[Geheugen] Geheugen upgrade tips & weetjes

Pagina: 1
Acties:
  • 6.854 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rapatski
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08-11-2023

Rapatski

Tikkeltje scherp

Topicstarter
Deze startpost, voor MacOSX.nl in elkaar gezet door unSOUND & mijzelf wilde ik jullie ook niet onthouden.

Heb ik genoeg RAM?
Als je wilt weten of jouw Mac überhaupt meer geheugen nodig heeft, kun je dat eventueel nakijken met het Activiteiten programma. Dit staat in je Map met hulpprogramma's. Om een goed beeld te krijgen, moet je je Mac bijvoorbeeld een dag lang gebruiken zoals je dat normaal gesproken doet. Aan het einde van die dag start je Activiteitenweergave.

Daar staan bij het tabblad "systeemgeheugen" diverse getallen.
Waar die getallen voor staan kun je hier lezen:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=107918

Maar nu gebruiken we even de snelle methode, we kijken naar het paging-gedrag van OS X.
Kijk in het Activiteitenweergave naar het aantal page-ins en page-outs:

Afbeeldingslocatie: http://www.antisound.nl/Mac/forum/paging.jpg

Bij mij is de verhouding page-ins tegen page-outs dus 36.852 : 394. Het aantal page-outs is dus heel laag ( 1 tegen 93 ) , wat betekend dat het systeem maar heel weinig naar de harde schijf heeft geschreven, wat dus betekend dat het aan het aanwezige Ram genoeg had. Heeft jouw machine veel meer page-outs, zeg bijvoorbeeld 1 op de 10 page-ins, dan is meer Ram aanbevolen.

Verder gebruikt een programma als Adobe Photoshop een scratch disk op computers die minder dan 4GB Ram hebben, dus zul je veel pageouts krijgen als je in Photoshop werkt, ookal heb je 'genoeg' Ram. Photoshop heeft nooit genoeg.

Hoe meer, hoe beter?
Ram geheugen bewaart bestanden voor het systeem zolang als dat ze niet opgeslagen zijn. Het is dus vooral bedoeld als opslag voor openstaande bestanden. Meer Ram zorgt er dus voor dat je meer tegelijk kunt doen. Meer Ram in je Mac stoppen betekend dus niet dat je machine perse ook sneller wordt. Zie het als een benzinetank. Als je een grotere tank hebt, kun je verder rijden zonder te hoeven stoppen om te tanken, maar je auto rijdt er niet sneller van. Je wint alleen dat beetje tijd wat je anders kwijt was geweest aan tanken.

Hoeveel kan ik nemen, en welk type Ram heb ik nodig?
Dat verschilt per type Mac, om dat op te zoeken kun je het beste MacTracker installeren, of op Apple-history te kijken... hier kun je precies zien welke Mac je hebt, en wat er in kan.

MacTracker: http://mactracker.dreamhosters.com/
Apple-history: http://www.apple-history.com/

Intel Macs: In MacBook (Pro)’s, Intel iMacs en de Intel Mini gaan allemaal dezelfde SO-DIMM modules. Dit zijn kleine modules, van origine bedoeld voor laptops: DDR2-667/ PC-5300. Hoeveel er precies in kan (2, 3 of 4GB) hangt af van hoe nieuw het model is dat je hebt.

Welk merk?
Apple biedt in hun Store ook extra Ram aan, dit is echter geen Ram van Apple zelf, Apple maakt zelf geen Ram. Apple gebruikt verschillende merken, Samsung en Hynix kom je bijvoorbeeld vaak tegen in een Mac. Geheugen bij Apple is duur. Deels omdat ze het er al in zetten, deels omdat het getest is, en je dus zeker weet dat het werkt, en deels gewoon omdat ze het kunnen en jij het niet hoeft te doen.
Apple Resellers in Nederland bieden ook vaak aan om een geheugen upgrade voor jou te doen.

Macs (en met name oudere modellen) zijn helaas erg kieskeurig met Ram modules, dus aan een merknaam alleen heb je niet genoeg, want de verschillende series kunnen ook onderling verschillen... De grote merken Kingston, Corsair en Crucial (Amerikaans) staan al tijden goed bekend, maar hebben verschillende series. Kingstons KTA serie is getest op macs, evenals VSA van Corsair. Beide merken hebben echter ook een Value series; KVR en VS, die goedkoper zijn en niet getest. Huismerk geheugen is ook niet speciaal voor Apple getest. Wat betreft de gemelde ervaringen tot nu toe:

Weinig problemen in Macs:
• Kingston KTA serie
• Corsair VSA serie
• Transcend TS4GAP686G
• Crucial
• MDT
• GEiL GBA serie ( SODIMM )

Problemen in Macs:
• Kingston KVR serie
• GEiL DC serie ( SDRAM )

Gelijke modules?
Alleen bij de PowerMac G5 en de Mac Pro is het gebruik van gelijke paren verplicht. Bij andere Macs is het niet verplicht. De nieuwere Intels zijn wel iets sneller met gelijke modules; om de opgegeven prestaties te halen zet Apple zelf vaak matched pairs bij samenstelling van nieuwe Macs. Maar of dit echt voeten in de aarde heeft, daar verschillen de meningen over.

