Zoo zeg, dat ik dat nu pas zie danSoulWar1 schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 18:26:
[...]
Dat heeft er zover ik weet altijd ingestaan. Het is gewoon een stempel met een apple logo op de postzegel.
Brand het Apple logo eigenlijk? Dit was vast een stomme vraag
Er zijn geen stomme vragen, alleen maar stomme mensenFerdiV schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 19:19:
Brand het Apple logo eigenlijk? Dit was vast een stomme vraag
Het antwoord is ja, op verschillende foto's bij de reviews is het logo in 't wit weer verlicht te zien. Gelukkig maar
Verwijderd
Ach, dan ziet hij er straks weer netter uitrhodium schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 18:58:
Zat er aan te denken om mijn macbook te verkopen voor de nieuwe versie.... breekt er een stuk af
zie hier: http://imdesign.nl/macbook_crack.jpg
Baal er wel van, want nu moet ik wachten tot macbook terug is van garantie...
Veel suc6 met verkopen, hoop niet voor je dat het net zo stil als bij mij blijft want ik raak hem niet kwijt. Mijne staat op tweedehandsmac.nl maar niemand die reageertrhodium schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 18:58:
Zat er aan te denken om mijn macbook te verkopen voor de nieuwe versie.... breekt er een stuk af
zie hier: http://imdesign.nl/macbook_crack.jpg
Baal er wel van, want nu moet ik wachten tot macbook terug is van garantie...

13'' Macbook White / 23'' Cinema Display / Powermac G4 Cube (450Mhz, 256Mb, 80Gb hd, Apple Dvi-Adc-adapter, Apple Bt Keyb 1eG), 15'' ADC Acryl / Dlink DIR-655 / Airport Extreme N / Nokia N78 / 60Gb PS3 / Wii /
dat zal wellicht met de vraagprijs te maken hebben? op tweedehandsmac zie ik vaak vraagprijzen waarvoor je bijna (en zelfs soms echt) een nieuwe kan kopen en dan is de keus natuurlijk snel gemaakt.Lau26 schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 19:54:
[...]
Veel suc6 met verkopen, hoop niet voor je dat het net zo stil als bij mij blijft want ik raak hem niet kwijt. Mijne staat op tweedehandsmac.nl maar niemand die reageert
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Precies ditzelfde is laatst ook gebeurt bij mijn zwarte macbook, ik heb hier alleen geen garantie meer op. Is het dan toch nog mogelijk dit kosteloos te laten repareren, of anders hoeveel moet dat ongeveer gaan kosten?
30 x JaSolar JAM66S30-495 (15 east, 15 west) on SMA STP10.0-3SE-40
Denk het niet want 760 euro voor een 1,83Ghz Macbook White met 4Gb intern geheugen, Mini-Dvi-naar-Dvi- adapter, en Larobe sleeve is volgens mij echt niet belachelijk veel ofzo. Of zie ik dat verkeerd?franssie schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 20:01:
[...]
dat zal wellicht met de vraagprijs te maken hebben? op tweedehandsmac zie ik vaak vraagprijzen waarvoor je bijna (en zelfs soms echt) een nieuwe kan kopen en dan is de keus natuurlijk snel gemaakt.
13'' Macbook White / 23'' Cinema Display / Powermac G4 Cube (450Mhz, 256Mb, 80Gb hd, Apple Dvi-Adc-adapter, Apple Bt Keyb 1eG), 15'' ADC Acryl / Dlink DIR-655 / Airport Extreme N / Nokia N78 / 60Gb PS3 / Wii /
Weet iemand toevallig hoe snel de MB(P) waked vanaf sleep? Ik zag op youtube n video van een MBP waarbij je op de knop drukte en meteen een wachtwoordscherm kreeg, dat vond ik wel vrij snel, is dat in t echt ook zo?
Als hij werkelijk in slaapstand stond is het openen van het scherm al voldoende om hem wakker te maken. Je kan hem dan vrijwel direct gebruiken. Staat ie op hibernate of helemaal uit, dan duurt het wel wat langer. Overigens weet ik niet of hibernate de goeie term is bij Apple, maar ik neem aan dat je snapt wat ik bedoel.
Verwijderd
Ik heb mijn oude macbook white 2ghz, 2GB ram en Larobe sleeve verkocht voor €750. Dit was ook bijna wel het maximale wat ik er voor kon krijgen, dus dan zit jij behoorlijk aan de hoge kant lijkt me?Lau26 schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 20:21:
[...]
Denk het niet want 760 euro voor een 1,83Ghz Macbook White met 4Gb intern geheugen, Mini-Dvi-naar-Dvi- adapter, en Larobe sleeve is volgens mij echt niet belachelijk veel ofzo. Of zie ik dat verkeerd?
Overigens was mijn topcase ook gebroken, maand buiten garantie, maar die is gewoon kosteloos gerepareerd. Even een belletje naar Apple vanuit de APR en het was geregeld. Twee dagen later had ik hem weer terug, compleet met nieuw toetsenbord, trackpad en topcase
Heeft iemand al ervaring met de nieuwe macbook en het spel trackmania via bootcamp ? Ik ben namelijk van plan om een nieuwe macbook te kopen, maar ik vraag of me af of hij trackmania goed kan draaien ?
hoi allemaal, ik ben nieuw hier, dus als deze vraag niet in het goede topic is geplaatst sorry daarvoor en reken me er niet gelijk op af aub. komt ie dan: ik heb eind juli dit jaar een witte macbook 2,4 ghz 2gb ram gekocht en ben hier zeer tevreden over. (nieuwwaarde 1200 eu) Nu ik alleen de nieuwe macbook heb gezien, denk ik eraan die te gaan kopen, ipv mijn huidige. Dit mede omdat ik nu studenten korting heb en de nieuwe dus voor iets meer dan 1100 zou kunnen kopen. Is het volgens jullie een verstandige keuze om een nieuwe aan te schaffen. En zo ja, wat is een redelijke prijs voor mijn huidige macbook? Wat zouden jullie ervoor willen hebben als hij van jullie was, of voor willen betalen als jullie hem zouden willen kopen? De macbook is nog helemaal netjes, dus geen vieze koffie vlekjes e.d. en er zitten een sleeve bij a 30 eu.(als die niet te gebruiken is voor de nieuwe) Verder is hij natuurlijk compleet geleverd met alles wat er in de doos zat + aankoopbewijs. ben benieuwd.
Inclusief openklappen kom ik op een seconde of 4.Dutch_Razor schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 20:27:
Weet iemand toevallig hoe snel de MB(P) waked vanaf sleep? Ik zag op youtube n video van een MBP waarbij je op de knop drukte en meteen een wachtwoordscherm kreeg, dat vond ik wel vrij snel, is dat in t echt ook zo?
Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.
Okee... Dus dan zou ik de prijs moeten zetten op plusminus 700 euro? Zoals je al ziet heb ik er geen verstand vanVerwijderd schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 20:37:
[...]
Ik heb mijn oude macbook white 2ghz, 2GB ram en Larobe sleeve verkocht voor €750. Dit was ook bijna wel het maximale wat ik er voor kon krijgen, dus dan zit jij behoorlijk aan de hoge kant lijkt me?
Overigens was mijn topcase ook gebroken, maand buiten garantie, maar die is gewoon kosteloos gerepareerd. Even een belletje naar Apple vanuit de APR en het was geregeld. Twee dagen later had ik hem weer terug, compleet met nieuw toetsenbord, trackpad en topcase
waarschijnlijk wel. Op m'n (witte 2.4ghz) mb met bootcamp draait trackmania als een zonnetje en dat op een intel g665 gfxMissbaksel schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 20:44:
Heeft iemand al ervaring met de nieuwe macbook en het spel trackmania via bootcamp ? Ik ben namelijk van plan om een nieuwe macbook te kopen, maar ik vraag of me af of hij trackmania goed kan draaien ?
//
ps, ik heb deze macbook net een half jaartje. Jammer dat die 2.4ghz in de nieuwe macbook zo achtelijk duur is en zo te zien is het scherm net zo brak als m'n (oude
[ Voor 19% gewijzigd door Erikie op 19-10-2008 20:56 ]
traktor scratch!
Wow das echt snel, aangezien openklappen van mijn laptop me meestal al een seconde kost, uit sleep halen nog eens 15 ofzo
Zo wordt instant on wel heel aantrekkelijk
Beetje afhankelijk van hoeveel programma's er open staan.Dutch_Razor schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 20:55:
Wow das echt snel, aangezien openklappen van mijn laptop me meestal al een seconde kost, uit sleep halen nog eens 15 ofzoZo wordt instant on wel heel aantrekkelijk
Hoe lang had je hem toen?Verwijderd schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 20:37:
[...]
Ik heb mijn oude macbook white 2ghz, 2GB ram en Larobe sleeve verkocht voor €750. Dit was ook bijna wel het maximale wat ik er voor kon krijgen, dus dan zit jij behoorlijk aan de hoge kant lijkt me?
TK - Invisible Shield voor Macbook Pro 15'' Unibody in V&A
Heeft er hier iemand het vorige model MacBook en tevens ook een nieuwe MacBook? Zo ja, is het verschil in schermkwaliteit echt nihil?Erikie schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 20:53:
[...]
//
ps, ik heb deze macbook net een half jaartje. Jammer dat die 2.4ghz in de nieuwe macbook zo achtelijk duur is en zo te zien is het scherm net zo brak als m'n (oude) macbook. Voorlopig nog maar niet upgraden dus, ben nog steeds erg blij met m'n mb, alhoewel ik toch wel erg jaloers ben op die alu case..
Zit namelijk te twijfelen tussen de oude (witte) 2.1 en de nieuwe (alu) 2.0, en misschien dat het verschil in schermkwaliteit de doorslag geeft. Ik dacht zelf dat de nieuwe MacBook een veel betere schermkwaliteit had dan de ouwe.
Jep, I know, maar het scherm van de witte MB had al niet zo een goede kwaliteit, dus ik verwacht eigenlijk wel dat het scherm van de nieuwe een stuk beter is, maar zoals Erikie schreef dat het scherm 'net zo brak is als zijn oude' hoop ik dus dat er iemand is met bijv. 2 MacBooks (een oude en een nieuwe) om hier uitsluitsel over te geven!
Wat ik zo snel kan achterhalen is dat het scherm waarschijnlijk identiek is aan het scherm in de Air, dus geen bijzonder scherm. Wat ik via een uitlees-proggel vind is dat het een TN, 16ms, 262k kleur (18bit) scherm is. Absoluut niet bijzonder en in de 13.3 maat vrij standaard, dit zou het scherm moeten zijn: klik.
Snel zoeken op internet geeft een vergelijkbaar of hetzelfde scherm in de eerdere macbooks.
Overigens ben ik ook van mening dat je voor een top-scherm niet achter een laptop gaat zitten, daar heb ik m'n witte imac 24" voor, daar zit iig een goed scherm in.
Snel zoeken op internet geeft een vergelijkbaar of hetzelfde scherm in de eerdere macbooks.
Overigens ben ik ook van mening dat je voor een top-scherm niet achter een laptop gaat zitten, daar heb ik m'n witte imac 24" voor, daar zit iig een goed scherm in.
Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.
Vraagje aan de eigenaars van de 2.0, spelen de 1080p mkvs vloeiend? Of is de 2.0 toch net te traag voor?
Ja zou ik ook wel willen wetenB0MBACI schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 23:27:
Vraagje aan de eigenaars van de 2.0, spelen de 1080p mkvs vloeiend? Of is de 2.0 toch net te traag voor?
Ik was vanmiddag bij iFactors Rotterdam, waar ik op de MB een 1080i (dacht ik) Apple trailer afspeelde. Dat ging mooi vloeiend iig!
Ik snap 't niet helemaal. Het 'top of the range' model van de witte serie is nu 't goedkope model 
Want mijn Macbook is 2,2 en die vind ik totaal niet meer terug. Bij de nieuwe MacBook zou ik er zelfs op achteruit gaan want qua vergelijkbare prijs en rangschikking ben ik nu 1199 kwijt en krijg ik maar 2,0 gHz voor.
Daarbij, waarom is de firewire eruit?
* zwahiel denkt aan een nieuwe MB, maar dit is een groot struikelpunt!
Digitale video, mijn iPod, ik kan ze dan allemaal niet meer gebruiken. Ik vraag me af wat hiervoor qua vervanging geregeld wordt. Ben ik nu veroordeeld tot een grote 15" MB Pro die ik helemaal niet wil
Of zijn er USB omzet stukken naar vuurdraad, want mijn 2nd gen iPod werkt echt niet met USB, maar enkel met vuurmuur!
Want mijn Macbook is 2,2 en die vind ik totaal niet meer terug. Bij de nieuwe MacBook zou ik er zelfs op achteruit gaan want qua vergelijkbare prijs en rangschikking ben ik nu 1199 kwijt en krijg ik maar 2,0 gHz voor.
