[MacBook Pro] Discussietopic en Mini-FAQ Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 18 Laatste
Acties:
  • 6.964 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:45
Vandaag vers aangekondigd de MacBook Pro, we zetten de discussie hier verder.
Afbeeldingslocatie: http://images.apple.com/nl/macbookpro/images/indexfrontrow20060109.png
MacBook Pro - Specs:
• 15,4-inch breedbeeldscherm
• 1,67-GHz of 1,83-GHz Intel Core Duo
• 667-MHz "frontside"-bus en hoofdgeheugen
• PCI Express-architectuur
• Tot 120-GB Seriële ATA-schijf
• ATI Mobility Radeon X1600 met maximaal 256 MB geheugen op 16-baans PCI Express
• ExpressCard/34-sleuf
• Dual-link DVI, VGA-adapter inbegrepen
• Eén FireWire 400-poort, twee USB 2.0-poorten
• Optische digitale en analoge geluidsinvoer en -uitvoer, ingebouwde microfoon en stereoluidsprekers
• Slot-loading SuperDrive
• Verlicht toetsenbord, trackpad met scrollfunctie
• AirPort Extreme (802.11g), Bluetooth 2.0 + EDR en Gigabit Ethernet ingebouwd
• Mac OS X Tiger, iLife '06 met iWeb, iWork '06-proefversie en meer
MacBook Pro - het reclame praatje:
Je droomde er al tijden van, en nu heeft hij eindelijk een naam: MacBook Pro. Aangestuurd door een dual-core Intel-engine. Tot vier keer zo snel als de PowerBook G4. Een acht keer zo hoge grafische bandbreedte. Een ingebouwde iSight om overal direct videoconferenties te kunnen houden. En Front Row met een Apple Remote om iedereen in de kamer versteld te doen staan. Waarom zou je nog langer wachten? MacBook Pro is al verkrijgbaar voor € 2.689.-

Nieuwe engine, zelfde spirit

Dit is de eerste Mac-notebook die gebaseerd is op de revolutionaire nieuwe Intel Core Duo, een chip met twee processors tot 1,83 GHz. De Core Duo bevat 2 MB Smart Cache, L2-cache die naar behoefte door beide cores kan worden gebruikt. Bovendien zorgt deze processor voor betere prestaties op het gebied van 2D- en 3D-weergave, videobewerking en muziekcodering. De nieuwe engine is trouwens nog maar het begin. MacBook Pro heeft ook een "frontside"-bus en geheugencontroller die met hun 667 MHz sneller werken dan alle eerdere Mac-notebooks. Dit is de eerste Mac-notebook met PCI Express, een seriële ATA harde schijf en de ATI Mobility Radeon X1600 voor supersnelle grafische prestaties.

Ingebouwde reporter

Pak een stoel, klik op iemands iChat-symbool en voor je het weet neem je deel aan videoconferenties over de hele wereld. Het is bijna niet te zien, maar in de smalle rand net boven het beeldscherm is een iSight-camera ingebouwd. Nu kun je dus overdag vergaderen en 's avonds met de kinderen chatten. Dankzij iChat AV kun je met wel drie man tegelijk aan een videochat deelnemen. MacBook Pro wordt bovendien geleverd met de nieuwe Photo Booth-software van Apple, een programma waarmee je allerlei grappige effecten op je foto's kunt toepassen. Het nieuwe iLife '06 (inbegrepen natuurlijk) biedt je zelfs de mogelijkheid om met de iSight rechtstreeks films in iMovie op te nemen en er vervolgens met iWeb, het nieuwste programma van iLife, in een handomdraai een videoblog of podcast van te maken. (2).

Op tournee met MacBook Pro

MacBook Pro is de eerste notebook waarmee je Front Row-mediashows kunt maken. Met MacBook Pro kun je je nieuwste creaties op een heel eenvoudige (én spectaculaire) manier aan anderen tonen. Of je nu op het kantoor van een klant bent, op je eigen werkplek of in je hotelkamer, je kunt de Apple Remote overal gebruiken om je video's, muziek, films en meer te bedienen. Met Front Row kun je snel door je werk navigeren en het vanaf elke plek in de kamer afspelen. Je kunt de Apple Remote zelfs gebruiken om door Keynote-presentaties te navigeren.

Voor amateurs én professionals

Bij MacBook Pro krijg je iLife '06, een pakket gebruiksvriendelijke programma's waarmee iedereen wenskaarten, kalenders, dvd's, websites en podcasts kan maken. Zelfs professionals die normaal gesproken alleen met geavanceerde ontwerpsoftware werken, zullen met plezier zelf iets ontwerpen in iLife, en vervolgens in een handomdraai hun foto's, video's en gesproken commentaar op het web zetten. Met de MacBook Pro krijgt het begrip persvrijheid een geheel nieuwe dimensie (2).
MacBook Pro - Meer info:

• Algemene info: http://www.apple.com/nl/macbookpro/
• Foto gallery: http://www.apple.com/nl/macbookpro/gallery/
• Tweakers details: http://www.apple.com/nl/macbookpro/whatsinside.html

[ Voor 56% gewijzigd door leon1e op 10-01-2006 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:16
Dit is een betere topicstart. Misschien kun je nog wat info toevoegen over de speciale functies, die hem echt Apple maken. Natuurlijk het verlichte toetsenbord etc., maar ik dacht dan vooral wat extra aandacht voor de magnetische aansluiting voor de stroomadapter, remote, dual-link DVI etc.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-04 07:51
Zullen we maar meteen schrijven zoals Apple wil dat we het schrijven??
MacBook Pro dus.. niet Macbookpro :)
edit:
Al gefixed zie ik :)

Ik vind het een erg mooi apparaat... maar veel te duur. Ik heb het gevoel dat de echt pro's nog niet gaan overstappen op Intel wegens nog te weinig compatibaliteit met verschillende programma's, en voor de gewonere consument is het apparaat veel te duur lijkt me. Ook jammer dat er geen 12"-variant is, dat was toch altijd een van de best lopende Power- en iBook modellen.

Met de toevoeging "Pro" lijkt het erop dat Apple ook nog van plan is een MacBook (niet Pro) uit te brengen.. Laten we hopen dat die wat goedkoper is :)

[ Voor 6% gewijzigd door HyperioN op 10-01-2006 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peentje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-04 15:19

Peentje

MAC / Windows i don't care

En het geheugen de 1.83 versie heeft 1 gig RAM.

verder mooie startpost.

