[MacBook] Discussietopic en Mini-FAQ deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 30.062 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:35
Afbeeldingslocatie: http://misterbob.nl/snort/got/macbook/01.png

Vorige delen: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

Afbeeldingslocatie: http://misterbob.nl/snort/got/macbook/02_inhetkort.png
  • 2-GHz of 2,2-GHz Intel Core 2 Duo
  • 13,3-inch (diagonaal) TFT-breedbeeldscherm met glanzende toplaag
  • Apple Remote met Front Row
  • Tot 4 GB geheugen
  • Intel Graphics Media Accelerator X3100
  • Slot-loading optische-schijfeenheid
  • Harde schijf tot 250 GB
  • Ingebouwde AirPort Extreme-voorziening (802.11a/b/g/n) voor draadloos netwerken
  • Analoge en digitale geluidsinvoer en -uitvoer
  • 1 FireWire 400- en 2 USB 2.0-poorten
  • iLife '08 en Mac OS X Leopard
Bekijk de volledige specificaties op apple.nl

Afbeeldingslocatie: http://misterbob.nl/snort/got/macbook/02_allesovermacbook.png

Inmiddels is de MacBook al ruim anderhalf jaar op de markt. De opvolger van de iBook G4 is leverbaar in een prachtig glossy wit of een zwart jasje. Met zijn mooie 13,3" widescreen beeldscherm is het een genot om op deze waardige opvolger van de iBook G4 te werken. Net als zijn grotere broer is de MacBook standaard uitgerust met een Intel Core 2 Duo processor, Airport Extreme, Bluetooth 2.0, een ingebouwde iSight en Front Row met de inmiddels welbekende Apple Remote.

Enkele vernieuwende dingen zijn onder andere de magnetische power adapter, de magnetische sluiting (waardoor de MacBook prachtig afgewerkt sluit) en het vernieuwde trackpad (dat tegenwoordig waarneemt of je met 1 of 2 vingers aan het werk bent).

De resolutie van het scherm is 1280 x 800 pixels en het LCD-scherm is feller gemaakt ten opzichte van zijn voorganger. Ook kun je tegenwoordig, zonder gebruik te hoeven maken van de screenspanning-hack, een tweede beeldscherm aansluiten.

De MacBook is er in 3 heerlijke smaken:
  • Het low-end model ( € 1049,- )

... heeft een Intel Core 2 Duo 2 GHz processor, 1 GB ram, een 80 GB HD en een ComboDrive.
  • Het midden model ( € 1249,- )

... heeft een Intel Core 2 Duo 2,2 GHz processor, 1 GB ram, een 120 GB HD en een SuperDrive (DL).
  • Het high-end model ( € 1449,- ) is zwart

... heeft een Intel Core 2 Duo 2,2 GHz processor, 1 GB ram, een 160 GB HD en een SuperDrive (DL).
Afbeeldingslocatie: http://misterbob.nl/snort/got/macbook/02_frequentlyasked.png

Afbeeldingslocatie: http://misterbob.nl/snort/got/macbook/icon_apple.gifKan ik Windows XP of Windows Vista op mijn MacBook draaien?

Ja! Dit is, sinds Apple overgeschakeld is naar het Intel-platform, mogelijk. Je kunt dit op 3 verschillende manieren doen...
  • Boot camp (dual boot)

Let op! Uit de licentievoorwaarden: dit is bèta software, de licentie verloopt op 30 september 2007 of bij de eerstvolgende commerciële release van de Apple Software (Leopard), welke eerder komt.
  • XOM (dual boot, open source)

Let op! Dit is een stuk moeilijker dan boot camp!
  • Parallels (Virtualisatie)

Parallels maakt gebruik van virtualisatie waardoor deze andere besturingssystemen kunnen werken binnen in OS X waardoor opnieuw opstarten overbodig is. Naast Windows ondersteunt Parallels ook verschillende Linux distributies, FreeBSD, Solaris, OS/2, eComStation en MS-DOS.
  • VMWare Fusion (Virtualisatie)

Als alternatief voor Parallels is er ook Fusion van WMWare. De nieuwste versie is RC1.
Afbeeldingslocatie: http://misterbob.nl/snort/got/macbook/icon_apple.gifIk hoor veel slechte dingen over de MacBook, moet ik hem nou niet kopen?

Het klopt dat je op Internet veel negatieve dingen leest over de MacBook, maar bedenk wel dat wanneer je geen enkele problemen hebt je daar niet snel over zult gaan schrijven.
In de afgelopen 9 delen van dit topic zijn erg veel problemen naar voren gekomen, toch zijn er ook erg veel mensen die zeer tevreden zijn met hun MacBook!

Veel problemen die je leest gebeuren vaak met de eerste generatie MacBook's. Nu is het natuurlijk niet zo dat er altijd problemen zijn met eerste generatie spullen, maar kinderziektes komen altijd voor. Ter info, we zijn inmiddels al bij de 3e generatie (Core Duo, Core 2 Duo (Napa) en nu Core 2 Duo (Santa Rosa) .

Omdat de producten van Apple relatief prijzig zijn, verwacht je dat ook jouw nieuwe MacBook volledig functioneert zonder fouten. Wanneer dat niet het geval is ben je, zoals meerdere, erg teleurgesteld en moet je je ei kwijt. Het overgrote deel van de MacBook-bezitters is dik tevreden.

Afbeeldingslocatie: http://misterbob.nl/snort/got/macbook/icon_apple.gifMijn MacBook wordt nogal warm, hoort dit?

Ja en Nee. Eigenlijk hoort het niet, maar de CPU in je MacBook is snel, de ruimte is krap, en andere merken laptops met dezelfde CPU worden even heet. Apple zegt dat dit bij de normale werking hoort - klik!

Let op! Op 22 augustus 2006 heeft Apple een firmware update uitgebracht die de MacBook koeler maakt. Dit hebben ze gedaan door de koeler op de processor eerder te laten aan gaan. Je kunt deze update gewoon binnenhalen via de 'Software Update'.

Je kunt de temperatuur van je MacBook onder andere meten met de Widget iStat Pro (freeware), en vergelijken met andere MacBooks op deze site.

Heb je nog steeds problemen? Veel mensen hebben naar de oorzaak gezocht en hier is het volgende uitgekomen:
  • Tijdens het productieproces zou er vergeten zijn een stuk plastic weg te halen bij het ventilatierooster al is dit slechts bij heel weinig modellen het geval. klik!
  • Te grote hoeveelheid koelpasta ( al is het bewezen dat dit bijna geen invloed heeft )
Afbeeldingslocatie: http://misterbob.nl/snort/got/macbook/icon_apple.gifWat doet die koe in mijn MacBook? (Waarom maakt mijn MacBook zoveel lawaai?)

Veel mensen klagen over een rare geluiden uit hun MacBook. Dit is afkomstig van de processor, en wordt ook wel de CPU-whine genoemd. Als de CPU niet bezig is, veroorzaakt deze een hoog geluid.

Let op! Ook dit wordt opgelost door de nieuwe firmware die Apple op 22 augustus 2006 heeft uitgebracht. Je kunt deze update gewoon binnenhalen via de 'Software Update'.

Heb je nog steeds problemen? Wellicht helpt 1 van deze stukjes software:Afbeeldingslocatie: http://misterbob.nl/snort/got/macbook/icon_apple.gifArgh! Mijn MacBook heeft gele vlekken! Wat nu?

Dit is een veelvoorkomend probleem dat bij MacBooks voorkomt van voor week 36 van 2006. De oorzaak hiervan is niet bekend, maar gedacht wordt dat dit eraan kan liggen dat sommige mensen "speciaal" zweet hebben dat de plastic laag van de MacBook aantast.

Er zijn al heel veel mensen met dit probleem geweest. Apple is erg netjes je zogenaamde 'top-case' om te ruilen voor een nieuwe. Ga dus gerust even langs een bekende Apple-dealer in de buurt!

Afbeeldingslocatie: http://misterbob.nl/snort/got/macbook/icon_apple.gifOffice / Photoshop draait erg traag, ik dacht dat een Intel Mac sneller zou zijn?

Van Microsoft Office 2004 en Adobe Creative Suite zijn nog geen Universal Binaries beschikbaar, dit betekent dat deze programma's nog niet native kunnen draaien op de nieuwe Intel architectuur en daardoor moeten instructies vertaald worden om het toch te laten draaien, hierdoor krijg je performanceverlies. Van Photoshop is inmiddels (16 april 2007) de definitieve versie van CS3 uitgebracht. Als je de beta gebruikt hebt moet je de aanwijzingen even lezen. Adobe PhotoShop CS3 ligt inmiddels in de winkels. Microsoft brengt in de eerste helft van 2008 de nieuwe Office 2008 uit.

Meer informatie? klik!