Digitale video, mijn iPod, ik kan ze dan allemaal niet meer gebruiken. Ik vraag me af wat hiervoor qua vervanging geregeld wordt. Ben ik nu veroordeeld tot een grote 15" MB Pro die ik helemaal niet wil
Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020
2GHZ maar wel een veel snellere gpu als de voorgaande series, toch iets wat veel kopers weerhield om de normale macbook te halen waaronder mij. wil afentoe toch ff beetje decent kunnen gamen en HD video checken on the road.zwahiel schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 01:47:
Ik snap 't niet helemaal. Het 'top of the range' model van de witte serie is nu 't goedkope model
Digitale video, mijn iPod, ik kan ze dan allemaal niet meer gebruiken. Ik vraag me af wat hiervoor qua vervanging geregeld wordt. Ben ik nu veroordeeld tot een grote 15" MB Pro die ik helemaal niet wilOf zijn er USB omzet stukken naar vuurdraad, want mijn 2nd gen iPod werkt echt niet met USB, maar enkel met vuurmuur!
hmm.. ik moet eerlijk bekennen dat ik de nieuwe nog niet in m'n handen heb gehad, maar er zwerft hier in dit draadje een foto rond met een foto van een mbp en een mb naast elkaar (linkje geloof ik), en bij een kijkhoek van over de, laten we zeggen, 30% zie je bv een film als het ware in negatief kleuren, wat bij de mbp veel minder was. Vanaf dat fototje concludeerde ik dat de kwaliteit ongeveer hetzelfde moest zijn als de oude mb. Maar in principe zit er toch amper verschil qua led & ccfl qua kijkhoek, of sla ik nu geheel de plank mis? ach, niks beats een pva scherm tbh, maar da's andere koek. ps, een mb beeldscerm recht van voor is prima te doen, maar om er nou op los te gaan photoshoppen, nee.. maar daar gebruik ik sowieso een workstation voor.HeEvert schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 22:45:
Jep, I know, maar het scherm van de witte MB had al niet zo een goede kwaliteit, dus ik verwacht eigenlijk wel dat het scherm van de nieuwe een stuk beter is, maar zoals Erikie schreef dat het scherm 'net zo brak is als zijn oude' hoop ik dus dat er iemand is met bijv. 2 MacBooks (een oude en een nieuwe) om hier uitsluitsel over te geven!
toch als ik nu zou moeten kiezen voor een witte (of zwarte) en alu, dan zou ik voor de nieuwe gaan dus. Het komt nogal eens voor dat ik in slaap val met me mb

iemand mb witte 2.4 kopen voor 1000?
traktor scratch!
Dat mag absoluut geen probleem zijn met een Nvidia 9400, de CPU is minder belangrijk. Maar goed ik heb het niet kunnen testen. Onder Windows lukt het zekerB0MBACI schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 23:27:
Het gaat erg goed met de petitie voor Firewire in de MacBook, al bijna 7500 aanmeldingen!
dat bedoel je hoop ik ironisch ?torp schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 08:45:
Het gaat erg goed met de petitie voor Firewire in de MacBook, al bijna 7500 aanmeldingen!
Ik zou het doen!
Op de 2.4 heb je een CPU load tussen de 15% en 20% bij een 1080p movie, de 2.0 zou dit ook wel moeten trekken dus.Philflow schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 08:37:
[...]
Dat mag absoluut geen probleem zijn met een Nvidia 9400, de CPU is minder belangrijk. Maar goed ik heb het niet kunnen testen. Onder Windows lukt het zeker
7500 aanmeldingen dat is toch niet dat je zegt echt veel
Ik zou het doen!
Tja, om Steve om te praten zal het vast niet genoeg zijn, maar ruim 5000 aanmeldingen sinds vrijdag vind ik best veel. Een duidelijk bewijs dat het een domme beslissing is geweest.rammes schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 09:57:
7500 aanmeldingen dat is toch niet dat je zegt echt veel
[ Voor 14% gewijzigd door torp op 20-10-2008 10:28 ]
Er is gewoon geen plaats voor: http://static4.ifixit.com/igi/AUZYBwBSf4DGQiru.large
Verwijderd
Je haalt nu een nieuwe 2.1GHz witte MacBook voor €799,- (MediaMarkt aanbieding). De mini adapter kost €19,- en 4 GB DDR2 geheugen kost €50,-. De keuze tussen €870,- voor alles nieuw en sneller, i.p.v. €760,- voor 2e hands spul is snel gemaakt.Lau26 schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 20:21:
[...]
Denk het niet want 760 euro voor een 1,83Ghz Macbook White met 4Gb intern geheugen, Mini-Dvi-naar-Dvi- adapter, en Larobe sleeve is volgens mij echt niet belachelijk veel ofzo. Of zie ik dat verkeerd?
Misschien heb je er wat aan!
Onder Leopard wordt geen gebruik gemaakt van hardware acceleratie van de 9400, die gpu helpt voor geen meter mee. 2.0 GHz is krap aan, maar dat hangt er natuurlijk ook vanaf hoe zwaar je encode is. Een 2 mbit 1080p video decoden is heel wat anders dan 20 mbit 1080p. Het eerste zal-ie wel doen, het tweede kan je vergeten.Philflow schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 08:37:
[...]
Dat mag absoluut geen probleem zijn met een Nvidia 9400, de CPU is minder belangrijk. Maar goed ik heb het niet kunnen testen. Onder Windows lukt het zeker
Ze hebben eerst die firewire poort weggelaten voordat het logic board ontworpen is. Het is niet zo dat ze een board hadden en er daana achter kwamen dat ze nog een firewire connector hadden die nergens meer past.lowfi schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 10:08:
Er is gewoon geen plaats voor: http://static4.ifixit.com/igi/AUZYBwBSf4DGQiru.large
Toch zijn er mensen die denken dat er wel hardware decoding is onder leopard: Link naar MacRumors.Dreamvoid schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 10:38:
[...]
Onder Leopard wordt geen gebruik gemaakt van hardware acceleratie van de 9400, die gpu helpt voor geen meter mee. 2.0 GHz is krap aan, maar dat hangt er natuurlijk ook vanaf hoe zwaar je encode is. Een 2 mbit 1080p video decoden is heel wat anders dan 20 mbit 1080p. Het eerste zal-ie wel doen, het tweede kan je vergeten.
wat heet dom, ze hebben toen ook de floppy in de ban gedaan was ook "dom" modem hebben ze ook in de ban gedaan. ook "dom".torp schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 10:03:
[...]
Tja, om Steve om te praten zal het vast niet genoeg zijn, maar ruim 5000 aanmeldingen sinds vrijdag vind ik best veel. Een duidelijk bewijs dat het een domme beslissing is geweest.
Ik zou het doen!
tja als de mediamarkt een actie heeft met oude macbooks voor 750 euro nieuw dan is de keus heel snel gemaakt, de extra's leveren vaak slechts weinig geld op. Valt me trouwens idd op dat veel mensen enorm hoge prijzen vragen voor hun mac's. Ik ben nu op zoek naar een imac, maar dat valt ook niet mee.Lau26 schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 20:21:
[...]
