FAQ: MacBook

Pagina: 1
Acties:
  • 20.211 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:11
Modbreak:Deze FAQ is verouderd. De huidige FAQs zijn ACS FAQ & ASD FAQ.

MacBook - Faq:
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/apl/images/macbooklineup.png

De regels:

Nog even een korte samenvatting van Policy Apple Talk (update 10 juni 2007): Het is de bedoeling om in dit topic alleen maar veel voorkomende vragen en antwoorden te posten, offtopic reacties of vragen zonder antwoord worden zonder mededeling verwijderd. Correcties, op- of aanmerking kunnen in [Feedback] Policy en FAQs worden geplaatst. Gebruik de template die hieronder staat als je iets wil posten.
Template:
Met deze template kun je vraag/antwoord posten:
code:
1
2
3
4
5
6
[table border=1][tr][td background="http://faq.tweakers.net/apl/images/h3.gif"]
[h3=nostyle]{vraag}[/h3][/td][/tr]

[tr][td]
{antwoord}
[/td][/tr][/table]

Index:

Javascript vereist.

[ Voor 255% gewijzigd door Hoedje op 05-11-2008 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon1e
Ik hoor veel slechte dingen over de MacBook, moet ik hem nou niet kopen?
Het klopt dat je op Internet veel negatieve dingen leest over de MacBook, maar bedenk wel dat wanneer je geen enkele problemen hebt je daar niet snel over zult gaan schrijven.
In de afgelopen 6 delen van dit topic zijn erg veel problemen naar voren gekomen, toch zijn er ook erg veel mensen die zeer tevreden zijn met hun MacBook!

Veel problemen die je leest gebeuren vaak met de eerste generatie MacBook's. Nu is het natuurlijk niet zo dat er altijd problemen zijn met eerste generatie spullen, maar kinderziektes komen altijd voor. Ik heb zelf een MacBook uit week 22 en heb er geen enkel probleem mee.

Omdat de producten van Apple relatief prijzig zijn, verwacht je dat ook jouw nieuwe MacBook volledig functioneert zonder fouten. Wanneer dat niet het geval is ben je, zoals meerdere, erg teleurgesteld en moet je je ei kwijt. Het overgrote deel van de MacBook-bezitters is dik tevreden.

[ Voor 12% gewijzigd door leon1e op 10-06-2007 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon1e
Mijn MacBook wordt nogal warm, hoort dit?
Ja en Nee. Eigenlijk hoort het niet, maar de CPU in je MacBook is snel, de ruimte is krap, en andere merken laptops met dezelfde CPU worden even heet. Apple zegt dat dit bij de normale werking hoort - klik!

Let op! Op 22 augustus 2006 heeft Apple een firmware update uitgebracht die de MacBook koeler maakt. Dit hebben ze gedaan door de koeler op de processor eerder te laten aan gaan. Je kunt deze update gewoon binnenhalen via de 'Software Update'.

Je kunt de temperatuur van je MacBook onder andere meten met de Widget iStat Pro (freeware), en vergelijken met andere MacBooks op deze site.

Heb je nog steeds problemen? Veel mensen hebben naar de oorzaak gezocht en hier is het volgende uitgekomen:
  • Tijdens het productieproces zou er vergeten zijn een stuk plastic weg te halen bij het ventilatierooster al is dit slechts bij heel weinig modellen het geval. klik!
  • Te grote hoeveelheid koelpasta ( al is het bewezen dat dit bijna geen invloed heeft )

[ Voor 8% gewijzigd door leon1e op 10-06-2007 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon1e
Wat doet die koe in mijn MacBook? (Waarom maakt mijn MacBook zoveel lawaai?)

Veel mensen klagen over een rare geluiden uit hun MacBook. Dit is afkomstig uit het spannings circuit voor de processor, en wordt ook wel de CPU-whine genoemd. Als de CPU niet bezig is, veroorzaakt deze een hoog geluid.

Let op! Ook dit wordt opgelost door de nieuwe firmware die Apple op 22 augustus 2006 heeft uitgebracht. Je kunt deze update gewoon binnenhalen via de 'Software Update'.

