[MacBook] Discussietopic en Mini-FAQ deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 30.077 views sinds 30-01-2008

• scr4p3r
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-06-2024
Goedendag, heb een vraag/probleem over de batterij in m'n macbook

Heb een MacBook die nu 6 maanden oud is (2ghz, 2gb mem, 80gb hd) en heb nu 61 loadcycles met m'n batterij.

Afgelopen zaterdag klapte ik m'n macbook open om even snel wat e-mail te checken waarna ie gelijk weer ging slapen omdat de batterij leeg was, geen probleem natuurlijk -> adapter eraan en laden maar, keek ik voor de grap even naar m'n iStat Pro widget zag ik tot m'n grote verbazing dat de batterij health opeens nog maar 51% was :| Een paar uur later was de batterij voor 100% opgeladen (Stond in interface: "100%, Berekenen tot opladen is voltooid..."), maar deze nog steeds aan het doorladen (lampje op adapter was ook nog rood), nouja gewoon laten doorladen een paar uur later was ie wel *echt* vol, ook stond de battery health opeens weer op 100% nouja niets aan de hand dus dacht ik.

Twee dagen later stond de battery health opeens weer op 67% de batterij was op dat moment voor 40% vol, gewoon doorgewerkt op de batterij op dat moment, keek ik een halfuurtje later nog een keer stond er weer: battery health 80%, ik begreep er dus niets meer van waarom er constant andere waardes stonden, toen maar besloten om de batterij maar weer eens te calibreren zo gezegt zo gedaan, na de calibratie was de batterij health 94% nou dat zal dan wel zo zijn dacht ik...

Weer 2 dagen later, batterij health begon weer te wisselen vanochtend was de health opeens weer 87% en inmiddels staat ie al op 83% ofwel batterij gaar? of een softwarematig probleem?

Heb ook al SMC en PRam reset geprobeerd, geen verschil helaas en volgens coconutBattery waar ik zo af en toe de batterij data heb opgeslagen was de capaciteit een halve maand geleden nog 5330mAh.

• Livia
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-10-2022

Livia

Sleep

(jarig!)
Sinds ik mijn macbook heb, heb ik natuurlijk wat zitten prutsen met programma's installeren en er weer af te halen (door naar prullenbak te slepen) en als ex-windowsgebruiker denk ik nog steeds dat dan niet alles verdwenen is. Weet iemand een (gratis!) programma waarmee ik eens in de zoveel tijd mijn macbook op kan schonen (van evt. "achtergebleven" files oid)?
Op mijn windowslaptop gebruikte ik altijd CCleaner, wat ik een erg goed programma vond. Is er een OSX tegenhanger van?

edit:
Ik probeer een .img bestand uit te pakken met "the unarchiver", nu blijft deze op het einde hangen en pakt het bestand dus niet helemaal uit. Echter verdwijnt er wel iedere keer mb's aan schijfruimte. Waar is dit gebleven en hoe kan ik dit "opschonen"?

En nog een vraagje: is het veilig om cache bestanden te verwijderen die door zo'n programma worden gevonden?

Thanks! :>

Modjes: als deze vraag beter ergens anders gesteld kan worden, laat het ff weten!

[ Voor 15% gewijzigd door Livia op 29-11-2007 15:20 ]

Four days will quickly steep themselves in night; Four nights will quickly dream away the time.

Anoniem: 215679

.NCK schreef op maandag 26 november 2007 @ 19:19:
Helaas mag ik woensdag weer terug met mijn macbook 1e generatie naar een AASP.
Scherm is eind september vervangen door een nieuw exemplaar, en nu is helaas weer on-egaal verlicht. Links is donderker dan rechts :S.

Laatste keer een macbook van Rev A ;) Weer wat geleerd :)
bij mij is het in de bovenkant en de onderkant dat hij feller is dan in het midden..

is dit ook een garantie item?

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-05 20:40
Ik zit erover te denken om als ik met Kerst in de US op vakantie ben een Macbook te kopen, ik denk dan aan de 2.2GHz uitvoering met 1GB RAM en 120GB HDD (de standaard 2.2GHz config, zelf upgraden naar 2GB en/of een grotere harddisk is veel goedkoper lees ik hier).

1 300$ * 1.06(tax) = 1 378$ = ~930euro, not bad, zelfde config kost hier 1250euro. Het is me niet helemaal duidelijk wat er gebeurd als ik op 't vliegveld door 't groene paadje loop en ze doen moeilijk.

Een paar vraagjes: hebben ze dit soort dingen gewoon op voorraad in een Apple Store? Zijn er andere dingen waar ik op moet letten? Toetsenbord wat niet handig is hier? Spelling-checker issues? Garantie? ???

Anoniem: 210077

Komt er 1 december nog zo een Black Friday actie? Ik moet het snel weten want ik sta ook op het punt om een andere laptop aan te schaffen.

Bij mij is dus de overweging tussen een klein compate laptop (macbook) vs een 15.4" met windows en een betere grafische kaart (lenovo). Lenovo is ook gebouwd als een tank dat vind ik dan ook weer een voordeel.

Aan de andere kant ik zit dus ook weer niet te wachten om nu een macbook te kopen alleen om er dan achter te komen dat apple in januari met een veel lichter en kleiner laptop komt.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 210077 op 29-11-2007 17:13 ]

• Mandarijntje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-04 16:06
Morgen is het black friday ;)
Kijk maar op de apple site..

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
catchingfire schreef op donderdag 29 november 2007 @ 15:58:
Ik zit erover te denken om als ik met Kerst in de US op vakantie ben een Macbook te kopen, ik denk dan aan de 2.2GHz uitvoering met 1GB RAM en 120GB HDD (de standaard 2.2GHz config, zelf upgraden naar 2GB en/of een grotere harddisk is veel goedkoper lees ik hier).

1 300$ * 1.06(tax) = 1 378$ = ~930euro, not bad, zelfde config kost hier 1250euro. Het is me niet helemaal duidelijk wat er gebeurd als ik op 't vliegveld door 't groene paadje loop en ze doen moeilijk.

Een paar vraagjes: hebben ze dit soort dingen gewoon op voorraad in een Apple Store? Zijn er andere dingen waar ik op moet letten? Toetsenbord wat niet handig is hier? Spelling-checker issues? Garantie? ???
Ja, die hebben ze op voorraad.

Let op dat je enter-toets anders is, en je een Amerikaanse adapter erbij krijgt. Deze zal dus niet in een stopcontact in Nederland kunnen

Toetsenbord verschilt dus de enter-toets (liggend ipv staand) en er zit geloof ik geen euro teken op.

Spellingchecker hoef je je geen zorgen over te maken. Elke Mac heeft standaard alle talen aan boord.