Ik ga hier niet die hele discussie bij AppleInsider overdoen. Mensen hebben veel geïnvesteerd in opslag-, audio- en video-apparatuur met Firewire, dat is een standaard waar Apple zelf aan mee heeft gewerkt. Het verschil met jouw voorbeelden is dat er nu geen uitwijkmogelijkheiden zijn zoals destijds een externe floppydrive of een extern modem.rammes schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 10:45:
wat heet dom, ze hebben toen ook de floppy in de ban gedaan was ook "dom" modem hebben ze ook in de ban gedaan. ook "dom".
hoeft ook niet, het is een menings verschiltorp schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 10:59:
[...]
Ik ga hier niet die hele discussie bij AppleInsider overdoen. Mensen hebben veel geïnvesteerd in opslag-, audio- en video-apparatuur met Firewire, dat is een standaard waar Apple zelf aan mee heeft gewerkt. Het verschil met jouw voorbeelden is dat er nu geen uitwijkmogelijkheiden zijn zoals destijds een externe floppydrive of een extern modem.
Ik zou het doen!
Als ik Apple was zou ik snel een FW-interface ontwikkelen die je kunt aansluiten op de USB2-poort.
Ze hebben er marketing technisch vast goed overna gedacht. Hierdoor kopen waarschijnlijk meer mensen een MBP ipv geen, uiteendelijk. Al vraag ik me af hoe groot de groep gebruikers is die FireWire nodig hebben.torp schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 11:13:
Als ik Apple was zou ik snel een FW-interface ontwikkelen die je kunt aansluiten op de USB2-poort.
Ik moest onlangs een hd-casing hebben, op de dag zelf, geen zaak te vinden die een firewire-casing verkocht. USB volop, maar firewire heb ik zo snel niet kunnen krijgen. Daarom maar voor usb2 gegaan.
- iPods
- DV-cams
- Target Disk Mode
- Profi sound- en video kastjes
Target Disk Mode wordt door de gemiddelde consument niet gebruikt, de meeste camera's zijn tegenwoordig inderdaad usb (ik heb een tijdje gezocht naar een goede hd-cam met firewire, en die zijn er niet veel), voor de personen met een DV-cam jammer (zoals mijn persoontje), maar die hebben waarschijnlijk al een machine die het kan (en dat is veelal wel het geval).
Bij iPods is de laatste tijd firewire uitgefaseerd. Op de nieuwe nano werkt firewire in ieder geval niet meer en m'n touch geeft een 'niet-ondersteund' melding.
Blijft firewire over voor de pro's, en daarvoor heeft met de macbook pro. Ik vind het ook jammer want ik had het graag op m'n laptop gehad, maar ik wilde een compact notebook en verlicht tobo, dus ga ik geen 300 euro extra betalen voor firewire.
De enige markt die Apple nu vergeet zijn de pro's die een compact notebook nodig hebben. Ik heb al meerdere cameraploegen bezig gezien op lokatie met macbookjes en alle apparatuur op firewire, die zijn nu aangewezen op hun oude spul, een wit macbook of een grotere maat. Een 13,3" macbook pro zou wel wenselijk zijn voor die markt, eventueel via firewire-over-ethernet, voor een hoger prijskaartje natuurlijk.
Ik denk dat ik het wel weet... Belangrijkste reden voor apple is differentiatie tussen consumer en pro. Daarom heeft het Macbook geen firewire en de pro wel. Want wie gebruiken er nu nog firewire?zwahiel schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 01:47:
- iPods
- DV-cams
- Target Disk Mode
- Profi sound- en video kastjes
Target Disk Mode wordt door de gemiddelde consument niet gebruikt, de meeste camera's zijn tegenwoordig inderdaad usb (ik heb een tijdje gezocht naar een goede hd-cam met firewire, en die zijn er niet veel), voor de personen met een DV-cam jammer (zoals mijn persoontje), maar die hebben waarschijnlijk al een machine die het kan (en dat is veelal wel het geval).
Bij iPods is de laatste tijd firewire uitgefaseerd. Op de nieuwe nano werkt firewire in ieder geval niet meer en m'n touch geeft een 'niet-ondersteund' melding.
Blijft firewire over voor de pro's, en daarvoor heeft met de macbook pro. Ik vind het ook jammer want ik had het graag op m'n laptop gehad, maar ik wilde een compact notebook en verlicht tobo, dus ga ik geen 300 euro extra betalen voor firewire.
De enige markt die Apple nu vergeet zijn de pro's die een compact notebook nodig hebben. Ik heb al meerdere cameraploegen bezig gezien op lokatie met macbookjes en alle apparatuur op firewire, die zijn nu aangewezen op hun oude spul, een wit macbook of een grotere maat. Een 13,3" macbook pro zou wel wenselijk zijn voor die markt, eventueel via firewire-over-ethernet, voor een hoger prijskaartje natuurlijk.
Even een hoekmetertje gepakt. Horizontaal blijft het beeld goed, vertikaal ligt de grens voordat het negatief wordt op ca. 35 à 40 graden.Erikie schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 03:33:
hmm.. ik moet eerlijk bekennen dat ik de nieuwe nog niet in m'n handen heb gehad, maar er zwerft hier in dit draadje een foto rond met een foto van een mbp en een mb naast elkaar (linkje geloof ik), en bij een kijkhoek van over de, laten we zeggen, 30% zie je bv een film als het ware in negatief kleuren, wat bij de mbp veel minder was.
[ Voor 3% gewijzigd door Speedpete op 20-10-2008 11:31 ]
waarom kunnen pro's geen 13 inch laptops hebben? ... eeuwige discussieSpeedpete schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 11:28:
[...]
ik ben een student die veel muziek opneemt, en heb echt geen geld voor een macbook pro omdat apple zonodig vond dat firewire niet is voor de normale mensen.. aangezien de meeste geluidskaarten firewire zijn. daarnaast vind ik 15inch veelste groot..
[ Voor 3% gewijzigd door El_Hefe op 20-10-2008 12:01 ]
De MediaMarkt actie is ook maar tijdelijk. Daarna betaal je weer de gewone prijs voor een MacBook.DarkShadow schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 10:48:
[...]
tja als de mediamarkt een actie heeft met oude macbooks voor 750 euro nieuw dan is de keus heel snel gemaakt, de extra's leveren vaak slechts weinig geld op. Valt me trouwens idd op dat veel mensen enorm hoge prijzen vragen voor hun mac's. Ik ben nu op zoek naar een imac, maar dat valt ook niet mee.
Dat staat in mijn postEl_Hefe schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 11:58:
waarom kunnen pro's geen 13 inch laptops hebben? ... eeuwige discussie
Dat lijkt me ook wel heel logisch. Lijkt me sterk dat een nieuwe Nvidia 9x serie geen hd kan decoden,zelf de Intel X4500 kan het.Mikey NL schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 10:44:
[...]
