[MacBook] Discussietopic en Mini-FAQ deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:
  • 30.088 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 226129

gewoon een doekje met schermpoetsmiddel.. en wrijven maar

je hebt waarschijnlijk de zwarte? want die wordt idd heel snel vuil

ik had zelfs putjes in de stroken langs het toetsengedeelte, maar die zijn nu weg :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 244197

Nieuwe Leopard update is uit 10.5.2 _/-\o_
Wellicht zit hier ook een driver update voor de GMA 3100 bij...

Leopard Graphics Update becomes available in Software Update after you install 10.5.2. Reboot also required. (bron: macrumors.com)

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 244197 op 12-02-2008 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROkkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-05 00:31
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op maandag 11 februari 2008 @ 17:56:
[...]

Dat kan wel zijn, maar als je laptop meerdere keren defect raakt in het eerste jaar is het toch duidelijk dat je te maken hebt met een product wat niet in de winkelschappen had mogen liggen. Als dan kort na de garantieperiode WEER iets stuk gaat zou het wel netjes zijn van de fabrikant om alsnog de kosten te vergoeden.

En daarbij zijn de kosten van apple care zo goddeloos hoog.. Je gaat toch geen 300,- bijleggen bij een laptop van 1100,-? Als ze de kosten van apple care zouden verlagen tot zeg 100,- zou gok ik vrijwel iedereen applecare nemen, waardoor zij meer inkomsten hebben en de algemene klanttevredenheid ook zal stijgen.

Maargoed, ik ben geen econoom, dus laat ik er maar niet teveel uitspraken over doen :P
Precies! Dat is mijn gedachte dus ook. Als het nu een apparaat was waar in mijn brood mee zou moeten verdienen dan is zo'n garantie natuurlijk noodzakelijk. Maar voor een beetje thuis computeren vind ik 300 euro erg veel geld om een bepaalde zekerheid af te kopen die je misschien nooit nodig zal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-05 15:40

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ik snap ook niet dat ze geen AppleCare Lite uitbrengen o.i.d. zodat je 2 jaar garantie krijgt bijvoorbeeld.

Ben trouwens benieuwd of 10.5.2 met de graphics update wat X3100 performanceverbeteringen meebrengt. Kan het nu helaas niet testen aangezien ik op m'n werk zit. Denk niet dat ze het hier lollig vinden als ik WoW opstart. :P

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fetcher
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-01-2024
Anoniem: 226129 schreef op maandag 11 februari 2008 @ 18:06:
hoera voor apple

mijn scherm flikkerde soms bij het automatisch dimmen na een tijdje niets doen en de clickbutton kon ik langs 1 kant gewoon induwen zonder klikje te horen

Ze hebben voor het flikkerprobleem de connector tussen scherm en tobo zeg maar vervangen
en voor het klikprobleem zelfs heel de topcase!

ik ben gelukkig, wnat de topcase zag er niet meer uit :D
Dat klikje heb ik ook wel eens, kans is dus groot dat de topcase vervangen moet worden? :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37526

--MeAngry-- schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 10:54:
Ik snap ook niet dat ze geen AppleCare Lite uitbrengen o.i.d. zodat je 2 jaar garantie krijgt bijvoorbeeld.
Parts and Labour? Verder kunnen ze het niet maken om AppleCare enkel voor 2 jaar te doen, aangezien dat gelijk staat aan de wettelijke norm...

Eventueel kun je AppleCare ook via Ebay kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-05 13:55
Anoniem: 37526 schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 10:58:
[...]

Parts and Labour? Verder kunnen ze het niet maken om AppleCare enkel voor 2 jaar te doen, aangezien dat gelijk staat aan de wettelijke norm...

Eventueel kun je AppleCare ook via Ebay kopen.
Dat fabeltje kan ook wel worden verwezen naar de prullenbak. Het is een Europese richtlijn, die Nederland niet heeft overgenomen. In Nederland gaan we uit van een termijn waarbinnen het product degelijk zou moeten functioneren. Alleen is dit lastig te bewijzen, daar zit het probleem. Je hebt sowieso de één jaar minimum termijn waarbinnen de boel gefixt moet worden en daarbinnen heb je het eerste halfjaar verlichte bewijslast naar de verkopende partij toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noks
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-05 13:19
Ik zit er al een tijd aan te denken om de goedkoopste macbook te kopen om aan OSX te wennen. Ik heb namelijk nog nooit met een Mac gewerkt, en voor me hobby ben ik geinteresseerd in de aanschaf van een Mac Pro. Echter is dit vrij prijzig, helemaal als je nog geen ervaring met OSX hebt.

Maar nou ben ik wat aan het lezen geslagen en nou ben ik er volgens mij achter dat de Macbook geen dual-link DVI heeft en daarmee dus niet 2560x1600 kan weergeven op een externe monitor? Hiervoor zou ik dus weer de Macbook Pro moeten hebben maar die is mij iets te duur. Iemand ervaring met een Macbook icm bv. ACD 30" of Dell 3007WFP-HC? Is dit nog op te lossen of is het simpelweg gewoon niet mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 226129

fetcher schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 10:56:
[...]

Dat klikje heb ik ook wel eens, kans is dus groot dat de topcase vervangen moet worden? :S
als je de klikbutton gewoon in kan duwen zonder klikje te horen, ( hij klikte overigens wel nog)
dan kan je ermee terug gaan!

zou ik doen als ik jou was, heb je toch mooi een nieuwe topcase :D

je kan trouwens even voor de fun kijken onder je batterij, of daar niet heel veel stof zit.
bij mij was dit zo ( had dat nooit opengedaan) en daardoor was dat knopje 'kapot' gegaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fetcher
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-01-2024
Dan ga ik er mee terug, soms lijkt ie ook te hangen, het is vooral irritant en niet des Apples :P Batterijk check ook ik ook even! Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ik kwam trouwens nu achter nog iets sinds 10.5.2, de sleep functie is ineens echt 'instant'!
Als ik nu op een toets duw terwijl m'n MB in sleep staat, springt deze echt direct, nog binnen een seconde weer terug wakker. Echt supersnel!

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

noks schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 11:41:
Ik zit er al een tijd aan te denken om de goedkoopste macbook te kopen om aan OSX te wennen. Ik heb namelijk nog nooit met een Mac gewerkt, en voor me hobby ben ik geinteresseerd in de aanschaf van een Mac Pro. Echter is dit vrij prijzig, helemaal als je nog geen ervaring met OSX hebt.

Maar nou ben ik wat aan het lezen geslagen en nou ben ik er volgens mij achter dat de Macbook geen dual-link DVI heeft en daarmee dus niet 2560x1600 kan weergeven op een externe monitor? Hiervoor zou ik dus weer de Macbook Pro moeten hebben maar die is mij iets te duur. Iemand ervaring met een Macbook icm bv. ACD 30" of Dell 3007WFP-HC? Is dit nog op te lossen of is het simpelweg gewoon niet mogelijk?
Het is simpelweg niet mogelijk. Je kunt 'm wel aansluiten, maar dan tot een maximale resolutie van 1920x1200. Er zijn voor zover ik weet geen externe videokaart met dual-link DVI.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Mozes kriebel! De performance van m'n X3100 is met 10.5.2 minstens verdubbeld in veel applicaties! WoW is nu in ieder geval perfect speelbaar op 1280x800 met details op medium, alleen trekt ie het niet als er veel andere spelers in beeld staan, maar dat was wel te verwachten.
In rustigere omgevingen is alles nu in ieder geval prima te doen. :)

Let wel, ik heb 2GB RAM ingebouwd.