Let op! Dit is overigens geen MacBook specifiek probleem maar geld voor alle nieuwe Intel Macs!

Afbeeldingslocatie: http://misterbob.nl/snort/got/macbook/icon_apple.gifAls ik extra geheugen bestel is het zo enorm duur! Kan dit niet goedkoper?

Tuurlijk kan dat goedkoper! Ik heb zelf ook mijn geheugen zelf ingebouwd.
Kijk gewoon even op de pricewatch! Let wel op dat je MacBook standaard 2 reepjes van 512 MB heeft. Dus als je los geheugen koopt, moet je eerst een reepje eruit halen. Het is helaas dus niet zo, dat als er er 1 GB bijkoopt, je 2 GB hebt.

Afbeeldingslocatie: http://misterbob.nl/snort/got/macbook/icon_apple.gifHoe bouw ik mijn extra geheugen in?

Wanneer je je MacBook manual doorleest kom je vanzelf een hoofdstuk erover tegen. Apple heeft het gelukkig zo eenvoudig mogelijk gemaakt.

Kom je er niet helemaal uit? Klik!

Afbeeldingslocatie: http://misterbob.nl/snort/got/macbook/icon_apple.gifKan dat opstartgeluid ook zachter?

Tijdens een vergadering je MacBook aanzetten.. *BOING* Een veel voorkomende ergernis. Gelukkig kun je hier iets tegen doen. Pas op: de boing kan van belang kan zijn om te bepalen of je MacBook het wel of niet meer doet mocht je ooit opstartproblemen krijgen!

Goed, het uitzetten: zet voordat je je MacBook uitzet het volume op laag/uit, en klaar is Kees!

Andere manieren zijn StartupSound.prefPane en Tinkertool.

Afbeeldingslocatie: http://misterbob.nl/snort/got/macbook/icon_apple.gifHoe kan ik mijn Macbook het beste vervoeren?

In een mooie tas of sleeve natuurlijk:

Tassen:Sleeves:Nog andere vragen kijk dan ook even in de Macbook FAQ.

Afbeeldingslocatie: http://misterbob.nl/snort/got/macbook/02_overstappenisnieteng.png

Altijd een fanatiek Windows gebruiker geweest? Ik ook!
Bij anderen had ik wel eens kort geproefd aan Mac OS X, maar nooit lang genoeg om er een echt goede mening over te vormen. Nu ik een tijdje mijn MacBook heb, gebruik ik de windows desktop computer steeds minder. Nu nog om de mail in duplo te ontvangen en te archiveren, maar als het zo door gaat denk ik dat ik echt afscheid ga nemen van windows.

In het begin was het wel even wennen. Vooral de toetsencombinaties moet je opnieuw leren. 'Appeltje'-Q om een programma af te sluiten in plaats van ALT-F4, option-`/e/u/i/n voor de àccêntëñ op woorden. Maar dit heb ik gek genoeg niet ervaren als frustrerend, en wil nu niet meer terug naar de toetsenbord-indelingen van windows.

Software is er meer dan genoeg te vinden. Voor (bijna) alles is wel een vervanging te vinden voor wat Windows je biedt. Ook Microsft helpt zelf ook een handje mee met Office Mac 2004 Voor een verzameling programma's die mede GoT-ters gebruiken kun je terecht in het onmisbare tools en software voor apples topic.

Niet alleen ik, maar heel veel mensen hier op GoT hebben de MacBook aangegrepen voor een overstap. Ook Apple heeft er natuurlijk zijn redenen voor waarom je zeker moet overstappen. klik. Daarnaast kun je op GoT kijken naar de Mac OS X FAQ.Al die mooie plaatjes op die websites, je hebt er wel iets aan.. maar hoe ziet het ding er nou uit in het wild?Ooit werd gezegd 'meten is weten'. Dat geldt tegenwoordig natuurlijk nog steeds zo, maar wat steeds belangrijker wordt: 'lezen is weten'. Lees gewoon wat anderen erover schrijven, denken, publiceren, verkopen, praten, kletsen... enfin:
Review van de 'end 2007' Santa Rosa Macbook op Arstechnica
Review op C|Net
Review op Macworld
Notebook review

Tot slot:
  • Houd het svp ontopic, dus geen opmerkingen over bestellingen en levertijden, daarvoor kun je terecht in Levertijd Apple producten
  • Over korting voor studenten en developers is met de search genoeg te vinden, posts met vragen of opmerkingen hierover worden verwijderd
Met dank aan Red, Canaria, Gangsteroo, SnoRt, DRvDijk & Burne voor de eerste 8 delen

Veel plezier!

[ Voor 200% gewijzigd door Hoedje op 20-01-2008 13:03 ]

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
Ik heb de specs aangepast. Als iemand nog op of aanmerkingen heeft op de TS dan hoor ik het graag (bij voorkeur via DM). Verder zou het leuk zijn om een paar links naar reviews van de huidige generatie Macbook te plaatsen. Dus als iemand een link heeft, ik houd me aanbevolen.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 163039

Als je je macbook na welke datum had aangeschaft had je ook alweer recht op leopard? Want ik heb mijn macbook op 26 september gekocht en ik zou graag leopard willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vennox
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-04 22:55
probeer gewoon je serial hier eens in te toesten en je weet het normaalgezien meteen ;)
http://www.apple.com/nl/macosx/uptodate/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rox_NL
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Anoniem: 163039 schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 19:51:
Als je je macbook na welke datum had aangeschaft had je ook alweer recht op leopard? Want ik heb mijn macbook op 26 september gekocht en ik zou graag leopard willen hebben.
Vanaf 1 oktober. Je bent dus net iets te vroeg. Wanneer je bij een Reseller gekocht hebt (en een kopie van de bon mee moet sturen) valt er ook op geen enkele manier nog voor €8,95 aan te komen, hoe flauw het ook is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

lelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turrrbothijs
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-03-2023
Hoedje schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 19:36:
Ik heb de specs aangepast. Als iemand nog op of aanmerkingen heeft op de TS dan hoor ik het graag (bij voorkeur via DM). Verder zou het leuk zijn om een paar links naar reviews van de huidige generatie Macbook te plaatsen. Dus als iemand een link heeft, ik houd me aanbevolen.
kan tegenwoordig tot 4 gb,
voor de rest prima topicstart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Het kan erin, maar 700Mbyte dient enkel ter verwarming, en je blijft dus met 3.3Gbyte bruikbaar geheugen zitten.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carfreak02
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-04 13:42
Anoniem: 163039 schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 19:51:
Sommige is het gelukt , door hun eigen serienummer in te vullen en als aankoopdatum 1--10 in te vullen. Het is altijd te proberen.

Ontopic ; Mooie startpost Hoedje ;)

Klein verbeterpuntje ; Let wel op dat je MacBook standaard 2 reepjes van 256 MB heeft. Dat moet 2x512 zijn .

[ Voor 10% gewijzigd door carfreak02 op 20-11-2007 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

burne schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 22:25:
[...]

Het kan erin, maar 700Mbyte dient enkel ter verwarming, en je blijft dus met 3.3Gbyte bruikbaar geheugen zitten.
In de november revisie van de MacBook is die 4 GB ook daadwerkelijk bruikbaar :) Met vorige revisies was de limiet inderdaad ±3 GB en voor de eerste revisie was dat 2 GB.

[ Voor 40% gewijzigd door Daedalus op 20-11-2007 22:30 ]

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
Daedalus schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 22:29:
[...]
In de november revisie van de MacBook is die 4 GB ook daadwerkelijk bruikbaar :)
Idd. ik heb het aangepast in de startpost. De Macbook volgt daarin de Macbook Pro.
.Alex schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 22:36:
En het zijn Brenthaventassen en niet Brenthoven.
Fixed :Y)
carfreak02 schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 22:29:
[...]
Klein verbeterpuntje ; Let wel op dat je MacBook standaard 2 reepjes van 256 MB heeft. Dat moet 2x512 zijn .
Fixed :Y)

[ Voor 42% gewijzigd door Hoedje op 20-11-2007 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Alex
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-08-2022
En het zijn Brenthaventassen en niet Brenthoven.

edit:
Hee, zit mij niet eens de quoten voordat ik uberhaupt gepost heb :Y)

[ Voor 45% gewijzigd door .Alex op 20-11-2007 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:11
burne schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 22:25:
[...]

Je kan gewoon 4Gb gebruiken in Leopard, dat is namelijk een 64bit OS ;) (en bij de laatste revisie is ook het logicboard erop voorbereid!)

