Point taken
Kan iemand bevestigen of in de standaard MB133N/A toetsenbord verlichting zit?
Op de apple store is namelijk die verlichting optioneel...
En is dit de Penryn chipset?
Verwijderd
Dat is gewoon brakke vertaling in de Nederlandse webshop.Movinghead schreef op maandag 23 juni 2008 @ 16:26:
Kan iemand bevestigen of in de standaard MB133N/A toetsenbord verlichting zit?
Alle Macbook Pro's hebben een verlicht toetsenbord.
En ja, de huidige MBP's hebben de Penryn CPU's op Santa Rosa logic boards.
Verwijderd
ik heb even een vraagje:
om de hoeveel maanden en wanneer vernieuwen ze de macbook pro's??
ik wil namelijk een laptop kopen voor in september mee naar school te gaan, maar zou ik niet beter wachten tot de volgende update?
wat verwachten jullie van de volgende update?
ik wil namelijk een laptop kopen voor in september mee naar school te gaan, maar zou ik niet beter wachten tot de volgende update?
even een vraag; misschien al te vaak gesteld maar goed;
wat ik zoek: een mac qua snelheid gelijk aan ongeveer de imac 2,8ghz
maar dan: zonder beeldscherm, want je kunt het niet voor externe input gebruiken dus mag je het na 3 jaar weggooien
dus: een mac mini is te langzaam, een mac pro is overkill
Nu overweeg ik eventueel een macbook of macbook pro als desktop vervanging. Maar is dit wel slim? Hoe zit het met de snelheid (denk aan veel grafisch werk en zware photoshop bestanden)?
Grootste nadeel is de opslag capaciteit. Waar ik nu met 1,5 TB zit zal ik dan terugvallen naar 200gb en wat externe schijven.
maar dan: zonder beeldscherm, want je kunt het niet voor externe input gebruiken dus mag je het na 3 jaar weggooien
Nu overweeg ik eventueel een macbook of macbook pro als desktop vervanging. Maar is dit wel slim? Hoe zit het met de snelheid (denk aan veel grafisch werk en zware photoshop bestanden)?
Grootste nadeel is de opslag capaciteit. Waar ik nu met 1,5 TB zit zal ik dan terugvallen naar 200gb en wat externe schijven.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Als een Mac Pro overkill is voor jou, is een Macbook Pro voldoende. Stop er 4GB geheugen in en je bent klaar. Neem een externe Firewire 800 schijf in RAID en TB, lijkt me prima. Het is jammer dat er geen externe SATA aan zit, maar daarvoor kan je de expresscard slot gebruiken. Dan ben je dus helemaal snel bezig, nagenoeg even snel als wegschrijven op je interne disk. Toetsenbord, muis, desktop stand, externe monitor. Prima.
Je opmerking over weggooien van een scherm snap ik niet helemaal.
Verwijderd
Tja, als we dat zouden weten...
Ik ben ook aan het wachten. De quadcorerprocessoren komen 14 juli uit. Ik gok dat een mogelijk nieuwe MBP augustus of misschien september uitkomt.
Ik ben ook aan het wachten. De quadcorerprocessoren komen 14 juli uit. Ik gok dat een mogelijk nieuwe MBP augustus of misschien september uitkomt.
Verwijderd schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 12:26:
ik heb even een vraagje:
Verwijderd
Ik verwacht een Macbook Pro met waterstofcellen, in het 16 inch LCD scherm (1920x1200) verwerkte zonnepanelen, een 16 core 6.2 Ghz Core 16 Duo en een 128 speed Blu-ray/HD-DVD brander. En 2 TB solid state opslag.Verwijderd schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 12:26:
ik heb even een vraagje:
Dat alles met een dikte van 0.9 cm, en een gewicht van 0.8 kg, met een geschatte accuduur van 22 uur.
Nee serieus, wat denk je zelf?
NIEMAND weet wat Apple van plan is, en wanneer ze het van plan zijn.
Het enige wat je kan bedenken is dat de nieuwe Nehalem processors gebruikt gaan worden.
Waarschijnlijk zal Apple sowieso wachten tot die processors beschikbaar zijn, en dat lijkt steeds meer richting 2009 te wijzen.
Zie http://uk.reuters.com/art...ews/idUKN2140939320080521
Verder is er NIKS bekend.
Macrumors heeft een hele handige buyersguide die antwoord geeft op jouw vragen:
http://buyersguide.macrumors.com/#MacBook_Pro
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2008 13:25 ]
Verwijderd
14 Juli is de release van Montevina, dat is de opvolger van Santa Rosa, en heeft niks met quad core processors te maken. Op Montevina gaan gewoon Penryns, wat dus lang niet zo interessant is.Verwijderd schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 13:18:
Tja, als we dat zouden weten...
[...]
Montevina is vooral interessant voor de gewone Macbook, omdat er een betere integrated graphics chipset op zit.
Zie http://www.macrumors.com/...na-platform-to-july-14th/
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2008 13:27 ]
Kan je toch beter voor een Mac Pro gaan. Is natuurlijk perfect wat betreft snelheid, en je betaald ook niet voor zaken die je totaal niet nodig hebt (scherm, portability). Ook kunnen je huidige HD's er misschien in, ligt aan types.Phusebox schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 12:55:
[ Voor 15% gewijzigd door Muthas op 25-06-2008 13:30 ]
Verwijderd
dus wat bevelen jullie aan?
ik heb hem eigenlijk pas nodig in september.
wachten of kopen?
wachten of kopen?
Verwijderd
Een Mac Pro zonder scherm is duurder dan een Macbook Pro MET scherm.Muthas schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 13:30:
[...]
Kan je toch beter voor een Mac Pro gaan. Is natuurlijk perfect wat betreft snelheid, en je betaald ook niet voor zaken die je totaal niet nodig hebt (scherm, portability). Ook kunnen je huidige HD's er misschien in, ligt aan types.
En die dual Xeons zijn alleen handig als je echt zware renderingen doet, voor Photoshop volstaat een Core 2 Duo prima.
De Mac Pro slikt gewoon SATA schijven, let wel, als ze in NTFS geformateerd zijn, of met een nVidia/Intel on-board RAID controller, zal je ze eerst opnieuw moeten formateren in HFS+ formaat, waarbij je al je data dus tijdelijk ergens anders moet storen.
Verwijderd
Als je hem nodig hebt in September moet je hem gewoon nu kopen.Verwijderd schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 13:36:
wachten of kopen?
In het twijfelachtige geval dat er voor September nieuwe Macbook Pro revisies komen, zullen dat marginale updates zijn, met iets snellere processors, en misschien een iets nieuwere videokaart.
Als je perse het nieuwste van het nieuwste wil hebben blijf je eeuwig wachten, er komen nou eenmaal elke zoveel maanden nieuwere spullen uit.
[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2008 13:39 ]
na 3 jaar is imac aan vervanging toe, en gooi je een scherm weg wat dan nog zeker zou kunnen voldoen (op zijn minst als 2e monitor) dus je gooit dan een nog bruikbaar scherm gewoon wegremmelt schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 13:10:
(heb nog nooit een oude computer verkocht, altijd gewoon weggegooid)
alleen jammer van de prijs, de mbp is eigenlijk al net buiten mijn budget.Muthas schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 13:30:
[...]
Kan je toch beter voor een Mac Pro gaan. Is natuurlijk perfect wat betreft snelheid, en je betaald ook niet voor zaken die je totaal niet nodig hebt (scherm, portability). Ook kunnen je huidige HD's er misschien in, ligt aan types.