[ Voor 23% gewijzigd door Peentje op 10-01-2006 20:33 ]

Dell Latitude E7450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier Jonker
  • Laatst online: 24-08-2023
Ik vind de naam persoonlijk erg lomp klinken, bijna als een soort goedkope Chinese kloon van een 'echte' PowerBook.

Bovendien valt het mij op dat de FW800 poort wegbezuinigd is, dat de accu 20% meer capaciteit heeft t.o.v. de PowerBook G4 15" en dat de voeding een stuk heftiger is (85W vs. 65W). Er wordt op Apple's website nergens gesproken over hoe lang je op een accu kunt werken. Ik heb het vermoeden dat de MacBookPro in ieder geval meer stroom gebruikt dan de PowerBook.

Dat een intern modem niet meer standaard is vind ik eerlijk gezegd wel logisch.

Zie: http://www.apple.com/macbookpro/whatsinside.html
en http://www.apple.com/powerbook/specs.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik vind MacBook alleen niet echt lekker klinken. Mac-Book .. Mac ... Book, noem m dan gewoon NoteBook ofzo, maargoed. Voor de rest niet veel veranderd aan het uiterlijk. Stukkie dikker, op de foto's lijkt ie donkerder, en iets meer gaatjes in de frontale behuizing.

Afbeeldingslocatie: http://images.apple.com/powerbook/images/softwaretop20050920.jpg

Ik heb er nog geen goed zicht op, maar ik vond de oude toch wel mooier denk ik. Dat kleine roostertje in de zijkant.. Die stoere aansluitingssloten.. Ze gaan er niet op vooruit imo. :/

[ Voor 36% gewijzigd door Matias op 10-01-2006 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Wat mij opvalt is dat ze alleen een capaciteit in Wh geven, en geen (geschatte/lichtelijk overdreven) werkduur. Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Bash
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-09-2024
Wat een heftig duur apparaatje inderdaad. Ik ben van plan om een iBookje aan te gaan schaffen. Ik dacht, laat ik even de aankondigingen van 10 januari afwachten. Misschien dat er inderdaad ook een Macbook komt, maar ik denk dat ik toch maar een 12" bookje ga aanschaffen. Als ik deze prijzen zie dan schrik daar toch van. Dit is niet bepaald mijn budget. (Toegegeven dat je wel waar voor je geld krijgt)

Quote reclamepraatje "Hij is er al vanaf € 2.689.-" /quote reclamepraatje

Juist...

[ Voor 20% gewijzigd door The_Bash op 10-01-2006 20:38 ]

404 error: File not found | PSN: The_Bash

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:17

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Het is een ontzettend gaaf ding maar 2600 euro vind ik net iets teveel van het goedde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenGans
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-04 20:43
Damn.. jammer dat ie zo duur is hoor! Dan maar wachten tot de non Pro... Shit zeg.. had gehoop op een Intel iBook (ivm met studie volgend jaar!) helaas!

offtopic:
Sorry, mijn topicstart was *piep* i know, maar ben relatief nieuw hier (jaartje) dusja! Please dont blame me! :'( :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80403

Waarom berichten veel websites andere prijzen?

MacOSX.nl:
De 1.67 en de 1.83GHz Intel Core Duo die respectievelijk € 2139,- en € 2689,- gaan kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 132657

Tegen volgend jaar is er echt wel een i(ntel)Book hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-03 14:07

RSP

De nederlandse apple.nl geeft 'm aan voor "Vanaf 2689,-" maar ik kan de store momenteel niet bekijken. Ik had verwacht dat ie voor rond de 2k te koop zou zijn, maar dit is bijna 700e duurder... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-04 22:29

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Afbeeldingslocatie: http://images.apple.com/nl/macbookpro/images/indexmagneticanim20060109.gif

De netvoeding dat vast zit dmv een magneetje vindt ik echt super gewoon! Wat een simpele oplossing! Echt een Apple feature :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietzman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-04 20:28

Nietzman

Woei!

Hmmm, ik wacht de reviews mbt de accuduur wel eventjes af. Verder vind ik het maar matig dat FW800 verdwenen is, al heb ik het zelf nog nooit gebruikt. Maar ik hoop maar niet dat dat een teken voor de toekomst is en dat de opvolger van de iBook (iMacbook?) nog gewoon met Firewire geleverd word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonicKnight
  • Laatst online: 24-05-2022
Anoniem: 80403 schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 20:38:
Waarom berichten veel websites andere prijzen?

MacOSX:
[...]
Dat bericht op de officiële site www.apple.com/nl/macbookpro/ is verwarrend want de prijs die daar staat vermeld geldt voor de duurste versie.

Maar toen de Apple NL store net even kort open was stond er wel degelijk "vanaf € 2139".

MacBook Pro (mid-2010) || 2.4 GHz Core 2 Duo || 2x2GB || 64 GB OCZ Vertex + 640GB Samsung HM641JI || Eizo S2232WE-BK || Bose Companion II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Niet online
Ik verwacht trouwens dat het niet lang meer duurt eer de huidige Power modellen verdwijnen, want komop, wie koopt er nou een G4 voor $1999 terwijl er een 4 keer zo snelle machine voor precies dezelfde prijs te koop is. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 119595

Ik hoop het...
Ik was namelijk van plan een 15 inch Powerbook te kopen. Dus miss valt hij toch noch binnen het budget, ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
matiasjansen schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 20:47:
Ik verwacht trouwens dat het niet lang meer duurt eer de huidige Power modellen verdwijnen, want komop, wie koopt er nou een G4 voor $1999 terwijl er een 4 keer zo snelle machine voor precies dezelfde prijs te koop is. 8)7
Is de G4 eingenlijk nog steeds sneller met RC5-en, of heeft intel inmiddels ook goede SSE instructies?

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31421

Hopelijk vallen de prijzen op de 2ehandsmarkt nu in elkaar voor de powerbooks ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

begintmeta schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 20:49:
[...]

Is de G4 eingenlijk nog steeds sneller met RC5-en, of heeft intel inmiddels ook goede SSE instructies?