Garantie is wereldwijd.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Eswip schreef op donderdag 29 november 2007 @ 18:54:
en je een Amerikaanse adapter erbij krijgt. Deze zal dus niet in een stopcontact in Nederland kunnen
Verwisselbaar stekkertje te koop bij de Apple-dealer. Hier zie je de Britse uitvoering:

Afbeeldingslocatie: http://memex.naughtons.org/wp-content/Apple_power_supply1.jpg

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoe stil is de macbook eigenlijk wel niet? Kan je de fan bijvoorbeeld alleen horen als je met je oor op je laptop legt? En hoe warm wordt deze laptop wel niet? Heet genoeg om er voor te zorgen dat je de macbook niet comfortabel kan gebruiken

Hoe is de bouwkwaliteit. Gaat hij gauw stuk als je hem bijvoorbeeld ? Krasjes of barstjes vind ik niet erg als de interne onderdelen maar goed werken. Hoe vaak moet hij eigenlijk terug gebracht worden. Ik ben van plan om geen extra garantie te kopen

Ik moet het even gauw weten want vandaag is er zo een actie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr C
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-04 14:50

Dr C

met C en CK

Ik wil binnenkort ook een Macbook kopen. Nou had een vriend van mij ook een tijdje geleden 1 gekocht en kreeg er een iPod bij. Weet iemand toevallig of en wanneer zo'n actie weer terug komt?

Ignorance is bliss!! (- The Matrix)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rox_NL
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Anoniem: 210077 schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 02:13:
Hoe stil is de macbook eigenlijk wel niet? Kan je de fan bijvoorbeeld alleen horen als je met je oor op je laptop legt? En hoe warm wordt deze laptop wel niet? Heet genoeg om er voor te zorgen dat je de macbook niet comfortabel kan gebruiken

Hoe is de bouwkwaliteit. Gaat hij gauw stuk als je hem bijvoorbeeld ? Krasjes of barstjes vind ik niet erg als de interne onderdelen maar goed werken. Hoe vaak moet hij eigenlijk terug gebracht worden. Ik ben van plan om geen extra garantie te kopen

Ik moet het even gauw weten want vandaag is er zo een actie
Lees eens wat reviews of stap eens binnen bij een reseller, dan kun je dit soort dingen meteen zien.... of bel desnoods met de Apple Store..
Maar de MacBook is de meest stille laptop die ik gehad heb. De fan begint pas te blazen wanneer de cpu aan de bak moet, anders is hij vrijwel stil. De laptop wordt wel warm, maar ik vind het nog gewoon prima op de schoot te gebruiken zonder delen van jezelf te verbranden ;).

De bouwkwaliteit is zo slecht dat je elke week weer terug moet :z . Zonder gekheid, de eerdere MacBooks waren qua casing niet ideaal, maar de huidige versie is van goede bouwkwaliteit (zeker top-of-the-line.

@cramwinckel, die actie liep tot 31 oktober en die komt waarschijnlijk volgend jaar september weer terug.

[ Voor 4% gewijzigd door Rox_NL op 30-11-2007 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ben te lui om al die reviews te lezen. Je ziet door de bomen het bos niet meer. En meeste reviews hebben het niet over de bouwkwaliteit in tegen stelling tot reviews over lenovo thinkpads. Waar het dan alleen maar over gaat dat hij gebouwd is als een tank.

Maar laat maar ik zie nu dat de korting nog minder is dan wanneer ik inlog via surfspot. Waarom krijg ik beide gevallen zo weinig korting? Ik krijg maar ~8% korting. Als ik dat vergelijk met wanneer ik 10% korting dan is het verschil zo een 20+ euro. Sommige instellingen krijgen zelfs 12%, dat is ~50 euro goedkoper dan wat ik krijg! Ik zit weer op de verkeerde school hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Alex
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-08-2022
Anoniem: 210077 schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 10:51:
Ik ben te lui om al die reviews te lezen. Je ziet door de bomen het bos niet meer. En meeste reviews hebben het niet over de bouwkwaliteit in tegen stelling tot reviews over lenovo thinkpads. Waar het dan alleen maar over gaat dat hij gebouwd is als een tank.

Maar laat maar ik zie nu dat de korting nog minder is dan wanneer ik inlog via surfspot. Waarom krijg ik beide gevallen zo weinig korting? Ik krijg maar ~8% korting. Als ik dat vergelijk met wanneer ik 10% korting dan is het verschil zo een 20+ euro. Sommige instellingen krijgen zelfs 12%, dat is ~50 euro goedkoper dan wat ik krijg! Ik zit weer op de verkeerde school hoor
Tja, je kunt ook lopen piepen over 20 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheepdog
  • Laatst online: 02-05 17:02
Gasten, een vraagje: ik mag een macbook bestellen van een bedrijf waarvoor ik werk, moet hem alleen zelf betalen. De korting die vandaag geldig is, is alleen niet van toepassing in de store voor bedrijven. Gaat het bedrijf problemen krijgen met het terugkrijgen van belasting als ik hem bestel uit de consumenten store? Tnx alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rox_NL
  • Niet online
Anoniem: 210077 schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 10:51:

Met andere woorden, iedereen moet hier maar voor jou zitten voorkauwen?
Het lijkt me toch dat je jezelf ook goed wilt inlezen in de kwestie voordat je uberhaupt begint te denken aan een overstap? Of laat je eens informeren in een Apple Reseller, zijn echt wel mensen aanwezig die er wat van weten.

Je krijgt korting op een systeem en het is weer niet genoeg? Sorry hoor, maar wees blij dat je uberhaupt korting krijgt..... (heb ik nooit gehad bij mijn Windows systemen als ik die gewoon in de winkel van de fabrikant of een detailhandel kocht...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbassiex
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-12-2021
sheepdog schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 16:28:
Gasten, een vraagje: ik mag een macbook bestellen van een bedrijf waarvoor ik werk, moet hem alleen zelf betalen. De korting die vandaag geldig is, is alleen niet van toepassing in de store voor bedrijven. Gaat het bedrijf problemen krijgen met het terugkrijgen van belasting als ik hem bestel uit de consumenten store? Tnx alvast.
Ik snap het niet helemaal. Ik mag vast ook wel een macbook kopen van dat bedrijf als ik em zelf betaal? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rox_NL schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 19:37:
[...]

Met andere woorden, iedereen moet hier maar voor jou zitten voorkauwen?
Het lijkt me toch dat je jezelf ook goed wilt inlezen in de kwestie voordat je uberhaupt begint te denken aan een overstap? Of laat je eens informeren in een Apple Reseller, zijn echt wel mensen aanwezig die er wat van weten.