[ Voor 7% gewijzigd door --MeAngry-- op 12-02-2008 19:09 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDEOwen
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-04 05:09
Nou vandaag een belletje gehad van iCentre met de mededeling dat mijn laptop gefixed was! :-)
Nu toch maar ff echt met eigen ogen zien... En nu maar hopen dat ie niet weer barst!
Owentje schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 23:57:
Nou na ca 9 maanden heb ik kleine haarscheurtjes ontdekt in mijn bottom case, vooraan bij de inkeping om mn scherm te openen. Ik apple gebeld, en die hadden een case nummer aangemaakt.
Kom ik bij de iCentre TechZone in Amsterdam bij het Centraal Station, zeggen ze dat het waarschijnlijk niet onder garantie valt. Ze hebben mn laptop nu naar het hoofdkantoor gestuurd ter beoordeling. Het zijn echt miniscule scheurtjes, en ik ben echt zuinig met dat ding. Nu maar hopen dat ze het maken. Die casenummer, betekende voor de servicemedewerker helemaal niets, stond alleen maar de klacht in.
Hmmmmm....Iemand anders die ook daar scheuren had/heeft?

Apple Certified Worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

--MeAngry-- schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 19:06:
Mozes kriebel! De performance van m'n X3100 is met 10.5.2 minstens verdubbeld in veel applicaties! WoW is nu in ieder geval perfect speelbaar op 1280x800 met details op medium, alleen trekt ie het niet als er veel andere spelers in beeld staan, maar dat was wel te verwachten.
In rustigere omgevingen is alles nu in ieder geval prima te doen. :)

Let wel, ik heb 2GB RAM ingebouwd.
Ik heb nu ook 2GB in mn MacBook zitten (de 4GB kit is onderweg), maar Urban Terror wil nog steeds niet echt ... Anyone? ;)

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chriztiaan
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-05 08:50
oeh, ik ga hier nu ff snel Call of Duty proberen met 4 gig. Ben benieuwd, soms wat ie nog een beetje aan t schokken bij veel mist etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nudie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-02 17:53
Heren!

2 vraagjes. Mijn vriendin was zo geniaal genoeg om een MacBook 120GB te winnen voor me :) (ikvoelmebueno.nl) dus ik ben sinds gister de trotse nieuwe eigenaar van een wit appeltje. Ik heb er met Boot Camp 2.0 Windows XP erop gezet en dat werkt als een zonnetje. Echter nogmaals dus, 2 vraagjes:

1. Het gemis van de delete knop is nogal groot. Ook print-screen is er niet meer of de End toets, huil. Nu heb ik al zitten zoeken naar een soort van input remapper maar niets kunnen vinden. Want ook al staat in de bootcamp handleiding dat FN+Backspace (Delete in appeltermen) functioneert als DEL echter dat werkt totaal niet. Ik kan dus niet een karakter voor de cursor verwijderen of simpel een snelkoppeling/document/bestand of wat dan ook. Ik moet het of selecteren of rechtermuisklik en dan verwijderen, erg vervelend dus. Ik heb alle drivers geinstalleerd vanaf de Boot Camp CD en daar geen foutmeldingen gevonden.

2. Ik wil het standaard 1GB geheugen uitbreiden. Ik weet dat er 2x512mb inzit, kan ik er gewoon 1tje uithalen en een 2GB erbij plakken of moeten het 2 identieke dimmetjes zijn van gelijke grootte?

Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-05 22:35
nudie schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 16:48:
Heren!
1. Het gemis van de delete knop is nogal groot. Ook print-screen is er niet meer of de End toets, huil. Nu heb ik al zitten zoeken naar een soort van input remapper maar niets kunnen vinden. Want ook al staat in de bootcamp handleiding dat FN+Backspace (Delete in appeltermen) functioneert als DEL echter dat werkt totaal niet. Ik kan dus niet een karakter voor de cursor verwijderen of simpel een snelkoppeling/document/bestand of wat dan ook. Ik moet het of selecteren of rechtermuisklik en dan verwijderen, erg vervelend dus. Ik heb alle drivers geinstalleerd vanaf de Boot Camp CD en daar geen foutmeldingen gevonden.
Dat is vreemd. Je kunt dit programmaatje gebruiken: http://www.olofsson.info/index.html?inputremapper.html.
2. Ik wil het standaard 1GB geheugen uitbreiden. Ik weet dat er 2x512mb inzit, kan ik er gewoon 1tje uithalen en een 2GB erbij plakken of moeten het 2 identieke dimmetjes zijn van gelijke grootte?

Alvast bedankt :)
Je kunt gewoon twee verschillende dimmetjes gebruiken, dan werkt dual-channel ook nog gewoon. Desondanks zal het wel iets performance (1-2%) schelen t.o.v. twee even grote reepjes :).

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nudie
Okay top! Later kan er altijd nog 2GB bij :)

Dat programmatje heb ik ook al geprobeert. En eht werkt niet op Leopard / Boot Camp 2.0, dus ja :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pxa270
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-12-2023
nudie schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 16:48:

Heb hetzelfde probleem gezien op nieuwe MacBooks. Ook fn-pijltjes werkte niet voor Home/End/PageUp/PageDown. Ik heb de indruk dat het toetsenbord op de Santa Rosa MB iets gewijzigd is, maar dat de Bootcamp Windows drivers nog niet helemaal zijn geupdate. Ik gebruikte dit http://webpages.charter.net/krumsick/ om de toetsen aan te passen.
Het werkt waarschijnlijk wel, maar ik geloof dat je geen dual-channel meer hebt. Met dual channel heb je theorie dubbele geheugen bandbreedte. In de praktijk scheelt het ongeveer 0 tot 5% in geheugenprestaties had ik gelezen.

[ Voor 3% gewijzigd door pxa270 op 13-02-2008 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
pxa270 schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 18:21:
[...]Het werkt waarschijnlijk wel, maar ik geloof dat je geen dual-channel meer hebt. Met dual channel heb je theorie dubbele geheugen bandbreedte.
Dat is een hardnekkig misverstand.
Certain Intel chipsets support different capacity chips in what they call Flex Mode: the capacity that can be matched is run in dual-channel, while the remainder runs in single-channel.
Helaas zijn er niet zo heel veel test over te vinden in de Macbook (Pro). Maar om toch iets aan onderbouwing te geven, zie deze website en
November 15th, 2006 (update) -- More on 3GB Memory Limit on MacBook Pro (Core 2 Duo)
[...]

Of more concern to "speed freaks" is the potential loss of interleaving when you install unmatched pairs (as in the Apple factory's 1GB + 2GB config). Based on our testing, the MacBook Pro goes just as fast with unmatched memory as it does with matched. And apps like Aperture and Photoshop can certainly use the extra memory afforded by the 3GB config.

[ Voor 3% gewijzigd door Hoedje op 13-02-2008 19:46 ]

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87302

noks schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 11:41:

Als je echt zoveel geld wil gaan uitgeven is het dan niet handiger om een Mac Mini op de kop te tikken op Marktplaats voor 300 euro? Dan kun je wennen aan OS X en na 3 maanden kun je die nog kwijt voor 275 euro, want die krengen blijven gewoon enorm waardevast. OS X is overigens super, ik heb 6 jaar met Win98/XP gewerkt en ben sinds bijna 2 jaar over en geen dag spijt.

• nudie
pxa270 schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 18:21:
[...]

Heb hetzelfde probleem gezien op nieuwe MacBooks. Ook fn-pijltjes werkte niet voor Home/End/PageUp/PageDown. Ik heb de indruk dat het toetsenbord op de Santa Rosa MB iets gewijzigd is, maar dat de Bootcamp Windows drivers nog niet helemaal zijn geupdate. Ik gebruikte dit http://webpages.charter.net/krumsick/ om de toetsen aan te passen.

[...]

Het werkt waarschijnlijk wel, maar ik geloof dat je geen dual-channel meer hebt. Met dual channel heb je theorie dubbele geheugen bandbreedte. In de praktijk scheelt het ongeveer 0 tot 5% in geheugenprestaties had ik gelezen.
Ik ben aan het rondneuzen emt dat programmatje die dus feitelijk de registery aanpast dus geen programma op de achtergrond nodig. Erg leuk maar kan ik ook bv doen dat de Delete knop wordt toegewezen als je FN+Backspace drukt, want ik kan volgens mij enkel maar 1 toets toewijzen aan een andere toets.

Kortom, ik heb nog steeds geen delete knop, home, end, page down, page up, print screen. En het is toch wel een gemis als je de hele dag in word bezig bent.