4Gb is dus geen enkel probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 210077

Kan je gewoon een illegale versie van windows erop installeren? Of geeft dat problemen. Is een macbook ook aan te raden als je gewoon 100% fulltime windows xp wilt draaien en je niets om mac osx geeft

Ik las namelijk ergens dat de batterij duur minder was onder xp en de laptop wordt heter. Ook doen sommige dingetjes het niet zoals de webcam. Sommige drivers doen het niet en als laatst kan het gebrek aan een rechtermuis knop hinderlijk zijn in windows. Klopt dit allemaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidolfas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-04 13:46
Ik zit er over te denken een Macbook aan te schaffen, maar zou graag Mac OS X eens een tijdje willen proberen. Echter krijg ik het onder VMware (Windows XP) maar niet aan de praat..

Is het een beetje te vergelijken met Linux? Daar heb ik al de nodige ervaringen mee.

Volgens mij wordt er aankomende zaterdag een Apple store geopend in de buurt, dus dan ga ik daar maar eens kijken :)

i5-10600K | MSI MAG Tomahawk Z490 | Asus DUAL GeForce RTX 3070 OC | Corsair Vengeance 32 GB 3600 Mhz | Noctua NH-D15 Chromax.Black | Corsair RM850x | Fractal Design Meshify S2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87302

Cidolfas schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 23:46:
Ik zit er over te denken een Macbook aan te schaffen, maar zou graag Mac OS X eens een tijdje willen proberen. Echter krijg ik het onder VMware (Windows XP) maar niet aan de praat..

Is het een beetje te vergelijken met Linux? Daar heb ik al de nodige ervaringen mee.

Volgens mij wordt er aankomende zaterdag een Apple store geopend in de buurt, dus dan ga ik daar maar eens kijken :)
OS X is gewoon veel beter dan Linux en Windows. Alles is intuitiever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:46
Desalniettemin zou je kunnen zeggen dat Gnome vrij overeenkomt met Aqua. :)

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Anoniem: 87302 schreef op woensdag 21 november 2007 @ 00:32:
OS X is gewoon veel beter dan Linux en Windows. Alles is intuitiever.
De grafische omgeving en een karrevracht aan apps (Pixelmator, Disco en Adium om er random een paar te noemen) zeker, maar de mediaplayers die beschikbaar zijn voor OS X zou ik zeker niet beter noemen. Erg matig zelfs.
offtopic:
VLC zuigt op _elk_ platform (performance is matig en anno 2007 zijn ze nog steeds bezig met ASS-support), Mplayer 1.0rc1 (!) heeft tragisch slechte performance onder OS X en met Quicktime + Perian kan nog lang niet alles afgespeeld worden (streams selecteren kan alleen met Quicktime Pro). Ook iTunes en de paar halfbrakke alternatieven halen het qua afspeelmogelijkheden niet bij toppers als bijvoorbeeld Amarok en foobar2000.
Z-Dragon schreef op woensdag 21 november 2007 @ 00:40:
Desalniettemin zou je kunnen zeggen dat Gnome vrij overeenkomt met Aqua. :)
Zeg maar niet nee. Tenzij alles met een balk aan de bovenkant op GNOME lijkt.

[ Voor 5% gewijzigd door Jungian op 21-11-2007 01:10 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19902

Hebben meer mensen het probleem met de DVD-RW drive?
Na het updaten naar Leopard wil hij bij mij bijna geen cd's of dvd's meer slikken. Nu valt mijn macbook buiten de garantie en kan ik hem eigenlijk niet meer missen, maar ik wil het wel graag gemaakt zien.
Op de fora van Apple zijn er al een heleboel klachten.

Het zou zijn gebeurd na de Superdrive update 1.2.1 (geloof ik).. meer mensen last van? Gewoon uit nieuwsgierigheid dat ik dat vraag :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 205956

Op de fora van Apple zijn er al een heleboel klachten.
:?.
En als het door de update komt zal het wel weer met een nieuwe update gefixt kunnen worden neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-04 22:20
Heb nu al anderhalf jaar mijn MacBook, heb drie keer een serieus probleem gehad, en drie keer is het netjes door Apple opgelost. De laatste keer was het zelfs buiten garantie _/-\o_
Heb zelf tweemaal een hardware upgrade gedaan, en eenmaal OS X opnieuw erop gezet.

Nu doet het nieuwste probleem zich voor. Normaal gesproken hoor je bij booten een opstart geluidje van je dvd-rw. Die was bij mij goed, tot ongeveer twee maanden geleden. Het tuduh-tuhdum geluid wordt steeds zwakker, alsof de batterijen leeg worden ofzo. Meer mensen met dit probleem?

PSN: djmurcielago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rox_NL
  • Niet online
Anoniem: 210077 schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 23:40:
Kan je gewoon een illegale versie van windows erop installeren? Of geeft dat problemen. Is een macbook ook aan te raden als je gewoon 100% fulltime windows xp wilt draaien en je niets om mac osx geeft

Ik las namelijk ergens dat de batterij duur minder was onder xp en de laptop wordt heter. Ook doen sommige dingetjes het niet zoals de webcam. Sommige drivers doen het niet en als laatst kan het gebrek aan een rechtermuis knop hinderlijk zijn in windows. Klopt dit allemaal?
Waarom zou je in vredesnaam een MacBook kopen en dan alleen maar Windows er op gaan draaien? Dan kun je beter geld besparen door gewoon een windowslaptop te kopen....
Het klopt inderdaad dat er nog niet voor alles drivers zijn voor Windows, maar het wordt wel steeds beter (is er geen rechtermuisknop? dan hebben ze zelfs de touchpaddrivers nog niet voor windows).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87302

Jungian schreef op woensdag 21 november 2007 @ 01:06:
[...]

VLC zuigt op _elk_ platform (performance is matig en anno 2007 zijn ze nog steeds bezig met ASS-support), Mplayer 1.0rc1 (!) heeft tragisch slechte performance onder OS X en met Quicktime + Perian kan nog lang niet alles afgespeeld worden (streams selecteren kan alleen met Quicktime Pro).
Klopt inderdaad. De Mac is niet als Mediaplayer te gebruiken, daar is Windows weer veel beter geschikt voor tenzij je bereid bent grote concessies te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Anoniem: 87302 schreef op woensdag 21 november 2007 @ 09:01:
Klopt inderdaad. De Mac is niet als Mediaplayer te gebruiken, daar is Windows weer veel beter geschikt voor tenzij je bereid bent grote concessies te doen.
offtopic:
Windows heeft sowieso een sterke troef door het enige platform te zijn dat PureVideo en AVIVO (HD) kan aanbieden atm.

Het is een gemiste kans voor Apple, want alleen al het bedenken en openstellen van een eigen codec framework (of hergebruik van een ander) en het vrijgeven van alle Quicktime Pro features (die bepaald niet wereldschokkend zijn) voor €0,- zou zeker een boost geven aan Mac OS als multimediaplatform.

Om nog eventjes on-topic te gaan :

Afgezien van de OS-beperkingen waarvan ik al op de hoogte was voor aanschaf (dank u OSx86), ben ik zeer tevreden over mijn MacBook. :Y) Naast dat hij nu mijn tijdelijke desktop is kan ik er ook prima mee doen waarvoor ik hem en iWorks heb aangeschaft : werken. Suspend is ook een verademing (het gaat gewoon altijd goed :+).

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rox_NL schreef op woensdag 21 november 2007 @ 08:55:
[...]

Waarom zou je in vredesnaam een MacBook kopen en dan alleen maar Windows er op gaan draaien? Dan kun je beter geld besparen door gewoon een windowslaptop te kopen....
Het klopt inderdaad dat er nog niet voor alles drivers zijn voor Windows, maar het wordt wel steeds beter (is er geen rechtermuisknop? dan hebben ze zelfs de touchpaddrivers nog niet voor windows).
Nou omdat de macbook gewoon zeer aantrekkelijk is kwa prijs. Voor dezelfde specs ben ik bij een andere fabrikant veel duurder uit. Dus daarom. Ik heb nog geeneen 13.3" laptop met 2ghz c2d etc voor 950 euro gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Alex
Anoniem: 210077 schreef op woensdag 21 november 2007 @ 10:15:
[...]

Nou omdat de macbook gewoon zeer aantrekkelijk is kwa prijs. Voor dezelfde specs ben ik bij een andere fabrikant veel duurder uit. Dus daarom. Ik heb nog geeneen 13.3" laptop met 2ghz c2d etc voor 950 euro gezien.
Je kunt veel zeggen maar Macbooks zijn niet goedkoop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.Alex schreef op woensdag 21 november 2007 @ 12:08:
[...]

Ik heb al meerdere mensen uitgedaagd om mij een laptop te laten zien die goedkoper is dan de macbook en toch ongeveer dezelfde hardware specificaties heeft. Kennelijk zijn macbooks toch wel goedkoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipm0de
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-04 20:34

Flipm0de

geen

[...]

kan je de bekende formaten zoals divx, mpeg, wmv enzo wel afspelen op een mac? Mbv de juiste codecs?

flipm0de ! flipm0de is the greatest!!!!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serenity
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-01-2023
Flipm0de schreef op woensdag 21 november 2007 @ 12:40:
[...]
kan je de bekende formaten zoals divx, mpeg, wmv enzo wel afspelen op een mac? Mbv de juiste codecs?
Doe gewoon 's googlen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:50
Hij kost €1049. Niet iedereen krijgt korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
.Alex schreef op woensdag 21 november 2007 @ 12:08:
[...]

