[MacBook Pro] Discussietopic en Mini-FAQ Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 18 Laatste
Acties:
  • 7.325 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03-2022
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 16:08:
Dus jij besteed 2000 euro en je kijkt niet eens of er binnenkort een keynote speech aan zit te komen?
Nou, ik was al de hele tijd aan 't wachten. En ik had zoiets van: en nu ben ik het wachten zat, ik koop 'm gewoon. Het had ook prima gekund dat 't nog wel een half jaar of zelfs tot de herfst had geduurd voordat de intel-based laptops er zouden komen. Natuurlijk heb je geruchten, en achteraf is het makkelijk praten, maar ik heb er niet ontzettend veel spijt van.

Ik had dan tot februari moeten wachten, en ik heb geen idee of er grote problemen komen (waarschijnlijk niet, maar je weet maar nooit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-03-2018

Qorne

Think Different

chris schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 20:28:
[...]

Nou, ik was al de hele tijd aan 't wachten. En ik had zoiets van: en nu ben ik het wachten zat, ik koop 'm gewoon. Het had ook prima gekund dat 't nog wel een half jaar of zelfs tot de herfst had geduurd voordat de intel-based laptops er zouden komen. Natuurlijk heb je geruchten, en achteraf is het makkelijk praten, maar ik heb er niet ontzettend veel spijt van.

Ik had dan tot februari moeten wachten, en ik heb geen idee of er grote problemen komen (waarschijnlijk niet, maar je weet maar nooit).
En de rest, want ik denk niet dat je hem in Februari gelijk mag verwachten, want als ik de orders zo zie kan het wel even duren voordat iedereen zijn MacBook heeft.
en de G4 is zeker geen onverstandige keuze, omdat je nu gewoon gebruik kan maken van Adobe applicaties. want die emulatie is nou niet echt top :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PowerFlower schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 20:17:
[...]

Hm. Het lijkt er op dat we ons beter zorgen kunnen maken of OS X software die je wil gebruiken wel werkt op x86, dan dat we moeten zeuren om Windows dual boot :X Imho is dit bijna net zo'n drama als de overgang naar PPC OS X, moeten we nu weer een jaar gaan wachten voor overal x86 compatibele versies van komen?
Je moet de posts van de eerste pagina buiten beschouwing laten :) De versie van Rosetta waar zij op getest hebben emuleerd alleen een G3, de laatste beta van Rosetta emuleerd ook een G4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 16:42:
Wellicht leuke vergelijkingspagina voor wat het waard is, omdat we de nieuwe Macbook nog niet in de praktijk kennen. Maar goed het gaat nu even over wat er qua hardware onder de motorkap zit, en we praten ook niet over design, dat blijft ten slotte ook een kwestie van smaak.
Op de url hieronder wordt de Macbook Pro vergeleken de oude Powerbook en met het nieuwste topmodel van Acer dat voor dezelfde prijs als de Macbook Pro wordt verkocht.

http://www.tnl.net/blog/entry/MacBook_Pro_Comparison_Charts
Geef mij maar die leuke Acer voor dezelfde prijs :):) Prachtige specs gewoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-07 15:10

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

(jarig!)
Performance: Apple says the new MacBook Pro is 4x-5x faster than the old PowerBook. I have to question this a lot. They didn't seem to mention the SPEC test was designed specifically for dual cores/processors and that the Intel compiler has been accused of cheating when it comes to compiling synthetic benchmarks in the past. But that's from memory and I can't find any concrete links on it at this time. Granted, Motorola dropped the ball and never really increased the bus speed for the G4, so even if it could process data fast, it was starved. The faster bus speed allows everything to proceed faster. However, the loss of AltiVec is a HUGE problem which Apple didn't show in their test. I watched a display MacBook Pro here at MWSF play a H.264 trailer for Fun With Dick & Jane and it was very, very noticeably skipping frames. My current 1.5Ghz PowerBook (with AltiVec, of course) plays the same trailer with no skipping.
Ik heb vandaag mijn baas gemaild (die op de MWSF aanwezig is) of hij dat wilde bevestigen. Zijn antwoord was echter geruststellend: de MacBook en iMac Core Duo spelen beide H.264 op de hoogste resolutie moeiteloos af. Ook beschreef hij de MacBook als 'veel soepeler, behoorlijk veel sneller dan de PowerBook'. Volgens hem is het een wereld van verschil. Maar goed, ik moet ook maar op zijn mening afgaan ;)

We zullen zien. Voorlopig wacht ik nog lekker even af ;)

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

Whieee schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 22:39:
[...]

Ik heb vandaag mijn baas gemaild (die op de MWSF aanwezig is) of hij dat wilde bevestigen. Zijn antwoord was echter geruststellend: de MacBook en iMac Core Duo spelen beide H.264 op de hoogste resolutie moeiteloos af. Ook beschreef hij de MacBook als 'veel soepeler, behoorlijk veel sneller dan de PowerBook'. Volgens hem is het een wereld van verschil. Maar goed, ik moet ook maar op zijn mening afgaan ;)

We zullen zien. Voorlopig wacht ik nog lekker even af ;)
Jou baas is Apple dealer? of iets in die richting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

(jarig!)
Qorne schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 22:46:
[...]

Jou baas is Apple dealer? of iets in die richting?
mijn baas is eigenaar van een niet nader te noemen Apple Centre ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02-2023

Red

Blue

Whieee schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 22:58:
[...]

Apple centre rotterdam vermoed ik ..... :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Namu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01-08 10:40

Namu

Silver Wings Of Morning

[...]

Mwa, dan kan ik aan jou wel een vraag kwijt, zijn er al secondskins voor de macbook?

Heb geen zin om me gloed nieuwe, peperdure laptop zomaar in me tas te kwakken volgende maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:12

Metten

ik hou het graag simpel

Namu schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 02:55:
[...]

Mwa, dan kan ik aan jou wel een vraag kwijt, zijn er al secondskins voor de macbook?

Heb geen zin om me gloed nieuwe, peperdure laptop zomaar in me tas te kwakken volgende maand.
het ding is vrijwel exact even groot als een Powerbook 15" dus dat lijkt me niet zo'n probleem :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerFlower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 06:19

PowerFlower

être diable et jouer fleur

Metten schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 03:35:
[...]
het ding is vrijwel exact even groot als een Powerbook 15" dus dat lijkt me niet zo'n probleem :?
Hij heeft een grotere footprint (uit mijn hoofd: 1" breder, dat is dus 2,54cm breder) hoewel hij wel dunner is. Dat kan dus net een probleem zijn voor een tas o.i.d.!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteyP
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-09-2021
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 19:25:
Ik heb eens even goed lopen zoeken, maar het vorige model (PowerBook G4) had een 8x Superdrive. Waarmee je zowel Dual-layer en gewone dvd+/- r met een snelheidn van 8x kon branden. Nou kom ik er net achter dat het nieuwe model (MacBook) de standaard Superdrive heeft. Deze kan helaas maar 4x snelheid draaien.
Op het macrumors forum staat uitgelegd waarom er maar een 4x in zit. Deze is aanzienlijk compacter dan een dual layer 8x en springt ook zuiniger om met de batterij. En laten we eerlijk zijn, een dual layer dvd ga je toch ook niet branden op je laptop.... Voor die doeleinden heb je weer een desktop tot je beschikking waar ruimte en batterij consumptie geen rol spelen. Even een cd of dvd branden is een must, maar de prijs van dual layer DVD's en de behoefte om deze daadwerkelijk op een MacBook Pro te branden zal wel als nihil geclassificeerd zijn door apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie
  • Laatst online: 05-08 09:46

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Een nieuwe episode in de Windows-op-intel-macs reeks:

http://www.apcmag.com/apc...53646669ECA2570F50012430B

Intel heeft moederborden die EFI ondersteunen, maar ook bios code runnen via CSM, de Compatibility Support Module. CSM is gewoon onderdeel van EFI en aangezien apple niet actief windows tegen gaat, zou CSM dus ook gewoon in de intel-mac EFI zitten. CSM schijnt alleen vendor en bios-specific te zijn, dus hoe dit geimplementeerd is, is niet duidelijk. Vooralsnog moeten we dus gewoon wachten tot de eerste tests met windows-op-mac zijn verricht.