Anoniem: 134070

Ik heb gezocht in het forum maar kan niet echt een duidelijk antwoord vinden

Ik heb een macbook uit september 2007. De versie dus die officieel 2 gb aan kan. Ik heb nu 2*1 gb in m'n macbook, maar loop toch tegen geheugen beperkingen aan.

Ik las dat 3bg max herkend wordt. Dit is als ik het goed is beperkt door de chipset. Ik wil het geheugen maximaliseren. Gelukkig maakt het voor de prestatie niet uit of je dual channel draait of niet, maar toch wil ik de vraag in de lucht gooien:

zouden jullie 2*2gb installeren of 1*1gb + 1*2gb waarbij je in beide gevallen 3gb intern geheugen tot je beschikking hebt?

Anoniem: 124681

Anoniem: 134070 schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 10:50:
Ik heb gezocht in het forum maar kan niet echt een duidelijk antwoord vinden

Ik heb een macbook uit september 2007. De versie dus die officieel 2 gb aan kan. Ik heb nu 2*1 gb in m'n macbook, maar loop toch tegen geheugen beperkingen aan.

Ik las dat 3bg max herkend wordt. Dit is als ik het goed is beperkt door de chipset. Ik wil het geheugen maximaliseren. Gelukkig maakt het voor de prestatie niet uit of je dual channel draait of niet, maar toch wil ik de vraag in de lucht gooien:

zouden jullie 2*2gb installeren of 1*1gb + 1*2gb waarbij je in beide gevallen 3gb intern geheugen tot je beschikking hebt?
Core Duo: 2GB
Core 2 Duo: 3GB
Core 2 Duo Santa Rosa: 4GB

Als je dus een Core Duo hebt, zit je al @ max.

Anoniem: 124681 schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 10:55:
[...]

Core Duo: 2GB
Core 2 Duo: 3GB
Core 2 Duo Santa Rosa: 4GB

Als je dus een Core Duo hebt, zit je al @ max.
Het is een core 2 duo. :)

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Je geeft zelf al een antwoord op je vraag. Het maakt niet uit qua prestaties, of de hoeveelheid beschikbaar geheugen. Het enige verschil is de prijs die je ervoor betaalt.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Daedalus schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 10:56:
Je geeft zelf al een antwoord op je vraag. Het maakt niet uit qua prestaties, of de hoeveelheid beschikbaar geheugen. Het enige verschil is de prijs die je ervoor betaalt.
:) Ik vroeg me alleen af of ik de juiste conclusie getrokken had en of er nog addertjes onder het gras zitten.

• donaldo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-12-2024
Daedalus schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 10:56:
Volgens de benchmarks van other world computing levert 4GB toch een lichte performance gain ten opzichte van 3GB bij de core2duo modellen die geen 4GB ondersteunen.

link

De reden hiervoor is volgens die site: 'the 4GB Set (2GB x 2 Pair) does appear enable 128 Bit addressing.'

[ Voor 4% gewijzigd door donaldo op 14-02-2008 11:42 ]

Ik zou gewoon 2 x 2GB kopen, kost geen dr*l meer tegenwoordig. En als je in de toekomst een nieuwe MacBook koopt, kun je gewoon 4GB gebruiken :)

• nudie
Dag 4 en ik heb nog steeds geen Delete knop. Ik begin lichtelijk gefrustreerd te raken daar het toch wel een gemis is in een dagje Word. Page Down/Up Home/End ook, ernstig vervelend.

De input remapper boven mij gegeven die dus in de registry dingen vervang werkt volgens mij niet met key-combinations dus FN+Backspace = Delete kan niet. Ik kan enkel toetsen vervangen en dat doe ik liever niet want heb ze allemaal nodig.
Can KeyTweak combine keystrokes into a single key? No. Keys can only be remapped.
Hier staat het ook.

Iemand enig idee? Ik snap niet dat hier niets algemeens voor is want het lijkt me dat veel mensen met een MacBook windows erop knallen en tegen dit probleem aanlopen.

Tips?

[ Voor 8% gewijzigd door nudie op 14-02-2008 12:52 . Reden: link toegevoegd ]

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

@nudie:
is een kwestie van gewenning... ik heb me hier in mijn eerste 2 weken Mac gebruik aan geërgerd, maar inmiddels vind ik het prima zo. Fn + Backspace wordt een nieuw automatisme, net als F9, cmd+tab, cmd+k, etc. Gewoon een kwestie van wennen dus. :)

Launching containers into space

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ja, in Word heb je de Delete toets sowieso eigenlijk niet nodig, daar kan alles prima met backspace, maar het kan wel wennen zijn. Dat PgUp, PgDown, Home en End niet werken is inderdaad wel vervelend, maar dat zal nog wel worden opgelost hoop ik.

Een ander idee is om misschien eens met OS X te werken. ;) Dat Windows op een Mac draait is leuk, maar aan bijvoorbeeld het toetsenbord merk je dus al dat het daar niet primair voor bedoeld is. Office heb je ook voor de Mac immers, net als veel andere software die je ook onder Windows hebt.

[ Voor 9% gewijzigd door --MeAngry-- op 14-02-2008 13:32 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

• nudie
Je begrijpt me verkeerd :) FN+Delete werkt dus gewoon helemaal niet. Ik moet alles middels rechter-muisklik en dan selecteren en backspace of op verwijderen drukken (als het een bestand is ofzo). Pagedown/Up/End/home/Insert/Printscreen werken allemaal dus niet.

Heb Boot Camp gestart, Windows geinstalleerd en daarna de Bootcamp DVD erin gedaan om alle drivers te installeren. Dit werkte perfect zonder conflicten en in de Software lijst zie ik gewoon Apple Keyboard 2.0.1.4. Ctrl+Alt+Backspace(Del) werkt raadselachtig genoeg wel. Elke andere combo niet. Dus ik ben lichtelijk gefrusteerd. Zodra dat werkt is het idd wennen en dan vind ik het prima maar het werkt dus helemaal niet.
--MeAngry-- schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 13:32:
[...]

Ja, in Word heb je de Delete toets sowieso eigenlijk niet nodig, daar kan alles prima met backspace, maar het kan wel wennen zijn.

Een ander idee is om misschien eens met OS X te werken. ;) Dat Windows op een Mac draait is leuk, maar aan bijvoorbeeld het toetsenbord merk je dus al dat het daar niet primair voor bedoeld is. Office heb je ook voor de Mac immers, net als veel andere software die je ook onder Windows hebt.
Ik kan en wil eigenlijk niet werken met Mac OS-X. Ik gebruik teveel programma's die niet werken onder Mac dus voor mij is dat een no-go.

[ Voor 33% gewijzigd door nudie op 14-02-2008 13:33 ]

nudie schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 13:32:
Ik kan en wil eigenlijk niet werken met Mac OS-X. Ik gebruik teveel programma's die niet werken onder Mac dus voor mij is dat een no-go.
Had je dan niet beter een Windows machine kunnen kopen? Een Mac koop je vooral om OSX te draaien imho . . O+

• nudie
Anoniem: 124681 schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 13:41:
[...]

Had je dan niet beter een Windows machine kunnen kopen? Een Mac koop je vooral om OSX te draaien imho . . O+
Nogal makkelijk antwoord op een in mijn ogen makkelijk maar irritant probleem. Vriendin heeft m gewonnen en ik heb hem overgenomen dus vandaar. Maar het moet gewoon kunnen. Er is perfect zo'n programma voor MacBook Pro (Input Remapper) maar die werkt niet op de normale MacBook, er moet gewoon iets zijn!

Anoniem: 37864

nudie schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 13:32:
Sja... dan gebruik je maar andere programma's. Of je zet 'm op marktplaats en koopt een laptop die WEL primair voor Windows ontworpen is...

• nudie
Is dit een poging om te "helpen" of een poging om Windows af te zeiken? Ik vraag niet of mn Apple geld kan printen, ik wil gewoon de Delete knop ergens mappen (wat normaliter al zou moeten werken middels FN+Backspace, maar dat het dus kennelijk niet bij mij doet).

Het is leuk voor je dat je OS-X zo geweldig vind, maar hiermee help je niemand.

