Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-04 09:45

MacBook

Afbeeldingslocatie: http://i38.tinypic.com/15yajuu.png
MacBook specificaties:

• 13,3-inch (1280x800 LED) breedbeeldscherm (glossy)
• 2,0GHz of 2,4GHz Intel Core 2 Duo
• 2 GB DDR3 werkgeheugen (uitbreidbaar tot 4 GB)
• 1066MHz frontside-bus en hoofdgeheugen
• PCI Express-architectuur
• 160 GB (5400 rpm), 250 GB (5400 rpm), 320 GB (5400 rpm) Seriële ATA-schijf of 128 GB SSD-schijf
• NVIDIA GeForce 9400M met 256MB DDR3 SDRAM gedeeld werkgeheugen
• Mini DisplayPort
• Twee USB 2.0-poorten
• Optische digitale en analoge geluidsinvoer en -uitvoer, ingebouwde microfoon en stereoluidsprekers
• Slot-loading 8x DL SuperDrive
• Verlicht toetsenbord (alleen op de 2,4GHz versie)
• Multi-touch trackpad
• Ingebouwde iSight webcam
• AirPort Extreme (802.11n), Bluetooth 2.1 + EDR en Gigabit Ethernet ingebouwd
• Mac OS X Leopard (10.5), iLife '08, iWork '08-proefversie en meer
• MagSafe connector voor de stroomadapter (60W & 45WHr batterij)
Fysieke dimensies:

• Hoogte: 2,41cm
• Breedte: 32,5cm
• Diepte: 22,7cm
• Gewicht: 2,04kg
Afbeeldingslocatie: http://i37.tinypic.com/140g3lj.png
Prijzen:

• 2,0GHz: €1199
• 2,4GHz: €1499
Meer informatie:

• Algemene informatie: http://www.apple.com/nl/macbook/
• Kenmerken: http://www.apple.com/nl/macbook/features.html
• Macbook in onderdelen: http://www.ifixit.com/Guide/First-Look/Mac/MacBook-Unibody
• Review van PCmag: http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2332519,00.asp
• Review van AnandTech: http://www.anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=3435
• Review van Register Hardware: http://www.reghardware.co...iew_laptop_apple_macbook/
• Foto's van het LED-scherm: http://gizmodo.com/506349...d-macbook-pro-dual-review
• Mogelijkheden mbt toetsenbord indeling: ACS FAQ
• Update voor trackpad issues: http://support.apple.com/...ckpad_Firmware_Update_1_0
Afbeeldingslocatie: http://i37.tinypic.com/mj1fzb.png
Oude topics:

Deel 13

[ Voor 8% gewijzigd door JottemJ op 30-11-2008 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ

MacBook Wit

Afbeeldingslocatie: http://i34.tinypic.com/jkvz1c.png
MacBook Wit specificaties:

• 13,3-inch (1280x800) breedbeeldscherm (glossy)
• 2,0GHz Intel Core 2 Duo
• 2 GB DDR2 werkgeheugen (uitbreidbaar tot 4 GB)
• 1066MHz frontside-bus en hoofdgeheugen
• PCI Express-architectuur
• 120 GB, 160 GB, 250 GB of 320 GB (5400 rpm) Seriële ATA-schijf
• NVidia 9400m met 256MB DDR2 SDRAM gedeeld werkgeheugen
• Mini DVI-poort
• Twee USB 2.0-poorten
• Één FireWire 400-poort
• Optische digitale en analoge geluidsinvoer en -uitvoer, ingebouwde microfoon en stereoluidsprekers
• Slot-loading 8x DL SuperDrive
• Ingebouwde iSight webcam
• AirPort Extreme (802.11n), Bluetooth 2.1 + EDR en Gigabit Ethernet ingebouwd
• Mac OS X Leopard (10.5), iLife '08, iWork '08-proefversie en meer
• MagSafe connector voor de stroomadapter (50WHr batterij)

Fysieke dimensies:

• Hoogte: 2,75cm
• Breedte: 32,5cm
• Diepte: 22,7cm
• Gewicht: 2,27kg
Prijs:

• 2,0GHz: €949

Meer informatie:

• Algemene informatie: http://www.apple.com/nl/macbook/white/
• Kenmerken: http://www.apple.com/nl/macbook/white/features.html

De 'oude' MacBook topics - Die over de witte versie gaan: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
Updated in dit deel:

• Review van AnandTech
• Review van Register Hardware
• Update voor trackpad issues
• Nieuwe specs voor de witte MacBook

[ Voor 126% gewijzigd door JottemJ op 22-01-2009 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-04 11:36
Vraag, moet ik even bellen met apple als ikgisteren een macbook gekocht heb maar nu net een mail van apple krijg dat ze a.s. vrijdag met kortingen gaan smijten? Zie: http://store.apple.com/nl...aigns/black_friday_teaser

Lekker zuur, wie weet scheelt het aardig wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05:59

rammes

koekebakker 1e klas

Pixxa schreef op woensdag 26 november 2008 @ 08:46:
Vraag, moet ik even bellen met apple als ikgisteren een macbook gekocht heb maar nu net een mail van apple krijg dat ze a.s. vrijdag met kortingen gaan smijten? Zie: http://store.apple.com/nl...aigns/black_friday_teaser

Lekker zuur, wie weet scheelt het aardig wat
als je online gekocht hebt kun je toch annuleren?

overigens is dat blackfriday niet iets nieuws. (ik snap dat ook niet dat mensen lukraak iets bestellen) je gaat toch eerst rondkijken of er een aanbieding/verandering van product etc aan komt? |:(

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan_el
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 24-01 17:55
rammes schreef op woensdag 26 november 2008 @ 09:14:
[...]

als je online gekocht hebt kun je toch annuleren?

overigens is dat blackfriday niet iets nieuws. (ik snap dat ook niet dat mensen lukraak iets bestellen) je gaat toch eerst rondkijken of er een aanbieding/verandering van product etc aan komt? |:(
Krijg je dan korting op een macbook? Kan dat niet helemaal afleiden uit dat affiche...lijkt er meer op dat ze een groot aantal ipodhoesjes etc. in de aanbieding hebben. Of was dat bij voorgaande blackfriday' wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Niet online gekocht, en iets 'lukraak' bestellen is bull want hoe weet jij dat apple een 'blackfriday' gaat voeren?
MB is bij de MM gekocht

En volgends de mail geven ze ook korting op macs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjen9551
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-04 12:36
Ik denk eerder dat je korting krijgt op de accesoires voor iPod/iPhone/Macbooks

n.a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
arjen9551 schreef op woensdag 26 november 2008 @ 14:46:
Ik denk eerder dat je korting krijgt op de accesoires voor iPod/iPhone/Macbooks
dat zou kunnen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-04 13:02

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Overzicht kortingen black friday vorig jaar:
http://www.onemorething.nl/?p=showarticle&art_id=2882

[ Voor 62% gewijzigd door kaassouffle op 26-11-2008 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan_el
  • Laatst online: 24-01 17:55
Als dit bovenop de studentenkorting geld, bestel ik vrijdag mijn macbook :)
(zal wel niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

Pixxa schreef op woensdag 26 november 2008 @ 14:10:
Niet online gekocht, en iets 'lukraak' bestellen is bull want hoe weet jij dat apple een 'blackfriday' gaat voeren?
MB is bij de MM gekocht

En volgends de mail geven ze ook korting op macs
Omdat het niet de eerste keer is dat ze black friday hebben

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerdiV
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-04 16:15
Zal wel niet veel zijn, vooral niet voor de MacBooks omdat deze net geüpdatet zijn. Misschien wel voor de iMac, omdat die weer een tijd niet is geüpdatet.