Verwijderd
Tja, ik wacht eigenlijk ook op een MBP update. Maarja, verwacht het eigenlijk nog niet, hoop het natuurlijk wel. Maar denken jullie echt dat de volgende update pas in januari 2009 is? Dat is nog lang hoor, dan zit er bijna een jaar tussen een nieuwe update. Beter doet Apple nog voor september een update als warmhoudertje. ;-)
Verwijderd
ik wil niet per se het nieuwste van het nieuwsteVerwijderd schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 13:37:
[...]
Als je hem nodig hebt in September moet je hem gewoon nu kopen.
In het twijfelachtige geval dat er voor September nieuwe Macbook Pro revisies komen, zullen dat marginale updates zijn, met iets snellere processors, en misschien een iets nieuwere videokaart.
Als je perse het nieuwste van het nieuwste wil hebben blijf je eeuwig wachten, er komen nou eenmaal elke zoveel maanden nieuwere spullen uit.
dus je denkt niet dat er veeeeeeeeeeeeeel snellere processors in zullen komen of
een grondige update van ilife of leopard?
ik vind hem eigenlijk goed zoals hij nu is, maar zou toch geen grondige update willen missen...
Ik verwacht eigenlijk wel een videokaart update omdat de huidige er nu 2 generaties in zit. Tevens wacht ik ook op een nieuwe omdat er toch eerst de vakantie is en dan is ie niet echt nodig.
Hopelijk komt ie snel.
~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build
Verwijderd
Ik DENK dat als er een update komt, voordat de Nehalems uit zijn, dat dat de update naar Montevina gaat zijn, waarbij je waarschijnlijk 2.6 en 2.8 Ghz Penryns krijgt.Verwijderd schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 13:52:
[...]
ik wil niet per se het nieuwste van het nieuwste
dus je denkt niet dat er veeeeeeeeeeeeeel snellere processors in zullen komen of
een grondige update van ilife of leopard?
ik vind hem eigenlijk goed zoals hij nu is, maar zou toch geen grondige update willen missen...
Updates van iLife en Leopard kan je ook op een Macbook van een jaar geleden installeren, daar moet je sowieso niet op gaan zitten wachten.
Snow Leopard komt sowieso niet voor 2009 uit, als dat is wat je bedoelde..
Dan kan je eventueel ook een MacBook nemen. Voor grafisch werk boeit alleen de processor en RAM, en die gaan bij de MB en MBP tot hetzelfde maximum.Phusebox schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 13:38:
[...]
alleen jammer van de prijs, de mbp is eigenlijk al net buiten mijn budget.
Overigens, gewoon lekker uit edu-store bestellen, lekker 13% korting en geen haan die er naar kraait
[ Voor 13% gewijzigd door Muthas op 25-06-2008 14:01 ]
ehm je moet echt wel bewijs opsturen als je daar besteldMuthas schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 13:57:
[...]
Dan kan je eventueel ook een MacBook nemen. Voor grafisch werk boeit alleen de processor en RAM, en die gaan bij de MB en MBP tot hetzelfde maximum.
Overigens, gewoon lekker uit edu-store bestellen, lekker 13% korting en geen haan die er naar kraait
Ik heb afgelopen maand ook uit Apple Edu Store besteld, terwijl ik pas vanaf 1 september officieel student ben. Nergens naar gevraagd en ook uit reacties hier op GoT werd duidelijk dat dat bijna nooit gebeurd.
1x daar besteld (5 jaar geleden) en toen moest ik een bewijs van inschrijving doorfaxenMuthas schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 14:13:
Ik heb afgelopen maand ook uit Apple Edu Store besteld, terwijl ik pas vanaf 1 september officieel student ben. Nergens naar gevraagd en ook uit reacties hier op GoT werd duidelijk dat dat bijna nooit gebeurd.
en dat nog wel voor een ipod
maar ik zie dat edustore nog maar 80 euro scheelt ofzo op een imac, die lul ik er ook zo wel vanaf
In snelheid maakt het zeker wat uit, alles start sneller op een 7200 schijf en het duurt wat langer op een 5400. De 7200 rpm is zeker een aanrader.
~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build
Maar hoeveel ga je er dan in accuduur op achteruit?
het zal nl. ook iets meer stroom vreten...
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Verwijderd
ik heb dus beslist , ik ga een macbook pro 15" met 2.4 ghz en 4gb RAM. Ik denk dat dit wel een goede laptop is. Ik heb zeker de extra prijs over voor de 7200 rpm schijf, maar hoe zit met verlies in accuduur en word de laptop dan nog heter of is het te doen?
ik zoek ook nog een harde schijf voor back-up.
wat vinden jullie van deze harde schijf?
http://www.pixmania-pro.b...ne-harde-schijf-trip.html
ik wou er een met firewire 800 , aangezien ik denk ik zo het snelst mijn macbook zou kunnen back-uppen.
ik wou er een met firewire 800 , aangezien ik denk ik zo het snelst mijn macbook zou kunnen back-uppen.
Tjongejonge hey, ik snap ook wel dat je enthousiast bent en een goede keuze wilt maken, maar een beetje googlen kan geen kwaad hoor.
http://www.google.com/sea...+pro+5400+7200+difference
http://www.google.com/sea...+pro+5400+7200+benchmarks
http://www.barefeats.com/5472.html
Ik heb een 5400 rpm schijf erin en die voldoet uitermate prima.
edit: dat geheugen koop je hopelijk niet bij Apple? Niet meer dan 80 euro voor betalen!
http://www.google.com/sea...+pro+5400+7200+difference
http://www.google.com/sea...+pro+5400+7200+benchmarks
http://www.barefeats.com/5472.html
Ik heb een 5400 rpm schijf erin en die voldoet uitermate prima.
edit: dat geheugen koop je hopelijk niet bij Apple? Niet meer dan 80 euro voor betalen!
[ Voor 11% gewijzigd door remmelt op 25-06-2008 15:07 ]
Verwijderd
nee , ik ga het niet bij apple kopen. wel de firewire 800 kabel.
ik denk dat ik de iomega UltraMax Hard Drive eSATA/FireWire 800/FireWire 400/USB 2.0, 500GB
ga kopen. goede keuze?
hij kost € 159,90
ik denk dat ik de iomega UltraMax Hard Drive eSATA/FireWire 800/FireWire 400/USB 2.0, 500GB
ga kopen. goede keuze?
hij kost € 159,90
of een WesternDigital MyBook Studio, stuk goedkoper voor 500gbVerwijderd schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 15:13:
nee , ik ga het niet bij apple kopen. wel de firewire 800 kabel.
ga kopen. goede keuze?
hij kost € 159,90
Verwijderd
Als je de schijf puur voor backuppen gaat gebruiken en niet om real-time video heen te schrijven ofzo is USB meer dan voldoende.Verwijderd schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 15:01:
ik heb dus beslist , ik ga een macbook pro 15" met 2.4 ghz en 4gb RAM. Ik denk dat dit wel een goede laptop is. Ik heb zeker de extra prijs over voor de 7200 rpm schijf, maar hoe zit met verlies in accuduur en word de laptop dan nog heter of is het te doen?
Backuppen met Time Machine duurt 1x lang, daarna zijn het incrementele backups van alleen de gewijzigde bestanden.
Vermits je hem er vaker dan 1 maal per week aanhangt. Mijn wekelijks bu duurt nog steeds een half uur.... bij dagelijks zal dit al veel verschilmaken, en als je de schijf continu hebt verbonde, nog sneller...
Ik heb niets te melden.
Verwijderd
Als je nu nog een laptop/pc hebt staan die er goed mee door kan zou ik wachten tot in ieder geval de eerste dinsdag van september. Een update is waarschijnlijk aanstaande in september. Is er dan nog geen update koop je dan gewoon de huidige MBP.Verwijderd schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 13:36:
wachten of kopen?