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

nudie schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 14:23:
Is dit een poging om te "helpen" of een poging om Windows af te zeiken? Ik vraag niet of mn Apple geld kan printen, ik wil gewoon de Delete knop ergens mappen (wat normaliter al zou moeten werken middels FN+Backspace, maar dat het dus kennelijk niet bij mij doet).

Ik ben bang dat er nu niemand een toereikende suggestie heeft. En het probleem is dat sommige mensen die zich nogal close tot de Mac community vinden behoren nogal snel op hun teentjes getrapt kunnen zijn door commentaar (terecht of niet) op Apple hard- en/of software. ;)

Punt is dat jij inderdaad meer op een MB geduwd bent in plaats van dat je er zelf voor gekozen hebt, want anders had je gewoon een vekeerde keuze gemaakt. Maar ja, je gaat hem ook niet wegdoen, want het zijn toch mooie apparaten. :P
We kunnen je alleen echter niet met je probleem helpen ben ik bang. De meeste Apple-gebruikers gebruiken toch voornamelijk OS X blijkt wel.

Tesla Model Y RWD (2024)

• [J.d.I.] DirtyHarry
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-05 11:43
nudie schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 14:23:

Mja het ontbreken van de delete knop is niet handig inderdaad, maar ik denk dat er verder weinig aan te doen is, behalve remappen. Is dit progje misschien iets wat je kunt gebruiken?

offtopic:
En als je je Macbook alsnog kwijt wil ben ik wel geinteresseerd :P

• Hoedje
Laten we beginnen met respect voor elkaar te hebben. Je wordt niet ineens een beter mens, omdat je Mac OS X draait op een Macbook i.p.v. Windows of Linux. Daarnaast prijst Apple Boot Camp aan op hun website als een prima manier om Windows op je Macbook te draaien.

Tot slot, is het gewoon een fout van Apple die blijkbaar nog niet de keyboard drivers hebben aangepast voor het nieuwe toetsenbord wat in de Santa Rosa Macbooks zit. Immers bij alle andere Macs werkt fn-delete wel gewoon in Windows en Apple zet zelfs in de handleiding dat het zo zou moeten werken (alhoewel Tweakers die natuurlijk niet lezen O-) ).

Anyway, Nudie je zult moeten wachten op een echte fix van Apple in de vorm van nieuwe keyboard drivers. Tot dan is dit het enige alternatief: www.autohotkey.com.

nudie schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 13:44:
[...]

Nogal makkelijk antwoord op een in mijn ogen makkelijk maar irritant probleem. Vriendin heeft m gewonnen en ik heb hem overgenomen dus vandaar. Maar het moet gewoon kunnen. Er is perfect zo'n programma voor MacBook Pro (Input Remapper) maar die werkt niet op de normale MacBook, er moet gewoon iets zijn!
Ah, excuses voor mijn "botte" reactie dan, ik ging er vanuit dat je zélf een MacBook gekocht had. In dat geval had je mijn reactie ook wel begrepen.

Denk dat er vast een fix voor komt, als het met MacBook Pro's / andere MacBook serie wel werkt.

Anoniem: 151454

Ik ben serieus aan het denken om een Macbook aan te kopen, maar ik twijfel een beetje. Ik ga volgend jaar op kot, of zoals jullie zeggen, op kamers (of is dat iets helemaal anders? :*) ) en ik zou een laptop moeten kopen. Ik heb veel vrienden met apple, en heb momenteel nogal wat problemen met Windows Vista, tijd voor de grote overstap dus!
Maar ik ben nu een scherm van 20" gewend, en ik denk dat een 13" scherm een te grote aanpassing zou zijn. Ik zou een macbook kopen, en dan een scherm erbij, zodat ik ook films enzo op een groter scherm kan kijken. Ook moet ik volgend jaar een half jaartje van Leuven naar Brugge treinen (zo'n 3 uur per dag) en dan leek zo'n compacte laptop me wel wat. Maar is de basisversie goed genoeg voor wat ik wil? Ik doe eigenlijk niks speciaal, gwn beetje MSN, internet, films kijken, maar heb wel vrij veel muziek, en een beetje lichte fotobewerking. Ik betaal voor de basisversie 965,58 EUR (2GHZ), als ik deze via school bestel, en voor een versie hoger (2,2GHZ) 1149,50 EUR, en krijg Office er gratis bij (weet niet of het office 2004 of 2008 is) Is dit een goede prijs, of kan ik voor dit geld (als ik er een extern scherm bijkoop), beter een Macbook Pro kopen? En hoe zit het met de duurzaamheid? Ik heb namelijk nog een laptop van Dell gehad, maar deze werd na een jaartje zo traag, dat ik me om de paar maanden verplicht voelde om hem te formatteren, zodat ik altijd "vers" kon beginnen. Is dit met een Apple ook zo, of blijft hij even snel, ook als de harde schijf voller staat?

• nudie
Hoedje schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 15:17:
Laten we beginnen met respect voor elkaar te hebben. Je wordt niet ineens een beter mens, omdat je Mac OS X draait op een Macbook i.p.v. Windows of Linux. Daarnaast prijst Apple Boot Camp aan op hun website als een prima manier om Windows op je Macbook te draaien.

Tot slot, is het gewoon een fout van Apple die blijkbaar nog niet de keyboard drivers hebben aangepast voor het nieuwe toetsenbord wat in de Santa Rosa Macbooks zit. Immers bij alle andere Macs werkt fn-delete wel gewoon in Windows en Apple zet zelfs in de handleiding dat het zo zou moeten werken (alhoewel Tweakers die natuurlijk niet lezen O-) ).

Anyway, Nudie je zult moeten wachten op een echte fix van Apple in de vorm van nieuwe keyboard drivers. Tot dan is dit het enige alternatief: www.autohotkey.com.
Dankje Hoedje, echter je link is een keyboard remapper voor binnenin Apple Mac OS-X :) Dat werkt nogal lastig onder Windows 8)7
REQUIREMENTS
Mac OS X 10.4 or later.
Ik ga wel op zoek naar een goede algemene input remapper of ik bel wel even naar Apple Support. Want precies zoals je zei, het is simpelweg een bug, werkt kennelijk wel op andere MB's maar niet op de nieuwe versie wat natuurlijk vervelend is. Het is niet dat ik zit te zeuren op functionaliteit die standaard niet geleverd wordt door Apple, het moet er zijn, het is er, het werkt alleen niet op mijn Mac :)

• WinningLOSER
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01-2022
@ Cruelintentions

Een gewone MacBook is dan prima voor jou, de Pro zou een beetje overkill zijn. De basisversie is in principe ook voldoende, enigste wat misschien gunstig is is de Superdrive die in de duurdere versie zit, waarmee je DVD's kunt branden (met de Combodrive in de instapversie kan dit niet).

En de duurzaamheid van een MacBook is prima, hij gaat jaren mee en je hoeft hem niet "schoon" te maken als Windows machines met defragmentaties en dat soort onzin.

• Hoedje
Nudie, volgens mij heb je mijn link omgewisseld met die van \[J.d.I.] DirtyHarry ;)

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

@ De toetsenbordproblemen van Nudie

Ik heb nu helaas even geen ruimte om Windows XP te installeren (en heb daar stiekem ook geen zin in :+), anders had ik even voor je gekeken. Vlak na de aanschaf van mijn MacBook (Santa Rosa) heb ik Bootcamp gebruikt om de performance te checken van de X3100 en heb toen geen gebreken in de bijgeleverde tobodriver ontdekt. Ook te bizar dat ie wel werkt als je control-alt-delete doet. 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Jungian op 14-02-2008 16:34 ]

0.0

• nudie
Hoedje schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 16:29:
Nudie, volgens mij heb je mijn link omgewisseld met die van \[J.d.I.] DirtyHarry ;)
Ah! Sorry het leek me al zo raar dat na zo'n heel verhaal je een totaal verkeerd iets geeft, maar het is mijn eigen domme fout dan :) (Toch bedankt DirtyHarry :))
Jungian schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 16:34:
@ De toetsenbordproblemen van Nudie

Ik heb nu helaas even geen ruimte om Windows XP te installeren (en heb daar stiekem ook geen zin in :+), anders had ik even voor je gekeken. Vlak na de aanschaf van mijn MacBook (Santa Rosa) heb ik Bootcamp gebruikt om de performance te checken van de X3100 en heb toen geen gebreken in de bijgeleverde tobodriver ontdekt. Ook te bizar dat ie wel werkt als je control-alt-delete doet. 8)7
Ja dat vind ik ook erg raar en onverklaarbaar.

