[MacBook] Ervaringen & Discussie - deel 13 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 77.553 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

osc4r schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 20:17:
[...]

Hmm, heb toch wel een aantal screenshots op Engadget en Macrumors voorbij zien komen van mensen die hem hadden geconfigureerd i.c.m. het backlit keyboard (ja, de goedkope versie).
Klinkt als een bug. Apple heeft het volgende over de specs te zeggen:
2,0-GHz MacBook

* Ingebouwd toetsenbord van volledig formaat met 79 toetsen, waaronder 12 functietoetsen en 4 pijltoetsen ('omgekeerde 'T'')

2,4-GHz MacBook

* Ingebouwd verlicht toetsenbord van volledig formaat met 79 toetsen, waaronder 12 functietoetsen en 4 pijltoetsen ('omgekeerde 'T'')
Zie system specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4V3
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-03-2021
Klopt, was een foutje van Apple,
Er is op macrumours een draadje over open gegaan en de mensen die hem om deze reden besteld hebben (in de US iig) hebben 150 dollar korting gekregen waardoor ze voor 10 dollar extra de duurdere macbook konden bestellen :) Weet niet of dit ook in NL gedaan wordt, maar het was alleen de eerste dag.

op-voorraad.nl - Realtime voorraad updates voor de Playstation 5!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• limboroger
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:44
Het werd zelfs als wezenlijk verschil tijdens de keynote aangedragen tussen de 2 MB configuraties:
2,0 ghz -> 2,4 ghz
160 GB -> 250 GB
onverlicht tobo -> verlicht tobo

Deze laatste optie deed mij twijfelen, maar om 300 euro meer uit te geven voor deze 3 zaken (terwijl de laatste eigenlijk de minst nodige is, wel mooi) was het mij niet waard.. De HDD upgrade is 79 euro bij Apple. CPU + tobo upgrade zou dus 220 euro moeten vertegenwoordigen. Nee dan koop ik liever een leuk extern scherm ofzo.

Het toetsenbord puur is om je over de streep te halen (en het is verleidelijk: ik twijfelde ook), maar qua kosten had het in het mindere ook in kunnen zitten. Misschien is het best zelf te vervangen later, wie weet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O.D.Smolik
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-06 00:59

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

Waarschijnlijk ga je de verlichte tobo toch nooit gebruiken. Het beeldscherm zelf geeft al voldoende licht om de toetsen te kunnen zien.
Het heeft alleen een hoge gadget gehalte en zal alleen in het begin leuk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-09 02:54
Ik zie bij de MediaMarkt veel van die goedkope MacBooks opgestapeld staan en wat me opvalt is dat ze dichtzitten geplakt met een, best wel netjes gevormd, stukje lichtgelig plakband.
Is dit normaal? Komen ze ook zo bij Apple vandaan als je daar besteld, zijn de dozen niet open geweest ofzo?
Verder vraag ik mij af wat die notebooks kunnen verdragen als ze in de doos zitten. Bij de MediaMarkt staan ze vaak als dominosteentjes opgesteld dus er kan weleens een rijtje omdonderen. Kan dit geen kwaad voor de notebook?
Ik zag ook 2 MacBooks aanstaan en wat me opviel was de de hoeken onderin wat donkerder zijn bij een egaal wit scherm. Is dit normaal of zijn ze er ook zonder verkleuringen in de hoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-07 01:10
Dancing_Animal schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 00:59:
Ik zie bij de MediaMarkt veel van die goedkope MacBooks opgestapeld staan en wat me opvalt is dat ze dichtzitten geplakt met een, best wel netjes gevormd, stukje lichtgelig plakband.
Is dit normaal? Komen ze ook zo bij Apple vandaan als je daar besteld, zijn de dozen niet open geweest ofzo?
Verder vraag ik mij af wat die notebooks kunnen verdragen als ze in de doos zitten. Bij de MediaMarkt staan ze vaak als dominosteentjes opgesteld dus er kan weleens een rijtje omdonderen. Kan dit geen kwaad voor de notebook?
Ik zag ook 2 MacBooks aanstaan en wat me opviel was de de hoeken onderin wat donkerder zijn bij een egaal wit scherm. Is dit normaal of zijn ze er ook zonder verkleuringen in de hoeken?
De laptop staat uit, is dichtgeklapt en zit in piepschuim opgehangen in de verpakking. Ja, het kan erg veel hebben. Een doos omdonderen zal niet veel doen met de laptop. Wat de donkere hoeken betreft, dit is iets wat vrijwel altijd aanwezig is in een CCFL verlicht LCD. Bij het ene scherm wat meer aanwezig dan bij het ander. Bijkomend feit is wel dat het LCD in vorig type MacBook (Zwarte en witte) van slechte kwaliteit is. Donker, kleine kijkhoek, contrast en kleurloos. Menig 489,- Packard Bell laptop had een mooier LCD.

[ Voor 4% gewijzigd door baquelappe op 17-10-2008 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

O.D.Smolik schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 00:52:
Waarschijnlijk ga je de verlichte tobo toch nooit gebruiken. Het beeldscherm zelf geeft al voldoende licht om de toetsen te kunnen zien.
Het heeft alleen een hoge gadget gehalte en zal alleen in het begin leuk zijn.
Nee dat geloof ik niet. Ten eerste heb ik een hele felle laptop en kan ik moeilijk de toetsten zien in het donker. Ten tweede is iedereen het over eens die er mee heeft gewerkt dat het ontzettend fijn is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubix
  • Niet online
Mythrill schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 23:32:
* Cubix probeerd Cubix lief aan te kijken...

Cubix wat vind jij van de beeldkwaliteit en heb je ook vergelijkingsmateriaal met andere schermen/note/macbooks?
De horizontale hoek heb ik niet getest, maar die is ook niet van belang als je alleen achter de laptop zit. Verticaal daarentegen is het scherm idd erg kijkhoek afhankelijk. Wanneer je wat rechterop in je stoel gaat zitten moet je eigenlijk het scherm weer wat kantelen om optimaal beeld te verkrijgen. 10% eronder of erboven is nog steeds niet hinderlijk, maar het contrast is dan wat minder.

Maargoed, als je er recht voor is vind ik het scherm geweldig! In de felste stand is het scherm veel helderder dan mijn witte iMac 24" op volle helderheid. En die werd al als zonnebank beschouwd. De kleuren zijn mooi diep (vergeet niet te kalibreren! standaard gamma instelling is wat flets). Zwart is naar mijn idee mooi zwart. De verlichting is mooi egaal, maar dat was te verwachten met LED-verlichting. Als ik aanvullende ervaringen heb over het scherm laat ik het hier wel weten.