Is er trouwens met kerst of ergens in december nog zo'n actie normaal gesproken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

weet ik eigenlijk niet misschien bij de bijenkorf?

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 130495

Dit gaat niet in se over de Macbook, maar sluit er toch bij aan.
De harde schijf van mijn Macbook heeft het ondertussen al 2 maal laten afweten (lees het relaas hier: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1257519/ ). De laatste keer kreeg ik een schijf ter vervanging, maar enkele weken geleden kreeg ik bericht dat ze de oude ook hebben kunnen herstellen, waardoor ik met een harde schijf op overschot zat. Deze in een externe casing gedaan en als Time Machine ingesteld. Mijn vraag nu: als mijn hd het nog eens zou laten afweten, is het dan mogelijk om op een nieuw systeem (zou misschien in de toekomst een MBP kopen) mijn Time Machine te bekijken of zelfs alles te restoren, zodat het nieuwe systeem alle instellingen en data etc. overneemt zoals op mijn oorspronkelijke Macbook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:30
Anoniem: 130495 schreef op woensdag 26 november 2008 @ 19:00:
Dit gaat niet in se over de Macbook, maar sluit er toch bij aan.
De harde schijf van mijn Macbook heeft het ondertussen al 2 maal laten afweten (lees het relaas hier: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1257519/ ). De laatste keer kreeg ik een schijf ter vervanging, maar enkele weken geleden kreeg ik bericht dat ze de oude ook hebben kunnen herstellen, waardoor ik met een harde schijf op overschot zat. Deze in een externe casing gedaan en als Time Machine ingesteld. Mijn vraag nu: als mijn hd het nog eens zou laten afweten, is het dan mogelijk om op een nieuw systeem (zou misschien in de toekomst een MBP kopen) mijn Time Machine te bekijken of zelfs alles te restoren, zodat het nieuwe systeem alle instellingen en data etc. overneemt zoals op mijn oorspronkelijke Macbook?
Bij het installeren van Mac OS X (Leopard) kun je herstellen vanaf Timemachine, waardoor je MacBook helemaal in oude staat terugkomt :)

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 189219

Hoedje schreef op woensdag 26 november 2008 @ 19:05:
[...]

Bij het installeren van Mac OS X (Leopard) kun je herstellen vanaf Timemachine, waardoor je MacBook helemaal in oude staat terugkomt :)
Dat heb ik nooit helemaal begrepen. Krijg je dan alleen de bestanden terug of wordt het hele systeem met alle instellingen etc. teruggezet, waardoor je het idee krijgt niet meer met zo'n lekker verse install te zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-04 11:58
Ik kan jullie met grote vreugde het volgende mededelen:
- zojuist Airport Express aangesloten en zit nu voor het eerst op internet via mijn MacBook :9~
- mail uit Outlook overgezet m.b.v. MessageSave, kost een paar euro, maar werkt mij mij perfect. Zojuist een 5000 mails omgezet naar mbox-bestanden
- mijn Macbook geupdate en de firmware update voor het touchpad heeft bij mij duidelijk effect _/-\o_

• RuudBurger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-04 19:11
Anoniem: 189219 schreef op woensdag 26 november 2008 @ 20:32:
[...]

Dat heb ik nooit helemaal begrepen. Krijg je dan alleen de bestanden terug of wordt het hele systeem met alle instellingen etc. teruggezet, waardoor je het idee krijgt niet meer met zo'n lekker verse install te zitten?
Volgens mij zet hij er een schoon systeem op, en kopieert daarna jou instellingen (en bestanden) erheen. OSX werk anders dan Windows, waar een verse installatie wonderen kan doen. Dus daar zou ik me geen zorgen over maken.

• lockwood
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-11-2023
Hoi mensen,

Ik ben van plan om de komende dagen een Macbook te kopen, maar nu las ik op verschillende fora dat het 13" scherm niet goed is. Het zou niet scherp zijn, slechte kleuren hebben en een slechte kijkhoek.

Wat is hier van waar?

• EQJim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-04 13:34
Ik heb die ervaring totaal niet! Ik vind het een heel aangenaam scherm en kan me helemaal niet vinden in die kritieken. Verder vind ik kleurperceptie nogal subjectief, dus het zou kennen dat sommige mensen de kleuren inderdaad niet goed vinden. Mijn vergelijkingsbasis bestaat uit een HP1955 en een dell Inspiron 9300. Ik ben dus zeker geen kenner, maar ik vind het een prima scherm.

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:40

Quakie

quakelen

:)

Nou Steve heeft een nieuw lid erbij. Gisteren is mijn eerste Mac gearriveerd. Een Macbook 2.4 versie met US layout. Aan alles merk je dat ze design en afwerking hoog hebben staan. Persoonlijk blijf ik erbij dat het noway zijn geld waard is van wat erin uiteindelijk in zit, maar goed, het was hier een "movitvatie" aankoop (bijna jaar gestopt met roken en geld wekelijks weggelegd om iets "specials" te kopen wat ik anders dus niet koopt, aangezien ik mezelf nog als Roker zie, is het dus kort door de bocht gezegd a free Mac).

In topic13 had Hoedje het over stilheid van zijn Mac en dat hij zijn fan niet hoort. Is dit wat je kan verwachten?

Volgens Istat draait me fan op 2000rpm, nu heeft ie gisteren een paar uur aangestaan en vanochtend knalde hij ook gewoon op 2000 na koude start. Nu heb ik wel de fancontrol progje via search gevonden maar ben niet echt een voorstander van om dit gelijk al na dag1 aan te passen. Nu kom ik zelf van een 4jaar oude laptop die ik zelf heb aangepast (undervolting zonder fans) en die draait passief. Ik hoor een zacht 7200rpm harddisk spinnen. Me Mac maakt meer geluid :S. Dus de vraag is meer, wat is stil? Je hoort iets als je oor op je Mac ligt. Of in stille ruimte hoor je zachte zoem (hd of fan)? Ik hoor een redelijke zoem en duidelijk aan te wijzen waar het vandaan komt als je in me kamer staat.
Ook ben ik nog niet helemaal uit hoe de glass pad werkt haha maarja ben een windows muisman. Af en toe reageert het niet, of moet ik toch onder klikken, dan kan ik wel slepen dan weer niet.. Ik heb toch update geinstalleerd. Ik merkte gisteren al dat ik veel te lastig er over denk. Vaak is hoe je het wilt, hoe het werkt. Nu alleen nog me netwerk aan de praat krijgen, want alles is windows hier..

