[MacBook Pro] Ervaringen & Discussie - Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 82.148 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexagram
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hoe komt het dat ProWareHouse zulke prijzen kunnen aanbieden? Ik neem niet aan dat je na een bestelling een normale Apple Store bon krijgt, wat me best lastig lijkt in garantie-situaties, en daarover kan ik niets terug vinden op hun website (of ik heb nog niet lang genoeg gekeken)..

Iemand die daar besteld heeft en me meer kan vertellen? Want het scheelt me toch weer dik 200,- als ik daar een MBP zou bestellen inclusief randapparatuur, zelfs als ik als student zou bestellen scheelt het me geloof ik niet zo veel (pin me d'r niet op vast, moet ik nog uitzoeken!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 252365

Baluh, geen nieuwe MBP, iemand een idee wanneer dan wel??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexagram
  • Niet online
Die is net vernieuwd dus was te verwachten. Verwacht nieuwe als er een nieuwe serie processoren uitkomt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Anoniem: 252365 schreef op maandag 09 juni 2008 @ 21:38:
Hehe idd balen!! Kleine twee maanden voor niks zitten 'wachten'. Achja, de huidige is ook dikke prima, dan bestel ik die :)
Alleen twijfel ik welke uitvoering, sowieso 15 inch maar dan instapmodel of die 2,5ghz.
osc4r schreef op maandag 09 juni 2008 @ 21:40:
Die is net vernieuwd dus was te verwachten. Verwacht nieuwe als er een nieuwe serie processoren uitkomt :)
Die zou Intel vorige week presteren maar was uitgesteld ofzo. Nu hebben ze het over oktober ofzo. Maargoed, dat gaat mij te lang duren :)

[ Voor 31% gewijzigd door Tom op 09-06-2008 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 252365

Ik dacht dat ze vertraagd waren tot 14 juli ofzo? Misschien eind Augustus of begin September een nieuwe update. Wordt lang wachten, zal als zoethoudertje alvast een Iphone halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03-2023

wacco

cli, hlt.

Jep. Iemand zei nog dat het niet perse in de keynote hoeft, zeker niet als ze die echt willen focussen op de iPhone zoals gebeurde, maar denk dat we (als het niet gebeurd in een paar dagen) wel een paar maanden verwijderd zijn van een update.

Oh well :)

Spolap: Interactive webcomic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexagram
  • Niet online
Anoniem: 252365 schreef op maandag 09 juni 2008 @ 21:47:
Ik dacht dat ze vertraagd waren tot 14 juli ofzo? Misschien eind Augustus of begin September een nieuwe update. Wordt lang wachten, zal als zoethoudertje alvast een Iphone halen :)
11 juli is hij pas te verkrijgen, dus kan je net zo goed twee vliegen in één klap slaan en korting d'r uit slepen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151391

Mooi toch, heb ik toch nog een tijdje de nieuwste versie... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:42
Het wordt pas een nieuwe wat mij betreft als ze wat aan het uiterlijk gaan doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 254726

Welke Mac Book Pro zal ik kopen?
Ik ben een game freak en wil aan de slag gaan met Maya en photoshop en heb veel ervaring met Final Cut. Ik hoop ooit eens tekenfilmpjes te kunnen maken. En heb een tv/communicatie opleiding achter de rug en wil nog dingen met tv/media/communicatie ook voor mijn werk later gaan doen.

Ik heb nu een half jaartje gespaard omdat ik een half jaar geleden ben afgestudeerd. ik heb nu 5000 euro op de bank rekening staan. Ook ga ik over een maand beginnen met autorijles en hoop daar snel mee klaar te zijn. De autorijles wordt voor mij betaald. Zal ik daarna een auto kopen? ik woon in amsterdam overigens...heb totaal geen verstand van autos verder..

Zal ik de MacBook Pro kopen 2.4 mhz met een 256 mb videokaart (1800 euro)? 2.5 mhz? met een 512 mb video kaart (2200 euro) of 2.6 mhz met een 512 mb video kaart (2420 euro)?

Verder ben ik er al wel uit dat ik in alle versies 4 gig geheugen zet en de snelste harde schijf...

Ik heb mischien wel wat veel info geplaatst in het begin maar dat is om jullie wat inzage te geven in mijn situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76468

Anoniem: 254726 schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 15:58:
Welke Mac Book Pro zal ik kopen?
Ik ben een game freak en wil aan de slag gaan met Maya en photoshop en heb veel ervaring met Final Cut. Ik hoop ooit eens tekenfilmpjes te kunnen maken. En heb een tv/communicatie opleiding achter de rug en wil nog dingen met tv/media/communicatie ook voor mijn werk later gaan doen.

Ik heb nu een half jaartje gespaard omdat ik een half jaar geleden ben afgestudeerd. ik heb nu 5000 euro op de bank rekening staan. Ook ga ik over een maand beginnen met autorijles en hoop daar snel mee klaar te zijn. De autorijles wordt voor mij betaald. Zal ik daarna een auto kopen? ik woon in amsterdam overigens...heb totaal geen verstand van autos verder..

Zal ik de MacBook Pro kopen 2.4 mhz met een 256 mb videokaart (1800 euro)? 2.5 mhz? met een 512 mb video kaart (2200 euro) of 2.6 mhz met een 512 mb video kaart (2420 euro)?

Verder ben ik er al wel uit dat ik in alle versies 4 gig geheugen zet en de snelste harde schijf...

Ik heb mischien wel wat veel info geplaatst in het begin maar dat is om jullie wat inzage te geven in mijn situatie.
Voor sommige grafische applicaties, zoals Final Cut, Premiere en After Effects is een grafische kaart met minimaal 512 MB geheugen sowieso een must.

Tevens moet je je ervan bewust zijn dat CS3 op de Apple vrij klote is en vol met bugs zit.
Aan de andere kant is het onder Windows ook weer niks, omdat er geen 64 bits Windows versie bestaat en je dus steeds met de limiet van 3.5 gig ram zit.

4 gig geheugen is sowieso het minimum, alleen bedenk je wel dat 32 bits applicaties niet meer dan 3 gig kunnen allocaten. Idem voor die schijf, 7200 toeren is echt een must.

Niet om vervelend te doen, maar op Final Cut na, draaien al die applicaties beter onder Windows tegenwoordig. Dus als jij met CS3 aan de slag wil, heb je meer aan Windows.

En dan heb ik het nog niet eens over je "game freak" gebeuren, wat voor games wil jij op je Apple spelen? Bootcamp is ook niet alles, en VMware Fusion is leuk, maar ook niet perfect, meer dan 128 MB videogeheugen kan je niet gebruiken via Fusion.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 76468 op 12-06-2008 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Bootcamp niet alles?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108939

Anoniem: 252616 schreef op zondag 08 juni 2008 @ 14:28:
Zijn er hier nog mensen met een MBP penryn waarbij het scrollen, meestal enkel op iets zwaardere webpaginas, geluid geeft? Ik hoor zeer dikwijls zon 'zzzzzzz'-geluid wanneer ik scroll. Het lijkt een elektrisch/statisch geluidje als je begrjipt wat ik bedoel. Eigelijk best wel irritant.
In het begin hoorde ik dit ook, maar na de 10.5.3 update is dit weggegaan volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-04 12:25
CS3 vol met bugs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja?
En het mooie is, ze hebben hun mond vol over CS4, terwijl CS3 gewoon driedubbel ruk is.
Onder OS X that is.