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Laatst online: 07:27

Bob Popcorn

Plop!

Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 16:59:
[...]

Ik ben geen mac adept, ik heb zelfs geen mac, dus ja...

Daarom dat ik er ook alleen die drie puntjes heb uitgepikt. Gewoon standaard hardware issues waarvan de opmerkingen mij echt wel over the top leken, maakt niet uit of je apple gebruikt of niet.

Maar gewoon lopen janken over iets wat je ERBIJ krijgt en totaal niet hindert is ook nogal dwaas, that's all. ipv van meer op inhoud te discussieren zijn er hier die een boompje moeten opzetten over accesiores als een webcam en remote, gewoon klagen om te klagen noem ik dat, om welke reden dan ook. Het kan maar handig zijn dat het er bij zit... Maar er zijn er hier duidelijk een paar die zich te 'professioneel' voelen voor dergelijke dingen
Nou, dat is het hem nou juist, als je het erbij zou KRIJGEN zou het niet erg zijn. Je betaald gewoon grof geld voor die onzin :/

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Laatst online: 08:00

Hertog

Aut bibat, aut abeat

mOrPhie schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 10:46:
Een nieuwe episode in de Windows-op-intel-macs reeks:

http://www.apcmag.com/apc...53646669ECA2570F50012430B

Intel heeft moederborden die EFI ondersteunen, maar ook bios code runnen via CSM, de Compatibility Support Module. CSM is gewoon onderdeel van EFI en aangezien apple niet actief windows tegen gaat, zou CSM dus ook gewoon in de intel-mac EFI zitten. CSM schijnt alleen vendor en bios-specific te zijn, dus hoe dit geimplementeerd is, is niet duidelijk. Vooralsnog moeten we dus gewoon wachten tot de eerste tests met windows-op-mac zijn verricht.
Het is natuurlijk maar de vraag of Apple het Intel moederbord wel precies zo heeft overgenomen of zelf iets heeft gemaakt. Zo'n CSM module is natuurlijk altijd iets extras wat Apple helemaal niet nodig heeft. Dus zouden ze het best weg kunnen laten, niet vanwege 'actief windows tegengaan' maar vanwege simpelweg bezuingen :)

Overigens, kan de hele 'Windows op Mac' discussie niet beter in het keynote napraat topic of in een eigen topic? Dit topic gaat eigenlijk over de MacBook, er is nog een Intel Mac en nu wordt de discussie een beetje verspreid..

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:46
Bob Popcorn schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 11:52:
[...]

Nou, dat is het hem nou juist, als je het erbij zou KRIJGEN zou het niet erg zijn. Je betaald gewoon grof geld voor die onzin :/
Oh, hij is toch even duur als het vorige model :z

ok scheelt 70 euro, maar je krijgt ook andere "extra's"

[ Voor 11% gewijzigd door Hoedje op 13-01-2006 12:04 ]

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

(jarig!)
Second skins voor de macbook zijn er vooralsnog niet. De tucano skins voor 15" PBs gaan waarschijnlijk niet passen door de eerder genoemde grotere footprint. De Gimp-sleeves van Crumpler maken wat betreft iets meer kans omdat die sowieso al wat breder zijn dan de PB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als we louter naar hardware zien:

Wat zou het prijsverschil zijn tussen een MacBook Pro en een gelijkaardige laptop?

Als je de prijs van de snelste MacBook Pro neemt: 2521€
( zonder iLife: 79€ en Tiger: 129€. In België: 2729 - 79 - 129 = 2521)

Ik ben dus naar de Dell store (België) geweest en gaan zien naar de Inspiron 9400; consumenten

cpu: Intel Core Duo T2400
scherm: 17" WUXGA (1920 x 1200)
1 jaar garantie
mem: Upgrade naar 667Mhz DDR2 1GB
vga: 256MB Nvidia Geforce 7800 Go grafische kaart (standaard)
hd: 100GB 5400rpm schijf
DVD: 8x DVD+/- Rewriter (Dual Layer support)
batterij: 9 Cell 80Whr batterij
Interne V.90 modem
BlueTooth 2.0
Works 7.0 OEM
Ingebouwde kaartlezer
6 USB 2.0 poorten en 1334 poort
Expresscard sleuf
S-video out, DVI-out en VGA out
Dan kost die Dell mij maar 2203€ (mét software in. XP Home is 89€. Reken ik een minieme prijs aan voor Works, dan is het besluit dat de laptop van Dell 2050€ kost)

Vergelijking ten nadele van de Inspiron:
gewicht: 3.6Kg tov 2.54kg
Hoogte: 4.15cm tov 2.59cm
geen optisch I/O voor geluid, ingebouwde camera of verlicht toetsenbord
Qua batterijduur: de Dell heeft een betere batterij, maar door het grotere scherm en de snellere graka, denk ik dat het verschil nihil is.

Maar de Dell heeft wél: kaartlezer, 17" scherm, snellere graka, DL brander, s-video out. En dit voor bijna 500€ verschil.

Dus Apple zijn hardware blijft nog altijd te duur? Of is dit een voorbarige conclusie? Met welke factoren hou ik dan geen rekening?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2006 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

Kwaliteit en de levensduur denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Qorne schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 13:05:
Dell maakt zeer degelijke machines. Een Dell latitude laptop van 4/ 5 jaar gelden is nog steeds heel gewild op de 2de hands markt (zier markplaats bv) puur vanwege de degelijkheid en kwaliteit, die dingen zijn oersterk.

Ik denk dat er nog maar een ding is waar Mac zich mee kan onderscheiden als we het over de hardware van de binnen en buitenkant hebben en dat is het design.
Mac zou je qua prijs meer met Sony notebooks moeten vergelijken, die zijn ook flinterdun en zien er strak uit en ik denk dat je dan ongeveer op dezelfde prijs uitkomt.

Jammer dat ze de Macbook Pro uiterlijk geen facelift hebben gegeven :(

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2006 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

Wat wil je aan een laptop nog veranderen dan?
Laptops van Dell degelijk? allemaal plastic, maar goed dan wordt het een andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen optisch IO geluid en precies 1 Kilogram zwaarder....

Voor die kilogram alleen al zou ik overwegen iets meer neer te leggen voor de macBook.

Ik heb al vaak mensen gezien met van die achterlijk zware laptops. Belachelijk gewoon.

Eens met lopz7 : vergelijk met sony, ook dun en vrij stijlvol. Let op, ik heb niets tegen dell, en als je alleen naar specs kijkt, be my guest. Maar andere dingen zijn ook van belang.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2006 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De dell Inspiron 9400 is natuurlijk niet echt vergelijkingsmateriaal. dit is een 17" laptop. daarom ook zoveel zwaarder. Gewicht van de 17" Powerbook is ook meer dan 3 kilo.

Dichter in de buurt komt de Acer Travelmate 8200 waarvan de specs beduidend beter zijn dan de Macbook Pro en die voor dezelfde prijs van eigenaar verwisseld.

Ik vind overigens 2.54 kilo ook nog te zwaar voor een notebook als je 'm continue met je mee moet sjouwen. Onder de 2 kilo wordt wordt het pas echt interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyncMaster
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-05 17:03
Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 12:55:
Als we louter naar hardware zien:

Wat zou het prijsverschil zijn tussen een MacBook Pro en een gelijkaardige laptop?

<berg specs>

Dus Apple zijn hardware blijft nog altijd te duur? Of is dit een voorbarige conclusie? Met welke factoren hou ik dan geen rekening?
Je kan je ook afvragen waarom een Audi A3 duurder is als een vergelijkbare golf. Twee dingen volgens mij: iets betere/mooiere afwerking, en het imago van het merk.
Als je niets om het uiterlijk geeft en OS X niet wil gebruiken zal de Dell je wel wat meer waar voor je euro's geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Qorne schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 13:05:
En MacOSX en andere Apple Software, en design. Dat zijn voor mij de twee voornaamste redenen om een Apple te kopen, en geen Dell. Ik ben echter meer een IBM/Lenovo fan, dus ik ga toch maar voor een Thinkpad. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris
  • Laatst online: 11-03-2022
Ik denk niet dat ze zijn te vergelijken op hardware-specs. Laten we dat dan ook vooral niet doen. Natuurlijk is een kritische noot altijd goed, maar je weet dat je bij apple betaalt voor die appel achter op je laptop. En dat houdt inderdaad in dat het er uit ziet zoals het er uit ziet, dat er OS X op draait, en nog veel meer dingen. Op bijna iedere andere laptop staat Windows. En dat is voor veel mensen een groot nadeel, maar voor misschien wel nog meer mensen een groot voordeel.

