[MacBook Pro] Ervaringen & Discussie - Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 82.078 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:16

MacBook Pro

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~piet2081/GC/mb1.jpg
MacBook Pro - Specs:

• 15,4-inch (1440x900 LED) of 17-inch (1680x1050 of 1920x1200 LED) breedbeeldscherm (mat of glossy)
• 2,4GHz, 2,5GHz of 2,6 Ghz Intel Core 2 Duo
• 2 GB werkgeheugen (uitbreidbaar tot 4 GB)
• 800MHz frontside-bus en hoofdgeheugen
• PCI Express-architectuur
• 200 GB (5400 rpm), 250 GB (5400 rpm), 200 GB (7200 rpm) of 300 GB (4200 rpm) Seriële ATA-schijf
• NVIDIA GeForce 8600M GT met 256MB of 512MB GDDR3 SDRAM
• ExpressCard/34-sleuf
• Dual-link DVI, VGA-adapter inbegrepen
• Eén FireWire 800-poort, één FireWire 400-poort, twee USB 2.0-poorten (drie op de 17-inch)
• Optische digitale en analoge geluidsinvoer en -uitvoer, ingebouwde microfoon en stereoluidsprekers
• Slot-loading 8x DL SuperDrive
• Verlicht toetsenbord, trackpad met scrollfunctie
• Ingebouwde iSight webcam
• AirPort Extreme (802.11n), Bluetooth 2.0 + EDR en Gigabit Ethernet ingebouwd
• Mac OS X Leopard (10.5), iLife '08, iWork '08-proefversie en meer
• MagSafe connector voor de stroomadapter:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Daedalus/apl/mbp-3/magsafe.png

MacBook Pro - Penryn / Early 2008 / Februari 2008:

Op 26 februari 2008 heeft de MacBook Pro een grote upgrade gekregen. Nu is de Macbook Pro uitgerust met Penryn processors. Deze zijn iets energiezuiniger en vooral sneller vanwege de hogere kloksnelheid. Daarnaast is de harde schijfruimte uitgebreid.

In navolging van het 15" model is het nu ook mogelijk om het 17" model uit te rusten met een LED scherm. De grafische kaart heeft een geheugen upgrade gekregen naar 256MB GDDR3 SDRAM voor het goedkoopste model en voor de andere modellen naar 512MB GDDR3 SDRAM.

Naast de specs upgrade is de Macbook Pro nu ook uitgerust met een multitouch trackpad, net als de Macbook Air. Hierdoor is het mogelijk om met verschillende gestures Mac OS X van input te voorzien. Verder is opvallend dat de Front Row remote, net als bij de Macbook en Macbook Air nu optioneel geworden is. Tot slot is ook de toetsenbord indeling aangepast. Het nieuwe aluminium toetsenbord en het toetsenbord van de Macbook waren al eerder aangepast. De functietoetsen zijn op de nieuwe indeling verschoven en ook ontbreekt o.a. het Apple-tekentje op de command toets.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~piet2081/GC/mb4.jpg
MacBook Pro - Santa Rosa / Mid 2007 / Juni 2007:

Op 5 juni 2007 heeft de MacBook Pro een aanzienlijke upgrade gekregen. Zo is de MacBook Pro voorzien van snellere processors en is de frontbus bus snelheid verhoogt van 667MHz naar 800MHz, wat volgens Apple een snelheidsverhoging van 50% opleveren t.o.v. de originele MacBook Pro's met Core Duo.

Het 15-inch model is voorzien van een LED-verlicht beeldscherm, wat zorgt betere kleuren, een gelijkmatigere verlichting en een verminderd energieverbruik. Het 17-inch model kan nu optioneel worden voorzien van een Hi-resolution display, die 1920x1200 pixels kan weergeven. Dit beeldscherm is overigens niet LED-verlicht, maar met een CCFL.

De grafische kaart is geüpgrade naar een NVIDIA GeForce 8600M GT, waarbij de goedkoopste MacBook Pro is voorzien van 128MB GDDR3 SDRAM en de andere modellen van 256MB GDDR3 SDRAM.

In alle MacBook Pro's zit nu ook een 8x SuperDrive, terwijl deze voorheen alleen in het 17-inch model zat. Het geheugen nu worden uitgebreid naar maximaal 4GB, terwijl voorheen de grens bij 3GB lag.

De enige twee problemen die bekend zijn bij deze twee modellen zijn inmiddels opgelost en hebben betrekking op de LED LCD schermen in de 15" modellen. Het eerste probleem is dat sommige mensen last hebben van een geligere tint onderin het scherm. Dit is duidelijk te zien, bij bijv. een witte achtergrond. Als je hier last van hebt, dan moet het scherm vervangen worden, overigens hebben de nu uitgeleverde MBP's hier geen last meer van. Het tweede probleem betreft een algehele gele tint van het scherm. Dit is opgelost middels nieuwe kleurprofielen en was dus een softwarematig probleem.
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~piet2081/GC/mb2.jpg
MacBook Pro - Revises daarvoor:

De eerste revisie had de nodig kinderziektes, die hieronder worden beschreven. Met de introductie van de Core 2 Duo MacBook Pro's op 24 oktober 2006 zijn al deze problemen zo goed als verholpen.

Whine
De eerste en ook hardnekkigste 'kinderziekte' waar de (15,4-inch) MacBook Pro mee te maken kreeg was de 'whine', een hardnekkig, hoog geluid dat uit de ingewanden van de machine kwam. Na lang wachten heeft Apple zelf aangegeven op hun site dat er een probleem mee is en dat eigenaren van een whinende MBP contact dienen op te nemen met AppleCare. Dit probleem komt vooral voor bij de eerste series MBP's; als je er nu een koopt zul je er geen last van hebben.

Batterij
Apple heeft aangegeven dat de batterijen van de eerste MacBook Pro series niet voldoen aan de kwaliteitsstandaarden die ze stellen, en zal de batterijen gratis vervangen. Eigenaren van een MBP die gekocht is tussen februari en mei 2006 kunnen op deze Apple-site kijken voor welke serienummers deze actie geldt en hoe ze hun batterij kunnen laten vervangen.

Hitte
Veel gebruikers ervaren een fors hogere warmteproductie dan andere notebooks en maken zich zorgen over de invloed die dat heeft op de processor en de andere onderdelen. Volgens Apple is de warmte niet extreem, en is het in ieder geval niet schadelijk voor het apparaat. Wel heeft het bedrijf een algemene waarschuwing gegeven dat de MacBook Pro beter niet op schoot gebruikt kan worden, aangezien het kwetsuren zou kunnen veroorzaken.

Geheugen
Wanneer je een MacBook Pro kocht met slechts 512MB geheugen waren de prestaties niet optimaal. Om soepel te kunnen werken is 1GB wel minimaal vereist. Gelukkig worden de MBP's sinds de upgrade naar de Intel Core 2 Duo standaard met 1GB werkgeheugen geleverd en na de upgrade van 5 juni standaard met 2GB. Het is vrij eenvoudig om geheugen 'erbij te prikken'. Aangezien dual channel ondersteund wordt kun je het beste 2 gelijkwaardige geheugenmodules er in doen. Voor meer details over MBP geheugenmodules kun je kijken in \[Mem-ervaringen]: MacBook / MacBook Pro / Mac mini

Speedbump
Op 24 oktober 2006 heeft de MacBook Pro een 'speedbump' gekregen in de vorm van een processorupgrade; de Intel Core Duo is vervangen door de Intel Core 2 Duo. Apple claim hierbij een snelheidsverhoging tot 39% t.o.v. het vorige model. Ook zijn wat andere specificaties (o.a. HD, geheugen) opgeschroefd, zeker voor het 15-inch model.
MacBook Pro - Meer info:

[list]• Algemene info: http://www.apple.com/nl/macbookpro/
• Foto gallery: http://www.apple.com/macbookpro/gallery/
• Details: http://www.apple.com/nl/macbookpro/whatsinside.html
FAQ: MacBook Pro - hier vind je de veel gestelde vragen over de MacBook Pro, of kun je zelf vragen en antwoorden toevoegen.

MacBook Pro - Vorige delen:
[MacBook Pro] Discussietopic en Mini-FAQ
[MacBook Pro] Discussietopic en Mini-FAQ deel 2
[MacBook Pro] Discussietopic en Mini-FAQ deel 3
[MacBook Pro] Discussietopic en Mini-FAQ deel 4
[MacBook Pro] Discussietopic en Mini-FAQ deel 5

Met dank aan Daedalus, leon1e en vooghel voor de vorige delen.
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~piet2081/GC/mb3.jpg

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-04 22:40

VisionMaster

Security!

Woei, al weer vol. Dat ging sneller dan verwacht (naar mijn idee)

I've visited the Mothership @ Cupertino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Beste macbookpro'ers

ik was net even bij de mediamarkt, en ben weer even langs de mac's gelopen

ik wil eigenlijk wachten tot de keynote en dan pas bestellen (15inch)
maar ik wil hem eigenlijk ook zosnel mogelijk hebben, want mis me macbook in gebruik.

Hoe groot (of hoe klein eigenlijk) is de kans dat hij daar geupdate gaat worden ?

(want anders bestel ik hem morgen lekker)

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-04 19:28

scorpie

Supra Addict

Ja, dat komt dus iedere 6 maanden terug, dat weet niemand. Geruchten zijn er altijd, maar of ze uitkomen weten alleen de heren uit Cupertino. Ik heb gewacht met bestellen tot direct na een update (in mijn geval early 2008 update), dat is de enige periode waarop je zeker bent dat je +/- 6 maanden de nieuwste revisie hebt.