Verder nog wat latere ervaringen:
- Spore (spel) is op de native resolutie goed te spelen met de instellingen vrij hoog (max is toch te hoog), ben hier tevreden over
- Accu gaat lang mee. In drie uur kon ik een uur Spore spelen, een flink half uur HD video bekijken en daarnaast internetten, programma's installen, etc met scherm op volle helderheid en toetsenbordverlichting ook. Na dit alles zat er nog 20% sap in. 4 tot 5 uur internetten zit er makkelijk in als je zou willen.
- De Macbook wordt niet heet en gaat niet als een gek blazen tijdens Spore
- Klikken op het trackpad gaat lichter wanneer je onderaan klikt. Bovenaan zit de scharnier van die knop. Gebruik het trackpad dus alsof onder nog de knop zit.
- De toetsenbordverlichting is een grote aanrader als je in 'gezellig' verlichte ruimtes werkt. Omdat de toetsen zwart zijn is de opdruk bij matig licht slecht te lezen zonder toetsenbordverlichting. Buiten dat staat het gewoon erg mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mach
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:03

Mach

[END]Avengers

FerdiV schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 21:16:
[...]

www.macnoob.nl ;)

Kleine scherm? Mmm valt mee toch, de witte heeft toch een goede resolutie. Met Safari heb ik alsnog ruimte naast mijn venster over, op de Air dan.
bedankt voor de site :)

Voor mijn oude ogen is het echt wel ff wennen, maar dat gaat wel lukken hoor.

Zijn er nog stukjes software die ik als macnoob zeker moet hebben ?

DUGG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramquin
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 03-03 14:28

Ramquin

Nu ook met icon!

Mach schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 08:50:
Ja die zijn er! Onmisbare tools / software - deel 4
Ik heb zelf gisteren mijn witte MacBook besteld, ook my first Mac! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerdiV
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-06 09:20
Mach schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 08:50:
[...]

bedankt voor de site :)

Voor mijn oude ogen is het echt wel ff wennen, maar dat gaat wel lukken hoor.

In principe staat er al standaard goede doftware op je Mac. Wel zou ik wat Quicktime add-ons installeren, kan je via Quicktime vinden dacht ik. Ook zou ik VLC downloaden. Er is hier op dit forum ergens een topic met handige software voor je Mac, maar is beetje lastig zoeken op me iPhone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Toch snap ik het idee van een verlicht toetsenbord nog niet helemaal. Kijken jullie altijd naar het toetsenbord als je typt ofzo? Blind typen anyone?
Ik heb er geen ervaring mee, maar mij lijkt het toch vooral een leuke gadget.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Hefe
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-02 05:48
is het beeld echt zo slecht als hier?
(de linker is een MB, rechter MBP
Afbeeldingslocatie: http://cache.gawker.com/assets/images/gizmodo/2008/10/IMG_4649.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door El_Hefe op 17-10-2008 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empulse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-08-2023
Datafeest schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 09:44:
Toch snap ik het idee van een verlicht toetsenbord nog niet helemaal. Kijken jullie altijd naar het toetsenbord als je typt ofzo? Blind typen anyone?
Ik heb er geen ervaring mee, maar mij lijkt het toch vooral een leuke gadget.
Het is inderdaad een gadget, maar om daar nou zoveel meer voor te betalen.
Ergens op een forum had iemand uitgerekend dat je per maand (afschrijvingsperiode van twee jaar) 12 EUR betaalt voor .4ghz, +90GB en verlicht toetsenbord. Niet echt waar imo...

Daarnaast kun je net zo goed een USB lampje kopen mocht je licht echt zo noodzakelijk vinden. In vliegtuigen, luxe bussen etc heb je overigens toch wel lampjes die genoeg licht geven om je toetsenbord te kunnen zien.

TK - Invisible Shield voor Macbook Pro 15'' Unibody in V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smoonshine
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:37

Smoonshine

Feyenoord!!

Ik heb gisteren ook maar mijn macbook besteld. Gewoon het aluminium basismodel zonder extra's. Ik heb er alleen de VGA en DVI converters bij besteld, zodat ik mijn macbook straks aan kan sluiten op tv en op pc monitor. Maar wat voor uiteinden zitten er eigenlijk aan die converters, zijn dat gewoon vrouwtjes waar je een kabel in kunt drukken? Van de afbeeldingen in de apple store wordt ik ook niet veel wijzer.

[ Voor 9% gewijzigd door Smoonshine op 17-10-2008 10:01 ]

uhm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sk1nny666
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05-09 09:28
Smoonshine schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 10:00:
Ik heb gisteren ook maar mijn macbook besteld. Gewoon het aluminium basismodel zonder extra's. Ik heb er alleen de VGA en DVI converters bij besteld, zodat ik mijn macbook straks aan kan sluiten op tv en op pc monitor. Maar wat voor uiteinden zitten er eigenlijk aan die converters, zijn dat gewoon vrouwtjes waar je een kabel in kunt drukken? Van de afbeeldingen in de apple store wordt ik ook niet veel wijzer.
ja je kan er gewoon je kabel in druken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

El_Hefe schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 09:46:
is het beeld echt zo slecht als hier?
(de linker is een MB, rechter MBP
Wat die foto laat zien is dat de kijkhoek slecht is. Het scherm op zich is prima, zoals je op de foto helemaal boven op die review kunt zien.

PS. Ik krijg net een mailtje van Machouse A'dam dat ze de MB en MBP in de showroom hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door Philflow op 17-10-2008 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samisdenaam
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-12-2024
Ik zit te twijfelen.
Bij mediamarkt hebben ze nu de zwarte macbook 2,4ghz staan voor 1099
Maar met studentenkorting scheelt dit maar een paar tientjes met die nieuwe Macbook 2.0 ghz

Ik wil er zowiezo 4GB werkgeheugen indoen, voor de oude macbook kost dat iets van 70 euro had ik gezien.
Hoeveel zou dat kosten voor de nieuwe macbook(als je het niet via apple doet), en gaan die prijzen in de toekomst nog veel veranderen?

Ik gebruik hem voor indesign/illustrator/photoshop werk en wat internetten en dergelijke?
In de nieuwe Macbook zit een betere videokaart zag ik, ik game echt nooit maar merk je dit ook in snelheid bij indesign/illustrator/photoshop of is dat meer je werkgeheugen dat telt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empulse
Beetje lullig trouwens dat ze bij de verzend datum een indicatie van 7 werkdagen geven terwijl dit in werkelijk dus aardig wat langer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

samisdenaam schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 10:55:
Ik gebruik hem voor indesign/illustrator/photoshop werk en wat internetten en dergelijke?
Als je zware bewerkingen doet, zal de 2.4 sneller zijn waarschijnlijk. Helaas heb ik nog geen benchmarks gezien van black MB vs. alu MB onder OS X.(er zijn wel Vista benchmarks maar daar ga ik niet op af)
In de nieuwe Macbook zit een betere videokaart zag ik, ik game echt nooit maar merk je dit ook in snelheid bij indesign/illustrator/photoshop of is dat meer je werkgeheugen dat telt.
CS4 kan profiteren van de GPU. CS3 niet. Van andere programma's weet ik het niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Philflow op 17-10-2008 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
  • Laatst online: 10-09 17:55
Empulse schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 11:03:
Beetje lullig trouwens dat ze bij de verzend datum een indicatie van 7 werkdagen geven terwijl dit in werkelijk dus aardig wat langer is.
Dat is de verzendklaar datum, dan moet ie dus nog uit china/oostersland komen met vliegtuig, dat gaat in batches e.d. De aangegeven tijd klopt dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plankton
  • Laatst online: 08-09 10:32
Die kortingen van de Mediamarkt gelden alleen voor de "oudere" modellen begrijp ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Plankton schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 12:56:
Die kortingen van de Mediamarkt gelden alleen voor de "oudere" modellen begrijp ik?
Klopt!