Waar koop ik het?
De volgende winkels worden door de leden van MacOSX.nl genoemd:

Overzicht verschillende winkels versus prijzen:
• Tweakers.net Pricewatch ( http://tweakers.net/pricewatch/cat/545 )

• Mail-a-Mac ( http://www.mailamac.nl/ )
• MacStuff ( http://www.macstuff.nl/ )
• interngeheugen ( http://www.interngeheugen.com/ )
• Alternate ( http://www.alternate.nl/html/index.html )

Hoe zet ik ze erin? Verlies ik garantie?
Het installeren van geheugen is vaak een fluitje van een cent.
Manuals voor het vervangen van geheugen zijn eenvoudig te vinden op de site van Apple:

MacBook
MacBook Pro
Intel iMac
Mac Pro (pdf)

iMac G5
iMac G5 iSight
PowerMac G5

Geheugen vervangen verbreekt geen garantie. Het enige risico dat je loopt manifesteert zich in het kopen van goedkoop, ongetest geheugen en tijdens het vervangen moet je oppassen met statische elektriciteit. Wanneer iets stuk gaat doordat jij geheugen verving valt dit niet onder de garantie.

Oja en het is verstandig dan ook geen beschuitje met hagelslag boven je open computer te eten of je mok koffie erin te gooien.

Techie Corner
Hier meer gedetailleerde informatie & documenten voor de liefhebber.

Memory Configurations: Portable, PowerBook, iBook
Power Macintosh: Memory Configurations
iMac (All Models): Memory Specifications and Upgrades

Wikipedia: DDR SDRAM
Wikipedia: Dual Channel

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89830

Een andere gotcha bij het zoeken naar geheugen: de zogenaamde kits. Van Kingston en Corsair bijvoorbeeld zie je soms kits van de aanbevolen geheugen types, de "K2". Het duurde even voor dat ik daarhad dat dit verpakkingen zijn met twee geheugen repen, voor de systemen die verplicht met twee dezelfde modules samen moeten. Verwarrend, want ze worden geadverteerd met het totaal (som van de twee repen). Dus als je op zoek bent naar 4 GB, wil je 2 repen van 2 GB. Dus niet 2 kits bestellen, want dan heb je 4 x 1 GB ! (Nu snap je wel waarom die kits altijd goedkoper zijn - zitten kleinere modules in.)

De volgende link is de KTA-MB667 van Kingston waar dat duidelijk wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rapatski

Rapatski

Tikkeltje scherp

Topicstarter
Klopt, ik heb laatst die serienummers nog eens onder de loep genomen.

Ik heb met name gekeken naar Kingston en Corsair geheugen. In de tijd dat ik het forum volg heb ik in de verschillende topics tegenstrijdige berichten langs zien komen die het hadden of A- en B-merken, en dat sommige series wel zouden werken, en anderen niet. Het helpt als we zo'n modelnummer eens onderhanden nemen.

Kingston KVR667D2S5/1G
KVR = Kingston ValueRam.
667 = de snelheid van het geheugen. 667Mhz, PC5300
D2 = DDR2
S = lijkt te staan voor SO-DIMM
5 = de serie; in dit geval 5300, maar 4 dus voor 4xxx en 3 voor 3xxx.
/1G = vertelt dat het simpelweg om een 1GB module gaat.

Bij Corsair is het nagenoeg hetzelfde:

VS2GSDS667D2
VS = ValueSelect
2 = aantal modules
GSDS = ?
667 = snelheid
D2 = DDR2

(met dank aan JottemJ)

Nu we dit weten, zijn variaties op bovenstaande standaardnummers vaak eenvoudig te verklaren.

Kingston KTAMB667/1G
Corsair VSA1GSDS667D2

De prefix KTA staat voor systeemspecifiek geheugen van Kingston, getest voor Apple. Net als Corsairs VSA. Maar als we naar de volledige modelnummers kijken moet ik eerlijk gezegd bekennen dat ik vermoed dat de reepjes op dit testen na, op geen enkele wijze verschillen van de standaard Value SoDIMMs. MB = MacBook? Maar dit moet nog bevestigd worden.
[edit: Materiaal gebruikt kan aan hogere eisen moeten voldoen.]

Andere SoDIMM modelnummer prefixes die ik tegenkwam om Tweakers' Pricewatch:
KTH = Kingston, HP/Compaq geheugen / stickertje
KTM = Kingston, IBM stickertje
KTT = Kingston, ?
CMX = XMS serie van Corsair (topspul)
CMSS = System Select serie. 100% JEDEC compliant geheugen. Beter dan VS.

Wie helpt met de vraagtekentjes wegwerken?

[ Voor 3% gewijzigd door Rapatski op 12-10-2007 19:35 ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Heeft iemand dat 2x2gb KTA geheugen nou draaien in een macbook pro? In dat andere topic staat er niet zoveel over. Ook nog niet veel gelezen over dat noname geheugen van macstuff.nl Dan ben je ook voor 160,- klaar voor 4gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-05 16:29
Rapatski schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 13:04:

Kingston KVR667D2S5/1G
KVR = Kingston ValueRam.
667 = de snelheid van het geheugen. 667Mhz, PC5300
D2 = ?
S = lijkt te staan voor SO-DIMM
5 = de serie; in dit geval 5300, maar 4 dus voor 4xxx en 3 voor 3xxx.
/1G = vertelt dat het simpelweg om een 1GB module gaat.
Wie helpt met de vraagtekentjes wegwerken?
d2 = ddr2
en bij de corsair
gsds = iets met Ddr-Sodimm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rapatski