Toch zijn er mensen die denken dat er wel hardware decoding is onder leopard: Link naar MacRumors.
Verwijderd
Weet iemand waar de nieuwe macbook nog op voorraad leverbaar is? Hier in Zwolle hebben alle winkels een levertijd van min 2,5 week. Ik bestel hem liever niet online.
Weet iemand hoe de Macbook het beste op mijn tv met hdmi kan aansluiten? zijn er mini displayport > hdmi kabels?
Nope, dan moet je eerst van mini-displayport -> DVI en daar dan een DVI naar HDMI kabel op aansluiten... Of je dan vervolgens nog alle functies van HDMi en DisplayPort (DRM?) hebt weet ik niet... Maar voor standaard beeld zou het moeten werken.
Ja voor beeld wel, maar dan ben ik het geluid kwijt. Ik geloof dat Mini dp naar hdmi ook mogelijk moet zijn. Ik kan er alleen weinig over vinden.Mikey NL schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 15:21:
Nope, dan moet je eerst van mini-displayport -> DVI en daar dan een DVI naar HDMI kabel op aansluiten... Of je dan vervolgens nog alle functies van HDMi en DisplayPort (DRM?) hebt weet ik niet... Maar voor standaard beeld zou het moeten werken.
Dit kan ik wel vinden maar dat is geen mini dp: http://cgi.ebay.nl/DP-Dis...7&_trksid=p3286.m63.l1177
[ Voor 17% gewijzigd door Philflow op 20-10-2008 15:37 ]
Verwijderd
Je bent het geluid sowieso al kwijt, er is geen mogelijkheid om dat noch via dvi noch via displayport naar hdmi te krijgen. Zelf heb ik een oudere macbook en die zit met minidvi->dvi adaptertje aan een dvi->hdmi kabel. Alles is dan digitaal dus geen kwaliteitsverlies in beeld. Als je je laptop vlak bij de tv zet dan hoeft de kabel ook niet lang en ook niet duur te zijn. Mijn geluid gaat via toslink de tv in, de meeste lcd's met meerdere hdmi aansluitingen hebben ook de mogelijkheid om het geluid op dat hdmi kanaal via toslink binnen te halen.Philflow schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 15:34:
[...]
Ja voor beeld wel, maar dan ben ik het geluid kwijt. Ik geloof dat Mini dp naar hdmi ook mogelijk moet zijn. Ik kan er alleen weinig over vinden.
Dit kan ik wel vinden maar dat is geen mini dp: http://cgi.ebay.nl/DP-Dis...7&_trksid=p3286.m63.l1177
Je hoeft dus niet te zoeken naar een minidp->hdmi adpter, die naar dvi doet hetzelfde. Bovendien is een hdmi-hdmi kabel ongeveer even duur als een dvi-hdmi kabel.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2008 16:05 ]
Ik vroeg me af of bij het US toetsenbord, de delete knop 'veranderd' kan worden in een backspace, of wordt het dan fn + delete?
Verwijderd
De delete werkt gewoon als backspace hoor. fn + delete werkt als "delete".dennisje182 schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 16:27:
Ik vroeg me af of bij het US toetsenbord, de delete knop 'veranderd' kan worden in een backspace, of wordt het dan fn + delete?
Dat is een interpretatie fout die je maakt. Macbooks zijn van meet af aan al voorzien van een glossy scherm. De nieuwe serie veranderd daar niets aan en dat zie je dan ook terug in de petitie (2500 stuks in iets van 2,5 jaar tijd). De reden dat er sinds die vrijdag er 5000 bij zijn gekomen komt door het Macbook Pro publiek. Die hebben voorheen standaard een mat scherm gehad met de keuze voor een glossy (bij de 17" was het later net andersom). Die mensen hebben nu geen keus en zitten ineens in dezelfde situatie als de Macbook gebruikers 2,5 jaar geleden. Die mensen bestaan echter uit de nodige fotobewerkingsprofs en die klagen er wat harder over dan de consument. Voor de Macbook Pro is het hebben van alleen glossy inderdaad een domme keuze geweest van Apple, althans, zo lijkt het nu. De uiteindelijke verkoopcijfers zullen weergeven of dit ook daadwerkelijk zo is of toch niet.torp schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 10:03:
[...]
Tja, om Steve om te praten zal het vast niet genoeg zijn, maar ruim 5000 aanmeldingen sinds vrijdag vind ik best veel. Een duidelijk bewijs dat het een domme beslissing is geweest.
Dat is er wel. Hoe wil jij anders verklaren dat het op de voorgaande Macbooks wel zat?lowfi schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 10:08:
Ooit wel eens stilgestaan bij het feit dat een pcb er zo uit ziet omdat het zo is ontworpen? M.a.w. er is geen ruimte voor omdat ze het zonder firewire hebben ontworpen met het idee om dit ook zo te houden (ergo: men heeft dus niet de gedachte om het er later weer toe te voegen)?
Men kan nu wel vanalles aan redenen en mogelijkheden verzinnen maar feit blijft dat Apple vooraf heeft bedacht er geen firewire in te zetten: nu niet, dan niet, nooit niet. Wil je firewire? Koop een Macbook Pro of schaf iets aan wat firewire op usb kan zodat je het in de 2 usb poorten kan stoppen.
Die zijn er wel: de Mac gebruiken die ze nu ook gebruikentorp schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 10:59:
[...]
Ik ga hier niet die hele discussie bij AppleInsider overdoen. Mensen hebben veel geïnvesteerd in opslag-, audio- en video-apparatuur met Firewire, dat is een standaard waar Apple zelf aan mee heeft gewerkt. Het verschil met jouw voorbeelden is dat er nu geen uitwijkmogelijkheiden zijn zoals destijds een externe floppydrive of een extern modem.
Het punt is dat technologie heel snel gaat. Wat je nu koopt is eigenlijk alweer verouderd (hoewel dat steeds minder erg begint te worden). Dat heeft enerzijds zo zijn voordelen (nieuwste van het nieuwste, nieuwe mogelijkheden, etc.) en anderzijds ook zo zijn nadelen (niet meer compatible met oud spul, je kunt weer nieuwe dingen aanschaffen). Dat was vroeger al zo en zal ook wel zo blijven en geldt overigens niet alleen voor Apple.
Als je echter overall kijkt naar firewire dan zul je zien dat dit eigenlijk altijd een selling point van de Mac was. Op PC's zat het vrijwel nooit waardoor veel Mac users de PC mensen zaten uit te lachen. Zo gigantisch populair is firewire nooit geweest dus dat het er nu niet meer in hun consumer laptop zit (want dat is de Macbook) is dan ook niet zo raar. Blijft natuurlijk altijd lullig voor wie in firewire spullen heeft geïnvesteerd, die worden nu eigenlijk useless als men naar de nieuwe Macbook upgrade.