Zie bijv.:
http://discussions.apple....threadID=1538720&tstart=0

en stel je dan voor dat je bij een grafisch bedrijf werkt waar 40 man direct op een Xserve werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee, ik koop mijn Mac voor OS X, als ik in Windows moet booten zijn alle functies die ik in OS X gebruik weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Anoniem: 76468 schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 17:12:
[...]

Ja?
En het mooie is, ze hebben hun mond vol over CS4, terwijl CS3 gewoon driedubbel ruk is.
Onder OS X that is.

Zie bijv.:
http://discussions.apple....threadID=1538720&tstart=0

en stel je dan voor dat je bij een grafisch bedrijf werkt waar 40 man direct op een Xserve werken.
Adobe technical support will basically hang-up on you if you tell them you're opening/saving files directly off the network. Adobe in no way shape or form supports this action. You will need to change your workflow process to copy files directly to your local drive, make changes and then copy files back to the server.
Klinkt meer als een probleem met OSX dan met CS3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Anoniem: 76468 schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 17:13:
[...]

Nee, ik koop mijn Mac voor OS X, als ik in Windows moet booten zijn alle functies die ik in OS X gebruik weg.
Op die manier :) Ja je hebt gelijk.

Over corruptie probleem bij cs3... daar lijkt idd 10.5.3 de schuldige van te zijn. 10.5.4 komt waarschijnlijk over 1 a 2 weken uit waar oa dit is verholpen. Op demonoid kan je 10.5.4 als beta downloaden. Bug blijft op dit moment nog wel staan natuurlijk ;)
Areas of Change
New issues fixed in this seed:

- LEAP connection in Airport 802.1x
- Saving and re-opening of some third-party application files on a remote server
- No HTTP header sometimes when using persistent connection
- Decoding support for some cameras
- Misc iCal fixes

[ Voor 22% gewijzigd door lowfi op 12-06-2008 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexagram
  • Niet online
Vind het wel raar dat er gezegt wordt dat CS3 beter op een Windows bak zou draaien terwijl het juist ontwikkeld is in de eerste instantie voor Apple (de eerste versies van PS that is).

Kan het me nauwelijks voorstellen maar dat zal wel aan mij liggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Fabio, ik wil meer met Maya aan de gang dan met Photoshop aan je avatar te zien zie ik dat je fan bent van Southpark en Southpark wordt gemaakt op Mac's! ;)
http://www.apple.com/pro/profiles/southpark/

Maar ik begrijp dat jij liever een Windows laptop prefereert dan een apple laptop. Ok, dat neem ik mee.. Net zoals de 512 mb tip van je op de grafische kaart.
Ik hoor nog graag van andere bezoekers van dit forum welke keuze ik het beste kan maken!

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 254726 op 12-06-2008 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 254726 schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 19:03:
Fabio, ik wil meer met Maya aan de gang dan met Photoshop aan je avatar te zien zie ik dat je fan bent van Southpark en Southpark wordt gemaakt op Mac's! ;)

Maar ik begrijp dat jij liever een Windows laptop prefereert dan een apple laptop. Ok, dat neem ik mee.. Net zoals de 512 mb tip van je op de grafische kaart.
Ik hoor nog graag van andere bezoekers van dit forum welke keuze ik het beste kan maken!
Ik prefereer sowieso een Apple laptop, puur om het feit dat ik praktisch leef in de terminal en een systeem wil hebben dat een combinatie van gemak en looks heeft, en tevens de mogelijkheid om UNIX software te kunnen compilen en draaien. Linux op een Windows laptop is me teveel gezeur, Apple werkt gewoon.
Ik zou echt niet meer zonder OS X kunnen.

Voor CS3 ed zou ik gewoon eerder een Windows machine aanschaffen, de vroegere dominantie van Apple in die markt is allang verdwenen. Maya heb ik geen ervaring mee, wellicht dat dat beter draait op Apple's architectuur, maar sinds de introductie van de Intel Macs geldt dat bijna voor geen enkel pakket meer, want waarom zou een Core 2 Duo in een Mac sneller zijn dan exact dezelfde Core 2 Duo in een Windows machine?

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 76468 op 12-06-2008 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 248577

Moest even glimlachen toen ik je verhaal las en je hier ook een vraag stelde over het kopen van een auto :-). Ik zou wonende in Amsterdam geen auto kopen als je die niet direct iedere dag per se nodig hebt. Een parkeervergunning is bovendien lastig te krijgen en particuliere stallingen zijn nogal prijzig.

Dan de MBP: zoals hierboven ook al gezegd moet je inderdaad de zwaartste videokaart nemen en de snelste harde schijf. Daarnaast inderdaad ook die 4GB intern geheugen erin stoppen. De processorsnelheid zal niet zoveel uitmaken zij het dat de MBP met standaard 2.5/2.6 GHz processor ook een snellere cache heeft. Als je het geld hebt liggen kun je het beste voor de 2.5 GHz gaan. De 2.6 is 220 euro duurder en ik denk niet dat je dat verschil met de 2.5 GHz nog echt gaat merken.

Neem vooral geen ander merk dan Apple. In de sector waar jij werkt/gaat werken is Apple de norm. Bovendien: Apple's zijn veel mooier om te zien :-)

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 248577 op 12-06-2008 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Zoals gezegd: neem de 512 MB videokaart, 2.5 is voldoende, 4GB is zo goedkoop (niet bij Apple bestellen maar los!) en heb je ook zeker nodig. Verder zou ik in het kader van de draagbaarheid de 15" prefereren, en dan een los scherm, wat je waarschijnlijk al hebt. Kijk, als je echt hard los wilt, neem je een Mac Pro. Die is dan wel minder draagbaar natuurlijk....

Over de opmerking van Apple is de norm in jouw industrie; daar heeft 'ie natuurlijk wel een beetje gelijk. Je wordt ergens aangenomen/krijgt een opdracht op compatibiliteit met de mensen en het bedrijf, en daar hoort Apple dan wel een beetje bij.
Anoniem: 76468 schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 19:51:
waarom zou een Core 2 Duo in een Mac sneller zijn dan exact dezelfde Core 2 Duo in een Windows machine?
Windows Vista?

[ Voor 13% gewijzigd door remmelt op 12-06-2008 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Is inderdaad een optie om in dit geval Windows te draaien op de MBP. XP zou ik dan liever nemen dan Vista. Vista is log en traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Anoniem: 76468 schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 17:12:
[...]

Ik gruwel alleen al bij de gedachte dat er 40 man op een Xserve aan het werk zijn met een grafisch pakket. Die Xserve zal wel gigantisch aan het kraken zijn en dat netwerk zal ook wel ontzettend sloom zijn als 40 man remote met grote files (wat aardige gebruikelijk is in die sector) zit te werken. Menig manager zal een rolberoerte krijgen als hij eens een risico analyse van die werkwijze uitvoert. Is vast zo'n bedrijf waar ze de backup tapes (die er ongetwijfeld niet zullen zijn) naast de server of erin hebben zitten omdat er continu wat uit de backup teruggezet moet worden. Een grafisch bedrijf dat zo werkt verdient het haast om die problemen te krijgen :X

@ lowfi: Apple is zo vriendelijk om een probleem in Adobe software (waarbij Adobe ook al sinds tijden nadrukkelijk waarschuwt dat ze het absoluut niet supporten) te lopen fixen. Er schijnen wat verwijten over en weer te zijn over het aanleveren van seeds van 10.5.3 aan Adobe (Adobe zegt dat ze die niet gekregen hebben, Apple zegt van wel, etc.).