Je krijgt korting op een systeem en het is weer niet genoeg? Sorry hoor, maar wees blij dat je uberhaupt korting krijgt..... (heb ik nooit gehad bij mijn Windows systemen als ik die gewoon in de winkel van de fabrikant of een detailhandel kocht...)
nou nou nou ik heb ook wat zelf gedaan hoor. Ik heb zo bijvoorbeeld een paar reviews op notebookreviews.com gelezen over de macbook. 1) het ging hier over de 2006 versie 2) ze hadden het dus niet over dingen die ik wel belangrijk vind. En ik heb op zo een "nerd" forum een thread van maar liefst 14 paginas (!) helemaal gelezen over windows vs mac. Eigenlijk heb ik meer research gedaan over de macbook dan welk ander product dan ook wat ik in mijn hele leven heb gekocht. Ik heb overal prijzen zitten vergelijken. Ben wezen kijken naar dat dingen in het echt. Op verschillende forums globaal topics zitten lezen.

Ik kan studentenkorting krijgen op zowel een windows laptop als deze macbook dus dat is voor mij geen probleem. Maar ik vond het gewoon vreemd dat ik slechts 8% korting kreeg in plaats van 10% of zelfs 12% in sommige gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Alex
sheepdog schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 16:28:
Het bedrijf kan de BTW alleen terugvragen als hun bedrijfsnaam op de factuur staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87302

Zijn er al mensen die de batterij hebben moeten vervangen omdat ie al op is? Mijne heeft 732 cycles en nog 40% health, gaat een uurtje mee, anderhalf uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheepdog
  • Laatst online: 02-05 17:02
.Alex schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 00:33:
[...]

Het bedrijf kan de BTW alleen terugvragen als hun bedrijfsnaam op de factuur staat.
Ok, ik vroeg me alleen af of er misschien erg groot op die factuur staat dat het een consumenten aankoop is. Heb hem maar gewoon besteld, zie wel wat het wordt. @xbassiex, krijg het geld uiteindelijk weer terug van het bedrijf, had ik er ff bij moeten zeggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blowthebullet
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-03-2023
Sommige mensen beweren dat een macbook veel duurder is dan een gewone laptop. Ik zal met deze post het tegendeel bewijzen.

Ik maak een vergelijking met de macbook 2,2 Ghz van 1249 euro, via www.kieskeurig.nl maak ik een vergelijking:

Ingevoerde Gegevens:
- Tablet PC: nee
- Type Proc: Core 2 Duo
- Kloksnelheid: minstens 2000mhz
- Intern geheugen: minstens 1024 MB
- Beeldscherm grootte: 13 t/m 15 inch
- Opslag: Meer dan 80GB
- Snelheid Hardeschijf: 5400 rpm
- Media station: DVD-RW Double Layer
- Aansluitingen: bleutooth
- Gewicht: 1,5 tot 2 Kilogram
- Leverbaar: Ja
- Min. gemiddelde beoordeling: Maak niet uit

Resultaat:
5 laptops tussen de 1500 euro en 2200 euro, elk verschillen ze erg van elkaar.

Geheugen
Wat mij opvalt is dat 4 van de 5 laptops tot 2GB aan geheugen supporten. De macbook kan maximaal 4GB aan.

Videokaarten
De videokaarten die deze laptops beschikken verschillen van elkaar de beste videokaart die ik tegenkwam op de lijst is een 8400M met 128 MB GDDR2, andere hadden geshared geheugen of een onboard chip.

TFT-scherm
TFT-scherm is niet zoveel op aan te merken, alle 5 laptops werken op een resolutie van 1280x800.

Wireless
Alle modellen beschikken over een wireless chip, de laaste versie (n) kunnen we alleen vinden op de: Asus U3S-3P050E. (macbook ondersteunt alles tot N)

[processor]
Het type processor die in de meeste goedkope notebooks zitten is de Pentium M of de Celeron, Daarom zijn de laptops met de Core Duo het duurst. Goedkope Core Duo laptops zijn meestel op 1,66 ghz geklokt (600 mhz langzamer).

Conclusie
Wanneer je een laptop koopt bij een winkel ben je duurder uit (prijs en hardware verhouding) dan bij Apple via internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Anoniem: 87302 schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 00:40:
Mijne heeft 732 cycles en nog 40% health, gaat een uurtje mee, anderhalf uur.
Dat is 1.5-2 per dag? Hoe krijg je dat voor elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87302

burne schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 02:48:
[...]

Dat is 1.5-2 per dag? Hoe krijg je dat voor elkaar?
Alleen een laptop gebruiken en op Apples advies niet altijd aan netstroom hangen. Ik weet niet of die die cycles ook goed telt hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Alex
sheepdog schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 00:44:
[...]

Ok, ik vroeg me alleen af of er misschien erg groot op die factuur staat dat het een consumenten aankoop is. Heb hem maar gewoon besteld, zie wel wat het wordt. @xbassiex, krijg het geld uiteindelijk weer terug van het bedrijf, had ik er ff bij moeten zeggen ;)
Nee, maar dat hoeft ook niet. Als de bedrijfsnaam er niet op staat is het immers een 'consumentenfactuur'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genya
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-10-2022

Genya

Ad Infinitum

Volgens mij is de beste techniek om je batterij in vorm te houden, hem eenmaal laten leeglopen per maand.

MacBookLast.fmfacebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Anoniem: 87302 schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 08:15:
Alleen een laptop gebruiken en op Apples advies niet altijd aan netstroom hangen. Ik weet niet of die die cycles ook goed telt hoor.
Die van mij is ouder (ik heb een van de oudste macbooks hier) en ik zit op 194 cycli ofzo. Vandaar m'n verbazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelaarke135
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-03 18:43
Hallo,

Mijn zusje heeft net een SR macbook gekocht alleen zit ze nu met een gigantisch probleem: het toetsenbord en trackpad doen het totaal niet! Heb een software update laten uitvoeren door een extern toetsenbord en muis aan te sluiten. Na de 10.5.1 update en opnieuw starten heeft het toetsenbord en de trackpad heel even gedaan (direct na het opstarten). Zij blij natuurlijk, maar na afsluiten en weer opstarten totaal geen reactie!
Het lijkt dus op een software probleem en ik heb al verschillende fora bekeken waar hetzelfde probleem speelt (heeeel veel mensen die hetzelfde hebben: vaak hebben ze alleen "maar" af en toe een freeze 1-10x per uur). Ook heb ik al verschillende dingen geprobeerd: opnieuw opstarten en sluimeren maar niks helpt.
Is er iemand die nog wat weet om het tijdelijk op te lossen? Ze kan haar macbook dus gewoon niet gebruiken!
Ik vind dit heel erg slecht van Apple! Hoop dat ze snel met een update komen.

vogelaarke135

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Alex
vogelaarke135 schreef op zondag 02 december 2007 @ 14:25:
Hallo,

