Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 293263

Heb er geen ervaringen mee, maar ze zijn wel mooi.
Net als de dunste laptop ter wereld,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LIMIT-AR
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-07-2024
Anoniem: 218468 schreef op zondag 01 maart 2009 @ 18:04:
Ik vind mijn Macbook steeds geweldiger. Was zojuist de WoW client aan het downloaden, en het schoot maar niet op op mijn Windows PC. 300 / 400kB/s wireless. Ik was veel sneller gewend, de Macbook haalt altijd 1MB/s.

Ik een crossover kabeltje tussen mijn pc en Macbook geplakt en de Macbook hetzelfde bestand vanaf dezelfde locatie laten downloaden naar mijn pc: 1MB/s :9 (ter verduidelijking: Macbook downloadde dus via het draadloos netwerk, en het bestand werd via de crossover kabel op mijn desktop pc opgeslagen).
Dan heb je gewoon een niet al te beste wifi kaart/usb stick.

Mijn Linksys WRT54G haalt met gemak dezelfde snelheid als op de Macbook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Póg mo Thóin
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
nvr mind.

[ Voor 92% gewijzigd door Póg mo Thóin op 02-03-2009 11:49 . Reden: whoopsy ]

Riamh mé ag dul a thabhairt duit suas, ní bheidh mé in iúl duit síos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boom1001
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-04 08:33
Vraagje:

Ik heb hier een macbook 1,1 (Core Duo 2Ghz) waarbij de superdive (MATSHITADVD-R UJ-857) van kapot is. Deze leest / schrijft helemaal geen cd en/of dvd's meer. Ik heb al geprobeerd op zoek te gaan op internet of er misschien een oplossing is voor dit probleem. Maar ik kan er niks over terug vinden. Het apparaat is definitief defect. Nu is het systeem al tijden buiten de garantie en wil zelf de driver vervangen. Met behulp van deze site. Ik ben opzoek gegaan voor een vervangend exenplaar. Nu kom ik er verschillende tegen op verschillende sites (ebay en Amerikanse winkels).
Dit zijn allemaal orginele superdrives. En kosten best wel veel na mijn idee. Nu heb ik van horen zeggen dat er alternatieven bestaan die goedkoper zijn dan de huidige. 8) Weet iemand waar ik die kan vinden? Mijn dank is groot!

Joost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ja, er bestaan alternatieven. Ik heb zelf de Pioneer DVR-K06 in mijn Mac Mini ingebouwd. Die was 80 euro, maar dat was alweer een jaar of 2 geleden. Zou ook in de Macbook moeten passen (maar niet in de pro's). Ik zie hem alleen nu niet meer in de pricewatch staan, helaas. Misschien wordt hij niet meer gemaakt. Ik zou zowiezo even checken of het gaat passen als je een bepaald type op het oog hebt.

Grappig trouwens dat hij hem in System Profiler ziet als een officiele Apple superdrive "(Apple shipping drive)" staat er.

Edit: Slot-in drives blijven trouwens altijd wel een stuk duurder dan gewone laptop drives met een laatje, helaas.

[ Voor 19% gewijzigd door GekkePrutser op 03-03-2009 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boom1001
Na nog ietsje verder te kijken kwam ik deze tegen. http://www.defrieslandsho...lck-ad7633lf-p-44602.html
Zal deze passen??

Joost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-04 21:56
boom1001 schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 19:55:
Ik heb hier een macbook 1,1 (Core Duo 2Ghz) waarbij de superdive (MATSHITADVD-R UJ-857) van kapot is. Deze leest / schrijft helemaal geen cd en/of dvd's meer.
Ik heb mijn superdrive weer aan de gang gekregen door heel even met een wattenstaafje en schoonmaakalcohol het lensje te beroeren. Daarvoor moet je hem wel openmaken, en dat zijn best wat schroefjes.

[ Voor 7% gewijzigd door torp op 05-03-2009 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boom1001
torp schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 08:44:
[...]

Ik heb mijn superdrive weer aan de gang gekregen door heel even met een wattenstaafje en schoonmaakalcohol het lensje te beroeren. Daarvoor moet je hem wel openmaken, en dat zijn best wat schroefjes.
Sorry maar misschien ben ik ook niet helemaal duidelijk, maar hij doet het helemaal niet meer. Het mechanische gedeelte is echt helemaal kapot. Toch bedankt!

Joost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaURoN
  • Niet online
Heeft er hier ook iemand last van het volgende probleem?

http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=9103154

Ik heb er wel last van in iedergeval....Heb me monitor ook al op 60hz precies gezet met switchresx..

Gebeurt alleen met een MDP > VGA connector niet met DVI.

Betreft een 24" dell monitor.....Hoop dat er echt een oplossing komt want heb het nu al wel 10x gehad afgelopen uur :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Weet iemand hoe ik in hemelsnaam output krijg op de headphone jack als de macbook in clamshell mode staat ? :x
is niet zo handig zo , monitor heeft er boxen bij, maar zodra ik de jack insteek is het stil :(

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-05 19:50

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Werkt de audio jack wel als de MacBook 'opengeklapt' is?

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Whieee schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 13:53:
Werkt de audio jack wel als de MacBook 'opengeklapt' is?
jah maar dat gaat dan het hele clamshell principe voorbij he :), kan ik hem net zo goed opengeklapt laten :P

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 269606

Hallo,
Ik heb sinds ongeveer een maand het probleem dat het beeld van YouTube steeds hapert. Geluid is geen probleem dat loopt gewoon door.
In het begin had ik nergens last van, maar ineens was het daar. Zowel in firefox als in safari.
Heb een Macbook Alu 2.4
Iemand een idee hoe dit komt?
Groet, Kay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan_el
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 24-01 17:55
Mijn ervaring (wellicht een beetje uit het niets, maargoed...) met de macbook white is dat het scherm te klein is om fatsoenlijk in Logic te kunnen werken. Qua snelheid kan hij het prima aan. Mijn macbook white (jan 09) gaat waarschijnlijk vervangen worden door een 24'' iMac...Het was voor mij als desktop vervanger bedoeld maar schikt daarvoor toch niet genoeg. Helaas, het is een prachtig apparaat :) (eerste macje ja ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weswyp
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-05 21:35
Anoniem: 269606 schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 18:14:
Hallo,
Ik heb sinds ongeveer een maand het probleem dat het beeld van YouTube steeds hapert. Geluid is geen probleem dat loopt gewoon door.
In het begin had ik nergens last van, maar ineens was het daar. Zowel in firefox als in safari.
Heb een Macbook Alu 2.4
Iemand een idee hoe dit komt?
Groet, Kay
Zelfde probleem hier, het vreemde is dat het niet altijd voorkomt maar wel vaak.
Heb tot nu toe nog geen oplossing gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-05 08:46

DSK

boeiend...

Sinds gisteren heb ik een Samsung 24" TFT (1920x1200). Die probeerde ik nu aan te sluiten via een mini-DVI->DVI connector. Maar van zodra ik de resolutie hoog zet (native) en kies voor 32bits kleuren, krijg ik een vreemd, bewegend beeld (soort verspringen). Als ik de kleuren op 16bit zet is er geen enkel probleem.

Ik herinner me, dat ik hetzelfde had bij het aansluiten van mn macbook op mn vorige scherm (waar toen een gewone PC was op aangesloten).

