[MacBook] Discussietopic en Mini-FAQ deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste
Acties:
  • 30.241 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-12-2024
Verwijderd schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 14:36:
[...]

Ik ben sinds 2 dagen ook overgestap van xp naar mac. Alles is even wennen, maar hoe kan ik nou als een woord fout is gelijk verbeteren? zoals word van MS rechtmuisknop.
Met de rechtermuisknop! :+
Op je Macbook is dat control + klikken. Of bij de systeemvoorkeuren -> muis/toetsenbord even tappen voor muisklik en tappen met twee vingers voor rechtermuisklik aanzetten. Dan kun je rechtermuisklikken door met twee vingers op je trackpad te tappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 20:50

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verwijderd schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 14:36:
[...]

Ik ben sinds 2 dagen ook overgestap van xp naar mac. Alles is even wennen, maar hoe kan ik nou als een woord fout is gelijk verbeteren? zoals word van MS rechtmuisknop.
2 vingers op trackpad tappen (is 'rechtsklikken' ) en dan de juiste kiezen ;)

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Laten we van dit topic niet een beginnerscursus Mac OS X van maken :) Websites als MacMiep, Mac 101, Switch 101 en Find Out How zijn daar meer geschikt voor.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 13:57:
Heb m'n MacBook binnen!
Typ er nu op! Toetsenbord is even wennen maar op zich wel prettig.
Front row is echt geweldig en de MacBook zelf is gewoon prachtig.
Op dit moment is hij buitengewoon stil maar net maakte die toch een aardig lawaai.
Die spellingcheck in safari is erg handig, wordt je meteen op een typefout gewezen!
Zal binnenkort wat fotootjes plaatsen in het show je apple topic.
Blijkbaar werkt die spellingscontrole toch niet zo goed, want je schrijft 'wordt je' :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ontopic:
Mijn baas heeft zojuist een zwarte MacBook voor me mogen bestellen :P Ik gebruikte mijn MBP nu ook zakelijk en dat vond ik zonde, dus een MacBook erbij voor mn werk. Meteen 4GB RAM erin en dan kunnen we er weer even tegen ;)
Waarom vind je het zonde om je MBP zakelijk te gebruiken?
Ah, denk dat ik het al weet. je hebt liever de gewone voor je werk omdat deze wat goedkoper is dus minder risco op kosten als er wat mee gebeurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sOid schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 17:25:
[...]

Blijkbaar werkt die spellingscontrole toch niet zo goed, want je schrijft 'wordt je' :P
is dat fout :9
ben niet zon koning in de nederlandse taal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 17:43:
[...]

is dat fout :9
ben niet zon koning in de nederlandse taal ;)
Ja :) 'je wordt' is wél weer goed. (vervang worden door lopen, dan wordt het heel logisch: 'loop je' of 'je loopt', het is niet 'loopt je')

Denk trouwens van die zakelijke laptop, vooral om de bestanden niet door elkaar te halen et cetera. Lijkt mij ook behoorlijk irritant.

edit: misschien nog iets leuks voor in de startpost, net nieuwe site van Apple over hoe je dingen moet doen in Mac OSx :) http://www.apple.com/findouthow/macosx/

[ Voor 14% gewijzigd door sOid op 31-01-2008 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Onder Mac OS X kun je doormiddel van gebruikersaccount alles prima scheiden hoor. Hell, je kunt zelfs je usermap naar een andere Mac kopieren en exact verder gaan waar je gebleven was. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verwijderd schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 17:39:
[...]

Waarom vind je het zonde om je MBP zakelijk te gebruiken?
Ah, denk dat ik het al weet. je hebt liever de gewone voor je werk omdat deze wat goedkoper is dus minder risco op kosten als er wat mee gebeurd?
Als ik de MBP naast het prive gebruik ook nog 40 uur per week zakelijk moet gebruiken en overal mee naartoe moet slepen is inderdaad het risico dat er iets mee gebeurt groter. Daarnaast zal hij ook sneller slijten. Dan heb ik liever een MacBook op kosten van de zaak (het budget is er toch ;) ). Ik kan ook een MBP op kosten van de zaak halen, maar voor wat ik er mee moet doen is een MB ruim voldoende, dus het bespaarde geld kan ik nu in andere goodies steken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Whieee schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 19:11:
[...]

Als ik de MBP naast het prive gebruik ook nog 40 uur per week zakelijk moet gebruiken en overal mee naartoe moet slepen is inderdaad het risico dat er iets mee gebeurt groter. Daarnaast zal hij ook sneller slijten. Dan heb ik liever een MacBook op kosten van de zaak (het budget is er toch ;) ). Ik kan ook een MBP op kosten van de zaak halen, maar voor wat ik er mee moet doen is een MB ruim voldoende, dus het bespaarde geld kan ik nu in andere goodies steken ;)
Goede reden! en erg handig dat je hier de mogelijkheid voor hebt!

Ik wil er nu ook 1 gaan halen, een Macbook pro maar wacht nog even of er misschien wat meer nieuws uitkomt voor evt nieuwere versie!

Als ik voor één van de modellen ga die er nu zijn, twijvel ik nog tussen de 2 15" varianten.. die met die grotere hdd, betere processor en videokaart is natuurlijk nog wel net weer wat gelikter!
(Hm, hoort miss meer in het Macbookpro topic thuis.. excusses)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2008 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verwijderd schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 19:22:
[...]

Goede reden! en erg handig dat je hier de mogelijkheid voor hebt!

Ik wil er nu ook 1 gaan halen, een Macbook pro maar wacht nog even of er misschien wat meer nieuws uitkomt voor evt nieuwere versie!

Als ik voor één van de modellen ga die er nu zijn, twijvel ik nog tussen de 2 15" varianten.. die met die grotere hdd, betere processor en videokaart is natuurlijk nog wel net weer wat gelikter!
(Hm, hoort miss meer in het Macbookpro topic thuis.. excusses)
het luxere 15" model is imho overpriced. Als ik niet destijds een kraslot-mazzeltje had gehad had ik nu ook niet het 2.4GHz model gehad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-09 16:16
Wat is eigenlijk het verschil tussen de meest recente 2Ghz macbook en de oudere versie? op het eerste zicht zijn ze identiek kwa specs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Laatst online: 23:23

Japie.G

Colour Classic

Zoutvat schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 19:50:
Wat is eigenlijk het verschil tussen de meest recente 2Ghz macbook en de oudere versie? op het eerste zicht zijn ze identiek kwa specs?
nieuwe chipset (ondersteund meer geheugen enzo), nieuwe proc, nieuwe videochip....