Dan is dit toch het punt waarop je aantoont dat het inderdaad zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rox_NL
  • Niet online
[...]

Het scheelt niet heel veel, maar dit is er 1: http://www1.euro.dell.com...c=nl&cs=nldhs1&l=nl&s=dhs

Zonder te gaan ranten over het verschil tussen Apple en Dell, het kan dus wel en een MacBook is (als je het legaal wilt doen) een vrij prijzige windows laptop. Als je de overstap denkt te gaan maken naar OSX zou ik het zeker doen (ik vind het prettiger werken dan Windows, maar dit is persoonlijk), anders zou ik toch echt wat anders gaan overwegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Laatst online: 23:54

Flappiewappie

Hier nog meer

Vraagje mbt garantie en mijn macbook.

Ik heb diverse "barstjes" waar ik gewoon niks aan kan doen. Heb mijn macbook nooit laten vallen en mee nemen is ook niet veel gebeurd (clamshell mode en soms keer binnenshuis van boven naar benden)

Dus ik heb apple opgebeld en verteld dat ik barstjes had, oorzaak ed. Hun hebben een case nummer aangemaakt, en ik mag aanspraak doen op mijn garantie door ermee naar een CARD service tegaan. Ik heb ze dus opgebeld, en ze zagen het inderdaad staat 5 werk dagen kwijt zeiden ze.

Kunnen ze bij de CARD service nu nog moeilijk gaan doen over dat het niet onder de garantie valt? Want ze zouden er nog even naar gaan kijken?
Ook heb ik mijn werk geheugen en hardeschijf vervangen. Ik heb dat gewoon gedaan volgens instructies van de site, maar ben dit vergeten te melden bij het telefoontje (was alweer een poosje terug). Zullen ze daar moeilijk over doen? Ze pakken niet op namelijk op het moment.

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurkaN
  • Laatst online: 07:32
Flappiewappie schreef op woensdag 21 november 2007 @ 15:59:
Vraagje mbt garantie en mijn macbook.

Ik heb diverse "barstjes" waar ik gewoon niks aan kan doen. Heb mijn macbook nooit laten vallen en mee nemen is ook niet veel gebeurd (clamshell mode en soms keer binnenshuis van boven naar benden)

Dus ik heb apple opgebeld en verteld dat ik barstjes had, oorzaak ed. Hun hebben een case nummer aangemaakt, en ik mag aanspraak doen op mijn garantie door ermee naar een CARD service tegaan. Ik heb ze dus opgebeld, en ze zagen het inderdaad staat 5 werk dagen kwijt zeiden ze.

Kunnen ze bij de CARD service nu nog moeilijk gaan doen over dat het niet onder de garantie valt? Want ze zouden er nog even naar gaan kijken?
Ook heb ik mijn werk geheugen en hardeschijf vervangen. Ik heb dat gewoon gedaan volgens instructies van de site, maar ben dit vergeten te melden bij het telefoontje (was alweer een poosje terug). Zullen ze daar moeilijk over doen? Ze pakken niet op namelijk op het moment.
M.b.t werkgeheugen en HDD....Geen probleem...indien je het goed hebt gedaan is er niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
Komt qua specs redelijk in de buurt, alleen zodra je de cpu's gelijk maakt is de dell alweer duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rox_NL schreef op woensdag 21 november 2007 @ 15:23:
[...]

Het scheelt niet heel veel, maar dit is er 1: http://www1.euro.dell.com...c=nl&cs=nldhs1&l=nl&s=dhs

Zonder te gaan ranten over het verschil tussen Apple en Dell, het kan dus wel en een MacBook is (als je het legaal wilt doen) een vrij prijzige windows laptop. Als je de overstap denkt te gaan maken naar OSX zou ik het zeker doen (ik vind het prettiger werken dan Windows, maar dit is persoonlijk), anders zou ik toch echt wat anders gaan overwegen...
Met vergelijkbare specificaties kom ik ook daar duurder uit dan bij een apple. Ik wil opzich best wel OSX gebruiken maar ik ben bang dat het te beperkt is. Ik kan bijvoorbeeld niet zomaar even programmatjes downloaden zoals bij windows. Misschien heb ik later matlab of andere wetenschappelijke programmas nodig maar kan ik ze niet gebruiken. Straks krijg ik een nieuwe telefoon waarvoor ik nieuwe software voor nodig hebt maar lukt het niet. Of straks wil ik er een media pc/server/programmas vanaf streamen. Aansluiten op andere randapparatuur, tv erop kijken of weet ik veel wat je met een computer kan doen. Straks wil ik dat allemaal.

Daar ben ik alleen bang voor. Daarom wil ik toch liever fulltime windows draaien. Ik heb namelijk ook reviews gelezen van mensen die overgestapt zijn van windows naar osx en die het helemaal niets vonden mede omdat ze vonden de opties toch allemaal beperkt waren. Daarom twijfel ik zo ontzettend. Dit is gewoon een zeer aantrekkelijk notebook voor een zeer mooie prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroentje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
he mensen. itunes die kopieert de bestanden die je erin sleept naar zijn eigen map. Doet iPhoto dit ook? of linkt hij de bestanden alleen uit de locatie waarvan je het ophaalt. Beide hebben zn voor en nadelen. (kan ik zulke vragen in dit topic posten?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

jeroentje schreef op woensdag 21 november 2007 @ 19:10:
he mensen. itunes die kopieert de bestanden die je erin sleept naar zijn eigen map. Doet iPhoto dit ook? of linkt hij de bestanden alleen uit de locatie waarvan je het ophaalt. Beide hebben zn voor en nadelen. (kan ik zulke vragen in dit topic posten?)
Nee, want dit topic gaat over de MacBook, niet over iTunes of iPhoto.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroentje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
@daedalus, erg handig zon mod. ik begrijp dat je hem clean wil houden, het zou een stuk sneller werken als je me kon door verwijzen naar een dergelijk topic :) I know I know.. zoeken.. maar we zijn hier om elkaar te helpen toc ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

jeroentje schreef op woensdag 21 november 2007 @ 19:17:
@daedalus, erg handig zon mod. ik begrijp dat je hem clean wil houden, het zou een stuk sneller werken als je me kon door verwijzen naar een dergelijk topic :) I know I know.. zoeken.. maar we zijn hier om elkaar te helpen toc ;)
Er is niet echt een topic over iPhoto, maar dit is iets wat je eenvoudig zelf kunt uitvinden. Rechtsklik maar 'ns op een foto en kies "Toon in Finder". Of kijk anders 'ns in de voorkeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 189406

@wilcoholic
Met vergelijkbare specificaties kom ik ook daar duurder uit dan bij een apple. Ik wil opzich best wel OSX gebruiken maar ik ben bang dat het te beperkt is. <knip!>
Wat voor risico loop je? Gewoon dual boot Windows en OS X instellen en ga gewoon eens lekker experimenteren met OS X. Er gaat echt een nieuwe wereld voor je open, waarbij je het zo eenvoudig of Unix ingewikkeld kunt maken als je zelf wilt. Ik had zelf ook eerst genoeg twijfels, praktijk is dat Windows bij mij helemaal niet meer wordt gebruikt. Usenet, bittorrent, video edit, foto, het werkt allemaal perfect. De enige beperking is gaming maar daar koop je geen MacBook voor, dan is de MacBook Pro een beter alternatief.

leestip: http://www.apple.com/macosx/technology/unix.html

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 189406 op 21-11-2007 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethoxyethanol
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-11-2019
Is het niet mogelijk om de keyboard layout van US te bestellen via Apple Store? Wat ik heb geleerd van de vorige posts & topics is dat de US layout een liggende Enter toets heeft. Ik heb persoonlijk toch alleen maar met deze layout gewerkt. Het tikt toch enigzins prettiger dan de VAIO van mijn broer die een omgedraaide 'L' heeft als Enter toets.

93247

Waarom kijk je zelf niet even in de webshop van Apple? :O

• Shrien
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online

Shrien

frequent snoozer

[...]

Wat is er mis met VLC dan ? Daar heb ik werkelijk nog nóóit problemen mee gehad..
Enige probleem is dat sommige streams alleen WMP ondersteunen.. is gewoon te downloaden voor de Mac.

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-03 17:54

smokalot

titel onder

Shrien schreef op donderdag 22 november 2007 @ 00:40:
[...]

