Wanneer iemand tegen het snoer aan loopt die in je MacBook zit, zal deze zonder de laptop te verschuiven eruit vallen.
Anoniem: 131051
aaarghhn dat word ik dus zooo beu he.
"waarom zou iemand windows willen draaien op een mac... Het is toch de bedoeling van een mac dat je windows kan weggooien... Blaat hier, blaat daar, evil windows"
Snap dat dan toch dat sommigen windows nodig hebben voor hun opleiding bvb.
En de noodzaak voor windows is wat me ervan weerhield een mac te kopen, omdat ik echt geen zin heb om twee pc's te onderhouden en te betalen, wat een overkill... Nu met dual boot is dat voor veel mensen opgelost! Zie het dan toch positief? Er zullen inderdaad meer mac's verkocht worden omdat dual boot mogelijk is. Dus meer mensen aan uw fantastische osx, be happy.
edit: dat geld dus voor mezelf ook he, door die switch naar intel ga ik waarschijnlijk ook naar mac, dus weer een mac gebruiker bij, en wie al mac gebruikte zal het worst wezen wat er wel en niet op draait, die klanten houden ze. Dus netto gaan ze er alleen maar op vooruit. Nu kunnen ze zelfs mensen houden die willen terug switchen, want dat is nu nog simpeler zonder de hardware te moeten verkopen
Dual boot: windows om te werken, osx voor vrije tijd. Daarbij, ik heb een meer dan behoorlijke windows kennis, en die wil ik helemaal niet overboord gooien, door er nooit meer mee te werken. Ik moet nog steeds af en toe iets kunnen uitleggen aan andere mensen, waar sta ik dan als ik er een paar jaar niet meer mee gewerkt heb.
Probeer dan ook maar eens autocad en ansys paketten (of visual studio zoals aangehaald) te draaien zonder prestatie verlies op je mac. En veel kenissen die ik heb die een opleiding volgen in bvb computer wetenschappen gebruiken linux (en moeten linux gebruiken voor projecten) dus nu kan je daarin ook een grotere variatie aan distro's installeren, meer dan alleen die yellow dog van vroeger.
Natuurlijk, voor al die pubers die toch alleen maar msn'en, en surfen, muziek luisteren en video kijken zal het wel allemaal wel goed genoeg zijn. (en alle self proclaimed 'foto bewerkers' en 'video bewerkers' ) Maar probeer dan toch die 'volwassen' opmerkingen wat achterwege te laten. Laat iedereen zijn eigen keuzes maken, en je kan toch niet weten wat de beweegredenen zijn van iemand om wat dan ook te doen.
"waarom zou iemand windows willen draaien op een mac... Het is toch de bedoeling van een mac dat je windows kan weggooien... Blaat hier, blaat daar, evil windows"
En de noodzaak voor windows is wat me ervan weerhield een mac te kopen, omdat ik echt geen zin heb om twee pc's te onderhouden en te betalen, wat een overkill... Nu met dual boot is dat voor veel mensen opgelost! Zie het dan toch positief? Er zullen inderdaad meer mac's verkocht worden omdat dual boot mogelijk is. Dus meer mensen aan uw fantastische osx, be happy.
edit: dat geld dus voor mezelf ook he, door die switch naar intel ga ik waarschijnlijk ook naar mac, dus weer een mac gebruiker bij, en wie al mac gebruikte zal het worst wezen wat er wel en niet op draait, die klanten houden ze. Dus netto gaan ze er alleen maar op vooruit. Nu kunnen ze zelfs mensen houden die willen terug switchen, want dat is nu nog simpeler zonder de hardware te moeten verkopen
Dual boot: windows om te werken, osx voor vrije tijd. Daarbij, ik heb een meer dan behoorlijke windows kennis, en die wil ik helemaal niet overboord gooien, door er nooit meer mee te werken. Ik moet nog steeds af en toe iets kunnen uitleggen aan andere mensen, waar sta ik dan als ik er een paar jaar niet meer mee gewerkt heb.
Probeer dan ook maar eens autocad en ansys paketten (of visual studio zoals aangehaald) te draaien zonder prestatie verlies op je mac. En veel kenissen die ik heb die een opleiding volgen in bvb computer wetenschappen gebruiken linux (en moeten linux gebruiken voor projecten) dus nu kan je daarin ook een grotere variatie aan distro's installeren, meer dan alleen die yellow dog van vroeger.
Natuurlijk, voor al die pubers die toch alleen maar msn'en, en surfen, muziek luisteren en video kijken zal het wel allemaal wel goed genoeg zijn. (en alle self proclaimed 'foto bewerkers' en 'video bewerkers' ) Maar probeer dan toch die 'volwassen' opmerkingen wat achterwege te laten. Laat iedereen zijn eigen keuzes maken, en je kan toch niet weten wat de beweegredenen zijn van iemand om wat dan ook te doen.
[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 131051 op 11-01-2006 15:03 ]
Anoniem: 37526
Er staat toch echt:Anoniem: 80403 schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 14:59:
Wanneer iemand tegen het snoer aan loopt die in je MacBook zit, zal deze zonder de laptop te verschuiven eruit vallen.
Dus kan iemand mij dit uitleggen?when you get close
Nou, het principe is dat het erin zit met een magneet, maar niet dat er een of andere sensor inzit ofzo, als er spanning op het koord komt te staan is het zwakste punt nu opzettelijk bij de aansluiting van de computer gemaakt zodat hij daar losschiet. When you get close is dus onzin.Anoniem: 37526 schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 15:02:
[...]
Er staat toch echt:
[...]
Dus kan iemand mij dit uitleggen?
AxidanT<<Check't voor fijne muziek! (Als je van house houdt dan)
Die quote van je komt uit het arstechnica-artikel... en voor als je het niet doorhad: dat artikel is op bepaalde punten redelijk ironisch geschreven.Anoniem: 37526 schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 15:02:
[...]
Er staat toch echt:
[...]
Dus kan iemand mij dit uitleggen?
In feite is het dus gewoon zo dat de powercable niet met een kliksysteem oid. vastzit, maar met een magneetje. Als er dus iemand over je powercable struikelt, zal hij dus niet je laptop van de tafel af trekken maar schiet simpelweg de cable los.. that's all.
Dat had je ook op apple.com / apple.nl kunnen vinden:
Veilige stroomverbinding met MagSafe
De nieuwe lichtnetadapter met MagSafe-connector houdt je kabel magnetisch op zijn plaats en is zodanig ontworpen dat de kabel direct loslaat als iemand (anders) erover struikelt.
[ Voor 21% gewijzigd door HyperioN op 11-01-2006 15:12 ]
Ik snap het. Het zou wel cool zijn, dat als je je adapter uit het stopcontact trekt, hij automatisch de adapter uit je macje eject, en de kabel vervolgens automatisch oprolt
Als je de adapter uit de stopcontact trekt. Kan je daarna net zo goed een rukje aan de kabel geven
Die automatische oprol systemen hebben altijd zo'n hoog "zweep" gehalte. (Ik denk met wroeging terug aan die stofzuigersnoeren die highvelocity op mn schenen afzwiepten)Anoniem: 37526 schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 15:13:
Ik snap het. Het zou wel cool zijn, dat als je je adapter uit het stopcontact trekt, hij automatisch de adapter uit je macje eject, en de kabel vervolgens automatisch oprolt
Anoniem: 131051 schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 15:00:
]|[ Apple Macbook Pro Retina 13" ]|[
Nou dat is toch een leuke bijeenKomst? Dan flikkert niet je Powerbook op de grond, én kun je mensen Indiana Jones styles op de grond leggen!
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 37526 op 11-01-2006 16:11 ]
Anoniem: 79087
En als je dus op een helpdesk werkt... en iemand die nog windows draaid wil helpen: nee sorry alleen apple??Anoniem: 131051 schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 15:00:
Lekker multi-boot draaien hier als het mogelijk gaat worden
Anoniem: 50624
Hmmm, na wat overpijnzingen denk ik dat ik hem toch maar bestel
Sure, het is veel geld, maar je krijgt er wel Apple kwaliteit voor terug
Als ik naar de prijzen van een Sony Vaio of een Asus kijk (van hogere kwaliteit model) verschillen de prijzen niet zo heel erg 
En stiekem zou ik het ook wel handig vinden als Windows er op zou kunnen draaien
En stiekem zou ik het ook wel handig vinden als Windows er op zou kunnen draaien
[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 50624 op 11-01-2006 16:39 ]
offtopic:
alvi & DeluxZ, wie doet dan ook een opleiding die eist dat je Windows gebruikt, dat kan toch nooit wat zijn...
alvi & DeluxZ, wie doet dan ook een opleiding die eist dat je Windows gebruikt, dat kan toch nooit wat zijn...
Hoe meer OS-opties een computer kan draaien hoe beter wat mij betreft. Dat neemt niet weg dat een mooie virtual-machine op OS-X (dus een die ook grafische 3D-functies feilloos omzet, onder windows dus DirectX volledig geaccelereerd ondersteunt, het instructievertalen valt nu al weg natuurlijk) mooi zou zijn, even windows/FreeBSD/xxx in het venstertje openen (of fullscreen) met nauwlijks performanceverlies...
Komt vanop de MacRumors forums. Helaas dus echt wel een single layer drive! Waarom???I called Apple to order a Pro a few minutes ago. They told me that the super drive is single layered, and that the battery life is supposed to be 5.5. I wonder why they did not place this info on the web site.