Ik heb vandaag ook de "Oude" witte MacBook gehaald voor €799,-.

Ik ben nu nog even opzoek naar een goede muis, toetsenbord en wat extra geheugen ;D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empulse
Is het trouwens niet vreemd dat iedereen gewoon bij de onderwijs store kan bestellen. Je zou verwachten dat je op z'n minst je collegekaart op de een of andere manier zou moeten tonen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfunk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 13:00:
[...]

Klopt!

Ik heb vandaag ook de "Oude" witte MacBook gehaald voor €799,-.

Ik ben nu nog even opzoek naar een goede muis, toetsenbord en wat extra geheugen ;D.
Heb je ook nog andere "oude" MacBooks? Mid-end (wit), high-end (zwart)? Prijzen?

Mediamarkt irriteert mij altijd mateloos door niet de prijzen om hun website te vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jpboere schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 13:11:
[...]

Heb je ook nog andere "oude" MacBooks? Mid-end (wit), high-end (zwart)? Prijzen?

Mediamarkt irriteert mij altijd mateloos door niet de prijzen om hun website te vermelden.
Die heb ik niet voor je... Volgens mij heb je op alle MB's €100-€150,- korting en op de MBP's €200,-. Ook zit de MM €50,- standaard onder de Apple store prijs geloof ik.

De actie is echter alleen vandaag en morgen nog geldig.

Verder kan ik me compleet bij je aansluiten, dat de MM geen prijzen vermeld op de site. Echter hanteren ze vaak ook op elk filliaal eigen prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samisdenaam
Prijzen in Eindhoven waren zo:
2.1 witte macbook was 799,-
2.4 witte macbook 1049,-
2.4 zwarte macbook 1099,-

Ik wou eigenlijk eerst die 2.1 halen en dan zelf HD en extra geheugen erbij doen, maar toen kwam ik erachter dat daar geen dvd brander inzat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Empulse schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 13:02:
Is het trouwens niet vreemd dat iedereen gewoon bij de onderwijs store kan bestellen. Je zou verwachten dat je op z'n minst je collegekaart op de een of andere manier zou moeten tonen...
Ik heb wel eens gehoord dat je dat wel moet kunnen tonen. Er wordt dan (incidenteel) na bezorging gevraagd om een kopietje op te sturen. Je zou het erop kunnen gokken natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LyP0
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-02 12:33

LyP0

it is I , you worst nightmare

Wat nou als je op een school zit die op sufspot niet bij het kortingslijstje staat ?
Ik heb namelijk een basic alu mb besteld en die heb ik via de apple store voor onderwijs besteld. Niet via surfspot ofzo omdat ik daar geen korting kreeg. Ik doe namelijk een mbo opleiding en daar van stond geen enkele school in de lijst ( iig niet hier in de buurt )

ik voel me lekkaah !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sk1nny666
  • Laatst online: 05-09 09:28
@ lypo: je kan op je school een soort van bewijs aanvraagen dat je daar op school zit daarmee kan je dus laaten zien dat je student bent.
ik heb dit zelf nagevraagt bij de lokale mac dealer en die zij dat dat geen enkel probleem was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DFC-Neo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-04-2022

DFC-Neo

PES FC 0817 3795 9910

Hi

Geldt die back to school actie ook als je in de apple reseller winkel koopt (bijv adam store)? Of geldt die alleen als je online besteld?

realityalways start as a dream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empulse
Zojuist een Macbook 2.0 besteld met US keyboard en uiteraard de printer + zilveren 8gb iPod Nano.
Verwachte leverdatum 5-6 november

[ Voor 3% gewijzigd door Empulse op 17-10-2008 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfunk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
samisdenaam schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 13:28:
Prijzen in Eindhoven waren zo:
2.1 witte macbook was 799,-
2.4 witte macbook 1049,-
2.4 zwarte macbook 1099,-

Ik wou eigenlijk eerst die 2.1 halen en dan zelf HD en extra geheugen erbij doen, maar toen kwam ik erachter dat daar geen dvd brander inzat.
Mmmh. Ik dacht dan misschien voor de zwarte te gaan, maar ik zie dat die net zoveel kost als de mid-end aluminium nieuwe macbook (surfspot) en daar kan ik ook nog Back to School + printeractie krijgen.
Empulse schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 14:16:
Zojuist een Macbook 2.0 besteld met US keyboard en uiteraard de printer + zilveren 8gb iPod Nano.
Verwachte leverdatum 5-6 oktober.
Zóó, dat is zowaar bijna een jaar! :D

5-6 november is ietswat dichter bij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empulse
Haha. Het is laat geworden gisteren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Zo maar dat is toch eerder drie weken dan 1 week. Valt me tegen. Is dit normaal op dit moment?

[ Voor 18% gewijzigd door Philflow op 17-10-2008 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• limboroger
@Empulse of iemand anders die US toetsenbord besteld heeft:

Kun jij voor mij eens in je bestelinformatie/orderstatus kijken naar je MB configuratie? Ik zou graag de afkorting willen weten die achter je toetsenbord indeling/User guide staat.
Ik heb mijn bestelling namelijk veranderd van NLD naar IEA en nu wil ik weten of dat IEA correspondeert met US, wat ik dus zou willen. Aangezien jij al meteen bij je bestelling US aangaf, zou het bij jou zeker goed moeten zijn.

Alvast bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door limboroger op 17-10-2008 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:41
Ik heb 'm ook gelijk met US toetsenbord besteld, bij mij staat dit er:

Keyboard/Users Guide(Z)-USA
Country Kit-NLD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• limboroger
tiguan schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 14:57:
Ik heb 'm ook gelijk met US toetsenbord besteld, bij mij staat dit er:

Keyboard/Users Guide(Z)-USA
Country Kit-NLD
Nou ze kregen het daar maar niet veranderd in USA.. Ik heb de hele boel geannuleerd en ga maar opnieuw bestellen met nu de 4e optie op de site bij de toetsenbordindeling :| Nu wachten op m'n geld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samisdenaam
jpboere schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 14:21:
[...]

Mmmh. Ik dacht dan misschien voor de zwarte te gaan, maar ik zie dat die net zoveel kost als de mid-end aluminium nieuwe macbook (surfspot) en daar kan ik ook nog Back to School + printeractie krijgen.

[...]

Zóó, dat is zowaar bijna een jaar! :D

5-6 november is ietswat dichter bij ;)
Ja idd, ik ben net even de nieuwe macbook wezen bekijken in de winkel en ga ook voor de nieuwe versie 2.0ghz. Dat touchpad werkt echt goed, normaal heb ik echt een hekel aan die touchpads.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJH
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-07 00:54

DJH

Ben sinds een uur de trotse eigenaar van een Macbook 2.4ghz (nieuw model). De Apple store hier in de buurt had ze op voorraad :D eerste indruk is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:53

rammes

koekebakker 1e klas

DJH schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 16:19:
Ben sinds een uur de trotse eigenaar van een Macbook 2.4ghz (nieuw model). De Apple store hier in de buurt had ze op voorraad :D eerste indruk is prima.
he pics he! or it didn't happen!