Verwijderd
Je kunt wachten tot een update van de MacMini. Verwachting is uiterlijk eerste dinsdag van augustus, mogelijk eerder. Of de zwaarste Mini ook 2,8 GHz krijgt is nog wel afwachten maar lijkt gezien de lange levenscyclus van de Mini niet helemaal ondenkbaar. Persoonlijk gok ik op 2,2GHz en 2,6GHz.Phusebox schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 12:55:
Waarna de volgende update alsnog in oktober/november komt, en zo blijf je maar wachten
Ik ga zometeen ff langs icentre amsterdam, als ze daar eentje op voorraad hebben dan haal ik 'm daar, en anders bestel ik hem online op de applestore.
Ik ga zometeen ff langs icentre amsterdam, als ze daar eentje op voorraad hebben dan haal ik 'm daar, en anders bestel ik hem online op de applestore.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Hoi,
Ik ben nog steeds aan het twijfelen of de opvolger van mijn inmiddels 6 jaar oude laptop een desktop pc of een macbook pro gaat worden. Waar ik mee zit is enerzijds de prestaties en anderzijds de mobiliteit.
Ik werk veel met photoshop cs3 maar ook met after effects cs3 alleen heb ik dit de laatste jaren moeten doen op mijn ook al inmiddels vrij oude desktop pc. Mijn laptop kan wel overweg met photoshop maar zodra de bestanden groter dan 100 MB worden duurt het toepassen van filters en bewerkingen gewoon veel te lang. En after effects heeft nooit fatsoendelijk gewerkt aangezien het renderen gewoon veel te lang duurt om een beetje productief te kunnen zijn. Ik mis echter mijn mobiliteit en omdat het inmiddels alweer 6 jaar geleden is vraag ik me af of de huidige generatie laptops niet veel beter instaat zijn photoshop cs3 te draaien en after effects. Ik ben bij de macbook pro uitgekomen omdat het gewoon een geweldig mooie laptop vind en de specificaties ook niet onaardig zijn.
Mijn vraag is nu of iemand uit eigen ervaring mij kan vertellen of je een beetje snel kunt werken met photoshop en after effects cs3 op een macbook pro. Verder heb ik nog een aantal programma's die alleen onder windows werken is dat op te lossen met parallels desktop? Dus kan ik dit programma gewoon stilletjes op de achtergrond draaien en dan gewoon mijn windows programma's blijven gebruiken in mac osx? En hoe zit het dan met de performance. Blijft photoshop dan ook nog snel of slurpt parallels al mijn resources op? De windows programma's stellen niet heel veel voor qua omvang. En 3D studio max via parallels.. is dat een beetje te doen? Ik wil het liefst onder mac osx blijven werken en niet via bootcamp naar windows gaan.
Ik begrijp dat je op internet hier veel over kunt vinden maar ik wil het graag horen van iemand die het in de praktijk mee werkt of heeft uitgeprobeerd. Tests zeggen me niet zoveel. Mocht het niet echt goed gaan dan overweeg ik namelijk gewoon een nieuwe desktop pc aan te schaffen en dan maar wat minder mobiliteit.
En hoe zit het met hitte en ventilator geluid als je de macbook pro flink laat werken bijvoorbeeld bij het renderen. Hij wordt toch niet zo heet dat hij uit veiligheid uit valt tijdens het renderen? En werkt photoshop cs3 ook goed onder macosx want ik heb gehoord dat toen leopard net uit was er een hoop problemen waren.
Ik ben nog steeds aan het twijfelen of de opvolger van mijn inmiddels 6 jaar oude laptop een desktop pc of een macbook pro gaat worden. Waar ik mee zit is enerzijds de prestaties en anderzijds de mobiliteit.
Ik werk veel met photoshop cs3 maar ook met after effects cs3 alleen heb ik dit de laatste jaren moeten doen op mijn ook al inmiddels vrij oude desktop pc. Mijn laptop kan wel overweg met photoshop maar zodra de bestanden groter dan 100 MB worden duurt het toepassen van filters en bewerkingen gewoon veel te lang. En after effects heeft nooit fatsoendelijk gewerkt aangezien het renderen gewoon veel te lang duurt om een beetje productief te kunnen zijn. Ik mis echter mijn mobiliteit en omdat het inmiddels alweer 6 jaar geleden is vraag ik me af of de huidige generatie laptops niet veel beter instaat zijn photoshop cs3 te draaien en after effects. Ik ben bij de macbook pro uitgekomen omdat het gewoon een geweldig mooie laptop vind en de specificaties ook niet onaardig zijn.
Mijn vraag is nu of iemand uit eigen ervaring mij kan vertellen of je een beetje snel kunt werken met photoshop en after effects cs3 op een macbook pro. Verder heb ik nog een aantal programma's die alleen onder windows werken is dat op te lossen met parallels desktop? Dus kan ik dit programma gewoon stilletjes op de achtergrond draaien en dan gewoon mijn windows programma's blijven gebruiken in mac osx? En hoe zit het dan met de performance. Blijft photoshop dan ook nog snel of slurpt parallels al mijn resources op? De windows programma's stellen niet heel veel voor qua omvang. En 3D studio max via parallels.. is dat een beetje te doen? Ik wil het liefst onder mac osx blijven werken en niet via bootcamp naar windows gaan.
Ik begrijp dat je op internet hier veel over kunt vinden maar ik wil het graag horen van iemand die het in de praktijk mee werkt of heeft uitgeprobeerd. Tests zeggen me niet zoveel. Mocht het niet echt goed gaan dan overweeg ik namelijk gewoon een nieuwe desktop pc aan te schaffen en dan maar wat minder mobiliteit.
En hoe zit het met hitte en ventilator geluid als je de macbook pro flink laat werken bijvoorbeeld bij het renderen. Hij wordt toch niet zo heet dat hij uit veiligheid uit valt tijdens het renderen? En werkt photoshop cs3 ook goed onder macosx want ik heb gehoord dat toen leopard net uit was er een hoop problemen waren.
Verwijderd
Ik heb een mbp gekocht voor mijn vrouw die net bevallen is....heeft ze wat leuks voor op bed 
Ik vroeg me af of er een tooltje is om de maximale brightness in te stellen, iig voor als je auto adjust hebt aanstaan.
waarom? auto adjust vind ik zeker handig, vooral savonds dan vergeet je vaak de brightness omlaag te zetten...wat zonde is vd batterij. ik wil echter niet dat hij meer dan half brightness gebruikt bij lichtere omgevingen ed.
dat zou ik het liefst alleen met de hand moeten kunnen, hoger dan half brightness zetten...de auto mag maar tot half gaan.
iemand een idee ?
Ik vroeg me af of er een tooltje is om de maximale brightness in te stellen, iig voor als je auto adjust hebt aanstaan.
waarom? auto adjust vind ik zeker handig, vooral savonds dan vergeet je vaak de brightness omlaag te zetten...wat zonde is vd batterij. ik wil echter niet dat hij meer dan half brightness gebruikt bij lichtere omgevingen ed.
dat zou ik het liefst alleen met de hand moeten kunnen, hoger dan half brightness zetten...de auto mag maar tot half gaan.
iemand een idee ?
Als het goed is doet hij dat al automatisch..
Leg je handen maar eens op de speakers..
Leg je handen maar eens op de speakers..
Wat is de goedkoopste plek om een macbook pro (de goedkoopste editie) te halen? Had A-mac al gevonden, maar deze verzend niet, en is te ver weg voor mij.
---
Dan kan ik in de vakantie eens ergens anders werken dan in mn kamer
---
[ Voor 20% gewijzigd door ZpAz op 25-06-2008 20:29 ]
Verwijderd
Goedkoop en Macbook Pro gaan niet samen.ZpAz schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 20:28:
Wat is de goedkoopste plek om een macbook pro (de goedkoopste editie) te halen? Had A-mac al gevonden, maar deze verzend niet, en is te ver weg voor mij.