:P
De G4 is nooit sneller geweest dan een Pentium-M?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Anoniem: 31421 schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 20:49:
Hopelijk vallen de prijzen op de 2ehandsmarkt nu in elkaar voor de powerbooks ...
Mwoah ik gok van niet. Kijk maar eens naar hoeveel een G3 nog opbrengt terwijl er allang G4's zijn :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Namu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-04 15:15

Namu

Silver Wings Of Morning

Ik zit een beetje verbaast te kijken naar die prijzen...

Voordat de store plat ging stond op de amerikaanse site "1999" en "2499" (zie macrumors)
en op de nederlandse site store "2139" en "2689"

dit klopt toch niet? Het zou bijna lijken dat ze de prijzen de verkeerde kant op hebben berekend... De euro is meer waard en het zou dus lager moeten zijn dan de dollar prijs...

Maar goed, de apple store is dicht dus mischien zijn ze het aan het repareren...

Ik ben in iedergeval verkocht... 2700 euro of niet (heb ook nog 12% korting (student)) Ik zal binnekort de trotse bezitter zijn van een Refv-A "macbook pro" (what a name...)

[ Voor 6% gewijzigd door Namu op 10-01-2006 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Niet online
Atlas schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 20:50:
[...]

Mwoah ik gok van niet. Kijk maar eens naar hoeveel een G3 nog opbrengt terwijl er allang G4's zijn :)
Alleen kan je nu met een G4 1.67Ghz veel minder lang vooruit
Namu schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 21:04:

Voordat de store plat ging stond op de amerikaanse site "1999" en "2499" (zie macrumors)

dit klopt toch niet? Het zou bijna lijken dat ze de prijzen de verkeerde kant op hebben berekend... De euro is meer waard en het zou dus lager moeten zijn dan de dollar prijs...

Maar goed, de apple store is dicht dus mischien zijn ze het aan het repareren...

Ik ben in iedergeval verkocht... 2700 euro of niet (heb ook nog 12% korting (student)) Ik zal binnekort de trotse bezitter zijn van een Ref-A "macbook pro" (what a name...)
Apple, net als elk ander stuk electronica, is in de vs goedkoper omdat ze daar in webshops ten eerste geen BTW berekenen (wel verrekenen) en geen invoerbelasting betalen. Hardware is hier altijd duurder

[ Voor 64% gewijzigd door Matias op 10-01-2006 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Namu schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 21:04:

Ik ben in iedergeval verkocht... 2700 euro of niet (heb ook nog 12% korting (student)) Ik zal binnekort de trotse bezitter zijn van een Ref-A "macbook pro" (what a name...)
je bedoelt ongetijfeld een Rev A

Verder is er inderdaad een behoorlijk prijsverschil, maar in NL zit in tegenstelling tot in de VS de BTW er al in (compenseert ongeveer het euro/dollar-verschil). Verder weet ik niet of de VS lagere invoerheffingen op laptops hebben dan de EU, de dingen worden ten slotte in Taiwan gemaakt (of niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50624

12%? Ik dacht dat er 8% korting gegeven werd aan studenten?

Ik twijfel nog, ik heb het geld er wel voor, maar het is wel een godsvermogen zeg :X Nu kan ik mijn huidige laptop wel verkopen natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Namu

Namu

Silver Wings Of Morning

Anoniem: 50624 schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 21:14:
12%? Ik dacht dat er 8% korting gegeven werd aan studenten?

Ik twijfel nog, ik heb het geld er wel voor, maar het is wel een godsvermogen zeg :X Nu kan ik mijn huidige laptop wel verkopen natuurlijk :)
Bron: HS Leiden.

- 12 % op een computer/laptop met beeldscherm (een iBook, Powerbook. eMac, iMac of een G5 met scherm).
- 10 % op een iPod large, iPod Photo en iSight.
- 8 % op een iPod Mini, Mouse en Keyboard,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 126336

begintmeta schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 21:08:
[...]
de dingen worden ten slotte in Taiwan gemaakt (of niet)
Ze worden verscheept vanuit Shanghai, dus ik neem aan dat ze gemaakt worden op vasteland China, dus de andere kant van het eiland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier Jonker
  • Laatst online: 24-08-2023
Anoniem: 31421 schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 20:50:
[...]

De G4 is nooit sneller geweest dan een Pentium-M?
Dat is zeker niet waar, zie: http://n0cgi.distributed....all&arch=2&contest=rc572p
en http://n0cgi.distributed....=all&arch=0&contest=rc572

Met RC5 laten de huidige PowerPC G4's de Pentium M alle hoeken van de kamer zien. De Pentium-M is dus zeker niet op alle fronten sneller.

Overigens is een groot probleem van de PowerPC dat gcc verschrikkelijk slecht optimaliseert voor de PPC. Andere compilers, zoals IBM's xlc, doen dat een stuk beter, maar die zijn niet 'vrij'. Dit scheelt vaak tientallen procenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Reinier Jonker schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 21:27:
[...]

Dat is zeker niet waar, zie: http://n0cgi.distributed....all&arch=2&contest=rc572p
en http://n0cgi.distributed....=all&arch=0&contest=rc572

Met RC5 laten de huidige PowerPC G4's de Pentium M alle hoeken van de kamer zien. De Pentium-M is dus zeker niet op alle fronten sneller.

Overigens is een groot probleem van de PowerPC dat gcc verschrikkelijk slecht optimaliseert voor de PPC. Andere compilers, zoals IBM's xlc, doen dat een stuk beter, maar die zijn niet 'vrij'. Dit scheelt vaak tientallen procenten.
Zijn er nog andere benchmarks beschikbaar waarin de G4 de overhand haalt van de Pentium-M? In gewone apps? Want anders kloppen de benchmarks niet van Apple ... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-03 22:15
Ook ik weet dat het een noob vraag is in zo een vroeg stadium: is hier xp op te draaien/vista denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megajr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-12-2024
DaannO schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 21:38:
Ook ik weet dat het een noob vraag is in zo een vroeg stadium: is hier xp op te draaien/vista denken jullie?
Het zijn Intel processors dus waarom niet plus er is volgens mij geen enkele blokering door apple ingebouwd daar tegen dus zover ik weet ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbrother
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

bbrother

in the Mix!

DaannO schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 21:38:
Ja, ik denk het wel.