Het betreft een Macbook met T7500 & 2GB RAM. Met Windows XP SP3 (ga volgende week eens terug MacOS installeren en testen).

Iemand met dezelfde problemen en een eventuele oplossing? Of zou iets mis zijn met mijn kabeltje?

Blog (Linux-related)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjobiscity
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-04 20:57
Mijn macbook is weer gecrashed (al 4e keer, 1 keer logic, 2 keer hdd en 1 keer voeding), en is dus nu weer voor 10 dagen bij apple, voor de applecare.. Hij is inmiddels 2,5 jaar oud, en ik wil hem dus voor de garantie afloopt verkopen.

Nu vroeg ik me af wat voor snelheidsverschil er zit tussen mijn oude macbook (2ghz, 2gb ram, eerste generatie) en de nieuwe, die standaard ook met 2ghz, 2gb ram komt. Verder lees ik zeer wisselende recensies over SSD. Gaat SSD ook daadwerkelijk minder snel stuk zoals Apple beweert?

Staan er nog updates gepland voor de komende tijd?

Ps. Apple store down.. ben benieuwd, al schijnt het alleen een update van ipod te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 218468

SSD gaat door de bot simpelweg minder snel stuk omdat het niet beweegt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geofra
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-05 22:01
CrankyGamerOG schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 11:49:
Weet iemand hoe ik in hemelsnaam output krijg op de headphone jack als de macbook in clamshell mode staat ? :x
is niet zo handig zo , monitor heeft er boxen bij, maar zodra ik de jack insteek is het stil :(
Ik heb sinds kort ook een MB (unibody, 2Ghz, 2Gb) en heb een soort gelijk probleem (misschien wel het zelfde).

Het is namelijk zo dat ik gewoon geluid heb uit de speakers van de MB zelf, ook wanneer deze in clamshell draait. Omdat de stekkers (wanneer ik hem in clamshell gebruik) aan de achterkant zitten, dacht ik dat ik de externe speakers op de verkeerde aansluiting had aangesloten (Microfoon). Nadat ik deze had gewisseld werkt het wel perfect over de externe speakers.

Nu komt alleen het vreemde, de externe speakers werken dus wanneer ik de stekker in de microfoon-aansluiting plaats en andersom niet. (Afgaande van de pictogrammetjes op de behuizing van de MB) (heb nog niet getest, wanneer ik een microfoon aansluit wat hij dan doet)

Iemand met een gelijke ervaring of die hier iets meer over weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

sjobiscity schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 13:12:
Nu vroeg ik me af wat voor snelheidsverschil er zit tussen mijn oude macbook (2ghz, 2gb ram, eerste generatie) en de nieuwe, die standaard ook met 2ghz, 2gb ram komt.
Ik had eerst een MacBook van de eerste generatie (ook 2GHz en 2GB ram) en sinds december een unibody met dezelfde specificaties. De nieuwe is duidelijk sneller, dat is ook zichtbaar in verschillende benchmarks, zoals hier, waar de Yonah uit de eerste MacBook op plaats 61 staat en de Penryn uit de unibody MacBook op 38.
Wat ik vooral merk is dat de nieuwe veel stiller is en koeler blijft.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

93247

Canaria schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 15:09:
[...]

Ik had eerst een MacBook van de eerste generatie (ook 2GHz en 2GB ram) en sinds december een unibody met dezelfde specificaties. De nieuwe is duidelijk sneller, dat is ook zichtbaar in verschillende benchmarks, zoals hier, waar de Yonah uit de eerste MacBook op plaats 61 staat en de Penryn uit de unibody MacBook op 38.
Wat ik vooral merk is dat de nieuwe veel stiller is en koeler blijft.
Dat niet alleen, de nieuwe unibody beschikt ook weer over een Nvidia grafische kaart met eigen geheugen in plaats van een onboard video van Intel met gedeeld geheugen. Dus net zoals het geval was bij de voorganger, de PowerBook G4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

93247 schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 15:16:
[...]

Dat niet alleen, de nieuwe unibody beschikt ook weer over een Nvidia grafische kaart met eigen geheugen in plaats van een onboard video van Intel met gedeeld geheugen.
Dat is niet waar, de 9400M heeft geen dedicated geheugen maar maakt ook gebruik van het ram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-03 14:19
93247 schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 15:16:
[...]

Dat niet alleen, de nieuwe unibody beschikt ook weer over een Nvidia grafische kaart met eigen geheugen in plaats van een onboard video van Intel met gedeeld geheugen. Dus net zoals het geval was bij de voorganger, de PowerBook G4.
Helaas, het geheugen van de 9400m wordt gedeeld met het werkgeheugen. Zie http://www.apple.com/nl/macbook/specs.html
Neemt niet weg dat ie een stuk sneller is dan de GMA950 van Intel natuurlijk...

edit: too late... :)

https://www.strava.com/athletes/10490675

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-03 00:09
estorino schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 15:20:
[...]

Helaas, het geheugen van de 9400m wordt gedeeld met het werkgeheugen. Zie http://www.apple.com/nl/macbook/specs.html
Neemt niet weg dat ie een stuk sneller is dan de GMA950 van Intel natuurlijk...

edit: too late... :)
dit heb ik dan ook altijd vaag gevonden dat de drivers wel aangeven dat er dedicated geheugen is. maar maakt neit zo heel veel uit, DDR3 is aardig snel terwijl het toch geen uber snelle grafische processor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarpmg
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-01 12:35
Vraagje, Ik heb een nieuwe (alu) Macbook 13.3 inch. Uit de linker speaker komt een dof geluid, als ik bij de geluidsinstellingen de balance helemaal naar links zet hoor je dat goed, de rechter doet het prima, iemand anders hier ook last van? is dit normaal? (hoop van niet)

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 218468

Lijkt me vanzelfsprekend dat dat niet normaal is. Beide speakers geven gewoon hetzelfde geluid, logisch toch. Ga gewoon even naar de Mac store.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 199761

Ik werk al jaren met windows op pc's en ik ben nu van plan om over te stappen op een Apple. Wat ik echter zo handig vind van Windows is de werking van de snel toetsen. Met de alt toets krijg je alle snel toetsen combinaties te zien doordat er streepjes onder de letters van het menu komen te staan. Ik heb dat bij Apple nog niet op die manier gezien. Is het mogelijk om de sneltoetsen bij Apple op de zelfde manier te laten werken. Ik weet niet of ik mijn vraag duidelijk stel maar als je een antwoord hebt op mijn vraag graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandarijntje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-04 16:06
Ik weet niet of je dit bedoeld, maar als er in osx ergens een sneltoets voor is dan staat die eigenlijk altijd achter het knopje in de menu balk.
Screenshot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 189219

Sneltoetsen in OS X zijn wat mij betreft ook een stuk logischer dan in Windows. Command Q voor quit, command T voor nieuw tab, het spreekt meestal wel voor zich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boom1001
Om toch even terug te komen op een eerdere vraag. Ik Ben druk bezig geweest om een odd te vinden voor mijn macbook. Nu kwam ik deze tegen. De afmetingen zijn 12.8 cm x 12.9 cm x 1.3 cm. Ik vroeg me af of iemand weet of deze dan past? Hij is niet echt duur en is volgens mij wel te gebruiken als je de juiste frimware er op gooit.