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Zoutvat schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 19:50:
de nieuwe MacBooks zijn gestoeld op het Santa Rosa platform van Intel. De oude MacBook had een 945gm chipset (met de GMA950 erin), de nieuwe heeft een 965gm chipset, met de nieuwe X3100 graphics core. Door de nieuwe chipset kan de MacBook nu ook daadwerkelijk 4GB RAM aan, en is de FSB verhoogd van 667MHz naar 800MHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-09 16:16
Thx,dat moest ik weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 711
  • Laatst online: 14-05-2023

711

he, heb ook net een macbook gehaald (2 ghz versie, met leopard). vroeg me af of anderen er een install disc bij hadden of ook niet.ik wil wel graag een install disc hebben, maar kon zo 123 niet op apple site vinden of ik als owner een disc kan nabestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinV
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-08 09:44
711 schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 23:35:
he, heb ook net een macbook gehaald (2 ghz versie, met leopard). vroeg me af of anderen er een install disc bij hadden of ook niet.ik wil wel graag een install disc hebben, maar kon zo 123 niet op apple site vinden of ik als owner een disc kan nabestellen.
Ik heb bij m'n MacBook gewoon Tiger gekregen 1,5 jaar geleden. Volgens mij krijg je die install disk er standaard bij, dus ik zou de verkoper even vragen als ik jou was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 14:40

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Bij mij zitten er 2 recovery DVD's bij.
Heb trouwens zojuist het geheugen een upgrade naar 2GB gegeven, en in WoW is dat een verschil tussen dag en nacht! Schijnbaar lust die X3100 wel wat...

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 711

711

offtopic: late gasten allemaal. zeker allemaal aan t genieten van je nieuwe mac :)

anyway, bij mij dus ook geen recovery dvds. @meangry: had je dezelfde basisconfig als ik heb?
ik zal de doos nog 'ns omkeren, maar t zal wel niet, zoveel zat er niet in de kleine doos.

't zou toch niet komen omdat de MM (ja daar heb ik m gehaald) een kale versie had voor hun 19% actie? voor de rest zit alles (afstandbediening, etc ) er wel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Als het goed is, zit er in de doos onder de MacBook een doosje "Designed by Apple in Calefornia"
Afbeeldingslocatie: http://www.unbox.it/galleryimg/data/2006/06/169300423_df9a92d0da.jpg
In dat doosje zit een handleiding ("Everything Mac") en doosje ("Everything Else"). Daarin zitten o.a. Apple stickers, goedkeuringen voor Airport, Bluetooth en ook twee installatie DVD's, waarmee je het systeem opnieuw kunt installeren.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 711

711

thx, ik heb de dvds inderdaad in dat andere doosje gevonden.
ik hou het maar op tijdelijke 'blindheid' als gevolg van enthousiasme om mijn nieuwe mac uit te proberen. Ik heb dat pakje dus wel in mijn handen gehad, maar gedacht dat het een of ander boekje was. Dus mijn macje is ook compleet. :)

mijn ervaringen als first time os x / mac user tot nu:
1. wow hij start snel op en is snel te gebruiken in vergelijking met mijn windows laptop (XP pro) en desktop (vista ultimate). Kantekening is natuurlijk wel dat er nu alleen standaard software op staat. Mijn windows bakken waren ook "kaal" snel met starten.
2. sleep mode is ook lekker snel. Klepje dicht en hij is binnen een paar tellen in sleepmode. Klepje open en binnen een paar tellen kan ik weer verder. Erg positief !
3. toetsenbord. Toetsenbord moet ik erg aan wennen en mijn eerste indruk is, kan ik hem alstublieft vervangen.... ik vind de aanslag van de toetsen niet lekker. Ik weet niet waar dat door komt. omdat de toetsen zo plat liggen wellicht.
4. ontwerp minpuntje. de rand van de mac book is recht en snijdt daardoor in de palm van mijn hand. Bij mijn windows laptop is dit netjes afgerond, en dus knel je minder je hand af.
5. ik mis page down/up en delete. ja je kan in combinatie met command/alt/ctrl/fn (weet ff niet meer precies welke toets) deze functies oproepen, maar ik vind dat een onhandige handeling teveel. 1 knop is sneller (ja ik ben een beetje lui..:).
6. stroomkabel, handig die magnetische koppeling.
7. leuk: apple logo brandt als je je macbook aan hebt staan.
8. Dock, hmm... weet niet wat ik hier van moet vinden. neemt net een beetje te veel desktop ruimte in. Zou hem het liefst in de menubalk kwijt willen, maar dat is wellicht een windows reflex....
9. permanente menubalk bovenin, moet ik aan erg aan wennen. Wanneer ik meerdere apps draai, wil ik via Window switchen naar andere applicaties. Tja, ook hier weer een beetje Windows deformatie ....
10. jammer dat de combodrive even lawaai maakt als je de macbook aan zet of dat hij uit sleepmode komt.

voorlopige conclusie: hij is mooi, snel en sommige zaken zijn handiger dan in windows. Had ik al gezegd dat ik hem mooi vind :)

next steps: os x wat meer eigen maken, paar GB extra erin prikken, koppeling maken naar mijn windows netwerk, tas kopen.

ben wel benieuwd wat andere first time macbook users als eerste gedaan hebben of van plan zijn te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

is € 1.449,00 een normale prijs voor onderstaande (zwarte) macbook?
ik heb in de apple store gekeken maar ik weet niet zeker of dat de zelfde is.

Processor: Intel Core 2 Duo - T7400
Kloksnelheid: 2160 MHz

Besturingssysteem: Apple Mac OS X 10.4

Intern geheugen: 1024 MB DDR2 (2 x 512 MB)
Harde schijf: 160 GB (Serial ATA, 5400 RPM)
Mediastations: DVD±RW Dual Layer

Beeldscherm: 13.3 inch WXGA TFT LCD breedbeeld
Resolutie: 1280 x 800 pixels

Videokaart: Intel Graphics Media Accelerator 950
Videokaartgeheugen: 64 MB Shared

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomx
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-08 14:10
volgens mij is dat nog wel de normale prijs maar je hebt er dan dus een van de mid 2007 productie-lijn en niet de nieuwere met 800 fsb, 2.2 ghz proc, en X3100 graphics core

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexuzu
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-09 15:13
Verwijderd schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 12:08:
is € 1.449,00 een normale prijs voor onderstaande (zwarte) macbook?
ik heb in de apple store gekeken maar ik weet niet zeker of dat de zelfde is.

Processor: Intel Core 2 Duo - T7400
Kloksnelheid: 2160 MHz

Besturingssysteem: Apple Mac OS X 10.4

Intern geheugen: 1024 MB DDR2 (2 x 512 MB)
Harde schijf: 160 GB (Serial ATA, 5400 RPM)
Mediastations: DVD±RW Dual Layer

Beeldscherm: 13.3 inch WXGA TFT LCD breedbeeld
Resolutie: 1280 x 800 pixels

Videokaart: Intel Graphics Media Accelerator 950
Videokaartgeheugen: 64 MB Shared
Dit is niet het laatste model, dus lijkt me de prijs aan de hoge kant. Bij de apple store betaal je voor de huidige versie ook eur. 1449,-. Niet doen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-09 15:38
uiterlix schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 12:48:
[...]

Dit is niet het laatste model, dus lijkt me de prijs aan de hoge kant. Bij de apple store betaal je voor de huidige versie ook eur. 1449,-. Niet doen dus.
Sterker nog, als je student bent haal je de huidige zwarte Macbook voor 1362,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weststar
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:26
Nadat eerder deze week mijn Toshiba laptop de geest gaf, mocht ik vandaag van mijn werkgever een macbook ophalen :) Lang leve het basisonderwijs ;)
Ik heb de basisversie genomen, die voor mij prima voldoet. In het half uur dat ik er op bezig ben, ben ik al helemaal verliefd geworden op de eenvoud/design van het apparaat.