Het lijkt mij opzich ook wel duidelijk dat je dit soort dingen niet hebt op een laptop. Meeste mensen downloaden de spullen waar ze aan willen werken naar de laptop en werken er dan elders verder aan. Als ze dan weer op kantoor zijn dan zetten ze de bewerkte files weer op de server.

Met bootcamp heb je trouwens gewoon een Windows machine zoals je die al wel kent. Enige wat anders is, is het toetsenbord en de trackpad die op de Macbook Pro zit aangezien die geen dingen als een Windows key en een linker en rechter muisknop hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ppl schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 22:08:
[...]

Met bootcamp heb je trouwens gewoon een Windows machine zoals je die al wel kent. Enige wat anders is, is het toetsenbord en de trackpad die op de Macbook Pro zit aangezien die geen dingen als een Windows key en een linker en rechter muisknop hebben.
Schijnt dat er geen enkele laptop is waar Windows Vista zo goed op draait als de MBP. Zie o.a. http://www.techzine.nl/ni...Windows-Vista-laptop.html

Voor Bootcamp zou ik toch liever het compactere en snellere XP gebruiken. Als je het nog niet in huis hebt, wel opschieten want vanaf 30-06-08 zal XP niet meer los verkocht worden. Althans dat is nu de planning van Microsoft. Veel Windows gebruikers (vooral bedrijven) lijken Vista over te gaan slaan en in 2010 direct te switchen naar de opvolger van Vista.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeluxZ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-05 09:04

DeluxZ

Livin' the good life

Ik heb sinds kort het probleem dat mijn Macbook Pro steeds gaat indexeren en mijn mbp is dan zo enorm traag dat ik gewoon moet wachten totdat hij klaar is met indexeren. Dit duurt meestal een minuut of 5/6 soms wat korter en soms wat langer.

Dit gebeurt ook met een schone install met updates en verder niets :S

Iemand hier ook problemen mee of een oplossing hiervoor ?

]|[ Apple Macbook Pro Retina 13" ]|[

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ppl schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 22:08:
[...]

Ik gruwel alleen al bij de gedachte dat er 40 man op een Xserve aan het werk zijn met een grafisch pakket. Die Xserve zal wel gigantisch aan het kraken zijn en dat netwerk zal ook wel ontzettend sloom zijn als 40 man remote met grote files (wat aardige gebruikelijk is in die sector) zit te werken. Menig manager zal een rolberoerte krijgen als hij eens een risico analyse van die werkwijze uitvoert. Is vast zo'n bedrijf waar ze de backup tapes (die er ongetwijfeld niet zullen zijn) naast de server of erin hebben zitten omdat er continu wat uit de backup teruggezet moet worden. Een grafisch bedrijf dat zo werkt verdient het haast om die problemen te krijgen :X
Nou, ik heb ook een beetje gejokt.
Het is geen echte Xserve, en ook niet 1 server.

En het netwerk is volledig gigabit, met meerdere NICs in elke server, gebond, op Cisco switches met meerdere redundante verbindingen, die 40 man hebben 4 Gbit/s full duplex tot hun beschikking staan en de server waar direct heengeschreven wordt kan ~500 MB/s aan IO leveren, met de groeten van een LSI Megaraid.

Alle bestanden waar niet regelmatig meer aan gewerkt wordt worden automatisch gearchiveerd op een fileserver waar de achterliggende storage wordt verzorgt door een server met een Linux software RAID6 array, 2 PCI-X controllers voor de schijven en dual quad xeons, eigenlijk is die bak nog sneller dan waar de AFP en SMB services op draaien.

Backups gebeuren elke dag, on site en off site, van alle machines, incrementeel, ook gewoon op disk, op aparte backup machines, niks tapes meer, alles minimaal RAID6.

Alles overigens Linux, mix van Debian en Gentoo.
Maargoed, het is makkelijker om gewoon Xserve te zeggen he. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 76468 op 12-06-2008 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76468 schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 23:00:
[...]

En het netwerk is volledig gigabit, met meerdere NICs in elke server, gebond, op Cisco switches met meerdere redundante verbindingen, die 40 man hebben 4 Gbit/s full duplex tot hun beschikking staan en de server waar direct heengeschreven wordt kan ~500 MB/s aan IO leveren, met de groeten van een LSI Megaraid.

Alle bestanden waar niet regelmatig meer aan gewerkt wordt worden automatisch gearchiveerd op een fileserver waar de achterliggende storage wordt verzorgt door een server met een Linux software RAID6 array, 2 PCI-X controllers voor de schijven en dual quad xeons, eigenlijk is die bak nog sneller dan waar de AFP en SMB services op draaien.

Backups gebeuren elke dag, on site en off site, van alle machines, incrementeel, ook gewoon op disk, op aparte backup machines, niks tapes meer, alles minimaal RAID6.

Alles overigens Linux, mix van Debian en Gentoo.
Maargoed, het is makkelijker om gewoon Xserve te zeggen he. ;)
Klinkt allemaal behoorlijk veilig. Mis alleen nog een voorziening tegen een EMP ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 248577 schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 23:21:
[...]

Klinkt allemaal behoorlijk veilig. Mis alleen nog een voorziening tegen een EMP ;-).
Ik was de UPS voorzieningen vergeten, 5x een accu van ~70 kilo, genoeg om de hele zooi een flink aantal uur draaiende te houden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76468 schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 23:33:
[...]

Ik was de UPS voorzieningen vergeten, 5x een accu van ~70 kilo, genoeg om de hele zooi een flink aantal uur draaiende te houden. :)
EMP=Electromagnetic Pulse. Maar volgens mij zijn in Nederland op dit moment alleen het leger en bepaalde vitale overheidsinstellingen daartegen beveiligd. Dus niet raar als je daar niet tegen gewapend bent. Ik geloof dat dit, nog afgezien van de kleine kans op een EMP, wat offtopic gaat worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 248577 schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 23:36:
[...]

EMP=Electromagnetic Pulse. Maar volgens mij zijn in Nederland op dit moment alleen het leger en bepaalde vitale overheidsinstellingen daartegen beveiligd. Dus niet raar als je daar niet tegen gewapend bent. Ik geloof dat dit, nog afgezien van de kleine kans op een EMP, wat offtopic gaat worden ;)
Ik weet wel wat een EMP is, maar doordat jij EMP zei, dacht ik aan stroom, en toen aan UPS... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76468 schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 23:40:
[...]

Ik weet wel wat een EMP is, maar doordat jij EMP zei, dacht ik aan stroom, en toen aan UPS... ;)
:)
Nog even over een EMP en een MBP in een thuissituatie. Ik denk dat de MBP inpakken in rubber en dan in een wasmachine of vaatwasser een perfecte kooi van Faraday vormt. De vraag is alleen met welke stroom je de MBP na de EMP nog aan de praat houdt, over welk nog werkend internet en met wie je nog moet communiceren als je een van de enige bezitters bent van een dan nog werkende computer. Maar ja, je MBP leeft dan tenminste nog ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 226399

Nerds! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Even nog als aanvulling van mijn verhaal welke MBP ik zou komen ik lees nu net dat er eind deze maand een nieuwe videokaart van ATI uitkomt???