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJH

DJH

rammes schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 16:44:
[...]

he pics he! or it didn't happen!
Okeeeeeeeej here you go

Afbeeldingslocatie: http://www.haarsma-media.nl/upload/mac_dj.jpg

:D

Dus wel met toetsverlichting, las ergens dat alleen de Pro dat had..

[ Voor 12% gewijzigd door DJH op 17-10-2008 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-08 07:53
DJH schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 17:05:
[...]

Okeeeeeeeej here you go

[afbeelding]

Nee alleen de Macbook 2.4 de Pro en de Air.
Veel plezier met je nieuwe speeltje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij ging dat alleen om de 2.0GHz versie. Ziet er overigens goed uit! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Oude MB v.s nieuwe MB benchmarks in OS X: http://www.primatelabs.ca...performance-october-2008/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carfreak02
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:41
[...]

Okeeeeeeeej here you go

[afbeelding]

Lekkere kijkhoek .. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F r a n k D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-03 16:01
Beetje teleurstellend idd :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJH

DJH

Idd, de kijkhoek is niet geweldig, sterker nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
DJH schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 18:48:
[...]

Idd, de kijkhoek is niet geweldig, sterker nog...
De vraag is, is hij slechter dan de witte Macbook?
Ik vond de witte MB qua kijkhoek prima, had er nooit last van.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
Lekker belangrijk ddat de kijkhoek zo klein is. Scheeld weer met pottenkijkers (in de trein bv). Het scherm moet gewoon (zeer) goed zijn als je er recht voor zit, veel belangrijker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:41
Eens met Mythrill, je gaat er toch niet met een hele groep vrienden film op kijken ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJH

DJH

Mythrill schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 19:56:
Lekker belangrijk ddat de kijkhoek zo klein is. Scheeld weer met pottenkijkers (in de trein bv). Het scherm moet gewoon (zeer) goed zijn als je er recht voor zit, veel belangrijker!
Daar ben ik het ook mee eens. Je zit er zelf recht voor, en dat ziet het er erg goed uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Okeeeeeeeej here you go

[afbeelding]

Is er ook een optie om de toetsenverlichting uit te zetten? Voor als je het even niet wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJH

DJH

Verwijderd schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 20:26:
[...]

Is er ook een optie om de toetsenverlichting uit te zetten? Voor als je het even niet wilt.
Ja je kan de felheid zelf instellen, ook uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
Ik zie dat de witte MacBook 2,1 ghz iets achter ligt op de MacBook Pro early 2008 2,4 ghz. Logisch. Maar: wat merk je daar in de praktijk van? Ik zit te twijfelen tussen de goedkoopste MacBook die MediaMarkt nu verkoopt en de goedkoopste MacBook Pro die ze daar verkopen. Doel : internetten, dvdtje kijken en foto's in iPhoto doen. Scheelt het veel bij het openen van grote libraries?
Ik ben me bewust van de iets kleinere kijkhoek van de witte MacBook tob de MacBook Pro en dat er geen dvd-brander in zit. Dat vind ik minder erg, hij is tenslotte voor erbij. Zijn er trouwens oplossingen voor de scherpere randen van de witte macbook, polssteuntjes ofzo? ik kom er soms net met m'n polsen op.
Nou ben ik vergeten te kijken bij MediaMarkt welke mb402 het eigenlijk is. Ik begreep dat er 402 N/A en 402 N/B's zijn, Klopt dat? Ik vraag me ook af hoe oud de MacBooks zijn die ze verkopeb, aangezien de 402 al een tijdje meegaat.

[ Voor 11% gewijzigd door Dancing_Animal op 17-10-2008 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Dancing_Animal schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 21:30:
[...]
Scheelt het veel bij het openen van grote libraries?
Ik verwacht van niet. De snelheid van openen van libraries en applicaties wordt voor een groot gedeelte bepaald door de snelheid van je harddisk. En ze gebruiken, voor zover ik weet, vergelijkbare harddisks.
Voor jouw gebruik voldoet de witte Macbook prima.

[ Voor 6% gewijzigd door Philflow op 17-10-2008 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickezzz
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-11-2022
Empulse schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 14:16:
Verwachte leverdatum 5-6 november
Die Nano korting geld maar tot 31 oktober 2008. Pas als jij je Macbook + Nano op 5-6 november binnenkrijgt kan je pas de online streepjes code invullen. Maar kan dit gewoon omdat je hem voor 31 BETAALD hebt, of kan dit niet meer omdat je hem pas na 31 oktober hebt ONTVANGEN?

Hier ben ik wel benieuwd naar. Ik ga namelijk geen Nano meer bestellen als ik er toch geen korting op krijg.
Weet iemand of bestellen via de Apple telefoonlijn ook op zaterdag kan?

[ Voor 5% gewijzigd door mickezzz op 17-10-2008 22:19 ]

MBP 2015, iPhone 7+, AppleTV4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empulse
Je kan die streepjescode tot eind november versturen... het gaat dus inderdaad om de betaaldatum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-09 12:48
Er is een petitie voor Firewire in de MacBook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ja! ik heb hem! mijn 2.4 ghz macbook nieuw model, nu snap ik dat de bedoeling is dat het geen opsom topic wordt dus een paar eerste indrukken:

-toetsen typen erg fijn, ze lijken "gladder"
-trackpad is wennen maar ook erg fijn, had alleen gedacht dat je het volledige trackpad kon induwen maar je kan enkel links en rechts onder indrukken.
-scherm kijkt erg fijn, ik denk dat het komt door de zwarte balken, zoals ook bij een tv het geval is.

Tot nu toe erg tervreden!

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lau26
  • Laatst online: 28-04 11:58
Mythrill schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 19:56:
Psies.

13'' Macbook White / 23'' Cinema Display / Powermac G4 Cube (450Mhz, 256Mb, 80Gb hd, Apple Dvi-Adc-adapter, Apple Bt Keyb 1eG), 15'' ADC Acryl / Dlink DIR-655 / Airport Extreme N / Nokia N78 / 60Gb PS3 / Wii /

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-07 01:10
Verwijderd schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 20:26:
[...]

Gaat vanzelf uit na 5 sec. keyboard of muis niet gebruiken. Ook als het niet nodig is blijft het uit, als het donker wordt gaat het vanzelf weer aan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Eindelijk een volwaardige review over de MB:
http://www.laptopmag.com/...-macbook-2008.aspx?page=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empulse
Is het eigenlijk ook in Nederland zo dat de restwaarde van Macs vrij hoog liggen? In de VS weet ik dat veel mensen hun Macs, bijvoobeeld na 6 maanden, verkopen voor ongeveer de aanschafprijs - 150/200 Dollar.

Ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasC
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-01-2024
Er wordt een Macbook besproken met foto's van de Pro erbij?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedener
  • Laatst online: 19:25
MacRumors heeft het erover dat Apple eindelijk fatsoenlijk HD kan decoden. En dat is dan toch wel weer leuk door de nieuwe GPU. Eindelijk HD kijken zonder load van 100%.
Empulse schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 08:38:
Is het eigenlijk ook in Nederland zo dat de restwaarde van Macs vrij hoog liggen? In de VS weet ik dat veel mensen hun Macs, bijvoobeeld na 6 maanden, verkopen voor ongeveer de aanschafprijs - 150/200 Dollar.

Ervaringen?
Als je kijkt op http://www.tweedehandsmac.nl/ dan zie je dat de prijzen inderdaad nog erg hoog liggen. Kijk je overigens op marktplaats, dan is het ongeveer de helft van de prijs meestal. Maar het is algemeen bekend dat apple producten een stuk minder snel waarde verliezen dan de andere merken.

[ Voor 52% gewijzigd door Speedener op 18-10-2008 09:35 ]

LG Therma V Split WP: HU143MA.U33-HN1636M NK5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-09 12:48
In het MacBook Pro topic zegt Joker dat het MB-scherm van mindere kwaliteit is dan het MBP-scherm.
Wat opviel was dat het scherm van de nieuwe MB inderdaad een stuk minder is dan van de MBP. Ze stonden naast elkaar en het was goed te zien. Het beeld was fletser en de onderkant lichter dan de bovenkant. Daar had de MBP geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mach
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:03

Mach

[END]Avengers

Dancing_Animal schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 21:30:
[...]

Ik zie dat de witte MacBook 2,1 ghz iets achter ligt op de MacBook Pro early 2008 2,4 ghz. Logisch. Maar: wat merk je daar in de praktijk van? Ik zit te twijfelen tussen de goedkoopste MacBook die MediaMarkt nu verkoopt en de goedkoopste MacBook Pro die ze daar verkopen. Doel : internetten, dvdtje kijken en foto's in iPhoto doen. Scheelt het veel bij het openen van grote libraries?
Ik ben me bewust van de iets kleinere kijkhoek van de witte MacBook tob de MacBook Pro en dat er geen dvd-brander in zit. Dat vind ik minder erg, hij is tenslotte voor erbij. Zijn er trouwens oplossingen voor de scherpere randen van de witte macbook, polssteuntjes ofzo? ik kom er soms net met m'n polsen op.
Nou ben ik vergeten te kijken bij MediaMarkt welke mb402 het eigenlijk is. Ik begreep dat er 402 N/A en 402 N/B's zijn, Klopt dat? Ik vraag me ook af hoe oud de MacBooks zijn die ze verkopeb, aangezien de 402 al een tijdje meegaat.
Geen idee, maar ik heb gisteren nog een witte macbook 2.1 ghz kunnen scoren bij de MediaMarkt in Bergen op Zoom. Waren er nog twee van over. In Breda waren ze al uitverkocht. Ze hadden nog wel zwarten en de 2.4 ghz versie, maar de prijs daarvan was niet zo scherp vond ik.

Ik gebruik de laptop ook alleen maar voor het hoognodige internet/mail/office en het kijken van foto's. Ben nog wel van plan mijn itunes op de macbook te zetten om deze via airport op mijn stereo af te spelen, maar het zware werk doe ik vooralsnog op mijn xp-desktop. Tot op heden bevalt de macbook mij prima. Ik kan mij alleen voorstellen dat ik op den duur het geheugen uitbreid naar 2 gieg.

DUGG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJH

DJH

torp schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 09:38:
In het MacBook Pro topic zegt Joker dat het MB-scherm van mindere kwaliteit is dan het MBP-scherm.

[...]
Dat kan toch ook de contrastinstelling zijn? Oke, het scherm is misschien iets minder, maar nog steeds zijn de kleuren en het contrast erg goed. De kijkhoek is alleen wat minder. Als je b.v. een film fullscreen kijkt, is de bovenste zwarte blak lichter dan de onderste (of andersom, is maar net hoe je kijkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Had gister een instap macbook gereserveerd laat op de dag en bedacht me: wacht eens, wil US toetsenbord indeling ipv Nederlands en dat heb ik niet gezegd/gevraagd. Dus ik bel de reseller (dus niet via site besteld, vriend van me moest offerte laten maken en we wilden t beestje even zien :P ) : keyboard keuze kan alleen via de Apple website, via de reseller is het standaard iso indeling (?) dus volgens mij ook geen Nederlands. Blijft US International over? Is geen onoverkomelijk probleem hoor, maar goed wel een beetje apart.

[ Voor 8% gewijzigd door 2Dutch op 18-10-2008 11:10 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joker
  • Niet online

Joker

DJH schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 09:54:
[...]
Dat kan toch ook de contrastinstelling zijn? Oke, het scherm is misschien iets minder, maar nog steeds zijn de kleuren en het contrast erg goed. De kijkhoek is alleen wat minder. Als je b.v. een film fullscreen kijkt, is de bovenste zwarte blak lichter dan de onderste (of andersom, is maar net hoe je kijkt).
Veranderen van contrast maakt niet uit. Misschien dat er met andere kleurprofielen betere resultaten te halen zijn. Overigens, het scherm is niet slechter dan van veel andere notebooks, maar wel minder dan van de MBP. Ook het scherm van de Air lijkt beter, al stond die op een andere plek met minder lichtinval. De Air had in elk geval een mooier, egaler beeld. Ieder moet voor zichzelf natuurlijk bepalen in hoeverre het scherm bevalt, maar het viel me op. Als Apple een mat 13" MBP/Air scherm op de MB schroeft/klikt, dan ren ik meteen naar de winkel om er 1 te halen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

CasC schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 09:30:
[...]
Er wordt een Macbook besproken met foto's van de Pro erbij?!
Volgens mij niet. De pro heeft een speakergrill naast het toetsenbord.
Edit: maar er staat wel Pro ja. Vreemd!