Mijn zusje heeft net een SR macbook gekocht alleen zit ze nu met een gigantisch probleem: het toetsenbord en trackpad doen het totaal niet! Heb een software update laten uitvoeren door een extern toetsenbord en muis aan te sluiten. Na de 10.5.1 update en opnieuw starten heeft het toetsenbord en de trackpad heel even gedaan (direct na het opstarten). Zij blij natuurlijk, maar na afsluiten en weer opstarten totaal geen reactie!
Het lijkt dus op een software probleem en ik heb al verschillende fora bekeken waar hetzelfde probleem speelt (heeeel veel mensen die hetzelfde hebben: vaak hebben ze alleen "maar" af en toe een freeze 1-10x per uur). Ook heb ik al verschillende dingen geprobeerd: opnieuw opstarten en sluimeren maar niks helpt.
Is er iemand die nog wat weet om het tijdelijk op te lossen? Ze kan haar macbook dus gewoon niet gebruiken!
Ik vind dit heel erg slecht van Apple! Hoop dat ze snel met een update komen.
Terugbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelaarke135
Ok bedankt voor de snelle reactie! Daar zaten wij namelijk ook aan te denken. Ben net proberen opnieuw te installeren, misschien....
Maar als ie het weer niet doet dan wordt de macbook zeker teruggebracht. Hij is gekocht bij de Apple Online Store: hoe moet dan de macbook worden teruggebracht: via een Apple Reseller?

vogelaarke135

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

vogelaarke135 schreef op zondag 02 december 2007 @ 14:25:
Het lijkt dus op een software probleem
Hoe kom je tot die conclusie? Ik zou eerder denken dat er hardware stuk is. Want zo uit de doos moet het gewoon werken, en tussen wat jij op fora leest en wat je beschrijft zitten behoorlijke verschillen. Lijkt me bepaald geen grond voor veelvuldig gebruik van uitroeptekens en verwijten.

Wat je moet doen staat gewoon in de handleiding. Heb je die al eens gelezen? Er zit ook een los boekje met telefoonnummers, websites en email-adressen bij. Zodat je ook kunt bellen. Wat precies is wat je moet doen, in dit geval.

:X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ian3
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-08-2023
Vooraan in dit deel tien staat een stukje over het upgraden van het interne geheugen. Als je dat zelf doet ben je een stuk voordeliger uit, Nu ben ik van plan om binnenkort een nieuwe Mac Book aan te schaffen, maar als ik de link naar de pricewatch in het voornoemde artikel volg kom ik uit bij KVR667D2S5/1G. Dit is SODIMM. Maar als ik de lookup van Kingston volg dan kom ik uit op KTA-MB667/1G. En dit is SDIMM. Dus nu ben ik de draad ff kwijt. Kan iemand mij helpen of staat het duidelijk in de gebruiksaanwijzing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelaarke135
Hoi Burne,

Ja sorry, excuses voor het luie gedrag aan mijn kant :s
Leopard even opnieuw geinstalleerd: nu doet alles het weer...En als je ook op de fora van Apple kijkt zie je dat het probleem echt heeeel erg vaak voorkomt en dat bij de meeste mensen de freezes erg random zijn: http://discussions.apple....hreadID=1217703&tstart=15
Dit is ook een van de meest bekeken en gerepliede topics bij Apple. Er staat ook ergens dat Apple het probleem erkent en aan oplossing werkt. Nu wordt het dus best lastig, want de nieuwe macbook zou het probleem ook weer kunnen hebben....
We kijken het nog een 1-2 dagen aan en als ie weer het dan weer niet doet dan wordt het bellen...
In ieder geval bedankt!

Edit: dat wordt bellen: tijdens het typen in één keer weer een freeze te pakken, die niet meer te verhelpen is...

[ Voor 7% gewijzigd door vogelaarke135 op 02-12-2007 18:23 ]

vogelaarke135

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:04
Kingston KTA-MB667/1G is ook SODIMM. Het zit namelijk ook in mijn MB ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Hoeveel geheugen/HDD space is in voor een MacBook wenselijk? Hoeveel diskspace wordt door Leopard, iLife en de voorgeinstalleerde spullen al geconsumeerd?

M'n laptop is eigenlijk m'n "workhorse", ik game niet, voornamelijk office-applicaties, surfen/mailen en fotobewerking (picasa2/CS3). Is 2GB dan "nice to have" of een "must have"?

Op m'n huidige laptop waar XP-sp2 al 3 jaar op aan het dichtslibben is (Intel Centrino 2MHz, 1.25GB RAM, 100GB HDD) kom ik "redelijk" weg, zowel qua overall snelheid (behalve CS3) en qua diskspace. Ik heb in deze laptop zelf een tijd geleden de originele 60GB HDD vervangen door een snellere 100GB door simpelweg de partitie te clonen met PartitionMagic, gaat dit ook zo gemakkelijk met een MacBook HDD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genya
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-10-2022

Genya

Ad Infinitum

Voor CS3 kan je natuurlijk nooit ram genoeg hebben; maar voor die andere dingetjes zou 1 GB wel moeten volstaan.

MacBookLast.fmfacebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Alex
ian3 schreef op zondag 02 december 2007 @ 15:39:
Vooraan in dit deel tien staat een stukje over het upgraden van het interne geheugen. Als je dat zelf doet ben je een stuk voordeliger uit, Nu ben ik van plan om binnenkort een nieuwe Mac Book aan te schaffen, maar als ik de link naar de pricewatch in het voornoemde artikel volg kom ik uit bij KVR667D2S5/1G. Dit is SODIMM. Maar als ik de lookup van Kingston volg dan kom ik uit op KTA-MB667/1G. En dit is SDIMM. Dus nu ben ik de draad ff kwijt. Kan iemand mij helpen of staat het duidelijk in de gebruiksaanwijzing?
Zie \[Mem-ervaringen] Intel Mac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Alex
catchingfire schreef op zondag 02 december 2007 @ 22:19:
Hoeveel geheugen/HDD space is in voor een MacBook wenselijk? Hoeveel diskspace wordt door Leopard, iLife en de voorgeinstalleerde spullen al geconsumeerd?

M'n laptop is eigenlijk m'n "workhorse", ik game niet, voornamelijk office-applicaties, surfen/mailen en fotobewerking (picasa2/CS3). Is 2GB dan "nice to have" of een "must have"?

Op m'n huidige laptop waar XP-sp2 al 3 jaar op aan het dichtslibben is (Intel Centrino 2MHz, 1.25GB RAM, 100GB HDD) kom ik "redelijk" weg, zowel qua overall snelheid (behalve CS3) en qua diskspace. Ik heb in deze laptop zelf een tijd geleden de originele 60GB HDD vervangen door een snellere 100GB door simpelweg de partitie te clonen met PartitionMagic, gaat dit ook zo gemakkelijk met een MacBook HDD?
Ik heb zelfs voor 4GB gekozen. Als je het geheugen zelf in je Macbook plaatst, en dat is echt niet lastig, kost 4GB zo'n 130 euro incl verzending :)

edit: 2GB zou natuurlijk ook gewoon moeten volstaan maar ik zie dat wel als must-have.

