[MacBook] Discussietopic en Mini-FAQ deel 11 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:
  • 74.802 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkvE
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-01 17:16
F e r o x schreef op maandag 23 juni 2008 @ 16:07:
Mijn Mac wil niet meer opstarten (besturingssysteem bestanden zijn beschadigd geraakt tijdens update). Hoe ga ik nu best te werk om mijn documenten-folder te back-uppen? Via schijfbeheer (opgestart vanaf installatie-cd's) lukt het enkel om de volledige schijf over te zetten, maar dit is niet nodig. Enkel mijn eigen bestanden heb ik nodig, geen systeem-instellingen/programma's/...
Je kunt het beste de installatie-DVD gebruiken en bij installatie kiezen voor Archive & Install. Dan krijg je een schone installatie met je home folder in een mapje als "previous system".

Vormkracht10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-06 13:39
Verbal_Kint schreef op maandag 23 juni 2008 @ 16:01:
[...]

Wanneer kon je dat? De laatste paar generaties kunnen namelijk wel 4 GB zien...
Vorige week dus ;)

P2 20" PP Snow Launch Edition 2020 | XPENG G9 Performance 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-06 13:39
// dubbelpost :/

[ Voor 93% gewijzigd door kramon op 23-06-2008 16:55 ]

P2 20" PP Snow Launch Edition 2020 | XPENG G9 Performance 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 206805

en waar? heb je een link... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Apple Store misschien? Yoooo, inzet.. Die 4GB moet je dus erbij bestellen, de standaard modellen gaan tot maximaal 2GB, maar je kan er wel voor kiezen. Overigens kan je het beter zelf los bestellen en zelf inzetten, véél goedkoper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Muthas schreef op maandag 23 juni 2008 @ 20:41:
Apple Store misschien? Yoooo, inzet..
Yooo, misschien goed eerst de vraag lezen ? :+

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76468

Muthas schreef op maandag 23 juni 2008 @ 20:41:
Apple Store misschien? Yoooo, inzet.. Die 4GB moet je dus erbij bestellen, de standaard modellen gaan tot maximaal 2GB, maar je kan er wel voor kiezen. Overigens kan je het beter zelf los bestellen en zelf inzetten, véél goedkoper
Echt wel:
Afbeeldingslocatie: http://fabio.faab.nl/temp/macmem.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -elw00d
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-06 15:05
Jullie bedoelen hetzelfde. Er is geen standaard model dat 4GB heeft, maar hij kan wel met 4GB door Apple geleverd worden, echter zou ik dan gewoon de 1GB bestellen en ergens 4GB Kingston kopen, zo'n setje heb je al voor iets meer dan 100 euro. Is wel ff wat anders dan de 240 euro die Apple ervoor vraagt. :)

Tevens heb je dan veel sneller je MacBook in huis, anders moet ie namelijk speciaal voor je geassembleerd worden. Terwijl standaard modellen uit het magazijn in Eindhoven komen.

[ Voor 15% gewijzigd door -elw00d op 23-06-2008 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-05 20:18

_Christiaan_

Master of SOG

Idd, en let op als je accesoires koopt (de afstandsbediening bijvoorbeeld) dat je deze los erbij plukt en in je winkelwagentje gooit. Als je de AB erbij kiest in de opties van je notebook, dan wordt dit ook gezien als een assemblage en dan komt je laptop dus uit China.

Die les heb ik al geleerd.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
Plankton schreef op maandag 23 juni 2008 @ 01:05:
Ik heb ook die scheur in mijn macbook!! Al iets van een jaar (inderdaad, ik zit er niet zo mee)

Tenzij ze bij de store de boel kostenloos repareren, maar hoe zit dat dan wanneer je de macbook een jaar en vier maanden in bezit hebt, meegenomen hebt uit de states en geen applecare (of hoet heet dat) hebt?
Ik heb het nagekeken voor ik me macbook kocht, je hebt bij apple gewoon wereldwijde garantie. Maakt niet uit waar je hem koopt, maar niet waar je garantie verhaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-06 18:50

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Je weet dat de huidige Apple toetsenborden geen 'Appeltje' meer op de command-toets hebben staan? Kortom: het is command, cmd, of ⌘ :)

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naruto
  • Laatst online: 16-08-2020
Het geluid wat mijn macbook produceert kraakt constant. Ik vraag mij af of dit onder de garantie valt (apple care)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo-re-mi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-09-2024

Jo-re-mi

_ _ _d(□_□)b

Whieee schreef op maandag 23 juni 2008 @ 23:55:
[...]

Je weet dat de huidige Apple toetsenborden geen 'Appeltje' meer op de command-toets hebben staan? Kortom: het is command, cmd, of ⌘ :)
True..
Maar ik vind het heerlijk om te zeggen! Vooral in de nabijheid van Windows-mensen, die irriteren zich er mateloos aan! Heerloos! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zegato
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
J0sTJos schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 00:37:
[...]