AMD introduceert Radeon HD 3870 voor Mac Pro
Door Willem de Moor, vrijdag 13 juni 2008 10:42, views: 1.753

De veeleisende Mac Pro-eigenaar kan binnenkort over een Radeon 3870 beschikken. AMD heeft aangekondigd dat de grafische kaart voor Apples hardware vanaf eind juni via Mac-verkooppunten beschikbaar zal zijn.

Onder de noemer ATI Radeon 3870 Mac & PC Edition brengt AMD de op de RV670-gpu gebaseerde grafische kaart voor de Mac Pro uit . Apple levert zijn high-end werkstation standaard met een Radeon HD 2600 XT-kaart, uitgerust met 256MB geheugen. Desgewenst is de pc met een Geforce 8800GT met 512MB, of een Nvidia Quadro FX 5600 met 1,5GB geheugen verkrijgbaar. De Radeon 3870 moet vanaf eind juni als upgrade voor Mac-eigenaren beschikbaar komen, met een geschatte verkoopprijs van 219 dollar.

De ATI Radeon 3870 Mac & PC Edition is met 512MB gddr4-geheugen uitgerust, beschikt over 320 stream processors en kan met zijn twee dvi-uitgangen evenzovele displays in hd-kwaliteit aansturen. De kaart wordt in een pci-e 2.0 x16-slot gestoken. AMD zegt dat de kaart voor de Mac geoptimaliseerd is, maar geeft niet aan welke veranderingen zijn doorgevoerd ten opzichte van de reguliere Radeon HD 3870, die voor een lagere prijs beschikbaar is.

Zal ik hierop wachten?? Onee het is voor de MAC PRO niet de MBP. sry!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Er is ook een nieuwe mobiele geforece recentelijk uitgekomen... dat is wel mbp materiaal. Geforce 9M

En over 5 maanden komt er weer een nieuwe mobiele at uit

en over 9 maanden een nieuwe ...

etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 254726 schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 11:18:en geschatte verkoopprijs van 219 dollar.

Zal ik hierop wachten?? Onee het is voor de MAC PRO niet de MBP. sry!
Ook de nieuwe mobiele zal vermoedelijk pas op zijn vroegst in augustus maar eerder september in een volgende update van de MBP komen. Als je nu een MBP koopt heb je vermoedelijk nog 2 a 3 maanden de nieuwste. Dus ik zou of nu gaan voor de 2.5GHz, 4MB intern, 200GB HDD 7200rpm of wachten tot begin september wanneer vermoedelijk de nieuwe versie van de MBP uitkomt. Maar als je hem nu al nodig hebt dan moet je gewoon nu eentje kopen.

Alleen wanneer je vlak voor een (vermoedelijke) update zit is het soms de moeite waard nog een paar weken te wachten, we praten nu over vermoedelijk 2 a 3 maanden dus is wachten niet direct een optie.

Ik las trouwens dat je de MBP voor je werk wilt gebruiken? Als je als freelancer wilt gaan werken is het raadzaam eerst een BTW nummer aan te vragen bij de Belastingdienst (kan via hun site) en de MBP daarna te kopen. De BTW kun je dan terugvragen. Dat scheelt ±1/6 deel van de aankooprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En de MBP kun je daarna als bedrijfskosten aftrekken. Scheelt nog eens flink wat geld. Zo heb ik, ook freelancer, voor mezelf ook de onnodige aanschaf van de dure MBP gerechtvaardigd... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raween
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-03 21:04
DeluxZ schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 22:24:
Ik heb sinds kort het probleem dat mijn Macbook Pro steeds gaat indexeren en mijn mbp is dan zo enorm traag dat ik gewoon moet wachten totdat hij klaar is met indexeren. Dit duurt meestal een minuut of 5/6 soms wat korter en soms wat langer.

Dit gebeurt ook met een schone install met updates en verder niets :S

Iemand hier ook problemen mee of een oplossing hiervoor ?
hoi,
Ik heb het al na een reboot. Ook maar 1 minuut. De traagheid (bij mij) kan komen omdat het hele systeem opstart.

Ik zou zeggen, wacht 2 minuten met het gebruik van je mac, en ga dan aan de slag. Want volgens mij is er geen bugfix voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ido_nl
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-04 09:29
Hallo,

Ik ben nu ook in het bezit van een MBP, mijn eerste mac. Wel even wennen aan OSX, maar gelukkig zijn veel dingen intuitief. En het is even zoeken naar gelijkwardige software die ik al onder windows gebruikte, zoals flashfxp, dumeter, notepad+, etc

Wat ik wel vervelend vind, heb t ook al gelezen in dit forum, het scherm kan niet ver genoeg naar achter geklapt worden. En de rand waar je polsen op liggen had iets meer afgerond mogen zijn, is nu toch wel scherp na een tijdje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

mijn oom komt eind augustus naar NL en gaat een MBP voor me meenemen (scheelt enorm met de dollarkoers)
ik hoop dus echt hard dat de update voor die tijd zal gaan plaatsvinden, maar ik vrees van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Legoblokje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-05 11:53

Legoblokje

Stap niet op me!

nosmo king schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 10:10:
Hallo,

Ik ben nu ook in het bezit van een MBP, mijn eerste mac. Wel even wennen aan OSX, maar gelukkig zijn veel dingen intuitief. En het is even zoeken naar gelijkwardige software die ik al onder windows gebruikte, zoals flashfxp, dumeter, notepad+, etc

Wat ik wel vervelend vind, heb t ook al gelezen in dit forum, het scherm kan niet ver genoeg naar achter geklapt worden. En de rand waar je polsen op liggen had iets meer afgerond mogen zijn, is nu toch wel scherp na een tijdje.
Voor alle windows software is wel een alternatief te vinden:
Flashfxp = Cyberduck
dumeter = Net Monitor
Notepad+ = Coda of Textmate

En over de randjes tja went wel na je tijdje je moet de plaatsen van je polsen gewoon wat anders doen ik heb er in ieder geval geen last meer van.

En ik snap niet waarom mensen het scherm nog verder willen openen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
  • Laatst online: 26-05 08:04
Legoblokje schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 11:55:
En ik snap niet waarom mensen het scherm nog verder willen openen 8)7
Als je met je laptop in de zetel ligt kan het weleens handig zijn, of als je laptop op tafel staat maar je staat zelf recht zou het ook wel duidelijker leesbaar zijn als je hem verder open kon doen.

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 76468 schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 19:51:
[...]

Voor CS3 ed zou ik gewoon eerder een Windows machine aanschaffen, de vroegere dominantie van Apple in die markt is allang verdwenen.
Hoho, zeg dat niet te snel. Windows heeft nog steeds geen kleurmanagement op het niveau van ColorSync.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeluxZ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-05 09:04

DeluxZ

Livin' the good life

Raween schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 02:42:
[...]

hoi,
Ik heb het al na een reboot. Ook maar 1 minuut. De traagheid (bij mij) kan komen omdat het hele systeem opstart.