Maandag eens even kijken hoe de MB zich houdt als ik een activboard er op aansluit.

Ryzen 5 5700X3D | Asrock B450m Steel Legend | MSI RTX4070ti | Corsair 32Gb DDR4 @3200Mhz | Crucial SSD 128 +265+265 Gb | Samsung 512 Gb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:23
Ik ben inmiddels ook in bezit van een MacBook maar ik heb even een vraag, HOE krijg ik special tekens in mijn tekst bijvoorbeeld Ë / Ä / È die dingen dus :)

Ik heb naar mijn idee alle mogelijke combinaties getest met CMD en ALT en FN maar ik krijg het niet voor elkaar.

Iemand een idee?

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alt + (e of u) + letter voor á of ä.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

SpoekGTi schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 19:20:
Ik ben inmiddels ook in bezit van een MacBook maar ik heb even een vraag, HOE krijg ik special tekens in mijn tekst bijvoorbeeld Ë / Ä / È die dingen dus :)

Ik heb naar mijn idee alle mogelijke combinaties getest met CMD en ALT en FN maar ik krijg het niet voor elkaar.

Iemand een idee?
Daar hebben we een hele mooi FAQ voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:23
Daedalus schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 19:29:
[...]
Daar hebben we een hele mooi FAQ voor.
Ok thanx, niet verder gezocht dan mijn neus lang is

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-09 02:54
Valt me wel op dat de MacBooks overal wel in de aanbieding zijn. Conclusie : binnenkort nieuwe modellen. Alhoewel het wel vaak de GMA950 modellen zijn, dus zijn natuurlijk al wat ouder.

[ Voor 28% gewijzigd door Dancing_Animal op 03-02-2008 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:56
Bedrijven moeten gewoon van de oude modellen af.... die kun je niet blijven verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikao
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-02-2022
over die aanbiedingen gesproken; ik zit nu heel erg te twijfelen om een macbook aan te schaffen.
Bij A Mac hebben ze een aanbieding waarbij de oudere MacBook 2,16 GHz nu net iets goedkoper is dan de nieuwste 2.0 GHz ..

als ik naar de verschillen kijk is er dus licht verschil in processor, de frontside bus is 677 in plaats van 800, HD van 120gig ipv 80 gig en misschien wel het belangrijkste (?) de Intel GMA X3100 vs Intel GMA 950 graphics processor

ik vraag me nu alleen af in hoeverre je grafisch en qua performance het verschil gaat merken bij 'normaal' gebruik; photoshop om foto's bij te werken, verder met name internet en office gebruik.. (en een occasional filmpje maar puur afspelen, niet bewerken)..

EDIT:
over die twijfel om een macbook aan te schaffen: ik ben momenteel windows gebruiker en zit ook te kijken naar de Toshiba Satellite U300; zelfde prijs, is wat lichter, standaard 2gig, 120gig HD maar wellicht wel langzamer door windows?

[ Voor 14% gewijzigd door nikao op 03-02-2008 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nikao schreef op zondag 03 februari 2008 @ 15:22:
over die aanbiedingen gesproken; ik zit nu heel erg te twijfelen om een macbook aan te schaffen.
Bij A Mac hebben ze een aanbieding waarbij de oudere MacBook 2,16 GHz nu net iets goedkoper is dan de nieuwste 2.0 GHz ..

als ik naar de verschillen kijk is er dus licht verschil in processor, de frontside bus is 677 in plaats van 800, HD van 120gig ipv 80 gig en misschien wel het belangrijkste (?) de Intel GMA X3100 vs Intel GMA 950 graphics processor

ik vraag me nu alleen af in hoeverre je grafisch en qua performance het verschil gaat merken bij 'normaal' gebruik; photoshop om foto's bij te werken, verder met name internet en office gebruik.. (en een occasional filmpje maar puur afspelen, niet bewerken)..
Ik denk niet dat je het heel erg gaat merken, ik gebruik mijn oudere macbook voor dezelfde taken en die draaien perfect! Al heb ik er dan wel zelf 2GB RAM in gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Op het moment is het verschi tussen de X3100 en GMA950 heel erg te verwaarlozen. Als je wilt gamen zijn ze beiden gewoon niet voldoende.
Het is echter de bedoeling dat er snel nieuwe drivers komen die de X3100 van de nodige performanceverbeteringen moet voorzien. Het is alleen afwachten in hoeverre dat nog gaat helpen.

Tot nu toe is een X3100 op papier dus alleen een stuk beter. Maar in de praktijk...

[ Voor 11% gewijzigd door --MeAngry-- op 03-02-2008 15:36 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

--MeAngry-- schreef op zondag 03 februari 2008 @ 15:35:
Op het moment is het verschi tussen de X3100 en GMA950 heel erg te verwaarlozen. Als je wilt gamen zijn ze beiden gewoon niet voldoende.
Het is echter de bedoeling dat er snel nieuwe drivers komen die de X3100 van de nodige performanceverbeteringen moet voorzien. Het is alleen afwachten in hoeverre dat nog gaat helpen.

Tot nu toe is een X3100 op papier dus alleen een stuk beter. Maar in de praktijk...
Maar hoe zit het met dat de GMA950 bepaalde shaders niet ondersteund, hoe is dat met de X3100?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniëlpunt
  • Niet online

daniëlpunt

monkey's gone to heaven

Heeft de nieuwe MacBook nou de zelfde functietoetsen als op het aluminium toetsenbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shrien
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:36

Shrien

frequent snoozer

super-muffin schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 11:14:
Heeft de nieuwe MacBook nou de zelfde functietoetsen als op het aluminium toetsenbord?
Ze zijn in ieder geval anders ja.
Afbeeldingslocatie: http://lowendmac.com/mail/mb07/art/new-keyboard.jpg

Zo ziet de nieuwe eruit. (F12 toetsen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:24
De nieuwe Macbook keyboard layout is inderdaad vergelijkbaar:
Afbeeldingslocatie: http://blog.cristianobetta.com/wp-content/uploads/2007/12/keyboard-comparison.jpg
Boven de oude layout en onder de nieuwe layout.

De verschillen worden uitgebreid besproken in de volgende blogpost: http://blog.cristianobett...the-new-macbook-keyboard/.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met enkel je linkerhand het volume verlagen gaat er voor mij dan niet meer in zitten, of zijn de toetsen ook anders te mappen?

Edit: Het moge duidelijk zijn, Apple is voor design over function gegaan. Geen numpad, geen home/end/pageup/pagedown, geen screen-detection knop, geen return. Wat ben ik blij dat ik het oude keyboard heb!

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2008 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Verwijderd schreef op zondag 03 februari 2008 @ 15:49:
[...]