True..
Maar ik vind het heerlijk om te zeggen! Vooral in de nabijheid van Windows-mensen, die irriteren zich er mateloos aan! Heerloos! :9
En terecht! Ik heb met beiden intensief gewerkt en United States International (Windows) werkt gewoon veel intuïtiever dan de standaard Mac keyboard layout. Geen rare vingerverplaatsingen of iets dergelijks nodig. Tegenwoordig werk ik in OSX ook gewoon met VS Int: best of both worlds!

Sommige zaken in Windows zijn simpelweg beter geregeld als in OSX, al zijn het er niet veel :P

T.net gallery | V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 142917

Weer even een update van mijn ervaring met mijn macbook! Ik heb enkele dagen geleden Time Machine geactiveerd. Is best wel een leuke feature zeg, moet ik me eindelijk geen zorgen meer maken over backups en dergelijke. Wel spijtig dat je niet kan instellen wanneer hij wel of niet mag backuppen, als Time Machine even op de achtergrond draait voel ik dat toch wel in de performance. En meer geheugen zal dit niet oplossen denk ik aangezien het vooral de HD is die belast wordt door Time Machine.

Ik heb onlangs ook Office for Mac 2008 geïnstalleerd. Om eerlijk te zijn vind ik het echt een verschrikkelijk programma, als ik een office for mac programma open heb dan happert mn mac geregeld, alsof office echt alle resources voor zich neemt, dan gebruik ik eigenlijk liever OpenOffice (3 bèta).

Verder ook nog een leuke verrassing, mijn batterij blijft maar in capaciteit stijgen, origineel was hij 5020 mAH maar nu zit ik al aan 5128 mAH. Ik ben nieuwsgierig hoe lang dit nog door kan gaan :9

Tenslotte ook nog even over het geluid, ik gebruik mijn MB in combinatie met mijn Sennheiser HD 485. Het geluid lijkt me beter dan bij mn vorige laptop (Toshiba Tecra) maar wat ik wel minder vind is dat telkens als er een tijdje geen geluid heeft gespeeld en er wordt plots wel geluid afgespeeld, dat hij dan wat ruis geeft (zelfs met een fade-in :? ) alsof hij na een tijdje de geluidschip uitschakelt en hij dan even terug 'op gang' moet komen.

Maar dus nog steeds tevreden met mn Macbook, ik vind vooral Spaces echt enorm handig, gaat echt lekker O+

[edit]
Ow ja, het gaat intussen ook al stukken beter met de shortcuts, is vooral een kwestie van wennen natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 142917 op 24-06-2008 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 218867

Hooo.. wat ben ik lomp
Ik heb in de finder op 1 of andere manier de map aan de linkerkant verwijdert
en ik krijg het echt neit voor elkaar om hem terug te krijgen!
En ik heb ook uit mijn dok het pictogram van spaces verwijdert(erop geklikt en perongeluk naar bureablad gesleept!), en die krijg ik nu ook echt niet terug!

Wie kan mij helpen?

Danku!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chriztiaan
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:42
Voor de map aan de linkerkant moet je even op het balkje rechts boven in een finder venster klikken. En voor spaces ga je naar Applications, daar staat ie gewoon bij, spaces naar dock slepen, en klaar is bennyyy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Hoe meet je de capaciteit dan? En temperatuur en fan speeds enzo, hoe kom je daar achter?

Ik zoek hier een goed programmaatje voor, die het liefst alle 3 bovenstaande dingen kan testen.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 146655

_Christiaan_ schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 12:32:
Hoe meet je de capaciteit dan? En temperatuur en fan speeds enzo, hoe kom je daar achter?

Ik zoek hier een goed programmaatje voor, die het liefst alle 3 bovenstaande dingen kan testen.
iStat Pro, te downloaden vanaf http://www.islayer.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Chriztiaan schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 12:03:
Voor de map aan de linkerkant moet je even op het balkje rechts boven in een finder venster klikken. En voor spaces ga je naar Applications, daar staat ie gewoon bij, spaces naar dock slepen, en klaar is bennyyy
Super, dankje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Tnx mate, en nog freeware ook :)

Het valt me trouwens vaak op dat freeware beter aan mijn eisen voldoet dan shareware/payware.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

als ik via internet een aflevering van gtst probeer te kijken dan krijg ik deze fout:

De pagina 'Goede Tijden, Slechte Tijden (16-06-2008)' bevat materiaal met het MIME-type 'application/x-oleobject'. Er is geen plugin geïnstalleerd voor dit MIME-type, waardoor het materiaal niet kan worden weergegeven.