---
De Mediamarkt wil nog wel eens oude exemplaren van 1 generatie terug verkopen.
Dat is trouwens ook wat A-Mac doet.
De goedkoopste editie ga je nergens goedkoper krijgen dan bij Apple zelf.
Als je dat ding perse per post wil laten komen zal je toch naar eBay ed moeten kijken.
Of de Apple Store voor onderwijs, maar als je geen student bent en ze vragen je om een bewijs van inschrijving zal je heel creatief moeten zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2008 20:58 ]
Bij a-mac was ie zo goedkoop dus omdat daar ex btw stond
Ik ben wel student, en heb daar ook al gekeken, zou ik ook nog de btw terug kunnen vragen? (Student met 1manszaak
)
Op de studenten prijs dus
Dan is ie helemaal betaalbaar 
--
edit:
Met of zonder glanzende toplaag, wat vinden jullie? Is met nog wel een beetje te doen buiten?
Ik ben wel student, en heb daar ook al gekeken, zou ik ook nog de btw terug kunnen vragen? (Student met 1manszaak
Op de studenten prijs dus
--
edit:
Met of zonder glanzende toplaag, wat vinden jullie? Is met nog wel een beetje te doen buiten?
[ Voor 33% gewijzigd door ZpAz op 25-06-2008 21:20 ]
Met of zonder glanzende toplaag ligt eraan waar je hem voor wilt gebruiken. Een glanzend scherm maakt de kleuren voller en het beeld contrast rijker wat ideaal is voor films en spellen. Het is echter een ramp voor foto of video bewerking aangezien je dan geen waarheids getrouw beeld hebt. Je foto''s zien er veel kleurijker uit dan ze in werkelijkheid zijn. Indien je beide wilt doen zou ik evengoed voor mat gaan en dan een extern beeldscherm met glanzende toplaag kopen om de films op te kijken en games te spelen.
Okee, dan is het dus voor mij een no-go, aangezien ik websites ontwikkel en ontwerp.R0K13 schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 21:26:
Met of zonder glanzende toplaag ligt eraan waar je hem voor wilt gebruiken. Een glanzend scherm maakt de kleuren voller en het beeld contrast rijker wat ideaal is voor films en spellen. Het is echter een ramp voor foto of video bewerking aangezien je dan geen waarheids getrouw beeld hebt. Je foto''s zien er veel kleurijker uit dan ze in werkelijkheid zijn. Indien je beide wilt doen zou ik evengoed voor mat gaan en dan een extern beeldscherm met glanzende toplaag kopen om de films op te kijken en games te spelen.
Ik had dat gevoel ook, eigenlijk wil ik een Apple scherm 20" die dekt dat allemaal mooi af. Echter die is toch veel te duur nu, en dan zelfs voor een beetje fanboy als ik. Maar als je op de review sites kijkt zie je toch vaak veel over bleeding, ghostng en andere games-gerelateerde zaken.ZpAz schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 21:52:
[...]
Okee, dan is het dus voor mij een no-go, aangezien ik websites ontwikkel en ontwerp.
Als iemand een suggestie heeft voor een goede Apple scherm 20" maar voor een reeelere prijs?
Trouwens nu ik aan het typen ben, is er ook een handigere oplossing voor het invoegen van letters als ë dan via Wijzig - speciale tekens? Dit gaat wel lastig op deze manier..
alt+e, e = é
alt+u, e = ë
alt+`, e = è
alt+i, e = ê
etc
alt+u, e = ë
alt+`, e = è
alt+i, e = ê
etc
Hier stond achterhaalde informatie…
Verwijderd
vind ik eigenlijk sterk overdreven allemaal, betreft dat mat -> glossy aangezien beiden als je buiten bent gewoon slecht zijn en het niet is dat mat beter is als glossy. Ik denk zelf dat glossy buiten beter is als mat aangezien mat OOK reflectreerd ! Verder betreft mat -> glossy vs. beeldbewerking is wel waar idd. Met glossy is alles vele malen mooier, en niet "echt" wat dus niet de beeldbewerking ten goede komt.ZpAz schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 21:52:
[...]
Okee, dan is het dus voor mij een no-go, aangezien ik websites ontwikkel en ontwerp.
Verwijderd
Eigenlijk kun je dus stellen dat je als bewerker beter mat kunt nemen en als kijker beter glans.Verwijderd schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 22:10:
[...]
vind ik eigenlijk sterk overdreven allemaal, betreft dat mat -> glossy aangezien beiden als je buiten bent gewoon slecht zijn en het niet is dat mat beter is als glossy. Ik denk zelf dat glossy buiten beter is als mat aangezien mat OOK reflectreerd ! Verder betreft mat -> glossy vs. beeldbewerking is wel waar idd. Met glossy is alles vele malen mooier, en niet "echt" wat dus niet de beeldbewerking ten goede komt.
Verwijderd
Kan zeker, moet je wel een BTW nummer aanvragen bij de Belastingdienst. Sterker: als je diensten levert ben je verplicht BTW te vermelden op je factuur en die BTW af te dragen aan de Belastingdienst. Uiteraard mag je dan inderdaad de door jou betaalde BTW (voor o.a. de MBP) weer in mindering brengen op de af te dragen BTW, en dat scheelt dus :-). Let op: je moet de MBP dan wel in hoofdzaak voor die zakelijke diensten gebruiken.ZpAz schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 21:08:
Bij a-mac was ie zo goedkoop dus omdat daar ex btw stond![]()
Ik ben wel student, en heb daar ook al gekeken, zou ik ook nog de btw terug kunnen vragen? (Student met 1manszaak)
Op de studenten prijs dusDan is ie helemaal betaalbaar
--
Als je niet oververmoeid wil raken dan kan je beter mat nemen. Ik tik dit nu terwijl ik met m'n nieuwe mbp op de bank zit, met mat scherm
Ik heb ook al 3 jaar een laptop met glossy scherm, en dit matte scherm is toch wel een verademing.
Qua kleurechtheid is het allebei bagger, wil je gaan designen etc. dan ontkom je er niet aan om een los scherm aan te sluiten wat wel 16,7 miljoen kleuren weer kan geven. Maar de reflecties schelen echt enorm, het is stukken minder vermoeiend om naar te kijken. In de buitenlucht mogen beide schermen misschien even slecht presteren, als je eenmaal binnen zit 's avonds zit je met een glossy scherm nog steeds met die gare reflecties.
Qua kleurechtheid is het allebei bagger, wil je gaan designen etc. dan ontkom je er niet aan om een los scherm aan te sluiten wat wel 16,7 miljoen kleuren weer kan geven. Maar de reflecties schelen echt enorm, het is stukken minder vermoeiend om naar te kijken. In de buitenlucht mogen beide schermen misschien even slecht presteren, als je eenmaal binnen zit 's avonds zit je met een glossy scherm nog steeds met die gare reflecties.
Verwijderd
A-Mac ex BTW? Voor zover ik kan zien heeft a-Mac wel netjes de prijzen inclusief BTW vermeld. Het bedrijf dat prijzen ex BTW vermeld is/was www.mailamac.nl. Ze zetten nu de inclusief prijzen er bij maar een tijdje terug werd de prijs ex BTW volgens mij alleen vermeld en dat is niet toegestaan als een bedrijf zich richt op consumenten.Maar goed, nu vermelde ze de prijzen ex BTW in grote rode letters en incl. BTW eronder in wat kleinere zwarte letters.ZpAz schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 21:08:
Bij a-mac was ie zo goedkoop dus omdat daar ex btw stond
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2008 22:59 ]
Verwijderd
Heb geen last van dat glossy scherm wat reflecties en zo betreft. Gebruik de MBP alleen binnen en zorg dat er geen kunstlicht of zonlicht direct op het scherm schijnt.Chiron schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 22:52:
Als je niet oververmoeid wil raken dan kan je beter mat nemen. Ik tik dit nu terwijl ik met m'n nieuwe mbp op de bank zit, met mat schermIk heb ook al 3 jaar een laptop met glossy scherm, en dit matte scherm is toch wel een verademing.