Verder lijkt de batterijduur mij wel dik in orde en wil ik enkel nog zekerheid over een tv-out optie.
Toch krijg ik meer en meer het idee dat het een vlugvlug tussenoplossing is geworden.

Anoniem: 84980
Weet er iemand al wat meer over de tv-out?
M'n vriendin gebruikt dit erg vaak en wil nu graag een MacBook bestellen, maar dan moet hij dit wel kunnen.
Zal er een verloopkabel komen van de DVI connector naar compsiet/s-video?
M'n vriendin gebruikt dit erg vaak en wil nu graag een MacBook bestellen, maar dan moet hij dit wel kunnen.
Ok, dit zal el eigenlijk niet mogen, maar de mijne staat in bestelling 
Apple schrijft toch pas af van je CreditCard op het moment dat er geleverd wordt? Dan kan ik mooi rente trekken van het bedrag

Apple schrijft toch pas af van je CreditCard op het moment dat er geleverd wordt? Dan kan ik mooi rente trekken van het bedrag
Anoniem: 84980
Apple schrijft af bij bestellen zo ver ik weet.Anoniem: 50624 schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 17:02:
Ok, dit zal el eigenlijk niet mogen, maar de mijne staat in bestelling
Dat is iig wel gebeurd toen ik vorig jaar mij PB 15 besteld heb.
Nog even over de benchmarks: het is natuurlijk niet alleen de processor die een upgrade heeft gehad, maar ook bv. een snellere FSB, en betere videokaart, wat imho de Doom 3 benchmarks voor een groot deel verklaart.
Wat dat 'gezemel' betreft over Win op Mac ben ik het met Alvi eens, ik ben ondermeer zo'n persoon. Ik kan werk en studie wel vergeten als ik een Mac zou willen omdat 1 crusiaal programma er niet op wil draien. Dit is dus precies wat ik zoek. Van Apple weet ik dat het goede hardware ed heeft en ook ik ben niet een al te grote fan van OSX. Het is alleen te hopen dat ALS Windows het er op doet dat OOK het voor mij zo belangrijke programma AutoCad er op kan draaien. Het zal mij niks verbazen dat Windows het wel doet maar dat Cad niet met de hardware overweg kan. Ik volg al een tijdje de ontwikkelingen ed rond de MSI 2X0 12" alleen maar omdat Cad niet op Mac draaid maar nu hou ik Apple ook maar even goed in de gaten.
edit:
Daarbij komt overigens nog dat je waarschijnlijk iLife ed niet kunt draaien onder Windows maar we zullen zien.
Daarbij komt overigens nog dat je waarschijnlijk iLife ed niet kunt draaien onder Windows maar we zullen zien.
[ Voor 10% gewijzigd door Dagg op 11-01-2006 17:14 ]
Ik heb net even met de Apple Store gebeld, om gewoon even te vragen hoelang hij meegaat op de accu. En volgens die medewerker, bij normaal gebruik 5,5 uur. Dus niet gamen of iets dergelijks, maar gewoon browsen dus.Hertog schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 14:26:
Volgens het hierboven ook al gequotte http://arstechnica.com/journals/apple.ars doet de MacBook Pro 3 uur en 3 minuten met een volle accu.
nieuws: Apple: Windows op Intel-Mac geen probleem
Goed nieuws, best kans dat MS nu met een versie voor de Mac gaat komen?
Goed nieuws, best kans dat MS nu met een versie voor de Mac gaat komen?
Ik zie het wel, zodra ik de rekening van VISA krijg voeldoe ik hem, geen zin om rente te betalenApple schrijft af bij bestellen zo ver ik weet.
Dat is iig wel gebeurd toen ik vorig jaar mij PB 15 besteld heb.
[ Voor 53% gewijzigd door Anoniem: 50624 op 11-01-2006 17:30 ]
Het zou kunnen, die 3 uur was ook maar van iemand die alleen naar de indicatie op het scherm van een demo-model keek. Maar toch, ik wil best weten wat het nu echt is en vraag me af waarom het niet op de site staat. Of zou het zo lang zijn dat de batterijen van het testmodel nog niet leeg zijn?[Airwolf] schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 17:21:
[...]
Ik heb net even met de Apple Store gebeld, om gewoon even te vragen hoelang hij meegaat op de accu. En volgens die medewerker, bij normaal gebruik 5,5 uur. Dus niet gamen of iets dergelijks, maar gewoon browsen dus.
"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary
Windows zorgt voor de hardware onderstuening en als alle hardware wordt herkend moet Autocad het ook gewoon doen. Apple computers zijn nu van binnen niet anders dan een PC die jij in elkaar zet, maar over een week ofzo of sneller weten we het allemaal.Dagg schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 17:12:
Wat dat 'gezemel' betreft over Win op Mac ben ik het met Alvi eens, ik ben ondermeer zo'n persoon. Ik kan werk en studie wel vergeten als ik een Mac zou willen omdat 1 crusiaal programma er niet op wil draien. Dit is dus precies wat ik zoek. Van Apple weet ik dat het goede hardware ed heeft en ook ik ben niet een al te grote fan van OSX. Het is alleen te hopen dat ALS Windows het er op doet dat OOK het voor mij zo belangrijke programma AutoCad er op kan draaien. Het zal mij niks verbazen dat Windows het wel doet maar dat Cad niet met de hardware overweg kan. Ik volg al een tijdje de ontwikkelingen ed rond de MSI 2X0 12" alleen maar omdat Cad niet op Mac draaid maar nu hou ik Apple ook maar even goed in de gaten.
edit:
Komt rechtstreeks van de apple site. Maw, doe dit en je komt wsl wel aan een 5tal uurtjes, als je ondertss ook niet teveel uitspooktBattery-Saving Tips
* Turn off AirPort and Bluetooth if you’re not using them
* Disconnect peripherals not in use
* Quit applications not in use
* Eject CDs and DVDs not in use
* Choose Energy Saver in System Preferences, click the Show Details button, and:
o Set the MacBook Pro to sleep after five minutes (or less) of inactivity
o Put the display to sleep after five minutes (or less) of inactivity
o Check the box next to “Put the hard disk to sleep when possible”
uh ik? Ik erger me al een tijdje aan de sloomheid van mijn 1.5 g4, misschien ligt dat ook wel aan mezelfwilko2 schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 22:17:
Inderdaad opvallend, maar ook wel simpel te verklaren. Wie gaat er nou van z'n superdeluxe topmodel PoBo zeggen dat het geen snelheidsmonster is?
.
Enige jammere vind ik dat fw800 want ik heb 2 lacie harddisks waarbij 1 model alleen maar fw800 erop zit
Die bestaat al jarenAnoniem: 84980 schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 16:59:
Weet er iemand al wat meer over de tv-out?
En dan te bedenken dat je na een jaar of 2 intensief gebruik nog maar 3/5 van de capaciteit hebt, zoals ik nu heb met m'n iBook. Mag je nog blij zijn met 2 uur. Bah.Hertog schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 14:26:
Volgens het hierboven ook al gequotte http://arstechnica.com/journals/apple.ars doet de MacBook Pro 3 uur en 3 minuten met een volle accu.
Een beetje off-topic misschien maar hoe zit het met zelf inbouwen van een hd en extra RAM bij een MacBook (of Powerbook dus)? Die er onmiddelijk bijkopen brengt het eigenlijk buiten mijn budget dus zou later dan nog enigzins willen upgraden...
Vind het toch een beetje jammer dat er ook geen 1Gb standaard in zit, ik lees overal dat dit toch echt wel nodig is om fijn met OSX Tiger te werken.
Vind het toch een beetje jammer dat er ook geen 1Gb standaard in zit, ik lees overal dat dit toch echt wel nodig is om fijn met OSX Tiger te werken.
Eerst en vooral vind ik de prijs een beetje hoog voor slechts 512mb ram? Dat is niet meer van deze tijd.
En dan had ik een vraagje, ben ik de enige die vind dat 2 usb aansluitingen weinig is nu ze er firewire 800 afgehaald hebben? Ik gebruik nu op m'n laptop 3 van de 4 usb aansluitingen.
1 printer, 1 scanner en 1 muis.
Ik weet dat er zoiets bestaat dat meerdere usb aansluitingen heeft en zelf maar 1 van je laptop gebruikt, maar ik heb geen zin in extra toestellen/kabels want mijn kamer staat zo al vol genoeg.
Voor de rest hoop ik dat m'n ouders me toelaten een MacBook te kopen, het geld heb ik, maar ik heb vorig jaar in September pas een nieuwe laptop gekocht. (waarvan ik vind dat windows pokketraag wordt)
En dan had ik een vraagje, ben ik de enige die vind dat 2 usb aansluitingen weinig is nu ze er firewire 800 afgehaald hebben? Ik gebruik nu op m'n laptop 3 van de 4 usb aansluitingen.
Ik weet dat er zoiets bestaat dat meerdere usb aansluitingen heeft en zelf maar 1 van je laptop gebruikt, maar ik heb geen zin in extra toestellen/kabels want mijn kamer staat zo al vol genoeg.