[ Voor 9% gewijzigd door Philflow op 18-10-2008 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasC
  • Laatst online: 06-01-2024
De speakers zijn ook te zien, al is het wel lastig bij deze nieuwe Pro's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empulse
Iemand nog suggesties voor een goede sleeve? Jammer dat daar geen studentenkorting op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
Ik ben net even bij de A-Mac in Amersfoort geweest om de nieuwe macbooks even te bewonderen. De MB en de MBP stonden naast elkaar en de beeldkwaliteit van de MBP was duidelijk beter (mogelijk 8bit scherm). De kwaliteit van de behuizing is subliem, en heel mooi en kwalitatief afgewerkt geheel. Touchpad werkt erg lekker imo, het ontbreken van de knoppen is voor mij geen probleem. Tot zo ver mijn eerste ervaring met de nieuwe Macbooks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Empulse schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 14:23:
Iemand nog suggesties voor een goede sleeve? Jammer dat daar geen studentenkorting op zit.
Ben ook alvast naar een sleeve aan het neuzen voor mijn bookje, ben begonnen met
[Transport] Neem je *book mee. Neus daar eens rond zou ik zeggen :)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Thanks! Zal wel niet veel helpen, maar je weet nooit hè. Misschien bij een revisie van de MB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possstema
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-04 11:50
Mythrill schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 14:37:
Ik ben net even bij de A-Mac in Amersfoort geweest om de nieuwe macbooks even te bewonderen. De MB en de MBP stonden naast elkaar en de beeldkwaliteit van de MBP was duidelijk beter (mogelijk 8bit scherm).
....
Ik ben gister ook ff bij Xando in Enschede geweest (ook dedicated apple retailer), en die wist met te vertellen dat qua kleurbereik en kwaliteit er geen verschil zit in de schermen, maar dat het de kijkhoek is die erg verschilt. Had wel het idee dat hij wist waar hij het over had (gebruikte hem zelf ook voor fotografie), en heb het even vergeleken, en het leek wel te kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Mythrill schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 14:37:
Ik ben net even bij de A-Mac in Amersfoort geweest om de nieuwe macbooks even te bewonderen. De MB en de MBP stonden naast elkaar en de beeldkwaliteit van de MBP was duidelijk beter (mogelijk 8bit scherm). De kwaliteit van de behuizing is subliem, en heel mooi en kwalitatief afgewerkt geheel. Touchpad werkt erg lekker imo, het ontbreken van de knoppen is voor mij geen probleem. Tot zo ver mijn eerste ervaring met de nieuwe Macbooks.
Ik ben van dezelfde keten in de lokatie Utrecht geweest vanmorgen. Ik heb dezelfde ervaring als het het beeldscherm betreft en de touchpad.

De zwarte rand om het scherm geeft een rustig beeld en loopt mooi over in het LCD. De MBP heeft volgens mij in het beeldscherm, zoals het daar stond (brightness=max), meer bereik. Het zwart was zwarter. Helaas heb ik geen MBP centjes en zal het een MB worden aangesloten op m'n 19" als ik met LR aan de slag ga.

Ik ben erg verrast door het touchpad, vooral de meerdere vingeracties lijken me erg handig.

Ik had gehoopt wat bekendere internet-sites te kunnen bezoeken om te ervaren hoeveel 800 pixels hoog is op de mac/safari omdat ik nu op 1024 hoog werk. WiFi was helaas niet geconfigureerd.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-07 00:10

Speedpete

was barman

Gisteren na lang afwegen besloten toch voor een Macbook te gaan. Het compacte bevalt me wel en het iBook 12" dat ik m'n zusje cadeau heb gedaan heeft ook wat, daarnaast gebruik ik firewire in de praktijk alleen voor m'n filmcamera, welke ik eigenlijk niet meer zoveel gebruik.

Bleef als eis voor mij persoonlijk een backlit-keyboard over.

Vanmorgen naar a-mac gebeld maar die zaten helaas zonder, enkel nog reserveringen staan en de hoop nog wat binnen te krijgen komen de week. Daarna direct iFactors in Breda gebeld (vrij nieuwe tent) en die hadden er zowaar nog twee liggen (2.4), gelijk 1 gereserveerd en 's middags opgehaald incl Applecare en sleeve.

Eenmaal thuis wilde ik toch ff m'n account overzetten vanaf m'n Powerbook, en damn: geen firewire :P Wilde het niet wireless doen want dat is me te traag, dus een crosslink utp-kabel gepakt en zo'n 55GB in zo'n anderhalf uur overgezet. Niet bijzonder snel, maar beter dan wireless en het ging probleemloos.

Nu dus voor het eerst echt aan de slag. Aluminium-afwerking is subliem en vergeleken met mijn powerbook 'rocksolid', wat een verschrikkelijk stevig laptop! Toetsenbord is prettig, verlichting is goed (beter dan Powerbook), weerspiegeling valt me eerlijk gezegd bijzonder mee en het contract is heerlijk.

Het touchpad is geweldig maar wel even wennen. Ik betrap me er af en toe op dat ik nog een vinger op de lokatie van de knop heb en dan m'n andere vinger gebruik om te bewegen, wat prima gaat. Multitouch met meerdere vingers gaat erg goed. Touchpad scharniert aan de bovenkant dus hoe lager je zit met je vinger, hoe makkelijker de klik.

Nadelen? Ja, de kijkhoek is goed maar het kleur/contrastverschil onder hoeken is flink, goed positioneren dus. Van de week ga ik het scherm nog calibreren met m'n Spider om te kijken wat het effect is en om m'n kleurprofielen gelijk te trekken.

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Ik lees op NBR wat mensen die klagen over de snelheid van de MB 2.0. Openen van applicaties gaat wat langzaam, de dock komt traag op en vergroting gaat ook wat langzamer.
Zijn er hier mensen die dit kunnen bevestigen/ontkrachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJH

DJH

Hoe heet mag de processor eigenlijk worden, bij een uurtje zwaar gebruik wordt ie ongeveer 70 graden.. Bij wat surfen etc blijft ie overigens wel lekker koel, ook wel relaxt als je haar op schoot hebt :)

Die trackpad is echt the bomb trouwens, werkt echt super!

edit: ook wel erg leuk is de GPU versnelling bij afspelen van h264. Even getest met mn Macbook en het werkt idd, bij een 1080p film had ik iets van 20% CPU load :D

http://www.macrumors.com/...w-macbooks-pros-and-airs/

[ Voor 34% gewijzigd door DJH op 18-10-2008 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

DJH schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 22:10:
Hoe heet mag de processor eigenlijk worden, bij een uurtje zwaar gebruik wordt ie ongeveer 70 graden.. Bij wat surfen etc blijft ie overigens wel lekker koel, ook wel relaxt als je haar op schoot hebt :)
als je de temperatuur zou willen verlagen kun je Coolbook installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soebo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 15:09
Ik ben gisteren overgestapt van Windows naar OSX: aluminium macbook 2.4GHz.
Wat een mooi ding zeg!

Ik moet zeggen dat ik best snel aan de multi finger gestures en grote trackpad gewend ben...
Af en toe achter de Windows laptop om gegevens over te zetten en dan proberen de touchpad in te drukken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jzn21
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-09 08:46
Afbeeldingslocatie: http://www.juglen.nl/foto/IMG_0110.JPG

Zo, ik heb nu de nieuwe alu mac 2.0 zo'n 24 uur in huis en ik kan er alleen maar lovend over zijn. Even wat korte puntjes die mij opvielen t.o.v. mijn oude 3,1 zwarte mb met 2.2 Ghz 65 nm CPU:

Toetsenbord
toetsenbord is stukken beter dan de vorige mb (ik had de zwarte 2.2 Ghz). Het typt veel degelijker.

Lawaai?
Hij is muisstil, geen gekke brommetjes piepjes, ik heb ook de fan nog nooit gehoord, hij blijft op 1500 toeren onhoorbaar zijn werk doen, terwijl mijn vorige mb sneller ging loeien. De alu case absorbeert het geluid van de hd, want ik hoor nauwelijk wat, terwijl de hd bij de vorige mb wel gehoord kon worden ivm mooie klankkast.

Het scherm
Het scherm vind ik niet per se beter, blauwtinten waren op de vorige mb veel mooier, bij dit scherm zijn de roodtinten weer mooier. Heel gek. Inkijk hoek is volgens mij nagenoeg gelijk aan de vorige mb (empirisch gezien dan).

