webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
De mijne staat Boot Camp gewoon op. Gekocht in november bij de Apple store.Hoedje schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 11:13:
Volgens mij is op alle Macs de Macbooks waar Leopard is voorgeïnstalleerd Boot Camp standaard niet geïnstalleerd.
0.0
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Dat zou goed kunnen. In het artikel van Apple daarover staat ook "may be missing". Het is alleen bizar, omdat je zou zeggen dat Apple 1 (niet meerdere) schijfimages gebruikt. Gevolg zou zijn dat het altijd mist.Jungian schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 13:07:
[...]
De mijne staat Boot Camp gewoon op. Gekocht in november bij de Apple store.
Dat ligt gewoon aan de standaard image die Apple erop zet af fabriek. Dat het er niet altijd opstaat, blijkt dus uit de post van Jazzper en de artikel wat ik hierboven aanhaalRivanov schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 13:08:
Bootcamp Assistent is gewoon onderdeel van Leopard, dus dat staat er altijd op.
"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."
(me including)
edit: en trouwens nog iets heel anders. Op mijn werk (althans de collega's) op het kantoor in Hamburg hebben de verkeerde Adobe CS3 Design Edition gekocht. In plaats van de PC versie hebben ze de Mac versie gekocht maar ze werken daar met windows. Doordat mijn collega het niet zag en het cellofaan eraf haalde willen ze het (ergens logisch) niet ruilen bij Amazon.de. Kun je zo'n pakket nog verpatsen? Uiteraard kunnen ze de key opgeschreven hebben maar dat moet je maar op de blauwe ogen aannemen van niet. Vooralsnog nog niemand kunnen vinden.
[ Voor 69% gewijzigd door Jazzper op 09-02-2008 15:10 ]
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Volgensmij kan Adobe bij de registratie gewoon zien welke serials er zijn gebruikt, maar ik heb geen idee of ze dat willen vrijgeven. Als dat wel zo zou zijn, lijkt het me niet zo moeilijk om te verkopen.Jazzper schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 13:54:
mooi. ook stug doorgaan met woordjes als 'dus' en 'gewoon'. Hoezo Apple gebruikers zijn mega eigenwijs
(me including)
edit: en trouwens nog iets heel anders. Op mijn werk (althans de collega's) op het kantoor in Hamburg hebben de verkeerde Adobe CS3 Design Edition gekocht. In plaats van de PC versie hebben ze de Mac versie gekocht maar ze werken daar met windows. Doordat mijn collega het niet zag en het cellofaan eraf haalde willen ze het (ergens logisch) niet ruilen bij Amazon.de. Kun je zo'n pakket nog verpatsen? Uiteraard kunnen ze de key opgeschreven hebben maar dat moet je maar op de blauwe ogen aannemen van niet. Vooralsnog nog niemand kunnen vinden.
Pfoe, volgensmij kan je geen taal kiezen bij de installatie hoor... Heb al verschillende CS3 versies in m'n handen gehad maar heb nooit een optie gezien waarbij je de taal kan selecterenJazzper schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 18:20:
kijk, handige tip! het is trouwens, omdat het een kantoor in Hamburg is, een Duitse versie. Voor zover ik ingelezen heb kun je bij de installatie gewoon een taal kiezen. Hoop ik... voor ze...

Vind het sowieso vreemd dat ze niet gewoon de PC en Mac versie tegelijk leveren, maakt overstappen van 't ene naar andere platform ook nog eens makkelijker...
ontopic: Boot Camp hoog. Wat een genot (boot camp, niet winxp
*behalve de Realtek audio drivers. Die moest ik manueel met eigen drivers fixen helaas.
Terwijl mijn thuis netwerk als standaard staat ingesteld.
Iemand enig idee hoe dit kan?
Dat lukte niet met de Bootcamp assistant, dan met het schijfhulpprogramma een partitie van 5GB maken, en dat wil ook niet echt lukken want hij is nu al 1,5 uur bezig.

En ik durf het proces niet te stoppen, want dan kan 'de schijf onbruikbaar worden'.
Wat te doen ?

wacht even, waarom lukte het niet met boot camp assistant dan?
[/quote]
foutmelding dat hij niet kon partitioneren.
[quote]
De schijf kan niet in partities worden verdeeld omdat sommige bestanden niet kunnen worden verplaatst. [/quote]
Nevermind, heb m gestopt en er is (nog) niets kapot ofzo
[ Voor 30% gewijzigd door Shrien op 10-02-2008 20:22 ]
- Er zit over een lengte van ongeveer 3cm een kleine kier tussen mijn toplaag (de laag waar zeg maar je polsen op rusten tijdens het typen) en de zijkant van de macbook (linker onderhoek)
- Soms hoor ik eenige tijd een zachte tik tijdens het werken met de macbook, het lijkt de harde schijf te zijn maar dit weet ik niet zeker, zoals het start is het na een tijdje ook weer weg.
- Soms maakt de macbook eenige tijd een zacht maar behoorlijk hoog geluid, net zoals het tikkende geluid begint dit ineens en is dit ook opeens weer weg.
- De macbook word echt behoorlijk warm, ik gebruik de mac vaak op bed nog even voor het slapen gaan. Hij staat dan op een plank van zo'n 2cm dik, de macbook word zo warm dat als ik de boel na een half uurtje op ruim het bed al behoorlijk warm geworden is.
- Bij het openen en sluiten van de macbook kraakt dit soms iets en ook als ik hem dicht heb en ik loop ermee kraakt hij lichterlijk.
Het zijn allemaal dingen waarvan ik nou niet echt hinder ondervind en waarbij ik me ook af vraag of het de moeite waard is hem hiervoor terug te brengen. Graag hoor ik van jullie hoe jullie hier tegenover staan en of jullie het mij aanraden hem toch terug te sturen voor garantie?
2) zachte tik kan afkomstig zijn van de harddisk. Zoek even in System Profiler op wat voor harddisk erin zit. Er is een bepaald disktype waarmee problemen zijn geweest (een Seagate disk als ik me niet vergis, google is je vriend). Dus dit zou een gevalletje van garantie kunnen zijn
3) kun je omschrijven waar het geluid op lijkt of waar je denkt dat het vandaan komt? Is het een soort snerpend gejank, of lijkt het van de ventilatoren te komen?
4) MacBooks kunnen behoorlijk heet worden, afhankelijk van wat je ermee doet. Wederom is 'echt behoorlijk heet' weer een redelijke subjectieve stelling. Installeer (indien nog niet gedaan) iStat Pro eens (www.islayer.com) en post de temperaturen hier. In de regel kan je stellen dat er iets niet klopt als je in idle situatie je CPU temperatuur boven de 75C ligt. Mijn huidige Santa Rosa MacBook houdt het bij simpel internetten rond de 50C, en dat is voor een 2.2GHz Core 2 Duo lang niet gek.