BTW: het argument van target disk mode is eigenlijk ook wel flauwekul. Het is leuk voor de mensen met kennis van zaken maar voor de gemiddelde gebruiker is het echt geen optie. Die gaan gewoon naar de winkel dat hun computer stuk is en dat het gerepareerd moet worden. Groot verlies? Niet bepaald.
Dat is volgens mij inderdaad een eeuwige discussie die begonnen is toen Apple van de 12" iBook/Powerbook naar de 13,3" Macbook ging. Ook toen begonnen velen te jammeren dat ze geen vergelijkbare 12" Powerbook konden kiezen. Dat is nu al aardig opgelost met die alu casing en die nVidia chip maar het komt er nog lang niet in de buurt helaas. Misschien ooit...El_Hefe schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 11:58:
[...]
waarom kunnen pro's geen 13 inch laptops hebben? ... eeuwige discussie
Er zal ongetwijfeld gewoon exact hetzelfde toetsenbord in zitten als dat ze er in de USA in hebben. Daar gebruiken ze fn+delete om de backspace te verkrijgen. Geen idee of je dit nog aan kunt passen in de keyboard layout opties (ik gok van niet).dennisje182 schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 16:27:
het grappige is natuurlijk wel dat apple de macbook nu probeert te marketen als een kleiner broertje van de pro, met dezelfde dingen. Wat het natuurlijk niet is want een minder scherm, 1 videokaart, geen FW...maargoed dat zijn we inmiddels wel gewend van apple. Ze weten het altijd zo mooi te brengenSpeedpete schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 11:28:
Ik denk dat ik het wel weet... Belangrijkste reden voor apple is differentiatie tussen consumer en pro. Daarom heeft het Macbook geen firewire en de pro wel. Want wie gebruiken er nu nog firewire?
ik wil heel graag de nieuwe macbook, maar wat me toch wel enigzins tegenvalt is de snelheid van de proc en hoeveelheid geheugen in de instap macbook. De videokaart ben ik heel blij mee waardoor een oudere macbook meteen afvalt maargoed die vind zijn weg de komende maanden ook in andere laptops, en aangezien ik pas in december een laptop ga aanschaffen heb ik nog even de tijd om rond te kijken.
Maarja die macbook is gewoon zo gruwelijk mooi dat ik hem waarschijnlijk toch gewoon ga kopen
Verwijderd
Ik wil graag een nieuwe MacBook gaan kopen met Studentenkorting :-)
Kan dit ook via een Apple Reseller of alleen via Apple.com? En hoe word gecontroleerd of je wel studeert?
Kan dit ook via een Apple Reseller of alleen via Apple.com? En hoe word gecontroleerd of je wel studeert?
Weet je dat zeker? Volgens mij heeft display port gewoon geluid en HDCP, net als HDMI. ik zou dus niet weten waarom dat niet met elkaar verbonden kan worden. Net als je kunt zien op die ebay link die ik vermeldde, waar ze ook zeggen geluid + beeld.Verwijderd schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 16:01:
[...]
er is geen mogelijkheid om dat noch via dvi noch via displayport naar hdmi te krijgen.
Bij machouse willen ze je pasje zien. Online wordt steekproefsgewijs gecontroleerd hoorde ik. Maar of het waar is? Ik ben benieuwd.Verwijderd schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 16:55:
Ik wil graag een nieuwe MacBook gaan kopen met Studentenkorting :-)
[ Voor 31% gewijzigd door Philflow op 20-10-2008 17:13 ]
Nog een vraagje over FireWire: ik heb op mijn Mac mini lang geleden de FireWire aansluiting gebruikt om van een externe disk te kunnen booten (dat kon toen niet via USB) zodat ik een tweede installatie van Mac OS X kon draaien. Kunnen de MacBooks tegenwoordig vanaf een externe USB disk booten?
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
En waarin verschilt jouw interpretatie nu van de mijne?ppl schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 16:36:
Dat is een interpretatie fout die je maakt. [...] De reden dat er sinds die vrijdag er 5000 bij zijn gekomen komt door het Macbook Pro publiek. [...] Voor de Macbook Pro is het hebben van alleen glossy inderdaad een domme keuze geweest van Apple, althans, zo lijkt het nu.

Ik weet niet hoe lang geleden dat was, maar mijn iMac c2d wit kan ook van USB hd booten. Neem aan dat dit voor de MacBook dus ook geen probleem meer isCanaria schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 17:25:
Nog een vraagje over FireWire: ik heb op mijn Mac mini lang geleden de FireWire aansluiting gebruikt om van een externe disk te kunnen booten (dat kon toen niet via USB) zodat ik een tweede installatie van Mac OS X kon draaien. Kunnen de MacBooks tegenwoordig vanaf een externe USB disk booten?
Sinds intel gaat dit primaCanaria schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 17:25:
Verwijderd
Oh nee, ik lees net op wikipedia dat displayport toch audio ondersteunt. Mochten die adapters echter moeilijk te vinden zijn, kun je nog steeds net zo goed voor de dvi naar hdmi plus toslink optie gaan. Je hebt dan ook nog de mogelijkheid om je macbook via die dvi-adapter aan een losse monitor te koppelen, de kans is nog steeds groter dat er achterin wel een dvi maar geen hdmi poort zit.Philflow schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 17:12:
[...]
Weet je dat zeker? Volgens mij heeft display port gewoon geluid en HDCP, net als HDMI. ik zou dus niet weten waarom dat niet met elkaar verbonden kan worden. Net als je kunt zien op die ebay link die ik vermeldde, waar ze ook zeggen geluid + beeld.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2008 18:02 ]
Hoe doe je dat dan als ik vragen mag?
Door bijvoorbeeld een dmg terug te zetten op een schijf (met het schijfhulpprogramma)?
Wat stom dat er dan delete op staat:PVerwijderd schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 16:36:
[...]
De delete werkt gewoon als backspace hoor. fn + delete werkt als "delete".
Hmmm, ik dacht slim te zijn door een mini-displayport -->dvi adapter bij mijn bestelling te doen en er vanuit te gaan dat je met een dvi -->vga blokje (nog genoeg van liggen) wel beeld zou krijgen. Weer €30 bespaard zou je zeggen, maar nu vang ik hier en daar wat berichten op dat zo'n constructie niet zou werken. Iemand die dit voor mij graag even zou willen testen of met onderbouwing weet waarom dit wel/niet werkt ?