Van iemand die niks anders gezien heeft dan Windows(en) moet ik zeggen .. :9~ eerste indruk is wow! zachtjes aanraken dit. het is geen hp celeron van 250euries.... dit is afwerking!

Klopt het trouwens dat je niet kan maximaliseren?

Ik teken nergens meer voor

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02:36
Vergeleken met de MBP, zou de MB inderdaad een wat flets scherm hebben. Het schijnt echter al grotendeels te verhelpen te zijn, door een eigen kleurprofiel te laden. Even Googelen levert je zo een paar links naar fora waar er hoop 'color profiles' staan die gemaakt zijn door mensen met calibratieapparatuur.

^ Wat hij zegt.

• remmelt
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-04 12:25
lockwood schreef op donderdag 27 november 2008 @ 11:30:
Hoi mensen,

Ik ben van plan om de komende dagen een Macbook te kopen, maar nu las ik op verschillende fora dat het 13" scherm niet goed is. Het zou niet scherp zijn, slechte kleuren hebben en een slechte kijkhoek.

Wat is hier van waar?
Het is en blijft een 6 bit scherm, dus je krijgt nooit echt goede kleuren. Bovendien is het een TN panel. Met dat in het achterhoofd kun je echter stellen dat het een prima scherm is voor wat het is. Ga eens kijken in een Mac-winkel, dan zie je dat het allemaal wel meevalt met wat er op het internet wordt gepiept.

• martijn007
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-04 11:48
Quakie schreef op donderdag 27 november 2008 @ 11:40:
Klopt het trouwens dat je niet kan maximaliseren?
Dat klopt. Als je op het groene knopje / plusje klikt (links boven in een venster) dan vergroot het venster tot waar het nodig is. Dus als je een kleine site hebt blijft het safarivenster ook klein. Ik moest hier ook aan wennen, maar het blijkt nu erg handig te zijn, de ruimte die over is kan je gebruiken om dingen naar je desktop te slepen of snel naar een achterliggend venster te gaan. etc etc...

Ik heb nog een goede Macbook, anders was het ook wel een goede reden geweest om te stoppen met roken...

[ Voor 8% gewijzigd door martijn007 op 27-11-2008 17:49 ]

Anoniem: 115695

Zojuist gemerkt dat de F7-toets, die ik nooit gebruik, plotseling erg scheef zit (zelfs uitsteekt).
Ik heb in het verleden veel problemen heb gehad met scheve/losse laptoptoetsen; is dit bij (recente) Macbooks geen drama?

• hansje28
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 31-10-2022
ik merk ook dat mijn F toetsen een beetje naar rechts omhoog staan, maar stoor me er niet aan, en raken ook niet het scherm aan als die dicht is. dus denk dat je er weinig problemen mee zult hebben. nog even over het macbook scherm, de kijkhoek is naar mijn mening goed, onder en boven is het is minder dan in de breedte. maar als ik mijn scherm vergelijk met schermen van laptops van mijn klasgenoten merk ik wel dat het wel degelijk beter is dan die van hun.

• Quakie

Quakie

quakelen

martijn007 schreef op donderdag 27 november 2008 @ 17:35:
[...]

Dat klopt. Als je op het groene knopje / plusje klikt (links boven in een venster) dan vergroot het venster tot waar het nodig is. Dus als je een kleine site hebt blijft het safarivenster ook klein. Ik moest hier ook aan wennen, maar het blijkt nu erg handig te zijn, de ruimte die over is kan je gebruiken om dingen naar je desktop te slepen of snel naar een achterliggend venster te gaan. etc etc...

Ik heb nog een goede Macbook, anders was het ook wel een goede reden geweest om te stoppen met roken...
aha, oke verklaard! ja zal best handig zijn.. ik moet er zondag even mee gaan stoeien, nu ook alleen een klein kwartiertje voor het slapen gaan tijd.
(het rekt je weer een paar jaar, over 2 jaar maar stoppen M;))

het geluid is wat anders denk ik, fancontrol geeft 2000rpm aan maar het geluid gaat op en neer en maakt soms een aardig kabaal.. net alsof disc ronddraait (zit niks in )
Oja, hebben jullie ook dat 2000rpm het laagste rpm stand is? Vind ik een beetje hoog, helft had ik toch wel verwacht...

een amateur quakie and i love it!

• Nielsvr
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-04 11:51
Quakie schreef op donderdag 27 november 2008 @ 23:47:
[...]

aha, oke verklaart! ja zal best handig zijn.. ik moet er zondag even mee gaan stoeien, nu ook alleen een klein kwartiertje voor het slapen gaan tijd.

het geluid is wat anders denk ik, fancontrol geeft 2000rpm aan maar het geluid gaat op en neer en maakt soms een aardig kabaal.. net alsof disc ronddraait (zit niks in )
Oja, hebben jullie ook dat 2000rpm het laagste rpm stand is? Vind ik een beetje hoog, helft had ik toch wel verwacht...

een amateur quakie and i love it!
Volgens mij hoort die op 900 te draaien...

• Quakie

Quakie

quakelen

2.1.3.1 smcFanControl, no new updates. Wel kreeg ik in begin dat hij mijn versie niet ondersteunde en dat ie op een ander manier het ging lezen en dat ik geen andere uitleessoftware mag hebben. Nu is het mijn eerste x, dus vermoed dat het misschien is? Hij kan het lezen, maar alleen tot aan 6500RPM changen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iska
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-04 21:44

Iska

In case of fire, use stairs!

Hey,

Ik ben de aankoop van een MacBook aan het overwegen, alleen weet ik niet of het nu daadwerkelijk echt zin heeft! Ik heb nu namelijk een PC en een laptop (en een media-center, maar die doet er niet toe). Mijn PC is wel flink, alleen begint mijn laptop een beetje een achterstand op te bouwen!
Nu is het al weer een half jaar sinds ik mijn PC heb gekocht, dus mijn handen beginnen weer een beetje te jeuken.. vandaar dus dat ik mij afvroeg: Heeft een MacBook in combinatie met bijv. Photoshop, Blender, NetBeans en beetje film kijken/algemeen gebruik veel voordelen vergeleken met mijn oude Windows laptop? Ik ga namelijk nog wel geregeld naar vrienden/klanten (freelance webdeveloper), dus een beetje mobility maar toch een flink systeem kan wel handig zijn :P

-- All science is either physics or stamp collecting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 165930

Hm, ik heb een Macbook van een serie eerder en die draait standaard op 1800 geloof ik. Maar om nu te zeggen dat dit een storend geluid is? Nee, je hoort hem amper. Zeker vergeleken met sommige andere laptops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 115695

hansje28 schreef op donderdag 27 november 2008 @ 18:54:
ik merk ook dat mijn F toetsen een beetje naar rechts omhoog staan, maar stoor me er niet aan, en raken ook niet het scherm aan als die dicht is. dus denk dat je er weinig problemen mee zult hebben.
Met "erg scheef" en uitsteken denk ik dat de situatie die ik probeer te schetsen toch anders is.
De toets zit duidelijk niet goed meer vast, "duwen" lijkt niet te helpen maar voorlopig durf ik hem nog niet te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B0MBACI
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

B0MBACI

Ben© Tweaker

Ruim 100 euro korting op een nieuwe macbook voor de geïnteresseerden in de apple store alleen vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerdiV
Gaat de korting van de BTW af of van de ex. prijs?