Heb je nog steeds problemen? Wellicht helpt 1 van deze stukjes software:

[ Voor 11% gewijzigd door leon1e op 10-06-2007 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon1e
Kan ik Windows XP op mijn MacBook draaien?

Ja! Dit is, sinds Apple overgeschakeld is naar het Intel-platform, mogelijk. Je kunt dit op 3 verschillende manieren doen...
Boot camp (dual boot)
Let op! Uit de licentievoorwaarden: dit is bèta software, de licentie verloopt op 30 september 2007 of bij de eerstvolgende commerciële release van de Apple Software (Leopard), welke eerder komt.
XOM (dual boot, open source)
Let op! Dit is een stuk moeilijker dan boot camp!
Parallels (Virtualisatie)
Parallels maakt gebruik van virtualisatie waardoor deze andere besturingssystemen kunnen werken binnen in OS X waardoor opnieuw opstarten overbodig is. Naast Windows ondersteunt de beta versie van Paralles ook verschillende Linux distributies, FreeBSD, Solaris, OS/2, eComStation en MS-DOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon1e
Mijn MacBook heeft gele vlekken! Wat nu?

Dit is een veelvoorkomend probleem dat bij MacBooks voorkomt van voor week 36 van 2006. De oorzaak hiervan is niet bekend, maar gedacht wordt dat dit eraan kan liggen dat sommige mensen "speciaal" zweet hebben dat de plastic laag van de MacBook aantast.

Er zijn al heel veel mensen met dit probleem geweest. Apple is erg netjes je zogenaamde 'top-case' om te ruilen voor een nieuwe. Ga dus gerust even langs een bekende Apple-dealer in de buurt!

[ Voor 4% gewijzigd door leon1e op 10-06-2007 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon1e
Office / Photoshop draait erg traag, ik dacht dat een Intel Mac sneller zou zijn?

Van Microsoft Office 2004 en Adobe Creative Suite zijn nog geen Universal Binaries beschikbaar, dit betekent dat deze programma's nog niet native kunnen draaien op de nieuwe Intel architectuur en daardoor moeten instructies vertaald worden om het toch te laten draaien, hierdoor krijg je performanceverlies. Van Photoshop is inmiddels (16 april 2007) de definitieve versie van CS3 uitgebracht. Als je de beta gebruikt hebt moet je de aanwijzingen even lezen. Adobe PhotoShop CS3 ligt inmiddels in de winkels. Microsoft brengt naar verwachting ergens in de tweede helft van 2007 de nieuwe Office 2008 uit.

Meer informatie? klik!

Let op! Dit is overigens geen MacBook specifiek probleem maar geld voor alle nieuwe Intel Macs!

[ Voor 8% gewijzigd door leon1e op 10-06-2007 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon1e
Als ik extra geheugen bestel is het zo enorm duur! Kan dit niet goedkoper?

Tuurlijk kan dat goedkoper! Ik heb zelf ook mijn geheugen zelf ingebouwd.
Kijk gewoon even op de pricewatch! Let wel op dat je MacBook standaard 2 reepjes van 256 MB heeft. Dus als je los geheugen koopt, moet je eerst een reepje eruit halen. Het is helaas dus niet zo, dat als er er 1 GB bijkoopt, je 1,5 GB hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door leon1e op 10-06-2007 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon1e
Hoe bouw ik mijn extra geheugen in?

Wanneer je je MacBook manual doorleest kom je vanzelf een hoofdstuk erover tegen. Apple heeft het gelukkig zo eenvoudig mogelijk gemaakt.

Kom je er niet helemaal uit? Klik!

[ Voor 6% gewijzigd door leon1e op 10-06-2007 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon1e
Kan dat opstartgeluid ook zachter?

Tijdens een vergadering je MacBook aanzetten.. *BOING* Een veel voorkomende ergernis. Gelukkig kun je hier iets tegen doen. Pas op: de boing kan van belang kan zijn om te bepalen of je MacBook het wel of niet meer doet mocht je ooit opstartproblemen krijgen!

Goed, het uitzetten: zet voordat je je MacBook uitzet het volume op laag/uit, en klaar is Kees!

Andere manieren zijn StartupSound.prefPane en Tinkertool.