Maar hoe zit het met dat de GMA950 bepaalde shaders niet ondersteund, hoe is dat met de X3100?
De X3100 heeft wel PS 4.0 ondersteuning, maar ik vraag me af hoeveel je daaraan gaat hebben als de chip met PS 3.0 al amper vooruit te branden is. De GMA950 heeft wel maar enkel PS 2.0 ondersteuning.

Persoonlijk hoop ik toch wel dat ze de drivers nog behoorlijk gaan optimaliseren, want op het moment ben ik echt zeer ontevreden over de X3100, ik had er toch wel iets meer van verwacht.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

--MeAngry-- schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 14:12:
[...]

De X3100 heeft wel PS 4.0 ondersteuning, maar ik vraag me af hoeveel je daaraan gaat hebben als de chip met PS 3.0 al amper vooruit te branden is. De GMA950 heeft wel maar enkel PS 2.0 ondersteuning.

Persoonlijk hoop ik toch wel dat ze de drivers nog behoorlijk gaan optimaliseren, want op het moment ben ik echt zeer ontevreden over de X3100, ik had er toch wel iets meer van verwacht.
Het probleem dat ik ondervond is dat onder Windows XP diverse games uberhaupt niet op wilden starten, door een DirectX fout die met shaders te maken had. Ik speel nog altijd liever games op 25FPS dan uberhaupt niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 17:04
Verwijderd schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 13:08:Edit: Het moge duidelijk zijn, Apple is voor design over function gegaan. Geen numpad, geen home/end/pageup/pagedown, geen screen-detection knop, geen return. Wat ben ik blij dat ik het oude keyboard heb!
Wtf !!!
Ik heb op m'n mbp nog de oude layout, prefereer nu m'n nieuwe alu imac tbordje, maar als ze bij de laatste rev mbp ook die numpad, home/end & pgdown/up shizzle hebben weggeveegd, dan vind ik dit zeer zwak.., waarom zou je dat weglaten ? Kan me maar 1 ding bedenken -> de opdruk duidelijker maken door er maar 1 functie aan toe te wijzen, beetje lame dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kaspers schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 16:10:
[...]

Wtf !!!
Ik heb op m'n mbp nog de oude layout, prefereer nu m'n nieuwe alu imac tbordje, maar als ze bij de laatste rev mbp ook die numpad, home/end & pgdown/up shizzle hebben weggeveegd, dan vind ik dit zeer zwak.., waarom zou je dat weglaten ? Kan me maar 1 ding bedenken -> de opdruk duidelijker maken door er maar 1 functie aan toe te wijzen, beetje lame dit.
Wat het artikel state:
Talking about the arrow keys: they look a bit cleaner! Removing the home, end, page up and page down functions made sense as most common people never use them, and all the others know how to find them anyway. I always thought they were a bit odd because it never stated properly what modifier key to use in combination with those arrows keys to get those functions. Is it Command or Option?
Het is natuurlijk wel logisch, maar ik vind het erg jammer voor de huidige Mac-gebruikers danwel BootCamp gebruikers..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ybox
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-03 16:30
Verwijderd schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 16:14:
[...]

Wat het artikel state:

[...]

Het is natuurlijk wel logisch, maar ik vind het erg jammer voor de huidige Mac-gebruikers danwel BootCamp gebruikers..
Maar is pgdn / pgup enzo nu helemaal niet meer te gebruiken ? (of staat het er alleen niet meer op)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Is gewoon te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Verwijderd schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 13:08:
Met enkel je linkerhand het volume verlagen gaat er voor mij dan niet meer in zitten, of zijn de toetsen ook anders te mappen?

Edit: Het moge duidelijk zijn, Apple is voor design over function gegaan. Geen numpad, geen home/end/pageup/pagedown, geen screen-detection knop, geen return. Wat ben ik blij dat ik het oude keyboard heb!
Numpad op een laptop wordt door vrijwel niemand gebruikt omdat het onhandig is. Buiten dat veroorzaakt het ook nogal wat problemen doordat mensen het ding per ongeluk aan hebben gezet. Dat die echt weg is is niet bepaald erg (de auteur van die weblog schijnt dat dus ook te vinden) :)

Als de keyboard layout echter gelijk is aan die wireless alu keyboard dan hebben ze alleen de labels verwijderd van home, end, pgup en pgdn. Gebruik de Fn toets i.c.m. de cursor toetsen en je hebt gewoon je home, end, pgup en pgdn. Hoe het zit met de knop voor het switchen van scherm output (zit op F7 en dus niet op F6; F6 is num lock) weet ik niet, dat zou opzich wel een gemis zijn als die echt weg is.

Je kunt trouwens prima de functionaliteit van de oude F9 t/m F12 verkrijgen, dat kun je namelijk in preferences van OS X instellen. De overige keys (geluid, brightness, media) volgens mij niet.

Wel top dat ze de useless 2e enter toets hebben vervangen voor een option toets. Kun je met 1 hand zowel links als rechts de option en command keys gebruiken. Nu nog een ctrl key erbij aan de rechterzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ppl schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 22:29:
[...]

Numpad op een laptop wordt door vrijwel niemand gebruikt omdat het onhandig is. Buiten dat veroorzaakt het ook nogal wat problemen doordat mensen het ding per ongeluk aan hebben gezet. Dat die echt weg is is niet bepaald erg (de auteur van die weblog schijnt dat dus ook te vinden) :)
Maar er zijn ook mensen die het wel gebruiken, dus waarom zou je het weglaten? Omdat het er niet mooi uit ziet? Dat vind ik toch echt design over function. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Er wordt gewoon uitgegaan van de grootste groep mensen. In dit geval is dat waarschijnlijk het deel dat geen gebruik maakt van een numpad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de numpad was waardeloos, apple fan of niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhodium
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:51
Verwijderd schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 23:26:
de numpad was waardeloos, apple fan of niet
Ik mis hem.. ik gebruikte het vaak met calc en bijvoorbeeld met Rabobank. Aan de andere kant ben ik blij dat het er niet op zit. Schilt meters ruimte zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

rhodium schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 04:57:
[...]

Ik mis hem.. ik gebruikte het vaak met calc en bijvoorbeeld met Rabobank. Aan de andere kant ben ik blij dat het er niet op zit. Schilt meters ruimte zo.
Je mist even de clue hier ;) Het gaat om het remapped numpad waarbij de rechterhelft van het alfanumerieke deel als numpad gebruikt kan worden. Ik gebruikte het zelf nooit maar ik kan me goed voorstellen dat het voor sommige mensen een gemis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn batterij was dood na 732 cycles. Apple gebeld en ik kreeg geen nieuwe. Naar een Apple Service Center geweest en binnen 3 dagen kreeg ik een nieuwe. Toch netjes. Scheelt even 140 euro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:53
Verwijderd schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 14:43:
Mijn batterij was dood na 732 cycles. Apple gebeld en ik kreeg geen nieuwe. Naar een Apple Service Center geweest en binnen 3 dagen kreeg ik een nieuwe. Toch netjes. Scheelt even 140 euro :)
Ik had bijna dezelfde situatie. Ook mijn batterij was kapot (MB viel uit bij 15-20%), batterij was bijna ,5 jaar oud. Door mijn eerdere ervaringen met telefonisch contact had ik dat maar achterwegen gelaten en ben gelijk naar MacMe gegaan. Ik kreeg binnen 5 minuten een nieuwe batterij mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Gabliboeba schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 15:10:
[...]
Ik had bijna dezelfde situatie. Ook mijn batterij was kapot (MB viel uit bij 15-20%), batterij was bijna ,5 jaar oud. Door mijn eerdere ervaringen met telefonisch contact had ik dat maar achterwegen gelaten en ben gelijk naar MacMe gegaan. Ik kreeg binnen 5 minuten een nieuwe batterij mee. :)
Hoe heb je dat dan voor elkaar gekregen? Ik bedoel, na 5 jaar zit er niet echt garantie meer op. :p

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

--MeAngry-- schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 15:31:
[...]

