een linkje waar je dat ziet dan? Op de specs pagina's op apple.com staat het in elk geval niet; daar staat de Remote enkel als optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Remote zit er dus niet meer bij:
[quote=http://www.apple.com/macbook/specs.html]
What’s in the box
  • MacBook
  • Display cleaning cloth
  • 60W MagSafe Power Adapter, AC wall plug, and power cord
  • Lithium-polymer battery
  • Install/restore DVDs
  • Printed and electronic documentation
De specificaties zoals die nu op de Nederlandse website staan, zijn van de vorige versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
Whieee schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 15:10:
[...]

Heb je een linkje waar je dat ziet dan? Op de specs pagina's op apple.com staat het in elk geval niet; daar staat de Remote enkel als optie.
Das vreemd, op de VS site staat inderdaad geen Apple remote bij de 'complete specs'. Op de NL site staat dit:
Invoer Apple Remote; toetsenbord van volledig formaat; trackpad met scrollfunctie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurkaN
  • Laatst online: 07:32
Uuhh als je de MB of MBP wilt bestellen dan staat de Apple Remote er als optie....lijkt me duidelijk toch dat deze er dan niet standaard meer bij zit 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GhandiHarder
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-04 22:35
Daedalus schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 15:11:
Remote zit er dus niet meer bij:

[...]

De specificaties zoals die nu op de Nederlandse website staan, zijn van de vorige versie.
Dan hebben ze hem net ge-update waarschijnlijk. Bij de opties kun je de remote voor 19 euro meebestellen.

[ Voor 0% gewijzigd door GhandiHarder op 26-02-2008 15:25 . Reden: Moet wat vaker refreshen ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Blijkbaar willen ze bij Apple toch voet aan de grond krijgen in het goedkopere segment. En daar moeten concessies voor gedaan worden.
Nou ja, als consument maak je er geen verlies op, 50 euro goedkoper, maar je mist een remote van 19 euro. Dus dat is nog altijd 31 euro goedkoper voor ongeveer dezelfde configuratie. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:03
iemand opgevallen dat de nieuwe MBP op US-site met 256/512 MB videomem wordt geleverd en op de NL-site kan je kiezen tussen 128/256 MB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g4wx3
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-03 10:59
ORDERED (doorgegeven)kan niet rechtstreeks mijn studente korting krijgen, in belgie)

[ Voor 114% gewijzigd door g4wx3 op 26-02-2008 15:31 ]

http://www.softfocus.be/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Als je een MacBook hebt besteld, kun je dat melden in Levertijd Apple producten Deel 4 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:09
Jammer dat de Macbook geen multitouch heeft gekregen. De MBP wel namelijk. Verder wel een mooie update, ook prijs is nu beter. Meeste mensen zullen remote er niet bijkopen denk ik, dus dat scheelt 100 euro (was 1100 toch?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chriztiaan
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-04 20:49
Ik heb nu net een maand mn MacBook, maar balen van deze update doe ik niet echt. Heb afgelopen maand er al zoveel aangehad, dat compenseert wel redelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Datzelfde heb ik ook, m'n MacBook is zeker de nominatie beste aankoop voor 2008 waard. :) (Maar aangezien ik op het punt sta m'n eerste huis/appartement te kopen staat die titel nogal onder druk. ;) )
Overigens kostte het goedkopste model voorheen 1049 euro. Ik geloof dat alle modellen nu 50 euro goedkoper zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door --MeAngry-- op 26-02-2008 15:42 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 142156

leuke update is de prijs van de mid-book ook goedkoper geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
Chriztiaan schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 15:36:
Ik heb nu net een maand mn MacBook, maar balen van deze update doe ik niet echt. Heb afgelopen maand er al zoveel aangehad, dat compenseert wel redelijk!
Sterker nog, ik denk dat ik nog effe wacht totdat de laatste voorraad aan Santa Rosa's in de aanbieding worden gegooid, en dan koop ik voor iets van 1000,- een midrange SR MB MET superdrive, MET apple remote en 2,2GHz + 120GB harddisk. De voordelen van de Penryn, iets langere accu duur, wat efficientere architectuur, wegen wat mij betreft niet op tegen de 200,- extra die je er dan voor betaalt.

@mektoub:
Jep, 50,- goedkoper geworden :)

[ Voor 3% gewijzigd door [J.d.I.] DirtyHarry op 26-02-2008 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Laatst online: 21-04 23:18
Mooie update voor de MacBook, wilde mijn 'ouwe' MB eigenlijk in gaan ruilen voor een MacBook Pro zodra die geupdate is, maar ga er denk ik toch vanaf zien.

1000 euro prijsverschil voor een beeldscherm dan 2" groter is, een processor die 100mhz sneller is en een videokaartje. Sorry maar dat gaat er bij mij niet in, voor die 1000 euro verwacht ik toch een groter verschil. (Lees, Macbook met Dual Core, 2GB geheugen en MacBook Pro met Quad Core en 4GB geheugen).