5) dit komt vaker voor en is op zich geen ramp. Als het echt enorm erg is (hard knarsend gekraak bij bewegen van het scherm bijvoorbeeld) zou ik de MacBook ter beoordeling aanbieden bij een Reseller.
Je zal hier op GoT geen enkele AASP vinden die voor je kan beoordelen of iets garantiewaardig is, zonder het apparaat zelf (of minstens foto's) gezien te hebben. Ik heb zelf anderhalf jaar als AASP gewerkt, en ik kan je adviseren: als jij je niet prettig voelt bij wat jij constateert, biedt je MacBook bij een Apple Premium Reseller aan ter beoordeling. Leg duidelijk uit wat je bevindingen zijn (harde feiten zoals temperaturen zijn beter dan 'echt behoorlijk warm'), en laat het vervolgens aan de beoordeling van de AASP over.
Launching containers into space
4GB ligt nu op kantoor, maar ik heb gisteren even het RAM gewisseld met mn Mini (die al 2GB had). Urban Terror draait met 2GB niet beter of slechter dan met 1GB, dus ik vermoed dat het met 4GB ook niet al teveel beter zal worden.
Is er uberhaupt iemand die wel vloeiend Urban Terror kan draaien op een SR MacBook?
[ Voor 84% gewijzigd door Whieee op 13-02-2008 13:36 ]
Net apple aan de telefoon gehad voor een regeling want ja, ik vind het niet normaal dat tot drie keer toe mijn accu kapot gaat in 1 jaar tijd. Ik vind het echt slecht! Ik krijg geen nieuwe accu (130 euro) en mag zelf de kosten voor een onderzoekje betalen, met als risico dat het board inderdaad kapot is! Wat een bagger zooi zeg. Koop ik een notebook van 1300 euro! Is ie na 1 jaar en 2 maanden kapot? Wat een wanproduct dan! Ik kan hier zo slecht tegen...Zeggen ze doodleuk aan de telefoon datik maar apple care had moeten nemen. Waardeloos is het gewoon.
Hoop dat het je lukt.. Het is inderdaad erg slecht als Apple niet toegeeft dat jouw Macbook een maandagmorgen product is en dat je voor dat geld wel een fatsoenlijk apparaat mag verwachten. Maar inderdaad zit er niet overal bij wet twee jaar garantie op ofzo, of is dat alleen voor losse componenten zoals hardeschijven?MrOrange schreef op maandag 11 februari 2008 @ 12:54:
Gelijk heb je, daar was ik al mee bezig. Vind het abnormaal deze manier van werken...
Ik neem aan dat de juristen bij rechtsbijstand wel op de hoogte zijn van het europees consumentenrecht, dus daar moet op zich wel iets mee kunnen denk ik zo.[J.d.I.] DirtyHarry schreef op maandag 11 februari 2008 @ 13:10:
[...]
Hoop dat het je lukt.. Het is inderdaad erg slecht als Apple niet toegeeft dat jouw Macbook een maandagmorgen product is en dat je voor dat geld wel een fatsoenlijk apparaat mag verwachten. Maar inderdaad zit er niet overal bij wet twee jaar garantie op ofzo, of is dat alleen voor losse componenten zoals hardeschijven?
tja vervelend voor jou, maar daarom nemen andere mensen apple care. Om dit gezeur dus voor te zijn.MrOrange schreef op maandag 11 februari 2008 @ 12:08:
..Zeggen ze doodleuk aan de telefoon datik maar apple care had moeten nemen. Waardeloos is het gewoon.
Dat kan wel zijn, maar als je laptop meerdere keren defect raakt in het eerste jaar is het toch duidelijk dat je te maken hebt met een product wat niet in de winkelschappen had mogen liggen. Als dan kort na de garantieperiode WEER iets stuk gaat zou het wel netjes zijn van de fabrikant om alsnog de kosten te vergoeden.basicbeat schreef op maandag 11 februari 2008 @ 17:46:
[...]
tja vervelend voor jou, maar daarom nemen andere mensen apple care. Om dit gezeur dus voor te zijn.
En daarbij zijn de kosten van apple care zo goddeloos hoog.. Je gaat toch geen 300,- bijleggen bij een laptop van 1100,-? Als ze de kosten van apple care zouden verlagen tot zeg 100,- zou gok ik vrijwel iedereen applecare nemen, waardoor zij meer inkomsten hebben en de algemene klanttevredenheid ook zal stijgen.
Maargoed, ik ben geen econoom, dus laat ik er maar niet teveel uitspraken over doen
Verwijderd
mijn scherm flikkerde soms bij het automatisch dimmen na een tijdje niets doen en de clickbutton kon ik langs 1 kant gewoon induwen zonder klikje te horen
Ze hebben voor het flikkerprobleem de connector tussen scherm en tobo zeg maar vervangen
en voor het klikprobleem zelfs heel de topcase!
ik ben gelukkig, wnat de topcase zag er niet meer uit
Verwijderd
Wat gebruiken julie om je macbook schoon te maken?
Verwijderd
je hebt waarschijnlijk de zwarte? want die wordt idd heel snel vuil
ik had zelfs putjes in de stroken langs het toetsengedeelte, maar die zijn nu weg
Verwijderd
Wellicht zit hier ook een driver update voor de GMA 3100 bij...
Leopard Graphics Update becomes available in Software Update after you install 10.5.2. Reboot also required. (bron: macrumors.com)
[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2008 00:15 ]
Precies! Dat is mijn gedachte dus ook. Als het nu een apparaat was waar in mijn brood mee zou moeten verdienen dan is zo'n garantie natuurlijk noodzakelijk. Maar voor een beetje thuis computeren vind ik 300 euro erg veel geld om een bepaalde zekerheid af te kopen die je misschien nooit nodig zal hebben.[J.d.I.] DirtyHarry schreef op maandag 11 februari 2008 @ 17:56:
[...]
Dat kan wel zijn, maar als je laptop meerdere keren defect raakt in het eerste jaar is het toch duidelijk dat je te maken hebt met een product wat niet in de winkelschappen had mogen liggen. Als dan kort na de garantieperiode WEER iets stuk gaat zou het wel netjes zijn van de fabrikant om alsnog de kosten te vergoeden.
En daarbij zijn de kosten van apple care zo goddeloos hoog.. Je gaat toch geen 300,- bijleggen bij een laptop van 1100,-? Als ze de kosten van apple care zouden verlagen tot zeg 100,- zou gok ik vrijwel iedereen applecare nemen, waardoor zij meer inkomsten hebben en de algemene klanttevredenheid ook zal stijgen.
Maargoed, ik ben geen econoom, dus laat ik er maar niet teveel uitspraken over doen
Ben trouwens benieuwd of 10.5.2 met de graphics update wat X3100 performanceverbeteringen meebrengt. Kan het nu helaas niet testen aangezien ik op m'n werk zit. Denk niet dat ze het hier lollig vinden als ik WoW opstart.