[ Voor 4% gewijzigd door .Alex op 03-12-2007 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

Mad.

Wee lassie

http://www.ibood.com/site...hread&forum=1&topic=11994

Past dit geheugen in een Macbook? :)

:: Paddle shift gearboxes are like sticking your dick in a milking machine, much more efficient but not as much fun.::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravebart
  • Laatst online: 03-05 18:15

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fZeroNewbie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-08-2024

fZeroNewbie

believe the reggie(revo)lution

Ik heb eerst een jaar gewerkt met 1gb en nu overgestapt op 2gb tegelijk met leopard. Hoeveel geheugen je uiteindelijk nodig hebt ligt aan je manier van werken en je behoefte natuurlijk. Als je grote files wilt gaan bewerken in Photoshop en tegelijk wil mailen/surfen/mp3's draaien etc. is 2 gb in mijn ogen wel een must have!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
en qua HDD-space? Hoeveel MB is er nog vrij als je een verse 120GB MacBook met alle bijgeleverde software geinstalleerd aanzet?

[ Voor 3% gewijzigd door catchingfire op 03-12-2007 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Alex
catchingfire schreef op maandag 03 december 2007 @ 12:10:
en qua HDD-space? Hoeveel MB is er nog vrij als je een verse 120MB MacBook met alle bijgeleverde software geinstalleerd aanzet?
120MB is wat krap ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DARKLORD
  • Laatst online: 22-01 21:17
maatje van me heeft ook een macbook gehaald net zoals ik. santa rosa. maar bij hem is bootcamp ten eerste al niet te vinden bij Programma's op MAC. en het installeren gaat ook niet! partities aangemaakt windows geinstalleerd, alleen als ik option bij opstarten ingedrukt houd verschijnt alleen MAC en geen windows hardeschijfje. via xp installatie disc kan ik wel in win xp komen. en daar ziet bootcam ook netjes MAC en XP als hardeschijven...

xp partitie is fat32 door mac zelf geformateerd.. bij mij had ik ntfs gekozen. maar dat mag toch niets uitmaken?

[ Voor 11% gewijzigd door DARKLORD op 04-12-2007 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandarijntje
Ik wou gister ook is gaan kijken op mijn 3 weken oude santa rosa macbook hoe het met bootcamp zit..

Maar heel erg raar ik kan het ook niet vinden :/ het staat gewoon totaal niet op mijn macbok, terwijl dit wel in leopard hoord te zitten.
(ook in spotlight vind hij niks)

Hoe kan ik het nou toch op mijn macbook krijgen? ik had al wel ergens gelezen over een programmatje die de installer van je leopard disk kon halen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Alex
DARKLORD schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 12:44:
maatje van me heeft ook een macbook gehaald net zoals ik. santa rosa. maar bij hem is bootcamp ten eerste al niet te vinden bij Programma's op MAC. en het installeren gaat ook niet! partities aangemaakt windows geinstalleerd, alleen als ik option bij opstarten ingedrukt houd verschijnt alleen MAC en geen windows hardeschijfje. via xp installatie disc kan ik wel in win xp komen. en daar ziet bootcam ook netjes MAC en XP als hardeschijven...

xp partitie is fat32 door mac zelf geformateerd.. bij mij had ik ntfs gekozen. maar dat mag toch niets uitmaken?
Dat doet het voorlopig nog wel. Het probleem heb ik de afgelopen weken meerdere malen voorbij zien komen. Als je het als NTFS partitioneert zie je het icoontje wel tijdens het opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Alex
Svennos_1990 schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 13:51:
Ik wou gister ook is gaan kijken op mijn 3 weken oude santa rosa macbook hoe het met bootcamp zit..

Maar heel erg raar ik kan het ook niet vinden :/ het staat gewoon totaal niet op mijn macbok, terwijl dit wel in leopard hoord te zitten.
(ook in spotlight vind hij niks)

Hoe kan ik het nou toch op mijn macbook krijgen? ik had al wel ergens gelezen over een programmatje die de installer van je leopard disk kon halen..
Klopt! Het stond ook niet op mijn SR MB.

Het moet nog geïnstalleerd worden vanaf Install Disc 1. En wel op de volgende manier: stop de disc in de MacBook en in de Finder, voer uit: Ga / Ga naar map. Hier invullen: /Volumes/Mac OS X Install Disc 1/System/Installation/Packages.
Dan het BootCamp package uitvoeren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandarijntje
.Alex schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 13:59:
[...]

Klopt! Het stond ook niet op mijn SR MB.

Het moet nog geïnstalleerd worden vanaf Install Disc 1. En wel op de volgende manier: stop de disc in de MacBook en in de Finder, voer uit: Ga / Ga naar map. Hier invullen: /Volumes/Mac OS X Install Disc 1/System/Installation/Packages.
Dan het BootCamp package uitvoeren. :)
aah bedankt ! het is gelukt _/-\o_
Beetje vreemd dat het er nog niet op stond maargoed :/ (dat waren toch de argumenten, dat het out of the box werkt. klaar.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-03 17:54

smokalot

titel onder

ik heb gemerkt dat bij mij de applicaties uit spotlight verdwenen waren, maar wel weer werden toegevoegd als ik ze een keer startte. Boot Camp Assistant staat in Applications/Utilities, had je daar ook gekeken?

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandarijntje
Jep had ik gekeken, maar er stond er echt gewoon niet op..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DARKLORD
  • Laatst online: 22-01 21:17
heb de bootcam .app maar van me eigen SR macbook gekopieerd. en bij hulpprogramma's op die andere SR macbook gezet. het werkte iig. nu windows nog opnieuw installeren met NTFS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinningLOSER
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01-2022
Zo ik ben deze week ook gepakt door het harde schijf probleem. Bij aankoop bij de Apple Online Store (maanden geleden) heb ik er meteen een 160GB HDD in laten zetten en die kapte er maandagavond mee. Dinsdag langs de MacHouse gebracht en vandaag weer opgehaald. Ideaal programma dat Time Machine, al mijn data weer terug, alsof er niks gebeurd is. Heel fijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Licko
  • Laatst online: 02-05 15:58

Licko

ZVDK

mijn home button (pijltje naar links) werkt opeens niet meer. is dit een bekend probleem, ik bedoel hebben er meer mensen last van dat bepaalde toetsen niet meer werken op het toetsenbord van je macbook?

Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 148651

Als nieuwe mac(book) gebruiker is het volgende voor mij toch wat schrikken:
Gisteravond is mijn macbook met een 70% volle batterij in sleep gegaan.
Bij het ontwaken een uur geleden werd er 60% aangegeven. Kan ik dit als normaal beschouwen?
Tevens vind ik de bij 70% geschatte resterende tijd van 1:30 uur ook niet echt denderend.
De Macbook dateert van ongeveer een maand geleden en is voor in gebruik name gekalibreerd.

Overigens ben ik erg tevreden met de switch. Met de support van Apple, google en dit forum zijn de toch wel talrijke vragen snel opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Laatst online: 09:12

4POX

Everybody is wired

Anoniem: 148651 schreef op donderdag 06 december 2007 @ 15:37:
Bij het ontwaken een uur geleden werd er 60% aangegeven. Kan ik dit als normaal beschouwen?
Tevens vind ik de bij 70% geschatte resterende tijd van 1:30 uur ook niet echt denderend.
De Macbook dateert van ongeveer een maand geleden en is voor in gebruik name gekalibreerd.

Overigens ben ik erg tevreden met de switch. Met de support van Apple, google en dit forum zijn de toch wel talrijke vragen snel opgelost.
Hoe meer geheugen een macbook heeft des te korter die op de batterij kan. SDram werkt met condensators die continu moeten worden bijgeladen. Dus duurt het langer.

Ik laat mij niet meer lijden door de tijd die de accu aangeeft. Als ik een film kijk doet die 2,5 uur. Doe ik was surf werk gaat die naar 3,5 uur. Luister ik muziek met het scherm uit doet die 6 uren. Doe ik zwaar rekenwerk is het na 1,5 uur al voorbij.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-05 08:40
Anoniem: 148651 schreef op donderdag 06 december 2007 @ 15:37:

Er zijn een aantal dingen waar je naar kan kijken. Allereerst natuurlijk het stroomschema. Staat deze op "meer energiebesparing". Ten tweede wat doe je ermee. Als je de processor zwaar belast, dan gaat de batterij natuurlijk sneller leeg. Hoe stel je verder je Macbook in? Het scherm op volle helderheid en wifi en bluetooth aan gebruikt natuurlijk meer stroom dan het scherm gedimd en draadloze verbindingen uitgeschakeld.

Volgens mij is 10% verbruik bij zo lang slapen niet zo slecht. Maar check sowieso even of er geen vinkje staat bij "sta toe dat bluetooth apparaten deze computer uit de sluimerstand kunnen halen." Dit staat onder het tabje bluetooth bij de systeemvoorkeuren voor toetsenbord en muis. Mocht dat het niet zijn, dan kun je de Macbook i.p.v. laten sluimeren, ook laten (winter)slapen om zo de batterij te sparen, maar wel verder te kunnen gaan waar je was gebleven. Dat kan bijv. met de Deep Sleep widget.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 163039

ik kijk films op mijn mb met quicktime maar de helft van de films speelt quicktime zonder geluid af terwijl een vriend van mij precies dezelfde films wel met geluid afspeelt.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

heb je perian? of andere quicktime 'plug-ins' geinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

randje schreef op donderdag 06 december 2007 @ 18:26:
heb je perian? of andere quicktime 'plug-ins' geinstalleerd?
Ik heb wel een aantal geïnstalleerd maar geen perian.

Edit, bedankt randje het werkt.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 163039 op 06-12-2007 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Wat was de oplossing dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 244197

Sinds afgelopen disdag heb ik mijn 2e! SR MacBook binnen.
De eerste kreeg ik beschadigd binnen, dus maar ff apple gebeld en terug gestuurd.
Goede service overigens.

Wanneer ik mijn 'nieuwe' Macbook open en aanzet of uit de slaapstand haal, hoor ik eventjes de SuperDrive geluid maken. Is dit normaal, hebben jullie dit ook, of hoort dit niet? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Da's normaal. Is gewoon de drive die geinitialiseerd wordt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heeft iemand al de geruchten gelezen? Is het nog de moeite waard om nu een macboek te kopen gezien de geruchten en macworld over een mand

Wanneer worden de nieuwe producten gelanceerd? Meteen na de conferentie over gaat er nog een maand overheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

perian.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Ok. Het is wel handig als je even duidelijk aangeeft hoe je dingen opgelost hebt voor als mensen zelf ook tegen het probleem aanlopen, dan staat de oplossing er gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Perian :') Echte mannen gebruiken Mplayer >= 1rc2 . Met een simpel configuratiebestandje (want : de OS X build heeft een kreupel preferences schermpje) maak je jezelf blij.

Features :
  • Performance : veel beter dan Mplayer 1rc1 (downloadbaar vanaf de Mplayer-site), beter dan QT + Perian en VLC
  • Speelt _alles_ af in tegenstelling tot QT + Perian.
  • ASS subs worden _goed_ gerenderd : QT + Perian komt dichtbij, VLC zal over een jaar misschien op dit niveau zijn.
  • Geen achterlijke inlaadtijd : zie QT + Perian als dat je fetish is.
SVN builds zijn hier te downloaden :
http://haque.net/software/mplayer/mplayerosx/builds/

X is vanzelfsprekend geen vereiste bij deze builds.

[ Voor 5% gewijzigd door Jungian op 06-12-2007 23:18 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 207627

Ik compenseer niks door het gebruik van bepaalde software, dankje.

En Perian is ook maar een simpele prefpane, trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Anoniem: 207627 schreef op donderdag 06 december 2007 @ 22:55:
En Perian is ook maar een simpele prefpane, trouwens.
En al die codecs en (semi) SSA support komen zomaar aanvliegen natuurlijk :w
edit:
Ook is het je goed recht om kreupele software te gebruiken. Ik probeer liever de wereld te verbeteren door nuttige software aan te bevelen :>

[ Voor 24% gewijzigd door Jungian op 06-12-2007 23:07 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 244221

Hey mensen, ik zit er de laatste tijd ook aan te denken een macbook te nemen, middel model.
Alleen heb ik een vraag over de resolutie, de resolutie van een macbook is niet bijster hoog en als ik hem bv op een 22inch lcd monitor wil aansluiten met een resolutie van 1680x1050 heb ik dan last van enige vervorming? Of kan ik dan beter zoeken naar een andere monitor?

(macbook pro is mij even te duur :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-05 08:40
Anoniem: 244221 schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 01:04:
Hey mensen, ik zit er de laatste tijd ook aan te denken een macbook te nemen, middel model.
Alleen heb ik een vraag over de resolutie, de resolutie van een macbook is niet bijster hoog en als ik hem bv op een 22inch lcd monitor wil aansluiten met een resolutie van 1680x1050 heb ik dan last van enige vervorming? Of kan ik dan beter zoeken naar een andere monitor?

(macbook pro is mij even te duur :p)
Je kan gewoon de monitor aansluiten middels de mini-DVI connector (je moet een verloopstukje kopen). Het werkt dan prima en je hebt geen last van enige vervorming.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 244221

Ah geweldig, thanks.