• pxa270
Zoals vermeld, ik heb hetzelfde probleem gezien op de Santa Rosa MacBook van mijn vriend. Had toen met de remapper die ik al gelinkt heb wat functietoetsen (F8-F12) toegewezen aan Home/End/PgUp/PgDn/Del. Maar dan verlies je dus wel die functietoetsen. Het programma dat ik had gepost herkent keyboard scancodes, het probleem is dat op de nieuwe MacBooks Backspace en fn-Backspace dezelfde scancodes genereren. Dat ligt misschien aan de Bootcamp drivers (die dateren nog van voor de Santa Rosa MacBook). Dit is naar mijn mening wel een gebrek van Apple, aangezien ze adverteren dat je hem als een normale Windows machine kunt gebruiken met Leopard. Maar als het niet werkt zoals het volgens hun eigen documentatie wel zou horen, geven ze niet thuis (je krijgt geen support zolang je in Bootcamp-Windows zit).

Ondertussen draait mijn vriend Windows onder VMWare Fusion, waar alle de fn combinaties wel werken, maar VMWare kost ook weer extra. Een echte oplossing zou van Apple moeten komen.

Anoniem: 87302

Hoedje schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 15:17:
Je wordt niet ineens een beter mens, omdat je Mac OS X draait op een Macbook i.p.v. Windows
Hier ben ik het niet mee eens. Steve is God en Zijn volgelingen are the Chosen Ones :)

• donaldo
pxa270 schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 17:06:
Zoals vermeld, ik heb hetzelfde probleem gezien op de Santa Rosa MacBook van mijn vriend. Had toen met de remapper die ik al gelinkt heb wat functietoetsen (F8-F12) toegewezen aan Home/End/PgUp/PgDn/Del. Maar dan verlies je dus wel die functietoetsen. Het programma dat ik had gepost herkent keyboard scancodes, het probleem is dat op de nieuwe MacBooks Backspace en fn-Backspace dezelfde scancodes genereren. Dat ligt misschien aan de Bootcamp drivers (die dateren nog van voor de Santa Rosa MacBook). Dit is naar mijn mening wel een gebrek van Apple, aangezien ze adverteren dat je hem als een normale Windows machine kunt gebruiken met Leopard. Maar als het niet werkt zoals het volgens hun eigen documentatie wel zou horen, geven ze niet thuis (je krijgt geen support zolang je in Bootcamp-Windows zit).

Ondertussen draait mijn vriend Windows onder VMWare Fusion, waar alle de fn combinaties wel werken, maar VMWare kost ook weer extra. Een echte oplossing zou van Apple moeten komen.
Sinds de release van leopard zijn de drivers niet goed meer. De oplossing is om de laatste versie van bootcamp beta te downloaden en dan vervolgens daaruit de oude drivers te branden, die werken wel goed. Zou kunnen dat deze oplossing alleen werkt op tiger. Ik heb in ieder geval nog een oude apple drivers voor xp cd liggen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmegens
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-05 23:07
Ik snap hier niks van. Ik heb een santa rosa macbook, en bij mij werken alle fn combinatie toetsen prima onder Windows XP. Fn-backspace is gewoon netjes DEL, en fn-pijltjes toetsen home,end,pagedown en page up. Er zit wel in het bootcamp configuratie scherm een vinkje om de fn-combinaties aan en uit te zetten. Misschien zit daar je probleem?

Misschien ook een tip: een extern toetsenbord. Typt een stuk beter, en je hebt alle toetsen. Ergonomie voorop natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pxa270
cmegens schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 00:10:
Ik snap hier niks van. Ik heb een santa rosa macbook, en bij mij werken alle fn combinatie toetsen prima onder Windows XP. Fn-backspace is gewoon netjes DEL, en fn-pijltjes toetsen home,end,pagedown en page up. Er zit wel in het bootcamp configuratie scherm een vinkje om de fn-combinaties aan en uit te zetten. Misschien zit daar je probleem?

Misschien ook een tip: een extern toetsenbord. Typt een stuk beter, en je hebt alle toetsen. Ergonomie voorop natuurlijk!
Heb beide instellingen geprobeert in de Bootcamp control pannel, maakt niets uit. En 2x een schone XP installatie, maar fn-Backspace en fn-pijltjes geven precies dezelfde scancodes als zonder fn, dus Windows ziet geen verschil. En een extern toetsenbord is natuurlijk geen oplossing voor een laptop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nudie
Dan verdwijnt voor mij een beetje het nut van een laptop. Die optie in BootCamp bij Keyboard gaat over de F1-12 knoppen. Die kan je aan/uit zetten zodat F1/F2 niet de brightness regelt maar standaard windows F1/2 wordt (Help enzovoorts). Dat gaat dus niet over de FN combinaties vrees ik.

Echt vreemd dat het voor sommige wel werkt en voor sommige niet. Dat frustreert mij nog het meest omdat het simpelweg wel werkt op de oude versie. Maar wachten op Apple denk ik want alle keyremappers werken niet met keycombinaties, enkel het vervangen van enkele knoppen en dat kan simpelweg niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nudie schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 09:11:
Dan verdwijnt voor mij een beetje het nut van een laptop. Die optie in BootCamp bij Keyboard gaat over de F1-12 knoppen. Die kan je aan/uit zetten zodat F1/F2 niet de brightness regelt maar standaard windows F1/2 wordt (Help enzovoorts). Dat gaat dus niet over de FN combinaties vrees ik.

Echt vreemd dat het voor sommige wel werkt en voor sommige niet. Dat frustreert mij nog het meest omdat het simpelweg wel werkt op de oude versie. Maar wachten op Apple denk ik want alle keyremappers werken niet met keycombinaties, enkel het vervangen van enkele knoppen en dat kan simpelweg niet.
Probeer het eens met de oude drivers: http://files.filefront.co...g/;9101010;/fileinfo.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDEOwen
Owentje schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 23:31:
Nou vandaag een belletje gehad van iCentre met de mededeling dat mijn laptop gefixed was! :-)
Nu toch maar ff echt met eigen ogen zien... En nu maar hopen dat ie niet weer barst!

[...]
Yesssss, ze hebben echt de bottom case vervangen! Goede service!
Op de repairform staat trouwens ook iets dat ze de ASD hebben getest... Wat is dat 'ASD'?

[ Voor 0% gewijzigd door iDEOwen op 15-02-2008 11:07 . Reden: spelfoutje ]

Apple Certified Worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Owentje schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 11:06:
[...]

Yesssss, ze hebben echt de bottom case vervangen! Goede service!
Op de repairform staat trouwens ook iets dat ze de ASD hebben getest... Wat is dat 'ASD'?
Voor zover ik het weet is het Apple Service Diagnostic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151454

WinningLOSER schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 16:27:
@ Cruelintentions

Een gewone MacBook is dan prima voor jou, de Pro zou een beetje overkill zijn. De basisversie is in principe ook voldoende, enigste wat misschien gunstig is is de Superdrive die in de duurdere versie zit, waarmee je DVD's kunt branden (met de Combodrive in de instapversie kan dit niet).
Hmm, ik heb nu ook een Dvd-brander in m'n PC zitten (die ik inmiddels een jaartje heb) en heb 'em nog nooit gebruikt ;) Zou dus niet weten waarvoor ik een dvd-brander nodig heb! Is de snellere CPU en de grotere harde schijf de meerprijs (183,92 EUR) van de duurdere versie waard? Of kan ik dan beter een externe harde schijf kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDEOwen
Anoniem: 151454 schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 11:35:
[...]

