[MacBook] Discussietopic en Mini-FAQ deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:
  • 30.078 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flop123
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-09-2024
Beste Mac gebruikers,

Vandaag is mij XP laptop gestolen... 2 jaar oud.. prima ding... helaas... Echter 1 positieve kant aan het verhaal: tijd voor een nieuwe. En dat wordt een macbook.

Ik ben echter een noob (of hoe je dat ook schrijft) op mac gebied.
Ik zit behoorlijk te neuzen op het forum, maar ik kan niet vinden waar ik naar zoek:

Een stappenplan, te volgen bij het installeren / opstarten van een nieuwe macbook.

Denk hierbij aan tips, zoals in windows het splitsen van je harde schijf in C: en D:, handig als je weer eens opnieuw je windows wil installeren, zonder dat je alle docs kwijt bent.

Liever neem ik vantevoren wat acties, dan achteraf data kwijt zijn etc....

Zijn er nog valkuilen waar ik rekening mee moet houden? bv kopen van dvi > vga kabel, omdat je anders niet kan aansluiten op extern scherm etc..

Tips zijn erg welkom... thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

flop123 schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 01:53:
Beste Mac gebruikers,

Vandaag is mij XP laptop gestolen... 2 jaar oud.. prima ding... helaas... Echter 1 positieve kant aan het verhaal: tijd voor een nieuwe. En dat wordt een macbook.

Ik zit behoorlijk te neuzen op het forum, maar ik kan niet vinden waar ik naar zoek:

Een stappenplan, te volgen bij het installeren / opstarten van een nieuwe macbook.

Denk hierbij aan tips, zoals in windows het splitsen van je harde schijf in C: en D:, handig als je weer eens opnieuw je windows wil installeren, zonder dat je alle docs kwijt bent.
"Aanzetten". Verder niet moeilijk doen.
Om windows te reinstallen zonder docs kwijt te raken hoef je trouwens echt geen partitionering aan te brengen hoor.
Zijn er nog valkuilen waar ik rekening mee moet houden? bv kopen van dvi > vga kabel, omdat je anders niet kan aansluiten op extern scherm etc..
Een MacBook heeft idd omwille van ruimtegebrek een speciale video-uitgang. Het is een DVI-I poort (dus er komt DVI en VGA uit) maar met een mini-DVI connector. Als je er dus een scherm aan wilt hangen zul je daar de goede adapter voor moeten kopen. Die zijn er in DVI-D en VGA varianten en kosten beide ongeveer €20.

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeR op 16-02-2008 02:12 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

fabulaus schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 21:19:
[...]

Het komt er op neer dat ik een afspraak met een AASP zal moeten maken om daar te laten kijken naar mijn batterij. Mocht het nodig zijn dat er een nieuwe accu in mijn macbook moet dan draai ik op voor de kosten om de batterij naar het AASP te sturen evenals het vervolgens opsturen van mijn eigen accu naar Apple om deze te laten recyclen.
Beetje vreemd dat ik kan gaan betalen voor een fout die Apple maakt :|
Staat in de garantiebepalingen he, op de batterij zit (aangaande normale slijtage) geen garantie. In gevallen waar 't niet normale slijtage betreft echter kun je zonder moeite een nieuwe krijgen.

Ik had dat bijvoorbeeld met m'n mbpro, die had en abnormaal functionerende batterij (bij 60% viel de laptop uit, etc.) en die is zonder mokken vervangen. (Nieuwe opgestuurd, oude in 't zelfde doosje teruggestuurd. Prima.) 89% op 131 cycles is gewoon normaal, dus tenzij er gekke dingen gebeuren wordt dat idd niet vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:40

Tys

Ik heb een vrij nieuwe (zwarte) MacBook, sinds vorig jaar november gok ik.

Nou heb ik het vermoeden dat mijn appeltje oververhit raakt.
Wanneer ik bijvoorbeeld Skype gebruik of de GBA emulator gebruik wordt de CPU zwaar belast.
iStat geeft rond de 65c aan voor de CPU, geheugen rond de 48c en de rest is vrij normaal.

Maar als ik dit langere tijd gebruik, dan vertoont mijn macbook artifacts (groene vlakken en strepen) door het beeld heen. Deze verdwijnen dan weer als hij afkoelt.

Het zou niet mijn geheugen mogen zijn aangezien ik dit vorig jaar in december heb vervangen (was 2 * 512MB) door eigen modules. Hiervoor trad exact hetzelfde probleem op.

GPU / CPU? Ik heb hem nog niet naar een Apple store gebracht aangezien het soms wel 30 minuten duurt na het belasten van de machine voordat problemen optreden, daar zitten ze volgens mij niet op te wachten.

Iemand advies?