Snelheid

Xbench 1.3

Nieuwe MB
Results 169.36
System Info
Xbench Version 1.3
System Version 10.5.5 (9F2114)
Physical RAM 2048 MB
Model MacBook5,1
Drive Type FUJITSU MHZ2160BH FFS G1
CPU Test 131.33
GCD Loop 223.57 11.79 Mops/sec
Floating Point Basic 108.18 2.57 Gflop/sec
vecLib FFT 94.97 3.13 Gflop/sec
Floating Point Library 160.99 28.03 Mops/sec
Thread Test 244.68
Computation 369.13 7.48 Mops/sec, 4 threads
Lock Contention 182.99 7.87 Mlocks/sec, 4 threads
Memory Test 166.32
System 187.17
Allocate 233.51 857.52 Kalloc/sec
Fill 155.62 7566.37 MB/sec
Copy 187.99 3882.84 MB/sec
Stream 149.66
Copy 142.41 2941.44 MB/sec
Scale 142.96 2953.41 MB/sec
Add 157.40 3352.93 MB/sec
Triad 157.29 3364.86 MB/sec
Quartz Graphics Test 156.14
Line 145.65 9.70 Klines/sec [50% alpha]
Rectangle 187.34 55.93 Krects/sec [50% alpha]
Circle 152.86 12.46 Kcircles/sec [50% alpha]
Bezier 150.19 3.79 Kbeziers/sec [50% alpha]
Text 151.09 9.45 Kchars/sec
OpenGL Graphics Test 134.23
Spinning Squares 134.23 170.28 frames/sec
User Interface Test 239.79
Elements 239.79 1.10 Krefresh/sec
Disk Test 46.78
Sequential 63.21
Uncached Write 87.45 53.69 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 87.15 49.31 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 32.66 9.56 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 102.51 51.52 MB/sec [256K blocks]
Random 37.13
Uncached Write 13.74 1.45 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 87.79 28.11 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 69.08 0.49 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 109.70 20.36 MB/sec [256K blocks]

Oude MB
Results 157.10
System Info
Xbench Version 1.3
System Version 10.5.5 (9F33)
Physical RAM 4096 MB
Model MacBook3,1
Drive Type Hitachi HTS542516K9SA00
CPU Test 136.89
GCD Loop 256.81 13.54 Mops/sec
Floating Point Basic 124.28 2.95 Gflop/sec
vecLib FFT 100.12 3.30 Gflop/sec
Floating Point Library 137.14 23.88 Mops/sec
Thread Test 183.25
Computation 198.92 4.03 Mops/sec, 4 threads
Lock Contention 169.88 7.31 Mlocks/sec, 4 threads
Memory Test 157.86
System 162.13
Allocate 250.22 918.89 Kalloc/sec
Fill 133.03 6468.17 MB/sec
Copy 143.05 2954.66 MB/sec
Stream 153.82
Copy 143.02 2953.93 MB/sec
Scale 142.93 2952.83 MB/sec
Add 166.92 3555.81 MB/sec
Triad 165.97 3550.55 MB/sec
Quartz Graphics Test 155.63
Line 148.68 9.90 Klines/sec [50% alpha]
Rectangle 180.43 53.87 Krects/sec [50% alpha]
Circle 150.50 12.27 Kcircles/sec [50% alpha]
Bezier 156.65 3.95 Kbeziers/sec [50% alpha]
Text 146.39 9.16 Kchars/sec
OpenGL Graphics Test 22.44
Spinning Squares 22.44 28.47 frames/sec
User Interface Test 141.97
Elements 141.97 651.58 refresh/sec
Disk Test 37.61
Sequential 62.81
Uncached Write 77.22 47.41 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 72.22 40.86 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 38.69 11.32 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 90.57 45.52 MB/sec [256K blocks]
Random 26.84
Uncached Write 9.17 0.97 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 66.24 21.20 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 66.33 0.47 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 101.74 18.88 MB/sec [256K blocks]

De nieuwe is grafisch & wua hd sneller, maar de cpu is bij de oude sneller, dat was wel een 2,2 Ghz 65 nm cpu, terwijl de nieuwe mb een 2.0 45 nm heeft. In photoshop met heel lastige filters is de vorige mb met een iets snellere cpu ietsje sneller in sommige gevallen ( 0,1 sec sneller), maar vaak zijn ze ook even snel klaar.

Stroomverbruik
Heb ik met mijn Coltcraft Energy check 3000 opgemeten, check it out:

Nieuwe
Afbeeldingslocatie: http://www.juglen.nl/foto/IMG_0112.JPG
15,2 watt

Oude
Afbeeldingslocatie: http://www.juglen.nl/foto/IMG_0111.JPG
31,4 watt

Dit komt door het led scherm, de nvidia chipset & de nieuwe 45 nm intel cpu. Ideaal.

Al met al ben ik erg blij met de nieuwe macbook! Ik hoop dat jullie wat aan deze mini review hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empulse
@ jzn21

Thanks.

Zou je de batterij kunnen testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
Empulse schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 14:23:
Jullie studenten krijgen tegenwoordig al veel te veel korting op die mooie Apple spulletjes! Die sleeve van een paar tientjes betaal je maar helemaal hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

Empulse schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 10:49:
@ jzn21

Thanks.

Zou je de batterij kunnen testen?
Gisteren ter kalibratie van de batterij de accu opgeladen en daarna leeggewerkt, het was 2 uur vannacht voordat me dat gelukt was. Heb met internetten en een beetje frontrow tegen de 6 uur gehaald op 1 acculading. Dat vind ik lang niet slecht! Overigens was dat met gereduceerde backlight en backlight tobo ingeschakeld.

Hoorde gisteren bij iFactors overigens dat ze aan macbooks verkoopaantallen per dag halen waar ze normaal al blij mee zijn als ze dat in een week halen. De 2.0 loopt wel veel harder dan de 2.4, wat waarschijnlijk door het prijskaartje komt.
Dancing_Animal schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 10:57:
[...]

Jullie studenten krijgen tegenwoordig al veel te veel korting op die mooie Apple spulletjes! Die sleeve van een paar tientjes betaal je maar helemaal hoor ;)
Ik heb ook studentenkorting, maar weer niet de back2school actie. Had ik via surfspot wel kunnen hebben maar de tientjes die het scheelt lever ik graag in tegenover twee weken wachten.

Ik heb overigens een apr-sleeve en die is voor het mooie net iets te groot, maar dat zie ik de laatste tijd vaker (?). Zo strak als de secondskin voor m'n Powerbook is het allemaal niet meer.

[ Voor 43% gewijzigd door Speedpete op 19-10-2008 11:11 ]

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerdiV
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-06 09:20
Op MacRumors lees ik dat er nogal wat mensen zijn met een probleem met de batterijklep. Als zij deze loshalen en weer vastzetten komt er vervolgens nogal wat speling in. Ze kunnen hem een stuk of 3 mm heen en weer bewegen.

Iemand hier last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empulse
Speedpete schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 11:06:
[...]