Waar je wel aan moet denken is dat die nieuwe technologie voor sommige applicaties op dit moment nog de bottleneck kan zijn. Instabiel of niet he-le-maal compatible verwacht ik..
Ongetwijfeld komen daar weer de nodige updates voor uit natuurlijk :)

[ Voor 8% gewijzigd door bbrother op 10-01-2006 21:43 ]

Apple Certified Macintosh Technician
Apple Certified Support Professional
DJ Javier Morales

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
Megajr schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 21:41:
[...]

Het zijn Intel processors dus waarom niet plus er is volgens mij geen enkele blokering door apple ingebouwd daar tegen dus zover ik weet ja
Dat is dus de grote vraag: hoe gaat apple ervoor zorgen dat zn ibook een ibook blijft? Zetten ze er een lock op of laten ze de klant hun gang er mee gaan. Dit laatste lijkt me niet erg handig voor het bedrijf, maar wie weet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Evil Brain
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-04 13:57
Waarom niet? Ze hebben dan immers een iBook verkocht, wat jij er verder mee doet maakt niet zoveel uit natuurlijk :)

En je kan allang allerlei Linuxen draaien op PowerPC Macs, en dat is ook nooit tegen gehouden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Namu

Namu

Silver Wings Of Morning

Ik denk zelf dat ze dat niet boeit. Je hebt een Macbook (gekocht), er wordt osx mee geleverd. Als iemand er windows op wil draaien kunnen ze hun gang gaan, ze krijgen geen ondersteuning van apple.

Het enige waar Apple osx voor zal beschermen is dat het niet op non-apple systemen kan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Mijn Powerbook 12" wordt in een maand 1 jaar oud en ik dacht er aan om het te vervangen als er een 12" of 13.3" intel dual core MacBook zou komen. Toch maar even wachten dus. De snelheidstoename is erg welkom aangezien de Powerbooks niet echte snelheidsmonsters zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 130495

edit:

Hoe zit dat nu eigenlijk met die Windows support? Zal dat zonder problemen gaan of zal daar veel sleutel-/hackwerk aan de pas komen? En waarom kan je (eventueel) nu pas Windows op een mac zetten en vroeger niet? (noob vraag ja, maar zonder vragen zouden er geen forums bestaan ;))

8)7 is al gevraagd

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 130495 op 10-01-2006 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fetcher
  • Laatst online: 24-01-2024
Prachtig apparaat, véél te duur, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 996
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-04 21:26

996

Discussiepunt:
Er valt me wel iets op. De MacBookPro is geïntroduceerd. Apple claimt dat ie maximaal 4x zo snel _/-\o_ is als de huidige Powerbook G4 1,67GHz.
Tot nu toe las ik nooit dat Apple adepten vonden dat hun Powerbook geen sneldheidsmonster was, (bijna) altijd alleen maar positieve verhalen over de snelheid van de Powerbooks. Nu lees ik enkele reacties waarin toch wel toegeven wordt dat de Powerbooks geen echte snelheidsmonsters zijn . . .

PS Niet als flame of troll bedoeld hoor !

PS 2 Ik vind de MacBookPro :9~ :9~ :9~

[ Voor 21% gewijzigd door 996 op 10-01-2006 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Inderdaad opvallend, maar ook wel simpel te verklaren. Wie gaat er nou van z'n superdeluxe topmodel PoBo zeggen dat het geen snelheidsmonster is?

Verder ben ik wel benieuwd naar de iBook, ook ik ga volgend jaar studeren en zal zo'n ding nodig hebben.

De batterijduur kan nog wel eens vies gaan tegenvallen. Ondanks het feit dat de Pentium M geen zuipschuit is, ownt de G4 wel in zuinig zijn. Een vriend van me heeft een Intel-lap waarbij het doodnormaal is dat je je laptop na 3 uur (maximaal) normaal werken aan de stekker moet hangen. Ik weet niet precies hoelang de PB meegaat, maar ik meen dat dat wel ietsjes langer is/was.
Ik ben erg benieuwd naar de eerste ervaringen.

[ Voor 67% gewijzigd door Wortelsoep op 10-01-2006 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 996
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-04 21:26

996

Je verklaring klopt denk ik als een bus, maar het geeft wel te denken over alle positieve Apple verhalen en dat vind ik jammer. Ik ben namelijk nog niet geswitched maar overweeg dat al wel geruime tijd. Ben echter een ras-twijfelaar, dus al ruim 1 jaar 8)7 aan het overwegen of ik naast mijn huidige Intel machine wel of niet een Apple laptop erbij zal nemen, ze zijn zo mooi O+ (en prijzig).

Maar nu twijfel ik dus weer een beetje aan alle positieve verhalen. Het is inderdaad net zoals jij zegt, het is de mens eigen om spullen die die zelf heeft beter voor te lstellen dan ze daadwerkelijk zijn. Niemand geeft graag toe dat ie iets heeft gekocht wat misschien de (zeer) hoog gespannen verwachtingen niet 100% waarmaakt.

[licht ironisch]Misschien maar goed ook dat ik de stap nog niet gezet hebt, als ik nu instap heb ik tenminste een echt snelle Mac laptop[/licht ironisch]

Ben benieuwd wanneer we hier op GoT de eerste gebruikersreviews en topics kunnen lezen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:18
996 schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 22:12:
Discussiepunt:
Tot nu toe las ik nooit dat Apple adepten vonden dat hun Powerbook geen sneldheidsmonster was, (bijna) altijd alleen maar positieve verhalen over de snelheid van de Powerbooks. Nu lees ik enkele reacties waarin toch wel toegeven wordt dat de Powerbooks geen echte snelheidsmonsters zijn . . .
Die Appleverkopers hebben een hoop uit te leggen als ze handjeklap met Petrus komen doen aan de Hemelpoort :X Shit, including me

btw: Besteld :D

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Laatst online: 12:09
:Y) Over die-hards gesproken ;)

Wat ik nu afvraag, op de foto's ziet hij er donkerder uit dan de PowerBooks, is dat echt zo, of is de kleur hetzelfde..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Ik geef het gewoon toe dat de Powerbooks niet zo heel snel zijn en daarom heb ik sinds 2 maanden weer een nieuwe PC gekocht met een AMD X2 processor omdat ik gewoon mijn Powerbook niet meer als volwaardige desktopvervanger kon gebruiken. Een Powermac was mij te duur. Het is trouwens dan wel meteen een AMD X2 met een 7800GTX en 2GB geheugen geworden.