Rapatski

Tikkeltje scherp

Topicstarter
Alleen in de nieuwste generatie MacBook Pro past 4GB. In pre-Santa Rosa generaties wordt maximaal 3GB herkend. Desalniettemin kun je er wel 2x 2GB inzetten. KTA werkt in alle gevallen die ik ben tegen gekomen als een zonnetje, maar dat is ook wel logisch aangezien het voor Kingston Tested for Apple staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 201945

Iemand gebruikers ervaring met 2 GB DDR2-667 Buffalo D2N667C-2GMEJ geheugen in een Imac (laatste versie)? Deze zijn zeer interessant geprijsd bij Alternate.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 201945 op 12-10-2007 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rapatski

Rapatski

Tikkeltje scherp

Topicstarter
Ik heb over Buffalo twee tegenstrijdige berichten gehoord. De één heeft 2GB draaien in zijn MacBook, de ander loopt te schreeuwen dat Buffalo geheugen niet in Macs werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zit er over te denken om bij de 1Gb standaard in de imac, een reepje 2Gbyte buffalo te prikken.
En als dit goed werkt met de tijd ook de 1Gbyte te vervangen voor een 2Gbyte buffalo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baldbelow
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:24
Executor16 schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 16:16:
Heeft iemand dat 2x2gb KTA geheugen nou draaien in een macbook pro? In dat andere topic staat er niet zoveel over. Ook nog niet veel gelezen over dat noname geheugen van macstuff.nl Dan ben je ook voor 160,- klaar voor 4gb
Ik heb sinds een week 2 reepjes van 2Gb noname geheugen van macstuff.nl in mijn iMac zitten. Draait perfect, nog geen enkel probleem gehad. En € 160,- voor 4Gb is echt wel cheap! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rapatski

Rapatski

Tikkeltje scherp

Topicstarter
Anoniem: 201945 schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 20:06:
Zit er over te denken om bij de 1Gb standaard in de imac, een reepje 2Gbyte buffalo te prikken.
En als dit goed werkt met de tijd ook de 1Gbyte te vervangen voor een 2Gbyte buffalo.
Een Intel iMac heeft twee geheugenbanken die Apple per definitie allebei vult om middels dual channel de door Apple opgegeven prestaties te halen. Als je dus een iMac met 1GB RAM hebt gekocht, heb je twee keer een reepje van 512MB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Rapatski schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 21:58:
[...]

Een Intel iMac heeft twee geheugenbanken die Apple per definitie allebei vult om middels dual channel de door Apple opgegeven prestaties te halen. Als je dus een iMac met 1GB RAM hebt gekocht, heb je twee keer een reepje van 512MB.
In de nieuwe aluminum Intel iMacs zitten twee geheugenbanken, maar daarvan is er één gevuld.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Klopt, heb nu tijdelijk een extra 1GB reepjes uit mijn vriendin haar macbook gehaald en bij geplaats in de iMac om te kijken of deze (kingston KVR) stabiel draait. Dat gaat tot op hede goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rapatski

Rapatski

Tikkeltje scherp

Topicstarter
Verrek je hebt gelijk! Weer iets geleerd.
Wilde ik jullie op het hart drukken dat geheugen "bijplaatsen" gevaarlijk is als je als eindresultaat twee bankjes van dezelfde specificaties en afmetingen hebt. Dan schakelt de mac namelijk dual channel in, maar omdat de bankjes mogelijk niet dezelfde kwaliteit of layout hebben kan dit problemen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rapatski

Rapatski

Tikkeltje scherp

Topicstarter
Het is wel handig als iedereen die zelf geheugen heeft vervangen hier even vertelt hoe dat is gegaan, en met welk geheugen. Dan kunnen we goed bijhouden welke types geheugen betrouwbaar zijn.

Ikzelf ben voor zeker gegaan: Kingston KTA-MB667/1G x2 gekocht bij Salland, geplaatst in een MacBook. Vlekkeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik koop altijd wat het goedkoopst is op dat moment, en dat is tot zover altijd Corsair of Kingston geweest van 't Value type. Nooit problemen mee gehad die iets te maken hadden met dat 't in macs zat. (1x een brak reepje voor in m'n mac mini. teruggestuurd, nieuwe, no problem.)

Kingston KTA geheugen kopen of Corsair VSA: kansloos. Die reepjes zijn exact hetzelfde als de Value reepjes maar dan met een hogere prijs.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-05 20:50

Maartenvs

For Sale

Heb zelf
1x KTA-MB667/1G
1x KTA-MB667/2G
in mijn macbook zitten. Werk tot heden toe perfect. (bij macstuff was alleen de keuze tussen merkeloos en KTA kingston, dus dan maar 10 euro meer voor merk wat ik vertrouw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb nu in mijn iMac (laatste model) 2x 2 GB DDR2-667 Buffalo D2N667C-2GMEJ gestoken en werkt tot op hede zonder problemen. gekocht bij alternate, goedkoopste wat ze hadden op het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rapatski

Rapatski

Tikkeltje scherp

Topicstarter
CyBeR schreef op zondag 14 oktober 2007 @ 01:26:
Kingston KTA geheugen kopen of Corsair VSA: kansloos. Die reepjes zijn exact hetzelfde als de Value reepjes maar dan met een hogere prijs.
Dit is zeker niet waar. KTA en VSA geheugen is eerst getest alvorens het in de doos te stoppen. Hierbij garandeert de fabrikant min of meer dat de reepjes geen fouten bevatten en werken op de betreffende Mac. Of de layout en onderdelen van het setje zelf verschillen van de valuereeks- dat denk ik niet, maar het is denkbaar dat Kingston & Corsair dezelfde methode toepassen als processor & gpu fabrikanten bij het klokken van de chips; zelfde chips, Stickertje hangt af van de unieke prestatie van de desbetreffende chip. M.a.w., de kwaliteit van value geheugen kan even goed zijn als een KTA bestickerd reepje, maar je loopt een groter risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Rapatski schreef op zondag 14 oktober 2007 @ 15:49:
[...]