Wat is er mis met VLC dan ? Daar heb ik werkelijk nog nóóit problemen mee gehad..
Enige probleem is dat sommige streams alleen WMP ondersteunen.. is gewoon te downloaden voor de Mac.
bij mij crasht VLC vrij vaak, vooral bij het switchen naar fullscreen.

kwa ondersteuning van formaten heb ik geen klachten bij VLC.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Anoniem: 37864

Anoniem: 210077 schreef op woensdag 21 november 2007 @ 17:25:
[...]

Met vergelijkbare specificaties kom ik ook daar duurder uit dan bij een apple. Ik wil opzich best wel OSX gebruiken maar ik ben bang dat het te beperkt is. Ik kan bijvoorbeeld niet zomaar even programmatjes downloaden zoals bij windows. Misschien heb ik later matlab of andere wetenschappelijke programmas nodig maar kan ik ze niet gebruiken. Straks krijg ik een nieuwe telefoon waarvoor ik nieuwe software voor nodig hebt maar lukt het niet. Of straks wil ik er een media pc/server/programmas vanaf streamen. Aansluiten op andere randapparatuur, tv erop kijken of weet ik veel wat je met een computer kan doen. Straks wil ik dat allemaal.
Natuurlijk kan je programmaatjes downloaden zoals bij Windows, je moet alleen Apple programma's downloaden. Daar zijn er ook een heleboel van. Telefoons worden over het algemeen zonder speciale software al ondersteund door iSync, of anders door een eenvoudige iSync plugin. Daar heb je geen brakke software van de telefoonfabrikant voor nodig.

Ik heb mijn MacBook oorspronkelijk ook gekocht met het idee dat als OSX me niet zou bevallen, dat ik er dan gewoon Windows op zou zetten. Inmiddels is het zo dat mijn huishouden Windows-vrij is en ik alles met OSX doe. Ik voel me onder OSX juist minder beperkt in wat ik doe dan onder Windows... De enige 'maar' is dat het wel even omschakelen is en je voor alle programma's die je gewend bent te gebruiken een alternatief moet zoeken. Daar staat tegenover dat je computer het altijd doet, je niet bang hoeft te zijn voor spyware en virussen (en daar dus ook geen systeemvertragende software voor hoeft te draaien), en dat je niet eens in de zoveel tijd hoeft te herinstalleren omdat het systeem steeds trager wordt...

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-03 17:54

smokalot

titel onder

Anoniem: 210077 schreef op woensdag 21 november 2007 @ 17:25:
[...]
Met vergelijkbare specificaties kom ik ook daar duurder uit dan bij een apple. Ik wil opzich best wel OSX gebruiken maar ik ben bang dat het te beperkt is.
OSX is een stuk completer en functioneler dan windows out-of-the-box hoor. Alleen sommige linux distro's zijn nog completer kwa standaard configuratie.
Ik kan bijvoorbeeld niet zomaar even programmatjes downloaden zoals bij windows.
waarom niet? de meeste software onder OSX hoef je niet eens te installeren (gewoon direct te draaien), en er is ook meer vrije software te krijgen, dus ook veel minder gedoe met licenties en cracks enzo.
Misschien heb ik later matlab of andere wetenschappelijke programmas nodig maar kan ik ze niet gebruiken.
Matlab is er gewoon voor OSX, en dat is geen toeval, heel veel softwarefabrikanten brengen een windows en mac versie uit, SPSS bijvoorbeeld ook.
Straks krijg ik een nieuwe telefoon waarvoor ik nieuwe software voor nodig hebt maar lukt het niet.
dat risico is onder windows niet kleiner dan onder OSX.
Of straks wil ik er een media pc/server/programmas vanaf streamen. Aansluiten op andere randapparatuur, tv erop kijken of weet ik veel wat je met een computer kan doen. Straks wil ik dat allemaal.
ik weet niet zo goed wat je bedoelt met programmaas streamen, maar media pc werkt gewoon en een server ervan maken is door de unix roots juist erg makkelijk. Vrijwel alle randapparatuur werkt out-of-the-box op OSX.
Daar ben ik alleen bang voor. Daarom wil ik toch liever fulltime windows draaien. Ik heb namelijk ook reviews gelezen van mensen die overgestapt zijn van windows naar osx en die het helemaal niets vonden mede omdat ze vonden de opties toch allemaal beperkt waren. Daarom twijfel ik zo ontzettend. Dit is gewoon een zeer aantrekkelijk notebook voor een zeer mooie prijs.
ik denk dat die mensen in de reviews het niet over dat soort dingen hadden, maar eerder over dingen zoals het aanpassen van skins, allerlei tweaks in het registry, enz. De user interface van apple is one-size-fits-all, en geeft weinig mogelijkheden tot configuratie, maar afgezien van grafische smaak is dat ook niet nodig, omdat het voor iedereen erg prettig en productief werkt.

Ik zou zeggen: probeer het eerst eens, leer het systeem een beetje kennen (key shortcuts enzo), probeer een prettige text editor te vinden, kijk of je tevreden bent met de beschikbare email clients, enz. Als je dat gedaan hebt kun je beslissen in hoeverre je windows nodig hebt, en voor een virtualisatieoplossing gaan, of voor een dual boot, of voor een single boot met windows.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• DARKLORD
  • Laatst online: 22-01 21:17
hoe maak je een printscreen als je met win XP werkt op je macbook??

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-04 21:25
cmd+3 of cmd+4, spatie

Anoniem: 12609

Of via het programma 'Grab', standaard in OS X

• DARKLORD
in mac lukt het wel.. maar het gaat erom dat ik in winxp een printscreen wil maken... er zit geen printscreen knopje op het toetsenbord meer he

net zoiets als control alt delete.. dat werkt ook niet meer

[ Voor 18% gewijzigd door DARKLORD op 22-11-2007 12:39 ]

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ethoxyethanol schreef op woensdag 21 november 2007 @ 21:13:
Is het niet mogelijk om de keyboard layout van US te bestellen via Apple Store? Wat ik heb geleerd van de vorige posts & topics is dat de US layout een liggende Enter toets heeft. Ik heb persoonlijk toch alleen maar met deze layout gewerkt. Het tikt toch enigzins prettiger dan de VAIO van mijn broer die een omgedraaide 'L' heeft als Enter toets.
Kan niet, helaas... Je kan in Nederland (en de rest van Europa) alleen een "International English" toetsenbord bestellen maar die heeft nog steeds de omgedraaide "L". Alleen het echte Amerikaanse model heeft een liggende entertoets maar die is hier niet te krijgen.

Er zijn al veel mensen geweest die hier problemen mee hadden. Sommigen hebben er een uit Amerika besteld, maar het vervelende bij de MacBook is dat je dan ook nog je hele 'toplaag' moet vervangen omdat die niet 1 grote uitsparing heeft voor het toetsenbord maar 1 kleine uitsparing per toets. Dus die is ook anders.

Edit: Hier nog een topic met meer informatie hierover (link gefixt)

[ Voor 3% gewijzigd door GekkePrutser op 22-11-2007 12:31 ]

• Superhuuper
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:29
DARKLORD schreef op donderdag 22 november 2007 @ 12:21:
in mac lukt het wel.. maar het gaat erom dat ik in winxp een printscreen wil maken... er zit geen printscreen knopje op het toetsenbord meer he

net zoiets als control alt delete.. dat werkt ook niet meer
In de instalatiegids van Boot Camp zijn de meest gebruikte toetsencombinaties van Windows op een Mac in een tabelletje gezet.
Deze tabel staat op pagina 17 van de Boot Camp installatiegids.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

GekkePrutser schreef op donderdag 22 november 2007 @ 12:30:
maar het vervelende bij de MacBook is dat je dan ook nog je hele 'toplaag' moet vervangen omdat die niet 1 grote uitsparing heeft voor het toetsenbord maar 1 kleine uitsparing per toets.
De hele bovenkant van de kast is tegelijk toetsenboard en trackpad. Het is 1 onderdeel, geen twee of meer. (En je betaalt er ongeveer 150 dollar voor..)

[ Voor 4% gewijzigd door burne op 22-11-2007 14:02 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Hmm, het lijkt erop alsof de MacBook3,1 (da's de Santa Rosa macbook) en de Leopard retail DVD geen vriendjes zijn.. Als je wilt installen zegt 'ie dat 't niet kan op die machine.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Kan iemand mij iets vertellen over parallelism. Hoe goed draait windows xp als je hem onder mac os x draait...

Heeft iemand dit ooit gedaan. Ik las er namelijk over op andere sites maar kon niet de voor en nadelen ervan vinden.

• Rox_NL
  • Niet online
CyBeR schreef op donderdag 22 november 2007 @ 19:20:
Hmm, het lijkt erop alsof de MacBook3,1 (da's de Santa Rosa macbook) en de Leopard retail DVD geen vriendjes zijn.. Als je wilt installen zegt 'ie dat 't niet kan op die machine.
Vandaag inderdaad dat verhaal ook al tegengekomen. Dit ging dan over dat de versie op het systeem nieuwer was dan de dvd versie (systeem draaide schijnbaar 10.5.1 out-of-the-box en de dvd was 10.5.0).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DARKLORD
Superhuuper schreef op donderdag 22 november 2007 @ 13:54:
[...]