Ik ben trouwens benieuwd of Wine gaat draaien, en, zo ja, of Internet Explorer gaat draaien. Onder linux draait het al wel prima, hopen dat dat op de MacBook ook zo is. Dat zou voor veel webdevvers wel erg fijn zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 15:37:
[...]

En MacOSX en andere Apple Software, en design. Dat zijn voor mij de twee voornaamste redenen om een Apple te kopen, en geen Dell. Ik ben echter meer een IBM/Lenovo fan, dus ik ga toch maar voor een Thinkpad. ;)
De software OSX en iLife werden niet meegerekend in de prijs (zoals je aan de prijsberekening kunt zien). Wat je wel zou kunnen beweren, is dat het prijsverschil ook kan verklaard worden in de mogelijkheid om OSX te kunnen draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memento__mori
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-01 09:14
Is er een reden om bij de bestelling te kiezen voor 1x1024mb ipv 2x512mb aan ram geheugen? Kunnen ze allebei vervangen worden nadien? Want voorlopig is 1024 wel genoeg denk ik en dan werkt 2x512 sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiff
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-08 21:36
eur0fighter schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 15:48:
Is er een reden om bij de bestelling te kiezen voor 1x1024mb ipv 2x512mb aan ram geheugen? Kunnen ze allebei vervangen worden nadien? Want voorlopig is 1024 wel genoeg denk ik en dan werkt 2x512 sneller.
Als je later naar 2Gb zou willen moet je dan maar 1 latje van 1Gb bijkopen ipv 2 waarbij je dan met 2 van 512Mb op overschot zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 15:44:
[...]

De software OSX en iLife werden niet meegerekend in de prijs (zoals je aan de prijsberekening kunt zien). Wat je wel zou kunnen beweren, is dat het prijsverschil ook kan verklaard worden in de mogelijkheid om OSX te kunnen draaien
Het is niet echt een eerlijke vergelijking, omdat je niet puur hardware met hardware vergelijkt, want op de Dell wordt Windows, Works ook gewoon meegerekend in de uiteindelijke prijs. Ook zou ik eerder de Latitude versies kiezen dan Inspiron voor die vergelijking. Natuurlijk is Apple duurder als je alleen kijkt naar de specs, maar zoals ik duidelijk heb geprobeerd te maken, dit wordt goedgemaakt door Apple software, gebruiksvriendelijkheid en design. Er moet niet alleen gekeken worden naar de specs, maar ook naar de gebruiksvriendelijkheid. Apple en Dell, het zijn 2 verschillende werelden met 2 verschillende markten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

Alleen MagSafe vind ik al 100€ waard, stel dat iemand hem van je desk ropt, dan is dat altijd zo;n gedoe wie er nou schuldig is blablabla, MagSafe is ideaal. ik zit dagelijks in zo'n "gevaarlijke" situatie, dat iemand zo me PB van tafel kan schoppen.

Maar ik denk dat dit een vrij kansloze discussie is, Waarom is een renault duurder dan een Citroën? Apple is toch nog wel een beetje een exclusief product, daarom is het ook ietsje duurder, en ik heb goede ervaring met Apple zowel op hardware als op services (software al helemaal)

Ik heb nog geen 1 dell gezien die qua beeld kwaliteit van het TFT kan tippen aan een Apple. (nog nooit een andere notebook trouwens) (sony wellicht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Precies, Apple is exclusief, zeg maar de Bently onder de compuers :) Goed voorbeeld daar van is het verlichte toetsenbord en de omgevingslicht sensor.

Magsafe is voor mijn situatie ook perfect, ik volg een HBO opleiding waar ik mijn laptop dagelijks voor nodig heb. Ik zit ook vaak aan een wat kleine tafel met meerdere mensen. Ik leg mijn kabel altijd zo neer dat het moeilijk is om er over te struikelen, maar je weet nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Qorne schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 16:42:
Alleen MagSafe vind ik al 100€ waard, stel dat iemand hem van je desk ropt, dan is dat altijd zo;n gedoe wie er nou schuldig is blablabla, MagSafe is ideaal. ik zit dagelijks in zo'n "gevaarlijke" situatie, dat iemand zo me PB van tafel kan schoppen.

Maar ik denk dat dit een vrij kansloze discussie is, Waarom is een renault duurder dan een Citroën? Apple is toch nog wel een beetje een exclusief product, daarom is het ook ietsje duurder, en ik heb goede ervaring met Apple zowel op hardware als op services (software al helemaal)
Met dat eerste kan ik het mee eens. Over de service lopen de meningen uiteen.
Ik heb nog geen 1 dell gezien die qua beeld kwaliteit van het TFT kan tippen aan een Apple. (nog nooit een andere notebook trouwens) (sony wellicht)
Jij bent de eerste die ik enthousiast hoor over de TFT's in Mac notebooks... Over TFT's in het algemeen kan ik zeggen dat in de Dell 20" en grotere schermen hetzelfde schermpje (TFT gemaakt door LG/philips) zit als de Appletjes. Alleen de Dell is is stukken goedkoper en heeft veel meer aansluit mogelijkheden. Niet voor niets dat zoveel mensen met bv een minimac gaan voor de Dell Ultrasharp 2005FPW 20-inch breedbeeld die in vergelijking met Mac Studio Display 20" toch bijna 300 euries goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Qorne schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 16:42:
Ik ken duizenden laptops die kunnen tippen aan de huidige 15" Powerbook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 17:37:
[...]

Ik ken duizenden laptops die kunnen tippen aan de huidige 15" Powerbook ;)
Qua kleur weergave? en de Macbook is nog beter :o :D Maar goed :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-08 01:57

alienfruit

the alien you never expected

Tja, geen modem en geen DL brander kan er dus voorlopig nog niks mee. Ik zou niet weten waarom ik weer 30-40euro ofzo bij moet betalen voor een modem in de notebook. Het zat ook in de laatste Powerbook die ik nu heb. Maar goed, misschien MacBook Pro later dit jaar moet nog even zien -- met name hoe het zit met de iBook opvolger e.d. of MacBook Pro "update" later dit jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Qorne schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 17:41:
[...]

Qua kleur weergave? en de Macbook is nog beter :o :D Maar goed :p
Voor de LCD panels in de ADC zijn dezelfde als die Dell gebruikt. En ik zou het sterk betwijfelen dat de schermen in hun laptops superieur zouden zijn tov andere fabrikanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

aansturing van de schermen :) doet ook veel, + Apple heeft een hardcoating

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

alienfruit schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 17:50:
Tja, geen modem en geen DL brander kan er dus voorlopig nog niks mee. Ik zou niet weten waarom ik weer 30-40euro ofzo bij moet betalen voor een modem in de notebook. Het zat ook in de laatste Powerbook die ik nu heb. Maar goed, misschien MacBook Pro later dit jaar moet nog even zien -- met name hoe het zit met de iBook opvolger e.d. of MacBook Pro "update" later dit jaar
Veel mensen hebben er geen behoefte aan. Ik ben zelf juist blij dat die modem eindelijk weg is, scheelt toch weer een paar tientjes in de aanschafprijs.

Maar dit alles verschilt per persoon naturlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

Bush, jij hebt een MacbookPro gekocht? zoja, welke? en weet je al een ± levertijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 19:41:
[...]

Veel mensen hebben er geen behoefte aan. Ik ben zelf juist blij dat die modem eindelijk weg is, scheelt toch weer een paar tientjes in de aanschafprijs.

Maar dit alles verschilt per persoon naturlijk ;)
Een andere vraag, ik zie in je onderschrift dat je ook een MDA Vario hebt, hoe ga je die laten "praten" (syncen), met OS X, ik dacht dat dat standaard niet wordt ondersteund.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik me nu af vraag is het volgende:

Macbook pro kost dus op apple.com $1999,- de "oude powerbook" ook. Apple is natuurlijk de Macbook enorm aan het promoten, en wil deze graag verkopen.. Ze zeggen dat deze "4 tot 5 keer sneller is" bla bla... (dat moeten we allemaal nog maar even zien er zijn overduidelijk voor en nadelen)

Maar gaat de powerbook er nu uit of niet? Wordt deze dadelijk opeens niet meer leverbaar en gaat hij misschien in de uitverkoop? Het lijkt me aan de ene kant logisch anders is het zo dubbel op... misschien willen ze nog eerst de oude voorraad powerbooks wegwerken of ze wachter totdat de gehele macbook lijn compleet is...