Dit is zeker niet waar. KTA en VSA geheugen is eerst getest alvorens het in de doos te stoppen. Hierbij garandeert de fabrikant min of meer dat de reepjes geen fouten bevatten en werken op de betreffende Mac. Of de layout en onderdelen van het setje zelf verschillen van de valuereeks- dat denk ik niet, maar het is denkbaar dat Kingston & Corsair dezelfde methode toepassen als processor & gpu fabrikanten bij het klokken van de chips; zelfde chips, Stickertje hangt af van de unieke prestatie van de desbetreffende chip. M.a.w., de kwaliteit van value geheugen kan even goed zijn als een KTA bestickerd reepje, maar je loopt een groter risico.
Denk je echt dat ze elk reepje afzonderlijk in een mac proppen en 't door een testprogramma halen? Heb je enig idee hoe veel duurder dat geheugen zou worden als ze dat deden? Echt geen paar tientjes hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rapatski

Rapatski

Tikkeltje scherp

Topicstarter
CyBeR schreef op zondag 14 oktober 2007 @ 15:51:
[...]

Denk je echt dat ze elk reepje afzonderlijk in een mac proppen en 't door een testprogramma halen? Heb je enig idee hoe veel duurder dat geheugen zou worden als ze dat deden? Echt geen paar tientjes hoor.
Eat your heart out.

4.4 COMPATIBILITY TESTING ON OEM SYSTEMS AND SPECIFIC MOTHERBOARDS

Because of the differences in the design of computer motherboards, Kingston believes that
it is important to test memory modules in specific OEM systems or major motherboards
to verify compatibility (the industry’s Memory Module Design Validation programs only
test on reference platforms).
This section will cover Kingston’s proprietary testing of memory modules on specific OEM
systems, and ValueRAM’s testing process for leading motherboards.

4.4.1 KINGSTON’S SYSTEM-SPECIFIC COMPATIBILITY TESTING

Compatibility testing is a real-world testing process that recreates the demands of heavy use
on a specific OEM system or motherboard. It verifies the functional quality of a memory
module’s design, components, manufacturing, and factory testing in a designated system.
Compatibility testing of memory modules on specific systems is a core competency at
Kingston - Kingston engineers have produced and shipped tens of millions of system-
specific memory modules since 1987.
When new computer platforms are released, Kingston engineers verify that memory
modules pass system diagnostics as well as compatibility testing in the systems they are
designed to support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Waar, precies, lees jij dat elke geheugenmodule individueel getest is in een specifiek stuk hardware?

Wat ze doen is ze nemen een stel ValueRAM reepjes (zoveel als nodig zijn om de tests uit te voeren met meerdere banken vol, etc.) en halen dat door een aantal tests heen. Op het moment dat daar uitkomt dat 't goed is, hoeven ze niet meer verder te testen want al die reepjes worden exact hetzelfde gemaakt. Dus daarna kunnen ze die ValueRAM reepjes gewoon in een andere verpakking stoppen tegen een hogere prijs met de garantie dat 't werkt in een bepaalde computer.

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeR op 14-10-2007 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Rapatski schreef op zondag 14 oktober 2007 @ 15:49:
Dit is zeker niet waar. KTA en VSA geheugen is eerst getest alvorens het in de doos te stoppen.
Zoals ze dus bij ieder product doen :)
Als het echt hele goedkope geheugen is dat ze ongetest op de markt brengen dan wordt dit onder een heel ander merk gedaan. Het merk "Kingston" staat namelijk voor bepaalde kwaliteit en andere zaken. Als je dan ongeteste goedkope meuk op de markt brengt is dat een afbreuk van het opgebouwde imago van het merk "Kingston". In simpel Nederlands: je schiet jezelf in de voet.

Overigens doe je dit soort kwaliteitstest altijd met een klein aantal producten waarvan een aantal dermate worden afgebeuld dat je die niet meer kunt verkopen. De bedoeling is om zodoende proefsgewijs te testen of een batch goed is of niet. Alles op alles testen kan simpelweg niet omdat je daarmee producten om zeep moet helpen of dusdanig moet toetakelen dat je de garantie die je wil bieden en waarom je test gewoon niet meer kunt bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 232049

Daedalus schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 22:34:
[...]
In de nieuwe aluminum Intel iMacs zitten twee geheugenbanken, maar daarvan is er één gevuld.
Sapristi! Dat is inderdaad vreemd, daar Apple op overige intel modellen met klem benadrukt dat je 'matched pairs' moet installeren... :?
Scheelt weer bij het upgraden... je piept er zo een dimmetje extra in, itt tot overige modellen, waar je na upgrade met 2 dimmetjes van 512 blijft zitten...