Ik zou zeggen, wacht 2 minuten met het gebruik van je mac, en ga dan aan de slag. Want volgens mij is er geen bugfix voor...
Ik ben benieuwd of er meer mensen last van hebben anders kunnen we dit toch doorgeven via een bugreport oid ?

]|[ Apple Macbook Pro Retina 13" ]|[

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 142917

Damn, de macbook pro staat hier in België in de mediamarkt momenteel aan maar €1399 :| Ik ben echt enorm aan het twijfelen om hier op in te gaan, was eerst van plan om een macbook te kopen bij Switch. Heeft mediamarkt eigenlijk goede service na verkoop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royal
  • Niet online

Royal

Flush

Anoniem: 142917 schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 21:32:
Damn, de macbook pro staat hier in België in de mediamarkt momenteel aan maar €1399 :| Ik ben echt enorm aan het twijfelen om hier op in te gaan, was eerst van plan om een macbook te kopen bij Switch. Heeft mediamarkt eigenlijk goede service na verkoop?
Je hebt gewoon garantie bij Apple en dus ook alle Apple Service Providers. Dus met de after sales van MediaMarkt heb jij niks te maken.

Veel plezier met je aankoop ;)

There is no dark side of the Moon really... as a matter of fact it's all dark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 142917

Heb net gezien dat het om een ouder model gaat, er staat zelfs nog Tiger op -O- Ik zal het maar bij de macbook houden, het verschil tussen 2.4 en 2.1 GHz zal wel niet zo groot zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:04

alienfruit

the alien you never expected

CyBeR schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 13:25:
Hoho, zeg dat niet te snel. Windows heeft nog steeds geen kleurmanagement op het niveau van ColorSync.
Ach, kleurmanagement en het scherm in MBP is toch zinloos, imho. Alleen leuk om te caliberen met je printer en scanner. Maar die zulke printjes zijn toch waardeloos bij drukwerk zelfs bij het digitaal printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Nosbo: die harde rand op de MBP vond ik eerst ook wat minder, maar nu ben ik er helemaal aan gewend. Mijn polsen hebben ondertussen anderhalve centimeter eelt na 3 maanden MBP en dan merk je er echt niks meer van, van die rand. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronvgs
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:54
Bij iFactors hebben ze ook een mooie aanbieding.

http://www.ifactors.nl/catalog/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
alienfruit schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 22:58:
[...]

Ach, kleurmanagement en het scherm in MBP is toch zinloos, imho. Alleen leuk om te caliberen met je printer en scanner. Maar die zulke printjes zijn toch waardeloos bij drukwerk zelfs bij het digitaal printen.
Ah, een kenner. Meneer weet waar hij het over heeft.

Mensen die thuis foto's printen, en dat zijn er veel, calibreren inderdaad hun printer en scherm. Dat het scherm in de MBP niet 8 bits is, doet daar niets aan af. Ik durf zelfs te beweren dat de meeste mensen niet eens het verschil kunnen zien omdat ze niet weten waar ze op moeten letten.

"Maar die zulke printjes" zijn overigens van overtuigend goede kwaliteit, mits je de boel goed op elkaar af kan stemmen, je een fatsoenlijke printer hebt en mooi papier gebruikt.

Colorsync kan je daar dus bij helpen. De meeste printers en schermen en zelfs het papier komt met OSX-capable kleurprofielen. Als JIJ het niet gebruikt, hoeft dat dus niet direct te betekenen dat het dan maar zinloos is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Nu online
RonXP schreef op zondag 15 juni 2008 @ 09:38:
Bij iFactors hebben ze ook een mooie aanbieding.

http://www.ifactors.nl/catalog/
Het zijn alleen wel de "oude" versies ;)

Oud, als in niet meer de laatste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 140651

SyS_ErroR schreef op zondag 15 juni 2008 @ 14:08:
[...]

toch zou ik heeeeeel veel liever een voorlaatste generatie MBP hebben als een nieuw model MB hoor. of je nou een "late 2007 MBP" of een "early 2008 MB" hebt merk je later zo weinig van ! uiteindelijk gaat het om de machine, en de MBP is dan altijd nog "heer en meester" op het slagveld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SyS_ErroR schreef op zondag 15 juni 2008 @ 14:08:
[...]

Dat ze nog van die oude (voorlaatste) modellen hebben staan is opvallend. De nieuwe zijn al bijna 4 maanden op de markt en over pakweg 2 a 3 maanden staat de volgende update al weer klaar.

De aanbiedingen die ze doen van de gewone Macbook zijn mooi maar ik vermoed nog net niet scherp genoeg. Het zwarte model misschien nog wel maar zeker die van 899 is nog wat aan de dure kant in aanmerking genomen dat je voor 100 euro meer een flink zwaarder nieuw model hebt.

Interessanter is de aanbieding van de MBP voor 1299. Voorlaatste model van 2,2 GHz met 120GB HDD. Dat is 500 euro goedkoper dan het nieuwste model. Moet het wel een verzegelde doos zijn natuurlijk en geen showroom exemplaar. Voor iemand die geen games draait of veel doet aan videobewerking is deze aanbieding zeker het overwegen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvista
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-04 19:29
Anoniem: 248577 schreef op zondag 15 juni 2008 @ 23:32:
[...]

Interessanter is de aanbieding van de MBP voor 1299. Voorlaatste model van 2,2 GHz met 120GB HDD. Dat is 500 euro goedkoper dan het nieuwste model. Moet het wel een verzegelde doos zijn natuurlijk en geen showroom exemplaar.
Waar zie jij dat staan dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Legoblokje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-05 11:53

Legoblokje

Stap niet op me!

netvista schreef op zondag 15 juni 2008 @ 23:56:
[...]

Kleine voorraad zal waarschijnlijk al op zijn, ik zie namelijk alleen nog maar de 17" voor 1999

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:41

scorpie

Supra Addict

Hebben meer mensen last van crashende Frontrow's ? Wordt er wel moe van langzamerhand. Ene keer werkt het prima, andere keer wordt m'n scherm maar 1x in de 5 seconden geupdate, en daarna crasht hij. Hij blijft in een infinite loop hangen ofzo, want m'n fans gaan harder draaien, dus m'n proc is lekker bezig met sommetjes maken.

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco
  • Laatst online: 21-03-2023

wacco

cli, hlt.

Oh. My. God. Wat een bruutheid.

Ik ben oa bezig met een compressie algoritme wat nogal (kuch, lees maar bizar veel) geheugen IO doet en ben zojuist geswitched van een iBook G4 1.33 GHz (laatste model) met 512KB L2 naar het laatste model Pro 15", 2.5GHz met dus 6MB L2.

Resultaat voor een 10 MB input;
iBook:
time ./perennial -v enwik7 enwik7.hex
Progress: 100.00% done.
Finishing up...

real 13m12.961s
user 6m15.599s
sys 0m39.667s
ls -l enwik7*
-rw-r--r-- 1 michaelm michaelm 10000000 Jun 16 14:56 enwik7
-rw-r--r-- 1 michaelm michaelm 3600614 Jun 16 15:10 enwik7.hex
En nu dus:
Pro:
time ./perennial -v enwik7 enwik7.hex
Progress: 100.00% done.
Finishing up...
real 0m59.448s
user 0m48.469s
sys 0m9.950s
De tabellen voor een 10 MB input zijn trouwens ~22 MB dus het zal niet compleet in de cache passen maar die 6 MB zal wel degelijk een berg helpen.

