Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87302

Topicstarter
Wat zijn jullie ervaringen met het vervangen van een HD in de MacBook?
Waar moet je op letten qua afmetingen, grootte, snelheid,warmte ontwikkelingen etc.
Nog wat tips over goede betrouwbare schijven en webwinkels etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCourage
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-04 10:58
Anoniem: 87302 schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 09:25:
Hallo,

wat zijn jullie ervaringen met het vervangen van een HD in de MacBook?
Waar moet je op letten qua afmetingen, grootte, snelheid,warmte ontwikkelingen etc.
Nog wat tips over goede betrouwbare schijven en webwinkels etc?
Het is even klooien (kleine schroefjes, dikke vingers) maar als je het geheugen kunt vervangen dan kun je de schijf ook vervangen.

Qua afmetingen moet de schijf 9,5mm hoog zijn (uiteraard een 2.5" schijf) en een SATA interface hebben.

Heb zelf vorig weekend voor een 120GB Seagate Momentus 5400.2 (gekocht bij Laptopplein.nl voor €129 incl. BTW en verzendkosten) ingebouwd en volgens mij wordt m'n MacBook niet echt warmer. Heb nu eindelijk de ruimte om XP onder Parallels te draaien (en m'n Dell bij het oud vuil zetten ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeBas
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-04 17:47

GeBas

--

tip, als je hem vervangt neem dan een 7200rpm

| Apple iMac 27" 2012 | Apple McBook Pro 13" 2010 | qnap ts-112 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
GeBas schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 20:05:
tip, als je hem vervangt neem dan een 7200rpm
maakt dat veel verschil uit t.o.v. snelheid en batterijduur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaxje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-12-2024
Anoniem: 87302 schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 21:02:
[...]

Het is merkbaar sneller, maar het trekt je batterij ook eerder leeg. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12609

Ik merk geen verschil tussen 5400vs7200 mbt batterijduur (IBM thinkpad)...
Ik zie het zo, met 7200rpm is ie sneller klaar dan op 5400 en hoeft ie geen stroom meer te gebruiken vanaf dat moment, itt de 5400rpm die nog bezig is met slurpen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeBas
  • Laatst online: 06-04 17:47

GeBas

--

Anoniem: 87302 schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 21:02:
[...]

is zeker sneller, batterijduur geen idee

| Apple iMac 27" 2012 | Apple McBook Pro 13" 2010 | qnap ts-112 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 11:39
THG heeft dat ooit getest.... Nog niet zo gek lang geleden en met de huidige generatie schijven, conclusie: het is geneuzel in de marge en maakt dermate weinig uit dat het minder lange wachten op programma's meer winst oplevert ;)

Zoek even op de FP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-03 17:41
ik heb in mijn laptop ooit m'n schijf vervangen voor een seagate momentus 7200.1, en die dingen zijn behoorlijk zuinig qua energie. Je batterij gaat er niet veel sneller van leeg dan anders. En je laptop wordt wel een heel stuk sneller :) Dus volgens mij alleen maar verbeteringen.

Let alleen wel op dat als je je laptop eventueel terug moet sturen voor garantie dat ze bij Apple nog wel eens behoorlijk willen gaan zeiken omdat je zelf aan je laptop hebt zitten prutsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenGans
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-04 20:43
-krekel- schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 22:54:
ik heb in mijn laptop ooit m'n schijf vervangen voor een seagate momentus 7200.1, en die dingen zijn behoorlijk zuinig qua energie. Je batterij gaat er niet veel sneller van leeg dan anders. En je laptop wordt wel een heel stuk sneller :) Dus volgens mij alleen maar verbeteringen.

Let alleen wel op dat als je je laptop eventueel terug moet sturen voor garantie dat ze bij Apple nog wel eens behoorlijk willen gaan zeiken omdat je zelf aan je laptop hebt zitten prutsen.
Niet bij een Macbook, die geeft zelf de mogelijkheid de HD te verwisselen, Volgens mij staat t zelfs in de handleiding. De garantie zal dan ook niet vervallen (net als bij het geheugen)! But don't blame me if i'm wrong!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

JeroenGans schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 23:11:
[...]

Niet bij een Macbook, die geeft zelf de mogelijkheid de HD te verwisselen, Volgens mij staat t zelfs in de handleiding. De garantie zal dan ook niet vervallen (net als bij het geheugen)! But don't blame me if i'm wrong!
De garantie vervalt inderdaad niet bij het vervangen van de HD in de MacBook. De HD van een MacBook is een "user-replaceable part" en Apple heeft er ook uitgebreide instructies voor. Het punt is wel dat je de HD wel bij Apple zelf of een Apple Authorized Service Provider haalt, anders vervalt je garantie. Je garantie vervalt ook als je bij de operatie je MacBook beschadigt (of beter gezegd: zelf veroorzaakte schade valt niet onder de garantie).

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:15
ik kan het even niet terug vinden, maar neem iig geen wd scorpio. deze heeft namelijk ook een motion sensor en conflicteerd met die van de macbook. bleek dat sommige mensen nogal wat kernel panicks kregen.