1GB (one SO-DIMM) of PC2-5300 (667MHz) DDR2 memory
Two SO-DIMM slots support up to 4GB

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 232049 op 14-10-2007 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Vanwege de videokaart in de Mac Mini en de Macbook is dual channel daar van wat meer belang dan in de overige macs, die hebben een veel betere videokaart met z'n eigen geheugen. Dat zou dan denk ik de reden zijn waarom ze het bij de iMac niet zo hard lopen te roepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rapatski

Rapatski

Tikkeltje scherp

Topicstarter
CyBeR schreef op zondag 14 oktober 2007 @ 19:21:
[...]

Waar, precies, lees jij dat elke geheugenmodule individueel getest is in een specifiek stuk hardware?
Kom op zeg! Heb je dat stuk überhaupt gelezen?! KTA geheugen is dus speciefiek getest op de Intel Mac platforms. Dat heet branded geheugen. Elk geheugen wordt getest, ook valueram maar KTA dus nog eens specifiek op de chipsets die apple gebruikt in haar producten die van dit type geheugen gebruik maken.

Ik kan het ook anders stellen: er zijn al vrij veel gevallen bekend van KVR geheugen dat dienst weigert in macs (zoveel zelfs dat we op MacOSX KVR niet aanraden), en zover ik weet pas 1 KTA exemplaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Rapatski op 15-10-2007 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Rapatski schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 00:20:
[...]

Kom op zeg! Heb je dat stuk überhaupt gelezen?!
Ja. En d'r staat in dat ze het geheugen testen op de hardwareplatformen waar ze 't voor verkopen. Dat klopt, dat doen ze ook. Zelfs in combinatie met geheugen van andere merken. Jij lijkt echter te denken dat ze elke lat afzonderlijk in een macbook proppen en kijken of 't goed werkt. Dat is dus niet zo. Als ze voor elke verkochte lat dat hele testritueel moesten doorlopen zou een reep van 1GB ongeveer 5000 euro kosten.

Ze testen een setje reepjes en verklaren de andere reepjes van hetzelfde type ook geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baldbelow
  • Laatst online: 21:24
CyBeR schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 01:00:
[...]

Ze testen een setje reepjes en verklaren de andere reepjes van hetzelfde type ook geschikt.
Vind ik heel logisch. Zo zou ik het zelf ook doen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
ppl schreef op zondag 14 oktober 2007 @ 23:06:
Vanwege de videokaart in de Mac Mini en de Macbook is dual channel daar van wat meer belang dan in de overige macs, die hebben een veel betere videokaart met z'n eigen geheugen. Dat zou dan denk ik de reden zijn waarom ze het bij de iMac niet zo hard lopen te roepen.
Ik heb direct na aanschaf van mijn Apple iMac 20" 2,4 Ghz (Intel) 2x 2GB van Kingston KTA-geheugen besteld. En dat gaat erg goed. Ik vind het voor mijn gevoel prettig 2x exact hetzelfde geheugen te hebben. Komt bij dat dualchannel gebruikt kan worden.

Mac OS X Leopard gaat er nog wat meer mee doen, dus dat is alleen maar fijn. Alleen vreemd dat er max. 3GB staat aangegeven in iStat o.i.d. In mijn systeemeigenschappen staat wel 4GB.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Dan heb je vast een witte core 2 duo iMac. Die machines doen wel aan 4 GB geheugen in de zin dat ze het fysiek zien dat er 4 GB geheugen in zit. Er wordt echter maar 3 GB gebruikt wat te maken heeft met de chipset die niet in staat is om boven de 3 ~ 3,5 GB aan geheugen te adresseren. Daarom heb je dus maar 3 GB geheugen die je daadwerkelijk kunt gebruiken. De nieuwe alu iMacs hebben een andere chipset die wel de volle 4 GB kan aanspreken en dat ook doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rapatski

Rapatski

Tikkeltje scherp

Topicstarter
he ppl dat dacht ik ook, maar ik dacht dat die maar tot 2,33GHz gingen. Hij zegt dat zijn model 2,4GHz aan boord heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deephouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
THE_BASE kan het beste even kijken naar wat het programma Activiteitenweergave (in de folder hulpprogramma's) zegt over de totale hoeveelheid aanwezig ram-geheugen. Het kan namelijk ook aan iStat liggen dat de aanwezige hoeveelheid ram-geheugen niet goed wordt weergegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 81539

Rapatski schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 00:05:
he ppl dat dacht ik ook, maar ik dacht dat die maar tot 2,33GHz gingen. Hij zegt dat zijn model 2,4GHz aan boord heeft.
Gaat tot 2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-05 16:29
De witte iMac's, waar het hier over gaat, gaan maar tot 2,33Ghz. De Alu variant is er tot 2.8Ghz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rapatski

Rapatski

Tikkeltje scherp

Topicstarter
Dank je, JottumJ. Best vreemd eigenlijk dat er geen PC6400 (DDR2-800, 1:1 multiplier) in de nieuwe MacBook Pro's & iMacs gebaseerd op het Santa Rosa platform kan... of mis ik iets?