Gebruik ook regelmatig matte schermen en eerlijk gezegd maakt het me allemaal niet heel veel uit. Op een glansscherm zien films en foto's er gelikter uit. Of je van glans eerder oververmoeid raakt vind ik lastig aan te geven.
Wat wel apart is, is dat de LCD televisies nagenoeg allemaal een mat scherm hebben. Terwijl je daar juist films op kijkt. Reden hiervoor is het tegengaan van reflecties waarmee de LCD tv een voordeel heeft t.o.v. de plasma tv's die wel standaard glanzen. Wat dat betreft zou je dus op een laptop ook best mat kunnen nemen als je veel tv kijkt. Anyways, ik heb nu een MBP met glanzende toplaag en ben daar tevreden over.
Verwijderd
Ik speel veel games op m'n MBP met een mat scherm (bv Mass Effect, Alone in the Dark) en vind ze er supertof uitzien. Het is ook maar net wat je gewend bent 
Ik speel de games natuurlijk wel onder Vista via Bootcamp, ik speel geen Mac-versie van deze games (voor degenen die zich afvragen hoe ik die games draai).
Ik speel de games natuurlijk wel onder Vista via Bootcamp, ik speel geen Mac-versie van deze games (voor degenen die zich afvragen hoe ik die games draai).
Dat weet ik maar als ik op de mac site ook aangeef dat ik student ben (wat ik momenteel ook nog ben) kan ik dan alsnog de btw afschrijven.Verwijderd schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 22:51:
[...]
Kan zeker, moet je wel een BTW nummer aanvragen bij de Belastingdienst. Sterker: als je diensten levert ben je verplicht BTW te vermelden op je factuur en die BTW af te dragen aan de Belastingdienst. Uiteraard mag je dan inderdaad de door jou betaalde BTW (voor o.a. de MBP) weer in mindering brengen op de af te dragen BTW, en dat scheelt dus :-). Let op: je moet de MBP dan wel in hoofdzaak voor die zakelijke diensten gebruiken.
Ik wil hem gebruiken voor werk en school (meer werk dan school).
Verwijderd
Wellicht niet het beste topic,
Maargoed ik heb een tijdje geleden mijn Time Machine icoon uit de Dock verwijderd.
Hoe kan ik deze er weer terug in zetten?
Maargoed ik heb een tijdje geleden mijn Time Machine icoon uit de Dock verwijderd.
De taal van Leopard? Is dat engels?
Dat lijkt me wel zo prettig werken.
en time machine, moet dat persee met een externe HD, of kan dat ook via een netwerk share? (Vanaf een windows bak)
en time machine, moet dat persee met een externe HD, of kan dat ook via een netwerk share? (Vanaf een windows bak)
[ Voor 44% gewijzigd door ZpAz op 26-06-2008 11:33 ]
Verwijderd
Een vraag:
Ik ben sinds twee weken de trotste bezitter van een MacBook Pro.
Ik heb Bootcamp geinstalleerd en daarop Windows XP. Nu heb ik daar Crysis op geinstalleerd en speel ik die op mijn LCD scherm via de VGA uitgang gecloned. Ik heb begrepen dat Clonen niet tenkoste van je Frames per seconde moeten gaan. Toch ben ik niet heel helemaal tevreden over de performance van mijn MBP met dit spel.
Ik heb 512 MB video geheugen. En 4 gig intern geheugen. En een duo core processor van 2.5. MHZ.
De video drivers die op de MAC OS cd staan zijn die niet de laatste? Is Windows Vista mischien beter voor de video kaart in mijn Macbook Pro?
Ik heb Bootcamp geinstalleerd en daarop Windows XP. Nu heb ik daar Crysis op geinstalleerd en speel ik die op mijn LCD scherm via de VGA uitgang gecloned. Ik heb begrepen dat Clonen niet tenkoste van je Frames per seconde moeten gaan. Toch ben ik niet heel helemaal tevreden over de performance van mijn MBP met dit spel.
Ik heb 512 MB video geheugen. En 4 gig intern geheugen. En een duo core processor van 2.5. MHZ.
De video drivers die op de MAC OS cd staan zijn die niet de laatste? Is Windows Vista mischien beter voor de video kaart in mijn Macbook Pro?
Wat heeft je besturingssysteem te maken met het aansturen van de videokaart? Ik zou naar de nvidia website gaan (aannemende dat je MacBook Pro van de laatste generatie is) en daar de nieuwste drivers downloaden voor het model kaart dat in je systeem zit. Dat is het eenvoudigste wat je kan doen. Apple zorgt er voor dat je in MS met Bootcamp goede drivers hebt, dat wil nog niet zeggen de best mogelijke.Verwijderd schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 11:48:
Een vraag:
Crysis is 1 van de grafisch heftigste spellen die er is. Als je de nieuwste Crysis probeerd, dan kan je er voordeel uithalen dat je in Vista gebruik kan maken van de nieuwste DirectX versie. Dat kan een aantal visuele aspecten optimaliseren. Ik zou zelf de stap naar Vista niet doen, maar dat is mijn persoonlijke mening. Vista gebruikt nogal veel resources van je hardware om zelf up and running te blijven.
I've visited the Mothership @ Cupertino
Verwijderd
hmmm GeForce 8600M GT drivers staan niet op de NVIDIA website?
heb een beetje zitten googlen op GeForce 8600M GT driver namelijk.
Heeft iemand ene goede locatie waar ik de laatse driver van de GeForce 8600M GT kan downloaden?
Heeft iemand ene goede locatie waar ik de laatse driver van de GeForce 8600M GT kan downloaden?
http://www.laptopvideo2go.com/ (zie forum ) met een gemodde INF.Verwijderd schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 12:56:
hmmm GeForce 8600M GT drivers staan niet op de NVIDIA website?
Verwijderd
http://www.laptopvideo2go....php?showtopic=16430&st=0
Is dat denk je de beste die ik kan krijgen voor de GeForce 8600M GT ?
Is dat denk je de beste die ik kan krijgen voor de GeForce 8600M GT ?
Verwijderd
vind het wel moeilijk hoor om in die range een driver te vinden.. in al die lijstjes staat niet dat de GeForce 8600M GT wordt ondersteund... kan iemand mij helpen?
Sinds een paar dagen doet mijn superdrive raar, als een cd flink gaat "spinnen" dan lijkt het alsof de cd aanloopt.... Waardoor er een takkeherrie uit de mbp komt.
Wat is de makkelijkste én snelste manier om deze macbook pro gerepareerd te krijgen?
Wat is de makkelijkste én snelste manier om deze macbook pro gerepareerd te krijgen?
Verwijderd
Zit je toevallig met je notebook op schoot? Als je hem kantelt komt er inderdaad een pokke herrie uit..NCK schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 18:28:
Sinds een paar dagen doet mijn superdrive raar, als een cd flink gaat "spinnen" dan lijkt het alsof de cd aanloopt.... Waardoor er een takkeherrie uit de mbp komt.
Starten via apple-spatie en timemachine typen. Het icoon komt in de dock. Muis ingedrukt houden (lang) en dan in het popup dat komt "in dock houden"ofzoiets kiezen.Verwijderd schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 10:53:
Nou, dan toch maar de knoop doorgehakt he
Bestelling is geplaatst, nu is het met spanning afwachten!