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Ik kan helaas niet wachten tot de nieuwe revisie ivm me vakantie.
(waar ik me foto's wel wil kunnen bewerken)

Dus eigenlijk wil ik alleen op de keynote wachten, maar de kans lijkt me groot dat hij niets update aan de macbookpro daar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-04 21:02

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Donstil schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 22:32:
Beste macbookpro'ers

maar ik wil hem eigenlijk ook zosnel mogelijk hebben, want mis me macbook in gebruik.

Hoe groot (of hoe klein eigenlijk) is de kans dat hij daar geupdate gaat worden ?

Toevallig dat je het vraagt. Zojuist heb ik er een formule op losgelaten en in kom tot de conclusie dat de kans 41,845% is.

Is dit het antwoord dat je wilde horen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelJewel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-04 14:44
Donstil schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 22:56:
Ik kan helaas niet wachten tot de nieuwe revisie ivm me vakantie.
(waar ik me foto's wel wil kunnen bewerken)

Dus eigenlijk wil ik alleen op de keynote wachten, maar de kans lijkt me groot dat hij niets update aan de macbookpro daar
Je zou het bewerken van je foto's natuurlijk tot ná je vakantie kunnen uitstellen. Dan kun je op je vakantie van de plek zelf genieten :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
RoelJewel schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 23:05:
[...]

Je zou het bewerken van je foto's natuurlijk tot ná je vakantie kunnen uitstellen. Dan kun je op je vakantie van de plek zelf genieten :+ .
Haha ja laat me vriendin dit maar niet lezen, dan heb ik weer een discussie van een uur :D

Ik vind het altijd wel relaxed om dan in de avond lekker aan het strand in een bar beetje met me foto's klooien
Bigg Balls schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 23:04:
[...]

Toevallig dat je het vraagt. Zojuist heb ik er een formule op losgelaten en in kom tot de conclusie dat de kans 41,845% is.

Is dit het antwoord dat je wilde horen ;)
ooh dat is best een grote kans ,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-04 19:28

scorpie

Supra Addict

Wie probeer je nou over te halen Donstil mij of jezelf? Je liegt jezelf voor. Je staart je blind op datgene wat je zo snel mogelijk wil hebben (Hey, daar ben ik een expert in, geloof me). Je hebt die mbp helemaal niet voor je vakantie nodig, die foto's bewerk je toch pas na je vakantie, and you know it :P. Doe jezelf een lol en koop dat ding wanneer je terug bent, want anders mogen we weer de huilie verhalen horen dat je nét na het aanschaffen van je mbp erachter bent gekomen dat er tóch een grote update is gekomen. :)

Verhaal klinkt zuur, zo is het niet bedoeld, maar je weet waarschijnlijk wat ik bedoel. Koop gewoon een externe HD of een grote memory card voor je camera als je geheugen tekort komt. Zo'n aankoop is nooit weg als je naderhand die laptop nog koopt.

edit: laaaaaaaat, meer mensen met dezelfde gedachte ;p

[ Voor 3% gewijzigd door scorpie op 28-05-2008 23:13 ]

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-04 18:04
Waar hecht je waarde aan??

nu nieuwe MBP of nieuwste van nieuwste?? Dan kan je beter achten op volgend jaar want dan is ie echt veel beter :+

Nah je moet zelf weten. Ik heb de MBP in Vroeg in april gekocht erg tevreden. Wilde ook de IPhone kopen maar wilde graag de G3 versie.. deze wel in de wacht gezet. Licht echt aan de eisen die je steld aan je producten :+

anyway.. Minimale update mischien dat de nieuwe 15" extra USB poort bij krijg?? of wordt de Apple Remote toch weer bijgeleverd?

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Nou ik kan jou zeggen, ik zit 13uur (per vlucht) in het vliegtuig en dan heb ik me mac toch echt wel nodig :D

Als ik hem nu koop en 9juni komt er een grote update dan vind ik dat idd zuur, maar zou ik hem 10juni kopen (omdat er geen update was) en er komt ergens in sept een update dan kan me dat niet echt meer boeien aangezien je dan 3maanden verder bent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Relis
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-04 20:26
Doet me trouwens denken, is er hier iemand die een Chimei scherm heeft en een zelf gecalibreert scherm heeft zonder het bierglas effect?
En zou hij die ook kunnen posten?:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

Donstil schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 23:16:
Nou ik kan jou zeggen, ik zit 13uur (per vlucht) in het vliegtuig en dan heb ik me mac toch echt wel nodig :D

Als ik hem nu koop en 9juni komt er een grote update dan vind ik dat idd zuur, maar zou ik hem 10juni kopen (omdat er geen update was) en er komt ergens in sept een update dan kan me dat niet echt meer boeien aangezien je dan 3maanden verder bent
Ik heb gisteren een MBP besteld, met het feit dat er vast wel weer een nieuwe komt in mijn achterhoofd. Het maakt me niet echt uit wat er gaat veranderen, het zijn mooie, (in mijn ogen) lichte notebooks die echt niet ineens 'oud' zijn als er een nieuwe uitkomt. Zo gaat het nou eenmaal in de computerwereld.

Ik kan overigens niet wachten op het ding, heb de 2,4 GHz 15" besteld met glossy scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-04 12:25
Ik dacht dat je op vakantie ging? Voor mij is vakantie juist even NIET telkens een computer voor handen hebben. Vervelen doe ik me niet, zelfs niet dertien uur in een vliegtuig. Maar goed, ieder z'n ding.

Mijn advies: koop lekker die computer. Het is een prachtig ding, ook al komt er overmorgen weer een nieuwe. En de dag daarna weer een.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Zijn er misschien nog winkels (Apple stores/Mediamarkten) die nog een voorraad van de vorige generatie MacBook Pro (15") hebben en daar van af willen? Ik was van plan een MacBook te halen, maar dit zou ik ook wel overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-04 14:58

zwik

randomized

Wie weet, misschien gewoon even rondbellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

Muthas schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 13:21:
Zijn er misschien nog winkels (Apple stores/Mediamarkten) die nog een voorraad van de vorige generatie MacBook Pro (15") hebben en daar van af willen? Ik was van plan een MacBook te halen, maar dit zou ik ook wel overwegen.
Je kunt kijken bij A-Mac. Ze verkopen nog verschillende modellen van de Santa Rosa's, er staat zelfs nog een iMac model 2006 te koop :) Een nieuwe 2.2 GHz SR moet nog steeds 1399 euro opbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Een nieuwe MB heeft als enige voordeel dat de schijf standaard 160GB is. Voor het gemak ga ik er van uit dat je DVDs wil kunnen branden, dan is de MB 1200 eu, zonder uitbreidingen.

Met de vorige generatie MBP koop je dan dus voor 200 eu meer:
- alu behuizing
- remote (die is maar 19eu)
- hogere resolutie
- FW 800 poort
- toetsenbordverlichting
- keuze voor mat scherm
- discrete videokaart (voor spellen, videobewerking)

En lever je in:
- 2,2 GHz ipv 2,4
- 120GB schijf ipv 160 (de schijf is in de MB door de gebruiker te vervangen)

Ik zou me niet al te veel zorgen maken over die 200MHz CPU snelheid. In de praktijk merk je daar niet echt veel van.

Het gaat dus om de grotere HD + 200 euro, tegen alle voordelen van de Pro...

Ik zou zeggen, kies de Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 258974

Als je een SR MBP wilt koop hem dan bij www.prowarehouse.nl
heb ik ook gedaan :)
Eergister besteld voor 1300 euro, gister in huis:)
Geweldige service daar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Niet online

Muthas

O+

Moeilijk.. Ik was inderdaad van plan om voor het tweede MacBook model te kiezen, maar ik bestel wel uit de edustore dus heb nog wat extra korting, waardoor het nog net wat meer scheelt. Ook wil ik sowieso AppleCare kopen, 3 jaar garantie op een laptop is echt een must voor mij, ik wil niet afhangen van het medeleven van een callcentermedewerker. En AppleCare voor de Pro is toch weer 50 euro extra (op eBay).

Heb m'n monitor (native 1440x900, zelfde als MacBook Pro dus) net op 1280x768 gezet, en het is allemaal toch net te klein.. Resolutie is dus zeker een belangrijk punt, en de grafische kaart ook wel. Achtergrond verlichting voor het toetsenbord kan me niks schelen ;)

Dat 13,3" en 15,4" verschil maakt me niet zo veel uit. Het wordt toch een MacBook (misschien helaas maar zal er sowieso blij mee zijn :9 ) :) Heb er nog even goed over nagedacht en voor me studie valt het werken met speciale software mee, de enigste PC-game die ik het afgelopen jaar heb gespeeld was WoW en de rest gebeurt op m'n 360 en verder heb ik altijd nog een externe monitor. En zo'n klein krachtig apparaat heeft ook wel wat (op GPU kracht na dan..).

[ Voor 49% gewijzigd door Muthas op 29-05-2008 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-04 21:02

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

remmelt schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 14:06:
Een nieuwe MB heeft als enige voordeel dat de schijf standaard 160GB is. Voor het gemak ga ik er van uit dat je DVDs wil kunnen branden, dan is de MB 1200 eu, zonder uitbreidingen.