[ Voor 28% gewijzigd door Rapatski op 18-10-2007 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40013

Rapatski schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 22:11:
Dank je, JottumJ. Best vreemd eigenlijk dat er geen PC6400 (DDR2-800, 1:1 multiplier) in de nieuwe MacBook Pro's & iMacs kan... of mis ik iets?
Is dat een feit van die PC6400 reepjes? Ik heb namelijk eergisteren bij macstuff die noname latjes van 75,- gekocht (2GB, PC5300) en ik heb PC6400 RAM geleverd gekregen. Kan iemand me daar iets over vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06 17:17

Japie.G

Colour Classic

ik werk inmiddels een poosje met 2x het volgende reepje in mijn macbook:

Kingston KVR667D2S5/1G

Lees ik hier in de startpost dat er problemen zijn met de KVR serie..? Waarin uit zich dat? Ik heb werkelijk nog geen enkel probleem ondervonden!

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Anoniem: 40013 schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 11:28:
[...]

Is dat een feit van die PC6400 reepjes? Ik heb namelijk eergisteren bij macstuff die noname latjes van 75,- gekocht (2GB, PC5300) en ik heb PC6400 RAM geleverd gekregen. Kan iemand me daar iets over vertellen?
Vaag :/ heb je macstuff er zelf al over gemailed? Ik was straks nl ook van plan deze te gaan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Executor16 schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 13:25:
[...]

Vaag :/ heb je macstuff er zelf al over gemailed? Ik was straks nl ook van plan deze te gaan kopen.
Ik heb ze even gebeld. De kwestie is: zij hebben deze reepjes gekregen van de leverancier in plaats van de PC5300 variant, zonder dat ze dat in de gaten hadden. Ze schijnen te moeten werken in Macs, "anders zouden zij ze ook niet geleverd hebben gekregen" waar op zich iets in zit, maar het blijft een aanname. Daarom zijn ze nu in een iMac 2G 24" dit geheugen aan het testen en daar word ik vandaag nog over teruggebeld. Keeping you posted :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 132776

Japie.G schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 12:03:
ik werk inmiddels een poosje met 2x het volgende reepje in mijn macbook:

Kingston KVR667D2S5/1G

Lees ik hier in de startpost dat er problemen zijn met de KVR serie..? Waarin uit zich dat? Ik heb werkelijk nog geen enkel probleem ondervonden!
Hier ook zojuist twee latjes van bovenstaande type in mijn MacBook Pro geplaatst. Werkt perfect, net zoals mijn MacBook voordien perfect gewerkt heeft met zelfde type latjes.

Lijkt me dat dat item verwijderd kan worden uit de startpost, gezien het gewoon niet waar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 205575

Ik heb een G4 iMac (half bolletje) met 512 mb aan intern geheugen. Dit is verdeeld over 256 mb 'intern' intern geheugen en 256 dat onder de afdekplaat is geplaatst.

Wat kan ik vervangen en wat niet?

Volgens mij is het geheugen onder de afdekplaat SO-Dimm en kan ik daar pc2100 in plaatsen.
Dat andere geheugen kan ik niet helemaal plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
Zonet ook even 2x 1GB Kingston KTA besteld.. damn wat zijn die dingen cheap tegenwoordig.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rapatski

Rapatski

Tikkeltje scherp

Topicstarter
Anoniem: 40013 schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 11:28:
[...]

DDR800 kan waarschijnlijk prima langzamer geklokt draaien; dan draait je PC6400 geheugen gewoon op 667Mhz en wordt dus ook herkend als PC5300.
Anoniem: 132776 schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 14:17:
[...]

Hier ook zojuist twee latjes van bovenstaande type (KVR) in mijn MacBook Pro geplaatst. Werkt perfect, net zoals mijn MacBook voordien perfect gewerkt heeft met zelfde type latjes.

Lijkt me dat dat item verwijderd kan worden uit de startpost, gezien het gewoon niet waar is.
Wat de startpost beweert, en waar het ook iets later in de discussie over gaat, is dat er een kans is dat als je KVR geheugen bestelt er enkele fouten in deze goedkoopste serie van Kingston zitten. Het kan echter, zoals veel mensen hebben bevestigd, ook volledig goed werken.

Waar CybeR en ik het niet over eens waren is dat ik vermoed dat KTA geheugen aan meer tests onderworpen wordt alvorens het wordt verscheept dan KVR, en dat dit het verschil in meldingen van defect geheugen verklaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40013 schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 13:28:
[...]

Ik heb ze even gebeld. De kwestie is: zij hebben deze reepjes gekregen van de leverancier in plaats van de PC5300 variant, zonder dat ze dat in de gaten hadden. Ze schijnen te moeten werken in Macs, "anders zouden zij ze ook niet geleverd hebben gekregen" waar op zich iets in zit, maar het blijft een aanname. Daarom zijn ze nu in een iMac 2G 24" dit geheugen aan het testen en daar word ik vandaag nog over teruggebeld. Keeping you posted :)
Om op mezelf terug te komen:
Ik heb vandaag geprobeerd de PC6400 reepjes erin te zetten en het werkt niet zoals het zou moeten. Na vervanging van mijn 1 GB door de 4GB PC6400 latjes ging mijn iMac niet meer aan. Daarna geprobeerd met 1 latje, dat werkte ook niet. Wat wel werkt is de originele 1 GB plus een latje PC6400. De iMac start dan op en ziet het geheugen als 3GB 667 MHz DDR2 RAM.