Dat is van net onder de 20 minuten terug naar net onder de 2 minuten. Oh, en deze app is nog redelijk in een proof-of-concept stadium en compleet single threaded, dus ik gebruik maar de helft van de power beschikbaar. Theoretische vooruitgang; Factor 20 _/-\o_

Mijn bui is atm dus helemaal ZOMG :o

Spolap: Interactive webcomic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F r a n k D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-03 16:01
Dode pixels moeten mij echt hebben. Heb ik net (sinds paar maanden) een nieuwe scherm, met de oude was de belichting niet meer en wat dode pixels. Maargoed, ik heb nu weer een nieuwe dode pixel. Niet te geloven, ik heb nog nooit last gehad van dode pixels op andere laptops. Maar sinds dat ik met apple zit lijkt het wel een stortbui :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

netvista schreef op zondag 15 juni 2008 @ 23:56:
[...]

http://www.ifactors.nl/ca...php?file=end_of_life.html onderaan.

Als je naar de MBP pagina van iFacors gaat zie je inderdaad alleen nog de 17 inch voor 1999.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

F r a n k D schreef op maandag 16 juni 2008 @ 16:27:
Dode pixels moeten mij echt hebben. Heb ik net (sinds paar maanden) een nieuwe scherm, met de oude was de belichting niet meer en wat dode pixels. Maargoed, ik heb nu weer een nieuwe dode pixel. Niet te geloven, ik heb nog nooit last gehad van dode pixels op andere laptops. Maar sinds dat ik met apple zit lijkt het wel een stortbui :(
Heb er erg veel last gehad met Sony FZ serie (die met die dubbele lamp).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 188121

Als je je afvraagt of een post gewenst is, vraag het dan eerst aan een moderator voordat je 'm plaatst. Zie ook Het algemeen beleid #achteraf

[ Voor 89% gewijzigd door Daedalus op 18-06-2008 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• familyman
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-03 14:20
Wat ik me afvraag is waarom ik wel met twee vingers kan scrollen, maar dat de andere multi-touch features, pinch, rotate, etc, niet werken op de voorlaatste macbook pro. schijnbaar kan hij het verschil tussen een of twee vingers wel voelen.

weet iemand hoe dat zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XO101
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-05 15:58
familyman schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 15:35:
Wat ik me afvraag is waarom ik wel met twee vingers kan scrollen, maar dat de andere multi-touch features, pinch, rotate, etc, niet werken op de voorlaatste macbook pro. schijnbaar kan hij het verschil tussen een of twee vingers wel voelen.

weet iemand hoe dat zit?
http://www.macrumors.com/...ad-unique-to-macbook-air/

nieuws: Apple geeft Macbook en Macbook Pro Penryn-update

Daar staat nog wat info over het fenomeen multitouch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
  • Laatst online: 14-03 14:09
Volgens mij kan het touchpad de bewegingen van de vingers ten opzichte van elkaar niet bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als ik een spel speel op mijn MBP en een extern vga scherm aansluit op mijn dvi poort heeft dit dan invloed op de Frames per seconde van mijn spel?

Zoja? Is er dan nog verschil of ik het spel alleen speel op MBP scherm of alleen op mijn VGA scherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
  • Laatst online: 06-04 22:40

VisionMaster

Security!

Anoniem: 254726 schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 16:11:
Als ik een spel speel op mijn MBP en een extern vga scherm aansluit op mijn dvi poort heeft dit dan invloed op de Frames per seconde van mijn spel?

Zoja? Is er dan nog verschil of ik het spel alleen speel op MBP scherm of alleen op mijn VGA scherm?
Als de resolutie gelijk is mag het geen verschil zijn tussen intern scherm of extern scherm gebruiken. Mits de ander ook nog actief blijft. Dan zijn je framerates aanzienlijk minder.

Ik speel meestal op mijn interne scherm, maar ga binnenkort mijn externe scherm ervoor misbruiken :)
Tot nu toe erg tevreden.

I've visited the Mothership @ Cupertino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azt33
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-02 19:34
Ik had een vraagje over de batterij van mijn MBP. Ik heb de MBP in november 2006 gekocht, het is de 2.16GHz/128MB variant. De batterij is in de afgelopen 3 maanden heel hard achteruit gegaan, via coconutbattery geeft deze aan dat er maar 40% van de originele capaciteit 'over' is.
Is dit niet te snel voor een MBP van nog niet eens 2 jaar oud? Ik heb zelf hiervoor een 12" PB gehad, 2.5 jaar intensief gebruikt, daarvan was de batterij nog iets van 60% voordat ik het wegdeed.

Heeft iemand anders problemen hiermee?

15" tbMBP (2017) | iPad Pro 11" | iPhone X | GoPro Fusion | GoPro HERO 7 Black | DJI Mavic 2 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
  • Laatst online: 06-04 22:40

VisionMaster

Security!

azt33 schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 21:42:
Ik had een vraagje over de batterij van mijn MBP. Ik heb de MBP in november 2006 gekocht, het is de 2.16GHz/128MB variant. De batterij is in de afgelopen 3 maanden heel hard achteruit gegaan, via coconutbattery geeft deze aan dat er maar 40% van de originele capaciteit 'over' is.
Is dit niet te snel voor een MBP van nog niet eens 2 jaar oud? Ik heb zelf hiervoor een 12" PB gehad, 2.5 jaar intensief gebruikt, daarvan was de batterij nog iets van 60% voordat ik het wegdeed.

Heeft iemand anders problemen hiermee?
Ik heb een MBP uit juli 2007 en mijn batterij is nu 82%. Ik vind het ook vlot achteruit gaan. Als het doorzet en het me echt gaat bijten, dan ga ik ook zeuren.

I've visited the Mothership @ Cupertino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:16
Verbal_Kint schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 16:00:
Volgens mij kan het touchpad de bewegingen van de vingers ten opzichte van elkaar niet bepalen.
Volgens mij wel. draaien van de foto's moet je touch pad weten welke kant je op draai. dit kan links om zijn en rechts.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• familyman
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-03 14:20
to_tail, ik had het hier dus wel over de oudere macbook. ik kan alleen scrollen mbv mijn trackpad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 254726 schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 16:11:

Niet langer twijfelen David. Koop gewoon die 2.5 GHz MBP met 4GB intern, 200GB 7200rpm :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:43

4POX

Everybody is wired

Verbal_Kint schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 16:00:
De trackpad heeft dezelfde verwerking chips als die in de iPhone wordt gebruikt. Dus de vingers kunnen vrij nauwkeurig gevolgd worden.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
4POX schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 22:46:
[...]

De trackpad heeft dezelfde verwerking chips als die in de iPhone wordt gebruikt. Dus de vingers kunnen vrij nauwkeurig gevolgd worden.
De nieuwste generatie Macbook Pro dus wel, maar de vorige generatie dus niet (Santa Rosa) en mede daarom worden de meer complexe gestures niet ondersteund.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Die battery health schommelt ontzettend. Laat 'm maar eens helemaal leeglopen en dan weer rustig opladen, dan gaat 'ie weer omhoog. Je moet je daar niet op blindstaren.

Als je denkt dat er echt iets fout is, calibreer de batterij dan:
http://support.apple.com/kb/HT1490

Nogmaals, pas als 'ie echt onder de 70% ofzo daalt, moet je je misschien eens zorgen gaan maken.