Mochten ze binnenkort een dualcore 12" MacBook Pro uitbrengen ga ik het weer overwegen om mijn PC en huidige Powerbook te verkopen.

[ Voor 6% gewijzigd door kiddyl op 10-01-2006 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Volgens mij is het al bijna een jaar zo dat PB's qua CPU niet echt interessant zijn. En pas sinds een half jaar echt outdated heten te zijn. Aangezien vorig jaar de Yonah nog niet bestond is het verschil natuurlijk wel een stukje kleiner.

Ik vraag me nu af: een MB met Yonah..... is 'ie sneller dan bv een Asus? Wat doet het OS op exact dezelfde hardware met de performance....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ecteinascidin schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 23:06:
Volgens mij is het al bijna een jaar zo dat PB's qua CPU niet echt interessant zijn. En pas sinds een half jaar echt outdated heten te zijn. Aangezien vorig jaar de Yonah nog niet bestond is het verschil natuurlijk wel een stukje kleiner.

Ik vraag me nu af: een MB met Yonah..... is 'ie sneller dan bv een Asus? Wat doet het OS op exact dezelfde hardware met de performance....
Dat vraag ik mij uds ook af. Aangezien de HW nu hetzelfde is kan je een mooie benchmark maken tussen de OS'en :)

Enige teleurstelling voor mij is toch wel de prijs :/ Ik verwachtte een lagere prijs dan de PB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja, Alle Apple gebruikers mogen het toegeven: ze hebben allemaal teveel betaald voor hun performance :D (niet voor het design en de software!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praseodymium
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:30
Ik vond het wel verdacht dat er nergens op de Apple site staat (en ook niet in de keynote) wat de batterijduur is. Ja - Steve vertelde dat de performance per watt hoger ligt, maar als de performance hoger wordt zal de consumptie ook veranderen. En de batterijcapaciteit is misschien ook iets veranderd (nu 60 wattuur, even uit m'n hoofd.. staat op de Apple site). Dus wachten op de reviews denk ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Gelukkig, ik zie dat de prijs toch minimaal 2139 is, nog steeds veel, maar schappelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn-
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:08
komt er eigenlijk ook nog een12" variant van de MacBook Pro of is daar nog niets over bekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:18
SyS_ErroR schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 22:52:
[...]

:Y) Over die-hards gesproken ;)

Wat ik nu afvraag, op de foto's ziet hij er donkerder uit dan de PowerBooks, is dat echt zo, of is de kleur hetzelfde..?
SubTaEdit is al voor Intel dus mij houdt niks meer tegen >:)
Je kan trouwens zien of de apps die jij gebruikt (non Apple) geschikt zijn voor Intel door in Column View te klikken op de app en te kijken bij Architecture, mochten mensen het nog niet gezien hebben...
Over de kleur: Volgens mij is hij idd nu van een donkerdere alluminium gemaakt, ziet eruit als de velgen onder mijn auto (and thats 1337)

[ Voor 13% gewijzigd door Uberprutser op 10-01-2006 23:27 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

210 extra voor +20 GB en 7200 rpm schijf is wel pure afzetterij, maar dat zijn de geheugenprijzen natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaWa
  • Laatst online: 15-04 11:26

JaWa

zie hier een icon

Trouwens de stores zijn weer up. En de studenteprijzen zijn:

Powerbooks.. MacBook Pro's: Eur 1.968,26 - 2.474,01
Imacs: Eur 1.295,91 - 1.690,99

ow en de instap powerpc powerbook is 1.904 euros. Moeilijke keuze 8)7

Switched to the Dark Side 2005. Occasional dabbling in photography and coding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zakjapanner
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07:39
over de 1,67 GHz Core Duo in de Macbook Pro: van de Core Duo 1,67 GHz zijn twee edities uitgegeven door Intel, een standaard editie (Core Duo T2300) en een zuinigere editie (Core Duo L2400), zie bv. http://balusc.xs4all.nl/srv/har-cpu-int-cor.php , gaat Apple deze 2 ook uitgeven of alleen de standaard editie? ivm de verschillende accutijden (op volle belasting) zou het handig zijn als ze dat aangeven, ik heb het tot nu toe niet op de applesite kunnen vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Niet online
JaWa schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 00:51:

Ik zie toch echt Eur 1.470,84 staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Namu

Namu

Silver Wings Of Morning

JaWa schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 00:51:

Ik denk dat dit echt per school verscheeld...

Ik heb namelijk

Macbook: Eur 1.882,58 & Eur 2.366,91
IMac: Eur 1.213,80 & Eur 1.582,70

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102135

matiasjansen schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 01:34:
[...]

Ik zie toch echt Eur 1.470,84 staan?
Moet je natuurlijk ook niet kijken bij een Powerbook 12", maar bij een MacBook Pro!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02-2023

Red

Blue

Heb hem in bestelling staan (ook met studentenkorting).

Afbeeldingslocatie: http://www.cmd.tech.nhl.nl/users/koops200/macbook.png

Ben benieuwd wanneer hij precies wordt geleverd. En inderdaad hoelang de batterij meegaat, verwacht wel weer veel goeds van Apple....

[ Voor 6% gewijzigd door Red op 11-01-2006 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-11-2024

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

996 schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 22:12:
Discussiepunt:
Tot nu toe las ik nooit dat Apple adepten vonden dat hun Powerbook geen sneldheidsmonster was, (bijna) altijd alleen maar positieve verhalen over de snelheid van de Powerbooks.
Ben ook blij dat ik regelmatig geroepen heb dat mijn PB overpaid is en sloom :) Al toen ik um kocht, prima ding om mee te internetten hoor, daar niet van. En staat leuk op de tafel in de woonkamer. Maar de prijs/performance was echt te achterlijk voor woorden. Gelukkig zijn er mensen zat met tijd teveel die wel gaan Photoshoppen/Final Cut Pro draaien op hun PB.