[ Voor 3% gewijzigd door leon1e op 10-06-2007 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11-09 15:57

Nitai

Live the life you love.

Hoe vervang ik mijn harde schijf/(intern geheugen)?

Voor het vervangen van de harde schijf, intern geheugen en andere zaken kun je voor een tutorial terecht bij iFixit.com

Afbeeldingslocatie: http://www.ifixit.com/Guide/images/macbook.gif

Heb je nog vragen, kijk dan in dit topic [MacBook] Harde schijf vervangen

[ Voor 8% gewijzigd door Nitai op 14-06-2007 11:38 ]

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Laatst online: 01:54

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Waar is mijn DEL-toets gebleven?

Die is er op de MacBook en zijn voorganger, de iBook, nooit geweest.

Niet getreurd: je krijgt het gewenste effect door de fn-toets + backspace in te drukken. ;)

[ Voor 0% gewijzigd door leon1e op 18-06-2007 08:41 . Reden: typo ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Laatst online: 01:54

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Wat is de maximale externe analoge resolutie die een MacBook aankan?

Je hebt een mooie 22" CRT staan die 1600x1200 op 85hz aankan en je wilt de MacBook hier op aansluiten. Leuk, maar dat gaat niet werken.

De MacBook kan extern maximaal 1600x1200 op 60hz aan. Dit is een gegarandeerd recept voor hoofdpijn. De eerstvolgende resolutie is 1400x1050 @ 90hz.

Let op: via DVI, dus digitaal, kan de MacBook gewoon 1920x1200 aan. Er zijn meerdere gebruikers die hun 23" ACD of 24" Dell LCD monitor aan hun MacBook hebben gekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 22:19

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Wat is het verschil tussen de toetsenbord layouts waaruit je kan kiezen?

Zie hiervoor:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=304933

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nexz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 14:48
Kan ik mini-CD(R)'s gebruiken in mijn slot-loading drive?

Nee, Apple ondersteunt geen CD's die kleinere afmetingen hebben dan normale CD's. Als je dit toch probeert, heb je kans dat je je optical drive beschadigd/vastloopt. Dit staat ook vermeld in de user-guide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Hoeveel geheugen kan er maximaal in mijn MacBook?
Hoeveel geheugen er maximaal in je MacBook gaat, is afhankelijk van welk type MacBook je precies hebt:
  • Heeft je MacBook een Core Duo processor, dan wordt er maximaal 2 GB ondersteund.
  • Als je een MacBook met een Core 2 Duo en een GMA950 videokaart hebt, dan kan je MacBook volgens Apple maximaal 2 GB geheugen aan, maar officieus werkt 3 GB (1x1GB, 1x2GB) ook. Dit komt omdat Apple er vanuit gaat dat geheugen in paren wordt geïnstalleerd. Aangezien geheugenmodules van 1,5 GB niet bestaan, is het maximum volgens Apple 2 GB. Overigens werkt 2x2GB ook, maar dan is maar 3 GB hiervan bruikbaar, ondanks dat er overal in Mac OS X wordt aangegeven dat er 4 GB in de computer zit.
  • Heeft je MacBook een Core 2 Duo processor en een X3100 videokaart, dan wordt er maximaal 4 GB ondersteund.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-09 12:48
Is het echt waar? Geen Firewire in de aluminium MacBook? Wat nu?
Ja, het is waar. Je hebt twee mogelijkheden:
  • Koop een MacBook Pro.
  • Koop niks en teken de petitie. Of het helpt is de vraag, maar je kunt je zo tenminste afreageren. En je bent echt niet de enige! Tip: vraag ook om een mat scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 20:50

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Hoeveel geheugen kan er maximaal in de aluminium MacBook?
Als we Apple mogen geloven kan er maximaal 4GB DDR3 geheugen in de nieuwe MacBook. Zoals we vaker het geval is bij Apple echter, kan er wel degelijk meer in. De nVidia chipset in de MacBook ondersteunt 8GB RAM. Apple biedt dit nog niet aan, Crucial echter al wel. Je zal alleen behoorlijk diep de portemonnee in moeten voor die 8GB: 500 euro ben je zo kwijt.

Launching containers into space

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.