Joost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-05 14:42

seninha

god's right foot

Ik heb hier een Macbook mid 2007 versie.Nu ben ik vaak bezig op de bank en valt me op hoe heet deze wordt.
Als ik normaal aan het surfen ben gaat de temp naar ongeveer 52gr.

Ik heb pas geleden nog de fan vervangen omdat de oude een nare tik had.Ook heb ik gelijk de koelpasta vevangen omdat de oude erg droog was.

Vraag me nu eigenlijk af of een temp van 52gr normaal is voor deze type macbook?
Maar van me heeft eentje van eind 2008 en vanmiddag stond deze ongeveer 10 minuten aan en temp was ongeveer 40gr. Veel lager dus.

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 285165

seninha schreef op zondag 15 maart 2009 @ 21:19:
Ik heb hier een Macbook mid 2007 versie.Nu ben ik vaak bezig op de bank en valt me op hoe heet deze wordt.
Als ik normaal aan het surfen ben gaat de temp naar ongeveer 52gr.

Ik heb pas geleden nog de fan vervangen omdat de oude een nare tik had.Ook heb ik gelijk de koelpasta vevangen omdat de oude erg droog was.

Vraag me nu eigenlijk af of een temp van 52gr normaal is voor deze type macbook?
Maar van me heeft eentje van eind 2008 en vanmiddag stond deze ongeveer 10 minuten aan en temp was ongeveer 40gr. Veel lager dus.
Dat 'probleem' heb ik zelf ook. De Macbook zuigt gewoon te weinig lucht naar mijn zeggen en daardoor wordt hij zo heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• querex
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09:45
Ik heb een witte Macbook 2Ghz Intel Core Duo 1GB DD2 ram.
Ik heb momenteel 330cycles op mijn baterij staan.
Wat niet extreem veel is.

Als ik rustig bureau werk op baterij doe haal ik in praktijk iets meer als 4u.
Als ik hoog prestatie werk op baterij doe, daalt mij baterij niveau altijd enkele % (vb tot 80%) en valt hij ineens uit.
De baterij is NIET leeg! Maar de indicator van de baterij zegt van wel!
En de macbook wil ook nietmeer opstarten (doet alsof de baterij leeg is).

Als ik even mijn adaptor 2 sec aan mijn macbook hang, draait hij gewoon terug verder van zijn % (in dit vb 80%) en als ik dan niet veel prestatie vraag (bureau werk) gaat hij nog bijvoorbeeld 3u mee op baterij!

Het lijkt een fout van de printplaat in de baterij die zorgt voor de meting van het aantal %.
Als de macbook te veel stroom vraagt, dat deze flipt en naar "0%" springt.
Waardoor de laptop denkt dat hij plat is en in low power sluimer gaat.

Heeft hier iemand ervaring mee?
Of weet iemand een topic / website / forum waar dit probleem ooit al is voorgekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:26

Quakie

quakelen

Er is een geweldige tooltje: Fancontrol (versie 1.2 ) waarmee je fanspeed kan wijzigen.

Ik heb het oorspronkelijk geinstalleerd omdat me macbook late 2008 nogal geluid maakte. Dit bleek niet de fan te zijn maar de hardeschrijf (oke het is niet zo extreem maar als men zegt, mijn MacBook is geluidsloos wil ik weten waarom die van mij dat niet is).

Nu wat weken later draait het progje heerlijk en nu draait me fan wat harder zonder extra geluid en gaat het eerder harder blazen als ie belast wordt. Ik ben 10graden gezakt (van 80 naar 70graden at 100% belasting)

Ik zou dit proberen. Let wel op! Als je het progje wilt verwijderen is er een SMC reset nodig! En dit vereist dat je batterij eruit moet. Sommige willen dat niet wegens het niet 100% afsluiten van klepje :P .

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sroebert
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-05 22:05
Quakie schreef op maandag 16 maart 2009 @ 12:03:
Ik zou dit proberen. Let wel op! Als je het progje wilt verwijderen is er een SMC reset nodig! En dit vereist dat je batterij eruit moet. Sommige willen dat niet wegens het niet 100% afsluiten van klepje :P .
Wat bedoel je met dat niet 100% afsluiten van klepje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
BloodDragon schreef op maandag 16 maart 2009 @ 14:21:
[...]Wat bedoel je met dat niet 100% afsluiten van klepje?
Ik heb daar ook van gehoord. Bij de nieuwe MacBook schijnt de klep waaronder de accu zit, na het verwijderen soms niet meer goed vast te zitten. Daar is een hele discussie over geweest op MacRumors toen hij net uit was. Symptoom is een spleet tussen de klep en soms een wiebelende MacBook (omdat 2 van de pootjes ook op die klep zitten).

Ik geloof dat het kwam door de manier van het verwijderen van die klep waardoor een aantal haakjes heel licht worden verbogen. Maar ik heb zelf nog het plastic model dus ik heb het zelf niet gezien. Ik heb het alleen in de gaten gehouden omdat ik er over dacht om het nieuwe model te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huig
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-05 10:24

Huig

Merino Fanatic

Ik ben voor een uitwisseling van mijn opleiding (psychologie aan de UvA) aan het kijken voor een laptop. Ik heb eigenlijk een beetje genoeg van windows, en wil voor een macbook gaan. Nu is mijn oog gevallen op de macbook unibody, dat zal dan het standaard model worden. Nu is er ook een vriend van me die mij zijn macbook pro penryn wil verkopen. Wat is in mijn geval handig om te doen? Die Mbp is wel cool, met een 15 inch scherm, maar ik vind dat eigenlijk net iets te groot. De unibody vind ik er heel erg gelikt uitzien. Het enige wat ik ga doen is wat documentjes schrijven, muziek luisteren, films kijken en internetten. Kan iemand mij advies geven over de keuze? Ik heb namelijk geen idee. Ik heb wel rondgekeken op de apple site en gezocht op type nummers, en technisch ontloopt het elkaar niet zo veel. Is er iemand die me uit de "brand" kan helpen?

5D MK II | 24-105L | 35 1.44 Art | 50 1.8 MKII | 100L | 15" RMBP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shrien
  • Laatst online: 10:38

Shrien

frequent snoozer

Huig schreef op maandag 16 maart 2009 @ 19:46:
Ik ben voor een uitwisseling van mijn opleiding (psychologie aan de UvA) aan het kijken voor een laptop. Ik heb eigenlijk een beetje genoeg van windows, en wil voor een macbook gaan. Nu is mijn oog gevallen op de macbook unibody, dat zal dan het standaard model worden. Nu is er ook een vriend van me die mij zijn macbook pro penryn wil verkopen. Wat is in mijn geval handig om te doen? Die Mbp is wel cool, met een 15 inch scherm, maar ik vind dat eigenlijk net iets te groot. De unibody vind ik er heel erg gelikt uitzien. Het enige wat ik ga doen is wat documentjes schrijven, muziek luisteren, films kijken en internetten. Kan iemand mij advies geven over de keuze? Ik heb namelijk geen idee. Ik heb wel rondgekeken op de apple site en gezocht op type nummers, en technisch ontloopt het elkaar niet zo veel. Is er iemand die me uit de "brand" kan helpen?
Ik denk dat de standaard unibody Macbook aan al je wensen gaat voldoen :) Je hebt echt geen Pro nodig.
En als je zelf 15" al iets te groot vind, is 13,3" echt ideaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik heb dat klepje al vaak verwijderd en teruggeplaatst. Een enkele keer leek het alsof hij niet meer goed aansloot na het terugplaatsen, hij was krom en stond bol. Dit trok tot nu toe elke keer binnen een dag vanzelf weg, dus nu schrik ik er niet meer van. Het klepje sluit beter af dan de batterijklep van de oude MacBook die na verloop van tijd niet meer netjes aansloot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Canaria schreef op maandag 16 maart 2009 @ 19:59:
[...]