Mijn macbook ga ik binnenkort ook upgraden met 160gb ofzo. waarschijnlijk gewoon een seagate als wat erin zit. hitachi heeft ze nog niet zo groot.

verder zou ik vanwege de batterij tijd een 5400rpm nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:18
Toshiba Hitachi of Seagate, die gebruikt Apple zelf ook in zijn computers :)

Mijn voorkeur gaat uit naar Hitachi, komen altijd als eerste uit de test qua verbruik en geluid.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:27
Dit is wel een nuttige review.
De conclusie is hier dat de Hitachi Travelstar 7K100 de snelste notebook schijf is.
Het stroomverbruik van de 7200 toeren schijven is echter wel iets hoger (onder load).
Helaas zijn dit wel PATA versies van de schijven, de SATA versies lijken volgens deze review meer stroom te gebruiken dus het beeld kan nog veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
tweak_dude schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 21:25:
Dit is wel een nuttige review.
De conclusie is hier dat de Hitachi Travelstar 7K100 de snelste notebook schijf is.
Het stroomverbruik van de 7200 toeren schijven is echter wel iets hoger (onder load).
Helaas zijn dit wel PATA versies van de schijven, de SATA versies lijken volgens deze review meer stroom te gebruiken dus het beeld kan nog veranderen.
Inmiddels zijn we ook een generatie schijven verder en heeft Hitachi helaas nog geen nieuwe generatie schijven uitgebracht.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ok, het wordt dus een 120 of 160 GB HD. Ik wil een clean install van OSX daarop doen. Hoe kan ik al mijn instellingen dan overbrengen naar de nieuwe istall (zoals Bookmarks in Safari, eventuele internet/wifi/router/printer instellingen etc. )
Of moet ik elk proggie weer apart installeren, wat is handig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azt33
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-02 19:34
Ik heb zelf een WD Scorpio erin, inmiddels al ruim een maand en heb er geen problemen mee gehad. En het vervangen van de HDD is makkelijk, had meer moeite met het geheugen...

15" tbMBP (2017) | iPad Pro 11" | iPhone X | GoPro Fusion | GoPro HERO 7 Black | DJI Mavic 2 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
http://tweakers.net/price...Field=prijs&orderSort=asc

Als ik de SATA schijven bekijk vanaf 83 euro dan denk ik dat de Samsung van 88 euro met 120 GB de beste value for money geeft.
:

pricewatch: Samsung SpinPoint M60S, 120GB (5400rpm, SATA, 8MB)

95 euro inc. verzendkosten. Bij 160 GB zit je op 150 euro inc. verzendkosten.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 87302 op 28-10-2006 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Anoniem: 87302 schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 13:35:
ok, het wordt dus een 120 of 160 GB HD. Ik wil een clean install van OSX daarop doen. Hoe kan ik al mijn instellingen dan overbrengen naar de nieuwe istall (zoals Bookmarks in Safari, eventuele internet/wifi/router/printer instellingen etc. )
Als je de home folder (/Users) en application folder (/Appllications) kopieeerd zul je de meeste nodige data wel hebben :). Je zou natuurlijk een een schone installatie kunnen doen zonder iets mee te nemen waardoor je weer een totaal fris systeem hebt.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Tip voor het verwisselen van de harddisk: vergeet niet het 'flapje' aan de harddisk te bevestigen voordat je hem erin stopt. Zonder dat flapje krijg je hem er bijna niet meer uit.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jzn21
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-03 07:57
Op de een of andere manier heeft niemand het hier over de hoeveelheid herrie die sommige hardeschijven kunnen maken. Geloof mij die 7200 toeren Hitachi maken aardig wat herrie. Ik had voorheen een houten tafel en houten vloer, die trilden dan ook lekker mee.

Volgens mij zijn de nieuwe WD Scorpio laptop schijven wel goed te doen. Heeft iemand ervaring daarmee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:59
Anoniem: 87302 schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 13:35:
Wat je kan doen:

1) Een extern behuizinkje kopen voor de schijf die je straks over gaat hebben, firewire/usb
2) Nieuwe hardeschijf (je 120/160Gb) hierin stoppen en aansluiten
3) Dan formatteren (denk ik?)
4) Appeltje + spatie en typ in schijfhulpprogramma
5) "Nieuwe schijfkopie" maken van je 60Gb naar je 120/160Gb en vervolgens de hardeschijven verwisselen. Gewoon een 1:1 kopie dus je kan meteen weer verder werken zonder verlies van ook maar iets ;)

Alvast suc6!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hercul3s schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 15:52:
[...]

Wat je kan doen:

1) Een extern behuizinkje kopen voor de schijf die je straks over gaat hebben, firewire/usb
2) Nieuwe hardeschijf (je 120/160Gb) hierin stoppen en aansluiten
3) Dan formatteren (denk ik?)
4) Appeltje + spatie en typ in schijfhulpprogramma
5) "Nieuwe schijfkopie" maken van je 60Gb naar je 120/160Gb en vervolgens de hardeschijven verwisselen. Gewoon een 1:1 kopie dus je kan meteen weer verder werken zonder verlies van ook maar iets ;)

Alvast suc6!
thanks, dat is een handige tip. Maar ik wil misschien een hele nieuwe clean install doen van mijn OSX maar alleen de basis meenemen. Met name de bookmarks zijn hier het belangrijkst en als ik internetinstellingen en printerinstellingen ook mee kan nemen ben ik helemaal tevreden.
Zijn daar ook tips voor?

De Toshiba schijf die nu in de MB zit kost ca. 65 euro nieuw
http://tweakers.net/price...riceMin=0&priceMax=&land=

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 87302 op 29-10-2006 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:26
In mijn macbook zit momenteel nog de standaard 60 gb schijf, een seagate.
Enigste nadeel van deze schijf vind ik het trillen, de macbook trilt gewoon door de hardeschijf.

Kent iemand per toeval een schijf, of gebruikt iemand een grotere schijf die minder trilt?