Voor de rest hoop ik dat m'n ouders me toelaten een MacBook te kopen, het geld heb ik, maar ik heb vorig jaar in September pas een nieuwe laptop gekocht. (waarvan ik vind dat windows pokketraag wordt)
Meer is altijd beter natuurlijk, maar met 512 MB kun je prima met OS X, iLife, iWork, Office etc. aan de slag. Meer geheugen maakt vooral het switchen tussen verschillende applicaties sneller en is natuurlijk erg nuttig wanneer je zwaardere applicaties draait. Maar 512 MB is prima werkbaar. Waarschijnlijk is het eenvoudig om extra RAM bij te plaatsen, dit is iig altijd zo gweest. Staat ook gewoon in de handleiding hoe dat moet. Om de harddisk te vervangen moet vaak het hele apparaat uit elkaar, dat is niet iets wat je als gebruiker 'hoort' te doen. Is vaak erg duur als je het laat doen, dus hier kunnen een paar handige handjes wel lonen.Kiff schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 19:15:
Een beetje off-topic misschien maar hoe zit het met zelf inbouwen van een hd en extra RAM bij een MacBook (of Powerbook dus)? Die er onmiddelijk bijkopen brengt het eigenlijk buiten mijn budget dus zou later dan nog enigzins willen upgraden...
Mij lijkt een USB-hubje alleen maar handig, zo' printer en scanner neem je niet mee denk ik met je laptop dus dan hoef je als je weer bij je bureau bent slechts één USB-stekker in te pluggen. Kosten tegenwoordig ook maar een tientje en zijn zo compact dat het nauwelijks ruimte inneemt.eur0fighter schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 19:27:
Eerst en vooral vind ik de prijs een beetje hoog voor slechts 512mb ram? Dat is niet meer van deze tijd.
Ook heeft het aantal USB-poorten niets te maken met het feit dat FireWire 800 er niet op zit. Als je FireWire 800 apparatuur hebt (een harddisk in veruit de meeste gevallen) dan kun je die nog gewoon aansluiten via de FireWire 400 aansluiting (alleen een ander kabeltje gebruiken, is gewoon compatible). Via USB wil je zoiets toch niet aansluiten aangezien dat al enorm traag is vergeleken met FireWire 400.
[ Voor 28% gewijzigd door straat op 11-01-2006 20:02 ]
Nog even over die 5,5 uur die Apple opgeeft:
Dit houdt in:
= Helderheid van je beeld op het laagst
= In Energiestand staat er een vinkje bij dat je HD in slaap mag vallen
= Je bent in Word een brief aan het typen
= Bluetooth en Airport staan UIT
Als je dit allemaal opvolgt kan je het halen als je accu net nieuw is.
Werd er vroeger ook schijtziek van alle mannetjes die gingen zeuren dat hun Nokia niet 270 uur standby haalde maar slechts 72 uur...
Ervaring met mijn laatste PBG4 1,67 is dat ik met een beetje surfen enzo via Airport hooguit 3 uur haal net als bij de 2 PowerBook's Alu hiervoor.
Dit houdt in:
= Helderheid van je beeld op het laagst
= In Energiestand staat er een vinkje bij dat je HD in slaap mag vallen
= Je bent in Word een brief aan het typen
= Bluetooth en Airport staan UIT
Als je dit allemaal opvolgt kan je het halen als je accu net nieuw is.
Werd er vroeger ook schijtziek van alle mannetjes die gingen zeuren dat hun Nokia niet 270 uur standby haalde maar slechts 72 uur...
Ervaring met mijn laatste PBG4 1,67 is dat ik met een beetje surfen enzo via Airport hooguit 3 uur haal net als bij de 2 PowerBook's Alu hiervoor.
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Het is voor mij meer dan genoeg, in tegenstelling tot mijn huidige P4 laptop die als ik geluk heb bij word gebruik 2 uur haalt. Als ik met een beetje internetten 3 a 3,5 uur haal ben ik super tevreden.
ik ben nu gewend aan mn 12" PB die met internet (BT+AP aan) ongeveer 4 tot 4:30 haalt). Dat was al een achteruitgang (met mijn 12" iB haalde ik vaak 4:30 tot 5 uur), dus ik hoop dat de MacBook iets meer doet dan de 3 uur die arstechnica claimt. De 5:30 van Apple zal wel weer overdreven zijn maar een uur of 4 is toch wel een minimum vind ik
Launching containers into space
Hij haalt 3 uur met de dikste mobiele processor en de dikste grafische kaart, en jullie zitten nog te miepen??
Windows XP gaat niet makkelijk lukken op de MacBook Pro en nieuwe iMac. Dit komt omdat het bios type: EFI niet wordt ondersteund door XP. De 64-bit versie ondersteund het wel, maar laat de Yonah een 32-bit systeem zijn.
Vista of een Beta er van moet wel lukken waarschijnlijk omdat die wel EFI support heeft in de 32-bit versie van het besturingssysteem. Binnen niet al te lange tijd weten we het zeke, maar hier alvast een linkje:http://www.betanews.com/a...l_MacBook_iMac/1137003330
Vista of een Beta er van moet wel lukken waarschijnlijk omdat die wel EFI support heeft in de 32-bit versie van het besturingssysteem. Binnen niet al te lange tijd weten we het zeke, maar hier alvast een linkje:http://www.betanews.com/a...l_MacBook_iMac/1137003330
Het schijnt dat Windows XP niet zal draaien op de MacBook (en andere Intel-macs). Met de overstap naar intel, zijn ze ook overgestapt van OpenFirmware naar EFI, een techniek van intel die alleen in de IA64 en x64 versies van windows wordt ondersteund. Vista zal wel EFI ondersteunen en dus mogelijk wel op de MacBook draaien.
http://www.betanews.com/a...l_MacBook_iMac/1137003330
Eerste artikel erover, dus of het allemaal klopt wat er staat laat ik in het midden. Ik vind het in elk geval erg aannemelijk klinken.
--edit--
Anders brengt kiddyl in de 3 minuten dat ik de reply aan het tikken was gewoon het nieuws net ff eerder.
http://www.betanews.com/a...l_MacBook_iMac/1137003330
Eerste artikel erover, dus of het allemaal klopt wat er staat laat ik in het midden. Ik vind het in elk geval erg aannemelijk klinken.
--edit--
Anders brengt kiddyl in de 3 minuten dat ik de reply aan het tikken was gewoon het nieuws net ff eerder.
[ Voor 12% gewijzigd door mOrPhie op 12-01-2006 01:03 ]
Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.
In iets andere termen zei ik het anders 15 uur eerder ook almOrPhie schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 01:02:
Anders brengt kiddyl in de 3 minuten dat ik de reply aan het tikken was gewoon het nieuws net ff eerder.![]()
Anoniem: 119595 schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 13:18:
Wegens gebrek aan directe informatie in de Applestore...
Mijn moeder is licenciate(leerkracht dus...), mijn vader is zelfstandige en ikzelf ben student.
Is het nu mogelijk de BTW af te trekken van de onderwijskorting of niet?
Wat dus wil zeggen als het mogelijk is dat ik aan een MacBook Pro kan komen voor 1.657 euro, wat dus veel goedkoper is...
Waarom zeg je dat DesertStorm? Ik zat me dat namelijk net te beredeneren (dual boot met windows + ik verdien tegenwoordig wat meer dan vroeger = damn I want that Mac). Ik werk zelf bij een onderwijsinstelling en daarnaast ben ik freelancer. Ik kan dus de korting krijgen, én de BTW teruggave. Natuurlijk krijg je de BTW niet meteen als korting van Apple (dat werkt nergens zo! je moet het zelf terugvragen aan de Bdienst). De belastingdienst wil alleen maar weten dat ik de Mac voornamelijk voor mijn freelance werk gebruik (dat is makkelijk hard te maken) en Apple wil alleen maar weten dat ik voor een onderwijsinstelling werk (which is true). En met "willen weten" bedoel ik: mijn vage juridische achtergrond zegt me dat ze me allebei weinig kunnen maken zolang dit allebei waar is.Anoniem: 37526 schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 13:25:
Nee, dat is niet mogelijk.
In het geval van michielvanthoor ligt het wat anders, want bij hem is het geen van beiden waar, en dan is het dus twee kanten fraude op. Weliswaar fraude waar volgens mij maar weinig mensen mee zullen zitten - least of all Apple of de Belastingdienst - en die ze niet snel zullen achterhalen of actief proberen te achterhalen, maar wel fraude

Als zijn vader de BTW terug wilt vragen, dan moet de rekening op zijn vaders naam staan. Wat betekent dat zijn vader de laptop moet kopen, wat betekent dat hij geen studentenkorting krijgt.
[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 37526 op 12-01-2006 01:55 ]
Good pointAnoniem: 37526 schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 01:55:
Als zijn vader de BTW terug wilt vragen, dan moet de rekening op zijn vaders naam staan. Wat betekent dat zijn vader de laptop moet kopen, wat betekent dat hij geen studentenkorting krijgt.

Niet echt gegrond maar toch op MacRumors front page:
More to Come from Apple... Soon?
Zo'n nieuws doet me nog meer twijfelen om nu te kopen of toch nog even te wachten. Als ze binnen 2 maanden met een laptop MET DL DVDR en een SVIDEO uitgang komen ga ik enorm spijt krijgen. Maar heb dan toch al zo lang gewacht.
More to Come from Apple... Soon?
Zo'n nieuws doet me nog meer twijfelen om nu te kopen of toch nog even te wachten. Als ze binnen 2 maanden met een laptop MET DL DVDR en een SVIDEO uitgang komen ga ik enorm spijt krijgen. Maar heb dan toch al zo lang gewacht.