Gisteren ter kalibratie van de batterij de accu opgeladen en daarna leeggewerkt, het was 2 uur vannacht voordat me dat gelukt was. Heb met internetten en een beetje frontrow tegen de 6 uur gehaald op 1 acculading. Dat vind ik lang niet slecht! Overigens was dat met gereduceerde backlight en backlight tobo ingeschakeld.
Tegen de 6 uur?! Dat is meer dan de fabrieksindicatie van 5 uur. Het verontrustte mij nogal daar ik op NotebookReview.com het volgende las:
..snip...

Apple calculated battery life at idle at 5+ hours.

Once you start browsing websites or streaming videos from youtube or hulu, the calulated battery life drops immediately.

Battery update 1: A little disappointing here. Starting with 100% battery, wifi on, BT off, 70% brightness and performing a mix of basic tasks (web browsing/word processing/streaming 480p video from Hulu.com), the battery warning popped up exactly 2 hours and 39 minutes. Not quite the 5+ hours I initially saw from the battery indicator.
However, dropping all settings to the minimum should yield at least 3+ hours of battery life. I will run another test later.
Battery update 2: Same settings and usage as the previous test, but with screen brightness scaled to the minimum. The battery warning popped up in 3 hours and 56 min with exactly 3% charge left.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonniii
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-01 19:15
Ik wil eigenlijk ook wel een nieuw macbookje kopen, ik zit nu nog op mijn oude iBook G4, en het is eigenlijk wel een keer tijd voor een upgrade. Waar ik echter mee zit, is dat ik de resolutie van het scherm nog vrij karig vind. Nu is het ten opzichte van een 1024*768 iBook wel een (kleine) vooruitgang, maar in een 13" panel zou toch ook wel een iets hogere resolutie kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 20:50

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

@Empulse:

je leest ook dat hij 480p video streamt, en youtube video's. Flash video is een killer op de CPU onder OSX, dus dat hij met medium instellingen nog steeds 2:39 haalt, is best wel erg oke eigenlijk.

Ik haal met mijn 2,2GHz BlackBook een uur of 5 zolang ik van youtube-achtigen wegblijf, maar als ik wel video ga streamen mag ik blij zijn met 3 uur.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

FerdiV schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 11:21:
Op MacRumors lees ik dat er nogal wat mensen zijn met een probleem met de batterijklep. Als zij deze loshalen en weer vastzetten komt er vervolgens nogal wat speling in. Ze kunnen hem een stuk of 3 mm heen en weer bewegen.

Iemand hier last van?
Nee. Vastzetten is geen snelle klus, beetje passen en meten, maar daarna zit de klep bij mij muurvast.
Empulse schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 11:23:
Tegen de 6 uur?! Dat is meer dan de fabrieksindicatie van 5 uur. Het verontrustte mij nogal daar ik op NotebookReview.com het volgende las:
Yep, was ook erg verbaasd. Laptop heeft ook de nodige tijd idle gedraaid, maar mijn eerste post gisteren (rond half negen) was al op de accu. Ik ging m'n nest in toen ie leeg was, dat was rond 2 uur. Do the math :P

Moet wel zeggen dat ik het energieschema niet veranderd heb, dus bij idle (koffie drinken met familie, chop shop kieken) zet het laptop snel het scherm uit, slaapstand haal ik hem eigenljk gelijk uit (want dat schiet niet op bij het leegwerken van de accu :P). Toen ik het om een uur of 1 zat begon te worden en niet het schema naar full-cpu wilde zetten, ben ik frontrow-filmpjes gaan kijken, daarvoor heb ik enkel internet & mail gebruikt met scherm op ca. een kwart brightness (ik werk graag in een wat donkere ruimte, dus het scherm gaat automatisch op lagere brightness zitten).

Ik zal de accu nog wel een keer actief leegwerken of zodra ik weer op de zaak ben (weekje vrij) itunes aanzetten en kijken hoelang het laptop het uithoudt. Met enkel wat internetten moet het zeker kunnen lukken om die 5 uur te halen.
Jonniii schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 11:39:
Ik wil eigenlijk ook wel een nieuw macbookje kopen, ik zit nu nog op mijn oude iBook G4, en het is eigenlijk wel een keer tijd voor een upgrade. Waar ik echter mee zit, is dat ik de resolutie van het scherm nog vrij karig vind. Nu is het ten opzichte van een 1024*768 iBook wel een (kleine) vooruitgang, maar in een 13" panel zou toch ook wel een iets hogere resolutie kunnen?
Je komt van 1024x768? Dan valt de res nog wel mee. Ik kom van een 15" powerbook g4 en hou nu dezelfde resolutie. Dat was voor mij al genoeg dus resolutie was geen argument om niet voor een macbook te gaan, zeker niet gezien het resolutieverschil met de macbook pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik merk is dat de fan van nieuwe macbook vele malen stiller is dan de oude, als ie het even ergens moeilijk mee heeft begon de "oude" macbook gelijk te loeien naar 6500+ RPM, de nieuwe blijft gewoon zachtjes doordraaien rond de 2000 RPM ook als ie druk bezig is.

Wat me wel opvalt is, dat als je hem een beetje beweegt, er een tik komt rechts van het trackpad. Soms zelfs een kleine freeze bij een filmpje van 1 á 2 seconden, denk dat dit die beveiliging is van de HD, maar het zit me toch nog niet helemaal lekker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat betekent dat apple teken in je mail teken eigenlijk? heb het nog nooit gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeEvert
  • Laatst online: 12-05 12:34
Zinvolle benchmark van de nieuwe MacBook (2.0 & 2.4), de oude MacBook (2.0 & 2.4) en de nieuwe PRO (2.4) en niet te vergeten een Powerbook :P

http://www.macworld.com/a...10/macbookbenchmarks.html

Misschien sluit deze benchmark wel aan op wat eerder Philflow aankaarte: (aluMB2.0 tov witteMB2.1 vooral)

Ik lees op NBR wat mensen die klagen over de snelheid van de MB 2.0. Openen van applicaties gaat wat langzaam, de dock komt traag op en vergroting gaat ook wat langzamer.
Zijn er hier mensen die dit kunnen bevestigen/ontkrachten?

Dus hoe zijn jullie ervaringen hiermee (vooral met de MacBook 2.0??)

[ Voor 48% gewijzigd door HeEvert op 19-10-2008 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:30
Verwijderd schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 16:58:
Wat betekent dat apple teken in je mail teken eigenlijk? heb het nog nooit gezien
Waar heb jij het over?

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In mijn dock heb ik in het maillogo een apple logo links onderin staan, heb het echt nog nooit gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulWar1
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:43
Verwijderd schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 18:07:
[...]
In mijn dock heb ik in het maillogo een apple logo links onderin staan, heb het echt nog nooit gezien.
Dat heeft er zover ik weet altijd ingestaan. Het is gewoon een stempel met een apple logo op de postzegel. :/

Know Thyself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhodium
  • Nu online
Zat er aan te denken om mijn macbook te verkopen voor de nieuwe versie.... breekt er een stuk af :(

zie hier: http://imdesign.nl/macbook_crack.jpg

Baal er wel van, want nu moet ik wachten tot macbook terug is van garantie... :(
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om de doorzoekbaarheid te verbeteren moeten problemen en specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: Apple Computers Beleid.