Ik wil mijn schijf vervangen voor een 100 / 120 gb exemplaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20546

Beetje oud topic, ik weet het, maar mijn vraag sluit hier wel aardig op aan.

Vervalt de garantie op de harde schijf zodra je deze uit de Macbook haalt?

Ik zit momenteel in Argentinië en heb mijn harde schijf eruit gehaald, omdat deze dood was. Toen direct maar een 120gig gekocht, omdat ik die 80gig ook wel aan de krappe kant vond. Vandaag naar de Macstore in Buenos Aires geweest en nu willen ze me geen nieuwe 80gig harddisk geven (ik dacht, die gebruik ik mooi in een externe case), omdat ik deze zelf eruit heb gehaald. Ergens knaagt dit aan me. Als je bijvoorbeeld een losse harde schijf koopt, heb je toch ook gewoon garantie?

Als iemand me hier antwoord op kan geven, dan kan ik óf mijn excuses gaan aanbieden, óf mijn gelijk gaan halen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Anoniem: 20546 schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 20:05:

Je behoudt gewoon je garantie voor zowel vervangen geheugen als harde schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ice T
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-04 07:53
En als ze moeilijk doen, dan schuif je toch ff je oude schijf terug.

"Kijk meneer, ik heb er niets aan veranderd O-) "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Ik zit momenteel in Argentinië en heb mijn harde schijf eruit gehaald, omdat deze dood was. Toen direct maar een 120gig gekocht, omdat ik die 80gig ook wel aan de krappe kant vond. Vandaag naar de Macstore in Buenos Aires geweest en nu willen ze me geen nieuwe 80gig harddisk geven (ik dacht, die gebruik ik mooi in een externe case), omdat ik deze zelf eruit heb gehaald. Ergens knaagt dit aan me. Als je bijvoorbeeld een losse harde schijf koopt, heb je toch ook gewoon garantie?

Als iemand me hier antwoord op kan geven, dan kan ik óf mijn excuses gaan aanbieden, óf mijn gelijk gaan halen. :)
Daedalus schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 23:33:
[...]

De garantie vervalt inderdaad niet bij het vervangen van de HD in de MacBook. De HD van een MacBook is een "user-replaceable part" en Apple heeft er ook uitgebreide instructies voor. Het punt is wel dat je de HD wel bij Apple zelf of een Apple Authorized Service Provider haalt, anders vervalt je garantie. Je garantie vervalt ook als je bij de operatie je MacBook beschadigt (of beter gezegd: zelf veroorzaakte schade valt niet onder de garantie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar
  • Laatst online: 21-04 20:27
Ik hoor eigenlijk niemand meer in dit (oude) topic over harddisks met motion sensors. Is dat niet meer opportuun? Te duur?

Heb destijds maar voor de standaard 80Gb schijf gekozen, want de BTO Macbooks hadden een onbekende levertijd (minimaal 2 maanden). Die 80Gb raakt nu aardig vol, zeker met een tweede image voor Parallels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickos
  • Laatst online: 29-07-2015
oscar schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 13:53:
Ik hoor eigenlijk niemand meer in dit (oude) topic over harddisks met motion sensors. Is dat niet meer opportuun? Te duur?

Heb destijds maar voor de standaard 80Gb schijf gekozen, want de BTO Macbooks hadden een onbekende levertijd (minimaal 2 maanden). Die 80Gb raakt nu aardig vol, zeker met een tweede image voor Parallels.
Als in motion sensors die de HD uitschakelen bij (plotselinge) bewegingen om te voorkomen dat deze beschadigd raakt? Zo ver ik weet zit deze techniek standaard in de MacBook, dit zou dus enigzins overdone zijn om deze ook nog in je harddisk te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Laatst online: 12:01

4POX

Everybody is wired

Ballebek schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 20:27:
[...]

Je behoudt gewoon je garantie voor zowel vervangen geheugen als harde schijf.
Maar het is wel een afwijkende garantie. Je kunt niet bij je harddisk fabrikant terecht als je problemen krijgt met je harddisk. Apple koopt die dingen als OEM groot in bij de harddisk fabrikanten. En krijgt een leuke korting als Apple ook de garantie van die schijven op zich neemt.

De schijf in je macbook zal dus maar 1 jaar garantie bij Apple hebben. En niet zoals je gewend bent drie jaar bij de harddisk fabrikant.

Tenminste. Deze denkwijze heb ik op dit moment. Zou iemand voor de lol eens zijn harddisk serienummer willen inkloppen in een garantie checker op de website van zijn harddisk ?

[edit] Ik kan mijn schijf niet controleren omdat de Toshiba RMA site ook om het partnummer vraagt. Ik moet daar helaas de schijf uit mijn macbook halen. Mijn macbook werkt prima dus lekker laten zitten denk ik dan maar.

[ Voor 12% gewijzigd door 4POX op 17-01-2007 14:06 ]

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30913

Mickos schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 13:59:
[...]

Als in motion sensors die de HD uitschakelen bij (plotselinge) bewegingen om te voorkomen dat deze beschadigd raakt? Zo ver ik weet zit deze techniek standaard in de MacBook, dit zou dus enigzins overdone zijn om deze ook nog in je harddisk te hebben.
Het is zelfs zo dat als je een harde schijf met ingebouwde motion sensor in je macbook zet, je kernel panics krijgt. De motion sensor van de macbook zelf geeft dan conflicten met de motion sensor uit de harde schijf, het wordt dan dus aangeraden om 1 van de 2 sensors uit te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Anoniem: 30913 schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 14:48:
Het is zelfs zo dat als je een harde schijf met ingebouwde motion sensor in je macbook zet, je kernel panics krijgt.
Nee, dat is niet zo. Lees burne in "[MacBook] Discussietopic en Mini-FAQ dee..." maar eens.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

TheLostSonOfGod schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 22:33:
En als ze moeilijk doen, dan schuif je toch ff je oude schijf terug.