Dus zonder BTW is hij toch 922,69?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ruim 100? 101 euro om precies te zijn ;)
Ik twijfel al een tijdje over de aankoop van een MacBook en vandaag is waarschijnlijk een goede dag om de knoop door te hakken. Ik twijfel nog tussen een Macbook en een Dell XPS.

Ik lees hier nogal wisselende ervaringen over de accuduur. De een heeft het over 6 uur en een ander weer over 2 uur. Mijn huidige laptop haalde in hetbegin ruim 4 uur en dat voldoet op zich prima voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo-re-mi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-09-2024

Jo-re-mi

_ _ _d(□_□)b

Farmerwood schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 07:50:
Ik twijfel al een tijdje over de aankoop van een MacBook en vandaag is waarschijnlijk een goede dag om de knoop door te hakken. Ik twijfel nog tussen een Macbook en een Dell XPS.

Ik lees hier nogal wisselende ervaringen over de accuduur. De een heeft het over 6 uur en een ander weer over 2 uur. Mijn huidige laptop haalde in hetbegin ruim 4 uur en dat voldoet op zich prima voor mij.
MacBook! Heeft echt goeie accuduur. Mijn 2 jaar oude laptop kan nog steeds 4u op accu als ik wat tekstverwerk en surf. En sowieso: Dell heeft geen OS X, maar Vista. Enough said...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Ik gebruik al enkele jaren Ubuntu/Debian. Het wordt dus een Macbook met OS X of een XPS met Ubuntu. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerdiV
Kan iemand voor mij bevestiging of de BTW prijs 922,69 is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lockwood
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-11-2023
Farmerwood schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 08:20:
Ik gebruik al enkele jaren Ubuntu/Debian. Het wordt dus een Macbook met OS X of een XPS met Ubuntu. :)
Ubuntu draait toch ook gewoon op de nieuwe Macbook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asitis
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21-04 12:38

Asitis

Dus.

stefan_el schreef op woensdag 26 november 2008 @ 15:52:
Als dit bovenop de studentenkorting geld, bestel ik vrijdag mijn macbook :)
(zal wel niet)
Ik sta op het punt een nieuwe iMac + MacBook te kopen, en ik hoopte ook dat vandaag (Black Friday) in combinatie met studentenkorting geldde.. Kon op de site niets vinden, Apple gebeld, die vertelde me dat het in principe niet samen gaat maar dat de studentenkorting hoger was dan black friday, en dat er een aantal (kleinere) producten zoals iPod & ass. iets goedkoper waren dan normaal met studentenkorting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
@Lockwood: Uiteraard draait Ubuntu ook op de Macbook, maar als ik voor de macbook ga, dan is dat niet alleen voor de hardware maar ook voor Mac OS X. Mocht OS X om een of andere reden totaal niet bevallen, dan zal er zeker vrij vlot Ubuntu op komen. Maar dat verwacht ik eigenlijk niet. :)

@Asitis: Ik heb ook al even gekeken naar de studentenkorting.
Met de opties die ik wil:
Black Friday: € 1.175,01 incl. btw
Studentenkorting: € 1.173,34 incl. btw
Het verschilt dus bijna niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liquid
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Farmerwood schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 07:50:

Alleen internetten in een donkere kamer dan kom je wel richting de 6 uur. Films kijken, dan springt het wel terug naar 2 uur. Maar dat lijkt mij wel logisch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grunnen
  • Laatst online: 17-04 08:45
Ik ben een paar dagen in gezit van een macbook 2.0 alu, en sinds vandaag heb ik een klein probleempje.

Ineens zijn alle f1,f2, f3 toetsen etc. veranderd...

Normaal heb je op de F1 toets helderheid dimmen, en F2 helderheid helderder

Maar als ik er nu op druk gebeurd er niks meer, dit geldt ook voor f3 f4 f10 f11 f12, denk dat voor allemaal geldt.

Hoe kan ik het weer terug zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerdiV
Grunnen schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 16:27:
Ik ben een paar dagen in gezit van een macbook 2.0 alu, en sinds vandaag heb ik een klein probleempje.

Ineens zijn alle f1,f2, f3 toetsen etc. veranderd...

Normaal heb je op de F1 toets helderheid dimmen, en F2 helderheid helderder

Maar als ik er nu op druk gebeurd er niks meer, dit geldt ook voor f3 f4 f10 f11 f12, denk dat voor allemaal geldt.

Hoe kan ik het weer terug zetten?
Je moet de Fn toets ingedrukt houden als je op een MacBook de F-toetsen gebruikt.

En nogmaals:

[ Voor 6% gewijzigd door FerdiV op 28-11-2008 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfunk
  • Niet online
FerdiV schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 16:30:
Bel Apple eventjes. Is een kleine moeite. Daar zijn ze altijd heel vriendelijk en je hebt gelijk je antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arosa
  • Laatst online: 18-04 11:58
@Grunnen: volgens mij is het een instelling (Systeeminstelling en vervolgens Toetsenbord). Je kan namelijk kiezen voor normale F-toetsen of functie toetsen (voor beeld, verlichting en geluid).

Maar ik kan het nu niet controleren, zit namelijk achter mijn xp-werkmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacArnold
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-04 00:06
System Preferences --> Keyboard & Mouse --> Tabblad "Keyboard" --> Use all keys as standard function keys.

Tenminste...zo ziet het er in Tiger uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-04 06:48
moet zeggen dat ik na 2 weken nog steeds zeer tevreden ben. Het was even wennen maar ik ben nu echt gewend aan de switch van een pc naar enkel de macbook. Ook met een windows install en vmware en het gebruik van mn externe monitor.

Zondag maar even kijken of ik nog wat laatste bestanden van mn pc kan halen en dan gaat die ergens in een hoek en kan ik meteen even mn bureau een beetje opruimen. Hoewel ik daar eigenlijk alleen nog zit als ik veel schermruimte nodig heb :)

ook de gestures zijn dermate handig dat als ik mn externe muis niet bij me heb het eigenlijk niet erg is, tenzij ik in photoshop of autocad bezig moet, dan is het eigenlijk wel noodzakelijk. Maar vooral surfen is handig met gestures vind ik. De trackpad is ook gewoon super, lekker groot en de klik gebruik ik eigenlijk alleen voor rechts klikken en het gevoel is super. Heb geen andere recente laptops geprobeerd maar het is duidelijk beter dan mn vaders dell laptop, die trackpad is erg klote qua gevoel.

spotlight rechtsboven gebruik ik ook vaak, veel programma's hoef ik niet in mn dock omdat die dan zo vol zit en over het algemeen hoef ik maar 1-3 letters in te typen van het programma dat ik moet hebben en hij staat automatisch bovenaan. Ben blij dat ik vrijwel niet meer in windows hoef te zijn :)

[ Voor 48% gewijzigd door bolleh op 28-11-2008 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfunk
  • Niet online
Hebben jullie ook dat wanneer je even met een andere laptop (geen macbook) wat moet doen dat je dan helemaal gek wordt van het trackpad? Automatisch probeer ik alle gestures te gebruiken (vooral scrollen).