Ben daarom wel blij met de nieuwe, begin nu alleen te twijfelen of ik voor een Macbook moet gaan of voor de carbon Sony SZ. Zal qua prijs weinig uitmaken en wil uiteindelijk WinXP draaien omdat ik veel te veel dingen mis aan software onder OS X. Maar fijn dat Steve ook wakker is en nu beter weet wat snel is. Vraag me alleen af of ze de desktop G5's nog gaan verkopen, want je bent goed gestoord als je die nu tegen de huidige prijs nog komt terwijl ze dit jaar 2-3x sneller worden.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XKB
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05-04-2021

XKB

Anonymous functional

De MacBook Pro heeft geen s-video out meer, of iig kan ik het niet vinden. Is het nog steeds mogelijk deze laptop aan een normale tv te hangen?

Choose for Choice! Choose Linux! | src van icon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

martijn- schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 23:25:
komt er eigenlijk ook nog een12" variant van de MacBook Pro of is daar nog niets over bekend?
Alle modellen gaan over op intel werd gezegd op de keynote, dus waarschijnlijk wel. :)
Anoniem: 102135 schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 07:33:
[...]

Moet je natuurlijk ook niet kijken bij een Powerbook 12", maar bij een MacBook Pro!!
Hij verwees naar de powerbook instap.

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37526

Ik zou me best genept voelen, als er "opeens" technology is waardoor de notebooks 4x zo snel kunnen. Daar gaat de wet van Moore :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiff
  • Laatst online: 10-03 22:16
XKB schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 08:44:
De MacBook Pro heeft geen s-video out meer, of iig kan ik het niet vinden. Is het nog steeds mogelijk deze laptop aan een normale tv te hangen?
Zou ik ook wel willen weten.
Er wordt ook niks gezegd over de Superdrive die erin zit, bij de Powerbooks staat er letterlijk DVD+R DL 8x bij maar bij de MacBook staat dit er niet bij. Zou vreemd zijn mochten ze dit ook laten vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:04

Exirion

Gadgetfetisjist

OzBoz schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 08:40:
Vraag me alleen af of ze de desktop G5's nog gaan verkopen, want je bent goed gestoord als je die nu tegen de huidige prijs nog komt terwijl ze dit jaar 2-3x sneller worden.
Het zou me verbazen als ze dat nog weten te rekken tot half juni. Zal wel versneld een upgrade voor die machines komen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerFlower
  • Laatst online: 16:20

PowerFlower

être diable et jouer fleur

Dual-boot met Windows zou voor mij alle problemen oplossen aan een Mac... (Kortom dan zou ik serieus overwegen een MacBook aan te schaffen). Wordt nog even afwachten of dat kan alleen:

1. Kennelijk weigert de MacBook (althans het prototype) de Windows CD te booten
2. BIOS? De MacBook gebruikt Intel's EFI. Afaik moet die voorzien zijn van registers voor verschillende OS? Wat nu als hij geen Windows info bevat?

Waarschijnlijk gaat dit pas duidelijk worden zodra de eerste h4x0rs hun handen op een echte MacBook hebben weten te leggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiff
PowerFlower schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 10:30:
Kennelijk weigert de MacBook (althans het prototype) de Windows CD te booten
Heb je daar een bron voor? Persoonlijk boeit dualboot me niet zoveel, maar het zou altijd handig zijn mocht het mogelijk zijn natuurlijk (dan heb je alle opties open op 1 laptop: OSX, Linux én Windows).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Kiff schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 10:40:
[...]
Heb je daar een bron voor? Persoonlijk boeit dualboot me niet zoveel, maar het zou altijd handig zijn mocht het mogelijk zijn natuurlijk (dan heb je alle opties open op 1 laptop: OSX, Linux én Windows).
Dat zou voor veel switchers ideaal zijn. Dan kun je met sommige zaken toch nog even terugvallen op windows.

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerFlower
  • Laatst online: 16:20

PowerFlower

être diable et jouer fleur

Kiff schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 10:40:
[...]
Ik moet Windows kunnen draaien i.v.m. werk (het is wat lastig om Windows server software te testen onder OS X, en ik gebruik een aantal dingen die alleen onder Win werken, waaronder een webinterface die alleen onder IE5+ onder Windows draait). Vandaar dat het me interesseert.

Mijn bron is een hele betrouwbare, namelijk de comments op de post op Slashdot :P Met name deze:
According to a person with a MacBook Pro prototype, it won't boot with the Windows install CD. Or the FreeBSD install CD for that matter. But that's just booting with the C key held down, like you do to boot the OS X installer CD. Maybe there is another way?
En deze:
> I imagine the Macbook still uses Open Firmware instead of PC BIOS.

Imagine different. They use EFI [apple.com].

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne
  • Laatst online: 27-03-2018

Qorne

Think Different

Ik vind het een beetje overdreven dat veel nu ineens zeggen van PowerBook is langzaam.
Het zijn zeker niet de snelste machines en de laatste 10maand zeker niet meer van deze tijd.

Maar ik vind ze nu niet ineens langzaam, ja tegen over een Intel Mac waarschijnlijk wel.
Ik had eerst een Centrino 1.3Ghz Notebook toen een 1.6Ghz en daarna een 1.33Ghz PB, ik vond ze qua snelheid het zelfde, qua OS was het wel sneller, maar in PS en andere Adobe pakketen maakte het niet heel erg veel uit.
Het renderen van video ging op de Mac altijd veeel sneller.

Ik ga zelf natuurlijk ook switchen naar Intel in de toekomst, maar ik vind nu niet dat ineens de Macs langzaam zijn, want dan waren ze dat 6maanden geleden ook al.

Apple kan wel heel hard roepen 4x sneller maar nog niemand heeft ze echt getest. want hoezo Megahert Mythe??? een PB was 1.67Ghz nu is een MacBook Pro 1.83Ghz en is die 4 keer zo snel :o zal wel een beetje loslopen denk ik.
Dat had ik hierboven idd even niet meegenomen dat is wel waar, Maar dan nog, het blijft wel dat de oude PBs niet ineens overdreven langzaam zijn vind ik.