My flight statistics: (444.803km in 120 flights) Next trips: Rome (Italy)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

CyBeR schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 01:57:
Als je er dus een scherm aan wilt hangen zul je daar de goede adapter voor moeten kopen. Die zijn er in DVI-D en VGA varianten en kosten beide ongeveer €20.
Nog een aanvullende tip : als je een standaard MacBook configuratie bestelt, bestel de adapter dan los. Dat scheelt behoorlijk in je levertijd. :)

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Met Cyber, aanzetten volstaat.
Koop een externe harddisk en zet timemachine aan. De eerste keer duurt even, verder hang je 'm af en toe aan je macbook en geef je timemachine met de hand een zetje. (ctrl-klik op het timemachine-icoon en 'Backup Now' kiezen..)

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Thiaz schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 02:06:
Ik heb een vrij nieuwe (zwarte) MacBook, sinds vorig jaar november gok ik.

Nou heb ik het vermoeden dat mijn appeltje oververhit raakt.
Wanneer ik bijvoorbeeld Skype gebruik of de GBA emulator gebruik wordt de CPU zwaar belast.
iStat geeft rond de 65c aan voor de CPU, geheugen rond de 48c en de rest is vrij normaal.

Maar als ik dit langere tijd gebruik, dan vertoont mijn macbook artifacts (groene vlakken en strepen) door het beeld heen. Deze verdwijnen dan weer als hij afkoelt.

Het zou niet mijn geheugen mogen zijn aangezien ik dit vorig jaar in december heb vervangen (was 2 * 512MB) door eigen modules. Hiervoor trad exact hetzelfde probleem op.

GPU / CPU? Ik heb hem nog niet naar een Apple store gebracht aangezien het soms wel 30 minuten duurt na het belasten van de machine voordat problemen optreden, daar zitten ze volgens mij niet op te wachten.

Iemand advies?
toon volledige bericht
Die temperaturen zijn op zich niet abnormaal. Maar groene strepen enzo wel. Je kunt daar gewoon mee naar de winkel en uitleggen wat er aan de hand is. De Technische Dienst zal er vervolgens ws. een stresstestje tegenaan hangen om 't probleem te reproduceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 234657

Beste Mac gebruikers,

Tips zijn erg welkom... thanks.
Voor je documenten zou ik gewoon een gedeelde map aanmaken op een andere computer in je netwerk, en vervolgens met appeltje(command)+k het ip van je andere computer openen, de mac zal dan automatisch je gedeelde mappen weergeven en je kan kiezen welke je wil verbinden _/-\o_
Enige nadeel is dat je windows pc ook aan moet staan , het scheelt je wel bootcamp installeren, Hdd ruimte , en een hoop ergernis mocht je nieuwe laptop ook gestolen worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 229273

Beste mensen,

sinds kort ben ik over gestapt van een xp pc naar een macbook. Echter nu heb ik beveiligende items verwijderd (muziek). Ze staan nu in de prullenbak maar ik krijg ze er niet uit. er word gezegt houdt de option toets ingedrukt en klik dan op leeg prullenbak. echter werkt dit niet? doe ik iets fout?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Kan iemand me vertellen of de Machouse studentenkorting geeft? En als dit het geval is: hoeveel is dit dan?

Bij Surfspot krijg ik 100euro korting op een Macbook (2.2Ghz wit), maar dan moet ik een aantal dagen wachten. Anders kan ik 'm morgen bij de Machouse halen (als mijn huidige laptop vanavond inderdaad wordt verkocht) en dat komt natuurlijk beter uit ;)
Maar dat doe ik alleen als de korting niet teveel verschilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:53

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

sOld: stores geven dezelfde korting als Apple doet op hun website. Wel even legitimeren met een studentenpas ofzo.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
pjottum schreef op zondag 17 februari 2008 @ 12:48:
sOld: stores geven dezelfde korting als Apple doet op hun website. Wel even legitimeren met een studentenpas ofzo.
Top, dankje :) Dat scheelt een kleine 25euro met surfspot dus dat is het me wel waard om 'm meteen te hebben ;)

En studentenpas heb ik altijd bij me (alsmede OV kaart et cetera).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 81539

pjottum schreef op zondag 17 februari 2008 @ 12:48:
Dat is dus niet waar, ligt aan de specificering van de Store. Als je Educational Solution Expert ben kan je bijvoorbeeld meer korting geven. Gewoon de Store bellen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 182694

ik had al even gezocht....maar niks gevonden,

mijn vraag is; kan ik een kleine dvd in mijn macbook stoppen (mini 1,4GB dvd van filmcamera) ?

soms herkent mn mac nl niet dat er een reeds beschreven dvd in mn camera zit, vandaar mijn vraag,

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Nee helaas, zie http://gathering.tweakers...message/28938305#28938305