Anoniem: 79087
Omdat ik het zo echt gewoon nergens kan vinden...
Zijn die processesoren nu 32 of 64 bit...
iemand al het rekensommetje gemaakt om een Apple met een Dell te gaan vergelijken qua prijs... nu lekker makkelijk natuurlijk
iemand al het rekensommetje gemaakt om een Apple met een Dell te gaan vergelijken qua prijs... nu lekker makkelijk natuurlijk
De processoren zijn 32bit en het rekensommetje is door verschillende personen al gemaakt. Bij Dell, Acer, Asus,.. kun je meer voor hetzelfde geld krijgen maar veel verschil zit er niet in. Sony hangt zelfs op dezelfde hoogte qua prijsniveau.Anoniem: 79087 schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 09:57:
Omdat ik het zo echt gewoon nergens kan vinden...
Anoniem: 31421
Kritische review over de MacBook Pro:
http://www.unsanity.org/archives/000445.phpWe've also lost quite a few technologies and features in this transition. All of the following items compare the Old PowerBook 15 inch to the new MacBook Pro 15 inch.
1. Power: The new portable ICBMs (Intel-chip based Macs, also iCBM) require more power than their previous iterations. they have a 60-watt-hour battery compared to the old PowerBook's 50-watt-hour battery. They also have 85 watt AC adapters compared to the old 65 watt AC adapters. Imaginary Watt per Performance Arbitrary Unit my butt.
2. Parts Missing: The S-Video output, the Modem, and the FW800 have been removed. The modem was extremely useful for those that traveled a lot and needed dialup access to get internet access. Not every hotel/rest area has an ethernet jack/wireless and not everyone can use dialup networking on their cell phone via Bluetooth. The S-Video was very, very useful for presentations on projection screens. Especially when so many of today's presentations are being done via PowerPoint slides. Argh. The FW800 (FireWire 800) was very useful for those that had FW800 devices and needed speed. Even more so for those that needed multiple FW400 ports because their devices weren't daisy chain-able (like the iPod). However, I imagine this could have been removed if having two bus powered devices on two different ports was too much of a power drain for the ICBM. Remove a feature to add longer battery life. Some people suggest these can be added back using the ExpressCard port. However, that's spending a more money for one feature as there is but one slot.
3. Visually Unimpressive: Here's an odd one. The old PowerBook has a 15.1 inch screen with a 1440x960 resolution. The new MacBook Pro has a resolution of 1440x900. Notice the smaller number? Yes, the new MacBook Pro has 86,400 fewer pixels than the old one. And because these pixels are in a greater area, it means the DPI is lower on the MacBook Pro as well.
4. Burning Issues: I didn't notice this until at least 3 people pointed it out to me, but the new MacBook Pro lacks Dual Layer DVD burning. I'm not even sure how that happens. Previously, Macs would come with DVD±RW burning or DVD+R DL burning without Apple even advertising it; machines would just have it included before it was a standard feature. Now they've actually removed Dual Layer burning. OMGWTF?
5. Arbitrary Additions: New to the MacBook Pro is a built in iSight and an IR port for the Front Row remote. I can barely understand the iSight for professional users. It might be useful for meetings on the road (or in a plane) and imagining Phil Schiller in a thong. But otherwise, it seems somewhat unnecessary. The Front Row remote I don't get at all. The MacBook Pro is a portable machine, having a remote with a portable machine just seems redundant in some way. And easily lost.
6. Performance: Apple says the new MacBook Pro is 4x-5x faster than the old PowerBook. I have to question this a lot. They didn't seem to mention the SPEC test was designed specifically for dual cores/processors and that the Intel compiler has been accused of cheating when it comes to compiling synthetic benchmarks in the past. But that's from memory and I can't find any concrete links on it at this time. Granted, Motorola dropped the ball and never really increased the bus speed for the G4, so even if it could process data fast, it was starved. The faster bus speed allows everything to proceed faster. However, the loss of AltiVec is a HUGE problem which Apple didn't show in their test. I watched a display MacBook Pro here at MWSF play a H.264 trailer for Fun With Dick & Jane and it was very, very noticeably skipping frames. My current 1.5Ghz PowerBook (with AltiVec, of course) plays the same trailer with no skipping.
Een windows-fanboy die Mac programma's developt?
Ik heb het artikel en alle comments eens doorgelezen (er staan pro en contra comments bij) en het doet mij gewoon nog meer twijfelen. Meer en meer krijg ik het gevoel dat ze dit vlug-vlug hebben willen klaarkrijgen om toch maar een *Book te kunnen voorstellen (waarom nu voorstellen terwijl hij er duidelijk nog niet eens is? normaal zijn nieuwe Apple producten altijd direct na de introductie te krijgen zoals hier bvb de iMac).
Ikzelf ga het nog wat aankijken en zeker de benchmarks van de nieuwe iMacs afwachten vooraleer ik mijn beslissing neem (ik wacht nu al bijna meer dan een jaar om een (Power)Book te kopen).
Idd, maar is het niet IBM die die G4 maakt ipv Motorola? Die laatste maakt mobiele telefoons die vooral zuigen.
[ Voor 3% gewijzigd door memento__mori op 12-01-2006 11:24 ]
IBM maakt de 5G, volgens mij maakt Freescale de G4 en maakte Motorola de G4eur0fighter schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 11:23:
Idd, maar is het niet IBM die die G4 maakt ipv Motorola? Die laatste maakt mobiele telefoons die vooral zuigen.
[ Voor 5% gewijzigd door Hoedje op 12-01-2006 11:28 ]
"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."
Nee, maar hij zit gewoon enorm te zeuren. Deze Macbook heeft echt geen minpunten ofzo. Het enige echte minpunt is de DVD-drive, en dat je 40 verticale pixels mist. Maar met die video en alles is gewoon bullshit, Apple maakt echt geen gare producten. Apple staat gelijk aan topkwaliteit, geen yoko-toko spul.Kiff schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 11:17:
[...]
Een windows-fanboy die Mac programma's developt?![]()
Ik heb het artikel en alle comments eens doorgelezen (er staan pro en contra comments bij) en het doet mij gewoon nog meer twijfelen. Meer en meer krijg ik het gevoel dat ze dit vlug-vlug hebben willen klaarkrijgen om toch maar een *Book te kunnen voorstellen (waarom nu voorstellen terwijl hij er duidelijk nog niet eens is? normaal zijn nieuwe Apple producten altijd direct na de introductie te krijgen zoals hier bvb de iMac).
Ikzelf ga het nog wat aankijken en zeker de benchmarks van de nieuwe iMacs afwachten vooraleer ik mijn beslissing neem (ik wacht nu al bijna meer dan een jaar om een (Power)Book te kopen).
Dat klinkt (imo) dan weer hard Mac-fanboy. Ik vind het een goed product maar het heeft zeker minpunten, welke natuurlijk niet voor iedereen even belangrijk zijn. Ik vrees er gewoon voor dat ze binnen een paar maanden plots met een nieuwe (betere) laptop komen waardoor ik dan zwaar teleurgesteld zou zijn.Anoniem: 37526 schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 11:40:
[...]
Nee, maar hij zit gewoon enorm te zeuren. Deze Macbook heeft echt geen minpunten ofzo. Het enige echte minpunt is de DVD-drive, en dat je 40 verticale pixels mist. Maar met die video en alles is gewoon bullshit, Apple maakt echt geen gare producten. Apple staat gelijk aan topkwaliteit, geen yoko-toko spul.
Hij maakt ook geen enkele opmerking over de kwaliteit, hij betreurt het alleen dat er features overboord zijn gegooid. Ik gebruik de svhs op m'n powerbook regelmatig om m'n pb op de tv aan te sluiten, dus voor mij is het ontbreken hiervan een gemis. Idem voor firewire 800: mijn Lacie bigdisk met alleen FW800 is niet meer bruikbaar.Anoniem: 37526 schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 11:40:
[...]
Nee, maar hij zit gewoon enorm te zeuren. Deze Macbook heeft echt geen minpunten ofzo. Het enige echte minpunt is de DVD-drive, en dat je 40 verticale pixels mist. Maar met die video en alles is gewoon bullshit, Apple maakt echt geen gare producten. Apple staat gelijk aan topkwaliteit, geen yoko-toko spul.
Ik wacht nog op z'n minst op de volgende generatie MacBook voor ik overstap.
Anoniem: 151965
Het is wel interessant om te zien dat na de eerste euforie rond de nieuwe Macbook ook op allerlei mac forums er steeds meer kritische geluiden te horen zijn. Ik zet hier even alles op een rijtje (argumenten heb ik van diverse forums gehaald):
1. Levensduur batterij (is nog steeds niet helemaal duidelijk, hoewel sommige bronnen het hebben over ietsje meer dan 3 uur)
2. Design, de Macbook lijkt verdomd veel op een Powerbook.
3. 4 speed single layer DVD burner. De ouwe Powerbook had een 8 speed dual layer.
4. resolutie 1440x900. De ouwe Powerbook had 1440x960, dus 60 pixels verlies in de hoogte.
5. iSight camera, welke Pro user zit te wachten op een camera, die je zelfs niet eens pannen kunt?