In de instalatiegids van Boot Camp zijn de meest gebruikte toetsencombinaties van Windows op een Mac in een tabelletje gezet.
Deze tabel staat op pagina 17 van de Boot Camp installatiegids.
Heb het geprobeerd met die sneltoetsen maar dat lukt niet. heb de nieuwste macbook. dat toetsenbord is ook anders dan de oudere macbookjes... in het bootcamp configuratie programma in xp kan je die functietoetsen aan en uitzetten, maar dit maakt niet uit.. krijg het gewoon niet voor elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DARKLORD
Anoniem: 210077 schreef op donderdag 22 november 2007 @ 21:28:
Kan iemand mij iets vertellen over parallelism. Hoe goed draait windows xp als je hem onder mac os x draait...

Heeft iemand dit ooit gedaan. Ik las er namelijk over op andere sites maar kon niet de voor en nadelen ervan vinden.
ik gebruik vmware fusion op het moment. het werkt wel lekker. maar via opstarten en volledig in windows werken vind ik veel beter. dan heb je ook de volledige hardware tot je beschikking. dus ik zou geen geld besteden aan virtualisatie maar gewoon bootcamp installeren en dat gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37864

DARKLORD schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 13:17:
[...]

ik gebruik vmware fusion op het moment. het werkt wel lekker. maar via opstarten en volledig in windows werken vind ik veel beter. dan heb je ook de volledige hardware tot je beschikking. dus ik zou geen geld besteden aan virtualisatie maar gewoon bootcamp installeren en dat gebruiken
Ik zelf geef juist de voorkeur aan precies de omgekeerde situatie. Als je windows 'native' draait kan je niet meer bij OSX en alle bestanden die daar op staan en als je niet gaat gamen is de performance van vmware fusion (in mijn geval) meer dan ruim voldoende... En gevirtualiseerd kan je via shared folders gewoon bij je bestanden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DARKLORD
Anoniem: 37864 schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 13:27:
[...]

Ik zelf geef juist de voorkeur aan precies de omgekeerde situatie. Als je windows 'native' draait kan je niet meer bij OSX en alle bestanden die daar op staan en als je niet gaat gamen is de performance van vmware fusion (in mijn geval) meer dan ruim voldoende... En gevirtualiseerd kan je via shared folders gewoon bij je bestanden...
daar zijn ook weer programmas voor. macdrive voor windows. dan kan je bij alle files op een mac hardeschijf.

zelf gebruik ik XP voor het gebruik van 3d tekenpakket inventor en dan ook nog autocad. dan liever geen virtualisatie maar volledige kracht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik voer mijn goede serienummer in bij die leopard check maar toch zegt de browser dat ik de juiste informatie in het serie nummer veld moet invullen. Iemand die weet waar het aan ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 155852

Is het mogelijk om een Macbook in Amerika te bestellen?
Het scheelt namelijk met de huidige dolar-euro koers een behoorlijk bedrag.
Nederland: 1049 euro
Amerika: 1099 dollar = 689,16 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159456

Anoniem: 155852 schreef op zondag 25 november 2007 @ 11:55:
Is al heeel vaak langsgekomen, nee. Ze versturen niet naar Nederland en als één of andere winkel dat wel doet ben ik bang dat je nog steeds invoerkosten + belasting moet betalen en dan ben je net zo duur uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 159456 schreef op zondag 25 november 2007 @ 12:16:
[...]

Is al heeel vaak langsgekomen, nee. Ze versturen niet naar Nederland en als één of andere winkel dat wel doet ben ik bang dat je nog steeds invoerkosten + belasting moet betalen en dan ben je net zo duur uit.
Invoerkosten heb je niet voor computers maar je moet er strict gezien idd wel 19% belasting bij optellen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pxa270
  • Laatst online: 15-12-2023
Anoniem: 155852 schreef op zondag 25 november 2007 @ 11:55:
Ik zou graag weten waar jij $1,59 vandaan haalt voor €1,00, dat wil ik namelijk ook wel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

pxa270 schreef op zondag 25 november 2007 @ 13:51:
[...]

Ik zou graag weten waar jij $1,59 vandaan haalt voor €1,00, dat wil ik namelijk ook wel. :)
http://www.travelex.com/n....asp?content=cnv&lang=NLD
Boven aan klikken Amerika (dollar)
Dan 1099,00
Dan euro
Doe klikken op Bereken...

Edit:
Valuta U verkoopt U koopt
Amerika - dollar 1,5947 1,3846
Misschien niet helemaal de correcte omrekenmethode O-)

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 155852 op 25-11-2007 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Beter is het google te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dank jullie ;)

Maar is het nu een goed moment om een Macbook te kopen?
Ik zag op Macrumors dat hij pas geupdate is...
(Eigenlijk ben ik nog van plan te wachten tot eind januari en hem dan mee te nemen naar Egypte voor een jaar of meer)
Dus nu kopen of dan pas?

En een overstappers-vraag: heeft OSX ingebouwde ondersteuning voor .doc/.xls (Word en Excel bestanden)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pxa270
  • Laatst online: 15-12-2023
Anoniem: 155852 schreef op zondag 25 november 2007 @ 15:08:
[...]

http://www.travelex.com/n....asp?content=cnv&lang=NLD
Boven aan klikken Amerika (dollar)
Dan 1099,00
Dan euro
Doe klikken op Bereken...

Edit:
Valuta U verkoopt U koopt
Amerika - dollar 1,5947 1,3846
Misschien niet helemaal de correcte omrekenmethode O-)
Als je de Travelex koers gebruikt, kost die $1099 je niet €689 maar €794. Vette afzetters trouwens, als je via een bank overboekt naar een Amerikaanse rekening zit je meestal dicht bij de middenkoers (ongeveer 1.46).

Apple US verstuurt niet buiten de US, maar een beperkt aantal Amerikaanse resellers doen dat dacht ik wel (is geloof ik tegen Apple beleid, dus je moet goed zoeken). Tegen de tijd dat je verzendkosten en BTW hebt betaald, zit je dicht bij de Nederlandse prijs.

De enige manier om echt te besparen is als iemand hem voor je wilt meenemen uit de US. Het beste is als die persoon op visite is en daarna terug gaat naar de US, dan heb je geen probleem met de douane.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Evil Brain
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-04 13:57
Anoniem: 155852 schreef op zondag 25 november 2007 @ 15:44:
[...]

Dank jullie ;)

Maar is het nu een goed moment om een Macbook te kopen?
Ik zag op Macrumors dat hij pas geupdate is...
(Eigenlijk ben ik nog van plan te wachten tot eind januari en hem dan mee te nemen naar Egypte voor een jaar of meer)
Dus nu kopen of dan pas?
Deze vraag is nooit te beantwoorden :P Ik kan je alleen mijn ervaring geven, ik heb twee weken geleden mijn nieuwe MacBook gekocht, en het is een geweldig apparaat. Dus, als je nu een nieuwe computer wilt, kopen. Kun c.q. wil je wachten tot januari, wacht dan ;)
En een overstappers-vraag: heeft OSX ingebouwde ondersteuning voor .doc/.xls (Word en Excel bestanden)?
TextEdit kan Word-bestanden bewerken en tonen, zolang deze niet te complex zijn. Pages en Numbers van Apple kunnen respectievelijk wel Word en Excel bestanden aan, alleen zitten deze programma's niet gratis bij je Mac, hiervoor zul je iWork moeten kopen. Ik heb zelf gewoon Office geinstalleerd op mijn Mac, dat is toch de beste oplossing, zeker als je vaak bestanden uit moet wisselen met Windows. Daarnaast is Office for Mac een prima set programma's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik heb een klein probleempje met mijn MacBook (2GHz C2D, Combo, GMA950) en ik zou graag willen weten of anderen er ook last van hebben.