Ik heb dat klepje al vaak verwijderd en teruggeplaatst.
Mag ik vragen waarom je dat in vredesnaam doet? :P

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Huig schreef op maandag 16 maart 2009 @ 19:46:
Vraag anders aan hem of je z'n Macbook Pro een dagje mag uitproberen. Ik zelf heb ook een Macbook Pro en zou echt niet meer kleiner willen. Een hogere resolutie (1680x1050) zou ik nog fijner vinden zelfs. Voor internetten is een beetje schermruimte ook wel fijn. En een MBP is goed te vervoeren hoor, niet te zwaar met z'n 2,5 kilo en ook erg dun. En design is persoonlijk, maar ik vind zowel de uni-body als de oude MBP's erg mooi. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Datafeest schreef op maandag 16 maart 2009 @ 20:32:
[...]

Mag ik vragen waarom je dat in vredesnaam doet? :P
- geheugen vervangen: een schroefje was dolgedraaid, verschillende keren alsnog geprobeerd eruit te krijgen
- uiteindelijk geslaagd, nieuwe geheugenmodules geplaatst
- na een week wegens problemen het oude geheugen weer teruggeplaatst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Apart, dat het uiteindelijk over het klepje gaat, maar ind zoals boven allemaal aangegeven.

Ik zat op mijn werk vanmiddag, maar nu voor de zekerheid een link erbij:

fancontrol 1.2

Verder op de site kan je ook lezen dat een gebruiker het verder heeft aangepast voor PRO users.
Die kunnen dan per fan, per type (CPU , GPU) het instellen. Dit kan handig zijn gezien het feit dat er users zijn met artifacts op hun scherm (zie frontpage, aantal weken geleden) wegens een te hete GPU, etc.
Ik heb het getest voor de MacBook (late 2008) maar op dit moment kan het niets extra's omdat het niet de onboard gpu kan uitlezen. Ook het ontbreken van een tweede fan zorgt ervoor dat je al voldoende hebt aan standaard fancontrol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111618

Canaria schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 15:17:
[...]

Dat is niet waar, de 9400M heeft geen dedicated geheugen maar maakt ook gebruik van het ram.
Houdt dit in dat als ik 4GB ram, ipv de 2GB die nu in mijn late 2008 2.0GHz zit, installeer de grafische kaart 'meer kracht' heeft / 'sneller' is?
Ik merk bijvoorbeeld dat als ik onder Boot Camp icm WinXP het antieke Counter-Strike 1.6 speel er nogal wat vertraging zit tussen het bewegen van de muis en het bewegen van het beeld (dat volgt een fractie later, dit maakt de game onspeelbaar). Ik had eigenlijk wel verwacht dat deze MacBook deze game gemakkelijk aan zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Nope, je 9400M blijft even veel pakken qua memory en dat is 256MB. Je hebt meer ruimte over voor de rest qua os, applicaties en vm's. Je onboard GPU wordt dus niet krachtiger. Je draait Xp dus ik vermoed dat je weinig verschil gaat merken (2vs4gig onder xp zou in normale omstandigheden geen grote verschillen geven). Daarmee bedoel ik dus dat hem niet gebruikt voor video, fotobewerking etc. Je ruimte zit hem in het feit dat het langer duurt voordat ie moet gaan "swappen" en dus strooperig aanvoelt.

Vermoed eerder missing drivers qua muis en/of 3d nvidia. Nu draai ik niet zelf bootcamp maar zou eerder in die richting denken.

[ Voor 17% gewijzigd door Quakie op 16-03-2009 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shrien

Shrien

frequent snoozer

Anoniem: 111618 schreef op maandag 16 maart 2009 @ 23:08:
[...]

Houdt dit in dat als ik 4GB ram, ipv de 2GB die nu in mijn late 2008 2.0GHz zit, installeer de grafische kaart 'meer kracht' heeft / 'sneller' is?
Ik merk bijvoorbeeld dat als ik onder Boot Camp icm WinXP het antieke Counter-Strike 1.6 speel er nogal wat vertraging zit tussen het bewegen van de muis en het bewegen van het beeld (dat volgt een fractie later, dit maakt de game onspeelbaar). Ik had eigenlijk wel verwacht dat deze MacBook deze game gemakkelijk aan zou kunnen.
Dat is erg frappant, Counter-Strike: Source speelt mijn unibody Macbook [2.0 Ghz, 2GB] gemakkelijk :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:33

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Anoniem: 111618 schreef op maandag 16 maart 2009 @ 23:08:
[...]
...
....
* Kanarie mompelt iets over vsync, max render-a-head frames en google.

Weet niet meer precies hoe het zat, maar het komt vaker voor bij CS1.6.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111618

Kanarie schreef op maandag 16 maart 2009 @ 23:40:
[...]

* Kanarie mompelt iets over vsync, max render-a-head frames en google.

Weet niet meer precies hoe het zat, maar het komt vaker voor bij CS1.6.
Ah, kijk. Ik ga even Googlen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Canaria schreef op maandag 16 maart 2009 @ 19:59:
[...]Het klepje sluit beter af dan de batterijklep van de oude MacBook die na verloop van tijd niet meer netjes aansloot.
Inderdaad, de 'klep' van de oude is gewoon de onderkant van de accu, maar die sluit bij mijn witte MB ook totaal niet goed aan. Aan de ene kant zit hij zo 2mm dieper :P Wat dat betreft valt me de kwaliteit van de behuizing erg tegen na een PowerBook gewend te zijn.

Maargoed de unibody is al een stuk beter.

Edit:
SaURoN schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 22:35:
Heeft er hier ook iemand last van het volgende probleem?

http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=9103154

Ik heb er wel last van in iedergeval....Heb me monitor ook al op 60hz precies gezet met switchresx..

Gebeurt alleen met een MDP > VGA connector niet met DVI.

Betreft een 24" dell monitor.....Hoop dat er echt een oplossing komt want heb het nu al wel 10x gehad afgelopen uur :(
Misschien is deze update trouwens een oplossing voor dit probleem? Is net uitgekomen en ik moest gelijk aan deze vraag denken :)

[ Voor 49% gewijzigd door GekkePrutser op 17-03-2009 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabulaus
  • Laatst online: 30-04 08:09

fabulaus

Ja toch

Ik moet het momenteel nog doen met de oude witte macbook met tiger maar wil volgende week overstappen naar de unibody met leopard. Nu vroeg ik mij af hoe ik het best al mijn bestanden (muziek, films, foto's en data) over kan zetten op "de nieuwe". Helaas heb ik de twee niet tegelijk in mijn bezit, de witte gaat eerst de deur uit voordat ik de unibody koop.
Ik verwacht wel een externe hardere schijf te kunnen lenen en anders zal ik het met DVD's moeten gaan doen.

Maar de vraag is, hoe ga ik dit doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaURoN
  • Niet online
GekkePrutser schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 10:37:
[...]