[ Voor 3% gewijzigd door VantageR op 18-02-2008 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 182694

hey super bedankt (helaas alleen dat het niet kan) voor je snelle reactie!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nLz_
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-03 09:51
Ik heb laatst de mac os x update gedraaid (10.5.2) op mijn macbook. Nu leek dat allemaal perfect te werken alleen ben ik er achter gekomen dat ik de Finder gewoon kan afsluiten met cmd+q. Ik kan de Finder daarna wel weer gewoon opstarten. Dit hoort normaal toch niet te kunnen? Op mijn stage werk ik op een iMac en die heeft dit probleem niet. Ik heb de update 10.5.2 nog een keer van de apple website gedownload en deze opnieuw geïnstalleerd maar dit heeft niet geholpen. Zijn er meer mensen met dit probleem? Of heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-05 22:46
Appart, dat schijnt namenlijk alleen te kunnen als je Finder als root draait...
even getest, maar als je finder als root draait, kun je hem ook niet stoppen zonder de terminal te raadplegen..

[ Voor 43% gewijzigd door Kaspers op 19-02-2008 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nLz_
De Finder draait gewoon onder me Account naam..

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-05 22:46
Leesvoer:
http://www.leopardtricks....illing-finder-by-accident

Misschien heb je met een systemtool, like Tinkertool, deze optie aangezet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nLz_
Ik heb precies het zelfde probleem als dat die persoon in dat artikel zegt. Ben er wel achter gekomen dat als ik geen andere programma's open heb staan en ik dan de Finder quit, dat de Finder dan wordt afgesloten en dan gelijk weer wordt gestart.

Ik heb verder nog niks kunnen vinden wat het probleem zou kunnen zijn. En een systemtool als Tinkertool heb ik ook niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasBeer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-01 09:37
Ik ga deze week een MacBook bestellen maar ik heb ff een vraagje. Kan ik op een externe harde schijf Windows installeren?? Mijn vader wil hem namelijk ook gebruiken voor de belastingaangiftes. Hij wil daarom zijn spul apart hebben en altijd mee kunnen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238860

Ik ga binnenkort een macbook halen (2,0Ghz 4Gb en 200Gb 7200rpm), nu heb ik nog een aantal vraagjes:

1. Dat timemachiene gebeuren, is dat eigenlijk wel nodig? Zoja; hoe groot moet die hdd dan zijn?

2. Ik heb een muziek setje met USB2.0 aansluiting (geen 3,5plug dus), wordt de geluidskaart dan wel benut?

3. Ik ben van plan om d.m.v. bootcamp windows xp erop te gooien, als ik hem aandruk start hij dan automatisch windows xp op? of is dit in te stellen o.i.d.?

Alvast hartelijk bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37526

Anoniem: 238860 schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 22:19:
Ik ga binnenkort een macbook halen (2,0Ghz 4Gb en 200Gb 7200rpm), nu heb ik nog een aantal vraagjes:

1. Dat timemachiene gebeuren, is dat eigenlijk wel nodig? Zoja; hoe groot moet die hdd dan zijn?
Wil je automatische backups, ja of nee? Verder moet de hardeschijf even groot zijn als de inhoud van je Macbook, groter is aan te raden in verband met periodieke backups.
2. Ik heb een muziek setje met USB2.0 aansluiting (geen 3,5plug dus), wordt de geluidskaart dan wel benut?
Nee, de onboard geluidskaart word dan niet benut.
3. Ik ben van plan om d.m.v. bootcamp windows xp erop te gooien, als ik hem aandruk start hij dan automatisch windows xp op? of is dit in te stellen o.i.d.?
Dit is in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kethij
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Ik heb een vaag probleem met delen, soms geeft hij mijn pc onder wel weer in de finder als gedeeld en de ene keer weer niet. Ik heb alles m.b.t delen aan staan en overal toegang op.
Iemand enig idee hoe dit kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-05 08:40
Kethij schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 17:07:
Ik heb een vaag probleem met delen, soms geeft hij mijn pc onder wel weer in de finder als gedeeld en de ene keer weer niet. Ik heb alles m.b.t delen aan staan en overal toegang op.
Iemand enig idee hoe dit kan?
Dit is echt te weinig informatie. Zo kunnen we je niet helpen ;).

Zoals ook in de topicwaarschuwing staat mogen problemen in een nieuw topic. Dus open even een nieuw topic en vertel daarbij duidelijk wat je setup (Mac, PC, router, verdere netwerk) is en wat het probleem is.

JottemJ gaat een nieuw deeltje brouwen :)

[ Voor 16% gewijzigd door Hoedje op 20-02-2008 18:07 ]

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-05 08:40
En het is weer tijd voor een nieuw deeltje: [MacBook] Discussietopic en Mini-FAQ deel 11 :).

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.