[Macbook Pro] Batterijprobleem, shutdown bij 40%

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-04 12:25
Ik schrijf hier mijn verhaal op zodat andere mensen er eventueel wat aan hebben. Het is niet zo zeer een vraag als wel een relaas, optekenen voor het nageslacht dus!

Mijn nu 11 maanden oude MBP vertoont kuren. Het gaat om de vorige generatie, een 2,2GHz 15" 128MB videoram, online gekocht in augustus 2007.

Telkens als ik op batterijstroom werk en de batterij bij 40% is, valt de stroom weg. De computer is dan helemaal uit, geen sleep of safe sleep of wat dan ook. Na opnieuw opstarten geeft de batterij dan 40% opgeladen aan.

145 cycles, Full Charge Capacity (mAh): 4577, iStat Pro zegt health 81%.
Alle updates en batterij-updates geinstalleerd op Tiger 10.4.11. SMC reset gedaan (alle stroom eraf, vijf seconden aan-knop, stroom erop en weer aanzetten.)

Natuurlijk even gegoogled:
http://www.macbookrandomshutdown.com/
http://www.petebarrwatson...7/03/macbook_pro_bat.html
http://forums.macosxhints.com/showthread.php?t=86249
http://www.macosxhints.co...p?story=20070331070505778
Het komt er op neer dat het een bekend probleem is waar meer mensen last van hebben.

Net de Apple Support aan de telefoon gehad en die wisten me te vertellen dat er een battery recall was waar ik misschien voor in aanmerking kom: http://support.apple.com/...atteryexchange/index.html
Blijkt van niet, serienummers van de MBP en van de batterij vallen buiten deze regeling. Batterijserienummer staat op de batterij en kan je niet uit System Profiler halen, en die heb je natuurlijk wel nodig. Even afsluiten en op de batterij kijken dus. Modelnummer meteen ook opschrijven.
Nogmaals gebeld, uitgelegd wat het probleem was en dat ik niet in aanmerking kom voor bovenstaande regeling. Ze deden totaal niet moeilijk en laten me de batterij inruilen. Ik heb nu een casenummer waarmee ik online een nieuwe batterij kan bestellen (maar daar heb je een credit card voor nodig en die heb ik niet) of naar een reseller gaan die er dan eentje voor je kan laten komen.

Prima service, dus.

(De resellers, in mijn geval iCentre A'dam CS en MacHouse, deden overigens niet heel makkelijk. Ik moet m'n batterij daar achterlaten en dan vijf werkdagen wachten, dan sturen ze 'm op en krijg ik dan een nieuwe. Ik kan in de tussentijd dus alleen op het lichtnet werken en dat vind ik link met de magsafe. Maar goed, met een credit card stuurt Apple je dus zo een nieuwe op en chargen niks, tenzij je de oude niet terugstuurt.)

[ Voor 2% gewijzigd door remmelt op 30-06-2008 12:12 . Reden: linkje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

remmelt schreef op maandag 30 juni 2008 @ 12:11:
Ik schrijf hier mijn verhaal op zodat andere mensen er eventueel wat aan hebben. Het is niet zo zeer een vraag als wel een relaas, optekenen voor het nageslacht dus!

Mijn nu 11 maanden oude MBP vertoont kuren. Het gaat om de vorige generatie, een 2,2GHz 15" 128MB videoram, online gekocht in augustus 2007.

Telkens als ik op batterijstroom werk en de batterij bij 40% is, valt de stroom weg. De computer is dan helemaal uit, geen sleep of safe sleep of wat dan ook. Na opnieuw opstarten geeft de batterij dan 40% opgeladen aan.

145 cycles, Full Charge Capacity (mAh): 4577, iStat Pro zegt health 81%.
Alle updates en batterij-updates geinstalleerd op Tiger 10.4.11. SMC reset gedaan (alle stroom eraf, vijf seconden aan-knop, stroom erop en weer aanzetten.)

Natuurlijk even gegoogled:
http://www.macbookrandomshutdown.com/
http://www.petebarrwatson...7/03/macbook_pro_bat.html
http://forums.macosxhints.com/showthread.php?t=86249
http://www.macosxhints.co...p?story=20070331070505778
Het komt er op neer dat het een bekend probleem is waar meer mensen last van hebben.