Hoe heb je dat dan voor elkaar gekregen? Ik bedoel, na 5 jaar zit er niet echt garantie meer op. :p
er zijn ook al 5 jaar MacBooks.... 8)7 Iets met komma enzo.

verder is er onder de noemer 'consumentenrecht' best wat af te dwingen, maar die discussie hoeft hier niet opgestart te worden. Daar zijn vast mooie SG topics over ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josverweij
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-07-2024
Ben zeer tevreden over Apples ondersteuning tot nu toe! O+
Paar weken terug gebeld met Apple Care voor mn batterij die na 185 cycles nog maar 70% van z'n capaciteit had. Kreeg netjes nieuwe opgestuurd, was binnen 24 uur binnen!

Vervolgens zag ik een paar dagen later een scheurtje in m'n topcase. Niet zoals bij velen aan de voorkant bijde magneetsluiting, maar aan de linkerkant, vlak boven de usb-poort. Aangezien m'n MacBook al een jaar en 4 maanden oud is vreesde ik voor een dure reparatie. Eerst met Apple Care gebeld, die stuurden me naar een Apple reseller voor onderzoek. De Apple reseller durfde echter niet te vervangen buiten de garantie. Dus maar weer naar Apple gebeld en verteld dat ik altijd heeel zuinig ben met mn MacBook en dat ie bijna altijd op m'n bureautje staat. O-) En zowaar, na een minuut of 20 gewacht te hebben (medewerker moest case naar Amerika sturen voor beoordeling) kreeg ik de mededeling dat ik een gratis nieuwe topcase kan laten plaatsen!
Prima service dus van Apple, was bang dat ze er moeilijker over zouden doen, maar dat viel dus enorm mee! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, dan weten we ook weer waarom AppleCare zo duur is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:53
Dit is FOK niet :/

[ Voor 88% gewijzigd door Hoedje op 06-02-2008 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

josverweij schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 18:00:
Ben zeer tevreden over Apples ondersteuning tot nu toe! O+
Paar weken terug gebeld met Apple Care voor mn batterij die na 185 cycles nog maar 70% van z'n capaciteit had. Kreeg netjes nieuwe opgestuurd, was binnen 24 uur binnen!

Vervolgens zag ik een paar dagen later een scheurtje in m'n topcase. Niet zoals bij velen aan de voorkant bijde magneetsluiting, maar aan de linkerkant, vlak boven de usb-poort. Aangezien m'n MacBook al een jaar en 4 maanden oud is vreesde ik voor een dure reparatie. Eerst met Apple Care gebeld, die stuurden me naar een Apple reseller voor onderzoek. De Apple reseller durfde echter niet te vervangen buiten de garantie. Dus maar weer naar Apple gebeld en verteld dat ik altijd heeel zuinig ben met mn MacBook en dat ie bijna altijd op m'n bureautje staat. O-) En zowaar, na een minuut of 20 gewacht te hebben (medewerker moest case naar Amerika sturen voor beoordeling) kreeg ik de mededeling dat ik een gratis nieuwe topcase kan laten plaatsen!
Prima service dus van Apple, was bang dat ze er moeilijker over zouden doen, maar dat viel dus enorm mee! d:)b
Had ook maar even gebeld over mijn topcase, scheurtje bij de magneet. En ook ik mag hem na 19 maanden gratis laten repareren, netjes Apple!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neobender
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-02 13:44
Tering, wat er net weer gebeurde:

Afbeeldingslocatie: http://farm1.static.flickr.com/239/514567370_b06008842d.jpg

Na een vervangen topcase, accu, flikkerend beeldscherm en zomaar overleden harde schijf is dit het volgende schadegevalletje van mijn 15 maanden oude macbook.. Beter krijg ik een nieuwe want no way dat ik 100 euro (WTF!) ga betalen voor een nieuwe adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Neobender schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 19:48:

[afbeelding]

Na een vervangen topcase, accu, flikkerend beeldscherm en zomaar overleden harde schijf is dit het volgende schadegevalletje van mijn 15 maanden oude macbook.. Beter krijg ik een nieuwe want no way dat ik 100 euro (WTF!) ga betalen voor een nieuwe adapter.
Wow wat heb jij een pech dan :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sOid schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 21:23:
[...]

Wow wat heb jij een pech dan :/
Pech? Dat zijn gewoon de standaard Macbook kuren hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 21:40:
[...]

Pech? Dat zijn gewoon de standaard Macbook kuren hoor.
Zo suggereer je dat elke Macbook hier last van heeft, en dat lijkt me nogal overtrokken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sOid schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 21:43:
[...]

Zo suggereer je dat elke Macbook hier last van heeft, en dat lijkt me nogal overtrokken :)
Niet elke, wel vele. Het is zeg maar geen uniek probleem, vele zijn hem voor gegaan. Zelf heb ik van een gele topcase, dode accu, flikkerend scherm en een dode adapter last gehad.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2008 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 21:46:
[...]

Niet elke, wel vele. Het is zeg maar geen uniek probleem, vele zijn hem voor gegaan. Zelf heb ik van een gele topcase, dode accu, flikkerend scherm en een dode adapter last gehad.
Dat risico loop je eenmaal als je al eerste een product koopt wat net op de markt is gekomen koopt >:) .
Daarbij is het ook gewoon een beetje mazzel hebben ermee helaas :'(
tip voor de volgende keer: laat het product eerst even een "generatie" uitontwikkelen, dan zijn de kinderziektes eruit, en heb je hier dus geen last van :9

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2008 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 22:14:
[...]

Dat risico loop je eenmaal als je al eerste een product koopt wat net op de markt is gekomen koopt >:) .
Daarbij is het ook gewoon een beetje mazzel hebben ermee helaas :'(
tip voor de volgende keer: laat het product eerst even een "generatie" uitontwikkelen, dan zijn de kinderziektes eruit, en heb je hier dus geen last van :9
Je mag er toch wel vanuit gaan dat als je tegen de 2k euro aan een notebook uitgeeft, dat hij zo goed als geen kinderziektes heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldo
Neobender schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 19:48:

[afbeelding]

Heb het zelf ook gehad, ook buiten de garantie maar kosteloos vervangen. Bel Apple Care en leg het uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja als je 2k betaald voor een laptop wil dat niet zeggen dat alle foutjes eruit zijn.
Als ik een bmw koop van 40k en er blijkt een fout te zitten in het fuel management te zitten waardoor ik nu al 3 keer langs de weg heb gestaan omdat de motor afsloeg is dat ook niet netjes, maar kinderziektes hou je toch.