Tesla Model Y RWD (2024)
Dat klikje heb ik ook wel eens, kans is dus groot dat de topcase vervangen moet worden?Verwijderd schreef op maandag 11 februari 2008 @ 18:06:
hoera voor apple
mijn scherm flikkerde soms bij het automatisch dimmen na een tijdje niets doen en de clickbutton kon ik langs 1 kant gewoon induwen zonder klikje te horen
Ze hebben voor het flikkerprobleem de connector tussen scherm en tobo zeg maar vervangen
en voor het klikprobleem zelfs heel de topcase!
ik ben gelukkig, wnat de topcase zag er niet meer uit
Verwijderd
Parts and Labour? Verder kunnen ze het niet maken om AppleCare enkel voor 2 jaar te doen, aangezien dat gelijk staat aan de wettelijke norm...--MeAngry-- schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 10:54:
Ik snap ook niet dat ze geen AppleCare Lite uitbrengen o.i.d. zodat je 2 jaar garantie krijgt bijvoorbeeld.
Eventueel kun je AppleCare ook via Ebay kopen.
Dat fabeltje kan ook wel worden verwezen naar de prullenbak. Het is een Europese richtlijn, die Nederland niet heeft overgenomen. In Nederland gaan we uit van een termijn waarbinnen het product degelijk zou moeten functioneren. Alleen is dit lastig te bewijzen, daar zit het probleem. Je hebt sowieso de één jaar minimum termijn waarbinnen de boel gefixt moet worden en daarbinnen heb je het eerste halfjaar verlichte bewijslast naar de verkopende partij toe.Verwijderd schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 10:58:
[...]
Parts and Labour? Verder kunnen ze het niet maken om AppleCare enkel voor 2 jaar te doen, aangezien dat gelijk staat aan de wettelijke norm...
Eventueel kun je AppleCare ook via Ebay kopen.
Maar nou ben ik wat aan het lezen geslagen en nou ben ik er volgens mij achter dat de Macbook geen dual-link DVI heeft en daarmee dus niet 2560x1600 kan weergeven op een externe monitor? Hiervoor zou ik dus weer de Macbook Pro moeten hebben maar die is mij iets te duur. Iemand ervaring met een Macbook icm bv. ACD 30" of Dell 3007WFP-HC? Is dit nog op te lossen of is het simpelweg gewoon niet mogelijk?
Verwijderd
als je de klikbutton gewoon in kan duwen zonder klikje te horen, ( hij klikte overigens wel nog)fetcher schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 10:56:
[...]
Dat klikje heb ik ook wel eens, kans is dus groot dat de topcase vervangen moet worden?
dan kan je ermee terug gaan!
zou ik doen als ik jou was, heb je toch mooi een nieuwe topcase
je kan trouwens even voor de fun kijken onder je batterij, of daar niet heel veel stof zit.
bij mij was dit zo ( had dat nooit opengedaan) en daardoor was dat knopje 'kapot' gegaan
Als ik nu op een toets duw terwijl m'n MB in sleep staat, springt deze echt direct, nog binnen een seconde weer terug wakker. Echt supersnel!
Tesla Model Y RWD (2024)
Het is simpelweg niet mogelijk. Je kunt 'm wel aansluiten, maar dan tot een maximale resolutie van 1920x1200. Er zijn voor zover ik weet geen externe videokaart met dual-link DVI.noks schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 11:41:
Ik zit er al een tijd aan te denken om de goedkoopste macbook te kopen om aan OSX te wennen. Ik heb namelijk nog nooit met een Mac gewerkt, en voor me hobby ben ik geinteresseerd in de aanschaf van een Mac Pro. Echter is dit vrij prijzig, helemaal als je nog geen ervaring met OSX hebt.
Maar nou ben ik wat aan het lezen geslagen en nou ben ik er volgens mij achter dat de Macbook geen dual-link DVI heeft en daarmee dus niet 2560x1600 kan weergeven op een externe monitor? Hiervoor zou ik dus weer de Macbook Pro moeten hebben maar die is mij iets te duur. Iemand ervaring met een Macbook icm bv. ACD 30" of Dell 3007WFP-HC? Is dit nog op te lossen of is het simpelweg gewoon niet mogelijk?
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
In rustigere omgevingen is alles nu in ieder geval prima te doen.
Let wel, ik heb 2GB RAM ingebouwd.
[ Voor 7% gewijzigd door --MeAngry-- op 12-02-2008 19:09 ]
Tesla Model Y RWD (2024)
Nu toch maar ff echt met eigen ogen zien... En nu maar hopen dat ie niet weer barst!
Owentje schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 23:57:
Nou na ca 9 maanden heb ik kleine haarscheurtjes ontdekt in mijn bottom case, vooraan bij de inkeping om mn scherm te openen. Ik apple gebeld, en die hadden een case nummer aangemaakt.
Kom ik bij de iCentre TechZone in Amsterdam bij het Centraal Station, zeggen ze dat het waarschijnlijk niet onder garantie valt. Ze hebben mn laptop nu naar het hoofdkantoor gestuurd ter beoordeling. Het zijn echt miniscule scheurtjes, en ik ben echt zuinig met dat ding. Nu maar hopen dat ze het maken. Die casenummer, betekende voor de servicemedewerker helemaal niets, stond alleen maar de klacht in.
Hmmmmm....Iemand anders die ook daar scheuren had/heeft?
Ik heb nu ook 2GB in mn MacBook zitten (de 4GB kit is onderweg), maar Urban Terror wil nog steeds niet echt ... Anyone?--MeAngry-- schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 19:06:
Mozes kriebel! De performance van m'n X3100 is met 10.5.2 minstens verdubbeld in veel applicaties! WoW is nu in ieder geval perfect speelbaar op 1280x800 met details op medium, alleen trekt ie het niet als er veel andere spelers in beeld staan, maar dat was wel te verwachten.
In rustigere omgevingen is alles nu in ieder geval prima te doen.
Let wel, ik heb 2GB RAM ingebouwd.
2 vraagjes. Mijn vriendin was zo geniaal genoeg om een MacBook 120GB te winnen voor me
1. Het gemis van de delete knop is nogal groot. Ook print-screen is er niet meer of de End toets, huil. Nu heb ik al zitten zoeken naar een soort van input remapper maar niets kunnen vinden. Want ook al staat in de bootcamp handleiding dat FN+Backspace (Delete in appeltermen) functioneert als DEL echter dat werkt totaal niet. Ik kan dus niet een karakter voor de cursor verwijderen of simpel een snelkoppeling/document/bestand of wat dan ook. Ik moet het of selecteren of rechtermuisklik en dan verwijderen, erg vervelend dus. Ik heb alle drivers geinstalleerd vanaf de Boot Camp CD en daar geen foutmeldingen gevonden.
2. Ik wil het standaard 1GB geheugen uitbreiden. Ik weet dat er 2x512mb inzit, kan ik er gewoon 1tje uithalen en een 2GB erbij plakken of moeten het 2 identieke dimmetjes zijn van gelijke grootte?