Is de snellere CPU en de grotere harde schijf de meerprijs (183,92 EUR) van de duurdere versie waard? Of kan ik dan beter een externe harde schijf kopen?
Nee, is het niet waard in mijn ogen. Je kan beter de interne schijf vervangen, en nog eens een externe harddisk en/of geheugenuitbreiding kopen voor dat prijsverschil. CPU performance is niet zo'n groot verschil en zeker niet nodig voor wat jij er mee wilt doen.

[ Voor 2% gewijzigd door iDEOwen op 15-02-2008 12:57 . Reden: wat vergeten ]

Apple Certified Worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabulaus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-05 16:48

fabulaus

Ja toch

Een aantal dagen geleden heb ik al gepost dat de officiele garantietermijn van mijn macbook bijna over is en er een paar kleine dingen zijn waarvan ik mij afvraag of dit garantiewaardig is. Toen had ik niet echt exacte gegevens, inmiddels heb ik wat foto's, screenshots en metingen en zal ik jullie de vraag nog eens stellen. Is het, kijkend naar het onderstaande, raadzaam de macbook voor garantie terug te sturen?

Ten eerste mijn oplader, jullie kennen hem allemaal wel, het eene draadje gaat het stopcontact in en het andere draadje gaat de macbook in. Het witte kastje daartussen word bij mij behoorlijk warm. Ik heb het opgemeten met een koorts thermometer (voor in het oor) en deze is continu tussen de 40 en de 45 graden.

De onderkant van mijn macbook is bij normaal gebruik, zoals nu tijdens het typen van dit bericht met verder mail geopend en iTunes draaiende ook tussen de 40 en 45 graden. Dus het ding op schoot gebruiken is niet echt plezierig.

Dan de gegevens van iStat pro..
De eerste afbeelding is bij normaal gebruik (internetten met muziekje).
Afbeeldingslocatie: http://img138.imageshack.us/img138/2696/afbeelding1fv2.th.png
Het tweede screenshot is bij zwaarder gebruik (film streamen).
Afbeeldingslocatie: http://img155.imageshack.us/img155/5657/afbeelding2mm3.th.png

En dan nog het kleine kiertje van mijn topcase (mijn excuses voor de crapy camphone pic).
Afbeeldingslocatie: http://img155.imageshack.us/img155/5657/afbeelding2mm3.th.png

[ Voor 7% gewijzigd door fabulaus op 15-02-2008 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Terugbrengen, ik denk dat je wel een nieuwe krijgt. 8)7

Je hoeft niet meteen zo sarcastisch te reageren. Je kennis op een vriendelijke(re) manier overbrengen werkt vaak beter ;)

[ Voor 54% gewijzigd door Hoedje op 15-02-2008 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabulaus

fabulaus

Ja toch

MrAcid schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 19:09:
Terugbrengen, ik denk dat je wel een nieuwe krijgt. 8)7
Ik ben een absolute computer en mac leek, ik weet hoe het werkt maar heb geen idee van wat normaal is wat betreft temperatuur. Daarom vraag ik het hier even voor de zekerheid.
Daarbij vind ik je reactie een beetje uit de hoogte en help je er niemand mee

[ Voor 11% gewijzigd door fabulaus op 15-02-2008 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
Dit zijn niet echt garantiekwesties. De adapter hoort ongeveer zo warm te worden. In augustus is er een energiezuinigere adapter voor de Macbook Pro gekomen, die is meteen een stuk koeler, de oude kon ook behoorlijk warm worden. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe dat zit bij de Macbook. Maar ik neem aan dat Apple daar ook verbeteringen heeft doorgevoerd. De voeding heeft verder geen actieve koeling en wordt daarom toch al snel behoorlijk warm.

Voor de Macbook vind ik verder de temperaturen die je noemt niet zo vreemd. Het is warm, dat ben ik met je eens. Maar waarschijnlijk is er gedurende het jaar dat je de notebook nu hebt al aardig wat stof in de Macbook gekomen. Daardoor werkt de koeling niet optimaal en worden de temperaturen iets hoger. Even de stofzuiger erop zetten of even uitspuiten met een spuitbusje is dan ook geen gek idee. Verder zou je bepaalde fan control software kunnen gebruiken, om je fan iets harder te laten draaien zodat het comfortabeler is om de Macbook op schoot te gebruiken :) .

Edit: Nu ik even doorgeklikt heb bij je imageshack plaatjes (handiger om direct te linken ;) ) valt het me op dat de temperaturen eerder aan de lage dan aan de hoge kant zijn. Met internetten en een muziekje luisteren is een case temperatuur van 29 graden helemaal niet slecht :).

[ Voor 12% gewijzigd door Hoedje op 15-02-2008 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ybox
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-03 16:30
Heeft iemand van jullie ervaring met het afspelen van een 720p (of hoger) x264 encoded video op een macbook ?
Trekt de macbook dat ? hoeveel belasting ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12609

Ik heb een MacBook met een Core 2 Duo processor en dat trekt ie makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 191622

Ybox schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 19:40:
Heeft iemand van jullie ervaring met het afspelen van een 720p (of hoger) x264 encoded video op een macbook ?
Trekt de macbook dat ? hoeveel belasting ?
Op mijn MB C2D1.83 spelen de 720P Tv rips perfect af.(30% a 40% cpu belasting met VLC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldo
fabulaus schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 19:05:
Een aantal dagen geleden heb ik al gepost dat de officiele garantietermijn van mijn macbook bijna over is en er een paar kleine dingen zijn waarvan ik mij afvraag of dit garantiewaardig is. Toen had ik niet echt exacte gegevens, inmiddels heb ik wat foto's, screenshots en metingen en zal ik jullie de vraag nog eens stellen. Is het, kijkend naar het onderstaande, raadzaam de macbook voor garantie terug te sturen?

Ten eerste mijn oplader, jullie kennen hem allemaal wel, het eene draadje gaat het stopcontact in en het andere draadje gaat de macbook in. Het witte kastje daartussen word bij mij behoorlijk warm. Ik heb het opgemeten met een koorts thermometer (voor in het oor) en deze is continu tussen de 40 en de 45 graden.

De onderkant van mijn macbook is bij normaal gebruik, zoals nu tijdens het typen van dit bericht met verder mail geopend en iTunes draaiende ook tussen de 40 en 45 graden. Dus het ding op schoot gebruiken is niet echt plezierig.

Dan de gegevens van iStat pro..
De eerste afbeelding is bij normaal gebruik (internetten met muziekje).
[afbeelding]
Het tweede screenshot is bij zwaarder gebruik (film streamen).
[afbeelding]

En dan nog het kleine kiertje van mijn topcase (mijn excuses voor de crapy camphone pic).
[afbeelding]
toon volledige bericht
Dat laatste plaatje is ook van iStat en laat niet het scheurtje in de topcase zien. De temperaturen lijken mij compleet normaal. Het enige wat onder garantie nog wel vervangen zou kunnen worden is de batterij. 131 cycles en 89% capaciteit is niet echt okee. Zie ook: link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabulaus

fabulaus

Ja toch

donaldo schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 20:18:
[...]

Dat laatste plaatje is ook van iStat en laat niet het scheurtje in de topcase zien. De temperaturen lijken mij compleet normaal. Het enige wat onder garantie nog wel vervangen zou kunnen worden is de batterij. 131 cycles en 89% capaciteit is niet echt okee. Zie ook: link
Het komt er op neer dat ik een afspraak met een AASP zal moeten maken om daar te laten kijken naar mijn batterij. Mocht het nodig zijn dat er een nieuwe accu in mijn macbook moet dan draai ik op voor de kosten om de batterij naar het AASP te sturen evenals het vervolgens opsturen van mijn eigen accu naar Apple om deze te laten recyclen.
Beetje vreemd dat ik kan gaan betalen voor een fout die Apple maakt :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldo
fabulaus schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 21:19:
[...]