Ik had net ineens een vage scherm op mijn MacBook Pro (2,4Ghz nieuwste model). Check die lijnen:

Vooral duidelijk te zien op een lichte achtergrond maar na opnieuw opstarten niks meer te zien

Vooral duidelijk te zien op een lichte achtergrond maar na opnieuw opstarten niks meer te zien

krijg op mijn 1e generatie santarosa mbp een foutmelding als ik dmv de firmwarepasswordtool een wachtwoord probeer te zetten, behalve diverse updates van de software en 1 firmwareupdate in de tussentijd is niets veranderd. bekend probleem?
Verwijderd
Kan handiger. Gewoon in de Finder naar Programma's gaan en icoontje van Time Machine weer naar het Dock slepen.familyman schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 19:23:
[...]
stivo schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 10:53:
Starten via apple-spatie en timemachine typen. Het icoon komt in de dock. Muis ingedrukt houden (lang) en dan in het popup dat komt "in dock houden"ofzoiets kiezen.
Verwijderd
Je krijgt mogelijk een bonnetje van de studentstore of waarop staat dat er korting is verleend wegens ' studie' o.i.d. Maakt m.i. niet zoveel uit zolang je maar kunt aantonen dat een deel van het gebruik van de MBP zakelijk is. Je mag echter bij deels zakelijk en deels anderszins gebruik slechts een deel van de BTW terugvragen. Zie http://www.belastingdiens...lasting/ob03/ob03-28.htmlZpAz schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 09:34:
[...]
Dat weet ik maar als ik op de mac site ook aangeef dat ik student ben (wat ik momenteel ook nog ben) kan ik dan alsnog de btw afschrijven.
Ik wil hem gebruiken voor werk en school (meer werk dan school).
Nee ik was een cdtje aan het rippen.... de macbook pro stond op tafel... toen hij klaar was begon de ellende pas...Verwijderd schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 19:12:
[...]
Zit je toevallig met je notebook op schoot? Als je hem kantelt komt er inderdaad een pokke herrie uit.
Is het mogelijk om bij een AASP aan te geven dat je er geen matshita drive in wilt hebben? Heb nu een HL drive in de mbp zitten, deze functioneert op het aanloopgeluid na perfect.
Verwijderd
Moet je er wel zelf voor betalen.NCK schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 20:45:
[...]
Nee ik was een cdtje aan het rippen.... de macbook pro stond op tafel... toen hij klaar was begon de ellende pas...
Is het mogelijk om bij een AASP aan te geven dat je er geen matshita drive in wilt hebben? Heb nu een HL drive in de mbp zitten, deze functioneert op het aanloopgeluid na perfect.
Verwijderd
Check eens: http://www.macrumors.com/...-vertical-striping-issue/Armo schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 19:57:
Ik had net ineens een vage scherm op mijn MacBook Pro (2,4Ghz nieuwste model). Check die lijnen:
[afbeelding]
Verwijderd
Doh, ik krijg vandaag als het goed is m'n nieuwe MacBook Pro (15") binnen. Heb even dat topic doorgelezen en het schijnt dus voornamelijk voor te komen tijdens het switchen van de brightness/sleepmode?
Maar als het weg te halen is mbv ctrl+shift+eject, moet het toch iets softwarematigs zijn, dus op te lossen zonder hardware aanpassingen?
Maar als het weg te halen is mbv ctrl+shift+eject, moet het toch iets softwarematigs zijn, dus op te lossen zonder hardware aanpassingen?
Verwijderd
Ik vind die discussie over glossy/mat een beetje onzin. Het is maar waar je het prettigst mee werkt. Ik ken genoeg mensen die in de drukkerij/printmedia wereld werken die of een glossy of een mat scherm hebben. Het is gewoon een kwestie van wat je het lekkerst vind kijken. Sommige mensen ergeren zich dood aan de reflectie, sommigen vinden de kleuren mooier. Zet voor jezelf alle plussen en minnen onder elkaar en kijk welke er uit komt!
Verwijderd
Ik poste hier ooit de vraag
Als ik een spel speel op mijn MBP en een extern vga scherm aansluit op mijn dvi poort heeft dit dan invloed op de Frames per seconde van mijn spel?
Zoja? Is er dan nog verschil of ik het spel alleen speel op MBP scherm of alleen op mijn VGA scherm?
Ik kreeg hier niet echt een antwoord op ben er nu zelf achter gekomen.
heb mijn VGA scherm aangesloten. Mijn beeldscherm van de laptop uit laten schakelen. Dus geen geclone of iets dergelijks. En Crysis draait als een zonnetje!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ik maakte me al een beetje zorgen..!
Als ik een spel speel op mijn MBP en een extern vga scherm aansluit op mijn dvi poort heeft dit dan invloed op de Frames per seconde van mijn spel?
Zoja? Is er dan nog verschil of ik het spel alleen speel op MBP scherm of alleen op mijn VGA scherm?
Ik kreeg hier niet echt een antwoord op ben er nu zelf achter gekomen.
heb mijn VGA scherm aangesloten. Mijn beeldscherm van de laptop uit laten schakelen. Dus geen geclone of iets dergelijks. En Crysis draait als een zonnetje!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ik maakte me al een beetje zorgen..!
Vanaf de installatiedvd werkt het nog wel, het lijkt dus aan de OS-versie te liggen. Heeft iemand anders soortgelijke ervaringen?begintmeta schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 20:13:
krijg op mijn 1e generatie santarosa mbp een foutmelding als ik dmv de firmwarepasswordtool een wachtwoord probeer te zetten, behalve diverse updates van de software en 1 firmwareupdate in de tussentijd is niets veranderd. bekend probleem?
Vanwege m'n studie wil ik aan de Macbook Pro. M'n gewone computer wil ik nog wel houden voor Windows programma's. Nu heb ik een Logitech Z-5400 geluidssetje dat is aangesloten via de 3 analoge stekkertjes vanuit m'n SB X-Fi. Ik heb nog een plekje over op de Z-5400 om hem coaxiaal of optisch aan te sluiten. Zijn hier snoeren voor om dit via de digitale geluidsuitgang van de MBP naar de Z-5400 te sturen? Via m'n huidige computer zal niet gaan, omdat daar geen optische of coaxiale uitgang op zit en die dus analoog 5.1 moet blijven aansturen.
[ Voor 4% gewijzigd door Frits Flits op 29-06-2008 21:44 ]
Ja, optisch kabeltje kost een tientje. Neem de goedkoopste..
Afgelopen zondag heb ik mijn iMac 17" verruild voor een 15" MacBook Pro (instapmodel). Wat een superapparaat is dat zeg! Even mijn ervaring tot nu toe op een rijtje:
De doos
Het eerste wat opvalt is de slanke doos. Waar je vroeger met een enorme doos aan het slepen was, past deze gewoon in een tas. Ook aan de binnenkant is alles super netjes. De MacBook Pro zat netjes in een beschermende hoes. Verder zit er een klein doosje in met boekjes en DVD's en wat kabels en een adapter.
Afwerking
De afwerking van de MacBook Pro is werkelijk subliem. Alles klopt tot op de milimeter. Het apparaat vond ik wat zwaar, maar het voelde daardoor wel erg degelijk aan.
Scherm
Het scherm is wat me het meeste verbaasde. Dit scherm is een tikkeltje beter(!) dan die van de iMac 17", terwijl dat een desktop is. Dat had ik niet verwacht. En... pfoe, geen missing pixels. Dat vind ik toch altijd weer spannend.