Net de Apple Support aan de telefoon gehad en die wisten me te vertellen dat er een battery recall was waar ik misschien voor in aanmerking kom: http://support.apple.com/...atteryexchange/index.html
Blijkt van niet, serienummers van de MBP en van de batterij vallen buiten deze regeling. Batterijserienummer staat op de batterij en kan je niet uit System Profiler halen, en die heb je natuurlijk wel nodig. Even afsluiten en op de batterij kijken dus. Modelnummer meteen ook opschrijven.
Nogmaals gebeld, uitgelegd wat het probleem was en dat ik niet in aanmerking kom voor bovenstaande regeling. Ze deden totaal niet moeilijk en laten me de batterij inruilen. Ik heb nu een casenummer waarmee ik online een nieuwe batterij kan bestellen (maar daar heb je een credit card voor nodig en die heb ik niet) of naar een reseller gaan die er dan eentje voor je kan laten komen.

Prima service, dus.

(De resellers, in mijn geval iCentre A'dam CS en MacHouse, deden overigens niet heel makkelijk. Ik moet m'n batterij daar achterlaten en dan vijf werkdagen wachten, dan sturen ze 'm op en krijg ik dan een nieuwe. Ik kan in de tussentijd dus alleen op het lichtnet werken en dat vind ik link met de magsafe. Maar goed, met een credit card stuurt Apple je dus zo een nieuwe op en chargen niks, tenzij je de oude niet terugstuurt.)
snap het misschien niet helemaal maar wat is daar niet heel makkelijk aan ? wat wil je dan dat ze doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzana
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-12-2022
Dat kan inderdaad een stuk makkelijker. Heb mijn battery een paar weken terug ook in kunnen ruilen onder garantie. Had m'n MBP met aankoopbon en casenummer van Apple Support naar MacMe in Groningen meegenomen en kreeg daar ter plekke een nieuwe. Dit terwijl ik m'n MBP online gekocht heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Nee, was meer dat ze me 5 keer hebben doorverbonden (ja, op voorraad! nee, moet je de technische dienst hebben! nee, niet op voorraad!) Wat voor mij natuurlijk fijn zou zijn is dat ik met de huidige batterij door kan werken totdat de vervangende batterij is besteld en geleverd, en ik de oude dan kom inleveren voor de nieuwe. Dat kan dus alleen als je een ccd hebt bij Apple direct (prima dus, maar heb ik niet.) Bij de winkel ben je je batterij dus 5 werkdagen kwijt. Op zich te doen, maar niet optimaal.

Gelukkig ga ik deze week op vakantie, precies 5 werkdagen lang :)
manzana schreef op maandag 30 juni 2008 @ 13:10:
Dat kan inderdaad een stuk makkelijker. Heb mijn battery een paar weken terug ook in kunnen ruilen onder garantie. Had m'n MBP met aankoopbon en casenummer van Apple Support naar MacMe in Groningen meegenomen en kreeg daar ter plekke een nieuwe. Dit terwijl ik m'n MBP online gekocht heb.
Aha!
Kreeg je een nieuwe in retailverpakking? Daar ging het ze namelijk om, de batterij mag niet voor de normale verkoop zijn. Bulkverpakt mag wel, retail niet. Misschien moet ik even een andere winkel proberen.

[ Voor 34% gewijzigd door remmelt op 30-06-2008 13:29 . Reden: nieuw bericht gezien ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
dubbel.

[ Voor 98% gewijzigd door remmelt op 30-06-2008 13:28 . Reden: oops ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet dat als je naar iCentre gaat dat ze daar wel wat op voorraad hebben liggen ho'r :) weet ik heel zeker :)
ps: of iig in iCentre XL in uitgeest hebben ze wel wat liggen voor omruil: misschien dat je daar heen kan gaan ? Bel gewoon uitgeest even en vraag of ze daar een MBP accu hebben liggen voor omruil t.b.v reparatie.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2008 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Ja, Uitgeest was geen probleem. Amsterdam was wel probleem (eigen batterijvoorraad en geen bulk standaard voorradig.)

Jammer maar helaas. Ik lever mijn batterij nu vlak voor m'n vakantie in of ik leen een credit card.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzana
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-12-2022
remmelt schreef op maandag 30 juni 2008 @ 13:10:
Nee, was meer dat ze me 5 keer hebben doorverbonden (ja, op voorraad! nee, moet je de technische dienst hebben! nee, niet op voorraad!) Wat voor mij natuurlijk fijn zou zijn is dat ik met de huidige batterij door kan werken totdat de vervangende batterij is besteld en geleverd, en ik de oude dan kom inleveren voor de nieuwe. Dat kan dus alleen als je een ccd hebt bij Apple direct (prima dus, maar heb ik niet.) Bij de winkel ben je je batterij dus 5 werkdagen kwijt. Op zich te doen, maar niet optimaal.

Gelukkig ga ik deze week op vakantie, precies 5 werkdagen lang :)

[...]