"Kijk meneer, ik heb er niets aan veranderd O-) "
Hehe, ja klopt, maar het stikt niet van de MAC-winkels hier in Argentinië. Maar ik ga die truc wel toepassen als ik weer in NL ben.

Maar ze kunnen inderdaad zeggen dat de harddisk kapot is gegaan, omdat ik deze zelf eruit heb gehaald.

Dus eigenlijk vervalt je garantie op je harddisk zodra je deze (zelf) uit je Mac haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

4POX schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 14:03:
[...]

Maar het is wel een afwijkende garantie. Je kunt niet bij je harddisk fabrikant terecht als je problemen krijgt met je harddisk. Apple koopt die dingen als OEM groot in bij de harddisk fabrikanten. En krijgt een leuke korting als Apple ook de garantie van die schijven op zich neemt.

De schijf in je macbook zal dus maar 1 jaar garantie bij Apple hebben. En niet zoals je gewend bent drie jaar bij de harddisk fabrikant.

Tenminste. Deze denkwijze heb ik op dit moment. Zou iemand voor de lol eens zijn harddisk serienummer willen inkloppen in een garantie checker op de website van zijn harddisk ?

[edit] Ik kan mijn schijf niet controleren omdat de Toshiba RMA site ook om het partnummer vraagt. Ik moet daar helaas de schijf uit mijn macbook halen. Mijn macbook werkt prima dus lekker laten zitten denk ik dan maar.
En ik geloof dat je denkwijze de plank raakslaat.

Heb het nummer ingevoerd bij de Warranty Validation op de seagate site en krijg als reactie:
Warranty Status: Component (see details below)

Component
The product you identified was sold as a system component. Please contact your place of purchase for service. Seagate sells many drives to direct OEM (Original Equipment Manufacturer) customers. These products are usually configured for the OEMs only, as components for their systems. You must contact your place of purchase for any warranty support on these drives.
If you purchased this unit directly from Seagate, please return to the previous page and verify your Seagate customer number, because the customer number you entered () does not match our records.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 128143

Nevermind...

[ Voor 97% gewijzigd door Anoniem: 128143 op 19-01-2007 01:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-04 23:54

Flappiewappie

Hier nog meer

helaas gaat dat niet, kan ook zijn dat je gewoon "stiekem" wou upgraden, en er toen iets mis is gegaan, dit valt inderdaad buiten de garantie.

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

Daedalus schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 23:33:
[...]

volgens mij niet helemaal waar, want dat zou ook betekenen dat als je je RAM verwisselt door ander geheugen dat je niet bij Apple heb gehaald, ze ook geen garantie zouden bieden.
In mijn geval heb ik zelf geheugen via ebay gekocht en die vanaf het eerste moment in de MacBook gezet, Mijn Macbook is al 2x teruggeweest voor reparatie, geen enkel probleem.

(en kijk natuurlijk geven ze geen garantie op het zelf gekochte geheugen, of in dit geval op de zelf gekochte hardeschijf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randje
  • Niet online

randje

LOiK

Flappiewappie schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 10:02:
[...]

helaas gaat dat niet, kan ook zijn dat je gewoon "stiekem" wou upgraden, en er toen iets mis is gegaan, dit valt inderdaad buiten de garantie.
gewoon de 80GB terugbouwen en heel je macbook inleveren met als klacht dat ie niets meer doet.
Een hardeschijf hoort bij normaal gebruik soweiso niet zo snel verrot te gaan, maar het kan wel eens voorkomen, en dat valt gewoon onder garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 140651

nee het is eigenlijk heel simpel allemaal jongens...

de harddisk die uit de macbook komt wordt i.v.m garantie teruggestuurd naar apple.
en in ruil voor de kapotte harddisk krijgen ze weer een nieuwe(werkende) krijgen.

en als er een verkeert, andere type harddisk opgestuurd wordt. dan wordt hij teruggestuurd. en krijgt de service provider een rekening voor de harddisk+ boete.

snappie ;) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147879

Heej mensen,

Ik wil mijn hd van mijn macbook gaan vervangen met een WD of samsung HD 120GB. Vervalt, met het vervangen van mijn originele HD met deze HD, mijn garantie??

En iemand een al goede ervaring met de originele mac hd in een case bouwen zodat je een portable hd hebt?

BVD

Paul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:24

reiker

dan jij!

Heb je eigenlijk dit topic wel doorgelezen voor je op "reply" drukte? Volgens mij staan de antwoorden hierboven letterlijk beschreven :)

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 147879 schreef op maandag 05 februari 2007 @ 11:21:

En iemand een al goede ervaring met de originele mac hd in een case bouwen zodat je een portable hd hebt?
er loopt hiervoor ook een topic dat ik gestart heb. Let erop dat je een SATA case koopt.
Mooie 2,5 inch HD Behuizing (USB 2.0)

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 87302 op 05-02-2007 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wanneer komen de 200GB Sata HD's voor de MacBook op de markt?
Ik zie dat je ze wel bij Apple kunt bestellen maar niet los? Ze staan niet in de Pricewatch.