(je mag neem ik aan van de geruchten aannemen dat de nieuwe ibook, macbook gaat heten..)

Ik heb hier helaas niks over kunnen vinden, misschien weet whieee dat wel??????? ;)
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -RenE-
  • Laatst online: 08-06 08:22
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 14:21:[...] En over FW800 only schijven, ik meen ergens gelezen te hebben dat je deze gewoon op FW400 kan aansluiten via FW800 kabel, dit onder voorbehoud want ik heb zelf geen FW schijven :)
[...]
Nee dat kan niet: FW800 gebruikt een ander stekkertje en als het al zou kunnen dan mis je de snelheidswinst van FW800 t.o.v. FW400.

Dit samen met het ontbreken van een modem en SVHS-output zouden voor mij redenen zijn om het apparaat niet te kopen. Vooral omdat ik het nu allemaal wel heb op mijn 15" PB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

Apple gaat de PBs niet in de uitverkoop doen, maar gewoon de voorraad opmaken.
Er komen nog een paar leveringen en dan is het einde verhaal. dit geld voor alle PPC systemen, wat wel kan is dat Apple dealers iets met de prijs doen (verwacht dan een eurotje of 250€) zeker niet meer. Maar ik verwacht helemaal geen prijsverlaging, ik zie er nu niks aan komen als ik bij Apple NL kijk.

En er gaan heeel veeel geruchten dat er iets Much Much coolers than the MacBook Pro aankomt......
zie oa : Macosx.nl
Het zijn geruchten, maar we hebben 1 april nog (lang wachten) Maar als je niet direct iets nieuws nodig hebt zou ik toch nog even wachten, ik weet niet of ik dat zelf ook doe hoor, maar ik wou eerst deze week nog 1 bestellen, nu wacht ik toch even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Ik wacht nog wel even met het inruilen van mijn iBookje.

Behalve dat ik de prijs ontiegelijk schofterig hoog vind vallen de specs me ook een beetje tegen (als ik hem vergelijk met de normale notebooks van o.a sony, dell e.d).

Mijn iBook mag dan wel niet zo rap zijn, ik haal tenminste met een fatsoenlijke brightness en de airport aan gemakkelijk 4 uur op de accu.... Daarnaast houdt ik het liever bij een12" want die sleepte zo lekker makkelijk mee.

Ik wacht dus nog wel even op de iBook updates. Heb ik weer voor jan l*l gespaard voor een iBook opvolger deze maand :+ (was er toch stiekum wel vanuit gegaan dat mijn witte vriendje deze maand de deur uit zou gaan)..... ach aan de andere kant, de iBook functioneerd prima voor hetgeen wat ik er mee doe (klein beetje photoshop en het onderhouden van mijn website, mailen, internetten, beetje stoer doen :+ ) en een nieuwe macbook (wat een k*tnaam) zou ook wel een beetje geld verspilling zijn.

Maar eens kijken wat de volgende keynote zal brengen aan nieuws ;)

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Qorne schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 19:55:
Bush, jij hebt een MacbookPro gekocht? zoja, welke? en weet je al een ± levertijd?
Ik heb een dag na de keynote de 1.67ghz besteld, staat op de website als verstuurdatum de 15e van februari aangegeven.

En over de MDA: Er zijn 3rd party tools om WM te syncen met MacOSX, en ik meen ergens gelezen te hebben dat MS ook met een optie komt om WM te laten synchen met Entourage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
[b][message=25004460,noline]
En er gaan heeel veeel geruchten dat er iets Much Much coolers than the MacBook Pro aankomt......
zie oa : Macosx.nl
Ik heb echt geen idee wat ik met dit soort dingen aanmoet eigenlijk. Ik wil al bijna een jaar een powerbook, maar ik moest even sparen en toen kwam de mededeling dat ze overgingen naar x86, dus heb ik besloten om te wachten.

Zoals de MacBook Pro nu gepresenteerd is, is hij voor mij echt perfect (zie ook posts van mij eerder in deze thread). Hij zou voor mij een vervanging zijn voor mijn huidige laptop van 3 jaar oud, die gewoon te zwaar is om lekker mee te nemen en toch wel traagheid begint te vertonen voor sommige dingen. Daarbij wil ik gewoon een OS wat gewoon werkt voor mij en Windows kan dat tot op heden niet lekker, linux werk ik nu dagelijk mee, maar is het toch net niet en ik denk dat os X de oplossing voor mij kan zijn.

Ik wil dus begin februari als de eerste testen zijn geweest, eventueel productie foutjes gezien en eruit gehaald een MacBook bestellen. Maar dan zijn er nu dus weer die geruchten van wat beters. In de IT is natuurlijk alles wat je koopt gelijk oud, maar kan iemand mij een tip geven wat ik hier nu mee aan moet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

Het lijkt me sterk dat ze nu een MacBook uitbrengen en over 2maand een totaal andere apparaat.
Ik heb er zo over na zitten denken, maar ik dnek dat ze met een totaal nieuwe Mac line uitkomen en dat is denk ik niet een mobiel apparaat maar een media center achtig iets.

Nu is er een MacBook Pro waarvan een 12 en 17" er aan komen, kan je wel verwachten en er zou straks ook een MacBook komen, (iBook achtig app)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteyP
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-09-2021
Qorne schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 08:21:
Het lijkt me sterk dat ze nu een MacBook uitbrengen en over 2maand een totaal andere apparaat.
Ik heb er zo over na zitten denken, maar ik dnek dat ze met een totaal nieuwe Mac line uitkomen en dat is denk ik niet een mobiel apparaat maar een media center achtig iets.

Nu is er een MacBook Pro waarvan een 12 en 17" er aan komen, kan je wel verwachten en er zou straks ook een MacBook komen, (iBook achtig app)
Het leek ook veel mensen sterk dat er alleen een vervanger voor de Powerbook uitkwam aangezien die in november nog geupdate was....

Die geruchten bij apple blijven altijd heel lastig, maar als je nu een laptop moet hebben en je vindt de MBP een mooi ding waarom niet kopen dan? Ik vind dat gezeur dat er 3 maanden later "misschien" een nieuwe uitkomt altijd zo stom. Je hebt nu een notebook nodig en niet over 3 maanden. Kijk als het nu een week is dan doe je er verstandig aan om te wachten.

Anders kan je ook wachten tot volgend jaar, dan komt de Merom er die is nog stoerder dan de Yonah door zn 64 bits instructies...

Iedereen die met de MBP wacht omdat ie wil weten wat de eerste bugs van het apparaat zijn doen hier overigens wel verstandig aan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

PeteyP schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 10:12:
[...]

Je hebt nu een notebook nodig en niet over 3 maanden.
Dan heb je nu alsnog pech, want de MacBook Pro wordt pas rond 15 februari geleverd ;)

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deden ze met de imac toch ook

dies volgens mij in 5 maand 3 keer vervangen of zo

zonder camera met frontrow meende ik
toen met camera
en toen met een inter proc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hertog schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 10:15:
[...]

Dan heb je nu alsnog pech, want de MacBook Pro wordt pas rond 15 februari geleverd ;)
Op forums lees je dat dat de geplande shipping datum is. Zou ook nog wel es een maand (of 2 later) kunnen zijn. Schijnt in het verleden ook nog wel eens voorgekomen te zijn dat het (behoorlijk) wat langer duurde dan gepland. Denk niet voor niets dan Steve zei dat je hem zo snel mogelijk moest bestellen. Met een beetje pech krijg je hem pas tegen de tijd dat het april is en er alweer andere mooie producten te krijg zijn. Naast dat geheimhouding tot de laatste seconde elke keer weer voor een hype zorgt, zorgt tet hele gedoe met wat wel en niet geintroduceerd gaat worden ook dat veel mensen gewoon afhaken met hun bestelling en uiteindelijk helemaal niks meer kopen. Kun je ook lezen in deze draad.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2006 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

Dat is mijn probleem ook, ik kan niet zonder notebook, als ik nu 1 bestel zou ik moeten doorwerken met me huidige PB (wil goed hoor) en als de MBP er is pas verkopen... dan wacht ik denk ik toch even tot dat ze gewoon op voorraad zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij mij staat hij ook op die datum, maar na mijn eerdere ervaring met de iMac G5 die net uitkwam toen ik hem bestelde verwacht ik ook dat hij later geleverd zal worden.