Ter vergelijking, mijn SR MBP (2.2/128MB) heeft volgens iStat pro na 141 cycles nog 82% over. Ik heb niet het gevoel dat 'ie echt veel korter meegaat dan eerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
  • Laatst online: 14-03 14:09
To_Tall schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 22:04:
[...]

Volgens mij wel. draaien van de foto's moet je touch pad weten welke kant je op draai. dit kan links om zijn en rechts.
Ik bedoel dat de oude dat niet kan en de nieuwe wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 262229

Omdat ik een schone install wil hebben besloot ik op mijn harde schijf te formatteren. Bij de install kon je er echter ook voor kiezen om osx te herstellen, dit heb ik vervolgens gedaan. Maar ik zag dat ik nog maar 186gb overheb van de 200gb. Ik heb al geprobeerd "bestanden vervangen door nullen'' maar hij blijft op 186 staan, als hier dan nog eens osx op wordt geinstalleerd dan houd ik toch nog minder over?

Ik wil dus gewoon alles formatteren en dan een nieuwe install doen, heeft iemand een idee wat ik verkeerd doe?

Verder ben ik super tevreden over mijn apple, het is eerst een beetje wennen maar de gemak waarmee alles gaat is geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Nu online

RnB

Dude, dat is al zovaak verteld.
Fabrikanten gebruiken 1000MB als 1GB en Windows zelf 1024MB als 1GB. Zo raak je altijd wat kwijt van je schijf.

Als ik het fout heb, verbeter me dan ajb, maar zoiets was het iig.
@hieronder: ik was figuurlijk bezig, snap ook wel dat je niks fysiek kwijtraakt. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door RnB op 19-06-2008 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:16
Reef_91 schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 12:47:
Fabrikanten gebruiken 1000MB als 1GB en Windows zelf 1024MB als 1GB. Zo raak je altijd wat kwijt van je schijf.

Je raakt het niet kwijt. Het wordt alleen anders benoemd..
Zie ook
Harde schijven met echte GB's?

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 262229

@hieronder: ik was figuurlijk bezig, snap ook wel dat je niks fysiek kwijtraakt. ;)
Oke ik dacht namelijk dat ik iets in de installatie iets niet goed had gedaan, en er mogelijke resten opgeslagen bleven.

To tail: bedankt voor je link, het schijnt dus dat je 7% verliest op een schijf, en komt dus neer op 186GB, dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Mijn accu gaat ook nog maar een uur mee. De accu is April 2007 nog vervangen door Apple :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 81539

alienfruit schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 15:27:
Mijn accu gaat ook nog maar een uur mee. De accu is April 2007 nog vervangen door Apple :(
Heb je je backlit ook op minimaal staan? Dat helpt namelijk enorm en BT en Wifi uit als je het niet nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Bluetooth uit en backlight op twee blokjes. Alleen Wifi heb ik wel nodig :) Ik ga Apple wel bellen sinds de laatste reparaties werkt ook mijn verlichting van de toetsenbord het niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 248577 schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 22:46:
[...]

Niet langer twijfelen David. Koop gewoon die 2.5 GHz MBP met 4GB intern, 200GB 7200rpm :P
Ik hem al sinds vorige week vrijdag.
ben er echt heel blij mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

VisionMaster schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 21:27:
[...]

Als de resolutie gelijk is mag het geen verschil zijn tussen intern scherm of extern scherm gebruiken. Mits de ander ook nog actief blijft. Dan zijn je framerates aanzienlijk minder.

Ik speel meestal op mijn interne scherm, maar ga binnenkort mijn externe scherm ervoor misbruiken :)
Tot nu toe erg tevreden.
Als ik allebij de schermen laat draaien heeft dit dan invloed op mijn frames per seconde?
Of is het precies hetzelfde als ik 1 scherm laat draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Daarbij komt dat je ook nog eens wat ruimte inlevert omdat er een zekere partitie indeling erop zit (GUID partition scheme en een EFI partitie van 200MB bij huidige Intel Macs) en dan lever je ook nog wat ruimte in door de overhead van het filesystem waardoor er dus net even wat meer ruimte kwijt is dan alleen datgene van die 1000-1024. Dat van die 1000-1024 raak je niet kwijt omdat het anders benoemd is maar de rest raak je wel kwijt (het wordt voor o.a. die EFI partitie gebruikt).

[ Voor 11% gewijzigd door ppl op 20-06-2008 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royal
  • Niet online

Royal

Flush

Hallo allemaal kennen jullie mijn probleem nog? Inmiddels zijn we bijna 6 weken verder en hoorde eerder deze week het nieuws dat er nog helemaal niks uitgevoerd is! De AASP wou hem niet repareren aangezien ik het probleem zelf veroorzaakt zou hebben ik zou namelijk te veel druk uitgeoefend hebben op mijn laptop 8)7

Heb vervolgens kwaad de Apple support opgebeld en even flink lopen klagen aangezien de AASP helemaal geen contact met mij opneemt en ik steeds heen en weer moet bellen. De aardige helpdesk medewerker heeft voor mij contact opgenomen met de AASP en heeft mij verzekerd dat de onderdelen nu eindelijk besteld zijn, heb ook een persoonlijk nummer gekregen van de medewerker en hij zou mij een dag later bellen om mij op de hoogte te houden van dit probleem! .... heb echter al 3 dagen niks meer van hem gehoord en als ik bel krijg ik zijn voicemail eraan :/ (heb al voicemail bericht achter gelaten)

Ik gok dat ik mijn laptop minimaal nog wel 1,5 week kwijt ben top support van Apple hoor, nu weet ik weer waarom ik Applecare heb aangeschaft :X

Weet iemand waar ik kan klagen? En of dit überhaupt zin heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Of klagen zin heeft is een vraag die je beantwoord als je je eigen stukje nog eens terug leest ;)
Wat ik er lees: je klaagt bij Apple, daarna zit er schort in de zaak; conclusie: klagen helpt.
Ik zou eens met de AASP in kwestie bellen ipv met die medewerker en mocht daar niks bevredigends uitkomen dan weer bellen met Apple en ze het voorval voorleggen en het hun anders maar laten regelen. Als je het voor elkaar kunt krijgen dat je bij een andere AASP terecht kunt die je wel helpen dan zou ik eerder voor die optie gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royal
  • Niet online

Royal

Flush

ppl schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 16:50:
Of klagen zin heeft is een vraag die je beantwoord als je je eigen stukje nog eens terug leest ;)
Wat ik er lees: je klaagt bij Apple, daarna zit er schort in de zaak; conclusie: klagen helpt.
Ik zou eens met de AASP in kwestie bellen ipv met die medewerker en mocht daar niks bevredigends uitkomen dan weer bellen met Apple en ze het voorval voorleggen en het hun anders maar laten regelen. Als je het voor elkaar kunt krijgen dat je bij een andere AASP terecht kunt die je wel helpen dan zou ik eerder voor die optie gaan.
Dat stukje is verspreid over een periode van 6 weken, nu ik het terug lees lijkt het net of ik maar een paar keer contact heb gehad maar ik heb in die periode minstens 2 keer per week contact gehad met Apple en de AASP, pas sinds begin deze week zit er schort in de zaak omdat Apple eindelijk zelf contact opgenomen heeft met de AASP. Maargoed de onderdelen zijn besteld en hopelijk heb ik mijn laptop over 1,5 week terug. Het klagen gaat mij ook meer over de gehele zaak want naar mijn inziens is niet alleen de AASP laks geweest maar ook Apple.