Aha!
Kreeg je een nieuwe in retailverpakking? Daar ging het ze namelijk om, de batterij mag niet voor de normale verkoop zijn. Bulkverpakt mag wel, retail niet. Misschien moet ik even een andere winkel proberen.
Nee, hoewel de medewerker 'm wel een uit een retailverpakking haalde, kreeg ik die er niet bij. Dit was trouwens 1 van de 2 oplossingen die Apple Support mij bood. De andere mogelijkheid was dat zij een nieuwe accu stuurden en ik vervolgens 7 dagen de tijd had om mijn defecte terug te sturen. (Er werd wel bij gezegd dat als ik de oude defecte niet terugstuur ze de nieuwe gewoon in rekening zouden brengen). Aangezien ik in Groningen stad woon, was zelf halen sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo-re-mi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-09-2024

Jo-re-mi

_ _ _d(□_□)b

Ik heb exact hetzelfde gehad met mijn MacBook Black.
Zelfde kuren, maar bij 35%. Gebeld. Kwam wel in aanmerking voor inruil. Met Casenummer gegaan naar eveneens iCentre CS (Amsterdam).
Probleem ligt simpelweg bij het feit dat ze de zwarte batterij bij iCentre CS niet op voorraad hadden. Oude inleveren was indd noodzakelijk (vraag me niet waarom, "Dat is nou eenmaal zo, meneer"). 4 dagen (+2 dagen weekend) op het lichtnet gewerkt. Toen kon ik 'm ophalen.
Prima service wat mij betreft! Alleen lastig van dat wachten op de levering van een gloednieuwe batterij.

[ Voor 3% gewijzigd door Jo-re-mi op 30-06-2008 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo-re-mi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-09-2024

Jo-re-mi

_ _ _d(□_□)b

Dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door Jo-re-mi op 30-06-2008 17:25 . Reden: Dubbel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Zo. MacHouse Raadhuisstraat deed totaal niet moeilijk: ik was eigenlijk te laat voor de technische dienst en kon ook niet laten zien dat 'ie crasht bij 40% (batterij was vol.) Ik hoefde m'n oude batterij ook niet achter te laten ofzo, gewoon nieuwe bestellen en dan oude ruilen voor nieuwe wanneer 'ie er is.

Dat bleek echter allemaal niet nodig, de TD-er wilde namelijk ook gewoon naar huis en heeft me de nieuwe gewoon meegegeven :)

Health: 99%, Full Charge Capacity (mAh): 5549!! Gloednieuwe batterij, plastic zat er nog op. Super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft er iemand ervaringen met chinese namaak ebay batterijen?? Zit er namelijk over te denken om er eentje te bestellen.

140 euro voor een batterij vind ik namelijk echt te duur.

Mijn collega zn MBP valt vrijwel meteen uit zodra hij van netstroom af gaat. Zijn health staat op 9% met minder als 200 cycles, de MBP is iets ouder als 1,5 jaar en wordt elke dag gebruikt.. Dat is toch niet normaal??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-06 00:33
@Felony
Soms wil een reset van de SMC wel is helpen als je last hebt van een accu die na een "te klein" aantal cycles helemaal dood is. Zorg eerst dat de accu leeg is... je systeem valt nu uit. ;) Vervolgens stroom EN !! accu loskoppelen/verwijderen. Daarna de powerknop 5 seconden lang vasthouden...

Spullen er weer in stoppen opladen en kijken of het effect heeft gehad. Heb het bij mijn macbook pro al enkele keren gedaan, helpt tot nu toe altijd goed. Weet neit hoe of wat, maar ik heb het idee dat de SMC de mist in gaat als je veel lang aan de netvoeding werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Je kan de batterij ook hercalibreren: http://support.apple.com/kb/HT1490

Dat heb ik ook al een keer gedaan, namelijk toen ik net de nieuwe batterij had. Je kan ook altijd even met Apple bellen en smeken en klagen, heel misschien krijg je (tegen een kleine bijbetaling?) een nieuwe.

Verder is er nog een recall van batterijen geweest, kijk even of je daar onder valt.

Kortom, ze erkennen dat er problemen zijn met de batterijen en als je op een redelijke wijze duidelijk kan maken dat jij onder die regeling valt, maak je kans op een nieuwe. Anderhalf jaar is natuurlijk wel over het randje van net geen garantie meer, dat is jammer. Toch zou een batterij wel langer dan dat mee moeten gaan. Die health is overigens ook niet iets om je blind op te staren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanks voor de replies!

Helaas heeft hij beide methodes al geprobeerd, zonder resultaat... Misschien nog maar eens die SMC reset proberen.

Verder nog iemand ervaring met namaak batterijen?
Pagina: 1