Ik kan gelukkig wachten met het verkopen van mijn huidige laptop tot ik mijn Apple binnen heb, anders zou ik een probleem hebben ivm studie.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2006 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 10:18:
deden ze met de imac toch ook

dies volgens mij in 5 maand 3 keer vervangen of zo

zonder camera met frontrow meende ik
toen met camera
en toen met een inter proc
Nee, FrontRow en de iSight kamen tegelijk.
Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 15:52:
Bij mij staat hij ook op die datum, maar na mijn eerdere ervaring met de iMac G5 die net uitkwam toen ik hem bestelde verwacht ik ook dat hij later geleverd zal worden.
Sowieso is dat de verwachte verzend-datum, dan zouden ze hem in China op de boot moeten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtbrainz
  • Laatst online: 29-07 22:56
ik geloof eigenlijk ook niet dat men in april alweer met een hele andere MBP komt dan wat men nu heeft geintroduceerd. Het apparaat wat er nu is heeft dan wel geen FW800 en geen DL-SuperDrive, mij boeit het niet extreem (heb het nooit gehad en zal het daarom ook niet missen denk ik). Ik kan wel nog weer gaan wachten op dat 'much much cooler' gerucht, maar ik ga er niet vanuit dat er dan ineens een laptop aankomt die deze MBP extreem gaat overtreffen. Wel toch?

Ik zit onderhand al een jaar te twijfelen over die apple-apparatuur (ook omdat 't voor mij een sprong in 't diepe zal zijn omdat ik van de windowskant af kom (hoewel ik jaren op kleine gebreken na linux als desktop heb gedraaid <- en dat maakt Mac OS X voor mij interessant omdat ik linux wel eens mis)), ik moet nu ook maar gewoon een keer die sprong wagen. Ik heb trouwens wel een keertje met de bekende tiger-x86 vmware-image (native op een celeron2.4) zitten klooien maar dat lijkt me niet bepaald representatief of wel?

Dan kan ik wel tot april wachten, wie weet komt er dan helemaal geen andere nieuwe MBP die deze overtreft en dan heb ik weer 2 maanden te lang zitten wachten. En van almaar die geruchten afwachten word je toch alleen maar depressief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Evil Brain
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-06 21:02
Hehe, je hebt wel helemaal gelijk hoor :) Het probleem met de Apple-community is, is dat ze van elk miniem geruchtje een enorme rumour maken dat ongeveer elk Apple product vervangen gaat worden :P En ja, dat komt natuurlijk nooit allemaal uit. Zo heb ik in oktober mijn iBook gewoon besteld, ook al was dat een week voor de 'One More Thing', waarover ook velen zeiden dat dat een nieuwe iBook, of een goedkopere 12" PowerBook kon zijn. Uiteindelijk waren dat toen de iPod video en de nieuwe iMacs, dus dat was geen ramp voor mij.

Hetzelfde nu in januari, ik zat nog te twijfelen om mijn aankoop uit te stellen om te kijken wat er op de MWSF geïntroduceerd zou worden, ook omdat er iBook-geruchten daarvoor waren. Uiteindelijk bleken die geruchten dus ook niet waar.

Zo zie je maar, je moet niet teveel op geruchten afgaan. Ok, het is slim om te wachten met kopen als een week later de Keynote is, maar op dit moment zou ik zeggen, koop lekker die MacBook, het is een prima apparaat, en de beste Apple notebook ooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Precies, die geruchten wordt je soms krankjorem van. Alsof Apple net na de introductie een nieuwe versie gaat lanceren :? Ja, een 12" en 17" misschien, maar echt geen complete redesign van het hele apparaat.

Ik heb dus zelf bijna een G4 PowerBook gekocht, uiteindelijk niet gedaan omdat ik toch wou wachten op de keynote en een intel versie van de PowerBook wou hebben, nu hij eindelijk uitgekomen is ga ik echt niet nóg langer wachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
  • Laatst online: 06-08 09:23
PeteyP schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 10:12:
[...]

Anders kan je ook wachten tot volgend jaar, dan komt de Merom er die is nog stoerder dan de Yonah door zn 64 bits instructies...

Iedereen die met de MBP wacht omdat ie wil weten wat de eerste bugs van het apparaat zijn doen hier overigens wel verstandig aan. ;)
je kan ook nog een jaartje wachten dan zijn de macbooks nóg gaver. of twee jaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2006 @ 13:56:
Precies, die geruchten wordt je soms krankjorem van. Alsof Apple net na de introductie een nieuwe versie gaat lanceren :? Ja, een 12" en 17" misschien, maar echt geen complete redesign van het hele apparaat.
Inderdaad, het enige wat zou kunnen is dat ze de 12inch en 17inch niet rechtstreeks vervangen, maar een gewijzigd model op de markt brengen. Bijv een 13,3 inch breedbeeld etc. Maar qua specs en functionaliteit zullen de andere MacBook pro modellen niet veel verschillen. Dat kan Apple gewoon niet maken. Ze kunnen hooguit een totaal ander model nog in de markt zetten. Zo zou ik me voor kunnen stellen dat er ook nog een gewone MacBook komt en bijv. een budget model, met centrino of solo processor. Immers in de desktoplijn hebben ze ook de Mini, de iMac en de PowerMac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopiek
  • Laatst online: 29-07 10:30

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 15:52:

Ik kan gelukkig wachten met het verkopen van mijn huidige laptop tot ik mijn Apple binnen heb, anders zou ik een probleem hebben ivm studie.
Ik heb 'm gister besteld, idd nog steeds zelfde datum: 15-feb. We zien het wel denk ik. Aan de andere kant verwacht ik dat Apple wel verwacht had dat het storm zou lopen en er wel rekening mee houdt.

Cogito Ergo Credo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eventjes terug de puntjes batterijduur en prestaties opvissen:

Naar mijn weten heeft Apple zich in het verleden altijd al goed aan z'n woord gehouden op deze gebieden, dus waarom nu plots paniek?

Hetzelfde wat jopiek hierboven zegt; ze zullen idd rekening gehouden hebben met de grote vraag naar de nieuwe MacBook Pro's!

PS: De nieuwe naam ligt bij ons op school al lekker in de mond, met jullie gezannik altijd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 22:16:
Eventjes terug de puntjes batterijduur en prestaties opvissen:

Naar mijn weten heeft Apple zich in het verleden altijd al goed aan z'n woord gehouden op deze gebieden, dus waarom nu plots paniek?

Hetzelfde wat jopiek hierboven zegt; ze zullen idd rekening gehouden hebben met de grote vraag naar de nieuwe MacBook Pro's!

PS: De nieuwe naam ligt bij ons op school al lekker in de mond, met jullie gezannik altijd ;)
Inderdaad, we moeten gewoon rustig afwachten, als het meezit hebben we volgende maand rond deze tijd zo'n ding in huis. Als het goed is komt UPS morgen m'n assesoires al brengen ;)

Cogito Ergo Credo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaxje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-12-2024
Nu begin ik me toch af te vragen of die MacBook Pro wel helemaal af is (of was ten tijde van de keynote). Verschillende members op Apple-fora menen te weten dat Apple nog bezig is met de puntjes op de i en dat daarna ook pas de batterylife bekend zal worden gemaakt.