Alvast bedankt
Dat is vreemd. Je kunt dit programmaatje gebruiken: http://www.olofsson.info/index.html?inputremapper.html.nudie schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 16:48:
Heren!
1. Het gemis van de delete knop is nogal groot. Ook print-screen is er niet meer of de End toets, huil. Nu heb ik al zitten zoeken naar een soort van input remapper maar niets kunnen vinden. Want ook al staat in de bootcamp handleiding dat FN+Backspace (Delete in appeltermen) functioneert als DEL echter dat werkt totaal niet. Ik kan dus niet een karakter voor de cursor verwijderen of simpel een snelkoppeling/document/bestand of wat dan ook. Ik moet het of selecteren of rechtermuisklik en dan verwijderen, erg vervelend dus. Ik heb alle drivers geinstalleerd vanaf de Boot Camp CD en daar geen foutmeldingen gevonden.
Je kunt gewoon twee verschillende dimmetjes gebruiken, dan werkt dual-channel ook nog gewoon. Desondanks zal het wel iets performance (1-2%) schelen t.o.v. twee even grote reepjes2. Ik wil het standaard 1GB geheugen uitbreiden. Ik weet dat er 2x512mb inzit, kan ik er gewoon 1tje uithalen en een 2GB erbij plakken of moeten het 2 identieke dimmetjes zijn van gelijke grootte?
Alvast bedankt
"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."
Dat programmatje heb ik ook al geprobeert. En eht werkt niet op Leopard / Boot Camp 2.0, dus ja

Heb hetzelfde probleem gezien op nieuwe MacBooks. Ook fn-pijltjes werkte niet voor Home/End/PageUp/PageDown. Ik heb de indruk dat het toetsenbord op de Santa Rosa MB iets gewijzigd is, maar dat de Bootcamp Windows drivers nog niet helemaal zijn geupdate. Ik gebruikte dit http://webpages.charter.net/krumsick/ om de toetsen aan te passen.nudie schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 16:48:
Het werkt waarschijnlijk wel, maar ik geloof dat je geen dual-channel meer hebt. Met dual channel heb je theorie dubbele geheugen bandbreedte. In de praktijk scheelt het ongeveer 0 tot 5% in geheugenprestaties had ik gelezen.2. Ik wil het standaard 1GB geheugen uitbreiden. Ik weet dat er 2x512mb inzit, kan ik er gewoon 1tje uithalen en een 2GB erbij plakken of moeten het 2 identieke dimmetjes zijn van gelijke grootte?
[ Voor 3% gewijzigd door pxa270 op 13-02-2008 18:25 ]
Dat is een hardnekkig misverstand.pxa270 schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 18:21:
[...]Het werkt waarschijnlijk wel, maar ik geloof dat je geen dual-channel meer hebt. Met dual channel heb je theorie dubbele geheugen bandbreedte.
Helaas zijn er niet zo heel veel test over te vinden in de Macbook (Pro). Maar om toch iets aan onderbouwing te geven, zie deze website enCertain Intel chipsets support different capacity chips in what they call Flex Mode: the capacity that can be matched is run in dual-channel, while the remainder runs in single-channel.
November 15th, 2006 (update) -- More on 3GB Memory Limit on MacBook Pro (Core 2 Duo)
[...]
Of more concern to "speed freaks" is the potential loss of interleaving when you install unmatched pairs (as in the Apple factory's 1GB + 2GB config). Based on our testing, the MacBook Pro goes just as fast with unmatched memory as it does with matched. And apps like Aperture and Photoshop can certainly use the extra memory afforded by the 3GB config.
[ Voor 3% gewijzigd door Hoedje op 13-02-2008 19:46 ]
Verwijderd
Als je echt zoveel geld wil gaan uitgeven is het dan niet handiger om een Mac Mini op de kop te tikken op Marktplaats voor 300 euro? Dan kun je wennen aan OS X en na 3 maanden kun je die nog kwijt voor 275 euro, want die krengen blijven gewoon enorm waardevast. OS X is overigens super, ik heb 6 jaar met Win98/XP gewerkt en ben sinds bijna 2 jaar over en geen dag spijt.noks schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 11:41:
Ik zit er al een tijd aan te denken om de goedkoopste macbook te kopen om aan OSX te wennen. Ik heb namelijk nog nooit met een Mac gewerkt, en voor me hobby ben ik geinteresseerd in de aanschaf van een Mac Pro. Echter is dit vrij prijzig, helemaal als je nog geen ervaring met OSX hebt.
Ik ben aan het rondneuzen emt dat programmatje die dus feitelijk de registery aanpast dus geen programma op de achtergrond nodig. Erg leuk maar kan ik ook bv doen dat de Delete knop wordt toegewezen als je FN+Backspace drukt, want ik kan volgens mij enkel maar 1 toets toewijzen aan een andere toets.pxa270 schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 18:21:
[...]
Heb hetzelfde probleem gezien op nieuwe MacBooks. Ook fn-pijltjes werkte niet voor Home/End/PageUp/PageDown. Ik heb de indruk dat het toetsenbord op de Santa Rosa MB iets gewijzigd is, maar dat de Bootcamp Windows drivers nog niet helemaal zijn geupdate. Ik gebruikte dit http://webpages.charter.net/krumsick/ om de toetsen aan te passen.
[...]
Het werkt waarschijnlijk wel, maar ik geloof dat je geen dual-channel meer hebt. Met dual channel heb je theorie dubbele geheugen bandbreedte. In de praktijk scheelt het ongeveer 0 tot 5% in geheugenprestaties had ik gelezen.
Kortom, ik heb nog steeds geen delete knop, home, end, page down, page up, print screen. En het is toch wel een gemis als je de hele dag in word bezig bent.
Verwijderd
Ik heb een macbook uit september 2007. De versie dus die officieel 2 gb aan kan. Ik heb nu 2*1 gb in m'n macbook, maar loop toch tegen geheugen beperkingen aan.
Ik las dat 3bg max herkend wordt. Dit is als ik het goed is beperkt door de chipset. Ik wil het geheugen maximaliseren. Gelukkig maakt het voor de prestatie niet uit of je dual channel draait of niet, maar toch wil ik de vraag in de lucht gooien:
zouden jullie 2*2gb installeren of 1*1gb + 1*2gb waarbij je in beide gevallen 3gb intern geheugen tot je beschikking hebt?
Verwijderd
Core Duo: 2GBVerwijderd schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 10:50:
Ik heb gezocht in het forum maar kan niet echt een duidelijk antwoord vinden
Ik heb een macbook uit september 2007. De versie dus die officieel 2 gb aan kan. Ik heb nu 2*1 gb in m'n macbook, maar loop toch tegen geheugen beperkingen aan.