Maandag even bellen met macstuff (waar ik goed te woord word gestaan overigens!)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
nvm

[ Voor 97% gewijzigd door Eswip op 21-10-2007 01:27 . Reden: had dit al gepost.. :x ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarpan
  • Laatst online: 25-05 12:03
Rapatski schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 19:59:
Ik heb over Buffalo twee tegenstrijdige berichten gehoord. De één heeft 2GB draaien in zijn MacBook, de ander loopt te schreeuwen dat Buffalo geheugen niet in Macs werkt.
Ik heb net m'n iMac (wit) 2.16 Ghz ge-upgrade van 2x512MB naar 2x1GB en ik heb daarvoor de Buffalo modules van Alternate gebruikt: 2x 1 GB DDR2-667 Buffalo D2N667C-1G/BJ. Werkt prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rapatski

Rapatski

Tikkeltje scherp

Topicstarter
Prima, als iedereen die blijft posten welke modules hij/zij gebruikt heeft, ga ik zo even die ervaringen samenvatten en toevoegen aan de startpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

93247

Dit topic begint wel een beetje op deze te lijken: [Mem-ervaringen] Intel Mac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40013 schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 16:17:
[...]

Om op mezelf terug te komen:
Ik heb vandaag geprobeerd de PC6400 reepjes erin te zetten en het werkt niet zoals het zou moeten. Na vervanging van mijn 1 GB door de 4GB PC6400 latjes ging mijn iMac niet meer aan. Daarna geprobeerd met 1 latje, dat werkte ook niet. Wat wel werkt is de originele 1 GB plus een latje PC6400. De iMac start dan op en ziet het geheugen als 3GB 667 MHz DDR2 RAM.

Maandag even bellen met macstuff (waar ik goed te woord word gestaan overigens!)...
Goed, mijn RAM gaat RMA en er is PC5300 naar mij onderweg. Macstuff zegt dat zij inmiddels de ervaring hebben dat andere iMacs en Macbooks het RAM gewoon slikken, maar mijn ervaring is dus: PC6400: niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rapatski

Rapatski

Tikkeltje scherp

Topicstarter
93247 schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 07:01:
Dit topic begint wel een beetje op deze te lijken: [Mem-ervaringen] Intel Mac
Tja, beetje jammer dat er daar niks mee gedaan wordt. Het is de bedoeling dat deze makkelijk instapbare startpost door jullie (en mij) uitgebreid wordt met meer inhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rapatski

Rapatski

Tikkeltje scherp

Topicstarter
CyBeR schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 01:00:
[...]

Ja. En d'r staat in dat ze het geheugen testen op de hardwareplatformen waar ze 't voor verkopen. Dat klopt, dat doen ze ook. Zelfs in combinatie met geheugen van andere merken. Jij lijkt echter te denken dat ze elke lat afzonderlijk in een macbook proppen en kijken of 't goed werkt. Dat is dus niet zo. Als ze voor elke verkochte lat dat hele testritueel moesten doorlopen zou een reep van 1GB ongeveer 5000 euro kosten.

Hee CybeR, ik heb even rondgevraagd op OMT en de zaken staan er nu zo voor: 5 foutmeldingen (wat ook niet veel is) met KVR geheugen, 0 met KTA. Ik heb me er verder niet meer in verdiept, maar wat is de reden dán, als het niet het testen zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-03 22:15
Ik zit me te orienteren op 2x2gb voor mn mbp. Ik kwam dit tegen: http://www.mailamac.nl/in...89f0308369046986859fb41c7 ziet er prima uit imho maar in de picewatch van t.net wordt je niet veel wijzer van. Iemand enig idee van dimms met een leuk prijsje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
pricewatch: Kingston KTA-MP667K2/2G

Dit is 'm in de Pricewatch. Bij Mail-a-Mac zit er nog GEEN BTW overheen, hou daar even rekening mee.

Ik ga trouwens eind van de week ook twee reepjes (totaal 2GB) bestellen voor mijn MacBook. Ik heb iets te veel Page Outs (verhouding 1:2,5)..

[ Voor 0% gewijzigd door MrAcid op 21-11-2007 12:21 . Reden: Sorry! Zie hieronder! Dit was een verkeerde link, hij staat inderdaad NIET in de pricewatch. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-03 22:15
Ah, bedankt. Moest een streepje tussen dus. 77 euro is op zich een prima prijs want voor je oude 2gb kan je nog wel 40 euro vangen denk ik. Maar veel goedkoper ben ik nog niet tegen gekomen, we zoeken voort. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deephouse
  • Niet online
DaannO let op, MrAcid praat over geheugen voor een MacPro.

Anders bestel je straks het verkeerde type geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Rapatski schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 12:54:
[...]

Hee CybeR, ik heb even rondgevraagd op OMT en de zaken staan er nu zo voor: 5 foutmeldingen (wat ook niet veel is) met KVR geheugen, 0 met KTA. Ik heb me er verder niet meer in verdiept, maar wat is de reden dán, als het niet het testen zou zijn?
Onkunde? Ik heb nog nooit speciaal apple geheugen gekocht en daar ook nooit vreemde problemen mee gehad. 1x een foute reep (ook fout in een pc met memtest86) die ik terug heb gestuurd en heb laten vervangen door exact eenzelfde reep die 't nog altijd goed doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sephone
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-07-2023
Ik heb nu een MacBook Pro 2.4GHz met 2 GB ram.