Zelf ben ik van plan misschien een MacBook Pro aan te schaffen, maar eerst de reviews 'ns afwachten. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krisis1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-08 23:29

krisis1

Onder-watte?!

kwil er ook eentje, hoewel ik zit te twijfelen. Het blijft een enorme smak geld, en dan wil je wel degelijke apparatuur hebben. Ik zou virtualizatie echt als een voordeel zien, jammer dat de Yonah-processor dit niet (of niet officieel, hoe zat het weeral?) zou hebben. Realtime 2 OS's draaien moet echt handig zijn, vooral als je weleens een Windows-programma moet draaien, dan heb je tenminste nog wat snelheid.
Ook de 64-bitseigenschappen van de Yonah-opvolger Merom zinnen me wel, maar volgens de planning zouden die chips er pas van september zijn, en dan is het nog niet eens zeker of Apple ze wel gaat gebruiken in hun MBP's.
Zouden er dan, gesteld dat zo'n Merom er inkomt, programma's gemaakt worden die wél op 64Bits werken, maar dan op de oudere MBP's geëmuleerd moeten draaien? Dan zou het wel zonde zijn om nu zo'n MBP te halen.
Toch nog maar even de kat uit de boom kijken vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Reken maar dat de core duo chips met 64 bit extensie pas begin volgend jaar zullen geproduceerd en ingebouwd worden (intel heeft zowieso al aangegeven met vertragingen te zitten) En sowieso heeft het weinig zin om te rushen. Ze hoeven niets te vrezen (intel verkoopt toch wat het wil verkopen), en een groot bedrijf kan het niet maken een onvolmaakt product op de markt te zetten.
Er zit ook weinig vooruitgang in de processors. De laatste jaren is het een beetje aan het stagneren. De grootste vooruitgang is dual core op één chip voor desktops en notebooks. (truukje zeg maar om met betere prestaties te komen ;) ). Dus het zal normaalgezien allemaal zo hard nog niet gaan. Behalve dan die virtualisatie, maar wie van de gewone consumenten zal dit effectief verlangen en gebruiken? Een paar percent hooguit. En nog allerminst mac'ers, want die zijn toch loyaal aan dat ene OS.

En de kans zit erin dat zowieso windows native kan gedraaid worden op de mac's (voorlopig nog niet gelukt, maar als het alleen een bios issue is lukt het volgens mij wel, ze kunnen linux booten met een ps2 bios, dus waarom dit niet. Maar goed, de tijd zal het uitwijzen) Enige verschil met virtualisatie is dat in dit geval moet gereboot worden en met virtualisatie de twee OS'en los van elkaar en parallel kunnen draaien. Of heb ik dit verkeerd? Corrigeer me...

Tot zover dit verhaal :)
Ik hoop alleen dat ze nog een 12" (13") model uitbrengen. Indien ik wil overstappen ben ik op zoek naar een compacte mac (en de mac mini is qua specs misschien net een beetje te low end, daar komt zeker geen dual core in, en ik zou dat wel verkiezen op een toekomstige computer). Dus compact en liever met een eigen scherm te gebruiken. (alhoewel die iMac zooooo cool is, en mn hart zegt helemaal ja! maar mijn verstand zegt dat ik toch liever een eigen scherm zou aansluiten dat ik iets meer polyvalent kan gebruiken, denk aan consoles. Andere input op een iMac scherm wordt moeilijk, maar nogmaals, die is zoooooooo cool ;) Maar het zou de eerste keer niet zijn dat mijn gezond verstand opzij geschoven wordt :) )

Waarom compact? Zowieso ga ik het op de desktop alleen gesloten en met extern scherm en toetsenbord gebruiken. Maar ik heb het wel een beetje gehad met de logge cases onder de desk. Het voordeel van een eventuele macbook 12" is dat het mac mini like is, maar dan met scherm, zodat op verplaatsing ook gebruik kan worden gemaakt van de laptop.Dat die dan lichter is in gebruik is mooi meegenomen. Veel handzamer en beter ergens mee te nemen. Want ik vind 2.5k nog net iets aan de zware kant voor iets wat ik af en toe wel zou moeten meenemen. Een macbook van rond de 2kilo zou ideaal zijn!!. Ik besef wel dat 2.5 licht is vergeleken met vele laptops... Een groter schermoppervlak zou mij toch nauwelijk meerwaarde bieden. 12" of 15" , wat maakt het uit, het is toch te klein om dagelijks als desktop te gebruiken. Dus dan kan 12" al evengoed

En waar vind je tegenwoordig geen extern scherm om effe te werken.

Edit: en hopelijk ook goedkoper !! (hopelijk de sweet spot van om en bij de 1500€, zeker niet meer)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2006 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

(jarig!)
Koop die iMac en sluit op de mini-DVI aansluiting je eigen scherm aan? Dikke desktop EN dual-screen voor een nette prijs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wace
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-06-2024
Nou, heb net de duurste MacBook Pro besteld voor $2100,-. Normaal zou dat $2500,- zijn, maar ik heb me aangemeld voor de Student Apple Developer Connection (kost $100,-) waarna je $500 korting krijgt. Meer info op http://www.kernelthread.com/mac/buying/#ADCS.

Ik woon in de Verenigde Staten, ik weet niet of het ook in Nederland werkt. Heb in ieder geval $400 uitgespaard :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Erg jammer, dat PHotoShop in Rosetta erg traag is vervolgens een frontpage artikel maar te vergelijken met een 1Ghz G4. Ik wacht nu echt tot Adobe met een universal library komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

alienfruit schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 10:35:
Erg jammer, dat PHotoShop in Rosetta erg traag is vervolgens een frontpage artikel maar te vergelijken met een 1Ghz G4. Ik wacht nu echt tot Adobe met een universal library komt...
Die komen ws. in Maart (iig de pro apps van Apple zelf). Ik ga ook maar eens naar Apperture kijken wat dat betreft. Net m'n accesoires binnengehad voor bij de MBP, woei!!! Nu ff geduldig op de MBP zelf wachten ;)

[ Voor 11% gewijzigd door jopiek op 18-01-2006 11:01 ]

Cogito Ergo Credo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Ik mag hopen dat het rond April/Mei komt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

alienfruit schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 13:17:
Ik mag hopen dat het rond April/Mei komt :+
ja, zelf gebruik ik photoshop tegenwoordig vooral voor dingen die met final cut pro te maken hebben, maar kan vast ook wel met final cut pro zelf of andere meuk...

b.t.w. vandaag maar ff @ aldi een 250 Gb USB schijfje gekocht voor 140 euro. Werkt vlekkeloos met de Powerbook...

Cogito Ergo Credo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jopiek schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 11:00:
[...]

Die komen ws. in Maart (iig de pro apps van Apple zelf). Ik ga ook maar eens naar Apperture kijken wat dat betreft. Net m'n accesoires binnengehad voor bij de MBP, woei!!! Nu ff geduldig op de MBP zelf wachten ;)
Adobe heeft al aangekondigd geen universal binary's voor CS2 te gaan uitgeven. Dit omdat CS3 er aan zit te komen en Adobe gem. 6mnd zijn producten test voordat ze op de markt komen, CS2 universal zou dan gelijk met CS3 uit komen die ook universal is, beetje nutteloos dus.

http://www.macworld.com/2...es/imaclabtest1/index.php Beetje jammer maar wel te verwachten, benchmarks zijn meer een marketing tool dan een technische tool ;)

Ondanks de niet zulk hele grote verschillen en een wat tragere Photoshop laat ik mijn MBP gewoon in bestelling staan, hij zal iig een stuk sneller zijn dan een G4 :)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2006 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiff
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-08 21:36
Na lang twijfelen en de reviews van iMac af te wachten ga ik er dan toch al maar eentje bestellen.
Ik zit echter nog met 1 twijfelpunt:
Ik wil de 1.67Ghz versie nemen, hierbij wil ik de HD vervangen door de 7200rpm versie (zou de snelheid toch een stuk omhoog moeten brengen).
Maar daarnaast wou ik zelf nog geheugen bijsteken (is goedkoper en naar het schijnt heeft OSX echt wel meer geheugen nodig). Maar stel dat ik 1Gb bijsteek, dan heb ik geen dual channel meer waardoor ik dus snelheid verlies? Is het dan beter dat ik het gewoon bij 2x512Mb houd? Als OSX genoeg heeft aan 1Gb is dat goed genoeg natuurlijk. Iemand een idee/ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerFlower
  • Laatst online: 06-08 06:19

PowerFlower

être diable et jouer fleur

Als totale Mac-n00b kan ik maar 1 ding los uit de pols zeggen: de snelheidswinst die je haalt doordat er wanneer nodig meer geheugen is, weegt altijd op tegen dual channel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2XzeeD
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-04 15:30
Mijn eerste reactie was ook van: Bestellen!
maar ik ga toch echt afwachten tot adobe met universal software komt van macromedia studio en creative suite. Ik snap zelf niet waarom Apple nu al een pro machine uitbrengt zonder dat er pro software is op dit moment. Want tot nu toe heb ik begrepen dat mijn huidige 17" pb 1.67 toch sneller is dan rosetta op de MacBook. Het schijnt dat Flash 8 helemaal ruk draait onder Rosetta (kan het erger dan nu?)
Ook heb ik nog maar weinig intel packages als PHP, MySQL etc. gezien. iemand enig idee hoe lastig dat is om zelf te compilen? Ik ben er enorm voor afhankelijk voor mijn opleiding en totaal niet thuis op het compile gebied.