Ik las dat 3bg max herkend wordt. Dit is als ik het goed is beperkt door de chipset. Ik wil het geheugen maximaliseren. Gelukkig maakt het voor de prestatie niet uit of je dual channel draait of niet, maar toch wil ik de vraag in de lucht gooien:
zouden jullie 2*2gb installeren of 1*1gb + 1*2gb waarbij je in beide gevallen 3gb intern geheugen tot je beschikking hebt?
Core 2 Duo: 3GB
Core 2 Duo Santa Rosa: 4GB
Als je dus een Core Duo hebt, zit je al @ max.
Verwijderd
Het is een core 2 duo.Verwijderd schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 10:55:
[...]
Core Duo: 2GB
Core 2 Duo: 3GB
Core 2 Duo Santa Rosa: 4GB
Als je dus een Core Duo hebt, zit je al @ max.
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
Verwijderd
Daedalus schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 10:56:
Je geeft zelf al een antwoord op je vraag. Het maakt niet uit qua prestaties, of de hoeveelheid beschikbaar geheugen. Het enige verschil is de prijs die je ervoor betaalt.
Volgens de benchmarks van other world computing levert 4GB toch een lichte performance gain ten opzichte van 3GB bij de core2duo modellen die geen 4GB ondersteunen.Daedalus schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 10:56:
Je geeft zelf al een antwoord op je vraag. Het maakt niet uit qua prestaties, of de hoeveelheid beschikbaar geheugen. Het enige verschil is de prijs die je ervoor betaalt.
link
De reden hiervoor is volgens die site: 'the 4GB Set (2GB x 2 Pair) does appear enable 128 Bit addressing.'
[ Voor 4% gewijzigd door donaldo op 14-02-2008 11:42 ]
Verwijderd
Ik zou gewoon 2 x 2GB kopen, kost geen dr*l meer tegenwoordig. En als je in de toekomst een nieuwe MacBook koopt, kun je gewoon 4GB gebruiken
De input remapper boven mij gegeven die dus in de registry dingen vervang werkt volgens mij niet met key-combinations dus FN+Backspace = Delete kan niet. Ik kan enkel toetsen vervangen en dat doe ik liever niet want heb ze allemaal nodig.
Hier staat het ook.Can KeyTweak combine keystrokes into a single key? No. Keys can only be remapped.
Iemand enig idee? Ik snap niet dat hier niets algemeens voor is want het lijkt me dat veel mensen met een MacBook windows erop knallen en tegen dit probleem aanlopen.
Tips?
[ Voor 8% gewijzigd door nudie op 14-02-2008 12:52 . Reden: link toegevoegd ]
is een kwestie van gewenning... ik heb me hier in mijn eerste 2 weken Mac gebruik aan geërgerd, maar inmiddels vind ik het prima zo. Fn + Backspace wordt een nieuw automatisme, net als F9, cmd+tab, cmd+k, etc. Gewoon een kwestie van wennen dus.
Ja, in Word heb je de Delete toets sowieso eigenlijk niet nodig, daar kan alles prima met backspace, maar het kan wel wennen zijn. Dat PgUp, PgDown, Home en End niet werken is inderdaad wel vervelend, maar dat zal nog wel worden opgelost hoop ik.
Een ander idee is om misschien eens met OS X te werken.
[ Voor 9% gewijzigd door --MeAngry-- op 14-02-2008 13:32 ]
Tesla Model Y RWD (2024)
Heb Boot Camp gestart, Windows geinstalleerd en daarna de Bootcamp DVD erin gedaan om alle drivers te installeren. Dit werkte perfect zonder conflicten en in de Software lijst zie ik gewoon Apple Keyboard 2.0.1.4. Ctrl+Alt+Backspace(Del) werkt raadselachtig genoeg wel. Elke andere combo niet. Dus ik ben lichtelijk gefrusteerd. Zodra dat werkt is het idd wennen en dan vind ik het prima maar het werkt dus helemaal niet.
Ik kan en wil eigenlijk niet werken met Mac OS-X. Ik gebruik teveel programma's die niet werken onder Mac dus voor mij is dat een no-go.--MeAngry-- schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 13:32:
[...]
Ja, in Word heb je de Delete toets sowieso eigenlijk niet nodig, daar kan alles prima met backspace, maar het kan wel wennen zijn.
Een ander idee is om misschien eens met OS X te werken.Dat Windows op een Mac draait is leuk, maar aan bijvoorbeeld het toetsenbord merk je dus al dat het daar niet primair voor bedoeld is. Office heb je ook voor de Mac immers, net als veel andere software die je ook onder Windows hebt.
[ Voor 33% gewijzigd door nudie op 14-02-2008 13:33 ]
Verwijderd
Had je dan niet beter een Windows machine kunnen kopen? Een Mac koop je vooral om OSX te draaien imho . .nudie schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 13:32:
Ik kan en wil eigenlijk niet werken met Mac OS-X. Ik gebruik teveel programma's die niet werken onder Mac dus voor mij is dat een no-go.
Nogal makkelijk antwoord op een in mijn ogen makkelijk maar irritant probleem. Vriendin heeft m gewonnen en ik heb hem overgenomen dus vandaar. Maar het moet gewoon kunnen. Er is perfect zo'n programma voor MacBook Pro (Input Remapper) maar die werkt niet op de normale MacBook, er moet gewoon iets zijn!Verwijderd schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 13:41:
[...]
Had je dan niet beter een Windows machine kunnen kopen? Een Mac koop je vooral om OSX te draaien imho . .
Verwijderd
Sja... dan gebruik je maar andere programma's. Of je zet 'm op marktplaats en koopt een laptop die WEL primair voor Windows ontworpen is...nudie schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 13:32:
Ik kan en wil eigenlijk niet werken met Mac OS-X. Ik gebruik teveel programma's die niet werken onder Mac dus voor mij is dat een no-go.
Het is leuk voor je dat je OS-X zo geweldig vind, maar hiermee help je niemand.
Ik ben bang dat er nu niemand een toereikende suggestie heeft. En het probleem is dat sommige mensen die zich nogal close tot de Mac community vinden behoren nogal snel op hun teentjes getrapt kunnen zijn door commentaar (terecht of niet) op Apple hard- en/of software.nudie schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 14:23:
Is dit een poging om te "helpen" of een poging om Windows af te zeiken? Ik vraag niet of mn Apple geld kan printen, ik wil gewoon de Delete knop ergens mappen (wat normaliter al zou moeten werken middels FN+Backspace, maar dat het dus kennelijk niet bij mij doet).
Punt is dat jij inderdaad meer op een MB geduwd bent in plaats van dat je er zelf voor gekozen hebt, want anders had je gewoon een vekeerde keuze gemaakt. Maar ja, je gaat hem ook niet wegdoen, want het zijn toch mooie apparaten.
We kunnen je alleen echter niet met je probleem helpen ben ik bang. De meeste Apple-gebruikers gebruiken toch voornamelijk OS X blijkt wel.