Inderdaad, de 'klep' van de oude is gewoon de onderkant van de accu, maar die sluit bij mijn witte MB ook totaal niet goed aan. Aan de ene kant zit hij zo 2mm dieper :P Wat dat betreft valt me de kwaliteit van de behuizing erg tegen na een PowerBook gewend te zijn.

Edit:

[...]

Misschien is deze update trouwens een oplossing voor dit probleem? Is net uitgekomen en ik moest gelijk aan deze vraag denken :)
Ik ga het zometeen direct proberen, moet ik wel eerst de DVI connector er weer uithalen etc :) Ik laat het nog wel even weten! Thanks in iedergeval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-05 22:38
fabulaus schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 12:16:
Ik moet het momenteel nog doen met de oude witte macbook met tiger maar wil volgende week overstappen naar de unibody met leopard. Nu vroeg ik mij af hoe ik het best al mijn bestanden (muziek, films, foto's en data) over kan zetten op "de nieuwe". Helaas heb ik de twee niet tegelijk in mijn bezit, de witte gaat eerst de deur uit voordat ik de unibody koop.
Ik verwacht wel een externe hardere schijf te kunnen lenen en anders zal ik het met DVD's moeten gaan doen.

Misschien een idee om bijv. timemachine te gebruiken? upgrade tiger naar leopard en dan maar backuppen met timemachine?

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Op voorhand wil ik geen batterijdiscussie op gang brengen, maar ik ben benieuwd hoe mensen hun MacBook gebruiken qua powercable en settings. Ik ben nogal conservatief en sluit dus netjes mijn MacBook af, powercord los.

Nu kost het hier enorm veel batterij als ik mijn scherm dichtklap en vervolgens hem laat slapen tot de volgende dag. Ik vroeg me dus af of mensen hem gewoon dichtklappen met stroom aan en vervolgens hem een dag of dagen laten liggen? En vervolgens hem pakken met (98 a 99% batterij) en verder werken.
Nu stoort het afsluiten en opstarten niet want dat is gewoon voor mij ook instant (ivt windows vista).
Het is misschien een gekke vraag, maar ik kom van Windows, heel veel dingen die ik raar in begin vond op de Mac, vind ik nu extreem handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04-05 21:11

Nitai

Live the life you love.

Als hem dichtklap dan houdt hij het bij een volle batterij toch iets van 2,5 dag uit. Ik laad de Macbook op als het nodig is, maar uit doe ik hem nooit.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaURoN
  • Niet online
GekkePrutser schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 10:37:
[...]

Edit:

[...]

Het lijkt te hebben gewerkt! Hij heeft nu al een uur niet meer geflikkerd na de update! Thanks :) Mocht het nogwel voorkomen laat ik het weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 285165

Misschien is de vraag al langs gekomen maar ik weet het niet zeker. Kan de macbook white 2,16Ghz (2gb blabla) Counterstrike Source draaien? Bij CS 1.6 heb ik een soort van lag, dan is de muis net een tikkeltje te traag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Laatst online: 10:33

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Anoniem: 285165 schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 15:32:
Misschien is de vraag al langs gekomen maar ik weet het niet zeker. Kan de macbook white 2,16Ghz (2gb blabla) Counterstrike Source draaien? Bij CS 1.6 heb ik een soort van lag, dan is de muis net een tikkeltje te traag..
Lees ~10 posts terug.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Nitai schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 14:31:
Als hem dichtklap dan houdt hij het bij een volle batterij toch iets van 2,5 dag uit. Ik laad de Macbook op als het nodig is, maar uit doe ik hem nooit.
oke, met niet uit? continue aan of met sleep er bij?

(mijn batterij loopt in sleep 25% terug zonder active programma's vandaar dat hij nooit in sleep terechtkomt behalve als ik weet dat ik hem weer pak)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fipotje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-12-2021
Net nieuwe macbook maar hoe deed je onder HD icoon de schijf grootte en beschikbare ruimte ook al weer laten zien ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:29

breinonline

Are you afraid to be known?

Fipotje schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 21:00:
Net nieuwe macbook maar hoe deed je onder HD icoon de schijf grootte en beschikbare ruimte ook al weer laten zien ?
Klik op desktop, cmd+J (show view options in het rechtsklikmenu), show item info.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fipotje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-12-2021
breinonline schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 21:16:
[...]

Klik op desktop, cmd+J (show view options in het rechtsklikmenu), show item info.
:D thanks man

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo-re-mi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-09-2024

Jo-re-mi

_ _ _d(□_□)b

Quakie schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 13:43:
Op voorhand wil ik geen batterijdiscussie op gang brengen, maar ik ben benieuwd hoe mensen hun MacBook gebruiken qua powercable en settings. Ik ben nogal conservatief en sluit dus netjes mijn MacBook af, powercord los.

Nu kost het hier enorm veel batterij als ik mijn scherm dichtklap en vervolgens hem laat slapen tot de volgende dag. Ik vroeg me dus af of mensen hem gewoon dichtklappen met stroom aan en vervolgens hem een dag of dagen laten liggen? En vervolgens hem pakken met (98 a 99% batterij) en verder werken.
Nu stoort het afsluiten en opstarten niet want dat is gewoon voor mij ook instant (ivt windows vista).
Het is misschien een gekke vraag, maar ik kom van Windows, heel veel dingen die ik raar in begin vond op de Mac, vind ik nu extreem handig.
Ik sluit m'n MacBook (Black, 2,5 jaar oud) z.g.a. nooit af. Altijd dichtklappen en in sleep, onderweg, 's nacht...
Kost me per nacht iets van 5-10% batterij. (Eigenlijk helemaal niet duurzaam besef ik me nu..).
Mijn credo: je hebt een batterij gebruik die ook gewoon. Niet te moeilijk doen. Wel eens in de zoveel tijd calibreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabulaus
  • Laatst online: 30-04 08:09

fabulaus

Ja toch

Misschien een idee om bijv. timemachine te gebruiken? upgrade tiger naar leopard en dan maar backuppen met timemachine?
Upgraden zie ik niet echt zitten, wil mijn macbook gewoon origineel verkopen. Ik heb "schijfhulp programma" gevonden bij de hulp programma's. Kan ik hier iets mee?

[ Voor 56% gewijzigd door fabulaus op 19-03-2009 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:24
Anoniem: 285165 schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 15:32:
Toevallig een bluetooth muis? Deze heeft nogal wat meer lag dan een 'non-bt-wireless' en 'non-wireless' muis.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
ZpAz schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 09:33:
[...]

Toevallig een bluetooth muis? Deze heeft nogal wat meer lag dan een 'non-bt-wireless' en 'non-wireless' muis.
ik denk eerder gewoon framerate lag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 110871

De vrouw hier heeft een macbook met een scheur ik de bottomcase....

Binnen de garantie dus ik terug naar de shop...

Helaas is het sinds een paar weken de policy van Apple dat scheuren in de BOTTOM case niet meer
onder de garantie vallen maar dat dit altijd de schuld is van de gebruiker.
Scheuren in de TOP case worden wel gewoon vergoed nog steeds
Dat ding is zelfs nog nooit het huis uit geweest, of gevallen oid...

Dus helaas is de ooh zo beroemde apple service weer ver te zoeken ;(

En ja ik heb zelf apple gebeld en geloof ik 6 maal aan de tel gehangen maar helaas No Sigar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-05 22:38
Anoniem: 110871 schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 15:23:

Helaas is het sinds een paar weken de policy van Apple dat scheuren in de BOTTOM case niet meer

En ja ik heb zelf apple gebeld en geloof ik 6 maal aan de tel gehangen maar helaas No Sigar
Flink aandouwen op de top case? en dan maar inruilen?