Ik ga sowieso even het hele verhaal voor mijzelf ook op papier zetten en maar naar Apple sturen, wil ze in ieder geval mijn frustraties laten weten. Of ze er wat mee doen (achteraf dus) zie ik vanzelf wel.

Dit adres heb ik gevonden :

Apple Ltd
Holyfield Industrial Park
Cork, Republic of Ireland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

Nou, sinds vrijdag heb ik ook een MBP. M'n eerste Apple. Omdat dit het ervaringen topic is, hier mijn eerste ervaringen voor diegene die em overwegen:

- Spaces is ideaal. Control+pijltje om snel te switchen. Lekker indelen zoals je zelf wilt. Manier waarop je met vensters omgaat is dus erg prettig en overzichtelijk. Dashboard is handig omdat het op een knop op het keyboard zit. Expose nog weinig gebruikt maar ziet er ook erg handig uit (alleen vergeet ie de originele posities als je weer wilt terugkeren).

- Lastig: in Windows is control+pijltje naar links het verspringen van de cursor naar het vorige woord. Handig om snel halverwege de zin te gaan staan. Is daar een tegenhanger van in OS X?

- Die rechte entertoets vind ik geen probleem, voor diegene die twijfelen over een andere toetsenbordlayout. Maargoed, is erg persoonlijk, maar ik hoef er amper aan te wennen. Sowieso tikt het toetsenbord erg prettig.

- Slaapstand is ideaal... je klapt em dicht en klaar. Openklappen en je kunt direct beginnen met werken.

- De touchpad is gewoonweg briljant!!... ik dacht dat ik dit weekend nog wel een draadloze muis erbij zou halen maar dat is zeker niet het geval. Het is tevens m'n eerste laptop, ook nooit met een touchpad gewerkt. Normaal (als ik even achter andermans laptop zit) vind ik het irritant werken. Maar vooral het scrollen met twee vingers is echt super, ook zo'n 'veeg' om terug of verder te gaan. Ontzettend fijn, ik weet nog niet of ik een muis erbij haal, tot dusver vind ik het absoluut niet nodig :)

- Algehele kwaliteitsindruk is erg goed. Het zit allemaal goed in elkaar. Leuk bij Apple is dat over kleine zaken ook is nagedacht. Zoals de adapter met twee stekkers als je geen lange draad nodig hebt en de twee klemmetjes om de kabel in op te rollen. Erg prettig. Laptop zelf vind ik wel wat zwaar maar zal bij PC laptops ook wel het geval zijn.

- Netwerk tussen Mac en PC is wat lastig. Zeker met Vista heeft het wat ingrepen nodig. Het werkt nu wel overigens :) Het connectiegedeelte zit verder erg goed in elkaar met WIFI en dergelijke. Zelfs via m'n telefoon (Bluetooth) kan ik internet op, zonder gekke instellingen.

- Naar mijn idee haal ik de vijf uur niet op de batterij, maar dat zal ik eens in de gaten houden.

- iTunes zuigt nog steeds.

Al met al een goede aankoop tot dusver :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexagram
  • Niet online
Sorry, maar iTunes op OS X is zo ontzettend veel soepeler dan op een normale PC, imo echt de beste mediaspeler (ook op Windows, voor mij dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Tom schreef op zondag 22 juni 2008 @ 23:20:
- Lastig: in Windows is control+pijltje naar links het verspringen van de cursor naar het vorige woord. Handig om snel halverwege de zin te gaan staan. Is daar een tegenhanger van in OS X?
Als je tussen woorden wilt springen is het alt+pijltjes. Links/rechts is volgende/vorige woord, omhoog/omloog is begin/einde van de zin.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

osc4r schreef op zondag 22 juni 2008 @ 23:25:
Sorry, maar iTunes op OS X is zo ontzettend veel soepeler dan op een normale PC, imo echt de beste mediaspeler (ook op Windows, voor mij dan)
Waarom moet dat programma in godsnaam een eigen library hebben en het liefst alle bestanden kopieeren. Kun je uitzetten maar dan nog vind ik het niet ideaal, nieuwe bestanden moet je alsnog toevoegen in de library. Ik wil niet dat programma's gaan klooien met mijn bestanden. Nu heb ik zelf een mooie indeling in mapjes gemaakt welke ik prettig vind. Zo'n grote lijst zoals in iTunes vind ik niet overzichtelijk.

@Daedalus: thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 215257

Komt er nog een keer een design update van de MBP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Tom schreef op zondag 22 juni 2008 @ 23:51:
Waarom moet dat programma in godsnaam een eigen library hebben en het liefst alle bestanden kopieeren. Kun je uitzetten maar dan nog vind ik het niet ideaal, nieuwe bestanden moet je alsnog toevoegen in de library. Ik wil niet dat programma's gaan klooien met mijn bestanden. Nu heb ik zelf een mooie indeling in mapjes gemaakt welke ik prettig vind. Zo'n grote lijst zoals in iTunes vind ik niet overzichtelijk.
Je bent op zoek naar een heel ander soort mediaplayer. Zegen dat iTunes kut werkt is in dit geval hetzelfde als zeggen dat melkchocolade > pure chocolade (of andersom). Cog lijkt mij de "domme" mediaplayer waar je naar op zoek bent (nightlies aanzetten @ preferences voor de meest up-to-date versie).

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexagram
  • Niet online
[...]

Ik begrijp je frustratie opzich wel, maar als je net als ik gelijk vanaf het begin de bestanden door iTunes laat kopiëren naar één folder etc, dan kan je je muziek verzameling (naar mijn idee) onwijs goed bijhouden. En dan helpt iTunes mij hele goed met het massa-veranderen van gegevens, album art etc etc.

En al helemaal op een MBP die je toch bijna nooit opnieuw zal installeren, vanaf het begin de manier aanhouden en het werkt voor de rest van de tijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
[...]

cmd + b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
osc4r schreef op maandag 23 juni 2008 @ 00:22:
[...]

Ik begrijp je frustratie opzich wel, maar als je net als ik gelijk vanaf het begin de bestanden door iTunes laat kopiëren naar één folder etc, dan kan je je muziek verzameling (naar mijn idee) onwijs goed bijhouden. En dan helpt iTunes mij hele goed met het massa-veranderen van gegevens, album art etc etc.

En al helemaal op een MBP die je toch bijna nooit opnieuw zal installeren, vanaf het begin de manier aanhouden en het werkt voor de rest van de tijd :)
Behalve dat itunes soms niet goed de tags schrijft. En geen ogg speelt. En moeilijk loopt te doen over verzamelcds. En andere CDs soms ook vijf keer in m'n coverflow zet. En m'n ipod overhoop wil halen. En al helemaal niet overweg kan met m'n mp3verzameling op m'n NAS (inclusief daapd).

Er zitten heus ook goede dingen in itunes, maar ik vind het niks. Ik snap ook wel wat ze er mee bedoelen, maar ik vind de extra functionaliteit niet opwegen tegen het gedoe.

Cog, dus.
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om de doorzoekbaarheid te verbeteren moeten problemen en specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: Invulling en behandeling 'grote' topics aangepast.