Tesla Model Y RWD (2024)
Mja het ontbreken van de delete knop is niet handig inderdaad, maar ik denk dat er verder weinig aan te doen is, behalve remappen. Is dit progje misschien iets wat je kunt gebruiken?nudie schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 14:23:
Is dit een poging om te "helpen" of een poging om Windows af te zeiken? Ik vraag niet of mn Apple geld kan printen, ik wil gewoon de Delete knop ergens mappen (wat normaliter al zou moeten werken middels FN+Backspace, maar dat het dus kennelijk niet bij mij doet).
En als je je Macbook alsnog kwijt wil ben ik wel geinteresseerd
Tot slot, is het gewoon een fout van Apple die blijkbaar nog niet de keyboard drivers hebben aangepast voor het nieuwe toetsenbord wat in de Santa Rosa Macbooks zit. Immers bij alle andere Macs werkt fn-delete wel gewoon in Windows en Apple zet zelfs in de handleiding dat het zo zou moeten werken (alhoewel Tweakers die natuurlijk niet lezen

Anyway, Nudie je zult moeten wachten op een echte fix van Apple in de vorm van nieuwe keyboard drivers. Tot dan is dit het enige alternatief: www.autohotkey.com.
Verwijderd
Ah, excuses voor mijn "botte" reactie dan, ik ging er vanuit dat je zélf een MacBook gekocht had. In dat geval had je mijn reactie ook wel begrepen.nudie schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 13:44:
[...]
Nogal makkelijk antwoord op een in mijn ogen makkelijk maar irritant probleem. Vriendin heeft m gewonnen en ik heb hem overgenomen dus vandaar. Maar het moet gewoon kunnen. Er is perfect zo'n programma voor MacBook Pro (Input Remapper) maar die werkt niet op de normale MacBook, er moet gewoon iets zijn!
Denk dat er vast een fix voor komt, als het met MacBook Pro's / andere MacBook serie wel werkt.
Verwijderd
Maar ik ben nu een scherm van 20" gewend, en ik denk dat een 13" scherm een te grote aanpassing zou zijn. Ik zou een macbook kopen, en dan een scherm erbij, zodat ik ook films enzo op een groter scherm kan kijken. Ook moet ik volgend jaar een half jaartje van Leuven naar Brugge treinen (zo'n 3 uur per dag) en dan leek zo'n compacte laptop me wel wat. Maar is de basisversie goed genoeg voor wat ik wil? Ik doe eigenlijk niks speciaal, gwn beetje MSN, internet, films kijken, maar heb wel vrij veel muziek, en een beetje lichte fotobewerking. Ik betaal voor de basisversie 965,58 EUR (2GHZ), als ik deze via school bestel, en voor een versie hoger (2,2GHZ) 1149,50 EUR, en krijg Office er gratis bij (weet niet of het office 2004 of 2008 is) Is dit een goede prijs, of kan ik voor dit geld (als ik er een extern scherm bijkoop), beter een Macbook Pro kopen? En hoe zit het met de duurzaamheid? Ik heb namelijk nog een laptop van Dell gehad, maar deze werd na een jaartje zo traag, dat ik me om de paar maanden verplicht voelde om hem te formatteren, zodat ik altijd "vers" kon beginnen. Is dit met een Apple ook zo, of blijft hij even snel, ook als de harde schijf voller staat?
Dankje Hoedje, echter je link is een keyboard remapper voor binnenin Apple Mac OS-XHoedje schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 15:17:
Laten we beginnen met respect voor elkaar te hebben. Je wordt niet ineens een beter mens, omdat je Mac OS X draait op een Macbook i.p.v. Windows of Linux. Daarnaast prijst Apple Boot Camp aan op hun website als een prima manier om Windows op je Macbook te draaien.
Tot slot, is het gewoon een fout van Apple die blijkbaar nog niet de keyboard drivers hebben aangepast voor het nieuwe toetsenbord wat in de Santa Rosa Macbooks zit. Immers bij alle andere Macs werkt fn-delete wel gewoon in Windows en Apple zet zelfs in de handleiding dat het zo zou moeten werken (alhoewel Tweakers die natuurlijk niet lezen).
Anyway, Nudie je zult moeten wachten op een echte fix van Apple in de vorm van nieuwe keyboard drivers. Tot dan is dit het enige alternatief: www.autohotkey.com.

Ik ga wel op zoek naar een goede algemene input remapper of ik bel wel even naar Apple Support. Want precies zoals je zei, het is simpelweg een bug, werkt kennelijk wel op andere MB's maar niet op de nieuwe versie wat natuurlijk vervelend is. Het is niet dat ik zit te zeuren op functionaliteit die standaard niet geleverd wordt door Apple, het moet er zijn, het is er, het werkt alleen niet op mijn MacREQUIREMENTS
Mac OS X 10.4 or later.
Een gewone MacBook is dan prima voor jou, de Pro zou een beetje overkill zijn. De basisversie is in principe ook voldoende, enigste wat misschien gunstig is is de Superdrive die in de duurdere versie zit, waarmee je DVD's kunt branden (met de Combodrive in de instapversie kan dit niet).
En de duurzaamheid van een MacBook is prima, hij gaat jaren mee en je hoeft hem niet "schoon" te maken als Windows machines met defragmentaties en dat soort onzin.
Ik heb nu helaas even geen ruimte om Windows XP te installeren (en heb daar stiekem ook geen zin in

[ Voor 4% gewijzigd door Jungian op 14-02-2008 16:34 ]
0.0
Ah! Sorry het leek me al zo raar dat na zo'n heel verhaal je een totaal verkeerd iets geeft, maar het is mijn eigen domme fout danHoedje schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 16:29:
Nudie, volgens mij heb je mijn link omgewisseld met die van \[J.d.I.] DirtyHarry
Ja dat vind ik ook erg raar en onverklaarbaar.Jungian schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 16:34:
@ De toetsenbordproblemen van Nudie
Ik heb nu helaas even geen ruimte om Windows XP te installeren (en heb daar stiekem ook geen zin in), anders had ik even voor je gekeken. Vlak na de aanschaf van mijn MacBook (Santa Rosa) heb ik Bootcamp gebruikt om de performance te checken van de X3100 en heb toen geen gebreken in de bijgeleverde tobodriver ontdekt. Ook te bizar dat ie wel werkt als je control-alt-delete doet.
Ondertussen draait mijn vriend Windows onder VMWare Fusion, waar alle de fn combinaties wel werken, maar VMWare kost ook weer extra. Een echte oplossing zou van Apple moeten komen.