Het komt er op neer dat ik een afspraak met een AASP zal moeten maken om daar te laten kijken naar mijn batterij. Mocht het nodig zijn dat er een nieuwe accu in mijn macbook moet dan draai ik op voor de kosten om de batterij naar het AASP te sturen evenals het vervolgens opsturen van mijn eigen accu naar Apple om deze te laten recyclen.
Beetje raar idee van garantieverlening bij Apple heb jij. Je belt naar Apple Care (ook al heb je geen extra garantie aangeschaft), zegt dat je batterij niet meer de volledige capaciteit heeft. Als dit onder de garantie valt sturen ze je dan een nieuwe toe (wel een creditcardnummer vereist) en op het moment dat je die ontvangt geef je je oude mee. 0 kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabulaus

fabulaus

Ja toch

donaldo schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 21:46:
[...]

Beetje raar idee van garantieverlening bij Apple heb jij. Je belt naar Apple Care (ook al heb je geen extra garantie aangeschaft), zegt dat je batterij niet meer de volledige capaciteit heeft. Als dit onder de garantie valt sturen ze je dan een nieuwe toe (wel een creditcardnummer vereist) en op het moment dat je die ontvangt geef je je oude mee. 0 kosten.
Het was niet mijn idee, zo staat het vermeld op de Apple site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldo
fabulaus schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 21:57:
[...]

Het was niet mijn idee, zo staat het vermeld op de Apple site.
Het staat inderdaad zo ongeveer op de site, maar de makkelijkste en snelste manier om garantie te verkrijgen is om gewoon Apple zelf te bellen. Als er een AASP bij jou in de buurt zit kun je daar trouwens ook langs gaan en dan wisselen zijn hem waarschijnlijk voor je om. Ik had zelf ook een kapotte batterij en heb een nieuwe gekregen. Die nieuwe zit nu na 225 cycles nog op 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ybox
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-03 16:30
Anoniem: 191622 schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 19:44:
[...]

Op mijn MB C2D1.83 spelen de 720P Tv rips perfect af.(30% a 40% cpu belasting met VLC)
Aah ty :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabulaus

fabulaus

Ja toch

donaldo schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 22:11:
[...]

Het staat inderdaad zo ongeveer op de site, maar de makkelijkste en snelste manier om garantie te verkrijgen is om gewoon Apple zelf te bellen. Als er een AASP bij jou in de buurt zit kun je daar trouwens ook langs gaan en dan wisselen zijn hem waarschijnlijk voor je om. Ik had zelf ook een kapotte batterij en heb een nieuwe gekregen. Die nieuwe zit nu na 225 cycles nog op 100%.
Thnx, ga maandag direct bellen. Wat betreft het kiertje in mijn topcase, deze is niet groter dan 0,3mm en loopt over een breedte van 1cm. Vind dit niet bijzonder genoeg om hiervoor mijn macbook (enige fatsoenlijke computer in huis) een tijd kwijt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flop123
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-09-2024
Beste Mac gebruikers,

Vandaag is mij XP laptop gestolen... 2 jaar oud.. prima ding... helaas... Echter 1 positieve kant aan het verhaal: tijd voor een nieuwe. En dat wordt een macbook.

Ik ben echter een noob (of hoe je dat ook schrijft) op mac gebied.
Ik zit behoorlijk te neuzen op het forum, maar ik kan niet vinden waar ik naar zoek:

Een stappenplan, te volgen bij het installeren / opstarten van een nieuwe macbook.

Denk hierbij aan tips, zoals in windows het splitsen van je harde schijf in C: en D:, handig als je weer eens opnieuw je windows wil installeren, zonder dat je alle docs kwijt bent.

Liever neem ik vantevoren wat acties, dan achteraf data kwijt zijn etc....

Zijn er nog valkuilen waar ik rekening mee moet houden? bv kopen van dvi > vga kabel, omdat je anders niet kan aansluiten op extern scherm etc..

Tips zijn erg welkom... thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

flop123 schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 01:53:
Beste Mac gebruikers,

Vandaag is mij XP laptop gestolen... 2 jaar oud.. prima ding... helaas... Echter 1 positieve kant aan het verhaal: tijd voor een nieuwe. En dat wordt een macbook.

Ik zit behoorlijk te neuzen op het forum, maar ik kan niet vinden waar ik naar zoek:

Een stappenplan, te volgen bij het installeren / opstarten van een nieuwe macbook.

Denk hierbij aan tips, zoals in windows het splitsen van je harde schijf in C: en D:, handig als je weer eens opnieuw je windows wil installeren, zonder dat je alle docs kwijt bent.
"Aanzetten". Verder niet moeilijk doen.
Om windows te reinstallen zonder docs kwijt te raken hoef je trouwens echt geen partitionering aan te brengen hoor.
Zijn er nog valkuilen waar ik rekening mee moet houden? bv kopen van dvi > vga kabel, omdat je anders niet kan aansluiten op extern scherm etc..
Een MacBook heeft idd omwille van ruimtegebrek een speciale video-uitgang. Het is een DVI-I poort (dus er komt DVI en VGA uit) maar met een mini-DVI connector. Als je er dus een scherm aan wilt hangen zul je daar de goede adapter voor moeten kopen. Die zijn er in DVI-D en VGA varianten en kosten beide ongeveer €20.

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeR op 16-02-2008 02:12 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

fabulaus schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 21:19:
[...]

Staat in de garantiebepalingen he, op de batterij zit (aangaande normale slijtage) geen garantie. In gevallen waar 't niet normale slijtage betreft echter kun je zonder moeite een nieuwe krijgen.

Ik had dat bijvoorbeeld met m'n mbpro, die had en abnormaal functionerende batterij (bij 60% viel de laptop uit, etc.) en die is zonder mokken vervangen. (Nieuwe opgestuurd, oude in 't zelfde doosje teruggestuurd. Prima.) 89% op 131 cycles is gewoon normaal, dus tenzij er gekke dingen gebeuren wordt dat idd niet vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-05 00:27

Tys

Ik heb een vrij nieuwe (zwarte) MacBook, sinds vorig jaar november gok ik.

Nou heb ik het vermoeden dat mijn appeltje oververhit raakt.
Wanneer ik bijvoorbeeld Skype gebruik of de GBA emulator gebruik wordt de CPU zwaar belast.
iStat geeft rond de 65c aan voor de CPU, geheugen rond de 48c en de rest is vrij normaal.

Maar als ik dit langere tijd gebruik, dan vertoont mijn macbook artifacts (groene vlakken en strepen) door het beeld heen. Deze verdwijnen dan weer als hij afkoelt.

Het zou niet mijn geheugen mogen zijn aangezien ik dit vorig jaar in december heb vervangen (was 2 * 512MB) door eigen modules. Hiervoor trad exact hetzelfde probleem op.

GPU / CPU? Ik heb hem nog niet naar een Apple store gebracht aangezien het soms wel 30 minuten duurt na het belasten van de machine voordat problemen optreden, daar zitten ze volgens mij niet op te wachten.

Iemand advies?

My flight statistics: (444.803km in 120 flights) Next trips: Rome (Italy)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

CyBeR schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 01:57:
Als je er dus een scherm aan wilt hangen zul je daar de goede adapter voor moeten kopen. Die zijn er in DVI-D en VGA varianten en kosten beide ongeveer €20.
Nog een aanvullende tip : als je een standaard MacBook configuratie bestelt, bestel de adapter dan los. Dat scheelt behoorlijk in je levertijd. :)

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Met Cyber, aanzetten volstaat.
Koop een externe harddisk en zet timemachine aan. De eerste keer duurt even, verder hang je 'm af en toe aan je macbook en geef je timemachine met de hand een zetje. (ctrl-klik op het timemachine-icoon en 'Backup Now' kiezen..)

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Thiaz schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 02:06:
Ik heb een vrij nieuwe (zwarte) MacBook, sinds vorig jaar november gok ik.

Nou heb ik het vermoeden dat mijn appeltje oververhit raakt.
Wanneer ik bijvoorbeeld Skype gebruik of de GBA emulator gebruik wordt de CPU zwaar belast.
iStat geeft rond de 65c aan voor de CPU, geheugen rond de 48c en de rest is vrij normaal.