Maar als ik nu kijk naar mijn activiteitenweergave-scherm zie ik als ik alleen Firefox en Adium draai dat me geheugen al voor 1 gig vol is.

Hieronder is een plaatje te zien van mij activiteiten.
Afbeeldingslocatie: http://steph.islief.net/dump/aw.jpg

Mijn mac trekt het al helemaal niet als ik Dreamweaver CS3, Fireworks CS3, Firefox, iTunes en Adium ga draaien als ik bezig ben met enig webdesign. Ik zit er nu ook te denken om 4 gig ram te nemen. Ik hoop dat hierdoor alles iets soepeler gaat werken.

Ik ben na wat zoeken bij mijn favo internetwinkel terecht gekomen: Informatique - 4GB Kit van Kingston.

In de startespost is te lezen dat je naar de page-ins/outs. Maar zoals je ziet in het plaatje is deze niet meer aanwezig in Leopard. Zijn er nu ook andere getallen waar ik op moet letten... ?

 MacBook Pro Retine 15" 2,3 Ghz 16GB - iPad mini 16GB WiFi - iPhone 5 - Apple TV 2 - Airports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Ik zou persoonlijk eerst nog een keertje iets beter kijken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sephone
MrAcid schreef op woensdag 21 november 2007 @ 14:21:
Ik zou persoonlijk eerst nog een keertje iets beter kijken..
Ja die page-ins/outs staan er wel.. maar niet meer in verhouding als in de startpost is te zien.
Moet je die GB dan gewoon ff omrekenen naar kb zoals bij outs staat?

 MacBook Pro Retine 15" 2,3 Ghz 16GB - iPad mini 16GB WiFi - iPhone 5 - Apple TV 2 - Airports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23899

ik heb via macstuff.nl 2x2gb kta kingston... werkt goed... beetje duur mja dan werkt het wel... in een mbp sr 2.4

mijn vriendin heeft 2x1 gb kva kingston werkt ook goed was goedkoper maar aangezien ze een mb late 2006 heeft boeit dat niet aangezien de fsb daarvan volgens mij op maar 533 ipv 667 mhz werkt en het geheugen eigenlijk te snel is....

bovendien peurt apple er ook budget troep in uit die van mij kwam 2x1gb nanya en uit die van me vriendin kwam 2x512mb hyinx alle twee vage merken waar ik niet zo veel van gehoord heb....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Sephone schreef op woensdag 21 november 2007 @ 14:25:
[...]

Ja die page-ins/outs staan er wel.. maar niet meer in verhouding als in de startpost is te zien.
Moet je die GB dan gewoon ff omrekenen naar kb zoals bij outs staat?
Ok, het is inderdaad niet heel duidelijk. Ik dacht dat er daar ook gewoon een eenheid achterstond. Maar het klopt inderdaad wat je zegt. Jij hebt op dat screenshot dus een zeer groot verschil en het lijkt me niet dat je extra geheugen nodig hebt.

Maar dit is na een vrij recente start-up denk ik..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 146737

Ik heb 2x 1GB Kingston KVR667 D2S5 PC2 5300 CL5 200 SODIMM in mijn MacBook gezet. Draait als een trein! Gekocht bij azerty.nl

Het gaat om een 2.0 Ghz MacBook Wit. (april 2007)

ps. is hier iemand die 3GB in zijn MacBook heeft draaien? Hoe loopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sephone
MrAcid schreef op woensdag 21 november 2007 @ 14:30:
[...]

Ok, het is inderdaad niet heel duidelijk. Ik dacht dat er daar ook gewoon een eenheid achterstond. Maar het klopt inderdaad wat je zegt. Jij hebt op dat screenshot dus een zeer groot verschil en het lijkt me niet dat je extra geheugen nodig hebt.

Maar dit is na een vrij recente start-up denk ik..?
Ja dit s vlak naar een frisse start-up. Zal eens kijken hoe de verhouding is na een dagje werken/design.

edit-

zo nu 1.5 week later ongeveer. Heb eens gekeken naar de verhoudingen van Page in's en outs. Deze lagen na wat werk in dreamweaver/fireworks etc rond 1 op 3. Ik kreeg ook heel vaak de bekende strandbal te zien. Door deze info heb ik gekozen voor wat meer geheugen >> 4 GB ram.
Kingston KTA-MB667K2/4G 4GB Kit

[ Voor 23% gewijzigd door Sephone op 03-12-2007 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 346301

Hallo allemaal,

In het kader van verzamelen van geschikt geheugen heb ik net de volgende kaartjes in mijn imac gedaan.

A-data DDR2 800 Premier, AD2S800B2G5-R.
Dit zijn kaartjes van 2 gb per stuk.
Het werkt als een tierelier.

Groeten Rick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megajr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-12-2024
Anoniem: 346301 schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 16:50:
Hallo allemaal,

In het kader van verzamelen van geschikt geheugen heb ik net de volgende kaartjes in mijn imac gedaan.

A-data DDR2 800 Premier, AD2S800B2G5-R.
Dit zijn kaartjes van 2 gb per stuk.
Het werkt als een tierelier.

Groeten Rick
Zou je de volgende keer beter op kunnen letten op wanneer er iemand voor het laatst gereageerd heeft ? Dit topic was al uit 2007 ;)

Zoek anders ook even de FAQ op , staan ook dingen als dat niemand groet op het forum :P
Pagina: 1