[ Voor 14% gewijzigd door Qorne op 11-01-2006 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het is een dubbele 1.83Ghz he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Q schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 20:36:
Het is een ontzettend gaaf ding maar 2600 euro vind ik net iets teveel van het goedde.
Gewoonweg belachelijk. Kun je met allerlei argumenten komen (design, MacOS, blabla), maar dan nog is hij veel te duur. Vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-04 16:07

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Dat een Core Duo rondjes zal rennen rond een G4 in de meeste gevallen spreekt voor zich. Dat de Core Duo gehakt zal maken van de G4 in multithreaded apps spreekt voor zich. Dat de Core Duo minstens even snel in RC5 zal zijn als de G4 valt te verwachten. Maar op dit moment voelt mijn G4 (waar ik dit op typ) nog steeds geen haar trager aan dan de Centrino-laptop die ernaast staat (met Debian Sarge, FYI). Ik vind het overdreven om nu de G4 belachelijk traag te noemen, maar hij is inderdaad langzamer dan de Core Duo.

Mijn grootste redenen om nog niet te bestellen (naast geldgebrek ;) ) zijn toch wel batterij duur en games. Ik wil graag van tevoren weten of de MacBook minstens even lang meegaat op 1 accu als mijn 12" PowerBook, en ik ben erg benieuwd naar de performance van 3D games via Rosetta. Ik speel vrij veel glQuake (moet wel lukken), Quake3, MoHAA en CoD, en dat moet op de nieuwe MacBook ook lekker draaien anders zie ik er weinig nut in. Quake1 zal wel loslopen, maar het belangrijkste vind ik Quake3 en MoHAA. Misschien kan de hogere snelheid van de Core Duo goedmaken dat Rosetta slechts een G3 emuleert, maar misschien willen spellen niet eens starten zonder Altivec (dus G4) emulatie.

Een andere optie zou zijn om x86 Linux binaries van games op OSX te gaan loslaten ;) Zeker met games die gebouwd zijn op de Q3A engine zou dat moeten kunnen :P

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

aangezien ik nog geen iMac intel topic zie, even de volgende vraag,
Zou een iMac 2Ghz Duo Core een PM Duo Core 2Ghz voorbij rennen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoph
  • Niet online
Ik weet niet of jullie het gezien hebben, maar de zogenaamde 4x sneller bewering is gebasseerd op Performance per Watt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiff
Whieee schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 11:14: Misschien kan de hogere snelheid van de Core Duo goedmaken dat Rosetta slechts een G3 emuleert, maar misschien willen spellen niet eens starten zonder Altivec (dus G4) emulatie.

Een andere optie zou zijn om x86 Linux binaries van games op OSX te gaan loslaten ;) Zeker met games die gebouwd zijn op de Q3A engine zou dat moeten kunnen :P
Ik dacht ergens (Thinksecret ofzo, niet zeker) gelezen te hebben dat de nieuwere versies van Rosetta (sinds eind November) wel degelijk G4 (met Altivec) "emuleerden".
En x86 Linux binaries zullen zeker draaien op OSX denk ik, maar blijft nog wat afwachten voor zekerheid.

Voor mij zijn volgende dingen nog belangrijk vooraleer ik overstap:
  • Batterij-duur (het wordt mijn eerste laptop en ik wil hem toch wel kunnen rondsleuren)
  • TV-Out (wordt nergens beschreven, zal het zoals op de 12" Powerbook zijn via de DVI-poort? Zowiezo een minpunt dan imho)
  • Dual layer DVDRW (Zit op de huidige Powerbooks, dus waarom niet op hun (ogenschijnlijke) opvolger?
EDIT: Reactie van Schiller op "Win on Mac":
“That’s fine with us. We don’t mind,” Schiller said. “If there are people who love our hardware but are forced to put up with a Windows world, then that’s OK.” (http://www.msnbc.msn.com/id/10789855/page/2/)

[ Voor 13% gewijzigd door Kiff op 11-01-2006 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Christoph schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 11:21:
Ik weet niet of jullie het gezien hebben, maar de zogenaamde 4x sneller bewering is gebasseerd op Performance per Watt :)
Nee, SpecInt en SpecFP benchmarks. 'Performance per watt' is niet iets wat goed bruikbaar is als je wilt vergelijken hoe snel machines zijn.

Overigens vind ik 2-3x zo snel (iMacs) niet echt bijzonder. Bedenk wel dat die coreduo essentially een dual processor cpu is, van een nieuwere generatie dan de G5 (laat staan de G4). Dus meer snelheid is aan dat laatste al te verwachten, en als je er dan twee neemt versus 1 is 't al helemaal geen kunstje meer.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Christoph schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 11:21:
dat was slechts 1 van de grafiekjes die Steve ons voorschotelde. De andere vergelijkingen gingen om vergelijkingen in de SPEC benchmarks, en dat is wel degelijk ruwe performance. Nu moet je niet verwachten dat alles 4x zo snel zal gaan als op een PowerBook, maar een behoorlijk verschil lijkt me niet raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

Ben benieuwd hoe die snelheid zich verhoud tot een DualCore G5 op de zelfde Mhz snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik geef het 3 weken, dan draait windows op een MAc, daar maak ik mij geen zorgen over.

Wat de batterij betreft: de Yonah heeft in diverse centrino-notebooks al oefenrondjes gelopen en gebleken een vrij lange batterij-duur te hebben. In vergelijking met een G4 weet je niet hoeveel extra stroom hij zuipt, maar dat zal allemaal wel relatief zijn. Je moet iet vergeten dat Apple ook zware batterijen erin steekt en alle andere opties aftweaked op zuinigheid... het zou me niet verbazen als de MacBook dus wel in de buurt kan komen van de betere PC-modellen, zeg een uur of 5,6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
pics:

Afbeeldingslocatie: http://www.nu.nl/img.db?654235+s(350!x347!)
Tijdens de presentatie komt Intel-topman Paul Otellini (r) het podium op om de samenwerking met Apple te laten zien.

Afbeeldingslocatie: http://www.nu.nl/img.db?654247+s(350!x245!)
Otellini laat even aan Jobs zien hoe snel de MacBook Pro wel niet is dankzij de Intel processor

Bron: nu.nl

[ Voor 3% gewijzigd door DaannO op 11-01-2006 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

grin, steve sleurt ook echt OVERAL flesjes water mee naartoe (zie 2e foto ;) ). Overigens wel mooi om 2 van de meest invloedrijke CEO's samen met 1 laptop te zien spelen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

"Otellinni damned! Let me play on my new Macbook!"

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoph
  • Niet online
CyBeR schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 11:36:
[...]

Nee, SpecInt en SpecFP benchmarks. 'Performance per watt' is niet iets wat goed bruikbaar is als je wilt vergelijken hoe snel machines zijn.