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:34
Anoniem: 110871 schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 15:23:

Is altijd zo bagger he !
Als er iets mis is met het product ( een fabricage fout duidelijk ) dan maar gewoon uitsluiten voor garantie ? :S
Echt 100% gaar die apple service soms.
Pas na flink aandringen lukt het ( heb ervaring mee helaas... )

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJH
  • Laatst online: 14-03 09:14

DJH

Ik heb sinds 4 maanden ofzo een Macbook. Soms loop ik helaas tegen een probleem aan. Zie screenshot:
Afbeeldingslocatie: http://www.haarsmazijlstra.nl/downloads/afb5.png

Deze vage weergave komt wanneer ik scroll. Eerste dacht ik dat het alleen in Safari zo is, maar in iPhoto gebeuren ook dit soort dingen.

Zijn er meer met dit probleem en zijn er eventueel oplossingen voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liquid
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Dat probleem heb ik ook. Maar alleen in safari. Ik vermijd safari tegenwoordig zoveel mogelijk, want het rare is dat safari ook mijn hdd zo laat kraken terwijl firefox dat helemaal niet doet. Maar verder ook geen oplossing hebben kunnen vinden hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 163039

Dom vraagje tussendoor:

ik was ff met een wacom tablet bezig en heb nu mijn bookmarks in safari opeens weggemaakt. Nu ik met mijn muis die balk weer uit probeer te trekken lukt het niet en bij safari opties staat ook niks, iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 193933

Weergave -> Toon bladwijzerbalk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 163039

Daarom zei ik ook dom vraagje tussendoor. :) Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmegens
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:55
Dus helaas is de ooh zo beroemde apple service weer ver te zoeken
Is altijd zo bagger he !
Als er iets mis is met het product ( een fabricage fout duidelijk ) dan maar gewoon uitsluiten voor garantie ? :S
Echt 100% gaar die apple service soms.
Ik wil wel eens weten waar jullie dit op baseren? Hebben jullie gegeven of statistieken waaruit blijkt dat Apple service achter blijft bij andere fabrikanten?

Sorry dat ik erover zeur, maar ik wordt altijd zo moe van dit soort berichten. Het lijkt er wel op dat er voor Apple een andere standaard geld dan voor een andere fabrikant. De Apple service is gewoon goed. Ze voldoen aan alle wettelijke eisen die gelden voor garantie, en willen vaak nog coulance toepassen wanneer ze geen verplichtingen meer hebben. Ik kan me wel voorstellen dat wanneer iemand belt met een defect aan een product en dan standaard coulance eist, de mensen van Apple niet meer zo snel meewerken.

Over je bottomcase.. Dat klopt, Apple heeft toegegeven dat er problemen zijn met de topcase van de witte Macbooks. De eerste modellen verkleurden nogal erg. De latere modellen scheuren nogal snel vanwege het openen en sluiten van de macbook. Hier wordt een magnetische sluiting voor gebruikt die behoorlijk sterk is. Nu zorgen de horizontale afstandhoudertjes aan de bovenkant van het scherm en voor dat de topcase daardoor scheurt. Als het probleem van je bottomcase zich in dit gebied bevind dan kun je gewoon naar een official Apple reseller gaan, en zij regelen de rest.

Als er echter problemen elders op je bottomcase zitten, dan is het een volgende probleem. Als je de Macbook korter dan 6 maanden hebt, moet Apple aantonen dat het defect door verkeerd gebruik is ontstaan. Als je hem langer dan 6 maanden hebt, moet jij aan kunnen tonen dat het probleem ontstaan is zonder verkeerd te gebruiken. Das nu eenmaal de wet. Die scheur komt er dan ook niet spontaan door het niets doen, dus dat is dan toch door eigen gebruik. Als je hem dan dus langer dan 6 maanden hebt, dan wordt het lastig aan te tonen dat er nooit iets mee gebeurt is. Die bewijslast ligt echter wel bij de consument.

Geen enkele fabrikant van laptops zal zomaar zoiets repareren, of je nou wilt of niet. Tenzij je natuurlijk aan kunt tonen dat het een fabricatiefout is, maar dan zul je nog eerst veel meer mensen met hetzelfde probleem moeten vinden, die allemaal dezelfde oorzaak aan kunnen duiden. Kortom, valt je macbook binnen het bekende probleem dan heb je geluk. Doet ie dat niet dan kan Apple er eigenlijk niks aan doen en is het dus ook een beetje flauw om over slechte service te gaan zeuren.

[ Voor 10% gewijzigd door cmegens op 22-03-2009 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
cmegens schreef op zondag 22 maart 2009 @ 16:20:
[...]

[...]

Ik wil wel eens weten waar jullie dit op baseren? Hebben jullie gegeven of statistieken waaruit blijkt dat Apple service achter blijft bij andere fabrikanten?

Sorry dat ik erover zeur, maar ik wordt altijd zo moe van dit soort berichten. Het lijkt er wel op dat er voor Apple een andere standaard geld dan voor een andere fabrikant. De Apple service is gewoon goed. Ze voldoen aan alle wettelijke eisen die gelden voor garantie, en willen vaak nog coulance toepassen wanneer ze geen verplichtingen meer hebben. Ik kan me wel voorstellen dat wanneer iemand belt met een defect aan een product en dan standaard coulance eist, de mensen van Apple niet meer zo snel meewerken.

Over je bottomcase.. Dat klopt, Apple heeft toegegeven dat er problemen zijn met de topcase van de witte Macbooks. De eerste modellen verkleurden nogal erg. De latere modellen scheuren nogal snel vanwege het openen en sluiten van de macbook. Hier wordt een magnetische sluiting voor gebruikt die behoorlijk sterk is. Nu zorgen de horizontale afstandhoudertjes aan de bovenkant van het scherm en voor dat de topcase daardoor scheurt. Als het probleem van je bottomcase zich in dit gebied bevind dan kun je gewoon naar een official Apple reseller gaan, en zij regelen de rest.

Als er echter problemen elders op je bottomcase zitten, dan is het een volgende probleem. Als je de Macbook korter dan 6 maanden hebt, moet Apple aantonen dat het defect door verkeerd gebruik is ontstaan. Als je hem langer dan 6 maanden hebt, moet jij aan kunnen tonen dat het probleem ontstaan is zonder verkeerd te gebruiken. Das nu eenmaal de wet. Die scheur komt er dan ook niet spontaan door het niets doen, dus dat is dan toch door eigen gebruik. Als je hem dan dus langer dan 6 maanden hebt, dan wordt het lastig aan te tonen dat er nooit iets mee gebeurt is. Die bewijslast ligt echter wel bij de consument.

Geen enkele fabrikant van laptops zal zomaar zoiets repareren, of je nou wilt of niet. Tenzij je natuurlijk aan kunt tonen dat het een fabricatiefout is, maar dan zul je nog eerst veel meer mensen met hetzelfde probleem moeten vinden, die allemaal dezelfde oorzaak aan kunnen duiden. Kortom, valt je macbook binnen het bekende probleem dan heb je geluk. Doet ie dat niet dan kan Apple er eigenlijk niks aan doen en is het dus ook een beetje flauw om over slechte service te gaan zeuren.
Nah ergens is het voor Apple typerend dat de vormgeving de degelijkheid tegenwerkt.