Het probleem is dat als ik de MagSafe-connector aansluit op de MacBook dat het lampje heel vaak niet aangaat of heel dofjes brandt. Ik moet dan een beetje met de connector wiebelen om hem weer goed aan te krijgen, maar dit werkt niet altijd helaas. In dat geval verwijder ik de MagSafe, draai hem om en sluit hem weer aan en meestal werkt het lampje dan wel goed. Overigens heeft de computer geen problemen met opladen, dat gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59809

Mijn lampje in de Magsafe connector gaat ook soms niet aan, hoewel het batterij icoontje dan wel aangeeft dat hij laadt. De connector 180 graden draaien lost het 'probleem' op. Macbook CD 2ghz. Heb dit nu al een tijdje maar kan me er niet erg druk om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-12-2024
Anoniem: 59809 schreef op maandag 26 november 2007 @ 17:03:
Mijn lampje in de Magsafe connector gaat ook soms niet aan, hoewel het batterij icoontje dan wel aangeeft dat hij laadt. De connector 180 graden draaien lost het 'probleem' op. Macbook CD 2ghz. Heb dit nu al een tijdje maar kan me er niet erg druk om maken.
Ik zou me maar zorgen gaan maken dan. Ik had dat ook en een paar weken ging het koord van de adapter opeens smeulen. Ik zou Apple bellen en je adapter om laten ruilen. Google maar eens "magsafe melt melted" dan zie je dat dat redelijk vaak gebeurt. Link. Ik zou hem in ieder geval 's nachts niet meer aan de lader laten ivm brandgevaar in jouw geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
  • Laatst online: 09:41
Helaas mag ik woensdag weer terug met mijn macbook 1e generatie naar een AASP.
Scherm is eind september vervangen door een nieuw exemplaar, en nu is helaas weer on-egaal verlicht. Links is donderker dan rechts :S.

Laatste keer een macbook van Rev A ;) Weer wat geleerd :)

[ Voor 45% gewijzigd door .NCK op 26-11-2007 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-04 13:14
Ik heb dat stukje eens gelezen van dat Loepard voor heel goedkoop verhaal he, maar als ik dus een faktuur kan overleggen van 1-10-2007 of later van de aanschaf van mijn Macbook dan kan ik dus tegen gereduceerd tarief die upgrade set krijgen.

Dit bied perspectieven dan gezien ik hem via mijn werk heb gekocht en wel voor 1 oktober kreeg maar de facturatie op mijn werk wat trager werkte factuurdatum is namelijk 5 november. :D

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
Frietsaus schreef op maandag 26 november 2007 @ 16:49:
Ik heb een klein probleempje met mijn MacBook (2GHz C2D, Combo, GMA950) en ik zou graag willen weten of anderen er ook last van hebben.

Het probleem is dat als ik de MagSafe-connector aansluit op de MacBook dat het lampje heel vaak niet aangaat of heel dofjes brandt. Ik moet dan een beetje met de connector wiebelen om hem weer goed aan te krijgen, maar dit werkt niet altijd helaas. In dat geval verwijder ik de MagSafe, draai hem om en sluit hem weer aan en meestal werkt het lampje dan wel goed. Overigens heeft de computer geen problemen met opladen, dat gaat prima.
Ik heb hier over gebeld en Apple raadde mij aan dit probleem te laten maken (waarschijnlijk omruilen voeding). Nu zit ik met een probleem, ik heb geen creditcard om de voeding om te laten ruilen en ik heb ook doordeweeks geen tijd om naar CARD Services in Zwolle te gaan (weekend kan niet want dat kost me geld). Mooi is dat... dan laat ik het maar lekker voor wat het is.

Waarom heeft Apple eigenlijk geen Pickup and return service vraag ik me dan af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Die hebben ze wel, maar ze sturen je liever naar een AASP. Als je doorzeurt willen ze vaak wel een doos van de UPS opsturen waarin je 'm terug kunt sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SpoekGTi schreef op maandag 26 november 2007 @ 19:44:
Ik heb dat stukje eens gelezen van dat Loepard voor heel goedkoop verhaal he, maar als ik dus een faktuur kan overleggen van 1-10-2007 of later van de aanschaf van mijn Macbook dan kan ik dus tegen gereduceerd tarief die upgrade set krijgen.

Dit bied perspectieven dan gezien ik hem via mijn werk heb gekocht en wel voor 1 oktober kreeg maar de facturatie op mijn werk wat trager werkte factuurdatum is namelijk 5 november. :D
ik heb een macbook 4 dagen voor 1 oktober gekocht maar de apple reseller zei gewoon tegen mij dat ik 3 oktober moest invullen op de site. Je krijgt leopard voor 8 euro ofzo btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
Ik kan dat nog wel proberen ja. De meneer aan de telefoon had nog wel geprobeerd om de voeding op te sturen zonder het creditcard gebeuren, maar dit wilden ze absoluut niet doen. Ook niet nadat ik de situatie had uitgelegd (we hebben geen auto, 20min trein+10min bus+10 min lopen heenweg, doordeweeks geen tijd etc.)

En eerlijk gezegd ook niet veel zin om alleen voor die voeding de deur uit te gaan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 110321

Ik heb een macbook al een poosje, maar soms mis ik toch een muis. En ik wil eigenlijk een bluetooth muis maar zonder dongle, dus gewoon de bluetooth van de laptop gebruiken. Ik heb al gezocht maar kwam steeds uit op de mighty mouse. Maar het grote nadeel van die muis is dat hij geen rechtmuisknop heeft.

Dus ik ben eigenlijk opzoek naar een (goedkope) bluetooth muis die werkt met de bluetooth van de macbook. Heeft iemand een idee of ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Laatst online: 01:50
Gewoon een standaard Logitech bluetooth muis zou toch moeten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64476

Anoniem: 110321 schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 12:01:
Ik heb een macbook al een poosje, maar soms mis ik toch een muis. En ik wil eigenlijk een bluetooth muis maar zonder dongle, dus gewoon de bluetooth van de laptop gebruiken. Ik heb al gezocht maar kwam steeds uit op de mighty mouse. Maar het grote nadeel van die muis is dat hij geen rechtmuisknop heeft.

Dus ik ben eigenlijk opzoek naar een (goedkope) bluetooth muis die werkt met de bluetooth van de macbook. Heeft iemand een idee of ervaringen?
http://images.apple.com/n...ages/indextop20060707.jpg

"Aanraakgevoelige technologie detecteerd of je rechts- of linksklikt"

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 64476 op 27-11-2007 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Alex
Anoniem: 110321 schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 12:01:

http://www.logitech.com/i...ice/devices/3287&cl=nl,nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

De mighty mouse is gewoon een vierknopsmuis :) Overigens zijn er al een aantal topics over dit onderwerp, dus hier kun je ook de nodig informatie halen:
welke Bluetooth muis voor Mac?
Zilveren/witte Bluetooth muis gezocht voor MacBook
[Bluetooth Mighty Mouse] Discussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 110321

Bedankt voor de snelle reacties!

Maar is het zo dat een bluetooth muis met dongle ook zonder dongle werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Volgens geruchten komt apple in januari met nieuwe updates. Geld dit ook voor de macbook? Ik lees namelijk alleen maar over de macbook pro.

En komen er in de maand december acties ivb met sinterklaas/nieuwjaar/kerstmis of kan ik daar beter niet opwachten? Het is maar een maand dus geduld heb ik wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IbexGirl
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-02-2021

IbexGirl

Love Ibex forever

Volgens mij was er afgelopen vrijdag een sinterklaasactie oid... Verder zou ik het niet weten eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
Anoniem: 110321 schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 12:42:
Maar is het zo dat een bluetooth muis met dongle ook zonder dongle werkt?
Dit had je ook kunnen vinden in een van de topics die genoemd zijn door Daedalus, maar het antwoord is ja. Dan moet je Mac natuurlijk wel ingebouwde bluetooth hebben. Alle bluetooth muizen werken namelijk middels het HID (Human Input Device) profiel en dat wordt gewoon ondersteund door Mac OS X.
Anoniem: 210077 schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 14:10:
Volgens geruchten komt apple in januari met nieuwe updates. Geld dit ook voor de macbook? Ik lees namelijk alleen maar over de macbook pro.
Dat is onwaarschijnlijk, aangezien de Macbook net geupdate is en traditioneel (voorzover je daarvan kan spreken) altijd in het najaar (rond november) en voorjaar (rond mei) wordt geupdate. Maar bij Apple weet je het nooit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F e r o x
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-11-2024
Mijn harde schijf was kapot een maand geleden. Een seagate model, hoe kan ik achterhalen of het één van de rotte appels is, zonder hem in een computer te moeten installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-12-2024
IbexGirl schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 14:13:
Volgens mij was er afgelopen vrijdag een sinterklaasactie oid... Verder zou ik het niet weten eerlijk gezegd.
Afgelopen vrijdag was het 'Black friday', traditioneel de eerste dag van de uitverkoop in de US met speciale aanbiedingen (dag na Thanksgiving). De US Apple store deed hier ook mee mee. Vorig jaar was ergens in december in de Nederlandse Apple store ook zo'n dag (weet niet meer precies welke), dus misschien komt dat dit jaar ook weer. Verwacht trouwens geen spectaculaire kortingen oid. Zal dan maar voor een klein aantal producten gelden en kortingspercentages die ongeveer overeenkomen met die van de Apple store voor onderwijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
Frietsaus schreef op maandag 26 november 2007 @ 22:23:
Ik kan dat nog wel proberen ja. De meneer aan de telefoon had nog wel geprobeerd om de voeding op te sturen zonder het creditcard gebeuren, maar dit wilden ze absoluut niet doen. Ook niet nadat ik de situatie had uitgelegd (we hebben geen auto, 20min trein+10min bus+10 min lopen heenweg, doordeweeks geen tijd etc.)