http://www.engadget.com/2...5-in-perpendicular-drive/

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 87302 op 19-02-2007 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_dude
Die wil je ook eigenlijk niet hebben omdat die 200GB schijven maar op 4200 rpm draaien. Met andere woorden alleen nemen als echt alleen de hoeveelheid opslagruimte van belang is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Buzzz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:43
Let even op bij de Western Digital schijven, deze hebben zelf ook een motion sensor die niet goed samenwerkt met die van de Macbook. Ik heb zelf trouwens een Samsung 160GB schijf er nu in zitten, die werkt iig prima. http://www.macspecialist....acbook_pro_owners_beware/

Ook nog even over die garantie, ik heb die andere schijf (mede) gekocht omdat mijn standaard 60GB schijfje kapot was gegaan. Vandaag heb ik die even naar de Machouse in Amsterdam gebracht, ze gaan voor me een nieuwe bestellen. Niks geen zeuren over zelf eruit gehaald e.d., ze hebben hem gewoon van los van me aangenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
DJ Buzzz schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 00:09:
Let even op bij de Western Digital schijven, deze hebben zelf ook een motion sensor die niet goed samenwerkt met die van de Macbook. Ik heb zelf trouwens een Samsung 160GB schijf er nu in zitten, die werkt iig prima. http://www.macspecialist....acbook_pro_owners_beware/
Toch wordt hierboven ook beweerd dat WD schijven geen kerel panics veroorzaken. Waar het mij omgaat is of die niet te dik is en dat ie dus gaat passen in de MB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Buzzz
Anoniem: 87302 schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 00:32:
[...]

Toch wordt hierboven ook beweerd dat WD schijven geen kerel panics veroorzaken. Waar het mij omgaat is of die niet te dik is en dat ie dus gaat passen in de MB.
Nou ja, ik had zelf geen zin om het uit te proberen en het risico te nemen. Verder heb ik goeie ervaringen met Samsung schijven, vandaar dat ik die aangeschaft heb (plus dat 'ie ergens op voorraad was en ik snel een vervangende voor mijn kapotte wilde). Verder lijkt met dat 2,5" SATA toch redelijk 2,5" SATA is en de mensen die wel problemen ermee hebben, hebben de schijf er toch kennelijk goed in gekregen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

DJ Buzzz schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 00:09:
Ik heb exact dezelfde drive. En geen enkel probleem. Los van die ene melding is er ook weinig over te vinden, en ik denk dat het een storm in een glas water is. Sowieso moet je behoorlijk de hork uithangen om een van beide sensors aan te laten spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Buzzz
En anders kun je natuurlijk altijd nog de motion sensor van je Macbook zelf disablen: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=300724

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok, de knoop is eindelijk doorgehakt. 100 euro voor een 160GB WD drive. 7 euro 50 verzend. Ik ga de 60 GB MB HD in een extern kastje van 10 euro plaatsen. Heb ik samen 220 GB. Kunnen net 10 HD-DVD of BluRay films op. (of 50 DVD's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Anoniem: 87302 schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 21:42:
Ok, de knoop is eindelijk doorgehakt. 100 euro voor een 160GB WD drive. 7 euro 50 verzend.
Leuk. Dan hebben we dezelfde schijf op dezelfde dag bij dezelfde leverancier besteld. :)

(dat zeg ik. ik plaatste m'n bestelling dinsdag rond 17:30..)

[ Voor 9% gewijzigd door burne op 28-02-2007 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
burne schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 22:58:
[...]

Leuk. Dan hebben we dezelfde schijf op dezelfde dag bij dezelfde leverancier besteld. :)
Ik heb hem pas dinsdagavond besteld. 100 euro heeft toch iets magisch. Dat lijkt minder dan de 236 gulden die we betalen inc. verzending :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Dinsdag na vijven besteld, maar vanmiddag rond drieën stond Said op de stoep. (Ik zie de tpg-bezorger regelmatig..). Even 'sudo ditto -X / /Volumes/Untitled', drives swappen en nu hebt ik 149.83GB waarvan 70GB leeg, volgens finder. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
burne schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 23:29:
Dinsdag na vijven besteld, maar vanmiddag rond drieën stond Said op de stoep. (Ik zie de tpg-bezorger regelmatig..). Even 'sudo ditto -X / /Volumes/Untitled', drives swappen en nu hebt ik 149.83GB waarvan 70GB leeg, volgens finder. :)
De mijne is vandaag bezorgd, was niet thuis. Morgen weer. Maar ook niet thuis. Zaterdag dus even ophalen. Ook mijn externe behuizing voor de 60 GB is verstuurd vanuit Hong Kong. Die krijg ik over een week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb een probleempje. de 60GB HD heb ik uit de Mac maar er zit dus een zilveren plaat omheen met vier schroefjes vast. De vorm van de schroevedraaier die daarin zou passen is een ster met 6 hoeken. Die heb ik dus niet. Hoe krijg ik dat zilveren plaatje (waar het plastic dingetje aan zit waarmee je de HD uit de MB schuift) los?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-04 18:33

Nitai

Live the life you love.