6. Geen PCMCIA slot maar nieuwe ExpressCard/34 slot waar nog bitter weinig voor te krijgen is.
7. De duo core intel chips waarmee de Macbook pro is uitgerust zijn nog niet eens de snelste op de markt.
8. Geen firewire800.
9. Maar 2x usb. Wil je meer dan moet je er een hub aanhangen.
10. Geen intern modem. Hoewel een modem antiek aandoet is het in veel landen de enige manier om te connecten met het internet. Daar komt bij dat in de USA inbellen via modem nog heel gebruikelijk is omdat lokaal bellen gratis is.
1. Levensduur batterij (is nog steeds niet helemaal duidelijk, hoewel sommige bronnen het hebben over ietsje meer dan 3 uur)
3. 4 speed single layer DVD burner. De ouwe Powerbook had een 8 speed dual layer.
4. resolutie 1440x900. De ouwe Powerbook had 1440x960, dus 60 pixels verlies in de hoogte.
5. iSight camera, welke Pro user zit te wachten op een camera, die je zelfs niet eens pannen kunt?
6. Geen PCMCIA slot maar nieuwe ExpressCard/34 slot waar nog bitter weinig voor te krijgen is.
7. De duo core intel chips waarmee de Macbook pro is uitgerust zijn nog niet eens de snelste op de markt.
8. Geen firewire800.
10. Geen intern modem. Hoewel een modem antiek aandoet is het in veel landen de enige manier om te connecten met het internet. Daar komt bij dat in de USA inbellen via modem nog heel gebruikelijk is omdat lokaal bellen gratis is.
[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 151965 op 12-01-2006 12:21 ]
Geloof me, alles wat ze eruit hebben gehaald, daar hebben ze hard over na zitten te denken. Het heeft geen nut meer, inbellen is erg leuk, maar zo komt er binnenkort ook een EV-DO express-card!
FW800 kan dus ook via de express-card, en als je hem op je tv aan wilt sluiten moet je maar een beetje modern doen en een TV met DVI kopen
S-Video heeft een enorme brakke kwaliteit, iets wat Apple liever niet support.
FW800 kan dus ook via de express-card, en als je hem op je tv aan wilt sluiten moet je maar een beetje modern doen en een TV met DVI kopen
Voor mij is het dus wel belangrijk kan jij wel het tegenovergestelde sugereren maar er zijn dus kennelijk meer mensen die vinden dat er nadelen aankleven misschien wordt het voor jou een keer tijd om je hoofd uit jobs hol te halen.
Net of een losse fw800 kaart zon ideale oplossing is
Zijn die er uberhaupt al in dat expresscard formaat?
Net of een losse fw800 kaart zon ideale oplossing is
Ja sorry hoor, maar ik word een beetje gek van dat gezeik. "Oe, maar 2 * USB!". Waar heb je USB voor nodig? Tegenwoordig is alles wireless, koptelefoon, headset, muis, keyboard, alleen je iPod nog niet. En Apple kennende word die de volgende keer geupgrade met bluetooth.
Zou FW800 meer stroom verbruiken?
Wel jammer dat er maar 2 versies gelanceerd worden en met dezelfde schermgrootte. Het aanbod is allesbehalve groot genoeg om de Powerbook te vervangen. (dus verschillende schermgroottes en configuraties)
Wel jammer dat er maar 2 versies gelanceerd worden en met dezelfde schermgrootte. Het aanbod is allesbehalve groot genoeg om de Powerbook te vervangen. (dus verschillende schermgroottes en configuraties)
Volgens mij juist minder omdat het minder cpu afhankelijk is en een fw800 drive heeft nog altijd zijn eigen adapter...
Het begon bij mij te jeuken nadat deze macbook is aangekondigd maar ik hou toch maar me geld op zak voor de volgende ronde
Het begon bij mij te jeuken nadat deze macbook is aangekondigd maar ik hou toch maar me geld op zak voor de volgende ronde
Mogen wij dan ook een beetje gek worden van jouw te positieve kijk?Anoniem: 37526 schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 12:15:
Ja sorry hoor, maar ik word een beetje gek van dat gezeik. "Oe, maar 2 * USB!". Waar heb je USB voor nodig? Tegenwoordig is alles wireless, koptelefoon, headset, muis, keyboard, alleen je iPod nog niet. En Apple kennende word die de volgende keer geupgrade met bluetooth.
Maar 2 USB en 1 firewire is weinig qua aansluitingen maar stoort mij niet, dan koop ik wel een hubje. Tegenwoordig wordt veel idd draadloos, maar daarvoor heb je dus ook meer batterijen nodig, niet iedereen kiest daarvoor. En ik kan idd een nieuwe LCD TV kopen, maar dat is toch al te gek? S-Video geeft op CRT's meer dan kwaliteit genoeg om films/series te kijken.
Het verlies van FW800 deert mij niet, maar ik kan wel inzien dat er vele (pro!) gebruikers nu een beetje naar zullen kijken. Ze kunnen wel een Expresscard kopen, maar dan is dat slot ook alweer volzet terwijl dat voor andere dingen (een TV-kaart?) beter had kunnen gebruikt worden...
Natuurlijk: voor al mijn problemen die ik ermee heb is een oplossing. Externe DVD DL brander en DVI-Svideo connector bijvoorbeeld... Maar dat brengt dan weer meerkost met zich mee terwijl het toch wel allemaal op de Powerbook zat! Mag ik (en andere mensen) daarover niet teleurgesteld zijn?
Ik sluit mij hierbij jammer genoeg aan. Ik had gehoopt vanaf begin 2006 eindelijk op Mac te kunnen overstappen maar ziet ernaar uit dat het nog iets langer zal duren.lowfi schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 12:22:Het begon bij mij te jeuken nadat deze macbook is aangekondigd maar ik hou toch maar me geld op zak voor de volgende ronde
[ Voor 14% gewijzigd door Kiff op 12-01-2006 12:26 ]
We praten over deze Macbook Pro, en niet over een toekomstige. zoals ik veel lees zien veel mensen deze Macbook als een (te) snel geproduceerde tussenoplossing.Anoniem: 37526 schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 12:15:
Ikzelf ben behoorlijk teleurgesteld hij langer ik erover nadenk hoe minder interessant het allemaal lijkt. Ik wacht nog wel even met een aanschaf vooral omdat ik toch ook wel objectieve vergelijkingen wil zien bv tov de ouwe powerbook. Verder is het natuurlijk ook niet slim om een product te kopen (bestellen) dat nog niet uitegbreid door derden is getest. In dat licht is ook interssant benedenstaand verhaal dat hier al eerder gepost werd. Apple heeft er zelf altijd een handje van gehad cijfers in hun voordeel te manipuleren.
Performance: Apple says the new MacBook Pro is 4x-5x faster than the old PowerBook. I have to question this a lot. They didn't seem to mention the SPEC test was designed specifically for dual cores/processors and that the Intel compiler has been accused of cheating when it comes to compiling synthetic benchmarks in the past. But that's from memory and I can't find any concrete links on it at this time. Granted, Motorola dropped the ball and never really increased the bus speed for the G4, so even if it could process data fast, it was starved. The faster bus speed allows everything to proceed faster. However, the loss of AltiVec is a HUGE problem which Apple didn't show in their test. I watched a display MacBook Pro here at MWSF play a H.264 trailer for Fun With Dick & Jane and it was very, very noticeably skipping frames. My current 1.5Ghz PowerBook (with AltiVec, of course) plays the same trailer with no skipping.
[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 151965 op 12-01-2006 12:35 ]
Hmmm, Steve wou waarschijnlijk nog véél meer tonen:
BRONThere was something strange about Steve Jobs' Macworld keynote on Tuesday. The pacing was off.
It started off high energy with reports of unbelievable iPod sales and record revenues, which got the crowd whooping. Then it went into a doldrums with an interminable demo of new features in iLife, which had everyone dying for the One More Thing... "Come on Steve," we're all thinking. "Cut the crap and get to the good stuff."
So tonight I'm sitting in a bar when I run into an old friend, who is very highly placed in the Apple world. I hate to cite an anonymous source, but trust me, he knows.
And he tells me the keynote that Jobs gave was not the keynote he had planned. Some of the speech had been cut out. Key products were missing.
My source said there was some stuff, "some very, very cool stuff," that Jobs couldn't unveil because of "supply issues."
"They can't get enough Core Duo (chips)," said my source.
He also said that if he were me, he probably wouldn't order one of the new MacBook Pros.
I asked if there would be MacBook replacements for the 17-inch and 12-inch PowerBooks, but he said, "Oh, it's much cooler than that. Much cooler."
Ik wil toch even reageren vanuit mijn persoonlijke kijk:Anoniem: 151965 schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 12:05:
8. Geen firewire800.
1. Eerst maar even de reviews afwachten, Apple zegt zelf 5,5 uur, dus het zal er wel tussenin zitten.
2. Vind ik een mooi design.
3. dvd/cd etc gebruik ik toch al weinig. En dual layer maakt mij helemaal niet uit, gezien de slechte compatibiliteit met losse spelers.
4. Dat is vervelend.
5. Leuk hebbeding erbij. Maar ik geef er niet om.
6. Beter nu een nieuw slot, dan over 2 jaar denken: "waarom hebben ze toen al dat nieuwe slot er niet in gedaan.
7. De huidige cpu speed is voor de meeste mensen toch niet eens nodig.
8. Ik gebruik geen firewire
9. Wat moet ik met usb allemaal aansluiten als ik in de trein zit dan ? Thuis heb ik wel een usb hubje liggen.
10. Ik heb mijn huidige laptop nu 3 jaar, zit een 56k modem in. Deze heb ik nog nooit gebruikt.
Wat een gezever zegblablabla Oh, but it's much cooler than that...