Ik hoop trouwens voor iedereen die hem besteld heeft dat het ook echt snel geleverd wordt. Toen de 17" powerbook geintroduceerd werd op de MWSF 03' kregen we de eerste machines al eind maart geleverd. Bijna 3 maanden ipv 3 weken later :+ maar wie weet heeft Apple het eindelijk eens geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

M2XzeeD schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 00:27:
Mijn eerste reactie was ook van: Bestellen!
maar ik ga toch echt afwachten tot adobe met universal software komt van macromedia studio en creative suite. Ik snap zelf niet waarom Apple nu al een pro machine uitbrengt zonder dat er pro software is op dit moment. Want tot nu toe heb ik begrepen dat mijn huidige 17" pb 1.67 toch sneller is dan rosetta op de MacBook. Het schijnt dat Flash 8 helemaal ruk draait onder Rosetta (kan het erger dan nu?)
Ook heb ik nog maar weinig intel packages als PHP, MySQL etc. gezien. iemand enig idee hoe lastig dat is om zelf te compilen? Ik ben er enorm voor afhankelijk voor mijn opleiding en totaal niet thuis op het compile gebied.

Ik hoop trouwens voor iedereen die hem besteld heeft dat het ook echt snel geleverd wordt. Toen de 17" powerbook geintroduceerd werd op de MWSF 03' kregen we de eerste machines al eind maart geleverd. Bijna 3 maanden ipv 3 weken later :+ maar wie weet heeft Apple het eindelijk eens geleerd.
Darwin is FreeBSD weet je nog, als het goed is doet dat het perfect. Ik heb een FreeBSD server en het enige wat dat ding doet is PHP/MySQL (oohw ja, FTP, Qmail en ITunes ff vergeten). Maar het zal gewoon prima werken verwacht ik. Als er nog haast geen machines zijn dan zijn er ook nog geen packages, ik zou niet weten waarom het echter niet gewoon moest werken.

Cogito Ergo Credo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmm, ik kijk het nog even aan...

De geluiden over Flash en Photoshop ontmoedigen mij toch wel enigzins, ik wacht nog wat meer gebruikerservaringen af, toch wel handig dat die iMac als eerste uitkomt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Verwijderd schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 11:36:
Hmmm, ik kijk het nog even aan...

De geluiden over Flash en Photoshop ontmoedigen mij toch wel enigzins, ik wacht nog wat meer gebruikerservaringen af, toch wel handig dat die iMac als eerste uitkomt :)
Die iMac is al uit hoor. Die MBP gaat echt wel rulen, alleen duurt het soms ff voordat alles compatible is. Ik heb eigenlijk alleen snel een goedwerkende Virtual Machine voor Windows nodig en een werkende versie van Lazarus/FreePascal (werkt al wel onder Powerpc, dus zou moeten lukken met Rosetta, maar ja een programmeertaal kun je maar beter native hebben volgens mij). Maar Apparture komt in Maart met universal binary dus waarom gebruik je die niet ff in de tussentijd (als full feature demo zeg maar ;)). Ik wacht ws. vooral op Final Cut Pro, maar of de universal binary snel als full feature demo beschikbaar is moet ik maar ff afwachten :) Ben niet zo voor illegaal, maar heb na koop van de hardware niet echt meer de mogelijkheid om het voorlopig op een andere manier te doen vrees ik.

Cogito Ergo Credo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Photoshop en Flash heb ik toch echt voor mijn opleiding nodig. Net als een util ala MAMP (PHP, MySQL, PHP). Maar die laatste komt binnenkort uit als universal heb ik gelezen op het forum, de maker wacht op zijn intel iMac om met de conversie te kunnen beginnen :)

Ik lees verschillende verhalen, de een zegt het valt wel mee, de ander zegt dat het allemaal vrij traag is met Flash en Photoshop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GUZA
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-03-2022
Hoe denken jullie over de beschikbaarheid van de 32bits software voor de intel mac??
Want ik wil een MBP kopen maar wat me tegenhoudt is dat er na bv 2 jaar geen software er voor meer ontwikkelt wordt. Omdat waarschijnlijk eind 2006 64bits intel mac uitkomt wat de toekomst zal worden.
Dus dat adobe niet meer met nieuwe software komt voor 32bits intel mac maar wel voor de 64bits intel mac. Want ik heb adobe nog niet horen zeggen dat ze de komende 5 jaar softare ondersteuning geven voor de 32bits intel mac. Dan heb je nog tig andere soorten software-ontwikkelaars die dat ook zouden moeten doen. Ik twijfel of die ondersteuning er wel komt.
Is dit een truc van Apple om zo extra veel te verkopen, dus eerst een 32bits intel mac uitbrengen en een half jaar later een 64bits intel mac??
Hoe denken jullie er verder over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

GUZA schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 15:08:
Hoe denken jullie over de beschikbaarheid van de 32bits software voor de intel mac??
Want ik wil een MBP kopen maar wat me tegenhoudt is dat er na bv 2 jaar geen software er voor meer ontwikkelt wordt. Omdat waarschijnlijk eind 2006 64bits intel mac uitkomt wat de toekomst zal worden.
Dus dat adobe niet meer met nieuwe software komt voor 32bits intel mac maar wel voor de 64bits intel mac. Want ik heb adobe nog niet horen zeggen dat ze de komende 5 jaar softare ondersteuning geven voor de 32bits intel mac. Dan heb je nog tig andere soorten software-ontwikkelaars die dat ook zouden moeten doen. Ik twijfel of die ondersteuning er wel komt.
Is dit een truc van Apple om zo extra veel te verkopen, dus eerst een 32bits intel mac uitbrengen en een half jaar later een 64bits intel mac??
Dat zal echt wel meevallen hoor. Toen de PowerMac G5 uitkwam (die 64 bit is) verdween ook niet alle 32 bits software. Sterker nog, heel veel software draait zelfs op een G3, die allang niet meer verkocht wordt. Ik heb zelf een iBook G4, en ik ben heus niet bang dat de software support binnen een jaar verleden tijd zal zijn.

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GUZA
DiGiSTORM_ schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 15:16:
[...]

Dat zal echt wel meevallen hoor. Toen de PowerMac G5 uitkwam (die 64 bit is) verdween ook niet alle 32 bits software. Sterker nog, heel veel software draait zelfs op een G3, die allang niet meer verkocht wordt. Ik heb zelf een iBook G4, en ik ben heus niet bang dat de software support binnen een jaar verleden tijd zal zijn.
Snap je punt, alleen het verschil is dat G3 en G4 beide 32 bits zijn en nu is de situatie anders.
Stel G4 was 64 bits dan had je weinig software voor de G3 snap je en zo`n soort situatie verwacht ik binnen een jaar.
En je zegt software support voor een jaar daar ga ik wel van uit, maar over 2 jaar dan? Jij hebt je ibook mischien al een tijdje maar ik koop dan NU een MBP en over 2 jaar is er geen software meer, dan voel ik me genaaid. Vandaar dat ik deze discussie op gang wil brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Evil Brain
GUZA schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 15:08:
O ja? Heb je hier een bron van? Oftewel: dat is dus echt nog helemaal niet zeker.
Heeft Adobe dan wel gezegd dat ze de komende 5 jaar alleen nog 64bits software gaan uitbrengen?
Ik denk dat het allemaal wel meevalt, 64bits processors zijn er nu een tijdje, maar ik ken nog niet echt grote software die echt alleen maar 64bits is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
The Evil Brain schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 15:33:
[...]