Verwijderd
Hier ben ik het niet mee eens. Steve is God en Zijn volgelingen are the Chosen OnesHoedje schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 15:17:
Je wordt niet ineens een beter mens, omdat je Mac OS X draait op een Macbook i.p.v. Windows
Sinds de release van leopard zijn de drivers niet goed meer. De oplossing is om de laatste versie van bootcamp beta te downloaden en dan vervolgens daaruit de oude drivers te branden, die werken wel goed. Zou kunnen dat deze oplossing alleen werkt op tiger. Ik heb in ieder geval nog een oude apple drivers voor xp cd liggen hier.pxa270 schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 17:06:
Zoals vermeld, ik heb hetzelfde probleem gezien op de Santa Rosa MacBook van mijn vriend. Had toen met de remapper die ik al gelinkt heb wat functietoetsen (F8-F12) toegewezen aan Home/End/PgUp/PgDn/Del. Maar dan verlies je dus wel die functietoetsen. Het programma dat ik had gepost herkent keyboard scancodes, het probleem is dat op de nieuwe MacBooks Backspace en fn-Backspace dezelfde scancodes genereren. Dat ligt misschien aan de Bootcamp drivers (die dateren nog van voor de Santa Rosa MacBook). Dit is naar mijn mening wel een gebrek van Apple, aangezien ze adverteren dat je hem als een normale Windows machine kunt gebruiken met Leopard. Maar als het niet werkt zoals het volgens hun eigen documentatie wel zou horen, geven ze niet thuis (je krijgt geen support zolang je in Bootcamp-Windows zit).
Ondertussen draait mijn vriend Windows onder VMWare Fusion, waar alle de fn combinaties wel werken, maar VMWare kost ook weer extra. Een echte oplossing zou van Apple moeten komen.
Misschien ook een tip: een extern toetsenbord. Typt een stuk beter, en je hebt alle toetsen. Ergonomie voorop natuurlijk!
Heb beide instellingen geprobeert in de Bootcamp control pannel, maakt niets uit. En 2x een schone XP installatie, maar fn-Backspace en fn-pijltjes geven precies dezelfde scancodes als zonder fn, dus Windows ziet geen verschil. En een extern toetsenbord is natuurlijk geen oplossing voor een laptop...cmegens schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 00:10:
Ik snap hier niks van. Ik heb een santa rosa macbook, en bij mij werken alle fn combinatie toetsen prima onder Windows XP. Fn-backspace is gewoon netjes DEL, en fn-pijltjes toetsen home,end,pagedown en page up. Er zit wel in het bootcamp configuratie scherm een vinkje om de fn-combinaties aan en uit te zetten. Misschien zit daar je probleem?
Misschien ook een tip: een extern toetsenbord. Typt een stuk beter, en je hebt alle toetsen. Ergonomie voorop natuurlijk!
Echt vreemd dat het voor sommige wel werkt en voor sommige niet. Dat frustreert mij nog het meest omdat het simpelweg wel werkt op de oude versie. Maar wachten op Apple denk ik want alle keyremappers werken niet met keycombinaties, enkel het vervangen van enkele knoppen en dat kan simpelweg niet.
Verwijderd
Probeer het eens met de oude drivers: http://files.filefront.co...g/;9101010;/fileinfo.htmlnudie schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 09:11:
Dan verdwijnt voor mij een beetje het nut van een laptop. Die optie in BootCamp bij Keyboard gaat over de F1-12 knoppen. Die kan je aan/uit zetten zodat F1/F2 niet de brightness regelt maar standaard windows F1/2 wordt (Help enzovoorts). Dat gaat dus niet over de FN combinaties vrees ik.
Echt vreemd dat het voor sommige wel werkt en voor sommige niet. Dat frustreert mij nog het meest omdat het simpelweg wel werkt op de oude versie. Maar wachten op Apple denk ik want alle keyremappers werken niet met keycombinaties, enkel het vervangen van enkele knoppen en dat kan simpelweg niet.
Yesssss, ze hebben echt de bottom case vervangen! Goede service!Owentje schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 23:31:
Nou vandaag een belletje gehad van iCentre met de mededeling dat mijn laptop gefixed was! :-)
Nu toch maar ff echt met eigen ogen zien... En nu maar hopen dat ie niet weer barst!
[...]
Op de repairform staat trouwens ook iets dat ze de ASD hebben getest... Wat is dat 'ASD'?
[ Voor 0% gewijzigd door iDEOwen op 15-02-2008 11:07 . Reden: spelfoutje ]
Verwijderd
Voor zover ik het weet is het Apple Service Diagnostic.Owentje schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 11:06:
[...]
Yesssss, ze hebben echt de bottom case vervangen! Goede service!
Op de repairform staat trouwens ook iets dat ze de ASD hebben getest... Wat is dat 'ASD'?
Verwijderd
Hmm, ik heb nu ook een Dvd-brander in m'n PC zitten (die ik inmiddels een jaartje heb) en heb 'em nog nooit gebruiktWinningLOSER schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 16:27:
@ Cruelintentions
Een gewone MacBook is dan prima voor jou, de Pro zou een beetje overkill zijn. De basisversie is in principe ook voldoende, enigste wat misschien gunstig is is de Superdrive die in de duurdere versie zit, waarmee je DVD's kunt branden (met de Combodrive in de instapversie kan dit niet).
Nee, is het niet waard in mijn ogen. Je kan beter de interne schijf vervangen, en nog eens een externe harddisk en/of geheugenuitbreiding kopen voor dat prijsverschil. CPU performance is niet zo'n groot verschil en zeker niet nodig voor wat jij er mee wilt doen.Verwijderd schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 11:35:
[...]
Is de snellere CPU en de grotere harde schijf de meerprijs (183,92 EUR) van de duurdere versie waard? Of kan ik dan beter een externe harde schijf kopen?
[ Voor 2% gewijzigd door iDEOwen op 15-02-2008 12:57 . Reden: wat vergeten ]
Ten eerste mijn oplader, jullie kennen hem allemaal wel, het eene draadje gaat het stopcontact in en het andere draadje gaat de macbook in. Het witte kastje daartussen word bij mij behoorlijk warm. Ik heb het opgemeten met een koorts thermometer (voor in het oor) en deze is continu tussen de 40 en de 45 graden.
De onderkant van mijn macbook is bij normaal gebruik, zoals nu tijdens het typen van dit bericht met verder mail geopend en iTunes draaiende ook tussen de 40 en 45 graden. Dus het ding op schoot gebruiken is niet echt plezierig.
Dan de gegevens van iStat pro..
De eerste afbeelding is bij normaal gebruik (internetten met muziekje).

Het tweede screenshot is bij zwaarder gebruik (film streamen).

En dan nog het kleine kiertje van mijn topcase (mijn excuses voor de crapy camphone pic).

[ Voor 7% gewijzigd door fabulaus op 15-02-2008 19:11 ]

Je hoeft niet meteen zo sarcastisch te reageren. Je kennis op een vriendelijke(re) manier overbrengen werkt vaak beter
[ Voor 54% gewijzigd door Hoedje op 15-02-2008 19:16 ]
Ik ben een absolute computer en mac leek, ik weet hoe het werkt maar heb geen idee van wat normaal is wat betreft temperatuur. Daarom vraag ik het hier even voor de zekerheid.MrAcid schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 19:09:
Terugbrengen, ik denk dat je wel een nieuwe krijgt.