Wat is het trackpad op de macbook toch geweldig!

@bolleh: Ik gebruik de klik eigenlijk bijna nooit. Voor rechtsklik tap ik gewoon met twee vingers ;) Alleen voor slepen is de klik erg handig. Na wat oefening kan je gewoon met één vinger dingen slepen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liquid
  • Niet online
Windows vista had ook zo'n zoekfunctie net als spotlight hoor. Vond ik ook super handig.

Wbt het trackpad. Het is idd even wennen, maar daarna is het echt goed. Ik laat mijn muis nu steeds vaker liggen. Simpelweg omdat je dan nog sneller kan werken.

[ Voor 48% gewijzigd door Liquid op 28-11-2008 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonniii
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-01 19:15
jpboere schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 17:29:
Hebben jullie ook dat wanneer je even met een andere laptop (geen macbook) wat moet doen dat je dan helemaal gek wordt van het trackpad? Automatisch probeer ik alle gestures te gebruiken (vooral scrollen).
Heel herkenbaar, dit heb ik al sinds de trackpad op de iBook G4. Daarop kon je ook met 2 vingers scrollen. Maar met de nieuwe glazen unit is het nog veel meer te merken. :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-04 06:48
jpboere schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 17:29:

Wat is het trackpad op de macbook toch geweldig!

@bolleh: Ik gebruik de klik eigenlijk bijna nooit. Voor rechtsklik tap ik gewoon met twee vingers ;) Alleen voor slepen is de klik erg handig. Na wat oefening kan je gewoon met één vinger dingen slepen :)
yep, erg leuk op school om even wat te laten zien in een document... heej waarom doet ie het niet :+
Liquid schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 17:29:
Windows vista had ook zo'n zoekfunctie net als spotlight hoor. Vond ik ook super handig.

Wbt het trackpad. Het is idd even wennen, maar daarna is het echt goed. Ik laat mijn muis nu steeds vaker liggen. Simpelweg omdat je dan nog sneller kan werken.
vista ooit eens geprobeerd maar wat een drama.
Het zal best dat je alles zo in kan stellen dat het werkt zoals je wilde maar zo stond mn XP ook al. En zoals nu met osx heb ik eigenlijk bijna niets veranderd, het werkt gewoon prima. En waar kwam die zoekfunctie in vista ook alweer vandaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
bolleh schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 18:09:
[...]
En waar kwam die zoekfunctie in vista ook alweer vandaan ;)
Van de Indexing Service uit Windows NT4. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grunnen
Arosa schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 16:41:
@Grunnen: volgens mij is het een instelling (Systeeminstelling en vervolgens Toetsenbord). Je kan namelijk kiezen voor normale F-toetsen of functie toetsen (voor beeld, verlichting en geluid).

Maar ik kan het nu niet controleren, zit namelijk achter mijn xp-werkmachine.
MacArnold schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 16:53:
System Preferences --> Keyboard & Mouse --> Tabblad "Keyboard" --> Use all keys as standard function keys.

Tenminste...zo ziet het er in Tiger uit :)
Super bedankt jongens!

Ik weet al hoe het komt, ik had boot camp met windows XP geinstalleerd en toen heb ik het in XP de optie aangevinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik erger me ook altijd aan het trackpad als ik op een andere laptop aan het werk ben.

Wat ook wel grappig is als iemand anders met mij MacBook werkt en ik even vertel dat je met twee vingers kunt scrollen: "Goh, dat is erg handig"

Trouwens, voor de gene die spotlight gebruikte voor het starten van programma's: kijk ook eens naar Quicksilver, voor het openen van programma's vind ik dat net wat sneller werken.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liquid
  • Niet online
Is het eigenlijk ook mogelijk om trema's en accenten op letters te zetten zoals met windows? Of zit je echt vast aan dat option key gedoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruinsmm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-03 12:29
Ik heb past een Macbook aangeschaft. 1 ding vind ik vreemd, als ik een programma minimaliseert, dan wordt het programma naar de Dock geplaatst. Als ik met de CMD + TAB het programma kiest, die ik net had geminimaliseerd, dan verschijnt alleen het menubalk op scherm, de rest van het programma is ontzichtbaar. Het enige wat ik kan doen, met de muis het programma op de Dock selecteren zodat ie zichtbaar wordt. Is dit een bug of hoort dat zo. Ik vind het eigenlijk niet logisch.

gr, Martin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --help
  • Laatst online: 04-03 11:25
bruinsmm schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 21:53:
Ik heb past een Macbook aangeschaft. 1 ding vind ik vreemd, als ik een programma minimaliseert, dan wordt het programma naar de Dock geplaatst. Als ik met de CMD + TAB het programma kiest, die ik net had geminimaliseerd, dan verschijnt alleen het menubalk op scherm, de rest van het programma is ontzichtbaar. Het enige wat ik kan doen, met de muis het programma op de Dock selecteren zodat ie zichtbaar wordt. Is dit een bug of hoort dat zo. Ik vind het eigenlijk niet logisch.

gr, Martin
wat je wilt is de optie "CMD + H" dan kan je activeren met CMD + TAB :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruinsmm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-03 12:29
Bedankt, inderdaad via CMD + H werkt de CMD + TAB wel, maar als ik het minimaliseer knop (gele knop) gebruikt dan werkt CMD + TAB niet. Vind ik wel vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Is geen bug, is een feature. Minimaliseren is anders dan in Windows: het is dan echt weg, helemaal uit de buurt, kom je ook niet meer per ongeluk tegen. Dat had ik nog wel eens in Windows, dat ik driftig aan het alt-tabben was en er weer eens een scherm van een programma naar voren kwam wat ik echt helemaal niet nodig had. OSX is veel beter in het in volgorde houden van je ge-alt-tabte programma's dan XP, het is niet meer normaal. Cmd-H zet het programma helemaal achter in je cmd-tab lijst.
Cmd-H is niet hetzelfde als minimaliseren. H is voor hide en daarmee verstop je de vensters van dit programma. Ik vind het zelf heel handig. Even wennen aan cmd-h in plaats van op minimaliseren drukken, klaar. Ik minimaliseer nu alleen nog de vensters die ik echt helemaal niet nodig heb.