Met de vorige generatie MBP koop je dan dus voor 200 eu meer:
- alu behuizing
- remote (die is maar 19eu)
- hogere resolutie
- FW 800 poort
- toetsenbordverlichting
- keuze voor mat scherm
- discrete videokaart (voor spellen, videobewerking)

En lever je in:
- 2,2 GHz ipv 2,4
- 120GB schijf ipv 160 (de schijf is in de MB door de gebruiker te vervangen)

Ik zou me niet al te veel zorgen maken over die 200MHz CPU snelheid. In de praktijk merk je daar niet echt veel van.

Het gaat dus om de grotere HD + 200 euro, tegen alle voordelen van de Pro...

Ik zou zeggen, kies de Pro.
Vergeet niet dat de MBP groter is. Persoonlijk vind ik namelijk het formaat van een Macbook aantrekkelijker dan de MBP. Als de MBP er in Macbook formaat was had ik die zelf al gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 250518

Hoe verander ik de dock icons? Ik heb namelijk al nieuwe icons gedownload, maar ik kan niet vinden hoe ik ze nou vervang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 250518

Wanneer ik die methode gebruik, wordt het icoon wel veranderd maar dan zie ik als nieuw icoon staan:

Een wit document met daarin de tekst: ICNS boven die tekst een Apple Previewer afbeelding.

Edit: Ook wanneer ik een *.ico/*.jpeg/*.png afbeelding gebruik werkt het niet.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 250518 op 29-05-2008 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-04 18:55

Osxy

Holy crap on a cracker

Anoniem: 250518 schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 17:05:
Hoe veranderen jullie de dock icons in het dock?
Ik heb namelijk net mooie dock icons gevonden en in het bestandstype: *.icns gedownload.
Maar hoe vervang ik nou de afbeeldingen in het dock, kan het niet vinden.
* Osxy wijst naar Mac OS X Customization*

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 248577

Muthas schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 13:21:
Mediamarkt Amsterdam Arena had een maand na de februari update nog enorme aantallen 'oude' modellen. Is al een tijdje terug natuurlijk maar wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Groter, zeker weten. Ik vind echter niet dat het echt heel veel scheelt. De MB is ietsje handzamer, maar met een tas eromheen merk ik het verschil eerlijk gezegd niet.

Verder is er gewoon WoW voor OSX, dus daar zou ik me niet druk om maken! Het zijn allebei hele fijne computers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Donstil schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 22:32:
Beste macbookpro'ers

Kans is nihil. Op 9 juni is het nog geen 3,5 maand geleden dat de MBP is geupdate. Heeft wel eens eerder 5 maanden gezeten tussen twee updates maar 3,5 maand is erg weinig. Logischer is een update in augustus of september.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Niet online

Muthas

O+

remmelt schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 19:15:
Groter, zeker weten. Ik vind echter niet dat het echt heel veel scheelt. De MB is ietsje handzamer, maar met een tas eromheen merk ik het verschil eerlijk gezegd niet.

Verder is er gewoon WoW voor OSX, dus daar zou ik me niet druk om maken! Het zijn allebei hele fijne computers.
Daarom heb ik uiteindelijk ook een MB genomen. De enigste PC-game die ik me zie gamen in de komende jaren is nog altijd WoW en dat draait ook wel op die X3100 (speel nu al een jaar met een GMA950 en Celeron ;) ).

[ Voor 48% gewijzigd door Muthas op 29-05-2008 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Muthas schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 16:21:
Moeilijk.. Ik was inderdaad van plan om voor het tweede MacBook model te kiezen, maar ik bestel wel uit de edustore dus heb nog wat extra korting, waardoor het nog net wat meer scheelt. Ook wil ik sowieso AppleCare kopen, 3 jaar garantie op een laptop is echt een must voor mij, ik wil niet afhangen van het medeleven van een callcentermedewerker. En AppleCare voor de Pro is toch weer 50 euro extra (op eBay).
Beetje offtopic maar toch maar even kort: AppleCare is relatief veel te duur. Het is naast telefonisch support een verlenging van de garantie waar je op grond van de wet sowieso al recht op hebt jegens de verkopende winkelier. Alle andere onheil zoals laten vallen e.d. is niet gedekt door AppleCare. Mediamarkt en Saturn bieden voor ongeveer 10% van de aanschafprijs een all in pakket, dus verlenging garantie en alle andere onheilen met een looptijd van 3 jaar. Is een stuk goedkoper. Maar dan moet je de notebook dus wel daar kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• familyman
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-03 14:20
De verzorgers van mijn MacBook Pro geven aan dat mijn dappere maatje problemen had met zijn navelstrengetje. De verbinding met de batterij gaf niet langer signaal aan het moederbord. Hij besloot toen dat hij te eenzaam was, nadat hij in een Apple fabriek afscheid had moeten nemen van Steve en de andere MacBookjes.

Het ziet ernaar uit dat de fysieke schade morgen hersteld kan worden. Hij moet waarschijnlijk nog wel een weekendje op de TD blijven, om ook geestelijk weer op kracht te komen. Gelukkig wordt er goed voor hem gezorgd. Slaap maar jongen, en doe kracht op. De TimeCapsule staat klaar, als ook een heerlijke nieuwe update van je kernel. We zullen je eens lekker verwennen, Maandag.

Mede namens mijn levenskracht verhoger wil ik tegen degenen die hier spreken over oude of nieuwe macbook, laat het gaan! Het zijn allemaal fantastiche machines die, net als de mijne mij, je willen verwennen. Of nee, koesteren, en je stuk voor stuk het gevoel zullen geven dat er een nieuwe betere wereld bestaat, een wereld waar blauwe schermen, conflicterende apparatuur, obscure opschoonacties en herinstallaties onnodig zijn. Een wereld waarin mensen in contact kunnen treden wanneer en hoe ze maar willen. Een wereld waar er zoveel mogelijkheden zijn voor vrijheid van meningsuiting dat mensen zich niet langer elkaar het licht in de ogen niet gunnen om hiervan zelf gebruik te kunnen maken. (omdat ze met nog 100den schreeuwers concurreren op een plaatsje bij het 8-uur journaal). Maar dat deze zelfde mensen met hun nieuwe vrijheid zich wat meer druk kunnen maken over werkelijk respect en de grens van het voorrecht van vrije meningsuiting.

Hirchi Ali zegt vanmorgen in de spits / metro / whatever dat ze begint met de kinderen, Ik begin met mijn MacBook.

Dit is een doel voor het leven, nee, de eeuwigheid. Dus laat die discussie of je macbook nu van gisteren, vorige maand of zelfs 2006 nu maar. En vraag jezelf af, wat is nu een kwartaal op de eeuwigheid?

(alternatief, koop gewoon wat je kan betalen, je doet er werkelijk geen miskoop mee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwurmz
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-03-2023

madwurmz

from Planet Verbs

Ik was al eens eerder met het volgende bezig en ben op weg geholpen maar twijfel nu of het nóg beter kan/moet..

MacBook Pro aansluiten op true full hd lcd, pixel op pixel mapped :Y)

dus ik 5 meters dvi-d naar hdmi gekocht..
zit ik inene dus te beseffen dat het een single link dvi-d is, en MacBook Pro bied een dual link aan..
Single Link kabels zijn geschikt voor de meest gangbare resoluties, in ieder geval tot een resolutie van 1280x1024 bij 85Hz.
Een Dual link kabel kan altijd een single link kabel vervangen, en kan hogere resoluties aan, maar moet wel in de betreffende apparatuur passen.
Toen ik dat ergens las dacht ik: ga ik straks, als m'n 46 inch lcd hier staat, resolutie / Hz missen of is single link voldoende?
Iemand ervaring hiermee?

[ Voor 46% gewijzigd door madwurmz op 01-06-2008 03:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:27

RnB

Hmm, ik heb het zelf maar even opgezocht en idd, single link kan een veel hogere resolutie aan als jij aangeeft, zie het volgende:
a DVI single link 60-Hz LCD can display a resolution of 1920 x 1200, while a DVI dual link can display a resolution of 2560 x 1600.
Het moet dus geen probleem zijn. ;)

[ Voor 73% gewijzigd door RnB op 01-06-2008 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03 14:09
Volgens mij draait mijn broer 1920*1200 met een single-link..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Niet online

Muthas

O+

Anoniem: 248577 schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 19:22:
[...]

Beetje offtopic maar toch maar even kort: AppleCare is relatief veel te duur. Het is naast telefonisch support een verlenging van de garantie waar je op grond van de wet sowieso al recht op hebt jegens de verkopende winkelier. Alle andere onheil zoals laten vallen e.d. is niet gedekt door AppleCare. Mediamarkt en Saturn bieden voor ongeveer 10% van de aanschafprijs een all in pakket, dus verlenging garantie en alle andere onheilen met een looptijd van 3 jaar. Is een stuk goedkoper. Maar dan moet je de notebook dus wel daar kopen.
Mja, als na 2 jaar en 11 maanden mijn accu het begeeft krijg ik gratis een nieuwe (en heb ik AppleCare er al bijna uit). Zonder die extra garantie is dat denk ik vrijwel onmogelijk want wie zegt dat de verwachte levensduur (zoals dat zo mooi in de wet staat) van een accu 3 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Nou ik heb de knoop toch maar door gehakt

de "keynote" is nog maar 8dagen weg, maar ik voelde me zo alleen zonder me macbook dat ik niet langer kon wachten ;)

dus heb gister bij prowarehouse een 15" pro besteld met glanzendscherm en 250gig,
4gig heb ik al liggen,

Hoop dat ik er net zo veel schik mee heb als met me 13inch macbook waar hij voor in de plaats komt.

ik vervang me 13" omdat aperture daar NET niet lekker genoeg op draaide, en hoop dan ook dat dat op de pro geen probleem is,

(verder gebruik ik photoshop/premiere/aperture)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• familyman
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-03 14:20
donstil, hartelijk gefeliciteerd met je nieuwe aanschaf. geniet ervan, je zult geen spijt hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Muthas schreef op zondag 01 juni 2008 @ 11:28:
[...]