Daarbij vind ik je reactie een beetje uit de hoogte en help je er niemand mee
[ Voor 11% gewijzigd door fabulaus op 15-02-2008 19:16 ]
Voor de Macbook vind ik verder de temperaturen die je noemt niet zo vreemd. Het is warm, dat ben ik met je eens. Maar waarschijnlijk is er gedurende het jaar dat je de notebook nu hebt al aardig wat stof in de Macbook gekomen. Daardoor werkt de koeling niet optimaal en worden de temperaturen iets hoger. Even de stofzuiger erop zetten of even uitspuiten met een spuitbusje is dan ook geen gek idee. Verder zou je bepaalde fan control software kunnen gebruiken, om je fan iets harder te laten draaien zodat het comfortabeler is om de Macbook op schoot te gebruiken
Edit: Nu ik even doorgeklikt heb bij je imageshack plaatjes (handiger om direct te linken
[ Voor 12% gewijzigd door Hoedje op 15-02-2008 19:25 ]
Trekt de macbook dat ? hoeveel belasting ?
Verwijderd
Op mijn MB C2D1.83 spelen de 720P Tv rips perfect af.(30% a 40% cpu belasting met VLC)Ybox schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 19:40:
Heeft iemand van jullie ervaring met het afspelen van een 720p (of hoger) x264 encoded video op een macbook ?
Trekt de macbook dat ? hoeveel belasting ?
Dat laatste plaatje is ook van iStat en laat niet het scheurtje in de topcase zien. De temperaturen lijken mij compleet normaal. Het enige wat onder garantie nog wel vervangen zou kunnen worden is de batterij. 131 cycles en 89% capaciteit is niet echt okee. Zie ook: linkfabulaus schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 19:05:
Een aantal dagen geleden heb ik al gepost dat de officiele garantietermijn van mijn macbook bijna over is en er een paar kleine dingen zijn waarvan ik mij afvraag of dit garantiewaardig is. Toen had ik niet echt exacte gegevens, inmiddels heb ik wat foto's, screenshots en metingen en zal ik jullie de vraag nog eens stellen. Is het, kijkend naar het onderstaande, raadzaam de macbook voor garantie terug te sturen?
Ten eerste mijn oplader, jullie kennen hem allemaal wel, het eene draadje gaat het stopcontact in en het andere draadje gaat de macbook in. Het witte kastje daartussen word bij mij behoorlijk warm. Ik heb het opgemeten met een koorts thermometer (voor in het oor) en deze is continu tussen de 40 en de 45 graden.
De onderkant van mijn macbook is bij normaal gebruik, zoals nu tijdens het typen van dit bericht met verder mail geopend en iTunes draaiende ook tussen de 40 en 45 graden. Dus het ding op schoot gebruiken is niet echt plezierig.
Dan de gegevens van iStat pro..
De eerste afbeelding is bij normaal gebruik (internetten met muziekje).
[afbeelding]
Het tweede screenshot is bij zwaarder gebruik (film streamen).
[afbeelding]
En dan nog het kleine kiertje van mijn topcase (mijn excuses voor de crapy camphone pic).
[afbeelding]
Het komt er op neer dat ik een afspraak met een AASP zal moeten maken om daar te laten kijken naar mijn batterij. Mocht het nodig zijn dat er een nieuwe accu in mijn macbook moet dan draai ik op voor de kosten om de batterij naar het AASP te sturen evenals het vervolgens opsturen van mijn eigen accu naar Apple om deze te laten recyclen.donaldo schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 20:18:
[...]
Dat laatste plaatje is ook van iStat en laat niet het scheurtje in de topcase zien. De temperaturen lijken mij compleet normaal. Het enige wat onder garantie nog wel vervangen zou kunnen worden is de batterij. 131 cycles en 89% capaciteit is niet echt okee. Zie ook: link
Beetje vreemd dat ik kan gaan betalen voor een fout die Apple maakt
Beetje raar idee van garantieverlening bij Apple heb jij. Je belt naar Apple Care (ook al heb je geen extra garantie aangeschaft), zegt dat je batterij niet meer de volledige capaciteit heeft. Als dit onder de garantie valt sturen ze je dan een nieuwe toe (wel een creditcardnummer vereist) en op het moment dat je die ontvangt geef je je oude mee. 0 kosten.fabulaus schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 21:19:
[...]
Het komt er op neer dat ik een afspraak met een AASP zal moeten maken om daar te laten kijken naar mijn batterij. Mocht het nodig zijn dat er een nieuwe accu in mijn macbook moet dan draai ik op voor de kosten om de batterij naar het AASP te sturen evenals het vervolgens opsturen van mijn eigen accu naar Apple om deze te laten recyclen.
Beetje vreemd dat ik kan gaan betalen voor een fout die Apple maakt
Het was niet mijn idee, zo staat het vermeld op de Apple site.donaldo schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 21:46:
[...]
Beetje raar idee van garantieverlening bij Apple heb jij. Je belt naar Apple Care (ook al heb je geen extra garantie aangeschaft), zegt dat je batterij niet meer de volledige capaciteit heeft. Als dit onder de garantie valt sturen ze je dan een nieuwe toe (wel een creditcardnummer vereist) en op het moment dat je die ontvangt geef je je oude mee. 0 kosten.
Het staat inderdaad zo ongeveer op de site, maar de makkelijkste en snelste manier om garantie te verkrijgen is om gewoon Apple zelf te bellen. Als er een AASP bij jou in de buurt zit kun je daar trouwens ook langs gaan en dan wisselen zijn hem waarschijnlijk voor je om. Ik had zelf ook een kapotte batterij en heb een nieuwe gekregen. Die nieuwe zit nu na 225 cycles nog op 100%.fabulaus schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 21:57:
[...]
Het was niet mijn idee, zo staat het vermeld op de Apple site.
Aah tyVerwijderd schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 19:44:
[...]
Op mijn MB C2D1.83 spelen de 720P Tv rips perfect af.(30% a 40% cpu belasting met VLC)
Thnx, ga maandag direct bellen. Wat betreft het kiertje in mijn topcase, deze is niet groter dan 0,3mm en loopt over een breedte van 1cm. Vind dit niet bijzonder genoeg om hiervoor mijn macbook (enige fatsoenlijke computer in huis) een tijd kwijt te zijn.donaldo schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 22:11:
[...]
Het staat inderdaad zo ongeveer op de site, maar de makkelijkste en snelste manier om garantie te verkrijgen is om gewoon Apple zelf te bellen. Als er een AASP bij jou in de buurt zit kun je daar trouwens ook langs gaan en dan wisselen zijn hem waarschijnlijk voor je om. Ik had zelf ook een kapotte batterij en heb een nieuwe gekregen. Die nieuwe zit nu na 225 cycles nog op 100%.
Dit topic is gesloten.