Overigens is er wel een programmaatje dat je in staat stelt ook te cmd-tabben naar je geminimaliseerde vensters: http://www.manytricks.com/witch/

Tip: je kan switchen tussen de vensters van een programma met cmd-tilde (of eigenlijk cmd-backtick, die zit onder de tilde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbeke
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-12-2018
Ondertussen is ook mijn macbookje aangekomen (Aluminium 2Ghz, 4 GB RAM en zelf harddisk geupgrade naar 500 GB 5400 rpm) :)

so far redelijk goed al is het wennen, ben IT professional en al 10 jaar geavanceerde Windows gebruiker :)
Direct een vraagje: via de 4 vinger gesture kan je expose openen, maar deze opent slechts voor de huidige space? Kan je geen expose hebben die alle open programma's op alle spaces toont?

http://www.tweakers.net/gallery/sys/2314

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Gister nog even bij de Macshop hier in de stad geweest en 10-15 min lopen spelen met een MacBook. 10 min later was hij in bestelling :)
De geheugenupgrade en grote HD zijn echt veel te duur... 180 euro voor een upgrade van 160 GB naar 320 GB... Voor 80 euro koop je ene losse 320 GB en dan heb je die 160 GB er nog eens 'gratis' bij.
Geheugenupgrade doe ik te zijner tijd ook wel zelf.
Heb er wel converters naar DVI en VGA en de Apple Remote bij besteld.
Hoop hem volgende week te hebben.

Wordt mijn eerste eigen Macbook overigens.

[ Voor 4% gewijzigd door Farmerwood op 29-11-2008 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
Farmerwood schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 11:49:
Gister nog even bij de Macshop hier in de stad geweest en 10-15 min lopen spelen met een MacBook. 10 min later was hij in bestelling :)
De geheugenupgrade en grote HD zijn echt veel te duur... 180 euro voor een upgrade van 160 GB naar 320 GB... Voor 80 euro koop je ene losse 320 GB en dan heb je die 160 GB er nog eens 'gratis' bij.
Geheugenupgrade doe ik te zijner tijd ook wel zelf.
Heb er wel converters naar DVI en VGA en de Apple Remote bij besteld.
Hoop hem volgende week te hebben.

Wordt mijn eerste eigen Macbook overigens.
Gefeliciteerd alvast :) Mijne is zojuist ook besteld.

Al ben ik het niet helemaal eens met je statement dat het geheugen upgraden duur is, dat ligt gewoon aan de DDR3 sodimms, niet aan Apple. Ik wacht ook nog mooi even af tot de boel wat daalt in prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:32
in tegenstelling tot de oude macbooks is de prijs voor de DDR3 geheugen in de nieuwe Macbooks helemaal niet overdreven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Gekeken naar de prijzen voor het geheugen valt het idd nog mee, maar ik bedoelde ook vooral dat het het mij nu geen 140 euro waard is. 2 GB RAM is voor mij voorlopig ruim voldoende aangezien ik niet van plan ben de Macbook voor gamen, videobewerking oid te gebruiken. Ik wacht dan liever een tijdje tot het goedkoper is en ik het misschien wel nodig heb.

De HD-upgrade blijft wel lomp duur. Ik haal denk ik een losse 500 GB en een extern huisje. Kan ik meteen backups maken. Dat kost me bij elkaar ruim minder dan 180 euro waarvoor ik anders alleen een 320 GB HD zou hebben en dan heb ik daar nu het dubbele van. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
De prijzen zijn inderdaad veel redelijker dan voorheen. €140 is helemaal niet slecht voor 2x2 GB SODIMM DDR3... maar bedenk ook dat je die 2x1GB op marktplaats kan zetten! Stel dat je daar €50 voor krijgt, dan is zelfkoop toch wel weer veel voordeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonniii
Een setje van 2x2GB ddr3 sodimmetjes van crucial kost op dit koment rond de €82, dat zal vast nog wel wat verder zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Oh? Waar dan? De goedkoopste in de pricewatch is deze voor €112:
pricewatch: OCZ OCZ3M10664GK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonniii
Bij funprice hebben ze deze set: Crucial DDR3 1066MHz 4GB Kit SODIMM voor (iets meer) €83

Bij komplett hebben ze geen set maar zijn ze los €40 per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grunnen
Jonniii schreef op zondag 30 november 2008 @ 11:13:
Bij funprice hebben ze deze set: Crucial DDR3 1066MHz 4GB Kit SODIMM voor (iets meer) €83

ohh... ik dacht dat ze veel duurder waren, ik had al op ebay en pricewatch gekeken. En de prijzen waren toen rond de 120-130euro.

Maar er komen natuurlijk wel verzendkosten overheen. Toevallig woon ik in Groningen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvd50
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-12-2024

rvd50

...................

Ik heb nu een maandje me Alu MacBook, ben er zeer tevreden over. Alleen over de kwaliteit van de muziek ben ik niet helemaal tevreden. Ik heb een Logitech Z-5400 set en heb ik rechtstreeks aangesloten op m'n mac met een 3.5-jackplug.

Eigenlijk ben ik op zoek naar en geluidskaart voor betere muziekkwaliteit. Ik heb op internet gezocht en kwam de Griffin FireWave tegen, maar is FireWire en dat heeft de mijne niet. Eigenlijk ben ik op zoek naar zoiets als een Creative DDTS-100/ Teufel Decoderstation. Die zijn echt haast niet meer verkrijgbaar en ben benieuwd hoe jullie medetweakers dat doen :)

R.D50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
rodian50 schreef op zondag 30 november 2008 @ 17:20:
Ik heb nu een maandje me Alu MacBook, ben er zeer tevreden over. Alleen over de kwaliteit van de muziek ben ik niet helemaal tevreden. Ik heb een Logitech Z-5400 set en heb ik rechtstreeks aangesloten op m'n mac met een 3.5-jackplug.

Eigenlijk ben ik op zoek naar en geluidskaart voor betere muziekkwaliteit. Ik heb op internet gezocht en kwam de Griffin FireWave tegen, maar is FireWire en dat heeft de mijne niet. Eigenlijk ben ik op zoek naar zoiets als een Creative DDTS-100/ Teufel Decoderstation. Die zijn echt haast niet meer verkrijgbaar en ben benieuwd hoe jullie medetweakers dat doen :)
Ik zie dat de 5400 ook optical aansluitingen heeft? Heb je dat al bekeken? een 3,5mm optische plug naar je geluidsset zou dan misschien nog wat uit kunnen maken. Beter dan dat kan het ook niet worden... Dan moet je op zoek naar een andere set ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvd50

rvd50

...................

JottemJ schreef op zondag 30 november 2008 @ 17:33:
[...]

Ik zie dat de 5400 ook optical aansluitingen heeft? Heb je dat al bekeken? een 3,5mm optische plug naar je geluidsset zou dan misschien nog wat uit kunnen maken. Beter dan dat kan het ook niet worden... Dan moet je op zoek naar een andere set ;)
Ja, hij heeft een optische aansluting. Dat zou een optie zijn, een optische kabel, maar ik ben echt een muiziek liefhebber en wil graag echt goede kwaliteit snap je:).
Ik begrijp je opmerking niet helemaal van 'op zoek naar een andere set' ?

R.D50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 124681

rodian50 schreef op zondag 30 november 2008 @ 18:30:
[...]

Ja, hij heeft een optische aansluting. Dat zou een optie zijn, een optische kabel, maar ik ben echt een muiziek liefhebber en wil graag echt goede kwaliteit snap je:).
Ik begrijp je opmerking niet helemaal van 'op zoek naar een andere set' ?
Nofi, maar als je een echte muziekliefhebber bent heb je geen Z-5400 setje, ik denk dat hij dat wil zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvd50

rvd50

...................