Een kleine schroevendraaier die een platte kop heeft en erin past. Je kunt zo'n setje kleine schroevendraaiers voor een paar euro bij de lokale ijzerwarenhandel kopen. Zo had ik het ook gedaan :)

[ Voor 4% gewijzigd door Nitai op 05-03-2007 10:55 ]

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nitai schreef op maandag 05 maart 2007 @ 10:55:
Een kleine schroevendraaier die een platte kop heeft en erin past. Je kunt zo'n setje kleine schroevendraaiers voor een paar euro bij de lokale ijzerwarenhandel kopen. Zo had ik het ook gedaan :)
Zo een setje heb ik. Daar zitten er 11 in. 6 van die 'mini-gewone', 3 x kruiskop, 1 x puntkop en 1x plat en rond. Die laatste is de enige platte maar die is dus te groot. Ik dacht dat in die setjes toch altijd dezelfde zaten? Ik moet dat plaatje eraf halen? Of kan die nieuwe ook zonder plaatje erin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30913

Ik heb gewoon met een tangetje de buitenkant van het schroefje vastgepakt en zo ze eruit gedraait, ze zitten niet heel erg stevig vast dus dat werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Anoniem: 87302 schreef op maandag 05 maart 2007 @ 10:51:
De vorm van de schroevedraaier die daarin zou passen is een ster met 6 hoeken.
Als je vaker sleutelt aan dit soort spul is het wellicht de moeite waard een setje torx-schroevendraaiertjes te kopen. Je vindt ze vaker in pc's en aanverwant spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Met een tangetje is het gelukt. Probeer nu OSX aan het installeren. Er verschijnt niks bij Destination volume. Zit deze er niet goed in dan?

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 87302 op 05-03-2007 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Vreemd. Hij zit er goed in want hij herkent hem wel in de Disk Utility. 149.1 GB HD. Maar hij verschijnt dus niet als ik OS X wil installeren? Hoe nu verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Anoniem: 87302 schreef op maandag 05 maart 2007 @ 12:56:
Vreemd. Hij zit er goed in want hij herkent hem wel in de Disk Utility. 149.1 GB HD. Maar hij verschijnt dus niet als ik OS X wil installeren? Hoe nu verder?
Je hebt er ook een partitiemap op gezet? ("partition" in Disk Utility)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
burne schreef op maandag 05 maart 2007 @ 14:03:
[...]

Je hebt er ook een partitiemap op gezet? ("partition" in Disk Utility)
Ik dacht dat dat alleen een PC ding was ha ha ha. Dacht dat Apple dit automatisch zou toekennen of vragen. Dat was het dus. Thanx!

Hij is nu aan het installeren maar doet al die bagger er ook bij, al die drivers etc. Hoe kan ik een minimum install kiezen, handmatig?

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 87302 op 05-03-2007 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randje
  • Niet online

randje

LOiK

zucht davidgilmour...

tijdens het opzetten van de configuratie van je install zie je ergens ook een knop: 'aangepaste installatie'
daar had je op moeten klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
pokeran schreef op maandag 05 maart 2007 @ 15:11:
zucht davidgilmour...

tijdens het opzetten van de configuratie van je install zie je ergens ook een knop: 'aangepaste installatie'
daar had je op moeten klikken.
lol, daar ben ik inmiddels achter 8)7
Toch bijna net zo ingewikkeld als Windows ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 87302 op 05-03-2007 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Heeft iemand de Seagate Momentus 5400.3 al geprobeerd? De acces time ziet er erg lekker uit (5,4 ipv 12 bij de meeste HD's) en ook de prijs is redelijk voor 160 GB, namelijk 115 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Servor schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 14:20:
Heeft iemand de Seagate Momentus 5400.3 al geprobeerd? De acces time ziet er erg lekker uit (5,4 ipv 12 bij de meeste HD's) en ook de prijs is redelijk voor 160 GB, namelijk 115 euro.
Yep, heb 'm sinds 2 weken. Voelt heel veel sneller dan de 5400.2 60GB die er in zat maar ik ben nog niet toegekomen aan een vergelijkend warenonderzoek :)
Kwalitatief kan ik in ieder geval zeggen dat het geweldig werkt. Snel, stil, groot, 5 jaar garantie (ook op de OEM versie). Temperatuur geen idee.

[ Voor 3% gewijzigd door Zpottr op 06-03-2007 15:14 ]

Zoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb toch wat probleempjes met de 160 GB WD. Vanmorgen probeerde ik mijn MB aan te doen en na 1 seconde ging die gewoon uit. Ik moest het een keer of 5 , 6 proberen voordat ie echt aansloeg. Gisteren had ik dat ook al een paar keer. Zijn dat de beruchte kernel panics? Het lijkt alsof die niet voldoende stroom kreeg of zo. Vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nee dat was het niet. De MacBook was helemaal afgesloten. Dan de on button indrukken en dan hield ie er na een seconde mee op. Lijkt alsof die WD dus teveel stroom trekt of zo. Hardware test geeft aan dat alles ok is, RAM ook.

(EDIT): lol, ik heb me kont nauwelijks gekeerd of ik krijg inderdaad EXACT zo'n kernel panic met zo een scherm. Dom dom dom dat ik die Western Digital gekocht heb. Ik las dat er kernel panics konden optreden maar dat werd in dit forum ontkend. Kan ik een HD ook retourneren bij kopen via internet?

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 87302 op 06-03-2007 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randje
  • Niet online

randje

LOiK

beste is de winkel bellen en de situatie uitleggen en hopen dat je daar een ander exemplaar kan bestellen (meestal zijn ze dan wat 'milder'.

heb je al geprobeerd de SMS van je mac uit te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Zpottr schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 15:13:
[...]