Wat kan ik hier aan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 146655

Volgens mij kun je dit soort vragen beter in een apart topic stellen. Daarnaast bestaat er een topic waar allerlei handige Mac OS tooltjes worden besproken. Dit topic gaat over ervaringen met de MacBook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 207627

Anoniem: 218867 schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 13:10:
als ik via internet een aflevering van gtst probeer te kijken dan krijg ik deze fout:

De pagina 'Goede Tijden, Slechte Tijden (16-06-2008)' bevat materiaal met het MIME-type 'application/x-oleobject'. Er is geen plugin geïnstalleerd voor dit MIME-type, waardoor het materiaal niet kan worden weergegeven.

Flip4mac installeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickertsnaak
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Anoniem: 218867 schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 13:10:

Ik neem aan dat je Safari gebruikt? Flip4Mac kun je dan gebruiken, werkt prima :)

--> http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/player/wmcomponents.mspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-06 11:50
Bedankt voor de topic reports! Ik was alweer enthousiast aan het afsplitsen, maar ik had deze de vorige pagina gemist. Graag dit soort specifieke vragen in aparte topics, het heeft immers niets met de Macbook specifiek te maken. In een nieuw deeltje zullen we daar actiever op modereren, maar we kunnen ook niet alles lezen en volgen, dus maak topic reports aan!

Overigens wie gaat een nieuw deeltje openen?.

[ Voor 27% gewijzigd door Hoedje op 24-06-2008 13:22 ]

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Laatst online: 14-06 21:09

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Wat een grappemakers bij HTR en A-Mac. Ja meneer 't gaat 2 weken duren, na wat pushen kon 't bij A-mac ineens binnen 5 dagen. Omdat sommige mensen niet terug kwam wanneer zo'n topcase besteld was. Ja leuk, maar ik kan mijn macbookje (zeker nu niet, eigenlijk gewoon nooit niet!) zo lang missen.

Kreeg van HTR de tip dat ik even met de TD van Veenendaal moest bellen die konden 't dan bestellen en op afspraak verhelpen. A-mac kwam met de tip van Card Services. Maar dit zitten in Amersfoort, zij zijn ook certified repair center. Morgen maar 's bellen naar de TD van HTR. Men deed nog een beetje moeilijk omdat ik 'm niet bij HTR gekocht had, maar toen ik begon dat Apple me doorverwees naar hun, omdat 't bij hun snel kon zweeg men snel. Apple gaf overigens zelf aan, dat 't ongeveer een minuutje of 5 tot 10 moet duren en dat 2 weken eigenlijk onzin was. Ze gaven als tip om dat naar een repair center te gaan, daar kon 't snel. De vrouw aan de lijn was erg begripvol en snapte ook wel dat je je MacBook (die net nieuw is, 22 battery cycles) niet zomaar even twee weken kon missen. :)

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 136845

even een vraagje over de batterij:
ik heb m'n MacBook nu ongeveer 1,5 jaar en mijn batterij gaat nog iets langer dan 2 uur mee wanneer hij volledig is opgeladen.
Op de Apple site staat dat de batterij van de MacBook 4,5 uur moet mee gaan, die van mij heeft het nooit zo lang volgehouden. Ligt dat aan nieuwe hardware of zijn de batterijen verbeterd?? haal ik die 4,5 uur ook als ik een nieuwe batterij bij Apple koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 165930

Hmm... mijn macbook draait rustig 4 uur op de batterij (nu 4 weken oud). Dan wel met AirPort uit als ik hem niet gebruik en gewoon normaal gebruik zeg maar (beetje word of powerpoint, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 136845

Ik heb AirPort wel aanstaan, bluetooth staat wel uit en de helderheid van m'n display staat op de helft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 125609

Anoniem: 136845 schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 23:16:
Ik heb AirPort wel aanstaan, bluetooth staat wel uit en de helderheid van m'n display staat op de helft
Ik haal handig 4 uur hoor, soms zelf wel meer dan 5. Met airport aan btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rox_NL
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
zwahiel schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 19:03:
Wat een grappemakers bij HTR en A-Mac. Ja meneer 't gaat 2 weken duren, na wat pushen kon 't bij A-mac ineens binnen 5 dagen. Omdat sommige mensen niet terug kwam wanneer zo'n topcase besteld was. Ja leuk, maar ik kan mijn macbookje (zeker nu niet, eigenlijk gewoon nooit niet!) zo lang missen.