Anoniem: 124681 schreef op zondag 30 november 2008 @ 18:40:
[...]

Nofi, maar als je een echte muziekliefhebber bent heb je geen Z-5400 setje, ik denk dat hij dat wil zeggen.
Oh, oke zo;) Dit is me setje op me computer, beneden staat een veel betere Hi-Fi set, maar dat terzijde. Ik ben eigenlijk op zoek naar zoiets:

Afbeeldingslocatie: http://www.teufel.de/images/upload/decoder_main2.jpg

Ik kom er eigenlijk niet uit wat het nou is? Is het nou een externe geluidskaart? Met google wordt ik ook wijzer :(

[ Voor 3% gewijzigd door rvd50 op 30-11-2008 19:29 ]

R.D50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

rodian50 schreef op zondag 30 november 2008 @ 19:22:
[...]

Oh, oke zo;) Dit is me setje op me computer, beneden staat een veel betere Hi-Fi set, maar dat terzijde. Ik ben eigenlijk op zoek naar zoiets:

[afbeelding]

Ik kom er eigenlijk niet uit wat het nou is? Is het nou een externe geluidskaart? Met google wordt ik ook wijzer :(
Zo te zien een externe DAC, zoals bijvoorbeeld de DACMagic van Cambridge. Je sluit de MacBook dan digitaal aan op die DAC, en vervolgens sluit je de DAC aan op een versterker / receiver ;)

Dit past beter in Audio / HiFi eigenlijk O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
Anoniem: 124681 schreef op zondag 30 november 2008 @ 19:35:
[...]

Zo te zien een externe DAC, zoals bijvoorbeeld de DACMagic van Cambridge. Je sluit de MacBook dan digitaal aan op die DAC, en vervolgens sluit je de DAC aan op een versterker / receiver ;)

Dit past beter in Audio / HiFi eigenlijk O+
Een beetje wel, maar wat ik probeerde te zeggen: zo'n externe dac of geluidskaart heeft weinig toegevoegde waarde voor je speakerset. Het verschil tussen optisch vanaf je macbook naar je speakerset of een externe geluidskaart zul je nauwelijks gaan merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbeke
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-12-2018
Ik heb m'n Macbookje nu een 3-tal dagen en wou even vragen wat jullie denken van de levensduur van m'n batterij:

- Upgrade van 160GB naar Scorpio 500 GB die meer verbruikt (2 Watt naar 2.5 Watt)
- Upgrade van 2 GB RAM naar 4 GB (zal ook wel meer verbruiken?)
- Macbook is nu aan 5e laadcyclus bezig

Met luisteren naar muziek, internetten via WiFi, Vmware Fusion Unity open voor Outlook en een en ander testen haal ik net 3 uur.

Ik zou zeggen normaal al lees ik dat sommigen bijna 5 uur halen? :P

http://www.tweakers.net/gallery/sys/2314

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-04 22:14

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ik ben het eens met JottemJ, een andere geluidskaart of een andere decoder heeft echt geen nut met een Z5400 set. Zo'n set is echt niet verkeerd, maar de geluidschip in je MacBook is dat ook niet, en de decoder bij de Z5400 is dat ook niet.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvd50

rvd50

...................

Ah oke, dus het heeft dus weinig toegevoegde waarde. Dat is nu wel duidelijk, scheelt me ook weer een hoop geld.

Dus nu maar op zoek naar ander setje.. Dankjewel voor de tips :Y)

R.D50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-03 00:09
wat ik me nou afvraag, hoe resistent is de unibody tegen corrosie van de macbook? stel voor je hebt een klein deukje, heb ej daar potentionele kans op corrosie door dagelijks gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaSchop
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-07-2015

DaSchop

Hallo, ik ben Bastiaan

Sn0wblind schreef op zondag 30 november 2008 @ 21:06:
wat ik me nou afvraag, hoe resistent is de unibody tegen corrosie van de macbook? stel voor je hebt een klein deukje, heb ej daar potentionele kans op corrosie door dagelijks gebruik?
Zal erg meevallen. Een klein deukje zal de anodisering van het aluminium niet aantasten en mocht het doorbroken worden, aluminiumoxidatie heeft een zelf-beschermende eigenschap zodat er nooit roest ontstaat zoals bij ijzer. Maak je daar dus geen zorgen over.

>> Bastiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-04 16:39

Digistorm

tenax moderator pomorum

Robbeke schreef op zondag 30 november 2008 @ 20:23:
Ik heb m'n Macbookje nu een 3-tal dagen en wou even vragen wat jullie denken van de levensduur van m'n batterij:

- Upgrade van 160GB naar Scorpio 500 GB die meer verbruikt (2 Watt naar 2.5 Watt)
- Upgrade van 2 GB RAM naar 4 GB (zal ook wel meer verbruiken?)
- Macbook is nu aan 5e laadcyclus bezig

Met luisteren naar muziek, internetten via WiFi, Vmware Fusion Unity open voor Outlook en een en ander testen haal ik net 3 uur.

Ik zou zeggen normaal al lees ik dat sommigen bijna 5 uur halen? :P
Een virtualisatie programma trekt altijd extra cpu doordat je de hele windows omgeving ook idle hebt draaien. Verder is mij opgevallen dat zodra er muziek speelt (bij mij) dat de cpu cores niet meer teruggeklokt worden om extra stroom te besparen. Ik heb wel een oude Macbook Pro, dus weet niet of dat met de nieuwe modellen nog zo is.

Unum systema ad eos omnes regendos... | Macbook Pro 15" hi-res - Core i7 2635QM (2 GHz) / 8 GB / 160 GB SSD / Radeon 6490M | iPhone 3GS 16GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 279941

er staat nu ook een korte review op OneMoreThing;

http://www.onemorething.nl/?p=showarticle&art_id=3802

ben het op zich wel eens met wat er staat, ik mis de firewire alleen niet :P aangezien ik het nooit gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-03 00:09
DaSchop schreef op zondag 30 november 2008 @ 21:51:
[...]

Zal erg meevallen. Een klein deukje zal de anodisering van het aluminium niet aantasten en mocht het doorbroken worden, aluminiumoxidatie heeft een zelf-beschermende eigenschap zodat er nooit roest ontstaat zoals bij ijzer. Maak je daar dus geen zorgen over.
hoe dik is zo;n anodiserings laag trouwens?

[ Voor 49% gewijzigd door Sn0wblind op 30-11-2008 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Jonniii schreef op zondag 30 november 2008 @ 11:13:

Dat is wel veel prijsverschil, maakt dat dan nog uit in snelheid/kwaliteit? Crucial is toch ook een A-merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaSchop

DaSchop

Hallo, ik ben Bastiaan

Sn0wblind schreef op zondag 30 november 2008 @ 23:05:
[...]

hoe dik is zo;n anodiserings laag trouwens?
Ehm... 1um ofzo? Als je het precies wilt weten kun je altijd zelf googlen natuurlijk...

>> Bastiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JottemJ schreef op zondag 30 november 2008 @ 20:20:
[...]

Een beetje wel, maar wat ik probeerde te zeggen: zo'n externe dac of geluidskaart heeft weinig toegevoegde waarde voor je speakerset. Het verschil tussen optisch vanaf je macbook naar je speakerset of een externe geluidskaart zul je nauwelijks gaan merken.
Dat zei ik ook al ja, hij vroeg alleen wat dat voor apparaat was, en ik gaf antwoord. Dat het weinig nut heeft met zo'n setje ben ik het mee eens, zie ook mijn 1e post:
Anoniem: 124681 schreef op zondag 30 november 2008 @ 18:40:
Om toch een beetje ontopic te blijven: @Robbeke: 3 uur lijkt me redelijk, wifi is de grootste "boosdoener" in jouw verhaal denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvd50

rvd50

...................

Oke, dus eigenlijk kan ik eruit opmaken dat de Mac van zichzelf al een goede geluidchip onboard heeft?

R.D50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-04 22:14

--MeAngry--

aka Qonstrukt

IMHO heeft een externe geluidskaart alleen nut voor Pro audio-apparatuur en een audiofiel die zulke apparatuur kan betalen. Of als je meer aansluitingen wenst. Maar als je alleen een Z5400 of welke andere PC-set gaat gebruiken, dan is een externe kaart nutteloos.
Zelfs met middenklasse HiFi speakers zul je het verschil niet snel horen, zeker niet als je gewoon een digitale connectie hebt tussen je MacBook en je versterker. Dan is de kwaliteit verder namelijk 100% afhankelijk van de versterker.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaSchop

DaSchop

Hallo, ik ben Bastiaan

Voor het nivo hifi waar we het hier over hebben zal de on-board macbook output prima zat zijn. Als je last heb van de (niet al te beste) signal/noise ratio bij een (in-ear) koptelefoon ofzo zou je nog aan een wat hogere kwaliteit USB audio input kunnen denken maar ver het algemeen, meh. De optische output heeft daar trouwens al helemaal geen last van.

Als je het over input gaat hebben en latency een rol gaat spelen, dan is een externe unit wel aan te raden.

Als je er toch over na wilt denken, M-audio, EMU, ESI maken redelijke en betaalbare USB interfaces. Of, als je echt geile meuk zoekt: http://www.apogeedigital.com/products/duet.php

>> Bastiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvd50

rvd50

...................

Oke, duidelijk! Bedankt voor de tips en het scheelt me een paar centen, kan ik nu mooi besteden aan een Airport Express...:)

Nog een klein vraagje dan: ik inspecteerde net ff die kabel naar me Z-5400 en die is ook aan vervanging toe. Watvoor kabel zou ik nu het beste kunnen gebruiken? Een 3,5 mm -> naar optisch. Zodat ik het digitaal kan aansluiten

R.D50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaSchop

DaSchop

Hallo, ik ben Bastiaan

Je wilt je signaal zo lang mogelijk digitaal houden, dan heb je zo min mogelijk storing/verlies.

Aan de kant van je macbook moet je inderdaad een 3.5mm stekkertje hebben en aan de andere kant iets dat op je versterker past.

Je kunt ook zo'n opzetstukje gebruiken voor een gewone toslink connector:
http://www.allekabels.nl/...rloopstekker-Verguld.html

Laat je niet gek maken door claims van "professionele kwaliteit" enzo. Voor een digitaal signaal maakt het niet uit wat voor kabel je gebruikt en zo lang je niet al te gekke dingen met je kabels doet(lees: tourt) zal het eerste de beste €10 kabeltje best voldoen.

>> Bastiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvd50

rvd50

...................

Ik heb hier nog een optische kabel liggen, dan kan ik mooi dat opzetstukje gebruiken! Gelijk besteld en bedankt voor al je advies :)

R.D50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Machine
  • Laatst online: 17-05-2023
Ik heb zo eens rond gezocht, maar ik kan geen duidelijk antwoord vinden.

vraag: ik gebruikt mijn laptop als desktop zijnde idee dus. Ik woon op mezelf, waardoor een leppie wat handiger is voor mij. Nu is mijn vraag: hoe laden jullie je leppie op? ja gewoon met de oplader, maar ik gebruik mijn laptop redelijk vaak dus wat er op neer komt dat ik m z.g.a elke dag moet opladen. Dit lijkt mij niet al te best voor mn laptop. Daar het mij ook weer niet verstandig lijkt om hem de gehele dag aan het netstroom te hangen..

wat lijkt jullie de beste oplossing? accu er uit halen, zo ja hoe? (ik heb de nieuwe 2.0) of heeft apple nu zo'n batterij er in gedaan die niet echt schade lijd als je m veelal oplaad (lijkt mij niet..).

bedankt alvast voor je antwoord :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaSchop

DaSchop

Hallo, ik ben Bastiaan

M.Machine schreef op maandag 01 december 2008 @ 13:01:

vraag: ik gebruikt mijn laptop als desktop zijnde idee dus. Ik woon op mezelf, waardoor een leppie wat handiger is voor mij. Nu is mijn vraag: hoe laden jullie je leppie op? ja gewoon met de oplader, maar ik gebruik mijn laptop redelijk vaak dus wat er op neer komt dat ik m z.g.a elke dag moet opladen. Dit lijkt mij niet al te best voor mn laptop. Daar het mij ook weer niet verstandig lijkt om hem de gehele dag aan het netstroom te hangen..

wat lijkt jullie de beste oplossing? accu er uit halen, zo ja hoe? (ik heb de nieuwe 2.0) of heeft apple nu zo'n batterij er in gedaan die niet echt schade lijd als je m veelal oplaad (lijkt mij niet..).

Niet de batterij eruit halen, gewoon gebruiken. Is ook al tig keer gezegd.

>> Bastiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Zoek even in deze thread, daar hebben we het al heel veel over gehad. Kort gezegd: maak je geen zorgen, gebruik je laptop gewoon normaal en calibreer de batterij eens in de drie maanden. Batterij er gewoon in laten zitten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Laatst online: 23:24

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

M.Machine schreef op maandag 01 december 2008 @ 13:01:

Als de accu eenmaal is opgeladen zal je MacBook gewoon netstroom gebruiken. Maar dan nog snap ik niet waarom zoveel mensen zich zorgen maken over slijtage van de accu. Ookal mishandel je hem dusdanig dat hij over een paar jaar helemaal op is kun je voor een paar tientjes een nieuwe kopen, als je dan al niet bent overgestapt op een nieuwer model.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Machine
  • Laatst online: 17-05-2023
Hee thx mensen voor de informatie.
ik zal m'n laptop dan gewoon op netstroom hangen.

is dat een feature in de MB dat hij niet de accu zal gebruiken als hij vol is, maar gewoon op netstroom blijft? niet zoals dat hij tot 99% oplaad en dan overgaat op accu, dan terugloopt tot 95% en weer oplaad?

1ste MB voor moi, dus vandaar dat ik met deze vraag kom.

nogmaals heel erg bedankt voor de informatie!
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.