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 50624 op 12-01-2006 12:42 ]
Onzin gerucht de Core Duo processoren zijn plenty leverbaar. Overigens de Macbook pro is ook ook alleem maar aangekondigd volgens Apple slechts over een maand leverbaar. Dus als ze al te weinig Core Duo chips leverbaar zouden zijn (wat dus onzin blijkt te zijn), zouden ze de producten toch gewoon aangekondigd hebben.Anoniem: 31421 schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 12:36:
Hmmm, Steve wou waarschijnlijk nog véél meer tonen:
[...]
BRON
Het verhaal riekt meer naar een rumor die in het leven is geroepen omdat men teleurgesteld is wat er op de laatste keynote werd gepresenteerd.
Anoniem: 119595
Was ik nu ook achter gekomen.Anoniem: 37526 schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 01:55:
misschien zijn er mensen zoals mij die een firewire hardeschijf, een firewire camera en een Wacom Intuous tablet gebruiken? Als je dan 1 firewirepoort hebt en dus maar de wirewire hdd inzet als usb 2.0 geval, dan heb je alle poorten in gebruik, ik heb bijv. ook nog een MAudio USB geluidskaart, stel ik wil die er aanhangen, dan is er al een probleempje...Anoniem: 37526 schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 12:15:
ik vind het ook maar wazig dat er geen ieee1394/800 meer op zit, de geruchten waren eerst dat de high end modellen dit gewoon zouden houden, nu blijkt anders. De G5 opvolger zal het vast wel hebben, maar daar heb ik niet zo veel aan.
[ Voor 15% gewijzigd door jopiek op 12-01-2006 12:53 ]
Cogito Ergo Credo
Er zijn toch zat FW-HD's met een dubbele FW-aansluiting? Die fungeert dan als hub. What's the problem? 
Dat FW800 eraf is is mij ook een raadsel. De handdoek in de ring geworpen?
Dat FW800 eraf is is mij ook een raadsel. De handdoek in de ring geworpen?
[ Voor 31% gewijzigd door Ramzzz op 12-01-2006 12:56 ]
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Daar is deze notebook niet voor gemaakt, deze is gemaakt voor on-the-go. Voor thuisgebruik is er de Powermac. Deze is voor échte professionals, vandaar dat deze nog geen intel-processor heeft. Of neem jij overal je Firewire HDD, Camera, Wacom en geluidskaart mee?jopiek schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 12:51:
[...]
misschien zijn er mensen zoals mij die een firewire hardeschijf, een firewire camera en een Wacom Intuous tablet gebruiken? Als je dan 1 firewirepoort hebt en dus maar de wirewire hdd inzet als usb 2.0 geval, dan heb je alle poorten in gebruik, ik heb bijv. ook nog een MAudio USB geluidskaart, stel ik wil die er aanhangen, dan is er al een probleempje...
ik vind het ook maar wazig dat er geen ieee1394/800 meer op zit, de geruchten waren eerst dat de high end modellen dit gewoon zouden houden, nu blijkt anders. De G5 opvolger zal het vast wel hebben, maar daar heb ik niet zo veel aan.
Aangezien ik studeer doe ik dat idd (studieadres en ouders), daarnaast als ik zo over een half jaar klaar ben, ben ik docent Informatica en ook dan zal ik voor lesgeven een en ander idd meeslepen... Ook op plaatsen waar ik bijv. filmworkshops geef neem ik altijd de hele mikmak mee. Ik overweeg een iMac versie te kopen, maar ik denk dat vanwege het gesleep dat te kwetsbaar is...Anoniem: 37526 schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 12:57:
[...]
Daar is deze notebook niet voor gemaakt, deze is gemaakt voor on-the-go. Voor thuisgebruik is er de Powermac. Deze is voor échte professionals, vandaar dat deze nog geen intel-processor heeft. Of neem jij overal je Firewire HDD, Camera, Wacom en geluidskaart mee?
N.b. m'n huidige windows laptop heeft 5 USB poorten en 1x firewire... Vanwege RSI issues gebruik ik dat Wacom ding en altijd een fatsoenlijk toetsenbord, dus dat is lastig met zo weinig poorten...
Ik gebruik nu en dan m'n broertjes Powerbook en kom idd zo nu en dan poorten te kort
[ Voor 31% gewijzigd door jopiek op 12-01-2006 13:03 ]
Cogito Ergo Credo
En zo kan je alles weer rechtpraten. Naast de nieuwe Macbook gewoon ook nog ff een nieuwe FW-HD's met een dubbele FW-aansluiting? Die fungeert dan als hub kopen.Ramzzz schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 12:54:
Er zijn toch zat FW-HD's met een dubbele FW-aansluiting? Die fungeert dan als hub. What's the problem?
En met je express card kun je weer een FW 800 creeeren, leuk die extra kosten
aha "échte professionals", de Macbook Pro is dus voor de onechte proffesional?Anoniem: 37526 schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 12:57:
[...]
Daar is deze notebook niet voor gemaakt, deze is gemaakt voor on-the-go. Voor thuisgebruik is er de Powermac. Deze is voor échte professionals, vandaar dat deze nog geen intel-processor heeft. Of neem jij overal je Firewire HDD, Camera, Wacom en geluidskaart mee?
De MacBook pro is voor professionals die on-the-go wat aan willen prutsen, maar als je serieus video gaat bewerken (en je dus die firewirepoorten nodig hebt) heb je toch echt minimaal een Dual 2.0ghz Powermac met 20-23" ACD nodig.
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 37526 op 12-01-2006 13:04 ]
Je vertelt er niet bij welke drive je hebt... vandaar.Anoniem: 151965 schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 13:00:
[...]
En zo kan je alles weer rechtpraten. Naast de nieuwe Macbook gewoon ook nog ff een nieuwe FW-HD's met een dubbele FW-aansluiting? Die fungeert dan als hub kopen.
En met je express card kun je weer een FW 800 creeeren, leuk die extra kosten
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Dus, als ik thuis een 30" heb staan kan ik nog steeds beter die 2600 euro in de zak houden omdat de MacBook niet profi genoeg is?Anoniem: 37526 schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 13:04:
De MacBook pro is voor professionals die on-the-go wat aan willen prutsen, maar als je serieus video gaat bewerken (en je dus die firewirepoorten nodig hebt) heb je toch echt minimaal een Dual 2.0ghz Powermac met 20-23" ACD nodig.
Dat firewire afgebouwd wordt kan ik me voorstellen, maar geen duallayer-DVD's laat toch zien dat men gewoon ordinair bezuinigd.... raar.
Ik zeg niet dat hij niet profi genoeg is, maar hij is meer voor erbij, als je al een leuke setup hebt. Ik zie niet hoe iemand op een niet-hd compatible scherm van 15.4" een volledige film gaat bewerken en compileren.
Ja, en een camera van minimaal 2000 euro, een hele studie zelfs (montage en opname), maar ja, als je professionele amateur en student bent dan kun je dat helaas je niet veroorloven, dat weet jij net zo goed als ik, die MacBook Pro is al een rib uit m'n lijf... En als je ziet wat windows pc's presteren met videobewerking dan is een powerbook nog beter dan een Althlon XP 64 met allerlei toeters en bellen (Final Cut Pro en Mac OS zijn zo veel beter dan Windows / Avid / Premiere dat dat de doorslag geeft voor mij).Ecteinascidin schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 13:19:
[...]
Dus, als ik thuis een 30" heb staan kan ik nog steeds beter die 2600 euro in de zak houden omdat de MacBook niet profi genoeg is?
Dat firewire afgebouwd wordt kan ik me voorstellen, maar geen duallayer-DVD's laat toch zien dat men gewoon ordinair bezuinigd.... raar.
Cogito Ergo Credo
Ik zit hier ook op de nieuwste Powerbook en bewerk er ook gewoon professioneel mee. Moet er niet aandenken om een MacBookPro te kopen om vervolgens mijn s-video uitgang te moeten missen. Deze gebruik ik namelijk standaard tijdens mijn vj optredens. Ik kan echt niet aankomen met een DVI aansluiting bij elke club, ik zie het al voor me. Ze verklaren met dan echt voor gek!
Ik heb nu 1 club gehad waar ze toevallig wel met vga konden werken maar dan als nog heb ik gekozen voor s-video omdat het gewoon stukken betrouwbaarder is voor mij.
De MacBookPro heeft zo zijn voor- en nadelen, maar de nadelen wegen niet op tegen de voordelen. De Powerbook is is voor mijn behoeftes toch een stukken beter, ook al heb ik hier soms zelf als een belemmerende factor vanwege de twee usb aansluitingen.
De MacBookPro heeft zo zijn voor- en nadelen, maar de nadelen wegen niet op tegen de voordelen. De Powerbook is is voor mijn behoeftes toch een stukken beter, ook al heb ik hier soms zelf als een belemmerende factor vanwege de twee usb aansluitingen.