Mja, als na 2 jaar en 11 maanden mijn accu het begeeft krijg ik gratis een nieuwe (en heb ik AppleCare er al bijna uit). Zonder die extra garantie is dat denk ik vrijwel onmogelijk want wie zegt dat de verwachte levensduur (zoals dat zo mooi in de wet staat) van een accu 3 jaar.
Tja, dat is het punt... De gemiddelde laptop gaat inderdaad een jaar of drie mee, en daarna is 'ie voor de belasting afgeschreven. In die drie jaar heb je over het algemeen geen garantie nodig. Als er een fout optreedt, gebeurt dat meestal ergens in het eerste jaar. Na een jaar kun je er van uit gaan dat er geen fabrieksfouten meer op zullen treden.

Het enige wat echt slijt is je batterij. Een hele nieuwe batterij is op dit moment €139,- in de mac store: http://store.apple.com/nl/product/MA348G/A

Verder heb je natuurlijk inderdaad gewoon recht op 3 jaar fatsoenlijke garantie. Meestal is het meer gedoe en moet je wel een beetje bijbetalen, maar je hebt er wel recht op. Dit heb ik in de praktijk meegemaakt.

De feiten op een rijtje:
- een computer gaat niet zomaar kapot
- je bent niet gedekt voor vallen en ander ongeluk
- na het eerste jaar weet je wel of er een fabrieksfout in zit
- het enige wat slijt is de batterij, die zijn €139 nieuw
- je hebt sowieso recht op drie jaar dekking (maar soms gedoe en bijbetalen)

Het enige wat je dus koopt met AppleCare is de belofte van Apple dat ze niet moeilijk doen na je eerste jaar garantie. Ik vind dat nogal een arrogante houding, met name omdat je er toch al recht op hebt. Bedenk dat de meeste computers niet stuk gaan in drie jaar, en dat je ook nog kans hebt dat als er dan iets kapot is, dat niet onder de AC dekking valt.

Ik vind dat je dan VEEL beter je geld in je zak kan houden en tegen de tijd dat het ding onverhoopt echt stuk is, verder zien.

Jij gaat er van uit dat je computer kapot gaat, ik ga er van uit dat de mijne heel blijft. Die batterij koop ik over twee jaar zelf wel, tenzij ik dan al een nieuwe computer heb. En dan heb je de extra garantie er al "bijna uit"! Ik snap het wel, je hebt veel geld uitgegeven aan een computer en wil dat 'ie het altijd blijft doen, maar dit gaat toch te ver.

Hou dat geld in je zak of koop er iets leuks van voor je vriendin.

[ Voor 8% gewijzigd door remmelt op 01-06-2008 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwurmz
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-03-2023

madwurmz

from Planet Verbs

Reef_91 schreef op zondag 01 juni 2008 @ 10:31:
Hmm, ik heb het zelf maar even opgezocht en idd, single link kan een veel hogere resolutie aan als jij aangeeft, zie het volgende:
a DVI single link 60-Hz LCD can display a resolution of 1920 x 1200, while a DVI dual link can display a resolution of 2560 x 1600
Het moet dus geen probleem zijn. ;)
thx voor de opmerkingen.. idd had ik ook over hogere resoluties gelezen, maar meer ivm bijv. PS3 naar Mac Display. Liep net nog langs de winkel en de verkoper vertelde ook dat een full hdtv nooit hogere resoluties kan draaien dan 1080p.

Zal het resultaat met de tijd wel ff in de Show-Je-Apple en Post-hier-pics-en-specs-van-je-home- cinema topicjes plaatsen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Muthas schreef op zondag 01 juni 2008 @ 11:28:
[...]

Dan nog is AppleCare relatief erg duur. Er zit geen dekking in tegen alle van buiiten komende onheil (vallen etc..). En zoals hierboven al aangegeven kost een losse originele accu 139 euro. De enige verzekering die interessant is, is de verzekering zoals aangeboden door MM/Saturn. Voor slechts 180 euro heb je de MBP verzekert (duurdere modellen van de MBP leiden tot een iets duurdere verzekering). Dit is een all in/all risk verzekering, dus verlenging garantie plus alle onheilen van buitenaf. Zie ook de Consumentengids van deze maand met daarin een artikel over garantie.

Genoeg off topic weer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeltje
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Vraag;

Ik heb een MacBook Pro, early 08 editie, geupdate met alle laatste drivers, en ik heb bij de Mac Store een DVI-HDMI adaptor gekocht. Dit met als doel, DVD's via mijn 42" plasma te bekijken. Op zich gaat het aansluiten goed, ik heb beeld, gewoon netjes, maar;

Bij dvd's zit er een lichte trilling in het beeld. Deze is niet waarneembaar bij "computerwerkzaamheden" maar alleen bij dvd's. Wat kan dat zijn? Het gebeurt bij de std. DVD-speler, alsmede bij VLC. Drivers zijn up to date, alle updates gedraaid... Ik kan 2 resoluties kiezen bij mijn scherm, maar het gebeurt bij beide resoluties.

De plasma is een PS-42Q92, zie [Plasma] Samsung PS-42Q91H / PS-42Q92H

[ Voor 14% gewijzigd door joeltje op 03-06-2008 13:55 ]

Ik heb niets te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derekb
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-03-2024
joeltje schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 13:53:
Vraag;

Ik heb een MacBook Pro, early 08 editie, geupdate met alle laatste drivers, en ik heb bij de Mac Store een DVI-HDMI adaptor gekocht. Dit met als doel, DVD's via mijn 42" plasma te bekijken. Op zich gaat het aansluiten goed, ik heb beeld, gewoon netjes, maar;

Bij dvd's zit er een lichte trilling in het beeld. Deze is niet waarneembaar bij "computerwerkzaamheden" maar alleen bij dvd's. Wat kan dat zijn? Het gebeurt bij de std. DVD-speler, alsmede bij VLC. Drivers zijn up to date, alle updates gedraaid... Ik kan 2 resoluties kiezen bij mijn scherm, maar het gebeurt bij beide resoluties.

De plasma is een PS-42Q92, zie [Plasma] Samsung PS-42Q91H / PS-42Q92H
Onder systeemvoorkeuren --> beeldschermen kun je bij het menuutje van het externe beeldscherm een optie aanvinken voor beter beeld bij films. Kan nu niet controleren hoe deze optie precies heet, maar het is iets van "beter voor het afspelen voor films" en het staat naast de optie "overscan". Misschien dat dit helpt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeltje
  • Niet online
Ga ik vanavond proberen....

Ik heb niets te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 140651

familyman schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 21:48:
De verzorgers van mijn MacBook Pro geven aan dat mijn dappere maatje problemen had met zijn navelstrengetje. De verbinding met de batterij gaf niet langer signaal aan het moederbord. Hij besloot toen dat hij te eenzaam was, nadat hij in een Apple fabriek afscheid had moeten nemen van Steve en de andere MacBookjes.

Het ziet ernaar uit dat de fysieke schade morgen hersteld kan worden. Hij moet waarschijnlijk nog wel een weekendje op de TD blijven, om ook geestelijk weer op kracht te komen. Gelukkig wordt er goed voor hem gezorgd. Slaap maar jongen, en doe kracht op. De TimeCapsule staat klaar, als ook een heerlijke nieuwe update van je kernel. We zullen je eens lekker verwennen, Maandag.

Mede namens mijn levenskracht verhoger wil ik tegen degenen die hier spreken over oude of nieuwe macbook, laat het gaan! Het zijn allemaal fantastiche machines die, net als de mijne mij, je willen verwennen. Of nee, koesteren, en je stuk voor stuk het gevoel zullen geven dat er een nieuwe betere wereld bestaat, een wereld waar blauwe schermen, conflicterende apparatuur, obscure opschoonacties en herinstallaties onnodig zijn. Een wereld waarin mensen in contact kunnen treden wanneer en hoe ze maar willen. Een wereld waar er zoveel mogelijkheden zijn voor vrijheid van meningsuiting dat mensen zich niet langer elkaar het licht in de ogen niet gunnen om hiervan zelf gebruik te kunnen maken. (omdat ze met nog 100den schreeuwers concurreren op een plaatsje bij het 8-uur journaal). Maar dat deze zelfde mensen met hun nieuwe vrijheid zich wat meer druk kunnen maken over werkelijk respect en de grens van het voorrecht van vrije meningsuiting.

Hirchi Ali zegt vanmorgen in de spits / metro / whatever dat ze begint met de kinderen, Ik begin met mijn MacBook.

Dit is een doel voor het leven, nee, de eeuwigheid. Dus laat die discussie of je macbook nu van gisteren, vorige maand of zelfs 2006 nu maar. En vraag jezelf af, wat is nu een kwartaal op de eeuwigheid?

(alternatief, koop gewoon wat je kan betalen, je doet er werkelijk geen miskoop mee)
je vorige verhaal heb ik ook met veel plezier gelezen: zo ook deze. Je schrijft het echt leuk ! :D complimenten dus :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Anoniem: 140651 schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 16:53:
[...]

je vorige verhaal heb ik ook met veel plezier gelezen: zo ook deze. Je schrijft het echt leuk ! :D complimenten dus :9
Ik vind het maar een dom lul verhaal wat beter thuis hoort op het Break Out forum.
Maw, ik vind het offtopic. Dit had ook in 1 regel gekund. maargoed. Als er niet teveel mensen over vallen lijkt me dat het niet verwijderd hoeft te worden want het breekt een beetje met de serieuze praat :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Movinghead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-06-2024

Movinghead

ing.

hey apple users,

Op dit moment ben ik aan het kijken naar een nieuwe laptop aangezien de Dell M90 die ik besteld had, geannuleerd is doior Dell en gelijk end of life verklaard.