Yep, heb 'm sinds 2 weken. Voelt heel veel sneller dan de 5400.2 60GB die er in zat maar ik ben nog niet toegekomen aan een vergelijkend warenonderzoek :)
Kwalitatief kan ik in ieder geval zeggen dat het geweldig werkt. Snel, stil, groot, 5 jaar garantie (ook op de OEM versie). Temperatuur geen idee.
Okay, hou ons op de hoogte als je wilt. Ik heb deze op het oog als vervanging van m'n 80GB schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
pokeran schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 22:40:
beste is de winkel bellen en de situatie uitleggen en hopen dat je daar een ander exemplaar kan bestellen (meestal zijn ze dan wat 'milder'.

heb je al geprobeerd de SMS van je mac uit te zetten?
Ik zal ze morgen even bellen. Hoe zet ik de SMS uit? Google leverde niks op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

*kuch* eerste hit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik zocht op SMS :)
Maar het is gelukt SMS staat op 0 in de terminal :)

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 87302 op 06-03-2007 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

Servor schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 22:58:
Okay, hou ons op de hoogte als je wilt.
Haha, don't hold your breath ;)
Ik heb deze op het oog als vervanging van m'n 80GB schijf.
Gewoon doen lijkt me. Hij is net weer wat goedkoper geworden, mooie deal.

Zoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randje
  • Niet online

randje

LOiK

nog steeds problemen met die wd scorpio met sms uit david?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
pokeran schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 01:49:
nog steeds problemen met die wd scorpio met sms uit david?
Ik heb hem zonet 5 keer aan-uit gedaan en daarna aan. Tot nu toe geen errors. Ik hou het even in de gaten. Het is echt vreemd. Ik heb hem maandag geinstalleerd en tijdens de installatie deed ie al vreemd. En gisteren dan ook. Maar hij draait nu als een zonnetje.
Die kernel panic had ik nog nooit eerder gehdad, dus dat moet echt aan de combi WD-MB liggen. Zorgelijker vond ik de situatie dat ik 'em dus niet aan kreeg. Ik ga de komende dagen de MB regelmatig aan uit zetten om te kijken hoe dat nu loopt.
Kon ook liggen aan de combi OS X - Viesta, btw.

Ik heb overigens nog een klein probleempje dat ik al enige tijd had. Mijn iSight doet het niet. Dat deed ie al maanden niet: het apparaat is in gebruik melding. Ik had gehoopt dat het een software error was maar met de clean install van OS X geeft ie nog steeds die melding: is dus hardwarematig. Ik ga Apple maar eens bellen. Probleem is wel dat ik maar een kompjoeter heb em hem niet kan missen. Dat wordt dus lastig.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 87302 op 07-03-2007 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Over je iSight: krijg je een groen scherm in PhotoBooth davidgilmour?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Servor schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 10:20:
Over je iSight: krijg je een groen scherm in PhotoBooth davidgilmour?
nee, PB start niet eens op. Er komt een schermpje dat het apparaat al in gebruik is. En bij de USB hardware staat ie niet eens vermeld.
Ik kan niet wachten totdat er een 500 GB HD beschikbaar is voor de laptop. Kost nu 120 euro als 3,5 inch. Daar kopen wij dus een 160 GB 2,5 inch voor. Zal wel nog minstens 1,5 jaar duren. Ik download nu veel HighDef materiaal en dan zit je HD zo vol. Dan maar de 8GB HD rips. Maar ik heb maar een single sided layer drive in de MB. En een 3,5 inch external is ook al zo een bak met een eigen voeding. Nee, dan is het wachten op de 320 internal HD (8-10 maanden) en daarna de 500 GB (12-18 maanden) schat ik zo in.

[edit] De originele 60 GB HD zit nu in een external case --> Anoniem: 87302 in "Mooie 2,5 inch HD Behuizing (USB 2.0)"

[ Voor 60% gewijzigd door Anoniem: 87302 op 07-03-2007 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Ik heb de knoop maar doorgehakt en - mede gezien het feit dat ik mijn MB toch als primary computer wil gaan gebruiken - de Seagate Momentus 5400.3 160GB besteld. Moet ruim genoeg zijn voor al mijn muziek, foto's en andere data zodat ik altijd alles bij me heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sinds ik de SMS van de MB heb uitgeschakeld heb ik geen problemen meer kernel panics etc. De WD 160GB werkt prima nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Anoniem: 87302 schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 19:12:
Sinds ik de SMS van de MB heb uitgeschakeld heb ik geen problemen meer kernel panics etc. De WD 160GB werkt prima nu.
Heb jij software die je SMS-sensor gebruikt standaard aanstaan ofzo? (iAlertU ofzoiets?) Want da's de enige verklaring die ik ken voor problemen met SMS. Zo ja: kijk eens of je de laatste versie hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
burne schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 00:49:
[...]

Heb jij software die je SMS-sensor gebruikt standaard aanstaan ofzo? (iAlertU ofzoiets?) Want da's de enige verklaring die ik ken voor problemen met SMS. Zo ja: kijk eens of je de laatste versie hebt?
Ik had op mijn oorspronkelijke HD helemaal niks afwijkend en standaard OS X zonder iAlert. Nooit problemen mee gehad. Met het verwisselen van de HD en het installeren had ik dus 2 dagen errors. De Mac die niet meer aanging alsof ie te weinig stroom kreeg en die kernel panic. Nadat ik SMS uitgeschakeld had loopt ie als een zonnetje. Geen enkele klacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randje
  • Niet online

randje

LOiK

@burne, sms staat standaard aan van je macbook op internet is makkelijk te vinden hoe je dit kan controleren en eventueel uit kan zetten.

ik heb nu een seagate 5400.2 120gb schijf erin zitten en nog steeds om de zoveel tijd hoor je een getik, echt raar :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

pokeran schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 22:42:
@burne, sms staat standaard aan van je macbook op internet is makkelijk te vinden hoe je dit kan controleren en eventueel uit kan zetten.
code:
1
pmset -g