Als ik dan 3 HD's op mijn FW-hubje heb aangesloten, heb ik dan geen snelheidsverlies? Ok ik kan er 2 USB en 1 FW rechtstreeks op aansluiten, maar dan zijn weer alle poorten bezet, plus ik vind USB HD's niet zo goed als hun FW tegenhangers (persoonlijke ervaring).Ramzzz schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 12:54:
Er is gewoon een DVI naar svideo adapter hoorSage schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 13:46:
Ik zit hier ook op de nieuwste Powerbook en bewerk er ook gewoon professioneel mee. Moet er niet aandenken om een MacBookPro te kopen om vervolgens mijn s-video uitgang te moeten missen. Deze gebruik ik namelijk standaard tijdens mijn vj optredens. Ik kan echt niet aankomen met een DVI aansluiting bij elke club, ik zie het al voor me. Ze verklaren met dan echt voor gek!Ik heb nu 1 club gehad waar ze toevallig wel met vga konden werken maar dan als nog heb ik gekozen voor s-video omdat het gewoon stukken betrouwbaarder is voor mij.
Maar jongens kom op, dit is op veel punten echt wel een vooruitgang. Apple is ook altijd vooruitstrevend geweest met het weglaten van dingen (floppydrive anyone
"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."
Mee eens, super drive is gewoon vaag, en maar 4x
DVI - s-videokabel kost €20, wat best mee valt.
Maar goed, voor mij persoonlijk is de superdrive niet zo'n heel groot probleem. Gebruik die van mijn huidige laptop ook nooit met dual-layer schijfjes. En over FW800 only schijven, ik meen ergens gelezen te hebben dat je deze gewoon op FW400 kan aansluiten via FW800 kabel, dit onder voorbehoud want ik heb zelf geen FW schijven
Verder is het voor mij een perfecte oplossing, ik gok op een snelle nieuwe versie van Virtual PC voor apps als Access en Visio, aangezien de proc. zelf niet meer geëmuleerd hoeft te worden. Wel hopen dat deze snel uit komt, want de huidige werkt niet met Rosetta.
Maar goed, voor mij persoonlijk is de superdrive niet zo'n heel groot probleem. Gebruik die van mijn huidige laptop ook nooit met dual-layer schijfjes. En over FW800 only schijven, ik meen ergens gelezen te hebben dat je deze gewoon op FW400 kan aansluiten via FW800 kabel, dit onder voorbehoud want ik heb zelf geen FW schijven
Verder is het voor mij een perfecte oplossing, ik gok op een snelle nieuwe versie van Virtual PC voor apps als Access en Visio, aangezien de proc. zelf niet meer geëmuleerd hoeft te worden. Wel hopen dat deze snel uit komt, want de huidige werkt niet met Rosetta.
Ik zou toch even willen reageren op een paar kritiek puntjes (let wel ik heb geen mac, maar gewoon omdat dit echt miereneukerij is, althans de volgende drie puntjes toch, dat is negatieve commentaar zoeken om negatieve commentaar te vinden, beetje zielig)
De camera: dat is een minuscuul klein vierkantje, weegt niets, neemt geen plaats in. Als je het niet wil gebruiken gebruik het dan niet he... Zo over the top reageren... En daarbij, 'pro user', right.. Dus de 'pro user' gebruikt zijn pc niet af en toe eens als ontspanning of vrije tijd. Dan is het gewoon handig als je effe een video communicatie kan houden... Dit is echt gewoon proberen te ranten om een imago als 'pro user' te kunnen hoog houden, door van een minieme feature een probleem te maken, in de hoop professioneel over te komen...
En dan nog: iedere 'pro user' heeft dan wel een camera in zn kck ass gsm steken, waar ze dan geen probleem over maken.
Die proc: "nog niet eens de snelste op de markt".. Ocharme, en dat in een laptop, schandalig he... Gelijk wie heeft genoeg aan die proc. Daarbij we zullen maar zwijgen over die dinosaurus chip die er vroeger inzat zeker? Wat een opmerking, ze zouden moeten blij zjin dat het ding eidenlijk vervangen is.
Die remote: zelfde opmerking als hierboven. Wat een mierneukerij om daarover te vallen zeg. Wil je het niet gebruiken, gebruik het dan niet he... Een miniscuul klein IR ontvangertje in de voorkant, als je je daaraan stoort... Beter dat het erop zit voor wanneer je het toch wil gebruiken dan dat je het mist als het nodig zou zijn.
Als ik de mac book zou kopen komt die het grootste deel van de tijd op mijn bureau te liggen aan een extern scherm. Dan is die remote wel handig... filmpje kijken en zo, fotoshow. En ook voor een foto presentatie te op locatie doen kan dit toch handig zijn? Niet iedereen heeft een bluetooth gsm om zn mac te besturen.
De opmerking dat de remote nutteloos is op een apparaat dat zowieso al mobiel is, is ook belachelijk. Als je die aansluit op een scherm kan je er toch niet meer mee op de bank gaan zitten? Of rondlopen of wat dan ook?
Beetje voorbarige reacties allemaal als je het mij vraagt hoor.
Let op: over de firewire en usb poorten heb ik niets gezegd. Ik heb niet genoeg ervaring met extra peripherals om daarover een oordeel te maken. Maar ik kan mij best voorstellen dat sommigen in de problemen komen met de beperkere IO. Dat wel
Wtf? Wat is hier het probleem?* iSight camera, welke Pro user zit te wachten op een camera, die je zelfs niet eens pannen kunt?
* De duo core intel chips waarmee de Macbook pro is uitgerust zijn nog niet eens de snelste op de markt
* Iets over die remote
De camera: dat is een minuscuul klein vierkantje, weegt niets, neemt geen plaats in. Als je het niet wil gebruiken gebruik het dan niet he... Zo over the top reageren... En daarbij, 'pro user', right.. Dus de 'pro user' gebruikt zijn pc niet af en toe eens als ontspanning of vrije tijd. Dan is het gewoon handig als je effe een video communicatie kan houden... Dit is echt gewoon proberen te ranten om een imago als 'pro user' te kunnen hoog houden, door van een minieme feature een probleem te maken, in de hoop professioneel over te komen...
En dan nog: iedere 'pro user' heeft dan wel een camera in zn kck ass gsm steken, waar ze dan geen probleem over maken.
Die proc: "nog niet eens de snelste op de markt".. Ocharme, en dat in een laptop, schandalig he... Gelijk wie heeft genoeg aan die proc. Daarbij we zullen maar zwijgen over die dinosaurus chip die er vroeger inzat zeker? Wat een opmerking, ze zouden moeten blij zjin dat het ding eidenlijk vervangen is.
Die remote: zelfde opmerking als hierboven. Wat een mierneukerij om daarover te vallen zeg. Wil je het niet gebruiken, gebruik het dan niet he... Een miniscuul klein IR ontvangertje in de voorkant, als je je daaraan stoort... Beter dat het erop zit voor wanneer je het toch wil gebruiken dan dat je het mist als het nodig zou zijn.
Als ik de mac book zou kopen komt die het grootste deel van de tijd op mijn bureau te liggen aan een extern scherm. Dan is die remote wel handig... filmpje kijken en zo, fotoshow. En ook voor een foto presentatie te op locatie doen kan dit toch handig zijn? Niet iedereen heeft een bluetooth gsm om zn mac te besturen.
De opmerking dat de remote nutteloos is op een apparaat dat zowieso al mobiel is, is ook belachelijk. Als je die aansluit op een scherm kan je er toch niet meer mee op de bank gaan zitten? Of rondlopen of wat dan ook?
Beetje voorbarige reacties allemaal als je het mij vraagt hoor.
Let op: over de firewire en usb poorten heb ik niets gezegd. Ik heb niet genoeg ervaring met extra peripherals om daarover een oordeel te maken. Maar ik kan mij best voorstellen dat sommigen in de problemen komen met de beperkere IO. Dat wel
Die remote is juist handig voor pro-users, je kan hem tijdens presentaties gebruiken 
Welke pro user wil dat nu niet
Welke pro user wil dat nu niet
Het is toch veel gaver je "nine hundred dollar cellphone" als domme afstandsbediening te gebruiken
[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 37526 op 12-01-2006 14:54 ]
Het is duidelijk dat er hier momenteel een soort discussie ontspint tussen mac adepten en het wat kritischer mac publiek. De een zien in alles alleen maar voordelen, de anderen hebben zo hun vraagtekens.
Ik denk dat het beter is de discussie van wat + en - punten zijn te laten voor wat het is. Het is aan de ene kant natuurlijk ook iets persoonlijks, sommige mensen gebruiken hun brander bv niet of nauwelijks, dus wat maakt het dan uit. Laten we in de eerste plaats afwachten op wat objectievere tests als de Macbook pro werkelijk te koop is. Dus gewoon even wachten tot hij te koop is en de tests lezen. Qua video schijnt hij volgens sommigen nml trager te zijn dan de laatste powermac ik quote het nog maar een keertje:
Ik denk dat het beter is de discussie van wat + en - punten zijn te laten voor wat het is. Het is aan de ene kant natuurlijk ook iets persoonlijks, sommige mensen gebruiken hun brander bv niet of nauwelijks, dus wat maakt het dan uit. Laten we in de eerste plaats afwachten op wat objectievere tests als de Macbook pro werkelijk te koop is. Dus gewoon even wachten tot hij te koop is en de tests lezen. Qua video schijnt hij volgens sommigen nml trager te zijn dan de laatste powermac ik quote het nog maar een keertje:
Tot die tijd adviseer ik niemand de Macboook Pro te bestellen, kan je ook niet teleur gesteld worden.Performance: Apple says the new MacBook Pro is 4x-5x faster than the old PowerBook. I have to question this a lot. They didn't seem to mention the SPEC test was designed specifically for dual cores/processors and that the Intel compiler has been accused of cheating when it comes to compiling synthetic benchmarks in the past. But that's from memory and I can't find any concrete links on it at this time. Granted, Motorola dropped the ball and never really increased the bus speed for the G4, so even if it could process data fast, it was starved. The faster bus speed allows everything to proceed faster. However, the loss of AltiVec is a HUGE problem which Apple didn't show in their test. I watched a display MacBook Pro here at MWSF play a H.264 trailer for Fun With Dick & Jane and it was very, very noticeably skipping frames. My current 1.5Ghz PowerBook (with AltiVec, of course) plays the same trailer with no skipping.