Bij de Iphones komen nogsteeds haarscheurtjes voor die zonder enige aanwijzing ontstaan bij normaal gebruik maar zodra deze voelbaar is gaan ze er standaard er vanuit dat het door de gebruiker komt terwijl het een feit is dat dit een fabricage fout is. Hetzelfde geld voor de oudere Cube g4's waarbij dezelfde soort scheurtjes ontstonden als bij de huidige witte macbook. Het is gewoon van te gekke dat dit niet zonder problemen gefixt kan worden. Er zijn een aantal resellers die hier zeer netjes mee omgaan. Maar Apple heeft soms wel wat problemen met hun garantie afhandeling op het punt van de bouwkwaliteit van hun producten.

Ook design fouten als gradient in de schermen van de Imac door de hitte achter het scherm komen voor. Soms is het gewoon TEveel vormgeving.

Ik heb nu een Apple Macbook unibody die geen enkele kuurt vertoont en prima werkt. Hier laat Apple zien dat ze het wel kunnen. Daarintegen moet me Iphone deze week voor de 3de keer terug. Zo ook 2 White macbooks van vrienden. Het is soms echt hit or miss bij Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sroebert
  • Laatst online: 04-05 22:05
Sn0wblind schreef op zondag 22 maart 2009 @ 20:35:
[...]
Ik heb nu een Apple Macbook unibody die geen enkele kuurt vertoont en prima werkt. Hier laat Apple zien dat ze het wel kunnen. Daarintegen moet me Iphone deze week voor de 3de keer terug. Zo ook 2 White macbooks van vrienden. Het is soms echt hit or miss bij Apple.
Tja, is dit niet gewoon bij elk merk?? Kijk naar Microsoft en hun Xbox RROD, Sony en problemen met PS2 dvd lasers. Ik had een HP laptop 2 jaar terug, die drie keer terug kon, omdat de wireless kaart op het moederbord erop meegehouden was. Ik weet wel beter dan een merk hierop veroordelen, het gaat er dan natuurlijk met name om hoe met deze problemen om wordt gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
BloodDragon schreef op zondag 22 maart 2009 @ 20:56:
[...]

Tja, is dit niet gewoon bij elk merk?? Kijk naar Microsoft en hun Xbox RROD, Sony en problemen met PS2 dvd lasers. Ik had een HP laptop 2 jaar terug, die drie keer terug kon, omdat de wireless kaart op het moederbord erop meegehouden was. Ik weet wel beter dan een merk hierop veroordelen, het gaat er dan natuurlijk met name om hoe met deze problemen om wordt gegaan.
Het zijn bij Apple voornamelijk behuizings problemen of problemen door de vormgeving. De Xbox vind ik sowieso een bagger product. Maar in het algemeen hebben andere fabriekanten het wel minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:07
Andere fabrikanten hebben vaak een veelvoudig aantal types laptops. Kijk bv naar asus. Als dus daarmee een probleem is valt dat gewoon minder op.

Dat plus het feit dat mensen die een apple laptop kopen verwachten dat het 100% goed is en dus sneller gaan zeiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
lowfi schreef op zondag 22 maart 2009 @ 21:47:
Andere fabrikanten hebben vaak een veelvoudig aantal types laptops. Kijk bv naar asus. Als dus daarmee een probleem is valt dat gewoon minder op.

Dat plus het feit dat mensen die een apple laptop kopen verwachten dat het 100% goed is en dus sneller gaan zeiken ;)
Die laptops zijn vaak allemaal van dezelfde amterialen,

Het valt imo echt neit te ontkenne. Ik ben een happy Apple gebruiker hoor maar ik weet echt wel dat er met heel veel producten gewoon kuren waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:07
Zonder harde cijfers kom je niet ver ;) Je spelchecker werkt iig niet goed, apple laptop I presume? :P

Natuurlijk is niets perfect maar worden sommige zaken sterk overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
lowfi schreef op zondag 22 maart 2009 @ 22:23:
Zonder harde cijfers kom je niet ver ;) Je spelchecker werkt iig niet goed, apple laptop I presume? :P

Natuurlijk is niets perfect maar worden sommige zaken sterk overdreven.
Ik typ vaak een beetje rommelig maar check het vaak niet na, Als je een apple keyboard gewend bent en je zit ff achter een standaard toestenbord tikt dat was crap.

In ieder geval is je eigen omgeving natuurlijk gen maatstaaf maar afgezien van nieuwtjes op het internet en mensen in me omgeving kan ik denk ik wel zeggen dat er wel degelijsk veel design fouten zijn gemaakt op gebied van materialen en bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 296282

Even een vraagje omdat ik dit niet met de zoekfunctie kon vinden,

Ik heb sinds vorige week een MacBook white, en nu kom ik er net achter dat er wat speling op de topcase zit. Rechts in de hoek (aan de voorkant) zit er een hele kleine speling tussen topcase en de rest van de MacBook. Ik kan de topcase hier ook indrukken en het kraakt dan een beetje. Zijn jullie hier bekend mee en denken jullie dat dit verder los laat? Misschien komt het namelijk over als zoeken naar problemen :)

Ik heb de MacBook in de Apple Online store gekocht en kan hem dus niet even snel bij de winkel langs brengen. Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shrien

Shrien

frequent snoozer

Anoniem: 296282 schreef op maandag 23 maart 2009 @ 15:01:
Even een vraagje omdat ik dit niet met de zoekfunctie kon vinden,

Ik heb sinds vorige week een MacBook white, en nu kom ik er net achter dat er wat speling op de topcase zit. Rechts in de hoek (aan de voorkant) zit er een hele kleine speling tussen topcase en de rest van de MacBook. Ik kan de topcase hier ook indrukken en het kraakt dan een beetje. Zijn jullie hier bekend mee en denken jullie dat dit verder los laat? Misschien komt het namelijk over als zoeken naar problemen :)

Ik heb de MacBook in de Apple Online store gekocht en kan hem dus niet even snel bij de winkel langs brengen. Alvast bedankt!
Volgens mij heeft iedereen dit met een witte Macbook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Shrien schreef op maandag 23 maart 2009 @ 15:07:
[...]

Volgens mij heeft iedereen dit met een witte Macbook.
Niets aan laten doen dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shrien

Shrien

frequent snoozer

Even afwachten of er verder nog iemand wat over te zeggen heeft hier :P Maar ik had het in ieder geval ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Shrien schreef op maandag 23 maart 2009 @ 15:32:
[...]

Even afwachten of er verder nog iemand wat over te zeggen heeft hier :P Maar ik had het in ieder geval ook.
Maar het blijft stil... niemand anders hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-05 14:42

seninha

god's right foot

Nou,ik heb erg GEEN last van.Maar als ik jou was zou ik gewoon langs een Apple center gaan om er naar te laten kijken.
Volgens mij is het gewoon een paar schroefjes los en weer vast maken.