Je kan veel testen, tot in den einden , maar in the field kom je altijd weer net even iets anders tegen.

Gele macbooks, ja, dat merk je pas als mensen er echt op werken, een robot die het scherm 1000000 keer open en dichtdoet zal hier geen verschil in maken.

1e generatie spul is altijd wel iets mis mee.. doe je niks aan.
Je moet hopen dat de fabrikant een beetje netjes alle dingen afhandeld.

Maargoed on-topic weer.

Macbook heb ik nu een week, bevalt me prima, kan er inmiddels goed mee uit de voeten.
Alleen dat office 2008, duidelijk een brouwsel van MS, rammelt aan alle kanten in mijn opinie.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2008 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 22:33:
ja als je 2k betaald voor een laptop wil dat niet zeggen dat alle foutjes eruit zijn.
Als ik een bmw koop van 40k en er blijkt een fout te zitten in het fuel management te zitten waardoor ik nu al 3 keer langs de weg heb gestaan omdat de motor afsloeg is dat ook niet netjes, maar kinderziektes hou je toch.

Je kan veel testen, tot in den einden , maar in the field kom je altijd weer net even iets anders tegen.

Gele macbooks, ja, dat merk je pas als mensen er echt op werken, een robot die het scherm 1000000 keer open en dichtdoet zal hier geen verschil in maken.

1e generatie spul is altijd wel iets mis mee.. doe je niks aan.
Je moet hopen dat de fabrikant een beetje netjes alle dingen afhandeld.
Toen jij die BMW kocht, heb je die gekocht met in je achterhoofd wetend dat hij mogelijk een fuel-management probleem zou hebben, en dat je met deze aankoop een risico zou lopen?

Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klopt, maar met de massa productie van tegenwoordig is het ingecalculeerd dat er producten tussen zitten die defecten vertonen op wat voor manier dan ook.
hier moet je rekening mee houden in de consumptie maatschappij tegenwoordig.
Alles wordt gemaakt als wegwerp product, en 1e generatie producten zijn nou eenmaal gevoeliger voor onvoorziene dingen.

maarja het zal wel. sh*t happens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Verwijderd schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 22:38:
Maar er zijn ook mensen die het wel gebruiken, dus waarom zou je het weglaten? Omdat het er niet mooi uit ziet? Dat vind ik toch echt design over function. :)
Dat is dus function over design: veel mensen gebruiken het niet en het veroorzaakt heel erg veel problemen omdat het per ongeluk aan staat. Als je de toetsenbord instellingen default laat dan hoef je alleen de F6 in te drukken om de num lock aan te zetten. Fn F6 is dan een gewone F6. De gemiddelde persoon laat dat ongemoeid en als je dan de F6 toets nodig hebt en daarna gaat tikken dan staan er ineens "rare letters" op je scherm.

Gebruikers zijn per definitie niet slim ;)

Overigens is iets wat 1049, 1249 of 1449 kost een aardig eind van 2k vandaan. Je moet het ding aardig gaan lopen configureren om er 2000 van te maken maar ergens denk ik dat er niet veel mensen zijn die dat doen. Naar boven afronden is prima maar je moet het niet gaan overdrijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ppl schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 23:39:
[...]

Dat is dus function over design: veel mensen gebruiken het niet en het veroorzaakt heel erg veel problemen omdat het per ongeluk aan staat. Als je de toetsenbord instellingen default laat dan hoef je alleen de F6 in te drukken om de num lock aan te zetten. Fn F6 is dan een gewone F6. De gemiddelde persoon laat dat ongemoeid en als je dan de F6 toets nodig hebt en daarna gaat tikken dan staan er ineens "rare letters" op je scherm.

Gebruikers zijn per definitie niet slim ;)

Overigens is iets wat 1049, 1249 of 1449 kost een aardig eind van 2k vandaan. Je moet het ding aardig gaan lopen configureren om er 2000 van te maken maar ergens denk ik dat er niet veel mensen zijn die dat doen. Naar boven afronden is prima maar je moet het niet gaan overdrijven
Wat ik aan mijn Macbook uitgegeven heb:

Macbook (1299) + 60->80GB upgarde (49) + Mini-DVI->DVI (19) + Mini-DVI->VGA (19) + Mini-DVI->Video (19) + Apple Wireless Keyboard (59) + Applecare Protection Plan (319) + Mac OS X 10.5 Leopard (129) + iLife 2008 (79). 9 euro onder de 2k, sorry voor het overdrijven.

Maar het ging om mijn punt, ik vind het nogal vreemd dat deze user zegt dat dat het risico is van het kopen van een nieuw product. Het is niet alsof ik een nieuw snoepje uitprobeer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 23:48:
[...]

Macbook (1299) + 60->80GB upgarde (49) + Mini-DVI->DVI (19) + Mini-DVI->VGA (19) + Mini-DVI->Video (19) + Apple Wireless Keyboard (59) + Applecare Protection Plan (319) + Mac OS X 10.5 Leopard (129) + iLife 2008 (79). 9 euro onder de 2k, sorry voor het overdrijven.
Ik zie anders nog steeds maar 1299 voor die macbook staan...

--

Neobender: voedingen met dat probleem worden over het algemeen gratis vervangen. (Mits je geen lul bent in de winkel.)

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeR op 06-02-2008 23:57 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDEOwen
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-08 11:36
Nou na ca 9 maanden heb ik kleine haarscheurtjes ontdekt in mijn bottom case, vooraan bij de inkeping om mn scherm te openen. Ik apple gebeld, en die hadden een case nummer aangemaakt.
Kom ik bij de iCentre TechZone in Amsterdam bij het Centraal Station, zeggen ze dat het waarschijnlijk niet onder garantie valt. Ze hebben mn laptop nu naar het hoofdkantoor gestuurd ter beoordeling. Het zijn echt miniscule scheurtjes, en ik ben echt zuinig met dat ding. Nu maar hopen dat ze het maken. Die casenummer, betekende voor de servicemedewerker helemaal niets, stond alleen maar de klacht in.
Hmmmmm....Iemand anders die ook daar scheuren had/heeft?

Apple Certified Worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1299 uitgegeven voor de 1e MacBook met SuperDrive.

Heb last gehad van een gebroken iSight (vervangen onder garantie)
Batterij (gratis vervangen na garantie)
Topcase (wordt gratis vervangen na garantie)
Tijdens mijn garantieperiode had ik al gemeld van die flikkeringen (bij het wegbrengen van de iSight) en kreeg de melding: software updaten. Maar dat bleef die houden en omdat ik las dat het toch niet weggaat, ook niet na het vernieuwen van de inverter heb ik het maar zo gelaten. Af en toe last van maar ach ja.