Oja, die keyboard layout met een grote linkershift en een verticale enter bestaat dus blijkbaar toch wel ! Het was de Japanse. Helaas is deze niet te bestellen via de NL shop.
Oja, die keyboard layout met een grote linkershift en een verticale enter bestaat dus blijkbaar toch wel ! Het was de Japanse. Helaas is deze niet te bestellen via de NL shop.
[ Voor 17% gewijzigd door ^^0nMe op 20-10-2008 20:40 ]
D3-Monk
What ears hear, what eyes see, the mind believes. | Being with these two messed up people, things could get ugly.
Dat zou ik ook wel willen weten, want deze constructie had ik ook in gedachten^^0nMe schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 20:35:
Hmmm, ik dacht slim te zijn door een mini-displayport -->dvi adapter bij mijn bestelling te doen en er vanuit te gaan dat je met een dvi -->vga blokje (nog genoeg van liggen) wel beeld zou krijgen. Weer €30 bespaard zou je zeggen, maar nu vang ik hier en daar wat berichten op dat zo'n constructie niet zou werken. Iemand die dit voor mij graag even zou willen testen of met onderbouwing weet waarom dit wel/niet werkt ?
Via de site van Apple kun je deze maand korting krijgen op een Ipod nano.
Kun je deze korting ook krijgen als ik een Macbook + Ipod koopt bij Xando, een Apple reseller ?
Kun je deze korting ook krijgen als ik een Macbook + Ipod koopt bij Xando, een Apple reseller ?
Dan kan je ze het beste even bellen, ik keek op de site van A-Mac en zij hadden het net iets anders, namelijk een Ipod Nano cadea bij aankoop van een Mac met 4gb geheugen.bruinsmm schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 21:58:
Via de site van Apple kun je deze maand korting krijgen op een Ipod nano.
Ze kunnen dus hun eigen variant erop hebben.
Sinds dat gewoon nog nooit gekund heeft. De DVI adapter is een DVI-D adapter die dus alleen het DVI signaal heeft. Waar jullie aan denken is de DVI-I aansluiting op veel videokaarten. Dat is een mix van digitaal en analoog. Dat gaat voor de verloopjes van Apple dus niet op, daar is DVI echt enkel DVI, en moet je voor VGA een aparte adapter aanschaffen. Helaas pindakaas.Metalman schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 21:15:
[...]
Dat zou ik ook wel willen weten, want deze constructie had ik ook in gedachten
Hier stond achterhaalde informatie…
Helder verhaal, bedankt. Naja, weer een goed excuus erbij om over een tijdje voor kerst mijn 3 jaar oude monitor te vervangen.Digistorm schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 22:04:
[...]
Sinds dat gewoon nog nooit gekund heeft. De DVI adapter is een DVI-D adapter die dus alleen het DVI signaal heeft. Waar jullie aan denken is de DVI-I aansluiting op veel videokaarten. Dat is een mix van digitaal en analoog. Dat gaat voor de verloopjes van Apple dus niet op, daar is DVI echt enkel DVI, en moet je voor VGA een aparte adapter aanschaffen. Helaas pindakaas.
D3-Monk
What ears hear, what eyes see, the mind believes. | Being with these two messed up people, things could get ugly.
Jij weet het anders ook mooi te brengen. Ook de Macbook Pro heeft effectief maar 1 videokaart. Er zitten 2 chips in: de 9400m zoals die ook in de Macbook zit ter stroombesparing en de snellere 9600m voor minder accuduur en meer grafische rekenkracht. Je kunt maar 1 van de 2 tegelijkertijd gebruiken en bij het omwisselen moet je steeds weer uitloggen en opnieuw inloggen. Beetje jammer dat het zo gedaan is dat het niet zonder dat uitloggen kan. Ik zie dan ook eerder de 9600m als zijnde betere videokaart een voordeel t.o.v. de Macbook die het met de mindere 9400m moet stellen.bolleh schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 16:37:
[...]
het grappige is natuurlijk wel dat apple de macbook nu probeert te marketen als een kleiner broertje van de pro, met dezelfde dingen. Wat het natuurlijk niet is want een minder scherm, 1 videokaart, geen FW...maargoed dat zijn we inmiddels wel gewend van apple. Ze weten het altijd zo mooi te brengen
Het scherm zelf is ook gewoon prima. Pas als je de twee naast elkaar zet schijnen er wat verschillen te zijn. Deze verschillen kunnen echter ook prima worden verklaard uit het feit dat geen 2 TFT schermen gelijk zijn. Er zit vaak een aardig verschil qua kleur in, ook van het zelfde merk en zelfde type. Klein nadeeltje aan TFT's zeg maar. Dat trek je ook niet recht met calibratie, je vermindert het hooguit.
Jij hebt het over de Macbook, ik over de Macbook Pro. Het scheelt maar 3 letters en een spatie maar toch, biiiiig difference!torp schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 17:35:
[...]
En waarin verschilt jouw interpretatie nu van de mijne?
Ohja das waar ook! Maar dan moet je wel eerst een dmg-file maken van de installatie-dvd denk ik of niet?JottemJ schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 20:09:
[...]
Door bijvoorbeeld een dmg terug te zetten op een schijf (met het schijfhulpprogramma)?
Hoe zit dat dan met de DVI to Video Adapter, ik wil de MB graag aansluiten op de tv, en er zijn alleen maar dp -> vga en dp -> dvi adapters...Digistorm schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 22:04:
[...]
Sinds dat gewoon nog nooit gekund heeft. De DVI adapter is een DVI-D adapter die dus alleen het DVI signaal heeft. Waar jullie aan denken is de DVI-I aansluiting op veel videokaarten. Dat is een mix van digitaal en analoog. Dat gaat voor de verloopjes van Apple dus niet op, daar is DVI echt enkel DVI, en moet je voor VGA een aparte adapter aanschaffen. Helaas pindakaas.
ik gok dat je daarvoor analoge dvi voor nodig hebt. Dus ik denk dat het niet gaat werken, mogelijk met de DP > vga en dan een vga > video maar dat betwijfel ik eigenlijk een beetje.Possstema schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 01:00:
[...]
Hoe zit dat dan met de DVI to Video Adapter, ik wil de MB graag aansluiten op de tv, en er zijn alleen maar dp -> vga en dp -> dvi adapters...
ben wel benieuwd, want als ik in december een macbook koop wil ik hem eigenlijk ook wel op mn tv kunnen aansluiten. Maargoed misschien ook een reden om dan begin volgend jaar maar een lcd tv te kopen
[ Voor 18% gewijzigd door bolleh op 21-10-2008 01:10 ]
Gehe, na de aankoop van m'n mac mag ik hopen dat ik brood kan betalen totdat nieuwe stufie binnen isbolleh schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 01:09:
[...]
ik gok dat je daarvoor analoge dvi voor nodig hebt. Dus ik denk dat het niet gaat werken, mogelijk met de DP > vga en dan een vga > video maar dat betwijfel ik eigenlijk een beetje.
ben wel benieuwd, want als ik in december een macbook koop wil ik hem eigenlijk ook wel op mn tv kunnen aansluiten. Maargoed misschien ook een reden om dan begin volgend jaar maar een lcd tv te kopen
waarom denk je dat ik in december pas ga kopenPossstema schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 01:28:
[...]