Nu heb ik de keuze om een Dell M6300 te pakken met Vista. Maar ik neig ook naar een MBP (om gelijk maar in de goede termen te komen)

Zelf vervang ik mijn desktop binnekort waarschijnlijk met een iMAC.

Nu zit ik eigenlijk met het volgende, ik gebruik de laptop met name voor ICT design doeleinden dus maak veel gebruik van Visio, nu kan ik dit doen op MAC met vmware fusion en dan windows virtualiseren of via bootcamp, hoe is de performance hiervan?

Verder de MBP kan een hogere resolutie aan wat fijn is met tekenen maar wat is jullie ervaring als het gaat om 15" of 17", wat is beter?

Verder gebruik ik hem vollop mobiel, het is dus belangrijk dat hij tegen transport ed kan en een mooie accuduur heeft.

Verder maak ik nu gebruik van Outlook gekoppeld via SSL aan een Exchange omgeving, nu is dat op MAC entourage, en lees op de MS site dat deze ook Exchange support maar zag met een search op google ook problemen hiermee, is dat in die 2008 versie ook het geval, als het gaat om certificaten die je zelf genereerd?

Daarnaast maak ik gebruik van een TyTn 2 telefoon met mobile 6.1. Deze synct alles met Exchange, maar koppel ik wel normaal aan de laptop om zo mijn mobiele UMTS internet te hebben is dat ook mogelijk op MAC?

Kortom een MBP pakken of toch een Windows omgeving.

thanx

[ Voor 7% gewijzigd door Movinghead op 03-06-2008 17:23 . Reden: umts ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-04 17:57
snelheid: in bootcamp vergelijkbaar met een windows laptop met intel t8300/t9300 processor, in vmware kan ik goed met office software werken indien nodig, maar heb geen visio... als je veel in vmware wilt draaien, zou ik zeker 4gb geheugen in de pc zetten... wordt hij aanzienlijk sneller van.

resolutie: 15" heeft maar 1 resolutie (1440x900), die voldoet prima in osx... het ligt eraan wat je er MOBIEL mee wilt doen, als je hem op een vaste werkplek zal gebruiken om bijv photoshop/indesign/quark/etc te gebruiken kan je beter een extern scherm erbij nemen (hij ondersteunt dualdvi, dus tot 2560x1920 mogelijk). 17" heeft 1680x1050 of 1920x1280. 1680 heeft dezelfde dotpitch, als de 15". de 1920 versie heeft natuurlijk veel meer ruimte (maar wel kleine tekens)... ik vind een 17" persoonlijk te groot om mee te nemen, dan sleep je echt met de laptop.

exchange/entourage: met entourage 2008 is het, afhankelijk van je versie, mogelijk om te connecten met een exchange server. met de 2004 versie heb ik nooit problemen ondervonden op een exchange server trouwens.

tytn2: synct met exchange... online via server of met de offline windows versie... je zou even moeten googlen of hij kan syncen via iSync. gebruiken als umts modem zal niet direct een probleem zijn, je moet even zoeken of hij als generic umts apparaat werkt of dat je aparte drivers nodig hebt. de generic drivers zijn wel erg compatibel moet ik zeggen

met bootcamp kan je hem gewoon ook altijd laten opstarten in windows als je niet durft over te stappen trouwens; kan je switchen als je hem prive wilt gebruiken bijvoorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Movinghead
  • Laatst online: 30-06-2024

Movinghead

ing.

jpvk007 schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 17:55:
snelheid: in bootcamp vergelijkbaar met een windows laptop met intel t8300/t9300 processor, in vmware kan ik goed met office software werken indien nodig, maar heb geen visio... als je veel in vmware wilt draaien, zou ik zeker 4gb geheugen in de pc zetten... wordt hij aanzienlijk sneller van.

resolutie: 15" heeft maar 1 resolutie (1440x900), die voldoet prima in osx... het ligt eraan wat je er MOBIEL mee wilt doen, als je hem op een vaste werkplek zal gebruiken om bijv photoshop/indesign/quark/etc te gebruiken kan je beter een extern scherm erbij nemen (hij ondersteunt dualdvi, dus tot 2560x1920 mogelijk). 17" heeft 1680x1050 of 1920x1280. 1680 heeft dezelfde dotpitch, als de 15". de 1920 versie heeft natuurlijk veel meer ruimte (maar wel kleine tekens)... ik vind een 17" persoonlijk te groot om mee te nemen, dan sleep je echt met de laptop.

exchange/entourage: met entourage 2008 is het, afhankelijk van je versie, mogelijk om te connecten met een exchange server. met de 2004 versie heb ik nooit problemen ondervonden op een exchange server trouwens.

tytn2: synct met exchange... online via server of met de offline windows versie... je zou even moeten googlen of hij kan syncen via iSync. gebruiken als umts modem zal niet direct een probleem zijn, je moet even zoeken of hij als generic umts apparaat werkt of dat je aparte drivers nodig hebt. de generic drivers zijn wel erg compatibel moet ik zeggen

met bootcamp kan je hem gewoon ook altijd laten opstarten in windows als je niet durft over te stappen trouwens; kan je switchen als je hem prive wilt gebruiken bijvoorbeeld
Thanks,

Wat betreft photoshop en dergelijke gebruik ik niet zo zeer. Het idee wat ik wil is
A: mooie laptop
B: snelle boot tijden
C: compatible met vele tools zoals KissMAC
D: goed kunnen werken met NAS en Shares
E: RDP
F: Cisco VPN
G: Citrix

De tytn zit online met een Exchange server, dus het enige wat je lokaal zou syncen zijn de notes.

ik sleepte tot 4 maanden terug een HP mee, toen deze het begaf na 3 maanden, heb nu wel een nieuwe 17" HP staan, maar HP start ik niet meer op. Weg ermee.

MAC heb ik in het verleden al ervaring mee gehad, vandaar dat ik MAC toch wel wil gaan gebruiken. Zowel zakelijk als prive.

Net ook het youtube filmpje gezien met Fusion op MAC, en dat is compleet te gek. :9~

Dus mij rest eigenlijk nog 15 of 17" maar 17" is groot klopt, persoonlijk zal ik mijn 42" LCD daar dan niet aanknopen :P

Verder 4GB zou te doen zijn, maar deze dan los kopen bij Apple of gewoon compatible.

Zit er bij die 2,4 en 2.5 ghz 15" en verschil in schijf, nog meer verschil, bedoel scheelt 300 euro ongeveer... Is het dat waard, en is iCare het ook waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Applecare: lees het verhaal hierboven.
Geheugen: zeker niet bij Apple. Ik heb Kingston geheugen speciaal voor de Mac gekocht, was 6 maanden geleden 110 euro inc verzend voor 4GB. Nu stukken goedkoper.
Die extra GHz zou ik niet voor betalen, dat scheelt zo weinig. HD moet je zelf weten.
Boottijden maken mij persoonlijk niks uit: altijd in sleep. Die drie keer dat ik opnieuw opstart kan ik ook wel wachten. Niet dat het langzaam is hoor, allerminst zelfs.
NAS/Shares: geen probleem natuurlijk.

Alle overige syncs enzo: tja, dat is natuurlijk proberen en kijken of het werkt... Er kan natuurlijk altijd iets tussenzitten wat niet werkt of waar je een connector of driver voor moet hebben die geld kost.

Fusion en werken daarin: gaat prima, zoals gezegd dus met 4GB beter. Ik bootcamp XP, dat gaat goed. Ik gebruik echter nooit echt de window-only mode (hoe heet dat) maar gewoon windowed is het snel genoeg voor mij (testen in IE6.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander_dr
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Heb nu een maandje mijn MBP 15 inch. Helemaal tevreden ermee.

Ben overgestapt van Windows en wil niet meer terug. Wat een heerlijk apparaat. Veel mensen zien computers gewoon als gereedschap. Maar ik vind het toch wel erg prettig als gereedschap zo lekker werkt. Ik doe momenteel veel videobewerking in Final Cut en het werkt erg prettig. Zelfs met heel veel clips geen vastloper. Wel 4 GB. En ik raad bovenstaande post ook aan om gewoon geen apple geheugen te nemen, maar bijvoorbeeld Kingston. . Erin zetten is fluitje van een cent. en ik was iets van 80 euro kwijt voor 4GB.

Boottimes zijn trouwens zeer laag. Ongeveer 40 sec. incl. WIFI verbinding. Goed of je het veel of weinig vindt is natuurlijk eigen smaak, maar ik ben uitermate tevreden komend van pak hem beet 3 minuten in Vista.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mixedcase
  • Laatst online: 26-11-2021
Ik heb maandag 19 mei een 17" MBP besteld (1920x1200 resolutie, mat scherm, 2.5Ghz) en woensdag de 28e ontvangen. Bij een webshop 4GB geheugen besteld en op de 29e ontvangen en meteen erin gezet :)

Gekocht als upgrade voor een Sony Vaio, aangezien die toch wel wat power tekort kwam in o.a. games en photoshop. En waarom een Mac? Ik wil software gaan ontwikkelen voor de iPhone. Nu ik er bijna een weekje mee heb gespeeld ben ik zeer tevreden! Dit is mijn allereerste Apple pc en het was (en is) wel wennen maar het voelt goed.