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motabeatz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-04 18:26
He mensen,

ik ga binnenkort een Macbook aanschaffen en nou was mijn vraag:

Ik gebruik thuis een qwerty tobo, kan ik dan gewoon deze kiezen? Verlicht toetsenbord (Nederlands) & Gebruikershandleiding (Nederlands)

motabeatz.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oviparous
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Anoniem: 296282 schreef op maandag 23 maart 2009 @ 15:01:
Hier ook een macbook white, de topcase kan ik op een aantal plaatsen een klein stukje (1mm) indrukken als ik er wat kracht op zet. Dit lijkt me vrij normaal aangezien topcase en bottomcase 2 losse onderdelen zijn. Aan de linkerkant (waar alle poorten zitten) en de rechterkant (bij de cd/dvd-sleuf) kan ik de bottomcase aan de zijkant wat indrukken.

Heb me er in 't begin wel aan gestoord maar alle macbooks die ik in handen heb gehad hebben dit in meer of mindere mate. 't Is ook onmogelijk om die 2 delen 100% strak op elkaar te krijgen volgens mij, dan had je een unibody moeten kopen. Heb een keer geinformeerd bij MacMe en daar werd verteld dat een beetje speling geen probleem is, als er kieren inzitten waar stof door kan is 't wel de moeite waard om te laten repareren.

Zou me er dus niet druk om maken maar kan niet helemaal inschatten hoe 't bij jou is. Laat 't anders even zien bij een reseller, als 't echt erg is is kunnen zij bij Apple declareren en 't je eerlijk vertellen.

Wat ik storender vind is een "crack" in de voorkant van mijn bottomcase, lijkt hierop: (niet mijn mac, kan 't niet fotograferen met m'n telefoon) Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2118/2169145970_6dd4ce5cd7.jpg

Heb uit dit topic (of een ander topic hier...) begrepen dat dit niet onder garantie valt (nog tot 2011 Applecare) zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

[ Voor 12% gewijzigd door Oviparous op 24-03-2009 12:24 . Reden: typo's, alinea vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

seninha schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 11:25:
Nou,ik heb erg GEEN last van.Maar als ik jou was zou ik gewoon langs een Apple center gaan om er naar te laten kijken.
Volgens mij is het gewoon een paar schroefjes los en weer vast maken.
Kan ik ook langs gaan als ik mn MB in the apple online store heb gekocht? Ik heb geen zin om hem hiervoor op te sturen en 2 weken kwijt te zijn namelijk :)
Vallen de ifactors winkels ook onder apple centers die ernaar kunnen kijken of zijn er speciale reparatie/service centers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• messi
  • Laatst online: 09:53
Ik heb het ook voor elkaar :p een mooie barst in mijn macbook. De andere kant is ook bijna "door" (plastic is witter dan de rest van de case). Ook op de plek waar die randen aan het scherm de body raken.
Van de week maar eens naar de apple store.

Afbeeldingslocatie: http://twitpic.com/show/thumb/2eifx.jpg

Onze excuses voor het ontbreken van de ondertiteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

messi schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 13:01:
Ik heb het ook voor elkaar :p een mooie barst in mijn macbook. De andere kant is ook bijna "door" (plastic is witter dan de rest van de case). Ook op de plek waar die randen aan het scherm de body raken.
Van de week maar eens naar de apple store.

[afbeelding]
Doet dit probleem zich trouwens nog steeds voor bij de laatste lichtingen MacBooks of is het probleem inmiddels opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shrien

Shrien

frequent snoozer

Anoniem: 296282 schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 13:11:
[...]

Doet dit probleem zich trouwens nog steeds voor bij de laatste lichtingen MacBooks of is het probleem inmiddels opgelost?
Bij de aluminium Macbooks is de bouw gewoon super :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Shrien schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 13:14:
[...]

Bij de aluminium Macbooks is de bouw gewoon super :)
Maar de laatste lichting witte mb's 2009 hebben het ook nog? Dan kan ik me vast voorbereiden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Anoniem: 296282 schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 13:26:
[...]

Maar de laatste lichting witte mb's 2009 hebben het ook nog? Dan kan ik me vast voorbereiden ;)
Dat zou ik ook graag willen weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 179047

Hoi Luitjes,

Ik heb sinds 4/5 maanden een MacBook ALU. Sinds gister wil deze niet meer booten. De error welke hij weergeeft is: "Ongeldige nodestructuur B Tree." Uiteraard heb ik het halve web, en apple-site, afgespoord waar geen juiste oplossing gevonden. Ik heb al geprobeerd om via de bijgeleverde Mac OS X disc de EHBO (FirstAid) op de schijf toe te passen, helaas zonder succes. Hij geeft dan nog steeds de "Ongeldige nodestructuur B Tree."-error. Ook heb ik geprobeerd om, zoals aangegeven in de manual, het OS opnieuw te instaleren; ook dit zonder succes.

Ik ga er nu dan ook vanuit dat de HD kapot is. Dit is mijn eerst Apple, gekocht via de AppleStore online, en baal dus als een stekker dat ik niet op mijn geliefde machientje kan werken.

Heeft iemand tips? Dé oplossing?

Ik val onder het jaar garantie dat Apple biedt zodra je een product aanschaft. Heeft iemand hier ervaring mee? Kan ik met een belletje naar een AppleStore bij mij in de buurt het probleem laten fixen?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weswyp
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-05 21:35
Anoniem: 179047 schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 19:45:
Hoi Luitjes,

Ik heb sinds 4/5 maanden een MacBook ALU. Sinds gister wil deze niet meer booten. De error welke hij weergeeft is: "Ongeldige nodestructuur B Tree." Uiteraard heb ik het halve web, en apple-site, afgespoord waar geen juiste oplossing gevonden. Ik heb al geprobeerd om via de bijgeleverde Mac OS X disc de EHBO (FirstAid) op de schijf toe te passen, helaas zonder succes. Hij geeft dan nog steeds de "Ongeldige nodestructuur B Tree."-error. Ook heb ik geprobeerd om, zoals aangegeven in de manual, het OS opnieuw te instaleren; ook dit zonder succes.

Ik ga er nu dan ook vanuit dat de HD kapot is. Dit is mijn eerst Apple, gekocht via de AppleStore online, en baal dus als een stekker dat ik niet op mijn geliefde machientje kan werken.

Heeft iemand tips? Dé oplossing?

Ik val onder het jaar garantie dat Apple biedt zodra je een product aanschaft. Heeft iemand hier ervaring mee? Kan ik met een belletje naar een AppleStore bij mij in de buurt het probleem laten fixen?

Alvast bedankt
Heb je ook eventueel geprobeerd om je harde schijf even te formatteren ipv meteen een herinstall uit te voeren?
Dus opstarten van install disc - hulpprogramma's klikken - schijfhulpprogramma - je HD aanklikken en dan op wissen klikken (eventueel overschrijven met nullen).

Ofwel kan je eens de Apple Hardware Test uitvoeren. Opstarten met de D toets met de installatie dvd erin

Edit: Natuurlijk als er uit de Hardware test een resultaat komt, of het wissen van de schijf het probleem niet verhelpt kan je gewoon naar een apple service provider bij jouw in de buurt gaan en zij kunnen dan het hardware probleem voor je oplossen

[ Voor 7% gewijzigd door Weswyp op 24-03-2009 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 113201

souljah1h schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 18:49:
[...]

Dat zou ik ook graag willen weten!
ik heb nu sinds 30 januari zo'n whitebook (geupdate versie met nvidia 9400 erin) en ik heb er geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-05 12:37
En alweer over de 1000 posts!

SVP verder in: [MacBook] Ervaringen & Discussie - deel 15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07:22
^^ met hem :Y)

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.