Overigens vind ik 2-3x zo snel (iMacs) niet echt bijzonder. Bedenk wel dat die coreduo essentially een dual processor cpu is, van een nieuwere generatie dan de G5 (laat staan de G4). Dus meer snelheid is aan dat laatste al te verwachten, en als je er dan twee neemt versus 1 is 't al helemaal geen kunstje meer.
Het is ook niet bruikbaar, maar een marketing wapen.

Ik verwacht niet dat het daadwerlijk bij SPecInt en SpecFP zo veel gaat verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

USERS WILL will be able to install Microsoft Windows on their new MacInteltosh systems, but Apple will not offer a Mac running Windows.
According to Phil Schiller, Apple's senior vice president of worldwide product marketing, Job?s Mob will not sell or support Windows, however it has largely given up preventing people loading Windows onto the machines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Laatst online: 16:48

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Dat klinkt alsof ze het wel geprobeerd hebben maar besloten hebben dat het onmogelijk is dat waterdicht te maken..

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
Hertog schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 12:58:
[...]

Dat klinkt alsof ze het wel geprobeerd hebben maar besloten hebben dat het onmogelijk is dat waterdicht te maken..
d8 ik nou net ook..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maar waarom zouden ze het proberen waterdicht te maken? Als er windows op kan, zal dat betekenen dat de verkopen waarschijnlijk rond de 25% zullen stijgen, doordat die mensen er een dual-boot van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 119595

Wegens gebrek aan directe informatie in de Applestore...

Mijn moeder is licenciate(leerkracht dus...), mijn vader is zelfstandige en ikzelf ben student.
Is het nu mogelijk de BTW af te trekken van de onderwijskorting of niet?
Wat dus wil zeggen als het mogelijk is dat ik aan een MacBook Pro kan komen voor 1.657 euro, wat dus veel goedkoper is... >:)
Nuja, als het niet mogelijk is dan kan ik nog altijd aan een MacBook Pro geraken voor 1.800,83 euro maar dat is nu natuurlijk 150 euro verschil... maar nog altijd een stuk goedkoper natuurlijk...

Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee, dat is niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Bash
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-09-2024
In besturingssysteem Windows zijn twee nieuwe gevaarlijke wmf-lekken ontdekt waardoor buitenstaanders de controle over een computer helemaal kunnen overnemen.
Bron: www.nu.nl; 11 januari 2005
Dual OS? Ik dacht het niet :D Laten we nou alsjeblieft allemaal overstappen op de Mac... zonder XP :Y)

(Strakke timing trouwens, je zou bijna denken dat Apple er achter zit)

[ Voor 11% gewijzigd door The_Bash op 11-01-2006 13:38 ]

404 error: File not found | PSN: The_Bash

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wie gaat en nu windows op een apple installeren :? Het hele idee van het hebben van een apple is toch dat je windows eindelijk kan weggooien ;)

Ik twijfel nog steeds, ik kan nog wel een aardig prijsje voor mijn huidige laptop krijgen, icm de studentenkorting valt de prijs dan nog wel te doen. Alle applicaties die nu beschikbaar zijn voor MacOS draaien toch ook op Intel met Rosetta? Of zijn er naast de applicaties die Apple zelf vermeld nog meer uitzonderingen? Adobe Creative Suite, Marcromedia Studio en XAMPP zijn voor mij het meest belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Ik hoef geen dual boot. Dat is alleen maar onhandig. Wel hoop ik dat de nieuwe versie van VirtualPC of programma dat er op lijkt veel sneller gaat draaien. Aangezien de processor niet meer geemuleerd hoeft te worden denk ik dat het draaien van een VirtualPC voor veel mensen een veel elegantere oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik zou dualboot wel willen hebben ..... voor het incidentele spelletje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

the_bash schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 13:37:
[...]

Dual OS? Ik dacht het niet :D Laten we nou alsjeblieft allemaal overstappen op de Mac... zonder XP :Y)

Daar is al een fix voor.

En echt, je kan zeggen wat je wilt, maar je kunt tegenwoordig niet meer zonder Windows :) Helaas :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Laatst online: 09:04

Exirion

Gadgetfetisjist

Ecteinascidin schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 14:03:
Ik zou dualboot wel willen hebben ..... voor het incidentele spelletje.
Precies. Ik boot m'n PC gemiddeld misschien nog 1 a 2 keer in de maand, maar ik zou 'm toch niet helemaal willen missen. Als er Windows op de Mac kan draaien dan wordt m'n Mac Mini (en m'n PC) dit jaar wel vervangen door een echte Mac :)

[ Voor 4% gewijzigd door Exirion op 11-01-2006 14:09 ]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10300

the_bash schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 13:37:
[...]

Nou, ik zie er wel het voordeel van in

Visual Basic is b.v. een hel onder emulatie. Op een gewone snelle PC kost de installatie al ruim 3 kwartier tot een uur voordat je echt aan de slag kunt en dat onder Virtual PC te doen is niet aan te raden. En daar is geen alternatief voor want het is puur en alleen voor Windows, dus veel studenten die dit per-se voor de opleiding moeten gebruiken zullen misschien toch bij de afweging voor een Windows-notebook kiezen.

Nu is dat probleem dus opgelost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Laatst online: 16:48

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Volgens het hierboven ook al gequotte http://arstechnica.com/journals/apple.ars doet de MacBook Pro 3 uur en 3 minuten met een volle accu.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 122281

Hertog schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 14:26:
Volgens het hierboven ook al gequotte http://arstechnica.com/journals/apple.ars doet de MacBook Pro 3 uur en 3 minuten met een volle accu.
Dat is in ieder geval geen vooruitgang :/ De laatste lading PowerBooks doen ruim 4,5 uur met een volle batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het is geen vooruitgang, maar voor zo'n powerbeast wel heeel netjes.
The magnets snaps in and out when you get close to the power receptacle
Kan iemand mij dit uitleggen? Als je dus met je handen dicht bij de stroom-adapter komt, springt de plug automatisch uit de macbook?

[ Voor 65% gewijzigd door Anoniem: 37526 op 11-01-2006 14:42 ]

Pagina: 1 2 ... 18 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier berichten te plaatsen over de levertijd van de Book, hiervoor bestaat een apart topic in APL.