Apple staat er een beetje bekend om dat je beta tester bent als je de first gen koopt. Was vroeger niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steffex
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-08 00:24
Gelukkig nog nooit problemen gehad met mijn macbook. Heb hem nu bijna een jaar en heb nog geen last van de veel voorkomende kuren. :) Als ik het hier zo lees is Apple behoorlijk relax in het vervangen van onderdelen. Natuurlijk heb je altijd van die pechgevallen, maar dat is niet alleen met Apple.

offtopic:
@Geqxon: ben jij wel eens positief over de macbook? De meeste reacties die ik van jou lees is alleen maar geb*tch op Apple en de macbook... Blijkbaar een pechgeval bij jou, maar dat wil niet zeggen dat alles k*t is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 22:33:
Macbook heb ik nu een week, bevalt me prima, kan er inmiddels goed mee uit de voeten.
Alleen dat office 2008, duidelijk een brouwsel van MS, rammelt aan alle kanten in mijn opinie.
Dus als ik het goed begrijp: als Apple ondeugdelijk spul op de markt brengt is het begrijpelijk, want 1st gen/nieuw produkt, maar lekker bashen op het nagelnieuwe Office 2008 is wel toegestaan? OK, dan is dat weer helder. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stef-o schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 09:47:

offtopic:
@Geqxon: ben jij wel eens positief over de macbook? De meeste reacties die ik van jou lees is alleen maar geb*tch op Apple en de macbook... Blijkbaar een pechgeval bij jou, maar dat wil niet zeggen dat alles k*t is ;)
offtopic:
Ik werk dagelijks prima op mijn Macbook, ik heb op het moment nergens last van, en OS X is geweldig. Maar ik baal er wel van dat ik in het begin wel wat probleempjes had, en dat vind ik voor een product als de Macbook gewoon niet kunnen. Persoonlijke mening :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verwijderd schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 12:10:
[...]

offtopic:
Ik werk dagelijks prima op mijn Macbook, ik heb op het moment nergens last van, en OS X is geweldig. Maar ik baal er wel van dat ik in het begin wel wat probleempjes had, en dat vind ik voor een product als de Macbook gewoon niet kunnen. Persoonlijke mening :)
offtopic:
Dat weten we inmiddels wel. Maar je lijkt soms wel elke gelegenheid aan te grijpen om er maar over door te blijven bitchen.

RevA sucks in general, mijn revA MacBook is ook 4x op reparatie geweest, maar mijn SR MBP heeft geen kuren, net zoals mijn G4 Mini (revA? :P), C2D Mini, PB, iB en C2D iMac dat niet hadden. Vanmiddag kan ik mijn nieuwe MacBook (Santa Rosa) ophalen op kantoor, en dan zullen we eens zien of de revA problemen verholpen zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 23:48:
[...]

Maar het ging om mijn punt, ik vind het nogal vreemd dat deze user zegt dat dat het risico is van het kopen van een nieuw product. Het is niet alsof ik een nieuw snoepje uitprobeer...
deze "user" heeft alleen wel gelijk vriend. als je een product als eerste aankoopt loop je gewoon vrij groot de kans dat je bugs tegenkomt. :P het is vervelend om te horen mischien maar het is wel zo...
Whieee schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 12:56:
[...]

offtopic:
Dat weten we inmiddels wel. Maar je lijkt soms wel elke gelegenheid aan te grijpen om er maar over door te blijven bitchen.

daar irriteer ik me ook nogal behoorlijk aan. Iedereen op tweakers.net weet het onderhand wel dat je baalt.

RevA sucks in general, mijn revA MacBook is ook 4x op reparatie geweest, maar mijn SR MBP heeft geen kuren, net zoals mijn G4 Mini (revA? :P), C2D Mini, PB, iB en C2D iMac dat niet hadden. Vanmiddag kan ik mijn nieuwe MacBook (Santa Rosa) ophalen op kantoor, en dan zullen we eens zien of de revA problemen verholpen zijn ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2008 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neobender
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-02 13:44
donaldo schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 22:26:
[...]

Heb het zelf ook gehad, ook buiten de garantie maar kosteloos vervangen. Bel Apple Care en leg het uit.
ik heb geen apple care, vanmiddaag wel ff naar de winkel geweest waar ik m gekocht heb. Vertelden ze me dat het buiten de garantie viel, maar ik ga er persoonlijk voor zorgen dat ik een gratis nieuwe krijg. Het is absurd dat een kabel zomaar doorsmelt. Kan verdomd gevaarlijk zijn ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldo
Neobender schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 23:06:
[...]

ik heb geen apple care, vanmiddaag wel ff naar de winkel geweest waar ik m gekocht heb. Vertelden ze me dat het buiten de garantie viel, maar ik ga er persoonlijk voor zorgen dat ik een gratis nieuwe krijg. Het is absurd dat een kabel zomaar doorsmelt. Kan verdomd gevaarlijk zijn ook.
Voor de duidelijkheid: had ik ook niet. Gewoon apple zelf bellen en het probleem uitleggen dan krijg je gratis een nieuwe adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Mijn nieuwe MacBook is gearriveerd :)

Eerste indrukken:
-zwart blijft imho mooier dan wit ;)
-het keyboard maakt meer 'herrie' tijdens het typen dan mijn oude revA MacBook
-het scherm valt wat tegen, maar ik vermoed dat dit een driver issue is. Gradients hebben last van dithering, en het contrast is (uiteraard) slechter dan ik gewend was van mijn 15.4" MBP SR.
-3D performance is uitermate beroerd. Wederom verdenk ik de driver, en niet specifiek de chip. De X3100 hoort veel sneller te zijn dan de GMA950, maar Quake3 wil niet eens starten, Urban Terror wil zelfs op 640x480 Low detail niet meer dan 25fps geven. Mijn C2D Mini (met GMA950) en 2GB RAM draait beide games soepel (met wat consessies in kwaliteit uiteraard). Misschien dat de geheugenupgrade (nog onderweg) van 1GB naar 4GB hier wat verandering in brengt.

Wanneer mijn 4GB kit binnen is zal ik terugkomen op de 3D performance issues ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
Whieee schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 11:41:
Mijn nieuwe MacBook is gearriveerd :)

Eerste indrukken:
-zwart blijft imho mooier dan wit ;)
-het keyboard maakt meer 'herrie' tijdens het typen dan mijn oude revA MacBook
-het scherm valt wat tegen, maar ik vermoed dat dit een driver issue is. Gradients hebben last van dithering, en het contrast is (uiteraard) slechter dan ik gewend was van mijn 15.4" MBP SR.
-3D performance is uitermate beroerd. Wederom verdenk ik de driver, en niet specifiek de chip. De X3100 hoort veel sneller te zijn dan de GMA950, maar Quake3 wil niet eens starten, Urban Terror wil zelfs op 640x480 Low detail niet meer dan 25fps geven. Mijn C2D Mini (met GMA950) en 2GB RAM draait beide games soepel (met wat consessies in kwaliteit uiteraard). Misschien dat de geheugenupgrade (nog onderweg) van 1GB naar 4GB hier wat verandering in brengt.