Maar als ik dit langere tijd gebruik, dan vertoont mijn macbook artifacts (groene vlakken en strepen) door het beeld heen. Deze verdwijnen dan weer als hij afkoelt.

Het zou niet mijn geheugen mogen zijn aangezien ik dit vorig jaar in december heb vervangen (was 2 * 512MB) door eigen modules. Hiervoor trad exact hetzelfde probleem op.

GPU / CPU? Ik heb hem nog niet naar een Apple store gebracht aangezien het soms wel 30 minuten duurt na het belasten van de machine voordat problemen optreden, daar zitten ze volgens mij niet op te wachten.

Iemand advies?
toon volledige bericht
Die temperaturen zijn op zich niet abnormaal. Maar groene strepen enzo wel. Je kunt daar gewoon mee naar de winkel en uitleggen wat er aan de hand is. De Technische Dienst zal er vervolgens ws. een stresstestje tegenaan hangen om 't probleem te reproduceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 234657

Beste Mac gebruikers,

Tips zijn erg welkom... thanks.
Voor je documenten zou ik gewoon een gedeelde map aanmaken op een andere computer in je netwerk, en vervolgens met appeltje(command)+k het ip van je andere computer openen, de mac zal dan automatisch je gedeelde mappen weergeven en je kan kiezen welke je wil verbinden _/-\o_
Enige nadeel is dat je windows pc ook aan moet staan , het scheelt je wel bootcamp installeren, Hdd ruimte , en een hoop ergernis mocht je nieuwe laptop ook gestolen worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 229273

Beste mensen,

sinds kort ben ik over gestapt van een xp pc naar een macbook. Echter nu heb ik beveiligende items verwijderd (muziek). Ze staan nu in de prullenbak maar ik krijg ze er niet uit. er word gezegt houdt de option toets ingedrukt en klik dan op leeg prullenbak. echter werkt dit niet? doe ik iets fout?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Kan iemand me vertellen of de Machouse studentenkorting geeft? En als dit het geval is: hoeveel is dit dan?

Bij Surfspot krijg ik 100euro korting op een Macbook (2.2Ghz wit), maar dan moet ik een aantal dagen wachten. Anders kan ik 'm morgen bij de Machouse halen (als mijn huidige laptop vanavond inderdaad wordt verkocht) en dat komt natuurlijk beter uit ;)
Maar dat doe ik alleen als de korting niet teveel verschilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:12

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

sOld: stores geven dezelfde korting als Apple doet op hun website. Wel even legitimeren met een studentenpas ofzo.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
pjottum schreef op zondag 17 februari 2008 @ 12:48:
sOld: stores geven dezelfde korting als Apple doet op hun website. Wel even legitimeren met een studentenpas ofzo.
Top, dankje :) Dat scheelt een kleine 25euro met surfspot dus dat is het me wel waard om 'm meteen te hebben ;)

En studentenpas heb ik altijd bij me (alsmede OV kaart et cetera).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 81539

pjottum schreef op zondag 17 februari 2008 @ 12:48:
Dat is dus niet waar, ligt aan de specificering van de Store. Als je Educational Solution Expert ben kan je bijvoorbeeld meer korting geven. Gewoon de Store bellen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 182694

ik had al even gezocht....maar niks gevonden,

mijn vraag is; kan ik een kleine dvd in mijn macbook stoppen (mini 1,4GB dvd van filmcamera) ?

soms herkent mn mac nl niet dat er een reeds beschreven dvd in mn camera zit, vandaar mijn vraag,

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Nee helaas, zie http://gathering.tweakers...message/28938305#28938305

[ Voor 3% gewijzigd door VantageR op 18-02-2008 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 182694

hey super bedankt (helaas alleen dat het niet kan) voor je snelle reactie!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nLz_
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-03 09:51
Ik heb laatst de mac os x update gedraaid (10.5.2) op mijn macbook. Nu leek dat allemaal perfect te werken alleen ben ik er achter gekomen dat ik de Finder gewoon kan afsluiten met cmd+q. Ik kan de Finder daarna wel weer gewoon opstarten. Dit hoort normaal toch niet te kunnen? Op mijn stage werk ik op een iMac en die heeft dit probleem niet. Ik heb de update 10.5.2 nog een keer van de apple website gedownload en deze opnieuw geïnstalleerd maar dit heeft niet geholpen. Zijn er meer mensen met dit probleem? Of heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:11
Appart, dat schijnt namenlijk alleen te kunnen als je Finder als root draait...
even getest, maar als je finder als root draait, kun je hem ook niet stoppen zonder de terminal te raadplegen..

[ Voor 43% gewijzigd door Kaspers op 19-02-2008 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nLz_
De Finder draait gewoon onder me Account naam..

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:11
Leesvoer:
http://www.leopardtricks....illing-finder-by-accident

Misschien heb je met een systemtool, like Tinkertool, deze optie aangezet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nLz_
Ik heb precies het zelfde probleem als dat die persoon in dat artikel zegt. Ben er wel achter gekomen dat als ik geen andere programma's open heb staan en ik dan de Finder quit, dat de Finder dan wordt afgesloten en dan gelijk weer wordt gestart.

Ik heb verder nog niks kunnen vinden wat het probleem zou kunnen zijn. En een systemtool als Tinkertool heb ik ook niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasBeer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-01 09:37
Ik ga deze week een MacBook bestellen maar ik heb ff een vraagje. Kan ik op een externe harde schijf Windows installeren?? Mijn vader wil hem namelijk ook gebruiken voor de belastingaangiftes. Hij wil daarom zijn spul apart hebben en altijd mee kunnen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238860

Ik ga binnenkort een macbook halen (2,0Ghz 4Gb en 200Gb 7200rpm), nu heb ik nog een aantal vraagjes:

1. Dat timemachiene gebeuren, is dat eigenlijk wel nodig? Zoja; hoe groot moet die hdd dan zijn?

2. Ik heb een muziek setje met USB2.0 aansluiting (geen 3,5plug dus), wordt de geluidskaart dan wel benut?

3. Ik ben van plan om d.m.v. bootcamp windows xp erop te gooien, als ik hem aandruk start hij dan automatisch windows xp op? of is dit in te stellen o.i.d.?

Alvast hartelijk bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238860 schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 22:19:
Ik ga binnenkort een macbook halen (2,0Ghz 4Gb en 200Gb 7200rpm), nu heb ik nog een aantal vraagjes:

1. Dat timemachiene gebeuren, is dat eigenlijk wel nodig? Zoja; hoe groot moet die hdd dan zijn?
Wil je automatische backups, ja of nee? Verder moet de hardeschijf even groot zijn als de inhoud van je Macbook, groter is aan te raden in verband met periodieke backups.
2. Ik heb een muziek setje met USB2.0 aansluiting (geen 3,5plug dus), wordt de geluidskaart dan wel benut?
Nee, de onboard geluidskaart word dan niet benut.
3. Ik ben van plan om d.m.v. bootcamp windows xp erop te gooien, als ik hem aandruk start hij dan automatisch windows xp op? of is dit in te stellen o.i.d.?
Dit is in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kethij
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Ik heb een vaag probleem met delen, soms geeft hij mijn pc onder wel weer in de finder als gedeeld en de ene keer weer niet. Ik heb alles m.b.t delen aan staan en overal toegang op.
Iemand enig idee hoe dit kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
Kethij schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 17:07:
Ik heb een vaag probleem met delen, soms geeft hij mijn pc onder wel weer in de finder als gedeeld en de ene keer weer niet. Ik heb alles m.b.t delen aan staan en overal toegang op.
Iemand enig idee hoe dit kan?
Dit is echt te weinig informatie. Zo kunnen we je niet helpen ;).

Zoals ook in de topicwaarschuwing staat mogen problemen in een nieuw topic. Dus open even een nieuw topic en vertel daarbij duidelijk wat je setup (Mac, PC, router, verdere netwerk) is en wat het probleem is.

JottemJ gaat een nieuw deeltje brouwen :)

[ Voor 16% gewijzigd door Hoedje op 20-02-2008 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
En het is weer tijd voor een nieuw deeltje: [MacBook] Discussietopic en Mini-FAQ deel 11 :).

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.