Is het lastig zo'n overgang van windows naar osx? Gebruik mijn computer voornamelijk voor te tekenen in photoshop/painter essentials en een beetje te internetten. Hoor namelijk zeer goede verhalen over osx en de macbook is zo ongeveer precies wat ik wil aan specificaties ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroentje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Is het lastig zo'n overgang van windows naar osx?
totaal niet :) ik heb hem nu 2 maand. het duurt hoog uit een weekje om even in de manier van werken te komen. maar achteraf ga je echt zeggen 'dit werkt zoveel logischer'. photoshop werkt vergelijkbaar met windows. de schermpjes staan los van elkaar, maar dat zal je alleen als voordeel zien. mac rules :) ik heb jaren lang gewindowst en wil ook echt neit de fanboy uithangen, maar mn productivity is met de mac echt wel een paar % omhoog gegaan. het werkt gewoon beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:32

YellowCube

Wait...what?

m'n bestelde MacBook is vanmiddag binnen gekomen.
Erg puik ding. "Two finger scrolling" is puik en de magsafe constructie is slim.
Heb als schoothouder een cushtop gekocht. Ook erg goed.

Puntje van kritiek: het randje aan de voorkant van de Macbook is wat scherp. Aangezien het aan de linkerkant meer lijkt de zijn dan aan de rechterkant vroeg ik me af of dit wellicht een klein foutje is.
(wat met wat polijstpapier wel op te lossen moeten zijn)

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

jeroentje schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 09:36:
[...]

totaal niet :) ik heb hem nu 2 maand. het duurt hoog uit een weekje om even in de manier van werken te komen. maar achteraf ga je echt zeggen 'dit werkt zoveel logischer'. photoshop werkt vergelijkbaar met windows. de schermpjes staan los van elkaar, maar dat zal je alleen als voordeel zien. mac rules :) ik heb jaren lang gewindowst en wil ook echt neit de fanboy uithangen, maar mn productivity is met de mac echt wel een paar % omhoog gegaan. het werkt gewoon beter :)
Heb zelf 2 keer kort met een Macbook mogen "spelen" en ik had alles eigenlijk vrij rap door. Zoals hierboven is genoemd denk ik inderdaad ook dat je met een weekje rondklikken en gewoonweg proberen wel behoorlijk gewend bent. Een beetje rondklikken op met web naar wat informatieve tutorials kan ook nooit kwaad, er zitten genoeg handigheidjes in dat MacOS die je misschien direct vanaf het begin wilt gebruiken ;)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KunDun
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-01 13:01
Ik heb vandaag ook een Macbook gekocht, en heb er gelijk 1 gig bij laten zetten.
Ben er even mee aan het "spelen" geweest, en vind het een super ding.
Wel ga ik er binnenkort windows duel-boot opzetten, zodra ze me de nieuwe OS toe sturen,
want die zat er nog niet bij .
Ben nog niet instaat geweest de video performance te checken, want ik ben nog een paar dagen bij me GF, en heb geen games hier . Nu weet ik dat de MacBook niet gemaakt is voor games,
Maar ik zou er graag dingen zoals WoW op willen draaien en wat adventure games, voor tijdens me nachtdiensten .

Kan iemand me vertellen hoe hij presteerd met games ?

Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

KunDun schreef op zondag 09 december 2007 @ 01:20:
Ik heb vandaag ook een Macbook gekocht, en heb er gelijk 1 gig bij laten zetten.
Ben er even mee aan het "spelen" geweest, en vind het een super ding.
Wel ga ik er binnenkort windows duel-boot opzetten, zodra ze me de nieuwe OS toe sturen,
want die zat er nog niet bij .
Ben nog niet instaat geweest de video performance te checken, want ik ben nog een paar dagen bij me GF, en heb geen games hier . Nu weet ik dat de MacBook niet gemaakt is voor games,
Maar ik zou er graag dingen zoals WoW op willen draaien en wat adventure games, voor tijdens me nachtdiensten .

Kan iemand me vertellen hoe hij presteerd met games ?

Alvast bedankt :)
Hij presteerd slecht met games er zit maar een 64 mb videokaart in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37864

Alsof het aantal MB op een videokaart er zo veel toe doet. De videochip in de macbook gebruikt trouwens gewoon het hoofdgeheugen als videogeheugen, er zit geen losse 'videokaart' in.

De prestatie voor games is inderdaad niet heel denderend. WoW schijnt nog wel speelbaar te zijn, maar moderne 3d titels gaan toch te ver voor de MacBook (en voor elke laptop met een intel on-board videochip trouwens... de macbook is hier niet beter of slechter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147083

Ik heb nogal een probleem met mijn MacBook. Ik werk thuis met een draadloos netwerk, alleen heeft mijn Macbook sinds kort problemen met het verbinden met dit netwerk. Ik krijg dan de error:

"Er heeft zich een fout voorgedaan tijdens het verbinden met het Airport-netwerk 'naam-van-netwerk'."

Nu is het zo dat als ik soms mijn MacBook opstart er ineens wel een internetverbinding is (wireless), maar dat ik aan het eind van de dag bijv. ineens niet meer kan inloggen op mijn draadloze netwerk. Ik kan dus totaal niet van mijn MacBook aan, terwijl dit juist zo belangrijk is ivm mijn werk.

Wie kent dit probleem, en hoe kom ik er z.s.m. van af? Want ik begin me echt te irriteren aan het feit dat ik niet gewoon mijn MacBook aan kan doen en lekker op de bank kan zitten werken, gezien het draadloze internet bijna niet werkt. Overigens heeft het draadloze internet het een lange tijd wel gewoon goed gedaan, en was er niks aan de hand. Ik draai trouwens nog Tiger, geen Leopard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsVN
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2022
Is het aan te raden om te wachten tot januari met de aanschaf van een MB? Ik hoop stiekempjes er toch ook op dat de 'gewone' MB ook een LED scherm krijgt...Of denken jullie dat het niet zoveel uitmaakt of ik hem nu koop of in januarie/februari?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Licko

Licko

ZVDK

Licko schreef op donderdag 06 december 2007 @ 13:16:
mijn home button (pijltje naar links) werkt opeens niet meer. is dit een bekend probleem, ik bedoel hebben er meer mensen last van dat bepaalde toetsen niet meer werken op het toetsenbord van je macbook?
iemand?

Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Je kunt hem er even afhalen, misschien zit er wat onder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Licko

Licko

ZVDK

MrAcid schreef op zondag 09 december 2007 @ 15:52:
[...]