Wanneer mijn 4GB kit binnen is zal ik terugkomen op de 3D performance issues ;)
Tekort aan geheugen zal de framerate niet veel aantasten, hooguit dat er af en toe wat schokken zijn van het inladen van nieuwe textures enz, maar de echte framerate zal vermoed ik niet verbeteren met 4gb ram. En als de performance zelfs beroerder is dan die van de gma950 dan moet het inderdaad wel een driver issue zijn. Hoop toch wel dat ze daar binnenkort wat aan doen dan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:17
De GMA950 presteert met meer geheugen ook veel beter hoor. Dus met de X3100 zal dat ook wel zo zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

tweak_dude schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 12:02:
De GMA950 presteert met meer geheugen ook veel beter hoor. Dus met de X3100 zal dat ook wel zo zijn.
Het is dat mijn plamuurmes bij mijn ouders ligt, anders zou ik even het geheugen van de Mini met de MacBook wisselen zodat ik in ieder geval even met 2GB kon testen ;) Nu toch maar even wachten op het 4GB kitje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
tweak_dude schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 12:02:
De gemiddelde framerate van een benchmark zal inderdaad beter zijn doordat hij tussendoor geen nieuwe textures enz hoeft in te lezen van de hardeschijf. Maar tussen de schokken door zal de framerate evenhoog zijn aangezien de grafische rekensnelheid niet anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

[J.d.I.] DirtyHarry schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 12:56:
[...]

De gemiddelde framerate van een benchmark zal inderdaad beter zijn doordat hij tussendoor geen nieuwe textures enz hoeft in te lezen van de hardeschijf. Maar tussen de schokken door zal de framerate evenhoog zijn aangezien de grafische rekensnelheid niet anders is.
Toch zag en merkte ik hier een flinke verhoging in FPS in WoW met mijn X3100, toen ik het geheugen een upgrade gaf van 1 naar 2GB.
Maar verder zijn inderdaad de drivers van de X3100 nog ronduit ruk, hopelijk komt daar wat verandering in met 10.5.2.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

ik word gek. Ik wilde middels Boot Camp WinXP installeren. Een beetje tweaker leest zich in. Ben nu 2 uur verder met inlezen maar heb het nog niet gevonden:
- 99% van de tutorials gaat over Tiger en dat het in 2007 afloopt
- alles wijst naar de Boot Camp site van Apple waar niets meer staat dan een soort algemene uitleg. Geen downloads ofzo, nada.
- Sommige tutorials hebben het over Boot Camp Assistant onder hulppogramma's. Echter, en met mij meer mensen, heb ik dat hele programma niet.
- Ik heb al gereboot met CD1 die bij mijn Macbook kwam: maar dan kom ik in het installatiemenu van OSX.

Ik snap het niet meer.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bootcamp was een downloadbaar programma in Tiger, maar de beta-fase is nu verlopen. De enige hoop die je nog hebt is dat ergens nog een oude versie te downloaden is.

In Leopard is het echter een standaard optie. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2008 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

ik heb Leopard nota bene :)
maar ik zie het nergens zoals gezegd :(

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Jazzper schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 00:18:
ik heb Leopard nota bene :)
maar ik zie het nergens zoals gezegd :(
Al 's gewoon onder Utilities gekeken? Want hier staat 'ie er gewoon bij.. Mischien heet 'ie in het Nederlands niet 'Boot Camp' meer?

[ Voor 17% gewijzigd door CyBeR op 09-02-2008 00:21 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
Jazzper schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 23:26:
ik word gek. Ik wilde middels Boot Camp WinXP installeren. Een beetje tweaker leest zich in. Ben nu 2 uur verder met inlezen maar heb het nog niet gevonden:
- 99% van de tutorials gaat over Tiger en dat het in 2007 afloopt
- alles wijst naar de Boot Camp site van Apple waar niets meer staat dan een soort algemene uitleg. Geen downloads ofzo, nada.
- Sommige tutorials hebben het over Boot Camp Assistant onder hulppogramma's. Echter, en met mij meer mensen, heb ik dat hele programma niet.
- Ik heb al gereboot met CD1 die bij mijn Macbook kwam: maar dan kom ik in het installatiemenu van OSX.

Ik snap het niet meer.
Ten eerste, als je de bootcamp assistant opstart kun je de installatie en configuratie guide meteen uitprinten. Ten tweede, waarschijnlijk wijst het zichzelf allemaal wel ;)
Maar misschien heb je hier wat aan:

http://www.truveo.com/How...amp-on-OS-X/id/1369656944

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
CyBeR schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 00:20:
[...]

Al 's gewoon onder Utilities gekeken? Want hier staat 'ie er gewoon bij.. Mischien heet 'ie in het Nederlands niet 'Boot Camp' meer?
Gewoon in spotlight boot camp inrammen en dan zie je de applicatie meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

CyBeR schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 00:20:
Mischien heet 'ie in het Nederlands niet 'Boot Camp' meer?
'Laars Kamp' :+

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Standaard stond boot camp ook niet in mijn installatie toen mijn MacBook vers binnen kwam. Even rondkijken op een van beide cd's en je komt het programma wel tegen. Ook in het Nederlands is het gewoon Boot Camp - assistent.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Dank je wel Aiolos. Thanx voor het meedenken overigens lui, maar ik ben natuurlijk niet helemaal gek (vrij naar Louis van G). Zowel in spotlight gekeken als naar andere namen gezocht. Dus de 'gewoon's'en 'even' kunnen achterwege blijven ;)

Op de CD's kon ik het ook niet vinden. Als je de locatie nog weet houd ik me aanbevolen Aiolos.
En ik ben niet de enige als ik zo rond google. Heb een Late 2007 macbook met OSX leopard NL.

[ Voor 20% gewijzigd door Jazzper op 09-02-2008 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:24
Volgens mij is op alle Macs de Macbooks waar Leopard is voorgeïnstalleerd Boot Camp standaard niet geïnstalleerd.

Je kunt het wel zelf heel gemakkelijk installeren:
• Doe de Leopard disc in de DVD drive
• Open de Finder
• In de menubalk "Ga" --> "Ga naar map"
• Dan daar invullen "/Volumes/Mac OS X Install Disc 1/System/Installation/Packages"
• De Boot Camp package uitvoeren

Vervolgens kun je Boot Camp terugvinden onder "Programma's" in de map "Hulpprogramma's".

[ Voor 11% gewijzigd door Hoedje op 09-02-2008 11:17 ]

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
Jazzper schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 11:08:
Dank je wel Aiolos. Thanx voor het meedenken overigens lui, maar ik ben natuurlijk niet helemaal gek (vrij naar Louis van G). Zowel in spotlight gekeken als naar andere namen gezocht. Dus de 'gewoon's'en 'even' kunnen achterwege blijven ;)

Op de CD's kon ik het ook niet vinden. Als je de locatie nog weet houd ik me aanbevolen Aiolos.
En ik ben niet de enige als ik zo rond google. Heb een Late 2007 macbook met OSX leopard NL.
Ah sorry, op de Macbooks staat het schijnbaar niet standaard geinstalleerd ;)

Bij mijn Mac mini met Leopard NL stond het er standaard tussen dus vond het al vreemd dat je het niet kon vinden :P
Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.