O ja? Heb je hier een bron van? Oftewel: dat is dus echt nog helemaal niet zeker.
Ik denk persoonlijk dat het wel meevalt. Maar het bovenstaande is 100% zeker. In september, en zeker tegen het einde van het jaar maakt intel alleen nog maar processors die 64 bit extenties hebben en dus ondersteunen. Je hebt Conroe, Merom en Woodcrest (heerlijk die namen ;)). Woodcrest is de server versie, conroe de desktop en merom de mobiele versie. Merom komt waarschijnlijk rond augustus uit en is dus de opvolger van Yonah (de huidige Core Duo/Solo). Conroe komt waarschijnlijk al eerder. Anyway deze nieuwe lijn is dus voor alle segmenten, mobiel/desktop/server dus reken maar dat 64 bit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GUZA
Niks aan toe te voegen over de 64 bits verhaal ;)
The Evil Brain schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 15:33:

[...]

Ik denk dat het allemaal wel meevalt, 64bits processors zijn er nu een tijdje, maar ik ken nog niet echt grote software die echt alleen maar 64bits is.
Nu is het ook geen probleem, maar de vraag is over 2 a 3 jaar dan? Thats my point.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Evil Brain
Hoedje schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 15:43:
[...]

Ik denk persoonlijk dat het wel meevalt. Maar het bovenstaande is 100% zeker. In september, en zeker tegen het einde van het jaar maakt intel alleen nog maar processors die 64 bit extenties hebben en dus ondersteunen. Je hebt Conroe, Merom en Woodcrest (heerlijk die namen ;)). Woodcrest is de server versie, conroe de desktop en merom de mobiele versie. Merom komt waarschijnlijk rond augustus uit en is dus de opvolger van Yonah (de huidige Core Duo/Solo). Conroe komt waarschijnlijk al eerder. Anyway deze nieuwe lijn is dus voor alle segmenten, mobiel/desktop/server dus reken maar dat 64 bit komt.
Ok, dan trek ik mijn woorden terug :)
GUZA schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 15:47:

[...]

Nu is het ook geen probleem, maar de vraag is over 2 a 3 jaar dan? Thats my point.
Mja, als je daar echt over twijfelt, dan is het idd mssn beter om te wachten. Maar het zal allemaal wel loslopen: Apple is altijd wel goed geweest in het ondersteunen van oudere hardware met nieuwe software.

En anderzijds, over 2 á 3 jaar ben je waarschijnlijk toch wel toe aan een nieuwe computer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
GUZA schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 15:47:

[...]

Jamaar, wat is je punt een softwareproducent/ontwikkelaar gaat niet zomaar de software alleen geschikt maken voor 64 bit. Zelfs over 2-3 jaar is de installed-base daarvoor gewoon te klein. Alle processoren ondersteunen dan waarschijnlijk gewoon nog 32 bit, de voordelen zijn daarnaast zo gering dat dat 32-64 bit verhaal echt niets uitmaakt voor de meeste software. Dus de software zal gewoon nog 32 bit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GUZA
Hoedje schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 15:55:
[...]

Jamaar, wat is je punt een softwareproducent/ontwikkelaar gaat niet zomaar de software alleen geschikt maken voor 64 bit. Zelfs over 2-3 jaar is de installed-base daarvoor gewoon te klein. Alle processoren ondersteunen dan waarschijnlijk gewoon nog 32 bit, de voordelen zijn daarnaast zo gering dat dat 32-64 bit verhaal echt niets uit maakt. Dus de software zal gewoon nog 32 bit zijn.
Mijn punt is dat ik antwoorden wil krijgen zoals jij plaatst. Ik ben er gewoon te negatief over van het 32/64bits gebeuren en wat jij allemaal zegt geeft me weer meer vertrouwen in 32bit :) tnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pfff... Apple net nog maar eens gebeld... Mijn bestelde iMac (op 12 januari) wordt pas 27 januari klaar gemaakt in Singapore... Daarna pas verstuurd... Wat een ellende zeg....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Namu

Namu

Silver Wings Of Morning

Verwijderd schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 16:50:
Pfff... Apple net nog maar eens gebeld... Mijn bestelde iMac (op 12 januari) wordt pas 27 januari klaar gemaakt in Singapore... Daarna pas verstuurd... Wat een ellende zeg....
Mwa, lullig... Maar imacs gaan in het imac draadje.

Ik kreeg vandaag ook een mailtje van apple dat ze me betaling ontvangen hebben voor me mc book pro (Ik gok dat ik een hoop McDonalds grapjes te verduren krijg van jaloerse mede studenten/colega's enzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

(jarig!)
Red schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 02:32:
[...]

Apple centre rotterdam vermoed ik ..... :Y)
nee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Namu

Namu

Silver Wings Of Morning

Waar dan? Kan ik een poging doen om wat euri's af te pingelen van een crumpler skin en de toekomstige mb secondskin ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Namu op 20-01-2006 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

(jarig!)
Namu schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 22:04:
Waar dan? Kan ik een poging doen om wat euri's af te pingelen van een crumpler skin en de toekomstige mb secondskin ;)
veel plezier met afpingelen bij een AC waar het personeel daar niet op in mag gaan ;) Maar een tipje: ik studeer in de stad waar ik werk ;) Veel zoekplezier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Namu

Namu

Silver Wings Of Morning

Voor de luie mensen onder ons die geen zin hebben om in z'n profiel te kijken:

"Opleiding: TI op de TU/e, Apple Product Professional"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
  • Laatst online: 06-08 09:23
GUZA schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 16:04:
[...]

Mijn punt is dat ik antwoorden wil krijgen zoals jij plaatst. Ik ben er gewoon te negatief over van het 32/64bits gebeuren en wat jij allemaal zegt geeft me weer meer vertrouwen in 32bit :) tnx
64bits is nuttig voor programma's die meer dan 4Gb geheugen nodig hebben of veel enorm grote berekeningen doen. Zelf ben ik blij met 2Gb en kernproef-simulaties draai ik niet zo heel vaak, dus voorlopig heb ik voldoende aan mijn 32bits processortje.

Mijn videokaart is echter wel 128bit, mijn geluid echter maar weer 24bit, terwijl mijn cd-laser maar 1bit (!) is. En dan heb ik het nog niet eens gehad over mijn geheugenbus van mijn 32bit processor naar mijn geheugen of mijn 24bits kleurendiepte op mijn desktop.

Kortom, dat hele 64bits verhaal is voor een groot gedeelte een uit de hand gelopen marketing-truc die door veel consumenten een totaal uit zijn verband gerukte interpretatie geeft.

Zo was de nintendo64 toch echt voorzien van een 32bits processor, maar konden de marketing-jongens er 64 achter plakken, omdat de FSB 64 bits was. De consument zag alleen maar een groter getalletje dan de Sega Dreamcast en we weten allemaal wat er met Sega is gebeurd en welke console nou eigenlijk stiekem de betere was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat trouwens wel voor grote problemen gaat zorgen zijn drivers voor apparatuur als printers e.d. Deze moeten nl. specifiek voor intel geschreven zijn, anders werken ze niet... Nu maar hopen dat Canon e.d. daar al mee bezig zijn, anders heb ik echt een probleem :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Verwijderd schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 15:53:
Wat trouwens wel voor grote problemen gaat zorgen zijn drivers voor apparatuur als printers e.d. Deze moeten nl. specifiek voor intel geschreven zijn, anders werken ze niet... Nu maar hopen dat Canon e.d. daar al mee bezig zijn, anders heb ik echt een probleem :X
Airport Express kopen en 'm daar aanhangen, volgens mij gaat het dan via een universelere driver...

Cogito Ergo Credo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Netwerkprinters gebruiken met PostScript. Dan heb je werkelijk nooit last van dat soort gezever. Of je nou MacOSX PPC gebruikt of MacOS X intel, of Windows, of Solaris, of Linux, of Plan9 for all I care.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFG
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-05 15:27

WFG

Ik heb op mijn intel iMac gewoon mijn hp printer kunnen aansluiten en deze werkte ook meteen. Dus ik denk dat je je over de drivers niet zon zorgen hoeft te maken.

Spin, magic wheel of bullshit! Spin!

Pagina: 1 ... 3 ... 18 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier berichten te plaatsen over de levertijd van de Book, hiervoor bestaat een apart topic in APL.