Je kunt hem er even afhalen, misschien zit er wat onder?
ergens een een handleiding hoe dit moet?
ik heb momenteel mijn handeiding niet bij de hand mocht het daarin staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KunDun
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-01 13:01
Trouwens nog een vraag waar ik hoop dat jullie een antwoord op hebben.
Toen ik gister mijn MacBook kocht bij de Aple Store in Alkmaar, werd mij verteld dat Leopard mij nog zou worden nagezonden. Best vreemd dat die nog niet geistalleerd was trouwens !
Weet iemand hoelang dat normaal gesproken duurt ?

Ben iig van plan ze morgen nog even te bellen hierover, aangezien ik online zie dat je de verzendkosten normaal gesproken moet betalen van 8,95 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP
  • Laatst online: 31-03 14:07

RSP

Google komt niet met nuttige resultaten, maar misschien kan iemand me hier helpen, Hoe weet ik of mijn MacBook een Santa Rosa MacBook is? Ik kan het niet opmaken uit System profiler... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-05 19:03
KunDun schreef op zondag 09 december 2007 @ 22:31:
Toen ik gister mijn MacBook kocht bij de Aple Store in Alkmaar, werd mij verteld dat Leopard mij nog zou worden nagezonden. Best vreemd dat die nog niet geistalleerd was trouwens !

Ben iig van plan ze morgen nog even te bellen hierover, aangezien ik online zie dat je de verzendkosten normaal gesproken moet betalen van 8,95 .
Ik dacht dat ze voor alle Macs die nu nog in de winkel stonden en waar Tiger nog opstonden van die drop in dvd's hadden (als in : gooi in de doos erbij) om je Mac mee te upgraden. Of is dat misschien alleen in de USA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turrrbothijs
  • Laatst online: 18-03-2023
KunDun schreef op zondag 09 december 2007 @ 22:31:

heb je wel een santa rosa macbook dan, want volgens mij draait tiger daar helemaal niet op, wegens gebrek aan de x3100 drivers, of heb je hem met een aanbieding gehaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP

RSP

turrrbothijs schreef op zondag 09 december 2007 @ 22:57:
[...]

heb je wel een santa rosa macbook dan, want volgens mij draait tiger daar helemaal niet op, wegens gebrek aan de x3100 drivers, of heb je hem met een aanbieding gehaald
Hoe zou ie daar zeker van kunnen zijn? :P ik zie ook dat ik zo'n X3100 gfx chip heb. Is dat inherent aan een Santa Rosa uitrusting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Ja, op dit moment wel.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP

RSP

Okay, dat is duidelijk. Maar dit kan je dus niet op een andere manier achterhalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Jawel, je MacBook openschroeven :P

Er zijn ook nog wel andere indicaties, zoals productiedatum, 2.2 GHz processor, media keyboard. Het is alleen nergens expliciet vermeld, ook niet in de specificaties van Apple zelf.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP

RSP

Vandaar, ik heb idd de 2,2Ghz processor. Ik kwam d'r op door het verhaal van het geheugen upgrade. Toch 'n beetje vreemd dat 't niet uit te lezen valt aan een soort processor model nummer (behalve dat ie open moet natuurlijk :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Als je Model Identifier (in Sysprofiler) MacBook3,1 of MacBookPro3,1 is, dan is 't een Santa Rosa.

En inderdaad, Tiger draait niet op MacBook3,1's.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 244197

RSP schreef op zondag 09 december 2007 @ 22:38:
Google komt niet met nuttige resultaten, maar misschien kan iemand me hier helpen, Hoe weet ik of mijn MacBook een Santa Rosa MacBook is? Ik kan het niet opmaken uit System profiler... :/
Uiterlijk kenmerk:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=306843-nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:46
Netjes dat ze dezelfde keyboard layout, en dan vooral het F gedeelte, als het nieuwe Apple Keyboard hebben genomen.. Mogen ze wat mij betreft ook wel met de pro doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rox_NL
  • Niet online
Grappig, dat van het keyboard was me nog niet eens opgevallen :). Weer wat geleerd...
Voor de rest is het ook te herkennen aan de doos (niet iedere winkel laat je de systemen uitpakken :)).
Maar de SR MacBook heeft naast een ander artikelnummer ook een andere doos. Op het scherm van de opengeklapte MacBook is Leopard te zien. Op alle eerdere versie zie je daar Tiger (het oude model is niet geleverd met Leopard pre-installed (door Resellers iig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:04
Maar expose voor vensters van applicaties mist. Verder wel aardig dat de functietoetsen voor leken duidelijker zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:32

YellowCube

Wait...what?

vind het alleen wel jammer dat de CMD toets het "Apple'tje" niet heeft...
was voor moeders met computervrees toch wel handig...
commandtoets-Q...
command toets?
Appeltje-Q
Oh ja!

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Licko schreef op zondag 09 december 2007 @ 17:57:
[...]

ergens een een handleiding hoe dit moet?
ik heb momenteel mijn handeiding niet bij de hand mocht het daarin staan.
Ik zal even voor je zoeken. Had er een site over gevonden eerst. Kom ik zo op terug.

Over dat nieuwe toetsenbord: er staat delete op maar ik neem aan dat dat backspace is..?

[ Voor 67% gewijzigd door MrAcid op 10-12-2007 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Alex
MrAcid schreef op maandag 10 december 2007 @ 10:11:
[...]

Ik zal even voor je zoeken. Had er een site over gevonden eerst. Kom ik zo op terug.

Over dat nieuwe toetsenbord: er staat delete op maar ik neem aan dat dat backspace is..?
Bij mij staat er gewoon een pijl naar links op en geen "delete". Ook heb ik een andere enter-toets. De \-knop zit bij mij naast de apostrof-knop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
MrAcid schreef op maandag 10 december 2007 @ 10:11:
[...]

Hmm, ik kan het niet echt meer vinden. Maar volgens mij kun je gewoon voorzichtig (met een pasje ofzo) de toetsen optillen zeg maar. Dan schieten ze vanzelf los. Als er iets kapot gaat kun je ook gewoon een nieuwe toets halen bij je Apple reseller (mijn command toets was stuk en die hebben ze gewoon ter plekke vervangen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 141680

2 vragen;

In de nieuwe macbook zit een nieuwe grafische kaart van 144 MB GMA X3100, "gedeeld met werkgeheugen".
Voordat iedereen begint te roepen dat het niet uitmaakt, ik zit nu met een 64 MB GMA 950 "gedeeld met werkgeheugen" kaartje. Op de site staat bij bijvoorbeeld C&C 3 dat de GMA 950 niet is ondersteund, over de GMA X3100 staat er niets, dus deze is ondersteund.
Maakt het dan toch uit ?

Ik heb de beruchte "pols afdrukken" op mijn macbook zitten. (zwarte vlekken onder het toetsenbord).
Krijg ik hier een nieuwe macbook of reparatie voor ? Mijn macbook valt onder de garantie.

(Deze vragen hebben inderdaad met elkaar te maken ;) )
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.