En ja, SMS staat aan bij mij, en niet bij davidgilmour.
ik heb nu een seagate 5400.2 120gb schijf erin zitten en nog steeds om de zoveel tijd hoor je een getik, echt raar :(
Is het echt je harddisk die tikt? Kan het niet je cd-speler zijn? Doet 'ie anders met een audio-cd erin? Gaat het weg als je die afspeelt (en eventueel het geluid uitzet..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randje
  • Niet online

randje

LOiK

ik heb het nu met 3 verschillende HD's getest en het is echt de HD die tikt (lig ook echt met mijn oor op de topcase bij de HD)

maargoed ik weet in ieder geval dat het niet de HD's zijn die verrot zijn, maandag of dinsdag dus even naar de apple store! Hoop dat ze niet al te moeilijk doen en dat het niet al te lang gaat duren.

ik heb mijn Macbook al sinds juni vorig jaar en totale tijd dat ik hem voor reparaties/omruil kwijt ben geweest ligt toch al boven de 4 weken :(

edit: en ik begrijp nu pas je opmerking over software die sms aan laat slaan. Ik las iets in de richting van: 'heb je sms wel aanstaan'

edit: ik ga nu trouwens nog even de PMU resetten, enige wat ik nog kan bedenken. Misschien is de power management zodanig raar aan het doen dat ie telkens de HD in slaapstand zet en weer eruit haalt in een fractie van een seconde

[ Voor 28% gewijzigd door randje op 11-03-2007 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_dude
Is dat getik niet gewoon interne check van de schijf zelf? Dat doet een Seagte desktop schijf hier ook namelijk. Ik dacht dat schijven van andere merken dat ook deden (maar alleen recentere modellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randje
  • Niet online

randje

LOiK

nee dat is een constant geratel zo nu en dan (ik heb ook een seagate schijf die dat doet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

Kan dat geen thermische recalibratie-klik zijn? Eén van mijn ouwe desktopschijven deed dat ook continue (ook Seagate vlgs mij) en dit was de 'verklaring'. Schijnt niet echt goed te zijn als het heel vaak gebeurt, maar mijn schijf is het gewoon altijd blijven doen.
Zowel mijn Seagate 5400.2 60 als de nieuwe 5400.3 160 heb ik nooit echt gehoord trouwens, en zeker niet klikkend.

Zoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randje
  • Niet online

randje

LOiK

ik zat te quoten ipv te editten!
8)7

[ Voor 91% gewijzigd door randje op 12-03-2007 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randje
  • Niet online

randje

LOiK

Ik denk eerlijk gezegd niet dat het een thermische recalibratie is, omdat het verschijnsel al heel snel optreedt en omdat je geen enkele vertraging oid opmerkt. En de interval waarop dat klikken gebeurd, zit tussen de 5 en 30 seconden in, verschilt, maar wel een paar keer per minuut.

ik ga straks naar apple bellen en vragen of ze direct een case nummer met beschrijving willen opmaken met mijn 'klacht'.
Ik ben namelijk bang dat als ik met deze klacht de winkel in kom, en het probeer te demonstreren, dat het gewoon bijna niet hoorbaar is omdat die schijfjes zo stil zijn. Maar het is er wel degelijk!

edit: gebeld, casenr niet aangemaakt omdat ik geen apple care heb. Straks maar langs iCentre

[ Voor 71% gewijzigd door randje op 12-03-2007 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Zo, en hier zit er nu ook een 160 GB Seagate 5400.3 schijf in. Vervangen van de 80 GB schijf was een eitje, mooi hoe makkelijk Apple dat tegenwoordig maakt. Vooralsnog geen gekke dingen tegengekomen, heb even een verse OS X install gedaan en alles werkt naar behoren.

Nu even alle muziek en foto's d'r op sleuren! :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xevox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-07-2022
Maakt het nog heel veel verschil of er een Hitachi Travelstar 5K160 160GB Serial-ATA of een Seagate Momentus 5400.3, 160GB (5400rpm, SATA, 8MB)

Specs liggen op het zelfde niveau volgens mij, of zie ik iets over het hoofd? :)

BramBoterham

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Xevox schreef op maandag 26 maart 2007 @ 16:40:
Maakt het nog heel veel verschil of er een Hitachi Travelstar 5K160 160GB Serial-ATA of een Seagate Momentus 5400.3, 160GB (5400rpm, SATA, 8MB)

Specs liggen op het zelfde niveau volgens mij, of zie ik iets over het hoofd? :)
Een 160 GB sata is een 160GB sata. Dus ik heb de goedkoopste besteld, morgen krijg ik de Hitachi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_dude
Mwa prestaties kunnen bij gelijke specificaties best verschillen. Er draait namelijk ook gewoon software op die dingen en die verschilt natuurlijk per fabrikant (en type).
Maar bij deze schijven lijkt het verschil in benchmarks niet heel groot te zijn (klein voordeel voor de Seagate bij de meeste benchmarks).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87842

Ik heb gisteren de 5K160 160GB SATA 8MB schijf besteld. De betaling is vanmiddag ontvangen, en de schijf is zojuist opgestuurd. Ik ben onwijs benieuwd naar hoe het vervangen van de schijven gaat.

Ben nog op zoek naar 'n mooie 2,5" behuizing, voor mijn data die ik wil overzetten.

edit:
hier wel een aantal mooie te vinden. Ben er nog niet uit welke het gaat worden though.
Mooie 2,5 inch HD Behuizing (USB 2.0)

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 87842 op 04-04-2007 21:45 ]

Pagina: 1 2 ... 10 Laatste

Dit topic is gesloten.