Ervaringen tot nu toe:
- De dock was wel heel erg wennen, nog steeds wil ik af en toe wel terug naar een startmenu en simpele taakbalk. Vooral als ik bv meerdere firefox windows open heb staan vind ik het wel lastig dat ze niet apart in een taakbalk staan.
- Leopard werkt lekker, maar ik denk dat het wel weken gaat duren voordat ik op hetzelfde productiviteitsniveau zit als op een windows bak.
- Snelle hardware, games (onder bootcamp) draaien echt veel en veel beter!
- Waar zijn de default games?? Alleen schaken!?
- Hij gaat echt erg lang mee op de batterij, dat had ik niet verwacht eigenlijk
- De hoge resolutie is heerlijk in photoshop, games en videos, maar... tekst is eigenlijk wel moeilijk te lezen zo klein als alles is. Kan ik de tekst niet vergroten zoals in Windows?

Al met al heel blij dus en nog volop alle mogelijkheden en leuke software (en keyboard shortcuts) aan het ontdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loderunner
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-04 15:59
Command (appeltje) en '+' intoetsen, en de '-' uiteraard om het weer kleiner te krijgen. :)
Maar de fontgrootte in het hele OS aanpassen weet ik zo niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mixedcase
  • Laatst online: 26-11-2021
Loderunner schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 23:21:
Command (appeltje) en '+' intoetsen, en de '-' uiteraard om het weer kleiner te krijgen. :)
Maar de fontgrootte in het hele OS aanpassen weet ik zo niet.
Dat werkt toch alleen in firefox? In het OS het ik wel een "zoom" optie gevonden maar daarmee wordt alles vergroot, niet alleen de fonts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:19

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

chookie schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 22:42:
- De dock was wel heel erg wennen, nog steeds wil ik af en toe wel terug naar een startmenu en simpele taakbalk. Vooral als ik bv meerdere firefox windows open heb staan vind ik het wel lastig dat ze niet apart in een taakbalk staan.
Leer exposé gebruiken! Erg handig! Schermhoek instellen voor tonen van alle open vensters / open vensters per applicatie.. Ik mis het altijd als ik nu windows gebruik.. ziti k met m'n muis voor niks in een schermhoek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeltje
  • Niet online
Haha, lol, dat doe ik op mijn werk inderdaad ook. Alleen jammer dat je de geminimaliseerde schermen dan niet ziet...

Ik heb niets te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 122995

Movinghead schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 17:17:

Nu zit ik eigenlijk met het volgende, ik gebruik de laptop met name voor ICT design doeleinden dus maak veel gebruik van Visio, nu kan ik dit doen op MAC met vmware fusion en dan windows virtualiseren of via bootcamp, hoe is de performance hiervan?
Bootcamp draait hier met XP gewoon smooth (2.16 C2D 2ghz mem). In plaats van Visio gebruik ik omnigraffle en dat vind ik echt geweldig ten opzichte van Visio. Werkt makkelijk, bijvoorbeeld het uitlijnen en vergroten van figuren, je eigen stencils maken, de graffletopia.com library. Kan ook export en import naar visio evt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Sinds ik een Mac heb, ben ik gestopt met het minimaliseren van vensters. Het enige venster dat ik ooit minimaliseer is m'n Linux VM die ik verder aanspreek met een terminal. Voor de rest gebruik ik eigenlijk alleen nog maar Appeltje-H, hide dus. OSX schuift het venster naar de achtergrond (tenzij het het enige open venster is) en ook naar de laatste positie in je appel-tab rij.

Voordelen: je kan overal altijd nog bij met appel-tab en appel-tilde (die was wel even wennen, vooral met de tilde op een rare plek) en de boel is echt uit de weg. Windows doet iets soortgelijks maar gaat (iig in XP) er minder slim mee om.

Als je echt niet zonder venstergebaseerde appel-tab kan (ipv applicatiegebaseerd, dus) dan is er Witch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
  • Laatst online: 09:48
kaassouffle schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 00:25:
[...]

Leer exposé gebruiken! Erg handig! Schermhoek instellen voor tonen van alle open vensters / open vensters per applicatie.. Ik mis het altijd als ik nu windows gebruik.. ziti k met m'n muis voor niks in een schermhoek
Voor Vista gebruik ik sinds kort My Exposé, dat werkt ongeveer hetzelfde als in Mac OS X.
Toch mis ik ook wel af en toe een taakbalk in Mac OS X die gewoon met text weergeeft welk document/webpagina er open staat en waarmee je makkelijk meerdere documenten/vensters kan bekijken.
Exposé werkt wel leuk, maar als je verschillende programma's met elk verschillende vensters open hebt staan is het toch wat moeilijk om het juiste venster op het zicht te vinden.

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:19

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Adion schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 11:59:
[...]

Voor Vista gebruik ik sinds kort My Exposé, dat werkt ongeveer hetzelfde als in Mac OS X.
Toch mis ik ook wel af en toe een taakbalk in Mac OS X die gewoon met text weergeeft welk document/webpagina er open staat en waarmee je makkelijk meerdere documenten/vensters kan bekijken.
Exposé werkt wel leuk, maar als je verschillende programma's met elk verschillende vensters open hebt staan is het toch wat moeilijk om het juiste venster op het zicht te vinden.
Sja is even wennen.. maar appeltje+tab naar juiste programma + expose voor vensters van alleen dat programma > is al overzichtelijker. En als je met muis er over heen gaat staat er titel van venster.

In Leopard heb je ook nog spaces.. maar dat heb ik eens niet :)

Maar het is maar wat je zelf fijn vind hoor, voor mij werkt het iig goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
  • Laatst online: 15:34
Exposé gebruik ik niet eens. Spaces, Appeltje + Tab en Appeltje + Tilde werken uitermate fijn :)

Maar een ieder heeft z'n voorkeuren, dus wat je zelf het meest prettig vindt is erg belangrijk.

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeltje
  • Niet online
Ik gebruik op mijn MBP early 08 de optische uitgang, met spdif kabel naar mijn versterker. Normaal krijg ik dan een mmoie blauwe lichtbalk te zien, dat er digi audio input is gevonden, maar bij de MBpro dus niet. Hij geeft keurig stereo door, maar geen digi 5.1

Ligt dat aan een instelling? Zo ja, welke en hoe zet ik die goed?

Ik heb niets te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
joeltje schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 15:32:
Ik gebruik op mijn MBP early 08 de optische uitgang, met spdif kabel naar mijn versterker. Normaal krijg ik dan een mmoie blauwe lichtbalk te zien, dat er digi audio input is gevonden, maar bij de MBpro dus niet. Hij geeft keurig stereo door, maar geen digi 5.1

Ligt dat aan een instelling? Zo ja, welke en hoe zet ik die goed?
De bron moet ook surround geluid hebben. Daarnaast moet je soms de output nog veranderen. Dus stel je zet een DVD op, dan weet je dat de bron surround is. Dan moet je kiezen bij opties in de DVD player app voor de optische uitgang en dan moet het werken :)

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 215492

mijn Macbook pro 17 inch is bijna 1 jaar oud nog 3-4 weken en dan is hij 1 jaar.
Helaas ging 2 weken geleden mijn Logic moederbord kapot ..

mijn vertrouwen is nu eigenlijk wel beetje weg nog geneens 1 jaar gaat een laptop van 2800 euro kapot.

Toch maar apple care aanschaffen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:17

vooghel

Cunning linguist

Hoezo, dit valt toch gewoon onder de garantie?

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 215492

nog wel 4 weken geluk :) maar ik ga geen risk meer nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 252365

MBP heeft toch een veel langere garantie dan 1 jaar? Zelfs mn windows laptop die kapot is heeft
nog een garantie van 24 maanden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 252365 schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 20:35:
MBP heeft toch een veel langere garantie dan 1 jaar? Zelfs mn windows laptop die kapot is heeft
nog een garantie van 24 maanden!
Apple biedt op al haar producten exact 1 jaar garantie (dus ook op de MBP). Daarnaast heb je recht op een goed functionerend product. Dit recht heb je t.a.v. de verkopende winkelier (en dus niet t.a.v. Apple tenzij je het product hebt gekocht op apple.nl/store). Dus als een MBP na 1 jaar en een paar weken kapot gaat moet de winkelier zorgen voor herstel of vervanging. De winkelier mag een vergoeding in rekening brengen voor de periode dat het apparaat al heeft gefunctioneerd (bijvoorbeeld: na 1 jaar en 1 dag moet de laptop volledig worden vervangen, dan wordt het als niet onredelijk gezien wanneer je zelf een kwart van de op dat moment geldende nieuwwaarde vergoedt aan de winkelier, in aanmerking genomen dat een laptop gemiddeld 4 jaar mee gaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 215492 schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 17:04:
mijn Macbook pro 17 inch is bijna 1 jaar oud nog 3-4 weken en dan is hij 1 jaar.
Helaas ging 2 weken geleden mijn Logic moederbord kapot ..

mijn vertrouwen is nu eigenlijk wel beetje weg nog geneens 1 jaar gaat een laptop van 2800 euro kapot.

Toch maar apple care aanschaffen
Niet aan te raden. Zie hierboven. Overigens moet het aanschaffen van AppleCare binnen 1 jaar na aankoop van de MBP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeltje
  • Niet online
Hoedje schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 16:02:
[...]