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Nouja, een MBP heeft wel meer voordelen tov een MB. Denk aan het verlichte toetsenbord, multitouch trackpad, scherm met hogere resolutie, toch wel veel snellere videochip, meer aansluitingen, full aluminium body, etc, etc.
Get my point? :P Kan natuurlijk nog zijn dat al die extra's je niet boeien voor het geld.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

--MeAngry-- schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 15:58:
Nouja, een MBP heeft wel meer voordelen tov een MB. Denk aan het verlichte toetsenbord, multitouch trackpad, scherm met hogere resolutie, toch wel veel snellere videochip, meer aansluitingen, full aluminium body, etc, etc.
Get my point? :P Kan natuurlijk nog zijn dat al die extra's je niet boeien voor het geld.
De vraag die je je moet stellen is simpel: heb ik het nodig, en/of wil ik er het geld aan uitgeven? Als een van de deelvragen met 'nee' wordt beantwoord zou ik het niet doen. Ik heb privé een MacBook Pro (SR Merom) maar voor zakelijk gebruik heb ik gekozen voor een zwarte MacBook (SR) omdat ik voor mijn werkzaamheden geen MacBook Pro nodig heb (virtualisatie, bewerken van documenten, veel terminal werk, en wat internetgebruik). Het grotere scherm van de MBP is prettig (erg prettig zelfs), maar de MacBook voldoet ruimschoots voor de werkzaamheden.

Natuurlijk vind ik de MBP veel mooier, maar dat is niet relevant voor de vraag 'heb ik het nodig?' :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@mektoub:
Jep, 50,- goedkoper geworden :)
dankje voor je reactie.
wat de maximaal korting dat ik kan krijgen als een student
in %

thanks

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 142156 op 26-02-2008 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Laatst online: 21-04 23:18
--MeAngry-- schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 15:58:
Die boeien mij inderdaad niet echt, ik hang er toch een extern toetsenbord/muis aan, videobewerking doe ik niet aan, ik programmeer alleen veel en de meerwaarde van een Pro ten opzichte van een gewone Macbook is er nu gewoon niet meer voor het werk dat ik er mee doe. Zeker niet nu de Macbook evenveel geheugen heeft.

Vind ik overigens al veel langer hoor, dat de MacBook Pro te zwak is qua pure rekenkracht in vergelijking met de Macbook als je het prijsverschil ziet. De Macbook krijgt de ene prachtige update na de andere, en bij de Pro vind ik de updates altijd 'net niet'.

Ik zou zo 2500 euro neerleggen voor een 15" Pro met 1080p resolutie, 4GB geheugen en een Quad Core, maar de configuratie zoals die er nu is kan ik niks nuttigs van maken.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endless
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Oehh.. Dit is wel een hele fijna update én prijsverlaging. :)
Ook het verschil tussen de low- en de midimacbook is verbeterd vind ik.

Over een weekje of twee eens langs de MacStore gaan om eventueel zo'n midi op te halen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadd
Fijne update. Net een Macbook 2.4Ghz, 2GB, superdrive en 160GB harddisk besteld via surfspot. Wilde er eigenlijk afgelopen vrijdag al een bestellen maar toen was er nergens voorraad en werd mij geadviseerd deze dinsdag af te wachten. Prima keuze blijkt nu! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nadd schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 16:36:
Fijne update. Net een Macbook 2.4Ghz, 2GB, superdrive en 160GB harddisk besteld via surfspot. Wilde er eigenlijk afgelopen vrijdag al een bestellen maar toen was er nergens voorraad en werd mij geadviseerd deze dinsdag af te wachten. Prima keuze blijkt nu! ;)
nice! hoeveel % korting heb je gekregen via surfspot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
Anoniem: 142156 schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 16:14:
[...]

dankje voor je reactie.
wat de maximaal korting dat ik kan krijgen als een student
in %

thanks
6% als je online bestelt, en bij winkels ook 4 of 6%. Een poos geleden had ik nog gevraagd bij MacHouse en toen zeiden ze 4%.. Misschien dat dat wel per winkel scheelt. Maar online kun je de goedkoopste macbook nu voor 938,91 vinden :)

Inderdaad, via Surfspot kan ik hem voor 918,68 bestellen. Das 8% korting. Maar bij sommige onderwijsinstellingen krijg je 10 of 12% korting. Niet slecht :)

[ Voor 15% gewijzigd door [J.d.I.] DirtyHarry op 26-02-2008 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerdiV
Nou ik heb hem voor ongeveer 880 hoor. Ik krijg 12% korting, via surfspot en zit op de Haagse Hogeschool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadd
Surfspot heeft bij ons 10 tot 12 procent (Hanzehogeschool Groningen) Voor 880 heb ik niet die entry lvl daar moet ik 920 voor betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

hee nadd, waarom meld je dat niet eens in ons eigen Mac topic @diz ;)

congrats!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
Goed, update doorgevoerd voor de startpost.

Wel even ter verduidelijking, het is niet de bedoeling hier over kortingen of prijzen te gaan praten, daar is dit topic niet voor bedoeld.
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om de doorzoekbaarheid te verbeteren moeten problemen en specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: Invulling en behandeling 'grote' topics aangepast.