Gehe, na de aankoop van m'n mac mag ik hopen dat ik brood kan betalen totdat nieuwe stufie binnen is. Hoop dat er een goedkopere oplossing is/komt...
/me arme student meldt
Zojuist m'n spyder op het macbook-schermpje losgelaten en het verbeterd zeker, diepere kleuren en meer contrast.
Is het wellicht mogelijk hier wat waardes van te posten? Ik heb zelf geen spyder helaas. Het zal wel een andere omgeving zijn, maar hey.. je laptop staat toch ook iedere dag in een andere omgevingSpeedpete schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 01:32:
Zojuist m'n spyder op het macbook-schermpje losgelaten en het verbeterd zeker, diepere kleuren en meer contrast.
Er kan zelfs een ander panel in jouw MB zitten. Maar goed het kan geen kwaad om het te proberen.limboroger schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 02:12:
[...]
Is het wellicht mogelijk hier wat waardes van te posten? Ik heb zelf geen spyder helaas. Het zal wel een andere omgeving zijn, maar hey.. je laptop staat toch ook iedere dag in een andere omgeving
Check hier voor het icc-profiellimboroger schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 02:12:
Is het wellicht mogelijk hier wat waardes van te posten? Ik heb zelf geen spyder helaas. Het zal wel een andere omgeving zijn, maar hey.. je laptop staat toch ook iedere dag in een andere omgeving
Andere plaats, paneel, kijkhoek, maandagmorgen model. etc. Maar kwaad kan het inderdaad nooit.Philflow schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 07:43:
[...]
Er kan zelfs een ander panel in jouw MB zitten. Maar goed het kan geen kwaad om het te proberen.
Verwijderd
Ik heb voor mijn monitor gewoon een Mini DVI > DVI adapter en dan een (lange) DVI > HDMI kabel. Werkt prima!
Dat zou betekenen dat men het wel kan vergeten om op school een presentatie te houden icm een beamer aangezien die eigenlijk nog allemaal alleen met VGA werken^^0nMe schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 20:35:
Er is ook een Mini DisplayPort to VGA Adapter, ik zie het probleem niet.Kaspers schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 10:14:
[...]
Dat zou betekenen dat men het wel kan vergeten om op school een presentatie te houden icm een beamer aangezien die eigenlijk nog allemaal alleen met VGA werken. Dat zou een redelijk grootte teleurstelling zijn...
Hmm, ik kan helemaal nergens een mini-displayport naar displayport kabel vinden
Heb een 30" Dell met displayport en zie het niet echt zitten om 100 euro (!) uit te geven aan een mini-DP -> Dual-DVI kabel.
Overigens sowieso schandalig dat je 50 euro kwijt bent puur en alleen om je nieuwe laptop aan een extern scherm te kunnen hangen. Nogal geldklopperij, niet bepaald netjes van onze Apple vrienden als je het mij vraagt.
Overigens sowieso schandalig dat je 50 euro kwijt bent puur en alleen om je nieuwe laptop aan een extern scherm te kunnen hangen. Nogal geldklopperij, niet bepaald netjes van onze Apple vrienden als je het mij vraagt.
Verwijderd
Ik zie veel kansen voor onze Chinese vrienden die ons gaan voorzien met kabeltjes. Zal nog wel een paar weekjes duren voordat ebay er vol mee staat.
Juist voor dat doel heb ik een tijd geleden een Dvi-naar-HDMI kabel gekocht met bijpassende adapters bij een IA. Alleen heb ik er nog niet echt mee geexperimenteerd, maar dat ga ik zeker nog doen!! Zodra ik m'n nieuwe MB hebbolleh schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 01:09:
[...]
ik gok dat je daarvoor analoge dvi voor nodig hebt. Dus ik denk dat het niet gaat werken, mogelijk met de DP > vga en dan een vga > video maar dat betwijfel ik eigenlijk een beetje.
Op verschillende forums komen berichten binnen over nieuwe MBs zonder B toets, haha

MBP 2015, iPhone 7+, AppleTV4
maar wel 2x M

[ Voor 37% gewijzigd door MonkeySandwich op 21-10-2008 12:00 ]
Verwijderd
2x m en geen b? mag ik heel hard fake of photoshop roepen? zou wel een ENORME blunder zijn als dit waar is.
maar nu serieus:
ik ben heel tevreden met mijn macbook maar ik ben eigenlijk op zoek naar software die mijn macbook niet in sluimerstand brengt als ik hem dichtklap. Waarom? omdat ik dan gewoon kan werken als ik een extern lcd angesloten heb. ik vind het storend uitzien en veel plaats in nemen om de macbook uitgeklapt te laten.
maar nu serieus:
ik ben heel tevreden met mijn macbook maar ik ben eigenlijk op zoek naar software die mijn macbook niet in sluimerstand brengt als ik hem dichtklap. Waarom? omdat ik dan gewoon kan werken als ik een extern lcd angesloten heb. ik vind het storend uitzien en veel plaats in nemen om de macbook uitgeklapt te laten.
Verwijderd
Ik weet niet of er software voor beschikbaar is (vast wel) maar wanneer je een extern toetsenbord/muis aansluit op je MacBook en 'm dan dichtklapt moet het gewoon werken zoals jij wilt dacht ik...
Zelf geen ervaring met een extern beeldscherm overigens, maar als ik m'n muis beweeg terwijl m'n MacBook dichtgeklapt stopt het lampje met knipperen en hoor je de superdrive zoeken naar een dvd...
[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2008 12:19 ]
Verwijderd
InsomniaX downloaden.Verwijderd schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 12:09:
2x m en geen b? mag ik heel hard fake of photoshop roepen? zou wel een ENORME blunder zijn als dit waar is.
maar nu serieus:
Volgens mij blijft hij uit sluimerstand als je extern scherm hebt aangesloten (of je kan het instellen). Anders moet je dit ff proberen: http://semaja2.net/insomniaxinfo/Verwijderd schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 12:09:
maar nu serieus:
Dit topic is gesloten.
Let op:
Om de doorzoekbaarheid te verbeteren moeten problemen en specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: Apple Computers Beleid.
Om de doorzoekbaarheid te verbeteren moeten problemen en specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: Apple Computers Beleid.