De bron moet ook surround geluid hebben. Daarnaast moet je soms de output nog veranderen. Dus stel je zet een DVD op, dan weet je dat de bron surround is. Dan moet je kiezen bij opties in de DVD player app voor de optische uitgang en dan moet het werken :)
Dat van die bron snap ik ;)

Ik kan alleen die instelling niet vinden. Er is geen output-verander-mogelijkheid in de DVD speler :? Ook in VLC (die ik het meest gebruik) kan ik dat niet vinden...

Ik heb niets te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
Het is vrij simpel. Je opent de DVD speler (het is belangrijk dat je ondertussen geen DVD afspeelt, dus druk evt. op stop). Dan klik je in de menu balk op "DVD speler" en vervolgens op "Voorkeuren". Tot slot kies je dan onder "Schijfconfiguratie" voor de juiste "Geluidsuitvoer" onder het kopje "Audio".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 117098

Sinds ik mijn 17" MacBook Pro hebt aangeschaft (2,4GHz Merom, nov. 2007, standaard 1680x1050 matte scherm met manufacturer ID 9C72), was het beeldscherm het enige dat me een beetje teleurstelde. De laatste tijd begin ik me echter steeds vaker af te vragen of de slechte kijkhoek die ik met mijn MBP ervaar wel te tolereren is bij zo'n dure machine. Je zou verwachten dat ze hier een kwaliteitsscherm in zetten, vooral omdat het model op foto en video experts is gericht. Dan verwacht je geen scherm met TN-achtig gedrag.

Het probleem is dat de kijkhoek vooral van bovenaf slecht is, als het scherm niet maximaal naar achteren is geklapt gaat de weergave in de onderste helft van het beeld als het ware inverteren; licht wordt donker en donker wordt licht. Onderstaande foto's laten zien wat ik bedoel:

Afbeeldingslocatie: http://www.student.tue.nl/q/l.w.p.canton/personal/IMG_5805_thumb.jpg
Deze foto is genomen onder een hoek van 90º t.o.v. het beedlscherm dat maximaal is opengeklapt, hier is niets aan de hand. Alles wordt netjes weergegeven zoals het hoort.

Afbeeldingslocatie: http://www.student.tue.nl/q/l.w.p.canton/personal/IMG_5806_thumb.jpg
Deze foto is genomen met het scherm opengeklapt onder een kleinere hoek en waarbij je wat meer van bovenaf op het scherm kijkt, wanneer de laptop voor je op tafel staat bijvoorbeeld. Als je de twee foto's vergelijkt zie je dat onderin beeld de kaders van het GOT forum licht en donker zijn omgekeerd en vooral aan de schaduw van het MSN scherm dat voor Safari staat is te zien hoe slecht de kijkhoek is als je een beetje te hoog boven je scherm zit te werken.

Hebben meer mensen hier last van en zou het de moeite waard zijn om hierover contact op te nemen met Apple of bij een AASP langs te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
Dat TN-achtig gedrag komt omdat er een TN scherm inzit. Die zitten tegenwoordig in vrijwel alle laptops. Dat heeft namelijk ook te maken met ander gunstig gedrag (dikte en stroomverbruik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvk007
Anoniem: 248577 schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 23:50:
[...]
Niet aan te raden. Zie hierboven. Overigens moet het aanschaffen van AppleCare binnen 1 jaar na aankoop van de MBP.
Hoezo niet aan te raden? Hij heeft nog 3 weken voordat hij hem 1 jaar heeft (te controleren op apple.com). Dus ik zou zeker applecare halen voordat het jaar over is, met zo'n verleden (nieuw logic board).
Je maakt nauwelijks een schijn van kans als je met je kapotte laptop bij de leverancier terug komt en wil dat ie gemaakt wordt... eerst komen er onderzoekskosten in rekening en daarna moet jij bewijzen dat het niet jou schuld is dat het apparaat kapot is gegaan...

ga toch niet klooien voor een laptop van 2800 euro, en koop voor 170 euro op ebay applecare en laat ze je de code verzenden per email... ben je de komende 2 jaar van een hoop gezeik af als er wat aan de hand is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Waarom? Op het logic board heb je gewoon een nieuwe reparatiegarantie.
Een vriend van me viel net 4 maanden buiten de garantie en heeft een nieuw logic board gekregen, eigen kosten 200 eu. Dat was in een macbook, dus was de (ebay!) AC goedkoper geweest en minder gedoe ook. Hij hoefde natuurlijk niet aan te tonen dat het niet zijn schuld was dat het ding kapot ging, dat lijkt me onmogelijk en dus niet redelijk, wat je verkoper ook zegt.

Even tegen LocA, volledig off topic: waarom heb je messenger.mac ipv gewoon adium? Heb je een mac, zit er nog microsoft op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 117098

Hoedje schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 12:39:
Dat TN-achtig gedrag komt omdat er een TN scherm inzit. Die zitten tegenwoordig in vrijwel alle laptops. Dat heeft namelijk ook te maken met ander gunstig gedrag (dikte en stroomverbruik).
Misschien ben ik dan wat verwend geweest met de voorganger van de MBP, een IBM Thinkpad T42. Daarbij kon je alles nog goed en in het juiste contrast zien als je bij wijze van spreken vanaf een hoek van iets minder dan 180º keek. Maar toch zou je bij zo'n high-end computer wat beters verwachten in mijn opzicht.

offtopic:
@ remmelt: Ik gebruik MSN Messenger omdat dat "gewoon" bij m'n Office 2008 pakket zat en het doet wat ik van een IM client verwacht ;) Ik vind dat Microsoft prima programma's maakt en dat doen ze al sinds het ontstaan van Macintosh. Hun stap naar de OS wereld vind ik niet zo'n geslaagde, maar laten we het daar maar niet meer over hebben want er is laatst weer een draadje hierover gesloten moeten worden :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeltje
  • Niet online
Hoedje schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 10:56:
Het is vrij simpel. Je opent de DVD speler (het is belangrijk dat je ondertussen geen DVD afspeelt, dus druk evt. op stop). Dan klik je in de menu balk op "DVD speler" en vervolgens op "Voorkeuren". Tot slot kies je dan onder "Schijfconfiguratie" voor de juiste "Geluidsuitvoer" onder het kopje "Audio".
Okidoki, ga ik vanavond weer even verder zoeken...

[volgende ochtend edit]
Lolz, ik heb echt zitten :z zlapen.... Waarschijnlijk omdat ik de dvd had draaien, kreeg ik die instellingen niet te zien, ook bij VLC is het gelukt, helemaal fijn!
[/volgende ochtend edit]

[ Voor 19% gewijzigd door joeltje op 06-06-2008 09:34 ]

Ik heb niets te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-04 14:58

zwik

randomized

Het valt me eigenlijk nu pas op. Ik heb de US versie besteld via de apple store en heb ook een US MBP ontvangen met bijbehorende liggende enter toetsenbordlayout. Wisten jullie al dat je dus tegenwoordig gewoon een toetsenbordplankje met liggende enter kon bestellen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvk007
ik zie het... dat is idd een nieuwe optie. achteraf ombouwen kost toch al snel 120 euro...
ik zou ook wel een us keyboard willen, scheelt iig vaak het mistypen van de enter en de rechter shift toets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:09
zwik schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 15:24:
Het valt me eigenlijk nu pas op. Ik heb de US versie besteld via de apple store en heb ook een US MBP ontvangen met bijbehorende liggende enter toetsenbordlayout. Wisten jullie al dat je dus tegenwoordig gewoon een toetsenbordplankje met liggende enter kon bestellen? :)
maar wel gewoon via apple.nl, en dan voor de US Layout kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Ik heb mijn macbook afbesteld,

mijn 2,4 15" pro zou een levertijd hebben van 2 weken, en dan wacht ik liever even op de keynote en dan alsnog bij de apple store zelf bestellen (ik had een MBP besteld omdat het Idays waren en dus korting kreeg)

Maar nu lees ik dat met die enter, wat is het verschil precies ?

want mijn bij normale Macbook zat de Enter idd vervelend.
is dat da bij de US layout weg ?
chookie schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 22:42:
Dit is mijn allereerste Apple pc en het was (en is) wel wennen maar het voelt goed.
Een apple computer is toch een MAC en geen pc ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zwik schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 15:24:
Voor meer informatie over de layout van Apple toetsenborden: Macbook bestellen, maar welke toetsenbord indeling

De US versie heeft geen euroteken op een toets gedrukt. Alt F2 zal echter gewoon het euroteken laten zien. Het niet op een toets zichtbare euroteken is dan ook het belangrijkste minpunt. Voordelen zijn de liggende entertoets en vooral de grotere shifttoets linksonder. Nu zit daar op het Nederlandse toetsenbord een toets met twee leestekens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
ooh ik zag het idd (had even gegoogle en kwam op een site van apple)

voor mij dan dus ook een US plank, lekker vertrouwd en kan nu kostenloos besteld worden

[ Voor 17% gewijzigd door Donstil op 06-06-2008 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Donstil schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 20:05:

Een apple computer is toch een MAC en geen pc ?
Was het niet Steve Jobs die ooit zei: ' je hebt mensen met een pc en mensen met een mac' :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Die staande enter is voor mij geen probleem, daar ben ik wel aan gewend. Dat de tilde op een rare plek zit en dar een heel klein shiftje voor in de plaats is gekomen vind ik wel jammer. Daar tiep ik nog wel eens naast. De paragraaft en plusminustoets heb ik nog nooit gebruikt, maar je kan 'm ook niet omzetten naar backtick+tilde omdat Fusion soms denkt dat dat toch echt de tilde-toets is. Heel raar allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannr
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-04 19:21
Ik heb Ukelele gebruikt om mijn eigen keyboard layout te maken, waarbij ik die rare paragraaf toets en de backtick/tilde heb omgewisseld, en ik geloof dat OSX en Fusion het er wel over eens zijn dat de backtick/tilde gewoon helemaal linksboven zit :). Maar dat was inderdaad wel mijn grootste ergernis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108939