Ik vraag me dan af of dit een software probleem is of echt een hardware probleem.Anoniem: 151965 schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 14:57:
Het is duidelijk dat er hier momenteel een soort discussie ontspint tussen mac adepten en het wat kritischer mac publiek. De een zien in alles alleen maar voordelen, de anderen hebben zo hun vraagtekens.
[...]
Tot die tijd adviseer ik niemand de Macboook Pro te bestellen, kan je ook niet teleur gesteld worden.
Ik heb mijn PPC hardware verkocht om nu overtestappen en ben erg twijfel achtig, dit soort berichten zeggen dat je nog even moet wachten...
Ik vind het een beetje raar dat ProUsers alleen maar video bewerken. Een powerbook/macbook is er echt wel voor de mobiele pro-user. Er zijn ook behoorlijk wat mensen die webdevelopment doen, of programmeerwerk, daar is zo'n *book prima geschikt voor. Ik heb zelf een maand geleden m'n 15" powerbook gekocht, ik was dus dinsdag wel een beetje chagrijnig, maar van de andere kant: ik ben heel benieuwd naar de ervaringen van mensen met een MacBook Pro. Ik vind zelf processorsnelheid niet het belangrijkst, hoewel meer natuurlijk altijd beter is.
Stiekem hoop ik dat de MacBook Pro heel erg tegen gaat vallen. Ik probeer nu al mensen te overtuigen dat een PowerPC veel hipper is dan een standaard Intel
.
Stiekem hoop ik dat de MacBook Pro heel erg tegen gaat vallen. Ik probeer nu al mensen te overtuigen dat een PowerPC veel hipper is dan een standaard Intel
Zal wel een software matig iets zijn? De PC heeft dezelfde processor, en ik kan mij niet voorstellen dat Intel een processor lanceert met zulke vertragingen in HD, aangezien Intel nu met ViiV ook op HD gokt.Qorne schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 15:09:
[...]
Ik vraag me dan af of dit een software probleem is of echt een hardware probleem.
Ik heb mijn PPC hardware verkocht om nu overtestappen en ben erg twijfel achtig, dit soort berichten zeggen dat je nog even moet wachten...
Niet altijd, de Quad G5 was bijvoorbeeld ook pas een paar weken of zelfs maanden na de aankondiging leverbaar.Kiff schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 11:17:
[...]
normaal zijn nieuwe Apple producten altijd direct na de introductie te krijgen zoals hier bvb de iMac
"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary
Als je ze tegelijk gebruikt. Als je maar een hdd tegelijk gebruikt heb je gewoon 400mbit ter beschikking. Bij de weg, de gemiddelde firewire controller heeft maar een bus. De ingebouwde twee (meestal) poorten op de meeste machines zijn vaker dan niet eigenlijk ook gewoon een firewire hubje.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Dus jij besteed 2000 euro en je kijkt niet eens of er binnenkort een keynote speech aan zit te komen?chris schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 15:44:
Ik vind het een beetje raar dat ProUsers alleen maar video bewerken. Een powerbook/macbook is er echt wel voor de mobiele pro-user. Er zijn ook behoorlijk wat mensen die webdevelopment doen, of programmeerwerk, daar is zo'n *book prima geschikt voor. Ik heb zelf een maand geleden m'n 15" powerbook gekocht, ik was dus dinsdag wel een beetje chagrijnig, maar van de andere kant: ik ben heel benieuwd naar de ervaringen van mensen met een MacBook Pro. Ik vind zelf processorsnelheid niet het belangrijkst, hoewel meer natuurlijk altijd beter is.
Stiekem hoop ik dat de MacBook Pro heel erg tegen gaat vallen. Ik probeer nu al mensen te overtuigen dat een PowerPC veel hipper is dan een standaard Intel.
Anoniem: 37526 schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 13:25:
Ik zeg niet dat hij niet profi genoeg is, maar hij is meer voor erbij, als je al een leuke setup hebt. Ik zie niet hoe iemand op een niet-hd compatible scherm van 15.4" een volledige film gaat bewerken en compileren.
offtopic:
Hmm, dat zie ik ook niet voor me met de eerder beschreven setup, of eigenlijk wel, net als dat iemand dat op een MacBook Pro of wat dan ook doet.
Hmm, dat zie ik ook niet voor me met de eerder beschreven setup, of eigenlijk wel, net als dat iemand dat op een MacBook Pro of wat dan ook doet.
Kun je dat soort dingen in het vervolg gewoon even beargumenteren? Dit is zo gewoon een ordinaire flame en daar doen we hier niet aan.
micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©
Wellicht leuke vergelijkingspagina voor wat het waard is, omdat we de nieuwe Macbook nog niet in de praktijk kennen. Maar goed het gaat nu even over wat er qua hardware onder de motorkap zit, en we praten ook niet over design, dat blijft ten slotte ook een kwestie van smaak.
Op de url hieronder wordt de Macbook Pro vergeleken de oude Powerbook en met het nieuwste topmodel van Acer dat voor dezelfde prijs als de Macbook Pro wordt verkocht.
http://www.tnl.net/blog/entry/MacBook_Pro_Comparison_Charts
Op de url hieronder wordt de Macbook Pro vergeleken de oude Powerbook en met het nieuwste topmodel van Acer dat voor dezelfde prijs als de Macbook Pro wordt verkocht.
http://www.tnl.net/blog/entry/MacBook_Pro_Comparison_Charts
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 151965 op 12-01-2006 16:46 ]
lopz7, dit is in dat kader misschien ook een leuke pagina.
Ik ben geen mac adept, ik heb zelfs geen mac, dus ja...Anoniem: 151965 schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 14:57:
[...]
Daarom dat ik er ook alleen die drie puntjes heb uitgepikt. Gewoon standaard hardware issues waarvan de opmerkingen mij echt wel over the top leken, maakt niet uit of je apple gebruikt of niet.
Maar gewoon lopen janken over iets wat je ERBIJ krijgt en totaal niet hindert is ook nogal dwaas, that's all. ipv van meer op inhoud te discussieren zijn er hier die een boompje moeten opzetten over accesiores als een webcam en remote, gewoon klagen om te klagen noem ik dat, om welke reden dan ook. Het kan maar handig zijn dat het er bij zit... Maar er zijn er hier duidelijk een paar die zich te 'professioneel' voelen voor dergelijke dingen
Overzicht van geteste apps met pre-release versies van x86 OSX 
http://forum.osx86project...sion/index.php/t1555.html
Anoniem: 140764
Ik heb eens even goed lopen zoeken, maar het vorige model (PowerBook G4) had een 8x Superdrive. Waarmee je zowel Dual-layer en gewone dvd+/- r met een snelheidn van 8x kon branden. Nou kom ik er net achter dat het nieuwe model (MacBook) de standaard Superdrive heeft. Deze kan helaas maar 4x snelheid draaien. Ik had gehoopt dat er een update in de shop zat, maar ook deze is helaas niet aanwezig.
Maar boven dat alles. Het is en blijft een geweldig beestje. Ik ben er zeer tevreden over en ga hem over 2 weken ZEKER wel bestellen.
Maar boven dat alles. Het is en blijft een geweldig beestje. Ik ben er zeer tevreden over en ga hem over 2 weken ZEKER wel bestellen.
Hm. Het lijkt er op dat we ons beter zorgen kunnen maken of OS X software die je wil gebruiken wel werkt op x86, dan dat we moeten zeuren om Windows dual bootAnoniem: 50624 schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 19:08:
Overzicht van geteste apps met pre-release versies van x86 OSX

Apple is sowieso een beetje vreemd met video, alleen DVD player kan gebruikmaken van hardwarematige versnelling bij het decoderen van mpeg2. Een standaard HD filmpje is daarom niet af te spelen, ondanks dat de gebruikte videochip het allang ondersteunt moet de software+processor het werk doen. Nu met de nieuwe ATi chips zou hardwarematig h.264 decoderen tot de mogelijkheden behoren, ik vraag me alleen af of deze functie ook in de software vrij beschikbaar komt of dat Apple dit voor zichzelf houdt met een brakke implementatie in slechts een paar van hun eigen programma's...Anoniem: 50624 schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 15:49:
[...]
Zal wel een software matig iets zijn? De PC heeft dezelfde processor, en ik kan mij niet voorstellen dat Intel een processor lanceert met zulke vertragingen in HD, aangezien Intel nu met ViiV ook op HD gokt.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Het is niet de bedoeling om hier berichten te plaatsen over de levertijd van de Book, hiervoor bestaat een apart topic in APL.
Het is niet de bedoeling om hier berichten te plaatsen over de levertijd van de Book, hiervoor bestaat een apart topic in APL.