Kreeg van HTR de tip dat ik even met de TD van Veenendaal moest bellen die konden 't dan bestellen en op afspraak verhelpen. A-mac kwam met de tip van Card Services. Maar dit zitten in Amersfoort, zij zijn ook certified repair center. Morgen maar 's bellen naar de TD van HTR. Men deed nog een beetje moeilijk omdat ik 'm niet bij HTR gekocht had, maar toen ik begon dat Apple me doorverwees naar hun, omdat 't bij hun snel kon zweeg men snel. Apple gaf overigens zelf aan, dat 't ongeveer een minuutje of 5 tot 10 moet duren en dat 2 weken eigenlijk onzin was. Ze gaven als tip om dat naar een repair center te gaan, daar kon 't snel. De vrouw aan de lijn was erg begripvol en snapte ook wel dat je je MacBook (die net nieuw is, 22 battery cycles) niet zomaar even twee weken kon missen. :)
Natuurlijk is het vervelend om je MacBook te missen, maar die reparatieprocessen zijn gewoon lastig. Een technische dienst wil het liefste altijd het systeem zien om te bekijken (wat sommige mensen met een topcase doen.....) en een klant wil natuurlijk het liefste langskomen dat het even in 10 minuten gefixed wordt... Wat ik van A-Mac begreep is dat een reparatie niet langer dan 2 weken duurt, maar ik geloof dat een topcase in een dag of 3/4 gefixed kan worden. Een ideaal moment om een weekje weg te gaan ;). Succes verder! Ben benieuwd hoe snel een bedrijf als card services je kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Laatst online: 14-06 21:09

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Ter plekken. Want de topcase vervangen is een kwestie van een aantal schroeven en connectors los maken en wordt door Apple volledig vergoed. Dus er hoeft helemaal niet gekeken te worden naar allerlei dingen, maar enkel de casing moet vervangen worden.

Heb nu wel iets interessants, vond 't al vreemd dat mijn fan de hele tijd aan en uitspringt, check ik bij iStat de temps, geeft ie aan dat mijn proc 82 graden is. Terwijl 'm net open klap en mijn book uit hybernate springt...
Zo 's rebooten kijken wat dat uithaalt.

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shrien
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:26

Shrien

frequent snoozer

Ik heb mijn Macbook zojuist weer opgehaald van de reparatie.
Mn macbook ziet er weer netjes uit :) Topcase is vervangen, en ook het keyboard staat er op het Service Rapport. En mijn muisvlak is ook vervangen zo te voelen/zien. Erg fijn allemaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 265407

Shrien schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 15:04:
Ik heb mijn Macbook zojuist weer opgehaald van de reparatie.
Mn macbook ziet er weer netjes uit :) Topcase is vervangen, en ook het keyboard staat er op het Service Rapport. En mijn muisvlak is ook vervangen zo te voelen/zien. Erg fijn allemaal :)
De gehele bovenkant is vervangen, dit is namelijk één onderdeel bij die macbookjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shrien
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:26

Shrien

frequent snoozer

Anoniem: 265407 schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 15:46:
[...]

De gehele bovenkant is vervangen, dit is namelijk één onderdeel bij die macbookjes
Blijkbaar ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -elw00d
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-06 15:05
Anoniem: 125609 schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 23:28:
[...]

Ik haal handig 4 uur hoor, soms zelf wel meer dan 5. Met airport aan btw.
Makkelijk 5 uur met AirPort en BT aan. Dan heb ik natuurlijk wel een laag CPU verbruik, hoofdzakelijk Word, Safari en Mail staan dan aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 125609

-elw00d schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 17:37:
[...]

Makkelijk 5 uur met AirPort en BT aan. Dan heb ik natuurlijk wel een laag CPU verbruik, hoofdzakelijk Word, Safari en Mail staan dan aan.
Ja dat haal ik ook met safari mail en mercury etc. Als ik aan het downloaden ga met Sabnzb dan is het natuurlijk heel wat korter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Vandaag heb ik een DVD-RAM geprobeerd in m'n Macbook 2.4 met superdrive, en warempel, het werkt :) Dit in tegenstelling tot de verhalen die ik op internet heb gelezen, dat de Macbook de DVD-RAM uitspuugt als je em erin doet.

Komt erg mooi uit, want op m'n oude XP laptop keek ik altijd de opnames van de TV op de laptop. Gelukkig kan ik dat nu blijven doen. Ik heb een Panasonic DVD-recorder, al een paar jaartjes oud, die alleen op DVD-RAM kan opnemen.

Dus hoewel DVD-RAM niet officiëel ondersteund wordt door de superdrive, leest hij hem wel gewoon. Schrijven heb ik nog niet geprobeerd. In OS X kreeg ik het niet zomaar voor mekaar, maar in XP lukt het misschien wel.

Dit geldt overigens voor Macbooks met een MATSHITA DVD-R UJ-857E superdrive. Het zou me niet verbazen als Apple verschillende modellen voor hun superdrive gebruikt.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-06 11:50
En het is de hoogste tijd voor een nieuw deeltje: [MacBook] Discussietopic en Mini-FAQ deel 12 :Y)

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om de doorzoekbaarheid te verbeteren moeten problemen en specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: Invulling en behandeling 'grote' topics aangepast.