Heeft een van jullie early 2008 mbp eigenaars ook dat er tussen het touchpad en de knoppen van de touchpad een spleet zit? De spleet is aan de linker kant nog redelijk klein, maar naar rechts toe wordt deze groter.
Het is iig geen mooi gezicht, maar er kan ook zo stof in komen te zitten. Is dit een probleem wat Apple laat repareren? Ik heb geprobeerd op de Apple site om de support te gebruiken, maar dat werkt niet omdat ik niet die mac service gebruik.
Ik heb de mbp via de apple site aangeschaft, dus leek het mij logisch dat ik via de support wel dit probleem kon melden, maar dat gaat dus niet...
Iemand een idee hoe je dit moet aanpakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108939 schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 10:10:
Heeft een van jullie early 2008 mbp eigenaars ook dat er tussen het touchpad en de knoppen van de touchpad een spleet zit? De spleet is aan de linker kant nog redelijk klein, maar naar rechts toe wordt deze groter.
Het is iig geen mooi gezicht, maar er kan ook zo stof in komen te zitten. Is dit een probleem wat Apple laat repareren? Ik heb geprobeerd op de Apple site om de support te gebruiken, maar dat werkt niet omdat ik niet die mac service gebruik.
Ik heb de mbp via de apple site aangeschaft, dus leek het mij logisch dat ik via de support wel dit probleem kon melden, maar dat gaat dus niet...
Iemand een idee hoe je dit moet aanpakken?
Heb je een detailfoto? Dan kan ik zien wat je precies bedoelt en hoe groot die spleet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja sorry. Is veel makkelijker ja. Het is een foto met photobooth gemaakt:P Wilde dat toch een keer gebruiken die webcam. :+

Afbeeldingslocatie: http://img30.picoodle.com/img/img30/4/6/7/f_Touchpadm_d179276.jpg

De spleet is zo'n 2 mm. Klinkt klein, maar als je er recht boven kijkt kun je de binnenkant van de mbp zien. Je ziet op de foto de rechterkant van de spleet.(die het grootst is)

edit: is toch kleiner dan ik dacht. Het is 0.4 mm Wat een goed schattingsvermogen 8) Sorry voor de overlast.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 108939 op 07-06-2008 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat heb ik ook hoor.
Volgens mij heeft elke MBP dat.
Maak je maar geen zorgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het viel mij nu pas op nu ik een keer typ op de laptop zelf.
Wel slordig dit, want op de productfoto's van Apple zie ik die spleet niet.
Maar bedankt voor de bevestiging:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108939 schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 11:24:

De spleet is zo'n 2 mm. Klinkt klein, maar als je er recht boven kijkt kun je de binnenkant van de mbp zien. Je ziet op de foto de rechterkant van de spleet.(die het grootst is)
2mm is veel te veel. Er zit een piepklein spleetje van max 0.4mm. De binnenkant van de MBP kun je niet zien behalve als je met een vergrootglas echt erboven zou gaan hangen. Maar zelfs dan zal het lastig worden met die 0.4 mm. Op je foto ziet het er trouwens kleiner uit dan 2 mm maar het blijft toch nog wat lastig te beoordelen op basis van de foto.

Ik zou apple.nl support bellen. Moet vervangen worden omdat er inderdaad stof e.d. door naar binnen kan en het ook niet mooi lijkt. Zelf heb ik direct uit de doos al een minuscuul krasje op het touchpad maar dat heb ik laten zitten omdat geen enkele MBP perfect zal zijn (zie ook deel 5 van dit topic waar het ook ging over perfecte MBP's). Deze spleet gaat echter duidelijk een stap verder dan een krasje.

Eventueel kun je eerst nog een keer kijken bij een fysieke Apple store of MM/Saturn hoe het daar zit met dat spleetje maar nogmaals, als het bij jou 2 mm is, dan is dat teveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-04 22:59

SmartDoDo

Woeptiedoe

Ik wil niet lullig doen, maar 2 millimeter tussen het touchpad en de muisknop is fysiek niet eens mogelijk. Bij mij wijkt het ook en is de ruimte tussen die 2 aan de linkerkant ik denk een halve mm en rechts 1 millimeter. Verder kan het niet gaan, omdat het touchpad niet hoger geschoven kan worden en de muisknop niet verder naar beneden kan zakken.

En bedenk dat het een gebruiksgoed is, geen stuk kunst wat je achter glas zet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derekb
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-03-2024
Zijn er hier ook mensen die de iRain mStand gebruiken i.c.m. hun Macbook Pro? Ik zit er aan te denken om deze te kopen. Ik heb nu echter al een aantal keer gelezen dat deze niet lekker werkt met de nieuwste Macbook Pro's. Bij nieuwere modellen (waaronder die van mij) kan het beeldscherm niet ver naar achteren gekanteld worden. Samen met de mStand zou de kijkhoek van het beeldscherm dan niet meer goed zijn. Andere mensen hier die dit probleem hebben? Dan zal ik toch een andere stand moeten zoeken. Zijn er nog meer aanraders/afraders naast de iRain en Griffin stands?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SmartDoDo schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 18:50:
Ik wil niet lullig doen, maar 2 millimeter tussen het touchpad en de muisknop is fysiek niet eens mogelijk. Bij mij wijkt het ook en is de ruimte tussen die 2 aan de linkerkant ik denk een halve mm en rechts 1 millimeter. Verder kan het niet gaan, omdat het touchpad niet hoger geschoven kan worden en de muisknop niet verder naar beneden kan zakken.

En bedenk dat het een gebruiksgoed is, geen stuk kunst wat je achter glas zet ;)
Bij mij zit er dus ook een spleetje, maar ik denk dat dit gewoon hoort.
Het is links een stuk kleiner en rechts is het ongeveer dubbel zo'n grote spleet als links.
Er kan wel stof in komen denk ik.

Ik heb de MBP net 2 weken, zou ik ook apple support moeten bellen?

Niek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 258974 schreef op zondag 08 juni 2008 @ 11:26:
[...]

Bij mij zit er dus ook een spleetje, maar ik denk dat dit gewoon hoort.
Het is links een stuk kleiner en rechts is het ongeveer dubbel zo'n grote spleet als links.
Er kan wel stof in komen denk ik.

Ik heb de MBP net 2 weken, zou ik ook apple support moeten bellen?

Niek
Als het 2 mm is dan is dat teveel. Maar ook op de foto hierboven is het volgens mij minder dan 2 mm. Zo te zien max 1 mm. Als het 1 mm of minder is dan valt wel binnen de marges denk ik. Bij mij is het aan beide kanten 0.3 of 0.4 mm. Zeker niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 248577 schreef op zondag 08 juni 2008 @ 13:23:
[...]

Als het 2 mm is dan is dat teveel. Maar ook op de foto hierboven is het volgens mij minder dan 2 mm. Zo te zien max 1 mm. Als het 1 mm of minder is dan valt wel binnen de marges denk ik. Bij mij is het aan beide kanten 0.3 of 0.4 mm. Zeker niet meer.
Ik heb het net gemeten en het is 1 mm aan de rechterkant, links is het zo'n 0.5 mm.
Valt dus nog binnen de marges.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 258974 op 08-06-2008 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Derekb: geen enkele MBP kan heel ver naar achteren uitgeklapt worden. Dat is normaal, maar soms wel jammer. Ik heb die stand live mogen aanschouwen met een 17" MBP van twee generaties geleden erop en dat was prima. Hij is vrij hoog dus hoeft 'ie niet zo ver naar achteren. Bedenk dat als je 'm in de winkel ziet, je staat en het daarom lijkt alsof je geen goede inkijkhoek hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 252616

Zijn er hier nog mensen met een MBP penryn waarbij het scrollen, meestal enkel op iets zwaardere webpaginas, geluid geeft? Ik hoor zeer dikwijls zon 'zzzzzzz'-geluid wanneer ik scroll. Het lijkt een elektrisch/statisch geluidje als je begrjipt wat ik bedoel. Eigelijk best wel irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 258974 schreef op zondag 08 juni 2008 @ 13:25:
[...]

Ik heb het net gemeten en het is 1 mm aan de rechterkant, links is het zo'n 0.5 mm.
Valt dus nog binnen de marges.
Die marges heb ik zelf maar even bedacht hoor :) . Bij mij is het nog iets minder, heb het net nogmaals gemeten en het zit niet boven de 0,5 mm links, rechts nog iets minder. Ik zou gewoon een keer in een winkel kijken of het vergelijkbaar is met de MBP die je zelf hebt. Zo ja, dan gewoon zo laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zo te zien geen nieuwe update van de MBP op de WWDC. Was ook niet te verwachten. Keynote gaat tot nu toe volledig over de nieuwe iPhone die een stuk goedkoper zal zijn dan de huidige iPhone, namelijk vanaf 199 dollar.
Verder is MacOs 10.6 aangekondigd (snow leopard).

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 248577 op 09-06-2008 21:22 ]

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om de doorzoekbaarheid te verbeteren moeten problemen en specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: Invulling en behandeling 'grote' topics aangepast.