Ik heb trouwens een mat scherm gekozen. Ten eerste omdat die op voorraad was en ten tweede omdat ik de glossy schermen toch iets te contrastrijk vind. Het matte beeld is voor mij iets rustiger. De matte schermen van Apple zijn trouwens al iets minder mat dan die van andere laptop bouwers. Er komt meer glans af dan dat van de HP NC6320 van mijn pa.
Toetsenbord
Nu ik dat verlichte toetsenbord heb gezien, begrijp ik niet dat andere fabrikanten dat nog niet hebben. Erg handig, ook als het niet helemaal donker is.
Mac OS X
Het overzetten van mijn oude gegevens die op de Time Capsule stonden was een fluitje van een cent. "Vroeger" met Windows was ik vaak een dagje bezig om een nieuwe Pc in te richten, nu was ik binnen anderhalf uur klaar met de updates en met het overzetten van mijn oude gegevens.
Aldus een tevreden MacBook Pro gebruiker.
De doos
Het eerste wat opvalt is de slanke doos. Waar je vroeger met een enorme doos aan het slepen was, past deze gewoon in een tas. Ook aan de binnenkant is alles super netjes. De MacBook Pro zat netjes in een beschermende hoes. Verder zit er een klein doosje in met boekjes en DVD's en wat kabels en een adapter.
Afwerking
De afwerking van de MacBook Pro is werkelijk subliem. Alles klopt tot op de milimeter. Het apparaat vond ik wat zwaar, maar het voelde daardoor wel erg degelijk aan.
Scherm
Het scherm is wat me het meeste verbaasde. Dit scherm is een tikkeltje beter(!) dan die van de iMac 17", terwijl dat een desktop is. Dat had ik niet verwacht. En... pfoe, geen missing pixels. Dat vind ik toch altijd weer spannend.
Ik heb trouwens een mat scherm gekozen. Ten eerste omdat die op voorraad was en ten tweede omdat ik de glossy schermen toch iets te contrastrijk vind. Het matte beeld is voor mij iets rustiger. De matte schermen van Apple zijn trouwens al iets minder mat dan die van andere laptop bouwers. Er komt meer glans af dan dat van de HP NC6320 van mijn pa.
Toetsenbord
Nu ik dat verlichte toetsenbord heb gezien, begrijp ik niet dat andere fabrikanten dat nog niet hebben. Erg handig, ook als het niet helemaal donker is.
Mac OS X
Het overzetten van mijn oude gegevens die op de Time Capsule stonden was een fluitje van een cent. "Vroeger" met Windows was ik vaak een dagje bezig om een nieuwe Pc in te richten, nu was ik binnen anderhalf uur klaar met de updates en met het overzetten van mijn oude gegevens.
Aldus een tevreden MacBook Pro gebruiker.
[ Voor 10% gewijzigd door -Mous- op 30-06-2008 15:58 ]
Als je iets doet, doe het dan goed.
Sinds vandaag dus mijn macbook pro ontvangen, heb hiervoor altijd op een windows PC gewerkt (welke ik ook nog steeds heb).
Er waren dus een aantal dingen die echt wennen zijn, zo gaat mijn muis nog steeds naar de rechtsbovenhoek om het kruisje te vinden. Ook was het even uitzoeken hoe ik nou een 'rechtermuisknop' klik kon doen.
De touchpad werkt echt heerlijk, met de meerdere vingers mogelijkheden. Het toetsenbord typt ook wel lekker, wel even wennen.
Zat me suf te zoeken naar de 'file -> open' balken e.d, in windows zitten deze op de applicatie zelf, maar hier dus helemaal bovenin het scherm, wat me echt niet was opgevallen eerst.
Ontvangen in een mooie doos, waarom ik er twee apple stickers bij heb gekregen.. Geen idee
Ook is hij zeer stil, maar toch wel vrij warm al zeg ik het zelf.
Al met al wennen, maar ik denk dat als ik eenmaal gewent ben het heerlijk vind werken
edit:
Het touchpad werkt omhoog naar omlaag prima, maar andersom dus van omlaag naar omhoog loopt hij wat stroef zeg maar, mischien is dat een beetje oefenen of inwerken ofzo. Voorderest geen klachten
edit 2:
Oefenen was de key
Er waren dus een aantal dingen die echt wennen zijn, zo gaat mijn muis nog steeds naar de rechtsbovenhoek om het kruisje te vinden. Ook was het even uitzoeken hoe ik nou een 'rechtermuisknop' klik kon doen.
De touchpad werkt echt heerlijk, met de meerdere vingers mogelijkheden. Het toetsenbord typt ook wel lekker, wel even wennen.
Zat me suf te zoeken naar de 'file -> open' balken e.d, in windows zitten deze op de applicatie zelf, maar hier dus helemaal bovenin het scherm, wat me echt niet was opgevallen eerst.
Ontvangen in een mooie doos, waarom ik er twee apple stickers bij heb gekregen.. Geen idee
Ook is hij zeer stil, maar toch wel vrij warm al zeg ik het zelf.
Al met al wennen, maar ik denk dat als ik eenmaal gewent ben het heerlijk vind werken
edit:
Het touchpad werkt omhoog naar omlaag prima, maar andersom dus van omlaag naar omhoog loopt hij wat stroef zeg maar, mischien is dat een beetje oefenen of inwerken ofzo. Voorderest geen klachten
edit 2:
Oefenen was de key
[ Voor 11% gewijzigd door ZpAz op 30-06-2008 19:00 ]
Verwijderd
Het is nu precies 4,5 maand na de laatste update, ik vind dat we over 1,5 maand wel weer een nieuwe update mogen krijgen.
Ik gok dat er dan een grote kans in zit dat het alleen maar een upgrade naar Montevina wordt (andere mobo chipset), en dat is niet zo heel erg spectaculair. CPU naar 2.5 2.6 en 2.8 Ghz. Die upgrade is meer van belang voor de macbook (snellere on-board video), al zou de mbp misschien ook wel een snellere videokaart kunnen krijgen. 8600M zit er alweer een tijd in..
De grotere veranderingen verwacht ik pas begin volgend jaar, als intel z'n nieuwe chips uit heeft. (quad core, case redesign etc)
De grotere veranderingen verwacht ik pas begin volgend jaar, als intel z'n nieuwe chips uit heeft. (quad core, case redesign etc)
Mijn batterij deed vreemd, de computer viel steeds uit als 'ie op 40% zat. Binnen de garantie (na 11 maanden!) een nieuwe gekregen, zonder gedoe. In deze thread staat meer.
Vraagje. Ik heb m'n MBP 15" nu twee weken. Als de batterij volledig is opgeladen en ik kies bovenin bij de status om de resterende tijd te laten zien, dan wisselt dat nogal. Nu staat er 3:51 en een paar seconde terug nog 4:30. Oh, en nu 3:58. In ieder geval geen 5 uur zoals in de specs aangegeven staat. Het schommelt nogal. iStat geeft wel een batterij-health van 99% weer met 8 cycles.
Hij houd gewoon bij hoeveel je verbruikt en berekend daar de resterende tijd uit. Best logisch toch? Als je je scherm minder fel zet gaat je lading langer mee. En als je flink gaat gamen weer een heel stuk korter. Het is gewoon een indicatie. Daarbij moet je accu eerst een paar cycles hebben gehad om er het maximale er uit te halen. Dim je scherm maar eens maximaal en zet Bluetooth uit. Als je geen gekke services hebt draaien komt de indicatie wel eens boven de 5 uur uit.
Verwijderd
Heb je al een MBP gekochtVerwijderd schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 16:11:
Ik vind het jammer dat dergelijke laptop voor professionals nog steeds geen hdmi poort heeft. Zelfs op de supermarkt laptops vind je deze al terug! Verder: wanneer gaan ze eindelijk iets doen aan dat hitte probleem? Btw aluminium, werkt dat niet als een afschermende laag voor straling (wifi <-> kooi faraday)?