En eerlijk gezegd ook niet veel zin om alleen voor die voeding de deur uit te gaan. ;)
CARD Services wil de MacBook ophalen voor 50,-. Dat ga ik niet doen, dus ik zal wachten met dit (godzijdank niet zo erge) probleem tot ik eens de tijd heb om de MacBook weg te brengen. Overigens heb ik denk ik wel een serieus probleem als m'n iMac kapot gaat en dit op dezelfde manier werkt (kan iemand dit bevestigen?). Zo ja, dan zal ik helaas bij de aanschaf van m'n volgende computer goed moeten nadenken of dit nog wel een Apple kan zijn (niet vanwege de kwaliteit van de service, maar de serviceopties zijn niet geschikt voor mij).

Apple vertelde mij gisteren overigens dat ze sinds een aantal maanden niet meer aan pick-up and return doen. Het stond een maand of 3 geleden nog in de service FAQ van de MacBook, dat een MacBook ook opgehaald kon worden.

Maar goed, het zij zo. Zoals gezegd zal ik eens de tijd vrijmaken om doordeweeks naar CARD te gaan. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Frietsaus op 27-11-2007 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoedje schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 14:15:
[...]

Dit had je ook kunnen vinden in een van de topics die genoemd zijn door Daedalus, maar het antwoord is ja. Dan moet je Mac natuurlijk wel ingebouwde bluetooth hebben. Alle bluetooth muizen werken namelijk middels het HID (Human Input Device) profiel en dat wordt gewoon ondersteund door Mac OS X.

[...]

Dat is onwaarschijnlijk, aangezien de Macbook net geupdate is en traditioneel (voorzover je daarvan kan spreken) altijd in het najaar (rond november) en voorjaar (rond mei) wordt geupdate. Maar bij Apple weet je het nooit...
De macbook pro was toch ook geupdate in november?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

Frietsaus schreef op maandag 26 november 2007 @ 16:49:

jup de symptonen van slijtage aan je kabel
hier heb ik de mijnes zelf gerepareerd, werkt tot nu toe nog perfect

[reparatieMOD]Magsafe adapter MacBook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 124681

nieuws: Apple bevestigt problemen met MacBook-schijven

Ben benieuwd of ik mijn HD binnenkort kan omruilen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
randje schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 17:26:
[...]

jup de symptonen van slijtage aan je kabel
hier heb ik de mijnes zelf gerepareerd, werkt tot nu toe nog perfect

[reparatieMOD]Magsafe adapter MacBook
Dat kan heel goed, ben sinds enige tijd ook gestopt met het kabeltje om de haakjes binden omdat ik merkte dat de kabel heel raar krulde etc. Het is eigenlijk ook sinds ik de kabel er omheen rol dat het LEDje niet goed meer werkt. Nu maar hopen dat er niks doorfikt oid. :P

Dat heb je netjes gefixed trouwens. :9

[ Voor 3% gewijzigd door Frietsaus op 27-11-2007 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plankton
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-04 10:07
Als mijn caps lock lampje brandt (groen) dan typ ik zonder hoofdletters. Druk ik op caps lock (lampje uit) dan typ ik hoofdletters.

Mijn vraag: hoort dit niet andersom te zijn?

Ditzelfde geldt voor mijn numlock (F6)

Het irriteert me een beetje die groene lampjes, en het is ook beter voor het klimaat als die ledjes minder branden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

Mooi ik heb de 7.01 f/w ook, Echter gebruik ik hem als externe opslag in een eBay case van 10 euro.
De problemen met deze schijf herinneren me aan een voorval afgelopen lente waardoor ik nu ook ZWAAR twijfel of mijn volgende laptop een MacBook pro of een 'windows'laptop zal zijn.
Net voordat ik mijn apple 1 jaar in bezit had (zonder applecare, maar standaard heb je wel 1 jaar garantie op hardware) heb ik uit voorzorg naar Apple gebeld met de klacht dat mijn hardeschijf tikt, maar verder geen andere problemen vertoonde.
Na mijn verhaal te hebben verteld, reageerde de helpdeskmedewerker met: "wat verwacht je van dit gesprek?'
ik begreep de vraag niet waarop er vervolgens werd geantwoord: "wat wil je bereiken met je belletje? wat denk je dat ik kan doen"
ik:"........euh......hulp bieden of iets"
hij:"je hebt geen applecare dus ik kan je niet helpen, beste is om langs een AAD te gaan"

Dat heb ik dus gedaan. Naar een AAD in Haarlem gegaan, daar geprobeerd de tikken te laten horen aan een TD-er, die hoorde het niet. (hij deed er ook geen moeite voor, hield zijn oor niet bij de hd, zat gewoon aan zn bureau en zei: ik hoor niets.... )
naja toen ben ik ingegaan op het voorstel dat hij het maar zou innemen en ze er verder naar zouden kijken. (ohw ja, de inleverbon waar de voorwaarden opstaan waarmee je akkoord ga als je een reparatie inlevert heb ik niet ondertekend, ik vroeg nog ernaar. Zijn reactie: 'nee hoeft niet, we hebben je MacBook toch al')
Na een week kon ik hem ophalen en kon ik reparatiekosten betalen omdat ze een duurtest hebben ondergaan. Daar was ik het niet mee eens natuurlijk, ik maakte nog een opmerking dat ik ook geen handtekening had gezet. Zijn directe reactie: MacBook naar zichzelf toeschuiven en zeggen: "nou dan houden we je MacBook toch".

Uiteindelijk heeft hij het reparatietarief omgezet naar onderzoekskosten (welke nog steeds meer dan 40 euro zijn) en die heb ik betaald.

Maargoed, in combinatie met Apple's bevestiging dat er inderdaad problemen kunnen optreden met die hardeschijf....
Opzich blaam ik Apple zelf niet, ben ook een aantal keren wel goed geholpen door ze. Ik denk dat ik gewoon de twee rotte appels te pakken heb gekregen.
.NCK schreef op maandag 26 november 2007 @ 19:19:
Helaas mag ik woensdag weer terug met mijn macbook 1e generatie naar een AASP.
Scherm is eind september vervangen door een nieuw exemplaar, en nu is helaas weer on-egaal verlicht. Links is donderker dan rechts :S.

Laatste keer een macbook van Rev A ;) Weer wat geleerd :)
is dat onder garantie, of betaal je kosten voor de reparatie en eventuele onderdelen?

[ Voor 9% gewijzigd door randje op 27-11-2007 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
  • Laatst online: 09:41
randje schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 18:29:
is dat onder garantie, of betaal je kosten voor de reparatie en eventuele onderdelen?
Dat viel destijds onder garantie, ik ben vandaag met de macbook teruggeweest naar de AASP.
Daar aangekomen was de persoon die ernaar moest kijken druk bezig en hij had er weinig zin in om te kijken, dus mocht het knaapie dat mij hielp even kijken, en die zag het niet....
Het was niet zichtbaar op dat moment.

Vervolgens is hij een tijdje aan het bellen geweest met de persoon die ik had gemailed van het bedrijf, hij kwam terug en zei ja uh die persoon die zou kijken is er niet.

Nee, klantvriendelijk zijn ze bij de service providers en bij apple niet!

Ik kom dus thuis, wil even wat typen, stopt mijn toetsenbord er regelmatig mee.
Echter heb ik gelukkig bij mahé een verzekering afgesloten waarbij schade (garantie en verzekering) gedekt wordt. Dus daar kan ik het nog verhalen mocht het nodig zijn.

Ik ben nu aan het proberen om te kijken of ze niet gewoon die macbook geheel kunnen vervangen op kosten van die verzekering. De laatste keer hadden ze er ook al 1100 aan kosten aan gemaakt. En als ze daar nu weer 900 euro in zouden stoppen is dat echt nutteloos... ding blijft brak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livia
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-10-2022

Livia

Sleep

Plankton schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 18:15:
Als mijn caps lock lampje brandt (groen) dan typ ik zonder hoofdletters. Druk ik op caps lock (lampje uit) dan typ ik hoofdletters.

Mijn vraag: hoort dit niet andersom te zijn?

Ditzelfde geldt voor mijn numlock (F6)

Het irriteert me een beetje die groene lampjes, en het is ook beter voor het klimaat als die ledjes minder branden!
Heb ik ook al een keer gehad. Erg irritant ja! Een keer opnieuw opstarten heeft bij mij geholpen ;)
Succes!

Four days will quickly steep themselves in night; Four nights will quickly dream away the time.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.