Welk hitteprobleem? Dat de buitenkant warmer wordt bedoel je?
De tijden dat de mbp aan de buitenkant echt blarentrekkend heet werd zijn toch wel voorbij dacht ik. En problemen met de wifi heb ik nog niet gehad, ik heb juist het idee dat de wifi echt bizar goeie ontvangst heeft.
Ik zit zelf met smart te wachten totdat de hardshell cases van Incase eindelijk in NL leverbaar zijn. Voor de 13.3" macbook zijn ze al verkrijgbaar in de online nl applestore. Dat ziet er dan zo uit:

In de reviews komt naarvoren dat de macbook pro aan de onderkant dan niet meer zo warm wordt, waardoor het wat comfortabeler is voor je schoot en edele delen
De tijden dat de mbp aan de buitenkant echt blarentrekkend heet werd zijn toch wel voorbij dacht ik. En problemen met de wifi heb ik nog niet gehad, ik heb juist het idee dat de wifi echt bizar goeie ontvangst heeft.
Ik zit zelf met smart te wachten totdat de hardshell cases van Incase eindelijk in NL leverbaar zijn. Voor de 13.3" macbook zijn ze al verkrijgbaar in de online nl applestore. Dat ziet er dan zo uit:

In de reviews komt naarvoren dat de macbook pro aan de onderkant dan niet meer zo warm wordt, waardoor het wat comfortabeler is voor je schoot en edele delen
Verwijderd
HDMI poort zou handiger zijn maar met de DVI en optische audio out bereik je hetzelfde resultaat. Om echter de MBP op een tv met HDMI aan te sluiten heb je dan verloopkabels nodig. Bovendien moet je het geluid dan op je versterker aansluiten of toevallig een tv hebben waar je de afzonderlijke audio in kunt combineren met een van de HDMI ingangen.FezzFest schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 09:45:
Ik vind het jammer dat dergelijke laptop voor professionals nog steeds geen hdmi poort heeft. Zelfs op de supermarkt laptops vind je deze al terug! Verder: wanneer gaan ze eindelijk iets doen aan dat hitte probleem? Btw aluminium, werkt dat niet als een afschermende laag voor straling (wifi <-> kooi faraday)?
Voor zover ik weet is er nog geen snoer : dvi+audio naar hdmi.
Verwijderd
Die warmte moet toch ergens heen lijkt me. Kan me voorstellen dat de warmte door die case minder goed weg kan.Chiron schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 10:09:
Welk hitteprobleem? Dat de buitenkant warmer wordt bedoel je?
Bovendien: die case maakt de laptop groter en vooral lelijker.
Ik heb diverse tests gelezen, en daaruit blijkt dat de temperatuur niet significant veel hoger wordt. De meeste warmte wordt gewoon afgevoerd via de vents in het scharnier, en die worden niet geblokkeerd.
Of je 'm lelijker vindt of niet is een kwestie van persoonlijke smaak denk ik, ik vind het er wel strak uitzien. Als je de zwarte neemt lijkt het een beetje op een zwarte macbook
Het is in ieder geval eleganter dan zo'n glimmende zuurstok speck hardshell.
Of je 'm lelijker vindt of niet is een kwestie van persoonlijke smaak denk ik, ik vind het er wel strak uitzien. Als je de zwarte neemt lijkt het een beetje op een zwarte macbook
Verwijderd
Ik gebruik mn MBP ook alleen binnen en dan ook nog op maar 1 of 2 plekken. Heb coolfeet erbij gekocht en dan gaat de warmte wel weg. Maar als je veel reist kan ik me wel iets voorstellen bij die case.Chiron schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 12:01:
Ik heb diverse tests gelezen, en daaruit blijkt dat de temperatuur niet significant veel hoger wordt. De meeste warmte wordt gewoon afgevoerd via de vents in het scharnier, en die worden niet geblokkeerd.
Of je 'm lelijker vindt of niet is een kwestie van persoonlijke smaak denk ik, ik vind het er wel strak uitzien. Als je de zwarte neemt lijkt het een beetje op een zwarte macbookHet is in ieder geval eleganter dan zo'n glimmende zuurstok speck hardshell.
Ik hoop dat Apple binnenkort een UMPC gaat uitbrengen met een 9 of 10 inch scherm en een gewicht van max. 1 kilo. Uiteraard met een energiezuinige en vooral koele SSD. Dan heb je pas echt iets dat goed mee te nemen is op reis. Macbook Nano
Verwijderd
Daarom is er ook de MacBook Air...Verwijderd schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 12:09:
[...]
Ik gebruik mn MBP ook alleen binnen en dan ook nog op maar 1 of 2 plekken. Heb coolfeet erbij gekocht en dan gaat de warmte wel weg. Maar als je veel reist kan ik me wel iets voorstellen bij die case.
Ik hoop dat Apple binnenkort een UMPC gaat uitbrengen met een 9 of 10 inch scherm en een gewicht van max. 1 kilo. Uiteraard met een energiezuinige en vooral koele SSD. Dan heb je pas echt iets dat goed mee te nemen is op reis. Macbook Nano
Ze gaan heus niet nog een andere uitbrengen.
Verwijderd
Ik vind de Air absoluut geen concurrent van de UMPC's zoals Asus, HP en MSI die nu op de markt brengen. Het toestel mag dun zijn maar veel te groot. Het gaat om een 13,3 inch scherm terwijl de UMPC's zo tussen de 9 en 11 inch zijn. Hier komt bij dat de prijs ook niet bepaald vergelijkbaar is. De Air heeft natuurlijk wel een veel mooier scherm dan de UMPC's van genoemde merken maar je koopt een UMPC voor de draagbaarheid en als het scherm dan ietsje minder mooi is, is van ondergeschikt belang. Ik verwacht dit jaar inderdaad ook geen nieuwe kleine Macbook maar als Apple de boot niet wil missen op UMPC gebied zullen ze wel moeten. De gewone laptops vervangen steeds meer de desktops maar de UMPC's gaan de komende paar jaar de gewone laptops vervangen, zeker voor degenen die veel met het ding reizen. Zeker treinreizigers willen echt niet langer met 3 kilo zeulen als het ook met 1 kilo kan.Verwijderd schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 13:50:
[...]
Daarom is er ook de MacBook Air...
Ze gaan heus niet nog een andere uitbrengen.
Ik heb een macbook van de 1e generatie en laatst een nieuwe macbook pro erbij gekocht. Nou heb ik het idee dat de wifi ontvangst van de macbook toch wel beter is dan de pro. Iemand meer dit opgevallen?
Van een MacBook gebruiker heb ik begrepen dat er een MacBook serie is met een netwerkkaart die zijn output power niet kan verminderen naar een gangbaar niveau. Dus die blijft altijd in de Interference Robustness mode zitten. De sterke signalen hebben soms ook nadelige gevolgen voor de ontvangst van andere Wifi gebruikers. Probeer in je MBP die Interference Robustness aan te zetten en daarmee te vergelijken.Grindtegel schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 14:23:
Ik heb een macbook van de 1e generatie en laatst een nieuwe macbook pro erbij gekocht. Nou heb ik het idee dat de wifi ontvangst van de macbook toch wel beter is dan de pro. Iemand meer dit opgevallen?
I've visited the Mothership @ Cupertino
Dit topic is gesloten.
Let op:
Om de doorzoekbaarheid te verbeteren moeten problemen en specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: Invulling en behandeling 'grote' topics aangepast.
Om de doorzoekbaarheid te verbeteren moeten problemen en specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: Invulling en behandeling 'grote' topics aangepast.